| 01-04-2026 22:00:36 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
|
|
| 02-04-2026 00:22:37 | ||
|---|---|---|
|
stefanvw14
|
Ik voel Duitse praktijken aankomen, NS heeft al lang de verloven in de zomer van zijn personeel rond en dat betekend over het algemeen kleinere treinen doodrdat er minder rijdend personeel beschikbaar is. Wat logisch is, want ook zij verdienen vakantie. Het 9-euro ticket in Duitsland was leuk, maar echte iedere regionale trein puilde uit van de mensen, liepen veel vertraging op doordat de treinen te vol waren en ik heb hetzelf ervaren. De drukte die het 9-euro ticket genereerde in de al bestaande drukke treinen in NRW, maar ook rond Hannover/Hamburg puilde uit van de mensen. Dus leuk idee, maar 400 miljoen is dat alleen om inkomstenderving te vergoeden of wordt er ook nagedacht hoe de mensen dan vervoerd kunnen worden(extra treinen/personeel die zichzelf niet terug verdienen)? |
|
| 02-04-2026 07:16:10 | ||
|---|---|---|
|
mat64Hidde
|
Als we dan toch naar Duitsland kijken, zie je ook dat 9 euro wel erg positief is. Al snel is dat naar een stabielere prijs van rond de 50 à 60 euro gegaan. Zoiets verwacht ik ook als hier een goedkoop ticket wordt geïntroduceerd. |
|
| 02-04-2026 08:35:49 | ||
|---|---|---|
|
stefanvw14
|
Dat zou een positieve ontwikkeling zijn, want dan is de financiering van het OV ook beter gewaarborgd. |
|
|
advertentie |
| 02-04-2026 08:58:27 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Duitsland is dus het lichtend voorbeeld. Maar ik vraag me wel ten zeerste af of daar het doel van een 'Klimaticket' wel behaald wordt, namelijk mensen uit de auto halen. Volgens mij leidt het eerder tot extra reizen die anders niet gemaakt zouden zijn, of tot het leegzuigen van Fernverkehr. Het eerste is niet goed voor het klimaat, het tweede is destructief voor het hele OV-systeem. Nu zijn er gelukkig wel een paar grote verschillen, die maken dat het hier eerder een succes kan worden: 1) In Duitsland was in de vorm van Laendertickets, Schoenes Wochendendeticket etc het regionale verkeer al goedkoper dan de auto, een lagere prijs haalt dan niet nog eens extra mensen uit de auto. In NL daarentegen is treinreizen duurder dus werkt de prijsprikkel wellicht wel. 2) In NL is de kwaliteit van het spoorvervoer beter. In Duitsland is de kwaliteit dusdanig ondermaats dat die niet concurreert met de auto, in NL is dat beter op orde 3) IC's zijn niet geliberaliseerd dus een klimaatticket holt de IC's niet uit. Maar dan nog, 9 euro gaat nergens over. Zo'n laag bedrag stimuleert alleen maar onnodige extra reizen en werkt dus averechts op het klimaat. Nog even los van de terechte vragen hierboven of het OV die extra vraag wel aankan.
|
|
| 03-04-2026 17:01:15 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Mensen haal je hier alleen maar uit de auto als het gebruiksgemak op het zelfde niveau ligt als het gebruik v/d auto. Laatst bewerkt door phantom op 03-04-2026 17:02 |
|
| 03-04-2026 20:51:18 | ||
|---|---|---|
|
GerritJan
|
Waarom direct meer treinen laten rijden als het kabinet voor paar maandjes een 'Klimaatticket' wilt invoeren (wat de bedoeling is)? 9 euro vind ik te goedkoop, maak op zijn minst dan minimaal 25 euro P.P, dan nog ben je zeer goedkoop uit, maar is het nog redelijke prijs en kost het minder 'miljoenen', want ik lees dat het weer niet te veel mag kosten. |
|
| 04-04-2026 10:43:18 | ||
|---|---|---|
|
Ysbergsla
|
Je mist mijns inziens volledig dat - zoals reeds vaker opgemerkt - het in eerste instantie om een Dalkaart zou gaan. Kortom: niet in de spits. Dat houdt in dat bijvoorbeeld treinen na de spits niet gesplitst worden. Als gedurende de spits het stroomnet niet overbelast is, zal dat daarbuiten gerust meevallen. Daarmee zal het daadwerkelijke aantal extra treinen niet enorm toenemen. Idem voor je trafohuisjes en capaciteitsaanvraag. En juist de bussen in de daluren staan nu niet bepaald bekend om hun gebrek aan capaciteit, me dunkt. Laatst bewerkt door Ysbergsla op 04-04-2026 10:43 |
|
| 04-04-2026 12:25:08 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Het hele idee is mensen meer de trein te laten nemen door de lege restcapaciteit van treinen in de daluren goedkoop en aanlokkelijk aan te bieden. Wordt zoiets een succes met reizigersaantallen die de restcapaciteit overstijgen zul je materieel gaan moeten versterken ervoor (oa spits materieel wat stilstaat in de daluren), maar ik zie het niet zo gebeuren dat de politiek daar die beoogde 400 miljoen voor rond krijgt. Laatst bewerkt door thom op 04-04-2026 12:34 |
|
| 22-04-2026 09:13:58 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Inmiddels aanvullende informatie. Kaartje zou €49 per maand moeten gaan kosten en kost de overheid 118 miljoen. |
|
| 22-04-2026 10:27:44 | ||
|---|---|---|
|
NIJMEGEN
|
Ben benieuwt wat ze voor bestaande abo houders gaan doen? |
|
| 22-04-2026 11:34:52 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
In Duitsland zijn alle abonnementen die duurder waren en minder mochten, automatisch omgezet. Bij de NS zou het alleen gaan om Flex dal vrij 2e klas. Met de kanttekening dat je daarmee voor de spits mag inchecken en tijdens de spits mag blijven zitten, wat met dit Klimaatticket of Nederland-ticket niet zou mogen. Voor reizigers die een abonnement hebben en daarmee in de spits reizen, zou ik hooguit een extra aanvulling kunnen zijn om buiten hun standaard traject en in BTM te mogen reizen tijdens de daluren. |
|
| 22-04-2026 18:11:03 | ||
|---|---|---|
|
rob_ehv
|
Het kabinet gaat een plan van PRO uitwerken waarmee je deze zomer voor 49 euro per maand buiten de spits onbeperkt met de trein kunt reizen. Het Nederlandticket is een aanvulling op het steunpakket dat het kabinet maandag presenteerde. |
|
| 22-04-2026 19:11:11 | ||
|---|---|---|
|
kleine_man
|
Defacto is dit besluit een herstelling van wat de NS al bood met de oorspronkelijke kortingskaart. Ergens is dit dus een beloning voor het wangedrag van de NS. Tevens geeft het kabinet gehoor aan de wens van de vervoerders om te zorgen dat de treinen ook buiten de spits gevuld zijn. Een simpele oplossing zou zijn om de bakkennorm los te laten in dezelfde periode. Je kan dan langere treinen laten rijden zonder dat daarvoor extra personeel nodig is. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
|
| 22-04-2026 19:36:13 | ||
|---|---|---|
|
mhlvdijk
|
|
|
| 22-04-2026 19:43:46 | ||
|---|---|---|
|
mat64Hidde
|
Waar staat dat het bij het Klimaatticket dat trucje niet zou mogen? Want dat zou voor mij al een reden zijn om de Dal Vrij kaart te behouden. Ik reis wekelijks met de eerste verbinding van de dag ruim 100 kilometer naar het hoge noorden waar ik om 9 uur moet zijn. Vóór de spits vertrekken kan niet. (Want dan rijden er nog geen treinen. Anders zou ik het wel overwegen) |
|
| 23-04-2026 00:19:03 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
De hele inhoud van dat Klima Ticket is nog niet bekend, dus of dat wel of niet mag is nog niets over te zeggen nu. |
|
| 23-04-2026 08:48:04 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
|
|
| 23-04-2026 09:32:20 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Nu is dat in de zomer wel weer een merkwaardige beperking, aangezien in de zomer de spits vaak niet zo hele veel voorstelt, zeker op (sprinter)lijnen die gedomineerd worden door scholierenvervoer. Als het gaat om lege plekken opvullen zou het handiger zijn om het klimaatticket de hele dag geldig te verklaren maar dan alleen in sprinters, met uiteraard een paar uitzonderingen voor trajecten waar geen Sprinteralternatief bestaat. |
|
| 23-04-2026 10:28:17 1 | ||
|---|---|---|
|
edegroot
|
Ja, laten we het vooral nog complexer maken. Door dit idee door te voeren moet iemand vanuit Schagen met de IC naar Zaandam dus overstappen op Heerhugowaard en Uitgeest want daar rijden sprinters. Zal een leuke onderneming worden. |
|