27-11-2006 17:52:33
julius
julius
Volgens latere berichten op o.a. OVL is ICR in de 1900 niet meer aan de orde en zou naast 2000 en 3600 ook de serie 3500 in aanmerking komen voor ICR-inzet.

Laatst bewerkt door julius op 27-11-2006 17:52
 

27-11-2006 20:27:11
bombardier
bombardier
Quote
julius: Volgens latere berichten op o.a. OVL is ICR in de 1900 niet meer aan de orde en zou naast 2000 en 3600 ook de serie 3500 in aanmerking komen voor ICR-inzet.

He, jammer %09%
 

27-11-2006 23:29:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
fabrier:- er rijden extra spitstreinen Dordrecht-Gorinchem (6.28-6.58-7.28) en omgekeerd (17.42-18.12-18.42-19.12) met kruising in Hardinxveld.
Die treinen staan wel in de vertrekstaten (die het trouwens over Dordrecht spoor 1 hebben, da's toch echt 15), maar niet in de dienstregelingstabellen.
En waar ze dan met die treinen zouden willen vertrekken, spoor 15 kan niet want daar staat de kerende reguliere trein dan al. Op de terugweg kom je trouwens in de knoop met de tegentrein, kruisen op Ddrs gaat lastig worden. Het dubbelspoor gaan niet voor niets van Ddrsa naar Ddrs doorgetrokken worden tussen 2007 en 2009 voor de kwartiersdienst Ddr-Gr die er m.i.v. dienstregeling 2009 komt
 

28-11-2006 00:11:52
j.jager
j.jager
Quote
woepje: Dat gaat dus niet als de 500 op de 500 keert en de 700 op de 700. Mocht de 500 keren op de 700 en de 700 op de 500, dan kan het dus wel. De treinen blijven dan echter lang staan, zoals ik hierboven ook al gezegd heb .


Volgens de site van de ns komt de 700 binnen op spoor 2b, de 500 op spoor 3b, en de 9100 op spoor 4b. De 500 zal vertrekken van spoor 2b, de 700 van spoor 3b, en de 9100 van spoor 4b.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-11-2006 00:21:59
dh3201
dh3201
Ik moet daar nu nog steeds aan wennen (die paar keer dat ik nog in Gn kom).
Vroeger kwam ik dagelijks in Gn en vertrok de 700 van 2b, de 8100 (is nu 9100) van 3b en de 500 van 4b.


Shqiperise-lopers?
 

28-11-2006 00:51:08
peter023
peter023
dan zou ik toch wel graag willen zien waar je die info vandaan hebt, zover nu nog is bekend komt er wel icr bij.  

28-11-2006 07:44:36
dvdhoven
dvdhoven
Quote
aestudent: Ja, maar Utz is het onderstation Utrecht Zuid, dus dat in elk geval niet... Een officiële afko heb ik nog niet gezien, maar Utzl lijkt me wel wat?
Nog even terugkomend op de afkorting voor Utrecht Zuilen. Dat wordt inderdaad Utzl.


Dick van den Hoven
 

28-11-2006 08:43:48
fabrierban
fabrierban
@daniël_ddr
Je maakt dezelfde fout die ik maakte bij Baflo-Groningen. De extra treinen op Dordrecht-Geldermalsen staan in de tabellen helemaal achteraan, dus niet op tijdsvolgorde. Hoe het probleem in Dordrecht wordt opgelost weet ik niet, de andere kruising is in Hardinxveld.
Overigens staat dit los van de kwartierdienst. De extra treinen betreffen versterkingen op het traject tot Gorinchem, die snel in een uur heen en terug moeten om materieel uit te sparen.
 

28-11-2006 09:45:12
j.jager
j.jager
Quote
dh3201: Ik moet daar nu nog steeds aan wennen (die paar keer dat ik nog in Gn kom).
Vroeger kwam ik dagelijks in Gn en vertrok de 700 van 2b, de 8100 (is nu 9100) van 3b en de 500 van 4b.


Dat klopt, dat weet ik ook nog wel. De 502 vertrok toen van spoor 3b, en de 501 kwam toen binnen op spoor 3b.
 

28-11-2006 11:07:38
woepje
woepje
Dat waren dan zeker geen 3x ICM viertjes zeker? Volgens mij kun je geen 12 bakken kwijt op 3b. Ik herinner mij in elk geval wel dat de Schiphol/Amsterdam C. trein van 2b vertrok, de stopper naar Zwolle (Mat64 of Plan U?) van spoor 3b en de trein naar Den Haag/Rotterdam C. van 4. Hoelang is dat geleden zeg

Maargoed, sinds een paar jaar hebben ze het dus omgedraaid: 500 op 2b, 700 op 3b en de stopper (9100) op 4b. De vraag in de nieuwe dienstregeling is:

Zal de 500 keren op de 500 en de 700 op de 700 in tegenstelling tot het huidige systeem van keren: 500 op de 700 en de 700 op de 500. Weet iemand daar meer over? Mocht het zo zijn dat de 500 op de 500 keert dan betekent dat dat er van spoor verwisselt moet worden. Wordt de 500 op de 700 gekeerd en andersom dan betekent dat een keertijd van minstens 45 minuten maar kunnen ze op hetzelfde spoor staan. Maargoed, dat heb ik hierboven ook al vermeld
 

28-11-2006 11:31:56
dh3201
dh3201
De 501 en 502 bestonden uit 11 ICR's met loc en dat paste prima op 3b, dat paste zelfs met locs aan weerszijde.
(2b was te kort en is later dan ook verlengd).

Omdat de 500 en 700 in naar Zl zijn verwisseld, zal de 500 straks op de 500 keren en de 700 op de 700.
De 500 uit Zl van .19 aankomst Gn zal om .42 weer als 500 naar Zl vertrekken.
De 700 uit Zl van .52 aankomst Gn zal om .02 weer als 700 naar Zl vertrekken.
De 9100 uit Zl van .31 aankomst Gn zal het volgende uur om .27 weer als 9100 naar Zl vertrekken (Oh daarom heeft NSR zoveel DM'90 zelf nodig, er moet steeds een setje bijna een uur in Gn staan....)


Shqiperise-lopers?
 

28-11-2006 11:38:15
peterselie
peterselie
Quote
woepje: Maargoed, sinds een paar jaar hebben ze het dus omgedraaid: 500 op 2b, 700 op 3b en de stopper (9100) op 4b. De vraag in de nieuwe dienstregeling is:

Zal de 500 keren op de 500 en de 700 op de 700 in tegenstelling tot het huidige systeem van keren: 500 op de 700 en de 700 op de 500. Weet iemand daar meer over? Mocht het zo zijn dat de 500 op de 500 keert dan betekent dat dat er van spoor verwisselt moet worden. Wordt de 500 op de 700 gekeerd en andersom dan betekent dat een keertijd van minstens 45 minuten maar kunnen ze op hetzelfde spoor staan. Maargoed, dat heb ik hierboven ook al vermeld


Ik heb even gekeken in de planner2007 van de NS. De 500 komt aan in Gn op 3b, behalve de 561/501. Deze komt op 2b aan. De 700 komt aan op 2b. Het lijkt er op dat de 500 dus nog steeds op de 700 keert en andersom. Omdat de 500 van 2b vertrekt en de 700 van 3b.

Laatst bewerkt door peterselie op 28-11-2006 11:39
 

28-11-2006 11:39:20
woepje
woepje
Quote
dh3201: De 500 uit Zl van .19 aankomst Gn zal om .42 weer als 500 naar Zl vertrekken.

Ok, maar dan moet er van spoor verwisselt worden. En dat vind ik een beetje onhandig (trein komt binnen op 3b en gaat weg vanaf 2b). Bij de 700 is hetzelfde verhaal, maar dan andersom.

Dus het kan dus zo:

500 op de 500 keren. Dit betekent dus van spoor verwisselen.
500 op de 700 keren. Dit betekent lange keertijd van minstens 45 minuten.

Quote
dh3201: De 9100 uit Zl van .31 aankomst Gn zal het volgende uur om .27 weer als 9100 naar Zl vertrekken (Oh daarom heeft NSR zoveel DM'90 zelf nodig, er moet steeds een setje bijna een uur in Gn staan....).

In Zl blijft de trein ook lang staan: 13:32 komt hij binnen in Zl en hij gaat pas om 14:24 naar Groningen.

Laatst bewerkt door woepje op 28-11-2006 12:12
 

28-11-2006 12:19:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
fabrier: @daniël_ddr
Je maakt dezelfde fout die ik maakte bij Baflo-Groningen. De extra treinen op Dordrecht-Geldermalsen staan in de tabellen helemaal achteraan, dus niet op tijdsvolgorde. Hoe het probleem in Dordrecht wordt opgelost weet ik niet, de andere kruising is in Hardinxveld.
Overigens staat dit los van de kwartierdienst. De extra treinen betreffen versterkingen op het traject tot Gorinchem, die snel in een uur heen en terug moeten om materieel uit te sparen.
Nu zie ik ze ja, maar het opvallende is dat ze hier weer niet in staan: http://www.arriva.nl/corporate/documents/dordgeldermmavrijd.pdf

Trouwens, snel terug kan helemaal niet Die extra trein komt om .20 .50 aan in Gr, maar moet daar wachten tot de volgende trein daar ook is (.21 .51 uit Gnd). Dan zou je vlak voor de normale trein uit Gdm naar Sdt kunnen, maar daar moet je weer wachten tot de volgende trein uit Ddr binnen is. Als dat eenmaal zover is staat de trein uit Gdm inmiddels voor rood te wachten tot 'ie in Sdt kan binnenkomen wat de trein naar Gdm weer vertraging geeft zodat je volgende spitstrein al helemaal een kruisingsprobleem heeft.

Ga er dus maar vanuit dat die treintjes niet zullen rijden De spitsdrukte is namelijk ook nog eens de andere kant op%08%

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 28-11-2006 12:21
 

28-11-2006 16:47:24
fabrierban
fabrierban
@daniel_drr
Nee zo werkt het niet. De treinstellen uit Dordrecht die in Gorinchem worden afgekoppeld gaan acht minuten LATER dan dan de kruisende trein terug. De volgende trein uit Dordrecht kruisen ze dan in Hardinxveld. Vervolgens komen ze in Dordrecht aan vijf minuten voordat de daaropvolgende trein richting Gorinchem vertrekt en dat is precies genoeg om ze daar weer aan te koppelen. Daarmee is ook het probleem opgelost dat er in Dordrecht slechts EEN spoor beschikbaar is. 's Ochtends gaat alles precies andersom.

Overigens suggereert een en ander dat alle treinen met tweewagenstellen rijden, uitgezonderd drie treinen Gorinchem-Dordrecht 's ochtends en vier treinen Dordrecht-Gorinchem 's avonds. Dat betekent dat de hele dienst met 6 tweetjes gereden moet worden en dat lijkt me wel erg krap of zie ik iets over het hoofd?

Laatst bewerkt door fabrierban op 28-11-2006 17:08
 

28-11-2006 17:35:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Oooow, het zijn dus gewoon ledig materieeltreintjes die in de dienstregeling staan%02% Arriva heeft immers nieteens een treinserie om die extra's in te nummeren. Kan je trouwens ook aan de treinnummers zien, zitten in de 80000 en daarom zijn ze dus ook achteraan beland (drgl wordt blijkbaar op treinnummer gesorteerd). Als je op Gnd kruist moet je ook wel non-stop naar Ddr, anders haal je de kruising bij Ddrsa niet.

Maar heb Arriva inmiddels een mailtje gestuurd, o.a. met vraag over deze treinen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 28-11-2006 17:37
 

28-11-2006 17:55:38
aestudent
aestudent
Ik ben bang dat die 'extra spitstreinen' een foutje van Arriva zijn, want dat zijn inderdaad LM-ritten...

Quote
Fabrier: Overigens suggereert een en ander dat alle treinen met tweewagenstellen rijden, uitgezonderd drie treinen Gorinchem-Dordrecht 's ochtends en vier treinen Dordrecht-Gorinchem 's avonds. Dat betekent dat de hele dienst met 6 tweetjes gereden moet worden en dat lijkt me wel erg krap of zie ik iets over het hoofd?
Die snap ik niet? Arriva krijgt als het goed is 15x plan V tot zijn beschikking, en dat lijkt mij (meer dan) voldoende om alle diensten (op uitzonderingen na uiteraard) met 4 bakken te rijden? Of bedoel je heel iets anders?

Laatst bewerkt door aestudent op 28-11-2006 18:04
 

28-11-2006 18:45:38
fabrierban
fabrierban
@aestudent
15 stellen voor 4 treinen? Dat betekent dat ze alle treinen in de spits met 3 stellen kun rijden en dan (gezien de extra treinen) enkele treinen met 4 stellen (perronlengte?). En dan is er nog steeds 1 stel over voor reserve en onderhoud. Dat lijkt me weer het andere uiterste.

Overigens is het maar de vraag of het lege ritten zijn. In de ochtendsspits zijn de rijtijden 1 minuut langer dan die van de reguliere treinen, in de avondspits 1 minuut korter. Dat ze achter in de tabel staan zegt ook niets, Arriva zet de treinen vaak niet in volgorde. Op Gn-Lw staan alle sneltreinen ook achteraan in de tabel en die rijden niet leeg!

Laatst bewerkt door fabrierban op 28-11-2006 18:46
 

28-11-2006 18:48:09
julius
julius
Arriva krijgt volgens de laatste info die ik heb gezien geen 15 V's, maar slechts 8 exemplaren (863-870). De 900-stellen die zijn omgebouwd voor eenmansbedrijf komen in de hele opsomming niet voor.  

28-11-2006 18:50:14
fabrierban
fabrierban
@julius
Dat ondersteunt mijn eerste vermoeden: losse stellen, uitgezonderd een enkele spitstrein met twee stellen.
 

28-11-2006 18:54:00
aestudent
aestudent
De nummers zijn volgens ProRail voor leeg materieel, dus als Arriva dan graag toch reizigers wil vervoeren met die treinen, dan zullen ze eerst een ander nummer moeten verzinnen...

En zes bakken of 3xV is inderdaad het maximale dat op alle perrons past, dus ik denk niet dat de setjes langer worden dan dat (uitgezonderd LM dan), maar dat lijkt mij ook niet nodig.

@Julius: 864-870 was volgens wat ik laatst gehoord heb nog voor Veolia. Als dat niet zo is, welke krijgen zij dan?

Laatst bewerkt door aestudent op 28-11-2006 18:56
 

28-11-2006 18:56:43
fabrierban
fabrierban
@aestudent
Als het lege ritten zijn, waarom stoppen ze dan in Stadspolders?
Tenzij dat ook een fout is natuurlijk.
 

28-11-2006 18:57:29
julius
julius
Op OVL is een bericht geplaatst waarin voor Veolia de 841-849 staan genoemd.  

28-11-2006 18:58:20
aestudent
aestudent
@Fabrier: Dat kan net zo goed een doorkomsttijd zijn... Overigens worden die ritten helemaal niet gemeld in de 'meer officiële' PDF-versie van de dienstregeling...

Edit voor Julius: ah ok, ik vond 15xV ook al wat veel... Dank je.

Laatst bewerkt door aestudent op 28-11-2006 18:59
 

28-11-2006 19:07:57
woepje
woepje
Even over de eerste VIRM rit uit Gn op zondag 10 december v. 7.42. Moeten ze geen VIRM ergens vandaan toveren? Lijkt mij wel aangezien het hier in Gn een tikje VIRM-loos is (afgezien van een ledig ritje op zaterdag). Maar ik zie dat er geen ledige VIRM ritjes bij de "materieelverplaatsingen tbv nieuwe drgl" staan? Wel staat de 4x Plan V van Zl naar Gn gepland op zaterdagmiddag.

Ik zal in elk geval braaf op het perron staan zondagochtend 10 december. Als u rond 7.30 een enorm gekrijs hoort in de regio Groningen, dan weet u dat er geen VIRM is ingezet.
 

28-11-2006 19:09:36
aestudent
aestudent
Treintje 80112 uit On op de 10e? %06%  

28-11-2006 19:12:52
nielsie21
nielsie21
@Rachid,Hou nou is op over VIRM  

28-11-2006 19:13:56
woepje
woepje
07.28 80112 Ledig Materieel (alle) On Aankomst Gn VIRM speciaal voor Woepje  

28-11-2006 19:14:43
nielsie21
nielsie21
Hopelijk dumpen ze er Mat 64 vo0or je in

Einde Discussie
On Topic!

Laatst bewerkt door nielsie21 op 28-11-2006 19:14
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-11-2006 19:23:51
woepje
woepje
Dit is toch on-topic? Het ging over de dienstregeling van 2007: VIRM in de 526/561. Het hoogtepunt van de nieuwe dienstregeling!

Nee maargoed ik brei er een einde aan. Ik ga ervanuit dat het ledig ritje uit On het magische materieel zal overbrengen.
 

28-11-2006 19:42:36
j.jager
j.jager
Quote
woepje:Als u rond 7.30 een enorm gekrijs hoort in de regio Groningen, dan weet u dat er geen VIRM is ingezet.


Hopelijk niet zo erg dat ik het in Sappemeer kan horen.
 

28-11-2006 21:03:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
fabrier: Dat ze achter in de tabel staan zegt ook niets, Arriva zet de treinen vaak niet in volgorde. Op Gn-Lw staan alle sneltreinen ook achteraan in de tabel en die rijden niet leeg!
Dat zei ik toch eerder al: ze staan gesorteerd op treinnummer 30300 is nu eenmaal hoger als 30200, net als 82500 hoger is als 32500
Ze hadden ze beter op vertrektijd van het beginpunt kunnen sorteren...
 

29-11-2006 09:12:55
dh3201
dh3201
Speciaal voor nielsie21 heeft NSR nog eens 50 extra VIRM-4tjes besteld


Shqiperise-lopers?
 

29-11-2006 10:26:43
karsten
karsten
Ik ben er net zo ongelukkig mee als niels.%09%  

29-11-2006 11:47:04
Bollenstad
Bollenstad
Quote
dh3201: Speciaal voor nielsie21 heeft NSR nog eens 50 extra VIRM-4tjes besteld
Is dat bericht niet speciaal voor Woepje i.p.v. Nielsie21?
 

29-11-2006 15:32:44
robbertc
robbertc
Even terug naar het gn-verhaal: Bij mijn stage bij ProRail (voor de zomer), heb ik op de Basis Stations Opstelling gezien dat:
De 500 a. .15 keert op de 700 v. .02
De 700 a. .53 keert op de 500 v. .42
De 9100 a. .31 keert op de 9100 v. 24

Dit betekent idd langere keringen...
En trouwens, de 700 van .53 kan toch ook nooit op de 700 van .02 keren?? Negen minuten is wel errug krap! (En spoorwisselingen lijkt me al helemaal een rare optie...)

Laatst bewerkt door robbertc op 29-11-2006 15:33
 

29-11-2006 16:01:16
salieri
salieri
Ze staan inderdaad lekker lang in Gn%03%  

29-11-2006 17:16:22
woepje
woepje
Dat mag je wel zeggen. De 500, 700 en de 9100 hebben dus allemaal een lange keertijd. Voor de 9100 betekent dat dat er 4 stellen moeten rijden ipv 3 zoals nu het geval is. Aangezien de 500 en 700 ook lang blijven stil staan, moeten er dan ook een extra treinstel worden ingezet in de 500 en de 700. Ik weet overigens niet wat de keertijd in Shl en Gvc is, maar als blijkt dat ze daar ook een eeuwigheid staan, dan moeten ze m.i. wel een extra treinstel inzetten zoals bij de 9100 ook gaat gebeuren.  

29-11-2006 17:44:24
daan1714
daan1714
Ik zie ook dat de R4C 41743 (Schkopau-shuttle) over Ut-Ah-Em gaat rijden.

Laatst bewerkt door daan1714 op 29-11-2006 17:45
 

29-11-2006 18:07:01
aestudent
aestudent
Uto-Ut is viersporig, dus dat zou op zich geen probleem moeten vormen... Ik zie alleen nu dat de 5700 richting Ut verkeerd in het spoorboekje staat! De trein vertrekt 2 min later uit Wp dan in het spoorboekje, en vertrekt zodoende pas om .19/.49 uit Uto naar Ut... Probleem opgelost.

Laatst bewerkt door aestudent op 29-11-2006 20:49
 

29-11-2006 18:13:00
pothuize
pothuize
Wie kan mij uitleggen hoe het volgende gaat werken:
5500 Bilthoven v -40 Utrecht Overvecht v -46 Utrecht C a -51
en
5700 Hollandsche R v -38 Utrecht Overv v -46 Utrecht C a -51
zie tabellen 32a en 42b


adriaan
 

29-11-2006 20:25:11
taigagaai
Moderator
taigagaai
Op OVL is gemeld dat er volgende week 21 rijtuigen de grens overkomen en ingezeet gaan worden in de serie 1500. Er zullen 2 of 3 compositie's (Aim en Bim) komen waarin ook een ICK BD is opgenomen.  

29-11-2006 21:00:59
train85
train85
Quote
taigagaai: Op OVL is gemeld dat er volgende week 21 rijtuigen de grens overkomen en ingezeet gaan worden in de serie 1500. Er zullen 2 of 3 compositie's (Aim en Bim) komen waarin ook een ICK BD is opgenomen.
Ben zeer benieuwd wat voor dingen dat zijn, toch een soort IR rijtuigen van de DB?
 

29-11-2006 21:11:50
aestudent
aestudent
Ik dacht van die dingen die vroeger als internationale trein naar Duitsland reden (vanaf Asd/Shl)? Edit: deze dus, http://www.bahnbilder.de/bilder/76179.jpg

Laatst bewerkt door aestudent op 29-11-2006 21:13
 

29-11-2006 21:17:10
julius
julius
Op de foto staat de DR-variant, naar ik aanneem gaat het hier gewoon om de DB-variant  

29-11-2006 21:22:49
aestudent
aestudent
Jij zegt het, ik herken alleen die kleur. Wat is het verschil precies, als ik vragen mag?  

29-11-2006 21:23:45
train85
train85
Als je heel goed kijkt is het gewoon de DB variant, de DR variant heeft langere deuren van hoogte en zie er iets anders uit.  

29-11-2006 21:35:27
julius
julius
Op de foto zien we de DR-variant, herkenbaar onder andere aan het Steildach (recht dak) en deuren. De DB-variant in de vorm van de Bimdz 268 zien we hier http://www.bahnbilder.de/bilder/69901.jpg en lijkt qua vorm heel erg op wat wij kennen als ICK.  

29-11-2006 21:38:17
bombardier
bombardier
En hoe zit het met het interieur, is die identiek aan ICK van nu? In welke kleurstelling wordt er gereden denken jullie?

Laatst bewerkt door bombardier op 29-11-2006 21:39
 

29-11-2006 21:40:58
julius
julius
IR heeft een volledig ander interieur gekregen, geen verenzittingen meer, deels nog wel zijgang. Plaatjes van het interieur onder http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/pix.html -> Aimz en Bimz.  

29-11-2006 22:24:38
pothuize
pothuize
Bedankt voor je reactie; als deze 5700 fout in het boekje staat krijgen we dus elk half uur op Uto een "om en om" situatie (5500 om -19 en -46 en 5700 om -16 en -49). Heel klokvast zouden de Belgen zeggen.
Viersporigheid Uto-Ut? Niet voor stoptreinen, ze moeten direct na vertrek van Uto sp 2 of sp 3 echt over hetzelfde spoor.
 

29-11-2006 22:28:54
aestudent
aestudent
Ja, die 19/46 en 16/49 schijnt inderdaad zo te worden... Tja, als je 't echt zou willen zou er een trein linkerspoor kunnen rijden, en dan een tegentrein die niet in Uto stopt over de flyover, maar ja, dat is lastiger dan deze oplossing.  

29-11-2006 23:08:54
trein-elf
trein-elf
Quote
taigagaai: Op OVL is gemeld dat er volgende week 21 rijtuigen de grens overkomen en ingezeet gaan worden in de serie 1500. Er zullen 2 of 3 compositie's (Aim en Bim) komen waarin ook een ICK BD is opgenomen.
Heb je hier toevallig een drgl van??
 

29-11-2006 23:22:11
gjbrandsma
gjbrandsma
Voorlopig helemaal geen treinen tussen Venlo en Nijmegen. Volgens de bussensite www.openbaarvervoerinboskoop.nl:

VENLO/NIJMEGEN - Van december tot en met maart zullen er bussen in plaats van treinen rijden tussen Venlo en Nijmegen. Een deel van het traject van deze zogeheten Maaslijn ligt in het Land van Cuijk.

Veolia, dat de dienstregeling op het traject overneemt van de Nederlandse Spoorwegen, krijgt niet genoeg treinstellen bij elkaar om de nieuwe dienstregeling te rijden. ook extra besteld materieel kan niet op tijd worden geleverd.

Veolia overweegt de reizigers te compenseren voor het ongemak, bijvoorbeeld door het geven van korting.


** er staat niets over Roermond-Venlo in het bericht. Misschien daar wel Wadlopers?

Gijs Jan
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-11-2006 23:48:07
peterselie
peterselie
Het gaat toch om de extra spitstreinen? Op het doorgaande traject zullen bij mijn weten wel treinen rijden. Er worden wel een aantal stations overgeslagen. Deze zullen of door de NS of met bussen worden bediend. Tenminste dat dacht ik.  

30-11-2006 08:26:52
taigagaai
Moderator
taigagaai
@Hein, ik heb nog geen drgl gezien van de overbrenging van die rijtuigen.  

30-11-2006 08:50:50
martin
martin
Hey daan1714, Waar kan je dat zien? Kan je daar ook zien of andere goederentreinen anders gaan rijden?

Mvgr, Martin

Laatst bewerkt door martin op 30-11-2006 12:25
 

30-11-2006 12:56:22
ruysdael
ruysdael
Volgens HOV-RN:
Veolia: 864-870
Arriva: 901-915
Connexxion: 836-840

Verder was voor de serie 1500 het volgende de bedoeling:
Een combinatie tussen Bm234/235 (DB) en Avmz en dus die ICK.
 

30-11-2006 13:12:04
julius
julius
Bm234/235 = ICK-B en die zijn er bij mijn weten niet meer bij DB AG in voldoende hoeveelheid. 901-915 voor Arriva zijn later op ovl herroepen.  

30-11-2006 13:14:26
dvdhoven
dvdhoven
Quote
rudolfph in veolia 3: Dat is op aandringen van de lokale overheden hier, die wilden een betere verbinding voor de kleine stations hier (Esd, Bn, Amri) ri westen, dus de 7900 komt in Aml aan vlak voor voor vertrek van de 1600/1700/140 (die hoort er nou ook bij %03%). De overstappen op de 7000 en de 31200 zijn inderdaad dramatisch geworden, want die blijven op hun oude tijden rijden.
De 7000 gaat in de daluren een half uur verschuiven. Dus van heel naar half uit Almelo; vanuit Deventer gaat hij nog steeds tegen heel weg; zij het vijf minuten later. Niet dat het wat uitmaakt voor de beroerde aansluitingen. %04%
De reden voor het verschuiven van de 7000 is waarschijnlijk dat de 7000 traditioneel aansluiting geeft naar/van Den Haag/Rotterdam (1700) en die verschuift in westelijke richting een half uur.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 30-11-2006 13:15


Dick van den Hoven
 

30-11-2006 13:52:39
taigagaai
Moderator
taigagaai
Over de DM'90 stellen. Op OVL is gemeld, weliswaar twee verschillende berichten, Dat er 10 tot 12 stellen naar de 9100 gaan en 2 tot 4 stellen naar de 7900. Eindelijk versterking in de spits.
[OT] De 7966 waar ik dagelijks mee reis is op Esd al propvol en dan is die trein nog maar 5 minuten onderweg [/OT]
 

30-11-2006 23:38:13
Bollenstad
Bollenstad
Quote
julius: Op de foto zien we de DR-variant, herkenbaar onder andere aan het Steildach (recht dak) en deuren. De DB-variant in de vorm van de Bimdz 268 zien we hier http://www.bahnbilder.de/bilder/69901.jpg en lijkt qua vorm heel erg op wat wij kennen als ICK.
*Zoekt de 10 verschillen* Eh... Julius, ik zie geen verschil. Wat bedoel je met recht dak?
 

30-11-2006 23:55:16
crikey
crikey
Bij de DB-versie loopt het dak aan de uiteinden van het rijtuig een beetje schuin af. Bij de DR-versie blijft het recht, waardoor het ook recht afloopt.

Hm.. is dit duidelijk?
 

01-12-2006 12:03:52
dvdhoven
dvdhoven
Net een managementbrief binnen gekregen.
De Duitse rijtuigen worden ingezet in de serie 1500. Er komt een ICK BD in te zitten ivm sleutelen, spreekpunt omroepinstallatie en rolstoelen.
Het ligt in de bedoeling de rijtuigen geel/blauw te schilderen en deursystemen aan te passen aan ICK.
Inzet per 10-12 in de 1500 serie in 2 diensten in ochtend- en avondspits.
Maar eea moet nog nader door NSR Logistiek worden uitgewerkt.


Dick van den Hoven
 

01-12-2006 12:09:09
rudolfph
rudolfph
Betekent dat er dan altijd vanuit de ICK-BD gesleuteld moet worden? Dan mag er zo onderhand wel een extra Hc aangesteld worden, anders worden de kaartjes aan het einde van de trein nooit gecontroleerd. En komt de bijbehorende B (uit de 5300-stammetjes) er ook bij, of worden het echt losse BD's? Het kan zijn dat die antwoorden niet bekend zijn, maar ik ben toch nieuwsgierig. Nu nog de 1500 doortrekken naar Twente %08%.

Is er trouwens ook al iets bekend over versterkingsrijtuigen voor de 140? Want die 9 rijtuigen lijkt mij nog steeds een beetje weinig.
 

01-12-2006 12:24:05
dvdhoven
dvdhoven
De brief spreekt alleen over een BD.
En verder moet in de loop van volgend jaar 7 van de 8 diensten van de 1500 met dit mat gereden worden.


Dick van den Hoven
 

01-12-2006 12:28:35
aestudent
aestudent
Dank je Dick! Enig idee wat er (tijdelijk) in de andere diensten komt? Ik heb geruchten gehoord over ICRm, en op de laatste materieelplanning die ik heb gezien (ook alweer een paar maanden geleden) stond ICM...  

01-12-2006 12:38:53
dvdhoven
dvdhoven
Als ik een quick scan doe in week 50, dan zie ik nog ICM voor de 1500. Ik denk zo dat in de loop van volgende week pas duidelijk gaat worden wat het definitief wordt.


Dick van den Hoven
 

01-12-2006 12:53:05
taigagaai
Moderator
taigagaai
Over die ICK BD's, er stonden toch nog een aantal aan de kant? De B's die er bij hoorde zijn nu genummerd als 5000 stam, als ik het nog allemaal volg.

Is er ook al zicht op wanneer die rijtuigen naar Nederland komen en via welke route?
 

01-12-2006 16:58:40
bloober
bloober
Quote
rudolfph: Betekent dat er dan altijd vanuit de ICK-BD gesleuteld moet worden? Dan mag er zo onderhand wel een extra Hc aangesteld worden, anders worden de kaartjes aan het einde van de trein nooit gecontroleerd.
De 1500 is toch de IC Asd-Amf? Die stopt onderweg niet, dus hoeft er alleen bij vertrek gesleuteld te worden. %08%


Groetjes, Bloober
 

01-12-2006 17:06:41
aestudent
aestudent
Dat is niet helemaal waar, want een aantal van die treinen rijdt ook door naar Apd en Dv.

Laatst bewerkt door aestudent op 01-12-2006 17:07
 

01-12-2006 17:13:04
fabrierban
fabrierban
@dvdhoven
Hoeveel van die duitse IR-karren komen er in totaal?
 

01-12-2006 17:58:11
dvdhoven
dvdhoven
Aantal weet ik niet. Werd niet genoemd.


Dick van den Hoven
 

01-12-2006 18:16:13
aestudent
aestudent
100 stuks voor zover ik weet...

Ik weet trouwens niet of iemand nog alle materieelwijzigingen bijhoudt, maar ik heb mijn lijstje op verzoek even op internet gezet: http://home.planet.nl/~duijn181/cu2/matNSR2007.htm Ik zeg zeker niet dat die lijst compleet en correct is, maar zoals het gezegde gaat: doe er uw voordeel mee.

Aanvullingen en correcties zijn uiteraard welkom!

Edit: en uiteraard zal ik het overzicht aanpassen als de omloopgegevens van drgl2007 beschikbaar zijn, oftewel na vanavond. %08%

Laatst bewerkt door aestudent op 01-12-2006 18:42
 

01-12-2006 20:36:05
julius
julius
Quote
verwoert: Over die ICK BD's, er stonden toch nog een aantal aan de kant?
Idd, zie matsms.
 

01-12-2006 21:21:08
bloober
bloober
Quote
aestudent: Aanvullingen en correcties zijn uiteraard welkom!
Nou; de 7200 zit aan de 5900. Dus als de 7200 V/T + DD-AR is, dan moet de 5900 i.p.v. V/T ook V/T + DD-AR zijn.
Gelukkig maar, want persoonlijk vind ik DD-AR toch wat prettiger rijden dan Mat'64.


Groetjes, Bloober
 

01-12-2006 21:23:34
stephan90
stephan90
Geef mij maar mat'64 hoor......lekker met 140 over de Utrechtboog crossen met die dingen Waar zou ik zondag 10 december toch zijn%08%  

02-12-2006 02:05:53
justin
justin
Oke, ik zat nou even in tabel 50a te kijken, voor mij de op een na belangrijkste tabel, aangezien het mijn treinen naar school zijn. Op het eerste puntje na gaat het dus gewoon om de Intercity's naar Noord-Nederland en Twente. De huidige Sneltreinen naar Arnhem (straks IC's naar Amersfoort Schothorst) zijn buiten beschouwing gelaten!

-Het valt me op dat er op de bladzijden 661-665 en 667-669 er een kruisje bij Driebergen-Zeist staat, dit is de IC van Den Helder naar Nijmegen. Dit zou suggereren dat deze zondags stopt (dit zijn de treinnummers 3025, 3027, 3039, 3031, 3033, 3035, 3037 en 3039; andersom de 3022, 3024, 3026, 3028, 3030, 3032 en 3034) en dit klopt ook wel. Nou vind ik het inconsequent om daarvoor één kruisje neer te zetten, terwijl er bij alle andere tabellen er daarvoor twee aparte kolommen naast elkaar zet, met daarbij de symbolen en kronkellijnen.

-Het valt me (nu pas) op dat er wel erg vaak direct naar Leeuwarden wordt gereden doordeweeks vanaf Rotterdam!!! De treinen naar Apeldoorn-Deventer-Enschede MOET je met overstap zelfs doen, daar waar je dat nu maar 1X ipv 2X hoeft te doen. Welnu, in iedergeval goed nieuws voor de Rotterdammers die familieleden hebben in Friesland: daar gaan dus nu 2 treinen per uur naar toe. Heb even een klein overzichtje gemaakt vanuit het spoorboekje voor doordeweeks. Feestdagen zijn even buiten beschouwing gelaten. Ook de afloop van de dagen zijn niet echt duidelijk, de enelaatste gaat tot Utrecht, de laatste wel naar Amersfoort, is het niet beter als het andersom gaat? Ik vind het in ieder geval heel erg warrig aan het worden! In het Weekend rijdt men wat vaker naar Enschede, maar een duidelijke consequentie zit er niet echt in. Maar zoals ik al zei: de Friezen zijn voor de Rotterdammers in ieder geval zeer bereikbaar - zonder overstap. Weet niet of dat voor de kennissen/familie/vrienden in Groningen en Enschede wel zo fijn is...

Maandag t/m vrijdag
06 02 Enschede
06 32 Leeuwarden Op vrijdag: Groningen
07 02 Leeuwarden
07 32 Leeuwarden
08 02 Leeuwarden
08 32 Leeuwarden
09 02 Leeuwarden
09 32 Leeuwarden
10 02 Enschede
10 32 Leeuwarden/Groningen
11 02 Enschede
11 32 Leeuwarden
12 02 Enschede
12 32 Leeuwarden
13 02 Enschede
13 32 Leeuwarden
14 02 Leeuwarden
14 32 Leeuwarden
15 02 Leeuwarden
15 32 Leeuwarden
16 02 Leeuwarden
16 32 Leeuwarden
17 02 Leeuwarden
17 32 Leeuwarden
18 02 Leeuwarden
18 32 Leeuwarden
19 02 Deventer
19 32 Leeuwarden
20 02 Deventer
20 32 Leeuwarden
21 02 Enschede
21 32 Leeuwarden
22 02 Amersfoort Op vrijdag: Deventer
22 32 Zwolle
23 02 Amersfoort Op vrijdag: Enschede
23 32 Amersfoort
00 02 Amersfoort

Zaterdags
07 32 Leeuwarden
08 02 Enschede
08 32 Leeuwarden/Groningen
09 02 Deventer
09 32 Leeuwarden
10 02 Deventer
10 32 Leeuwarden
11 02 Enschede
11 32 Leeuwarden
12 02 Enschede
12 32 Leeuwarden
13 02 Deventer
13 32 Leeuwarden
14 02 Deventer
14 32 Leeuwarden
15 02 Enschede
15 32 Leeuwarden
16 02 Enschede
16 32 Leeuwarden
17 02 Enschede
17 32 Leeuwarden
18 02 Deventer
18 32 Leeuwarden/Groningen
19 02 Deventer
19 32 Leeuwarden/Groningen
20 02 Enschede
20 32 Leeuwarden
21 02 Deventer
21 32 Leeuwarden
22 02 Enschede
22 32 Amersfoort
23 02 Enschede
23 32 Utrecht Centraal
00 02 Amersfoort

Zondags
07 32 Leeuwarden
08 02 Enschede
08 32 Leeuwarden
09 02 Deventer
09 32 Leeuwarden/Groningen
10 02 Enschede
10 32 Leeuwarden/Groningen
11 02 Enschede
11 32 Leeuwarden
12 02 Deventer
12 32 Leeuwarden
13 02 Enschede
13 32 Leeuwarden
14 02 Enschede
14 32 Leeuwarden/Groningen
15 02 Enschede
15 32 Leeuwarden
16 02 Enschede
16 32 Leeuwarden
17 02 Enschede
17 32 Leeuwarden
18 02 Enschede
18 32 Leeuwarden
19 02 Deventer
19 32 Leeuwarden
20 02 Deventer
20 32 Leeuwarden
21 02 Enschede
21 32 Leeuwarden
22 02 Enschede
22 32 Amersfoort
23 02 Deventer
23 32 Amersfoort
00 02 Amersfoort

Laatst bewerkt door justin op 02-12-2006 02:36
 

02-12-2006 09:23:56
julius
julius
Quote
justin: -Het valt me op dat er op de bladzijden 661-665 en 667-669 er een kruisje bij Driebergen-Zeist staat, dit is de IC van Den Helder naar Nijmegen. Dit zou suggereren dat deze zondags stopt (dit zijn de treinnummers 3025, 3027, 3039, 3031, 3033, 3035, 3037 en 3039; andersom de 3022, 3024, 3026, 3028, 3030, 3032 en 3034) en dit klopt ook wel. Nou vind ik het inconsequent om daarvoor één kruisje neer te zetten, terwijl er bij alle andere tabellen er daarvoor twee aparte kolommen naast elkaar zet, met daarbij de symbolen en kronkellijnen.
Dat is nu ook zo met de 3600-stop in Wijchen, het losse kruisje is normaal alleen als er verder niets verandert, in 50b gaat dat niet op (3000 komt met stop in Db minuut later aan in Ut).
 

02-12-2006 10:16:35
aestudent
aestudent
Quote
Bloober: Nou; de 7200 zit aan de 5900. Dus als de 7200 V/T + DD-AR is, dan moet de 5900 i.p.v. V/T ook V/T + DD-AR zijn.
Gelukkig maar, want persoonlijk vind ik DD-AR toch wat prettiger rijden dan Mat'64.
Ja, daar had ik even overheen gekeken, maar dat is nu aangepast. Overigens komt er maar één stel DD-AR te rijden, 2 setjes mat. '64 en de rest is SGMm.

http://home.planet.nl/~duijn181/cu2/matNSR2007.htm
 

02-12-2006 10:57:54
berkel73
berkel73
Quote
sgmm: Geef mij maar mat'64 hoor......lekker met 140 over de Utrechtboog crossen met die dingen Waar zou ik zondag 10 december toch zijn%08%
Ik vrees dat 140 op de Ut-boog niet meer gaat lukken met die stop in Asb erbij...
 

02-12-2006 12:37:53
bloober
bloober
Quote
aestudent:
Quote
Bloober: Nou; de 7200 zit aan de 5900. Dus als de 7200 V/T + DD-AR is, dan moet de 5900 i.p.v. V/T ook V/T + DD-AR zijn.
Gelukkig maar, want persoonlijk vind ik DD-AR toch wat prettiger rijden dan Mat'64.
Ja, daar had ik even overheen gekeken, maar dat is nu aangepast. Overigens komt er maar één stel DD-AR te rijden, 2 setjes mat. '64 en de rest is SGMm.
Jep. De treinen naar Amsterdam Centraal worden SGMm en naar Zuid is het 1 DD-AR en 2 Mat'64.


Groetjes, Bloober
 

02-12-2006 13:18:18
zugchef
zugchef
Quote
justin: -Het valt me (nu pas) op dat er wel erg vaak direct naar Leeuwarden wordt gereden doordeweeks vanaf Rotterdam!!!


Ghehe ik zou er zelf bijna blij mee zijn
 

02-12-2006 13:28:34
fr
fr
Weet iemand waarom volgens de NS reisplanner 10, 17 en 24 december de 3022 en de 3721 op zondag (soms) te Nml, Est en Ahz stoppen, maar de zondag daarna helemaal niet meer?  

02-12-2006 13:31:05
Somda
Somda
De weken daarop zijn nog niet verwerkt waarschijnlijk in VPT Het toevoegen van extra stops bij enkele treinen is een last-minute klus geweest, vandaar  

02-12-2006 13:32:56
fr
fr
Dat er extra gestopt wordt vind ik fijn, maar het staat zo onregelmatig in de reisplanner, dat ik me afvroeg of het misschien één of twee of drie uitzonderingen waren .  

02-12-2006 13:38:34
Somda
Somda
Zo uit mijn hoofd zijn er ook uitzonderingen in de 1900 op zondag- en/of zaterdagochtend, waarbij enkele trein als stopper rijden tussen Ehv en Tb. Ook moet er een 3600 in het weekend in de ochtend zijn die tussen Tb en Bd als stoptrein rijdt.  

02-12-2006 15:40:49
aestudent
aestudent
Quote
fr: Weet iemand waarom volgens de NS reisplanner 10, 17 en 24 december de 3022 en de 3721 op zondag (soms) te Nml, Est en Ahz stoppen, maar de zondag daarna helemaal niet meer?
Dat heeft niets met de nieuwe dienstregeling te maken, maar met werkzaamheden daar in de buurt...
 

02-12-2006 17:37:46
fr
fr
Dus stoppen er extra vroege treinen? Hoezo dat dan?  

02-12-2006 17:40:08
aestudent
aestudent
Stopt er iets extra's? Die stops zijn toch omdat een andere trein niet rijdt, of wel?

Edit: Ik heb net voor de zekerheid even gekeken bij de 10e, 17e en 24e, maar dan stopt de 3022 volgens de jaarplanning in elk geval nergens tussen Nm en Ah. Als die trein dat dus in de daguitwerking wel doet, dan zal daar ongetwijfeld een reden voor zijn (meestal werkzaamheden)...

Laatst bewerkt door aestudent op 02-12-2006 17:51
 

02-12-2006 18:31:58
fr
fr
Alle andere treinen naar Arnhem-Zuid, Elst en Nijmegen-Lent rijden zo te zien wel .  

02-12-2006 18:36:44
aestudent
aestudent
Tja, dan komen we de reden vast nog een keer te weten... Ik zal t.z.t. nog wel een keer kijken, als ik het niet vergeet.  

03-12-2006 16:53:24
freek500
freek500
Is er eigenlijk al meer bekend over de nieuwe IR treinen in de 1500?  

03-12-2006 21:05:04
j.jager
j.jager
Quote
bouwe: Uit de bijzondere materieelverplaatsing voor de nieuwe drgl:

Plan V verplaatsingen
811112 (4 stellen)
Zl 12.09
Gn 13.06


Ik zie deze rit niet in de doorkomststaat staan. Deze heeft er wel ingestaan. Rijd deze nou wel of niet?
 

03-12-2006 21:10:23
stephan90
stephan90
Ik vermoed van niet. Bij logistiek waren ze namelijk ook bezig om de 9100 van DM´90 te voorzien. Dus ik vrees geen mat´64 naar Gn  

03-12-2006 21:34:08
salieri
salieri
En wanneer komen de DM'90 dan in Gn? Hoelaat bedoel ik  

03-12-2006 22:35:54
bombardier
bombardier
Wat me opvalt dat de 5193 middernacht nog doorgaat naar Roosendaal in de nieuwe dienstregeling.
Goed voor mensen die laat thuiskomen. Nu was je vaak afhankelijk van de laatste 2100 trein.

Laatst bewerkt door bombardier op 03-12-2006 22:36
 

03-12-2006 23:29:07
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik zat vanmiddag eens met mijn schoonzusje door het spoorboekje te bladeren bij de tabellen 60 en 61 en het viel mij daar op dat de treinen in tabel 61a 2 minuten later in Dv zijn, dan de treinen in tabel 60a. En er is geen verschil in treinnummer....  

04-12-2006 01:03:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Het verschil is dat in 60a een aankomst- én vertrektijd staat, en in 61a alleen de vertrektijd. In mijn spoorboekje zijn die vertrektijden toch echt in beide tabellen gelijk  

04-12-2006 09:47:31
taigagaai
Moderator
taigagaai
Nu je het zegt, ja idd. Je hebt gelijk