Dienstregeling 2009, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
07-01-2008 20:56:02
broek53
broek53
Als je dat wil, zou het een kwestie van dienstregelingaanpassing zijn. ICL is natuurlijk net zo snel of net zo langzaam als elke getrokken trein, uiteindelijk. Overigens hebben we het jarenlang gedaan: de noord-oost als stoptrein naar Schiphol; daar heeft Hoofddorp Opstel zelfs zijn bestaan aan te danken%05% Maar dat was voordat de Zuidtak er was, overigens.
Doortrekken van de 1500 als 3900 zal nu niet meer gebeuren: dat is op Hoofddorp Opstel niet te verwerken en bovendien een zeer weinig toekomstvaste zaak - namelijk een jaar.
 

07-01-2008 20:58:41
Iceman
Iceman
Maar weet jij (broek53) hoe ze het willen gaan doen met de aankomstijden van de 4000? Dat zit echt te krap op de vertrektijden van de 4500.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

07-01-2008 21:12:10
broek53
broek53
De tijden in Amsterdam C blijven voor de 4000 gelijk: aankomst 6/36 en vertrek 25/55. Levert keurige stationnementen op van 3 minuten, maar ik denk niet dat men in die tijd stellen (zeker geen DDAR) gaat bijplaatsen en afrangeren (al weet je maar zelden hoe een koe een haas vangt, hoor)

Laatst bewerkt door broek53 op 07-01-2008 21:12
 

07-01-2008 21:16:33
broek53
broek53
Quote
Iceman: Nee niet voor de lol mag ik hopen. Maar andere series houden toch ook spoor bezet? Waarom precies de 4500 niet, en moet er zoveel poes-pas gebeuren.
Uitdaging: bedenk een spooropstelling voor Asd C waarin de 4500 volgens de normale plan-regelen der kunst kan keren, binnenkomst en vertrek zoals eerder aangegeven en voor de rest houd je de spooropstelling van 2007 aan. Als dat lukt, zal "de NS" je dankbaar zijn
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-01-2008 21:23:38
bloober
bloober
Wat zorgt er eigenlijk precies voor dat de 4500 daar niet kan staan? Want tussen .22/.52 en .39/.09 staat er volgens de vertrekstaten geen trein op spoor 7a, i.i.g. niet in de daluren.


Groetjes, Bloober
 

07-01-2008 21:26:55
Iceman
Iceman
Maar dat is krap hoor in 3 minuten alles eruit, alles erin. Vooral in de spits kan dat wel is 'kiele kiele' worden. En krijgt DD-AR op de 4000 geen langere reistijd?
En met een kleine vertraging ben je echt de sjaak. En de 4000 komt 'helemaal' uit Rtd en dus best vertragingsgevoelig. Ik denk dat je dan weer op het enkelspoor in de problemen kan komen... Ik word er niet vrolijk van.

En zoals je zegt kan je dan ook niet koppelen dus moet je vanuit Rtd al met 8 bakken gaan rijden (in de spits).

Kan het echt niet anders?! Wat is precies het probleem van de 4500 opzichzelf keren? Komt er een andere trein op 7a? Of is het alleen maar omdat men het 'liever niet wil'.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

07-01-2008 21:28:47
broek53
broek53
De binnenkomst van de 3000 om .09 en .39 op 7ba (terwijl ondertussen spoor 8 bezet is door de 4000), daar zit 't 'm in.  

07-01-2008 21:32:40
bloober
bloober
Als je de 4500 aan de 4600 koppelt en de 4000 intact laat, wat de bezwaren van Iceman zou wegnemen, zou de DRGL van de 4600 ri. Almo met 5 min. later moeten worden. Andersom gaat het wel goed, volgensmij. Bijkomend voordeel is dat je de 4000 SGMm kan laten en de 4500/4600 DD-AR/DDM-1 kan laten worden, want eerder is gezegd dat DDM-1 de rijtijden in de 4600 kan halen.

Is dit mogelijk; de 4600 ri. Almo verschuiven?

@broek53: En de 3000 permanent extra laten stoppen te Asb, waardoor die iets later in Asd is?

Laatst bewerkt door bloober op 07-01-2008 21:34


Groetjes, Bloober
 

07-01-2008 21:33:14
Iceman
Iceman
Al laat je de 3000 nou extra stoppen te Bijlmer ArenA, komt de 3000 ook iets later binnen te Asd. die komt dan 11, en 41 binnen? Dan is de 4500 al weg.

Bloober en ik zijn het al eens%08%.

Laatst bewerkt door Iceman op 07-01-2008 21:34


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

07-01-2008 21:37:55
broek53
broek53
Quote
Iceman: Maar dat is krap hoor in 3 minuten alles eruit, alles erin. Vooral in de spits kan dat wel is 'kiele kiele' worden. En krijgt DD-AR op de 4000 geen langere reistijd?
En met een kleine vertraging ben je echt de sjaak. En de 4000 komt 'helemaal' uit Rtd en dus best vertragingsgevoelig. Ik denk dat je dan weer op het enkelspoor in de problemen kan komen... Ik word er niet vrolijk van.

Niet zo somber. Er worden hele intercitytreinen van 12 bakken met smallere deuren) in 3 minuten gelost en geladen en daar houd je altijd tijd aan over. DDAR zorgt alleen in het Rotterdamse voor 2 minuten meer rijtijd in de richting Rotterdam. De 4000 richting Amsterdam zwemt na Woerden in zijn rijtijd en heeft een punctualiteit van iets van 92 %.
Bij doortrekken van treindiensten moet je inderdaad altijd rekening houden dat je vertraging van elders gaan importeren, maar dat is bij alle treindiensten zo. De 3000 naar Den Helder is daar een goed voorbeeld van, als je het hebt over enkelsporige baanvakken. Principe is dan: vertraagde trein naar het noorden zo nodig extra vertragen om de treinen naar het zuiden op tijd te houden. In concreto: kruising verleggen, bij de 3000 naar Schagen en Den Helder Zuid, bij de 4500 naar Hoogkarspel.
 

07-01-2008 21:42:23
ruysdael
ruysdael
Enige probleem wat nog overblijft is de overkill van 2xDD-AR in de 4000-zuid.  

07-01-2008 21:42:47
broek53
broek53
@ de heren Bloober en Iceman: binnenkomst met 2 minuten opvolging gaat niet, daar hoort in de planing op Amsterdam C (lang emplacement) 4 minuten tussen te zitten. Overigens is later binnenkomen ook later vertrekken en dat redt de 3000 niet "de Kop in", terwijl de 4000 daar weer achteraan moet en die redt het dan weer niet tot Uitgeest, met de 800 erachter.
Het mag dan robuust heten (en de dienstregeling kan ook wel tegen een stootje), maar planning is en blijft een soort kaartenhuis - en de stootjes kun je niet alvast in de planing gaan verwerken.
 

07-01-2008 21:42:54
bjornl
bjornl
Quote
waalkade:
Quote
bjornl: Hmmm, [DDM1] voor de rustigere 3000-en? Volgens mij zit de 3000 redelijk ruim in zijnrijtijden (in ieder geval tussen Ut en Ed, veel trager dan de 2000) en tussen Asd en Ut (als een extra stop Asb er gewoon bij kan). Hoe het na Asd is weet ik eigenlijk niet.
Rustiger zullen ze wel worden ja, wanneer je er vanaf Nm tot Asd in moet zitten.
Die dingen hebben totaal geen comfort.
Lijkt me omloop technisch een ramp. Er zijn er gelukkig te weinig van om de 3000 te rijden.

Welja joh, trek het even uit context. Natuurlijk zijn er niet genoeg om de hele 3000 te rijden, daarom suggereer ik ook de rustigere treinen uit deze serie, zoals de drukke treinen uit de 3500 met VIRM worden gereden. Comfort zal wel heel persoonlijk zijn, ik vind zelf DDM1 heel behoorlijk. Daarnaast, andere series waar men ze hier in bedenkt zoals de 4500, 2200 en 3600/3700 rijden ook niet bepaald korte trajectjes.
 

07-01-2008 21:45:58
Iceman
Iceman
Andere oplossing? Mogen de we 3000 niet op spoor 11 laten aankomen en vertrekken?

Wat ik zo begrijp draait het om een minuutje of 2 dat de 4500 te laat weg is. Kunnen we de 4500 niet iets eerder laten vertrekken, en dan op Hn even iets langer laten staan? Of zit de 4500 dan te dicht op de 3300?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

07-01-2008 21:46:27
broek53
broek53
Quote
ass-er: Enige probleem wat nog overblijft is de overkill van 2xDD-AR in de 4000-zuid.
Tsja, zover je dat een probleem vindt, natuurlijk Ik bedoel: als ik de eindeloze discussies hier zie over die Veel Te Grote Treinen in het zuiden, heb ik altijd al de neiging (die ik hard onderdruk) te typen: Nou, én? Het is de prijs die je betaalt als je de knooppunten wilt ontzien (en vergis je niet: de uitvoering van de dienstregeling wordt gemaakt en gebroken op de knooppunten, niet op de baanvakken. Die verkeerde focus (op baanvakdienstregelingen) kom je maar al te vaak tegen).
 

07-01-2008 21:47:58
ruysdael
ruysdael
Probleem niet echt, maar ik denk dat ze die DD-AR'en elders wel beter weten te gebruiken.  

07-01-2008 21:48:09
Jack5812
Jack5812
@ Iceman: Dat lijkt me niet handig ivm de cross-platform overstap die er nu tussen de 3000 en 4000 is.
Gr Jack

Laatst bewerkt door Jack5812 op 07-01-2008 21:48
 

07-01-2008 21:49:09
stephan90
stephan90
Quote
broek53: De binnenkomst van de 3000 om .09 en .39 op 7ba (terwijl ondertussen spoor 8 bezet is door de 4000), daar zit 't 'm in.


Ik ken het emplacement niet heel goed, maar wat maakt het uit of een spoor ernaast bezet is? Misschien een domme vraag, maar ik kan de logica niet vinden..
 

07-01-2008 21:51:16
broek53
broek53
Ha, ik probeerde de opmerking voor te zjn dat in die richting altijd de 7 en 8 om-en-om gebruikt worden.  

07-01-2008 21:51:39
ruysdael
ruysdael
De andere sporen zijn doorgaans ook bezet/gereserveerd voor treinen uit andere richtingen. 7/8 is in de regel voor de treinen richting Zaandam (muv de 5800), waar de 4500 onder valt.

Laatst bewerkt door ruysdael op 07-01-2008 21:52
 

07-01-2008 21:51:49
Iceman
Iceman
Vandaag was de 4500 laat. Gevolg was dat om 43 de 3000 binnekwam op 8A, en de 4000 op 8B. Dat kan toch ook voor vast?!


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

07-01-2008 21:53:04
david_meye
david_meye
Of je kan de 3000 uit Nm later vertrekken.  

07-01-2008 21:53:34
ruysdael
ruysdael
Ik weet niet of 8a 12 bakken aan kan?  

07-01-2008 21:54:09
woepje
woepje
Quote
david_meye: Of je kan de 3000 uit Nm later vertrekken.
Uh, wat doet de NS momenteel?
Edit: excuus, las je bericht verkeerd...

Laatst bewerkt door woepje op 07-01-2008 21:56
 

07-01-2008 21:54:31
broek53
broek53
Quote
ass-er: Probleem niet echt, maar ik denk dat ze die DD-AR'en elders wel beter weten te gebruiken.
Nee, dat denk ik niet. Het zijn spitsversterkingen die een tijdlang mee blijven hobbelen, maar geen stellen die je in de spits elders kunt gebruiken. In de dienstregelingen waarin de 4500 overwegend met 2x DDAR reed, reden deze ook in de tegenspitsrichting op oorlogsstrekte, omdat het aftrappen en bijplaatsen alleen in Enkhuizen gebeurde. Nu gaan ze mee naar en van Rotterdam, zoveel scheelt dat niet eens.
 

07-01-2008 21:54:32
bjornl
bjornl
Quote
david_meye: Of je kan de 3000 uit Nm later vertrekken.

Dan loopt ie bij Har de 7400 in de weg.
 

07-01-2008 21:55:26
david_meye
david_meye
Oke kan de 7400 serie niet eerder vertrekken dan???  

07-01-2008 21:56:10
Iceman
Iceman
Ik denk niet dat je het in Nijmegen moet zoeken, dan trek je er teveel andere treinseries bij.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

07-01-2008 21:56:38
david_meye
david_meye
Waar dan wel?????  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-01-2008 21:56:47
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53:
Quote
ass-er: Probleem niet echt, maar ik denk dat ze die DD-AR'en elders wel beter weten te gebruiken.
Nee, dat denk ik niet. Het zijn spitsversterkingen die een tijdlang mee blijven hobbelen, maar geen stellen die je in de spits elders kunt gebruiken. In de dienstregelingen waarin de 4500 overwegend met 2x DDAR reed, reden deze ook in de tegenspitsrichting op oorlogsstrekte, omdat het aftrappen en bijplaatsen alleen in Enkhuizen gebeurde. Nu gaan ze mee naar en van Rotterdam, zoveel scheelt dat niet eens.
Goed, qua materieel zijn er verder dan geen problemen meer..?

Dan rest mij alleen nog de vraag: Gaat de 3300 vanaf december door naar Gvc?
 

07-01-2008 21:57:31
webguy
webguy
Quote
bjornl:
Quote
david_meye: Of je kan de 3000 uit Nm later vertrekken.

Dan loopt ie bij Har de 7400 in de weg.

Dat doet 'ie toch al... Of was dat juist de 2000?


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

07-01-2008 21:58:00
broek53
broek53
Quote
ass-er: Ik weet niet of 8a 12 bakken aan kan?
8a kan 10 bakken aan, 8b 9. Maar de 4000 zit voor de 3000 vanuit het zuiden gezien, dus dat gaat hoe dan ook niet standaard lukken.
 

07-01-2008 22:00:12
Iceman
Iceman
Maar dat hadden ze vandaag ook opgelost! Alleen toen reden er inderdaad 10 bakken, geen 12.

Hoe groot is de ruimte tussen de 3300 en 4500? Kan de 4500 niet 2 minuutjes eerder de aftocht blazen? En dan even op Hn wachten ipv die 2 minuten op Asd.

Laatst bewerkt door Iceman op 07-01-2008 22:01


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

07-01-2008 22:01:15
bjornl
bjornl
Quote
webguy:
Quote
bjornl: Dan loopt ie bij Har de 7400 in de weg.

Dat doet 'ie toch al... Of was dat juist de 2000?

3000 Har :20/:50, 7400 Har :22/:52; als we iets vertraagd zijn met de 30xx zie ik de 7400 al staan. Omgekeerd rijdt de 3000 naar Ah de 7400 vaak achterop.
 

07-01-2008 22:01:56
webguy
webguy
En niet te vergeten de ICE op bepaalde uren


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

07-01-2008 22:03:01
Thtc
Thtc
Blijft er geen sprinter/stoptrein rijden tussen Asd en Shl, naast de Intercity. Dus in totaal 4 maal per uur.

Voor de Nieuwe Hogesnelheidstrein zal net als voor Thalys een apart tarief gelden. NS-vervoersbewijzen (incl. (S)OV-jaarkaarten) zullen hier niet geldig zijn. Of er ook kaartje Asd Shl verkocht zullen worden voor de HST is maar zeer de vraag. Misschien alleen icm een KLM-ticket, met een incheck-balie/automaat op Asd.
 

07-01-2008 22:03:42
broek53
broek53
De 3300 gaat naar Gvc volgens het Reconstructie Oude Lijn-plan, dus nog niet per december 2008.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-01-2008 22:05
 

07-01-2008 22:03:45
Iceman
Iceman
Die ICE wordt sowiezo vaak van perron gewisseld. Op asd hoor ik zovaak de mededeling dat ICE veranderd is van spoor.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

07-01-2008 22:05:54
david_meye
david_meye
Is het geen optie om de 7400 later te vertrekken uit Rhn.  

07-01-2008 22:08:19
broek53
broek53
Jongens, vergeet nou maar dat voor een paar spoorbezettingminuten in Amsterdam de hele corridor Arnhem - Utrecht - Amsterdam weer gewijzigd gaat worden - en dat dan alleen om de 4500 in Amsterdam te kunnen laten keren, en dat dan alleen omdat iemand het niet prettig vindt dat DDAR in de 4000 terecht komt, of zo'n soort reden. Je moet wel het walletje een beetje bij het schuurtje houden  

07-01-2008 22:12:57
Iceman
Iceman
Ja ik wil ook niet heel Utrecht omgooien. En ik wil best DD-AR, maar ik wil niet weer steeds in een 4500 zitten met +5. Ik kan het bordje Hoogkarspel niet meer zien omdat ik daar bijna elke dag moet wachten op de tegentrein

Mijn oplossing zou zijn om dus of (als het kan) 4500 2 minuutjes eerder laten vertrekken en op Hn wachten. Als je dan te dicht achter de 3300 kruipt op Ass even wachten. Dan geef je de 3000 gelegenheid om binnen te wandelen op asd. En anders is er vast wel een andere oplossing, brainstormen maar..%06%.

Om nou om 1 of 2 minuutjes die de 3000 op de 4500 zit de hele 4000 en 4600 om te gooien gaat ook wat ver.

Laatst bewerkt door Iceman op 07-01-2008 22:15


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

07-01-2008 22:19:03
david_meye
david_meye
Ik vindt het alleen jammer dan de 8800 serie op zich eigen keert i.p.v op een andere serie.  

07-01-2008 22:23:01
NDS
NDS
Quote
bjornl:
Quote
david_meye: Of je kan de 3000 uit Nm later vertrekken.

Dan loopt ie bij Har de 7400 in de weg.

Ik zou niet aan die 3000 komen, alles past nu net in Arnhem( soms al net niet) en als de 3000 later gaat hou je de tielenees op bij Elst die z'n kering in Ah nu 9 v/d 10 keer al niet haalt. En met het gebruik van de wisselstraat op Arnhem ga je dan problemen krijgen Tielenees met de 3600 naar Rsd en de in de spits naar Nm rijdende 2000/afrangeren van de 2000( wat nu al wel eens fout gaat).
2min later vertrekken zal in Ah ook niet altijd gaan, je zit dan met de aankomende en kruisende 3000 naar Nm( moet nu al vaak wachten) en met evt. een startende Tielenees en met de nachttreinen s'avonds.

Groetjes Michiel

Ps; word tijd voor die vrijekruising Arnhem west.
 

07-01-2008 22:34:54
thejag
thejag
Quote
geert: Andere idee van mijn kant zou zijn om ICL in te zetten in de 700-serie en/of 1600-serie, zeker als deze straks door gaat naar Gvc. Volgens mij moet het keren met loc's ook nog wel lukken op de eindpunten en anders met loc voor en loc achter, zoals nu. Lijkt me een meer geschikte serie dan de huidige inzet in de 1500-serie.

Dit lijkt me problematisch om een paar redenen; zoveel composities ICL heb je niet, je zit met de verknoping van materieel in de NoordOost en je wilt vanwege de smalle deuren e.d. echt niet langs Schiphol of Amsterdam Zuid zonder daar in de dienstregeling een forse in- en uitstapbuffer in te bouwen. De 1500 is veel geschikter voor dit materieel, relatief weinig stops (jammer dat in die zin Hvs erbij is gekomen) en uitstekend comfort voor toch een belangrijke verbinding richting de hoofdstad.

Dan nog even over de 3700 in combinatie met de 1500, alhoewel dit misschien iets is nog voor de drgl 2008: kan het vrijgekomen ICM uit de 1500 door de instroom van 'nieuw' ICL niet het mat'64 uit de 3700 vervangen? Zo kan het vrijgekomen mat'64 stoptreinen elders versterken en wordt de 3700 weer wat het zou moeten zijn, een volwaardige IC (totdat uiteraard het VIRM weer volledig op de IJssellijn terug komt)

Laatst bewerkt door thejag op 08-01-2008 01:34


grt, Michiel
 

07-01-2008 22:39:26
floriss
floriss
Quote
vinny004: De IC Haarlem - Dordrecht (in kwartierligging met de IC Amsterdam - Vlissingen) VERVANGT dus de sneltrein Hoorn - Den Haag op het stuk Haarlem - Den Haag.
Dit betekent dus dat er MINDER treinen Amsterdam - Den Haag/Haarlem - Den Haag gaan rijden omdat de sneltrein Amsterdam - Breda wordt opgeheven. Daarnaast wordt niets gedaan tegen het gebrek aan treincapaciteit tussen Haarlem en Amsterdam. Erg teleurstellend... %04%


Het is maar hoever je het hele topic hebt doorgelezen. Er is op de eerste pagina van dit onderwerp al aangeven dat de stoptrein Den Haag Centraal - Haarlem waarschijnlijk in de spitsuren gaat doorrijden naar Amsterdam C. Dat betekent dus in de spits 8 treinen per uur tussen Haarlem en Amsterdam.
Daarnaast vergeet je ook dat de 2100 Amsterdam - Vlissingen met VIRM gereden wordt en niet met DDAR zoals de 2200. Eea betekent ipv een DDAR met 4 rijtuigen minstens een VIRM met 6 rijtuigen.

Overigens gaat dit , zoals al meer aangegeven, waarschijnlijk niet eind 2008 maar eerder eind 2009 in.
 

07-01-2008 23:34:13
bloober
bloober
Ben ik hier dan de enige die het buitenproportioneel vind dat er dan in de spits 4x zoveel treinen Asd-Hlm gaan rijden t.o.v. Asd-Shl die alleen de 2600 hebben, omdat de 9200 en de 3900 eruit gaan en de 2100/2400 naar Hlm gaat?
Ik voorzie toch grote problemen, ook voor buitenlandse toeristen die in Shl aankomen, als er slechts een halfuursdienst geboden gaat worden met Amsterdam Centraal. Want die toeristen krijgen we echt niet op station Sloterdijk Hemboog. Leg dat die Japanners maar eens uit...


Groetjes, Bloober
 

07-01-2008 23:36:38
NDS
NDS
Uh volgensmij vergeet je de 4 a 5 HSL treinen per uur, groetjes Michiel  

07-01-2008 23:39:26
bloober
bloober
Daar moet je een speciaal kaartje voor kopen en mensen zijn echt niet zo gek om voor dat stukje van 15 min. een veel duurder kaartje te gaan kopen. En dat kan je toch ook niet uitleggen aan die toeristen? Het is geen Heathrow Express, zoals in Londen...


Groetjes, Bloober
 

07-01-2008 23:41:16
lucky
lucky
En het grootste deel hobbel je ook nog met matige snelheid rond asd. Dus veel tijdwinst is er ook niet te halen op die 15 min..  

07-01-2008 23:41:18
NDS
NDS
@Bloober; Dat vind jij maar daar denken spoorwegmaatschappijen waarschijnlijk iets anders over Maargoed dat duurt toch nog ff, eerst zien of die HSL trein wel geleverd worden( trams van het zelfde bedrijf werden ook maar 10 jaar te laat geleverd)

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op 07-01-2008 23:50
 

07-01-2008 23:42:22
lucky
lucky
10 maanden? 10 jaar? Het zal 10 jaar zijn.

Maar over dit onderwerp hebben we al een heel apart topic gehad, dus verder hierover gaan lijkt me niet nodig.
 

07-01-2008 23:44:27
david_meye
david_meye
Ik zou het wel leuk vinden dan de 8800 serie op de 2800 serie keert in Amf alleen moeten ze de perrons in Bdg en Leiden Lammerschans verlengen.

Laatst bewerkt door david_meye op 07-01-2008 23:46
 

07-01-2008 23:49:06
geertw
geertw
Uhm. 8800 komt niet in Amersfoort en de 2800 zit omlooptechnisch gekoppeld aan de NoordOost. Volgens mij geen realistische wens...


http://www.ovinnederland.nl/
 

07-01-2008 23:51:21
mren
mren
Bovendien ontgaat me het praktisch nut van zo'n actie.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-01-2008 23:51:46
david_meye
david_meye
Quote
geertw: Uhm. 8800 komt niet in Amersfoort en de 2800 zit omlooptechnisch gekoppeld aan de NoordOost. Volgens mij geen realistische wens...
Weet ik maar dan heb je wel meer capiciteit in de 2800 serie en de 8800 serie.
 

07-01-2008 23:55:53
lucky
lucky
Hoezo heb je meer capaciteit door het aan elkaar koppelen van deze series? Nog afgezien van de plaats waar dit moet gebeuren..  

07-01-2008 23:58:08
Iceman
Iceman
Ik was heel blij dat de 4500 IC werd, maar dat is nu wel over. Ik heb liever een stopper die bijna altijd op tijd is (DRGL 2007) dan een IC die vol en/of laat is.
Als die als stopper uit Rotterdam komt, en die vrees ik gewoon met 4 bakken gaat rijden. Nu laat men in de spits ook gewoon lekker 4 bakken tuffen (op asd kan je in die 3 minuutjes ook niet koppelen) Nu er dan ook geen DDM1 meer gaat rijden wordt het gezellig in 4 bakken (vooral 7800 serie). Ik voorzie koeienhandel patronen zoals in de Benelux.
En de 4000 zal ook niet altijd vertragingsloos uit de Rotterdam en Gouda komen, en dan 3 minuten op Asd geen speling.
Ik pak wel de 14500, of de stopper op de Hemboog.

Laatst bewerkt door Iceman op 08-01-2008 00:00


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

07-01-2008 23:58:50
david_meye
david_meye
De V-IRM`s hebbben meer zit plaatsen vandaar.  

08-01-2008 00:00:09
lucky
lucky
De 2800 is niet de meest problematische serie kwa capaciteit. Dus waarvoor zijn die zitplaatsen nodig?  

08-01-2008 00:00:49
mren
mren
Sja, ik zou gaan denken aan een vage dienst als Ledn-Ut-Amfs-Ut-Gd-Rtd-Gd-Ut-Amfs-Ut-Ledn met als gevolg een paar sets IRM in de 2800, die in spits op zich niet zouden misstaan. Maar erg lekker zou dat allemaal niet passen (lange stop Ut) en het is ook maar de vraag welk probleem dit oplost.

Bovendien keert de 2800 in Rtd op de 1700 en 12700.
 

08-01-2008 00:02:22
david_meye
david_meye
Ja daar dacht ik ook aan Ledn-Ut-Amfs-Ut-Gd-Rtd-Gd-Ut-Amfs-Ut-Ledn dit.  

08-01-2008 02:11:46
Iceman
Iceman
Ik zit trouwens even door de doorkomsstaat te kijken van asd, en dit valt me op.

Ik zie dat de 3000 pas om 10, 40 komt binnentuffen. Dan kan de 4500 in theorie dus gewoon vertrekken om 09, 49. Of misschien zelfs een minuut eerder om er een beetje speling in te houden.
En de Sprinter uit Rotterdam staat op 07,37. Dan heb je dus maar 120 seconde om alles erin en eruit te laten. En als dat te lang duurt (of met vertraging binnenkomt) kom je in de problemen met de 3000. Wie mag als eerste weg uit asd? En dan heb je in de spits ook nog is de 14500, dan krijg je file bij Hks, of zelfs Hnk

Wat komt er eigenlijk op de CTA's/vertrekstaten te staan? Staat er in Gouda of Bijlmer al Enkhuizen op? Lijkt me wel handig anders krijg je op asd mensen die denken dat ze voor zd>hn>ekz moeten overstappen, en er dan achter komen dat ze weer terug de trein in moeten.

Zou me niks verbazen als ze net als ditjaar de 4500 weer een zorgenkindje van de dienstregeling wordt%04%.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-01-2008 08:23:47
julius
julius
In de hele 4500-soap wordt niet echt duidelijk wat het grote bezwaar tegen een gekoppelde 4500/1500 Enkhuizen-Amersfoort is. Het spaart een set materieel uit, creërt extra ruimte in Amsterdam C, aan tijdpaden hoeft niet gerommeld te worden en je kunt er met IRM in rijden zoals de bedoeling was; waar zit dan het probleem?  

08-01-2008 08:59:54
Iceman
Iceman
Ik denk dat je dan met het 'spoor 7a probleem zit'. Denk niet dat je de 4500 zo maar op een ander spoor mag zetten.
En 4500 was geplanned met VIRM, 5 diensten. En niet de 4500 + 1500, dus dan moet je ergens ICL ruilen voor VIRM.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-01-2008 09:19:27
broek53
broek53
Ach, soap is iets dat gemaakt wordt, hoor... Doortrek van de 4500 op de 1500 is denkelijk niet serieus overwogen, maar dat weet ik verder niet (voor de duidelijkheid: ik vertel hier niet uit eigen werk). Het enige probleem dat ik zo kan bedenken bij dat idee, is de inzet van het ICL (waar laat je dàt dan weer..), voor de rest lijkt het mij een goede oplossing, zeker in combinatie met inzet van VIRM (daardoor worden de treinen niet te lang voor West-Friesland). In eerste en tweede blik zie ik nog niet helemaal hoe de spooropstelling van Asd in elkaar geknutseld moet worden met die doortrek als uitgangspunt (de 1500 staat nu in de schaduw van de Schiphollijn op 14b, zou dan moeten verhuizen naar 10 en 11 in 2 richtingen en dat past bepaald niet zomaar), maar ik zal iemand eens uitdagen.  

08-01-2008 09:53:12
broek53
broek53
Quote
Iceman: Ik zie dat de 3000 pas om 10, 40 komt binnentuffen. Dan kan de 4500 in theorie dus gewoon vertrekken om 09, 49. Of misschien zelfs een minuut eerder om er een beetje speling in te houden.
En de Sprinter uit Rotterdam staat op 07,37. Dan heb je dus maar 120 seconde om alles erin en eruit te laten. En als dat te lang duurt (of met vertraging binnenkomt) kom je in de problemen met de 3000. Wie mag als eerste weg uit asd? En dan heb je in de spits ook nog is de 14500, dan krijg je file bij Hks, of zelfs Hnk.

Nou, nog een keertje en dan houd ik er echt over op. De opvolging tussen een vertrekkende trein van Amsterdam C en een volgende binnenkomende (op de "lange golf", om helemaal precies te zijn) is minimaal 4 minuten (planningsnorm), dus je komt nog 3 minuten tekort.
- Juist ten behoeve van de doortrek wordt in 2008 de binnenkomsttijd van de 4000 en 3000 een minuut vervroegd, zodat de 4000/4500 drie minuten stationnement heeft/houdt.
- Een volgorde-probleem met de 3000 krijg je niet, want de volgorde verandert niet ten opzichte van de binnenkomst uit Amstel. M.a.w. de 4000 gaat altijd als eerste weg, als hij als eerste aangekomen is.
- Koudwatervrees, tsja: daar kan ik verder niks mee.%09%
 

08-01-2008 10:31:33
ruysdael
ruysdael
Opzich vind ik het allemaal prima, die doortrekking van de 4500 naar de 4000-zuid, maar toch zit me één ding niet lekker.. De Zaanlijn verliest zn verbinding met Amstel en Bijlmer .

Toch bedacht ik me nog iets... Als je het volgende aanhoudt:

Spoor 8: 800, 3000 ri. Amr/Hdr
Spoor 7b: 4500 ri. Ekz/binnenkomst
Spoor 7a via 6: 4000 ri. Utg

Dit zou in principe zo mogelijk moeten zijn toch? Desnoods kan de 4500 nog via spoor 6 binnenkomen op 7b als er een 4000 op 7a staat.
 

08-01-2008 11:12:17
Iceman
Iceman
Quote
broek53:
Quote
Iceman: Ik zie dat de 3000 pas om 10, 40 komt binnentuffen. Dan kan de 4500 in theorie dus gewoon vertrekken om 09, 49. Of misschien zelfs een minuut eerder om er een beetje speling in te houden.
En de Sprinter uit Rotterdam staat op 07,37. Dan heb je dus maar 120 seconde om alles erin en eruit te laten. En als dat te lang duurt (of met vertraging binnenkomt) kom je in de problemen met de 3000. Wie mag als eerste weg uit asd? En dan heb je in de spits ook nog is de 14500, dan krijg je file bij Hks, of zelfs Hnk.

Nou, nog een keertje en dan houd ik er echt over op. De opvolging tussen een vertrekkende trein van Amsterdam C en een volgende binnenkomende (op de "lange golf", om helemaal precies te zijn) is minimaal 4 minuten (planningsnorm), dus je komt nog 3 minuten tekort.
- Juist ten behoeve van de doortrek wordt in 2008 de binnenkomsttijd van de 4000 en 3000 een minuut vervroegd, zodat de 4000/4500 drie minuten stationnement heeft/houdt.
- Een volgorde-probleem met de 3000 krijg je niet, want de volgorde verandert niet ten opzichte van de binnenkomst uit Amstel. M.a.w. de 4000 gaat altijd als eerste weg, als hij als eerste aangekomen is.
- Koudwatervrees, tsja: daar kan ik verder niks mee.%09%


- Ja dan redt je het op een paar minuutjes niet..
-En als de 4000 eerder binnekomt, en dan ook eerder weg mag als 4500 is dat mooi.
-Koppeling op 1500 lijkt mij ook beter, als je die ICL ergens kan droppen/ruilen. Zo redt je niet alleen de 4500, maar je houdt ook de 4000 zoals die nu is. Eventueel kan je ook met ICM gaan rijden als je die makkelijker kan ruilen dan VIRM. Of een combinatie van die 2.
-En het is niet echt koudwatervrees, maar het ziet er allemaal erg krap uit. Het kan zo, maar 1 kleine klink in de kabel en pats vertragingen.

@ Ass-er, volgens mij kan het ook zo. Ik ga zo uit school even naar Asd om te kijken hoe het zit mer perronlengtes.

Er zijn in iedergeval wel (betere) oplossingen dan degene die men nu bedenkt. Maar goed het is een hele leuke uitdaging om dit uit te vinden%08%!

Laatst bewerkt door Iceman op 08-01-2008 11:15


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-01-2008 11:16:41
ruysdael
ruysdael
Ik snap je punt niet echt, de 4000 heeft momenteel toch ook geen noemenswaardige vertragingen? En die komt ook uit Rotterdam vandaan... Als er dan al vertragingen worden opgelopen gebeurt dat meestal op de Zaanlijn. Goed, er zijn dan wel 10 minuten pauze in Asd, maar dat is alleen om de 3000 in te laten halen, niet omdat het in- en uitstappen nou zo langzaam gaat.  

08-01-2008 11:30:06
Iceman
Iceman
Nou, hou maar is in de gaten op nsmobiel, ik zie hem soms met +2/5 staan. Zoals nu: 11:45 - 4036 > Uitgeest (3) +4.
Die maakt de 4000 dan goed in Asd door die pauze. En de 4000 komt ook langs knooppunten Rotterdam, Gouda. Ik vind het wat risicovol om eigenlijk een serie Rotterdam>Enkhuizen te maken. Vertragingsrisco is best groot, en dan heb je ook minder dan 5 minuutjes om het in te lopen. Hoewel je misschien op asd>hn wat ik kan lopen. Gebeurde vandaag ook met de stopper.

Aansluitingen worden trouwens wel beter als 4500 IC.
-1500 haal je nu net, ipv net niet (huidige drgl)
-2100/9200 zelfde verhaal.
-Niet meer 25 minuten wachten op asd om naar Ajax te gaan%08%.
Alleen naar Ut moet je even wat langer wachten denk ik.

Maar goed, koppeling op de 1500 zou ik prettiger vinden hoewel het beste natuurlijk opzichzelf keren is.

Laatst bewerkt door Iceman op 08-01-2008 11:40


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-01-2008 11:42:01
geertw
geertw
Ik denk dat je de vertragingen van de 4000 een beetje overdrijft. Volgens een eerder bericht in dit topic van broek53 heeft deze serie een punctualiteit van 92%, en daarmee doet deze serie het bovengemiddeld qua punctualiteit.
Ook de andere kant op (richting Rotterdam) komt-ie meestal gewoon op tijd binnen in Rotterdam, en dan komt hij "helemaal" uit Uitgeest/Alkmaar.


http://www.ovinnederland.nl/
 

08-01-2008 11:44:25
Iceman
Iceman
Met 10 minuten pauze op asd ja. De vertragingen zijn ook niet ernstig, maar een vertraging van 1/4 minuutjes (ik weet niet of dat in punctionaliteit komt te staan?) en je geeft die vertraging door aan de 4500. Al had de hele 4500 dubbelspoor geweest had niet echt een groot probleem geweest, maar nu is het best tricky.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-01-2008 11:46:07
geertw
geertw
De norm is 3 minuten vertraging.


http://www.ovinnederland.nl/
 

08-01-2008 11:47:47
Iceman
Iceman
Dat bedoel ik. Met +3 minuten komt de 4000 dus binnen op de vertrektijd van de 4500.

Ik ga nu even uit school naar Asd om even het sporenplan van Ass-er te testen.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-01-2008 12:05:44
jeepee
jeepee
Quote
Iceman: Met 10 minuten pauze op asd ja.

waarbij de 3000 er voorbij moet te Asd. Je minimale stop is daar dus 8 á 10 minuten. Dat de 4000 noord nog wel eens een kleine plus heeft ligt meer aan een iets vertraagde 3000 dan een overgenomen vertraging uit de 4000 zuid. Heb het ding vaak genoeg mogen zien op Dvd en eigenlijk altijd op tijd...
 

08-01-2008 13:28:47
edegroot
edegroot
Volgens mij moeten we de discussie over de 4000--4500 maar even laten voor wat het is. Ik zie herhaling na herhaling.. graag het topic goed doorlezen of met nieuwe zaken komen. Aan herhalingen van eerdere posts heeft niemand wat.  

08-01-2008 13:46:04
Iceman
Iceman
Laatste (nieuwe ding) van 4000 vandaag:

Te Gouda: 4040 +14, 4042 +18.
Te Bijlmer: 4038 +2.

Nu kan DD-AR wel wat dichtrijden heb ik vandaag gemerkt%08%, dus een kleine vertraging is nog wel te doen, maar met meer dan 8/10 minuten wordt het lastig.

En die spoorverandering is mogelijk, in iedergeval in de daluren:

800 Vertrekt vanaf Spoor 8
4500 komt aan op 7a, 6 bakken DDM1, en zelfs 8 bakken DD-AR moet kunnen.
4000 komt aan op 7b, 2 keer SGMm past makkelijk
3000 komt aan op Spoor 8
4500 vertrekt van spoor 7a
3000 vertrekt van spoor 8
4000 vertrekt van spoor 7b
800 komt aan op spoor 8.

In die volgorde moet het kunnen, in iedergeval in de daluren. In de spits heb je natuurlijk de 14500 nog. Maar daar moet wel een spoor voor te vinden zijn.

Laatst bewerkt door Iceman op 08-01-2008 13:51


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-01-2008 13:56:17
ruysdael
ruysdael
Vie vertrekt überhaupt al van 10 toch? Dat was in ieder geval in de 3200-tijd zo.  

08-01-2008 13:57:13
Iceman
Iceman
Ja, maar ook soms van 7a, achter de 3000 nu. Hangt volgens per uur af. Mag in iedergeval geen probleem zijn voor het plan zoals hierboven staat.

Ik heb even gekeken in de NS planner:

14554 vertrekt om 16:22 van spoor 7a.
14556 vertrekt om 16:52 van spoor 10a.
14558 vertrekt om 17:22 van spoor 7a
14560 vertrekt om 17:52 van spoor 7a.

Laatst bewerkt door Iceman op 08-01-2008 14:05


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-01-2008 18:43:11
hvondelen
hvondelen
Hoe gaat het trouwens met de nieuwe spits verbinding Wolvega-Lw, gaat die in 2009 nog door, wat weten jullie?

Laatst bewerkt door hvondelen op 08-01-2008 19:03


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

08-01-2008 19:01:02
ruysdael
ruysdael
Even tussen ons hè: Die rijdt al een maand

Laatst bewerkt door ruysdael op 08-01-2008 19:01
 

08-01-2008 22:05:36
rudolfph
rudolfph
@hvondelen: dat is een proef van 2 jaar, dus ja.  

08-01-2008 22:27:45
Thtc
Thtc
Wordt Asd-Shl niet 4x per uur in plaats van slechts 2 x per uur wat schandalig laag is. Namelijk 2 x per uur IC 2600 en 2 x per uur Sprinter xxxx.

Laatst bewerkt door Thtc op 08-01-2008 22:28
 

09-01-2008 00:11:32
bloober
bloober
Quote
broek53: Doortrek van de 4500 op de 1500 is denkelijk niet serieus overwogen, maar dat weet ik verder niet (voor de duidelijkheid: ik vertel hier niet uit eigen werk). Het enige probleem dat ik zo kan bedenken bij dat idee, is de inzet van het ICL (waar laat je dàt dan weer..), voor de rest lijkt het mij een goede oplossing, zeker in combinatie met inzet van VIRM (daardoor worden de treinen niet te lang voor West-Friesland).
ICL ruilen tegen VIRM met de 2000? Lijkt mij een prima serie voor ICL...


Groetjes, Bloober
 

09-01-2008 00:15:06
Iceman
Iceman
Heb je dan wel genoeg VIRM? Er rijdt ook ICRm in de 2000. Nu zijn die hier natuurlijk ook welkom%02%, maar dat lijkt me een beetje teveel van het goede.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

09-01-2008 00:16:36
bloober
bloober
Anders kun je nog een enkele VIRM uit de 2200 halen, doordat je het DD-AR van de 4500 vrijspeelt. Je zou ook kunnen ruilen VIRM tegen ICL met de 1900, daar rijdt tenslotte al ICK, wat mij vergelijkbaar lijkt met ICL.


Groetjes, Bloober
 

09-01-2008 00:22:38
Iceman
Iceman
2200 is DD-AR/DDM1 dus daar kan je geen VIRM uit halen. 1900 echter wel, omdat dat inderdaad al ICK is.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

09-01-2008 00:33:40
webguy
webguy
Overigens ook op m'n wensenlijstje voor Drgl 2009: een 7500 die eerder op Ah aankomt, of een (EDIT) 3000 die een minuut of twee later uit Arnhem vertrekt. Namelijk is die aansluiting momenteel waardeloos: de 7500 komt aanzetten en tientallen reizigers rennen naar de trappen om de (EDIT) 3000 proberen te halen. Een klasgenoot had z'n slagingkans op 20% gerekend...

Laatst bewerkt door webguy op 09-01-2008 12:30


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

09-01-2008 08:59:25
aestudent
aestudent
Quote
thtc: Wordt Asd-Shl niet 4x per uur in plaats van slechts 2 x per uur wat schandalig laag is. Namelijk 2 x per uur IC 2600 en 2 x per uur Sprinter xxxx.
Als de 3900 verdwijnt is alleen de 2600 nog over naast de HSL-treinen...
Quote
Bas: 2200 is DD-AR/DDM1 dus daar kan je geen VIRM uit halen.
Niet helemaal waar, want er zwerft nog steeds wel wat VIRM rond in de 2200. Een stelletje of drie à vier, schat ik.
 

09-01-2008 12:19:00
kbrandsma
kbrandsma
Quote
webguy: Overigens ook op m'n wensenlijstje voor Drgl 2009: een 7500 die eerder op Ah aankomt, of een 3700 die een minuut of twee later uit Arnhem vertrekt. Namelijk is die aansluiting momenteel waardeloos: de 7500 komt aanzetten en tientallen reizigers rennen naar de trappen om de 3700 proberen te halen. Een klasgenoot had z'n slagingkans op 20% gerekend...

In welke richting(en)?
 

09-01-2008 12:23:25
webguy
webguy
Sorry, de 7500 uit de richting Zutphen naar Ede, en de (EDIT) 3000 richting Nijmegen...

Laatst bewerkt door webguy op 09-01-2008 12:29


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

09-01-2008 12:24:03
NDS
NDS
Ede-Nm neem ik aan; uit Ede komt de 7500 21/51 aan in Ah en de 3700 naar Nm rijd 21/51 weg.

groetjes Michiel

Edit: die 3700 naar Nm vertrekt om 21 en 51 uit Ah, als het om Zp-Nm gaat dan ben je in de war met de 3000 die om 07/37 uit Ah naar Nm vertrekt.

Laatst bewerkt door NDS op 09-01-2008 12:26
 

09-01-2008 12:28:14
webguy
webguy
Nee, het gaat over Ahpr - Nm (en verder). Ik zelf heb er geen last van, maar een heel aantal reizigers en medestudenten (Hogeschool Arnhem en Nijmegen) zie ik rennen om die aansluiting te halen. Sorry, ik was in de war, het is inderdaad de 3000...

Laatst bewerkt door webguy op 09-01-2008 12:29


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

10-01-2008 18:06:41
julius
julius
Quote
broek53: In eerste en tweede blik zie ik nog niet helemaal hoe de spooropstelling van Asd in elkaar geknutseld moet worden met die doortrek als uitgangspunt (de 1500 staat nu in de schaduw van de Schiphollijn op 14b, zou dan moeten verhuizen naar 10 en 11 in 2 richtingen en dat past bepaald niet zomaar)
Hoe 'heilig' spoor 11 is weet ik niet, maar bij gebruik van sporen 10 en 13 moet het volgens mij zonder veel veranderingen passen: verplaats de aankomende België-int. naar spoor 10a en de kerende 4600 naar spoor 11b, 14b of 15. Of zie ik nu iets verschrikkelijk over het hoofd?
 

10-01-2008 20:52:19
floriss
floriss
Quote
bloober: Ben ik hier dan de enige die het buitenproportioneel vind dat er dan in de spits 4x zoveel treinen Asd-Hlm gaan rijden t.o.v. Asd-Shl die alleen de 2600 hebben, omdat de 9200 en de 3900 eruit gaan en de 2100/2400 naar Hlm gaat?


De oplossing voor een extra spitstrein Amsterdam Centraal - Haarlem vv heeft vooral te maken met het feit dat er op dit moment enkel losse DDAR stammen van 4 rijtuigen rijden. Deze blijken in de spits gewoon overvol te zitten. In vergelijking met 2006 is de capaciteit ook behoorlijk afgenomen.
2006
2x per uur twaalf rijtuigen ICR in de 800,
2x per uur twee treinstellen SGMm III,
2x per uur DDAR met vier rijtuigen

Totaal aantal rijtuigen 50 stuks

2007/2008

6x per uur DDAR met vier rijtuigen

Totaal aantal rijtuigen 42 stuks

Bij DDAR ben ik uitgegaan van DDAR 4 met loc. Zo'n DDAR biedt 1.75 maal de capaciteit ten opzichte van een enkeldekstreinstel. Dus zo'n 7 rijtuigen.

Wat Schiphol - Amsterdam Centraal betreft. Ik ben het met je eens dat deze verbinding er karig van afkomt. Ik vermoed wel dat de verbinding over de Zuidtak, dus van Schiphol, via Amsterdam Zuid richting Duivendrecht en Zuid Oost drukker is dan de verbinding naar Amsterdam Centraal.
Los daarvan de 2600 rijdt meestal met mininmaal 10 tot 12 VIRM rijtuigen. Dat is op zichzelf al een behoorlijke lengte om reizigers te vervoeren. Verder speelt hier natuurlijk ook het capaciteitsprobleem voor wat betreft de infrastructuur een rol. Aanleg van de Hemboog had nooit moeten gebeuren zonder een gedegen planstudie voor een verdubbeling van het baanvak tussen Sloterdijk en de aansluiting Westtak/Zuidtak.
 

11-01-2008 08:13:46
aestudent
aestudent
Er rijden niet alleen maar losse DD-AR's op Asd-Hlm v.v. hoor. De 2200 rijdt regelmatig met DDM-1 en de treinen 2250 en 2257 zelfs met 2xDD-AR.  

11-01-2008 08:41:23
Meiziger
Meiziger
Ook is de vergelijking nogal krom doordat de grote kern van het spitsvervoer pendelt tussen Hlm en Ass, en de 24 rijtuigen per uur van de 800/900 stopten niet op Ass.  

11-01-2008 10:04:45
broek53
broek53
Zeker waar, maar niettemin was de grootste capaciteits-klacht in Randstad Noord van vorig jaar (na de 3500 op Bijlmer) de ochtendspits tussen Haarlem en Amsterdam. Dat heeft ook te maken met de onregelmatige verdeling van de treinen over het uur. Als maatregel in de marge wordt bijvoorbeeld gestuurd op DDAR-met-loc in de drukste treinen. Bekeken is om in 2009 een paar extra treinen te rijden, maar uiteindelijk is het idee geboren de 6300 in de spits door te laten rijden. Dat is uiteraard ook aantrekkelijk voor reizigers ten zuiden van Haarlem en het neemt de nodige overstapdrukte op de perrons in Haarlem weg. Daarbij is het voor NS nog voordeliger dan extra treinen rijden ook, dus dit lijkt wel sterk op een win-win  

11-01-2008 10:10:16
broek53
broek53
Quote
floriss: Wat Schiphol - Amsterdam Centraal betreft. Ik ben het met je eens dat deze verbinding er karig van afkomt. Ik vermoed wel dat de verbinding over de Zuidtak, dus van Schiphol, via Amsterdam Zuid richting Duivendrecht en Zuid Oost drukker is dan de verbinding naar Amsterdam Centraal.
Los daarvan de 2600 rijdt meestal met mininmaal 10 tot 12 VIRM rijtuigen. Dat is op zichzelf al een behoorlijke lengte om reizigers te vervoeren. Verder speelt hier natuurlijk ook het capaciteitsprobleem voor wat betreft de infrastructuur een rol. Aanleg van de Hemboog had nooit moeten gebeuren zonder een gedegen planstudie voor een verdubbeling van het baanvak tussen Sloterdijk en de aansluiting Westtak/Zuidtak.
Een viersporige Westtak is gedetailleerd uitgewerkt, alleen niet aangelegd, en dat is inderdaad een probleem, met name door de aanwezigheid van station Lelylaan.
 

11-01-2008 11:32:06
NDS
NDS
Wat zou het voor een meer waarde hebben om die westtak uit te breiden als je de rest van de railinfra rond schiphol niet uitbreid? Schiphol zit nu al vol en als die hispeed zooi er komt helemaal. Als je dan op de westtak 4 sporen zou hebben heb je er niks aan omdat het bij schiphol niet past lijkt mij.

Groetjes Michiel