Dienstregeling 2009, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
01-06-2008 19:14:08
fr
fr
Probleem is dat je dan ook met Veolia op Nijmegen - Nijmegen Heyendaal moet gaan rijden. Dat zie ik ook nog niet zo snel gebeuren eerlijk gezegd; dan had men er vermoedelijk een flinke poos voordat de concessie werd opgezet bij moeten zijn .  

01-06-2008 21:04:36
dumpy_dump
dumpy_dump
Het is in 2009 in ieder geval niet klaar... Voor 2009 moet je het doen met wat je nu hebt.  

01-06-2008 23:07:50
mren
mren
Quote
fr: Probleem is dat je dan ook met Veolia op Nijmegen - Nijmegen Heyendaal moet gaan rijden.

Hoeft geen punt te zijn, Veolia kan gewoon NS-BRV inhuren voor extra ritten (zoals CXX/Syntus op Aml-Mrb) en Veolia kan die dingen wel verkopen aan de opdrachtgevers voor een zacht prijsje onder mom van extra ritten richting universiteit.
 

01-06-2008 23:09:42
fabrierban
fabrierban
En wat als Veolia helemaal geen trek heeft in extra ritten?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-06-2008 23:10:44
mren
mren
Dat is iets anders. Mijn punt was vooral dat het concessie-technisch geen punt hoeft te zijn.  

01-06-2008 23:45:12
timtrein
timtrein
Quote
fabrier: De vraag is wat je dan gaat doen met die 11 minuten. Stilstaan in Nm?
Dat moet dan wel op spoor 1, bij de winkeltjes, anders gaat Servex klagen...
 

01-06-2008 23:48:38
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
willy84: i know, maar de draad doortrekken en daar is volgens mijn weten genoeg ruimte om te keren. Een Schothorst idee zeg maar om zo Nijmegen te ontlasten.


Op spoor 3 bedoel je dan zeker? Idee speelt al langer, volgens mij heeft de KAN dat al eens geopperd in 1 van hun ambitieuse projecten (alleen dan als doorgaande reizigerstrein ivm studentenverkeer naar Nmh).
 

02-06-2008 00:10:48
broek53
broek53
Sterker nog: het is al eens een Mogelijk Infra Project geweest (MIP) om een elektrische treindienst door te trekken naar Heijendaal. Dat zou dan gebeuren over het huidige "opgaande" Maaslijnspoor, het "afkomende" Maaslijnspoor werd dan het opgaande spoor en de Kranenburgse lijn het afkomende Maaslijnspoor. Dat project is niet doorgegaan omdat NS eigenlijk niet wilde en ProRail de investering niet "maatschappelijk rendabel" kon rekenen. Nu ken ik niet de vervoerwaarde van Heijendaal, maar wel de exploitatieve waarde van punten waar je kunt keren buiten de grote stations. Keren op de knooppunten die tot knelpunt geworden zijn, moet je eigenlijk niet willen; dat is zoiets als je auto parkeren op een verkeersplein (en dan terug willen steken). Doorrijden, liefst met de hoofdstroom mee, en als je dan ergens kunt keren waar ook nog een station ligt, is dat alleen maar mooi meegenomen.
Gemiste kans dus.
 

02-06-2008 00:15:29
fastguy84
fastguy84
In het PvE van de concessie Noord- & Midden-Limburg (incl. Maaslijn) staat:

Quote
3. Het KAN onderzoekt de mogelijkheid om extra treinen in te zetten op het trajectdeel Nijmegen - Nijmegen Heyendaal en de spitstreinen tussen Boxmeer en Nijmegen door te trekken naar Arnhem (en verder). De concessiehouder is verplicht om in goed overleg met de Provincie, het KAN en een eventuele andere vervoerder, hieraan zijn medewerking te verlenen.


(eenzelfde tekst staat trouwens in dit PvE over het traject Nm-Nmh-Groesbeek-Kranenburg-Kleve). Dus dat is geen probleem

@timtrein
Dat zou Servex wel leuk vinden natuurlijk... een lange stop naast hun winkeltje. Deed me denken aan de koffie op station Db, zie dit citaat van Wikipedia:

Quote

Jarenlang stond het station landelijk bekend om de goede koffie die er te krijgen zou zijn. In die tijd werd tijdens de treinstop het perron bevolkt door obers met dienbladen met koffie om de reizigers te bedienen die uit de raampjes hingen voor een "bakkie". Meestal waren de obers snel uitverkocht. Machinisten en hun conducteurs kregen een gratis bakje koffie als ze er voor zorgden dat de trein een half minuutje eerder op het station arriveerde, zodat er voor de obers meer tijd was om hun koffie aan de man te brengen. Als het maar even kon vertrokken ze ook iets later.
 

02-06-2008 07:45:56
htmtram
htmtram
Welk station was dat?  

02-06-2008 08:04:21
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dat staat boven de quote  

02-06-2008 16:20:22
timtrein
timtrein
Driebergen=Zeist dus.

Overigens is zo'n verhaal ook van Meppel bekend, in de tijd (laaang geleden) dat daar de treinen nog gesplitst werden.
 

02-06-2008 19:20:35
mich
mich
Vaak zie ik treinen de REP in Nijmegen oprijden, en even later weer terug. Kennelijk wordt de REP dan als keerpunt gebruikt. Een pendel naar Heyendaal is zeer wenselijk, dat station heeft reizigersaantallen waar je U tegen zegt. (ruim dan 1000 per uur in spits, vaak wel 400 tot zelfs 700(32220 ma) per trein)  

02-06-2008 19:21:52
mat64
mat64
dus het 3e spoor weer leggen? er kunnen toch maar 6 bakken op het perron van nu?  

02-06-2008 19:28:57
fr
fr
In 2005 kwam Nijmegen Heyendaal nog uit op 3183 reizigers per dag aldus http://www.treinreiziger.nl/punctualiteit/instappen.php . Nu met de stakingen zullen het er wel wat meer zijn gok ik zo .  

02-06-2008 19:35:12
mich
mich
Mijn getelde aantallen waren van buiten de staking%05%
Nu ga ik er niet eens aan beginnen te tellen wat daar in en uitstapt
 

02-06-2008 21:00:18
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
mat64: dus het 3e spoor weer leggen? er kunnen toch maar 6 bakken op het perron van nu?


ik geloof zoiets wel, of was het 8? Weet het niet meer zeker, is al een tijdje terug. Zie trouwens dat de Wikipedia pagina al weer is aangepast :

Quote
Er bestaan op dit moment discussies over een eventuele doortrekking van de bovenleiding vanaf Nijmegen naar station Nijmegen Heyendaal, zodat dit station straks ook een kopstation voor drukkere lijnen wordt.


Laatst bewerkt door SleutelMan op 02-06-2008 21:00
 

02-06-2008 21:19:35
mich
mich
Daar passen maar net 6 bakken, en dus net 9 bakken GTW.  

03-06-2008 11:27:52
hessel
hessel
Wat julie waarschijnlijk al weten is dat er weer een doorgaande IC van Zwolle naar Roosendaal komt gereden door 1700/1800 + Bds, maar vanaf AANSTAANDE zaterdag zullen alle setjes plan v al uit de sneltreindienst Zwolle - Nijmegen verdwijnen%04%!!!

Vanaf het einde van het jaar zal de stoptrein Zutphen - Arnhem - Nijmegen er weer zijn uitgevoerd door de Sgmm. Definitief einde van de plan V in Zutphen (voorlopig in ieder geval. Alleen de pendeldienst Arnhem - Ede-Wageningen zal nog door de V'tjes gereden worden.

Dat zijn de belangrijkste wijzigingen in het Oosten

Laatst bewerkt door hessel op 03-06-2008 11:37
 

03-06-2008 11:50:44
jeepee
jeepee
Bron?  

03-06-2008 11:55:57
broek53
broek53
Weet je dat eerste zeker? In de zogeheten acht-uur-doorsnede voor het wijzigingsblad van 15 juni staat nog een setje van 3xplan V in de 3700 opgenomen. (Nu is as. zaterdag ook geen 15 juni, maar goed..)  

03-06-2008 12:09:56
woepje
woepje
Quote
hessel: maar vanaf AANSTAANDE zaterdag zullen alle setjes plan v al uit de sneltreindienst Zwolle - Nijmegen verdwijnen%04%!!!
Puik plan is dat natuurlijk. Of dat vanaf zaterdag gebeurt of later; het gaat ongetwijfeld een keer gebeuren zodra de VIRM-IV instroom op toeren is.
 

03-06-2008 13:10:35
hessel
hessel
Ik heb vanmorgen met een machinist (die ook voor het spoorwegmuseum rijdt)gesproken waarvan ik zeker weet dat hij er niet naast zit. Ik zei zo dat ik deze zomer die setjes nog vast wilde leggen, maar toen zei hij dat het zaterdag al gebeurd is! Dat is mijn bron

Laatst bewerkt door hessel op 03-06-2008 13:15
 

03-06-2008 13:50:03
broek53
broek53
BJK weet ook niet alles Gecheckt bij de planning, en voor volgende week staat het setje van 3xV nog altijd gepland (in de dienst waarin 3720 voorkomt). Bij de huidige stand van zaken is dat na het wbl van 15 juni nog de hele zomer zo.  

03-06-2008 13:56:12
ruysdael
ruysdael
Waar halen ze het SGMm voor de 7600 vandaan (4700 rijdt Almo-Asd met 3 stellen heb ik begrepen, dus deze serie i.c.m. de 5800 vraagt nogal wat SGMm)? Optie die overblijft: de 7400?  

03-06-2008 14:04:14
broek53
broek53
Het komt niet 1:1 uit een andere serie, maar is meer een herschikking. De 4700 heeft een kortere omloop dan de huidige 4000 bijvoorbeeld, en de Sprinters gaan (zover ik weet) uit de 5500, terwijl de 7400 nog maar tot Breukelen rijdt en dus ook een kortere omloop krijgt. Daarnaast wordt er door de inzet van gerenoveerde tweetjes in combinatie met drieën ook een en ander efficiënter gemaakt/bespaard.

Laatst bewerkt door broek53 op 03-06-2008 14:04
 

03-06-2008 14:39:38
mark
mark
Het blijft natuurlijk wel een opmerkelijke inzet, immers is de serie 7600 nogal een eilandbedrijf... maar er zal wel meer achter zitten

* Mark vreest al voor Sprinters in de 7000 volgend jaar... %08%
 

03-06-2008 15:25:45
broek53
broek53
Nou, het "meer' is domweg een kwestie van de rijtijden. Anders was men ook niet op de gedachte gekomen, denk ik.  

03-06-2008 15:30:47
robbertc
robbertc
Overigens blijft er nog wel plan V in Zp in 2009: Er staan daar wat stellen uit de 7000-serie over in de nacht...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-06-2008 17:04:44
hessel
hessel
* Mark vreest al voor Sprinters in de 7000 volgend jaar... %08%

Ik vrees met je mee, maar denk maar zo: Gedeelde smart is halve smart
 

03-06-2008 17:15:35
joost01
joost01
Ik lees al een tijdje mee maar ik snap hier nog niet alles, kan iemand even wat toelichten misschien?

* Wat wordt straks de serie 4700?

* Iemand noemt de 7400 tot breukelen. Maar deze blijft toch in de brede spits doorrijden tot Asd? En er komt toch een frequentie bij? (Zodat in elk geval Ut-Bkl 4x/uur gaat)?

* Gaan de sprinters uit de huidige 4000? Wat komt daar in dan?

* Wat gaar de op de 5500 rijden? Weer Plan V?

* Wat zou het probleem zijn van SGMm op de 7000, ipv Plan V? Zelf vind ik SGMm comfortabeler dan Plan V, maar dit is misschien persoonlijk?

* De SGMm heeft een lagere topsnelheid dan Plan V. Het zou dus met name moeten worden ingezet op lijnen waar het ander (sneller) materieel niet in de weg zit, en je vaak stopt. De IJssellijn lijkt dan inderdaad goed geschikt(alleen de 3700 rijdt er sneller, cargo is sowieso langzamer). Is SGMm op het stuk tussen Utrecht en Veenendaal aansluiting dan juist niet heel onhandig? (druk traject, de 3000 vlak er achter) (op het stuk Ut-Asb is het natuurlijk prima, omdat ie daar een eigen baan heeft).
 

03-06-2008 17:24:43
broek53
broek53
Meeste antwoorden staan wel verspreid in deze en andere topics, maar een korte samenvatting is nooit weg.

* Wat wordt straks de serie 4700?
Uitgeest - Almere Oostvaarders, zijnde de huidige 4000 Utg - Asd gekoppeld aan de huidige 4600 Asd - Almo

* Iemand noemt de 7400 tot Breukelen. Maar deze blijft toch in de brede spits doorrijden tot Asd? En er komt toch een frequentie bij? (Zodat in elk geval Ut-Bkl 4x/uur gaat)?
De 7400 wordt ingekort tot Breukelen, de huidige 17400 (Utrecht - Veenendaal) wordt verlengd tot Breukelen - Veenendaal en in de spits tot Amsterdam C - Veenendaal.

* Gaan de sprinters uit de huidige 4000? Wat komt daar in dan?
In het noordelijke deel blijven de Sprinters, maar heten ze de 4700 , tussen Amsterdam en Rotterdam wordt het DDAR en in Amsterdam zitten ze vastgeknoopt aan de serie 4500 van/naar Enkhuizen (die als sneltrein tussen Asd en Hn gaat rijden en dus andere tijden krijgt)

* Wat gaat er op de 5500 rijden? Weer Plan V?
Dat zit er wel in, maar hou me daar nog niet aan.

* Wat zou het probleem zijn van SGMm op de 7000, ipv Plan V? Zelf vind ik SGMm comfortabeler dan Plan V, maar dit is misschien persoonlijk?
Ja, hier vervallen we weer in persoonlijke voorkeuren over comfort (dat gebeurt op Somda ongeveer om het andere onderwerp en om de twee weken, en ik hoop dat we dàt nu eens kunnen laten voor wat het is.
 

03-06-2008 17:34:18
WesselE
WesselE
Aha, dus de 4000 wordt geknipt en vanaf volgend jaar met DDAR gereden... Wat gebeurd er eigenlijk met de SGMm die overblijft, ik neem aan dat je met de SGMm die vrijkomt uit de 4000 teveel materieel hebt voor enkel de 4700. Gaat het overgebleven deel SGMm door naar de (1)7400 en de 7600?

Laatst bewerkt door WesselE op 03-06-2008 17:35


'Okeh'
 

03-06-2008 17:35:35
broek53
broek53
Ja, daar ging het een paar berichten geleden ook al over - alleen was toen de vraag andersom %09%  

03-06-2008 18:45:00
ruysdael
ruysdael
Misschien is dit overzichtje wel handig anders: http://nl.wikipedia.org/wiki/NS-dienstregeling_2009  

03-06-2008 18:49:04
geert
geert
In dit verband wel aardig om te vermelden dat ik afgelopen zaterdag tijdens een ritje Asd - Ut geconstateerd heb dat er begonnen is met de aanleg van het keerspoor te Bkl. Er lagen bovenleidingsportalen en stukken rails. Naar wat ik kon zien wordt het een spoor met een behoorlijke lengte (12 bakken?).

Verder nog een andere vraag: Hoe zit het eigenlijk met de keersporen te Amsterdam Holendrecht, bij het 'kruis van Holendrecht'. Komen deze er op korte termijn nog? En is het 'kruis van Holendrecht' al eens in gebruik?

Groetjes,
Geert.
 

03-06-2008 18:51:22
WesselE
WesselE
Wat ik nu zie op die Wikipedia pagina is dat de 17400 de hele dag gaat rijden tussen Ut en Bkl, en in de spits gaat rijden tussen Vndc en Asd. Ik had begrepen dat de 17400 de hele dag tussen Bkl en Vndc ging rijden, wat klopt er?

EDIT: En nu vallen me nog wat dingen op die wel op deze site staan, maar niet in het wikipedia artikel. Zo zou volgens berichten de 2100 via Hlm gaan rijden, maar dit staat niet in het artikel. Volgens het artikel wordt er met ingang van de nieuwe dienstregeling ook gestopt te Maarheeze, maar daarvan is nog niets te bekennen...

Laatst bewerkt door WesselE op 03-06-2008 18:55


'Okeh'
 

03-06-2008 18:59:05
bjornl
bjornl
Quote
geert: Verder nog een andere vraag: Hoe zit het eigenlijk met de keersporen te Amsterdam Holendrecht, bij het 'kruis van Holendrecht'. Komen deze er op korte termijn nog? En is het 'kruis van Holendrecht' al eens in gebruik?

Dat kruis is gebruikt toen er in het kader van werkzaamheden op Asb gekeerd werd (vanuit Ut). Ik ben even kwijt waar dat precies bij was, maar in mijn herinnering een zondag in januari.
 

03-06-2008 19:05:19
ruysdael
ruysdael
Quote
EDIT: En nu vallen me nog wat dingen op die wel op deze site staan, maar niet in het wikipedia artikel. Zo zou volgens berichten de 2100 via Hlm gaan rijden, maar dit staat niet in het artikel. Volgens het artikel wordt er met ingang van de nieuwe dienstregeling ook gestopt te Maarheeze, maar daarvan is nog niets te bekennen...
Het artikel klopt hier en daar ook niet. Eerst zeggen ze dat de HSL in DRGL 2010 pas open gaat, om vervolgens te zeggen dat de eerste reizigerstreinen in oktober 2008 er al over gaan...
 

03-06-2008 19:07:29
train85
train85
Quote
bjornl:
Quote
geert: Verder nog een andere vraag: Hoe zit het eigenlijk met de keersporen te Amsterdam Holendrecht, bij het 'kruis van Holendrecht'. Komen deze er op korte termijn nog? En is het 'kruis van Holendrecht' al eens in gebruik?

Dat kruis is gebruikt toen er in het kader van werkzaamheden op Asb gekeerd werd (vanuit Ut). Ik ben even kwijt waar dat precies bij was, maar in mijn herinnering een zondag in januari.
Wij gebruiken het kruis bij Holendrecht heel vaak bij nachtwerkzaamheden tussen Asd-Ut in de planning.
 

03-06-2008 19:16:57
mdj
mdj
Quote
Wikipedia zegt: Op 15 juni 2008 opent een extra perron te Deventer. Dit betekent dat de IC Amsterdam Centraal - Deventer niet meer hoeft te wachten in Apeldoorn. Dit scheelt 10 minuten. In de nieuwe dienstregeling wordt deze serie in de spits doorgetrokken naar Enschede.

8x per uur (2x 1500 2x 1600/1700 2x 7000 2x 7900)lijkt me een beetje overschot in de spits tussen Aml-Es, zeker omdat er al ICM in de spits van de 1600/1700 afgaat. Is het uberhoubt al zeker dat de 1500 de hele dag rijdt naar Dv/vanaf Dv?

Laatst bewerkt door mdj op 03-06-2008 19:17
 

03-06-2008 19:24:58
robbertc
robbertc
Nou, die 1500 gaat niet naar Es...
Verder blijft de Oude Lijn intact. Dus geen 2100 via Hlm.
 

03-06-2008 19:28:45
jeepee
jeepee
Er staat ook dat de 2900 in de spits (wanneer anders) door gaat rijden naar Zl. Die is ook nieuw voor mij, recentelijk was daar nog geen geld voor. Zal ook wel niet waar zijn lijkt me  

03-06-2008 19:36:33
robbertc
robbertc
idd!  

03-06-2008 19:41:20
ruysdael
ruysdael
Quote
Wikipedia: De stoptrein Hoofddorp - Hoorn Kersenboogerd gaat elk halfuur rijden en de inzet zal een combinatie van DDM-1 en DD-AR zijn, vanwege de koppeling aan de serie 4300 te Hoofddorp (Opstel).
Is dit ook al zeker?
 

03-06-2008 20:59:44
broek53
broek53
Die koppeling (door de keringen in het te krappe Hoofddorp Opstel) wel. Of daar dan ook DDM-1 tussen zal zitten, betwijfel ik, omdat die volgens mij de rijtijden van de 3300 niet zal kunnen halen. Ik denk dat de DDM-1 in die hoek in de 3900 loopt; die keert bijgevolg op zichzelf en is (als sneltrein) ook een betere serie voor DDM-1 dan de 4300 Maar zeker ben ik er nog niet van.  

03-06-2008 21:29:16
Iceman
Iceman
Ik denk dat de 4500 dit jaar wel heeft bewezen dat DDM-1 op zd>hn niet echt lekker werkt. Hoewel de 3300 die krappe kering op asd niet heeft natuurlijk.  

03-06-2008 21:37:41
maxime
maxime
Quote
broek53: Die koppeling (door de keringen in het te krappe Hoofddorp Opstel) wel. Of daar dan ook DDM-1 tussen zal zitten, betwijfel ik, omdat die volgens mij de rijtijden van de 3300 niet zal kunnen halen. Ik denk dat de DDM-1 in die hoek in de 3900 loopt; die keert bijgevolg op zichzelf en is (als sneltrein) ook een betere serie voor DDM-1 dan de 4300 Maar zeker ben ik er nog niet van.


Wordt het niet eens tijd dat de capaciteit van Hoofddorp Opstel vergroot wordt, volgens mij is er nu al een aantal jaar sprake van een "te krap" Hoofddorp Opstel?
 

03-06-2008 21:38:53
Somda
Somda
In de 3900/4300 voldoet de DDM-1 goed.Ik vond(en dat is persoonlijk ) dat de DDM-1 in de 4500 het ook wel kon bolwerken.Als de DDM-1 in de 3300 serie terecht gaat komen zal dat ook wel gaan.De rij tijden zijn mijns inziens goed te halen.%08%  

03-06-2008 21:42:10
Somda
Somda
Quote
maxime: Wordt het niet eens tijd dat de capaciteit van Hoofddorp Opstel vergroot wordt, volgens mij is er nu al een aantal jaar sprake van een "te krap" Hoofddorp Opstel?
Tijdens de laatste verbouwing werd er al gezegd dat er sporen bij zouden komen,waar nu de parkeerplaatsen zijn.En de tekening hangt ook bij de opzichter,maar tot nu toe is er niks gedaan.Zo als het nu gaat,is het redelijk goed te doen,maar als er meer trein bewegingen gaan komen dan wordt het idd wat aan de krappe kant.
 

03-06-2008 21:49:24
broek53
broek53
Ja, er zijn inmiddels de eerste ontwerpen voor drie extra keersporen en een extra opstelterrein in de loze ruimte richting Schiphol. Er moet ruimte voor zo'n 60 bakken extra komen in totaal. Daarnaast loopt een project om van twee van de sporen van Hoofddorp Midden keersporen te maken voor korte keringen van Sprinters (stoptreinen dus), om het aantal bewegingen via de wisselstraat naar de keersporen straks wat binnen de perken te houden.  

03-06-2008 22:03:55
willy84
willy84
Door het doortrekken van de Nood-Oost (en wellicht andere series) in de toekomst haal je toch ook wat druk van Hoofddorp opstel.  

03-06-2008 22:08:46
broek53
broek53
De prognoses voor de niet eens zo verre toekomst (het SAAL-tijdperk) lopen op tot 14 a 16 treinen per uur die naar Hfdo zouden moeten. Dan spreek je overigens ook al van meer dan 30 treinen per uur via Schiphol, dus ergens zal de wal het schip wel keren - maar veel minder dan de 12 per uur (spits: 14) die het in 2009 worden, zal het wel niet meer worden - is het idee.  

03-06-2008 22:13:36
woepje
woepje
Quote
wikipedia: De doordeweekse stoptrein Groningen - Zwolle (serie 9100) zal vanaf december 2x per uur gaan rijden i.p.v. het huidige 1x per uur.
Is hier al wat meer bekend over? Ik meende hier laatst gelezen te hebben dat het geweldige plan om de "stoppercity" Groningen - Schiphol alleen in Asn te laten stoppen maar dat dat alleen mogelijk is met een inhaalspoor omdat je anders in de knoei komt met goederenpaden. Indien de 9100 wel 2x uur per uur gaat rijden, gaat die 9100 dan niet door een goederenpad heen blijkbaar? En krijg je dan 3x per uur een stoptrein Groningen - Zwolle, waarvan 1x per uur een IC doorgaat van Zwolle naar Schiphol als blijkt dat de 700 zeker weten overal zal gaan stoppen tussen Groningen en Zwolle? Hoe zit het frequentie van de 9100 's avonds en in het weekend (met name zondag)? Een heleboel vragen, maar ik ben nogal nieuwsgierig %08%
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-06-2008 22:41:18
broek53
broek53
NS speelt in zekere zin en in zekere mate een spel. HET spel dat je moet spelen in de huidige barre tijden overigens. De dienstregelingaanvraag voor 2009 (van NS bij ProRail dus) omvat datgene wat je beschrijft: de 700 intercity maken en de 9100 tweemaal per uur. Die dienstreglingsvraag is strijdig met de dienstregelingvraag van de goederenvervoerders (nemen we met z'n allen aan) en nu is het aan ProRail om een oordeel te vellen en cpaciteit toe te wijzen aan het een, aan het ander of aan een zelf te verzinnen compromis. Ik zou mij geld dus maar niet direct zetten op een versnelde 700, eerlijk gezegd...

Het spel dat NS nu begint te spelen, is dat het bedrijf niet meer op voorhand zichzelf gaat amputeren in de dienstregeling "omdat het toch niet anders kan". Doe je dat namelijk, dan verandert er nooit iets, wan t ProRail gaat pas aan de slag als een baanvak of station "overbelst is verklaard".
 

03-06-2008 23:05:25
woepje
woepje
Ok duidelijk. Ik ga er dan maar vanuit dat de kans op 2x 9100 net zo klein is als de kans op een snelle 700 met alleen stop te Asn. We wachten dan maar op het oordeel van ProRail...  

03-06-2008 23:36:32
willy84
willy84
Dat vind ik wel een bijzonder aparte manier van communiceren. Dat zoiets via zo'n weg moet gaan. Dan kan NS (en andere uiteraard) wel overal extra paden aanvragen.
Gelukkig is er voor onze heren juristen voldoende werk.
 

04-06-2008 12:40:43
mren
mren
Quote
joost01: * Wat zou het probleem zijn van SGMm op de 7000, ipv Plan V? Zelf vind ik SGMm comfortabeler dan Plan V, maar dit is misschien persoonlijk?

* De SGMm heeft een lagere topsnelheid dan Plan V. Het zou dus met name moeten worden ingezet op lijnen waar het ander (sneller) materieel niet in de weg zit, en je vaak stopt.


Je geeft hier zelf al het antwoord op je eigen vraag. Er zijn weinig stoptreinseries waar de haltes zo ver uit elkaar liggen als is de 7000, dus daar wil je vooral spul hebben met een hoge topsnelheid.
 

04-06-2008 13:00:25
broek53
broek53
Quote
willy84: Dat vind ik wel een bijzonder aparte manier van communiceren. Dat zoiets via zo'n weg moet gaan. Dan kan NS (en andere uiteraard) wel overal extra paden aanvragen. Gelukkig is er voor onze heren juristen voldoende werk.
Zo bijzonder apart is dat niet, hoor. Tot nu toe heeft de NS altijd gekeken en overlegd wat er mogelijk is en er nog eventueel in gemasseerd zou kunnen worden, en is dat gaan aanvragen. Met als (bijkomend) gevolg dat NS zelf aan de klanten (Locov) mag gaan uitleggen dat het bedrijf eigenlijk wel wat anders zou willen, maar niet kan/mag. dat is geen sterk verhaal. Voor een majeure verbetering als deze is de methode een stuk duidelijker om je wensen publiek kenbaar te maken en het eventueel door Prorail publiekelijk te laten afserveren. Daarnaast is het een dossier waaraan Prorail onmiddellijk iets kan doen: het gaat uiteindelijk om de verdeling van de capaciteit, niet om iets dat in beton gegoten zit en niet 1,2,3 veranderd kan worden.
 

04-06-2008 13:15:20
vinny004
vinny004
Als je de wensbeeld-dgl wilt draaien tussen Zwolle en Groningen:
2x p/u: IC (stopt alleen te Assen)
2x p/u: Sprinter
Dan moet er dus wel worden geinvesteerd in fysieke infrastructuur; of de één van de snelle IC's moet standaard een trager pad krijgen (achter een goederentrein aan).
 

04-06-2008 13:27:08
woepje
woepje
Ok, inhaalspoor aanleggen dus. Tot in welk stadium is het inhaalspoor vandaag de dag? Zijn de 1001 onderzoeken naar het aanleggen van dat inhaalspoor al eens afgerond? Is er groen licht vanuit de overheid/provincies/gemeenten/ProRail/NSR of wie daar ook wat over te zeggen heeft? Indien het al akkoord is, wanneer denkt men de boel te gaan aanleggen dan? Ik ga er vanuit dat het inhaalspoor er pas van DRGL 2010 aangelegd is (als het niet later is). Hopelijk rijdt de HSL dan ook een beetje zodat de dienstregeling toch op z'n kop moet ivm doortrekking van de IC's Gn - Shl naar Ledn en Gvc.  

04-06-2008 14:53:28
willy84
willy84
Het zou idd fijn zijn als die wijziging niet na de indienststelling van de Hanzelijn ingaat. Anders moet je de opzet nog een keer veranderen namelijk. Is er ter plaatse voldoende ruimte beschikbaar op de gewenste plek? (ben niet bekend aldaar)  

04-06-2008 17:36:01
dh3201
dh3201
Is dat goederenpad elk uur aangevraagd?
Vroeger viel er wel eens planmatig een reizigerstrein uit omdat er dan een goederentrein ingelegd was, maar de rest van de dag kon op dat basispatroon gewoon een reizigerstrein rijden.


Shqiperise-lopers?
 

04-06-2008 17:49:30
lucky
lucky
Nee, niet 1 keer. Maar een schatting van mijn kant is dat er toch zeker 4-6 paden worden aangevraad.. en dan krijg je wel een hele rare gebroken dienst.  

04-06-2008 18:04:05
jeepee
jeepee
Jij weet welke cargopaden er aangevraagd zijn? Je kunt op basis van de huidige DRGL al een beetje gokken wat er aangevraagd wordt ri On en verder uit Zl. Een DRGL met 6x per dag een trein die buiten patroon valt lijkt me erg onzinnig. Dan kun je beter de huidige situatie houden.  

04-06-2008 18:29:20
davidov08
davidov08
Is het niet een idee om de 700 (samen met 500) in de spits IC te laten rijden (met alleen stop in Asn, zeg 6 treinen ochtend, 6 in de avond, ma-vr), natuurlijk onder de voorwaarde dat de stopper in deze periode ook 2x pu rijd. In deze periode kunnen er dan even geen cargo treinen rijden, maar die hebben de rest van alle dagen + weekend tot hun beschikking. Aardig compromis voordat er, na 20 jaar vergaderen, eindelijk een inhaalspoor komt. Immers, vooral in de spits is het in de 500 dringen om dat niemand zit te wachten op al die stops op Zl-Gn van de 700.  

04-06-2008 19:32:18
robbertc
robbertc
Quote
woepje: Ok, inhaalspoor aanleggen dus. Tot in welk stadium is het inhaalspoor vandaag de dag? Zijn de 1001 onderzoeken naar het aanleggen van dat inhaalspoor al eens afgerond? Is er groen licht vanuit de overheid/provincies/gemeenten/ProRail/NSR of wie daar ook wat over te zeggen heeft? Indien het al akkoord is, wanneer denkt men de boel te gaan aanleggen dan? Ik ga er vanuit dat het inhaalspoor er pas van DRGL 2010 aangelegd is (als het niet later is).

Waar komt dit id van een inhaalspoor eigenlijk vandaan / wat is de bron dat er een inhaalspoor komt? Volgens mij zijn er namelijk (laat ik het mild zeggen) niet echt concrete plannen om een inhaalspoor aan te leggen (maar ik kan het mis hebben, hoor )
 

04-06-2008 20:18:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Het inhaalspoor ligt er al, maar is niet lang genoeg Maargoed, ook de verlenging van het inhaalspoor zie ik niet op het overzicht met indienststellingsdata op de ProRail-site staan


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-06-2008 22:46:41
floriss
floriss
Het verlengen van het inhaalspoor bij Beilen, om goederentreinen aan de kant te kunnen zetten, is een besluit van de minister van Verkeer en Waterstaat, de heer Eurlings. Dit besluit is voortgekomen uit een motie van de Tweede Kamer, als reactie op de ontwerpdienstregeling 2007-2009, waarbij landsdelen buiten de randstad, hun reistijd zagen toenemen. Verkeer en Waterstaat kreeg de opdracht om plannen uit te werken voor het versnellen van treinen op bepaalde baanvakken. 160 km/h op een aantal trajecten, waaronder Boxtel - Eindhoven en Almere - Lelystad maakten daar onderdeel van uit. Verder gaat het nog om de 20 miljoen euro voor de minuut reistijdwinst tussen Sittard en Heerlen, het defintieve nog te bouwen perron in Deventer en dus ook de inhaalvoorziening in Beilen. Wat zo'n zeven minuten aan reistijd zou moeten opleveren.

Bronnen: ongetwijfeld een of ander topic binnen Somda en anders de website van Verkeer en Waterstaat.

Laatst bewerkt door floriss op 04-06-2008 22:49
 

04-06-2008 22:50:57
keesje
keesje
Het verhaal met 2x per uur IC (700/500) en 2x per uur 9100 zal heel waarschijnlijk naar 2010 gaan.  

05-06-2008 09:21:48
joost01
joost01
Dit is de link naar het voorstel van Eurlings, dat zoals gezegd is aangenomen door de kamer. Het geld komt (als ik het goed herinner) uit het zuiderzeelijn-potje.

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/200710779_tcm195-211620.pdf
 

05-06-2008 13:55:57
abcde
abcde
bedankt voor de link.

Voor 'slechts' € 4 miljoen kunnen de wachtsporen in Beilen uitgebreid worden, en boek je op de IC 7 minuten tijdwinst.
Je zou toch vandaag de spa in de grond willen steken ?!
 

05-06-2008 13:56:47
woepje
woepje
Quote
keesje: Het verhaal met 2x per uur IC (700/500) en 2x per uur 9100 zal heel waarschijnlijk naar 2010 gaan.
Dat denk ik ook wel ja. Dan kan de drgl sowiso op de kop (doortrekken van Shl naar Ledn en Gvc) vanwege de HSL die dan waarschijnlijk wel goed rijdt tegen die tijd. Dat zie ik namelijk in 2009 ook nog niet gebeuren.
 

05-06-2008 13:59:12
broek53
broek53
Tuurlijk, en waarom denk je dus dat NS het spel speelt door luid en en plein public de verbetering van Zl - Gn te verkondigen? (waarmee we terug zijn op wat ik aan het begin van dit deel van het topic beweerde.)  

06-06-2008 15:27:46
lucky
lucky
Quote
abcde:
Quote
joost01: Dit is de link naar het voorstel van Eurlings, dat zoals gezegd is aangenomen door de kamer. Het geld komt (als ik het goed herinner) uit het zuiderzeelijn-potje.

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/200710779_tcm195-211620.pdf


bedankt voor de link.

Voor 'slechts' € 4 miljoen kunnen de wachtsporen in Beilen uitgebreid worden, en boek je op de IC 7 minuten tijdwinst.
Je zou toch vandaag de spa in de grond willen steken ?!


Het is 10 minuten reiswinst. De stop ic doet 10 minuten langer over dat hele stuk. Het is niet omdat ik in Groningen woon, maar groningen is de 8ste grootste stad van Nederland. De 7 grotere steden hebben allen minimaal een kwartiersverbinding met de randstad, of liggen in de randstad. Dat Gronigen dan maar 1 "IC" heeft is een beetje karig...

Wat ik me wel afvraag waarom zoiets 4 miljoen moet kosten? Dat is echt absurt veel voor een stukje spoor vervangen van 300 meter.
 

06-06-2008 15:39:54
nielske90
nielske90
Quote
lucky: Het is niet omdat ik in Groningen woon, maar groningen is de 8ste grootste stad van Nederland. De 7 grotere steden hebben allen minimaal een kwartiersverbinding met de randstad, of liggen in de randstad. Dat Gronigen dan maar 1 "IC" heeft is een beetje karig...

Wat voor kwartiersverbinding heeft Tilburg (nummer 6, de aanstaande nummer 5)? En nee, niet zeggen 2x ri.Rtd en 2x ri.Ut, want als je naar Ut wilt heb je niks aan een trein die ook naar de Randstad gaat.%03% Het is overigens wel terecht als er een tweede IC komt naar Gn...

Overigens vind ik een reistijdwinst van 10 minuten toch al heel wat, en zoveel is 4 miljoen dan ook weer niet... Die 2 minuten in Zuid-Limburg, dát is absurd...
 

06-06-2008 15:47:59
broek53
broek53
Ja, ik ben veel gewend aan bouwkosten voor spoorse infra en aan zes nullen zit je al heel gauw, maar 4 mio voor een verlengd inhaalspoor klinkt wel als erg veel. Meestal wordt dit soort relatief hoge kosten veroorzaakt als er veel grondwerk/bodemverbetering nodig is en een flink stukje beveiligingswerk. Als je dan in de bovenleiding ook nog een of twee open spaninrichtingen tegenkomt die verplaatst moeten worden, dan spreek je ondertussen wel over een paar miljoen. Maar vier mio...?  

06-06-2008 15:49:20
lucky
lucky
Tb heeft inderdaad wel ong hetzelfde verhaal, met als verschil dat er stoppers zijn die aansluiten op IC's richting westen (in ht en bd)

De 9100 sluit alsnog niet aan op een enkele trein en er is een overstap van 20 minuten op de 5600, dus dat is ook geen optie.

Laatst bewerkt door lucky op 06-06-2008 15:49
 

06-06-2008 16:13:21
dumpy_dump
dumpy_dump
Groningen heeft dan die 700 nog.

Leuk gegoochel verder, met die inwoneraantallen, maar gelukkig speelt er meer mee voor de bepaling welke frequentie een plaats met een andere plaats heeft. Vervoeromvang en -potentie, bijvoorbeeld.
 

06-06-2008 16:49:42
abcde
abcde
Quote
lucky:
Het is 10 minuten reiswinst. De stop ic doet 10 minuten langer over dat hele stuk. Het is niet omdat ik in Groningen woon, maar groningen is de 8ste grootste stad van Nederland. De 7 grotere steden hebben allen minimaal een kwartiersverbinding met de randstad, of liggen in de randstad. Dat Gronigen dan maar 1 "IC" heeft is een beetje karig...



Tja mee eens.
Ik heb het al eens geschreven : de drgl ten noorden van Amersfoort (Schothorst nu), en zeker de drgl ten noorden van Zwolle is nog gelijk aan Spoorslag 70. Sla je spoorboekje van 1970 er maar op na, je ziet geen verandering in het BUP.

Ik weet geen ander belangrijk traject te vinden, waar dit ook van geldt.

Laatst bewerkt door abcde op 06-06-2008 16:50
 

06-06-2008 16:50:52
broek53
broek53
Aan Groningen hangt qua spoor natuurlijk het hele noordelijke nevelijnen-verhaal vast, waarmee ik maar wil zeggen dat het bepaald niet alleen over de stad Groningen gaat - maar over een groot deel van de provincie.  

06-06-2008 16:57:28
robbertc
robbertc
@ abcde: Gedeeltelijk natuurlijk: de 500, 700 en 9100 (ri randstad) zijn in 2007 van half-uur gewisseld.  

06-06-2008 17:08:48
mren
mren
Die wisseling was min of meer noodzakelijk omdat de 140 in de NO werd geïntegreerd, anders zou je vanaf Hgl 3 IC's achterelkaar naar Asd/Shl hebben.

Nadeel hiervan is oa dat in Es de 1600 op de 1700 keert en andersom, waar de laatste qua reizigersaantallen (en dus ook materieelinzet) wat groter is. Het is dan omlooptechnisch ook wel handig om met je 1700 op een andere 1700 te keren, maar goed, dat zijn details.
 

06-06-2008 17:15:46
hvondelen
hvondelen
Quote
dumpy_dump: Groningen heeft dan die 700 nog.

Leuk gegoochel verder, met die inwoneraantallen, maar gelukkig speelt er meer mee voor de bepaling welke frequentie een plaats met een andere plaats heeft. Vervoeromvang en -potentie, bijvoorbeeld.


En Leiden Centraal is één van de drukste stations van Nederland, terwijl de stad hooguit 120.000 inwoners telt, het ligt op een drukke plek tussen twee belangerijke corridors.
Dus met inwoneraantallen kan je niet zo veel, Groningen ligt gewoon wat wij in Nederland noemen: Afgelegen van de rest van het land. Ik ben nog nooit in de spits in Groningen geweest maar veel overstappers zal je wel niet hebben, het station moet het puur van de stad hebben. Maarja toch blijft één IC wel weinig, maar 4 is ook weer overkill denk ik.....%03%


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

06-06-2008 17:21:27
timtrein
timtrein
Overstappers van/naar de IC's denk ik vooral voor mensen uit Assen, Haren etc. Maar dat is moeilijk te zeggen.  

06-06-2008 17:57:14
mren
mren
Quote
hvondelen: Maarja toch blijft één IC wel weinig, maar 4 is ook weer overkill denk ik.....%03%

Er natuurlijk ook nog een hoop regionaal verkeer van/naar steden in de buurt.

Het is ook niet voor niet dat hier in het Twentse vanaf DRGL 2009 6 treinen per uur gaan rijden op Aml-Hgl-Es; er is heel veel onderling verkeer (Hgl en Es zijn praktisch al één stad) en ook overdag zitten de treinen hier akelig vol op dat stukje.

Nu is het gebied Assen-Groningen wat uitgestrekter, maar ik denk dat er genoeg forensen zijn op dat stuk. Ook op Wolvega-Heerenveen-Leeuwarden trouwens. Steenwijk/Meppel zijn weer meer op Zwolle gericht.
 

06-06-2008 18:14:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
lucky: Tb heeft inderdaad wel ong hetzelfde verhaal, met als verschil dat er stoppers zijn die aansluiten op IC's richting westen (in ht en bd)
Tja, via Ht heb je inderdaad een kwartiersdienst met één overstap. Richting Bd heb je niet zoveel aan die stoptrein, dan kan je net zo goed 20 minuten later de IC nemen waar je anders in Bd op overstapt
De 3600 rijdt weliswaar in kwartierligging met de 1900 naar Bd, maar biedt daar een fantastische aanfluiting op de 2200. Je kan nog net de sluitseinen zien nu de werkzaamheden in Bd bezig zijn, in de tijd dat je cross-platform kon overstappen wilde deze 0-minuten overstap nog weleens haalbaar zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-06-2008 10:19:17
joost01
joost01
Hoeveel mensen wonen er in Groningen en werken of studeren er in Amsterdam en gaan er dagelijks heen en weer? En hoeveel mensen forenzen dagelijks tussen Utrecht en Amsterdam? Dat zijn nogal verschillen die er toe doen  

07-06-2008 10:26:06
jeepee
jeepee
De vergelijkingen die hier gemaakt worden zijn inderdaad niet reëel. Wel absurd is het dat een lijn met 15.000 - 20.000 reizigers slechts 1,5 IC per uur heeft. Daar kan dus best wel een IC bij dunkt mij.  

07-06-2008 11:17:40
jzwoferink
jzwoferink
De sprinters zijn toch niet geschikt om in de 7000 te rijden, door de opstaptreden kunnen ze bij mijn weten niet langs het perron van Rijssen en Borne.  

07-06-2008 12:03:52
mren
mren
Problemen zijn er om opgelost te worden.  

07-06-2008 14:46:29
lucky
lucky
Quote
joost01: Hoeveel mensen wonen er in Groningen en werken of studeren er in Amsterdam en gaan er dagelijks heen en weer? En hoeveel mensen forenzen dagelijks tussen Utrecht en Amsterdam? Dat zijn nogal verschillen die er toe doen


Je hoeft ook niet tot het eindpunt te reizen he. Gn - zl/amf/ut is het grootste gedeelte. De 700 doet over gn - zl dus 10 minuten extra omdat het overal stopt, en er is dus maar 1 IC naar zl..

Denk niet dat er veel forenzen zijn die elke dag gn - shl ofzo doen, behalve vakantiegangers.
 

12-06-2008 16:31:39
dennis3
dennis3
lees op de gemeente hengelo site dat de berlijntrein van 4 x naar 7 x per dag gaat rijden%02% wanneer gaat dit in??? ook 14 december 2008  

12-06-2008 16:47:22
thijs
thijs
Yeps.  

12-06-2008 16:49:01
broek53
broek53
Jawel, ergens in dit eindeloze topic staat dat ook al De Berlijntrein gaat in een regelmatige tweeuurdienst rijden, daar komt het op neer.  

12-06-2008 17:02:20
ruysdael
ruysdael
Waarvan één stam ook in een vroege of late (?) 1600 zal rijden, begreep ik.  

12-06-2008 17:22:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
Zelfs de nieuwe nummers staan al ergens genoemd. Dus gewoon ff zoeken. Daar is niets mis mee  

12-06-2008 22:24:27
Dre
Dre
Maar voor de iets luiere medemens komt de (concept) treinnummerlijst maar weer eens ter tafel, de nummers in de 14x en 24x serie (en de aasluitende LLT's in de 8234x en 8244x serie) mag u er zelf uit halen :
http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/30742B9B-ACB7-472E-9DE2-CC09F3A76325/0/Versie901conceptTreinnummerlijst.xls
 

28-06-2008 18:53:44
Damian
Damian
Quote
robbertc: Nou, die 1500 gaat niet naar Es...
Verder blijft de Oude Lijn intact. Dus geen 2100 via Hlm.


De 1500 gaat vanaf Asd als IC naar Ekz rijden. Op dit moment is de prognose dat het een combinatie van Getrokken mat en Virm gaat worden.

De 2100 serie gaat pas via Hlm rijden als de HSL in gebruik is, en dan 2x per uur door naar VS. Tevens gaan er dan 2 stoptreinen vanad Gvc naar Asd rijden. De 1 gaat via Hlm, de andere via Shl. De 3300 gaat dan ook doorrijden naar Gvc. Ook de 700/1600 gaat dan doorrijden naar Gvc. De 2200 krijgt als keerpunt Hlm. Het zal mij niet verbazen als dan de 2200 en 3400 aan elkaar gekoppeld worden zodat er een verbinding Ddr-Hn ontstaat, ideaal om met DDM1 te rijden.
 

28-06-2008 18:56:45
robbertc
robbertc
Sinds wanneer is dat van die 1500 naar Ekz besloten?! Das dan namelijk groot nieuws, dat ik niet aan heb zien komen...