DSB EC (Talgo 230 [ICE L])
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
02-11-2025 11:06:38 1
R-E-Mg
R-E-Mg

Gisteren (1 november) zijn de nieuwe DSB EC rijtuigstammen (Talgo 230, zeg maar de Deense ICE L) in passagiersbedrijf gegaan.

www.youtube.com

Het is in het Deens, dus ik versta er niets van, maar in één van de vertaalde reacties zegt de OP geen opmerkingen over het rijgedrag en comfort te hebben. Ook zijn op de onboard shots geen opvallende rammels of trillingen waar te nemen. Enige opmerking die wel opviel ging over de verlichting, die hard en steriel zou zijn. Misschien dat die nog iets gedimd kan worden.

02-11-2025 11:40:17
AlbertP
AlbertP

Op Reddit was ook al een 'vragenronde' van iemand, die met een DB-personeelsrit in de ICE L is meegereden: www.reddit.com

Die Laufruhe ist besser als befürchtet – auch bei 200 km/h. Nur manchmal vibrieren die Wagenkästen. Bei langsamen Geschwindigkeiten hören und fühlen sich Weichen ein wenig wie Schlaglöcher an.

De ICE L heeft een interieur dat op de 2e serie ICE 3 Neo lijkt, inclusief verlichting die zich automatisch aanpast aan de tijd van de dag. De Deense EC heeft denk ik een eigen Deens interieur en dus ook andere verlichting.

Laatst bewerkt door AlbertP op 02-11-2025 11:44

02-11-2025 12:54:45 1
Muizeneus
Muizeneus

Mooi filmpje, dank voor het posten!

Vanaf morgen rijden ze dus Kopenhagen- Hamburg. Als de electrificatie van Fredericia -Århus gereed is komt Århus - Hamburg erbij, en als de vaste oeververbinding via Rodby er is, ook Kopenhagen- Berlijn . En ze hebben ook plannen voor inzet naar Malmö-Göteborg-Oslo

Er worden nu eerst 8 stammen met 2 eindrijtuigen geleverd, vanaf volgend jaar komen daar 8 stammen met 2 koprijtuigen bij. (was ook al elders op Somda langsgekomen volgens mij) Dat wordt dan later gemixt zodat elke stam 1 eindrijtuig en 1 koprijtuig heeft. Het trekduwbedrijf is echter pas voorzien vanaf 2029.

Over rijcomfort wordt in het filmpje met geen woord gerept, wel kun je zien dat het interieur naar goed Deens gebruik erg comfortabel is, de stoelen staan in vis-a-vis--opstelling verder uit elkaar dan ze in Spanje bij de raamindeling bedacht hadden😀🤔 Ook zijn de stoelen verstelbaar. Ik mis alleen de vloerbedekking....

Laatst bewerkt door Muizeneus op 02-11-2025 12:56

02-11-2025 12:58:50
treinfan
treinfan

In Hendaye zag ik afgelopen vrijdag een Talgo-rijtuigstam voor DSB staan. Laat Talgo de meeste stammen per spoor transporteren door Frankrijk en Duitsland? Zo ja, dan is dat een andere keuze dan CAF maakt voor nieuw materieel.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-11-2025 17:24:14
AlbertP
AlbertP

CAF doet dat soms ook, ik heb zelf SNG-treinstellen in Hendaye zien staan in het voorjaar van 2019 en op het internet gaan een paar foto's rond uit 2018 van SNG's op die route.

03-11-2025 01:57:57
dennistd
dennistd

R-E-Mg (02-11-2025 11:06:38):

Gisteren (1 november) zijn de nieuwe DSB EC rijtuigstammen (Talgo 230, zeg maar de Deense ICE L) in passagiersbedrijf gegaan.

www.youtube.com

Het is in het Deens, dus ik versta er niets van, maar in één van de vertaalde reacties zegt de OP geen opmerkingen over het rijgedrag en comfort te hebben. Ook zijn op de onboard shots geen opvallende rammels of trillingen waar te nemen. Enige opmerking die wel opviel ging over de verlichting, die hard en steriel zou zijn. Misschien dat die nog iets gedimd kan worden.

Wel opvallend dat de zitplaatsen en de raamindeling niet op elkaar afgestemd zijn. Dat is bij de Duitse versie wel het geval.

03-11-2025 09:07:35
R-E-Mg
R-E-Mg

AlbertP (02-11-2025 11:40:17):

Die Laufruhe ist besser als befürchtet – auch bei 200 km/h. Nur manchmal vibrieren die Wagenkästen. Bei langsamen Geschwindigkeiten hören und fühlen sich Weichen ein wenig wie Schlaglöcher an.

Ik heb zelf 2 Thalys-ritten meegemaakt met een hinderlijke vibratie bij snelheden van ongeveer 160 km/h. Viel me direct op toen we bij Hoofddorp de HSL opreden, maar werd best hinderlijk tussen Antwerpen en Brussel omdat je daar de hele tijd ongeveer 160 km/h rijd.

Een groot nadeel van de Talgo constructie is dat je alleen maar primaire vering hebt om oneffenheden op te vangen. Die mag niet te slap zijn want dan gaat de boel deinen, maar ook niet te hard vanwege comfort. Misschien dat ze daar beter actieve vering van kunnen maken. Een draaistel heeft en primaire en secundaire vering en halveert het doorgeven van oneffenheden naar de rijtuigbak, dus die heeft dat probleem minder, tenzij het een Jacobs-draaistel is, waarbij de rijtuigen niet in het midden, maar juist op de uiteinden van het draaistel zijn opgelegd.

03-11-2025 10:26:56
Muizeneus
Muizeneus

dennistd (03-11-2025 01:57:57):

Wel opvallend dat de zitplaatsen en de raamindeling niet op elkaar afgestemd zijn. Dat is bij de Duitse versie wel het geval.

In Deens IC-materieel is de beenruimte extreem groot, zelfs ik met m'n 1,98 m lengte houd nog 30 cm tot de stoel voor me

Die goede gewoonte zet men door in het nieuwe materieel, daar waar de Duitsers (en bijna alle andere spoorwegmaatschappijen) liefst zoveel mogelijk zitplaatsen in een rijtuig proppen. En dan zou het waarschijnlijk wel een duur grapje zijn om speciaal voor de Denen de raamindeling aan te passen...

Laatst bewerkt door Muizeneus op 03-11-2025 10:27

04-11-2025 07:59:23
mdeen
mdeen

Ligt eraan. Voor 1e en 2e klas was er vroeger ook altijd een verschil in afstand en ramen. Klassieke rijtuigen kwamen in versies van A9 tot B12.

Ik weet niet of Talgo ook verschillende raamafstanden voor 1e en 2e klas heeft?

04-11-2025 08:14:48
AlbertP
AlbertP

De DB-Talgo's hebben passende raamafstanden voor beide klassen.

Aan de plattegrond op www.railvolution.net (3e foto) te zien, hebben de Deense rijtuigen in beide klassen dezelfde raamindeling, die in beide niet overeenkomt met de zitafstand.