14-09-2025 11:39:58 | ||
---|---|---|
Thalys1996
![]() |
Weet iemand op dit forum of er ergens een overzicht bestaat waar je kan uitzoeken welke Duits materieel op welke routes rijden. Zou graag eens met een BR612 rijden maar kom er online (nog) niet uit waar deze op dit moment worden ingezet.
Vielen Dank! Laatst bewerkt door Thalys1996 op 14-09-2025 11:41 |
14-09-2025 11:54:36 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
De Duitse Wikipedia pagina erover is goed en actueel, maar niet met echtzeitdaten zoals Treinposities dat wel heeft |
14-09-2025 11:55:57 | ||
---|---|---|
Korte_Naam
![]() |
Voor regionaal Duits verkeer is deze Wikipedia-pagina redelijk accuraat (onderaan voor andere deelstaten dan NRW), maar dubbelchecken aan de hand van foto's/spots kan geen kwaad. Wat betreft de BR612, die heb ik afgelopen zomervakantie op de RE7 tussen Augsburg en Lindau gezien. In Thüringen en Baden-Württemberg rijden ze ook nog rond, dichter bij huis ga je ze denk ik niet vinden. |
14-09-2025 12:20:22 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
De 612 rijdt de verbinding Göttingen-Gotha-Erfurt en verder. Dat is de RE1, die vertrekt elke 2 uur. Het traject heeft veel mooie stukken die door de heuvels slingeren, dus de treinstellen kantelen maximaal en halen ook hun topsnelheid van 160 km/uur. Het is een erg drukke verbinding, maar de 1e klas is vrijwel altijd rustig. Als je vroeg uit Nederland vertrekt en laat kunt aankomen, lukt het zelfs als dagtrip. Met de ICB naar Hannover, een ICE naar Göttingen, de RE1 naar Gotha of Erfurt en vervolgens terug - via dezelfde route of met een ICE via Frankfurt. Dat is zo'n 12 tot 14 uur reizen. Wil je het in 2 dagen doen, dan kan ik je aanraden om in Erfurt te overnachten. Dat heeft een mooi station met veel interessant treinverkeer, en een prachtige binnenstad op loopafstand. Er is ook veel keuze in hotels. Laatst bewerkt door brun op 14-09-2025 12:38 |
![]() |
advertentie |
14-09-2025 12:25:14 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
De Wiki-pagina 612 is grotendeels up-to-date. Of de inzetten in "Tagesrandlage" of als spitsversterkers nog kloppen weet ik niet; 's avonds laat zijn er een paar ritten op de RE3 Ulm-Lindau om treinstellen van de andere RE3 Basel-Friedrichshafen voor onderhoud naar Ulm te brengen. Op de RE55 in BW rijden ze gemengd met Talent-treinstellen (644). Let wel op dat de treinstellen eigen interieurs hebben voor de verschillende inzetgebieden, en die van Baden-Württemberg geel/wit in plaats van rood zijn. |
14-09-2025 16:19:18 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Ik heb zelf eens met ze gereisd tussen Nurnberg en Cheb (CZ). Terug overgestapt op Marktredwitz, op de RE naar München die getrokken werd door een 218 tot Regensburg, waar er normaliter een 146 voor komt en wij de mazzel hadden dat er een 111 aan kwam zetten! |
14-09-2025 18:15:10 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Op het Fahrzeitenforum van Drehscheibe is veel te vinden over inzet van locs, met name 218. |
15-09-2025 09:27:52 1 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
De Baureihe 612 rijdt op de volgende verbindingen:
Thüringen: -Göttingen-Erfurt-Gera-Glauchau/Altenburg/Greiz (1x/2 uur Göttingen-Glauchau, 1x/2 uur Erfurt-Altenburg/Greiz, 1x/uur Erfurt-Gera) -Erfurt-Würzburg (1x/2 uur)
Baden-Württemberg (gele treinstellen): -Stuttgart-Tübingen-Sigmaringen-Aulendorf (1x/2 uur) -Ulm-Aalen (1x/2 uur) -Ulm-Sigmaringen-Donaueschingen (1x/uur Ulm-Sigmaringen, 1x/2 uur door naar Donaueschingen) -Basel-Schaffhausen-Singen (1x/2 uur)
Allgäu: -München/Augsburg-Kempten-Immenstadt-Lindau/Oberstdorf (1x/2 uur München-Lindau/Oberstdorf, 1x/2 uur Augsburg Augsburg-Lindau/Oberstdorf, 1x/uur Buchloe-Lindau/Oberstdorf) -Augsburg-Memmingen
Nordostbayern (grootste net van de BR612): -Nürnberg-Bayreuth/Marktredwitz-Hof (1x/2 uur via Bayreuth, 1x/2 uur via Marktredwitz; 1x/uur Nürnberg-Bayreuth) -Nürnberg-Marktredwitz-Cheb (CZ; 1x/2 uur) -Nürnberg-Weiden/Schwandorf-Regensburg (1x/uur) -Bamberg-Hof/Bayreuth-Nürnberg (1x/uur Bamberg-Nürnberg, 1x/2 uur Bamberg-Hof)
De Baureihe 218 rijdt 1x/2 uur tussen Hof en Regensburg (RE2), op enkele (spits)ritten tussen München en Mühldorf rijdt ook nog de Baureihe 612, alleen weet de tijden daarvan niet. De Baureihe 218 rijdt ook nog IC-verbindingen tussen Itzehoe en Westerland auf Sylt en tussen Stuttgart/Augsburg en Oberstdorf. Deutschlandticket is niet geldig in de Intercity en bovendien wordt deze IC-verbindingen in de nabije toekomst geschrapt, waarschijnlijk met ingang nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2025. Laatst bewerkt door Berk24 op 16-09-2025 09:03 |
15-09-2025 21:45:04 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Welke treinen naar Westerland rijden met een 612? Bezoek je niet de 218? |
15-09-2025 23:35:04 | ||
---|---|---|
Thalys1996
![]() |
Wow, ik ben hier zo ontzettend mee geholpen. Dank jullie wel. Ik moet binnenkort naar Leipzig en ga dat nu doen vanaf Göttingen via Erfurt naar Leipzig. Nogmaals mijn grote dank hiervoor. Fijn dat jullie zoveel kennis hebben. |
16-09-2025 09:34:00 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
In dat geval - ergens op Drehscheibe kwam voorbij dat de getrokken IC van Köln-Dortmund-Hamm-Kassel naar Gera dit najaar voor het laatst rijdt. Die rijdt drie keer per dag en heeft in Gotha een locwissel, van e-loc (BR 101) op diesel (BR 245) of omgekeerd natuurlijk. De dienstregeling is ruim bemeten, de locwissel duurt een kwartier en het korte perron in Gotha (te kort voor de trein zelfs) is een goede plek om foto's etc te maken. De BR 245 rijdt vervolgens het hele stuk Erfurt-Weimar-Jena-Gera. Deze IC heeft overigens regelmatig grote vertragingen of uitval, het is geen super betrouwbare verbinding. Maar misschien kun je 't nog in je reis inbouwen. Het is een van de laatste Duitse IC's achter een dieselloc. Standaard rijdt een Apmmz mee (1e klasse Großraum), dat rijtuig is ook erg zeldzaam geworden. Laatst bewerkt door brun op 16-09-2025 09:36 |
16-09-2025 17:04:19 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Om het laatste aan te vullen aangaande de Apmmz: die rijden ook in de 4 IC treinparen van en naar Westerland(Sylt), in zuidelijke richting zit die Apmmz direct aan de lok; tot en met Itzehoe BR 218 (in de meeste gevallen in dubbeltractie) of een BR 245, na Itzehoe een BR 101, in noordelijke richting duwt de 101 de treinen tot en met Itzehoe; de diesellok(s) wordt/worden dan voor het Bpmmbdzf rijtuig geplaatst. Ook zijn het in noordelijke richting de voorste 2, vaak zelfs 3 rijtuigen die als koersrijtuig in Niebüll van de trein worden afgeplitst en naar Dagebüll gaan (met een generatorwagen aan de Bpmmbdzf t.b.v. energievoorziening, zoals airco). |
17-09-2025 00:44:36 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Gepland zijn dat 2 koers rijtuigen, 3 heb ik recent niet mee gemaakt en zie ik eigenlijk ook nooit op foto's voorbij komen. Laatst bewerkt door thom op 17-09-2025 00:44 |
17-09-2025 08:58:05 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Maar hoe zit het dan met die treinen naar Sylt? Want ik lees daar nu verschillende dingen over, gaan die dit jaar uit dienst? Of gaan die blijven met de BR218 t/m de indienststelling van de Talgo's op die route? Of gaan de BR218 eruit en over op een gehuurde loc? Want ik snap het niet helemaal meer |
17-09-2025 09:52:52 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Dat is mij ook niet duidelijk maar er schijnen op dit moment wel weer 2 (blauwe) 218'en van Press in Niebüll te zijn. Laatst bewerkt door BVisser op 17-09-2025 09:53 |
17-09-2025 11:27:10 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, maar in de poule van 218'en in die omgeving, is er standaard inhuur van derde partijen, dus dat maakt dat niet zo heel bijzonder :)
Laatst bewerkt door thom op 17-09-2025 11:37 |
17-09-2025 12:16:02 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
In 2020 is dat weleens gebeurd, zoals op deze foto met Bordbistro ;-) flickr.com Overigens heb ik in een vakantie in 2016 dat meerdere malen meegemaakt. Helaas is met het inzetten van een Talgo-stam het koerswagen idee opgeheven. En daarbij, volgens mij werd dit in de winterperiode zowieso niet gedaan. Dus wellicht is het nog haasten als je de nieuwe dienstregeling half december in het vizier hebt ;-). |
17-09-2025 13:30:35 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
De huidige diensten stoppen in december bij de wisseling van de dienstregeling want dan gaan alle IC1 rijtuigen buitendienst. De bedoeling is dat er vanaf het voorjaar 2026 IC’s met Talgo gaan rijden naar Westerland. |
17-09-2025 16:48:27 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En wat rijdt er tussen december en het voorjaar dan ? |
17-09-2025 17:53:22 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Niets, enkel regionale treinen.
Naar Sylt is dat niet zo'n probleem, want het is vooral een bestemming die in het zomerseizoen gebruikt wordt.
Oberstdorf wordt ook door wintersporters gebruikt, dus voor Oberstdorf is het wegvallen van de IC-treinen in het Wintersportseizoen problematischer. |
17-09-2025 18:53:38 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Deze site laat je zien door welk materieel, tot op de nummer, zien wat er rijdt. Het laat alleen de actuele data zien. Het helpt je wel met plannen. De BR612 rijdt nog in Baden Wurtemburg, rondom Stuttgart/Basel/Ulm en tussen Regensburg - Hof - Nurnberg en Nurnberg - Cheb. Daar heb je de meeste kans. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
17-09-2025 19:12:07 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Naar Westerland de RE 6 en 60 ieder uur, naar Dägebull overstappen op de NEG in Niëbull. |
17-09-2025 19:26:01 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
|
17-09-2025 21:38:29 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En die vraag heeft Berk24 wel begrepen en reeds beantwoord :) |
18-09-2025 09:28:49 1 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Volgens mij geef ik een toelichting op het antwoord van berk24 dus we begrepen beiden de vraag prima |