Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICK
RailWiki.nl
Ontwikkelingen ICK-rijtuigen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
23-04-2009 00:33:08
Rolffiej19
Rolffiej19
Danku  

23-04-2009 08:20:19
bart84
Moderator
bart84
Quote
broek53: Als ik het goed heb uitgerekend, staan er 18 rijtuigen in Weert en dat zullen aanhet eind van de week de enige zijn die (nog) niet in Nijmegen staan. Morgen en vrijdag komen er nog twee trekken rijtuigen uit de Dijksgracht en vrijdag nog eentje uit Eindhoven. Dan zouden er 128 rijtuigen in Nijmegen moeten staan.
Ik dacht dat er hierboven (in het draadje) stond dat er juist meer rijtuigen in Wt komen staan. Dit is dus ook niet meer zo. Wel is er nog plaats genoeg.

Laatst bewerkt door bart84 op 23-04-2009 08:20


Mvg. Bart
 

23-04-2009 08:47:46
job
job
Vanmorgen (7:15u) stond de 1829 met weer een nieuwe sleep in Nijmegen, waarschijnlijk uit zuidelijke richting aangekomen.  

23-04-2009 09:15:07
fugazi
fugazi
Ik weet niet of dit onder vragen naar dienstregelingen valt, maar heeft iemand misschien een idee hoe laat de ICK-rijtuigen vandaag op transport gaan? Dgr - Zp bedoel ik. Die komen langs Hvs en aangezien ik vandaag vervroegd uit ben zou ik dit graag op beeld vast willen leggen:)!  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-04-2009 09:38:46
broek53
broek53
De treinen worden allemaal op de dag zelf aangevraagd en ingelegd, al naar gelang er mcn en rangeerpersoneel beschikbaar is. ik ben bang dat daar weinig peil op te trekken is.  

23-04-2009 09:40:26
broek53
broek53
Quote
broek53: Als ik het goed heb uitgerekend, staan er 18 rijtuigen in Weert en dat zullen aanhet eind van de week de enige zijn die (nog) niet in Nijmegen staan. Morgen en vrijdag komen er nog twee trekken rijtuigen uit de Dijksgracht en vrijdag nog eentje uit Eindhoven. Dan zouden er 128 rijtuigen in Nijmegen moeten staan.
Vanmorgen werd ik er kijkend uit het raam ruw aan herinnerd dat er al een hele tijd 3 ICK's op het buitenterrein in Amersfoort staan. Dat maakt het totaal dat in Nm zou moeten komen staan, dus 125.
 

23-04-2009 09:58:55
keesje
keesje
@job: Is vanmorgen om 5.15 uur uit Ehv vertrokken en kwam een uurtje later in Nm aan.  

23-04-2009 10:00:59
timtrein
timtrein
Wat is eigenlijk de reden om ze nu in Nm i.p.v. in Wt neer te zetten?  

23-04-2009 23:25:53
willy84
willy84
Ik snap de gedachtengang achter deze wisseltruc niet. Amersfoort en Amsterdam stonden redelijk vol. Langzaam aan zullen de Wadjes verdwijnen en er opgelegde plan V's voor in de plaats komen. Daar zijn een paar mooie plekken voor uitgezocht en hekken geplaatst. Nu is alles weer versleept en moet er permanent een bewaker bij lopen. Ik kan me echt geen logische reden bedenken. De enige wilde gok is dat er iets met de milieuvergunning is.  

23-04-2009 23:34:50
broek53
broek53
Bij de zoektocht naar opstelruimte voor grote hoeveelheden materieel is uiteindelijk Weert afgevallen (ik denk doordat de gemeente niet wil en omdat het terrein relatief klein is) en is Nijmegen GE boven komen drijven. De reden waarom juist het ICK daar verzameld is, weet ik niet precies. Wel is het zo dat er ruimte op de Dijksgracht gemaakt moest worden. Er moeten nog meer stammen ICL aan de kant en die hebben sowieso een hogere prioriteit dan ICK en daarnaast 10 en later nog meer 1800-en. Verder is het bestemd voor het deel mat '64 dat aan de kant gaat als "flexpark", dat veilig en onder de draad moet staan. En tot slot wordt er ruimte gereserveerd om nieuw SLT op te stellen dat tussen twee wijzigingsbladen instroomt en nog niet wordt ingezet.  

23-04-2009 23:41:10
bart84
Moderator
bart84
Even een algemene vraag over al het getrokken materieel.
Ik heb een hele tijd geleden een lijst gezien met rijtjes ICRm, ICK, ICL, DDM-1 HiSpeed ICR(m), etc, met bijbehorende UIC. Weet iemand nog waar ik deze kan vinden?


Mvg. Bart
 

24-04-2009 07:30:55
treinfan
treinfan
http://www.martijnhaman.nl/ , vervolgens op het type materieel klikken waarvan je de nummers wilt weten, dan staat er in het verschijnende artikel ook een link naar de nummering en vernummering van dat type rijtuigen (meestal onderaan)  

24-04-2009 09:08:29
ATBvv
ATBvv
Zie ook hier. Verslag van een overbrengingsrit GVC > MT.

http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=1039
 

27-04-2009 22:00:37
Somda
Somda
Wat gaat er met de ICK rijtuigen gebeuren die in Nm staan? komen die er nu ook 10 jaar al te staan net als de 3 sikjes??  

27-04-2009 22:08:21
willy84
willy84
Als ik het goed onthouden heb uit dit topic blijven ze er een tijdje -zeg een jaar- staan terwijl ze te koop staan. Tegelijk als een soort van flexpark mochten er ineens heel veel reizigers bij komen. Daar dit niet gebeurt kunnen ze straks voor bewoning in gebruik worden genomen door een ieder die vanwege het niet kunnen betalen van zijn hypotheek verplichten uit zijn woning wordt gezet.  

27-04-2009 22:13:59
thom
thom
Het scheelt dat die rijtuigen daar gewoon bewaakt worden...  

27-04-2009 22:20:32
broek53
broek53
Dat is tevens de reden dat ze niet al te lang bewaard zullen blijven: het kost alleen maar geld. Volgend jaar nog meer, want dan gaat Prorail ook "parkeergeld" rekenen voor opgesteld materieel - een goede stimulans om materieel niet eindeloos te laten staan, dunkt mij. Overigens is er kennelijk een serieuze potentiële koper in beeld, laat ik mij door de spreekwoordelijke betrouwbare bron influisteren.  

27-04-2009 22:53:19
thom
thom
Dat parkeergeld, dat geld dan waarschijnlijk voor niet-geclaimde sporen mag ik aannemen?  

27-04-2009 23:07:46
broek53
broek53
Neen, voor alles wat ergens opgesteld wordt. Ook museummaterieel, als je dat bedoelt . Misschien dat Prorail sommig materieel vrijstelt, dat weet ik niet. Het is in feite de gebruikersvergoeding voor materieel dat geen kilometers maakt ook gewoon overnachtend materieel, trouwens.  

27-04-2009 23:18:51
thom
thom
Nee, ik dacht nog nieteens aan museummaterieel eigenlijk

Maar ik begrijp dus dat je eerst moet dokken om de sporen te claimen, en dan nog een keer mag dokken om ze ook daadwerkelijk te gebruiken..?
 

28-04-2009 00:28:52
broek53
broek53
Het wordt wel erg oftopic nu, maar nog even dan: het claimen kost niets (dat is nou net het "probleem" dat ProRail ervaart) en voor het gebruik moet betaald worden.  

28-04-2009 02:02:45
Somda
Somda
Ik zag van de week ook nog een stelletje te Dv staan  

28-04-2009 17:11:53
timtrein
timtrein
Geen ICL? Anders moet het ICK op doorvoer naar Nijmegen zijn geweest.  

28-04-2009 23:55:13
NDS
NDS
Vandaag vlug vanaf het perron en later van opzij en van boven vanuit de bus het zooitje ICK in Nm zien staan en ik moet zeggen ik vind het een geweldig mooi en indrukwekkend gezicht.

Ja ik zie ze liever gewoon in dienst maar dit vind ik ook erg mooi al mis ik de bomen en struiken tussen de rijtuigen

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op 28-04-2009 23:55


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

29-04-2009 08:00:15
Somda
Somda
mooi, dan weet ik dat ik straks nie voor niks naar Nm ga,,, komen ze ook op het Rangeer terrein te staan??  

29-04-2009 10:46:53
NDS
NDS
Het spul staat op al die kopsporen tegen de Graafseweg( vanaf daar heb je het beste uit en overzicht) die niet onder de draad liggen, op andere sporen zullen ze niet komen te staan neem ik aan, die zijn s'nachts hard zat nodig lijkt me.

Er is trouwens nog een vrij lang spoor vrij dus er kunnen nog wat rijtuigen bij.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

29-04-2009 11:56:02
Somda
Somda
Quote
timtrein: Geen ICL? Anders moet het ICK op doorvoer naar Nijmegen zijn geweest.


Nee het waren ICK rijtuigen. op alle deuren zat een slot 11 rijtuigen.
 

29-04-2009 16:45:22
Somda
Somda
Er loopt wel de hele dag een bewaker met een hond,, ook niet de leukste baan lijkt me,, op een gegeven moment gaat dat vervelen..:S  

29-04-2009 16:47:30
nielske90
nielske90
Dan ga je je inderdaad afvragen, hoe houdt die hond dat vol?%08%

Laatst bewerkt door nielske90 op 29-04-2009 16:49
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-04-2009 18:34:24
dedominee
dedominee
8 mensen, 8 honden

Laatst bewerkt door rudolfph op 30-04-2009 09:59, reden: laatste bericht niet quoten!
 

30-04-2009 00:38:45
Rolffiej19
Rolffiej19
Heb je ook een honden baan %08%  

30-04-2009 11:58:13
admin
Moderator
admin
admin: het onderwerp in deze discussie is "ICK rijtuigen"


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

01-05-2009 15:30:24
martijnham
martijnham
Volgens mij was Amersfoort nog niet genoemd in de overzichten van de locaties waar zich ICK-rijtuigen bevinden. Hier staan 3 ICK-rijtuigen 2e klas, ingeklemd tussen de beide remrijtuigen.

Het is slecht te zien op de foto, maar een van de rijtuigen is waarschijnlijk de 50 84 22-37 975-2 (5075).

Laatst bewerkt door martijnham op 01-05-2009 16:53
 

01-05-2009 17:29:12
treinfan
treinfan
martijnham, weet jij waar precies in Amersfoort die 3 rijtuigen zich bevinden?
Anders wil ik daar wel eertijds een kijkje nemen voor de rijtuignummers. Zelf heb ik ze echter daar nog niet opgemerkt
 

01-05-2009 18:37:16
martijnham
martijnham
@treinfan: de rijtuigen staan binnen het met hekken afgezette gebied waar ook de DH1, DH2 en DE3 staan. Dit ligt ten westen van de loods waarin ook terzijde gesteld materieel is opgeboren. Op deze luchtfoto http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=&ie=UTF8&ll=52.156091,5.359333&spn=0.004963,0.01369&t=h&z=17 is het gebied nog niet voorzien van sporen en hekwerken.  

01-05-2009 22:56:29
thom
thom
Zijn dat niet de 3 rijtuigen die opgebokt waren om reserve te creeeren voor het reviseren van draaistellen ?  

01-05-2009 23:44:09
broek53
broek53
Ja, alleen het opbokken is nooit gebeurd omdat de draaistelrevisie niet doorging, neem ik aan. De rijtuigen staan, zoals hier gezegd, aan de buitenkant tegen het hek tussen de twee bagagerijtuigen die NSR in een gekke bui ooit heeft aangeschaft. Het zijn (de ICK's) de B's 969, 975 en 982.  

02-05-2009 07:09:41
magnus
magnus
Volgens mij staan die 5 rijtuigen op het toegangspoor, dus als ze komende week die Wadjes willen ophalen......

Laatst bewerkt door magnus op 02-05-2009 07:09
 

03-05-2009 09:35:36
martijnham
martijnham
Voor mijn website ben ik een overzicht van de (ver)nummering van de rijtuigen type ICK aan het aanvullen met het jaar waarin de rijtuigen buiten dienst zijn gesteld. Het gaat dan om de buitendienstellingen in de periode 2004/2005 en 2008/2009.
Om te zorgen dat de informatie correct is graag jullie reactie op deze lijst: http://www.home.zonnet.nl/m.haman/typeick_nummers.htm
Het gaat dus om de gegevens in de kolom buiten dienst, maar ook andere opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.
 

19-05-2009 23:15:20
bert
bert
In Einhoven stonden vandaag 920 + 058 + 002.
Die stonden toch eerst in Weert?
Wordt er heen en weer gesjouwd met die rijtuigen of worden ze (toch nu al) onttakeld?
 

19-05-2009 23:48:38
keesje
keesje
Quote
martijnham: Voor mijn website ben ik een overzicht van de (ver)nummering van de rijtuigen type ICK aan het aanvullen met het jaar waarin de rijtuigen buiten dienst zijn gesteld. Het gaat dan om de buitendienstellingen in de periode 2004/2005 en 2008/2009.
Om te zorgen dat de informatie correct is graag jullie reactie op deze lijst: http://www.home.zonnet.nl/m.haman/typeick_nummers.htm
Het gaat dus om de gegevens in de kolom buiten dienst, maar ook andere opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.


De link werkt bij mij niet.
 

19-05-2009 23:51:01
mren
mren
http://www.martijnhaman.nl/typeick_nummers.htm
is de nieuwe
 

20-05-2009 00:20:09
bart84
Moderator
bart84
In Weert staan nog maar bijzonder weinig rijtuigen. Ik dacht een stuk of drie.


Mvg. Bart
 

20-05-2009 01:09:08
broek53
broek53
Waar is de rest zo plotseling gebleven dan?  

20-05-2009 07:43:22
bart84
Moderator
bart84
Geen idee. Ik dacht dat jij daar wel een antwoord op zou hebben . Ik weet alleen dat ik daar afgelopen vrijdag (als ik me niet vergis) wel Eloc 1856 heb zien staan en een NedTrain 700. Waarschijnlijk ook naar Nm gegaan?


Mvg. Bart
 

20-05-2009 08:07:12
ruysdael
ruysdael
De 1856 was er t.b.v. de overbrenging van Mat'64 naar Weert  

20-05-2009 11:46:50
john2
john2
Ik ben op 10 mei met de trein door Weert gekomen. En toen stonden er op twee sporen enkele ICK rijtuigen. Het waren er in ieder geval meer als drie rijtuigen.  

20-05-2009 12:07:19
nielske90
nielske90
Zegt alleen niet veel. In 10 dagen kan er veel gebeuren natuurlijk.  

20-05-2009 12:32:30
mdj
mdj
Nijmegen/Maastricht/Dijksgracht?  

20-05-2009 12:58:33
broek53
broek53
Nijmegen kan, Maastricht onwaarschijnlijk, Dijksgracht zeer zeker niet.  

20-05-2009 14:22:26
jorgo
jorgo
In Maastricht staan er geen.  

20-05-2009 16:38:54
BGM104
BGM104
Quote
broek53: Overigens is er kennelijk een serieuze potentiële koper in beeld, laat ik mij door de spreekwoordelijke betrouwbare bron influisteren.


Dat is interessant! Wil deze koper alle ICK rijtuigen overnemen? Bedenk me nu dat ICK alleen 1500V lust, dat dunt het aantal potentiële kooplanden flink uit.

Laatst bewerkt door BGM104 op 20-05-2009 17:30
 

20-05-2009 18:21:10
lucky
lucky
ICK heeft toch geen stroomafnemer? Het is toch de loc die je ervoor zet?  

20-05-2009 18:22:39
treinfan
treinfan
Het gaat hier om de rijtuiverwarming, die werkt bij ICK op 1500V.
Mocht de bovenleiding een andere spanning hebben, heeft de loc dus een omvormer nodig
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-05-2009 18:23:57
martijnham
martijnham
Quote
keesje:
Quote
martijnham: Voor mijn website ben ik een overzicht van de (ver)nummering van de rijtuigen type ICK aan het aanvullen met het jaar waarin de rijtuigen buiten dienst zijn gesteld. Het gaat dan om de buitendienstellingen in de periode 2004/2005 en 2008/2009.
Om te zorgen dat de informatie correct is graag jullie reactie op deze lijst: http://www.home.zonnet.nl/m.haman/typeick_nummers.htm
Het gaat dus om de gegevens in de kolom buiten dienst, maar ook andere opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.


De link werkt bij mij niet.


Is weer hersteld.

Quote
mren: http://www.martijnhaman.nl/typeick_nummers.htm
is de nieuwe


Dit is het bestand dat nu op de website staat. Reacties hoor ik graag op de nieuwe versie van het overzicht dat boveneen dit bericht staat (zonnet-account).
 

20-05-2009 21:51:17
rick
rick
Quote
BGM104: Dat is interessant! Wil deze koper alle ICK rijtuigen overnemen? Bedenk me nu dat ICK alleen 1500V lust, dat dunt het aantal potentiële kooplanden flink uit.
Het technische spul dat daarvoor nodig is zit toch nog gewoon op de bakken alleen wordt het niet meer gebruikt of ben ik nu in de war met andere rijtuigen?
 

02-07-2009 09:24:46
julius
julius
Mooi visitekaartje in Nijmegen: ter hoogte van de perrons staat helemaal vooraan een rijtje zwaar gevandaliseerde ICK-rijtuigen. Lijkt me toch dat er genoeg toonbare exemplaren zijn waarmee die lelijke dingen aan het zicht kunnen worden onttrokken...
Een van die bakken (een BD) ziet er trouwens - los van de schade - uit alsof 'ie vlak voor terzijdestelling nog even volledig nieuw geschilderd is...

Laatst bewerkt door julius op 02-07-2009 09:25
 

02-07-2009 12:35:02
kevinevers
kevinevers
Dat kan kloppen ja van die BD. Als het goed is komt deze uit Nuth. Het nummer kan ik wel opzoeken voor je.  

02-07-2009 13:46:35
1855
1855
Quote
julius: Een van die bakken (een BD) ziet er trouwens - los van de schade - uit alsof 'ie vlak voor terzijdestelling nog even volledig nieuw geschilderd is...


Sterker nog: die BD is na de schilderbeurt nooit meer in dienst geweest. Het is de BD die bij de zijdelingse aanrijding bij Muiderpoort beschadigd raakte en bij herstel in Duitsland inderdaad volledig opnieuw geschilderd is, compleet met enkele foutjes zoals zwarte draaistellen en apparatuur onder de bak. Na terugkomst in Nederland heeft het rijtuig ook nog de CW-actie in Tilburg meegemaakt, maar is nooit meer in dienst gekomen.
 

02-07-2009 15:42:47
marl
marl
Quote
julius: Mooi visitekaartje in Nijmegen: ter hoogte van de perrons staat helemaal vooraan een rijtje zwaar gevandaliseerde ICK-rijtuigen. Lijkt me toch dat er genoeg toonbare exemplaren zijn waarmee die lelijke dingen aan het zicht kunnen worden onttrokken...
Een van die bakken (een BD) ziet er trouwens - los van de schade - uit alsof 'ie vlak voor terzijdestelling nog even volledig nieuw geschilderd is...


Sja nu kom je op het station en zie je ze direct staan inderdaad, dat zijn o.a ook een paar losse B bakken die er zo erg aan toe zijn.

Denk niet dat ze nu nog al die rijtuigen gaan verplaatsen zodat het er "mooier" uitziet maar dat ze afgerangeerd gaan worden naar nog een apart spoortje op Nm Ge, aangezien een 6400 ze heeft gebracht en vervolgens weer richting Ht is gereden.

Naast die zwaar gevandaliseerde bakken (BAB) staan ook een paar bakken die er nog helemaal netjes uit zien, hebben die ook op Weert/Nuth gestaan? waarom zijn deze in de eerste plaats niet direct ook overgebracht naar Nm, al zal die schade er al wat langer op zitten dan die 2 maandjes dat het ICK terzijde staat..

Nog iets wat mij opvalt; de ICK rijtuigen staan nu al sinds eind april op Nm en ik heb nergens nog echt een spoor van vandalisme gezien, ze worden wel bewaakt door een paar man, maar toch, dat gebeurde in Nuth/Weert/Ehv toch ook? verbaast me dat ze nogsteeds in redelijk goede staat zijn.

Laatst bewerkt door marl op 02-07-2009 15:47


7878 Petrikov express. / 30-12-2009 DDM-1 in tr 3032.
 

02-07-2009 21:54:49
keesje
keesje
Vanmiddag voor het eerst gezien sinds de terzijde stelling: een ICK-stam (volgens mij BD-stammetje) naast de werkplaats te Tb.  

02-07-2009 22:22:56
taigagaai
Moderator
taigagaai
Afgelopen dinsdag of woensdag zijn de 3 ICK rijtuigen uit Amf naar Tb overgebracht en heeft de 3227 de route in omgekeerde volgorde afgelegd achter de RRF16.  

03-07-2009 00:06:54
bart84
Moderator
bart84
Quote
julius: Mooi visitekaartje in Nijmegen: ter hoogte van de perrons staat helemaal vooraan een rijtje zwaar gevandaliseerde ICK-rijtuigen. Lijkt me toch dat er genoeg toonbare exemplaren zijn waarmee die lelijke dingen aan het zicht kunnen worden onttrokken...
Een van die bakken (een BD) ziet er trouwens - los van de schade - uit alsof 'ie vlak voor terzijdestelling nog even volledig nieuw geschilderd is...

Dat zijn de ICK-bakken uit Wt.

O.t.: in Wt staan nu de terzijde staande stellen Plan V (V7) en Plan T (T1) uit de serie 801-840 resp. 501-511.


Mvg. Bart
 

04-07-2009 18:43:56
broek53
broek53
ICK's uit Weert zijn op 28 juni overgebracht naar Nijmegen. De drie ICK's uit Amersfoort staan, zoals hierboven gemeld, nu in Tilburg - en ik denk dat dat de enige ICK's zijn die (nog) niet in Nijmegen staan.

@edit: in Eindhoven staan ook nog altijd 3 ICK's. Weet iemand welke dat zijn?

Laatst bewerkt door broek53 op 05-07-2009 10:50
 

05-07-2009 11:09:23
nielske90
nielske90
De 5020, één bak uit de 5358 en nog 'n bak uit de 5402.  

15-07-2009 16:19:26
julius
julius
Quote
julius: Mooi visitekaartje in Nijmegen: ter hoogte van de perrons staat helemaal vooraan een rijtje zwaar gevandaliseerde ICK-rijtuigen. Lijkt me toch dat er genoeg toonbare exemplaren zijn waarmee die lelijke dingen aan het zicht kunnen worden onttrokken...
Dat blijkt inmiddels gebeurd te zijn: in het zicht staat nu een rij nette rijtuigen en de schadebakken zijn niet meer zichtbaar.
 

30-09-2009 14:14:26
martijnham
martijnham
Railhobby weet te melden dat de kans bestaat dat er enkele ICK-rijtuigen naar de Wiener Lokalbahnen gaan. De WLB begint met ingang van maart 2010 een Intercity-dienst tussen Wenen en Salzburg. De vijf tot zes benodigde rijtuigen zouden door Taurus-lokomotieven getrokken gaan worden.

Iemand die meer weet?
 

03-11-2009 20:03:15
rick
rick
In het dienstregeling 2010 staat een link naar het materieel dat NSFS voor verhuur aanbied, waarbij ook 3 stuurstandrijtuigen voor ICK staan: http://www.nsfsc.com/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199&S=&NID=134

Waar hebben ze die vandaan gehaald?%03%
 

03-11-2009 20:13:15
jzwoferink
jzwoferink
Die 3 stuurstandrijtuigen zijn waarschijnlijk afkomstig van Abellio rail NRW voor de dienst tussen Essen en Hagen.

Laatst bewerkt door admin op 04-11-2009 16:12, reden: Onnodige quote verwijderd
 

03-11-2009 20:14:06
treinfan
treinfan
Dit betreffen zo te zien Duitse stuurstandrijtuigen, niet origineel bedoeld voor combinatie met ICK. De ex-duitse rijtuigen type ICK zijn zo bekabeld (zoals de Deutsche Bahn dat deed) dat je deze tussen zo'n stuurstandrijtuig en een loc (die met het stuurstand overweg kan) kan koppelen, zonder dat het invloed heeft op de werking van het stuurstandrijtuig. Gewoon een leuk reclamezinnetje om de ICK-rijtuigen te verhuren  

04-11-2009 15:35:27
HZwoferink
HZwoferink
Quote
jzwoferink: Die 3 stuurstandrijtuigen zijn waarschijnlijk afkomstig van Abellio rail NRW voor de dienst tussen Essen en Hagen.
Zijn ze ook. Ze zijn gebruikt als vervangend materiaal. Na de komst van de Flirts werden deze overbodig. Na even googelen: http://www.eisenbahn-nrw.de/Steruerwagen-Abellio%282%29.jpg. Achterop hoort nog een van Dispoloc gehuurde taurus. http://www.flickr.com/photos/32374570@N02/3232635750/


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

04-11-2009 16:58:28
rick
rick
Bedankt voor de info, dan weten we dat ook weer.  

04-11-2009 21:08:43
vrijgezel
vrijgezel
Quote
treinfan: Dit betreffen zo te zien Duitse stuurstandrijtuigen, niet origineel bedoeld voor combinatie met ICK. De ex-duitse rijtuigen type ICK zijn zo bekabeld (zoals de Deutsche Bahn dat deed) dat je deze tussen zo'n stuurstandrijtuig en een loc (die met het stuurstand overweg kan) kan koppelen, zonder dat het invloed heeft op de werking van het stuurstandrijtuig. Gewoon een leuk reclamezinnetje om de ICK-rijtuigen te verhuren


Wat betreft de stuurstroom van stuurrijtuig naar lok: dit hoeft niet meer met speciale stuurstroomkabels; UIC-kalbels [mits 18-aderig] en "vertaal-electronica" [in de lok] zijn voldoende.
Zie ook "Op de Rails" 9-2009 blz. 444 e.v.
Hoewel ik de aders van de UIC-kabels van het ICK niet heb gezien, laat staan nageteld, lijkt het erop dat ICK 18-aderige UIC-kabels heeft en daarom overweg kan met het stuurrijtuig en de lok.
Maar ICK heeft echter alleen een statische omzetter die de 1,5 kV aan kan...
 

04-11-2009 21:19:02
thom
thom
Dat ligt ook aan de lok of ie die kabel wel wil gebruiken natuurlijk...  

04-11-2009 22:59:25
timtrein
timtrein
ICK komt ook uit Duitsland, dus ik denk dat het allemaal niet al te moeilijk weer terug te bouwen is.  

05-11-2009 11:43:07
AlbertP
AlbertP
Er zullen vast nog wel statische omzetters zijn voor de Duitse spanning voor ICK.  

05-11-2009 12:10:49
thom
thom
Verbaas je er zelfs niet van als die gewoon onder de rijtuigen hangen, maar gewoon niet meer in gebruik zijn...  

05-11-2009 12:13:57
broek53
broek53
Neen, de rijtuigen hadden dynamo's, pardon: asgeneratoren.  

05-11-2009 16:17:01
Lenny
Lenny
De drie ICK rijtuigen die in Ehv terzijde stonden zijn vandaag of gisteren een stuk naar achter en uit het zicht gezet. In plaats van voor het mat 64 staan ze nu ernaast, een paar sporen verder.  

05-11-2009 16:18:46
AlbertP
AlbertP
Quote
broek53: Neen, de rijtuigen hadden dynamo's, pardon: asgeneratoren.
En misschien zijn die zelfs alleen maar losgekoppeld.
 

05-11-2009 16:59:18
rob_ehv
rob_ehv
Quote
Lenny: De drie ICK rijtuigen die in Ehv terzijde stonden zijn vandaag of gisteren een stuk naar achter en uit het zicht gezet. In plaats van voor het mat 64 staan ze nu ernaast, een paar sporen verder.


Deze rijtuigen worden overal heen gesleept van spoor naar de werkplaats en weer naar een opstel spoortje en dan weer naar een anders opstel spoortje


robq
 

05-11-2009 17:13:07
Damian
Damian
Tja, de boel moet blijven rollen om het rijvaardig te houden.  

05-11-2009 17:14:05
timtrein
timtrein
Ik denk eerder dat ze af en toe in de weg staan  

05-11-2009 19:10:29
broek53
broek53
Quote
AlbertPool:
Quote
broek53: Neen, de rijtuigen hadden dynamo's, pardon: asgeneratoren.
En misschien zijn die zelfs alleen maar losgekoppeld.
Neen, die zitten er niet meer op (kun je zien: die zaten aan de draaistellen vast).
 

27-11-2009 14:57:19
martijnmet
Moderator
martijnmet
De Friese Stoomtrein Maatschappij heeft vier ICK's overgenomen van de NS. Deze ICK's zullen opnieuw worden ingericht zal ingezet worden als dinertrein. Eén ICK wordt omgebouwd tot barwagen en zal meerijden in de trein tussen Sneek - Stavoren. En er is een BD aangeschaft voor rolstoelgebruikers.

bron: http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?p=58129#58129
 

27-11-2009 17:07:16
keesje
keesje
Vier ICK's aangeschaft voor die 4 slagen Sk-Stv per jaar?  

27-11-2009 17:20:43
edje
edje
Het is de bedoeling dat ze vaker gaan rijden.....  

27-11-2009 17:26:04
timtrein
timtrein
Jaja, 8 maanden lang 4 dagen in de week, met vrijwilligers...  

27-11-2009 17:44:40
edje
edje
Tja, ik blijf het een raadsel vinden hoe ze dat willen doen.
Ze denken dat ze alles kunnen.
 

27-11-2009 18:40:41
WesselE
WesselE
Dat denken ze niet alleen... Er wordt op termijn extra infrastructuur aangelegd, gefinancierd door de provincie Friesland. Met Stoom in Friesland wil men wat meer toeristen trekken, dus dan zijn die rijtuigen op zich toch niet meer zo onbelangrijk .


'Okeh'
 

27-11-2009 21:14:29
NDS
NDS
Als ze het originele interieur er in laten zou dat voor mij een reden zijn er eens heen te gaan en een rit met die trein te maken, voor de stoom kom ik niet.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

27-11-2009 21:33:32
edje
edje
Ik zou er uberhaupt niet heen gaan, ik zou mijn geld wel steken in een stichting, die echt museaal bezig is.
Die stichting komt mij over als club mensen die stoomtreintje willen rijden, in een voor mij super saaie omgeving.
Dan zijn lijntjes zoals van de SHM, SGB, MBS, VSM, veel leuker!!!
 

27-11-2009 21:34:45
htmtram
htmtram
Of bij de HIJSM, die zijn echt serieus bezig.  

27-11-2009 21:44:41
WesselE
WesselE
Quote
edje: Ik zou er uberhaupt niet heen gaan, ik zou mijn geld wel steken in een stichting, die echt museaal bezig is.
Die stichting komt mij over als club mensen die stoomtreintje willen rijden, in een voor mij super saaie omgeving.
Dan zijn lijntjes zoals van de SHM, SGB, MBS, VSM, veel leuker!!!

Tuurlijk rijdt deze "club" met een andere doelstelling dan de rest. Zij willen gewoon met een stoomtreintje rijden voor mensen die graag met een stoomtreintje meewillen, en niet met zo'n (voor de "normale dagjesmensen") nietszeggende dieselboemel die ze zelf eigenlijk maar normaal vinden. Voor deze mensen doet de omgeving er ook niet zoveel toe denk ik, zij vinden Friesland immers ook bijzonder om te zien in vergelijking met de rest van Nederland. Aan mij is het ook niet besteed, maar als ze deze organisatie hiermee 4 ICK's redden, heb ik er verder niets op aan te merken hoor .

Laatst bewerkt door WesselE op 27-11-2009 21:46


'Okeh'
 

27-11-2009 22:05:23
edje
edje
Quote
htmtram: Of bij de HIJSM, die zijn echt serieus bezig.

ongetwijfeld, alleen zie ik het niet zo.

Laatst bewerkt door edje op 27-11-2009 22:05
 

27-11-2009 22:28:55
manuel25
manuel25
@ edje: resprect voor alles en iedereen. Dus ook organisaties, zo staat het ook in de forumregels.
Stoom in Friesland doet het op hun eigen manier en die wijkt nu eenmaal af van de andere musea, maar daardoor niet minder serieus. Ik noem het een prestatie hoe ver de organisatie al is gekommen in een paar jaar, uit het NIETS!!
ICK is inmiddels ook al museaal hier in Nederland. Bovendien vind ik het een prachtig geschenk dat ik over een tijdje ICK door mijn voortuin krijg.
 

27-11-2009 22:46:01
edje
edje
Respect heb ik voor iedereen, die serieus bezig is met zijn hobby.
Ik heb respect voor iedereen, die oud spoorwegmaterieel tot in het kleinste hoekje restaureert.
Ik heb respect, voor mooie originele dingen.
 

27-11-2009 22:48:52
htmtram
htmtram
Quote
edje:
Quote
htmtram: Of bij de HIJSM, die zijn echt serieus bezig.

ongetwijfeld, alleen zie ik het niet zo.
Moet je toch echt beter kijken
 

27-11-2009 23:16:39
taigagaai
Moderator
taigagaai
Taigagaai: Het gaat hier over ICK rijtuigen en niet over het beleid dat de diverse musea aanhouden.  

28-11-2009 01:04:06
ruysdael
ruysdael
Quote
manuel25: ICK is inmiddels ook al museaal hier in Nederland.
Nouja, museaal, museaal.... vanuit historisch opzicht heeft het slechts 7 of 8 (?) jaar in Nederland gereden. Dat is natuurlijk niks, relatief gezien.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICK
RailWiki.nl