22-04-2008 14:23:42 | ||
---|---|---|
fr
![]() |
De 31100 blijft neem ik aan in z'n huidige pad? |
22-04-2008 14:57:39 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Ik vind het een mooie verbetering als ik het zo bekijk. Wel wat voors en tegens natuurlijk, maar afwegingen moet je altijd maken. Vooral een gedurende de hele dag naar Nijmegen doorrijdende 3100 vind ik goed. Oa vanwege de inzichtelijkheid van de drgl. (rijdt ie NU wel door of niet?![]() |
22-04-2008 15:03:53 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Wat mij verder nog opvalt in het prorail document, de 3300 blijft maar tot Hoofddorp rijden, en de 3400 gaat gewoon door naar Den Haag. Ik dacht dat de HSL in bedrijf zou komen dit najaar, en dat de 3300 door zou rijden naar Den Haag. En ook dat de 3400 slechts tot Haarlem zou gaan rijden |
22-04-2008 15:16:42 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
De 3100 gaat niet stoppen in Elst, dus non-stop Ah-Nm. Verder is het nog allerminst zeker of de 3100 wel Nm-Shl wordt, maar misschien wel Ut-Shl. Tegelijkertijd de 2000 'gewoon' Nm-Ah-Gvc. |
![]() |
advertentie |
22-04-2008 15:21:14 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
Een klein vraagje nog over de 'knoop' van de 4000/5800/4500 (excuses als de vraag al eerder in dit lange topic is gesteld): als de 4500 aan de 4000-zuidkant (dus Asd-Wd-Rtd) wordt gekoppeld, is al duidelijk welk materieel deze trein gaat rijden? Het is mij namelijk duidelijk geworden dat de 4500 in de spits met 2x DD-AR al goed vol is, maar 2x DD-AR is in de 4000-zuidtak (althans tussen Wd en Rtd) echt zwaar overdreven! Is het een suggestie om tussen Asd en Ekz met 2x DD-AR te rijden (buiten de spits 1x DD-AR) en in de spits te Asd een DD-AR af te koppelen? Nadeel hieraan is wel dat dit vertraging in de hand kan werken. ![]() Martijn |
22-04-2008 15:36:31 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Dit zal zeker DDAR moeten worden NS geeft in zijn advies aanvraag ook al aan dat dit gaat gebeuren, ze willen tenminste het materieel van de 4000 wijzigen, zie ook http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202008-067%20Getekend%20besluit%20basisuurpatronen%202009%20en%20nadere%20adviesaanvraag_tcm61-219132.pdf, pagina 9 het onderste puntje. En voor de drukte denk ik dat ze zeker in amsterdam moeten splitsen/combineren omdat het anders gewoonweg niet past. Laatst bewerkt door visscher op 22-04-2008 15:37 |
22-04-2008 16:14:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteNeen, daar zit in beide richtingen een perron verschil tussen (en in noordelijke richting ook maar twee minuten tussen aankomst 3100 en vertrek 3600, dus dat valt af te raden %03%) |
22-04-2008 16:24:53 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteEr zijn niet veel 4500-en waarin nog een dubbele DDAR voorzien wordt, juist omdat het een IC wordt, en daarmee de reizigers van Purmerend en Zaandam niet meer meekrijgt. En in de spits is er samen met de 14500 een kwartierdienst. De 4500/4000 blijft/wordt inderdaad DDAR, en verder zou het mij buitengewoon verbazen als Amsterdam zou gaan afrangeren en bijplaatsen in drie minuten stationnement. Als er dus een dubbele DDAR in de 4500 zit, zal hij meegaan/opgevoerd worden naar/van Rotterdam, verwacht ik. |
22-04-2008 16:29:33 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Quote Daar kan jij nog wel eens gelijk in hebben, ik denk dat hierdoor een enkele DDAR wel voldoende zal zijn, en zit je dus ook niet met het probleem van wel of niet bijplaatsen van een extra stel. |
22-04-2008 17:38:17 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Quote Jammer, want zo gaat de aansluiting in Nm op de trein richting Rm wel verloren, maar ja dat is geen NS meer natuurlijk. |
22-04-2008 18:22:48 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
QuoteIk denk dat de 3700 qua rijtijden aangehouden zou moeten worden en dat er helemaal geen lange stop tussen hoort te zitten. Het kon met de voormalige 3600 toch ook zonder lange tussenstop? En natuurlijk zal hij dan wel ergens anders in de weg gaan zitten in het zuiden, maar daar kan vast ook nog wel met tijden geschoven worden. QuoteGedeeltelijk eens, het wordt weer gewoon de oude situatie voor Elst; 2x per uur een stopper en 2x per uur een 'IC'. Zo is het altijd geweest, ze hebben alleen een jaartje zonder IC gezeten. Elst vind ik nog tot daar aan toe, overigens, de stop aldaar is het nog wel waardig. QuoteJa, het KAN zal wel tevreden zijn, ik als doorgaande reiziger absoluut niet. De stops in Ahz en Nml zijn dermate onbenullig momenteel, dat het nut ervan mij ontgaat. Rond heel Ahz is geen actie te bekennen momenteel en het aantal passagiers dat daar opstapt is ook bedroevend. Misschien dat we daar een IC-station van moeten maken over een jaar of 5 als er wel wat te doen is. Nml is helemaal te gek voor woorden voor een IC. Ik denk dat ik dan ook maar weer eens ga pleiten bij de NS voor een IC hier in Raalte. ![]() Nee, mijn voorstel is om de series idd weer aan elkaar vast te maken, maar de tijden van de huidige 3600 te wijzigen, zodat de 3700 zonder gezeur door kan rijden naar Rsd, maar dan zonder de stops in Ahz en Nml, want dat is geen IC waardig. Over 5 jaar mag Ahz dan nog een keer aan komen kloppen voor een IC. Nu nog absoluut niet. Laat Syntus daar eerst nog maar eens stoppen. Dat schijnt al zo moeilijk te zijn. En als de 7600 ook weer gaat rijden, dan mogen ze daar al helemaal niet klagen. |
22-04-2008 18:38:47 | ||
---|---|---|
zugführer
![]() |
De rijtijd Zwolle/Deventer/Zutphen-Den Bosch/Tilburg/Breda/Roosendaal verandert in feite niet hè... alleen dat er nu geen overstap meer is. De enige achteruitgang is er voor reizigers tussen Arnhem en Nijmegen. Dus als "doorgaande reiziger" denk ik dat er niet zo veel te klagen is![]() Laatst bewerkt door zugführer op 22-04-2008 18:38 |
22-04-2008 18:44:21 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
Dat snap ik wel, maar er wordt hier een lange stop te Ah geopperd, die in mijn ogen nergens voor nodig is. De vertrektijd van de huidige 3700 vanuit Ah richting Nm is .51 en .21. Wat hier wordt geopperd is om de binnenkomende trein (.50 en .20) te laten wachten tot ongeveer .58, wat weer een rijtijd-verlenging betekent voor reizigers richting Nm vanuit Zl. Als je daar dan ook nog de extra stops in het altijd gezellige Ahz, Est en Nml bij op telt, mwah.. dan valt er toch wel weer wat te klagen... %03%![]() www.ov-ervaringen.nl |
22-04-2008 18:45:56 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Is het dan ook mogelijk, om weer terug te gaan naar de rijtijden t/m 2006, waarbij in Breda weer de overstap terugkeert tussen de IC 3600 en IC 1900 naar Rotterdam, Den Haag ? Laatst bewerkt door abcde op 22-04-2008 18:46 |
22-04-2008 18:46:09 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
EDIT: ging over discussie IJssellijn![]() Nou dat vraag ik me af. Anno 2009 doe je over het stukje Bd-Zl 2u34! Even wat oude spoorboekjes uit de kast gehaald ter vergelijking: in 1976 lukte dat in 2u17 en in 1982 werd het al wat langzamer: 2u20. Benieuwd hoe het in 2015 is... Overigens is in de nieuwe dienstregeling de overstap 3600 > 500 te Zl ook geen overstap meer: aankomst te Zl op sp 6/7 om .14 en .44; vertrek van de 500 (en nieuwe 700 die ook alleen in Asn gaat stoppen!) uit Zl 3 minuten later om .17 en .47 van spoor 3. Wordt hoog tijd om die onbenullige stops in Olst en Wijhe er minimaal 1x per uur uit te halen voor die 2 personen die daar in de dal in- en uitstappen. Maar kennelijk is dat belangrijker dan die overstap tussen de 500/700 en de 'IC' 3600... Laatst bewerkt door keesje op 22-04-2008 18:47 |
22-04-2008 18:52:45 | ||
---|---|---|
Dre
![]() |
Quote Zowel de 823xx als 824xx serie is gereserveerd voor de LLT Hgl - Bh v.v., wordt dat ding vanaf december niet met een ICE-3M gereden? (waarbij de LLT-ritten dus komen te vervallen) |
22-04-2008 18:52:46 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuoteAha, dus 2 IC's en 2 stoppertjes per uur tussen Zl en Gn? Of blijft alleen de 9100 over voor Hrn, Bl, Hgv enzovoorts? |
22-04-2008 18:52:55 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
Quote En zo bewijs ik maar weer dat men die onbenullige tussenstops er gewoon uit moet laten. ook vanuit Rsd naar Zl moet je geen lange stop in Ah hanteren, gewoon een robuuste drgl ontwikkelen van de 3600 die netjes overal op aan kan sluiten. Overigens snap ik niet waarom de nieuwe 3600 straks pas om .14 en .44 aan gaat komen in Zl? Over die stops te Wh en Ost; Ik weet nog dat twee jaar geleden er om het uur gestopt moest worden, maar dat er met zeer grote regelmaat elk half uur gestopt werd, omdat dat verkeerd op de dienstkaartjes stond. Nadat ik daarover melding had gemaakt was het ineens weer een uursdienst. ![]() www.ov-ervaringen.nl |
22-04-2008 18:59:47 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
QuoteDat zal niet gebeuren. Je ziet nu ook dat een 4500 in de ochtendspits aankomt in Asd en dan met 2x DDAR weer terug rijdt terwijl dit qua reizigersaanbod helemaal niet nodig is. In EKZ gaat dan 1 DDAR eraf. Zoals je zelf al aangeeft zal het combineren en splitsen te Asd veel vertraging opleveren en zal het dus in Rtd gebeuren. Het splitsen en combineren komt in Asd sowieso bijna niet meer voor. Alleen op de 2200 serie maar die staat bijna 20 minuten over. |
22-04-2008 19:12:13 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote De 9100 2x per uur voor Mp, Hgv, Bl en Hrn inderdaad. Die mogen voortaan fijn in die dieselbakken %08% Laatst bewerkt door keesje op 22-04-2008 19:12 |
22-04-2008 19:12:55 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ik denk ook dat je aan een solo DDAR wel genoeg kan hebben in de spits, de rezeigers op de 4500 worden immers gesplitst in de 3300 en 4500. Alleen een solo mDDM zou wel is krap kunnen worden. Ik weet alleen niet hoe druk de 4000 is tussen rtd en asd? Anders zou het misschien niet gek zijn om vanaf rtd te verdubbelen, en dan de 4558/60 ook gelijk te versterken. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
22-04-2008 19:14:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteNeen (korter kan ik het niet maken, leuker ook niet ![]() |
22-04-2008 19:20:27 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteMinuut extra rijtijd i.v.m. getrokken mat? |
22-04-2008 19:27:54 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Ik vind dat een redelijk logische move. De 500 is nu altijd druk, zelfs in de daluren zijn 7 bakken ICM vaak voor 70-80% gevuld. (Mijn eigen waarnemingen van een 4x reizen met de 500 in daluren sinds feb 2008. ![]() Nu kunnen mensen dus ook met de 700, want die is net zo snel als de huidige 500, waardoor je de 500 was ontlast. |
22-04-2008 19:42:50 | ||
---|---|---|
niels arno
![]() |
Quote Zolang er niet meer ICE 3M stellen zijn kunnen ze de 140 serie niet met ICE mat rijden. De DB heeft inmiddels een aanvraag lopen voor nieuwe ICE stellen die o.a. ook in NL ingezet moeten kunnen/gaan worden. |
22-04-2008 20:02:14 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Precies ![]() |
22-04-2008 20:06:48 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Even wat dingetjes: - De nieuwe 3600 zal een lange kering krijgen in Zl. De trein wordt binnengenomen op spoor 5b, vervolgens afgerangeerd en naar spoor 7 gebracht. Daar zal het vertrekken. Op deze manier blijft de overstap 3600 > 500/700 bestaan, want deze is cross-platform. De 5600 zal keren op spoor 5a. De 12500/12700 richting Lw zal behandeld worden op spoor 6. - De extra minuut tussen Dv en Zl is nodig i.v.m. met het getrokken mat dat er in rijdt. Die haalt op dit 'stop-gedeelte' de rijtijden van VIRM niet... - Verder lijkt het dat situatie Ah/Nm onderschat wordt. Ik daag de mensen uit om een fatsoenlijker BSO Ah te creëren ![]() ![]() - Zoals het nu lijkt zal idd de 3100 niet stoppen te Est (ik heb ook al varianten gezien waar die wél zou stoppen). Daarover is nog geen 100% zekerheid, volgens mij. Laatst bewerkt door robbertc op 22-04-2008 20:07 |
22-04-2008 20:13:54 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Na de Randstad en Brabant, wil ook Twente zijn nachtnet hebben....Quote |
22-04-2008 22:08:16 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Quote You wish! De aansluitingen Htda, Vga en Tba (allen zonder fly-over) zullen roet in het eten gooien, zeker omdat de diverse treinen die daar rijden erg strak ingepland zitten en met name in Ehv flink aan elkaar samenhangen... ![]() ![]() |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
22-04-2008 22:40:56 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Het kon tot 2006 anders ook... al had je toen natuurlijk de stoptrein Bd-Ht nog niet. Weliswaar kan je (zeker op Tb-Ht) de paden daarvan gewoon omwisselen, maar dan moet je dat ding toch een kwartier ergens laten in Ht voor 'ie verder kan naar Ut. Lijkt me dat vooral daar het probleem zit dan. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 22-04-2008 22:41 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
22-04-2008 23:10:21 | ||
---|---|---|
raoul
![]() |
Ik heb vandaag verhalen gehoord dat de spitspendels Leeuwarden - Wolvega zullen worden doorgetrokken naar Zwolle in de spits! Verder zoals hier vermeld de 9100 2x per uur en natuurlijk de 3600/3700!!! Werkzaam bij de NS International ICE / ICB |
22-04-2008 23:23:55 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
2900 door naar zl en dan de 700 naar lw alleen laten stoppen in steenwijk/heerenveen vermoed ik dan? |
23-04-2008 00:29:24 | ||
---|---|---|
raoul
![]() |
De persoon (werkzaam bij NS zwolle) vertelde mij dit alleen zo, ik heb geen verdere details! Werkzaam bij de NS International ICE / ICB |
23-04-2008 09:03:13 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Verandering 2900 staat niet in het systeem. Gewoon nog Wv-Lw vv. |
23-04-2008 09:57:07 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
He, na een jaar "pauze" is de 4700 weer als vanouds terug op de Zaanlijn ![]() |
23-04-2008 15:55:59 | ||
---|---|---|
fr
![]() |
Inmiddels staat een nieuwe adviesaanvraag met eerder genoemde wijzigingen rond Arnhem op de pagina van het LOCOV. |
23-04-2008 17:24:34 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Ben hem aan het lezen. Lees ook dat NS het voornemen heeft om de nachttreinen niet meer op Den Haag CS te laten stoppen maar op HS vanwege werkzaamheden. Op basis van een evaluatie wordt dat dan mogelijk permanent. (punt 6) En het trammetje naar Houten Castelum gaat eruit. Reizigers gaan met de bus ![]() Wel iets dat me aandacht trekt en misschien wel meer mensen omdat ze uit Enkhuizen komen ![]() ![]() Op pagina 18 staat een drgl van Enkhuizen naar oa Amsterdam CS. In het bovenste rijtje staan de trein 4519. Volgens de voetnoot rijdt deze trein op dinsdag 6 minuten later uit Enkhuizen en komt slechts 1 minuut te asd aan. Aangezien, als ik het goed begrijp, uit de drgl mij duidelijk wordt dat het onderhoud daar van maandag op dinsdag plaatsvindt vind ik dit vreemd. Ik zou het eerder andersom verwachten. Laatst bewerkt door willy84 op 23-04-2008 18:30 |
23-04-2008 18:13:57 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Maar dan wordt de 700 zl - gn IC, en de zl - lw stoptrein. Wordt er lekker duidelijk op. ![]() |
23-04-2008 21:28:50 | ||
---|---|---|
julius
![]() |
Goed dat er iets gedaan gaat worden aan de situatie in Arnhem. Hopelijk heeft het effect en leidt het structureel doortrekken van de 2000/3100 er niet toe dat het nu in de spits veel voorkomende 'filerijden' richting Arnhem de hele dag gaat optreden. Vooruitgang is dan sowieso weer wel dat de trein naar Zwolle er geen last meer van heeft... |
23-04-2008 21:40:39 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Quote Volgens het besluit dat NSR afgelopen week naar het Locov heeft gestuurd, wordt de 3100 de IC Nijmegen - Utrecht - Schiphol en de 2000 de IC Utrecht - Den Haag. Stukken staan nog ergens binnen dit topic en anders op locov.nl onder besluiten. Voor wat die IC naar Groningen betreft. In het besluit van NSR staat dat het versnellen van de IC Schiphol - Groningen een optie zou kunnen zijn, na het gereedkomen van het inhaalspoor bij Beilen. Er staat nergens dat er per 2009 2x per uur een IC naar Groningen gaat rijden, die alleen nog in Assen stopt en er staat ook niet dat de 9100 twee keer per uur gaat rijden. Dus tenzij mensen over andere info en bronnen beschikken dat het besluit dat NSR heeft voorgelegd aan het Locov, is hier eerder sprake van een wens (van en naar het noorden des lands) dan van een concrete aanwijzing. Maar ik laat me graag verrassen. Voor wat betreft de 3600/3700. Herstel van de situatie van 2006 is in Brabant praktisch uitgesloten. Voor de opening van Tilburg Reeshof reed de 3600 de stoptreindienst tussen Breda en Tilburg. Deze had vanuit Tilburg net voldoende tijd om voor de 1900 in Breda te zijn. Met de opening van Tilburg Reeshof, zou er een capaciteitsconflict ontstaan aangezien die twee minuten extra niet meegenomen konden worden in de dienstregeling. In plaats daarvan werd de 5200 doorgetrokken naar Breda. Aangezien deze trein nergens aansluiting op bood en vooral werd ingezet voor de bediening van Tilburg Reeshof, was de bezetting laag. Het is jammer voor de reizigers tussen Nijmegen en Arnhem e.v. maar problemen die ter plekke ontstaan (zoals in dit geval in Arnhem) dienen daar opgelost te worden en niet ten koste te gaan van treinverbindingen elders in het land. |
23-04-2008 21:44:50 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Ga er maar vanuit dat de bronnen dicht op en zelfs in het vuur zitten. En alles wat richting Locov gaat is nog geen garantie dat het zo ook gebeurt. NS heeft nogal een jojo cultuur; eerst A, dan B, dan toch A en uiteindelijk plan C. Dat maakt het overigens wel spannender en verrassender![]() Laatst bewerkt door keesje op 23-04-2008 21:45 |
23-04-2008 21:52:02 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteVolgens de laatste ontwikkelingen gaat dit ook gebeuren. En krijgt deze serie de naam 7600, net als voor december 2006. |
23-04-2008 22:24:32 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Keesje: Zorg je er wel voor dat je het niet te heet krijgt in het vuur. Dicht bij het vuur lijkt me verstandiger![]() Over het vuur gesproken, is die situatie van toepassing op Zwolle - Groningen, de situatie 2000/3100 of beide? |
23-04-2008 22:52:42 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Kijk, de plannen zijn zo ingediend. 3100 Nm - Shl, 2x pu 9100, 700 stopt alleen in Asn. Maar het is nog lang geen december, en tot die tijd zijn er nog genoeg dingen die kunnen veranderen. Een eventueel uitgebreider 3e spoor bij Bl zie ik er namelijk voor december niet liggen, dus moet de verdeling met de goederenpaden tussen On en Zl anders opgelost worden. En hoe dat gebeurt, is volgens mij nog niet bekent en kan dus zomaar een reden zijn dat de plannen weer teruggedraaid worden (maar daar weet ik verder te weinig van af, hoe dat exact in zn werk kan gaan) Probleem is dat het nu vaak plannen zijn, maar dat hoeft nog niet de werkelijkheid van 2009 te worden... ![]() |
23-04-2008 23:27:22 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is een kwestie van capaciteitsverdeling. Aan de capaciteitsaanvraag kun je al zien dat NS het erop aan laat komen: de dienstregeling van de serie 700 gaat tussen Gn en Zl dwars door het goederenpad heen. Dat betekent dus dat er strijdige capaciteitsvragen zijn, dat men er aan de zgn Onderhandelingstafel (Railion, NSR en ProRail) niet uit is gekomen en dat dus ProRail de knoop mag doorhakken. |
23-04-2008 23:35:02 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Volgens mij mis ik wel iets. Er gaan maar 4 treinen per uur op het stukje meppel-groningen. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om daar een goederentrein tussen te stoppen? Op bv breda - tilburg (Ik noem maar eens een voorbeeld) gaat heel wat meer verkeer langs en dat gaat ook redelijk. Het probleem zit hem in Zwolle - Meppel dan, maar volgens mij moet dat ook wel lukken aangezien de lw express vlak achter de gn exprss aangaat. |
23-04-2008 23:47:21 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De IC's zijn te snel, de goederentreinen te langzaam of het baanvak te lang-zonder-inhaalsporen, het is maar hoe je het bekijkt. In ieder geval passen de wensen niet op elkaar (tussen Meppel en Onnen), en dat is dan ook de reden waarom de inhaalgelegenheid in Beilen steeds opduikt. |
24-04-2008 08:56:41 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
En daar komt bij dat Cargo niet nóg vaker wilt stoppen dan het al doet. Elke stop is er één te veel. |
24-04-2008 09:19:23 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Tsja, dat is een discussie zonder begin en eind waarin althans ik mij niet ga begeven (heeft iets met schade en schande te maken). |
24-04-2008 12:26:30 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Quote Dan komt de 3600 tussen Bd en Tb zo'n beetje bovenop de 1900 te liggen, terwijl daar nu een redelijk kwartiersdienst tussen de IC's is op dat traject. In 2006 was de 3600 nog een 'stoptrein' naast de 1900, nu niet meer en wil je de IC's zo goed mogelijk over het uur verdeeld hebben, met daar tussendoor ergens een stoptrein Bd-Tb(-Ht) |
24-04-2008 12:33:33 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
De IC 3600 behoort tussen Breda en Tilburg als IC te blijven rijden (ofwel non-stop). Gaat deze IC voor het overige terug naar de tijden t/m 2006 dan: * hoeft er verderop niet op alle stations 2 tot 5 minuten gewacht te worden * overstap in Breda komt terug tussen de IC 3600 en IC 1900 van/naar Den Haag * stop om en om op de dorpjes Wijhe of Olst, waardoor in Zwolle weer normale overstaptijden ontstaan op de overige treinen. * hierdoor kan er in Zwolle wellicht volstaan worden met een korte kering op spoor 5 ipv. een lange kering die een extra stam ICRm kost. Het zijn zomaar enkele gedachten. |
24-04-2008 14:39:41 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Volgens deze uitwerking: http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/locov%202008-091%20adviesaanvraag%20uitwerking%20dienstregeling%202009_tcm61-219474.pdf wordt de 'oude' 7600 wordt weer in oude luister hersteld (pagina 30). Maar volgens dezelfde uitwerking gaat de 3600 ook voor stoptrein spelen tussen Nm en Ah (pagina 25), niet een beetje teveel van het goede?? Veder meldt het bestand dat de treinen 4512, 4514, 4516 (za-zf), 4518 (za), 4586 en 4590 (t/m Hnk) richting Enkhuizen op alle tussengelegen stations zullen stoppen. In omgekeerde richting alleen de 4593. De 3100 gaat definitief door naar Nm ten compensatie van het weghalen van de 3700-intercity tussen Ah en Nm. Wat ik me afvraag: Is er genoeg VIRM voor deze serie? Of zal hier ook ICL in komen (of wordt het ICL in de nieuwe 2000 ingezet?)? |
24-04-2008 14:51:22 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
De 3100 zit (zoals al een behoorlijk aantal malen is verteld, voglens mij) in Hfdo gekoppeld aan de 3500. Het wordt dus een mengpark van ICRm en VIRM... |
24-04-2008 16:01:20 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
QuoteHoe wil jij dan van Olst naar Wijhe komen? ![]() |
![]() |
advertentie |
24-04-2008 16:07:10 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Nu ik er een nachtje over geslapen heb: ik blijf de reistijdvergroting Nijmegen-Zwolle wel erg fors vinden. Bijna een kwartier langer! Als je dat als woon-werkverkeer hebt, dan praten we in een week wel over 2.5 uur langer. En dit geldt ook voor trajecten als Nm-Zp (en dan naar Odz/Apd) en Nm-Dv (en dan door naar Es, en als je pech hebt in de 140, moet je er in Hgl eruit en maar wachten). En vergis je niet in de reizigers die vanuit Nm naar Zp en verder moeten!! Ik zie de voordelen heus wel, maar de gevolgen zijn té groot. Het wordt echt fors eerder naar het station. Overigens, de 7600 komt om .58/.28 aan in Nm en vertrekt om .03/.33. Ik neem dat dit een korte kering gaat worden op 1a? |
24-04-2008 18:52:14 | ||
---|---|---|
Dre
![]() |
Quote Connexxion buslijn 161 rijdt 1x per uur tussen Olst en Wijhe. Daarnaast is dat zo'n drietafstand, als je echt van Wijhe naar Olst of omgekeerd moet pak je maar de fiets. ![]() Laatst bewerkt door Dre op 24-04-2008 18:53 |
24-04-2008 19:48:09 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
En lijn 161 rijdt ook tussen Wijhe en Zwolle en tussen Olst en Deventer en ook deze plaatsen liggen op fietsafstand om het plaatje compleet te maken![]() |
24-04-2008 19:56:51 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Geweldig, hebben reizigers voor Nml 4x per uur een trein, zullen al die reizigers die van Nml gebruik maken vast ontzettend dankbaar voor zijn....%03% Had een tijdje geleden al gehoord over doortrekking van de IC Zl-Rsd en Sprinterserie 7600, dat is wél geweldig. Ben benieuwd wat voor sprinter er gaat rijden mocht het uiteindelijk ook uitgevoerd gaan worden, SLeT of SGM. Laatst bewerkt door stefanvdw op 24-04-2008 19:59 |
24-04-2008 20:03:31 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Nog even een paar dingen over de dienstregeling 2009, afkomstig uit de Adviesaanvraag uitwerking dienstregeling 2009, waaronder de plannen rondom Arnhem e.d. uiteen worden gezet. Allereerst staat er bij de uitgewerkte tabellen van de dienstregeling rondom Arnhem dat alles nog onder voorbehoud is van capaciteitstoewijzing door Prorail. Wellicht dat dat in het kader van eventuele onderhandelingen niet naar buiten mag komen, maar beschikt NSR over een plan B. Met andere woorden zijn er alternatieven uitgwerkt voor het geval dat deze plannen geen doorgang kunnen vinden? Verder even wat cijfers: De knip in de huidige stoptrein Ede-Wageningen - Zutphen is nadelig voor 425 reizigers. Het doortrekken van de stoptrein vanuit Zutphen naar Nijmegen levert voordeel op voor zo'n 1175 reizigers. De langere reistijd tussen Arnhem en Nijmegen voor de 3600 nieuwe stijl is nadelig voor 2000 reizigers en biedt voordeel voor zo'n 2100 reizigers. Tenslotte is de extra bediening van de stations tussen Arnhem en Nijmegen een voordeel voor zo'n 5300 reizigers. Alle cijfers betreffen gemiddelden per werkdag. Tenslotte nog even twee opmerkelijke zaken: De vakantiedienstregeling wordt met ingang van december 2008 alleen nog toegepast in de Kerst- en Zomervakantie. Naast de bekende uitdunningen van de spitstreinen in de Randstad en de 5000 tussen Leiden en Dordrecht, worden de volgende series ook gedeeltelijk uitgedund: 800: tussen Alkmaar en Schagen, 1500: Amersfoort en Deventer, 2900 Leeuwarden -Wolvega (alleen kerstperiode), 6300: Haarlem - Amsterdam C, 7000 tussen Apeldoorn en Almelo (uurdienst ipv halfuurdienst?) en Almelo - Enschede (rijdt minder vaak of helemaal niet?) Op 2e Kerstdag, Paasdag en Pinksterdag gaat NSR een dienstregeling als op zaterdag rijden in plaats van op zondag. Volgens mij levert dat in ieder geval dat een aantal stoptreinseries in plaats van uurdiensten, halfuurdiensten rijden. Te denken valt aan de 4400, 7600 en de 5200 tussen Eindhoven en Deurne. Daarnaast zullen veel treinen eerder gaan rijden, dan in de zondagse dienstregeling. |
24-04-2008 20:10:40 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Als het een Sprinter wordt, reken dan maar op SGMm II en III. S70 en S100 gaan voorlopig alleen maar in de Randstad rijden. Te beginnen in de (1)9800 en (1)7400. Daarmee is de eerste serie treinstellen al praktisch ingevuld voor wat betreft het aantal treinstellen dat nodig is voor deze omlopen. Laatst bewerkt door floriss op 24-04-2008 20:11 |
24-04-2008 20:15:35 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
SGM zou wel mooi zijn in dat geval(SLT is ook niks mis mee), eens een keer wat anders. Overigens, die knip in de 3700/3600 was er niet voor niets in gemaakt natuurlijk. Beide series kampen vaak met vertragingen en die knip fungeert als een buffer.Stel dat de 3600 vanuit Rsd met +10 rijdt, dan vertrekt de 3700 alsnog gewoon op tijd uit Nm bijv. zonder dat die +10 blijft doorwerken tot aan Zwolle met alle gevolgen van dien. |
24-04-2008 20:40:21 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteDe 7600 is van Ah naar Nm doorgetrokken, omdat Est met het wegvallen van de 2000 in de spits enkel maar aangewezen was op de 3600. De 7600 is dus een oplossing voor de gehele dag en een extra'tje bovenop de 3600. De 3100 is weer van Ah naar Nm doorgetrokken omdat er geen doorgaande IC meer was van Ah naar Nm (à la 3700) naast de 3000. QuoteGa er maar vanuit dat het gewoon een Stoptrein is. In het document wat ik eerder aanhaalde spreekt NS ook over Stoptrein. Tevens wordt heel veel SGMm al opgeslokt door de series: 4100, 4200, 4700 en 5800. QuoteNS geeft hier als reden voor: Ten gevolge van de beperkingen te Arnhem kiest NS ervoor de oorspronkelijke IJssellijn te herstellen: de Intercíry Zwolle - Nijmegen (serie 3600) en de Intercity Arnhem - Roosendaal (serie 3700) rijden in dienstregeling 2009 dus als doorgaande trein tussen Zwolle en Roosendaal (met serienurnmer 3600). Persoonlijk vraag ik me tot slot af hoe ze de 2xDD-AR die momenteel in de spits in de 4600 rijdt op gaan vangen met SGMm dadelijk in de 4700... Worden dat weer 3xSGMm taferelen net als vorig jaar in de 4000/5800? |
24-04-2008 21:30:06 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Onderstaande quote heb ik even gekopieerd uit het verhaal van Broek53, waarin het eea uit de doeken doet mbt de situatie in Arnhem: 'Voor SOMDA niet onbelangrijk: de 7600 haalt het alleen maar als de serie met Sprinters gereden wordt.' Uitgaande van bovenstaande quote, zal het type materieel, uit de Sprinterseries moeten komen. Wellicht dat er toch verschuivingen gaan plaatsvinden vanaf eind 2008 en dat SGMm gedeeltelijk een nieuw werkterrein krijgt. SGM II zit mede door ombouw naar SGMm II dit jaar redelijk ruim in zijn omlopen. Of te wel, er is op papier meer materieel voorhanden, dan er in de dienstregeling nodig is. Daarnaast zou het mij niet verbazen, als er voor de 'nieuwe' Sprinter Uitgeest - Almere Oostvaarders in totaal minder materieel nodig is, dan voor de huidige 4000 naar Rotterdam Centraal. Losjes gebaseerd op de lengte van beide trajecten. Laatst bewerkt door floriss op 24-04-2008 21:31 |
24-04-2008 22:01:58 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
De 700 die alleen stopt te Asn? Halleluja! %08% Dat noem ik een stevige verbetering. %02% Laatst bewerkt door bouwe op 24-04-2008 22:04 |
24-04-2008 22:18:59 | ||
---|---|---|
cabby
![]() |
wordt er dan met 7 bakken ICR gereden op de IJssellijn? Ik hou mijn hart vast 's morgens tussen Zwolle en Deventer. Gaan we weer terug naar een jaar geleden, dat reizigers achterblijven op stations? daarnaast zal de puntualiteit wel weer afnemen. Het ging net zo lekker de laatste tijd. Laatst bewerkt door cabby op 24-04-2008 22:21 |
24-04-2008 22:34:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote'Jawel, tussen de kerende 3100 in. Spoor 1a is dus vrijwel altijd bezet. |
24-04-2008 22:39:00 | ||
---|---|---|
mat64
![]() |
Ik hoop meer dat het gewoon een 12 bakse stam op de ijsselijn gaat worden in het weekend is 7 (meestal) wel genoeg maar doordeweeks.... |
24-04-2008 22:40:20 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote De uitwerking ken ik nog helemaal niet, maar geschoven kan er genoeg worden. Vergeet ook niet dat de gerenoveerde tweetjes volwaardig kunnen gaan meedraaien in Sprinterseries en dat allerlei opvul-series geen Sprinters nodig hebben (per se), zoals de 19500 rond Alphen en de 5500 op Baarn bijvoorbeeld. Dat regelt zich allemaal wel. |
24-04-2008 22:43:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDe lengte van de 3600 wordt bepaald door Nijmegen Lent en Arnhem Zuid, vandaar de loc + 7 rijtuigen in de huidige 3700 en straks dus ook in de 3600. Ik heb niet iets vernomen over perronverlenging aldaar (maar dat zegt ook niet alles). Daarnaast zit in ieder geval in een deel van de 3600 straks VIRM. |
24-04-2008 22:50:10 | ||
---|---|---|
cabby
![]() |
wie zegt dat VIRM blijft rijden in de 3600? |
24-04-2008 23:12:27 | ||
---|---|---|
stephan90
![]() |
De materieelinzet is waarschijnlijk toch nog niet rond. Wat gebeurd er bijvoorbeeld met de ICL stammen in de 2000. In de 3100 laten rijden lijkt me niet echt bevordelijk rondom A'dam. Je kan waarschijnlijk een mix ICRm/VIRM in de 3100 verwachten en wat rest in de 2000... Maar dat is allemaal speculaas![]() |
24-04-2008 23:18:42 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
@ cabby: Ik. Het is in feite het VIRM dat nu in de 3700 zit en VIRM dat het mat '64 vervangt dat nu in de 3700 zit. Laatst bewerkt door broek53 op 24-04-2008 23:20 |
24-04-2008 23:29:59 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Quote Gewoon in de 1500. De werkelijke inzet sluit volgens mij nog steeds niet aan bij de geplande. Vandaag zat er ook weer combinatie van 3xICM(m) in de 1500 dus deze vervangen door ICL ligt voor de hand. Komt er eigenlijk nog meer ICL, of is nu alles in het land? Laatst bewerkt door willy84 op 24-04-2008 23:30 |
24-04-2008 23:58:49 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Quote Voor die series? Hooguit 4 stellen. ![]() http://www.ovinnederland.nl/ |
25-04-2008 00:02:22 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@kiekkiek Het is te hopen dat er dan toch eerst een oplossing wordt gevonden voor de vertragingen van de 3600 tussen Nm en Ht. |
25-04-2008 00:06:20 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Na ja, er zit 1 minuut langere stop in Nm, en een stop van zo'n 5 min te Ah. Verder gaat de 3600 ri Zp straks 2 minuten eerder weg, om 1 minuut eerder aan te komen. Ook wel vanwege het getrokken materiaal, maar ik denk dat dit dus voor de robuustheid moet zorgen (naast het feit dat je zo dus je knoop goed hebt). |
25-04-2008 00:49:27 | ||
---|---|---|
bloober
![]() |
Even een opmerking over de uitwerkingen van de vakantiedienstregeling. Daar staan een aantal series 'waarvan NS voornemens is deze in deze perioden niet te rijden'. Hier wordt de gehele 7000 genoemd, waarmee NS dus de stations Apdo, Twl, Dv Colmschate, Hon en Rijssen zonder trein zet. Me dunkt dat dit een foutje is? Groetjes, Bloober |
25-04-2008 00:58:37 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Lijkt me wel he![]() |
25-04-2008 01:04:32 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Langere stops in de herstelde 3600 is wel nodig, ik kan me herrinneren dat die tot 2006 vaker te laat was dan optijd. Ik ben toen ik nog in Nijmegen woonde heel wat keren een half uur eerder op m'n werk geweest doordat de 3600 vertraging had. Wat de stops tussen Ah en Nm betreft, ik stap vaak op Ahz op, de eene keer verbaas je je dat er bijna niemand staat en op andere tijden vraag je je af waar al dat volk in eens vandaan komt omdat het zo druk is. Ik zou het liefst netjes 4 stoppers en 4 IC's per uur zien waarbij de 3600 GEEN stop functie heeft. Dat zou betekenen dat er naast de 7600 nog een stopper zou moeten rijden( de 4400?) en je of de 3100 of de 3000 niet laat rijden tussen Ah en Nm. Ik doe mezelf er zeker geen plezier mee maar, ik denk dat als je een 7600 laat rijden en je ook persee een 3000 en een 3100 wilt hebben je de 3600 niet overal moet laten stoppen maar deze alleen op Elst moeten laten stoppen. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
25-04-2008 09:13:02 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
- De ene trein in de 1500 moet met 3x ICM blijven rijden, omdat dat niet past in een ICL stam.. De 1500 is op dit moment dus al maximaal bezet met ICL - 3600 wordt een mengpark van ICRm (7 bakken) en VIRM (VI of 2x IV) |
25-04-2008 13:31:38 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
NS wil meer treinen laten rijden UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen willen vanaf december nog nog meer treinen laten rijden over het spoor. Zo krijgt West-Friesland weer een intercityverbinding met Amsterdam, gaat er een nachttrein rijden op het traject Utrecht-Gouda-Den Haag en rijden er straks per uur vier stoptreinen en vier intercity's tussen Arnhem en Nijmegen. Dat maakte NS vrijdag bekend. In totaal gaat het aantal dagelijkse treinritten met 3 procent omhoog met ingang van de nieuwe dienstregeling op 14 december. Bron: http://www.nu.nl/news/1542130/32/NS_wil_meer_treinen_laten_rijden.html |
25-04-2008 18:03:26 | ||
---|---|---|
cabby
![]() |
het lijkt mij dat VIRM VI meer capaciteit heeft dan ICRm, daarom zou een mening niet logisch zijn. |
25-04-2008 18:17:37 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Je kunt toch de drukste treinen met een zesje IRM rijden, en de rustigere treinen met ICRm? |
25-04-2008 18:26:51 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Drukke en rustige treinen blijven lastig in te calculeren op de IJssellijn, als een trein rond een rustig uurtje of 1 uit Zwolle vertrekt zijn in Brabant de scholen natuurlijk al uit tegen de tijd dat ie daar is![]() |
25-04-2008 18:41:50 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Maar op het Brabantse stuk is 7 bakken ICRm vrijwel altijd genoeg... Dus wordt automatisch de spits op de IJssellijn bepalend lijkt me...![]() |
25-04-2008 19:19:18 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Zeven bakken lijkt me op zich genoeg, zowel voor de 3600 als de 3700. Het is probleem is eigenlijk alleen dat er met twee bakken veel te veel eerste klas in zit en te weinig tweede klas. Een hele bak vervangen of een halve deklasseren lijkt dus wel handig. Laatst bewerkt door fabrierban op 25-04-2008 19:19 |
25-04-2008 21:03:23 | ||
---|---|---|
cabby
![]() |
Zeker met vele scholieren tussen deventer en zwolle. Ik betwijfel of 7 bakken genoeg is. Laatst was 4 bakken VIRM ook niet genoeg. |
25-04-2008 22:08:41 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
VIRM-IV: 61 1e + 230 2e 7 bakken ICRm TD: 118 1e + 370 2e (ongeveer) Da's nogal een verschil ![]() |
25-04-2008 23:08:58 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Rustig maar cabby, de treinen waar 7 bakken ICRm niet zou passen, worden heus wel (planmatig) met VIRM gereden. Materieel-inzet wordt echt wel bepaald door het aantal reizigers ![]() |
26-04-2008 00:41:25 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Met zeven bakken, zeker als er meer tweede klas komt, zul je hooguit met een of twee scholierentreinen in de ochtendspits blijven zitten waar veel mensen moeten staan. Dat is op de Brabantlijn nu ook en is acceptabel. Laatst bewerkt door fabrierban op 26-04-2008 00:41 |
26-04-2008 01:42:48 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
De 3718 (met VIRM-VI) levert in Zp al staanplaatsen op. Dat wordt in Dv alleen nog maar erger. Andersom: de 3725 is ook een hele drukke trein vanaf Dv/Ah al. Je hebt daar verspitsing aan twee kanten. Plus, je krijgt nog de reizigers van Ahz, Est en Nml erbij. Zeven bakjes ICRm vind ik dan toch een achteruitgang op zes bakken VIRM.... |
26-04-2008 05:13:53 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Lezen mensen, lezen... Er wordt met een gemengd bedrijf gereden van VIRM en ICR. Kom dan niet aan met 1 specifieke trein waarin 7 bakken ICR niet past: daarvoor rijden die VIRMen tenslotte in die treinserie... |
26-04-2008 10:44:22 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
QuoteHalleluja enzo. Wat ik mis is de mate van het voordeel: die 425 reizigers, hoeveel langer zijn die onderweg? En die andere 1175 reizigers, hoeveel gaan die erop vooruit? Laatst bewerkt door rogier op 26-04-2008 11:55 |
26-04-2008 11:51:20 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zonder te weten over welke reizigers deze aantallen gaan, kun je vermoeden dat ze vooral gaan over de stoptreinstations tussen Zp en Ah, tussen Ah en Nm en tussen Ah en Ede. Daarvan kun je zien dat het voor de reizigers die in dat opzicht door knippen-en-buigen van de 7500 en 7600 geraakt worden, maximaal slecht uitpakt: overstap van 29 minuten de ene kant op, en van een onhaalbare 2 minuten de andere kant op. De reizigers in de 7600 "over Arnhem heen" gaan van een overstap van 22 minuten naar een doorgaande verbinding, en voor de verbinding met Nijmegen zelf van een overstap van 14 minuten naar een doorgaande verbinding. |
26-04-2008 13:10:01 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Even aanvullend op het vorige bericht: de cijfers die NSR weergeeft in de adviesaanvraag hebben vooral te maken met het voordeel voor reizigers die hun rechtstreekse verbinding hersteld zien, tegenover de mensen die vaker zullen moeten overstappen, danwel langer onderweg zijn, door de extra reistijd. Uiteindelijk is het altijd een kwestie van voordelen en nadelen tegen elkaar afwegen. Een nadeel voor 425 en een voordeel voor 1175 is echter een aanzienlijk verschil. Bij de 3600/3700 is het verschil ongeveer 100 reizigers in het voordeel voor de extra stops en het herstel van de rechtstreekse verbinding tussen Zwolle/Deventer en Brabant inclusief de stations tussen Arnhem en Nijmegen. Laatst bewerkt door floriss op 26-04-2008 13:10 |
26-04-2008 13:14:37 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Quote Overgedragen is de spoorlijn al. NSR rijdt op dit moment in opdracht van de Stadsregio Rotterdam. De ombouw en aansluiting op het metronet moet eind 2010 gerealiseerd zijn. De Sprinterstellen die vrijkomen van de Hoekse Lijn hebben we dan wel degelijk nog nodig, maar niet meer op dat traject. ![]() |
26-04-2008 13:18:50 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Quote Zolang de discussies betrekking hebben op puur de aantallen reizigers en niet de mate van verbetering / verslechtering wordt meegenomen ben je appels met peren het vergelijken ![]() |
26-04-2008 13:37:36 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Je bent in dit geval ook een appel met een peer aan het vergelijken.![]() De afweging van voor- nadelen voor wat betreft het nemen van besluiten om een verbinding aan te passen danwel langzamer/sneller te maken is een visie vanuit het vervoersbedrijf in dit geval NSR. De afweging in hoeverre een reiziger langer/korter onderweg is, is een visie vanuit de reiziger. Als vervoersbedrijf kijk je grofmazig naar de belangen van de ene groep tegenover die van de andere groep. Dat is iets anders dan de belangen van een enkele reiziger, die toevallig op dat traject reist. Overigens heb ik onderstaand bericht van het internet geplukt, het staat onder andere ook in verschillende regionale kranten: Twijfel over inzet meer NS-treinen van onze redactie binnenland DEN HAAG - Spoorwegbeheerder ProRail betwijfelt of de Nederlandse Spoorwegen (NS) vanaf 14 december meer treinen kunnen laten rijden. De extra capaciteit op het spoor die hiervoor nodig is, moet nog worden geregeld. Volgens ProRail is het de vraag of dat lukt. De NS kondigde gisteren aan meer treinen te laten rijden. Ook komen er meer intercity-verbindigen. Het dagelijks aantal treinritten neemt met zo'n drie procent toe. ,,Daarmee wordt het spoornet nóg iets drukker'', aldus een NS-woordvoerder. De NS heeft de wensen voor de dienstregeling 2009 en de capaciteit op het spoor die hiervoor nodig is bij ProRail ingediend. ,,Dat verzoek dienen we alleen maar in als we denken dat het in principe kan worden toegezegd'', stelt de woordvoerder van de NS. ProRail zet hier vraagtekens bij. ,,We hebben te maken met dertig vervoerders op het spoor, dertien daarvan zijn grote spelers. Soms willen twee of meerdere vervoerders hetzelfde en ontstaan er conflicten. Ook vorig jaar hebben we niet alle wensen kunnen honoreren'', zegt een woordvoerster van de spoorwegbeheerder. Een capaciteitsprobleem leidde in december vorig jaar nog tot een conflict tussen NS en ProRail, omdat de NS in het nieuwe spoorboekje 120 ritten per week moest schrappen. Ook bij het onderhoud van het spoor ziet ProRail beren op de weg. Het kostte de spoorwegbeheerder grote moeite om voor 2008 een onderhoudsrooster te maken. ,,Hoe meer treinen er rijden, hoe meer onderhoud er moet worden gepleegd'', stelt de woordvoerster. De NS wil vanaf 14 december op steeds meer trajecten vier keer per uur een trein laten rijden. Op het traject Utrecht-Schiphol gaat vier keer per uur een intercity rijden en rijden er tussen Arnhem en Nijmegen ieder uur vier stoptreinen én vier intercity's. In de spits kunnen reizigers tussen Amsterdam en Haarlem acht keer per uur een trein pakken. Bij de invoering van de nieuwe dienstregeling in 2006 kondigde de NS aan stapsgewijs meer treinen te laten rijden op het al overvolle Nederlandse spoornet. In 2010 wordt het aantal treinen van en naar Zeeland verdubbeld en gaat de dienstregeling in het westen van het land op de schop. Op bepaalde trajecten wil de NS iedere tien minuten een trein laten rijden. Laatst bewerkt door floriss op 26-04-2008 13:38 |
26-04-2008 13:43:45 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
In 2010 het aantal treinen naar Zeeland verdubbeld? Ik neem aan dat ze bedoelen dat de IC's (what's in the name) elk half uur doorrijdt naar Vs en dan ook bij elke boerderij gaat stoppen. Gemakshalve wordt vergeten dat de 12100 (oude 14600) helemaal niet meer rijdt. Per saldo niet echt een vooruitgang als je het mij vraagt. Leuk, twee maal per uur de rechtstreekse verbinding van Vs inclusief alle tussenstations naar Rsd en verder naar Asd; maar de reistijden van Rsd naar de drukste stations op de Zeeuwse lijn als Gs en Mdb neemt wel aardig toe op die manier... |
26-04-2008 13:58:29 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Quote Even een fictief voorbeeld: als een grote groep reizigers 5 minuten reistijd wint maar dat voor een wat kleinere groep betekent dat de reis een half uur langer gaat duren kun je je afvragen of die verbetering wel wenselijk is. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar het precieze voordeel voor die verschillende groepen reizigers uit de adviesaanvraag. Overigens dient een vervoersbedrijf wat mij betreft te redeneren uit de visie van haar reizigers. Het gaat om het vervoeren van mensen, niet om het rijden van treintjes. http://www.ovinnederland.nl/ |