Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

U_-_Treinstellen_Plan_U
RailWiki.nl
03-08-2009 17:33:05
fyrafan
fyrafan
de 121 staat in amersfoort bij de shd voor een opknap beurt en gaat tijdens het museumweekend op 13 september weer rijden tussen amersfoort werkplaats en vathorts meende ik  

03-08-2009 18:20:23
Erikvd12
Erikvd12
Ja, het Spoorwegmuseum heeft de 114, maar ze doen er haast niks mee.
Het stel staat in Blerick.
 

03-08-2009 18:39:19
mark
mark
De twee stellen die door de BRKS zijn overgenomen zijn destijds betaald. De BRKS is daarna echter opgehouden met bestaan.  

03-08-2009 19:10:42
MDDM
MDDM
Quote
fyrafan: de 121 staat in amersfoort bij de shd voor een opknap beurt en gaat tijdens het museumweekend op 13 september weer rijden tussen amersfoort werkplaats en vathorts meende ik

De 121 gaat samen met de 113 roestrijden tussen Ah en Nm in de nacht van 9 op 10 augustus.

Laatst bewerkt door MDDM op 03-08-2009 19:11


Gr Joop mcn Lls
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-08-2009 19:15:07
rickarends
rickarends
Hoi,

Ok ik wist niet dat de BRKS ze daadwerkelijk betaald had. Zonde dat de stellen toch staan weg te roesten. De HIJSM zal zeer veel met de onderdelen kunnen doen.
Trouwens erg mooi dat de 113 en 121 samen gaan roestrijden tussen Ah en Nm, complimenten voor de HIJSM.

gr. Rick
 

03-08-2009 19:42:24
fyrafan
fyrafan
Edit Mark: Vragen naar dienstregelingen is niet toegestaan.

Laatst bewerkt door mark op 03-08-2009 19:46
 

03-08-2009 19:56:36
mich
mich
Quote
rickarends: In een ander draadje las ik dat de DH-stellen 3105+3110+3222+3226 naar Slowakije gaan. Is het niet mogelijk om de Plan U stellen 125 + 193 mee terug te nemen? De HIJSM zal blij zijn met de onderdelen.
Wanneer dit niet kan, is het dan niet beter om de stellen te strippen tbv onderdelen. De Slowaakse "koper" heeft deze stellen nooit betaald en anders roesten ze helemaal weg.


Deze 2 stellen zijn wel betaald. Je kunt ze niet zomaar terughalen, je kunt ze wel kopen van de BRKS, voor een bedrag van klein huis. En nogmaals: de 114 of zijn onderdelen gaan niet naar de HIJSM.
 

03-08-2009 20:55:14
dh3201
dh3201
Als de HIJSM zo kapitaalkrachtig zou zijn om twee stellen uit Slowakije te halen, kunnen ze net zo goed de resterende stellen in Amersfoort opkopen.
En die staan binnen in tegenstelling tot die twee Slowaakse die buiten in weer en wind staan.


Shqiperise-lopers?
 

03-08-2009 21:10:38
broek53
broek53
Tsja, als het nog steeds net zo zou gaan als met de 113, 115 en 121, krijg je de stellen waar NSR nog vanaf moet, zo'n beetje voor niks.  

03-08-2009 21:19:33
broek53
broek53
Net als in het DH-topic wijs ik er ook nog even op dat de DH's van de Maasvlakte helemaal niet naar Slowakije gaan, maar naar Polen - Warchau om precies te zijn. Mocht men ze daar aan de praat rkijgen en zo, dan gaan ze ooit een keer naar Slowakije - maar daar heeft niets nederlands enige bemoeienis meer mee,  

03-08-2009 21:22:48
thom
thom
Quote
Erikvd12: Ja, het Spoorwegmuseum heeft de 114, maar ze doen er haast niks mee.
Het stel staat in Blerick.


Mooi dat jij zo weet dat er niks aan gebeurt, dan weet ik dat namelijk ook... %08%

Of baseer je je uitspraak op het feit dat je hem niet rijdend op de baan tegen komt? Dat klopt ookwel, want je moet meer aan zo'n stelletje doen dan alleen maar rondjes mee rijden....

Trouwens ookal bedacht dat het leuk is om stellen uit Slowakije terug te halen voor de HIJSM, maar volgens mij komt de 121 uit diezelfde revisie serie...
Dus technisch win je daar weinig mee me dunkt...

Laatst bewerkt door thom op 03-08-2009 21:24
 

17-11-2009 14:11:07
Erikvd12
Erikvd12
Is er nog nieuws over de plan U's?  

17-11-2009 15:34:33
taigagaai
Moderator
taigagaai
Taigagaai: Als er nieuws over te melden is, dan wordt dat vanzelf hier wel bekend gemaakt. Er naar lopen vragen geeft je echt geen eerder antwoord. Sterker nog, mensen kunnen zelfs geneigd zijn om geen info meer te geven! Dus wacht gewoon af.  

17-11-2009 19:50:52
htmtram
htmtram
Nou, vooruit, omdat je het lief vraagt

De 113 mist nog een paar boven ruitjes. Verder zijn we begonnen met een paar roestplekjes weer mooi glad te schuren. Dit is met speciale verf geverfd. Tegen het opnieuw gaan roesten. He geschuurde staal glom zelfs helemaal Ook een stuk dak boven de cabine is opnieuw geschuurd en met special verf geverfd.

Ook zijn we al langzaam bezig met de de binnenkant van de trein. Denk hier bij aan schoonmaak werk, maar ook het Elektrische gedeelte. Ook doen de Wc's van de 113 het weer. (Volgens mij voor heet eerst sinds jaren)Ook wordt er in de cabine gewerkt.

De 115 word nu ook klaar gemaakt voor de nieuwe ramen. Er staan ramen ergens klaar, dezen zouden zo snel mogelijk naar Haarlem komen om die in de 115 te zetten. Zo is de 115 nu bijna glassplinter vrij gemaakt. Ook verder opgeruimd.

De 121 staat nu nog in Amersfoort. Hier durf ik verder geen uitspraken over te doen. Ik weet dat de ramen zijn vervangen. En dat er nog een paar ramen uit de zwenk zwaai deuren moeten worden geplaatst.

Als je nog een vraag hebt stuur maar een Pbtje

Laatst bewerkt door htmtram op 17-11-2009 19:57
 

20-11-2009 08:39:37
dh3201
dh3201
Quote
Erikvd12: Is er nog nieuws over de plan U's?

Volgens Wikipedia zijn ze in Amf begonnen met het opruimen van die gele stellen.

Naast Somda, OVL en dergelijke forums moet je nu ook al Wikipedia bij houden om uptodate te blijven


Shqiperise-lopers?
 

20-11-2009 10:05:31
mich
mich
En ook in dit geval kun je wikipedia er niet op vertrouwen.  

20-11-2009 12:15:48
salieri
salieri
Inderdaad, want bij wikipedia kan iedereen de informatie aanpassen (dus ook als het aannames zijn)  

26-12-2009 12:40:12
mich
mich
Aangezien er het e.e.a. ontbreekt aan informatie op o.a. wikipedia:

In 2000 was het de bedoeling de volgende 19 stellen te reviseren: 116, 117, 118, 119, 121, 122, 125, 126, 128, 130, 134, 135, 137, 141, 142, 147, 150, 151 en 152.

naast revisie is o.a. het volgende gedaan:
-plaatsing nieuwe dieselmotor
-Inbouw hulpdieselmotor vanwege het meerstroomverbruik van de cabineairco(dit is de enige echte reden.)
-zonwering in de cabine wordt vernieuwd (model DM' 90)
-airco (model mat '64) wordt geplaatst
-tochtbestrijding
-renovatie huidige hc-ruimte
-cabinestoelen worden gereviseerd/vervangen
-koersrollen worden aangepast + loopwerk wordt gereviseerd
-onbediende cabine kan voorverwarmd worden
-nieuwe wand en plafondplaten
-nieuwe vloeren wc's
-nieuwe bekleding interieur
-nieuwe tussendeuren
-nieuw deursluitingssysteem
-nieuw type turbo op de dieselmotor
-nieuwe brandstofopvoerpomp ipv dagtank met handpomp
-nieuw modern brandblussysteem motorkamer
-nieuwe kachels (webasto)
-Atbl-nl in de 191-195
-inbouw ARR+T&T

Hiervan zijn ook werkelijk de 116, 117, 119, 121, 122>193, 125, 126, 130>194, 134, 135>192, 137>191, 141>195, 147, 150 en 151 gereviseerd.

Vervolgens zijn de overgebleven 112, 118, 128, 142 en 152 gesloopt.

Na omzwerving via Amersfoort vlasakkers zijn de 119 121 126 134 147 150 151 en 192 in Blerick neergezet en de 195 193 194 191 117 116 in Heerlen. De 125 heeft in Ahb gestaan.

NS heeft toen de 116 117 119 121 125 147 150 151 en 191-195 voor verkoop aangewezen. (de rest was te slecht of beschadigd). Hiervan zijn de 116 117 121 125 191 en 193 geselecteert voor verkoop aan Slowakije. De 121 is nog met de 151 geruild en aan de HIJSM geschonken. De 119 147 150 192 en 194 zijn toen gesloopt.

Uiteindelijk zijn alleen de 125 en 193 verkocht en vertrokken, de 116 117 191 en 151 het casco van de 195 staan heden ten dage in Amf. Hiervan zijn de 117 en 191 geschildert en redelijk compleet. De 117 is rijvaardig met een onderhoudsbeurt weggezet, de 191 niet. De 151 staat erbij zoals hij van Blerick afgekomen is, alle TL buizen aan gort, zwerversresten erin en cabine´s vernield. Ook mist 1 vouwbalg, de kappen van de front/sluitseinen en onderdelen uit de cabine.
De 116 is nog slechter, deze heeft ook botsschade(laad/losperron?) verschillende ruiten zijn gesneuveld waardoor er van het interieur en de vloer plaatselijk niet veel meer over is. Bovendien is het casco slecht, de gaten vallen er in. De 195 heeft bijna geen ruiten meer en is compleet geplukt incl motor. Is niet meer bruikbaar, als hoogstens voor een draaistel, compressor of webasto.

Met de onderdelen van de 116 zou je de 151 weer compleet kunnen maken, m.u.v. de cabine's. uit deze 5 stellen zijn dus met moeite 3 rijvaardige stellen mogelijk, met het nodige werk. Echter buiten de museumorganisatie's zijn er inmiddels(door sluiting wph Tb en Zl) helemaal geen onderdelen meer, wat verkoop erg moeilijk maakt.

Laatst bewerkt door mich op 26-12-2009 12:55
 

26-12-2009 14:17:47
thom
thom
Die schade aan de 116 kwam niet door een laad of los perron, maar was ook een gevalletje rangeerschade meen ik. Het was iets van een afdruk van een paar buffers namelijk.

De 142 meen ik, was een stel wat alwel voor 80% gestript was om in revisie te gaan, echter is toen men daarmee bezig was het besluit gevallen om het aantal te reviseren stellen te verminderen waardoor het werk aan de 142 afgebroken is.

Opvallend trouwens dat de motor van de 193 gelicht is, met wat voor doel is dat gebeurt ..?
Van de 150 is de motor ook gelicht en bij het NSM terecht gekomen.

Laatst bewerkt door thom op 26-12-2009 14:22
 

26-12-2009 21:11:32
timtrein
timtrein
Er zijn toch motoren naar de Stichting TEE gegaan?  

26-12-2009 21:44:24
thom
thom
Zijn die motoren niet uitgebouwd bij stellen die al bij Hoeben op het terrein stonden?

Laatst bewerkt door thom op 26-12-2009 21:44
 

26-12-2009 23:11:57
Waaldrecht
Waaldrecht
De motoren die bij stichting TEE staan zijn motoren zoals ze voor de revisie in 2002 erin zaten, hoordde ik.  

26-12-2009 23:52:04
timtrein
timtrein
Alleen zijn bij de revisie van ca. 2002 exact dezelfde motoren ingebouwd, maar dan nieuw...  

26-12-2009 23:54:37
mich
mich
Nee, die zijn niet exact hetzelfde.
@Thom, het stel wat tijdens het staken van de revisie binnenstond is de 128.
(anders kom ik ook niet aan 15 gereviseerde stellen).
de 142 is nooit gereviseerd.

Aangezien het nsm de motor van de 150 heeft, en de stellen in Amf behalve de 195 hun eigen motor nog hebben, moeten de motoren van de 195 en nog een ander stel, de 194 geloof ik naar de TEE zijn. 194 vlak voor sloop: http://www.freewebs.com/nsmaterieel/Plan%20U%20194.htm
in ieder geval zijn de TEE motoren nieuwe motoren, en in aug 2007 uit de plan U gehaald.

Laatst bewerkt door mich op 27-12-2009 00:13
 

27-12-2009 01:43:00
thom
thom
Voor wat betreft de 128 ipv de 142 heb je gelijk, ik moet even terugdenken aan de tijd dat deze stellen nog op de bokkeduinen stonden, en da´s ookalweer even geleden

De motoren die in 2002 ingebouwd zijn, zijn van hetzelfde type als wat er in de 80´er jaren ingebouwd is.
Alleen waren het toen motoren van SACM en nu van Wärtsila, maar dat komt omdat de een de ander overgenomen heeft.
Hooguit wat minimeverschillen, maar dat is voornamelijk in randapparatuur, het blok is gewoon hetzelfde...

Hier en stiekum geleend plaatje van de TEE site (Aanrader, veel leesinfo!)
http://www.stichtingtee.nl/img/nieuws/Windertransport.jpg
Waarop te zien is dat het motorblokken met de gelige coating betreffen en duswel motoren uit 2002 moeten zijn. Immers zijn de 80´er jaren motoren allang schoongebrand van deze verf en gewoon aluminiumkleurig

Laatst bewerkt door thom op 27-12-2009 01:55
 

02-08-2011 11:51:55
train85
train85
Plan U 117 en andere zijn verkocht aan Roemenie hoeveel er weggaan weet ik nu niet.  

02-08-2011 12:09:49
rob46
rob46
Eerst maar afwachten tot dat er daadwerkelijk is betaald.

Laatst bewerkt door rob46 op 02-08-2011 12:10


57 jaar OV-fotografie.
 

02-08-2011 15:27:03
tjabbe73
tjabbe73
Ik begreep dat dit al is gebeurd.  

18-08-2011 10:08:28
rob46
rob46
Voor naslag zet ik de OD-info hier neer.
Op 17-8 zijn de NSR PlanU's 116,117,151,191 en 195 vanaf hun opstelplaats en/of loods in Amf naar het bewaakte terrein van SHD verplaatst.


57 jaar OV-fotografie.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-08-2011 10:29:40
HansBeeker
HansBeeker
Nee. Fout. Het is niet het terrein van de SHD. SHD staat op terrein van Herik Rail. De 116, 117, 151, 191 en 195 worden verkocht aan Roemenië. Wanneer zij op transport gaan, is mij nog onbekend. Als het goed is, gaan er mensen van NedTrain eerst even naar kijken of te op transport kunnen.
Volgens mij heeft een SHD Plan U deze stellen versleept: Er staan er 2 aan de NSO-sporen opstel kant, met daarachter een Plan U (ipv omgekeerde volgorde)

Laatst bewerkt door HansBeeker op 18-08-2011 10:30
 

18-08-2011 11:47:27
AgentX
AgentX
De twee gele die 'vers' in de verf staan zouden rijvaardig moeten zijn.  

18-08-2011 11:55:02
tjabbe73
tjabbe73
Quote
HansBeeker (do 18 aug 2011 10:29:40 https://somda.nl/forum/3093/p351010/): Nee. Fout. Het is niet het terrein van de SHD. SHD staat op terrein van Herik Rail. De 116, 117, 151, 191 en 195 worden verkocht aan Roemenië. Wanneer zij op transport gaan, is mij nog onbekend. Als het goed is, gaan er mensen van NedTrain eerst even naar kijken of te op transport kunnen.
Volgens mij heeft een SHD Plan U deze stellen versleept: Er staan er 2 aan de NSO-sporen opstel kant, met daarachter een Plan U (ipv omgekeerde volgorde)

Ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan hebt, maar Herik beschikt alleen over de sporen 11 t/m 15 op de werkplaats. SHD heeft de sporen 71 t/m 73 en deze liggen op normaal emplacementniveau.....
Net als de rest van je bericht: plaats pas iets als je weet waar je het over hebt...
 

18-08-2011 12:58:20
HansBeeker
HansBeeker
Tjabbe, mijn excuses dan. Ik was altijd in de veronderstelling daarvan. En de sporen zijn (als ik mij niet vergis..*) geen eigendom van SHD, ik meen van NS Poort SHD mag er staan (huren?). Je hebt wel gelijk, is niet van Herik. Maar het leek er wel op (gezien de volgorde van een aantal U's) dat er ook met de 121 of 113 gerangeerd is om ze daar te krijgen.
* Even geen bron bij de hand, kan het morgen nazoeken

Laatst bewerkt door HansBeeker op 18-08-2011 12:59
 

18-08-2011 13:34:21
klaass16
klaass16
195 is toch ontmanteld??

Die zou naar de sloop volgens mij


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

18-08-2011 14:22:00
tjabbe73
tjabbe73
Quote
HansBeeker (do 18 aug 2011 12:58:20 https://somda.nl/forum/3093/p351050/): Tjabbe, mijn excuses dan. Ik was altijd in de veronderstelling daarvan. En de sporen zijn (als ik mij niet vergis..*) geen eigendom van SHD, ik meen van NS Poort SHD mag er staan (huren?). Je hebt wel gelijk, is niet van Herik. Maar het leek er wel op (gezien de volgorde van een aantal U's) dat er ook met de 121 of 113 gerangeerd is om ze daar te krijgen.
* Even geen bron bij de hand, kan het morgen nazoeken

ja, ik heb daar gisteren zelf staan rangeren.

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-08-2011 15:06, reden: Eén keer uithalen is voldoende!
 

18-08-2011 14:24:10
treintim
treintim
@Tjabbe: zijn de U'tjes dan met een Sikje verplaatst, of weet jij precies met wat voor trekkracht?  

18-08-2011 14:38:14
tjabbe73
tjabbe73
netjes met een 2200 %08%  

18-08-2011 14:42:26
treintim
treintim
Aah, zo'n vermoeden had ik dus al, omdat de bruine 2200 van de VSM gisteravond GDST stond te Amfge. Wel fraaie combi met die U'tjes lijkt mij!

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-08-2011 15:07, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

18-08-2011 14:45:25
mdj
mdj
En daarom stond de VSM2299 daar (de 2205 was naar Hlm)?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-08-2011 14:54:23
treintim
treintim
Mmh, nu twijfel ik ook aan mezelf, ik weet het niet helemaal zeker, maar dacht de 2299 gisteravond tevens aangekoppeld te zien staan te Amfge met wat werkwagonnetjes (één met staalborstels? en één blauwe met personeelsverlijf o.i.d. erop).

Edit: nu weet ik het weer, ik ben in de war: 's middags om 12:00 stond de 2299 solo GDST te Amfge, en 's avonds volgens mij dus aangekoppeld aan genoemde wagons.

Laatst bewerkt door treintim op 18-08-2011 14:55
 

18-08-2011 14:54:33
rob46
rob46
Quote
klaass16 (do 18 aug 2011 13:34:21 https://somda.nl/forum/3093/p351062/): 195 is toch ontmanteld??

Die zou naar de sloop volgens mij
Geen van de PlanU's die in Amf staan zouden naar de sloop gaan zolang er belangstelling voor is/was. De 195 is inderdaad een plukker voor res.onderdelen.


57 jaar OV-fotografie.
 

18-08-2011 17:59:53
tjabbe73
tjabbe73
Quote
treintim (do 18 aug 2011 14:42:26 https://somda.nl/forum/3093/p351076/): Aah, zo'n vermoeden had ik dus al, omdat de bruine 2200 van de VSM gisteravond GDST stond te Amfge. Wel fraaie combi met die U'tjes lijkt mij!

Eh, dat had niets met onze inzet te maken. Wij hebben gewoon de 2205 gebruikt, welke weer terug is uit Hlm.
 

18-08-2011 18:30:53
klaass16
klaass16
@rob46,, dat bedoelde ik ook. De 195 zit bijna geen raam meer in,, en dan toch verkopen,, blijft het ook een plukstel voor de andere stellen? Net zoals de wadlopers in Argentinie? Daar was volgens mij ook een plukstel bij.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

18-08-2011 21:18:37
thom
thom
Bij die wadlopers was er geen stel bestempeld als plukstel.

En dan nog, je verkoopt een treinstel, hoe de nieuwe eigenaar dat ding dan bestempeld moet die zelf weten
 

19-08-2011 00:12:59
mdj
mdj
Eigelijk wel, de 3119 en de 3227


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-08-2011 18:28:51
marcel72
marcel72
Quote
HansBeeker (do 18 aug 2011 10:29:40 https://somda.nl/forum/3093/p351010/): De 116, 117, 151, 191 en 195 worden verkocht aan Roemenië.



Iemand die weet aan welke spoorwegmaatschappij in Roemenië ?
 

25-08-2011 21:54:41
klaass16
klaass16
Sigma toch?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

25-08-2011 22:01:04
daniel81
daniel81
Nee dat is de Poolse club die de Wadlopers heeft overgenomen. Is bovendien geen spoorwegmaatschappij, maar een bedrijf dat materieel verhuurt / verleased/...  

26-08-2011 16:04:20
klaass16
klaass16
Misschien PKP (Polskie Koleje Państwowe)?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

26-08-2011 16:14:57
thom
thom
Dingen gaan naar Roemenië, wat heeft de PKP daar te zoeken....  

26-08-2011 16:17:51
rob46
rob46
We hebben het hier over verkoop aan Roemenië, de Polen hebben geen interesse in PlanU.

Laatst bewerkt door rob46 op 26-08-2011 16:18


57 jaar OV-fotografie.
 

27-08-2011 12:53:21
dh3201
dh3201
Quote
thom (vr 26 aug 2011 16:14:57 https://somda.nl/forum/3093/p352262/): Dingen gaan naar Roemenië, wat heeft de PKP daar te zoeken....

Als NS al in Duitsland, Groot Brittannië (en Polen?) rijdt, en DB ook in Nederland, zou PKP dus best ook in Roemenië kunnen rijden.
Maar daar is hier nu geen sprake van.


Shqiperise-lopers?
 

30-08-2011 17:22:46
sik214
sik214
Één van de plan U's die in Amf naar voren zijn gehaald, is nu op het goederenemplacement geplaatst. Het gaat denk ik om een plukstel (aan het uiterlijk te zien), dus waarschijnlijk de 195.  

29-12-2011 16:23:31
ICMm4250
ICMm4250
Ik las dat er plan u"s Samen met de DH stellen waren verkocht.
echter wat er met de DH-2 stellen gaat gebeuren is bekend,weet iemand welke Plan u stellen er verkocht zijn? en wanneer deze getransporteerd gaan worden (naar Waalhaven}of andere actuele info?

Ik kwam op flickr deze foto tegen http://www.flickr.com/photos/69195288@N07/6306505017/in/photostream/ de foto is afkomstig van Ronnie Venhorst.

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 29-12-2011 16:25
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-12-2011 16:30:28
broek53
broek53
Mij is niet bekend wat er met de DH2-stellen gaat gebeuren, maar dat terzijde.

De 113, 116, 117, 191 en 195 zijn verkocht, samen met de 3115 en 3215. En men probeert de stellen al sinds eind van de zomer naar Roemenië getransporteerd te krijgen, maar concreet wil dat kennelijk niet erg lukken.
 

29-12-2011 17:26:08
Erikvd12
Erikvd12
Vreemd dat de (oudste bestaande plan U) 113 er ook bijstaat. Welke Plan U zal dan naar SHD gaan.
Wel mooie interieurfoto's van plan U's op het Flickr kanaal.
 

29-12-2011 17:58:27
sik214
sik214
Quote
broek53 (do 29 dec 2011 16:30:28 https://somda.nl/forum/3093/p371519/): Mij is niet bekend wat er met de DH2-stellen gaat gebeuren, maar dat terzijde.


De DH-2 stellen 3202, 3210, 3216, 3219, 3220, 3223, 3224, 3228 zijn gisteren ingescheept in de Waalhaven, Rotterdam. Bestemming Constanta, Roemenië. Zie: http://www.feijenoordsemeesters.nl/Nieuw.htm

Quote
broek53 (do 29 dec 2011 16:30:28 https://somda.nl/forum/3093/p371519/):
De 113, 116, 117, 191 en 195 zijn verkocht, samen met de 3115 en 3215. En men probeert de stellen al sinds eind van de zomer naar Roemenië getransporteerd te krijgen, maar concreet wil dat kennelijk niet erg lukken.

De 116 en 195 zijn beide plukstellen toch? Die staan al enige tijd buiten de poort op Amfge. Tussen de Eurailscout-loods en thv de HerikRail loods staan al een tijdje 2 strak geschilderde U'tjes, de 191 en 117?
 

29-12-2011 18:09:30
sik214
sik214
Quote
taigagaai (vr 16 mei 2008 19:44:33 https://somda.nl/forum/3093/p137793/): De Slowaken willen ook nog niet betalen, vandaar dat de 125 en 193 nog steeds op een industrieterrein in de buurt van Bratislava staan.

Ok, ruim 2,5 jaar oud bericht, maar volgens mij staan die stellen nog altijd daar. Zijn ze dus nog feitelijk eigendom van NS (NSR/NSFS)? NS zal indien "ja" wel stallingskosten verschuldigd zijn. Misschien een idee om ook door te verkopen aan Roemenië?
 

29-12-2011 19:58:16
train85
train85
Quote
Erikvd12 (do 29 dec 2011 17:26:08 https://somda.nl/forum/3093/p371523/): Vreemd dat de (oudste bestaande plan U) 113 er ook bijstaat. Welke Plan U zal dan naar SHD gaan.
Wel mooie interieurfoto's van plan U's op het Flickr kanaal.
Naar de shd gaat de 151.

Laatst bewerkt door train85 op 29-12-2011 19:58
 

30-12-2011 03:17:23
ICMm4250
ICMm4250
Afgelopen November ben ik na de reunie van de 1200-en,even en kijkje gaan nemen achter bij het terrein van de voormalige wagen werkplaats terhoogte van de loods van de SHD.

Daar stond Plan-U 116 welke zich in zeer desolate toestand verkeerde.
Vanachter het voor publiek toegangkelijke hek heb ik met mijn telelens een aantal plaatjes gemaakt van de 116,waar op dat moment een vrijwilliger bezig was om een schuifdeur van de 116 te verwijderen.

Plaatjes hiervan zijn op http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/sets/72157628628501539/ te zien.
Misschien kunnen de stichtingen die thans een DE 3 in bezit hebben en waarvan destijds de ramen zijn vernield nog op de valreep de nog hele en originele ramen uit de plan U s verwijderen en ruilen voor exemplaren uit Mat"64.

Ook hoop ik dat de Shd de 151 in het geel grijs gaat behouden,tot nu toe hebben diverse stichtingen waaronder het NSM de behouden plan U"s terug gebracht in de Diesel rode uitvoering uit de jaren 60.

Nu heb ik daar verder totaal geen kritiek op,maar ik zou graag kwijt willen dat er inmiddels een generatie van spoorweg liefhebbers/hobbyisten is die in hun jeugd het geel/grijs bewust hebben meegemaakt maar in het dieselrode tijdperk nog niet verwekt waren.

Voordat ik hier weer allerlei reacties op krijg of kritiek..... het is maar een idee

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 30-12-2011 12:41
 

30-12-2011 11:10:05
thom
thom
Sprinterramen kun je niet zondermeer omwisselen met schuiframen. daar zijn de bakken voor aangepast...

Verder denk ik dat VSRT er weinig mee te maken heeft.

Laatst bewerkt door thom op 30-12-2011 11:10
 

30-12-2011 12:03:58
110573
110573
@thom sorry maar die ramen zitten er toch echt in, het viel me gister nog op, aangezien er zo'n stel pal naast perron 7 staat...  

30-12-2011 12:59:42
ICMm4250
ICMm4250
Ik heb de tekst aangepast,de vrijwilliger droeg wel een overall van VSRT maar ik kan daar inderdaad niet uit concluderen dat dit ook een medewerker hiervan was.

Als er een transport in de planning staat richting Roemenie,en dit op de zelfde wijze gaat gebeuren via de Whv etc hoor ik het graag

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 30-12-2011 13:00
 

30-12-2011 13:16:27
broek53
broek53
DBS is al maanden geleden gecontracteerd voor de overbrenging (aldus mijn zegsman), maar er gebeurt buitengewoon weinig, zoals we kunnen zien.  

30-12-2011 13:31:46
javanree
javanree
Quote
110573 (vr 30 dec 2011 12:03:58 https://somda.nl/forum/3093/p371649/): @thom sorry maar die ramen zitten er toch echt in, het viel me gister nog op, aangezien er zo'n stel pal naast perron 7 staat...


Dat waren de 113, 115 en een deel van (ik meen) de 123
Daarvoor is het casco aangepast, er zijn stukken ingelast omdat oa de afrondingen van oude en nieuwe ruiten totaal anders zijn. Het is dus niet 'even uitwisselen'
 

30-12-2011 15:06:21
ov_wijzer
ov_wijzer
Ik heb het hele topic terug gelezen, maar kan het nergens vinden. Waarom is de 113 nu verkocht en wordt de 151 een museumstel? Kortom wat is er met de 113?  

30-12-2011 15:08:49
train85
train85
De 113 is technisch in slechte staat en is daarom omgeruild door de 151, die technisch veel beter is. Dus de 113 ipv 151 gaat naar Roemenie. Waarom precies de SHD dat gedaan heeft weet ik niet.

Laatst bewerkt door train85 op 30-12-2011 15:09
 

30-12-2011 16:23:43
tjabbe73
tjabbe73
Als je niet weet waar je het over hebt Florian, moet je niets melden.%03%
Technisch is de 113 juist erg goed, het gaat om het casco waar veel werk in gaat zitten. Verder is het een zaak van de SHD en de Roemeense eigenaar...
 

30-12-2011 16:26:18
tjabbe73
tjabbe73
Quote
broek53 (vr 30 dec 2011 13:16:27 https://somda.nl/forum/3093/p371661/): DBS is al maanden geleden gecontracteerd voor de overbrenging (aldus mijn zegsman), maar er gebeurt buitengewoon weinig, zoals we kunnen zien.
Yep, DBS doet niet waar ze voor besteld zijn en ook al voor betaald zijn...
 

30-12-2011 18:56:23
mich
mich
De 151 had als ik het ooit goed gezien heb goede draaistellen, een goed casco, een goed interieur(alleen cabines en 1 1e klasse coupe zagen er niet zo fijn uit). Een complete atb installatie en een geconditioneerde dieselmotor.
Bovendien heeft het stel de afgelopen tijd binnen gestaan.
 

04-02-2012 20:19:58
PlanX
PlanX
Quote
marcel72 (do 25 aug 2011 18:28:51 https://somda.nl/forum/3093/p352130/):
Quote
HansBeeker (do 18 aug 2011 10:29:40 https://somda.nl/forum/3093/p351010/): De 116, 117, 151, 191 en 195 worden verkocht aan Roemenië.



Iemand die weet aan welke spoorwegmaatschappij in Roemenië ?
Deze plan u's zouden naar Ferotrans in Iasi Roemenie gaan samen met de 3115 en 3215 http://www.flickr.com/photos/69195288@N07/6307017922/

Laatst bewerkt door PlanX op 04-02-2012 20:20
 

04-02-2012 23:11:40
maigoda
maigoda
Quote
tjabbe73 (vr 30 dec 2011 16:26:18 https://somda.nl/forum/3093/p371684/):
Quote
broek53 (vr 30 dec 2011 13:16:27 https://somda.nl/forum/3093/p371661/): DBS is al maanden geleden gecontracteerd voor de overbrenging (aldus mijn zegsman), maar er gebeurt buitengewoon weinig, zoals we kunnen zien.
Yep, DBS doet niet waar ze voor besteld zijn en ook al voor betaald zijn...

Da's wel vreemd. Een factuur versturen voor iets dat niet uitgevoerd is. Of moet je bij DBS soms vooruitbetalen?
Groetjes,
Emiel
 

18-12-2012 21:59:54
bnv
bnv
Railwiki zegt in een bericht met mutatie van 12.12.12 dat de verkoop aan Roemenie niet door gaat. De 3115 en 3215 zijn intussen naar Polen vertrokken aldus een bericht in het DH topic.
Als dat bericht juist is: en dan het restant DE III'en wat nog in Amf staat? Volgens mij resteert dan alleen nog maar sloop. Zou niet weten wie er nog belangstelling voor zou hebben na bijna negen jaar stilstand. Wie weet intussen meer? (stond vandaag 18.12 allemaal nog gewoon in Amf).
Volgens mij betreft het de 116, 117, 151, 191 en 195.
 

18-12-2012 22:10:02
rob46
rob46
Lees voor 151 maar 113, even scrollen aub.


57 jaar OV-fotografie.
 

18-12-2012 22:12:41
train85
train85
Ik zelf zie het liefste dat nog voor de eventuele sloop dat ze geplukt mogen worden voor de resterende stellen van de 3 stichtingen die Plan U's hebben, zodat die nog jaren meekunnen.
Haal dan ook maar die stellen uit Bratislava hierheen en pluk ze ook maar voor reserve onderdelen.
 

18-12-2012 22:18:14
AgentX
AgentX
Eens. Die staan in plaats van in Amf daar weg te rotten. Grootste misverkoop ooit.  

18-12-2012 22:32:22
sik214
sik214
Nou sommige stellen die naar Roemenië zouden gaan zien er beter uit dan die rode meuk thv de perrons. Geen gezicht!  

18-12-2012 22:37:22
train85
train85
Daar hebben we het niet over.
Laat die andere voor een eventuele sloop plukken, daar kunnen de andere goed van opgeknapt worden. Zie liever straks 4 stuks goed rijden, dan helemaal niks. En daarom is reserve onderdelen van essentieel belang.
 

18-12-2012 22:45:28
110573
110573
Quote
sik214 (di 18 dec 2012 22:32:22 https://somda.nl/forum/3093/p426167/): Nou sommige stellen die naar Roemenië zouden gaan zien er beter uit dan die rode meuk thv de perrons. Geen gezicht!

Ik kan het begrijpen als je het niet weet, maar er wordt zo goed als elk weekend door vrijwilligers, met veel liefde aan 'die rode meuk thv de perrons' gewerkt. Iets matigen kan ook wel.
 

19-12-2012 07:26:35
ruysdael
ruysdael
Hoe staat het daar eigenlijk mee? Volgens mij zijn ze met de 113 al zo'n 9 jaar "bezig" en nu blijkt dat zelfs een stel dat 9 jaar heeft stilgestaan er beter aan toe is  

19-12-2012 07:49:47
train85
train85
De 113 is voor verkoop Roemenie en is niet meer van de SHD. Wat er met de 113 gaat gebeuren weet ik niet, ik zie ze er ook nauwelijks aan werken, van wat ik kan zien. De 121 en 151 zijn eigendom van de SHD.  

19-12-2012 08:53:15
tjabbe73
tjabbe73
Tja, logisch dat er niets gebeurt aan de 113 lijkt mij...
En voor de duidelijkheid, aangezien sommige mensen het beter denken te weten: de stellen zijn gewoon van de Roemeense eigenaar, welke nog steeds bezig is met het regelen van transport naar Roemenie....
 

19-12-2012 12:32:44
MDDM
MDDM
Quote
110573 (di 18 dec 2012 22:45:28 https://somda.nl/forum/3093/p426170/):
Quote
sik214 (di 18 dec 2012 22:32:22 https://somda.nl/forum/3093/p426167/): Nou sommige stellen die naar Roemenië zouden gaan zien er beter uit dan die rode meuk thv de perrons. Geen gezicht!

Ik kan het begrijpen als je het niet weet, maar er wordt zo goed als elk weekend door vrijwilligers, met veel liefde aan 'die rode meuk thv de perrons' gewerkt. Iets matigen kan ook wel.
Nu zal Sik214 ook niks zeggen over de inzet van de vrijwilligers, maar de staat van die Plan U, en dan vooral de body is toch niet echt super. Tijdens herinstructie in Amf begin dit jaar er eens omheen gelopen, maar het is triest gesteld met die trein. En het helpt natuurlijk ook niet dat dat ding altijd buiten staat.


Gr Joop mcn Lls
 

19-12-2012 12:54:12
sik214
sik214
Ik gaf inderdaad mijn (!) oordeel over hoe ik het verschil in uiterlijke staat bestempel. Meer niet. Zeker niet over de inzet van de vrijwilligers die er iets doen. Over het nut en noodzaak van 4 plan U's bewaren wilde ik het juist hier niet gaan hebben.  

19-12-2012 17:01:36
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Graag weer normaal tegen elkaar doen.


Groet, Spiketrain
 

19-12-2012 21:19:40
110573
110573
Niet in letterlijke zin nee. Al wekte termen als "die meuk" en "geen gezicht" toch op om even te reageren. ik snap je gedachte, maar iets genuanceerder kan ook

Laatst bewerkt door 110573 op 19-12-2012 21:31
 

30-12-2012 07:55:59
Dre
Dre
Even m.b.t. de informatie op de Railwiki-pagina over de Plan U (www.railwiki.nl/index.php/U_-_Treinstellen_Plan_U), de deelseries waren als volgt samengesteld:
Serie U1: 111-115
Serie U2: 116-120
Serie U3: 121-125
Serie U4: 126-133
Serie U5: 134-140
Serie U6: 141-152

Hier off-topic, maar ook Plan mP, (http://www.railwiki.nl/index.php/MP_-_Motorrijtuig_mP) had deelseries:
Deelserie mP1: 3001-3009
Deelserie mP2: 3011-3020
Deelserie mP3: 3022-3035

Al dit blijkt uit een uitgave van Mw (dienst Materieel en Werkplaatsen) die ik (bij toeval) op Beneluxspoor vond: http://www.beneluxspoor.org/bnls/lijst_1.jpg

Laatst bewerkt door Dre op 30-12-2012 07:56
 

30-12-2012 10:20:44
mvschoon
mvschoon
Nog iets preciezer:
mP1: 3001-3010
mP2: 3011-3020
mP3: 3021-3035
bron: Elektrische treinen in Nederland deel 3
 

30-12-2012 11:25:46
jmv
jmv
Verschil tussen jullie overzichten is dat in het door Dre genoemde overzicht rekening is gehouden met de afvoer van de 3010 en 3021 in 1970.  

06-02-2013 17:47:38
taigagaai
Moderator
taigagaai
Weet iemand of er in Het Openbaar Vervoer de levensloop van treinstel 143 is geplaatst? Dit treinstel verongelukte op 12 april 1991 te Melderslo. Mocht dit zo zijn, dan heb ik wel interesse in een kopie of scan van de levensloop.  

07-02-2013 00:53:51
vrijgezel
vrijgezel
Ik heb even moeten zoeken:

HOV 411 [augustus 1992] blz. 140!

_______

"DE3 143 werd in juli 1963 door Werkspoor afgeleverd. Ruim vier jaar later was het stel terug bij deze fabriek (24-8 tot 8-9-1967) voor het aanbrengen van ATB, die toen overigens niet in dienst werd gesteld. De eerste revisie onderging de 143 van 16-4 tot 7-5-1968 en in november 1968 kreeg het de toen nieuwe NS-emblemen. Van 21-3 tot 5-4-1972 werden (in Hlm) de (automatische) schuifdeuren vervangen door zwenk-zwaaideuren zoals toegepast in Mat'64; de 143 was de vierde DE3 waarbij dit plaatsvond. De grijze deurpartijen veranderden het uiterlijk van de rode DE3-en nogal. De kleur liep vooruit op het geel schilderen van de stellen. De 143 werd geel tijdens revisie van 22-3 tot 14-5-1973; zoals toen gebruikelijk werd de mBDk in de hoofdwerkplaats Tilburg gereviseerd. Grote revisie (eveneens in Hlm en Tb) vond plaats 3-7/ 14-9-1978. Op 27-10-1982 verliet de 143 de Wph Tb met een nieuwe dieselmotor. Vanaf medio 1982 nam Wph Tb het reviseren van de gehele DE3 voor zijn rekening. De 143 was daar van 4-6 tot 19-8-1985. Tussen 17-11 en 7-12-1989 werd hier ten tweede male ATB ingebouwd, die nu meteen in gebruik gesteld werd. op 12-4-1991 kwam een abrupt einde aan het bestaan van de DE3 143, toen het bij een overwegbotsing te Melderslo (Venray - Blerick) ontspoorde. De bakken schoven over elkaar, waarbij de kopbakken op elkaar terecht kwamen en in brand vlogen. Het stel werd onttakeld, op 2-5 administratief afgevoerd en te zelfder tijd ter plekke gesloopt."
 

07-02-2013 13:25:55
taigagaai
Moderator
taigagaai
Helemaal geweldig! Bedankt! Ik kwam tot de conclusie dat ik een revisiebeurt te veel had opgenomen in de aflevertabel op de wiki. Helaas is Het Openbaar Vervoer na de sloop van het mat'54 gestopt met het publiceren van levenslopen van treinstellen. De volgorde van levenslopen werd bepaald aan de hand van de sloopdatum/datum overbrenging naar de sloper.  

29-11-2013 21:52:53
treinjoop
treinjoop
Ik ben dit topic en diverse sites langs gelopen, maar ben er nog niet over uit.

Wanneer ik met de trein vanuit de richting Hvs naar Amf rijd zie ik vanuit het linkerraam direct diverse Plan U's staan op het emplacement van Amf. Wie weet welke nummers zij dragen? Het stel links lijkt sterk op de 116 in de laatste toestand (foto: http://www.flickr.com/photos/69195288@N07/7604327616/ ) en het stel daarnaast ziet er juist stukken beter uit. 117???

Laatst bewerkt door treinjoop op 29-11-2013 21:53
 

29-11-2013 22:04:45
bnv
bnv
Staat in Railwiki Plan U allemaal netjes omschreven.

Inderdaad: 116 en 117 aan de westzijde en aan de binnenzijde de 191 (voorheen 137) en de 195 (voorheen 141). De 195 is dat stel dat helemaal uitgebeend is en ooit als onderdelenleverancier moest dienen.

Nu we het er toch over hebben: de verkoop aan Roemenië zal toch echt wel verleden tijd zijn. Krijg de indruk dat ze wachten op sloop (samen met de 113).
 

30-11-2013 01:01:36
tonnie12
tonnie12
141 uitgebrand in melderslo na aanrijding met busje

Laatst bewerkt door tonnie12 op 30-11-2013 01:04
 

30-11-2013 01:51:12
vrijgezel
vrijgezel
Advies: scroll eens iets naar boven.

143 is verongelukt (en daarbij uitgebrand) bij Melderslo.

141 bestaat nog steeds, zij het dat deze na de laatste revisie is vernummerd in 195
 

30-11-2013 09:55:40
dh3201
dh3201
De 141 is ook afgevoerd na schade, maar dat was bij Opheusden.
Na een bakwisseling van de mBDk met de 144 kwam het nummer 141 (want de ABk bepaalde toen nog het nummer) weer op de baan.


Shqiperise-lopers?
 

30-11-2013 14:41:14
mich
mich
Quote
bnv (vr 29 nov 2013 22:04:45 https://somda.nl/forum/3093/p477495/): Staat in Railwiki Plan U allemaal netjes omschreven.

Inderdaad: 116 en 117 aan de westzijde en aan de binnenzijde de 191 (voorheen 137) en de 195 (voorheen 141). De 195 is dat stel dat helemaal uitgebeend is en ooit als onderdelenleverancier moest dienen.

Nu we het er toch over hebben: de verkoop aan Roemenië zal toch echt wel verleden tijd zijn. Krijg de indruk dat ze wachten op sloop (samen met de 113).


Voor zover ik heb begrepen zijn de stellen verkocht aan Roemenië en niet meer van NSR. Voor transport is toen DB-Schenker gevraagd en die hebben de stellen niet willen/kunnen transporteren gezien de lage koppeling en de staat (niet sleepwaardig) van met name de 195. Op dit moment staan ze Prorail in de weg maar niemand is thuis wat betreft die stellen.
 

30-11-2013 21:54:34
bnv
bnv
Nou ja, niemand thuis. Thuis zouden die Roemenen moeten zijn die wellicht geen belangstelling meer hebben voor dit spul dat intussen al zo 'n 10 jaar niet meer gereden heeft. Op zich niet onbegrijpelijk.
Als het eigendom is overgedragen, de stellen betaald zijn en mogelijk eveneens het transport daar naar toe, hebben wij hier in Nederland er niets meer over te zeggen.
Kan mij nog wel voorstellen dat ProRail sappige rekeningen stuurt aan de Roemenen voor het gebruik van de sporen. En het zou ook nog maar eens zo kunnen zijn dat de Roemenen niet meer van plan zijn die te betalen. Waar dan weer een rechtszaak over loopt.
En. .....wat we gewend zijn, juridische kwesties hebben ook in de spoorwereld een lange adem.

Mocht het ooit zover komen dat sloop de enige optie is, zijn er wellicht veel onderdelen te bemachtigen om de andere stellen (114, 115 enz.) aan de gang te kunnen houden. Zal de eigenaren van die stellen zeker niet onbekend zijn.
 

30-11-2013 22:21:46
mich
mich
Nee dat is bekend maar veel is er al uitgehaald door de shd.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

U_-_Treinstellen_Plan_U
RailWiki.nl