14-08-2006 14:04:43
thejag
thejag
De baanvaksnelheid is daar inderdaad 140 km/u.

Uit een pdf van zuiderzeelijn.nl omtrent het 160 km/u alternatief: "160 km per uur rijden met ATB EG is mogelijk bij activering van code 147 in de baan. In de
trein behoeven de bestaande ATB fase 4-kasten een eenvoudige aanpassing, nieuw
materieel wordt uitgerust met fase 5-kasten" (http://zuiderzeelijn.nl/upload/NS.pdf ). Ik neem aan dat dit ook noodzakelijk is voor de 145 km/u?

grt, Michiel

Laatst bewerkt door thejag op 14-08-2006 14:06
 

14-08-2006 15:07:57
Somda
Somda
Quote
dh3201: Wat is nu eigenlijk de baanvaksnelheid?
Als dat nu 140 km/h is, moet de ATB worden aangepast om sneller te kunnen en mogen.


Lw-Swk 140 km/u
Swk-Mp 130 km/u
Mp-Zl 140 km/u
 

14-08-2006 15:18:16
wesley
wesley
Dat gedoe op Dvd is echt jammer, dvd verliest eigenlijk gewoon zijn functie en ik snap het ook niet helemaal want waarom stoppen de ic Maastricht,hl nou niet meer, wat is de rede?
stel je komt uit maastricht en moet dan naar diemen-zuid dan moet je 2 keer overstappen
 

14-08-2006 15:23:20
bloober
bloober
Nee, hoor. Hoeft niet. Je kan ook in Ut de 5700 nemen, maar dat is wel wat minder snel.


Groetjes, Bloober
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-08-2006 15:41:05
admin
Moderator
admin
Of doorreizen naar Amstel en dan met metro 53...


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

14-08-2006 16:00:44
martijn
martijn
Was ook wel te verwachten dat Duivendrecht z'n functie zou verliezen na de aanleg van de Utrechtboog, hoeveel mensen wonen daar nou? En het aantal reizigers Maastricht-Diemen Zuid zal ook wel meevallen, anders hadden ze ook wel rechtstreekse IC's over die verbindingsboog laten rijden  

14-08-2006 16:19:08
dh3201
dh3201
Als je van Maastricht Randwyk naar Diemen Zuid wil, moet je ook extra overstappen  

14-08-2006 18:11:00
martijn
martijn
Met die nieuwe dienstregeling moet je op de lange afstand al snel vaker overstappen, probeer nog maar eens vanuit het noorden/oosten rechtstreeks naar Amsterdam te komen of vanuit Oost-Nederland naar Rotterdam, zelfs Utrecht-Haarlem kan straks niet meer...  

14-08-2006 18:20:40
wesley
wesley
ik reis bijna iedere dag met de metro maar als je dan ziet hoe druk het is op station dvd in de spits, niet normaaaaaaaal  

14-08-2006 18:24:03
Somda
Somda
Als ik het zo allemaal lees, moeten we maar snel met zijn allen maar in de auto stappen

Gezellig in de file, maar wel zonder overstappen %08%
 

14-08-2006 19:05:05
admin
Moderator
admin
Wesley, die drukte komt voor 90% van forenzen die richting ZuidOost gaan (Bullewijk en Holendrecht). Al die reizigers stappen straks op Bijlmer over op de metro (en over een aantal jaren voor een groot deel zelfs direct in Holendrecht uit de stopper)...


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

14-08-2006 19:54:55
bultena
bultena
Quote
martijn: 5 km/h sneller dus, kan op zich wel want het zijn relatief lange rechte en vrij lege (bebouwing, overwegen) trajecten tussen de stations, vooral tussen Zwolle en Meppel. Krijgen ze daar toch nog een mini HSL-variant, kunnen ze de Zuiderzeelijn wel helemaal vergeten
Maar wel elk half uur een overal stoppende intercity tussen Zwolle en Leeuwarden? (zou heel goed uitkomen voor mij namelijk)

Als in de nieuwe opzet er 10 minuten bijkomt en er nu gestudeerd moet worden om daar weer 2 of 3 minuten af te halen vraag ik mij wel af waar dan die 10 minuten aan op zijn gegaan. Nog langer stoppen in Zl?
Naar mijn idee zal de snelheid niet omhoog gaan, maar knabbelen ze een beetje aan de halteringen.
Overigens is denk ik Hgv < > As rechter dan Z < > Mp.

Laatst bewerkt door bultena op 14-08-2006 19:56
 

14-08-2006 20:37:50
martijn
martijn
Mijn excuses, Zwolle-Meppel is inderdaad niet bepaald recht en er zitten bochten in waarvoor zelfs een lagere snelheid geldt. Het is wel een lang stuk zonder stations. En verder zal er inderdaad ook wel aan de haltering geknabbeld worden want nu is het verschil tussen de huidige stoppende IC ook al 10/12 minuten in vergelijking tot de minder stoppende IC.  

14-08-2006 22:21:44
bultena
bultena
Voor mij is nog steeds een open vraag waardoor in de geplande nieuwe dienstregeling er een langere reistijd ontstaat. Waar kun je die nieuwe eigenlijk vinden?  

14-08-2006 22:27:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Hier: http://planner2007.ns.nl  

14-08-2006 22:41:59
martijn
martijn
Quote
bultena: Voor mij is nog steeds een open vraag waardoor in de geplande nieuwe dienstregeling er een langere reistijd ontstaat. Waar kun je die nieuwe eigenlijk vinden?


Er ontstaat een langere reistijd doordat de IC's tussen Zwolle en Leeuwarden allemaal overal gaan stoppen, dus ook in Meppel, Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum. In de huidige dienstregeling doet de 700 (die nu dus ook al overal stopt) er ook al 10 min. langer over dan de 500 die alleen in Steenwijk en Heereveen stopt, niets bijzonders verder dus...
 

14-08-2006 23:43:37
NDS
NDS
Waar doet men dan moeilijk over, je gaat ech nie dood van 10min langer in de trein zitten

groetjes Michiel
 

14-08-2006 23:58:08
fr
fr
Nee, maar het is wel zeer irritant dat je daardoor bijvoorbeeld 10 minuten (of misschien zelfs een half uur) eerder op moet staan.  

15-08-2006 15:17:15
wesley
wesley
Quote
admin: Wesley, die drukte komt voor 90% van forenzen die richting ZuidOost gaan (Bullewijk en Holendrecht). Al die reizigers stappen straks op Bijlmer over op de metro (en over een aantal jaren voor een groot deel zelfs direct in Holendrecht uit de stopper)...


ik weet maar tot die tijd blijft het druk, wel lekker dat er op holendrecht ook een treinstation komt, ik woon namelijk in holendrecht%02%
 

15-08-2006 16:20:29
martijn
martijn
Je hebt nog ff geluk trouwens want die hele dienstregeling moet tussen Amsterdam en Utrecht weer op de schop omdat de 4 sporen niet op tijd klaar zijn. Misschien dat daar iets positiefs uitrolt voor diegene die er behoefte aan heeft.  

15-08-2006 18:51:50
rogier
rogier
Quote
mftrains: Waar doet men dan moeilijk over, je gaat ech nie dood van 10min langer in de trein zitten

Aha, dus je hebt ook uitgezocht wat de consequenties zijn voor aansluitingen op andere treinen en op bussen, dus voor de integrale reis zoals een reiziger die ervaart?
Of gaat het jou alleen maar om de treintjes?
 

15-08-2006 18:55:17
luc2
luc2
Misschien wist je het nog niet, maar met het wijzigen van de symmetrietijden worden in veel gevallen ook de busverbindingen gewijzigd. Het is niet voor niets dat de treindienstregelingen op voorhand aan aanbieders van andere vormen van OV worden aangeboden.  

15-08-2006 19:35:53
rogier
rogier
Dat geeft geen garantie dat busaansluitingen die er nu zijn er ook volgend jaar nog zullen zijn. Zeker op plaatsen waar treinen uit meerdere richtingen elkaar nu kruisen, maar volgend jaar meer verschoven zullen liggen.
Daarnaast is ook een busdienstregeling gebonden aan wat logistiek (en financieel) maakbaar is.

Maar we zullen het wel gaan zien volgend jaar.

Laatst bewerkt door rogier op 15-08-2006 19:36
 

24-08-2006 19:52:59
admin
Moderator
admin
https://somda.nl/foto/diversen/Versie703conceptTreinnummerlijst2007.xls


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

24-08-2006 23:12:55
fr
fr
Veolia gaat Nijmegen - Venray reizen en niet Nijmegen - Boxmeer (16200).  

25-08-2006 07:30:57
Somda
Somda
Voor de liefhebbers staat ook de dienstregeling van Veolia in Zuid-Limburg op de treinplanner 2007 van NS:

Halfuursdienst stoptrein hele dag Krd-Hrl-Vk-Mt-Mtr (serie 32000).
Daarnaast vrijwel de hele dag een sneltrein Mtr-Hrl-Lg (serie 32100). Hierbij rijdt de sneltrein het ene half uur tot Hrl en het andere half uur door naar Lg. Deze sneltrein stopt in Mtr,Mt,Mes,Vk,Hrl en Lg.

Kortom: Hrl-Mt elk kwartier een trein.

Qua frequentie niks op aan te merken!

Laatst bewerkt door Somda op 25-08-2006 07:31
 

29-08-2006 15:18:51
ruysdael
ruysdael
Ik las vandaag in de Volkskrant (voorpagina en pagina 7) dat de NSR een serieus tekort aan treinstellen heeft om de nieuwe dienstregeling uit te voeren. Verder ook een groot personeelstekort. Ze zouden 150 oude treinen uit de 'remise' halen, belgische treinen huren, en desnoods andere buitenlandse treinen leasen/kopen.

- Weet iemand misschien over welke 150 treinen het gaat? (Plan V?? 150???)
- Weet iemand over welke Belgische treinen het gaat? (Getrokken treinen welke al eerder door de NSR werden gehuurd?)
- Weet iemand waar deze dan zouden komen te rijden? (3600? 3700 < Nog beter... ipv Plan V)

Misschien weer een wedergeboorte voor SM'90 of misschien voor Plan U totdat deze definiteif worden verkocht aan de Slowaakse spoorwegen?

Laatst bewerkt door ruysdael op 29-08-2006 15:19
 

29-08-2006 15:22:49
julius
julius
Er worden niet 150 oude treinen gereactiveerd, bedoeld wordt ICK reactiveren, maar 150 bakken is heel ICK en daar is geen sprake van. Huren van Belgisch, maar meer Duits mat. was wel sprake van, waar dat komt weet ik niet. Rijtuigmaterieel ligt voor de hand in 2000 en 3700.  

29-08-2006 15:24:43
stephan90
stephan90
Geloof er niet te veel van. Het lijkt eerder op een bericht wat 6 jaar geleden ook als is gebruikt. Met die 150 'treinstellen' wordt het ICK bedoeld en met die Belgische treinen wordt het K4 bedoeld.

Als ik het allemaal goed begrepen heb worden er Duitse (blauwe) IR-rijtuigen gehuurd en/of in Denemarken worden er dubbeldeksrijtuigen gekocht.

Stephan
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-08-2006 15:25:57
ruysdael
ruysdael
Chill! Weer es wat anders in Nederland...

Overigens hadden ze het ook over Materieel uit 1964 dat weer een opknapbeurt zou krijgen. annemleijk bedoelden ze de Plan V's op Dgr.

Laatst bewerkt door ruysdael op 29-08-2006 15:27
 

29-08-2006 17:27:15
rudolfph
rudolfph
Quote
sgmm: Als ik het allemaal goed begrepen heb worden er Duitse (blauwe) IR-rijtuigen gehuurd en/of in Denemarken worden er dubbeldeksrijtuigen gekocht.
Die zijn inmiddels helemaal vrijwel helemaal uitgestorven, omdat de meeste in ICE-farben of Verkehrsrot geschilderd zijn, dan wel gebruikt om ICK's van te maken.
 

29-08-2006 17:37:14
julius
julius
Klopt niet wat je zegt, ICK is gebouwd uit Bm235 en niet uit Aimz261 en Bimz264. Dat een groot deel van met name de Bimz wit is klopt wel, maar doet er m.i. verder niet zo heel veel toe.

Wat er nou uiteindelijk gehuurd/gekocht gaat worden is bij mijn weten nog niet bekend.
 

29-08-2006 17:55:13
nielsie21
nielsie21
Quote
ass-er: Chill! Weer es wat anders in Nederland...

Overigens hadden ze het ook over Materieel uit 1964 dat weer een opknapbeurt zou krijgen. annemleijk bedoelden ze de Plan V's op Dgr.

Dat zijn zeker de stellen vanaf 442? of de nog oudere?
 

29-08-2006 17:57:10
ruysdael
ruysdael
vanaf 441 staat op de Dgr ja. Ouder bestaan zelfs niet, want die zijn gesloopt (m.u.v. 419).

Laatst bewerkt door ruysdael op 29-08-2006 17:57
 

29-08-2006 17:58:48
nielsie21
nielsie21
Idd,ik wou net zeggen de rest is gesloopt%08%,Als de 441 ect weer in dienst komen,dan wordt er ook niks opgelost

Laatst bewerkt door nielsie21 op 29-08-2006 17:59
 

29-08-2006 18:37:50
zugchef
zugchef
Quote
martijn: Er ontstaat een langere reistijd doordat de IC's tussen Zwolle en Leeuwarden allemaal overal gaan stoppen, dus ook in Meppel, Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum. In de huidige dienstregeling doet de 700 (die nu dus ook al overal stopt) er ook al 10 min. langer over dan de 500 die alleen in Steenwijk en Heereveen stopt, niets bijzonders verder dus...


Waar lees jij dat?

Er was eerst sprake van dat dit zou gebeuren, maar dit is teruggedraaid. Zo ook te zien in die planner van 2007. 1 trein per uur Heerenvee-Steenwijk en 1 trein per uur die overal stopt. Net als nu dus

Edit Mark: quoten doe je met % quote% en % unquote%

Laatst bewerkt door zugchef op 29-08-2006 18:38
 

29-08-2006 18:41:13
julius
julius
Plan V4 krijgt nogmaals een revisie ja, sommige stellen staan in afwachting daarvan op de Dgr, de 445 is naar verluidt al in Hlm binnengenomen. Overigens bestaat de 442 niet meer.  

29-08-2006 18:44:31
NDS
NDS
Ik heb eerder al ergens gelezen(moet ff nazoeken waar) dat een 2e levensduur verlenging van plan T overwogen zou worden.

Groetjes Michiel

[Edit] gevonden in de HOV-Railnieuws van augustus, plan V4 moet inmiddels al in revisie zijn waarvan de 445 de eerste is/was.

Laatst bewerkt door NDS op 29-08-2006 19:37
 

29-08-2006 18:49:11
julius
julius
Misschien dat ze er dan oude ICM-banken in kunnen plaatsen  

29-08-2006 19:55:27
ruysdael
ruysdael
Zou wel vet zijn... in stoptreinmaterieel (!).

maarja... tis een speculatie.
 

29-08-2006 20:04:25
Somda
Somda
Waar het op neerkomt:

NS moet zich met elke trein uit het spoorboekje aan zitplaatsnormen houden: er wordt onderscheid gemaakt in 'comfortabel' (voor IC's), 'acceptabel' (Stoppers buiten de spits) en 'vol' (stoppers in de spits).

Van alle treinen die om 8 uur rijden (of net ervoor of erna) zijn telcijfers bekend. In combinatie met de telcijfers, de bijbehorende norm en de door commercie opgegeven wens aan in te zetten materieel, wordt de samenstelling bepaald.

En tsja... als je hoe dan ook niet overal aan de norm kan voldoen dan heb je dus een tekort aan bakken.

Dat is het verhaal!
 

29-08-2006 21:11:44
duffelsm
duffelsm
Quote
julius: Plan V4 krijgt nogmaals een revisie ja, sommige stellen staan in afwachting daarvan op de Dgr, de 445 is naar verluidt al in Hlm binnengenomen. Overigens bestaat de 442 niet meer.

Sinds dit weekend staat juist een extra V op de Dgr. Volgens mij de 452. Materieel weggehaald is er iig niet. Dus die revisie. Ik heb er een hard hoofd in%02%
 

29-08-2006 21:58:23
julius
julius
De 452 is idd toegevoegd en de 445 heeft er nooit gestaan, die heeft al die tijd volgens mij op de Wgm gestaan.  

30-08-2006 08:54:14
rugzakje
rugzakje
NS: meeste reizigers juist sneller

Duizenden treinreizigers onder wie veel Brabantse zijn na de invoering van de nieuwe NS-dienstregeling juist sneller op hun bestemming. Dat zegt de NS als reactie op de kritiek die het bedrijf gisteren te verwerken kreeg. Het bedrijf erkent wel dat veel reizigers gedupeerd lijken te worden, en zoekt naar een oplossing.

Ui een uitgelekt intern memo bleek gisteren dat de Nederlandse Spoorwegen op dit moment te weinig personeel en materieel hebben om de nieuwe dienstregeling die op 7 december ingaat goed uit te kunnen voeren. Volgens het uitgelekte NS-memo worden duizend van de vijfduizend dagelijkse treinritten met te weinig materieel uitgevoerd om alle reizigers fatsoenlijk te kunnen vervoeren.
Daarnaast publiceerde GroenLinks gisteren een zwartboek waaruit blijft dat duizenden reizigers door de nieuwe dienstregeling langer over hun reis gaan doen dan nu. De NS werd na het bekend worden van de memo gisteren overselpt met kritiek.
Zo willen GroenLinks, CDA en PVDA dat minister Karla Peijs (verkeer) ervoor zorgt dat de dienstregeling wordt aangepast. Vandaag is daar een spoeddebat over in de Tweede Kamer.
Volgens de NS is de kritiek voorbarig. "Er zijn nog geen problemen. We hebben nu alleen in kaart welke problemen kunnen ontstaan na de invoering van de nieuwe dienstregeling. Maar we hebben nog een paar maanden om die voor te zijn en we zien daar mogelijkheden voor", aldus NS-woordvoerder John Krijgsman. Een van de oplossingen is het inzetten van reservematerieel.
Dat sommige treinen nu overvol zitten, komt volgens Krijgsman door een onverwachte toename van het aantal reizigers. "Als dat in januarie zo blijft, moeten we kijken of we nog meer materieel kunnen krijgen."

Den Bosch-Tilburg
De GroenLinks-kritiek over extra vertragingen wijst Krijgsman nadrukkelijk van de hand. "GroenLinks heeft trajecten waar relatief weinig mensen reizen in hun zwartboek gezet. De voorbeelden zijn te makkelijk en doen geen recht aan de nieuwe dienstregeling. Er zijn veel meer trajecten waar het straks sneller gaat. Tussen Amsterdam en Utrecht gaat de reiziger er drie minuten op vooruit. Daar profiteren duizenden mensen per dag van. En tussen Den Bosch en Tilburg gaan vier treinen per uur rijden in plaats van twee. Dat is ook een enorme vooruitgang."

Zwartboek NS-dienstregeling:
-GroenLinks persenteerde gisteren een zwartboek over de NS-dienstregeling 2007. Daarin voorspelt de partij vertregingen tot drie kwartier vergeleken met de huidige reistijden.
-In het zwartboek staan ook gevolgen voor Brabant. De reis Harderwijk-Tilburg gaat op zondagmiddag 44 minuten langer duren dan nu.
-Tilburg West - Arhnem duurt 21 minuten langer.
-Geldermalsen-Vught gaat 20 minuten langer duren.
-Een reis van Rotterdam Centraal naar Oss gaat ruim een kwartier meer in beslag nemen.

Bron: Brabants Dagblad, woensdag 30 augustus 2006


Ik ben niet gek, ik ben een kiwi...
 

30-08-2006 09:18:25
Somda
Somda
Quote
... En tussen Den Bosch en Tilburg gaan vier treinen per uur rijden in plaats van twee. Dat is ook een enorme vooruitgang."


Ook dat is niet helemaal waar. Op zondag en 's avonds is het hier ook een halfuursdienst. Dan rijdt alleen de 3600.

De 13600 rijdt dan Bd-Tb.
 

30-08-2006 12:51:56
rugzakje
rugzakje
Ik heb alleen overgenomen wat er in het artikel stond %08%
Don't blame me...

Laatst bewerkt door rugzakje op 30-08-2006 12:52


Ik ben niet gek, ik ben een kiwi...
 

30-08-2006 13:26:23
stephan90
stephan90
Wel raar artikel, de nieuwe dienstregeling gaat al in op 7 december
En die 3 sneller minuten tussen Asd en Ut klopt wel, maar ook weer niet. De snelste reis is momenteel met de 3000 en duurt 30 minuten. De 8/900 doet er nu 32/33 minuten over. In 2007 doet de 3000 er nog steeds 30 minuten over, maar de 800 27 minuten. Voor reizigers uit Den Bosch is de reis tussen Ut en Asd dan 5 minuten sneller!

Stephan

Laatst bewerkt door stephan90 op 30-08-2006 13:28
 

30-08-2006 14:25:02
scooter
scooter
bovendien worden een aantal ansluitingen ruimer gelegd.Van TB naar UT duurt nu 50 minuten,na 10 december 53 tot 57 minuten
EHV-RSD nu 57 minuten,straks 1uur en 10 minuten.
Ook is de aansluiting van een aantal kleinere stations verslechterd,vooral op zondag en s'avonds(GZ,TBWT richting EHV of HT)TBWT heeft dan nog wel de 5200 naar EHV en de 13600 tot TB
 

30-08-2006 14:56:50
Somda
Somda
Tussen Ut en Asd stoppen de 800 en 3000 alleen nog te Asa en niet meer in Dvd en/of Asb. Dat levert dus wat tijdwinst op.

En de tijdwinst elders is vaak gehaald uit het verkleinen van de marge. Kwestie van de dienstregeling uitknijpen
 

30-08-2006 15:19:57
rudolfph
rudolfph
En dus straks weer een dienstregeling waarbij zelfs een kleine vertraging niet meer ingelopen kan worden, en dus direct lijdt tot het missen van aansluitingen en/of vertraging voor andere treinen %03%  

30-08-2006 15:48:48
NDS
NDS
Quote
Geronimo: Tussen Ut en Asd stoppen de 800 en 3000 alleen nog te Asa en niet meer in Dvd en/of Asb. Dat levert dus wat tijdwinst op.

En de tijdwinst elders is vaak gehaald uit het verkleinen van de marge. Kwestie van de dienstregeling uitknijpen


Niet echt handig lijkt mij, moest bijlmer niet de functie van duivendrecht overnemen? dan zou ik verwachten dat alles duivendrecht overslaat en op bijlmer gaat stoppen.
Wat is de meer waarde van Amsterdam Amstel dat daar wel IC's stoppen? als er één station is wat ik direct met een IC voorbij zou rijden is het amstel

Groetjes Michiel.
 

30-08-2006 16:27:30
berkel73
berkel73
Drie metrolijnen naar de binnenstad in tegenstelling tot één op Dvd en Asb, waardoor het een gunstig overstappunt is voor bijvoorbeeld studenten van de UvA die uit zuidelijke richting komen. Diverse kantorenflats, waaronder de Rembrandttoren, nog steeds het hoogste gebouw van Amsterdam. Hogeschool van Amsterdam. Diverse woonwijken (Rivierenbuurt, Oost-Watergraafsmeer, De Pijp, zuidelijk deel van de Binnenstad). Maar ik ben wel bevooroordeeld, want ik woon er in de buurt en gebruik het station dagelijks .

Laatst bewerkt door berkel73 op 30-08-2006 16:31
 

30-08-2006 16:44:36
ruysdael
ruysdael
Vergeet tram 12 niet! %08%

Nee, Amstel ligt voor studenten nogal gunstig gelegen... men pakt daar de metro naar t weesperplein en men is bij de universiteit. En verder... wat berkel73 al zei .. Overigens ben ik het niet eens met de rivierenbuurt... voor hen is station RAI veel gunstiger gelegen.

Wel vervelnd voor allerlei reismaatschappijen nu er geen IC's meer in dvd stoppen, normaal gesproken was dat hèt opstappunt voor de bus als je naar het buitenland gaat (samen met het stadionplein), maar ze vinden er vast wel wat op .
 

30-08-2006 17:39:49
martijn
martijn
Quote
zugchef:
Quote
martijn: Er ontstaat een langere reistijd doordat de IC's tussen Zwolle en Leeuwarden allemaal overal gaan stoppen, dus ook in Meppel, Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum. In de huidige dienstregeling doet de 700 (die nu dus ook al overal stopt) er ook al 10 min. langer over dan de 500 die alleen in Steenwijk en Heereveen stopt, niets bijzonders verder dus...


Waar lees jij dat?

Er was eerst sprake van dat dit zou gebeuren, maar dit is teruggedraaid. Zo ook te zien in die planner van 2007. 1 trein per uur Heerenvee-Steenwijk en 1 trein per uur die overal stopt. Net als nu dus


Die planner is slechts een indicatie he, daar halen die GroenLinks azijnzeikers ook hun info vandaan en als ze het bij het oude zouden laten hoeven ze de boel niet te versnellen. En aangezien de NS het daar nog steeds over heeft denk (en hoop) ik dat gewoon alles overal gaat stoppen tussen Zwolle en Leeuwarden (en een beetje versneld wordt)
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-08-2006 20:39:03
rogier
rogier
Quote
martijn: Die planner is slechts een indicatie he, daar halen die GroenLinks azijnzeikers ook hun info vandaan en als ze het bij het oude zouden laten hoeven ze de boel niet te versnellen. En aangezien de NS het daar nog steeds over heeft denk (en hoop) ik dat gewoon alles overal gaat stoppen tussen Zwolle en Leeuwarden (en een beetje versneld wordt)

Die Planner is wel de enige bron van gedetailleerde informatie.
Bovendien, waarom zijn de mensen die de NS-leugens aantonen azijnzeikers?
 

30-08-2006 20:41:14
seinhuis
seinhuis
UTRECHT/DEN HAAG - De Nederlandse Spoorwegen verdedigt de dienstregeling van 2007 tegen kritiek uit de Tweede Kamer. Volgens de NS nemen de gemiddelde reistijd en het aantal reizen waarbij moet worden overgestapt, niet toe.

De NS reageerde woensdag, vlak voor een spoeddebat in de Kamer met minister Karla Peijs (Verkeer) over de nieuwe dienstregeling die op 10 december ingaat.


Veel fracties willen dat zij alsnog ingrijpt en verbeteringen afdwingt en laat aanbrengen in het schema. Kamerleden zijn na een oproep overspoeld door mailtjes van reizigers die erop achtergaan.

Reistijden

In een top vijftien van vertragingen uit een zwartboek telde GroenLinks langere reistijden, oplopend tot 44 minuten. Door het aanhalen van enige voorbeelden uit de in totaal meer dan 140.000 reismogelijkheden die er tussen de stations zijn, "wordt een beeld opgeroepen dat totaal geen recht doet" aan het gemiddelde resultaat voor de 1,1 miljoen dagelijkse treinreizigers.

De NS voegt er wel aan toe dat bij de "onvermijdelijke keuzes" die elk jaar gemaakt moesten worden in de planning voor het spoorboekje, "waar mogelijk de belangen van de grootste groepen reizigers de boventoon hebben gevoerd".

Tegenover minder gebruikte reismogelijkheden waarin de reistijd toeneemt, staan veelgevraagde verbindingen met kortere reistijden. Per saldo betekent dat volgens de NS "vrijwel gelijktijdige reistijden".

De reiziger zal er in latere jaren op vooruitgaan. De dienstregeling 2007 is volgens het spoorbedrijf "een eerste stap" op weg naar veranderingen in de volgende jaren. "In 2009 zal de reistijd gemiddeld 3 procent gedaald zijn."

Peijs

NS-topman Aad Veenman neemt verder in een brief die minister Peijs woensdag doorstuurde naar de Kamer, afstand van berichten over verwachte personeels- en materieeltekorten. Een uitgelekte NS-notitie maakte daar melding van.

Peijs schrijft dat Veenman zwart-op-wit heeft bevestigd dat de NS de reiziger een kwalitatief goede dienst kan bieden en dat het spoorsysteem de groei aankan. Daarom gaat zij ervan uit dat de spoorwegen voldoende treinen en mensen hebben om de dienstregeling 2007 uit te voeren.

bron: www.nu.nl en ANP.
 

30-08-2006 20:52:09
rogier
rogier
Quote
seinhuis:De reiziger zal er in latere jaren op vooruitgaan. De dienstregeling 2007 is volgens het spoorbedrijf "een eerste stap" op weg naar veranderingen in de volgende jaren. "In 2009 zal de reistijd gemiddeld 3 procent gedaald zijn."

Wie gelooft deze praatjes nog?
In 2001 (?) zou alles beter worden met het rondje rond de kerk. Is niet gebeurd.
In 2007 zou alles beter worden met de nieuwe dienstregeling. Het ziet er niet naar uit.
En dan moet het nu plots in 2009 gaan gebeuren? Wie dat gelooft is wel erg naief.
 

30-08-2006 21:01:25
luc2
luc2
"In 2001...": je weet dat het rondje nooit is ingevoerd? Toen draaide het volgens mij om (service-?) punctualiteitsverbetering en de statistieken zijn het dan niet met je eens.
"In 2007...": "Het ziet er niet naar uit." Feiten, daar draait het om.

Laatst bewerkt door luc2 op 30-08-2006 21:04
 

30-08-2006 21:27:25
rogier
rogier
NS geeft zelf aan dat de (trein)punctualiteit verwacht wordt met 1.5% te stijgen. Dat vind ik niet echt schokkend veel.
Maar we zullen het inderdaad moeten gaan zien volgend jaar.
 

30-08-2006 22:07:17
dh3201
dh3201
NS doet net of 3 minuten kortere reistijd van een veel groter belang is dan een 45 minuten langere reistijd. %07%  

30-08-2006 22:18:57
kjansma
kjansma
Gezien de materieeltekort (ook voor HSL!), moties om bep. zaken aan te passen en de veel latere indienststelling van Ut-Asd, is het niet beter om die hele drgl met 1 jaar uit te stellen en een simpele dienstregeling op te stellen voor goederentreinen die van de betuweroute gebruik maken en die paar HSL treinen/shuttles?  

30-08-2006 22:30:33
Bollenstad
Bollenstad
Quote
martijn: Die planner is slechts een indicatie he, daar halen die GroenLinks azijnzeikers ook hun info vandaan en als ze het bij het oude zouden laten hoeven ze de boel niet te versnellen. En aangezien de NS het daar nog steeds over heeft denk (en hoop) ik dat gewoon alles overal gaat stoppen tussen Zwolle en Leeuwarden (en een beetje versneld wordt)

Er moet me hier even iets van het hart. Ik vind het niet gepast om mensen te gaan uitschelden om hun mening. 't Voegt niets toe aan de discussie, sterker nog: je doet afbreuk aan de discussie in het algemeen en aan je eigen argumenten in het bijzonder.

Overigens: mijn eigen mening staat hier los van, maar ik zal 'm voor de duidelijkheid wèl geven: ik vind dat er erg veel instanties met een negatieve instelling naar de nieuwe dienstregeling kijken. Meteen naar verslechteringen (want zo mag je 't best wel noemen in een aantal gevallen) zoeken om daarmee de publiciteit te zoeken vind ik makkelijk en eenzijdig. Maar het is hun goed recht om dat te doen.

En dan over de nieuwe dienstregeling: 't is inderdaad best sneu dat een aantal verbindingen meer tijd gaat kosten. Er zijn ongetwijfeld ook verbindingen die beter worden, maar hoe het plaatje er onder de streep uitziet is voor mij niet te traceren. Ik reis dagelijks heen en weer tussen Hillegom en Den Haag Mariahoeve, en ik geloof dat een enkele reis mij 3 of 4 minuten extra gaat kosten. In mijn ogen stelt dat niets voor; voor mij persoonlijk heeft dat in ieder geval geen dramatische gevolgen. En ja, ik snap dat daardoor anderen hun aansluiting kunnen missen en dat vind ik erg vervelend voor ze.

Laatst bewerkt door Bollenstad op 01-09-2006 17:28
 

30-08-2006 23:27:10
martijn
martijn
Quote
Bollenstad:
Er moet me hier even iets van het hart. Ik vind het niet gepast om mensen te gaan uitschelden om hun mening. 't Voegt niets toe aan de discussie


Azijnzeikers is toch niet zo'n dramatisch scheldwoord (als het al een scheldwoord is)? En gelukkig gaat het niet om hun meningen maar om de feiten die ze aandragen. Maar mijn excuses als daar mensen door gekwetst zijn. Bedoelde ermee dat ze wel heel erg diep hebben lopen graven om op de meest onlogische verbindingen als Groningen - Geleen en Hoogkarspel - Naarden-Bussum vertragingen te zoeken. Ik geloof dat dit niet de meest belangrijke landelijke corridors zijn waar dagelijks vele honderdduizenden reizigers de dupe van zullen worden van de enorme vertragingen.
Als je het zo gaat bekijken ben ik straks per trein zelfs een half uur eerder van mijn woonplaats naar die van mijn ouders aangezien de frequentie daar verdubbeld (net als op meerdere trajecten) daar hoor je verder niemand over...
 

31-08-2006 09:47:41
zugchef
zugchef
Waarom 2x per uur stoppen in Akkrum? Of Wolvega?

Als je ziet hoeveel mensen daar buiten de spits opstappen...

Ik zal er als verkeerskunde student wel eens een onderzoek naar houden komend jaar :')

Het lijkt mij dan ook niet echt relevant om daar 2x per uur te stoppen
 

31-08-2006 10:12:14
Somda
Somda
Wat veel mensen vergeten, of misschien niet opmerken, dat door de rijtijdspeling sommige treinen tussen Gn en Zl eerder aankomen op hun eindbestemming. Te vroeg dus.

Het versnellen is puur een actie waarbij de speling eruit gaat en dat de trein dus niet te vroeg, maar op tijd komt. En als de trein iets vertraging heeft dan is de trein dan dus respectievelijk met speling op tijd en zonder speling te laat...

In de praktijk betekent die versnelling dus dat de kans groter wordt dat je een aansluiting kan missen omdat de vertraging niet meer in te lopen is. Goede actie van de politiek om dit er doorheen te drammen %03%

Laatst bewerkt door Somda op 31-08-2006 10:13
 

31-08-2006 14:20:48
martijn
martijn
Stoppen in Wolvega is gewoon uit eigen belang

In de Zuiderzeelijnplannen van de NS is Wolvega sowieso als intercitystation opgenomen en gaat er een aparte sprinter rijden voor Grou en Akkrum. De link naar dat rapport is wel ergens in deze topic of in deel 1 te vinden

Laatst bewerkt door martijn op 31-08-2006 14:23
 

31-08-2006 17:16:43
lint27
lint27
Naar mijn idee wil iedereen iets onmogelijks: Sprinters met over de grote afstanden rijstijden van intercity's. En dat kan dus echt niet.  

31-08-2006 17:18:54
aestudent
aestudent
Eigenlijk wil ik gewoon van A naar B, en als ik dat via C doe wil ik in 95% van de gevallen mijn overstap halen. Of ik er dan een paar minuten meer of minder over doe, daar hoor je mij echt niet over...  

31-08-2006 20:10:05
rogier
rogier
De vraag is wat een paar minuten meer of minder is.
Er zijn ook gevallen (bv. vanaf richting Ehv naar Rv) waar die paar minuten extra oplopen tot een half uur.
 

31-08-2006 20:46:44
aestudent
aestudent
Ik bedoel ook een paar minuten op de hele reistijd, niet dat je een overstap hebt van 28 minuten of iets dergelijks. Maar het op elkaar laten wachten van treinen zou ook wel 's fijn zijn, bijv. bij de overstap van 2200 op 5700 te Ledn...  

31-08-2006 23:29:04
luc2
luc2
Quote
rogier: De vraag is wat een paar minuten meer of minder is.
Er zijn ook gevallen (bv. vanaf richting Ehv naar Rv) waar die paar minuten extra oplopen tot een half uur.
En dat is puur de fout van de provincie i.c.m. Veolia. Gedeputeerde Vestjens is er al een half jaar op gewezen dat deze situatie zou ontstaan (overstaptijd in Rm is 0 of 1 minuut vanuit Ehv naar Sm, Rv, Tg, Vl e.v.), maar daar is niks mee gebeurd. Als men niet zo naief vast zou houden aan een halfuurdienst voor Sm, Tg en Vlb, was er überhaupt geen probleem. En de oplossing is eenvoudig: baanvaksnelheid verhogen naar 140 km/h (zeker op Rm-Vl mogelijk) en nieuw materieel bestellen dat 140 km/h aankan (en wanneer aan beide laatste voorwaarden is voldaan een volledige stoptreindienst gaan rijden).

Laatst bewerkt door luc2 op 31-08-2006 23:34
 

31-08-2006 23:54:47
dh3201
dh3201
Het huidige DM'90 kan ook 140 km/h. Dus de baan upgraden naar 140 km/h zou een eerste stap in de goede richting zijn....  

01-09-2006 10:32:10
taigagaai
Moderator
taigagaai
Los van het alle kleine dingen die hier besproken zijn, is op OVL een bericht terechtgekomen over de verbeteringen en verslechteringen in reistijd. Het zal jullie niet verbazen dat er meer verslechteringen zijn dan verbeteringen die daar genoemd worden.  

01-09-2006 12:50:50
Bollenstad
Bollenstad
Da's altijd. Veel mensen hebben nou eenmaal de eigenschap om vooral te kijken naar wat er NIET goed is. Datgene dat WEL goed is zien ze vaak niet (of ze willen het niet zien).

Niets menselijks is ons vreemd...
 

01-09-2006 15:33:32
kjansma
kjansma
Verklaar je nader Bollenstad?
Heb je het bericht op OVL überhaupt wel gelezen?
 

01-09-2006 17:27:42
Bollenstad
Bollenstad
Nee, wat is OVL eigenlijk? Heb je een URL voor me? Maar ik doelde meer op de publiciteit in de media door diverse instanties, zie ook mijn eerdere post in dit topic.  

01-09-2006 23:02:17
julius
julius
OVL is een mailinglijst, http://finance.groups.yahoo.com/group/ovl/  

02-09-2006 21:27:33
nskoploper
nskoploper
Met ingang van de nieuwe dienstregeling stoppen de 500/1700 niet meer in Voorburg maar in Gouda. Het is alles (Gd) of niets (Vb). In Gouda stoppen ook al 4 ic's per uur vanuit Rotterdam. In Vb alleen maar een sprinter. Alle IC's rijden (4x per uur per richting) door op station Voorburg.

Kon het niet beter verdeeld worden, door in Gouda om en om de IC's naar Rotterdan/Den Haag in Gouda te laten Stoppen. Dan kan deze ook om en om in Voorburg blijven stoppen.
 

02-09-2006 23:12:30
NDS
NDS
Gouda is en word een regionaal overstapknooppunt dus logies naar mijn idee om alle IC's daar wel te laten stoppen en niet op andere plekken in de buurt waar dan al 4 stoptreinen per richting per uur stoppen.

Groetjes Michiel
 

03-09-2006 12:43:25
Somda
Somda
Quote
nskoploper: Het is alles (Gd) of niets (Vb). In Gouda stoppen ook al 4 ic's per uur vanuit Rotterdam.


Dat ben ik wel met je eens, 6 IC's per uur (1700,21700,500,20500 en 2x 2000) is erg overdreven. Wellicht had de Gvc-tak wel kunnen stoppen in Vb en/of Ztm en Gd kunnen overslaan. Of de 500 stop in Vb en 1700 stop in Ztm, 1x per uur is ook beter dan niks.
 

07-09-2006 11:36:18
ns1100
ns1100
Planning tussen Maastricht en Belsj is als volgt: IC0 zal door de weeks overdag rijden tussen Maastricht en Brussel Zuid. In het weekeinde en 's avonds rijdt deze niet en zal er een stopper rijden tussen Maastricht en Liège Guillemins.

De stopplaatsen van IC0 zijn: Maastricht, Maastricht-Randwyck, Eijsden, Visé, Bressoux, Liège Guillemins, Ans, Pousset, Hoegaarden, Leuven, Herent, Zaventem, Diegem Oost, Schaarbeek, Brussel Noord, Brussel Centraal, Brussel Zuid.

Kan ik weer rechtstreeks naar de Belgische hoofdstad vanuit mijn woonplaats.%08%
 

07-09-2006 11:49:08
train85
train85
Het lijkt nu meer een sneltrein dan een intercity die niet over de hogesnelheislijn gaat daar.  

07-09-2006 12:54:56
spiketrain
Moderator
spiketrain
Quote
ns1100: Bressoux, Liège Guillemins, Ans, Pousset, Hoegaarden, Leuven, Herent, Zaventem, Diegem Oost, Schaarbeek, Brussel Noord, Brussel Centraal, Brussel Zuid.

Kan ik weer rechtstreeks naar de Belgische hoofdstad vanuit mijn woonplaats.%08%
Ik neem aan dat je in plaats van Hoegaarden (ja, ik vind het bier ook lekker!) Tienen bedoelt?


Groet, Spiketrain
 

07-09-2006 13:00:51
Bollenstad
Bollenstad
Quote
ns1100: In het weekeinde en 's avonds rijdt deze niet en zal er een stopper rijden tussen Maastricht en Liège Guillemins.


Fijn dat er een rechtstreekse trein naar Brussel komt, maar waarom niet in het weekeinde? Dat zou nou juist mooi zijn voor dagjesmensen in het weekend.
 

08-09-2006 17:08:55
ns1100
ns1100
Juist ja, Tienen.

Waarom deze trein niet in het weekend rijd is me ook een raadsel. Achja, even afwachten op de officiële berichtgeving.
 

21-09-2006 08:15:25
montrose
montrose
Het kan geen kwaad de voorlopige treinplanner 2007 op de voet te volgen , want wat ik daar zie veranderen maakt me niet echt blij.
De frequentie van de 4000 serie is veranderd van 2x per uur , naar eenmaal per uur.

 

21-09-2006 08:44:25
edegroot
edegroot
Dat heeft voor zover ik weet, te maken met het niet op tijd klaar zijn van de spoorverdubbeling Asb-Ut. Het andere half uur zal de 4000 wel keren in Asd (c.q. lange kering bij voormalige Ptt).  

21-09-2006 09:03:34
woepje
woepje
De nieuwe dienstregeling. Ik vind het een pracht van een dienstregeling als de VIRM wordt ingezet in het traject Den Haag - Groningen.

Zoniet, dan is het een flut-dienstregeling
 

21-09-2006 09:04:42
daniel
daniel
Wat deskundig  

21-09-2006 12:48:05
ruysdael
ruysdael
Quote
woepje: De nieuwe dienstregeling. Ik vind het een pracht van een dienstregeling als de VIRM wordt ingezet in het traject Den Haag - Groningen.

Zoniet, dan is het een flut-dienstregeling


Volgens mij is dat alleen de eerste 2 treinen van Den Haag naar Groningen... (en 's avonds weer terug) de rest blijft ICM
 

21-09-2006 13:00:26
ruysdael
ruysdael
Quote
edegroot: Dat heeft voor zover ik weet, te maken met het niet op tijd klaar zijn van de spoorverdubbeling Asb-Ut. Het andere half uur zal de 4000 wel keren in Asd (c.q. lange kering bij voormalige Ptt).


Jahoor dat houdt in dat als je van Bijv. Kma naar Bkl wilt, dat je in Asd lekker een kwartier kan wachten en dan op de 7200 stappen. Dat houdt dus in dat de 7200 het ene half uur vanaf Asdz vertrekt en het andere half uur vanaf Asd. De 7200 is dus het ene half uur de Stoptrein Amsterdam Zuid - Rhenen en het volgende half uur Amsterdam C - Rhenen. hoezo vaaaaaag. Laat de 4000 maar een kwartier op Asd stilstaan en vervolgens gewoon naar Rtd vertrekken. En de 7200 Gewoon Asdz - Rhn laten!

edit: Oh ik zie zojuist dat de 4000 dus over gaat lopen in de 7200. Dus of SGMm in de 7200, of mat'64 in de 4000. Dus dat wordt Rhenen - Uitgeest en Rhenen - Amsterdam C.

Laatst bewerkt door ruysdael op 21-09-2006 13:03
 

21-09-2006 13:11:20
train85
train85
En de spitsdiensten 15900 gaan rijden met SGM-II, want er staat leuk alleen 2e klas. Nou dat is een goede vooruitgang hier. En voor Rhenen-Uitgeest blijf je nog steeds 1 keer of 2 keer overstappen, dus die overloop zie ik er nog niet in.  

21-09-2006 13:20:27
ruysdael
ruysdael
Uhh... 7200 wordt dan Rhenen-Amsterdam C. En in Amsterdam C. gaat die trien verder als Sprinter naa rUitgeest. Het wordt dan 7200-4000 zegmaar. Net als nu 5900-4900 Rhenen - Almere Oostvaarders.

Kijk maar op de reisplanner 2007 als je Kma - Rhn intypt bijvoorbeeld: Op asd staat de treineen kwartier op 5b en gaat dan verder naar Rhn. Net als dat de 4700 op de 5800 overloopt.
 

21-09-2006 14:39:48
Bollenstad
Bollenstad
Quote
woepje:
De nieuwe dienstregeling. Ik vind het een pracht van een dienstregeling als de VIRM wordt ingezet in het traject Den Haag - Groningen.

Zoniet, dan is het een flut-dienstregeling

Quote
daniel:
Wat deskundig

Ook goed beargumenteerd, goed onderbouwd en bijzonder genuanceerd...%03%
 

21-09-2006 14:47:10
woepje
woepje
Quote
ass-er: Volgens mij is dat alleen de eerste 2 treinen van Den Haag naar Groningen... (en 's avonds weer terug) de rest blijft ICM


Enkel NS 501 en 502 rijden met de IRM. Tenminste dat werd hier gezegd op dit forum. Volgens de huidige dienstregeling rijdt 's ochtends om 7.15 de NS 502 trein naar Den Haag. Rond 16.30 rijdt de NS 501 weer terug naar Groningen.

Maar beter iets dan niets! 2 IRM treinen inzetten is een eerste stap. Wellicht later nog meer uitbreiding.
 

21-09-2006 14:59:39
berkel73
berkel73
Wat mij betreft mogen al die VIRM's in de Noordoost, en dan de Koplopers in de 800, tenminste lekker comfortabel voor de vanuit Asd net zo lange rit naar Limburg . Gedurende het grootste deel van de dag vind ik 2xVIRM erg overdreven op die lijn, en dan zul je zien dat er juist in de spits door verstoringen, omloopwijzigingen en andere onverwachte zaken viertjes in de diensten van zesjes terechtkomen ... Dan liever 3x ICM-III naar Mt en 1x ICM-III, eventueel IV, naar Hrl (al heb ik geen idee hoe druk Hrl-Std in de spits is). Eventueel kan er in de spits dan nog VIRM in blijven zitten, maar dat zal wel te omslachtig worden%08%. Of gewoon om en om Mt en Hrl blijven bedienen in combinatie met een aansluitende sneltrein naar de niet-bediende tak (naast de stoptrein). Zeker naar Mt is die stoptrein altijd propvol als ik daar kom, de mensen op de tussenliggende stations kunnen er soms maar met moeite bij (heel vreemd, als er maar 1 Plan V wordt ingezet, zoals ik al enige malen heb meegemaakt).

Laatst bewerkt door berkel73 op 21-09-2006 15:11
 

21-09-2006 17:50:29
ruysdael
ruysdael
Quote
woepje: Wellicht later nog meer uitbreiding.


Denk je? Juist al het ICM is in deze dienstregeling in de NoordOost gegaan... en in de 1400, 3500, 7000 en 9100 verdwenen.

Overigens ben ik uiteraard niet zeker over dat de 7200 in de 4000 overloopt. voor het zelfde geldt gaat de 4000 van 5b naar het oude PTT en komt de 7200 5 minuten later aan op spoor 5b Dan gaat die 7200 10 minuten later weer weg en kan de 4000 weer naar 5b om naar Utg te gaan . Dat lijkt mij iets logischer

Edit: overigens sluit ik me helemaal aan bij Berkel73 over wat hij zei over ICM in de 800 enzeau...

Laatst bewerkt door ruysdael op 21-09-2006 17:52
 

21-09-2006 19:59:21
rudolfph
rudolfph
NÉÉ, ICM moet in de noordoost blijven!!! Of in ieder geval in de oost . ICM is inderdaad een stuk comfortabeler dan VIRM.

Overigens mag 2xVIRM-VI dan overkill zijn te zuiden van Ehv, maar zeker op het stuk Asd-Ut is de trein nu erg druk en is 12 bakken ICRm echt wel te weinig, en 15 bakken ICM haalt dan ook niet zo veel uit. Een beetje meer capaciteit in de vorm van dubbeldekkers is dan ook mooi meegenomen.

Het wachten is op het moment dat iedereen er net aan gewend is ieder half uur direct naar Hrl én Mt te kunnen, en NS besluit om van de 800/900 nieuwe stijl het laatste stel te Ehv te gaan aftrappen, zodat er weer een om en om bediening komt, of nog erger, alles naar Mt gaat en niets meer naar Hrl.
 

21-09-2006 20:11:55
ruysdael
ruysdael
ICM deed he tuitstekend in de 3000 enkele jaren terug. ik zie niet in waarom dat niet terug gedraaid kan worden .

Laatst bewerkt door ruysdael op 21-09-2006 20:12
 

21-09-2006 20:33:57
maxime
maxime
2x VIRM is iig op de zaterdag geen overbodige luxe als je vanaf Mt/Hrl naar het noorden reist. In Sittard komt er toch altijd wel een hoop volk bij. Het is vaak erg druk vooral met studenten%05% ICM mag wel comfortabel zijn, maar ik maak het vaak genoeg mee dat 2e klas-reizigers ook in de 1e klas mogen zitten vanwege ruimtegebrek. Ook bij 3x ICM

Laatst bewerkt door maxime op 21-09-2006 20:35