Dienstregeling 2009, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
28-06-2008 19:08:00
Iceman
Iceman
De 4500 zat toch vast aan de 4000? En welk getrokken mat gaat er rijden?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

28-06-2008 19:15:01
hvondelen
hvondelen
Quote
Damian:
Quote
robbertc: Nou, die 1500 gaat niet naar Es...
Verder blijft de Oude Lijn intact. Dus geen 2100 via Hlm.


De 1500 gaat vanaf Asd als IC naar Ekz rijden. Op dit moment is de prognose dat het een combinatie van Getrokken mat en Virm gaat worden.

De 2100 serie gaat pas via Hlm rijden als de HSL in gebruik is, en dan 2x per uur door naar VS. Tevens gaan er dan 2 stoptreinen vanad Gvc naar Asd rijden. De 1 gaat via Hlm, de andere via Shl. De 3300 gaat dan ook doorrijden naar Gvc. Ook de 700/1600 gaat dan doorrijden naar Gvc. De 2200 krijgt als keerpunt Hlm. Het zal mij niet verbazen als dan de 2200 en 3400 aan elkaar gekoppeld worden zodat er een verbinding Ddr-Hn ontstaat, ideaal om met DDM1 te rijden.


Dat lijkt mij wel geweldig ja, maar ook onrealistisch, de 2200 rijdt vaak met 2X DD-AR en voor de 3400 is dit behoorlijk overkill, en past dit wel in stations als Obd? Ik denk dat je deze serie beter met VIRM VI kunt gaan rijden, in de spits in bijde treinserie's haalbaar en daarbuiten natuuurlijk ook, bovendien is het niet zo storingsgevoelig als DDM-1. Maar DDM1 moet je natuurlijk ook ergens kwijt, dan toch maar op een IC loslaten??


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

28-06-2008 19:18:42
ruysdael
ruysdael
Ik heb het idee, dat we aan deze uitspraak niet al te veel waarde moeten hechten...  

28-06-2008 19:34:30
robbertc
robbertc
Het wordt zo stellig gezegd, dat je het zo voor waarheid aan zou kunnen nemen.. Het zou allemaal wel kúnnen natuurlijk, maar is een redelijk drastische verandering ten opzichte van wat eerder is besloten. Ik weet niet wat de achtergrond van Damian is, maar als-ie dicht bij het vuur zit, kan het waar zijn, en is het een opvallende wijziging.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-06-2008 19:37:00
ruysdael
ruysdael
Getrokken mat in de 4500... DDM-1 zeker :').  

28-06-2008 19:40:50
treinfan
treinfan
kán het waar zijn...
De lengte van getrokken mat dat er dan mogelijk zou komen, zodat je geen onderbezetting krijgt:
ICRm Loc+10 rijtuigen = 281,64 meter lang
ICL Loc+9 rijtuigen+Loc = 272,88 meter lang

ICRm is echt te lang voor Hn-Ekz (globaal ligt de nuttige perronlengte op 275 meter), ICL zou kunnen als je het probleem bij Ekz niet zou hebben, dat maar een nuttige perronlengte van 270 meter heeft, dan kan de machinist dus niet makkelijk naar de andere loc gaan bij het keren

Laatst bewerkt door treinfan op 28-06-2008 19:46
 

28-06-2008 19:45:10
ruysdael
ruysdael
Zaanlijn is Zd-Utg.. Weet niet wat jij onder de Zaanlijn verstaat? Hoorn - Enkhuizen? Daarbij kan je natuurlijk altijd doen aan perronverlenging, mits daar ruimte voor is. To

Laatst bewerkt door ruysdael op 28-06-2008 19:46
 

28-06-2008 19:46:23
treinfan
treinfan
oeps, ik bedoelde hier de lijn hoorn-enkhuizen
Nu aangepast

Laatst bewerkt door treinfan op 28-06-2008 19:47
 

28-06-2008 19:58:36
Tjuk
Tjuk
Misschien is het wel ICRm Loc + 7 rijtuigen ? Dan heb je dit misschien loc – BAB – BAB – BD ? Ik zie liever DDM-1.  

28-06-2008 19:59:17
Iceman
Iceman
Dat gaat qua rezigers niet passen denk ik.

Laatst bewerkt door Iceman op 28-06-2008 19:59


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

28-06-2008 20:02:01
Tjuk
Tjuk
Dat is waar in DDM-1 gaan bijna 2x keer zoveel mensen.  

28-06-2008 20:35:07
Damian
Damian
Quote
Iceman: Dat gaat qua rezigers niet passen denk ik.


Vandaar ook de combinatie met VIRM. (voor op de drukke tijden) trek-trek trein met 8 rijtuigen gaat wel passen hoor naar Ekz.

Ik heb de informatie overigens van mijn procesmanger te Amersfoort. Er waren overigens al meer collega-machinisten op de hoogte van deze plannen.
 

28-06-2008 20:39:51
Damian
Damian
Quote
hvondelen: Dat lijkt mij wel geweldig ja, maar ook onrealistisch, de 2200 rijdt vaak met 2X DD-AR en voor de 3400 is dit behoorlijk overkill, en past dit wel in stations als Obd?


Een combinatie van VIRM 6 en DDM1 zou best kunnen. Je moet niet vergeten dat het reizigersaanbod op de oude lijn sterk verminderd in de 2200 als ook de 2100 twee keer per uur via Hlm richting Ddr gaat rijden.

Of er 6 bakken met loc op station OBD passen weet ik niet meer. Ik heb even heel diep gegraven in mijn geheugen maar het is te lang geleden
 

28-06-2008 20:46:43
Iceman
Iceman
Quote
Damian:
Quote
Iceman: Dat gaat qua rezigers niet passen denk ik.


Vandaar ook de combinatie met VIRM. (voor op de drukke tijden) trek-trek trein met 8 rijtuigen gaat wel passen hoor naar Ekz.


De 3300 vangt ook al wat rezigers op uit de 4500, dus 8 bakken kan wel lukken (ongeveer zit je dan wel aan een darretje).
Geldt die ICL inzet ook voor de het weekend? En worden de rijtijden hn>ekz wat ruimer, vanwege het het ICL?
En omdat de 4000>4500 niet meer doorgaat, betekent dat ook dat de 4000 gewoon rtd>utg blijft, en de 4600 asd>almo?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

28-06-2008 21:06:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Damian: Je moet niet vergeten dat het reizigersaanbod op de oude lijn sterk verminderd in de 2200 als ook de 2100 twee keer per uur via Hlm richting Ddr gaat rijden.
Dat zou ik niet zo stellig durven zeggen: de 2200 zit nu vrij krap voor de 1900 tussen Ddr en Gv, maar beide treinseries kunnen goed druk zijn in de spits.
Wat meer invloed zal hebben na 2009 zijn de plannen die er nu schijnen te zijn om toch weer wel een vrij strakke 10-minutendienst op het stuk tussen Ddr en Gv in te voeren (past precies met de stoppers in de huidige paden).
Zie http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=4&t=829&start=31 voor een drgl'tje dat ik op basis daarvan heb opgesteld. (incl. de extra IC-stops en wijziging van de 5000 naar Sprinter Gvc-Bd)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 28-06-2008 21:06


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-06-2008 21:24:34
Tjuk
Tjuk
Ik heb weleens gezeten in een 74** + 74** en past uitstekend tussen Hn > ekz dan past loc + ICL 8 bakken + loc vast wel.

Laatst bewerkt door Tjuk op 28-06-2008 21:26
 

28-06-2008 23:15:05
dumpy_dump
dumpy_dump
De 14500 staat er tot nu toe in voor komende dienstregeling met DDM-1, DDAR en een verdwaalde VIRM. Geen ICL.  

28-06-2008 23:19:17
Jack5812
Jack5812
Quote
Damian: Of er 6 bakken met loc op station OBD passen weet ik niet meer. Ik heb even heel diep gegraven in mijn geheugen maar het is te lang geleden

In de goeie ouwe tijd dat de 3400 alleen nog met mat 64 werd gereden bestonden de treinen in de spits vaak uit 8 bakken (2x T of 4x V).
Gr Jack

Laatst bewerkt door Jack5812 op 28-06-2008 23:19
 

29-06-2008 10:43:38
Damian
Damian
Quote
Iceman: En omdat de 4000>4500 niet meer doorgaat, betekent dat ook dat de 4000 gewoon rtd>utg blijft, en de 4600 asd>almo?
Mijn informatie is dat de 5800 Avat-Utg gaat keren op een 4700 naar Almo. De 4000 gaat dus gewoon ouderwets heen en weer pendelen.

Over de rijtijden weet ik niets. Ik meld hier gewoon wat ik van het plaatselijk NS management te Amf krijg te horen. Daar moet namelijk ingeschat worden hoeveel er moet worden weggeleerd voor 2009. We zitten nogal krap in de machinisten
 

29-06-2008 11:31:35
dumpy_dump
dumpy_dump
5800 Avat-Utg keert in Utg inderdaad op de 4700 Utg-Almo. Rijdt in het huidige 4000-pad Utg-Asd en in het 4600-pad Asd-Almo.
De 4000 wordt Rtd-Asd, en gaat vanaf Asd verder als 4500 naar Ekz (met DDAR).
 

29-06-2008 11:42:06
lucky
lucky
Zoals ik begreep krijg je dan een overgang van 3 minuten 4000 -> 4500 waar je in de spits ook nog moet koppelen.... Dat wordt elke dag +10  

29-06-2008 12:12:10
lykele
lykele
Koppelen in 3 minuten lukt echt wel hoor, in Zl doen ze dat ook. Mits er tenminste bevoegde mensen langs de stellen alvast staan om de remproef te nemen. Dus dit is wel een beetje voorbarig, standaard +10.  

29-06-2008 13:27:34
martw
martw
Moet er dan nog wel gekoppeld worden? Ik bedoel, richting Hn en verder rijdt ook de 14500 die veel mensen mee kan nemen en misschien, ik herhaal misschien, is 2x DD-AR voor de 4500 dan niet meer nodig. Dan heb je ook dat extra risico op vertraging niet meer.

Weet iemand trouwens met wat voor materieel de 18800 en 19500 gaan rijden als er binnenkort geen SGM-II meer is om deze series te rijden? Wordt dit mat.'64, of SGMm-II/SGMm-III?

Martijn
 

29-06-2008 13:37:27
visscher
visscher
Toch vind ik het koppelen van de 4500 aan de 1500 zeker wel een logische keuze. Op deze manier worden twee lang kerende series van ASD weg gehaald. Tevens hoeft door het niet koppelen aan de 4000 niet ASD overgestoken te worden, men kan nu aan de Noordzijde van het station blijven.

Verder krijg je nu niet de onoverzichtelijke situatie dat een IC na ASD verder gaat als sprinter. Hierdoor kun je in de serie's beter passend materieel inzetten. Voor de 4000 dus SGMm, en voor de 15/4500 Virm of ander IC materieel.
 

29-06-2008 13:56:05
lucky
lucky
De 4500 keert niet lang op asd hoor. Tenminste ik vind 7 minuten kering niet lang.  

29-06-2008 15:41:59
dumpy_dump
dumpy_dump
En in de nieuwe dienstregeling gaat de 4500 op een andere tijd vertrekken, en niet keren in Amsterdam.  

29-06-2008 15:44:22
Tjuk
Tjuk
Hij komt te asd meestal om **:57 aan en gaat weer om **:03 dus 6 min. De 1500 daarintegen blijft zo'n 26 min staan in asd.

Laatst bewerkt door Tjuk op 29-06-2008 15:44
 

29-06-2008 18:23:02
visscher
visscher
Dat is in de huidige dienstregeling ja, maar in de nieuwe dienstregeling wordt de 4500 een IC en zal hierdoor eerder aankomen in ASD, en later vertrekken. Hierdoor krijg je dus wel de ongewenste lange kering in ASD.  

29-06-2008 18:30:01
Tjuk
Tjuk
Ik zie het al voor me: getrokken mat. op een typische stoptrein traject (hn-ekz). Ik vind het wel vreemd staan, getrokken mat. op een enkel baanvak %03%, maar aan de andere kant is het wel fijn dat het comfort vooruit gaat %02%.

Laatst bewerkt door Tjuk op 29-06-2008 18:30
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-06-2008 19:51:53
ruysdael
ruysdael
Quote
dumpy_dump: De 4000 wordt Rtd-Asd, en gaat vanaf Asd verder als 4500 naar Ekz (met DDAR).
Dat wordt hierboven dus ontkracht.. Maarja, wat is waar?
 

29-06-2008 21:41:14
Damian
Damian
Quote
Tjuk: Ik zie het al voor me: getrokken mat. op een typische stoptrein traject (hn-ekz). Ik vind het wel vreemd staan, getrokken mat. op een enkel baanvak %03%, maar aan de andere kant is het wel fijn dat het comfort vooruit gaat %02%.


Ach... wat is nou nog getrokken mat?? Het enige echte getrokken mat rijdt alleen nog op de 1900 serie met 1 loc. De rest is of de BDS of een trek-trek trein. Omdat je bij een trek-trek trein de loc niet hoeft af te koppelen en om te rijden kunnen dit soort treinen eigenlijk overal rijden.
 

30-06-2008 00:14:16
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
visscher: Dat is in de huidige dienstregeling ja, maar in de nieuwe dienstregeling wordt de 4500 een IC en zal hierdoor eerder aankomen in ASD, en later vertrekken. Hierdoor krijg je dus wel de ongewenste lange kering in ASD.
Nogmaals: de 4500 gaat door naar Rotterdam als 4000. Zie ook de aanvraag op de site van het Locov.
 

30-06-2008 09:31:11
vinny004
vinny004
Op zich kan dat nog veranderen, de NS heeft wel eens vaker op het laatste moment nog allerlei van dat soort wijzigingen doorgevoerd in het verleden

Laten we even kijken naar het scenario dat er ICL wordt ingezet op de 4500/1500, dan heb je volgens mij toch echt een probleem tussen Hoorn en Enkhuizen; daar past dit mat. denk ik niet...

En perronverlening? Dat is weer zo'n zinloze besteding van belastinggeld, voor het aantal reizigers in West-Friesland is het niet nodig. ProRail zal de aanvraag waarschijnlijk in de betonnen bureaula stoppen
 

30-06-2008 10:31:49
ruysdael
ruysdael
Volgens mij, als je leest, zie je dat er 8 rijtuigen ICL + 2 locs ingezet zouden worden, dat past dus wel tussen Hoorn en Enkhuizen.  

30-06-2008 10:43:12
Iceman
Iceman
De vraag is alleen of het allemaal in de praktijk wel kan tussen hn en ekz. ICL lijkt me niet echt geschikt tussen hn en ekz. Het is erg traag materieel, en dat is met de korte afstanden tussen de station niet ideaal. Bovendien denk ik dat de kleine deurtjes ook niet geschikt zijn voor de stations, iedereen gaat dan instappen bij 1 deurtje. En de deuren van ICL geven sowieso wel is problemen. En ik denk ook dat ICL niet de sociale veiligheid kan waarborgen na een uurtje of 9.

Als je de 1500 en 4500 aan elkaar knopen kan je het beste VIRM en/of ICM inzitten. De vraag is alleen waar je dat ICL kan ruilen voor VIRM en/of ICM.

Laatst bewerkt door Iceman op 30-06-2008 10:43


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

30-06-2008 10:46:40
ruysdael
ruysdael
Had begrepen dat dit najaar al wat ICK ten tonele moest verdwijnen. Het ICR uit de 3500 zou richting de 1900 gaan, en om nog meer ICK vrij te spelen kun je ook het ICL uit de 1500 daarheen sturen (?). De hieruit vrijgekomen VIRM's + het aantal nieuwe VIRM-stellen is denk ik voldoende om de omloop van de 4500/1500 rond te krijgen met VIRM (inzet zal dan losse 6jes zijn gok ik zo), desnoods in combinatie met ICM wat nu ook al in de 1500 zit. Dit is natuurlijk hardstikke speculaas... (maar wie weet )  

30-06-2008 11:31:33
dumpy_dump
dumpy_dump
Die nieuwe VIRMen heb je al nodig om het ICR uit de 3500 vrij te krijgen, die kun je dan niet ook in de 1500 zetten...  

30-06-2008 11:49:07
ruysdael
ruysdael
Had begrepen dat er vanaf eind dit jaar elke week één afgeleverd wordt... Deze kun je dan in de huidige VIRM-diensten inzetten (de 800 met 2 viertjes is wenselijk heb ik begrepen), en het huidige aantal VIRM-diensten uitbreiden. Mocht er écht elke week één afgeleverd worden dan ben je na enkele weken al klaar met de 3500. Dan kan er begonnen worden de 6jes uit bestaande diensten vrij te maken (en te vervangen voor losse 4tjes waar dat kan, en bij 2x6 allicht 3x4) voor mogelijk de 1500/4500. Nogmaals; dit is speculaas van de hoogste categorie, maar in theorie mogelijk.  

30-06-2008 15:05:30
WesselE
WesselE
De 3500 met losse IV'tjes rijden lijkt me niet erg verstandig, het is een drukke serie hoor!


'Okeh'
 

30-06-2008 15:25:26
nielske90
nielske90
Quote
ass-er: (de 800 met 2 viertjes is wenselijk heb ik begrepen)

Nou, in de 800 is 10 bakken wel wenselijk.En de 3500 moet ook meer hebben dan één VIRM-IV. Het is niet voor niks zo dat er een omloop in de 3500 voorzien is van 3x VIRM-IV. Daar raak je al die nieuwe VIRM's wel kwijt...

Laatst bewerkt door nielske90 op 30-06-2008 15:25
 

30-06-2008 15:38:53
bjornl
bjornl
's ochtends drie treinen met 12 bakken VIRM, en de ICRm-treinen daaromheen zijn ook behoorlijk overvol.  

30-06-2008 17:37:06
davidov08
davidov08
Ik heb weleens (zeer sporadisch) ICMs gespot op de 4500, als een ICM past dan past ICR/L/K toch ook? Of is er een verschil in lengte van de rijtuigen?

Er wordt geargumenteerd dat ICR(m)/L/K materiaal te traag op zou kunnen trekken, maar de VIRM doet 't niet veel beter toch (lees: zelfs slechter)? De sterke 1700 locs die deze treinen duwen/trekken hebben een redelijk acceleratievermogen (of is de ICRm een treinstel met ingebouwde motor?). Hoe ligt het acceleratieverschil met de ICM?

Vind 't wat vreemd dat de NS het eerst van de ICK afwil terwijl deze naar NS kleurstelling zijn omgebouwd (ja ja, K=Korte termijn, mr alsnog). Of is er een technisch/(reizigers)comfort voordeel voor de ICL? Ik meende dat de ICL wel nieuwer is.
 

30-06-2008 17:41:04
treinfan
treinfan
@davidov08: op al je vragen staat op somda al een antwoord: vraag 1 -> dit topic, vraag 2-> https://somda.nl/www/forum/4176/1/ (lees ook de andere 2 pagina's), vraag 3 -> https://somda.nl/www/forum/5166/  

30-06-2008 18:09:52
davidov08
davidov08
Het 'optreksnelheid materieeltopic' waar je naar refereert ken ik en geeft alleen de snelheden voor een 12-baks ICx getrokken trein, er staan geen gegevens over
een 8 baks ICx trein en evt. verschil tussen duw- (ICRm/ICM) en trektrein.

De gegevens in het forum zijn niet echt goed geordend, dus ik heb er even de volgende 0-100kmh tijden uit gehengeld;

DD-AR_____31 sec (1x DD-AR met 1700)
PlanT_____52 sec (1x PlanT)
ICM_______68 sec (niet genoemd aantal treinstellen)
(V)IRM____70 sec (niet genoemd aantal treinstellen)
ICx_______75 sec (12-baks getrokken door 1700 serie)

Wat meer info over optreksnelheden van materieel met van toepassing zijnde lengte (of in ieder geval informatie over de lengte van de tijden van de ICM/IRM) lijkt mij noodzakelijk voordat er ongefundeerde uitspraken worden gedaan over te kort schietende optreksnelheden.

Het ICL/ICK topic heb ik ook doorgelezen, maar daar staat niets duidelijks in over de leeftijd noch het reizigerscomfort van de rijtuigen (is natuurlijk ook deels persoonlijk). De technische/indelingsverschillen staan hier idd wel.

Ik begrijp dat dit het DRGL topic betreft maar er moet toch bediscusseerd kunnen worden in hoeverre bepaalde speculaties praktisch uitvoerbaar kunnen zijn.

edit: opmaak

Laatst bewerkt door davidov08 op 30-06-2008 18:13
 

30-06-2008 18:13:06
nielske90
nielske90
Quote
davidov08: Er wordt geargumenteerd dat ICR(m)/L/K materiaal te traag op zou kunnen trekken, maar de VIRM doet 't niet veel beter toch (lees: zelfs slechter)?

Is volgens mij redelijk vergelijkbaar. Het grote verschil ligt echter in het remmen, wat VIRM wél beter doet (en daar dus wat tijdswinst te halen valt).
 

30-06-2008 18:15:30
lucky
lucky
Je moet niet alleen rekening houden met de optreksnelheden, maar ook erg met de in en uitstap snelheid van passagiers. Een DDAR heeft erg brede deuren waardoor het uitstappen vele maler sneller gaat dan met ICx.

Je kunt dan nog zo snel optrekken, je verliest daar nog de meeste tijd mee..
 

30-06-2008 18:26:25
davidov08
davidov08
@lucky; je hebt helemaal gelijk, maar op Hn-Ekz stappen er niet hordes mensen uit op elk stationnetje (de meeste te Ekz, waarbij de wachttijd door kering niet uit zou maken). Ik denk dat je dezelfde stoptijden op de stations zou kunnen houden.

Maar goed wordt een beetje duidelijk dat VIRM beter zou zijn ivm. bredere deuren en betere remmen, enig nadeel; ze helemaal niet beschikbaar (tenzij je heel veel met materieel gaat schuiven, maar andere lijnen die nu IRM rijden zitten naar mij lijkt ook niet te wachten op ICx gezien dezelfde beperkingen die dit materieel heeft).

Laatst bewerkt door davidov08 op 30-06-2008 18:26
 

30-06-2008 19:09:20
Somda
Somda
In de ochtendspits veel mensen er in.In de avondspits veel mensen er uit.
Op alle stationnetjes tussen Hn en Ekz.
 

30-06-2008 19:31:11
floriss
floriss
Hoewel de info tussen twee 'NS'ers' nogal tegenstrijdig overkomt, heb ik toch nog een aanvullende vraag.

Als de 1500 vanuit Deventer/Amersfoort gaat doorrijden naar Enkhuizen, rijdt deze dan de 4500 of de 14500?

4500 IC Amsterdam Centraal - Enkhuizen (situatie dienstregeling 2009)
14500 IC Amsterdam Centraal - Enkhuizen, rijdt alleen in de spitsuren.
Die laatste serie is wel vaker aan 'vreemde' series gekoppeld. In 2005 nog aan de toenmalige 3500 naar Eindhoven.

Misschien dat ik zaken over het hoofd heb gezien, maar volgens mij ben ik een antwoord op deze vraag (nog) niet tegengekomen.
 

30-06-2008 19:40:35
robbertc
robbertc
Qua tijden van beide series in Asd, zou het (neem ik aan) dan de 4500 moeten zijn.. Overigens ben ik deze uitwerking nog niet tegen gekomen (wat niet alles hoeft te betekenen, verder..)  

30-06-2008 20:52:53
Tjuk
Tjuk
Quote
Keistad: In de ochtendspits veel mensen er in.In de avondspits veel mensen er uit.
Op alle stationnetjes tussen Hn en Ekz.


Weet je dat ook wel zeker over Bkf ? Ik spot redelijk vaak vlakbij dat station tijdens de avondspits en ik zie meestal nooit meer dan slecht 10 mensen uitstappen %03%.

Laatst bewerkt door Tjuk op 30-06-2008 20:53
 

30-06-2008 22:26:49
visscher
visscher
Als je het vergelijk met de rest van de dag zijn die 10 mensen ook voor dit station top drukte . Maar je heb wel gelijk, het is gewoon het rustigste station aan de lijn (en in mijn ogen zelfs overbodig).  

30-06-2008 22:35:57
Tjuk
Tjuk
Komt zeker omdat Bkg centraler ligt in bovenkarspel en parkeer mogelijkheden voor autos. Bkf daarintegen ligt helemaal aan de rand van bovenkarspel en kent geen parkeermogelijkheden of gewoon voor de deur van iemands huis %08%. Zelfs voor Enkhuizernaren die noorderlijker wonen is deze station niet handig, wat overigens wel vaak wordt beweerd.  

01-07-2008 04:37:40
Somda
Somda
Quote
Tjuk: Weet je dat ook wel zeker over Bkf ? Ik spot redelijk vaak vlakbij dat station tijdens de avondspits en ik zie meestal nooit meer dan slecht 10 mensen uitstappen %03%.


Bkf is niet echt druk nee.Maar als ik met de 4531 of de 4537 stop daar zijn het wel meer dan een handvol reizigers die mee willen.

Laatst bewerkt door Somda op 01-07-2008 04:38
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-07-2008 04:50:44
Somda
Somda
Quote
Iceman: De vraag is alleen of het allemaal in de praktijk wel kan tussen hn en ekz. ICL lijkt me niet echt geschikt tussen hn en ekz. Het is erg traag materieel, en dat is met de korte afstanden tussen de station niet ideaal.


2x DDAR is nou ook niet echt snel weg.Denk dat een trek/trek met 8 ICL/ICK
net zo snel is of misschien wel wat sneller.
De deuren en de instap is idd niet handig.Daar ga je gewoon tijd op verliezen.
Aangezien er in het nabije verleden nogal wat vertragingen en frustraties waren met DDM1 in de 4500(noem geen namen%08%)lijkt het mij niet aan te bevelen om nu ineens met trek/trek of trek/duw handel te gaan rijden.
 

01-07-2008 08:39:52
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
WesselE: Wat ik nu zie op die Wikipedia pagina is dat de 17400 de hele dag gaat rijden tussen Ut en Bkl, en in de spits gaat rijden tussen Vndc en Asd. Ik had begrepen dat de 17400 de hele dag tussen Bkl en Vndc ging rijden, wat klopt er?

[...]



Om even een oude koe uit de sloot te halen, ik dacht ook dat de 17400 buiten de spits tussen Bkl en Ut ging rijden, maar wat is waar betreft de 17400? Want 4x p/u vndc-bkl is ook niet verkeerd.
 

01-07-2008 09:06:49
bjornl
bjornl
In de adviesaanvraag gaat het om Ut-Bkl "hele dag" (niet 'sa vonds laat) en doorgetrokken naar Vndc en Asd (zonder stops op Asa en Asdm) in de spits. 4x per uur Vndc-Ut lijkt wel leuk, maar voor een serie die nu in de rustige uren overdag vaak met solo SGMm-III wordt afgehandeld misschien wat overdreven  

01-07-2008 10:42:18
dumpy_dump
dumpy_dump
Die 4x per uur geldt alleen op Bkl-Ut inderdaad. Korte kering in Ut op spoor 12b.  

01-07-2008 10:51:40
davidov08
davidov08
Dat de deuren van de ICx-en niet praktisch zijn voor snel in- en uitstappen is duidelijk. Maar kijk nou naar de route van de huidige 1500; is Asd-Ut niet de drukste lijn van 't land? Hoeveel mensen stappen er wel niet uit in Ut, Hvs en Amf?
Honderderen! Natuurlijk, de trein blijft hier ook planmatig langer staan dan op de kleine stationnetjes tussen Hn-Ekz, maar het aantal de mensen die hier in- en uitstappen staat in geen verhouding met het aantal dat forenst op Asd-Amf (en andere ICs die niet-VIRM zijn). Zoals al eerder gezegd zijn er bovendien tijdens de spits 4 ICs naar Asd waarvan waarschijnlijk 2 VIRM, dus tenzij het reizigersaantal opeens verdubbeld zou dat de drukte kunnen halveren, wat het aantal mensen dat in en uit stapt op de 1500 verkleint.

Gertjan: Even wat verkortingen aangepast naar de juiste

Laatst bewerkt door davidov08 op 01-07-2008 10:52
 

01-07-2008 11:11:00
dumpy_dump
dumpy_dump
Waar heb je het nou over? Ik volg je echt niet. Wat heeft Utrecht met de discussie over het doortrekken van de 1500 naar Ekz te maken, bijvoorbeeld?  

01-07-2008 11:31:57
davidov08
davidov08
In Utrecht passeren ook ICx-en waar veel meer mensen uit stappen, ik refereerde naar dit stations omdat 't de drukste van t land is, voor de 1500 geldt dat er in Hilversum en Amf ook veel meer mensen in- en uit stappen dan tussen Hn-Ekz, en daar zijn de wachttijden toch ook geen probleem?  

01-07-2008 12:25:52
dumpy_dump
dumpy_dump
Ut kent alleen twee stammen ICL in de 2000, verder geen ICK of ICL. En het leuke van die 2000 in Ut is dat ie 6 minuten stilstaat, da's ook voor ICL voldoende om iedereen eruit en erin te krijgen.

Overigens is mijn indruk dat het ICL in de 2000 ook stelselmatig te laat is, maar ik heb geen cijfers om dat te bewijzen.
 

01-07-2008 12:50:55
nielske90
nielske90
Maar het ICK in de 1900 geeft in ieder geval ook problemen wat betreft de smalle deuren. Ik weet van met name de stations Ddr, Ehv en Hm dat dat er voor zorgt dat de trein te laat weg is...  

01-07-2008 13:03:06
gertjan
gertjan
Dat is gewoon een gevolg van niet of bijna niet spreiden. Op Dt kunnen ze er ook een handje van. De trein heeft, normaal gesproken, 23 deuren. Dus als men zich nu keurig over het volledige perron gaat verdelen, kan het in- en uitstappen veel sneller gaan.  

01-07-2008 15:36:05
Damian
Damian
Quote
dumpy_dump: Die nieuwe VIRMen heb je al nodig om het ICR uit de 3500 vrij te krijgen, die kun je dan niet ook in de 1500 zetten...


Waarom wil men het ICR vrij kijgen uit de 3500?? Het lijkt mij het meest logische dat er richting het zuiden van het land zoveel mogelijk E-locs blijven rijden i.v.m het onderhoud in Tb en Mt.
 

01-07-2008 15:37:20
gertjan
gertjan
Omdat men het ICK vrij wil spelen met het ICRm  

01-07-2008 16:15:56
robbertc
robbertc
Omdat door drukte in de 3500 ICRm eigenlijk niet meer past, maar bij steeds meer treinen 12 bakken VIRM vereist is..  

01-07-2008 16:18:31
WesselE
WesselE
Zoals het nu gaat (Zoveel mogelijk IRM, zoveel mogelijk ICRm erbuiten) gaat het wel aardig in de 3500, ik denk dat de voornaamste reden van het schuiven van ICRm richting de 1900 toch echt het terzijde stellen van het ICK is...


'Okeh'
 

01-07-2008 17:58:25
ruysdael
ruysdael
Quote
nielske90: Nou, in de 800 is 10 bakken wel wenselijk.
Pfff, dat ge-betweet ook altijd. Volgens de tellingen die binnen NS uitgevoerd zijn blijkt dat vele treinen in de 800 het makkelijk af kunnen met 8 bakken (enkele uitzonderingen in de spits daargelaten), helemaal tussen Asd-Amr. En bij deze de vraag of jij ook wel eens een bericht post zonder die emoticon: , hij wordt echt te pas en te onpas gebruikt .

Quote
nielske90: En de 3500 moet ook meer hebben dan één VIRM-IV.
Indirect aflossen? Het hang samen met mijn vorige commentaar. Als je 4tjes in zesjes diensten kwijt kunt, of diensten van 3 viertjes kunt maken in bestaande series (2100, 2600, 800, 3000, 3700) dan kunnen de zesjes elders (3500 en evt. 1500/4500) naar behoeven gebruikt worden.

Laatst bewerkt door ruysdael op 01-07-2008 17:58
 

01-07-2008 18:25:22
julius
julius
Quote
dumpy_dump: Overigens is mijn indruk dat het ICL in de 2000 ook stelselmatig te laat is, maar ik heb geen cijfers om dat te bewijzen.
De 2000 richting Den Haag is naar mijn idee sowieso niet al te punctueel. In de spits loopt de trein meestal al vertraging op voor Arnhem, waarschijnlijk ivm de al eens besproken uitermate kwetsbare dienstregeling op Nijmegen-Arnhem. Buiten de spits gaat het beter, al wordt de trein in Arnhem nog wel eens te laat voorgebracht met alle gevolgen van dien. Vertrekspoor 6 is eigenlijk onhandig, omdat rond de voorbrengtijd de 3000 naar Nijmegen tweemaal voorlangs kruist naar/van spoor 7.

De rijtijden zijn met ICL overigens goed te halen, ook bij drukke treinen, al hangt dat natuurlijk ook erg van de rijstijl van de machinist af.
 

01-07-2008 18:30:08
broek53
broek53
De dienstregeling Arnhem - Nijmegen wordt in 2009 behoorlijk geherstructureerd (zie eerder in dit topic) en de 2000 gaat niet meer naar Den Haag, maar naar Schiphol (zie eerder in dit topic, geloof ik) en wordt daarom niet met ICL gereden, maar met ICRm en met VIRM - een heel clubje materieel dat in Hoofddorp Opstel keert op en van de 3500. (Kweenie of het allemaal even relevant is, maar dit topic kom ik na 17 dagen niet meer door zonder ernstige hoofdpijn)  

01-07-2008 18:45:06
thejag
thejag
hehe, begrijpelijk. Ik ben alleen wel benieuwd, aangezien het in je 'backyard' is, wat jij weet van de koppeling 1500/4500?


grt, Michiel
 

01-07-2008 19:32:00
broek53
broek53
Nou alles zowat - behalve of het nu gaat gebeuren of niet. Ik denk het niet, want daarvoor is het aanvraagcircuit van de capaciteit (NS aan ProRail) feitelijk tever heen, zover ik kan inschatten. Maar het plan is op zichelf steengoed, al was het maar omdat ik er een mede-bedenker van ben .
Het is een paar maanden geleden bedacht door de logistieke planning van Amsterdam e.o, het regionale bureau product-ontwerp (de commerciële kant) en ikke dus (vroeger de planning van Amsterdam CS gedaan, dan krijg je dat; je raakt ermee behept %09%). Het was een alternatief voor de verknoping van de 4500 aan de 4000 met alle gevolgen vandien (in dit topic uitgebreid behandeld, meen ik) en hij is in zoverre beter dat het een ruime doortrek is, ruimte in Asd oplevert en de spooropstelling "strekt" en daarmee beter maakt. Daarnaast zijn eigenlijk alle treinen van de 4500 en de 1500 te rijden met een VIRM-6 en dat maakt het er productietechnisch nog aardiger op. Wat je in dat plan NIET moet doen, is ICL erin laten zitten - dat zag ik hier een paar dagen geleden ook besproken. Dat zou killing zijn voor het hele idee - en ik denk dat dat het idee destijds ook gekild heeft, in de zin dat men niet zo gauw wist waar men dan met het ICL heen zou moeten.
Mocht het idee nu in tweede instantie weer opgerispt zijn, dan zou mij dat, zoals gezegd, verbazen. Maar ja: je kunt je hielen niet lichten of er gebeurt wat, dus wie weet. Welnu: deze week weet ik het, ga daar maar van uit
 

01-07-2008 20:03:25
thejag
thejag
Interessant, ben wel erg benieuwd

Je opmerking over wat je dan met het ICL zou moeten doen is natuurlijk voer voor speculatie. Ik kan me voorstellen om het benodigde VIRM vrij te spelen het ICRm naar de gecombineerde 3600/3700 te halen en het ICL samen met een paar composities ICK de 1900 te laten doen. Het VIRM uit de 1900 en 3700 kan dan naar de 1500/4500.


grt, Michiel
 

01-07-2008 20:08:45
robbertc
robbertc
Volgens mij zijn er 2 treinen in de 1900 die met VIRM moeten rijden (aantal reizigers, jawel!), zodat je niet makkelijk VIRM uit die 1900 kan halen..  

01-07-2008 20:11:51
julius
julius
Quote
broek53: De dienstregeling Arnhem - Nijmegen wordt in 2009 behoorlijk geherstructureerd (zie eerder in dit topic)
Volgens mij niet op dit punt. Nu rijden Tieltrein, 3600 en 2000 strak achter elkaar op Elst-Arnhem, wat dus (om een mij overigens onbekende reden) vaak niet op tijd gaat. In het 2009-verhaal wordt de Tieltrein nergens genoemd en blijft de rest ongeveer gelijk - behalve dan dat het de hele dag gaat gebeuren...
 

01-07-2008 20:32:00
willy84
willy84
Interessante ontwikkeling mbt de 4500 vs 1500 of 4000 en de mogelijke doortrekking en de gevolgen daarvan voor het ICL.
Het lijkt er nu op alsof het ICL van verlosser hoofdpijn materieel is geworden.
Ik zit er over na te denken maar kan ook geen zinnige serie geven.
De 1900 zou kunnen als aflossing van ICK of het toch maar verlengen met 1 bakje per trein. Verder zou de 1600 kunnen tussen Enschede-Schiphol. De Berlijntrein is immers ook getrokken materieel. Daarbij moet opgemerkt worden dat ik dan capaciteitsproblemen verwacht in de spits en het overstappen in Amersfoort een groter probleem wordt dan het al is.
Verder misschien de 2000 die straks dus Utrecht-Den Haag is. Dan is er nog de mogelijkheid om iets te koppelen met de 1900. De 2000 stopt dan alleen nog op Woerden (?) en dan is het lange in- en uitstappen een minder groot punt. Echter kan ik me goed voorstellen dat de 2000 te druk is voor ICL.
 

01-07-2008 20:44:48
ruysdael
ruysdael
En de 1600 zit aan de 1700.  

01-07-2008 20:47:50
willy84
willy84
Idd. en je kan niet aftrappen te Deventer bijvoorbeeld. Niet op ieder tijdstip even handig. Weer een extra reden om geen ICL in de 1600 te willen.  

01-07-2008 20:47:50
dumpy_dump
dumpy_dump
2000 stopt onderweg alleen in Gouda, maar mag niet langer zijn dan 8 bakken (of loc+6 rijtuigen+loc) ivm perroncapaciteit Utrecht (serie gaat keren op 19a). En in 6 bakken ICL passen niet alle mensen die met de 2000 meewillen...  

01-07-2008 20:54:24
WesselE
WesselE
ICL in de 3600? Is dat geen optie?


'Okeh'
 

01-07-2008 20:58:57
willy84
willy84
Die serie gaat vanaf Dec weer Roosendaal-Zwolle rijden waarbij op een fors aantal stops wordt gestopt. Verder wordt er nu buiten de spits met 4 bakken mat'64 gereden. Als je dan met 8 bakken ICL gaat rijden sluit dat ook niet echt aan.
De vele stations (optrekken) en de match tussen aanbod en vraag zorgt ervoor dat ICL niet bepaald geschikt is vind en denk ik.
 

01-07-2008 21:02:13
WesselE
WesselE
Ik weet het niet, volgend jaar wordt er ook een gecombineerde dienst gereden met zowel VIRM als ICRm, zit er zoveel verschil tussen ICRm en ICL?


'Okeh'
 

01-07-2008 21:08:34
willy84
willy84
Voor de rijtijden denk ik het niet. Voor de match tussen vraag en aanbod ook niet maar wel voor wat betreft de deurtjes van ICL. Dat is op geen enkele serie handig.  

01-07-2008 21:14:19
dumpy_dump
dumpy_dump
Er zit enigszins verschil in rijtijden van trek-trek stammen en trek-duw stammen, voornamelijk veroorzaakt door het gewicht van de loc dat even meegezeuld wordt (bij trek-trek). Hebben ze op de IJssellijn geen goede herinneringen aan (in een grijs verleden werd daar met ICR trek-trek gereden).  

01-07-2008 21:17:15
fr
fr
Quote
willy84: Die serie gaat vanaf Dec weer Roosendaal-Zwolle rijden waarbij op een fors aantal stops wordt gestopt. Verder wordt er nu buiten de spits met 4 bakken mat'64 gereden. Als je dan met 8 bakken ICL gaat rijden sluit dat ook niet echt aan.


8 bakken + locs passen niet op Nijmegen-Lent en Arnhem-Zuid.

Laatst bewerkt door fr op 01-07-2008 21:17
 

01-07-2008 21:19:01
broek53
broek53
ICL heeft minder capaciteit dan ICK en veel minder dan ICR en gaat daarom niet naar de 1900 of de 3600, de 2000 of de 3500.  

01-07-2008 21:24:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
nielske90: Maar het ICK in de 1900 geeft in ieder geval ook problemen wat betreft de smalle deuren. Ik weet van met name de stations Ddr, Ehv en Hm dat dat er voor zorgt dat de trein te laat weg is...
In Ddr zijn het niet zozeer de deuren die het probleem veroorzaken en ook nieteens het spreiden (anders zou de voorste bak nooit zo vol zitten vanuit Rtd, terwijl die zo'n beetje op het verst van de trap zit)
De oorzaak is eerder dat er gewoon heel veel reizigers in de 1900 zitten tussen Rtd en Ddr die massaal in Rtd instappen en in Ddr massaal overstappen op de 32500. Dat leegstromen duurt met bv. ICRm net zolang.
En ja, als er dan zo'n geniale planner bij NS zit die de rijtijd tussen Rtd en Ddr verlengt (terwijl die nooit een probleem geweest is, zelfs in de spits kan je geregeld te vroeg aankomen!) en dat ten koste laat gaan van de haltering in Ddr (A en V beide om .01 .31)... ja dan is het zo vreemd niet dat dat ding dagelijks met vertraging vertrekt in de spits.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-07-2008 21:36:30
geertw
geertw
Quote
broek53: ... en de 2000 gaat niet meer naar Den Haag, maar naar Schiphol (zie eerder in dit topic, geloof ik) en wordt daarom niet met ICL gereden, maar met ICRm en met VIRM - een heel clubje materieel dat in Hoofddorp Opstel keert op en van de 3500.

Ik begreep dat de 3500 volledig met VIRM zou worden gereden, maar er blijft dus nog steeds ICRm in zitten?


http://www.ovinnederland.nl/
 

01-07-2008 21:41:34
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
willy84: Verder zou de 1600 kunnen tussen Enschede-Schiphol. De Berlijntrein is immers ook getrokken materieel. Daarbij moet opgemerkt worden dat ik dan capaciteitsproblemen verwacht in de spits en het overstappen in Amersfoort een groter probleem wordt dan het al is.
Er is op deze situatie natuurlijk ook al gestudeerd. Op Hfdo is er gewoonweg te weinig ruimte om deze treinen te kunnen behandelen en ik geloof dat er in Enschede ook geen capaciteit was om dit te doen. De treinen staan namelijk lang (bijna een uur) te keren, omdat je met de koppeling aan de 1700 zit.
 

01-07-2008 21:56:34
treinfan
treinfan
De 2800 is wel een serie waar je dan ICL in zou kunnen stoppen, al heb je dan met 6 composities wel genoeg, er zijn nu 8 composities steeds in dienst, dus houd je wel wat over%03%
Edit: 9xICL en 2 locs past net niet op Amfs, kom je een paar meter perron te kort%09%
Edit 2: 2800 dan naar Dv en 1500 naar Amfs??

Laatst bewerkt door treinfan op 01-07-2008 21:59
 

01-07-2008 22:17:20
dumpy_dump
dumpy_dump
9xICL is te weinig voor Ut-Rtd in de spitsen.  

01-07-2008 22:18:46
geertw
geertw
2800 is nu materieeltechnisch gekoppeld aan de 20500/21700/12500/12700 (behalve in het weekend, dan wordt er kort gekeerd). Erg praktisch is ICL in de 2800 niet lijkt me, met ICL wil je niet in 5 minuten keren lijkt me en anders is het gelijk weer een lange kering


http://www.ovinnederland.nl/
 

01-07-2008 22:21:04
lucky
lucky
De 2800 zit ook weer gekoppeld in rtd.. dus dan moet je die koppeling eruit halen. Zou misschien kunnen en dat heeft dan ook weer gevolgen voor de inzet van de ICL stammen. (Misschien wel 8 nodig)  

01-07-2008 22:24:52
treinfan
treinfan
bij een gesloten omloop heb je er aan 6 genoeg (ICM wordt in het weekend met 5 setjes gedaan)

Laatst bewerkt door treinfan op 01-07-2008 22:25
 

01-07-2008 22:26:33
geertw
geertw
Maar dan nog: ICL in een serie die onderweg kop maakt lijkt me vragen om problemen, en zoals gezegd biedt ICL te weinig capaciteit tussen Utrecht en Rotterdam in de spitsen.


http://www.ovinnederland.nl/
 

01-07-2008 22:28:44
nielske90
nielske90
Quote
geertw: ICL in een serie die onderweg kop maakt lijkt me vragen om problemen
Wat maakt het dan eigenlijk uit. Of de machinist van cabine moet wisselen bij ICM of dat ie van de ene loc naar de andere loc loopt?%03%
 

01-07-2008 22:30:22
Damian
Damian
Quote
geertw: Erg praktisch is ICL in de 2800 niet lijkt me, met ICL wil je niet in 5 minuten keren lijkt me en anders is het gelijk weer een lange kering


Ach....kan men vast wennen voor als de 2800 in 2010 van Amfs naar Ehv gaat rijden i.v.m de plannen om zonder spoorboekje te gaan rijden tussen Ut en Ehv.

Maar dat bespreken we volgend jaar wel %02%%02%
 

01-07-2008 22:33:37
treinfan
treinfan
Quote
nielske90:
Quote
geertw: ICL in een serie die onderweg kop maakt lijkt me vragen om problemen
Wat maakt het dan eigenlijk uit. Of de machinist van cabine moet wisselen bij ICM of dat ie van de ene loc naar de andere loc loopt?%03%
oa stroomafnemers opzetten en afhalen
 

01-07-2008 22:33:52
robbertc
robbertc
Sterker nog, ICL kún je niet keren in 5 minuten. Met dat soort spul zit je al op normtijden van 8-10 minuten...