04-04-2006 18:15:26
julius
julius
7500 Ut-Ed weg is volgens mij niet handig en ben ik niet echt blij mee.  

04-04-2006 18:35:23
luc
luc
Quote
sgmm: Even nog wat DIKKE minpunten. Tussen de volgende stations zijn namelijk geen rechtstreekse verbindingen meer:

Utrecht C. - Duivendrecht:
De huidige 8/900 (zal wel 800 worden met treinen tussen Sittard en Heerlen als 20800) en de 3000 slaan Duivendrecht over. De rest van de treinen uit Utrecht, de 3500 en 5900, slaan naar Bijlmer af richting de zuidas. De enigste trein die nog boven stopt is de 4800. Geluukig gaat deze wel ieder halfuur rijden, maar wil je naar Utrecht C. moet je met deze trein eerst naar Bijlmer en daar overstappen op de 3500 of 5900. Het gekke is dat er de onderkant wel IC's stoppen, zelfs de INT uit Berlijn.
Waarom is dat dan zo'n dik minpunt? De functie van "groot overstapstation" zit niet meer langer bij Duivendrecht, maar bij Bijlmer.
 

04-04-2006 19:02:31
stephan90
stephan90
Reizigers tussen Utrecht C. - Diemen zuid krijgen nu dus een extra overstap of een extra lange reistijd met de 5700.
Verder hebben reizigers op basis van deze dienstregeling ook een lange reistijd tussen Arnhem eo. en Almere:

Aankomst 3000 in Utrecht is .13 en .43. De 4900 naar Almere vertrekt al om .14 (en .44 in de spits) Voor degene die dus elcht te been is of achteraan de 3000 zit zal dus nooit de 4900 kunnen met het gevolg een vertraging van circa. 30 minuten.

Stephan
 

04-04-2006 19:04:36
luc
luc
Ik kan me niet indenken dat dat de enige reismogelijkheid is van ri. Ah in ri. Alm.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-04-2006 19:13:55
julius
julius
De tijden verschuiven ook, dus je weet niet of er misschien een aansluiting 2000 of 3000 -> 4900 komt.  

04-04-2006 19:21:09
rudolfph
rudolfph
Een overstap van 1 minuut is geen overstap, dus NS zal dat niet als vertraging aanmerken, daarnaast komen op Ut zoveel treinen dat het niet mogelijk is om voor elk mogelijke overstap een korte aansluittijd te maken. Ik ben wel blij met mijn overstap tijden van officieel 10 (op vrijdag) en 12 (op zondag) minuten in Ut, mis je bij vertraging niet direct je aansluiting. Verder is het inderdaad (correctie:) NIET handig dat de verbinding Klp-Db wegvalt, maar vergeet niet dat de verbinding Klp-Mrn buiten de spits al jaren niet meer bestaat. Nog kunnen deze mensen via Db reizen, dat zal straks wel via Ut worden. Reizigers Db-Klp kunnen dan kiezen tussen Ut en Ed.



Laatst bewerkt door rudolfph op 04-04-2006 19:21
 

04-04-2006 19:26:17
stephan90
stephan90
Er is trouwens nog een verlechtering met het verliezen van de stop op Duivendrecht, want reizigers op het trajct Utrecht - Rai worden nu gedwongen de slomere Sprinter te nemen.

Stephan
 

04-04-2006 19:28:32
aestudent
aestudent
Voorlopig wel, maar als Asb gereed is, zou je daar dan niet van de 3500 of zo over kunnen stappen op het gemeentevervoer?  

04-04-2006 19:29:11
rudolfph
rudolfph
Nou ja, het is maar wat je een verslechtering vindt, er komt straks dus wel een directe verbinding, die er nu nog niet is. De 3500 stopt namelijk niet op de RAI.  

04-04-2006 19:43:35
luc
luc
Quote
sgmm: Er is trouwens nog een verlechtering met het verliezen van de stop op Duivendrecht, want reizigers op het trajct Utrecht - Rai worden nu gedwongen de slomere Sprinter te nemen.

Stephan
En hoeveel slomer is dat dan wel niet?
 

04-04-2006 19:47:55
stephan90
stephan90
Reken zomaar 2 minuten per tussenstation. Dus Utrecht Zuilen, Maarssen, Breukelen, Abcoude en Bijlmer zijn 5 stations x 2 minuten is 10 minuten. Als de overstap op Duivendrecht goed wordt geregeld dan is dat wel sneller.

Stephan
 

04-04-2006 19:49:09
fr
fr
Quote
julius: 7500 Ut-Ed weg is volgens mij niet handig en ben ik niet echt blij mee.


Lijkt me ook niet het handigst. Een stoptreinverbinding Arnhem - Utrecht zou er toch wel moeten zijn, vind ik. Wat reizigers uit de richting Ede-Wageningen hebben aan een rechtstreekse verbinding met Zutphen (vv) vraag ik me af. Dat (oa) Nijmegen daardoor zijn rechtstreekse verbinding met Arnhem Presikhaaf verliest is misschien nog wel kwalijker.
 

04-04-2006 19:51:49
rudolfph
rudolfph
Ja, en een overstap van 6-8 minuten verspeel je zo bij een beetje vertraging, het is net wat je zegt, "als de overstap goed wordt geregeld dan is dat wel sneller". Zoals al eerder door mij gezegd, je kunt niet ALLES goed op elkaar laten aansluiten, sommigen aansluitingen zijn soms wat vervelend, maar wees blij dat in dit land de meeste treinen zelfs buiten de spits nog een halfuurdienst rijden, in het buitenland is het vaak veel beroerder.  

04-04-2006 19:58:26
julius
julius
Quote
fr: Lijkt me ook niet het handigst. Een stoptreinverbinding Arnhem - Utrecht zou er toch wel moeten zijn, vind ik. Wat reizigers uit de richting Ede-Wageningen hebben aan een rechtstreekse verbinding met Zutphen (vv) vraag ik me af. Dat (oa) Nijmegen daardoor zijn rechtstreekse verbinding met Arnhem Presikhaaf verliest is misschien nog wel kwalijker.
Het schrappen van de 7500 cq 19800 buiten de spits vond ik al fout; Ah-Ed vv maakt nagenoeg niemand gebruik van (hoogstens mensen die niet per VIRM willen reizen...). Ah-Ut daarentegen als stoptrein voorziet naar mijn idee wel degelijk in een behoefte. In de tussenperiode, toen er Ah-Amf werd gereden, was het nog wat, maar nu de 7500 in Ed helemaal nergens meer op aansluit is dat ook niet echt meer het geval.



Laatst bewerkt door julius op 04-04-2006 19:59
 

04-04-2006 20:32:16
trein-elf
trein-elf
Quote
fr:
Wat reizigers uit de richting Ede-Wageningen hebben aan een rechtstreekse verbinding met Zutphen (vv) vraag ik me af.

Nou, ik zou het wel fijn vinden hoor. Ik heb familie in Ede wonen en mijn nichtje studeert in Utrecht. Als ik dan met haar mee naar huis rijdt (ik studeer ook in Ut en als we mekaar tegenkomen reis mee naar Ed), kan ik dan de stopper naar Zutphen nemen en daar overstappen op een trein naar Dv en Aml. Want als ik nu in Ah overstap heb ik een aansluiting van 20 min. en dat is dus niet ideaal. Daarom reis ik dan ook altijd door naar Nm. Heb ik daar een aansluiting van maar 10 minuten. Hopelijk hebben ze dan ook een goede goede aansluitng naar Dv en Aml.



Laatst bewerkt door trein-elf op 04-04-2006 20:32
 

04-04-2006 21:33:23
bloober
bloober
Quote
sgmm:

Utrecht C. - Duivendrecht:
De huidige 8/900 (zal wel 800 worden met treinen tussen Sittard en Heerlen als 20800) en de 3000 slaan Duivendrecht over.

Stephan
Stopt de 3000 niet meer in Duivendrecht? Dat is nieuw voor me.
 

04-04-2006 22:51:29
kwant_ban
kwant_ban
De 3000 stopt wel in duivendrecht, maar niet in Bijlmer.
De 800 stopt niet in Duivendrecht, maaar wel in Bijmer.

Dit is alleen op maamdag t/m vrijdag.

Op zaterdah en zondag stoppen ze beide op Duivendrecht.
 

04-04-2006 22:52:40
tsov
tsov
Alleen gaat dit over volgend jaar, dan stoppen beide treinseries op Asb, maar niet meer op Dvd.  

04-04-2006 22:54:38
kwant_ban
kwant_ban
Maar in het weekend toch wel?  

04-04-2006 23:13:26
dumpy_dump
dumpy_dump
Zover ik weet niet. Overigens gaat de 3500 (wat nu 3500 is in ieder geval) dan wel ook op Bijlmer stoppen. Duivendrecht verliest een beetje zn functie, ook doordat de Gooiboog 2x per uur bereden gaat worden, ook in de daluren.  

05-04-2006 07:38:52
stephan90
stephan90
Dat is deze dienstregeling ja. Maar volgend jaar wijzigt alles.

Stephan
 

05-04-2006 07:51:33
rob1
rob1
... en daarvoor is Duivendrecht helemaal gebouwd ...
... was: overstapstation bij uitstek ...
... nu : onrendabel halteplaatsje ...

%02%

Laatst bewerkt door rob1 op 02-08-2006 21:44
 

05-04-2006 08:28:50
admin
Moderator
admin
Snik snik, ik ben nog bij de feestelijke opening van station Duivendrecht geweest. Ik zat toen bij de Show & Marchingband K&G die de opening muzikaal begeleidde...  

05-04-2006 20:05:57
ruysdael
ruysdael
Quote
edegroot: Dat doet de 3200 nu ook niet.


Ik zie daar in Zaandam eigenlijk alleen maar pluspunten.

- 10 treinen per uur naar Asd
- 4 treinen (ipv 2) per uur naar Ut.
- Nieuwe verbindingen: Hdr, Ah, Nm, Ehv, Ht, Hrl, Mt, Rtd
- 4 treinen (ipv 2) per uur naar Amr.

Verder komt in Zd nu meer VIRM (beter, als je ziet dat het DDM-1 en DD-AR vervangt)

Qua stoptreinen verslechterd de situatie eignlijk, ik zou liever een stoptrein naar Utrecht willen zien dan een naar Amersfoort Vathorst, of Rotterdam %09%.

Verder hoop ik dat er in de 800/900 wel een keer een paar ICM verdwaalt raken..

Waarom de 3200 nooit daar stopt snap ik ook niet %03% ... Misschien vinden ze 10 treinen per uur vanaf asd wel voldoende..? schande!





Laatst bewerkt door ruysdael op 06-04-2006 17:35
 

05-04-2006 22:10:20
jmt
jmt
Woei Peter, was je daar ook bij? Ik ook! Al zat ik meer naar de 1738 met z'n fonkelnieuwe wapen te kijken...
Kan me trouwens ook herinneren dat we ook nog even naar die band gekeken hebben... Tsjee... Bijna niet voor te stellen dat we "elkaar" bijna 13 jaar later tegenkomen op Internet
 

05-04-2006 22:15:40
admin
Moderator
admin
Kleine wereld he
Tsja, Jong K&G, heb er een aantal jaartjes bij gezeten. 60 Kinderen tussen 8 en 16 produceerden toch een aardig volume...
 

05-04-2006 22:17:24
jmt
jmt
Dat was ook de reden dat onze aandacht trok.... Zoveel gekr..... euhm... *g*  

05-04-2006 22:31:19
admin
Moderator
admin
De kwaliteit zal je verbazen, ik zal binnenkort eens een mp3'tje online zetten van een nummer op de CD die is gemaakt in de tijd dat ik erbij zat...  

05-04-2006 22:59:42
berkel73
berkel73
Als ik de kaarten op de site van de NS moet geloven, stoppen de intercity's vanaf 2007 helemaal niet meer tussen Asa en Ut. Op die kaarten stopt alleen Shl-Ehv nog op Bijlmer.
(http://tinyurl.com/qru2n en http://tinyurl.com/q9m9a)
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-04-2006 23:31:35
jmt
jmt
Graag erbij vermelden dat 't PDF-files zijn... Wist ik eerder dat 't door die AcrobatReader kwam dat m'n browser ff zowat helemaal niet meer reageerde...  

06-04-2006 09:06:57
edegroot
edegroot
Quote
Verder hoop ik dat er in de 800/900 wel een keer een paar ICM verdwaalt raken.
Maar dan wel in het weekend, avonduren of schoolvakanties, dan kunnen we nog een beetje zitten

De kans dat je ooit nog ICM treft is trouwens erg klein, want het ICM gaat straks alleen nog maar op de noord-oost rijden.
Dus op de tussengelegen stations van de 800/900 staat ook niets meer op reserve, denk ik.
Dat zal wel allemaal op Bkh, Amf, Zl, Lw, On of Gn staan.

Ed.
 

06-04-2006 09:16:31
taigagaai
Moderator
taigagaai
Zo hoort het ook. ICM moet lekker in de NoordOost blijven Ik wil ze allemaal hebben  

06-04-2006 14:35:45
rudolfph
rudolfph
En ook nog ICM op reserve in Dv, Hgl en Es niet te vergeten! %02%  

07-04-2006 19:29:54
ruysdael
ruysdael
Klopt het dat de 3000 op in 2007 op Klp gaat stoppen (en slaat dan Db over) en de 2000 op Db (en stopt niet op Klp)?  

07-04-2006 19:51:18
daniel
daniel
Inderdaad, dat was het plan, of andersom, dat weet ik niet meer precies.  

08-04-2006 09:17:01
stephan90
stephan90
De 3000 gaat stoppen op Db en slaat Klp over. De 2000 stopt op Klp en slaat Db over. Dus geen stoppende ICR-treinen in Db

Stephan



Laatst bewerkt door stephan90 op 08-04-2006 09:17
 

08-04-2006 10:17:22
fr
fr
Dat werd toch omgewisseld volgens de laatste plannen?  

08-04-2006 15:42:08
ruysdael
ruysdael
Ja, als ik het kaartje open met die intercity-verbindingen (zie een paar berichtjes hierboven)staat er bij de groene lijn (3000, Nm-Hdr) een stip bij Klp. En bij de Grijze lijn (2000, Ah-Gvc) een stip bij Db... %03%  

08-04-2006 15:53:13
train85
train85
Dat is en blijft ook zo voor de dienstregeling 2007, want die is al bijna af. Of ze moeten hard nadenken en bedenken dat er toch iets mis zit.  

09-04-2006 20:55:47
bloober
bloober
Quote
ass-er: Ja, als ik het kaartje open met die intercity-verbindingen (zie een paar berichtjes hierboven)staat er bij de groene lijn (3000, Nm-Hdr) een stip bij Klp. En bij de Grijze lijn (2000, Ah-Gvc) een stip bij Db... %03%
En dat is nu toch omgewisseld?
 

12-04-2006 17:33:53
timmo-t
timmo-t
Ja het is wat ze zeggen voor bijna iedereen gaat het erop vooruit. Nou ik reis dagelijks van Harderwijk naar Utrecht vv. met 5600 en tot nu toe reed hij tussen Utrecht en Amersfoort als sneltrein door. Dat komt te vervallen, waardoor mijn trein dus ook op Den Dolder, Bilthoven en Utrecht Overvecht gaat stoppen. Plus dat Amersfoort Vathorst er straks bij opgenomen wordt dus dat is al 4 extra stops en ik hoorde dat Soestduinen waarschijnlijk weer geopend gaat worden t.b.v. randstadsrail. Duss ben ik mooi kwartier langer onder weg... pfff  

12-04-2006 17:38:24
luc
luc
Ja, en? Je geeft zelf al aan dat het grootste deel er op vooruit gaat, dat net jij dan pech hebt is ook niet meer dan dat: pech. En wie weet kun je vanaf Amersfoort wel per IC verder.  

12-04-2006 20:37:19
bloober
bloober
Quote
timmo-t: t.b.v. randstadsrail.
Randstadrail rijdt op de Zoetermeer Stadslijn en op de Hofpleinlijn. Je bedoelt waarschijnlijk RandstadSpoor?
 

13-04-2006 10:00:27
stephan90
stephan90
De kans is inderdaad groot dat je vanaf Amersfoort (of Schorthorst) beter de IC kan nemen. Vanaf Amersfoort rijdt er ieder kwartier een intercity naar Utrecht.

Soestduinen open???
In 1998 is het nog gesloten vanwege geringe aantal reizgers.

Stephan
 

13-04-2006 10:27:32
dvdhoven
dvdhoven
Er bestaat een plan om op het terrein van de Luchtmachtbasis Soesterberg een nieuw legermuseum te bouwen. Voor ontsluiting wil men een tramlijntje aanleggen op het tracé van de oude brandstoflijn vanaf Soestduinen. In dat geval zal ook Soestduinen heropend moeten worden.  

13-04-2006 11:51:58
rudolfph
rudolfph
Sdn is inderdaad gesloten vanwege de geringe reizigersaantallen, maar dat is niet het gehele verhaal. Het is ook gesloten om de punctualiteit op het traject Ut-Amf te verbeteren (dat is zeker) en ik vermoed dat ook meegespeeld heeft dat het een populair station was bij wandelaars en fietsers. Het in- en uitladen van de fietsen kost veel tijd en het is geen geheim dat NS eigenlijk van fietsen in de trein afwilt. Zeker in de zomer werd het station dusdanig veel gebruikt dat een sluiting in mijn ogen niet nodig is.  

13-04-2006 12:10:52
dumpy_dump
dumpy_dump
Soestduinen is gesloten, omdat het simpelweg niet meer bediend kon worden in de dienstregelingsopzet. Vroegah werd Soestduinen 1x per uur bediend door de stopper Utrecht - Zwolle, die toen ook echt stoptrein was. Toen de dienstregelingsopzet veranderd is (in, wanneer was dat ook alweer, 1998) ging die non-stop Utrecht - Amersfoort rijden, en werd de stopper uit Ede-Wageningen vanaf Amersfoort doorgetrokken naar Utrecht Centraal.

Die stopper zit echter dusdanig klem tussen 5600 en 500/1700, zeker in de richting Utrecht -> Amersfoort, dat een stop op Soestduinen niet meer paste. Daarom is toen Soestduinen gesloten. Natuurlijk speelden ook de geringen reizigersaantallen mee.
 

13-04-2006 12:33:58
rudolfph
rudolfph
Dat bedoelde ik met punctualiteit, door de stop op Sdn te laten vervallen, worden de eventuele vertragingen van de 7400 minder snel overgedragen op de 500/1700 en 5600. En ik snap dat je natuurlijk het station met de minste reizigersaantallen laat vervallen. Maar waarom dan niet de stop Uto, Bhv of Dld laten vervallen? Die stations worden dan nog bediend door andere treinen, zodat zoveel mogelijk reizigers bereikt worden. Dan zou je een soort Mrn-Ah-via-Db-constructie (alleen buiten de spits) krijgen.

Het gebeurd trouwens wel vaker dat stations niet puur vanwege het lage aantal reizigers wordt gesloten: met de komst van station Amfs is er een ander station op de lijn Amf-Zl vervallen, omdat het gewoon niet mogelijk was een nieuw station in de bestaande DRGL op te nemen.

Als hobbyist snap ik het allemaal wel, als reiziger die zijn station kwijtraakt niet.
 

13-04-2006 16:28:06
dvdhoven
dvdhoven
Quote
rudolfph:
Het gebeurd trouwens wel vaker dat stations niet puur vanwege het lage aantal reizigers wordt gesloten: met de komst van station Amfs is er een ander station op de lijn Amf-Zl vervallen, omdat het gewoon niet mogelijk was een nieuw station in de bestaande DRGL op te nemen.
Ach, ja dat was ook een wandelaarsstation: Hulshorst. Goh, dat was helemaal weggezakt. Thanks voor de reminder.
 

02-06-2006 16:23:51
fr
fr
Bron: de Gelderlander

Quote
Elst weer halte voor intercity’s
Door onze verslaggever


ELST - In de nieuwe dienstregeling voor 2007 van de Nederlandse Spoorwegen wordt Elst weer een halteplaats voor de intercitytreinen van en naar Den Haag.
De intercitytrein tussen Nijmegen en Den Haag zal overigens uitsluitend tijdens de spits rijden. Daarbuiten rijdt de intercity net als in de huidige dienstregeling enkel tussen de Randstad en Arnhem.

Het laten stoppen van de ‘Haagse’ intercity in Elst is volgens de Nederlandse Spoorwegen bedoeld om een betere spreiding van de reizigers op het traject Elst-Arnhem te krijgen. Daarmee moet voorkomen worden dat reizigers in de spits te maken krijgen met overvolle treinen, zoals die van Syntus die op het traject Tiel-Arnhem rijden.

Met de aanpassing van de dienstregeling komt de NS ook tegemoet aan klachten van het Knooppunt Arnhem-Nijmegen. Onder meer Elst kwam er in die dienstregeling bekaaid af.

De nieuwe dienstregeling, die vooralsnog voor één jaar geldt, gaat in op 10 december.
 

02-08-2006 16:39:39
Somda
Somda
Hier de voorlopige matomloop van de nieuwe dienstregeling 2007.
http://www.rover.nl/nieuws/berichten/ber060622bijl5.pdf

Gr Joop%02%
 

02-08-2006 19:25:05
Somda
Somda
Intercity station zijn in de nieuwe dienstregeling is slechts een relatief begrip:

Zo rijden er straks in Arnhem Zuid doorrijdende Stoptreinen, maar wel stoppende Intercity's!

Even voor duidelijkheid (of onduidelijkheid, net wat je wil) voor de nieuwe situatie in 2007 tussen Nm en Ah:
Stoptreinen stoppen wel in Est en niet in Ahz. Intercity's kunnen zowel nonstop Nm-Ah (3000/3700), als met alleen een stop in Est (2000), als met stop in Nml, Est én Ahz (3600) gaan rijden.

Lekker duidelijker zo die nieuwe productformules! %03%

Zulke situaties met tal van uitzonderingen zul je bv ook krijgen tussen Gv en Rtd: IC2100/2400 nonstop Gv-Rtd; IC1900 met stop in Dt; IC2200 met stop in Dt en Sdm...

O ja: natuurlijk rijden straks ook Sprinters, stoptreinen gereden door SGM. Maar we hebben ook nog een enkele sneltrein, zoals de 5800, welke gereden gaat worden door... SGM!!

Ben de draad al aardig kwijt zo

Laatst bewerkt door Somda op 02-08-2006 19:25
 

02-08-2006 22:51:27
NDS
NDS
Simpel gezegt is vanaf December de nederlandse IC het zelfde als een duitse RE(RegionalExpress) en die schelt de NS nu uit voor stoptrein%05%

Groetjes Michiel.
 

02-08-2006 22:57:39
dh3201
dh3201
In december heeft NSR nog twee treintypen:
snelsprinters en stopsprinters
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-08-2006 23:13:38
nielsie21
nielsie21
Hahahaha%08%  

02-08-2006 23:16:08
edegroot
edegroot
Quote
keistad: Hier de voorlopige matomloop van de nieuwe dienstregeling 2007.
http://www.rover.nl/nieuws/berichten/ber060622bijl5.pdf

Die al niet meer up-to-date is Geen ICK in de 3500 iig.
 

03-08-2006 21:47:05
Somda
Somda
Heb jij dan iets wat wel up to date is ?

Gr Joop %02%
 

03-08-2006 21:51:00
stephan90
stephan90
Er komt geloof ik ICR uit de 1900 in de 3500 te rijden i.p.v. het ICK. Het vrijgekomen ICK vult op hun beurt vervolgens weer de gaten in de 1900, of zit is nu mis.....

Stephan
 

04-08-2006 17:35:58
edegroot
edegroot
Quote
keistad: Heb jij dan iets wat wel up to date is ?

Nee, helaas. Ik denk dat je gewoon nog even geduld moet hebben. Op OVL komt er tzt vast wel weer het eea voorbij met de nodige info over de mat-inzet voor 2007.
 

09-08-2006 22:26:58
Somda
Somda
Weer wat nieuws (of niet) uit dienstregelingland:

De dienstregelingen van Veolia en Arriva zijn ook bekend en staan ook in de reisplanner 2007 van NS.

Wat vooral opvalt zijn de eerste en laatste treinen van Arriva Ddr-Gdm: de eerste gaat al om 4.37 (!) en de laatste om 0.07.
De laatste uit Gdm gaat om 1.09 (!!) naar Ddr en de eerste vertrekt om 5.39 uur. Vanuit Gr gaat er al om 5.34 eentje naar Ddr.
Het is duidelijk dat de gehele inzet dus vanuit Ddr zal plaatsvinden en dat leegrijden taboe is.

Veolia vijzelt de frequentie eens flink op: hele dag een halfuursdienst Nm-Rm v.v. met ouderwets lange reistijden tussen Nm en Rm: heen 1u27 (!) en terug 10 minuten sneller.
In de spits kwartiersdienst tussen Vry en Nm.

Dit zijn veranderingen die de NS vast niet zou doen, maar enkele daarvan zijn wel erg overdreven. Zoals die eerste en laatste treinen Gdm-Ddr vv. Benieuwd hoeveel lucht daar in vervoerd gaat worden...

Laatst bewerkt door Somda op 09-08-2006 22:29
 

09-08-2006 22:38:27
job
job
Dat is bij busbedrijven de bekende truc om meer dienstregelinguren te krijgen: Arriva is er ook erg goed in busritten van het eindpunt naar een remise te laten lopen, die dan ergens halverwege de route van een bepaalde lijn zit, in plaats van leeg naar de garage te rijden. Of je passagiers er erg mee van dienst bent betwijfel ik, maar het staat wel interessant als je ineens zoveel procent meer dru's hebt...

Laatst bewerkt door job op 09-08-2006 22:40
 

09-08-2006 22:44:00
mikos
mikos
Nouja, laat ze het uitproberen, voor hetzelfde geld zitten ze bomvol... als je op die manier een goede aansluiting biedt op de rest van het railnet...


www.ov-ervaringen.nl
 

09-08-2006 22:54:52
maaslijn
maaslijn
Quote
jezwaan:

De dienstregelingen van Veolia en Arriva zijn ook bekend en staan ook in de reisplanner 2007 van NS.

Veolia vijzelt de frequentie eens flink op: hele dag een halfuursdienst Nm-Rm v.v. met ouderwets lange reistijden tussen Nm en Rm: heen 1u27 (!) en terug 10 minuten sneller.
In de spits kwartiersdienst tussen Vry en Nm.



%05%%05%%05%%05%%05%Wow, ik kniel voor Veolia..%08% Een kwartiersdienst op de Maaslijn, wie had dat ooit gedacht!! Nu alleen de uitvoering nog, we hebben de vierdaagsedienstregeling gezien een maand geleden.

Laatst bewerkt door maaslijn op 09-08-2006 22:55
 

09-08-2006 22:56:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Overigens ook nog opvallend: de 32510 (da's die van 5.34 uit Gr) is een soort van sneltrein. Die stopt namelijk niet op Sdt en Ddrs%03%

En vind zojuist zelfs een nog latere trein... om 1.07 uur uit Ddr, aankomst Gr 1.28 en dan om 1.32 weer terug met aankomst 1.55 uur in Ddr!

Edit: zie nu dat 1.32 uit Gr uiteraard dezelfde trein is als de laatste uit Gdm. Het zal toch niet dat, als ze echt niet leeg willen rijden, dat ding met twee stellen terug naar Ddr gaat. Lijkt er wel op, gezien de aankomst en vertreksporen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 09-08-2006 23:13
 

09-08-2006 22:56:49
job
job
Ja, wat voor Novio weer een goede reden is om de bus naar Cuijk maar gelijk op te heffen....  

09-08-2006 22:57:39
duffelsm
duffelsm
Ach zullen we maar zeggen dat de vierdaagsedienstregeling past bij de vierdaagse zelf %08% Ging geen van tweeën erg goed geloof ik%08%  

09-08-2006 23:04:37
nskoploper
nskoploper
Vanaf december heeft nederland de volgende treinen:

Sprinter (vergelijkbaar met duitse S-bahn)
InterCity (vergelijkbaar met duitse RE)
ICE (vergelijkbaar met duitse IC/ICE)
HSL-Zuid [tot 2008] (vergelijkbaar met duitse IC)
HSL-Zuid [vanaf 2008) (vergelijkbaar met duitse ICE)
 

09-08-2006 23:10:27
job
job
ok  

09-08-2006 23:15:08
duffelsm
duffelsm
In theorie wel ja, maar de praktijk. De trein Ut-Ledn via Apn gaat IC heten, maar vrijwel dezelfde trein heet nu stoptrein. En zo zijn er vast nog wel meer gekke dingen te vinden...%08%  

10-08-2006 07:37:17
NDS
NDS
Als die IC tussen Woerden en Utrecht niet stopt dan klopt het wel dan is het een IC of zoals men in Duitsland zeg RE(en de NS die RE's maar uitschelden voor stoptrein)

Groetjes Michiel
 

10-08-2006 08:33:36
Somda
Somda
Daar is men al weer gedeeltelijk van terug gekomen:

Het begrip Sneltrein komt toch weer meer terug omdat men toch wel inziet dat in de nieuwe dienstregeling teveel IC's zijn met diverse uitzonderingen. Het voorbeeld Ah-Nm is daar een goeie van:

IC3600: stopt ook in Nml,Est en Ahz
IC2000: stopt ook in Est
IC3000 en 3700: Nm-Ah nonstop
ST31100: stopt weer niet in Ahz

Kortom: Als reiziger weet je absoluut niet waar een IC wel of niet stopt!

Dus het lijkt best mogelijk dat een serie als 3600 weer Sneltrein wordt. Ook de IC8800 staat op de nominatie om Sneltrein te worden.

Laatst bewerkt door Somda op 10-08-2006 08:34
 

10-08-2006 11:46:04
zugchef
zugchef
Ik snap niet waarom de NS niet gewoon het duitse systeem van treinnaamgeving overgenomen heeft. Dat lijkt mij gewoon het handigst en overzichtelijkst. En iedereen weet wat er mee bedoelt wordt...

Oja volgens http://bahn.hafas.de worden de huidige Sprinters als RE trein aangegeven.... Kortom, misschien hadden ze wat beter naar de geniale Duitsers kunnen kijken

 

10-08-2006 12:06:03
luc
luc
Ja, inderdaad erg handig voor Nederland: S, RB, RE, IRE, IC, ICE.  

10-08-2006 16:56:44
NDS
NDS
Quote
zugchef:Oja volgens http://bahn.hafas.de worden de huidige Sprinters als RE trein aangegeven.... Kortom, misschien hadden ze wat beter naar de geniale Duitsers kunnen kijken

Nou ja, een sprinter is toch echt wat anders als een RE, een sprinter is toch iets als een S-bahn of RB afhankelijk van de frequentie en halte afstanden.

De snelle IC's in nederland zouden dan InterRegio moeten zijn als je het duitse systeem aanhoud.

Groetjes Michiel
 

10-08-2006 17:12:07
zugchef
zugchef
Neh juist niet, ik zei ook: zo wordt het aangegeven door http://bahn.hafas.de.

En wat betreft die naamgeving,
Als je kijkt naar de huidige treinen in NL:

Sprinter -> S-Bahn / RB (S-Bahn is eigenlijk niet eens van toepassing als het de halve randstad rondrijdt...)
Stoptrein -> RB
Sneltrein -> RE of IRE (IRE bv in de 3600 serie)
Intercity -> IC
ICE -> ICE
Thalys -> Thalys
CNL/Slaap -> CNL / D

Waarom kan het in Duitsland wel netjes en hier in Nederland niet... Dat vind ik gaar

Laatst bewerkt door zugchef op 10-08-2006 17:13
 

10-08-2006 17:14:59
NDS
NDS
Was ook niet naar jou bedoelt maar meer naar die site, zo geeft de NS een RE als stoptrein aan terwijl het dat echt niet is, groetjes Michiel  

10-08-2006 17:18:18
karsten
karsten
Nog een kleine toevoeging....


EuroCity -> EC
Nachtreinen -> EN/NZ

Ik vind het trouwens erg jammer dat er geen EC's meer in nederland rijden%04%
 

10-08-2006 17:26:44
julius
julius
Ook in de Ihr Reiseplan-dingen van de 140 staat SGMm als RE aangeduid.  

10-08-2006 17:50:15
zugchef
zugchef
NS is gewoon gaar wat dat betreft. Deutsche gründlichkeit bewijst zich maar weer eens.  

10-08-2006 19:03:04
dumpy_dump
dumpy_dump
Nou volg ik jullie niet meer. Wat is er zoveel beter aan dat Duitse systeem, als het alleen maar naampjes kopieren inhoudt?  

10-08-2006 19:17:10
zugchef
zugchef
Duidelijkheid  

10-08-2006 19:18:11
luc
luc
Wat voor jou duidelijk is, hoeft niet ook voor anderen zo te zijn.  

10-08-2006 19:37:52
zugchef
zugchef
Maar een InterCity verwachten en Plan V of T krijgen is wel leuk zeker...  

10-08-2006 20:09:40
thom
thom
Gaat er toch om dat je op je bestemming komt?

En dat ie op tijd rijdt en op de juiste stations stopt ?

OK, plan V is mss wel niet het ideale IC matrieel..
maar als er verder niets is, dan heb ik liever een Victortje dan een half uurtje wachten...
 

10-08-2006 21:10:10
dumpy_dump
dumpy_dump
Wat is er duidelijker aan RB dan aan Stoptrein?

Ik heb in Duitse RE's wel IC-rijtuigen zien rijden...
 

10-08-2006 23:25:29
rudolfph
rudolfph
En ze hebben in Duitsland nu ook al RE-treinen die gereden worden met 101+ex-IC-rijtuigen in Verkehrsrot, en die op de hogesnelheidstrajecten lekker 200km/h rijden. Komen wij aan met onze intercity's die 140 rijden %03%

Verder is het Duitse treinsoortensysteem gemaakt voor de Duitse situatie en het Nederlandse treinsoortensysteem voor de Nederlandse situatie, dus logisch ja dat het niet hetzelfde is (en als alles hetzelfde is wordt het zo saai %09% ). Laat die Duitsers het lekker bij de ICE/IC/IRE/RE/RB/S houden, en wij lekker bij intercity en sprinter (en sprintercity 5800 %08% ) volgens ons nieuwe systeem.
 

10-08-2006 23:28:17
NDS
NDS
Niks naar mijn idee, maar IC/RE wel een nederlandse IC doet die naam echt geen eer aan. Iedereen die echte IC's gewent is zal dit nederlandse idee niet echt snappen, en dit kan je dan beter door een duidelijke naam vervangen, dan kan zijn sneltrein, regionalexpress of iets in die richting.

Voor de HSL kan jij ook nog een verdeling maken ICE/TGV rijd tot 300km/u en daar zou voor de shuttles(twijfel geval) die ook nie zo hard gaan(250km/u uiteindelijk) die IC kunnen noemen. In duitsland rijden de IC's ook tot 230km/u met ICT materieel

Groetjes Michiel
 

10-08-2006 23:32:30
edegroot
edegroot
Mja, volgens mij wil NSR wel sneller, maar wil V&W in het haagse het niet mogelijk maken.
In de jaren '90 is voorzichtig een poging gedaan om harder te mogen rijden, wat vrijwel onmiddelijk is afgeschoten. Te gevaarlijk, te duur, etc, etc.
 

10-08-2006 23:34:08
rudolfph
rudolfph
Zoals gezegd: het Nederlandse systeem is aan de Nederlandse situatie aangepast en het Duitse systeem aan de Duitse situatie. Deze dingen moet je volledig los van elkaar kunnen zien. Veel buitenlanders die in Nederland komen, vinden de Nederlandse treinen erg luxe (bijvoorbeeld Engelsen, die 3+2 gewend zijn in de 2e klasse, die in Engeland overigens "Standard" heet). En misschien zijn de Duitse treinen dan weer nog luxer dan de Nederlandse treinen, maar daar betaal je dan ook toeslag voor, dus ook daar gaat een vergelijking weer niet op  

11-08-2006 09:04:21
dh3201
dh3201
Wat dachten we van InterRegio voor interregionale treinen.
en AggloRegio voor voor aggloregionale treinen.

Ik denk dat het probleem met de naam 'Sprinter' bij het grote publiek komt omdat veel mensen de naam 'Sprinter' met snel, dus sneltrein associeren.
 

11-08-2006 09:30:26
Somda
Somda
Tsja, tis zonde dat dergelijke dingen bedacht worden door mensen met een hoog academisch gehalte en geen idee hebben wat er leeft bij de gemiddelde reiziger... %03%  

11-08-2006 13:14:09
dumpy_dump
dumpy_dump
Toch werkt het wel... Op Koninginnedag reed de 7300 met losse IRM-zessen ipv SGMm, en je wil de mensen de kost niet geven die mij vroegen of dit de Sprinter was, want die ziet er toch altijd anders uit? Echt, die vraag heb ik die dag een keer of 50 gehad...  

13-08-2006 10:58:00
thejag
thejag
van nu.nl: "UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen hebben de dienstregeling voor 2007 aangepast na kritiek vanuit de consumentenorganisaties en de politiek. Zo laat NS ten opzichte van het oude plan meer treinen rijden in de avonduren en tijdens vakanties. Dat maakte het spoorbedrijf vrijdagmiddag bekend.

In het eerste half jaar van 2007 houdt de NS een proef om de reistijd van de Randstad naar Groningen en Leeuwarden terug te dringen. Vanaf Zwolle gaan de treinen iets sneller rijden, waarmee enkele minuten tijdwinst wordt geboekt. Het nieuwe spoorboekje wordt op 10 december van kracht."

De laatste alinea vind ik interessant, weet iemand ook waar die tijdswinst geboekt gaat worden (hogere snelheid ergens, korter halteren)?

grt, Michiel

Laatst bewerkt door thejag op 13-08-2006 17:49
 

13-08-2006 16:38:19
Jack5812
Jack5812
Quote
Geronimo: Tsja, tis zonde dat dergelijke dingen bedacht worden door mensen met een hoog academisch gehalte en geen idee hebben wat er leeft bij de gemiddelde reiziger... %03%

Een voorbeeld hiervan is de nieuwe situatie tussen Amr en Utg: IC 3000 stopt alleen in Cas, Ic 3400 stopt in Hlo, Cas en Utg en IC 800 stopt in Hlo en Cas.

Een ander vreemd punt: in de avonduren rijdt Sprinter 4000 door naar Amr ter vervanging van IC 800. Dit om de reizigers in Hlo ook in de avonduren een rechtstreekse verbinding met Asd te bieden. Ik vraag me af waarom niet IC 3000 in de avonduren een extra stop maakt in Hlo.
Gr Jack
 

13-08-2006 16:49:06
edegroot
edegroot
Hoi,

Om te zorgen dat je 's avonds ook elk half uur naar de zaanstreek/asd kunt reizen, is de 4000 daar ingelegd, aangezien de 3400 's avonds maar 1x per uur rijdt. Met de 3000 schiet je dan niet zo heel veel op.
 

13-08-2006 17:24:14
Jack5812
Jack5812
Dat is natuurlijk ook zo. Ik denk misschien wat zwart-wit omdat Castricum(4 Ic´s per uur ri Asd) er aanzienlijk beter vanaf is gekomen dan Heiloo(2 ic´s per uur ri Asd)

Laatst bewerkt door Jack5812 op 13-08-2006 17:27
 

13-08-2006 17:27:46
martijn
martijn
Weet iemand al hoe ze Zwolle-Groningen/Leeuwarden gaan versnellen? En of alle "intercity's" tussen Zwolle en Leeuwarden elk half uur op elk station gaan stoppen, de reisplanner zegt van niet namelijk maar dan zou versnellen weer niet nodig zijn...  

14-08-2006 09:04:04
berndt
berndt
De bedoeling is dat ze 5 km/uur sneller gaan rijden. Dit zou een tijdwinst van 2 tot 3 minuten moeten opleveren.........  

14-08-2006 11:18:29
martijn
martijn
5 km/h sneller dus, kan op zich wel want het zijn relatief lange rechte en vrij lege (bebouwing, overwegen) trajecten tussen de stations, vooral tussen Zwolle en Meppel. Krijgen ze daar toch nog een mini HSL-variant, kunnen ze de Zuiderzeelijn wel helemaal vergeten
Maar wel elk half uur een overal stoppende intercity tussen Zwolle en Leeuwarden? (zou heel goed uitkomen voor mij namelijk)
 

14-08-2006 11:24:20
dh3201
dh3201
Wat is nu eigenlijk de baanvaksnelheid?
Als dat nu 140 km/h is, moet de ATB worden aangepast om sneller te kunnen en mogen.