04-11-2007 20:17:21 | ||
---|---|---|
thieskes
![]() |
wat ik hoop voor 2008 te helmond: - 1900 serie blijft met ick en IRM rijden, met een eventuele icrm. koploper of ddar (en dergelijke) kunnen er eventueel tussendoor komen als vervangend materiaal - 5200 serie blijft met plan-V tjes rijden, met plan-T of een koploper als vervangend materiaal - geen (of minimale) afname van het goederenverkeer - eventueel af en toe een internationale trein naar duitsland (ICE of dergelijke) edit: typfout Laatst bewerkt door thieskes op 04-11-2007 20:17 http://www.flickr.com/photos/thieske_1987 |
04-11-2007 20:59:17 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Dan pak ik in de ochtend wat vaker de IC van 07:50. De 4500 zit in de ochtend al vol, nu nog is + Weidevenne met 4 bakken DD-AR![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
04-11-2007 21:34:34 | ||
---|---|---|
stephan90
![]() |
Quote En wat is de reden om deze serie te vernummeren? |
04-11-2007 21:35:27 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Dat het dan nu ook volgens de nummers een doorgaande serie wordt (was 7200 Asdz-Ut en 5900 Ut-Rhn). |
![]() |
advertentie |
04-11-2007 22:05:51 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteIC is sowieso een goed idee ![]() |
04-11-2007 22:06:10 | ||
---|---|---|
Jack5812
![]() |
Quote Hopen doet leven, zeggen ze. Ik hoop dat er in de 3400 serie Mat 64 blijft rijden. Blijft het nog een beetje leuk in NH. Is er eigenlijk al iets bekend m.b.t. materieel inzet voor drgl 2008? Gr Jack |
04-11-2007 22:12:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
In de 3400 en 6300 (doordeweeks) zitten 8 DDAR en 3 plan T's, als ik het goed zie. |
04-11-2007 22:12:39 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
@ Broek. Ja nu ook, alleen DDM was afgelopen tijd best vaak kapot. Laatst was het een VIRM viertje of dus DD-AR. Zelfs een keer 3 keer SGMm (dat paste uitstekend). Ik zie trouwens laatste tijd vast een VIRM zesje op 4500. Blijft dat zo? @jack. Ik hoop eigenlijk geen mat 64'. Ik ziet niet graag opgevouwen in een stoel (plan-t). Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
04-11-2007 22:16:26 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Wat ik me afvraag betreffende de 1500-serie tussen Asd en Amf voor de nieuwe dienstregeling: - Gaat het derde perron in Hvs op tijd klaar zijn om de Noordoost daar te laten stoppen, als ik er voorbij rij lijkt het me nog een aardig rommeltje en nog lang niet klaar. - Kan de punctualiteit tussen Amf en Asd behouden blijven voor de 1500-serie. De stop in Hvs zit al in de dienstregeling 2007 ingebakken, maar de extra tijd wordt nu vaak gebruikt om te wachten op de stopper vanaf/naar de Stichtse lijn bij Brn die Prorail er bij het minste of geringste voor gooit. Nu spoor 4 in Brn een jaar later klaar is ben ik toch vrij bang voor de punctualiteit. - Gaat de 1500-serie voldoende capaciteit bieden voor de reizigers tussen Hvs en Asd. Op dit moment zie ik dat 7 bakken ICL in de drukste spitsen tussen Amf en Asd resulteert in enkele staande reizigers op het balkon, bij 9 bakken kan iedereen zitten en blijft er hier en daar een stoel vrij. Nu weet ik van m'n broer dat de 5800-serie 's ochtends altijd beregezellig is vanaf Hvs, en al die forenzen kiezen straks natuurlijk voor de 1500-serie omdat de 5800-serie bij iedere boom gaat stoppen. Ik mag hopen dat NS hier een beetje rekening mee houd bij de materieelinzet en de ICL-stammen minimaal 10 bakken of meer worden. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
04-11-2007 23:26:16 | ||
---|---|---|
stephan90
![]() |
QuoteHeb je toevallig een idee wat er met die losse BD-rijtuigen gaat gebeuren. Deze werden eerst altijd gebruikt om te verlengen tot 12 rijtuigen. Een tijdje geleden zag ik ze (bijna) allemaal in Mt staan. Worden ze toevallig buiten de 'ombouw' naar treinstelmodus gehouden zodat de ICL stammen in kunnen.. |
04-11-2007 23:31:12 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Klaar is een groot woord voor Hilversum, maar juist vandaag is een belangrijke stap genomen: de overweg en de reizigertunel zijn buiten dienst gesteld, de ruwbouw van de nieuwe tunnel in gebruik genomen en spoor 4 als perronspoor in dienst genomen. Tegelijk is spoor 3 tijdelijk buiten dienst. Het perron wordt nu op lengte gebracht (over de oude overweg heen) en in week 48 en 49 wordt in een negendaagse operatie de rest van de spoorse infrastructuur in dienst gesteld - waarbij de meeste tijd gaat zitten in het vervangen van de hele wisselstraat aan de zuidzijde. Voor de punctualiteit in relatie tot Baarn ben ik niet zo bang. Ik denk dat de IC's richting Amersfoort nu nogal eens te vroeg in Baarn zijn daardat ze niet in Hvs stoppen en daarom moeten wachten tot de 5500 vertrokken is. Volgens drgl hoort dat zo. De samenstelling van de 1500 staat in de papieren voor 9 rijtuigen. Een flink deel van de forenzen wordt overigens ook verwacht de 700/1600 te gaan nemen. De 5800 gaan allemaal terug naar 2xSGM. |
04-11-2007 23:35:46 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDat zou voor een paar rijtuigen nog best eens kunnen. Recent is een van de losse ICK-BD's teruggekeerd naar Mt voor de gewone dienst (de 067 geloof ik) en toen was al sprake van de komst van een ICR-BD. Maar laat nou op dat moment de eerste ICL-met-verbrede-deur in dienst komen, die de ICK-BD's moeten gaan vervangen.... Als die snel genoeg komen, zal er misschien geen ICR nodig zijn, maar daar weet ik het fijne niet van (en het is ook een nogal losjes gestuurd proces, heb ik de indruk ![]() |
04-11-2007 23:37:19 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
SGM Banaan, of SGMm vlaflip? En blijft de 4500 in de avonduren en op zaterdagmiddag soms met SGMm worden gereden? Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
05-11-2007 07:43:22 | ||
---|---|---|
Jack5812
![]() |
@ broek: bedankt!![]() @ Iceman: Ik zit 10x liever in Plan T dan in DD-AR. Het is wat krap, maar het fantastische geluid maakt veel goed. Bovendien is een Plan T mooier om te platen dan een DD-AR ![]() Gr Jack |
05-11-2007 08:19:49 | ||
---|---|---|
nsr1855
![]() |
Volledig mee eens aangezien boven Alkmaar alles VIRM of DDAR is tegenwoordig![]() |
05-11-2007 08:27:50 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ik vind DD-AR toch echt prettiger op de 3400. Het zit ruimer, heeft meer capaciteit, en is minder storingsgevoeliger (gaat minder vaak kapot). En ik hoef me oren niet dicht te doen als er wordt geremt. Ik vind een combinatie van 2'vtjes wel veel beter dan 1 T omdat ik dan nog een beetje me benen kwijt kan. En ja veel VIRM op elkaar, ICRm op 800 zou weer leuk zijn ![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
05-11-2007 08:38:13 | ||
---|---|---|
admin
Moderator ![]() |
Voor meningen over het comfort van materieel hebben we een aparte discussie. Hier aub weer terug naar het onderwerp: de dienstregeling van 2008. Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
05-11-2007 13:02:56 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteCapaciteit zal geen probleem zijn, er zullen genoeg rijtuigen zijn. Het perron zal zeker op tijd af zijn, het deel dat al af is wordt nu al gebruikt. De treinen zullen maar 1 minuut te hvs stoppen, dus dat gaat niet echt ten koste van de punctualiteit: er wordt al vaker met -3 geredewn ![]() |
05-11-2007 16:19:11 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Voor een stop van één minuut moet je sowieso twee minuten bijtellen i.v.m. afremmen en optrekken. Met getrokken mat kan dat nog weleens 4 minuten worden. |
05-11-2007 16:27:14 | ||
---|---|---|
daniel
![]() |
Nou scheelt dat natuurlijk al wel wat omdat er door de krappe boog aan de zuidzijde van Hvs hoe dan ook al afgeremd moet worden tot 40 km/u... ![]() |
06-11-2007 22:51:27 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Hoor van verschillende kanten dat de 5200 in de nieuwe dienstregeling in Tilburg gaat keren ipv Tilburg West.Weet iemand of dit klopt? |
06-11-2007 23:03:31 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Of het klopt weet ik niet, maar in ieder geval past het wat de spoorbezetting betreft en je bent een vrij krap geplande kruising met de 3600 kwijt. Alleen wat lastig bijsturen... je moet immers op spoor 2 keren om niet aan de andere kant hetzelfde probleem met een kruisende 3600 te creëren. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
06-11-2007 23:15:36 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
bovendien rijden er nu veel goederentreinen via spoor 2,die moeten dus weer allemaal naar andere sporen als de 5200 daar keert |
06-11-2007 23:16:02 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDenk het niet. De BSO (basisspooropstelling) van Tilburg en Tilburg West geven aan dat de 5200 als vanouds op Tbw keert - en dat is waarop de capaciteitstoedeling is gedaan. |
06-11-2007 23:18:35 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
ok dan ga ik er ook vanuit dat die gewoon ongewijzigd rijdt |
06-11-2007 23:23:03 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Heeft iemand trouwens enig idee wanneer drgl 2008 op de NS site verschijnt? Of doen we dat een dag van te voren?![]() |
06-11-2007 23:39:10 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Ga er ook voor de komende jaren maar niet van uit dat de 5200 ingekort wordt; ProRail heeft een verkorte capaciteitsanalyse gedaan voor het knelpunt van de kruising van de 5200 en een goederenpad; ProRail, NS en Railion hebben dat samen gekwalificeerd als hoge prioriteit (gem. 8 op een schaal 1-9), zie http://www.prorail.nl/ProRail/Vervoerders/Capaciteit+treinpaden/Capaciteitsanalyses/ Voorstellen worden nader uitgewerkt, onder andere voor het maken van een nieuw kopspoor. Dat gebeurt niet als er een plan ligt om de treindienst die daarvan gebruik moet maken, op te heffen. |
06-11-2007 23:55:44 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Vandaag begreep ik op m'n werk dat de NS-dienstregeling op 16 november in de Hafas (=DB-planner) komt te staan, rond die tijd zullen de tijden dus ook wel via ns.nl te raadplegen zijn. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
07-11-2007 08:33:59 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Waar ik benieuwd naar ben: - Blijven er in de 4000/4700 setjes van 3 sprinters rijden? - Wordt de 3300 werkelijk alleen maar DD-AR? - Wat is de inzet in de 3200? Ik hoop inderdaad dat de nieuwe VIRM's in 2008 serieus in de 800 komen, 3000 is ook goed.. beetje comfort naar Alkmaar/Utrecht mag na al die jaren wel (van afwezigheid ICM) ![]() |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-11-2007 08:52:26 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Quote Los daarvan valt het ook altijd op dat de trein toch nog best goed bezet is op dat laatste stukje naar Tbw toe. Die wil je niet eens opheffen, want dan past het helemaal niet meer in de 13600 allemaal. Over de 5200 gesproken. Ik hoop dat die eens wat minder dicht op de 1900 wordt gepropt. Want in Ehv staat de 5200 bijna zes minuten te wachten en vervolgens is deze rond Ot regelmatig (zeker in de spits) aan de late kant en zit de 1900 er weer achteraan te sukkelen. Laatst bewerkt door raymond16 op 07-11-2007 08:53 |
07-11-2007 11:28:47 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Zou er met de 8800 nog wat veranderen? Hij komt vrij regelmatig vertraagd uit Ut en VIRM heeft de grootste moeite de rijtijden te halen. Ik vind deze lijn tegenwoordig betrouwbaar onbetrouwbaar%05% Er zijn dagen dat ik terugverlang naar plan V. lekker snel, kan je vertragingen inlopen, geen 6 bakken dubbeldekker voor een handjevol passagiers... Verder hoop ik dat de planmatige inzet van Plan T op zaterdag er ook uit gehaald word. Ik ben meer als 1.80 en krijg bij Plan T het gevoel dat ik mij daarvoor moet schamen. |
07-11-2007 11:31:43 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
QuoteBuiten de spits misschien een handjevol, maar ik herinner me van het Tellen in de Trein dat 8 bakken VIRM in de 8800'en in de spits bepaald geen overbodige luxe zijn. En om die dan buiten de spits weer met andere materieelsoorten en series te gaan wisselen is erg lastig om te plannen, schat ik zo in ![]() Laatst bewerkt door berkel73 op 07-11-2007 11:32 |
07-11-2007 11:33:27 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Bijna alle keren dat ik met de 8800 meeging waren het wel meer dan "een handjevol passagiers", de trein zat gewoon goed vol. Alleen 's avonds laat is het rustig is mijn ervaring, maar ook tussen de spitsen door zit de trein redelijk vol. http://www.ovinnederland.nl/ |
07-11-2007 11:38:12 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
De 8800 een handjevol passagiers???? Laat ik het zo zeggen: als de 8800 weer mat. '64 of SGMm als standaardinzet krijgt, moeten dat wel minstens 10 bakken worden of een frequentie van 4x per uur, anders past het voor geen meter, in ieder geval in de spits niet. Ik hoop zelfs dat de oude IRM inzet weer terugkomt: dat wil zeggen 2 treinen met een solo IRM-VI en 2 treinen met 2x IRM-IV. Volgens mij is die inzet ietsje verschoven, want tegenwoordig zit ik in de spits-8800 vrijwel altijd in een (volledig bezette) IRM-VI. Martijn |
07-11-2007 11:44:44 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
VIRM in de 8800 is zeker overkill. Ik heb er ook eentje geteld (Ut-Ledn) met 2xVIRM-IV, en de achterste 6 bakken waren zo goed als leeg (voor de insiders: code blauw). De voorste 2 bakken zaten helemaal vol (code geel), maar dat komt gewoon omdat iedereen in Ledn zo dicht mogelijk bij de trap wilt zitten. 6-8 bakken plan V is dus zeker genoeg, maar dan moet je eerst de reizigers de discipline opleggen om daar te gaan zitten waar plek is, of anders niet te zeuren over staan (en dat geldt bijvoorbeeld ook voor de 3800/8000 ri Zl en de 6000/16000 ri Ut). |
07-11-2007 11:46:02 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Klopt. De 8800 is goed bezet. Het handjevol passagiers zie ik 's avonds laat. 's Morgens heb ik ri ledn bijna altijd wel een zitplek, maar ik loop een stuk naar achteren door, veel mensen blijven voorin staan. In mijn herinnering konden Mat '64 en SGMm, aangevuld met de nodige (nuttige) spitsversterkers de load goed aan. Sinds er geen spitstreinen meer rijden tussen apn en Ut zijn ze behoorlijk rustiger geworden, ik vermoed dat ze over een paar jaar opgeheven worden ![]() |
07-11-2007 11:48:04 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
Ik had ze met het telgebeuren twee keer in de ochtendspits van Leiden naar Utrecht; op die ritten was het vanaf Alphen al behoorlijk vol en vanaf Bodegraven in de hele trein dringen. Laatst bewerkt door berkel73 op 07-11-2007 11:50 |
07-11-2007 11:56:13 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
De 8800 is vooral druk tussen Ut en Wd, dit omdat de 2000 niet meer op Wd stopt. Daarnaast is Apn - Ledn druk: veel scholieren, maar ook veel forenzen. Qua rijtijd, is er van Ledn naar Ut veel te veel van: hij blijft lang in Woerden staan, en als de mcn een beetje doorrijdt kan je voor de stoptrein naar Den Haag uit Utrecht vertrekt binnenkomen: ik heb herhaaldelijk een overstap van -2 gehaald... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
07-11-2007 11:59:39 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Deze discussie is wellicht breder te trekken door te zeggen dat het voor NS (en ook de andere vervoerders) tijd wordt om advies te geven waar in te stappen in de trein. Ik merk ook regelmatig dat het voorin in een trein proppen is, en achterin je kunt liggen (of andersom). Als geïnteresseerde reiziger weet ik dat inmiddels, maar 'Jan de Reiziger' weet dit niet. Wanneer op de perrons advies wordt gegeven (Omroep? CTA's?), krijg je een betere bezetting over de gehele trein, lijkt me. |
07-11-2007 12:06:55 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
De 8800 heeft dat probleem ook in de richting Ledn: iedereen probeert in de 1e bak te zitten, omdat de uitgang op het station in Leiden helemaal vooraan is, zit je achterin dan moet je een roteind lopen... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
07-11-2007 12:09:28 | ||
---|---|---|
Meiziger
![]() |
Men is daar al mee bezig in (o.a.?) Dt en op de lijn Gdm-Ut. |
07-11-2007 12:20:30 | ||
---|---|---|
lykele
![]() |
Op eindhoven wordt al geruime tijd omgeroepen dat achterin de trein naar den haag meer plek is dan vooraan (gezien daar de ingang van het station is). Dit lijkt te werken... maar of dit op alle stations toegepast kan worden weet ik niet. Wat allicht wel kan werken is machinsten goed laten stoppen (in utrecht rijdt de 500/12500/12700/1700 vaak door tot einde perron waardoor de laatste bak een VIP-bak wordt ![]() |
07-11-2007 12:53:14 | ||
---|---|---|
tgvfan
![]() |
Hoi Ass er. De 3200 serie zal voortaan door het leven gaan als 14500. |
07-11-2007 12:54:18 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
Ik merk dat er nogal wat verschil van mening is over VIRM in de 8800 (overkill, of toch niet?). Diegenen die nog niet overtuigd zijn van de noodzaak van VIRM in de 8800, wil ik adviseren om eens de 8825 te nemen. Deze vertrekt om 7.22 uur uit Ledn en komt om 8.09 uur aan te Ut. Ik kan je garanderen dat deze goed vol zit (buiten de vakantieperiodes) en hopelijk is iedereen het er dan over eens dat VIRM in de 8800 (in ieder geval in de spits) echt geen luxe is. Martijn |
07-11-2007 12:58:29 | ||
---|---|---|
tgvfan
![]() |
@ Robertc: Zullen we dit soort onzinberichten maar niet doen? In Emmen kan het misschien nog... maar in de Randstad is het overbodig en zelfs irritant. Je gaat Overflow kreigen op de omroeplijn waardoor relevante berichten komen te vervallen omdat de lijn bezit is en de omroep er niet meer tussendoorkomt. En bovendien neemt de aandacht van de reiziger snel af. Laatst bewerkt door tgvfan op 07-11-2007 12:59 |
07-11-2007 13:06:58 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
@martw Er moet gewoon dubbeldeksmat rijden in de 8800. Of dat VIRM, DD-AR of DDM is maakt geen moer uit. Als er maar dubbeldeksmat rijdt, anders is het veevervoer tijdens de spits. |
07-11-2007 13:11:02 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
Dat maakt (helaas, ik ga je weer tegenspreken) wel uit. DD-AR heeft of een motorbak of een locomotief, DDM-1 heeft sowieso een locomotief. En aangezien NS bij DD-AR geen onderscheid maakt tussen loc of motorwagen, is DD-AR (en dus ook DDM-1) onmogelijk in de 8800, omdat de asbelasting van de locs te hoog is voor bepaalde bruggen tussen Wd en Ledn. Dus: als er dubbeldekkers rijden, moeten dat wel VIRM'en zijn, hoewel deze striktgenomen onder bepaalde omstandigheden ook een te hoge asbelasting hebben. Maar bij VIRM is er geen sprake van structureel te hoge asbelasting, dus dat kan wel. Martijn |
07-11-2007 13:36:30 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Quote Het hoeft natuurlijk niet perse een omroep te zijn, een extra CTA-flapje of een stoepposter kan ook al helpen. http://www.ovinnederland.nl/ |
07-11-2007 14:33:45 | ||
---|---|---|
thijmen007
![]() |
weet misschien al iemand iets over de tijden van de nachttreinen? |
07-11-2007 14:36:01 | ||
---|---|---|
zugchef
![]() |
zie http://bahn.hafas.de Het NS nachtnet kun je geen nachttrein noemen natuurlijk. |
07-11-2007 16:43:22 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteWat ook handig zou zijn is een bordje met hoeveel bakken de trein heeft. Vervolgens op het perron goed aangeven hoever je moet lopen voor dat x aantal bakken.. Zo kunnen mensen ook zelf inschatten hoe ze zich moeten verspreiden. |
07-11-2007 16:58:53 | ||
---|---|---|
thejag
![]() |
zoals in Duitsland de perrons in secties zijn verdeeld en op de CTA's staat dat de trein langs bijvoorbeeld sectie D-E-F stopt. Dit werkt uitstekend! Was dit trouwens eerder in Nederland ook niet geprobeerd? De secties vind je op veel perrons iig nog wel. grt, Michiel |
07-11-2007 17:05:58 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Helaas gebeurt het nogal eens dat de lengte van een trein afwijkt. NS kan verschillende materieelsoorten niet altijd uit elkaar houden (zoals ICMIII of ICMIV, IRMIV of IRMVI) dat geeft, zeker bij combineren, nogal verschillende treinlengtes. Ik zou het idee toejuichen, maar heb er weinig vertrouwen in. |
07-11-2007 17:38:25 | ||
---|---|---|
edegroot
![]() |
Dames en Heren, Zullen we weer terugkeren naar het topic aub ? |
![]() |
advertentie |
08-11-2007 17:03:33 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
En hoe kunnen we dat beter doen dan door op te houden met te speculeren? Want dat is namelijk niet meer nodig omdat de dienstregeling online staat%05% (niet bij de NS, maar dat spreekt voor zich) Surft allen vanaf heden naar http://www.9292ov.nl en u kunt de treindienstregelingen miv 9-12 daar opvragen (denk eraan dat 9-12 een zondag is!)%02% |
08-11-2007 17:50:58 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
En we hebben er weer een lange kering bij. Serie 2900 heeft te Lw een keertijd van 53 minuten. In Wv is dit maar 6 minuten. |
08-11-2007 17:58:39 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
QuoteBen ik nu zo gek of zie ik het niet staan? Als ik als datum 9-12 of later invul veranderd er ook niets.. |
08-11-2007 17:58:56 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Eén lange kering is geen ramp, daar ontkom je bijna niet aan als je daar met niet-ICM gaat rijden. Het is pas zonde als je twee lange keringen hebt, zoals de 9100. |
08-11-2007 18:13:06 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Quote 2900 rijdt alleen maar in de spits? |
08-11-2007 18:49:59 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Een kering van 6 uur en 53 minuten. Shqiperise-lopers? |
08-11-2007 20:05:48 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Klopt. De 2900 is een spitsserie. |
08-11-2007 20:09:21 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Zo te zien zijn de 4700 en 5800 samengevoegd, maar welk van de 2 nummertjes is het geworden? %08% Laatst bewerkt door ruysdael op 08-11-2007 20:09 |
08-11-2007 20:24:50 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
ik weet niet welke, maar zo te zien rijdt de 1500 niet permanent door naar Dv%09% |
08-11-2007 20:26:58 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote5800. De huidige materieelkoppeling is omgezet in een doorgaande treinserie, net zoals de 7200/5900 (die samen de 7400 geworden zijn...) |
08-11-2007 20:43:36 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Ook opvallend: de 2200 gaat 3 minuten korter over Ddr-Gv doen. Zo te zien is het vooral de stop in Rtd die ingekort is, hij vertrekt later uit Ddr maar om dezelfde tijd uit Rtd als nu. De benelux is ook 2 minuten sneller op dat traject trouwens en de 1900 wordt 1 minuutje sneller, maar gaat er de andere kant op 2 minuten langer over doen wat volledig bestaat uit extra rijtijd van Rtd naar Ddr. Verder krijg ik bij Ddr-Rtz/Rtb v.v. allerlei reisadviezen met terugsteken te zien (stoptrein Rtz-Rtd, IC Rtd-Ddr) ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
08-11-2007 22:04:13 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Ik zie wel een nachtnet van Ehv naar Rtd, maar geen nachtnet van Rtd náár Ehv?![]() |
08-11-2007 22:07:25 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Hmm, die krijg ik wel te zien. Althans, tussen Rtd en Ddr krijg ik een nachtnettrein richting Eindhoven in m'n reisadvies. Opvallend is trouwens dat de eerste nachttrein van Rtd naar Ddr (en verder) eerder vertrekt dan de laatste stoptrein daar ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
08-11-2007 22:10:55 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Ik zie het alweer. Gewoon nog vertragingen komend jaar. Er veranderd helemaal niks op Ehv - Bd. Zonde! Dat wordt dus gewoon weer ouderwets achter de 5200 aankachelen vanaf Ot, terwijl die trein in Ehv 6 minuten staat te niksen.. |
08-11-2007 22:20:48 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Niet geweten dat Ehv zo'n enorm nachtnet om zich heen krijgt. 1x per uur van en naar Rtd (ev) en 1x per uur van en naar Utrecht (ev), toe maar weer ![]() |
09-11-2007 00:55:48 | ||
---|---|---|
kwilke
![]() |
@raymond16: Wat is er mis met twee stoptreinseries tussen ehv en btl die in een kwartierdienst rijden? De 5200 is volgens dienstregeling gewoon vóór de 1900 in tb. Je moet het probleem bij de bodem oplossen: De oorzaak van vertragingen in de 5200 aanpakken. Alleen de symptomen bestrijden door dan maar een grotere marge te nemen is niet alleen een zwaktebod, maar ook nog eens klantonvriendelijk door slechtere verdeling van de treinen over het uur. |
09-11-2007 10:06:59 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
De 8800 gaat in Alphen halteren op spoor 2%04%. Logisch. het gros van de reizigers gaat richting de centrumzijde en moet dus weer de overweg over. Spoor 1 kan je vanuit Leiden sneller aanrijden dan spoor 2 vanwege een 40 km/h wissel. De kans op aanrijdingen wordt groter door reizigers die geen zin of tijd hebben om te wachten tot de trein eindelijk eens gaat vertrekken. Last but not least: Men is er net aan gewend dat de trein op spoor 1 staat, gaan ze het weer veranderen. Goed bezig NS![]() |
09-11-2007 10:21:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Vreemd, te meer daar de basisspooropstelling van Apn (de capaciteitsaanvraag van de patroondienstregeling) aangeeft dat de 8800 in twee richtingen op spoor 1 behandeld zou moeten worden. |
09-11-2007 10:33:16 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Verschuiving van de 5200 leidt tot een onregelmatige dienst tussen Eindhoven-Boxtel samen met de 9600. Dat geeft over- en onderbezetting en dan is het middel erger dan de kwaal. |
09-11-2007 10:33:44 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Hmm, ik heb mijn info van 9292ov.nl. Die gaf aan vertrek in Alphen op spoor 2. Zowel ri ledn als ri Ut. Laten we hopen dat het alsnog sp 1 wordt. |
09-11-2007 10:38:46 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zou het te maken kunnen hebben met afbraak en bouw van het stationsgebouw dat er naar spoor 2 wordt uitgeweken, voorlopig? |
09-11-2007 10:43:07 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Het lijkt toch niet echt te werken. In de ochtendspits zijn de meeste 1900'en met ICK uit Venlo nog steeds te laat in Eindhoven en gaat de aansluiting op de 800 mis. Feitelijk is er op Venlo-Eindhoven sprake van stoptreinvervoer en daar is ICK met zijn smalle deurtjes niet zo geschikt voor. |
09-11-2007 10:47:19 | ||
---|---|---|
lykele
![]() |
Ik denk dat het materieel zovieso niet geschikt is voor een stoptrein....optrekken gaat niet echt snel. |
09-11-2007 10:53:46 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Wat heeft dat allemaal te maken met omroepen op Ehv om te spreiden over het perron?Dat ie te laat uit Venlo komt kunnen de mensen in Eindhoven (die naar Tilburg en verder willen) toch ook niks aan doen? |
09-11-2007 11:01:38 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@dumpy_dump Daarom is het ook zo vreemd dat die oproep in Ehv wordt gedaan. Want het probleem zit toch echt tussen Venlo en Eindhoven omdat daar bij alle stations de in/uitgang aan de voorzijde van de trein is. Laatst bewerkt door lamote_ban op 09-11-2007 11:11 |
09-11-2007 11:04:51 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Ik zie 's middags één spits-IC Shl-Ut, om 17:44 vanaf Asb. Hopen dat ze daar de IV en de VI van 's ochtends combineren%08% Met een goede plaatsing van de reguliere VIRM-stammen zou de ellende op Asb nu toch tot het verleden moeten gaan behoren. |
09-11-2007 11:07:53 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
QuoteJa en wat zou de oorzaak zijn van die vertragingen? Dan zal je al snel bij iets uitkomen als dat de rijtijdmarge te kort is. Dan krijg je weer het probleem dat als je de rijtijden gaat opschuiven op bijvoorbeeld het stuk Btl - Tb dat je dan ook het pad van de 1900 moet gaan opschuiven en ik denk dat dat niet echt tot de mogelijkheden behoort.. Zo zie je wel, het is een behoorlijk complex probleem. Als je de kwartierligging met de 9600 namelijk moet houden, zou je rare verschuivingen krijgen en verdwijnt ook de goede overstap in respectiefelijk Ehv en Ht. Verder kan je ook niet de 5200 achter de 1900 gaan zetten, door bijvoorbeeld een lange stop in Btl, want dat is zonde van de tijd en bovendien gaat dan in Tb de belangrijke overstap verloren tussen 5200 en 1900. Veel is daar dus niet mogelijk en het wordt dan ook neerleggen bij de vertragingen die er zijn. @ dumpy_dump: ondanks dat het eigenlijk wel te laat is, helpt het wel degelijk om de vertraging in te lopen. De meeste mensen blijven namelijk onder de overkapping en bij het omroepbericht zie je veel meer mensen aan het eind van het perron. (waar overigens vaak vrij weinig uitstapt door de slechte spreiding op de andere stations, maar dat wisten we al). Zo kan je toch seconden winnen, nadat na een hele lange tijd eindelijk iedereen is uitgestapt. Laatst bewerkt door raymond16 op 09-11-2007 11:10 |
09-11-2007 11:14:02 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Quote Mogelijk. Het oude stationsgebouw is inmiddels met de grond gelijk gemaakt, daar had het treinverkeer niet zoveel last van. Ik weet niet of en waar een njieuw gebouw komt. Ik zou denken dat er aan de straatkant genoeg ruimte is om te bouwen. Kunnen de treinen gewoon op 1 stoppen. |
09-11-2007 12:11:47 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Iets opvallends wat mij wel verbaast. Als ik via 9292ov de laatste trein van Amsterdam CS naar Nijmegen (die ik nog wel eens neem, die van 23:52 uit Asd) opvraag op dinsdag 11 december, dan is de enalaatste mogelijkheid om 23:22 (zoals altijd) maar de laatste om 0:16 ![]() Laatst bewerkt door thijs op 09-11-2007 12:12 |
09-11-2007 12:59:08 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Waarschijnlijk vanwege onderhoud infra (nachtgat) vr, za en zo wel de normale rijtijd van 1.5uur Laatst bewerkt door waalkade op 09-11-2007 13:00 |
09-11-2007 16:08:18 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
De 8800 gaat van Woerden naar Utrecht 1 minuut eerder. Dat wil zeggen: 1 minuut eerder vertrek, 1 minuut eerder aankomst. Ik dacht dat ze deze trein 3 minuten tijdwinst wilden laten boeken? Jammer dat het toch niet gebeurt. Wat wel leuk is: de 'kwartiersdienst' Woerden - Utrecht wordt ietsje beter: nu is het 09-26-39-56, dus respectievelijk tussenpozen van 13 en 17 minuten, dit wordt nu 09-25-39-55, dus tussenpozen van 14 en 16 minuten. Ietsje beter, nu maar hopen dat het gaat werken. Van Utrecht naar Woerden verandert er overigens helemaal niets. Martijn |
10-11-2007 13:21:56 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Dat zal ook lastig worden zolang Harmelen - Utrecht Centraal niet over vier sporen beschikt. Inmiddels zijn ze aardig onderweg met de oplevering van de eerste twee sporen afgelopen maandag, maar het tweede gedeelte komt volgens mij pas tegen 2010 of nog iets later gereed. Pas al het hele traject Woerden - Utrecht viersporig is gaan de 'Sprinters' tussen deze twee plaatsen in een 15-minuten dienst rijden. De 8800 komt hier los van te staan en blijft een IC tussen Woerden en Utrecht. Wat de 5200 en de 1900 betreft. Hier spelen een aantal zaken een rol. De 5200 en 9600 rijden inderdaad sinds het gereed komen van de spoorverdubbeling tussen Boxtel en Eindhoven in een 15-minutendienst. Dit is zoals Lamotep al schreeft met name gedaan om de bezetting van de stoptreinen beter te spreiden. Vorig jaar reed de 5200 nog vlak voor de 1900 en kreeg in Boxtel een oponthoud van 6 minuten richting Tilburg en 10 minuten richting Eindhoven. Dit laatste kon overigens vaak ook meer worden, als de 1900 vanuit Den Haag weer eens vertraging had. (Ik spreek uit ervaring%07%) Het andere probleem zit bij Oisterwijk. De stoptrein naar Tilburg moet gebruiken maken van het derde spoor met twee zeer krappe wissels, die niet harder dan 40 km/h mogen worden bereden. Dit betekent dat de stoptrein ruim voor Oisterwijk al in de remmen moet en bij vertrek uit Oisterwijk langzaam moet optrekken. Dit kost meer tijd dan de twee minuten die er normaal voor een stop worden gerekend. eea heeft te maken met de voetgangersoverweg van spoor 2/3 naar spoor 1 en de uitgang naar het dorp. Door het kruisen van de 5200 naar zowel Tilburg als Eindhoven zou de overweg onnodig lang dicht blijven. Oplossingen zijn simpel. Of het vervangen van de overweg door een reizigerstunnel of spoor 3 opnieuw aanleggen met grotere wissels. Laatst bewerkt door floriss op 10-11-2007 13:23 |
10-11-2007 13:41:21 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Ter voorkoming van misverstanden: een dienstregeling wordt niet gemaakt met standaard-waarden voor bijvoorbeeld een "stop". De werkelijke rijtijden via alle routes zitten in de VPT-systemen waarmee dienstregelingen tegenwoordig gemaakt worden. M.a.w. deze slome route moet, als het goed is, in de rijtijden verwerkt zijn en kan dus geen oorzaak van vertraging zijn. Wat dan wel slim zou zijn, zou het gebruik van spoor 2 zijn als een trein al te laat is. Dat scheelt dan meteen een minuut of twee, schat ik. |
11-11-2007 14:43:50 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Dat klopt. De 5200 is bij de bladwijziging van ik meen april van dit jaar een minuut naar voren gehaald vanaf Eindhoven, ivm de stop op spoor 3 in Oisterwijk. Mijn ervaringen zijn, dat als de trein meer dan 3 minuten te laat is vanuit Eindhoven, dat er inderdaad voor spoor 2 wordt gekozen. Dit scheelt best wel ten aanzien van het afremmen en weer optrekken. De keuze voor spoor 3 is er voor al een ivm de veiligheid van overstekende reizigers. Overigens als de stoptrein in op tijd rijdt komt om 20 en 50 over het hele uur aan in Tilburg. Planmatig is de 21 en 51. Dus hij is een volle minuut sneller. De Intercity 1900 rijdt er planmatig 22 minuten op en komt om 24 en 54 aan. Dus eigenlijk zie het hele probleem niet wat betreft de reistijd. Maar anderen zijn blijkbaar een andere mening toegedaan. |
12-11-2007 15:24:43 | ||
---|---|---|
rob1
![]() |
Iemand enig idee wanneer we het Spoorboekje/IC-boekje kunnen verwachten? |
12-11-2007 15:48:42 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Je kunt hem alvast pre-orderen op http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_AffiliateMap-Start?LinkType=Product&Section=BOOK&PrdID=1001004005454354&Referrer=ADVNLBES00200800099 of http://www.planeta.nl/rightclick.cfm?id=1163898&product_id=1716501 Er staat daar ook nog geen verwachte leverdatum bij, dus ff afwachten nog. [flauwe grap]Of je kunt natuurlijk even bij de AKO/Bruna kijken in het schap "fictie" of 'ie daar al ligt...[/flauwe grap] Laatst bewerkt door fastguy84 op 12-11-2007 15:48 |
12-11-2007 15:50:58 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Boeken met een realiteitsgehalte van een procent of 75-80 liggen niet bij fictie. |
12-11-2007 15:57:48 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Nee, en daarom stond het ook tussen rechte haken als flauwe grap aangeduid. Maar aangezien deze 'grap' toch ieder jaar opduikt, dacht ik, laat ik hem nu maar vast maken, dan hebben we dat ook weer gehad... |
12-11-2007 15:59:23 | ||
---|---|---|
rob1
![]() |
Iemand misschien een lijstje / lijst o.i.d. met wijzigingen? NS.nl meld niets... |
12-11-2007 16:07:14 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Een redelijk uitgebreide lijst staat op http://nl.wikipedia.org/wiki/NS-dienstregeling_2008-2009 . Voor alle minuten- en spoorwijzigingen zul je zelf met 9292ov of (tzt) ns.nl in de slag moeten. Laatst bewerkt door fastguy84 op 12-11-2007 16:07 |
12-11-2007 18:53:16 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Spoorboekje is te koop vanaf 1 december. |
12-11-2007 19:57:00 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Dat is lekker vroeg ![]() |
12-11-2007 20:02:05 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Ach, mooi Sinterklaascadeautje voor de forumleden hier %08% Maar waarom is het dit jaar zo laat? Vorig jaar veranderde er natuurlijk veel meer, maar het is toch vervelend als je bijvoorbeeld alvast een internationale reis rond de kerstdagen wilt boeken: ook HAFAS kent 'm nog niet. http://www.ovinnederland.nl/ |
12-11-2007 20:04:17 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Het spoorboekje is dit keer laat, vanwege de op het laatste moment gedane wijzigingen rond het onderhoudsrooster en dergelijke. |
12-11-2007 20:27:28 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Nog wat opvallende nummertjeszaken: - 14600 wordt 12100 - 15900 wordt 17400 Verder zie ik in de treinnummerlijst2008 van ProRail geen verklaring bij de 600 serie (BNL)?? Ik kan zo snel even niet vinden welk nummertje dat wordt..? Daarnaast wordt de 5800 serie geen SPR, maar ST genoemd? Laatst bewerkt door ruysdael op 12-11-2007 20:35 |