01-06-2008 19:14:08 | ||
---|---|---|
fr
![]() |
Probleem is dat je dan ook met Veolia op Nijmegen - Nijmegen Heyendaal moet gaan rijden. Dat zie ik ook nog niet zo snel gebeuren eerlijk gezegd; dan had men er vermoedelijk een flinke poos voordat de concessie werd opgezet bij moeten zijn ![]() |
01-06-2008 21:04:36 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Het is in 2009 in ieder geval niet klaar... Voor 2009 moet je het doen met wat je nu hebt. |
01-06-2008 23:07:50 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Hoeft geen punt te zijn, Veolia kan gewoon NS-BRV inhuren voor extra ritten (zoals CXX/Syntus op Aml-Mrb) en Veolia kan die dingen wel verkopen aan de opdrachtgevers voor een zacht prijsje onder mom van extra ritten richting universiteit. |
01-06-2008 23:09:42 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
En wat als Veolia helemaal geen trek heeft in extra ritten? |
![]() |
advertentie |
01-06-2008 23:10:44 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat is iets anders. Mijn punt was vooral dat het concessie-technisch geen punt hoeft te zijn. |
01-06-2008 23:45:12 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteDat moet dan wel op spoor 1, bij de winkeltjes, anders gaat Servex klagen... ![]() |
01-06-2008 23:48:38 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
Quote Op spoor 3 bedoel je dan zeker? Idee speelt al langer, volgens mij heeft de KAN dat al eens geopperd in 1 van hun ambitieuse projecten (alleen dan als doorgaande reizigerstrein ivm studentenverkeer naar Nmh). |
02-06-2008 00:10:48 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Sterker nog: het is al eens een Mogelijk Infra Project geweest (MIP) om een elektrische treindienst door te trekken naar Heijendaal. Dat zou dan gebeuren over het huidige "opgaande" Maaslijnspoor, het "afkomende" Maaslijnspoor werd dan het opgaande spoor en de Kranenburgse lijn het afkomende Maaslijnspoor. Dat project is niet doorgegaan omdat NS eigenlijk niet wilde en ProRail de investering niet "maatschappelijk rendabel" kon rekenen. Nu ken ik niet de vervoerwaarde van Heijendaal, maar wel de exploitatieve waarde van punten waar je kunt keren buiten de grote stations. Keren op de knooppunten die tot knelpunt geworden zijn, moet je eigenlijk niet willen; dat is zoiets als je auto parkeren op een verkeersplein (en dan terug willen steken). Doorrijden, liefst met de hoofdstroom mee, en als je dan ergens kunt keren waar ook nog een station ligt, is dat alleen maar mooi meegenomen. Gemiste kans dus. |
02-06-2008 00:15:29 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
In het PvE van de concessie Noord- & Midden-Limburg (incl. Maaslijn) staat:Quote (eenzelfde tekst staat trouwens in dit PvE over het traject Nm-Nmh-Groesbeek-Kranenburg-Kleve). Dus dat is geen probleem @timtrein Dat zou Servex wel leuk vinden natuurlijk... een lange stop naast hun winkeltje. Deed me denken aan de koffie op station Db, zie dit citaat van Wikipedia: Quote |
02-06-2008 07:45:56 | ||
---|---|---|
htmtram
![]() |
Welk station was dat? |
02-06-2008 08:04:21 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Dat staat boven de quote ![]() |
02-06-2008 16:20:22 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Driebergen=Zeist dus. Overigens is zo'n verhaal ook van Meppel bekend, in de tijd (laaang geleden) dat daar de treinen nog gesplitst werden. |
02-06-2008 19:20:35 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Vaak zie ik treinen de REP in Nijmegen oprijden, en even later weer terug. Kennelijk wordt de REP dan als keerpunt gebruikt. Een pendel naar Heyendaal is zeer wenselijk, dat station heeft reizigersaantallen waar je U tegen zegt. (ruim dan 1000 per uur in spits, vaak wel 400 tot zelfs 700(32220 ma) per trein) |
02-06-2008 19:21:52 | ||
---|---|---|
mat64
![]() |
dus het 3e spoor weer leggen? er kunnen toch maar 6 bakken op het perron van nu? |
02-06-2008 19:28:57 | ||
---|---|---|
fr
![]() |
In 2005 kwam Nijmegen Heyendaal nog uit op 3183 reizigers per dag aldus http://www.treinreiziger.nl/punctualiteit/instappen.php . Nu met de stakingen zullen het er wel wat meer zijn gok ik zo ![]() |
02-06-2008 19:35:12 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Mijn getelde aantallen waren van buiten de staking%05% Nu ga ik er niet eens aan beginnen te tellen wat daar in en uitstapt ![]() |
02-06-2008 21:00:18 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
Quote ik geloof zoiets wel, of was het 8? Weet het niet meer zeker, is al een tijdje terug. Zie trouwens dat de Wikipedia pagina al weer is aangepast ![]() Quote Laatst bewerkt door SleutelMan op 02-06-2008 21:00 |
02-06-2008 21:19:35 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Daar passen maar net 6 bakken, en dus net 9 bakken GTW. |
03-06-2008 11:27:52 | ||
---|---|---|
hessel
![]() |
Wat julie waarschijnlijk al weten is dat er weer een doorgaande IC van Zwolle naar Roosendaal komt gereden door 1700/1800 + Bds, maar vanaf AANSTAANDE zaterdag zullen alle setjes plan v al uit de sneltreindienst Zwolle - Nijmegen verdwijnen%04%!!! Vanaf het einde van het jaar zal de stoptrein Zutphen - Arnhem - Nijmegen er weer zijn uitgevoerd door de Sgmm. Definitief einde van de plan V in Zutphen (voorlopig in ieder geval. Alleen de pendeldienst Arnhem - Ede-Wageningen zal nog door de V'tjes gereden worden. Dat zijn de belangrijkste wijzigingen in het Oosten ![]() Laatst bewerkt door hessel op 03-06-2008 11:37 |
03-06-2008 11:50:44 | ||
---|---|---|
jeepee
![]() |
Bron? |
03-06-2008 11:55:57 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Weet je dat eerste zeker? In de zogeheten acht-uur-doorsnede voor het wijzigingsblad van 15 juni staat nog een setje van 3xplan V in de 3700 opgenomen. (Nu is as. zaterdag ook geen 15 juni, maar goed..) |
03-06-2008 12:09:56 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuotePuik plan is dat natuurlijk. Of dat vanaf zaterdag gebeurt of later; het gaat ongetwijfeld een keer gebeuren zodra de VIRM-IV instroom op toeren is. |
03-06-2008 13:10:35 | ||
---|---|---|
hessel
![]() |
Ik heb vanmorgen met een machinist (die ook voor het spoorwegmuseum rijdt)gesproken waarvan ik zeker weet dat hij er niet naast zit. Ik zei zo dat ik deze zomer die setjes nog vast wilde leggen, maar toen zei hij dat het zaterdag al gebeurd is! Dat is mijn bron![]() Laatst bewerkt door hessel op 03-06-2008 13:15 |
03-06-2008 13:50:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
BJK weet ook niet alles ![]() |
03-06-2008 13:56:12 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Waar halen ze het SGMm voor de 7600 vandaan (4700 rijdt Almo-Asd met 3 stellen heb ik begrepen, dus deze serie i.c.m. de 5800 vraagt nogal wat SGMm)? Optie die overblijft: de 7400? |
03-06-2008 14:04:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het komt niet 1:1 uit een andere serie, maar is meer een herschikking. De 4700 heeft een kortere omloop dan de huidige 4000 bijvoorbeeld, en de Sprinters gaan (zover ik weet) uit de 5500, terwijl de 7400 nog maar tot Breukelen rijdt en dus ook een kortere omloop krijgt. Daarnaast wordt er door de inzet van gerenoveerde tweetjes in combinatie met drieën ook een en ander efficiënter gemaakt/bespaard. Laatst bewerkt door broek53 op 03-06-2008 14:04 |
03-06-2008 14:39:38 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Het blijft natuurlijk wel een opmerkelijke inzet, immers is de serie 7600 nogal een eilandbedrijf... maar er zal wel meer achter zitten ![]() * Mark vreest al voor Sprinters in de 7000 volgend jaar... %08% |
03-06-2008 15:25:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nou, het "meer' is domweg een kwestie van de rijtijden. Anders was men ook niet op de gedachte gekomen, denk ik. |
03-06-2008 15:30:47 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Overigens blijft er nog wel plan V in Zp in 2009: Er staan daar wat stellen uit de 7000-serie over in de nacht... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-06-2008 17:04:44 | ||
---|---|---|
hessel
![]() |
* Mark vreest al voor Sprinters in de 7000 volgend jaar... %08% Ik vrees met je mee, maar denk maar zo: Gedeelde smart is halve smart ![]() |
03-06-2008 17:15:35 | ||
---|---|---|
joost01
![]() |
Ik lees al een tijdje mee maar ik snap hier nog niet alles, kan iemand even wat toelichten misschien? * Wat wordt straks de serie 4700? * Iemand noemt de 7400 tot breukelen. Maar deze blijft toch in de brede spits doorrijden tot Asd? En er komt toch een frequentie bij? (Zodat in elk geval Ut-Bkl 4x/uur gaat)? * Gaan de sprinters uit de huidige 4000? Wat komt daar in dan? * Wat gaar de op de 5500 rijden? Weer Plan V? * Wat zou het probleem zijn van SGMm op de 7000, ipv Plan V? Zelf vind ik SGMm comfortabeler dan Plan V, maar dit is misschien persoonlijk? * De SGMm heeft een lagere topsnelheid dan Plan V. Het zou dus met name moeten worden ingezet op lijnen waar het ander (sneller) materieel niet in de weg zit, en je vaak stopt. De IJssellijn lijkt dan inderdaad goed geschikt(alleen de 3700 rijdt er sneller, cargo is sowieso langzamer). Is SGMm op het stuk tussen Utrecht en Veenendaal aansluiting dan juist niet heel onhandig? (druk traject, de 3000 vlak er achter) (op het stuk Ut-Asb is het natuurlijk prima, omdat ie daar een eigen baan heeft). |
03-06-2008 17:24:43 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Meeste antwoorden staan wel verspreid in deze en andere topics, maar een korte samenvatting is nooit weg. * Wat wordt straks de serie 4700? Uitgeest - Almere Oostvaarders, zijnde de huidige 4000 Utg - Asd gekoppeld aan de huidige 4600 Asd - Almo * Iemand noemt de 7400 tot Breukelen. Maar deze blijft toch in de brede spits doorrijden tot Asd? En er komt toch een frequentie bij? (Zodat in elk geval Ut-Bkl 4x/uur gaat)? De 7400 wordt ingekort tot Breukelen, de huidige 17400 (Utrecht - Veenendaal) wordt verlengd tot Breukelen - Veenendaal en in de spits tot Amsterdam C - Veenendaal. * Gaan de sprinters uit de huidige 4000? Wat komt daar in dan? In het noordelijke deel blijven de Sprinters, maar heten ze de 4700 ![]() * Wat gaat er op de 5500 rijden? Weer Plan V? Dat zit er wel in, maar hou me daar nog niet aan. * Wat zou het probleem zijn van SGMm op de 7000, ipv Plan V? Zelf vind ik SGMm comfortabeler dan Plan V, maar dit is misschien persoonlijk? Ja, hier vervallen we weer in persoonlijke voorkeuren over comfort (dat gebeurt op Somda ongeveer om het andere onderwerp en om de twee weken, en ik hoop dat we dàt nu eens kunnen laten voor wat het is. |
03-06-2008 17:34:18 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Aha, dus de 4000 wordt geknipt en vanaf volgend jaar met DDAR gereden... Wat gebeurd er eigenlijk met de SGMm die overblijft, ik neem aan dat je met de SGMm die vrijkomt uit de 4000 teveel materieel hebt voor enkel de 4700. Gaat het overgebleven deel SGMm door naar de (1)7400 en de 7600? Laatst bewerkt door WesselE op 03-06-2008 17:35 'Okeh' |
03-06-2008 17:35:35 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, daar ging het een paar berichten geleden ook al over - alleen was toen de vraag andersom %09% |
03-06-2008 18:45:00 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Misschien is dit overzichtje wel handig anders: http://nl.wikipedia.org/wiki/NS-dienstregeling_2009 |
03-06-2008 18:49:04 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
In dit verband wel aardig om te vermelden dat ik afgelopen zaterdag tijdens een ritje Asd - Ut geconstateerd heb dat er begonnen is met de aanleg van het keerspoor te Bkl. Er lagen bovenleidingsportalen en stukken rails. Naar wat ik kon zien wordt het een spoor met een behoorlijke lengte (12 bakken?). Verder nog een andere vraag: Hoe zit het eigenlijk met de keersporen te Amsterdam Holendrecht, bij het 'kruis van Holendrecht'. Komen deze er op korte termijn nog? En is het 'kruis van Holendrecht' al eens in gebruik? Groetjes, Geert. |
03-06-2008 18:51:22 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Wat ik nu zie op die Wikipedia pagina is dat de 17400 de hele dag gaat rijden tussen Ut en Bkl, en in de spits gaat rijden tussen Vndc en Asd. Ik had begrepen dat de 17400 de hele dag tussen Bkl en Vndc ging rijden, wat klopt er? EDIT: En nu vallen me nog wat dingen op die wel op deze site staan, maar niet in het wikipedia artikel. Zo zou volgens berichten de 2100 via Hlm gaan rijden, maar dit staat niet in het artikel. Volgens het artikel wordt er met ingang van de nieuwe dienstregeling ook gestopt te Maarheeze, maar daarvan is nog niets te bekennen... Laatst bewerkt door WesselE op 03-06-2008 18:55 'Okeh' |
03-06-2008 18:59:05 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Quote Dat kruis is gebruikt toen er in het kader van werkzaamheden op Asb gekeerd werd (vanuit Ut). Ik ben even kwijt waar dat precies bij was, maar in mijn herinnering een zondag in januari. |
03-06-2008 19:05:19 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteHet artikel klopt hier en daar ook niet. Eerst zeggen ze dat de HSL in DRGL 2010 pas open gaat, om vervolgens te zeggen dat de eerste reizigerstreinen in oktober 2008 er al over gaan... |
03-06-2008 19:07:29 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteWij gebruiken het kruis bij Holendrecht heel vaak bij nachtwerkzaamheden tussen Asd-Ut in de planning. |
03-06-2008 19:16:57 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Quote 8x per uur (2x 1500 2x 1600/1700 2x 7000 2x 7900)lijkt me een beetje overschot in de spits tussen Aml-Es, zeker omdat er al ICM in de spits van de 1600/1700 afgaat. Is het uberhoubt al zeker dat de 1500 de hele dag rijdt naar Dv/vanaf Dv? Laatst bewerkt door mdj op 03-06-2008 19:17 |
03-06-2008 19:24:58 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Nou, die 1500 gaat niet naar Es... Verder blijft de Oude Lijn intact. Dus geen 2100 via Hlm. |
03-06-2008 19:28:45 | ||
---|---|---|
jeepee
![]() |
Er staat ook dat de 2900 in de spits (wanneer anders) door gaat rijden naar Zl. Die is ook nieuw voor mij, recentelijk was daar nog geen geld voor. Zal ook wel niet waar zijn lijkt me![]() |
03-06-2008 19:36:33 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
idd! |
03-06-2008 19:41:20 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteIs dit ook al zeker? |
03-06-2008 20:59:44 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Die koppeling (door de keringen in het te krappe Hoofddorp Opstel) wel. Of daar dan ook DDM-1 tussen zal zitten, betwijfel ik, omdat die volgens mij de rijtijden van de 3300 niet zal kunnen halen. Ik denk dat de DDM-1 in die hoek in de 3900 loopt; die keert bijgevolg op zichzelf en is (als sneltrein) ook een betere serie voor DDM-1 dan de 4300 Maar zeker ben ik er nog niet van. |
03-06-2008 21:29:16 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ik denk dat de 4500 dit jaar wel heeft bewezen dat DDM-1 op zd>hn niet echt lekker werkt. Hoewel de 3300 die krappe kering op asd niet heeft natuurlijk. |
03-06-2008 21:37:41 | ||
---|---|---|
maxime
![]() |
Quote Wordt het niet eens tijd dat de capaciteit van Hoofddorp Opstel vergroot wordt, volgens mij is er nu al een aantal jaar sprake van een "te krap" Hoofddorp Opstel? |
03-06-2008 21:49:24 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, er zijn inmiddels de eerste ontwerpen voor drie extra keersporen en een extra opstelterrein in de loze ruimte richting Schiphol. Er moet ruimte voor zo'n 60 bakken extra komen in totaal. Daarnaast loopt een project om van twee van de sporen van Hoofddorp Midden keersporen te maken voor korte keringen van Sprinters (stoptreinen dus), om het aantal bewegingen via de wisselstraat naar de keersporen straks wat binnen de perken te houden. |
03-06-2008 22:03:55 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Door het doortrekken van de Nood-Oost (en wellicht andere series) in de toekomst haal je toch ook wat druk van Hoofddorp opstel. |
03-06-2008 22:08:46 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De prognoses voor de niet eens zo verre toekomst (het SAAL-tijdperk![]() |
03-06-2008 22:13:36 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuoteIs hier al wat meer bekend over? Ik meende hier laatst gelezen te hebben dat het geweldige plan om de "stoppercity" Groningen - Schiphol alleen in Asn te laten stoppen maar dat dat alleen mogelijk is met een inhaalspoor omdat je anders in de knoei komt met goederenpaden. Indien de 9100 wel 2x uur per uur gaat rijden, gaat die 9100 dan niet door een goederenpad heen blijkbaar? En krijg je dan 3x per uur een stoptrein Groningen - Zwolle, waarvan 1x per uur een IC doorgaat van Zwolle naar Schiphol als blijkt dat de 700 zeker weten overal zal gaan stoppen tussen Groningen en Zwolle? Hoe zit het frequentie van de 9100 's avonds en in het weekend (met name zondag)? Een heleboel vragen, maar ik ben nogal nieuwsgierig %08% |
![]() |
advertentie |
03-06-2008 22:41:18 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
NS speelt in zekere zin en in zekere mate een spel. HET spel dat je moet spelen in de huidige barre tijden overigens. De dienstregelingaanvraag voor 2009 (van NS bij ProRail dus) omvat datgene wat je beschrijft: de 700 intercity maken en de 9100 tweemaal per uur. Die dienstreglingsvraag is strijdig met de dienstregelingvraag van de goederenvervoerders (nemen we met z'n allen aan) en nu is het aan ProRail om een oordeel te vellen en cpaciteit toe te wijzen aan het een, aan het ander of aan een zelf te verzinnen compromis. Ik zou mij geld dus maar niet direct zetten op een versnelde 700, eerlijk gezegd... Het spel dat NS nu begint te spelen, is dat het bedrijf niet meer op voorhand zichzelf gaat amputeren in de dienstregeling "omdat het toch niet anders kan". Doe je dat namelijk, dan verandert er nooit iets, wan t ProRail gaat pas aan de slag als een baanvak of station "overbelst is verklaard". |
03-06-2008 23:05:25 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Ok duidelijk. Ik ga er dan maar vanuit dat de kans op 2x 9100 net zo klein is als de kans op een snelle 700 met alleen stop te Asn![]() |
03-06-2008 23:36:32 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Dat vind ik wel een bijzonder aparte manier van communiceren. Dat zoiets via zo'n weg moet gaan. Dan kan NS (en andere uiteraard) wel overal extra paden aanvragen. Gelukkig is er voor onze heren juristen voldoende werk. |
04-06-2008 12:40:43 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Je geeft hier zelf al het antwoord op je eigen vraag. Er zijn weinig stoptreinseries waar de haltes zo ver uit elkaar liggen als is de 7000, dus daar wil je vooral spul hebben met een hoge topsnelheid. |
04-06-2008 13:00:25 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteZo bijzonder apart is dat niet, hoor. Tot nu toe heeft de NS altijd gekeken en overlegd wat er mogelijk is en er nog eventueel in gemasseerd zou kunnen worden, en is dat gaan aanvragen. Met als (bijkomend) gevolg dat NS zelf aan de klanten (Locov) mag gaan uitleggen dat het bedrijf eigenlijk wel wat anders zou willen, maar niet kan/mag. dat is geen sterk verhaal. Voor een majeure verbetering als deze is de methode een stuk duidelijker om je wensen publiek kenbaar te maken en het eventueel door Prorail publiekelijk te laten afserveren. Daarnaast is het een dossier waaraan Prorail onmiddellijk iets kan doen: het gaat uiteindelijk om de verdeling van de capaciteit, niet om iets dat in beton gegoten zit en niet 1,2,3 veranderd kan worden. |
04-06-2008 13:15:20 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
Als je de wensbeeld-dgl wilt draaien tussen Zwolle en Groningen: 2x p/u: IC (stopt alleen te Assen) 2x p/u: Sprinter Dan moet er dus wel worden geinvesteerd in fysieke infrastructuur; of de één van de snelle IC's moet standaard een trager pad krijgen (achter een goederentrein aan). |
04-06-2008 13:27:08 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Ok, inhaalspoor aanleggen dus. Tot in welk stadium is het inhaalspoor vandaag de dag? Zijn de 1001 onderzoeken naar het aanleggen van dat inhaalspoor al eens afgerond? Is er groen licht vanuit de overheid/provincies/gemeenten/ProRail/NSR of wie daar ook wat over te zeggen heeft? Indien het al akkoord is, wanneer denkt men de boel te gaan aanleggen dan? Ik ga er vanuit dat het inhaalspoor er pas van DRGL 2010 aangelegd is (als het niet later is). Hopelijk rijdt de HSL dan ook een beetje zodat de dienstregeling toch op z'n kop moet ivm doortrekking van de IC's Gn - Shl naar Ledn en Gvc. |
04-06-2008 14:53:28 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Het zou idd fijn zijn als die wijziging niet na de indienststelling van de Hanzelijn ingaat. Anders moet je de opzet nog een keer veranderen namelijk. Is er ter plaatse voldoende ruimte beschikbaar op de gewenste plek? (ben niet bekend aldaar) |
04-06-2008 17:36:01 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Is dat goederenpad elk uur aangevraagd? Vroeger viel er wel eens planmatig een reizigerstrein uit omdat er dan een goederentrein ingelegd was, maar de rest van de dag kon op dat basispatroon gewoon een reizigerstrein rijden. Shqiperise-lopers? |
04-06-2008 17:49:30 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Nee, niet 1 keer. Maar een schatting van mijn kant is dat er toch zeker 4-6 paden worden aangevraad.. en dan krijg je wel een hele rare gebroken dienst. |
04-06-2008 18:04:05 | ||
---|---|---|
jeepee
![]() |
Jij weet welke cargopaden er aangevraagd zijn? Je kunt op basis van de huidige DRGL al een beetje gokken wat er aangevraagd wordt ri On en verder uit Zl. Een DRGL met 6x per dag een trein die buiten patroon valt lijkt me erg onzinnig. Dan kun je beter de huidige situatie houden. |
04-06-2008 18:29:20 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Is het niet een idee om de 700 (samen met 500) in de spits IC te laten rijden (met alleen stop in Asn, zeg 6 treinen ochtend, 6 in de avond, ma-vr), natuurlijk onder de voorwaarde dat de stopper in deze periode ook 2x pu rijd. In deze periode kunnen er dan even geen cargo treinen rijden, maar die hebben de rest van alle dagen + weekend tot hun beschikking. Aardig compromis voordat er, na 20 jaar vergaderen, eindelijk een inhaalspoor komt. Immers, vooral in de spits is het in de 500 dringen om dat niemand zit te wachten op al die stops op Zl-Gn van de 700. |
04-06-2008 19:32:18 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Quote Waar komt dit id van een inhaalspoor eigenlijk vandaan / wat is de bron dat er een inhaalspoor komt? Volgens mij zijn er namelijk (laat ik het mild zeggen) niet echt concrete plannen om een inhaalspoor aan te leggen (maar ik kan het mis hebben, hoor ![]() |
04-06-2008 20:18:56 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Het inhaalspoor ligt er al, maar is niet lang genoeg![]() ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
04-06-2008 22:46:41 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Het verlengen van het inhaalspoor bij Beilen, om goederentreinen aan de kant te kunnen zetten, is een besluit van de minister van Verkeer en Waterstaat, de heer Eurlings. Dit besluit is voortgekomen uit een motie van de Tweede Kamer, als reactie op de ontwerpdienstregeling 2007-2009, waarbij landsdelen buiten de randstad, hun reistijd zagen toenemen. Verkeer en Waterstaat kreeg de opdracht om plannen uit te werken voor het versnellen van treinen op bepaalde baanvakken. 160 km/h op een aantal trajecten, waaronder Boxtel - Eindhoven en Almere - Lelystad maakten daar onderdeel van uit. Verder gaat het nog om de 20 miljoen euro voor de minuut reistijdwinst tussen Sittard en Heerlen, het defintieve nog te bouwen perron in Deventer en dus ook de inhaalvoorziening in Beilen. Wat zo'n zeven minuten aan reistijd zou moeten opleveren. Bronnen: ongetwijfeld een of ander topic binnen Somda en anders de website van Verkeer en Waterstaat. Laatst bewerkt door floriss op 04-06-2008 22:49 |
04-06-2008 22:50:57 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Het verhaal met 2x per uur IC (700/500) en 2x per uur 9100 zal heel waarschijnlijk naar 2010 gaan. |
05-06-2008 09:21:48 | ||
---|---|---|
joost01
![]() |
Dit is de link naar het voorstel van Eurlings, dat zoals gezegd is aangenomen door de kamer. Het geld komt (als ik het goed herinner) uit het zuiderzeelijn-potje. http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/200710779_tcm195-211620.pdf |
05-06-2008 13:55:57 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
bedankt voor de link. Voor 'slechts' € 4 miljoen kunnen de wachtsporen in Beilen uitgebreid worden, en boek je op de IC 7 minuten tijdwinst. Je zou toch vandaag de spa in de grond willen steken ?! ![]() |
05-06-2008 13:56:47 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuoteDat denk ik ook wel ja. Dan kan de drgl sowiso op de kop (doortrekken van Shl naar Ledn en Gvc) vanwege de HSL die dan waarschijnlijk wel goed rijdt tegen die tijd. Dat zie ik namelijk in 2009 ook nog niet gebeuren. |
05-06-2008 13:59:12 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Tuurlijk, en waarom denk je dus dat NS het spel speelt door luid en en plein public de verbetering van Zl - Gn te verkondigen? (waarmee we terug zijn op wat ik aan het begin van dit deel van het topic beweerde.) |
06-06-2008 15:27:46 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Het is 10 minuten reiswinst. De stop ic doet 10 minuten langer over dat hele stuk. Het is niet omdat ik in Groningen woon, maar groningen is de 8ste grootste stad van Nederland. De 7 grotere steden hebben allen minimaal een kwartiersverbinding met de randstad, of liggen in de randstad. Dat Gronigen dan maar 1 "IC" heeft is een beetje karig... Wat ik me wel afvraag waarom zoiets 4 miljoen moet kosten? Dat is echt absurt veel voor een stukje spoor vervangen van 300 meter. |
06-06-2008 15:39:54 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Quote Wat voor kwartiersverbinding heeft Tilburg (nummer 6, de aanstaande nummer 5)? En nee, niet zeggen 2x ri.Rtd en 2x ri.Ut, want als je naar Ut wilt heb je niks aan een trein die ook naar de Randstad gaat.%03% Het is overigens wel terecht als er een tweede IC komt naar Gn... ![]() Overigens vind ik een reistijdwinst van 10 minuten toch al heel wat, en zoveel is 4 miljoen dan ook weer niet... ![]() ![]() |
06-06-2008 15:47:59 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, ik ben veel gewend aan bouwkosten voor spoorse infra en aan zes nullen zit je al heel gauw, maar 4 mio voor een verlengd inhaalspoor klinkt wel als erg veel. Meestal wordt dit soort relatief hoge kosten veroorzaakt als er veel grondwerk/bodemverbetering nodig is en een flink stukje beveiligingswerk. Als je dan in de bovenleiding ook nog een of twee open spaninrichtingen tegenkomt die verplaatst moeten worden, dan spreek je ondertussen wel over een paar miljoen. Maar vier mio...? |
06-06-2008 15:49:20 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Tb heeft inderdaad wel ong hetzelfde verhaal, met als verschil dat er stoppers zijn die aansluiten op IC's richting westen (in ht en bd) De 9100 sluit alsnog niet aan op een enkele trein en er is een overstap van 20 minuten op de 5600, dus dat is ook geen optie. Laatst bewerkt door lucky op 06-06-2008 15:49 |
06-06-2008 16:13:21 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Groningen heeft dan die 700 nog. Leuk gegoochel verder, met die inwoneraantallen, maar gelukkig speelt er meer mee voor de bepaling welke frequentie een plaats met een andere plaats heeft. Vervoeromvang en -potentie, bijvoorbeeld. |
06-06-2008 16:49:42 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Tja mee eens. Ik heb het al eens geschreven : de drgl ten noorden van Amersfoort (Schothorst nu), en zeker de drgl ten noorden van Zwolle is nog gelijk aan Spoorslag 70. Sla je spoorboekje van 1970 er maar op na, je ziet geen verandering in het BUP. ![]() Ik weet geen ander belangrijk traject te vinden, waar dit ook van geldt. Laatst bewerkt door abcde op 06-06-2008 16:50 |
06-06-2008 16:50:52 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Aan Groningen hangt qua spoor natuurlijk het hele noordelijke nevelijnen-verhaal vast, waarmee ik maar wil zeggen dat het bepaald niet alleen over de stad Groningen gaat - maar over een groot deel van de provincie. |
06-06-2008 16:57:28 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
@ abcde: Gedeeltelijk natuurlijk: de 500, 700 en 9100 (ri randstad) zijn in 2007 van half-uur gewisseld. |
06-06-2008 17:08:48 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Die wisseling was min of meer noodzakelijk omdat de 140 in de NO werd geïntegreerd, anders zou je vanaf Hgl 3 IC's achterelkaar naar Asd/Shl hebben. Nadeel hiervan is oa dat in Es de 1600 op de 1700 keert en andersom, waar de laatste qua reizigersaantallen (en dus ook materieelinzet) wat groter is. Het is dan omlooptechnisch ook wel handig om met je 1700 op een andere 1700 te keren, maar goed, dat zijn details. |
06-06-2008 17:15:46 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Quote En Leiden Centraal is één van de drukste stations van Nederland, terwijl de stad hooguit 120.000 inwoners telt, het ligt op een drukke plek tussen twee belangerijke corridors. Dus met inwoneraantallen kan je niet zo veel, Groningen ligt gewoon wat wij in Nederland noemen: Afgelegen van de rest van het land. Ik ben nog nooit in de spits in Groningen geweest maar veel overstappers zal je wel niet hebben, het station moet het puur van de stad hebben. Maarja toch blijft één IC wel weinig, maar 4 is ook weer overkill denk ik.....%03% http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
06-06-2008 17:21:27 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Overstappers van/naar de IC's denk ik vooral voor mensen uit Assen, Haren etc. Maar dat is moeilijk te zeggen. |
06-06-2008 17:57:14 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Er natuurlijk ook nog een hoop regionaal verkeer van/naar steden in de buurt. Het is ook niet voor niet dat hier in het Twentse vanaf DRGL 2009 6 treinen per uur gaan rijden op Aml-Hgl-Es; er is heel veel onderling verkeer (Hgl en Es zijn praktisch al één stad) en ook overdag zitten de treinen hier akelig vol op dat stukje. Nu is het gebied Assen-Groningen wat uitgestrekter, maar ik denk dat er genoeg forensen zijn op dat stuk. Ook op Wolvega-Heerenveen-Leeuwarden trouwens. Steenwijk/Meppel zijn weer meer op Zwolle gericht. |
06-06-2008 18:14:15 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteTja, via Ht heb je inderdaad een kwartiersdienst met één overstap. Richting Bd heb je niet zoveel aan die stoptrein, dan kan je net zo goed 20 minuten later de IC nemen waar je anders in Bd op overstapt ![]() De 3600 rijdt weliswaar in kwartierligging met de 1900 naar Bd, maar biedt daar een fantastische aanfluiting op de 2200. Je kan nog net de sluitseinen zien nu de werkzaamheden in Bd bezig zijn, in de tijd dat je cross-platform kon overstappen wilde deze 0-minuten overstap nog weleens haalbaar zijn. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
07-06-2008 10:19:17 | ||
---|---|---|
joost01
![]() |
Hoeveel mensen wonen er in Groningen en werken of studeren er in Amsterdam en gaan er dagelijks heen en weer? En hoeveel mensen forenzen dagelijks tussen Utrecht en Amsterdam? Dat zijn nogal verschillen die er toe doen![]() |
07-06-2008 10:26:06 | ||
---|---|---|
jeepee
![]() |
De vergelijkingen die hier gemaakt worden zijn inderdaad niet reëel. Wel absurd is het dat een lijn met 15.000 - 20.000 reizigers slechts 1,5 IC per uur heeft. Daar kan dus best wel een IC bij dunkt mij. |
07-06-2008 11:17:40 | ||
---|---|---|
jzwoferink
![]() |
De sprinters zijn toch niet geschikt om in de 7000 te rijden, door de opstaptreden kunnen ze bij mijn weten niet langs het perron van Rijssen en Borne. |
07-06-2008 12:03:52 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Problemen zijn er om opgelost te worden. |
07-06-2008 14:46:29 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Je hoeft ook niet tot het eindpunt te reizen he. ![]() Denk niet dat er veel forenzen zijn die elke dag gn - shl ofzo doen, behalve vakantiegangers. |
12-06-2008 16:31:39 | ||
---|---|---|
dennis3
![]() |
lees op de gemeente hengelo site dat de berlijntrein van 4 x naar 7 x per dag gaat rijden%02% wanneer gaat dit in??? ook 14 december 2008![]() |
12-06-2008 16:47:22 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Yeps. |
12-06-2008 16:49:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Jawel, ergens in dit eindeloze topic staat dat ook al ![]() |
12-06-2008 17:02:20 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Waarvan één stam ook in een vroege of late (?) 1600 zal rijden, begreep ik. |
12-06-2008 17:22:00 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Zelfs de nieuwe nummers staan al ergens genoemd. Dus gewoon ff zoeken. Daar is niets mis mee![]() |
12-06-2008 22:24:27 | ||
---|---|---|
Dre
![]() |
Maar voor de iets luiere medemens komt de (concept) treinnummerlijst maar weer eens ter tafel, de nummers in de 14x en 24x serie (en de aasluitende LLT's in de 8234x en 8244x serie) mag u er zelf uit halen ![]() http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/30742B9B-ACB7-472E-9DE2-CC09F3A76325/0/Versie901conceptTreinnummerlijst.xls |
28-06-2008 18:53:44 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
Quote De 1500 gaat vanaf Asd als IC naar Ekz rijden. Op dit moment is de prognose dat het een combinatie van Getrokken mat en Virm gaat worden. De 2100 serie gaat pas via Hlm rijden als de HSL in gebruik is, en dan 2x per uur door naar VS. Tevens gaan er dan 2 stoptreinen vanad Gvc naar Asd rijden. De 1 gaat via Hlm, de andere via Shl. De 3300 gaat dan ook doorrijden naar Gvc. Ook de 700/1600 gaat dan doorrijden naar Gvc. De 2200 krijgt als keerpunt Hlm. Het zal mij niet verbazen als dan de 2200 en 3400 aan elkaar gekoppeld worden zodat er een verbinding Ddr-Hn ontstaat, ideaal om met DDM1 te rijden. |
28-06-2008 18:56:45 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Sinds wanneer is dat van die 1500 naar Ekz besloten?! Das dan namelijk groot nieuws, dat ik niet aan heb zien komen... |