Dienstregeling 2009, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
17-08-2008 14:20:07
lucky
lucky
Ik zie de spitstrein naar lw niet de cross over met gn verliezen. Namelijk omdat de spitstrein in amf ook op sp 4 vertrekt is daar ook geen overstap mogelijk. En reken maar dat er uit de richting ut richting gn heel wat overstappers zijn.  

17-08-2008 14:39:49
broek53
broek53
Ja, er komt een lange kering. Ja, men gaat daarvoor rangeren: treinen komen binnen op 5b en vertrekken van spoor 7. Spoor 5b is met 226 meter perronlengte net lang genoeg voor een trek-duw met 7 rijtuigen. De spitstreinen 12500 en 12700 gaan naar spoor 6. (Ik zeg erbij dat ik Zwolle verder niet ken, en alleen citeer uit de papieren%06%).  

17-08-2008 14:47:58
mikos
mikos
In ieder geval bedankt voor de antwoorden, Broek!
Een erg opvallende keuze om voor die situatie te gaan...! Weet ik weer even genoeg!

17-08-2008 14:53:36
lucky
lucky
Dat verbaasd mij ook. Spoor 3/5 is momenteel voor gn resp lw. En op spoor 6 staat nu de 3700 in de spits. Dus inderdaad een cross-over dv-> noorden.  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

17-08-2008 15:41:42
keesje
keesje
De 3600 wordt vanaf spoor 5 te Zl leeg doorgereden naar Zlr en wordt dan weer voorgebracht op spoor 7.  

17-08-2008 15:45:46
mikos
mikos
't Is net Ah zo dan... Okay. Dus men kiest ervoor om in de spits trappenlopers te gaan recruiten, staat tegenover dat je dan wel weer je overstap naar het noorden haalt. Nu nog zien of je je 2 minuten overstap naar Amf ook nog haalt...  

17-08-2008 16:23:04
lucky
lucky
Behalve reizigers vanaf wijhe en olst, wie zou planmatig die overstappen willen maken? Behalve wij treinidioten.

Laatst bewerkt door lucky op 17-08-2008 16:35

17-08-2008 16:32:55
keesje
keesje
Die moeten al blij zijn met een halfuursdienst. Volslagen idioot die halfuursdienst in Ost en Wh...  

17-08-2008 16:36:17
lykele
lykele
Wel, als het een officiële overstap is, en geadviseerd wordt middels de reisplanner, van 5 --> 1 in 2 minuten moet te doen zijn, mits je bij de trap kan uitstappen.  

17-08-2008 16:40:34
mikos
mikos
Met ICRm? In 2 minuten? Ik betwijfel het, maar zoals gezegd, wie maakt die overstap nou?  

17-08-2008 16:44:23
martijn
martijn
Voor reizigers uit Olst en Wijhe is er een perfecte cross-platform overstap in Deventer. En vaak wacht de 1600/1700 ook nog op een eventueel vertraagde 3600/3700.  

17-08-2008 16:45:46
mikos
mikos
Maar mocht je in Ost of Wh je trein missen naar Dv, dan rijdt er nog geen 5 minuten later een de andere kant op, die ook een overstap geeft
Enne, als een 3600/3700 binnen de 3 minuten vertraagd is, dan moet de 16/1700 wel wachten

17-08-2008 16:56:12
gertjan
gertjan
Of ze dat doen (met 3 mins vertraging wachten) is weer een ander verhaal  

17-08-2008 16:58:43
mikos
mikos
Nouja, waar ik op doelde is eigenlijk het kruisen van de 2 series; om vanuit Zl op spoor 3 te komen moet je de sporen naar Apd (van de 16/1700) kruisen  

17-08-2008 17:18:00
fastguy84
fastguy84
broek53: Een stukje terug heb ik al aangegeven dat het een beetje "van de nood een deugd maken" is. Heerlen is een vande weinige plaatsen met een groot opstelterrein waar nog de nodige ruimte is, terwijl het noordelijke allemaal vol staat. NS rijdt nu daarom het een en ander leeg naar Heerlen toe - niet omdat het daar moet zijn voor de volgende dag, maar omdat daar de opstelruimte is (waar ook gereinigd kan worden, daar gaat het om). Dat leeg rijden hoeft dus niet meer, en het vrijwel leeg in de reizigersdienst rijden in de avond ook niet, dus in dat opzicht is het dubbel bingo.
Wat dan overblijft, is dat er 's morgens een en ander wel leeg en in opzending naar het noorden zal moeten. 's Morgens start je vrijwel direct op in de ochtendspits, dus het kunstje andersom gaat niet om.

Oké, bedankt voor de info, duidelijk. Maar wat bedoel je met "'s morgens" mbt de LM-ritten naar het noorden? Bedoel je dan vóórdat de dienst wordt opgestart, dus rond een uur of 4/5 's nachts? Of zou het kunnen om deze stellen te gebruiken om een aantal 3500'en in Hrl te laten beginnen, ipv Ehv. Dat zouden dan treinen 35xx (even nummers) t/m uiterlijk 3524 (want 3526 en 3528 starten in Mt) kunnen zijn. Of is dat te laat? (Eventueel zouden die dan ook nog via de Heuvellandlijn naar Mt kunnen worden gebracht, om daar te beginnen aan een 3500).

17-08-2008 18:30:54
WesselE
WesselE
Ervaring leert dat er erg vaak een of twee viertjes worden overgebracht van Hrl naar Ehv om de 3520 te gaan rijden. Je zou er dan inderdaad voor kunnen kiezen de 3520 in Hrl te laten beginnen.

'Okeh'

18-08-2008 10:51:58
broek53
broek53
Het is een beetje praten in het luchtledige, omdat ik het zuiden niet ken en de details van de omloop ook niet, maar ik weet wel dat het al een lange traditie is dat er materieel voor een aantal startende treinen leeg uit het verdere zuiden naar Eindhoven wordt opgevoerd. Vroeger was dat het materieel van 916, herinner ik mij goed, omdat je daar zo aardig een gesloten omloopje van kon maken. Het is waar: lege treinen kun je vrij gemakkelijk tot beladen treinen bombarderen, maar in het algemeen is men daar niet zo geporteerd van. Beladen trein komt in spoorboekje en wordt dus een verplichting, ook als het door werkzaamheden eens niet uitkomt of als het het jaar erop eigenlijk ander materieel voor een andere trein zou moeten zijn, vanuit de materieelomloop bekeken.  

18-08-2008 15:09:32
jorgo
jorgo
kevinevers: Ze zouden eigenlijk de 800 weer in ere moete herstellen. Dus 1x naar Hrl en 1x naar Mt. Dan wel met directe overstap in Std, dus zit je in de 800 naar Mt moet je in Std direct op de stoptrein kunnen overstappen. In de daluren kan dan het beste met ICRm gereden worden en in de spits met VIRM.

Dat zouden ze dus eigenlijk in ieder geval niet moeten doen. Ondanks het comfortverlies heeft NS met het opheffen van de Spoorslag 70 800/900 regeling in ieder geval een einde gemaakt aan die ouderwetse toestand van 1 x per uur rechtstreeks naar Maastricht, en 1 x per uur verder boemelen in een opgepropte plan V met 5 tot 10 minuten extra reistijd.

Sinds enkele maanden woon ik bij station Maastricht en werk bij station Sittard. Met name vanwege de mij geboden flexibiliteit van 2 intercity's en 2 stoptreinen per uur neem ik voor deze reis vrijwel dagelijks de trein. In de oude situatie had ik dat waarschijnlijk niet gedaan. Te veel 'miskans' en een te strakke agenda vereist. Het is bij ons op kantoor niet het gebruik agenda's aan te passen op dienstregelingen.

De maatregel heeft zeker reizigers opgeleverd. Voor 12 ICRm rijtuigen 1x per uur kwam 4 of 6 VIRM bakken 2x per uur. Ik hoop altijd op 6 bakken, want voornamelijk in de ochtendspits is 4 bakken op Mt-Std al regelmatig zuinig bemeten! (Overigens is de inzet van een viertje of een zesje in mijn beleving volkomen willekeurig). Ik begrijp echter dat door het toenemende aantal viertjes de viertjeskans groter gaat worden in toekomstige dienstregelingen, maar daar is wel mee te leven.

Laat het ze niet invallen een dergelijke dienstregelingsmodernisering weer af te schaffen, want dan zijn ze ondanks mijn treinfanatisme toch een nieuwe jaarabonnee weer kwijt, en waarschijnlijk wel méér dan 1.

(Aan de verlengde 3500-en in de avondspits heb ik trouwens weinig; deze rijden tussen Std en Mt te laat voor ons kantoorklerken...).

18-08-2008 15:58:12
ruysdael
ruysdael
jorgo:Ik begrijp echter dat door het toenemende aantal viertjes de viertjeskans groter gaat worden in toekomstige dienstregelingen, maar daar is wel mee te leven.
Bij een groot aantal viertjes zou gedacht kunnen worden aan een 4+4+4 samenstelling op het traject van de 800 in een aantal treinen, hierdoor zou je in principe 8 bakken naar Maastricht kunnen sturen. In de beginperiode (dus tot en met het 1e wijzigingsblad) van de dienstregeling 2007 (die in ging op 10 dec 2006) is de 3x4-samenstelling al in de 800-serie (en ook de 3000-serie) van kracht geweest (al gingen de 8 bakken toen naar Heerlen, dacht ik).

Laatst bewerkt door ruysdael op 18-08-2008 15:58

18-08-2008 16:02:12
keesje
keesje
WesselE: Ervaring leert dat er erg vaak een of twee viertjes worden overgebracht van Hrl naar Ehv om de 3520 te gaan rijden. Je zou er dan inderdaad voor kunnen kiezen de 3520 in Hrl te laten beginnen.

Alle drie de VIRM-IV tjes komen als 80446 leeg uit Hrl Allemaal afkomstig vanuit de 20800 de avond ervoor (resp. 20877, 20881 en 20883).

19-08-2008 14:11:27
mren
mren
jorgo: (Overigens is de inzet van een viertje of een zesje in mijn beleving volkomen willekeurig). (Aan de verlengde 3500-en in de avondspits heb ik trouwens weinig; deze rijden tussen Std en Mt te laat voor ons kantoorklerken...).

In mijn beleving lopen bij combi's van viertjes en zesjes, de zesjes meestal aan de zuidkant (dus naar Mt).

Die 3500'en zijn natuurlijk voor forensen Ut/Ht/Ehv-Mt

19-08-2008 19:13:06
lamote_ban
lamote_ban
ass-er: Bij een groot aantal viertjes zou gedacht kunnen worden aan een 4+4+4 samenstelling op het traject van de 800 in een aantal treinen, hierdoor zou je in principe 8 bakken naar Maastricht kunnen sturen. In de beginperiode (dus tot en met het 1e wijzigingsblad) van de dienstregeling 2007 (die in ging op 10 dec 2006) is de 3x4-samenstelling al in de 800-serie (en ook de 3000-serie) van kracht geweest (al gingen de 8 bakken toen naar Heerlen, dacht ik).

De handigste oplossing zou zijn om de 800 als basis met 4+4 te rijden en drukke spitstreinen in beide richtingen te verlengen tot 4+4+4. Je kunt dan in de vooravond zowel in Noord-Holland als in Limburg steeds een 4-tje afrangeren. Je hoeft dan geen malle trucs rond Hln uit te halen na 20 uur en beperkt tevens de inzet in een zeer groot aantal treinen buiten de spits tot normale proporties.

19-08-2008 20:17:09
willy84
willy84
Begrijp je punt en ben het ook ten dele met je eens. NS maakt zich echter niet druk om treinen die tussen de spits te ruim zitten. In de spits zijn die zitplaatsen immers hard nodig. Ik kan dat ook goed begrijpen. Vind de oplossing zoals nu bedacht het beste. Jammer voor die enkele tientallen reizigers per trein vanuit Heerlen. Voor Maastricht is het echter een vooruitgang omdat het achterste stelletje er in Eindhoven regelmatig af gaat gedurende de avonduren.  

19-08-2008 20:24:32
keesje
keesje
Die truc gaat ook niet op met de hoeveelheid viertjes die er zijn. Het lost wellicht wel wat op voor de 800, maar in deze serie heb je op de drukste uren volgens het voorgestelde model van 4+4+4 x 15 composities = dus 45 viertjes nodig.

In de rest van den lande kunnen treinen die met een zes rijden, ook alleen nog maar met een zes versterkt worden. Bij sommige treinen ook zeker nodig, maar beslist niet bij alle. Hier ga je zeker treinen creëren die door de 800-maatregel weer overkill rijden met 2x een zes, waar wellicht 8 of 10 bakken ook volstaan.

Ieder voordeel zijn nadeel is dus de conclusie

19-08-2008 20:41:14
NDS
NDS
Hoeveel 4tjes hebben we nu dan los van de 51 nieuwe die er aan zitten te komen( en er deels al zijn)?

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

19-08-2008 21:06:51
rick
rick
47 stuks.  

19-08-2008 21:25:28
floriss
floriss
Hoe zit het eigenlijk met materieelbekendheid van rijdend personeel bij wisselen van materieeltypen tussen verschillende regio's?
Concreet voorbeeld:

De stoptrein Zutphen - Nijmegen vv wordt straks met SGMm gereden. Volgens mij, zullen er weinig machinisten in de regio Arnhem/Zutphen zijn, die bekend zijn met het rijden in een SGMm. Afgezien van de bediening van de trein, heb je ook te maken met de rijkarakteristieken van een SGMm, die op een aantal punten behoorlijk verschilt met een Plan V.

Hoe lang van te voren wordt personeel getraind en begeleid om met een ander type materieel overweg te kunnen. (uitgaande van een bestaand type). Worden er vanaf een bepaald moment materieel-leerritten gereden op het traject of in de regio waar ze moeten gaan rijden?

19-08-2008 21:50:19
vinny004
vinny004
Hmm dat is destijds met het verVIRMen van de 800 (plus het altijd lastige combineren en splitsen in Sittard) toch erg goed gegaan...  

19-08-2008 22:29:26
NDS
NDS
rick: 47 stuks.

Bedankt, groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

19-08-2008 23:04:21
timtrein
timtrein
Die 51 extra viertjes zijn dan ook meer dan welkom, lijkt me zo. Heb het altijd opvallend gevonden dat ze zoveel zessen wilden...  

19-08-2008 23:07:45
luytjes
luytjes
Extra viertjes zijn welkom, maar wat heeft dat te maken met de zesjes? Als het zou gaan om de eventuele onhandigheid die de zesjes met zich mee brengen, dan hadden ze die net zo goed kunnen inkorten.

Laatst bewerkt door luytjes op 19-08-2008 23:08

20-08-2008 09:45:58
dennistd
dennistd
De TC Tubantia meldt dat vanaf 2009 de trein naar Berlijn niet meer stopt in Bentheim, omdat er moderner materieel in wordt gezet zodat er geen locomotief meer gewisseld hoeft te worden.

Het enige dat dan in aanmerking komt volgens mij zijn Traxx-locs, maar die zijn in gebruik voor de Benelux, en mogen ook maar 140/160, terwijl de trein in Duitsland volgens mij sommige stukken 200 rijdt. En ICE's lijkt me ook erg vreemd, want volgens mij heeft DB toch niet zoveel ICE3's over om die in de 140/240 in te zetten. Iemand die meer weet?

20-08-2008 11:05:18
train85
train85
Voor zover ik nog weet blijven ze gewoon stoppen te Bh vanaf 14 december 2008. Misschien dat het jaar daarna pas ingaat.  

20-08-2008 11:33:24
tweetyrock
tweetyrock
IC stopt straks niet meer in Bentheim

woensdag 20 augustus 2008 | 03:20

BAD BENTHEIM - Vanaf 2009 moet er een twee-uursverbinding komen tussen Amsterdam en Berlijn.
Er wordt dan moderner materieel ingezet, zodat kan worden afgezien van het wisselen van de locomotief en dus stops in Bad Bentheim en Rheine. Op dat moment vervalt de regionale functie van deze trein.

http://www.tctubantia.nl/regio/oldenzaal/3583062/IC-stopt-straks-niet-meer-in-Bentheim.ece

Gaat om bovenstaande bericht.

20-08-2008 12:00:59
broek53
broek53
Tubantia heeft het helemaal bij het verkeerde eind, 100 % zeker.  

20-08-2008 12:09:07
willy84
willy84
Die verhalen moeten toch door iemand de wereld ingeholpen zijn.  

20-08-2008 12:49:36
t.ricksen_
t.ricksen_
Tubantia leest zeker mee op somda dan.  

20-08-2008 12:59:33
gkw1969
gkw1969
tweetyrock:
IC stopt straks niet meer in Bentheim

Op dat moment vervalt de regionale functie van deze trein.

http://www.tctubantia.nl/regio/oldenzaal/3583062/IC-stopt-straks-niet-meer-in-Bentheim.ece

Houdt dat dus in dat er weer een reguliere IC komt die gewoon weer doorrijdt naar Enschede? Want als het de regionale functie verliest zal hij ook niet meer op Hvs, Apd, Dv en Aml stoppen.

Kortom.... we moeten nog maar zien wat er van waar is.

20-08-2008 13:05:00
zugführer
zugführer
Volgensmij was dat op termijn ook de bedoeling ja.  

20-08-2008 16:35:34
mark
mark
De serie 140 zal ook in 2009 nog gewoon met een NS 1700 + rijtuigen rijden. Ook rijdt deze tot/vanaf Hgl in het pad van de 1600. Het enige verschil is dat er twee treinparen bij gaan komen, en de trein eens per twee uur zal rijden.  

20-08-2008 17:34:58
bart84
Moderator
bart84
lamotep: De handigste oplossing zou zijn om de 800 als basis met 4+4 te rijden en drukke spitstreinen in beide richtingen te verlengen tot 4+4+4. Je kunt dan in de vooravond zowel in Noord-Holland als in Limburg steeds een 4-tje afrangeren. Je hoeft dan geen malle trucs rond Hln uit te halen na 20 uur en beperkt tevens de inzet in een zeer groot aantal treinen buiten de spits tot normale proporties.

Ik denk dat je hierboven Hrl in plaats van Hln (Haelen, ligt net boven Roermond) bedoeld.
Daarnaast is het in de spits rijden met 3x VIRM IV uit kostenoogpunt geen goed idee. Met twee keer VIRM VI kun je na Std met twee HC's uit de voeten (eentje Std-Hrl en de andere Std-Mt), als je met één VIRM IV naar Hrl gaat en met twee VIRM IV naar Mt gaat heb je drie HC's nodig,één HC mag namelijk max zes bakken onder zich nemen (uitgezonderd zeven bakken ICMm).

Mvg. Bart

21-08-2008 01:35:23
mren
mren
Gaat de doorgetrokken 7000 in Es eigenlijk kort keren? Dat gaat nu (ochtendspits) altijd wel vrij punctueel.  

21-08-2008 09:47:44
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dat is bij mijn weten wel de bedoeling.  

21-08-2008 11:23:15
lykele
lykele
bart84:
lamotep: De handigste oplossing zou zijn om de 800 als basis met 4+4 te rijden en drukke spitstreinen in beide richtingen te verlengen tot 4+4+4. Je kunt dan in de vooravond zowel in Noord-Holland als in Limburg steeds een 4-tje afrangeren. Je hoeft dan geen malle trucs rond Hln uit te halen na 20 uur en beperkt tevens de inzet in een zeer groot aantal treinen buiten de spits tot normale proporties.

Ik denk dat je hierboven Hrl in plaats van Hln (Haelen, ligt net boven Roermond) bedoeld.
Daarnaast is het in de spits rijden met 3x VIRM IV uit kostenoogpunt geen goed idee. Met twee keer VIRM VI kun je na Std met twee HC's uit de voeten (eentje Std-Hrl en de andere Std-Mt), als je met één VIRM IV naar Hrl gaat en met twee VIRM IV naar Mt gaat heb je drie HC's nodig,één HC mag namelijk max zes bakken onder zich nemen (uitgezonderd zeven bakken ICMm).

Dat kostenaspect kijkt de NS niet zo veel naar, als er 11 bakken uit Shl komen, is het gerelegd 8 naar Gn, 3 naar Lw. Ook al kan er op dat moment lastig anders verdeeld worden, via de bijsturing/planning had dat dan weer voorkomen kunnen worden.

22-08-2008 15:58:11
broek53
broek53
Het is een wat ondergeschoven verbetering, waarvan ik mij ook niet kan herinneren dat hij hier al langs gekomen is: de 3900 gaat ook op zondag tot 20 uur rijden tussen Amsterdam en Lelystad (en de 4600 dan naturlijk ingkort tot Oostvaarders). Het patroon van de 3900 is daarmee de hele week hetzelfde.  

24-08-2008 00:30:24
MDDM
MDDM
floriss: Hoe zit het eigenlijk met materieelbekendheid van rijdend personeel bij wisselen van materieeltypen tussen verschillende regio's?

Op dieselmaterieel na heeft iedere mcn zo'n beetje op al het materieel bekendheid.
Heb je geen bekendheid moet je een module volgen welke door NSO gegeven wordt.
Anders wordt het her instructie.
Wanneer die gegeven worden ligt aan het bekend worden van de "nieuwe"werklijnen die al dan niet naar een standplaats gegeven worden.
En ga je een nieuw baanvak rijden,moet je weg leren.De lengte van het baanvak bepaalt een beetje het aantal dagen die je daarvoor krijgt.

24-08-2008 09:50:21
lykele
lykele
Dat wegleren, hoe gaat dat dan precies? Gewoon meerijden of onder supervisie rijden? Of is dat bedrijfsgeheim?  

24-08-2008 18:56:10
MDDM
MDDM
In principe ga je mee met een mcn die al bekend is op het desbetreffende baanvak.
Hoe iedereen het invult weet ik niet.Ik zelf maak notitie's van de punten die voor mij belangrijk zijn.En als je dan denkt dat je het weet,ga je bij je vakondersteuner langs en doe je een klein examen.

25-08-2008 11:11:09
Damian
Damian
MDDM:
Op dieselmaterieel na heeft iedere mcn zo'n beetje op al het materieel bekendheid.
Wanneer die gegeven worden ligt aan het bekend worden van de "nieuwe"werklijnen die al dan niet naar een standplaats gegeven worden.
En ga je een nieuw baanvak rijden,moet je weg leren.De lengte van het baanvak bepaalt een beetje het aantal dagen die je daarvoor krijgt.

Er zijn toch wel wat verschillen. Mat64 en de E-loc 1700 en misschien de Virm zijn de enige materieelsoorten die door alle NS machinisten gereden worden.

Zo rijdt men op de standplaatsen Mt,Hrl en Lw geen SGM.
Op de standplaatsen Gn en Lw rijdt men niet op de E-loc 1800.
Op de standplaatsen Rsd en Vs rijdt men niet op de ICM.

Er zijn zelfs heel veel standplaatsen waar men geen materieelbekendheid heeft op de DDM1. Ook de BDS is op lang niet alle standplaatsen bekend.

De standplaatsen Amf en Hfdo zijn de enige twee standplaatsen van Nederland waar men alle materieelsoorten rijdt die NS rijk is.

In 2009 kan de situatie natuurlijk weer anders zijn

Laatst bewerkt door Damian op 25-08-2008 11:13

25-08-2008 12:41:31
willy84
willy84
Damian: De standplaatsen Amf en Hfdo zijn de enige twee standplaatsen van Nederland waar men alle materieelsoorten rijdt die NS rijk is.

Ook DM '90? Welke bekendheid mist min in het Amsterdamse? Hier rijdt ook ongeveer alles behalve DM.

25-08-2008 12:57:26
mv
mv
Gaan we er op vooruit of achteruit??
Greetz:MV

25-08-2008 13:30:16
ruysdael
ruysdael
Damian: Zo rijdt men op de standplaatsen Mt,Hrl en Lw geen SGM.
Zeker? In 2006 heeft er (in het kader van Dienstregeling 2007) een SGMm op Mt gestaan voor de materieelbekendheid. De 800 zou nl. naar Alkmaar gaan, waardoor de machinisten van de standplaatsen Maastricht en Heerlen op (het Noord-Hollandse deel van) de 4000/4700 ingezet zouden worden.

Laatst bewerkt door ruysdael op 25-08-2008 13:30

25-08-2008 13:32:12
Damian
Damian
willy84: Ook DM '90? Welke bekendheid mist min in het Amsterdamse? Hier rijdt ook ongeveer alles behalve DM.

Ja ook DM90. 700 serie heen naar Gn, 9100 (met DM90) terug naar Zl. En als er DM90 in 2009 blijft rijden op de 9100 serie zal het wel zo blijven. (misschien weet Broek53 dit wel?)

In Asd rijdt men inderdaad alles. Behalve dan DM90

25-08-2008 13:37:24
Damian
Damian
ass-er: Zeker? In 2006 heeft er (in het kader van Dienstregeling 2007) een SGMm op Mt gestaan voor de materieelbekendheid. De 800 zou nl. naar Alkmaar gaan, waardoor de machinisten van de standplaatsen Maastricht en Heerlen op (het Noord-Hollandse deel van) de 4000/4700 ingezet zouden worden.

Er zit in iedergeval geen SGM (meer) in het werkpakket van MT. Misschien moest men de SGM kennen i.v.m. verstoringen in de kop van Noord-Holland. Maar als je er dan nu al twee jaar niet meer op gereden hebt na de instructie weet ik zeker dat de meeste machinisten de SGM laten staan, dat zou ik wel doen tenminste.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-08-2008 14:39:33
broek53
broek53
Damian:
willy84: Ook DM '90? Welke bekendheid mist min in het Amsterdamse? Hier rijdt ook ongeveer alles behalve DM.
Ja ook DM90. 700 serie heen naar Gn, 9100 (met DM90) terug naar Zl. En als er DM90 in 2009 blijft rijden op de 9100 serie zal het wel zo blijven. (misschien weet Broek53 dit wel?)
Ja, dat weet hij en ja, de 9100 blijft DM '90 voorlopig. Het uit de 9100 halen van dat spul staat in rangorde onder de terzijdestelling van ICK (en het bijhouden van de afvoer van mat '64 uiteraard).
Voor de zekerheid en duidelijkheid over de materieel- en wegbekendheid van standplaatsen nog even: binnen de standplaatsen zijn er verschillende roosters voor machinisten en elk rooster vraagt zo zijn eigen bekendheid met materieel. De allerjongste aanwas kent twee of drie soorten materieel en een paar baanvakken, een paar oude rotten kent alles wat in de diensten van die standplaats voorkomt.

25-08-2008 14:53:26
Damian
Damian
broek53: binnen de standplaatsen zijn er verschillende roosters voor machinisten en elk rooster vraagt zo zijn eigen bekendheid met materieel. .

Dat is inmiddels behoorlijk achterhaald. Op mijn standplaats draait iedereen alles. Je ziet het nog op een aantal, met name grote standplaatsen waar dit wordt toegepast, en het heeft puur met het verre verleden te maken toen machinisten nog stapje voor stapje werden opgeleid. Kennelijk durft men op dit soort standplaatsen hun oude jasje niet uit te doen.

Wat betreft de nieuwe lichting machinisten heb je helemaal gelijk, maar dat heeft puur met de huidige opleiding te maken. Zij zullen als hun opleiding volledig voltooid is net als de andere het volledige werkpakket van hun standplaats gaan draaien. Met uizondering van die "ouderwetse" standplaatsen zoals Asd en Ut.

25-08-2008 14:54:46
broek53
broek53
Tsja, misschien moet je voor "ouderwets" vooral "groot" lezen.  

25-08-2008 15:05:29
MDDM
MDDM
Damian:
MDDM:

Er zijn toch wel wat verschillen. Mat64 en de E-loc 1700 en misschien de Virm zijn de enige materieelsoorten die door alle NS machinisten gereden worden.

Zo rijdt men op de standplaatsen Mt,Hrl en Lw geen SGM.
Op de standplaatsen Gn en Lw rijdt men niet op de E-loc 1800.
Op de standplaatsen Rsd en Vs rijdt men niet op de ICM.

Er zijn zelfs heel veel standplaatsen waar men geen materieelbekendheid heeft op de DDM1. Ook de BDS is op lang niet alle standplaatsen bekend.

De standplaatsen Amf en Hfdo zijn de enige twee standplaatsen van Nederland waar men alle materieelsoorten rijdt die NS rijk is.

In 2009 kan de situatie natuurlijk weer anders zijn

In 2009 komt Ut daar bij.Die gaan ook op de DM90 rijden.
In Ut zijn de roosters nog echt verdeeld in "jochies"rooster en "oudjes" rooster.Het verloop in de roosters is helaas minimaal.
Amf en Hfdo rijden niet op de A32,(ook NS mat)daar rijden Ut,Gvc en Rtd op.

25-08-2008 15:16:15
maxje
maxje
Nou ik wil toch eens een terug vallen op het feit van de 800. Wat als ze de IC 800 nou alleen naar mt of hrl laten gaan en dan de 3500 vanuit shl naar mt of hrl laten gaan. En dan niet alleen in de spits maar ook in de daluren. Dan los je al een probleem op lijkt mij. Dan hebben ze allebei een rechtstreekse aansluiting. Greetz Max  

25-08-2008 15:18:33
t.ricksen_
t.ricksen_
Dan heb je vooral een treinaanbod dat van z'n langzalzeleven niet op de vraag (reizigersaantallen) aansluit, want je moet de 800 in de (zeer, vanwege het lange traject) ruime spits toch met dubbele stellen rijden. In de daluren is de 800 nu al niet "druk", dus het doortrekken van de 3500 moet je met het oog op de kosten vs. baten niet willen.

Laatst bewerkt door t.ricksen_ op 25-08-2008 15:19

25-08-2008 15:19:17
broek53
broek53
Zeker, technisch gesproken is het opgelost. Maar wie zal dat slepen met dergelijke enorme hoeveelheden lege stoelen betalen, dat is de vraag !  

25-08-2008 15:28:33
maxje
maxje
Ja daar heb je gelijk in de stoelen die deels leeg blijven. Daar had ik niet aan gedacht. Misschien iets voor NS dan als het toch heel wat drukker gaat worden daar. Of juist in de spits de 800 door naar mt en de 3500 naar hrl alleen in de spits dus. Misschien dat zoiets haalbaar is. Greetz Max

Laatst bewerkt door maxje op 25-08-2008 15:29

25-08-2008 15:29:29
Damian
Damian
MDDM:
Amf en Hfdo rijden niet op de A32,(ook NS mat)daar rijden Ut,Gvc en Rtd op.

Dat klopt. Maar ik heb het over treinen.

25-08-2008 15:30:12
MDDM
MDDM
Grapjas
Edit: Die A32 wordt wel bediend door volledig bevoegde mcn.En niet allemaal op vrijwillige basis.

Laatst bewerkt door MDDM op 25-08-2008 15:39

25-08-2008 15:31:43
MDDM
MDDM
Laat ze maar doorrijden tot Hrl of Mt (3500).Ga wel een paar dagen wegleren.

Laatst bewerkt door MDDM op 25-08-2008 15:32

25-08-2008 15:37:22
MDDM
MDDM
Even terug komend op het materieel inzet van de 14300.
Volgens de opzichter van Llso die inzage heeft gehad in een overzicht(VPT?)is er geen sprake van trek/duw in die serie.

25-08-2008 15:53:32
qj7141
qj7141
@mark: serie 140 rijdt met zeven treinparen, dat is een verhoging met drie treinparen......  

25-08-2008 15:56:31
t.ricksen_
t.ricksen_
ass-er:
Damian: Zo rijdt men op de standplaatsen Mt,Hrl en Lw geen SGM.
Zeker? In 2006 heeft er (in het kader van Dienstregeling 2007) een SGMm op Mt gestaan voor de materieelbekendheid. De 800 zou nl. naar Alkmaar gaan, waardoor de machinisten van de standplaatsen Maastricht en Heerlen op (het Noord-Hollandse deel van) de 4000/4700 ingezet zouden worden.
Die SGMm heeft in Hrl gestaan. Volgens mij kwam Hrl destijds nog in Gvc en kwam van daaruit ergens in aanraking met SGM.

26-08-2008 10:36:29
broek53
broek53
MDDM: Even terug komend op het materieel inzet van de 14300.
Volgens de opzichter van Llso die inzage heeft gehad in een overzicht(VPT?)is er geen sprake van trek/duw in die serie.
Het zijn ook geen trek/duw-eenheden, maar trek-trek. Wat zou er volgens deze opzichter dan wel in moeten zitten?

26-08-2008 14:12:54
MDDM
MDDM
Idd trek/trek.Typo Wat er wel inzit weet ik niet.Vorige week Dinsdag zat er een MDDM in de 14318.

Laatst bewerkt door MDDM op 26-08-2008 14:17

26-08-2008 14:19:00
broek53
broek53
Hoe dan ook: in de planning voor 2009 (stand: dit moment) zitten er de hier zo vaak besproken ICL-trek-trek-stammen in.  

26-08-2008 15:46:19
robbertc
robbertc
Ze worden alleen 's nachts niet op Llso opgesteld, maar op de Wgm.  

26-08-2008 17:11:23
MDDM
MDDM
broek53: Hoe dan ook: in de planning voor 2009 (stand: dit moment) zitten er de hier zo vaak besproken ICL-trek-trek-stammen in.

Mooi.%08%Dan zal de Nedtrain manager en opzichter de planning niet goed gelezen hebben.

26-08-2008 17:13:25
MDDM
MDDM
robbertc: Ze worden alleen 's nachts niet op Llso opgesteld, maar op de Wgm.

Wgm komt nog eens capaciteit te kort.Zeker als Llso minder materieel krijgt in de nacht overstand.

26-08-2008 19:31:00
broek53
broek53
Watergraafsmeer komt capaciteit voor 78 bakken tekort en Lelystad Opstel is al overbelast verklaard in verband met de "geluidsruimte" uit de milieuvergunning !  

26-08-2008 19:31:07
robbertc
robbertc
Nou, dat capaciteitstekort kríjgt Wgm niet alleen...
Zal wel wat ruilen met Llso. Llso komt ook wel vol, maak je geen zorgen

Laatst bewerkt door robbertc op 26-08-2008 19:31

26-08-2008 20:05:08
keesje
keesje
Alles naar Hrl toe dus! %08%  

26-08-2008 20:33:20
MDDM
MDDM
robbertc: Nou, dat capaciteitstekort kríjgt Wgm niet alleen...
Zal wel wat ruilen met Llso. Llso komt ook wel vol, maak je geen zorgen

Met het oog op de werkzaamheden die gaan komen aan de Hanzelijn is er ruimte gereserveerd voor werk materieel.
Daarbij komt ook nog dat er maar 1 spoor beschikbaar is vanaf november.
En ik maak me zeker geen zorgen.Hoe meer werk des te beter.%08%

Laatst bewerkt door MDDM op 26-08-2008 20:33

26-08-2008 20:43:44
lucky
lucky
Zullen we gewoon ergens een enorm terrein bouwen in de middle of nowhere? Ergens een eilandje aan de kust bij zandvoort waar we al het materieel gaan stallen. Dicht bij de randstad dus alle problemen opgelost.  

26-08-2008 21:09:57
fastguy84
fastguy84
Ja leuk, en dan komt er midden in de nacht een vrachtwagen langs met de kraan nog omhoog... en ligt het hele net twee dagen plat. Laat het maar lekker gespreid blijven, dan is het risico gespreid, de werkgelegenheid gespreid, en het aantal LM-km laag.

Laatst bewerkt door fastguy84 op 26-08-2008 21:10

26-08-2008 22:06:43
edegroot
edegroot
edegroot: graag weer ontopic in dit draadje aub  

26-08-2008 23:17:05
niels arno
niels arno
gerucht in Hgl: NS HiSpeed zal vanaf december op ma-vr voor alle IC 140 treinen zelf machinisten stellen. Dit omdat NS HiSpeed voldoende personeel heeft omdat de HSL nog niet in dienst is, en omdat men meerspanningsloks wil inzetten voor deze treinen.  

26-08-2008 23:24:33
broek53
broek53
Grappig gerucht. Welke meespanningslocs & waarom zou men die willen inzetten in een dienstregeling die gemaakt is op locwisselen in Bentheim, zijn dan zo de voor de hand liggende vragen.  

27-08-2008 00:09:30
willy84
willy84
Op de Watergraafsmeer de spoortjes 3306 en 3307 voorzien van een wasdraadje en je hebt er, gokje, 20 bakken ruimte bij. Weet niet of het mag volgens de milieuvergunning, je staat immers bij mij voor de deur.
Wadlopers naar HKS en het materieel dat permanent niks staat te doen van de WGM naar de Dijksgracht. Dan kom je al een heel eind schat ik zo in.

27-08-2008 01:30:43
kwilke
kwilke
Misschien heeft het 'gerucht' iets te maken met een melding eerder op dit forum uit een plaatselijke krant aangaande het vervallen van stops in Bh en Rheine. Het waarheidsgehalte lijt mij echter klein. Ik ben benieuwd welk type lok zowel geschikt is voor 1500 V gelijk als 15k wissel én zowel is toegelaten in Duitsland als in Nederland (dus met indusi en ATB)én toegelaten is voor 200 km/h (incl LZB-beveiliging). Wat niet wegneemt dat het een aardige verbetering zou zijn .  

27-08-2008 09:53:42
maxime
maxime
De enige loc die hiervoor geschikt zou zijn is de Taurus type ES 64 U4 (bij de ÖBB de 1216 serie). En juist: deze is niet toegelaten in Nederland, omdat geen enkele loc ATB heeft.

Lijkt me dus stug dat NS HIspeed even wat van deze locs gaat leasen, voordat ze toegelaten zijn. Al zou het inderdaad een aardige verbetering zijn.

Daarnaast heb ik nog wel een vraagje. Hoe gaat NS Hispeed de Berlijntreinen rijden als de 1800 serie buiten dienst gaat?

27-08-2008 10:06:51
taigagaai
Moderator
taigagaai
Met vrijgekomen 1700'n, wanneer de DD-AR verlengd wordt en alles met een motorwagen gaat rijden.  

28-08-2008 09:30:05
Damian
Damian
Ik weet niet beter dan dat de 1800-en gewoon nog wat jaren mee gaan.

En eh..... DDAR verlengen en allemaal een motorwagen? Volgens mij grote onzin.

28-08-2008 09:38:24
broek53
broek53
Integendeel, dat is precies wat er gaat gebeuren bij de renovatie van het DDAR.  

28-08-2008 20:17:44
vinny004
vinny004
Het is hier een off-topic vraag: maar waar halen ze die motorbakken dan vandaan? Toch niet mDDM? Dan moeten er meer bij komen lijkt me.  

28-08-2008 20:27:32
ruysdael
ruysdael
Nee, het worden stammen die zullen bestaan uit 6 bakken. Wat er met de Bvk's van de huidige 7400'en gaan gebeuren vraag ik me ook af.  

28-08-2008 21:29:58
mat64
mat64
dus motorwagen-4 rijtuigen-motorwagen?  

28-08-2008 21:40:38
Jack5812
Jack5812
Motorwagen-4 rijtuigen-stuurstand.
Gr Jack

Laatst bewerkt door Jack5812 op 28-08-2008 21:41

28-08-2008 21:41:53
floriss
floriss
Er lopen twee topics met het onderwerp DDARm. Misschien kunnen mensen die vragen hebben, eerst eens deze twee topics doorlezen, staat waarschijnlijk meer dan 75% van de antwoorden al in beschreven.

@Damian, waar baseer je je op dat die ombouw en aanpassing van DDAR onzin zou zijn?
Voor het geval dat je blijkbaar zaken hebt gemist, lees eveneens de twee bestaande topics over DDAR even door svp. Voorkomt dit soort weinig inhoudelijke berichtjes.

28-08-2008 21:58:11
willy84
willy84
Dan heb je 4 bakken en 2 motorwagens: 2 op 1 tegen 3 op 1 nu bij de MDdm. Dat ga je dus vrij weinig motorwagens vrijspelen. Denk dat het dan 5 bakken plus 1 motorwagen wordt ofzo.
Overigens snap ik de hele gedachtengang achter het gebeuren niet zo. Het groter plaatje snap ik niet zo. Kan het niet in perspectief plaatsen.
Ja, DDAR wordt IC materieel en iig deels vervangen door SLT, tot zover kan ik het volgen. SLT zorgt voor een gelijkvloerse instap (op termijn ivm peronaanpassingen waarschijnlijk). Daarna ben ik het spoor bijster qua logica.

28-08-2008 22:11:21
geertw
geertw
willy84: Dan heb je 4 bakken en 2 motorwagens: 2 op 1 tegen 3 op 1 nu bij de MDdm. Dat ga je dus vrij weinig motorwagens vrijspelen.

Het doel is het vrijspelen van 1700'en voor getrokken treinen. Hiervoor verdwijnen de 74xx DDAR-stammen en worden met de vrijgekomen bakken de bestaande 78xx mDDM-stammen verlengd. Wat er met de vrijgekomen Bvk's gaat gebeuren weet ik ook niet

http://www.ovinnederland.nl/

28-08-2008 22:24:07
broek53
broek53
Zullen we het hier weer eens over de dienstregeling en de materieelinzet van 2009 gaan hebben? Voor DDARm is een ander, geheel eigenspeciaal topic.  

28-08-2008 22:46:01
timtrein
timtrein
Ja, misschien kan dit daar bij in worden gekieperd...  

29-08-2008 00:39:04
lucky
lucky
willy84: Dan heb je 4 bakken en 2 motorwagens: 2 op 1 tegen 3 op 1 nu bij de MDdm. Dat ga je dus vrij weinig motorwagens vrijspelen. Denk dat het dan 5 bakken plus 1 motorwagen wordt ofzo.
Overigens snap ik de hele gedachtengang achter het gebeuren niet zo. Het groter plaatje snap ik niet zo. Kan het niet in perspectief plaatsen.
Ja, DDAR wordt IC materieel en iig deels vervangen door SLT, tot zover kan ik het volgen. SLT zorgt voor een gelijkvloerse instap (op termijn ivm peronaanpassingen waarschijnlijk). Daarna ben ik het spoor bijster qua logica.

Het DDAR rijdt nu al in IC series zoals de 5400, 4900, 4500 (volgend jaar IC) en daardoor krijgen deze series ook IC materieel.

29-08-2008 09:52:25
mark
mark
Mark: In https://somda.nl/www/forum/5376 mag verder gepraat worden over de revisie van DD-AR en de gevolgen daarvan voor de inzet.