Opvallende dingen 2 september
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
02-09-2025 09:21:20
erwin_6610
erwin_6610

Tussen (Gv)- Dtcp-Sdm -(Rtd) minder treinen door een wisselstoring, prognose is 12u

 

02-09-2025 10:48:25
klaass16
klaass16

Tussen Uto en Utm een seinstoring

Prognose is 11:30



Laatst bewerkt door klaass16 op 02-09-2025 16:48
 

02-09-2025 10:55:25
treinfan
treinfan

Maak daar maar van 'tussen Uto en Utm'. Ik snap dat je houdt van afkortingen van stations in het noorden met een Spurt als avatar ;-)

 

02-09-2025 11:01:31
michaben
michaben

Trein 2430 is gestrand net voorbij Hfd en staat nog met z'n staart in de wissels waardoor de 3530 ook niet verder kan.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-09-2025 11:14:46
klaass16
klaass16

Quote
treinfan (02-09-2025 10:55:25):


Maak daar maar van 'tussen Uto en Utm'. Ik snap dat je houdt van afkortingen van stations in het noorden met een Spurt als avatar ;-)


Is aangepast. Was even in de war met afkortingen

 

02-09-2025 12:50:58
erwin_6610
erwin_6610

Quote
erwin_6610 (02-09-2025 09:21:20):


Tussen (Gv)- Dtcp-Sdm -(Rtd) minder treinen door een wisselstoring, prognose is 12u


Prognose is nu 23:30u

 

02-09-2025 18:21:03
mat64Hidde
mat64Hidde

Quote
klaass16 (02-09-2025 10:48:25):


Tussen Uto en Utm een seinstoring

Prognose is 11:30


Het inrijsein vlak voor Utm kwam niet uit de stand stop.
Opvallend geoeg werkte de laatste overwg direct achter het sein wel. Trein 28301 heeft er een kwartier voor gestaan voordat er werd besloten om terug te keren. Tijdens de terugreis werden alle overwegen tussen Utm en Blauwkapel aangereden door telkens een meter voor de overweg te stoppen. Bij de terugreis is Uto overgeslagen.

Bron: Ik zat er in :)
Edit: En het is ook goed te zien op de snelheidsverloop grafiek op 28301">treinposities lol



Laatst bewerkt door mat64Hidde op 02-09-2025 18:36
 

02-09-2025 18:32:16
treinhobby
treinhobby

Is er dan geen mogelijkheid met ‘rijden op zicht’ door dat rode sein te rijden?

De kans dat er wat op het spoor staat is daar 0,0001.

En mogelijk is de storing daarna ook verholpen…

 

02-09-2025 18:33:43
mat64Hidde
mat64Hidde

Dat is ook voorgesteld aan de machinist maar volgens hem was dat niet mogelijk.

 

02-09-2025 19:35:38
selivio
selivio

Door wie is dat voorgesteld aan de machinist? Want naar mijn idee zou je daar met een EI1 in principe wel dat sein voorbij moeten kunnen (of je dan ook weer makkelijk wegkomt van utm weet ik dan weer niet).

 

02-09-2025 19:56:35
michaben
michaben

De beveiliging bij Utm is nogal bijzonder, de seinen daar worden niet door de treindienstleider bediend maar lokaal via sleutelkastjes. Heeft dat misschien invloed op de procedure bij een STS?

 

02-09-2025 20:57:04
anlern
anlern

Quote
michaben (02-09-2025 19:56:35):


De beveiliging bij Utm is nogal bijzonder, de seinen daar worden niet door de treindienstleider bediend maar lokaal via sleutelkastjes. Heeft dat misschien invloed op de procedure bij een STS?



De treindienstleider utrecht kan tot het laatste sein een stop-door inschakelen naar spoor 2

 

02-09-2025 21:24:44
Marco
Marco

Een blijkbaar nogal flinke boom is bij Vught op het spoor gevallen, reparatie duurt tot vrijdag: nos.nl

 

02-09-2025 21:28:14
Vloktech
Vloktech

Defecte bovenleiding tussen 's Hertogenbosch en Tilburg door een omgevallen boom. reparatie duurt tot vrijdag 7.00 uur!

 

02-09-2025 21:49:58
MasterE
MasterE

Quote
anlern (02-09-2025 20:57:04):


Quote
michaben (02-09-2025 19:56:35):


De beveiliging bij Utm is nogal bijzonder, de seinen daar worden niet door de treindienstleider bediend maar lokaal via sleutelkastjes. Heeft dat misschien invloed op de procedure bij een STS?



De treindienstleider utrecht kan tot het laatste sein een stop-door inschakelen naar spoor 2


Dan zou het sein geel of geel-geel-knipper tonen. Indien het sein niet uit de stand stop komt zou de enige oplossing kunnen zijn om het sein ter plaatse te herroepen en lokaal een nieuwe rijweg in te stellen. Een EI-1 gaat hier niet, omdat de Trdl geen zicht heeft op de stand van de wissels.

 

02-09-2025 22:04:25
Rsb
Rsb

Quote
Marco (02-09-2025 21:24:44):


Een blijkbaar nogal flinke boom is bij Vught op het spoor gevallen, reparatie duurt tot vrijdag: nos.nl


Er zijn minimaal 2 portalen kapot. Zo te zien ook nog een afspanning die is geraakt dus het nodige te doen. Hoe de andere portalen er aan toe zijn kan ik niet overzien. Volgens een filmpje dat ik zag is er schade over een paar honderd meter.

cdn.jwplayer.com



Laatst bewerkt door Rsb op 02-09-2025 23:50, reden: Filmpje erbij gezet
 

02-09-2025 22:11:06
Astraea
Astraea

Quote
erwin_6610 (02-09-2025 09:21:20):


Tussen (Gv)- Dtcp-Sdm -(Rtd) minder treinen door een wisselstoring, prognose is 12u



Is bekend welk wissel kapot is?

 

02-09-2025 22:12:42
thom
thom

Quote
MasterE (02-09-2025 21:49:58):


Quote
anlern (02-09-2025 20:57:04):


Quote
michaben (02-09-2025 19:56:35):


De beveiliging bij Utm is nogal bijzonder, de seinen daar worden niet door de treindienstleider bediend maar lokaal via sleutelkastjes. Heeft dat misschien invloed op de procedure bij een STS?



De treindienstleider utrecht kan tot het laatste sein een stop-door inschakelen naar spoor 2


Dan zou het sein geel of geel-geel-knipper tonen. Indien het sein niet uit de stand stop komt zou de enige oplossing kunnen zijn om het sein ter plaatse te herroepen en lokaal een nieuwe rijweg in te stellen. Een EI-1 gaat hier niet, omdat de Trdl geen zicht heeft op de stand van de wissels.



In de met 'door' bediende stand leidt de rijweg altijd naar spoor 2, en wat je zegt met geel (vanwege het doodlopende spoor) of met geel knipper (indien spoor 2 bezet is). Met 'stop' blijft het sein altijd rood en dien je lokaal bij sein 2 met sleutelkastje een rijweg te sleutelen naar spoor 1, 2 of 3.

De Treindienst leider ziet zelf verder niets van de toestand van sein 2, of de wissels die erachter liggen.

Dit klinkt als een gevalletje dat de rijweg aangevraagd word (waardoor de overweg sluit), maar de rijweg zelf er niet bijkomt omdat 1 van de wissels niet in de beoogde eindstand ligt of een sectie in de wisselstraat niet vrij is en als voorwaarde ontbreekt voor het uit de stand stop komen van sein 2.



Laatst bewerkt door thom op 02-09-2025 22:15
 

03-09-2025 00:08:43
anlern
anlern

Quote
thom (02-09-2025 22:12:42):


Quote
MasterE (02-09-2025 21:49:58):


Quote
anlern (02-09-2025 20:57:04):


Quote
michaben (02-09-2025 19:56:35):


De beveiliging bij Utm is nogal bijzonder, de seinen daar worden niet door de treindienstleider bediend maar lokaal via sleutelkastjes. Heeft dat misschien invloed op de procedure bij een STS?



De treindienstleider utrecht kan tot het laatste sein een stop-door inschakelen naar spoor 2


Dan zou het sein geel of geel-geel-knipper tonen. Indien het sein niet uit de stand stop komt zou de enige oplossing kunnen zijn om het sein ter plaatse te herroepen en lokaal een nieuwe rijweg in te stellen. Een EI-1 gaat hier niet, omdat de Trdl geen zicht heeft op de stand van de wissels.



In de met 'door' bediende stand leidt de rijweg altijd naar spoor 2, en wat je zegt met geel (vanwege het doodlopende spoor) of met geel knipper (indien spoor 2 bezet is). Met 'stop' blijft het sein altijd rood en dien je lokaal bij sein 2 met sleutelkastje een rijweg te sleutelen naar spoor 1, 2 of 3.

De Treindienst leider ziet zelf verder niets van de toestand van sein 2, of de wissels die erachter liggen.

Dit klinkt als een gevalletje dat de rijweg aangevraagd word (waardoor de overweg sluit), maar de rijweg zelf er niet bijkomt omdat 1 van de wissels niet in de beoogde eindstand ligt of een sectie in de wisselstraat niet vrij is en als voorwaarde ontbreekt voor het uit de stand stop komen van sein 2.



na toestemming van de opzichter spoorwegmuseum zou het wel mogen als de wissel in de goede stand ligt, lijkt mij?

 

03-09-2025 00:28:50
mambo
mambo

De wissel straat achter s2 is nog steeds voor Trdl Bkp en zolang die geen zekerheid heeft dat alle wissels in controle liggen mag deze er bar weinig; aannemelijk is een wissel gestoord of niet in controle en in dergelijke gevallen mag een Trdl niet tegen de punt van een wissel in sts’en (EI1-en heeft toch niet de tongval die sts’en wel heeft, enfin). Al met al; als daar een sein niet uit de stand stop gesleuteld kan worden kan en mag een Trdl er niet zo gek veel helaas. De opzichter van het museum heeft daar verder niets over te zeggen, zijn gebied begint achter de S-borden.


na toestemming van de opzichter spoorwegmuseum zou het wel mogen als de wissel in de goede stand ligt, lijkt mij?

Daar zit ‘t ‘m dus in; dat kan je als Trdl daar niet zien dankzij de tprb beveiliging die er geïnstalleerd is.



Laatst bewerkt door mambo op 03-09-2025 00:43
 

03-09-2025 00:29:09 1
thom
thom

Nee, die wissels liggen nog in het ProRail gebied, en de opzichter Spoorwegmuseum heeft met die wissels niets van doen, anders dan dat ze toeleidend zijn naar de sporen waar die opzichter wel over gaat.