Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
03-12-2025 11:29:57
Ysbergsla
Ysbergsla

Het gaat om charter- en vakantietreinen met locwissel, waar voorheen beide kopsporen voor gebruikt werden. TCS deed dat dit jaar in 7 weekenden, de SSN in nog eens 3. Dat is tamelijk regulier, gezien het beleid van ProRail om met stallingskosten dergelijke treinen zo efficiënt als mogelijk de nek om te draaien. Aan de Duitsland-kant heb je niets aan een kopspoor als een trein met Duitse spanning arriveert.

 

03-12-2025 11:39:32
Thijstrein
Thijstrein

Quote
ErikvR (03-12-2025 07:52:37):


Quote
thom (03-12-2025 00:44:33):


Quote
martijn (02-12-2025 16:40:27):


Je kan ook even op Sporenplan.nl kijken naar wat de mogelijkheden nog zijn. Dan valt het allemaal wel mee.



Nouja, als je dan even verder kijkt hoeveel ruimte er nog is om een Duitse lok op te stellen, is dat behoorlijk karig en zal dat kopspoortje zeker gemist worden.



Hoe vaak wordt er nog van lok gewisseld op de omschakelbare perronsporen ? Als ik het een beetje volg gaat het in principe alleen om extra dan wel vakantietreinen en ik zie aan de Duistland-kant nog wel kopspoortje met alleen Duitse spanning. En dat ligt imo precies tussen de sporen in.



Het kopspoortje aan de "Duitsland zijde," ook wel spoor 56 genoemd, wordt gebruikt voor het opstellen van Arriva materieel. Tevens heeft spoor 56 sinds heden óók omschakelbare bovenleiding. Het veel onhandiger gelegen spoor 48 wordt nu gebruikt voor het opstellen van locomotieven.

 

03-12-2025 12:21:34
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
treinhobby (03-12-2025 07:47:56):


Als het echt gemist zou worden, dan hadden de vervoerders toch wel een protest ingediend? 😒



Ee is hier wel eens beweerd dat die protestem stelselmatig worden afgewezen. En volgens mij zijn ze niet publiek, dus weten we niet of er een bezwaar van vervoerders is geweest tegen deze wijziging.

 

03-12-2025 12:56:42
treinfan
treinfan

Quote
Ysbergsla (03-12-2025 11:29:57):


Het gaat om charter- en vakantietreinen met locwissel, waar voorheen beide kopsporen voor gebruikt werden. TCS deed dat dit jaar in 7 weekenden, de SSN in nog eens 3. Dat is tamelijk regulier, gezien het beleid van ProRail om met stallingskosten dergelijke treinen zo efficiënt als mogelijk de nek om te draaien. Aan de Duitsland-kant heb je niets aan een kopspoor als een trein met Duitse spanning arriveert.


Zou spoor 2B niet gebruikt kunnen worden als opstelspoor voor locs?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-12-2025 13:00:55
train85
train85

Quote
treinhobby (03-12-2025 07:47:56):


Als het echt gemist zou worden, dan hadden de vervoerders toch wel een protest ingediend? 😒



Dat doen ze al jaren, maar Prorail doet er niks mee.

 

03-12-2025 17:10:39
Thijstrein
Thijstrein

Quote
treinfan (03-12-2025 12:56:42):


Quote
Ysbergsla (03-12-2025 11:29:57):


Het gaat om charter- en vakantietreinen met locwissel, waar voorheen beide kopsporen voor gebruikt werden. TCS deed dat dit jaar in 7 weekenden, de SSN in nog eens 3. Dat is tamelijk regulier, gezien het beleid van ProRail om met stallingskosten dergelijke treinen zo efficiënt als mogelijk de nek om te draaien. Aan de Duitsland-kant heb je niets aan een kopspoor als een trein met Duitse spanning arriveert.


Zou spoor 2B niet gebruikt kunnen worden als opstelspoor voor locs?



Ja en nee. Spoor 2b zou daarvoor gebruikt kunnen worden, maar het wordt tenminste elke dag wel een keer gebruikt in de normale dienst. Tevens is 2b ontiegelijk handig als er ergens een trein defect staat op de overige perronsporen, zodat er omheen gereden kan worden (ook dat gebeurt nog wel eens)

 

03-12-2025 18:19:25
Muizeneus
Muizeneus

Klinkt als het schoolvoorbeeld van de eerstvolgende saneringskandidaat 😅

 

03-12-2025 18:54:46
thom
thom

Er worden ook nog wel lokken gewisseld op de goederen kant, en ook die moet je ergens kwijt dus dat kopje is doorgaans eveneens wel bezet.

 

03-12-2025 23:09:43
Karel1969
Karel1969

Volgende week saneert ProRail de wissels tussen spoor 5M en 5W te Rtd. Dit spoor komt als enige van die bundel sporen terug als één CBG-spoor 5M. Vooruitlopend hierop is ergens deze week het emplacement al volgeplempt met dwarsliggers en spoorstaven zodat treinpersoneel er weinig meer kan uitrichten.

 

04-12-2025 09:40:28
sjoerd
sjoerd

Keppiets gemist denk ik: wat is een CBG-spoor? Op Sporenplan.nl is de situatie overigens al ingetekend zoals die wordt.

 

04-12-2025 09:43:22
ToH
ToH

Centraal Bediend Gebied: wissels worden bediend door de treindienstleider.

Niet Centraal Bediend Gebied is het de verantwoordelijkheid van de machinist.

 

04-12-2025 16:45:27
sjoerd
sjoerd

Ik woon al meer dan een halve eeuw tussen de infra-mappen maar de afko CBG was me niet bekend. Dank!

 

04-12-2025 17:09:18 1
thom
thom

Quote
Thijstrein (03-12-2025 11:39:32):



Het kopspoortje aan de 'Duitsland zijde,' ook wel spoor 56 genoemd, wordt gebruikt voor het opstellen van Arriva materieel. Tevens heeft spoor 56 sinds heden óók omschakelbare bovenleiding. Het veel onhandiger gelegen spoor 48 wordt nu gebruikt voor het opstellen van locomotieven.


Ja, dat helpt natuurlijk ook niet heel erg, dieselmaterieel opstellen op de zeldzame 15 kV sporen...

 

04-12-2025 17:38:40
Thijstrein
Thijstrein

Quote
thom (04-12-2025 17:09:18):


Quote
Thijstrein (03-12-2025 11:39:32):



Het kopspoortje aan de 'Duitsland zijde,' ook wel spoor 56 genoemd, wordt gebruikt voor het opstellen van Arriva materieel. Tevens heeft spoor 56 sinds heden óók omschakelbare bovenleiding. Het veel onhandiger gelegen spoor 48 wordt nu gebruikt voor het opstellen van locomotieven.


Ja, dat helpt natuurlijk ook niet heel erg, dieselmaterieel opstellen op de zeldzame 15 kV sporen...



Nee, heb je gelijk in. Echter, het spoor wordt inmiddels al jaren door Arriva gebruikt. Aangezien het nu ook omschakelbaar is naar 1,5kV zal dat de komende tijd ook zo blijven met de nieuwe flirts in aantocht



Laatst bewerkt door Thijstrein op 04-12-2025 17:44