OPvallende dingen 23 november
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
23-11-2025 10:42:41 1
diesels
diesels

Op de webcam Amersfoort is aan het einde van 9:24 te zien hoe de NightNet bijna achterop een stilstaande Koploper botst..... :O



Laatst bewerkt door diesels op 23-11-2025 11:06
 

23-11-2025 12:22:12
klaass16
klaass16

Quote
diesels (23-11-2025 10:42:41):


Op de webcam Amersfoort is aan het einde van 9:24 te zien hoe de NightNet bijna achterop een stilstaande Koploper botst..... :O



Ik heb de beelden terug gekeken, lijkt om trein 626 te gaan, die op spoor 6 stond.

Gelukkig dat die NJ nog optijd stil stond, ondanks de mogelijke gladheid op het spoor

9:32 is de NJ opgetrokken naar heel spoor 6

 

23-11-2025 12:51:40
geert
geert

Daar staat gewoon een sein dus lijkt mij niks bijzonders

 

23-11-2025 12:56:55
ToH
ToH

Bekijk de video zou ik zeggen. Daar rijdt de NJ toch met aardige snelheid door dat rode sein heen.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-11-2025 13:00:32
thom
thom

Nou, kijk even op de beelden waar dat sein staat (op beeld recht achter de uitrijder van spoor 4) en en waar de trein tot stilstand komt.

www.youtube.com

Even kijken of je dat daarna nog zo zegt...

 

23-11-2025 13:23:59
treinhobby
treinhobby

Daarbij is de Nightjet 420 uiteindelijk opgeheven in Amf en pas om 10:51 uur weggereden vanaf spoor 6.

 

23-11-2025 15:12:21
diesels
diesels

Loc en rijtuig komen voorbij het stoptonende sein, dat is dus zo'n 50 meter, en dat is ongeveer tot het begin van het perron. Normaal staat de IC die daar stopt met de laatste bak behoorlijk dicht tegen het einde van het perron aan die kant aan. Ik gok dat er niet meer dan twee bakken lengte tussen heeft gezeten, waarschijnlijk minder

Opvallend vind ik dat mijn ervaring als dagelijkse reiziger daar is dat sein 5594/5596 bij het niet vrij zijn van perronspoor 6 op rood blijft staan (dat we dus daar wachten tot het spoor vrij is, en niet oprijden tot sein 5526)

 

23-11-2025 16:01:43
AlexNL
AlexNL

Quote
diesels (23-11-2025 15:12:21):


Normaal staat de IC die daar stopt met de laatste bak behoorlijk dicht tegen het einde van het perron aan die kant aan. Ik gok dat er niet meer dan twee bakken lengte tussen heeft gezeten, waarschijnlijk minder

Opvallend vind ik dat mijn ervaring als dagelijkse reiziger daar is dat sein 5594/5596 bij het niet vrij zijn van perronspoor 6 op rood blijft staan (dat we dus daar wachten tot het spoor vrij is, en niet oprijden tot sein 5526)


Aanname mijnerzijds: na sein 5526 is er een doorschietlengte, door de normale stopplaats van de IC blijft die nog bezet waardoor 5594/5596 op rood blijft staan. Nu was de IC iets verder doorgereden waardoor de deelsectie direct na 5526 is vrijgegeven, en kon het sein ervoor geel tonen.

 

23-11-2025 16:13:01
michaben
michaben

Nee, dergelijk gedrag zal het gevolg zijn van ARI, rijwegen kunnen integraal of gefaseerd ingesteld worden. Rood-roodschakelingen in de beveiliging komt alleen op enkele specifieke plekken voor.

 

23-11-2025 16:31:33 1
treinhobby
treinhobby

Quote
diesels (23-11-2025 15:12:21):


Opvallend vind ik dat mijn ervaring als dagelijkse reiziger daar is dat sein 5594/5596 bij het niet vrij zijn van perronspoor 6 op rood blijft staan (dat we dus daar wachten tot het spoor vrij is, en niet oprijden tot sein 5526)


Daarbij heb je in Amf ook de vreemde situatie dat je bij sein 5594/5596 met geel naar spoor 7 wel door kunt rijden tot langs het perron en naar spoor 6 dus mogelijk vlak voor het perron een rood sein 5526 tegen komt.

Dit is voor het verwachtingspatroon natuurlijk erg onhandig.

Helemaal omdat de Nightjet ook vaak op spoor 7 komt en ook de ICE's op spoor 7 binnenkomen.

Een machinist van NS internationaal zou sein 5526 dan ook snel over het hoofd kunnen zien, omdat die daar bijna nooit komt en al helemaal door de bocht ervoor.

 

23-11-2025 17:35:37
rolandrail
rolandrail

Ja het is onhandig maar daarom heeft een machinist wegbekendheid en spoorwijzigingen van 7 naar 6 en andersom zijn geen uitzondering. Bovendien is de seinbeeldopvolging naar vrij 7 en bezet 6 verschillend. Maar machinist blijft mensenwerk.



Laatst bewerkt door rolandrail op 23-11-2025 18:17
 

23-11-2025 17:47:18
anlern
anlern

Quote
rolandrail (23-11-2025 17:35:37):


Ja het is onhandig maar daarom heeft een machinist wegbekendheid en spoorwijzigingen van 7 naar 6 en andersom zijn geen uitzondering. Bovendien is de seinbeeldopvolging naar vrij 7 en bezet 6 verschillend.


de valkuil van de aanname dat je geel 4 of geel 4 knipper hebt gehad

 

23-11-2025 18:13:49
treinhobby
treinhobby

Wat is dan het verschil is seinbeeld opvolging bij/vanaf 5594 of 5596?

In beide gevallen staat het volgende sein rood.

Naar een bezet spoor 6 zal je daar toch geen geel 4 knipper krijgen als sein 5526 rood is?

 

23-11-2025 18:22:37
anlern
anlern

Quote
treinhobby (23-11-2025 18:13:49):


Wat is dan het verschil is seinbeeld opvolging bij/vanaf 5594 of 5596?

In beide gevallen staat het volgende sein rood.

Naar een bezet spoor 6 zal je daar toch geen geel 4 knipper krijgen als sein 5526 rood is?



Betreft een sein eerder.
Vanuit schothorst de 5612 of 5610 en vanuit hoevelaken 5628

 

23-11-2025 18:32:35 1
diesels
diesels

Misschien was er dus wel het verwachtingspatroon dat áls 5594/5596 géén rood toont, de rijweg tot langs het perron vrij is omdat 5594/5596 en 5526 gewoonlijk gekoppeld zijn. Totdat dat dus een keer niet zo is dus. De trein was +14, dus had niet zijn oorspronkelijke rijweginstelling in ARI en wellicht dasarmee ook niet de gebruikelijke seinopvolging.

Gezien de snelheid is het duidelijk niet zo dat er verwacht werd een rood sein tegen te komen vóór het perron. Dus óf het sein 5526 werd niet veracht óf er was een ander seinbeeld verwacht.

Ben benieuwd of dit een ATB-vv ingreep was

Ondertussen heeft Prorail ook gereageerd: www.ad.nl
Waarschijnlijk omdat e.e.a. ook op populaire social media terecht is gekomen
Ik heb zo mijn eigen gedachten over die boodschap. En 20 meter vind ik erg dichtbij.



Laatst bewerkt door diesels op 23-11-2025 18:39, reden: aanvulling
 

23-11-2025 18:46:25 1
geert
geert

Glad door sneeuw, bijzondere verklaring, op de rails is geen sneeuw te zien en er waren al genoeg treinen gepasseerd die ochtend zonder sneeuw en zonder problemen

 

23-11-2025 18:56:48 2
diesels
diesels

Bovendien reed de trein tegen de 40 zo lijkt het (en was dus amper aan het vertragen) en staat vervolgens in seconden stil.

En twintig meter vind ik niet 'geen gevaar'.

Maar ik snap de damage control wel, ergens, hoewel ik vind dat je beter niks kan zeggen dan.....

 

23-11-2025 19:02:50 4
martijn
martijn

...kan het verhaal tenminste een eigen leven gaan leiden met de wildste speculaties.

Quote
geert (23-11-2025 18:46:25):


Glad door sneeuw, bijzondere verklaring, op de rails is geen sneeuw te zien en er waren al genoeg treinen gepasseerd die ochtend zonder sneeuw en zonder problemen


Wel knap dat je op diezelfde beelden het sein mist, maar wel kan zien hoe glad de rails wel of niet is!


 

23-11-2025 19:15:56 4
anlern
anlern

Jullie beweren nu dat dat de verklaring van de machinist is.
Er staat toch echt dat het volgens ProRail komt door de gladheid op het spoor.
Mogelijk hebben voorgaande machinisten dat stuk spoor als glad gemeld aan de treindienstleider en komt prorail daarom met deze verklaring.

 

23-11-2025 19:22:31 3
broek53
broek53

Spoor dat glad wordt van de sneeuw is volslagen nonsens. van ijs ook trouwens. Spoor kan glad worden van bladerenpulp, maar niet van water in welke vorm ook.

 

23-11-2025 19:24:46
anlern
anlern

Quote
broek53 (23-11-2025 19:22:31):


Spoor dat glad wordt van de sneeuw is volslagen nonsens. van ijs ook trouwens. Spoor kan glad worden van bladerenpulp, maar niet van water in welke vorm ook.



Dat is inderdaad complete onzin dus dat zal wel door een ontwetende prorail woordvoerder geroepen zijn

 

23-11-2025 19:56:11
diesels
diesels

Quote
anlern (23-11-2025 19:15:56):


Jullie beweren nu dat dat de verklaring van de machinist is.


Euh, wie beweert dat allemaal en waar?
Ik dénk dat je _enkel_ doelt op de reactie van gebruiker martijn, die met 'je' bovendien ook niet doelt op de machinist, maar op gebruiker geert :)



Laatst bewerkt door diesels op 23-11-2025 19:57
 

23-11-2025 21:58:12
geert
geert

Quote
martijn (23-11-2025 19:02:50):


...kan het verhaal tenminste een eigen leven gaan leiden met de wildste speculaties.

Quote
geert (23-11-2025 18:46:25):


Glad door sneeuw, bijzondere verklaring, op de rails is geen sneeuw te zien en er waren al genoeg treinen gepasseerd die ochtend zonder sneeuw en zonder problemen


Wel knap dat je op diezelfde beelden het sein mist, maar wel kan zien hoe glad de rails wel of niet is!



Gelukkig kun je beelden terugkijken

 

23-11-2025 22:50:14
NDS
NDS

Vanmorgen rond 8.30u was er ook een aanrijding( ik vermoed met een persoon) op de overweg direct na station Boxtel richting Tb. Daar stond ICNG stil, een lege fiets naast de overweg en de nodige politie en 1 brandweer auto en er kwam hoorbaar nog meer. Mijn trein van Ht naar Ehv werd nog tussen de hulpvoertuigen door geloodst en waarschijnlijk de laatste geweest die nog door kon. Uiteindelijk met +11 Boxtel uit, bijna alle sporen stond daar inmiddels al vol. Bij aankomst in Ehv lag alles van Boxtel naar Ht en Tb plat. Ik heb nog wat Flirt leeg op Ehv binnen zien komen, vermoedelijk van de sprinter vna/naar Tb die in Boxtel opgesloten stond toen ik daar door kwam.

Ik ben daarna doorgereden naar Helmond Brandevoort waar ik aan een modelpsoorbeurs deelnam.

Groetjes Michiel

 

23-11-2025 23:02:54 1
timtrein
timtrein

Nou, spoor wordt van miezer, regen, vocht etc. wel degelijk glad, maar sneeuw of ijs is daarbij niet echt anders dan niet-bevroren water. Blaadjes, vervuiling etc. versterken dat vervolgens nog weer.

 

23-11-2025 23:05:02 1
rolandrail
rolandrail

Quote
broek53 (23-11-2025 19:22:31):


Spoor dat glad wordt van de sneeuw is volslagen nonsens. van ijs ook trouwens. Spoor kan glad worden van bladerenpulp, maar niet van water in welke vorm ook.


Als je er op doelt dat er meer nodig is dan een vorm van water alleen klopt het deels wat je zegt.

 

23-11-2025 23:52:34
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Was de overstap van de 3138 op de 2938 te Ut nog een volgens het boekje.

Vanaf Zaandam gingen we LSP ri Enkhuizen en stopte we linkerspoor op Zaandam Kogerveld, daarna wisselde we naar RSP.

Bij Zaandam Kogerveld meerdere Prorail busjes met zwaailichten, aankomst in Enkhuizen met ca +8.

Terugweg ri Nm met oa de 3039 te Arnhem Westelijke Aansluiting ca 8 minuten stilgestaan vanwege spoorlopers, schade te Nm 12 minuten.