Dienstregeling 2009, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
07-11-2008 19:12:28
robbertc
robbertc
Over Drgl 2010 is nog weinig echt zeker. Lijkt me beter hier voorlopig over drgl 2009 te babbelen..  

07-11-2008 21:39:00
zugchef
zugchef
Iemand al opgevallen dat vanaf 14-12-2008 de 10586 (Lw v 22:34) na Zwolle doorrijdt als IC naar Utrecht Centraal.  

07-11-2008 21:57:52
jeanne
jeanne
raoul: De noord oost zal, in de richting van Zwolle, vanaf de nieuwe dienstregeling in Meppel eerder vertrekken. De huidige treinen in Meppel naar Zwolle gaan om .16 .53 en .57 uur. Dit zal in 2009 .15 .51 en .55 worden. De vertrektijden in Zwolle blijven hetzelfde.

Waarom die 2/1 minuut erbij? Ze zwemmen nu vaak al in de tijd.....

Vergeef mij voor mijn misschien wat ongenuanceerde reactie. Maar dit mij geeft toch weer het onbehaaglijke gevoel dat -nu NS op haar prestaties afgerekend wordt- het voor haar belangrijker is dan ooit om dit soort maatregelen te treffen, i.p.v. het ontwerpen van een vlotte klantvriendelijke dienstregeling.

Jeanne

07-11-2008 22:12:54
bultena
bultena
zugchef: Iemand al opgevallen dat vanaf 14-12-2008 de 10586 (Lw v 22:34) na Zwolle doorrijdt als IC naar Utrecht Centraal.

Vanmiddag werd al gemeld dat de 586 hetzelfde gaat doen.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-11-2008 22:14:13
bultena
bultena
@jeanne En dan moet de boog bij Hgv er uit om die minuut weer terug te winnen

Laatst bewerkt door bultena op 07-11-2008 22:14

07-11-2008 22:23:52
dumpy_dump
dumpy_dump
Die 'versnelling' tussen Gn/Lw en Mp lijkt vooral een uitwerking van het opjagen: oftewel alle rijtijdspeling bewaren tot het einde van het traject. Is meen ik in een wijzigingsblad ook al geintroduceerd in de 6000/16000, en naar mijn overtuiging iets wat we nog vaker gaan zien.  

07-11-2008 22:26:14
rogier
rogier
Dus reizigers moeten eerder in Meppel zijn om langer van de inrijder van Zwolle te kunnen genieten?  

07-11-2008 22:30:54
lucky
lucky
raoul: De noord oost zal, in de richting van Zwolle, vanaf de nieuwe dienstregeling in Meppel eerder vertrekken. De huidige treinen in Meppel naar Zwolle gaan om .16 .53 en .57 uur. Dit zal in 2009 .15 .51 en .55 worden. De vertrektijden in Zwolle blijven hetzelfde.

Waarom die 2/1 minuut erbij? Ze zwemmen nu vaak al in de tijd.....

Niet dat het heel erg is, want vertrek uit Zl is toch eigenlijk altijd op tijd, maar vanuit het noorden staat de trein uit Groningen 9 van de 10 keer voor Meppel stil tot bijna stil voordat het geheel richting Meppel kan. Dit omdat het Lw deel er nog voor zit.

07-11-2008 22:34:39
lucky
lucky
bultena:
zugchef: Iemand al opgevallen dat vanaf 14-12-2008 de 10586 (Lw v 22:34) na Zwolle doorrijdt als IC naar Utrecht Centraal.

Vanmiddag werd al gemeld dat de 586 hetzelfde gaat doen.

Dat was al eerder ter sprake gekomen dacht ik. Het was ook wel erg vroeg wanneer de laatste rechtstreekse IC richting Amf en Ut vertrok uit het noorden.

07-11-2008 23:21:11
fr
fr
dumpy_dump: Die 'versnelling' tussen Gn/Lw en Mp lijkt vooral een uitwerking van het opjagen: oftewel alle rijtijdspeling bewaren tot het einde van het traject. Is meen ik in een wijzigingsblad ook al geintroduceerd in de 6000/16000, en naar mijn overtuiging iets wat we nog vaker gaan zien.

Het wordt straks ook gedaan in de nieuwe 3600 van Nijmegen naar Arnhem . Althans, 12 minuten over Nijmegen - Arnhem Zuid is met ICRm niet al te veel; 8 minuten over Arnhem-Zuid - Arnhem daarentegen wel weer...

07-11-2008 23:26:59
robbertc
robbertc
lucky: Niet dat het heel erg is, want vertrek uit Zl is toch eigenlijk altijd op tijd, maar vanuit het noorden staat de trein uit Groningen 9 van de 10 keer voor Meppel stil tot bijna stil voordat het geheel richting Meppel kan. Dit omdat het Lw deel er nog voor zit.
Het zal inderdaad wat vlotter gaan in Mp, maar ik vrees dat de 700 uit Gn nu wel heel lang voor Zl moet wachten, op het vertrek van de 12700. Want die laatste kan wel vroeg in Zl zijn, maar het vertrekt niet eerder. Daar is het wachten dus op voor de 700. Probleem is opgelost op de tijdstippen dat beide delen in Zl combineren (en er dus een 10700) rijdt; dan kan ook het deel uit Gn vroeg binnen zijn.

07-11-2008 23:53:00
dumpy_dump
dumpy_dump
rogier: Dus reizigers moeten eerder in Meppel zijn om langer van de inrijder van Zwolle te kunnen genieten?
Het is meer het idee van de speling gebruiken waar je hem nodig hebt. Heb je de speling nodig tussen pak 'em beet Haren en Assen dan gebruik je hem daar. Ben je een paar minuten te laat in Meppel, maar in Zwolle weer op tijd. Blijkt dat je hem nodig hebt tussen Meppel en Zwolle, dan kun je hem daar gebruiken. In de huidige situatie kun je hem tussen Meppel en Zwolle niet gebruiken, omdat je op alle stations ervoor al hebt staan wachten tot het eindelijk vertrektijd was, en je dus minder speling tussen Meppel en Zwolle hebt dan in de situatie dat je opgejaagd bent. Voor de inrijder van Zwolle staan geldt natuurlijk alleen als het perronspoor niet vrij is, zeker in dit specifieke geval zal dat niet heel vaak spelen (alleen in de door robbertc al genoemde spitsen).

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan dit gebeuren. Voor reizigers van Meppel naar Zwolle wordt de gecommuniceerde reistijd langer, en de geplande aankomsttijd in Meppel wordt minder vaak gehaald doordat je ervoor geen of minder speling hebt. Merk op dat het wel haalbare rijtijden zijn, dus je kan de nieuw gepubliceerde aankomsttijden wel halen maar je hebt geen speling boven Meppel.

08-11-2008 00:34:59
keesje
keesje
Helemaal juist geformuleerd.

Het heeft nog meer nadelen: door dat opjagen rijdt de trein op een bepaald deel van het traject dus in feite te laat en is pas op tijd op een punt waar NS kennelijk wordt afgerekend op haar punctualiteit (het blijft een vreselijk onzinnige manier van afrekenen).

Welnu: Als er een extra trein achter die opgejaagde trein moet worden ingelegd die slechts op het traject achter die trein rijdt waar alleen wordt opgejaagd (met sterk negatieve speling dus), dan zal die extra trein dus ook niet op tijd rijden omdat te dicht of zelfs in het pad van die opgejaagde trein zit. Ander voorbeeld is kort achter zo'n opgejaagde trein invoegen op een bepaald punt op een tijd die planmatig wel kan, maar in de praktijk dus niet omdat die opjaagtrein nog moet komen.

Het is een fenomeen dat voor meer stoptreinen gaat gebeuren en ik ben benieuwd hoe dit weer gaat aflopen. We hebben ook al DVM gehad in bijvoorbeeld Vga en sindsdien is de punctualiteit in Ht dramatisch gezakt. Of het een verband heeft weet ik niet, maar een feit is het wel. Het wachten is nu op het moment dat aanpassingen van eind augustus weer in een andere vorm tevoorschijn komen, zoals bijvoorbeeld het kwartier draaien van de 9600/5200 of iets dergelijks...

08-11-2008 00:59:32
geertw
geertw
keesje: Het heeft nog meer nadelen: door dat opjagen rijdt de trein op een bepaald deel van het traject dus in feite te laat en is pas op tijd op een punt waar NS kennelijk wordt afgerekend op haar punctualiteit (het blijft een vreselijk onzinnige manier van afrekenen).

De discussie over afrekening en punctualiteit zal ik achterwege laten (hoe interessant ook), maar hoe vervelend is het dat een trein iets te laat rijdt? Ik ben wel van mening dat dat naar reizigers gecommuniceerd moet worden (gepubliceerde vertrektijd is de eerst mogelijke vertrektijd - geen speling dus - en de gepubliceerde aankomsttijd is de laatst mogelijke aankomsttijd - met speling dus). Op die manier worden er geen schijnoverstappen getoond voor reizigers naar stoptreinstations, die op de huidige manier denken een minuut eerder te arriveren in Meppel.

http://www.ovinnederland.nl/

08-11-2008 10:13:49
fastguy84
fastguy84
Dat kan wel, maar dan krijg je dus negatieve halteringen (bijv. trein komt (uiterlijk) aan om .10 volgens dienstregeling, maar gaat al (op zijn vroegst) weg om .08). Leg dat maar eens aan een reiziger uit.  

08-11-2008 10:23:35
fabrierban
fabrierban
keesje: Het wachten is nu op het moment dat aanpassingen van eind augustus weer in een andere vorm tevoorschijn komen, zoals bijvoorbeeld het kwartier draaien van de 9600/5200 of iets dergelijks...

Dat zal niet gauw gebeuren omdat de 3600 in Ht dan in de daluren geen aansluiting meer van/naar Ehv heeft.

08-11-2008 10:30:46
fabrierban
fabrierban

De discussie over afrekening en punctualiteit zal ik achterwege laten (hoe interessant ook), maar hoe vervelend is het dat een trein iets te laat rijdt?

Niet op kleinere onderwegstations, wel op knooppunten omdat daar een kleine vertraging al gauw een uur extra wachten op de bus betekent. Het is daarom verstandig wat NS doet om de speling vooral te leggen op het laatste stukje voor knooppuntstations. Dat is klantvriendelijkheid en heeft niet te maken met het oppeppen van de punctualiteitscijfers.

Laatst bewerkt door fabrierban op 08-11-2008 10:31

08-11-2008 11:21:52
bultena
bultena
@Meppel-Zwolle:
Nu heb ik nog steeds niet gehoord of de treinen ook vroeger op de rest van het traject vanaf Gn t/m Hgv vertrekken of dat de totaaltijd gelijk blijft. Gelet op de discussie over opjagen zou je dat laatste wel haast denken.

08-11-2008 11:34:39
vinny004
vinny004
fastguy84: Dat kan wel, maar dan krijg je dus negatieve halteringen (bijv. trein komt (uiterlijk) aan om .10 volgens dienstregeling, maar gaat al (op zijn vroegst) weg om .08). Leg dat maar eens aan een reiziger uit.
Welkom in de wondere wereld van het spoorboekjeloos rijden. Voor wat ik begrepen heb krijg je in plaats van harde tijden, tijdvensters zoals boven beschreven die bepalen wanneer een trein (ongeveer) rijdt.

08-11-2008 11:37:45
vinny004
vinny004
bultena: @Meppel-Zwolle:
Nu heb ik nog steeds niet gehoord of de treinen ook vroeger op de rest van het traject vanaf Gn t/m Hgv vertrekken of dat de totaaltijd gelijk blijft. Gelet op de discussie over opjagen zou je dat laatste wel haast denken.
Ik begrijp zelf ook de discussie niet helemaal. Het lijkt erop of het betekent dat de vertrektijd van Meppel -> Zwolle planmatig met één minuut vervroegd wordt, terwijl er feitelijk niets tot weinig veranderd. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat daar tegen is. Planmatig haal je je overstap altijd (bus-trein) en die kans wordt zelfs iets groter omdat de trein meestal een gedeelte van zijn speling al heeft gebruikt. Enige echte nadeel is dus dat mensen denken dat er één minuut extra reistijd tussen Meppel en Zwolle is, terwijl op de hele route er geen sprake is van reistijdverlenging als ik de discussie goed begrijp.

Laatst bewerkt door vinny004 op 08-11-2008 11:38

08-11-2008 11:40:10
NDS
NDS
vinny004:
fastguy84: Dat kan wel, maar dan krijg je dus negatieve halteringen (bijv. trein komt (uiterlijk) aan om .10 volgens dienstregeling, maar gaat al (op zijn vroegst) weg om .08). Leg dat maar eens aan een reiziger uit.
Welkom in de wondere wereld van het spoorboekjeloos rijden. Voor wat ik begrepen heb krijg je in plaats van harde tijden, tijdvensters zoals boven beschreven die bepalen wanneer een trein (ongeveer) rijdt.

Goh, is bij het overige OV al jaren en werkt daar ook prima, waarom bij het spoor niet. Gewoon een tijd prikken die je in de meeste gevallen denkt daar te zijn en de opmerking "tijden bij benadering" erbij zoals bij vele bushaltes.

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op 08-11-2008 11:41

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

08-11-2008 11:54:58
lucky
lucky
Ja, en dan sta je bij een halte en vraag je jezelf af of je de bus nu gemist hebt of dat hij nog komt. Vooral leuk bij een halfuursdienst van bussen..  

08-11-2008 12:14:02
robbertc
robbertc
bultena: @Meppel-Zwolle:
Volgens Hafas, in de spits: Zelfde als nu, m.u.v.: Hgv vertrek -1 (.41), Mp aankomst/vertrek -2 (.54/.55), Zl aankomst 0 (.13).

Laatst bewerkt door robbertc op 08-11-2008 12:15

08-11-2008 12:18:07
rogier
rogier
Het aparte is dat de politiek met miljoenen moet gaan smijten om links en rechts een minuutje te winnen (en iedere minuut die een trein sneller is door de NS-propaganda-afdeling verkocht wordt als een grote verbetering voor de reizigers), terwijl men met de bovengenoemde maatregel van reizigers verwacht dat ze één tot twee minuten eerder op het station zijn (en vervolgens in de meeste gevallen alsnog diezelfde tijd op de trein staan te wachten).

Laatst bewerkt door rogier op 08-11-2008 12:18

08-11-2008 12:23:16
NDS
NDS
lucky: Ja, en dan sta je bij een halte en vraag je jezelf af of je de bus nu gemist hebt of dat hij nog komt. Vooral leuk bij een halfuursdienst van bussen..

Gewoon bij haltes aan routes met weinig rijtijd speling 5min voor tijd bij de halte zijn, haltes op plekken met veel rijtijd speling( vooral buiten de bebouwde kom of aan de rand ervan) een min of 10 voor tijd er zijn, komt het 99% van de tijd altijd goed. Dat zelfde zal je dan met de sprinter haltes onderweg ook hebben, knooppunt stations zullen dan wel gewoon tijdhaltes worden waar het ding wel op een vaste tijd( of bij vertraging er na) gaat.

Ps; volgensmij beginnen we een beetje af te dwalen inmiddels, dat zonder spoorboekje rijden was toch voor latere dienstregeling, of kwam dat nu al?

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op 08-11-2008 12:23

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

08-11-2008 13:07:45
willy84
willy84
mftrains: Gewoon bij haltes aan routes met weinig rijtijd speling 5min voor tijd bij de halte zijn, haltes op plekken met veel rijtijd speling( vooral buiten de bebouwde kom of aan de rand ervan) een min of 10 voor tijd er zijn, komt het 99% van de tijd altijd goed.

Het klinkt erg logisch echter, ik heb wel wat beters te doen dan 10 minuten van te voren op een halte te zijn. Ik ga wel met de auto als het zo moet.

08-11-2008 21:50:27
ruysdael
ruysdael
Kleine details:
27408 wordt 7408
27484 wordt 7484
27495 wordt 7495
etc. etc.

- 4593 stopt op alle tussen gelegen stations, en is officieel Stoptrein.
- Zoals we gwend zijn stopt IC 3093 wel nog op alle tussen gelegen stations, maar is het officieel een Intercity.
- Álle 5800-treinen heten nu Sprinter, ook 's avonds, 's ochtends en 's weekends. Dit duidt op het verdwijnen van DDAR in deze serie?

Laatst bewerkt door ruysdael op 08-11-2008 21:51

08-11-2008 22:08:12
daniel81
daniel81
rogier: Het aparte is dat de politiek met miljoenen moet gaan smijten om links en rechts een minuutje te winnen (en iedere minuut die een trein sneller is door de NS-propaganda-afdeling verkocht wordt als een grote verbetering voor de reizigers), terwijl men met de bovengenoemde maatregel van reizigers verwacht dat ze één tot twee minuten eerder op het station zijn (en vervolgens in de meeste gevallen alsnog diezelfde tijd op de trein staan te wachten).

Het heeft natuurlijk ook een andere positieve kant: iemand die van Gn naar Mp reist, staat nu in Hgv zich af te vragen waarom die trein daar zo lang stilstaat. Deze reizigers winnen dus straks 1-2 minuten zonder dat er ook maar een centje in infra hoeft te worden geïnvesteerd (want voor zover ik het inschat is in verreweg de meeste gevallen die ruime huidige reistijd van Gn naar Mp helemaal niet nodig)

09-11-2008 12:06:58
fred67nl
fred67nl
Hallo

De binnenlandse drgl 2009 voor NL is te vinden op www.bahn.de
Veel kijkplezier.

Groeten,
Fred

Laatst bewerkt door fred67nl op 09-11-2008 12:07

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

09-11-2008 12:11:51
ruysdael
ruysdael
Het is toch belachelijk, dat wij de Nederlandse dienstregeling vele malen eerder ontvangen via België en Duitsland dan gewoon op NS.nl %03% (of beter: dat wij het vele malen láter ontvangen via NS.nl). Überhaupt dat Duitsland en België eerder onze dienstregeling kunnen raadplegen dan wij zelf.  

09-11-2008 17:34:40
robbertc
robbertc
Als we het toch over Zl-Gn v.v. hebben, is deze nog wel aardig: De 9100 Zl > Gn wordt volgens Hafas ook 'opgejaagd', waardoor de vertrektijden aan het begin van het traject vroeger komen te liggen, en de reistijd Hrn-Gn op papier 9 minuten gaat worden..  

09-11-2008 17:40:55
lucky
lucky
De huidige 7 minuten voor dat stukje is al teveel, trein komt altijd te vroeg binnen..  

10-11-2008 12:23:05
joost01
joost01
ass-er: Het is toch belachelijk, dat wij de Nederlandse dienstregeling vele malen eerder ontvangen via België en Duitsland dan gewoon op NS.nl %03% (of beter: dat wij het vele malen láter ontvangen via NS.nl). Überhaupt dat Duitsland en België eerder onze dienstregeling kunnen raadplegen dan wij zelf.

Het is inderdaad interessant waarom ns.nl de nieuwe dienstregeling niet gelijk heeft. nshispeed.nl heeft 'm overigens al wel, maar deze draait dan ook op de b-rail.be server en lijkt de Hafas-data rechtstreeks te gebruiken. ns.nl lijkt gebruik te maken van een eigen database, misschien omdat ze nog een aantal bewerkingen op de data willen uitvoeren. (o.a. om geen tariefmatig onterechte omreisadviezen te geven?)

Hoe dan ook, de dienstregeling zoals deze in Hafas staat, geeft een hoop duidelijkheid op suggesties die her en der in het topic gedaan werden:

* De 17800 blijft verspringen, vanuit Zutphen begint de sprong nu bij om 11:36.
* De 10140 blijft rijden in de richting Es-Hgl, zodat vertrektijden in Es gelijk blijven. De 10140 Hgl-Es vervalt.
* De 7600 gaat inderdaad Sprinter heten.

10-11-2008 17:16:51
hkuiling
hkuiling
willy84: Ik zie het meest in het doortrekken naar Den Haag CS en het uitbreiden van Hoofddorp opstel, er ligt toch alleen maar weiland.
Overigens een hersenspinseltje van mij vandaag:
NS kiest voor de 3100 naar Schiphol en knipt dus de 2000. Dit vooruitlopend op het grotere aantal reizigers naar Amsterdam-Z en Schiphol tov Den Haag.
Nu gaat dat hele Zuidas gebeuren voorlopig amper door ivm die economische crisis. Geen bank die er geld voor heeft. Het spoor ondergrondsbrengen zie ik helemaal niet gebeuren de komende 25 jaar dus vraag me af of NS er wel zo goed aan heeft gedaan de 2000 te knippen! Met de wetenschap van nu.

Het is niet zo dat er aan de Zuidas niets gebeurt. Er werken nu al zo'n 25.000 mensen, dat is ongeveer net zoveel als in Amsterdam Zuidoost. En de leegstand is daar maar 5%. Dat is erg weinig voor een kantorengebied.
Verder heb je natuurlijk nog de VU en je hebt een prima overstappunt op de metro richting de Westas en verder waar ook nog zo'n 20.000 mensen werken.

10-11-2008 20:18:10
willy84
willy84
Ja, en verder heb je heel Amstelveen.  

10-11-2008 21:57:25
geert
geert
Klopt het ook dat de tramdienst van Houten naar Houten Castellum m.i.v. de nieuwe dienstregeling wordt opgeheven? Tijd voor een afscheidsfeestje dunkt me...
En natuurlijk nog een fotosafari die kant op. Iemand enig idee of deze tram komend weekend tijdens de werkzaamheden op Ut-Ht wel rijdt?

10-11-2008 21:59:01
dumpy_dump
dumpy_dump
Die tram rijdt komende dienstregeling inderdaad niet meer, en komend weekend ook niet.  

10-11-2008 22:50:42
lint27
lint27
Is de viersporigheid dan al wel gereed? Of wordt htnc opgeheven?  

10-11-2008 22:57:17
geertw
geertw
Er zal een bus worden ingezet tussen Htn en Htnc.

10-11-2008 23:14:08
wietse
wietse
geert: Klopt het ook dat de tramdienst van Houten naar Houten Castellum m.i.v. de nieuwe dienstregeling wordt opgeheven? Tijd voor een afscheidsfeestje dunkt me...

Ik zit me te bedenken dat als je de 766 zou willen huren voor een afscheidsrit, dat-ie bijna stil kan blijven staan :->

10-11-2008 23:19:00
stel172
stel172
Barretje in de nog rijdende 6016 met hapjes en drankjes, leuke muziek. Ik zie het wel zitten. Op de foto heb ik hem wel -net als zijn collega-. Voor een feestje ben ik wel in en het was toch een leuk experiment.  

10-11-2008 23:24:17
hvondelen
hvondelen
Alleen jammer dat zo´n evt afscheids niet lang KAN duren!%08%

http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

10-11-2008 23:30:13
stel172
stel172
wooh%08%, paar wc's aan de eindpunten, dixis, plaszuilen en hoe heten die dingen tegenwoordig en pendelen maar. kan best gezellig worden... en eh dat spul (Hanover 6000)rijdt geweldig%02%  

10-11-2008 23:34:04
dh3201
dh3201
Bij elke dwarsligger een fotostop %08%

Shqiperise-lopers?

10-11-2008 23:52:29
stel172
stel172
dat heb ik 5 jaar terug al gedaan geloof ik, dus bij elke dwarsligger een vreugde toost met een glas, flesje of blikje grolsch inde tram?? of voor de liefhebber fris met een hapje?%08%

Laatst bewerkt door stel172 op 10-11-2008 23:55

11-11-2008 13:11:38
bz2
bz2
Weet niet of het al langs gekomen is, maar voor zover ik kan zien zijn de wekelijkse onderhoudsvensters van ProRail op enkelsporige lijnen verdwenen. De late treinen Hoorn — Enkhuizen, Leiden — Utrecht en Geldermalsen — Tiel rijden gewoon weer dagelijks.  

11-11-2008 14:08:26
mdj
mdj
stel172: *knip* blikje grolsch inde tram? *knip*

Een offtopic-rekensommetje: Bier + tram = -1...

11-11-2008 18:43:06
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Het zal misschien eerder voorbij zijn gekomen (kan het zo 1-2-3 niet vinden), maar hoe zit het met de materieelinzet in de nieuwe 2000? Ik weet dat de 3100 straks met gecombineerde inzet VIRM/ICRm gaat rijden, dus er blijft wat VIRM over voor de nieuwe 2000? ICL lijkt me niet echt logisch op die verbinding...  

11-11-2008 18:46:06
lucky
lucky
Je hebt je eigen vraag correct beantwoord.  

11-11-2008 18:53:46
WesselE
WesselE
bz2: Weet niet of het al langs gekomen is, maar voor zover ik kan zien zijn de wekelijkse onderhoudsvensters van ProRail op enkelsporige lijnen verdwenen. De late treinen Hoorn — Enkhuizen, Leiden — Utrecht en Geldermalsen — Tiel rijden gewoon weer dagelijks.

Dit geld ook voor de Gdm-Ddr, waar ook op dinsdag de 32540 terugkeert!

'Okeh'

11-11-2008 20:55:25
fabrierban
fabrierban
bz2: Weet niet of het al langs gekomen is, maar voor zover ik kan zien zijn de wekelijkse onderhoudsvensters van ProRail op enkelsporige lijnen verdwenen. De late treinen Hoorn — Enkhuizen, Leiden — Utrecht en Geldermalsen — Tiel rijden gewoon weer dagelijks.

In de huidige dienstregeling claimde ProRail iedere week of om de andere week een vast blok voor onderhoud (ook als er helemaal niet gewerkt werd!) maar de rechter heeft daar van de zomer een stokje voor gestoken. Het wordt nu weer maatwerk, treinen rijden in principe weer dagelijks en alleen als er echt werkzaamheden zijn wordt het treinverkeer stil gelegd. Dit wordt per lijn / per keer apart aangekondigd.

11-11-2008 21:09:31
dumpy_dump
dumpy_dump
Voor de 2000 staat (of beter: stond, toen ik het een aantal weken geleden voor het laatst bekeek) VIRM gepland.  

11-11-2008 21:25:16
Tjuk
Tjuk
Weet iemand of de SGMm's die in de avonduren doordeweeks in de 4500 worden ingezet om de sociale veiligdheid te vergroten nog zo blijft? Voor een SGMm zou trein 4593 geen probleem zijn (Die blijft stoptrein), maar of die de rijtijden haalt tussen ass - hn betwijfel ik nog, maar volgens mij kan die het wel halen aangezien nu de 14500 met een niet al te grote snelheid de tussengelegen stations overslaat of wordt alles weer DD-AR %03% ?

Laatst bewerkt door Tjuk op 11-11-2008 21:25

12-11-2008 00:01:15
bloober
bloober
Ik vraag me af hoe het zit met de materieelinzet in de 7500 nu er SGMm gaat rijden in de 7600. Wordt de 7500 ook SGMm of wordt dit een eilandbedrijfje Mat'64?

Groetjes, Bloober

Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-11-2008 00:05:15
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
tot een tijdje geleden had je inderdaad ook nog mat'64 in de 3700. De andere richting uit (ri Ut) is er ook geen trein met mat'64. Nu is het zo dat de basisdienst 7500 straks iets van 2 of 3 setjes vereist? Dan zou je met mat'64 alsnog een reserve moeten hebben op Ahb (volgens mij is spitsversterking met 1 stel al genoeg op dat traject). SGMm lijkt me dan logischer... maar soms is de NS niets te gek.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 12-11-2008 00:06

12-11-2008 00:14:43
broek53
broek53
fabrier:

In de huidige dienstregeling claimde ProRail iedere week of om de andere week een vast blok voor onderhoud (ook als er helemaal niet gewerkt werd!) maar de rechter heeft daar van de zomer een stokje voor gestoken. Het wordt nu weer maatwerk, treinen rijden in principe weer dagelijks en alleen als er echt werkzaamheden zijn wordt het treinverkeer stil gelegd. Dit wordt per lijn / per keer apart aangekondigd.
Nou, dat is niet waar. Het overgrote deel van het onderhoudsrooster (zoals dat heet) bestaat gewoon nog, waardoor treinen op verschillende avonden in verschillende dienstregelingen rijden en er veel linkerspoor en enkelspoor gereden wordt op dubbelsporige baanvakken met de laatste treinen. Alleen is het rigide opleggen van een onderhoudsrooster op enkelsporige baanvkken in de vorm van: "het moet 5 1/2 uur zijn in een weeknacht" door de Vervoerkamer van de NMa gewraakt, omdat treinen in dat geval opgeheven moeten worden. Voor Hoorn - Enkhuizen geldt dat het onderhoudsrooster nu terug is naar de nacht za/zo, zoals dat vroeger ook al was. Van de andere baanvakken weet ik het niet, maar ik vermoed dat daar hetzelfde gebeurd is. (en de nacht za/zo is lang genoeg voor 5 1/2 uur zonder opheffen van treinen).

12-11-2008 00:23:28
broek53
broek53
SleutelMan: tot een tijdje geleden had je inderdaad ook nog mat'64 in de 3700. De andere richting uit (ri Ut) is er ook geen trein met mat'64. Nu is het zo dat de basisdienst 7500 straks iets van 2 of 3 setjes vereist? Dan zou je met mat'64 alsnog een reserve moeten hebben op Ahb (volgens mij is spitsversterking met 1 stel al genoeg op dat traject). SGMm lijkt me dan logischer... maar soms is de NS niets te gek.
De 7500 wordt gereden met vier plan V's.

12-11-2008 00:27:28
bloober
bloober
Dank u! %02%

Groetjes, Bloober

12-11-2008 07:26:44
dumpy_dump
dumpy_dump
Voor Woerden-Leiden ligt het onderhoudsrooster nog op ma/di, maar in een kortere tijdsperiode. De andere baanvakken weet ik zo niet.  

12-11-2008 08:17:40
bjornl
bjornl
SleutelMan: Nu is het zo dat de basisdienst 7500 straks iets van 2 of 3 setjes vereist? Dan zou je met mat'64 alsnog een reserve moeten hebben op Ahb (volgens mij is spitsversterking met 1 stel al genoeg op dat traject). SGMm lijkt me dan logischer... maar soms is de NS niets te gek.

Als je met de basisdienst de uurdienst bedoelt: die kan straks (door het verschuiven van het vertrek uit Ah) met één compositie gereden worden. Momenteel zie ik eigenlijk altijd 2xV rijden, ook buiten de spits; kennelijk is het aftrappen van en stel voor die paar uur dat er een uursdienst gereden wordt niet rendabel. In de (zeer brede) spits heb je een tweede compositie nodig en die rijdt, getuige de post van broek53, straks ook met 2xV.

12-11-2008 10:19:10
lucky
lucky
SleutelMan: tot een tijdje geleden had je inderdaad ook nog mat'64 in de 3700. De andere richting uit (ri Ut) is er ook geen trein met mat'64. Nu is het zo dat de basisdienst 7500 straks iets van 2 of 3 setjes vereist? Dan zou je met mat'64 alsnog een reserve moeten hebben op Ahb (volgens mij is spitsversterking met 1 stel al genoeg op dat traject). SGMm lijkt me dan logischer... maar soms is de NS niets te gek.

De 7000 is ook een eiland bedrijfje, dus ergens in Zp kun je ook wel wat uitwisselen.

12-11-2008 11:15:28
robbertc
robbertc
Niet als de 7600 Zp-Nm met SGMm wordt gereden, he
Maar er kan wel een incidenteel treintje in de 7600 met mat'64 rijden, bijvoorbeeld. Daardoor kan er een uitwisseling 7500-4400-7000 ontstaan..

12-11-2008 11:54:34
lucky
lucky
Dat snap ik, maar een ritje Zp - ah is zo gedaan. Staat er overigens geen materieel s'nachts over te Zp in plaats van Ahb?  

12-11-2008 13:19:59
dvdhoven
dvdhoven
Ja, er staat materieel voor de 7600 over in Zutphen.

Dick van den Hoven

12-11-2008 18:24:09
fenno2
fenno2
Zp was in het verleden een groter rayon dan je denkt men kwam bv ook in Vs,nu nog steeds worden alle diensten (zover ik weet)die beginnen en eindigen in Apd Dv en Zp vanuit de torenstad bediend dus in de kleine uurtjes staat het behoorlijk vol met koplopers VRM plan V DM90 en IC stammen en niet te vergeten de LINT 41 daarnaast komt er ook veel onderhoudsmat: Zp valt op door veel lege diensritten naar en van Apd en Dv

Fenno

Laatst bewerkt door fenno2 op 13-11-2008 21:29

12-11-2008 18:33:58
fenno2
fenno2
dvdhoven, de 7600 wordt die echt vanaf dec: uitgevoerd door sgm, ik zie hier in de omgeving geen mat voor instructie in Zp, of wordt dit gedaan in Ah of Nm

Fenno

Laatst bewerkt door fenno2 op 13-11-2008 21:27

12-11-2008 18:37:56
lucky
lucky
We verkopen hier geen onzin he. En Mcn van standplaats komen ook te ut, dus kunnen ook daar gewoon oefenen op het materieel. Maar waarschijnlijk hebben de meeste (zo niet alle) Ah mcn al SGMm bevoegdheid omdat ze in ut misschien wel in de 9800 of 7400 rijden en er nu al mee te maken krijgen.  

12-11-2008 18:54:51
fenno2
fenno2
"onzin"ik heb het over rayon Zp betreffende sgm en die zijn denk ik nog niet allemaal bijgepraat

Fenno

Laatst bewerkt door fenno2 op 13-11-2008 21:27

12-11-2008 19:30:33
dumpy_dump
dumpy_dump
lucky: We verkopen hier geen onzin he.

lucky: Maar waarschijnlijk [...] misschien wel [...]
Wie verkoopt er hier nou onzin? Ken jij de Zutphense werklijnen? Hoe weet je zeker dat Zp op de 9800 en de 7400 rijdt?

Dit lijkt mij niet de plaats voor gokken of iets zo is.

Laatst bewerkt door dumpy_dump op 12-11-2008 19:31

12-11-2008 19:33:59
lucky
lucky
Ik heb de werklijnen proberen te googlen zonder resultaat. Verder zijn aannemingen niet ongebruikelijk, en het klinkt logisch.  

12-11-2008 19:35:42
dumpy_dump
dumpy_dump
Dan verkoop jij hier dus mogelijk onzin, als je alleen maar aannemingen ventileert. Dat je daar dan nog mensen op aan durft te spreken...  

12-11-2008 20:00:06
fenno2
fenno2
dumpy, Het doet mij goed dat je hier op terug komt, ik ben nieuw hier en spreek namens een kleine spoorfamilie standplaats zp ik probeer het een en het ander te verduiderlijken voor de spoor liefhebbers,waarvan ik er ook een ben, ook ik heb de forumregels gelezen en laten wij het fatsoenlijk houden en elkaar in"normen"en"waarden"respecteren.

Fenno.

Laatst bewerkt door fenno2 op 12-11-2008 20:09

12-11-2008 20:33:50
broek53
broek53
Volgens mij kan iedereen gelijk hebben. Als er opleiding op een bepaalde materieelsoort nodig is voor een groot aantal machinsten, wordt er nog wel eens een stel naar de betreffende standplaats gedirigeerd. Zijn het er maar een paar, dan doen ze het elders tijdens overstand, zo werkt het meestal.  

12-11-2008 20:39:19
david_meye
david_meye
Klopt het nou dat de 4000/4500 serie met DD-AR rijd per 14 december of niet.

Laatst bewerkt door david_meye op 12-11-2008 20:39

12-11-2008 20:40:18
broek53
broek53
Jawel %05%  

12-11-2008 20:41:39
david_meye
david_meye
Bedankt voor de info dat moest ik ff weten voor iemand van me werk die wou het ff weten.  

12-11-2008 20:58:30
dumpy_dump
dumpy_dump
Om even broek53 aan te vullen: als het de afgelopen 2 weken niet gewijzigd is krijgt standplaats Eindhoven in de nieuwe dienstregeling in Utrecht herinstructie SGMm (in een stel dat overstaat uit de 17400).  

13-11-2008 08:36:19
admin
Moderator
admin
admin: aub discussiëren met respect voor elkaar en zonder pogingen om te gokken

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

14-11-2008 14:33:46
davidov08
davidov08
Voor zover ik heb gehoord uit bronnen binnen NS is de DRGL in Noord Holland een complete ramp. Risico op kruisingsconflicten, te korte volgafstand, gemiste aansluitingen etc... Nu werkt een groepje al enige tijd dagelijks van 8 tot 20h om de ellende weer recht te breien. Enige details over de treinnummers waar het precies om gaat heb ik nog niet. De rest van de Drgl wordt ook nog eens nagelopen, wat het schijnt elders ook niet overal helemaal lekker te lopen. Wie weet hier meer van? Wellicht dat dit overigens een verklaring is voor het ontbreken van de drgl2009 in de Ns.nl planner.

ge-edit voor mren

Laatst bewerkt door davidov08 op 14-11-2008 19:54

14-11-2008 14:36:07
mren
mren
davidov08: Risico op botsingen,

Lees: kruisingsconflicten? Dat klinkt wat minder rampzalig.

14-11-2008 14:51:29
train85
train85
Het grootste deel zijn inderdaad de kruisingsconflicten die we nog heel veel hebben. De norm is meestal 3 minuten, maar komt in vele gevallen nu nog voor met 1 of 2 minuten dat geaccepteerd is door prorail. Er zijn inderdaad mensen in Utrecht die daar uren aan werken om dat alles recht te gaan zetten en zodoende kunnen er nog heel veel kleine dingen gaan veranderen in de dienstregeling. Zelf mocht ik dit ook paar weken geleden uitzoeken met een aantal collega's en hebben A4'tjes vol met conflicten gezien en opgeschreven. Die ze nu allemaal aan het oplossen zijn. Vooral Randstad Noord heeft de meeste conflicten, maar kan je zeggen dat er in het hele land van die kleine conflicten zijn ook met goederentreinen die niet aan de norm voldoen met kruisen met andere treinen. Ook het tunnelregime van Rtd>Rtz v.v. gaat ook nog is goed bekeken worden, want daar schijnt ook veel fout te zijn geweest. Dus er wordt inderdaad met man en macht aan gewerkt om deze kleine, maar o zo belangrijke fouten eruit te halen. Dus daarom ontbreekt nu effe de Drgl2009 nog in de reisplanner.

Laatst bewerkt door train85 op 14-11-2008 14:53

14-11-2008 14:55:42
thijs
thijs
De dienstregeling 2009 is nu ook te vinden op de planner van www.ns.nl, inclusief sporen.  

14-11-2008 16:14:32
Lucchese
Lucchese
Kleine wijziging te Gd. Elke trein naar Gvc stopt op spoor 10. En elke trein naar Rtd op spoor 8. Nu vertrekt de 2000 nog van spoor 8 om conflict met de 9800 te voorkomen. Daarom rijdt de 2000 in DRGL'09 ook een minuut eerder denk ik.  

14-11-2008 17:09:18
mren
mren
CXX gooit Aml-Mrb 's avonds ook een halfuur om voor betere aansluitingen in Mrb van/naar Omn/Dl.  

14-11-2008 18:06:40
bogger
bogger
Lucchese: Kleine wijziging te Gd. Elke trein naar Gvc stopt op spoor 10. En elke trein naar Rtd op spoor 8. Nu vertrekt de 2000 nog van spoor 8 om conflict met de 9800 te voorkomen. Daarom rijdt de 2000 in DRGL'09 ook een minuut eerder denk ik.

Gaat dat niet conflicteren met de 9500? Ondanks dat de 2000 nu maar tot Ut gaat, wil de vooroplopende 8800 ook nog wel eens voor een vertraginkje van de 2000 zorgen. Met +1 of +2 is zal het er dan om hangen.

14-11-2008 18:11:36
abcde
abcde
De 2000 naar Gvc vertrekt in Gd nu van spoor 8, omdat hij anders conflicteert met de binnenkomende 9500 uit Alphen ad Rijn.

Laatst bewerkt door abcde op 14-11-2008 18:15

14-11-2008 19:55:55
davidov08
davidov08
thijs: De dienstregeling 2009 is nu ook te vinden op de planner van www.ns.nl, inclusief sporen.

Ha, inderdaad. Grappig, vanochtend nog gecheckt, en toen werkte het nog niet.
Maar ja, echte Somda'ers checken natuurlijk elk halfuur %08%

Laatst bewerkt door davidov08 op 14-11-2008 19:56

14-11-2008 20:07:49
david_meye
david_meye
De Nachttreinen van Gouda naar Utrecht is de 2400 serie vanaf 14 december.  

14-11-2008 21:30:10
fabrierban
fabrierban
mren: CXX gooit Aml-Mrb 's avonds ook een halfuur om voor betere aansluitingen in Mrb van/naar Omn/Dl.

Dat geldt alleen voor de zondagavond en is niet gedaan voor mensen richting Ommen maar voor terugkerende weekendstudenten uit Emmen en omstreken die in Twente aan universiteit of HBO studeren.

Laatst bewerkt door fabrierban op 14-11-2008 21:31

15-11-2008 00:00:03
stel172
stel172
Dan is het inderdaad een goede zet. De rest van de week is de omgekeerde volgorde het meest logisch, maar op zondag avond is de verkeerstroom andersom.  

15-11-2008 03:46:55
spoorhaas
spoorhaas
De NS site is nog niet helemaal in orde...

Iedere 9200 van Asd naar Brusz geeft ie aan dat Gv de eerst volgende stop is.. gaat hij daadwerkelijk Shl overslaan of zou het een "foutje" zijn?

15-11-2008 07:27:16
rudolfph
rudolfph
Nee, het is doelbewust. De 9200 is niet bedoeld voor ritjes Asd-Shl, en dus staat Shl er niet in. Je kan wel gewoon Shl-ander-station-verderop in de reisplanner opzoeken, en dan zie je dat je (ook) met de 9200 kan. Is nu ook zo (kom ik net achter ).  

15-11-2008 09:57:42
geertw
geertw
Dat is trouwens al heel lang zo. In Asd staat op de CTA's voor de 9200 Shl ook niet vermeld, om dezelfde reden.

15-11-2008 10:59:11
lykele
lykele
Maar je mag m wel gebruiken, toch?  

15-11-2008 11:53:31
davidov08
davidov08
^^

Haha, nee bij Shl staan bij alle deuren conducteurs die controleren dat er niemand uitstapt. Wil je toch uitstappen, dan levert je dat een fikse boete op %08%

Maar ik begrijp dat ze in de (meestal wel drukbezette BNL, ook qua bagage) geen tonnen Nederlanders, Japanners en dikke Amerikanen willen hebben die met hun enorme koffers naar Schiphol gaan. Zeker omdat dit meer tijd in beslag neemt bij het halteren dan de minuut die de NS in de planner heeft staan.

Maar goed, het kleine percentage mensen dat hun reis plant met Hafas en de drgl-staten (op somda) ziet dat het reizen met deze trein wel degelijk een optie is.

En nu we het toch over drgl op Somda hebben; weet iemand wanneer deze worden geüpdatet naar de 2009 versie?

edit; quote verwijdert

Laatst bewerkt door davidov08 op 15-11-2008 11:54

15-11-2008 12:04:04
joost01
joost01
Ik zie al dat de IC-verbinding Zutphen-Nijmegen 1 van de grote verliezers is van de DRGL 2009.

Nu: 37 min
Straks: 49 min

Dit komt door een lange haltering te Ah en het maken van stops tussen Ah en Nm.

15-11-2008 13:47:05
dvdhoven
dvdhoven
Ik vind het erg jammer dat de aansluiting van de 7000 op de trein naar Oldenzaal in Hengelo slecht is en er dus niets verbeterd tov de huidige dienstregeling, behalve een overstap minder, maar de reistijd blijft even lang. De 7000 komt aan om .14 en .44 en op het zelfde moment vertrekt de trein naar Oldenzaal. Kan dat echt niet anders?
Voorbeeld:
Nu: Dvc v 8:04 - 7019 - Aml a 8:30 v 8:46 - 141 - Hgl a 8:57 Hgl v 9:15 - 31221 - Odz a 9:24
Straks: Dvc v 8:02 - 7019 - Hgl a 8:44 Hgl v 9:14 - 31221 - Odz a 9:23

Dick van den Hoven

15-11-2008 17:31:45
taigagaai
Moderator
taigagaai
Wauw, knap! De 7000 komt dus om .14 en .44 binnen uit de richting Bn en de 31200 naar Zp gaat er ook om .44 en 14 uit in Hgl. Dus de praktijk zal wel worden dat de 7000 voor de inrijder staat te wachten, tot dat de 31200 uit Hgl vertrokken zijn. Dus de doortrekking van de 7000 naar Es heeft geen enkele zin op deze manier. Chapeau!  

15-11-2008 18:04:36
dvdhoven
dvdhoven
Terugreis Oldenzaal - Deventer Colmschate gaat wel vlotter:
Voorbeeld:
Nu: Odz v 17:29 - 31266 - Hgl a 17:40 v 17:58 - 7966 - Aml a 18:13 v 18:31 - 7068 - Dvc a 18:57
Straks: Odz v 17:59 - 31268 - Hgl a 18:10 v 18:16 - 7068 - Dvc a 18:57

Dick van den Hoven

15-11-2008 18:29:15
robbertc
robbertc
taigagaai: geen enkele zin
Opheffen dus maar weer?
Er is toch een extra stoptrein bij gekomen in Twente? Dat leek me de reden. Maar als dat niet nodig is.. %03%