21-09-2006 22:01:31
berkel73
berkel73
Quote
ass-er: ICM deed he tuitstekend in de 3000 enkele jaren terug. ik zie niet in waarom dat niet terug gedraaid kan worden .
Lijkt mij qua comfort ook heerlijk, maar de 3000 zit wel vaak erg vol, ook 's avonds. Bovendien is dat een verbinding waar je vaak niet langer dan één à anderhalf uur in zit, er zullen weinig mensen zijn die er van Hdr naar Ah of Nm mee gaan.

(beetje OT) Het zou voor mij overigens ook al prima voldoen als er in de VIRM's een armleuning tussen de stoelen wordt geplaatst en het licht iets minder fel wordt gemaakt, dat vind ik de irritantste eigenschappen tijdens een lange rit (en ook al rijden ze 140, ik vind het altijd langzaam aanvoelen). Het doedelzakgeluid vind ik altijd wel leuk op korte stukjes, maar niet twee en een half uur lang tijdens een rit Asd-Mt .

Laatst zag ik op een zaterdag of zondag een losse VIRM in plaats van twee gekoppelde in de 800 of 900 rijden, dat soort dingen moeten niet te vaak in de spits gaan voorkomen volgend jaar%03% Ik zie er ook wel eens 2xICM-III in rijden i.p.v. 3x, is ook veel te weinig natuurlijk. Maar het dieptepunt was dat ik een keer 3x Plan V van Ehv naar Asa had, om 17:00 op een vrijdag!%03%.

Overigens reis ik zeer regelmatig tussen 8 en 9 's ochtends met de 12-baks-ICRm tussen Asa en Ut, en er is altijd nog wel plek, zeker in de uiteinden van de trein. Terug in de middagspits is het vaak wel drukker, maar dan zoek ik vaak alternatieve routes, de 3500 is gelukkig meestal relatief rustig (behalve toen ie laatst in de spits met een DD-AR werd gereden, maar dat was ook wel een keer grappig als intercity%08%).

Laatst bewerkt door berkel73 op 21-09-2006 22:04
 

17-10-2006 17:12:34
ruysdael
ruysdael
Quote
berkel73: Laatst zag ik op een zaterdag of zondag een losse VIRM in plaats van twee gekoppelde in de 800 of 900 rijden, dat soort dingen moeten niet te vaak in de spits gaan voorkomen volgend jaar%03%
Volgend jaar moeten het gedwongen 2 treinstellen zijn, omdat er een splitsing komt te Std. Een deel naar Hrl en een naar Mt. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat het voorkomt maar dan wordt er denkelijk wel een stel bijgeplaatst te Asd, Ut of Ehv... En anders rijdt de trein door naar bijv. Mt en moet iedereen die naar Hrl wil met de Stoptrein... %09%

Verder valt me op de NS-site op dat de 5800 Amsterdam C. - Amersfoort wordt. Alleen tijdens de spits zal deze sneltrein na Amf nog doorrijden als stoptrein naar Avat.
 

17-10-2006 17:16:43
Somda
Somda
2x VIRM6 heeft meer capaciteit dan een stam ICR. En op de 3600 hebben 2 A-rijtuigen weer meer capaciteit in de 1e klas dan nu. Dus van mij mag het al 10 december zijn %08%  

17-10-2006 18:04:42
treinfan
treinfan
Quote
ass-er:Het valt me op de NS-site op dat de 5800 Amsterdam C. - Amersfoort wordt. Alleen tijdens de spits zal deze sneltrein na Amf nog doorrijden als stoptrein naar Avat.

Korten ze de laatste sneltreindienst ook nog in
(of wordt het toch een stoptrein (zie topic treinnummers 2007))

Laatst bewerkt door treinfan op 17-10-2006 18:09
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-11-2006 17:16:56
spotter
spotter
Is het nu al precies duidelijk wat voor mat. er in de 5200 komt te rijden. Ik heb begrepen geen SGMm, die is doorgeschoven naar 5500. Blijft dat nog een jaartje mat´64 plan V?  

01-11-2006 17:28:08
aestudent
aestudent
Dat was volgens mij wel de bedoeling ja...  

01-11-2006 17:42:48
spotter
spotter
En waar doel je nu precies op? Dat de SGMm-en doorgeschoven worden naar de 5500 of dat er nog Plan V blijft rijden?  

01-11-2006 17:47:16
aestudent
aestudent
Allebei, dus SGMm in de 5500 en plan V in de 5200.  

01-11-2006 17:47:47
spotter
spotter
OK. Weet ik weer voldoende. Bedankt.  

01-11-2006 19:26:22
trein-elf
trein-elf
Is het een idee om deze eens dicht te gooien en een nieuwe te openen, heren forumbeheerders?  

01-11-2006 19:47:07
stephan90
stephan90
Is er ook al meer bekend over de getrokken treintjes?

Stephan
 

01-11-2006 20:48:32
nielsie21
nielsie21
De laatste vraag was van sgmm en luidde: Of er al wat bekend was over de getrokken treintjes  

01-11-2006 20:54:41
karsten
karsten
Ik vind het zonde dat ze later worden vervangen. Ik ga ze wel missen onze locs als ze uit dienst gezet worden. Ik ben namelijk ook blij met de herinzet van de oude 1800 locs. Maar over de DRGL van 2007 en getrokken spul weet ik nog niet veel.  

01-11-2006 21:00:10
treinfan
treinfan
De 1600/1700/1800 kan nog wel even door; ik wil ze allemaal op de foto: zie http://treinfanlocs.websitemaker.nl/locpagina  

01-11-2006 21:04:59
karsten
karsten
Aangezien er materieel tekort is lijkt het me ook dat het getrokken materieel nog wel een tijd blijft.
Daar ben ik vrijwel zeker van, en natuurlijk ook blij mee.
 

01-11-2006 21:08:03
woepje
woepje
ICRm hebben we nu ook. Ik dacht toch niet dat de NS ineens die ICRm rijtuigen aan de kant laat verroesten. Die zullen nog heel wat jaartjes meegaan.  

01-11-2006 21:13:13
treinfan
treinfan
Precies, maar als die tot hoopjes ijzer zijn gereden, zullen de 1600/1700/1800 verdwijnen?
de serie 140 naar Duitsland bestaat uit NL-loc + duitse rijtuigen...
 

01-11-2006 21:14:49
aestudent
aestudent
Quote
Stephan: Is er ook al meer bekend over de getrokken treintjes?
Ik neem aan dat je bedoelt in welke series er getrokken treinen komen te rijden? Als ik de 140, 310, 600 en zo even buiten beschouwing laat, dan is dit het laatste dat ik ben tegengekomen:
- 1900 met zowel ICRm als ICK;
- 2000 met ICRm;
- 3500 gedeeltelijk met ICK (rest ICM);
- 3600 met ICRm.
 

01-11-2006 21:49:02
luc2
luc2
Quote
aestudent:
- 1900 met zowel ICRm als ICK;
- 2000 met ICRm;
- 3500 gedeeltelijk met ICK (rest ICM);
- 3600 met ICRm.
Dat is toch de oude opzet? 1900 geheel ICK, 2000 met name IRM, slechts enkele composities ICRm. 3500 geheel ICRm, 3600 idem. Afgezien van mogelijke huur van IR-bakken. ICM wordt toch volledig geconcenteerd in de NO?
 

01-11-2006 21:50:32
julius
julius
Dat laatste is idd ook wat ik begrepen heb, maar of dat nog steeds de actuele stand is heb ik geen idee van. Op een enkele 3500-slag na zou ICM volgens diezelfde plannen in de NO moeten komen.  

01-11-2006 22:10:21
Somda
Somda
Ik ga maandag 11 december maar eens op de Maaslijn kijken hoe Veolia de dienstregeling gaat uitvoeren met het DH-spul. Mijn verwachting is dat de reizigers na dag 1 al terugverlangen naar de NS %08%  

01-11-2006 22:17:23
woepje
woepje
Dat denk ik ook ja. Dat DH-spul is helemaal niks meer waard. Volgens mij rammelt er elke dag minstens eentje uit mekaar.

Laatst bewerkt door woepje op 01-11-2006 22:29
 

01-11-2006 22:20:48
Somda
Somda
Zeker nu ze tussen Rm en Nm een dienstregeling moeten rijden waarbij ze 4 tot 6 minuten tekort komen. Kruisingen kunnen bij langen na niet gehaald worden, dus dat wordt een flinke puinhoop. Er zijn zelfs treinen in de dienstregeling die elkaar zouden moeten kruisen net buiten Vry richting Vl! Maar met die spoedopleidingen die de machinisten krijgen daar zou me het ook niet verbazen als we daar binnenkort een ongeluk gaan krijgen...  

01-11-2006 22:24:10
mikos
mikos
Nou, nou, laten we niet te voorbarig zijn en over ongelukken beginnen... Ze laten daar echt geen mensen werken die er niet capabel voor genoeg zijn, dus dat mag je voortaan even voor je houden...

Wat de DH'tjes betreft: %08%


www.ov-ervaringen.nl
 

01-11-2006 22:36:17
Somda
Somda
Dan zou het wel knap zijn om ze binnen een maand capabel te krijgen Normaal staat voor zo'n opleiding 6 tot 12 maanden...  

01-11-2006 23:52:40
reizigert
reizigert
Over Veolia gesproken... Is er al iets duidelijk over welk materieel gaat rijden op Mt-Hrl-Krd?  

02-11-2006 07:51:20
rob1
rob1
Plan V toch?  

02-11-2006 09:14:14
aestudent
aestudent
Quote
Luc: Dat is toch de oude opzet?
Maar wel het laatste officiële bericht dat ik ooit gezien heb... Als ik de speculaties op OVL mag geloven, dan klopt dat rijtje wat jij hebt opgeschreven inderdaad, alleen is dat bericht ook alweer een paar maanden oud... We komen er over een ruime maand wel achter denk ik, als de eerste omlopen hier verschijnen.
 

02-11-2006 09:14:17
stephan90
stephan90
Quote
reizigert: Over Veolia gesproken... Is er al iets duidelijk over welk materieel gaat rijden op Mt-Hrl-Krd?


Ik geloof dat daar 7 Citypendels en 7 plan V's komen.

Stephan
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-11-2006 09:15:39
stephan90
stephan90
Quote
aestudent:
Quote
Luc: Dat is toch de oude opzet?
Maar wel het laatste officiële bericht dat ik ooit gezien heb... Als ik de speculaties op OVL mag geloven, dan klopt dat rijtje wat jij hebt opgeschreven inderdaad, alleen is dat bericht ook alweer een paar maanden oud... We komen er over een ruime maand wel achter denk ik, als de eerste omlopen hier verschijnen.


Opzich zou ICRm in de 1900 enigzins logisch zijn. Volgens een spot van Railsim stond namelijk BDs 5216 voor instructie in Vl.

Stephan
 

02-11-2006 09:26:16
aestudent
aestudent
Tja, ik denk eigenlijk zelf dat het huren van die DB-rijtuigen de boel weer in de war heeft geschopt en daardoor beide planningen niet meer kloppen...  

02-11-2006 10:27:16
luc2
luc2
Quote
sgmm: Opzich zou ICRm in de 1900 enigzins logisch zijn. Volgens een spot van Railsim stond namelijk BDs 5216 voor instructie in Vl.
Dat het ding in Venlo staat is daar geen verklaring voor. Personeel van standplaatsen kan in aanraking komen met materieel dat in hun standplaats zelf niet komt (bv. Venlonaren die een slagje Hofplein maakten) en hebben dus instructie daarop nodig. Ik kan me zomaar indenken dat Venlo wat slagen op de 2000 krijgt bijvoorbeeld.

@Koen: Van de DB-rijtuigen was nog geen sprake toen het herziene lijstje was gepost. Voor de DB-rtgn lijkt tmij de 1900 of 2000 wel geschikt zo.

Laatst bewerkt door luc2 op 02-11-2006 10:29
 

02-11-2006 13:17:23
stephan90
stephan90
Die IR-rijtuigen lijken mij logischer in de 2000. Die 100 rijtuigen zijn namelijk te weinig om alle treinen in de 1900 mee te rijden, waardoor ICK de overige treinen moet rijden en je houdt nog wel veel ICK over wat je weer ergens anders kwijt moet.

En 100 rijtuigen zijn waarschijnlijk wel genoeg om alles in de 2000 te rijden. Het vrijkomende ICR en VIRM kan je dan weer gebruiken in andere series (ICR bijvoorbeeld om de composities in de 3600 te verlengen).

Stephan
 

02-11-2006 13:31:31
ruysdael
ruysdael
Quote
luc2: 2000 met name IRM, slechts enkele composities ICRm.
Klopt, slechts 2 van de ..? composities.
 

02-11-2006 13:39:18
aestudent
aestudent
Ik dacht dat er in totaal 8 setjes in de 2000 zitten, dus als dat klopt worden er 2 ICRm en 6 IRM. Alleen is het dus nog de vraag waar die DB-bakken heen gaan...

Laatst bewerkt door aestudent op 02-11-2006 13:42
 

02-11-2006 13:47:18
ruysdael
ruysdael
Daar zou ik je geen antwoord op kunnen geven. 2000 of 3600 lijkt mij wel logisch.

Die IR-rijtuigen zouden dan denk ik deze maand wel ongeveer in Nederland aan moeten komen... dan hebben ze nog tijd om er NS-stickers etc. op te plakken .

Laatst bewerkt door ruysdael op 02-11-2006 13:47
 

02-11-2006 17:11:27
julius
julius
Redelijk speculaas dit allemaal, maar goed:

*De IR-bakken hebben van oorsprong een niet al te grote capaciteit, qua inzet is dus niet alles mogelijk (2000 daluren kan ik me nog wel voorstellen, in ritten als 2020 en 2022 past dat echt niet). Mocht men het interieur eerst gaan wijzigen, speelt dat natuurlijk minder, maar op zo'n korte termijn kan ik me dat niet voorstellen.
*De oorsprong van de IR'en en ICK is gelijk, beide typen mixen zou dus ook mogelijk zijn, daarmee wordt de capaciteit van zo'n IR-trein wel vergroot.
*Mij niet geheel duidelijk is of de rijtuigen hierheen komen om direct te helpen bij aanvang drgl2007 of dat ze bedoeld zijn om ICRm te vervangen als dat ergens begin 2007 op de HSL moet gaan rijden.
 

02-11-2006 19:38:09
treinfan
treinfan
Dan kan de 1800 iig over de 160km/h in de praktijk heen op de HSL...  

02-11-2006 19:49:45
aestudent
aestudent
Ik geloof niet dat een 1800-loc (of bedoelde je iets anders met '1800'?) die 25 kV van de HSL erg leuk gaat vinden, en bovendien is het niet NSR die op de HSL rijdt... Als ik het allemaal goed begrepen heb gaat High Speed Alliance twaalf Engelse locs huren en daar ICRm achter hangen (en dus voorlopig 'slechts' 200 km/h rijden, omdat die rijtuigen niet harder mogen)...

Laatst bewerkt door aestudent op 02-11-2006 19:51
 

02-11-2006 19:53:45
treinfan
treinfan
Hier heb je helemaal gelijk in%08%  

02-11-2006 20:18:10
rudolfph
rudolfph
Quote
aestudent: (...) daar ICRm achter hangen (en dus voorlopig 'slechts' 200 km/h rijden, omdat die rijtuigen niet harder mogen)...
ICRm-upgrade? ICRm mag maar 160km/u rijden (waarom niet ICK toelaten voor 200km/h? Dat is er technisch al geschikt voor (geen commentaar Julius )).
 

02-11-2006 21:27:31
aestudent
aestudent
Euh, dat dacht ik... Maar 'k heb 't nog eens nagezocht, en 't klopt inderdaad dat je daar maar 160 km/h mee mag... Alleen EETC-rijtuigen zijn geschikt bevonden voor 200 km/h. De verwarring is denk ik ontstaan door een bericht dat de HSA 200 km/h wilde gaan rijden op de HSL, maar als ICRm gehuurd wordt gaat dat dus kennelijk niet door...

Laatst bewerkt door aestudent op 02-11-2006 21:27
 

02-11-2006 21:49:27
fabrierban
fabrierban
Quote
aestudent: ... waarom niet ICK toelaten voor 200km/h? Dat is er technisch al geschikt voor.

Ik vind ICK best comfortabel, maar als het 200km/u gaat rijden dan sla ik liever een treintje over. Ik ben bang dat het dan onderweg spontaan uit elkaar valt.

Laatst bewerkt door fabrierban op 02-11-2006 21:49
 

02-11-2006 21:49:33
dumpy_dump
dumpy_dump
Hoe hard mogen die IR-bakken die nu bijgehuurd schijnen te gaan worden eigenlijk?  

02-11-2006 21:54:34
julius
julius
Ook 200, maar ik weet niet of men ze hier ook zo wil toelaten (is bij ICK niet gebeurd, terwijl dat ook 200 kan en mocht).  

02-11-2006 22:01:50
fabrierban
fabrierban
Die IR-bakken hebben nauwlijks zitplaatsen, dus wat heeft NS daar nou aan.
Kunnen ze beter wat gerenoveerde Silberlingen huren.
 

02-11-2006 22:36:04
dumpy_dump
dumpy_dump
Nouja, ik bedacht me opeens dat je die dan wel op de HSL zou kunnen zetten ipv ICRm... Vandaar ook de vraag in dit topic trouwens.  

03-11-2006 10:05:24
aestudent
aestudent
Wat ik mij verder nog afvraag: het schijnt dat HSA 50 tot 60 bakken ICRm kan huren, maar wat gaan ze daar precies mee doen? Zes trek-trek setjes maken met die twaalf locs? De BDs'en, die er waarschijnlijk wel bij zitten dan, zijn immers niet geschikt voor de locs en hebben niet de juiste beveiliging voor de HSL... (en met alleen trek-setjes staan er of veel locs aan de kant, of worden de composities wel erg kort )

En als NSR het ontstante tekort aan ICRm oplost met IR rijtuigen, ben ik ook wel benieuwd hoe men het probleem van het ontbreken van een stuurstand gaat oplossen? Ook meer trek-trek setjes?

Laatst bewerkt door aestudent op 03-11-2006 10:08
 

03-11-2006 13:27:05
ruysdael
ruysdael
Is het eik al zeker dat de NSR IR-rijtuigen gaan huren, of kan het ook nog wat anders worden?  

03-11-2006 14:13:01
rudolfph
rudolfph
NS heeft is nog een paar 1800'n aan het reactieveren, dat helpt een beetje, de ICRm-stammetjes op de "IJssellijn" (Rsd-Ah is niet echt IJssellijn ) zijn korter dan nu gebruikelijk is (7 i.p.v. 12 rijtuigen), dus je houdt wat gewone rijtuigen over die naar de HSA kunnen, daar haal je je ICRm-rijtuigen vandaan.

Als er nog een paar locs extra nodig zijn, kan NSR altijd nog overwegen om bijvoorbeeld de 1900 gewoon klassiek (dus 1 loc per trein) te gaan rijden, dus met omlopen te Gvc en Vl, dat spaart ook nog een aantal locs uit. En mocht dat allemaal nog niet genoeg zijn, dan moeten ze maar eens met Railion gaan babbelen, daar nog wat terzijde staande 1600'n lenen/kopen.

Mogelijk genoeg, alleen de vraag of NSR ze ook gaat gebruiken .

EDIT: NSR zal rijtuigen moeten huren/kopen die ook voor Nederland geschikt zijn, of er de rijtuigen moeten voor geld aangepast worden, wat dan ook weer toelatingseisen en zo met zich meebrengt. Aangezien die IR-rijtuigen terzijde staan en DB probeert te voorkomen dat ze in handen van de concurrentie komen, is het een logisch keuze voor zowel NSR als DB dat NSR ze huurt/koopt.

Laatst bewerkt door rudolfph op 03-11-2006 14:15
 

03-11-2006 14:32:24
fr
fr
Ik ben wel benieuwd hoeveel bakken ICRm er op station Arnhem-Zuid passen met betrekking tot drgl 2007.  

03-11-2006 15:47:37
stephan90
stephan90
Ik begrijp het nut van die 10 nieuwe BDs-en trouwens ook niet helemaal. Er wordt wel gezegd dat dan al het ICR in trek-duw kan worden ingezet, maar nu staan er al hartstikke veel stuurstanden buiten composities. En als er straks nog eens 50 tot 60 ICR'en vertrekken naar de HSL heb je er nog meer over.

In ieder geval zijn er volgend jaar dus veel rijtuigen (de BDs-en) die wel gewoon rijvaardig zijn, maar niet gebruikt kunnen worden of ze moeten gebruikt worden om bijvoorbeeld ICK- en IR-stammen te verlengen.

Stephan
 

03-11-2006 15:59:55
wiedijk
wiedijk
Wat de inzet van ICM in de NO betreft, op zich juist, zij het dat hier naar ik begrepen heb ook weer de beroemde uitzondering de regel bevestigt: de 501/502-slag Gn-Gvc vv (zgn ambtenarentrein) zou met 2 x VIRM-VI gereden gaan worden, en de parallelle trein Lwd-Rtd vv ook met VIRM. Naar verluidt zou het 2 A-bakken tellende ICM-stel 4444 (ex-4231) wel 's hetzelfde lot beschoren kunnen zijn als het roemruchte Hondekopstel 1970 van weleer (eerst deklassering van een A-bak, etc)...  

03-11-2006 16:25:59
sander11
sander11
HSA gaat alleen gewone ICRm-rijtuigen gebruiken, geen BDs dus. Ook zouden er nog wat rijtuigen uit de Benelux-dienst moeten komen, geen idee waar ze die vandaan halen. Hoewel...: ging de Benelux niet eens per uur rijden ofzo als de HSL in dienst kwam? Dan kunnen ze nog wel wat Benelux-composities uit elkaar trekken, dan zit je zo aan de 60.

@aestudent: die 160 km/h had niet te maken met de rijtuigen, maar met de locs. De Duitse locs (om precies te zijn: Bombardier Traxx F160 MS2) die de HSA gaat gebruiken, gaan niet harder dan 160 km/h en snellere locs waren niet zo snel als deze locs beschikbaar (de eerste locs voor de HSL hebben al proefgereden hè). Dat verklaart dus gelijk waarom er ICRm gehuurd wordt, en geen materieel uit het buitenland dat met gemak 230 km/h kan.
De locs zijn genummerd als 186 111-125. Inderdaad, 15 locs, terwijl er maar 12 nodig zijn voor de dienstuitvoering. Blijkbaar drie reservelocs. In december komen de eerste vier locs naar Nederland voor proefritten. Als ze niet meer nodig zijn bij HSA, blijven ze wel in Nederland komen: dan op de Betuweroute voor de diverse goederenvervoerders.
Er worden zes stammetjes gemaakt, ik meen in de samenstelling van BR186+3x ICRm A+5x ICRm B+BR186. Er blijven 12 rijtuigen over, genoeg voor een reservesetje van acht rijtuigen (ook weer met een loc aan elke kant). De loc en vier rijtuigen die overblijven, zijn het complete reservebestand. Het is overigens nog steeds niet duidelijk of dit de definitieve samenstellingen worden...

Wat betreft het rijtuigentekort bij NSR: het valt me op dat er de laatste tijd veel internationale rijtuigen naar Münster en Oostende verhuizen voor revisie. Dat moest ook wel -toen ik een jaartje terug op de houten vloer van een ooit Belgisch rijtuig stapte, ging ik daar bijna gelijk doorheen-, maar er vanuit gaande dat je niet al die rijtuigen nodig hebt voor de wintersport- en skitreintjes (hoewel, TTC liet regelmatig zo goed als lege treinen rijden van 15 rijtuigen...), zou ik zeggen: kijk niet alleen naar die IR-rijtuigen.
Tot zover.

Laatst bewerkt door sander11 op 03-11-2006 16:28
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-11-2006 16:45:56
julius
julius
Quote
rudolfph: Als er nog een paar locs extra nodig zijn, kan NSR altijd nog overwegen om bijvoorbeeld de 1900 gewoon klassiek (dus 1 loc per trein) te gaan rijden, dus met omlopen te Gvc en Vl, dat spaart ook nog een aantal locs uit.
Ik zou ook niet weten waarom ze dat niet zouden doen eigenlijk, de keertijd in Vl is er meer dan lang genoeg voor.
Quote
rudolfph: EDIT: NSR zal rijtuigen moeten huren/kopen die ook voor Nederland geschikt zijn, of er de rijtuigen moeten voor geld aangepast worden, wat dan ook weer toelatingseisen en zo met zich meebrengt. Aangezien die IR-rijtuigen terzijde staan en DB probeert te voorkomen dat ze in handen van de concurrentie komen, is het een logisch keuze voor zowel NSR als DB dat NSR ze huurt/koopt.
Voordeel is ook dat de IR-bakken in het verleden al hier hebben gereden, ik kan me voorstellen dat de toelating nog niet verlopen is.
Quote
sgmm: Ik begrijp het nut van die 10 nieuwe BDs-en trouwens ook niet helemaal. Er wordt wel gezegd dat dan al het ICR in trek-duw kan worden ingezet, maar nu staan er al hartstikke veel stuurstanden buiten composities.
Kortere setjes vragen meer BDs'en en de beschikbaarheid is niet je van het, ik denk dat men op de korte termijn hoopt iig genoeg BDs'en op de baan te hebben voor de te rijden treinen (vergeet niet dat er volgend jaar ook geen bakken met locs meer staan te niksen). Op lange termijn kan het er natuurlijk heel anders uit gaan zien, als ICR terug is van de HSL heb je er toch weer meer nodig.
Quote
sander2: Hoewel...: ging de Benelux niet eens per uur rijden ofzo als de HSL in dienst kwam? Dan kunnen ze nog wel wat Benelux-composities uit elkaar trekken, dan zit je zo aan de 60.
De BNL gaat vast wel 1x per uur rijden, maar dat doet 'ie nu ook al, dus dat brengt je helemaal niks. Het reservebestand is wel behoorlijk op het moment naar mijn idee, wellicht dat daar iets uitgehaald kan worden.
Quote
sander2: maar er vanuit gaande dat je niet al die rijtuigen nodig hebt voor de wintersport- en skitreintjes (hoewel, TTC liet regelmatig zo goed als lege treinen rijden van 15 rijtuigen...),
Dat wordt spannend, AB30 en Bcm's in de IC-dienst
Quote
sander2: zou ik zeggen: kijk niet alleen naar die IR-rijtuigen.
Ze zullen die Avmz van de Dgr niet grondig aan het reinigen zijn (werd gemeld op OVL) omdat ze dat zo leuk vinden...

Laatst bewerkt door julius op 03-11-2006 16:46
 

03-11-2006 16:50:56
sander11
sander11
Quote
julius: De BNL gaat vast wel 1x per uur rijden, maar dat doet 'ie nu ook al, dus dat brengt je helemaal niks.
Oh, nou dan eens in de twee uur ofzo .
 

03-11-2006 19:06:51
ruysdael
ruysdael
Quote
sgmm: En als er straks nog eens 50 tot 60 ICR'en vertrekken naar de HSL heb je er nog meer over.
Ik meen dat er in 2002 ook composities waren die bestonden uit ICRm, ICR en ICK gewoon gemengd. Kan een ICRm-BDs niet funcioneren in een ICK/IR-stam?? Heb je ook weer minder loks nodig
 

03-11-2006 19:10:33
julius
julius
ICK heeft wel de kabels voor trek-/duwverkeer, maar is in Nederland niet toegelaten voor geduwd rijden in de normale dienst. Aangezien de IR-bakken technisch hetzelfde zijn, zullen die ook niet worden toegelaten verwacht ik.

Overigens bespaar je met de BDs'en in veel gevallen niet zozeer locs, maar rangeeracties. In de 1900 zou je er in de huidige opzet slechts 1 loc mee uitsparen en in de 800/900 is t.o.v. de situatie zoals die vroeger was ook maar 1 loc bespaard (in de praktijk zijn de BDs'en zoveel defect, dat je meer locs kwijt bent dan voorheen, maar dat terzijde).
 

03-11-2006 19:14:28
aestudent
aestudent
@Sander: de Benelux blijft voorlopig nog eens in het uur rijden, dus daar zullen niet ontzettend veel bakken vandaan komen. Daarnaast denk ik niet dat men met rode en blauwe door elkaar wil gaan rijden, maar dat terzijde.

Dat die locs maar 160 km/h konden wist ik niet, maar dan maakt de snelheid van de rijtuigen inderdaad niet meer uit. Overigens vind ik het wel vreemd dat jij spreekt van 15 locs, terwijl dat HSA zelf zegt dat ze er maar 12 krijgen (inclusief reserve)...
Quote
fr: Ik ben wel benieuwd hoeveel bakken ICRm er op station Arnhem-Zuid passen met betrekking tot drgl 2007.
Zeven bakken past net daar...

Laatst bewerkt door aestudent op 03-11-2006 19:15
 

03-11-2006 19:17:15
rudolfph
rudolfph
Quote
julius: Voordeel is ook dat de IR-bakken in het verleden al hier hebben gereden, ik kan me voorstellen dat de toelating nog niet verlopen is.

Dat bedoelde ik ook te zeggen . En mocht die toelating wel al verlopen zijn, dan kunnen de rijtuigen misschien meeliften op de toelating de ARkimbz'n uit de 140.
Quote
sander2: Oh, nou dan eens in de twee uur ofzo .
De BNL-diensten worden op pas aangepast als de HSL volledig in dienst is, dus als ICRm daar verdwenen is.

EDIT: dan nu met goede quote's %02%.

Laatst bewerkt door rudolfph op 03-11-2006 19:18
 

03-11-2006 19:21:36
sander11
sander11
Quote
aestudent: @Sander: de Benelux blijft voorlopig nog eens in het uur rijden, dus daar zullen niet ontzettend veel bakken vandaan komen. Daarnaast denk ik niet dat men met rode en blauwe door elkaar wil gaan rijden, maar dat terzijde.
De ICRm's die op de HSL komen te rijden, krijgen uiteraard een aangepaste kleurstelling.
Quote
:aestudent: Overigens vind ik het wel vreemd dat jij spreekt van 15 locs, terwijl dat HSA zelf zegt dat ze er maar 12 krijgen (inclusief reserve)...
AngelTrains (dat is het bedrijf dat die locs gaat verhuren aan HSA) heeft een bestelling van 15 locs voor de HSL staan, maar we zullen zien dan.
 

03-11-2006 19:24:54
aestudent
aestudent
Hehe, ok... Volgens mij krijgt HSA 12 locs en moeten ze er 15 betalen. %08% Maar we zien het ergens halverwege volgend jaar wel denk ik dan...  

03-11-2006 19:34:32
sander11
sander11
1 juli 2007 gaan we het zien!  

03-11-2006 20:32:00
treinfan
treinfan
Quote
julius:Overigens bespaar je met de BDs'en in veel gevallen niet zozeer locs, maar rangeeracties. In de 1900 zou je er in de huidige opzet slechts 1 loc mee uitsparen en in de 800/900 is t.o.v. de situatie zoals die vroeger was ook maar 1 loc bespaard (in de praktijk zijn de BDs'en zoveel defect, dat je meer locs kwijt bent dan voorheen, maar dat terzijde).
Dit is wel per station; je kan een loc niet in een paar minuten van Den Haag naar Venlo kunnen laten rijden
 

03-11-2006 20:39:05
mark
mark
Eeh, hier bak ik geen soep van... %03% Zou je iets duidelijk willen zijn treinfan?  

03-11-2006 20:40:53
aestudent
aestudent
Soep moet je ook niet bakken. Maar ik denk dat Rens bedoelt dat je dan op beide eindstations (bijv. Gvc en Vl) een 'reserveloc' nodig hebt in het geval er alleen trek-setjes rijden...  

03-11-2006 20:42:53
julius
julius
Nee, alleen in Gvc en Hlm moe(s)t dat echt. In Limburg liep de loc altijd om.  

03-11-2006 20:50:43
treinfan
treinfan
Het wordt dus nu begrepen en ik formuleer het ook wat duidelijker:
op de kopstations heb je dus een reserveloc nodig.
 

03-11-2006 21:10:58
stephan90
stephan90
Niet alleen kopstations, Haarlem is namelijk geen kopstation. Maar op de kopstations heb je altijd een extra loc nodig om de trein weer weg te halen. De loc die dan eerst aan de trein zat rijdt dan weg en rijdt weer met de volgende trein die vertrekt uit het kopstation.

Stephan
 

03-11-2006 23:25:51
dumpy_dump
dumpy_dump
Bovendien werken die BDsen veel makkelijker als je ergens onderweg moet keren (in Utrecht bij een stremming tussen Ut en Ht bijvoorbeeld).  

04-11-2006 17:29:28
thom
thom
Quote
sgmm: Ik begrijp het nut van die 10 nieuwe BDs-en trouwens ook niet helemaal. Er wordt wel gezegd dat dan al het ICR in trek-duw kan worden ingezet, maar nu staan er al hartstikke veel stuurstanden buiten composities. En als er straks nog eens 50 tot 60 ICR'en vertrekken naar de HSL heb je er nog meer over.

In ieder geval zijn er volgend jaar dus veel rijtuigen (de BDs-en) die wel gewoon rijvaardig zijn, maar niet gebruikt kunnen worden of ze moeten gebruikt worden om bijvoorbeeld ICK- en IR-stammen te verlengen.

Stephan

NSR heeft echt wel plannen met die BDs'en die gebouwd worden,
dus reken maar dat er weinig aan de kant zullen staan.

Ze laten ze niet voor niks bouwen, daar is wel over nagedacht.

Overigens zullen die dngen echt niet op de HSL komen,
immers totaal nutteloos daar met de loks die er komen.
 

04-11-2006 21:17:19
train85
train85
Ook is er in de komende dienstregeling meer speling gekomen in de tijden om zo de punctualiteit te verbeteren, want dan kunnen treinen die onderweg te laat zijn hun vertraging deels inhalen. Hopen maar op zat ze tijden iets kunnen gaan aanpassen.  

06-11-2006 13:33:34
sander11
sander11
Quote
sander2: De locs zijn genummerd als 186 111-125. Inderdaad, 15 locs, terwijl er maar 12 nodig zijn voor de dienstuitvoering. Blijkbaar drie reservelocs.
Heb-besss: de drie locs, 123-125, gaan in België ingezet worden op de aansluitroute: de Belgen gaan een pendeldienst Antwerpen Centraal - Noorderdokken onderhouden met BR 186+I11. Nu dat bekend is geworden, is ook de samenstelling van de tijdelijke HSL-treinen weer veranderd... Ik zal nog even wachten met het posten van die samenstelling, want dit is slechts de voorlopige variant (die anderen hadden al de status 'definitief'...). Volgens het moeilijke leasecontract van de locs, worden ze door Angel direct aan de NMBS (en dan daarachter nog wat) verhuurt, maar de naam HSA komt er ook wel weer in voor... Zucht.
 

06-11-2006 13:39:58
Somda
Somda
Quote
railsim: Ook is er in de komende dienstregeling meer speling gekomen in de tijden om zo de punctualiteit te verbeteren, want dan kunnen treinen die onderweg te laat zijn hun vertraging deels inhalen. Hopen maar op zat ze tijden iets kunnen gaan aanpassen.


Ben benieuwd waar je dat vandaan hebt In series als de 800 tussen Ehv en Mt maximaal 2,5 tot 3% rijtijdspeling. Vrij vertaald: als je op dat traject een minuut meer nodig zou hebben, dan heb je al negatieve speling.

Er zijn zelfs trajecten waar de rijtijdspeling negatief is, zoals bij het al veelbesproken Veolia tussen Rm en Nm. Die komen op het hele traject zelfs enkele minuten tekort.
 

06-11-2006 21:07:54
spotter
spotter
Vanaf wanneer is het nieuwe Spoorboekje verkrijgbaar?  

06-11-2006 21:12:45
train85
train85
Ik denk in December of iets eerder maar dat wordt hier vast en zeker vermeld. Zelf heb ik al een groot boek met alle treinen en tijden erin.  

06-11-2006 22:19:19
dumpy_dump
dumpy_dump
Half november. Ik vergeet die datum steeds...  

16-11-2006 18:59:14
johanknaap
johanknaap
Volgens het blad Spoor is het spoorboekje vanaf 18 november verkrijgbaar.  

17-11-2006 00:21:59
dumpy_dump
dumpy_dump
Volgens mij ook. Allemaal voor de winkel gaan liggen dus.  

17-11-2006 01:06:03
justin
justin
Yes, kopen dus als ik overmorgen in Venlo ben =D  

17-11-2006 08:01:03
ruysdael
ruysdael
Voor voordeelurenabbonementhouders: Is er al in de vorige uitgave van "Spoor" een kortingscoupon voor het spoorboekje gegeven? Of moet die nog komen?  

17-11-2006 10:11:51
lamote_ban
lamote_ban
Ik heb gisteren een nieuwe Spoor gekregen en daar zat een kortingscoupon in verstopt.  

17-11-2006 10:22:09
lamote_ban
lamote_ban
Ik ben benieuwd wat er voor Veolia in het spoorboekje staat.
Volgens ov9292 heeft Veolia de dienstregelingen nog steeds niet aangeleverd.
 

17-11-2006 10:27:47
keulen
keulen
Gisteren in Arnhem werd een hele stapel spoorboekjes naar het magazijn achter de servicebalie gebracht, ze zijn daar dus al voorbereid. Laat ik nou net morgen weer bijna 30 minuten op station Arnhem door moeten brengen, dus wie weet...  

17-11-2006 13:12:28
ruysdael
ruysdael
hoera! De SPOOR viel vandaag op de mat incl. kortingscoupon .  

17-11-2006 14:10:59
daan1714
daan1714
Waarom komt die bij iedereen en bij mij nog niet %07%

Laatst bewerkt door daan1714 op 17-11-2006 14:11
 

17-11-2006 15:29:58
bgf200
bgf200
Omdat dat ding al tijden niet meer door TNT/TPG wordt bezorgd, maar door een concurrent die verschillende verspreidingsdata aanhoudt. Bij mij komt de beste man van Selektmail of Sandd zelfs zondagavond... Meestal verspreiden deze bedrijven op volstrekt willekeurige tijdstippen. De kans bestaat zelfs dat SPOOR helemaal niet komt, omdat ze verkeerd worden bezorgd of geheel niet. Ik vond een keer een hele stapel in de portiek van een flat (waarschijnlijk te moeilijk). Het klachtennummer van Selektmail staat in de colofon van SPOOR.  

17-11-2006 15:32:00
mren
mren
Wat erg handig is als je het blad zelden tot nooit krgijt  

17-11-2006 15:33:51
bgf200
bgf200
For the case: 030 - 214 95 00  

17-11-2006 17:56:11
j.jager
j.jager
Quote
ass-er: Voor voordeelurenabbonementhouders: Is er al in de vorige uitgave van "Spoor" een kortingscoupon voor het spoorboekje gegeven? Of moet die nog komen?


ik heb dat blad nog niet. zal wel onderweg zijn.
 

17-11-2006 18:36:08
philips
philips
ik heb hem al  

17-11-2006 18:46:41
oudeaap
oudeaap
In de vorige SPOOR stond er geen kortingsbon, in de nieuwe wel, je krijgt 40 %korting (van 5,50 voor 3,30)met voordeelurenkaart. NS OV jaarkaart is het gratis. vanaf 18/11/06  

17-11-2006 19:00:45
mark
mark
Vandaag kreeg ik de SPOOR, mét kortingsbon binnen  

17-11-2006 19:02:54
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik ga maandag wel ff naar het loket in Hgl, dan haal ik het spoorboekje ook wel op. @ Mark, weet jij of het spoorboekje ook op het perron gehaald kan worden in Hgl? Bij dat hokje boven de trap?  

17-11-2006 19:05:55
mark
mark
Nee, het spoorboekje is alleen bij Tickets&Service verkrijgbaar  

17-11-2006 20:02:27
aestudent
aestudent
Misschien een vraag waar ik zelf het antwoord op zou moeten weten, maar weet iemand of je met een SOV ook korting krijgt?  

17-11-2006 21:45:26
zugchef
zugchef
Zou ik ook wel willen weten, maar het zal wss wel niet nee %04%  

17-11-2006 23:16:49
Meiziger
Meiziger
Het antwoord is inderdaad Nee.  

18-11-2006 13:11:27
fabrierban
fabrierban
Jammer, maar het nieuwe spoorboekje bevat al verouderde informatie voor het ingaat. De nieuwste dienstregeling van Arriva is niet meegenomen en ook de wijzigingen op Mt-Luik hebben de deadline kennelijk gemist. Voor de Maaslijn is de oorspronkelijke dienstregeling opgenomen, uitvoerbaar of niet.

Wat verder opvalt:
# de tabellen voor de Oude Lijn zijn nog steeds chaotisch vervuild met ingewikkelde voetnoten
# het spoorboekje beweert dat station Gaanderen pas later wordt geopend, terwijl Syntus beweert dat het 10 december al open gaat.
# de geplande uuur-sneldienst Maastricht - Landgraaf is alsnog beperkt tot Heerlen (wel logisch)
# de IC's EIndhoven-Venlo doen er precies even lang over als de stoptreinen nu(!?)
# je kunt doordeweeks niet meer van Driebergen-Zeist naar Veendendaal-De Klomp (als je dat al zou willen)
# vrijwel alle specifieke zondagavondtreinen zijn verdwenen: ze rijden nu of iedere dag of helemaal niet meer.

Laatst bewerkt door fabrierban op 18-11-2006 13:23
 

18-11-2006 13:47:08
lamote_ban
lamote_ban
Ook de meeste koopavondtreinen zijn foetsie.