13 september 25 jaar Huider, Huider Express
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten
11-09-2025 22:14:17
seinhuis
seinhuis

Op 13 september viert modelspoorwinkel Huider hun 25 jarige bestaan. Daarom rijdt Huider Express met stoomlocomotieven 01 1075 en 23 023 van SSN.

De volgende ritten worden gereden:

Rotterdam CS > Alkmaar

Alkmaar > Heerhugowaard

Heerhugowaard > Schagen

Schagen > Heerhugowaard

Heerhugowaard > Alkmaar

Alkmaar > Rotterdam CS

De dienstregeling staat op de website van Huider, waar ook treinkaartjes gekocht kan worden.



Laatst bewerkt door seinhuis op 11-09-2025 22:15
 

12-09-2025 16:04:41
FlowVIRM
FlowVIRM

Quote
seinhuis (11-09-2025 22:14:17):


Op 13 september viert modelspoorwinkel Huider hun 25 jarige bestaan. Daarom rijdt Huider Express met stoomlocomotieven 01 1075 en 23 023 van SSN.

De volgende ritten worden gereden:

Rotterdam CS > Alkmaar

Alkmaar > Heerhugowaard

Heerhugowaard > Schagen

Schagen > Heerhugowaard

Heerhugowaard > Alkmaar

Alkmaar > Rotterdam CS

De dienstregeling staat op de website van Huider, waar ook treinkaartjes gekocht kan worden.



Er zit ook nog een slagje Hoorn tussen voor het halen van water(en kolen)

 

12-09-2025 17:39:14
treinhobby
treinhobby

Kolen zullen ze niet hoeven te halen, die kunnen genoeg mee voor de hele dag.

Water gaat meestal met een brandslang, en/of met hun eigen waterwagen.

Dus daarvoor zullen ze ook niet naar Hoorn toe hoeven.

 

12-09-2025 18:18:56
martijn
martijn

Tja en toch staan ze van 13:37u tot 16:22u in Hoorn voor water en een controle. Handig te combineren met de activiteiten ihkv Open Monumentendag aldaar.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-09-2025 21:33:56
thom
thom

Je moet ook maar net met een stoomlok in de buurt kunnen komen te staan van een brandput, en die mag je ook niet zomaar vrijelijk gebruiken.

En dan is het ook eens zo dat menig brandput tegenwoordig amper waterdruk heeft waardoor het vullen een eeuwigheid duurt, dus of je daar op wilt vertrouwen...



Laatst bewerkt door thom op 12-09-2025 21:34
 

13-09-2025 11:28:07
john2
john2

De brandweer moet toch ook fatsoenlijke waterdruk hebben voor te blussen.

En behalve de brandweer worden de brandputten door andere instanties gebruik.

 

13-09-2025 12:21:49
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
thom (12-09-2025 21:33:56):


Je moet ook maar net met een stoomlok in de buurt kunnen komen te staan van een brandput, en die mag je ook niet zomaar vrijelijk gebruiken.

En dan is het ook eens zo dat menig brandput tegenwoordig amper waterdruk heeft waardoor het vullen een eeuwigheid duurt, dus of je daar op wilt vertrouwen...



www.stoomspuitgorkum.nl

Zou een leuke maar kostbare aanvulling zijn.

 

13-09-2025 12:48:10
phantom
phantom

De waterwagen is vandaag in elk geval niet mee op pad,dus waternemen in Hoorn is aannemelijk.
Zoals wel vaker zal de brandweer gevraagd zijn of ze willen meewerken d.m.v. een brandweer wagen en wat slangen,om die vanaf een brandput richting de stoomlocs te leggen voor het bij vullen van de water voorraad.
Werkt de brandweer daaraan mee,dan is toegang en gebruik van zo'n put gelijk verzekerd.
Wat overigens ook kan,is dat de SSN toestemming heeft gekregen om zelf vanaf een put water in te nemen,dat heeft men b.v. in Venlo al meermaals gedaan toen men op het emplacement moest wachten tot men verder mocht rijden.
(slangen heeft men ook zelf bij,om zoiets te doen)
Gezien de tijd dat de SSN in Hoorn verblijft,moet het zelfs met eventuele lagere waterdruk mogelijk zijn om beide tenders weer gevuld te krijgen.
Overigens vraag ik me af,zo'n put moet toch een bepaalde gegarandeerde druk hebben om te zorgen dat de brandweer in geval van nood de volle capaciteit ervan kan gebruiken om een brand te bestrijden.
Dus hoe hoog is die druk normaal,en wat zou dan ' de minimum waterdruk' mogen zijn van zo'n put ?
Volgens mij kan een pompwagen van de brandweer die druk overigens verhogen als die vanuit de put (te) laag zou zijn,of vergis ik me ?



Laatst bewerkt door phantom op 13-09-2025 12:51
 

13-09-2025 14:10:55
Ysbergsla
Ysbergsla

De waterwagen is wel mee op pad?!

 

13-09-2025 17:45:28
martijn
martijn

De waterwagen was gewoon mee en de brandweer was er bij de SHM niet bij.



Laatst bewerkt door martijn op 13-09-2025 17:59
 

13-09-2025 19:06:50
john2
john2

Hoeveel liter water gaat er eigenlijk in die waterwagen?

En ben me aan het afvragen hoe de stoomloc vanuit de waterwagen, water krijgt in de loc?

Bijvoorbeeld via een slang die continu gekoppeld is tussen loc en waterwagen?

 

13-09-2025 22:00:14
RX7567
RX7567

Er is inderdaad een flexibele leiding waarmee de tender aan de waterwagen is gekoppeld. Op deze website is een mooie impressie van tijdens de ombouw te zien. Volgens de Somda Railwiki heeft het rijtuig een capaciteit van 16000 liter. Dat is 42% extra watercapaciteit in vergelijking met de 01 1075 en 51% extra watercapaciteit voor de 23 023.

 

14-09-2025 01:11:34
thom
thom

Quote
NIJMEGEN (13-09-2025 12:21:49):


Quote
thom (12-09-2025 21:33:56):


Je moet ook maar net met een stoomlok in de buurt kunnen komen te staan van een brandput, en die mag je ook niet zomaar vrijelijk gebruiken.

En dan is het ook eens zo dat menig brandput tegenwoordig amper waterdruk heeft waardoor het vullen een eeuwigheid duurt, dus of je daar op wilt vertrouwen...



www.stoomspuitgorkum.nl

Zou een leuke maar kostbare aanvulling zijn.


Ja leuk ding, een stoom aangedreven waterpomp, maar wat wil je daar mee want die moet dat water wel ergens vandaan kunnen pompen :p

Quote
phantom (13-09-2025 12:48:10):


De waterwagen is vandaag in elk geval niet mee op pad,dus waternemen in Hoorn is aannemelijk.
Zoals wel vaker zal de brandweer gevraagd zijn of ze willen meewerken d.m.v. een brandweer wagen en wat slangen,om die vanaf een brandput richting de stoomlocs te leggen voor het bij vullen van de water voorraad.
Werkt de brandweer daaraan mee,dan is toegang en gebruik van zo'n put gelijk verzekerd.
Wat overigens ook kan,is dat de SSN toestemming heeft gekregen om zelf vanaf een put water in te nemen,dat heeft men b.v. in Venlo al meermaals gedaan toen men op het emplacement moest wachten tot men verder mocht rijden.
(slangen heeft men ook zelf bij,om zoiets te doen)
Gezien de tijd dat de SSN in Hoorn verblijft,moet het zelfs met eventuele lagere waterdruk mogelijk zijn om beide tenders weer gevuld te krijgen.
Overigens vraag ik me af,zo'n put moet toch een bepaalde gegarandeerde druk hebben om te zorgen dat de brandweer in geval van nood de volle capaciteit ervan kan gebruiken om een brand te bestrijden.
Dus hoe hoog is die druk normaal,en wat zou dan ' de minimum waterdruk' mogen zijn van zo'n put ?
Volgens mij kan een pompwagen van de brandweer die druk overigens verhogen als die vanuit de put (te) laag zou zijn,of vergis ik me ?



Even hoor, maar zou de SSN als ze waternemen in Hoorn dat niet gewoon toevallig gaan doen bij de SHM ? Die laten toch ook niet de brandweer komen voor hun stoomloks :p?

Daarnaast dien je je voor brandputten te melden bij het lokale waterleiding bedrijf, daar gaat de brandweer helemaal niet over. En door de bekende water schaarste ondervind de brandweer ook geregeld problemen van lage druk op brandputten, en dan is de enige manier toch elders op zoek naar naar water en dat kan een pomp gebruikt worden om water te betrekken uit open water.

Maar je kunt niet meer water uit een put halen dan dat de druk ervan levert, en voor een stoomlok heb je niets aan open water uiteraard.



Laatst bewerkt door thom op 14-09-2025 01:44
 

15-09-2025 15:52:53
sik214
sik214

Quote
treinhobby (12-09-2025 17:39:14):


Kolen zullen ze niet hoeven te halen, die kunnen genoeg mee voor de hele dag.

Water gaat meestal met een brandslang, en/of met hun eigen waterwagen.

Dus daarvoor zullen ze ook niet naar Hoorn toe hoeven.



Kolen; geladen uit vrachtwagen in Hoorn;

Water; genomen uit het net in Hoorn, daarbij kan maar 1 loc aan de waterwagen hangen.

Tevens een handige locatie voor 'restaureren' van de locs. Dus 3x daar moesten ze wél voor naar Hoorn ;-)