11-01-2008 11:48:36 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Schiphol is ook HET grote knelpunt van het spoorwegnet zo'n beetje. De plannen op termijn geven een groei aan tot 30 en in de meest wilde plannentot 36 treinen per uur. Het huidige Schiphol kan 24 treinen per uur aan, dus Tom Poes (of meer technische knutselaars) worden al aangeroepen een passende list te verzinnen. Maar wat ik maar zeggen wil: of die groei nu van de Zuidtak of de Westtak af komt, maakt in dit verband niet zoveel uit. De meest lastige capaciteitsbeperking zit 'm overigens niet eens op de Westtak, maar op de Transformatorweg Aansluiting (de aantakking van de Westhavensporen, naast de werkplaats Zaanstraat). Daar wordt nu wel aan een vrije kruising gepuzzeld en gerekend. |
11-01-2008 12:08:07 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
En die reizigers moeten er in Schiphol allemaal uit of in? Ik zou liever kiezen voor een uitbreiding in wat lichtere vormen van vervoer. Zoals een sneltram/metro. |
11-01-2008 12:10:25 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Ja fijn, lekker slepen met al die koffers![]() |
11-01-2008 12:39:17 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Een deel van de reizigers zit met de metro dichter op zijn bestemming dan met de trein. Dus minder slepen. |
![]() |
advertentie |
11-01-2008 13:31:52 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Quote Niet helemaal waar, de 800/900 stopten in de spits regelmatig extra op Sloterdijk. Ik weet alleen niet hoe structureel dat was. Over de Westtak: de metro heeft daar naar mijn weten de benodigde capaciteit voor 4 sporigheid ingenomen. Doortrekking van de Nood-Zuidlijn metro naar Schiphol lijkt mij vrij logisch, maar dat zal niet voor 2020 gebeuren, schat ik zo in. |
11-01-2008 13:33:42 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Dan begrijp ik je niet: wat is het voordeel van het laten overstappen van reizigers op bv de metro boven het niet rijden van rechtstreekse treinen naar Shl? Ik zou het toch wel fijn vinden als ik maar 1x mijn bagage in de trein hoef te zetten totdat ik op Shl ben. En vlak voor Shl in een tram of metro stappen waarin je de gemiddelde straatrover veel sneller aantreft, zou ik niet zo heel leuk vinden eigenlijk. Naast het extra sjouwen. Maar hoe dan ook: In Ah/Nm zal men deze rechtstreekse verbinding vast niet erg vinden ![]() |
11-01-2008 13:37:47 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Stop van de 8/900 op Ass was niet structureel. De ringlijn langs de westtak ligt een viersporig spoor niet in de weg (zelfs op Sloterdijk hoog houdt de metro om die reden eerbiedig afstand van de spoorse sporen). Een doortrek van de metro naar Schiphol zit er inderdaad niet snel in, mag je vrezen, maar het zou in ieder geval veel lokaal vervoer Amsterdam - Schiphol weghalen bij het spoor. Het strjdige is dat we voor die periode ook dromen van Amsterdam Zuid in het project Zuidas, en daarmee ook dromen dat dan alle treinen van de HSL naar Zuid gaan - waarmee er weer ruimte genoeg is voor gewoon treinverkeer over de Westtak... ![]() |
11-01-2008 13:49:07 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Quote Geen overstap van tram op trein maar rechtstreeks met de metro naar Schiphol. Misschien dat het nog sneller is ook, als een metro veel vaker rijdt. Maar zoals gezegd: Dit zal echt niet voo 2020 gebeuren. De NS schijnt er op tegen te zijn, heb ik eens ergens gelezen, omdat de lijn Schiphol-Amsterdam CS behoorlijk veel geld opleverd. Heel veel toeristen die een enkeltje zonder korting kopen. |
11-01-2008 13:54:29 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Voor NS is de verbinding een goudmijntje (relatief dan), maar of NS nu voor of tegen een metroverbinding is, dat legt verder geen gewicht in de schaal. |
11-01-2008 14:04:35 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Ik kan me natuurlijk voorstellen dat NS er niet van harte aan mee gaat werken. Een doortrekking zou wel heel logisch zijn. Het zou een erg goede en snelle verbinding naar het centrum van Amsterdam opleveren. Nog iets anders: Ik heb een leuk stuk uit het tijdschrift: "De ingenieur" dat ga ik binnenkort proberen in te scannen, ergens op de HvA/UvA. Een interessant artikel over hoe de spoorcapaciteit kan worden vergroot en over het rondje randstad, eventueel door een magneetbaan. Wel relevant mbt de toekomst. Ook wordt er ingegaan op de drgl, de lucht eruit halen en dat soort zaken. Ook staat er iets in over het tekort aan opstel capaciteit dat over een aantal jaar zal kunnen gaan spelen. |
11-01-2008 14:13:18 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
@willy84 Met de metro vanuit Gn of Mt naar Shl zie ik in ieder geval niet zitten... En wat ik probeer duidelijk te maken: vanaf Asd of Asb zou ik dat dus ook niet zien zitten omdat ik in zo'n geval onnodig moet overstappen met al mijn rommel in een lokaal vervoermiddel dat meestal nog een hoop randfiguren aantrekt. Gelukkig hoeft het ook niet in 2009 ![]() |
11-01-2008 14:16:14 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Jullie denken allemaal andersom. Maar redeneer eens vanuit shl? Willen alle toeristen wel naar asd centraal? Zou het voor toeristen niet veel antrekkelijker zijn om uit te stappen in hartje centrum? Als ze vanaf shl daar nu met de metro kunnen komen dan is dat sneller en korter. |
11-01-2008 14:29:18 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Er zijn (ver gevorderde) plannen voor een RER (soort metro) Van Schiphol naar Almere. Deze zou er voor 2020 moeten zijn, aldus OV-magazine. |
11-01-2008 14:48:34 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
Het zou fijn zijn als er eens iemand met écht verstand van zaken zich zou bezig houden met een integrale OV-visie in de regio Amsterdam. Tot die tijd lijkt het me verstandig om ook de HI-speed treinen toegankelijk te maken voor reizigers Amsterdam Schiphol. Dat lijkt mij het allerverstandigst. Zodoende houdt Schiphol een frequente treinverbinding met Amsterdam Centraal. |
11-01-2008 15:15:05 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Heel leuk met de metro vanuit Groningen of Maastricht. Het gaat natuurlijk om Amsterdam en haar metronetwerk. Vanuit het Centrum ben je zonder overstappen en ik gok ook nog eens sneller op Schiphol dan met de trein via het CS. En ja, ik denk dat de meeste toeristen naar Amsterdam centrum komen. Metro heeft ook het grote voordeel van veel meer haltes. De meeste mensen wonen nog steeds niet vlakbij een treinstation. Quote Heb je het nu over het laatste nummer? Ik heb op OV magazine nog wel wat af te dingen. Zo stond in het laatste nr dat ik gelezen heb, meen dec, dat de metro tussen Amstel en CS vol zit. Ze vergete er echter bij te vertellen dat er permanent maar 4 bakken rijden ipv de mogelijke 8. Voorts gaan ze ook niet in op de derde wereld toestand van het materieel. Quote Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is nu teveel versnippert. Je kunt het stadsvervoer, en met name de metro, niet los zien van de trein in mijn optiek. Daarom moet er 1 autoriteit zijn op dat gebied. We dwalen wel enigzins af, maar ik vind het altijd een heel leuk onderwerp, en ook relevant vanwege bovenstaande reden. (samenhang) Laatst bewerkt door willy84 op 11-01-2008 15:19 |
11-01-2008 15:20:50 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
QuoteMaar je kunt de 800 serie makkelijk via de Zuidtak naar Schiphol laten rijden. Dat staat geheel los van het doortrekken van de Noord-Zuidlijn. Edit door Rudolfph: quote hersteld, graag de quote-knop gebruiken en de quote dan aanpassen. |
11-01-2008 15:25:00 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
En dan heeft Amsterdam Amstel en alles dat daarboven ligt tot en met Alkmaar geen kwartierdienst meer op Utrecht CS![]() Een ander bericht: SP: seinen Muiderpoort verplaatsen Donderdag 10 januari 2008 De SP eist dat spoorbeheerder ProRail de seinen bij station Muiderpoort snel verplaatst. Tweede Kamerlid Emile Roemer wil dat verkeersminister Camiel Eurlings alsnog in actie komt. Roemer heeft in november de problemen bij Muiderpoort aangekaart in een rapport over veilig spoor. In maart 2007 ontspoorde er een trein doordat de machinist een rood sein niet goed kon zien. De minister heeft laten weten dat de situatie er in strijd is met de wet, maar niet "tegen acceptabele kosten" is op te lossen. http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=32202 De seinen bij Muiderpoort moeten dus aangepast worden, zoals ik het begrijp. |
11-01-2008 15:30:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
We dreigen in deze discussie op twee sporen te gaan lopen. Natuurlijk is het het streven om Schiphol vanuit zoveel mogelijk streken van het land rechtstreeks bereikbaar te maken. Dat lukt ook prima met de Noord-Oost, de 3500 en in 2009 met de nieuwe 3100 ( = het nummer van de "omgebogen" 2000) en de regionale stoptreinen die ook veel woon-werkverkeer kennen. Juist daarom beperkt de reizigersstroom van en naar Amsterdam Centraal zich inmiddels zowat uitsluitend tot het lokale vervoer van de binnenstad. Van de binnenstad van Amsterdam naar Schiphol zal vaak makkelijker zijn met de metro dan per trein. Bedoeld wordt dus niet dat veel mensen van overal vandaan naar Amsterdam moeten reizen en dan daarvandaan de metro nemen. Overigens dwalen we wel een stuk af van 2009, hoor. Zover is het nog niet ! |
11-01-2008 16:04:44 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Nou wat dacht je van een tunneltje naast de huidige sporen boren speciaal voor het hogesnelheidsvervoer met 2 sporen. Het kost het nodige geld maar het is de moeite ook waard. Je kunt er namelijk op wachten dat de hele zuidtak ook viersporig word, die drukte zal alleen maar toenemen met de komst van alle nieuwe investeringen daar rond Asdz. Maar even weer naar 2009, als je de 6300 naar asd wilt doortrekken in de spits zal je hem na haarlem IC moeten maken, ik denk dat niemand er op zit te wachten dat die trein dan in spaarnwoude stopt, + de extra reistijd die er aan vast zit. Ook is het minder vertragingsgevoelig als je daar stopt omdat de trein achter je dan niet hoeft te wachten. Bovendien zullen de omlopen dan ook anders worden, de 6300 word namelijk op de 3400 gekeert in Gvc, als je naar Asd doorrijdt dan kost dat extra tijd waardoor ze mogenlijk niet meer gecombineert kunnen worden. Dan zouden het dus 2 extra omlopen worden. Laatst bewerkt door hvondelen op 11-01-2008 16:05 http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
11-01-2008 16:21:54 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De 6300 is wel compleet als stoptrein gedacht, dus met stop in Spaarnwoude (wordt het daar misschien ook nog eens wat ![]() |
11-01-2008 16:26:12 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteEn zo is het. Nemen voldoende lokale reizigers de metro, dan zou je kunnen overwegen om enkele stoptreinen die kort op een "sneltrein" zitten niet te laten stoppen op Schiphol. Zo kun je de capaciteit van de lijn wat oppeppen. Wat betreft de westtak, naar mijn weten is er ruimte voor zes sporen. |
11-01-2008 16:31:55 | ||
---|---|---|
aestudent
![]() |
Niet stoppen op Shl? %03% Volgens mij is 't station zelf (met zes sporen) nou juist net niet het probleem... |
11-01-2008 16:33:34 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Lijkt me juist een kick om dan met een stopper de Hispeed in te halen. |
11-01-2008 16:37:58 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Nou, ik denk dat het zo een behoorlijk lastige situatie gaat worden als je de ene trein wél en de andere niet laat stoppen. Dan vraag je natuurlijk om problemen. Laat dan de sneltrein vóór de stoptrein in Shl arriveren, of dat ze van verschillende sporen vetrekken, maar door laten crossen Dan komen er extra treinen, laat je ze niet stoppen%08% Laatst bewerkt door hvondelen op 11-01-2008 16:38 http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
11-01-2008 17:03:57 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteZeker wel, de capaciteit van de vrije baan is veel groter dan die van een station. Schiphol zou acht sporen moeten hebben om de hoeveelheid treinen aan te kunnen die er naartoe gepropt kunnen worden %09% |
11-01-2008 17:04:49 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Quote Verder is er ook nog een andere partij die geen metro wil: Schiphol zelf! Voor een excursie over het landvervoer op en rond Schiphol hadden ze het dus ook over de bereikbaarheid per OV. In feite kwam het er op neer dat ze niks in een metro zagen en wel om verschillende redenen: er zou geen ruimte voor zijn en de reistijd zou dusdanig groot zijn dat het nooit winstgevend zou kunnen worden. Ze gaan liever voor een grotere groei van het spoor. Maar ook daar wisten ze knelpunten te vinden. Er zou geen ruimte meer zijn voor een derde buis als ik het goed begrepen heb. De fundering van Schiphol zou er namelijk naast liggen en dat allemaal aanpassen is gewoon erg duur. Onder de huidige schipholtunnel bouwen ging ook niet, want daar lag weer de fundering van de huidige tunnel. Wel werd de kanttekening gemaakt dat het grootste probleem in feite bij de Riekerpolder aansluiting ligt en niet zo zeer in die tunnel en het station zelf. In hun groeiprognoses kwam dan ook een aantal tevoren van het aantal treinen wat schiphol per uur kan aandoen ook afhankelijk van eventuele aanpassingen bij de Riekerpolder. In feite zit je daardoor ook met een hele interessante kwestie rond Shl/Hlm/Asd. Zolang zoveel partijen tegen doortrekking van de metro zijn moeten er dus nog genoeg rechtstreekse treinen tussen Shl en Asd zijn. Maar zonder aanpassingen aan de infrastrctuur is dat haast onmogelijk en moeten er vanaf 2009 al treinen over Hlm ipv Shl. Gelukkig dat het m'n baan niet is, ongelooflijk zoveel rekening als je met alles moet houden ![]() Laatst bewerkt door raymond16 op 11-01-2008 17:05 |
11-01-2008 17:34:34 | ||
---|---|---|
aestudent
![]() |
@Michiel: ah, dan is niet stoppen dus in theorie wel een oplossing. ![]() |
11-01-2008 17:43:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als je het nu hebt over de capaciteitsproblemen om meer treinen Asd - Shl te kunnen rijden, ziten die vooral in de Westtak, meer in het bijzonder tussen Erasmusgracht Aansluiting en Riekerpolder asl, met Lelylaan ertussen. En in ieder geval ook op de Transformatorweg Aansluiting (naast de Zaanstraat) waar de goederentreinen Asd - Shl v.v. moeten oversteken, een steile helling op en invoegen in de stroom Zd- Asd. Dat is een dwangpunt in de dienstregeling van formaat en daarmee een fors knelpunt. Vandaar dat aan een vrije kruising aldaar stevig wordt gerekend op het moment. |
11-01-2008 17:46:45 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Vrije kruising Transformatorweg Amsterdam Er worden bij de Transformatorweg maatregelen genomen die ervoor zorgen dat goederentreinen en treinen voor reizigersvervoer elkaar vrij kunnen kruisen, zonder met elkaar in conflict te komen. Op die manier is er uitbreiding van de capaciteit op het traject Hoofddorp - Amsterdam Centraal mogelijk. Start: december 2008 Gereed: december 2011 aldus http://www.prorail.nl Het kan dus nog wel even duren ![]() |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-01-2008 18:29:21 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat is het lot van zowat alle projecten in de zware infra, ja. Houd je van de straat (en dat dus al een heleboel jaar ![]() |
11-01-2008 22:54:56 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
Quote Daarom moet er ook een extra treindienst Haarlem - Utrecht worden ingelegd... ![]() |
11-01-2008 23:18:40 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Dan nog, dan heeft Alkmaar geen kwartierdienst meer op Amsterdam CS en verder. Het past niet in de corridor gedachten van NS om dat weer te gaan veranderen. Als ik sowieso zie hoeveel mensen er s'ochtends uit de 3000/800 stromen![]() Nee, ik zie NS dat echt niet aanpassen, en ik ben er ook absoluut geen voorstander van. Ik zie meer in een extra IC dienst naar Utrecht vanuit of Haarlem of Enkhuizen (4500 doortrekken) ik weet ook dat er vaak beweert wordt dat dat niet past. Als ik zie wat er allemaal voorbij komt langs Amstel. LM ritten, cargo's, nachttreinen, ICE. Dat past er allemaal bij. Daar komt bij dat er voorheen tijdens de spits ook 6 IC's reden, de seinen dicht op elkaar staan, en er vanaf Bijlmer 4 sporen zijn. |
11-01-2008 23:59:40 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
800/3000 staat wel goed zo denk ik. 2 IC's per halfuur is wel goed genoeg van asd richting Ut.(alleen in de spits misschien een extra 'spitsCity' eventueel door naar Haarlem voor de spits). En ja dat de 800 en 3000 allebei uit de richting Alkmaar komen is zo gek niet denk ik, er wonen daar gewoon heel veel rezigers voor die richting![]() Mijn enige wens zou zijn om een extra trein uit Asd te laten stoppen op Bijlmer ArenA. Alleen rezigers uit de 4500 hebben een mindere aansluiting op de treinen naar Utrecht in 2009. De 3000 is net weg, dus bijna een kwartier wachten op de 800. 4500 doortrekken naar Ut lijkt me wel handig voor de rezigers uit de 4500 die naar Ut moeten, maar voor de rest is er de 3000 die paar minuten eerder gaat ![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
12-01-2008 12:01:07 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Wat er moet gebeuren is dat de 5400 doorgetrokken moet worden naar Ut. Dan moet dat ook zo uitkomen dat reizigers uit de 4500 een goede aansluiting er op hebben. Als je die inplaats van om '46 en '16 om '56 en '26 laat binnenkomen en hem om '00 en '30 laat vertrekken is er een goede aansluiting op de 4500 en genoeg overstaptijd als je ze niet al te ver van alkaar laat vertrekken. Dat NS met de drgl van 2007 de IC van Hlm naar Ut (en verder) helemaal eruit gooide is een misstap geweest. Dan heeft Hlm in 2009 weer enigzins een IC-status met treinen naar Ut-Ddr-Vs. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
12-01-2008 13:07:10 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Quote Ik denk dat je juist blij moet zijn met de genoemde jaatallen, het geeft in iedergeval aan dat er definitief gestart word met het bouwen van een oplossing. En ja dat dat tijd kost is bekend, maar er word gewerkt in ieder geval en daar gaat het om denk ik ![]() Groetjes Michiel |
12-01-2008 14:07:24 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
Overigens als het aan mij ligt wordt de boel grondig herschikt: * IC: Den Helder - Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Nijmegen (3000) 2x/u * IC: Haarlem - Amsterdam - Eindhoven (3500) 2x/u * IC: Schiphol - Amsterdam - Utrecht - Maastricht (800) 2x/u * IC: Schagen/Alkmaar - Amsterdam 2x/u als versterking. Keren op Watergraafsmeer. Aansluiting op de IC uit Haarlem. Laatst bewerkt door vinny004 op 12-01-2008 14:07 |
12-01-2008 15:03:11 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Aardig voorstel Vinny, ik zou het alleen wat eenvoudiger houden aangezien jouw '800' vanaf Shl via Asd naar Ut en verder gaat. Is een wat onwenselijke omweg denk ik, waarmee je ook Asdz geen verbinding meer geeft met Ut. Wat dacht je van: * IC 800: Hlm-Asd-Ut-Ehv (indien max 10 bakken toereikend is, dan vanaf Zvt) * IC 1500: (spits Sgn-) Amr-Asd-Amf-(spits Dv) * IC 2000: Gvc-Ut * IC 3000: Hdr-Amr-Asd-Ut-Ah-Nm * IC 3100: Shl-Ut-Ah-Nm * IC 3500: Shl-Ut-Ehv-Mt/Hrl |
12-01-2008 15:13:06 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
@keesje: Als de 800 met VIRM blijft rijden dan kun je een stel vanaf Zandvoort laten rijden en de rest vanaf Haarlem, net zoals boven Alkmaar met te lange 3000'en gebeurt. Shqiperise-lopers? |
12-01-2008 16:36:34 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Uit de hele discussie die op gang kwam naar aanleiding van een tweetal opmerkingen over de verbindingen Haarlem/Schiphol - Amsterdam C blijkt maar weer dat er nog een hoop werk te verrichten is in de omgeving. Gelukkig gaat dit niet per eind 2008 spelen op zijn vroegst pas eind 2009. Wat wel nog even een punt is voor de dienstregeling 2009 is het station Sloterdijk Hemboog. Oorspronkelijk gepland voor eind 2007, inmiddels een jaar opgeschoven. Op de site van Prorail staat (nog steeds) het volgende bericht: Bouw halte Hemboog Bij de treindienst tussen Alkmaar- Hoorn en Schiphol is het nu niet mogelijk om in het Teleportgebied, waarin ook station Amsterdam Sloterdijk ligt, in- of uit te stappen. De bouw de halte Hemboog maakt dit mogelijk, waardoor het openbaar vervoer-netwerk verbetert. Start: nog niet zeker Gereed: nog niet zeker Is er al enige (papieren) activiteit te bespeuren rondom Sloterdijk voor dit station? Gezien de discussies over de 4500, 4500 en de 4000 en het al dan niet aan elkaar koppelen van deze treinen met bijbehorende voor- en nadelen, lijkt me dat zeker relevant voor dit topic. |
12-01-2008 16:44:34 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Ze zijn bezig... Tussen de bogen in hangt ter hoogte van 't kantoor gebouw naast station Sloterdijk hoog een hele stelage en zijn ze bezig... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
12-01-2008 16:46:33 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Toverwoord marktwerking. Er was geen aannemer te vinden die binnen de begroting bleef voorzover ik weet. |
12-01-2008 16:46:49 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Quote Waarom kies je ervoor om Amsterdam CS e.v geen verbinding met Maastricht te geven en Schiphol wel? Naar mijn idee is daar veel meer behoeften aan. Niet dat ik er cijfers bij heb. Ik vind het leuk dat er discussie is over het veranderen van IC's maar ik zie echt helemaal niks veranderen. NS heeft heel bewust de keuze gemaakt om de 3000/800 te stroomlijnen (corridor model). Naar mijn idee is dat gezien het aantal reizigers behoorlijk succesvol. Dat zie ik dan ook niet veranderen de komende jaren (vele). Ik zie liever extra treinen ipv het veranderen van de lijnvoering. Quote Naar ik me kon herinneren was de aanbesteding mislukt. Weet niet of dat inhoud dat er te hoog is ingeschreven, of helemaal niet. Iig was het niet mislukt. Hoe de stand van zaken nu is, geen idee. Dat nieuwsbericht moet je ook niet vanuit gaan. Dit gezien traagheid van het bijwerken van de site van Prorail. Laatst bewerkt door willy84 op 12-01-2008 16:48 |
12-01-2008 16:53:04 | ||
---|---|---|
Jack5812
![]() |
Quote Als liefhebber zal ik het heel leuk vinden als de 1500 doorgetrokken word naar Amr, uiteraard dan met ICL en ICM(m). Brengt wat meer variatie op de lijn. Wordt dan wel gezellig in die treinen ![]() Maar als ik nou zie wat er in de spits in de 3000 en 800 aan reizigers zit, moet je dit niet veranderen. Gr Jack Laatst bewerkt door Jack5812 op 12-01-2008 16:58 |
12-01-2008 17:35:52 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Je zou om Haarlem direct met ut en ehv te verbinden ook de 800 in asd kunnen splitsen, deel amr deel hlm. Maar dat lijkt me teveel gedoe![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
12-01-2008 18:39:50 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Plus capaciteit technisch niet haalbaar. 6 bakken voor Alkmaar is te weinig. |
12-01-2008 19:55:57 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
Laat ik eventjes reageren op de hierboven aangehaalde opmerkingen. Op dit moment is het probleem: Reizigers uit Haarlem zitten in overvolle treinen met een magere overstap op Amsterdam Centraal -> Amsterdam Zuid Oost / Utrecht. Je zou dat kunnen oplossen door een extra treindienst in te leggen: Haarlem - Utrecht, of door de huidige IC Zandvoort - Amsterdam te verlengen en door te trekken naar Utrecht of koppelen met de 1500 naar Amersfoort. Een ander probleem is dat op Alkmaar - Amsterdam overcapaciteit zit. buiten de spitsuren kun je tussen Zaandam en Castricum een kanon afschieten zonder dat iemand het hoort. Mijn voorstel komt aan beide probleempunten tegemoet zonder dat het corridordenken van de NS veel geweld wordt aangedaan en zonder dat andere relaties drastisch verslechteren. Waarom de 800 naar Schiphol in plaats van Amsterdam Centraal? Ik denk dat veel reizigers uit Limburg naar Schiphol willen reizen en niet nodeloos met hun koffer willen sjouwen. Daarnaast is met een cross-platform overstap te Utrecht of A'dam Bijlmer Amsterdam Centraal makkelijk te bereiken. Daarnaast: reizigers naar Amsterdam gaan verder met tram of metro. Vanaf Amsterdam Zuid kun je gewoon metrolijn 51 of tram 5 nemen. Kortom de 800 over de zuidtak lijkt mij een prima oplossing, Keesje. |
12-01-2008 20:41:40 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Tegen filosofieën over geheel andere lijnvoeringen rond Amsterdam heb ik uiteraard geen bezwaar, maar ik reageer er ook niet op, meld ik maar even. Wel even de algemene waarschuwing: probeer niet Amsterdam C als een soort black box te gebruiken waarin zomaar alles kan. Ik zie ideeën over splitsen en combineren en over doortrekken dwars door het station heen (Haarlem - Amersfoort en zo), en dat kun je allemaal op voorhand vergeten. Het heeft overigens alles niets met de realiteit van 2009 te maken ! |
12-01-2008 22:53:31 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Die koppeling van de 800 was ook niet echt serieus bedoeld. Ik zag alleen dat mensen hier graag een rechtstreeks verbinding hlm>ut>ehv wil. Maar dat wilt iedereen wel![]() ![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
13-01-2008 09:57:26 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Alleen is het reizigersaanbod vanuit Hlm zo'n 3 keer zo groot denk ik, Daarom zou dat in de spits drukte besparen op de overstapperrons in Asd of Ass, waar je ook voor kiest. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
13-01-2008 11:35:04 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Om weer een beetje terug te keren naar waar dit topic voor bedoeld is heb nog twee aanvullende vragen betreft de dienstregeling 2009: Station Zaandam is sinds 2007 een intercitystation (in ieder geval voor de 800 en 3000), IC 145xx stopt echter niet in Zaandam, hoe gaat dit straks met de nieuwe IC 45xx? Stopt deze in 2009 wel of niet Zaandam? Mijn tweede vraag betreft de 3300 de stoptrein tussen Hoorn Kersenboogerd en Hoofddorp. Mocht station Sloterdijk Hemboog inderdaad voor het eind van het jaar gereedkomen, dan gaat deze 2x per uur rijden. Mijn vraag is gaat deze treinserie al vanaf 2009 doorrijden naar Leiden Centraal ipv de 5700 of vindt deze verschuiving pas plaats na de complete herziening van de Schiphollijn en de Oude Lijn? Ik zag in het spoorboekje 2008 dat het op dit moment in ieder geval niet gaat, daar deze dan tussen Hoofddorp en Leiden in conflict komt de de 2600. Graag een reactie. |
13-01-2008 11:50:24 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De 4500 gaat (ook) op volle kracht door Zaandam heen en de 3300 eindigt bij mijn beste weten inderdaad nog in Hoofddorp in 2009. Hij komt overigens niet in het huidige pad te liggen, maar net "aan de andere kant" van de 4500. Hij komt 12 minuten achter de 4500 te liggen vanaf Hoorn en komt ongeveer 10 minuten voor de 4500 in Hoorn aan, om een idee te geven. Het perron in de Hemboog komt gegarandeerd gereed (tenzij de boel instort natuurlijk ![]() Laatst bewerkt door broek53 op 13-01-2008 11:51 |
13-01-2008 12:46:38 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Goed om te horen dat het station op tijd af komt! Als ze maar niet dezelfde aannemer nemen die de stadsschouwburg in Hoorn bouwde%02%. En hoe past de 14500 erin? Want nu is het zo dat de 14500 ongeveer 10 minuten voor de 4500 vertrekt (uit asd). Maar daar rijdt in 2009 dan de 3300 al. Laatst bewerkt door Iceman op 13-01-2008 13:03 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
13-01-2008 12:49:23 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Waar komt het station precies, boven het busstation, of meer naar de aansluiting, en hoe gaan ze een station bouwen op zo'n 10/20 meter hoogte, het lijkt mij lastig om daar te komen. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
13-01-2008 12:59:26 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Quote Bedankt voor je snelle reactie. De verschuiving van de 3300 ten opzichte van de 4500 lijkt me een goede zaak. Afgezien van de verschillen in reistijd, geef je reizigers tussen Hoorn en Amsterdam Sloterdijk een volwaardig alternatief. Met andere woorden, als je de 4500 gemist hebt, kun je nog altijd in de 3300 stappen en evt in Sloterdijk overstappen. Ik ben trouwens zeer benieuwd naar het eindresultaat van het nieuwe station Sloterdijk Hemboog. Gisteren via een zoekmachine gezocht naar een impressie van het nieuwe station, maar ik kwam niet verder dan een hele kleine foto. |
![]() |
advertentie |
13-01-2008 13:29:39 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteNou, dat is meteen een achilleshiel van de dienstregeling. De 14500 hoort in Zaandam de 3300 voorbij te gaan. @hugo: het perron wordt gebouwd boven het Orlyplein, waar de Hemboog dus het laagst is. En ja: het zal een hoop gehijs worden ![]() Vanaf eind augustus zal iets dergelijks gaan gebeuren voor de bouw van de tube, maar dan nog drastischer: de buitenboog gaat buiten dienst tot december, de binnenboog elk weekend en elke avond vanaf 21 uur. |
13-01-2008 13:44:05 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Dat wordt dan af en toe op elkaar wachten dan. Want ik zie de 3300 elkaar soms kruisen op de hemboog. Die naar hfd gaat er dan net op, terwijl de 3300 van de andere kant eraf rijdt. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
14-01-2008 12:54:53 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, we hebben kans gezien die pietluttige uurdienst de uurdienst zichzelf bijna te laten tegenkomen op de Hemboog %09% De echte kruising ligt net op de Westtak, net ten zuiden van de Erasmusgracht Asl. |
14-01-2008 17:51:05 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Quote Ja, dat lijkt me een goeie oplossing voor je probleem ![]() ![]() Er rijden dus 4 treinen per uur tussen Asd en Ut plus nog een aantal ICE's verdeeld over de dag. QuoteDit is evengoed een "probleem" (in hoeverre het een probleem is) op Asd-Hlm buiten de spits. Daarnaast zijn er veel reizigers Alkmaar/Zaandam - Utrecht en verder.. het zit goed in elkaar zoals het nu is m.i. Op werkdagen is de 800 buiten de spits laten keren op Asd taboe (spoorbezetting!!), op Ass gaat niet, Zaandam zou eventueel nog kunnen met de bouw van een extra perron (waar nog wel ruimte voor is aan de west-zijde) en tot slot zijn Cas en Hlo niet de moeite waard om tot door te rijden. Dat de 4500 niet stopt op Zd (en in mindere maten Pmr) vind ik ook bijzonder. Je krijgt bij de reizigers zo een situatie die niet te begrijpen is.. "De intercity naar Maastricht, Nijmegen en elk ander gat stopt hier wel maar de Intercity naar Enkhuizen niet??". Het is niet voor niets dat ik heel vaak in de 3200 heb meegemaakt dat mensen dachten dat deze trein toch ook in Zaandam stopt?? Laatst bewerkt door ruysdael op 14-01-2008 17:54 |
14-01-2008 18:21:17 | ||
---|---|---|
maxime
![]() |
Het enige dat ik logisch vind van wat vinny004 noemde, is die serie 1500. Maak daarvan Zandvoort - Haarlem - Amsterdam - Amersfoort (-Deventer). Dan heb je die "magere" (valt wel mee, zoals ass-er al zei) ook niet meer. Maar het gaat me vooral om die overvolle treinen, die vinny004 noemde. Als dat zo is dan lijkt me een doortrekking van die serie een goede oplossing. Al moet je dan de bestaande intercity laten bestaan (misschien in een slag lagere frequentie, ik weet niet wat die nu is) om een goede spreiding van de reizigers over de treinen te creëren. Laatst bewerkt door maxime op 14-01-2008 18:24 |
14-01-2008 18:26:12 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
QuoteWaarom zoude die treinen van/naar Hlm dan van spoor 10/11 moeten vertrekken en die oversteek moeten maken. Dan laat je die trein toch vanaf het huidige perron vertrekken, 1/2. QuoteEen EXTRA perron!, waarom een extra perron, alleen omdat de 800 niet zo vol zit in de spits, we vonden het dit jaar al lastig om te wennen aan al die treinen die dan weer wel en dan weer niet reden, dat gaat veel moeilijkheden veroorzaken. En om het half uur een rechtstreekse trein Alm-Zd is wel erg wijnig denk ik. Op zondagen laten ze de 800 ook in Asd keren, dat zou dan lgischer zijn voor buiten de spits. Laatst bewerkt door hvondelen op 14-01-2008 18:26 http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
14-01-2008 18:33:01 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteHoe kom je daar, vanaf Amersfoort? QuoteIn de quote die jij aanhaalt staat letterlijk (!) dat dat niet kan vanwege spoorbezetting. Wat treinen Almere Centrum - Zaandam met de 800 te maken hebben begrijp ik trouwens niet. |
14-01-2008 18:33:17 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Quote Vanaf 1/2 kun je niet in de richting Weesp/Amersfoort komen, en als dat wel kan meot verderop (ten oosten van Asd) alsnog die sporen oversteken. Quote QuoteEr wordt om een oplossing gevraagd van de overcapaciteit op Zd-Amr buiten de spits, in Asd kan er doordeweeks niet gekeerd worden, omdat de spoorbezetting dan te lang wordt (in zondag rijden er minder treinen, dus kan dat wel). Bovendien kan dat extra spoor in Zd dienen als spoortje waar de 800 kan keren buiten de spits (netzoals de later bijgebouwde perron in Hlm, waar de 8/900 altijd keerde). Hierdoor is er meer ruimt eop de reguliere perrons waar de 4500 wellicht een halt kan houden. Dit is allemaal erg speculaas en ook verre van wat er te gebeuren staat dus ook erg OT. Ik stel dan ook voor de discussie hierover te beïndigen. Laatst bewerkt door ruysdael op 14-01-2008 18:35 |
14-01-2008 18:48:12 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Quote Een oplossing voor welk probleem? Dat de treinen tussen Amsterdam en Alkmaar niet heel vol zitten in de spits is logisch. Als dat namelijk wel zo zou zijn dan zouden ze tijdens de spits uit hun voegen moeten barsten. Ik ken geen 1 traject waar het buiten de spits heel druk is. En over de drukte tussen Haarlem en Amsterdam: Broek heeft al aangegeven dat ik meen de 6300 tijdens de spits gaan doorrijden naar Amsterdam CS. Simpele en doeltreffende oplossing voor de drukte. Dat ik liever een IC had gezien naar Utrecht, oke iedere plaats wil een rechtstreekse verbinding naar alle uithoeken van NL. |
14-01-2008 18:53:31 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Het is zowieso een idiote situatie door IC's inconsequent her en der te laten stoppen en andere IC's weer niet. Het systeem met stoptrein, sneltrein en IC was duidelijk wat mij betreft. Er zijn zelfs situaties waar IC's op stations stoppen (Ahz) en de stoptrein doorrijdt! Erg logisch, not. |
14-01-2008 19:19:24 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Nog even over dat doorkruisen van Asd door een eventuele IC van Amf naar Hlm/Zvt... Was het in vorige Drgl's niet al zo dat de 1500 keerde op spoor 8b? Dat is dus door de 1500 te bereiken. En dan zit je toch al aan de 'goede' kant van Asd om ri. 'Ass laag' te gaan. (moet zeggen dat ik dit niet echt heb uitgedacht, maar moest er aan denken..) |
14-01-2008 19:26:52 | ||
---|---|---|
jeepee
![]() |
Je kan dan wel van spoor 8 naar Sloterdijk laag gaan zodat een koppeling met de 1500 mogelijk is, echter zie je dan 2 problemen over het hoofd: - Je moet veel sporen kruisen zowel aan de oost- als aan de westzijde -> minder paden voor de overige treinen. - BSO te Asd kan dit misschien niet toelaten. Spoor 8 zal wel ergens anders voor nodig zijn en die trein kan misschien niet goed uit de weg... |
14-01-2008 19:31:14 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Spoor 8 is druk bezet. 800 en 4000 komen er binnen. Geen ruimte voor 1500. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
14-01-2008 20:14:26 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Quote Kortom: dit zal dus wel nooit gebeuren. http://www.ovinnederland.nl/ |
14-01-2008 20:32:14 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Quote Ik heb een deel van een het verhaal van Broek53 van pagina 1 er maar even heb uitgelicht. Deze onderwerpen raakten een beetje ondergesneeuwd in al het dienstregelinggeweld rondom Amsterdam. ![]() Het doortrekken van de 17400 naar Breukelen, evenals het inkorten van de 7400 tot Breukelen is een eerste concrete stap naar Randstadspoor. Dit wordt overigens gecombineerd met de buslijnen die vanuit Breukelen richting bijvoorbeeld Uithoorn eveneens 4x per uur gaan rijden. Bus en trein gaan onderling op elkaar aansluiten. Het evt in de brede spits doortrekken van de 17400 naar Amsterdam (Bijlmer) lijkt me eveneens een goed zaak. Dit voorkomt dat reizigers tussen bijvoorbeeld Maarssen richting Amsterdam onderweg niet hoeven over te stappen. Bovendien zorgt het voor een betere bediening van de stations Holendrecht, Bijlmer en evt Duivendrecht en Muiderpoort. Het laatste is uiteraard afhandelijk of de trein gaat doorrijden naar Amsterdam Centraal. Verder nog even over de 7000. Ook dit lijkt me zeer zinvol. Ik denk zeker dat mensen vanuit Rijssen die richting Twente reizen er baat bij hebben om niet in Almelo over te hoeven stappen en 15 minuten op de IC hoeven te wachten. Daarnaast is het qua keermogelijkheid ook een stuk efficienter. In de spitsuren is de keertijd in Almelo bijna 30 minuten, buiten de spitsuren is de keertijd maar liefst bijna een uur. Mogelijk knelpunt zit hem echter nog wel in het enkel spoor tussen Almelo en De Riet. |
14-01-2008 20:58:01 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Floris, De dienstregeling van de 7000 is er al op gebaseerd om in combinatie met het noodspoor op Aml-Amri doorgetrokken te worden naar Es. Dat is in drgl 2007 mede de reden geweest dat de dienstregeling van de 7900 met 15 minuten werd opgeschoven. Hierdoor verviel in Hgl de knoop met de 31200 naar Zp en Odz om :15 en :45. Bij het doortrekken van de 7000 naar Es (die dan in het pad rijdt wat t/m drgl 2006 door de 7900 gebruikt werd) wordt deze knoop weer hersteld. De 7000 maakt dan een korte kering in Es wat precies het uur opvult dat deze nu buiten de spits in Aml staat. |
14-01-2008 21:13:38 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Oke bedankt voor je toelichting. De reizigers, die er gebruik van gaan maken zullen in ieder geval blij zijn met de extra reismogelijheid. |
14-01-2008 21:20:01 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Qua klantvriendelijkheid, zou ik dan toch de 7000 en 7900 van pad verwisselen ivm overstappen Zl. Maar goed, zonder doorgaande treinen in Nvd is dat natuurlijk weer een paar jaar wachten. |
14-01-2008 21:23:15 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Over het inkorten van de 7400: ik hoop dat ze dan een oplossing verzinnen voor de verbinding Ut-Rai. Die wordt namelijk zonder (huidige) 7400 erg vervelend: 7400 Bkl, 4000 Dvd, 5700/4300 Rai... |
14-01-2008 21:24:27 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Wie wil er naar Rai? Lijkt me dat als er een beurs of zoiets is er gewoon extra ka n worden gestopt door de 3500 / verbogen 2000 Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
14-01-2008 21:28:39 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Rai trekt een redelijk reizigerspotentieel voor woon-werkverkeer. Ook zonder beurzen. |
14-01-2008 21:42:39 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ja, best veel kantoren daar. Andere oplossing die ik zie voor die mensen is: 3000/800 naar Amstel, dan Sneltram naar RAI. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
14-01-2008 21:48:16 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Of de 3500 (vanaf Bkl met de stopper) naar Asb en dan lijn 50. Alles vanaf N/O kan nu trouwens ook makkelijker via Hvs dan vorig jaar. |
14-01-2008 21:48:59 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Dan is het station alleen nog maar bereikbaar via de oosttak vanuit de richting Wp, dat lijkt me een beetje vreemd. De 3500 hoeft er alleen maar te stoppen, of gaat dat botsen in de dienstregeling rond Shl? http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
15-01-2008 00:49:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteIn meer reacties lees ik dergelijke overwegingen. Op zichzelf heeft Amsterdam C zowel west als oost fantastische emplacementen, waardoor je van alle perronsporen (behalve spoor 1) alle kanten uit kunt. Daar zit 'm de kneep dan ook niet. Het knpen van de richting Weesp aan de richting Haarlem kan qua perronsporen altijd genutseld worden, maar zeker niet qua kruisende bewegingen. Je moet met zo'n beweging de stroom Zaandam -- Amstel in twee richtingen oversteken, en dat staat gelijk aan pogingen een drukke tweebaansweg over te steken zonder zebrapad. Zelfs als je daar dienstregelingtechnisch een gaatje in zou vinden, dan maak je van Amsterdam C als geheel een breiwerkje van kruisende en overkruisende bewegingen en dat is heeeel onverstandig. Ik ben geen dogmatisch voorstander van de "corridorgedachte", maar hier is het wel heel praktisch. Wil je er kruisende corridors van maken, leg dan ergens een vrije kruising aan. De Dijksgracht ligt er al tien jaar braak voor! |
15-01-2008 11:16:40 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
QuoteDat gaat ook niet lukken, als de 7000 in het pad van de huidige 7900 gaat rijden, dan zit de IC achter de stopper te hangen. Passeren in Rsn in dan ook maar een lapmiddel, want de reizgers vanaf de stoptreinstations tussen Aml en Apd moeten dan in Dv/Apd lang wachten op aansluitende IC's naar het westen. Het omdraaien van de 7000 en de 7900 is dan ook geen oplossing. |
15-01-2008 13:03:33 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Inderdaad lijken de huidige paden van de 7000 tussen Almelo en Apeldoorn bepalend. Die zijn - zeker tussen Almelo en Deventer - al zo ongeveer "written in stone". Doortrekken van de 7000 naar Enschede is vrij logisch. Je kunt nauwelijks verwachten dat als een 3e partij de aanbesteding Zwolle - Wierden wint, NSR zo maar bereid is deze door te laten rijden naar Enschede. Dick van den Hoven |
15-01-2008 18:39:32 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Denkt NS daar nu al aan? Er zijn toch nog helemaal geen plannen om het baanvak Zwolle - Wierden aan te besteden/over te dragen aan de provincie? Ze kunnen beter nu de reizigers die verder dan Zwolle moeten tegemoetkomen (en vice versa). Laatst bewerkt door kbrandsma op 15-01-2008 18:40 |
15-01-2008 18:42:15 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
Zwolle-Wierden gaat in de 'verkoop' zodra het feest in Nijverdal voorbij is, de provincie Overijssel neemt dan de boel over, net als Zl-Emn. www.ov-ervaringen.nl |
16-01-2008 00:01:29 | ||
---|---|---|
bloober
![]() |
QuoteIk weet niet of en hoe het past in de DRGL, maar een stop van de 3500 en/of de 3100 is zo ingepland natuurlijk. Dat maakt Mas-Rai weliswaar nog altijd 7400 Bkl, 4000 Asb, 3500/3100 Rai, maar Mas-Rai zal wel minder reizigers hebben dan Ut-Rai... Groetjes, Bloober |
16-01-2008 00:32:10 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
D'r wordt niet door iets anders aan de RAI gestopt dan tegenwoordig, voor de duidelijkheid. |
16-01-2008 22:38:22 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
Dat 'feest in Nijverdal' duurt dus minstens drie jaar. Maar goed het is dan ook het toppunt van onnodigheid. Snap niet waarom het dorp een spoortunnel wil hebben waar ongeveer vier treinen per uur rijden... verder on topic: Het lijkt me wel duidelijk dat er in 2009 in ieder geval iets moet gebeuren op de lijn Haarlem - Amsterdam. Wanneer de IC naar Vlissingen wordt ingekort en omgeleid tot Haarlem is er nog steeds meer materieel nodig tussen Haarlem en Amsterdam... Laatst bewerkt door vinny004 op 16-01-2008 22:40 |
16-01-2008 22:45:22 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Die tunnel komt er ook niet zozeer voor het treinverkeer, alswel voor de upgrade van N35 (Enschede-Zwolle) tot A35. Dat ding loopt nu nog dwars door het centrum van Nijverdal heen, en dat is de spits een kleine ramp. Tussen Almelo en Wierden is al het een en ander vernieuwd en dat scheelt in de spits zo een kwartier reistijd. Normaal is het daar zo'n ramp dat je beter over A1 en A50 via Apeldoorn om kunt rijden (dat schiet tenminste op). Dat ProRail (en NS) zich hebben laten overhalen tot een driejarige knip is natuurlijk waanzin. Met een beetje goede wil is dat allemaal best passend te maken met een doorgaande treindienst en een paar grote buitendienststellingen, maar dan zou het project langer duren. En dan te bedenken dat RWS bij ProRail in de leer is voor wat asset management betreft %04% |
17-01-2008 16:27:51 | ||
---|---|---|
rfhkappers
![]() |
Iets anders wat naar mijn mening zou moeten gaan spelen: de frequentie op het traject Amsterdam - Zaandam vanaf 2009, en dan in het bijzonder in de avonduren en op zondag. Want op dat traject wordt de maximuminterval straks 27 minuten (is nu 18 minuten): om .43 een Intercity, om .46 een Sprinter en dan pas weer om .13 een Intercity. Een extra stop van de serie 4500 zou dat niet oplossen, die vertrekt om .10 en .40 uit Amsterdam Centraal, dus dat scheelt maar 3 minuten. De enige echte oplossing is in mijn ogen het schuiven met de Sprinters op de Zaanlijn. Als de serie 5800 ook op zaterdag en zondag zou gaan rijden wordt de intervaltijd veel beter: .43, .59, .13, .29. Op zaterdag zou deze serie in Uitgeest op zichzelf kunnen keren op spoor 1b. Vertrek uit Uitgeest naar Amersfoort moet dan wel 1 minuutje later om voldoende overstaptijd te geven vanaf spoor 3 en om de keertijd op 7 minuten te brengen. Op zondag en in de avonduren zou deze serie dan doorrijden naar Alkmaar, waar hij óók op zichzelf kan keren. Aankomst in Alkmaar is dan .12 en .42 op spoor 1, vertrek om .19 en .49 (wederom dat extra minuutje later uit Uitgeest). Als ik het zo uitreken scheelt het een compositie, en als de serie 4000-zuid toch al aan de 4500 gekoppeld gaat worden, hou je op za/zo de 4600 als kerende serie in Amsterdam over. Maar dat is nu ook al zo. Nadeel: de verbinding Uitgeest t/m Koog Bloemwijk naar Amsterdam Bijlmer Arena wordt in het weekend slechter, dat is met thuiswedstrijden van Ajax lastig... Voor alle duidelijkheid: ik ga er in mijn plan vanuit dat de huidige 4000 op zaterdag, zondag en in de avonduren vervangen wordt door de 5800 en dus feitelijk een kwartier verschuift. Maar eventueel zou de 4000 (of 4600) op zaterdag overdag natuurlijk óók naar Uitgeest kunnen gaan rijden, om daar het keren makkelijker te maken! Gr Paul de Graaf |
17-01-2008 17:12:12 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Je hebt toch ook de 3300 die elk halfuur gaat rijden en stopt bij het (nog te bouwen) Hemboog station. Daar kan je dan weer overstappen naar Asd. Ik denk dat 2 (rechtstreekse) treinen per half uur wel genoeg zijn op zondag en avonduren. Ik denk dat het met jouw plan ook erg krapjes wordt bij Alkmaar. Jouw sprinter komt binnen om 12.42, echter de 3400 zit daar vlak achter, en daar weer vlak achter zit de 3000 alweer. Ik vraag me trouwen ook af hoe dat met Ajax wedstrijden gaat in 2009. Soms stoppen de 800/3000 extra, en soms gaat Bijlmer ook gewoon dicht ![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
17-01-2008 17:32:55 | ||
---|---|---|
nsr1855
![]() |
In de avond uren heb je nu 1 3400 per richting savonds. Dus wat dat betreft valt het wel mee. Dan zou het dus afmoeten wisselen. met 40/5800 en 3400's-avonds.%06%. Dan hou je een halfuurs verbinding met Utg - Amr Laatst bewerkt door nsr1855 op 17-01-2008 17:47 |
17-01-2008 17:45:04 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Lijkt me allemaal beetje moeilijk en ingewikkeld doen om niks eigenlijk. Oostvaarders>Alkmaar in de avonduren en zondag. Lijkt me echt genoeg voor de late uren en zondag. Bovendien rijdt de 3400 op zondags wel 2 keer per uur, dus heb je dan wel weer de problemen met filerijden voor Amr. Laatst bewerkt door Iceman op 17-01-2008 17:56 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
17-01-2008 17:47:52 | ||
---|---|---|
nsr1855
![]() |
Ja zondags overdag, maar in de avond 1x Per uur net als de andere 6 dagen door de week! Het gaat om de avond uren met de 40/34/5800 en 3000! Laatst bewerkt door nsr1855 op 17-01-2008 17:54 |
17-01-2008 18:04:52 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Lijkt me nog steeds een beetje teveel moeite om niks. Je moet dan dus het ene halfuur vathorst>alkmaar doen, en het andere halfuur oostvaarders>alkmaar doen. En wat win je ermee? Dat de treinen iets meer verspreid rijden.. Al doe je gewoon Oostvaarders>Alkmaar hou je ook je halfuursverbing alkmaar>uitgeest op een vaste tijd. Enige nadeel is dan dat de treinen iets meer op elkaar zitten tussen Zd en Asd, maar dat vind ik geen reden om de hele drgl van 5800 en 4000 om te gooien. En voor de mensen utg>amr veranderd er ook niks. Die houden gewoon hun halfuursdienst. ZOveel rezigers heeft Zd>asd ook weer niet in de avonduren en zondags. En dan is er ook nog is de 3300. Enige wat je verliest op Zd is de 4500, maar die zat toch al vlak achter de 3000, dus dat maakt niet zoveel uit. Laatst bewerkt door Iceman op 17-01-2008 20:30 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
17-01-2008 21:43:15 | ||
---|---|---|
nsr1855
![]() |
Gaat de 3300 dan naar Asd ipv Hfd? En wat betreft die zondag Hdr/Amr/Zd-Asd is op zondag ochtend om 8.00 goed bezet hoor! Tenminste die keren dat ik met dat ding meeging was het behoorlijk drukkies!%08% |
17-01-2008 21:53:09 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
3300 gaat stoppen op hemboog>overstap naar asd. Behoorlijk drukkies is niet verkeerd ![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
19-01-2008 15:35:31 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Via bijgaande link vind je het BUP voor de dienstregeling 2009, verzonden als adviesaanvraag aan het Locov. http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202007-247%20Bijlage%20adviesaanvraag%20BUP2009_tcm61-211371.pdf Enkele zaken heb ik er even uitgelicht, hoewel het meeste natuurlijk als bekend was inmiddels: - Het tijdelijke perron in Deventer op spoor 1 zal medio 15 juni 2008 gereed zijn, daarmee vervalt de lange stop van 10 minuten in Apeldoorn voor de 1500. Er wordt overigens in de adviesaanvraag (nog) niet gesproken over het defintief doortrekken van de 1500 naar Deventer, dat wil zeggen buiten de spitsuren. - De 17400 gaat niet naar Amsterdam Centraal, maar eindigd in de spitsuren in Amsterdam Bijlmer Arena. (Mijn vraag is dan nog wel, hoe de trein in Bijlmer Arena kan keren om terug te rijden naar Utrecht?) Overigens heeft de NS ook de reisaantallen aangegeven voor wat betreft voor- en nadelen op deze verbinding. 4x per Sprinter Utrecht - Breukelen is positief voor zo'n 5000 reizigers per dag. Het laten vervallen van de rechtstreekse verbinding tussen Zuilen, Maarssen, Breukelen enz.. met A'dam Rai en Zuid is nadelig voor zo'n 350 reizigers per dag. Het niet doortrekken naar Bijlmer Arena van de 17400/7400 in de daluren is nadelig voor zo'n 250 reizigers per dag. - Verder gaat er, afhankelijk van de goederenpaden, mogelijk in de nachten van do/vrij, vrij/za en za/zo nachtnettreinen rijden tussen Rotterdam - Gouda en Utrecht - De 7000 gaat niet alleen naar Enschede rijden, maar gaat op werkdagen twee per uur rijden, in ieder geval tussen Deventer, Almelo en Enschede. Op zaterdag rijdt 1x per uur tussen Deventer, Almelo en Enschede en op zondag blijft het 1x per uur Apeldoorn, Deventer, Almelo. De pendeltreinen tussen Enschede en Hengelo ivm de 140 van/naar Duitsland komen op werkdagen te vervallen. Op zaterdag en zondag blijven ze wel rijden. Bovenstaande is een uitkomst van overleg en een in februari 2008 te ondertekenen overeenkomst tussen NS en regionale overheden in het kader van Twentenet. Verder worden er nog 3 stations geopend in 2009. Holendrecht, Sloterdijk Hemboog en niet te vergeten Maarheeze. Tenslotte wordt station Best tijdelijk Intercitystation voor wat betreft de 3500 Eindhoven - Schiphol. Hiervoor zal het middenperron aan de noordzijde moeten worden verlengd. De IC's gaat op werkdagen stoppen in Best. Dit heeft alles te maken met de ombouw van rijksweg A2 en is een van de maatregelen van Rijkswaterstaat voor vervangend vervoer in met name noordelijke richting. In de omgeving van station Best zullen extra tijdelijke parkeerplaatsen worden gebouwd om mensen te stimuleren vanaf Best richting Utrecht in de trein te stappen. Deze maatregelen worden vanaf april 2008 ingevoerd. Voordat ik het vergeet. Veel leesplezier%08% Laatst bewerkt door floriss op 19-01-2008 15:39 |
19-01-2008 17:31:32 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Quote Als LM door naar Asdz, Asd of Diemen Zuid en daar kopmaken? |
19-01-2008 17:59:54 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
Ze zouden ook via het grote wisselkruis ten zuiden van Holendrecht kunnen rijden, als ze daarmee niks in de weg zitten. Tegen die tijd zal dat toch wel een keer in gebruik zijn ![]() Opvallend: QuoteSinds wanneer rijden er NS-treinen tussen Asb en Dmnz - afgezien van enkele LM-ritjes natuurlijk %08%? Was het eigenlijk altijd al de bedoeling om de 7400 uiteindelijk in te korten tot Breukelen, of is het vanwege te lage reizigersaantallen op het resterende gedeelte of het niet meer passen i.v.m. de nieuwe intercity over de Ut-boog? Zonde trouwens van het keerspoor te Asdz, dat lijkt niet meer planmatig gebruikt te worden... Maar goed, dan kunnen er ook geen treinen meer doorschieten natuurlijk %08% Deze zin is trouwens ook mooi ![]() QuoteDat ze daar nog een heel onderzoek voor hebben moeten uitvoeren, met name in de gevallen Den Haag-Schiphol en Utrecht-Amsterdam %08%. Ik mis een gedeelte van Eindhoven-Venlo nog... Wel jammer dat er meteen aan wordt toegevoegd dat 160 km/u niet kostenefficiënt kan worden gerealiseerd. Laatst bewerkt door berkel73 op 19-01-2008 18:08 |
19-01-2008 18:13:05 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Quote Daar is het technisch al mogelijk (op Hm-Vl), dus hoef je dat niet te onderzoeken. ![]() Enige probleem is daar dat de overwegen niet gepasseerd mogen worden harder dan 140 km/h, tenzij er overal een mannetje staat dat de veiligheid in de gaten houdt. Dat zou iig 21 banen opleveren...%08% |
19-01-2008 18:17:17 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
QuoteDaarom noemde ik het ook ![]() Laatst bewerkt door berkel73 op 19-01-2008 18:18 |