Dienstregeling 2009, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
15-11-2008 19:55:05
mark
mark
Gezien de nette kwartiersdienst op de as Es-Esd-Hgl-Bn-Amri-Aml (met een enorm studentenverkeer) en de verbeterde reistijden van oost naar west lijkt me het dus juist een belangrijke toevoeging  

15-11-2008 20:06:46
SchuurB
SchuurB
De overstap van Goor/Delden naar Enschede is verkort met 12 minuten van 17 naar 5 minuten. Dat vind ik een goeie score, temeer omdat hier aardig wat mensen gebruik van maken. De overstap vanuit Borne naar Delden/Goor is nu 9 minuten, dat overleef je wel hoor. Toegegeven, jammer dat die overstap niet iets korter is, maar zodra Almelo Verdiept klaar is lijkt me dat wel te regelen, de 7000 kan dan iets eerder weg uit Aml. Overigens zou Syntus richting Oldenzaal wel een paar minuten later wegkunnen, die gaat nu nog om .15/.45 uit Hengelo en de trein uit Oldenzaal arriveert te Hengelo regelmatig met -2.

Laatst bewerkt door SchuurB op 15-11-2008 20:13
 

16-11-2008 06:33:08
dvdhoven
dvdhoven
Naar mijn idee is het een goede zaak dat de 7000 naar een 1/2 uurs regiem gaat. Kan nog best wat extra reizigers genereren.


Dick van den Hoven
 

16-11-2008 12:44:22
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik heb altijd begrepen dat de 7000 meer aansluiting zou geven op de 31200, zoals dat ook het geval was met de 7900 en 31200 voor 10 december 2006. Maar daar zal ik dan wel verkeerd mee zitten.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-11-2008 12:57:21
fabrierban
fabrierban
Quote
SchuurB: De overstap vanuit Borne naar Delden/Goor is nu 9 minuten, dat overleef je wel hoor.

9 minuten voor een weinig gebruikte overstap lijkt me prima. Ik bregrijp niet dat daar over gezeurd wordt.
 

16-11-2008 13:23:28
fenno2
fenno2
dvdhoven, Maar waarom niet op zo op de 7000 in de late middag en avond
op deze tijdstippen reizen erg veel militairen en studenten.

Laatst bewerkt door fenno2 op 16-11-2008 19:20
 

16-11-2008 19:22:40
fenno2
fenno2
Te ZPGE SGM 2135 voor digitale instructie 70 mc, voor de 7600

Laatst bewerkt door fenno2 op 16-11-2008 19:52
 

16-11-2008 22:19:53
dumpy_dump
dumpy_dump
De huidige dienstregeling van de 7000 is waarschijnlijk het gevolg van het langer duren van het enkelspoorrijden vanwege Almelo Verdiept. In eerdere plannen waren de aansluitingen in Hengelo beter. Of dat nog tussentijds gewijzigd gaat worden: geen idee.  

17-11-2008 09:50:55
joost01
joost01
Hoe dan ook, de verbinding van Zp/Lc/Go/Ddn naar Esd en Es is er een heel stuk op vooruit gegaan. Deze verbinding, vol met studenten (UT/Esd, Saxion/Es) is dan ook een stuk groter dan de vervoersvraag op Bn-Ddn...

Ik denk overigens dat buslijn 9 er rustiger door wordt.
 

17-11-2008 09:50:57
verschuyl
verschuyl
Dat zal dan wel ergens in april of mei zijn. Dan moet het hele gedoe daar in Almelo klaar zijn. Was eerst gepland voor december of zo, dat het klaar moest zijn.


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

17-11-2008 12:16:47
Nightshado
Nightshado
Dat denk ik ook wel ja. Ik kom zelf uit Zp, voorheen ging ik buiten de spits met buslijn 9 (2 min sneller en je zit warm), vanaf december pak ik natuurlijk de 7000. Ook ken ik studenten van de UT, die met de bus gaan en in de nieuwe dienstregeling ook de aansluitende 7000 zullen pakken naar Esd.  

17-11-2008 19:28:12
mren
mren
Voor de universiteit speelt erg mee in welk gebouw je moet zijn. Voor sommige gebouwen is het sneller om vanaf Hengelo (of Enschede) lijn 9 te nemen, en voor andere ver-weggebouwen lijn 1 vanaf Esd. Buiten de spits (als lijn 15 niet rijdt en lijn 1 maar 4x per uur) is lijn 9 sneller omdat je anders in Esd eerst 10 minuten op de bus mag gaan staan wachten, en daarvoor al 5 in Hgl op de 7900 (in vergelijking met IC en bus9).  

17-11-2008 19:29:57
keesje
keesje
Gaan we nu ook al buslijnen bespreken?  

17-11-2008 19:33:14
mren
mren
Ketendenken, klantattractiviteit, netwerkoptimalisatie

Zeker in/rond/tussen Hgl/Esd/Es zitten enorme stromen reizigers met veel parallele buslijnen. En dus is trein voor onderling vervoer vaak geen optie, Esd-Es bijv. maar 2 treinen per uur per richting en in (brede) spits 12 bussen.

Laatst bewerkt door mren op 17-11-2008 19:34
 

17-11-2008 19:50:11
joost01
joost01
Quote
mren: Voor de universiteit speelt erg mee in welk gebouw je moet zijn. Voor sommige gebouwen is het sneller om vanaf Hengelo (of Enschede) lijn 9 te nemen, en voor andere ver-weggebouwen lijn 1 vanaf Esd. Buiten de spits (als lijn 15 niet rijdt en lijn 1 maar 4x per uur) is lijn 9 sneller omdat je anders in Esd eerst 10 minuten op de bus mag gaan staan wachten, en daarvoor al 5 in Hgl op de 7900 (in vergelijking met IC en bus9).


In de tijd dat ik nog in Zutphen woonde en op de UT zat (lang geleden, toen NS zelf nog DM90's reed op Zp-Hgl) had ik een fiets staan op Esd. Daarin was ik zeker niet de enige: hele hordes studenten liepen vanuit de trein rechtstreeks naar de (inmiddels gelukkig vergrote) fietsenstalling om vanaf daar naar de UT te gaan. Op het UT-terrein heb je immers ook wel een fiets nodig.

Hoe kom je trouwens aan 12 bussen op Es-Esd? Ik tel maar 6x lijn 1 per richting.

Later, toen ik in Enschede centrum woonde, nam ik wel zo nu en dan de trein naar Esd voor de Cinestar. Maar alleen als het heel koud was of regende ofzo
 

17-11-2008 20:20:58
mren
mren
Quote
joost01:
Hoe kom je trouwens aan 12 bussen op Es-Esd? Ik tel maar 6x lijn 1 per richting.


Broeierd en Viaduct op loopafstand, zeker vanaf UT of B&S-parkgezien. Dus dan doen de 9 (4x/u)en 18(2x/u) ook mee.

Daarom zijn er op Esd ook bijna nooit instappers ri Es terwijl er hele volksstammen van/naar Hgl reizen.

Laatst bewerkt door mren op 17-11-2008 20:22
 

17-11-2008 20:37:52
edegroot
edegroot
edegroot: De discussie over buslijnen mag per direct stoppen, dat soort dingen hoort niet op somda thuis  

17-11-2008 20:54:07
floriss
floriss
Ik heb gisteren even een kort een blik geworpen op de site van NS mbt nieuwe dienstregeling.

De volgende dingen zijn me tot nu toe opgevallen:

17400 en 7400 beide Sprinters gaan tussen Breukelen en Utrecht C (en buiten de spits verder richting Driebergen Zeist) netjes in een 15-minutendienst rijden.
Toch een mooi begin van reizen zonder spoorboekje.
19800 en 9800 worden als verschillende treinsoorten gezien door NS. 19800 gaat door voor stoptrein en de 9800 voor Sprinter.
Tussen Arnhem en Nijmegen is het in het stoptrein/Sprintersegment duidelijk te merken dat er met verschillende typen materieel wordt gereden. De Sprinter rijdt in 17 minuten van Arnhem naar Nijmegen, de Intercity (3600) rijdt er (net als nu de 3700) 20 minuten op.
Verder rij je straks met de nieuwe 3100 rechtstreeks in 48 minuten van Ede-Wageningen naar Amsterdam Bijlmer Arena. Met de 3000 en 3500 is dat in 50 minuten, mits de aansluiting over en weer wordt gehaald.
 

17-11-2008 20:55:01
joost01
joost01
Quote
mren:
Daarom zijn er op Esd ook bijna nooit instappers ri Es terwijl er hele volksstammen van/naar Hgl reizen.


Behalve als FC Twente speelt
 

17-11-2008 20:55:26
martijn
martijn
Even een andere discussie dan: op de wiki van Station Deventer staat dat de serie 140 vanaf december met ICE treinstellen gereden gaat worden. Geloof dat dit hier al een aantal keer behandeld is, maar het lijkt me sterk. Zeker gezien deze pagina onlangs vol andere onzin en taal- en typfouten is aangepast.  

17-11-2008 20:56:05
keesje
keesje
Dat mag inderdaad naar het land der fabelen...  

17-11-2008 21:00:07
maxje
maxje
Toch nog drgl 2009. Waarom stopt de 3600 straks nog op alle tussenstations als de 7600 er rijd? Zo'n druk baanvak is het nou ook toch niet weer? (Qua reizigers dan) Of zie ik dat verkeerd?  

17-11-2008 21:03:10
visscher
visscher
Op opeenshadikhet staat een mooi lijn overzicht kaartje
http://www.opeenshadikhet.nl/foto/Kaarten/Passagiersvervoer2009.jpg
 

17-11-2008 21:15:31
floriss
floriss
Capaciteitsprobleem bij Arnhem, waardoor de huidige 3600 en 3700 weer een treinserie moeten worden. Bijkomend probleem zijn de verschuiving van 3600 in Brabant met 15 minuten en de starre aansluitingen van de 3700 in Zutphen, Deventer en Zwolle. Om beide series aan elkaar te lijmen en een kwartier verschil in tijd weg te werken stopt de 'herstelde' 3600 extra lang in Arnhem en extra op alle tussenstations naar Nijmegen. Vanaf Nijmegen kan deze dan 'probleemloos' in het pad van de huidige 3600 naar Roosendaal. Andersom geldt dat uiteraad ook van Nijmegen naar Arnhem, waar de 'herstelde' 3600 ongeveer in het huidige pad van de 3700 richting Zwolle gaat rijden.

Herstel van de 7600 komt voort uit het verbreken van de verbinding Ede-Wageningen - Arnhem - Zutphen sinds augustus dit jaar. Dit was qua perroncapaciteit niet meer mogelijk. Om te voorkomen dat allerhande series in Arnhem moeten keren langs de schaarse perroncapaciteit werd besloten de Sprinter door te laten rijden naar Nijmegen en daar te laten keren.

Vergeet overigens niet, dat de 7600 's-avonds en op zondag het grootste deel van de dag slechts 1x per uur rijdt. De huidige 3600 rijdt standaard 2x per uur als stop-intercity tussen Arnhem en Nijmegen.
 

17-11-2008 21:17:33
bjornl
bjornl
Ziet er leuk uit (ik ben zelf ook wel eens met zo'n kaartje bezig geweest), maar ik zie zo al twee vreemde dingen:
-er lopen twee lijnen naar Rhenen (17400 zou moeten termineren op Vndc);
-ik mis de Bnc-pendel van Connexxion.
 

17-11-2008 21:24:04
visscher
visscher
Ik had zelf ook al een ding gezien, in limburg lijkt het of de veolia sneltrein doorrijd naar Mtr.  

17-11-2008 21:26:51
daniel81
daniel81
Quote
maxje: Toch nog drgl 2009. Waarom stopt de 3600 straks nog op alle tussenstations als de 7600 er rijd? Zo'n druk baanvak is het nou ook toch niet weer? (Qua reizigers dan) Of zie ik dat verkeerd?


Ergens halverwege dit topic is dit onderwerp meer dan uitvoerig besproken.
Ik blijf het een enorme verslechtering vinden: een treinreis Zl-Vl gaat een half uur langer duren%07% Onbegrijpelijk dat Rover blij is met deze verandering!
 

17-11-2008 21:29:22
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
floriss: Ik heb gisteren even een kort een blik geworpen op de site van NS mbt nieuwe dienstregeling.

De volgende dingen zijn me tot nu toe opgevallen:

19800 en 9800 worden als verschillende treinsoorten gezien door NS. 19800 gaat door voor stoptrein en de 9800 voor Sprinter.



Dat zal wel te maken hebben met de instroom van de SLT's in de 9800, die vervangen denk ik de stellen mat'64 die ik er nu wel eens in zie rijden. Daarmee is het een serie die compleet wordt uitgevoerd met Sprintermaterieel (zij het SGM en/of SLT).

Laatst bewerkt door SleutelMan op 17-11-2008 21:31
 

17-11-2008 21:32:56
daniel81
daniel81
Quote
bjornl: Ziet er leuk uit (ik ben zelf ook wel eens met zo'n kaartje bezig geweest), maar ik zie zo al twee vreemde dingen:
-er lopen twee lijnen naar Rhenen (17400 zou moeten termineren op Vndc);
-ik mis de Bnc-pendel van Connexxion.


De 3800 en de 9100 ontbreken ook
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-11-2008 21:39:30
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Je kunt ook zeggen dat de 700 ontbreekt i.p.v. de 9100, want naar Lw gaan alleen de 500/700 en vanaf wolvega dus de serie 2900. Dus ik geloof dat de serie (10)700 is vergeten (of de 500/700 wordt als 1 serie gezien, dan klopt de kaart)

Laatst bewerkt door SleutelMan op 17-11-2008 21:39
 

17-11-2008 21:45:36
stephan90
stephan90
Quote
SleutelMan:
Quote
floriss: Ik heb gisteren even een kort een blik geworpen op de site van NS mbt nieuwe dienstregeling.

De volgende dingen zijn me tot nu toe opgevallen:

19800 en 9800 worden als verschillende treinsoorten gezien door NS. 19800 gaat door voor stoptrein en de 9800 voor Sprinter.



Dat zal wel te maken hebben met de instroom van de SLT's in de 9800, die vervangen denk ik de stellen mat'64 die ik er nu wel eens in zie rijden. Daarmee is het een serie die compleet wordt uitgevoerd met Sprintermaterieel (zij het SGM en/of SLT).


Nu we het toch over de SLT's hebben. Haalt men nog de planning om vanaf 14 december in de 9800 te gaan rijden. Er zal immers toch SGMm moeten worden vrijgepseeld voor de 7500, lijkt me. En de (1)7400 heeft misschien ook nog net wat meer nodig?

Stephan
 

17-11-2008 21:50:48
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Tja, de 7400 is inderdaad krapjes (de 17400 gaat nog wel), maar vaak is het gewoon een kwestie van slechte materieelplanning (rustige treinen met 6 bakken SGMm en drukke treinen met 1 SGMm-III of zelfs een 2'tje)

Er komen slechts 2 SLT's in de 9800 terecht dus er komen ook niet zoveel stellen vrij helaas. Voor de 7600 zal er toch serieus ergens anders moeten worden gekeken. Aangezien het mat'64 uit de huidige 17500 verdwijnt en de nieuwe 7500 met zeer beperkt materieel (4 V'tjes in de spits) kan worden gereden neem ik aan dat er ergens een wisseling plaatsvind met een serie die nu met SGMm of een mix SGMm/mat'64 rijdt.

De NS kampt zowel met tegenslagen bij de instroom van SLT als bij de instroom van VIRM (vandaar ook de reactivatie van een aantal Plan V's kortgeleden), dus wie weet wat er gaat gebeuren...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 17-11-2008 21:52
 

17-11-2008 21:58:57
bjornl
bjornl
De 17400 gaat in de spits doorrijden tot Asd (tegenover Ut nu), dus een paar extra stellen zullen sowieso wel nodig zijn. Een paar win je doordat de 7400 maar tot Bkl rijdt en door de frequentieverhoging kan je misschien wat schaven in de 7400.  

17-11-2008 22:09:38
daniel81
daniel81
Vergeet niet dat de 4000 overgaat op DDAR, daar komt SGMm vrij (want Asd-Rtd is heel wat verder dan Asd-Alm)  

17-11-2008 22:12:35
visscher
visscher
Hoe zit het eigenlijk met de 3300 in Hnk? Gaat deze daar via het kopspoor naast het spoor naar Ekz keren? Het lijkt er wel op als ik het zo zie, aankomst op spoor 2, vertrek van spoor 1. Het einde dus van de LM ritjes Hn-Hnk vv.  

17-11-2008 22:34:32
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
daniel81: Vergeet niet dat de 4000 overgaat op DDAR, daar komt SGMm vrij (want Asd-Rtd is heel wat verder dan Asd-Alm)


mja, denk dat het DD-AR ergens wordt onttrokken en vervangen wordt door VIRM-4'tjes. Hopen dat die instroom dan verder goed verloopt...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 17-11-2008 22:34
 

17-11-2008 22:40:11
superboer
superboer
Quote
daniel81: Vergeet niet dat de 4000 overgaat op DDAR, daar komt SGMm vrij (want Asd-Rtd is heel wat verder dan Asd-Alm)
Vergeet ook niet dat de nieuwe 4700(Utg-Almo) met SGMm gaat rijden.


Garantie tot aan de voordeur.
 

17-11-2008 23:34:07
broek53
broek53
Sprinters op de baan om 8 uur in de spits:
41/4200: 5 x 3 en 14100: 2 x 2
4700: 15 x 3
5800: 14 x 3
7400: 5 x 3 en 2 x 2
17400:5 x 3 en 1 x 2
7600: 4 x 3 en 2 x 2
9700: 3 x 3
9800: 4 x 3

19500:5 x 2

Laatst bewerkt door broek53 op 18-11-2008 00:06
 

17-11-2008 23:42:27
geertw
geertw
Gaat de 4200 niet met Sprinters rijden dan?


http://www.ovinnederland.nl/
 

18-11-2008 11:32:38
keesje
keesje
ICK vanaf 14 december in de 1900:

Er zijn 9 diensten, waarvan 7 op de baan ma-vr:
1914/27/38/51/62.
71917 Gv-Rtd, 1917/28/41/52/65/76. (1976 alleen vr).
1919/30/43/54/67/78.
1921/32/45/56/69/80.
1925/36/49/60.
1916/29/40/53/64/77/88. (1977/1988 niet vr).
1924/61/72/85. (1972/1985 niet vr en 71961 Vl-Ehv alleen vr).

Op zaterdag 4 stammen actief:
1927/38/51/62/75.
1928/41/52/65/76.
1929/40/53/64/77/88.
1931/42/55/66/79.

Op zondag 2 stammen actief:
1932/45/56/69/80.
1931/42/55/66/79.

ICR in de 1900:

Op ma-vr:
1923/34/47/58/71/82.
1918/31/42/55/66/79.
1915/26/39/50/63/ 71963 Vl-Ehv (niet vr) / vr: 1974/87.

Op zaterdag:
1922/35/46/59/70/83.
1924.

Op zondag:
1933/44/57/68/81.
1929/40/53/64/77/88.
 

18-11-2008 12:14:32
daniel81
daniel81
Quote
superboer:
Quote
daniel81: Vergeet niet dat de 4000 overgaat op DDAR, daar komt SGMm vrij (want Asd-Rtd is heel wat verder dan Asd-Alm)
Vergeet ook niet dat de nieuwe 4700(Utg-Almo) met SGMm gaat rijden.


Dat was ik ook niet vergeten, daarom had ik de opmerking er ingezet dat Asd-Rtd verder is dan Asd-Alm (maw dat er meer stellen vrijkomen uit de 4000/4600(?) dan dat er nodig zijn voor de nieuwe inzet in de 4700)

Laatst bewerkt door daniel81 op 18-11-2008 12:15
 

19-11-2008 12:13:51
thom
thom
Ook missen in de planner een aantal pendeltreinen naar het NSM, gaat om de laatste 3 slagen op ma t/m wo...  

19-11-2008 12:16:55
dumpy_dump
dumpy_dump
Dat klopt, dat kon niet anders ivm spoorbezetting te Db. Het leeg mat voor de treinen uit het NSM komt in dat geval vanuit Hvs.  

19-11-2008 12:24:45
thom
thom
Mja, maar volgens de planner rijdt er op dat moment gewoon geen pendel meer na 2 uur

Daarnaast, als je vanaf Db naar Utm een reis aanvraagt komt de planner creatief met én normale reistarieven én het museum tarief...
Wat is het nou

Dan hebben we het nog maar niet over het verhaal wat erbij staat voor als je via Zutphen - Hengelo of Elst - Tiel rijdt... %08%

Laatst bewerkt door thom op 19-11-2008 12:26
 

19-11-2008 12:28:33
keesje
keesje
Patroon is normaal gesproken (startend om 9.32):

Ut .32
Db .42 / .46
Utm .55 / .02
Db .12 / .17
Ut .27

t/m 15.27 te Ut, daarna:

LM Ut .32
Hvs .48 / .52 (beladen)
Utm .07 / .08
Db .18 / .22
Ut .31

Laatste komt 17.31 uur aan te Ut.
 

19-11-2008 15:11:36
treinfan
treinfan
Krijgen we dus van ma t/m wo om 15:48/52 en om 16:48/52 een kerende LM-rit te Hvs%03%
Dan mogen ze wel van het LM gedeelte een reizigerstrein maken, dan kan Hvs-Db zonder overstappen%08%
 

19-11-2008 17:21:16
spoormans
spoormans
Ik krijg een citaat niet mee. Da maar even zo erbij vertellen. Er viel iemand op dat er met verschillende types tussen Nijmegen en Arnhem gereden wordt, daar VIRM/ICR 20 minuten over een stopdienst doet en een SGM slechts 17 minuten nodig heeft.

Aha, de 3600 gaat dus 20 minuten doen over een 19-km stukje Nijmegen-Arnhem. Dat mag voor de doorgaande reiziger Nijmegen-Zwolle v.v. als een heuse straf gezien worden, (88-89 minuten over 95 km is een reissnelheid die je meer bij sneltreinen in landen als Polen en Tsjechië zou verwachten!). De VIRM kan Nm-Ah vast in 18 minuten halen, maar de ICR heeft met het uiterst trage optrekken en remmen (en het sluiten van de deuren) gewoon 20 minuten nodig. Volgens mij ook de reden dat ze 2 minuten extra reistijd tussen Deventer en Zwolle hebben ingelast, (ook lekker handig als je van/naar Groningen moet!). Met het 6 minuten wachten in Ah (ook lekker voor wie in Dv overstapt naar Twente en Duitsland!%04%), ben je dus nu 13 minuten langer onderweg, waarbij NS, wat mij betreft, eens serieus moet gaan denken, of de voordelen stops in Lent en Arnhem-Zuid (beiden met buslijnen voor de deur!!), nou wel opweegt tegen de hinderlijke nadelen die vele Nijmegenaren ervan gaan ondervinden (met de 3100 tot Arnhem en daar overstappen van spoor 6 naar spoor 4 via de halsbrekende stalen trappen doe je ook niet gauw), zeker niet als je flink wat koffers bij je mocht hebben! Persoonlijk denk ik dat de 3100-serie dan beter de stops voor zijn rekening kan nemen, daar de keertijd in Arnhem toch 9 minuten gaat worden. Desnoods met slechts 1x per uur een stop op Lent en Ahz en elk hafuur stoppen in Elst. De Bottle-Neck in Deventer blijf je toch houden, vrees ik. Of... op de 3600 zouden alleen nog maar Regio-Swingers (BR 612) van de DB moeten rijden, die kunnen in de bochten (zoals bij Velp) lekker snel dooorrijden!

Laatst bewerkt door spoormans op 19-11-2008 17:33


Zullen we alle IC-treinen een naam geven? IC 3014/15: Mariken v Nieumeghen, IC 3016/17: West Friesland, IC 3523/24 LichtjesExpress. Tankstations en (snel)wegen hebben toch ook allemaal een naam?!
 

19-11-2008 17:48:42
dumpy_dump
dumpy_dump
Het hele idee van het aan elkaar knopen van 3600 en 3700 is het voorkomen van lang kerende series in Arnhem en (in mindere mate) Nijmegen. De stop in Arnhem inkorten van 6 naar 2 minuten zou dus betekenen dat de stop in Nijmegen 4 minuten langer wordt (afgezien van de gevolgen voor het overige treinverkeer). Daar pest je de reizigers tussen 's-Hertogenbosch en Arnhem weer lekker mee...  

19-11-2008 18:23:34
mat64
mat64
Hoe gaat de 3600 het in Zl doen?
heb gelezen van komend uit Rsd als LM door naar Zlr en daar kopmaken?
 

19-11-2008 19:39:03
robbertc
robbertc
Probleem met de 3600 is dat deze aansluitingen heeft in Zp, Dv en Zl, die behouden moeten blijven. En dat blijven ze op deze manier. Eerder vertrekken uit Dv is niet mogelijk, omdat het perronspoor daarvoor bezet wordt gehouden door de 1600/1700 richting westen, net als nu het geval is. Alleen vanaf december gaat er ICRm rijden, en die haalt de huidige rijtijden niet tussen Dv en Zl. Daardoor komen er op dat stuk 1 of 2 minuten bij.
De aansluitingen in Zl worden dus krapper, maar ze blijven bestaan. Ook van en naar Gn. De binnenkomende 3600 wordt behandeld op spoor 5b (aankomst .14/.44); Daar is een cross-platform overstap met de 500/700 (vertrek .17/.47). De 3600 word daarna idd afgerangeerd, en vertrek ruim een half uur later weer van spoor 7 (vertrek .18/.48); Ook hier blijven de aansluitingen dus behouden (de trein uit Gn komt om .13/.43 aan)
 

19-11-2008 19:46:38
keesje
keesje
Het zijn inderdaad aansluitingen die op papier haalbaar zijn, ik weet alleen niet of er rekening gehouden is met de enorme opstoppingen in die ene tunnel te Zl als alle treinen daar ongeveer tegelijk binnenkomen... Kon wel eens tegenzitten als je in 5 minuten van spoor 1 naar 7 moet.  

19-11-2008 20:02:10
luytjes
luytjes
Vooral voor de mensen die vanuit Gn in de achterste bak zitten. En dat zullen er veel zijn, aangezien de meeste kuddedieren in Gn zo dicht mogelijk bij het stationsgebouw instappen, in plaats van eventjes door lopen naar het volgende stel.

Laatst bewerkt door luytjes op 19-11-2008 20:03
 

19-11-2008 20:17:08
martijn
martijn
Denk dat frequente treinreizigers tussen pakweg Groningen en Deventer dat wel een keer doorhebben hoor  

19-11-2008 20:17:52
fabrierban
fabrierban
Quote
dumpy_dump: Het hele idee van het aan elkaar knopen van 3600 en 3700 is het voorkomen van lang kerende series in Arnhem en (in mindere mate) Nijmegen. De stop in Arnhem inkorten van 6 naar 2 minuten zou dus betekenen dat de stop in Nijmegen 4 minuten langer wordt (afgezien van de gevolgen voor het overige treinverkeer). Daar pest je de reizigers tussen 's-Hertogenbosch en Arnhem weer lekker mee...

Het zou erg handig zijn als de 3600 naar Roosendaal 4 minuten eerder uit Nijmegen zou vertrekken, want de aansluitingen in Den Bosch zijn nu een ramp. Reizigers uit de 800 ri Tilburg staan nu bijna een kwartier te wachten op de 3600, en de reizigers uit de 3600 ri Utrecht missen in de helft van de gevallen hun aansluiting op de 800. Waarom zo'n verschuiving niet gebeurt terwijl er voldoende ruimte in de dienstregeling voor is begrijp ik niet.

Laatst bewerkt door fabrierban op 19-11-2008 20:19
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-11-2008 20:57:45
fr
fr
De 3600 kun je gok ik zo niet eerder uit Arnhem laten vertrekken omdat 'ie dan waarschijnlijk problemen gaat hebben met de 3100.

Laatst bewerkt door fr op 19-11-2008 20:58
 

19-11-2008 20:59:38
MVB87
MVB87
En in den Bosch met de 3500 (uit de richting Shl naar Ehv)..  

19-11-2008 21:49:25
keesje
keesje
Allemaal juist. Opvolgingsproblemen Ah-Nm en overkruis Htda met 3500 ri Ut. En verschuiven zal ook vast wat betekenen voor de brug Rvs.

Maar ben het eens met de niet al te fraaie overstap 3600 < > 800 te Ht, zowel Ut < > O (vaak te krap) als Ut < > Tb (relatief lang).

Zelf neem ik vaak de 3500 Ut-Ht en dan heb je nog wel eens kans op een schijnaansluiting op de 3600 naar Tb. En anders wacht je maar heel even op binnenkomst op de 13600 (eigenlijk 16000 uit Gdm dus).

Laatst bewerkt door keesje op 19-11-2008 21:50
 

19-11-2008 21:51:11
rob1
rob1
Iemand enig idee of de Museumpendel (28xxx) op de vertrekstaten van Driebergen-Zeist komt te staan als stoptrein naar Utrecht Centraal, 1x p/u?  

19-11-2008 22:07:43
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Als ik de reisplanner op 19 december zet (over 1 maand) en ik kies voor een ritje db-ut, dan krijg ik netjes de optie om een trein uit de serie 28000 te nemen, dus ik neem aan dat hij gewoon op de vertrekstaten komt te staan. Soort verkapte intercity, want hij slaat natuurlijk Bnk wel over.  

20-11-2008 00:21:21
mren
mren
Quote
keesje: Kon wel eens tegenzitten als je in 5 minuten van spoor 1 naar 7 moet.

Gelukkig zijn er niet zo veel reizigers die vanuit Dv in Zl de trein naar Amf moeten halen
 

20-11-2008 00:43:45
bultena
bultena
Als je van 1 naar 7 gaat, kom je uit Groningen/Leeuwarden en ga je naar Deventer.  

20-11-2008 00:44:43
webguy
webguy
Quote
SleutelMan: Als ik de reisplanner op 19 december zet (over 1 maand) en ik kies voor een ritje db-ut, dan krijg ik netjes de optie om een trein uit de serie 28000 te nemen

Gaat dat tarief-technisch mogen? Nu mag je alleen met het 2 euro museumkaartje in de museumpendel...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

20-11-2008 00:49:25
kleine_man
kleine_man
Spoormans had het over de 3600 en 3100. De 3600 rijdt als stoptrein tussen Arnhem en Nijmegen. De redenen hiervoor zijn hiervoor te lezen.

In zijn relaas had hij het er over dat de 3100 in Arnhem keert, ook de 3100 gaat de hele dag tussen Arnhem en Nijmegen rijden. Dus toch een verbetering

Groet Patrick
 

20-11-2008 15:31:25
keesje
keesje
Quote
mren:
Quote
keesje: Kon wel eens tegenzitten als je in 5 minuten van spoor 1 naar 7 moet.

Gelukkig zijn er niet zo veel reizigers die vanuit Dv in Zl de trein naar Amf moeten halen


Nee klopt, ik bedoel ook reizigers die vanuit Gn naar Dv moeten. Want zij moeten van 1 naar 7 in 5 minuten.

Quote
rob1: Iemand enig idee of de Museumpendel (28xxx) op de vertrekstaten van Driebergen-Zeist komt te staan als stoptrein naar Utrecht Centraal, 1x p/u?


Het zijn beladen treinen dus ik neem aan dat ze op de vertrekstaten van Ut én Db komen te staan. Reizigers vanuit Ah/Ed naar Utm kunnen in Db overstappen en hoeven niet via Ut. Zou ook wel erg omslachtig zijn.

De laatste twee slagen die via Hvs gaan, rijden als LM Ut-Hvs en dan beladen Hvs-Utm-Db en Db-Ut. Dus 2x per dag een rechtstreekse trein Hvs-Db! %08%

Overigens verwacht ik niet dat deze onzinnige fratsen heel lang gaan duren: de museumpendel, ook wel het speeltje van de toekomstige NS-directeur Bert Meerstadt, zal met wat infra-aanpassingen bij Blo (keervoorziening) en het geschikt maken voor linkerspoorrijden Utm-Blz-Blo dan gaan rijden van Ut (sp 2)-Blo-Blz-Utm en dezelfde route terug.

Laatst bewerkt door keesje op 20-11-2008 15:34
 

20-11-2008 16:01:49
treinfan
treinfan
Hmmm, toch wel raar: want er staat geen trein Hvs-Utm in de reisplanner  

20-11-2008 16:07:26
keesje
keesje
De treinen zijn wel ingelegd als 283xx van Hvs naar Db, maar wellicht is er bij vertrek uit Hvs een nootje 'NVR' (niet voor reizigers) aan toegevoegd. En dan zie je die uiteraard niet. Misschien om te voorkomen dat een eventueel LM-trein op de vrije baan te Utm eindigt (stopt aan het middenperron) en daar moet wisselen in een beladen treinnummer.

Naar het schijnt is wisselen van treinnummer op een halte langs de vrije baan niet mogelijk of geeft het problemen voor de VL. Maar wie het precies weet mag het zeggen.

Laatst bewerkt door keesje op 20-11-2008 16:08
 

20-11-2008 16:11:12
reisthijs
reisthijs
Quote
treinfan: Hmmm, toch wel raar: want er staat geen trein Hvs-Utm in de reisplanner
De bewuste treinen staan ook voor het gedeelte Utm-Db-Ut nog niet in de planner (laatste trein uit Utm die wordt vermeld is die van 15.02), dus dat Hvs-Utm dan ook ontbreekt is niet zo gek.

Laatst bewerkt door reisthijs op 20-11-2008 16:12
 

20-11-2008 17:39:19
MVB87
MVB87
Misschien al eens gemeld en heb ik het gemist, maar in welke series wil men ICL in gaan zetten in 2009?  

20-11-2008 18:47:20
WesselE
WesselE
ICL gaat ingezet worden in de serie 1500 (Dv-Amf-Asd) en de serie 14300 (Shl-Lls)


'Okeh'
 

20-11-2008 19:12:01
broek53
broek53
Waarbij in laatstgenoemde serie slechts 1 stam zal rijden en dat nog maar tot februari, dus snelheid bij het spotten is geboden !  

20-11-2008 20:36:43
bogger
bogger
Kan de serie 14300 niet vinden in de planner . Zoek op vrijdag 19.12 , dus nog geen vakantiedienstregeling o.i.d. Kan iemand mij helpen  

20-11-2008 20:39:01
keesje
keesje
Quote
WesselE: ICL gaat ingezet worden in de serie 1500 (Dv-Amf-Asd) en de serie 14300 (Shl-Lls)


Misschien iets gemist, maar ook in de 2000 Ut-Gvc?
 

20-11-2008 20:43:35
superboer
superboer
De 2000 werd naar mijn weten helemaal VIRM(maximaal 8 bakken)


Garantie tot aan de voordeur.
 

20-11-2008 20:57:05
lucky
lucky
Voor de overstap ah/dv richting gn/lw: Is het niet mogelijk om de treinen naar gn/lw 1 a 2 minuten later te laten vertrekken? Voor de 500 is het in ieder geval geen probleem, die kan 3 minuten sneller zl - asn doen dan volgens planning.

Het probleem zal wel zitten in het stukje dat gedeeld moet worden met Emmen, maar daar weet ik het fijne niet van.
 

20-11-2008 21:00:08
fabrierban
fabrierban
Quote
keesje: Allemaal juist. Opvolgingsproblemen Ah-Nm en overkruis Htda met 3500 ri Ut.

Als je de 3600 4 minuten vroeger legt zit er nog altijd 6-7 minuten tussen het vertrek van de 3500 en de aankomst van de 3600.
 

20-11-2008 21:08:40
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
superboer: De 2000 werd naar mijn weten helemaal VIRM(maximaal 8 bakken)


klopt, het ICL uit de huidige 2000 verhuist dus naar de 14300 en naar de 1500, het ICRm gaat naar de 3100 (Nm-Shl) en een deel VIRM gaat ook naar de 3100 (die dan net als de 3500 met een mix VIRM/ICRm rijdt). Overgebleven VIRM viertjes gaan de 'nieuwe' 2000 rijden...

Tenminste, dat lijkt me de meest logische oplossing

Om hier nog even verder op in te gaan: ICL is zware overkill voor de nieuwe 2000. Spitsdrukte uitgezonderd zijn die dingen gewoon te lang en te inflexibel voor Ut-Gvc. Tussen Ut en Ah is het altijd druk (naar verhouding meer dan tussen Ut en Gvc) en is het dus nuttig om met lange, inflexibele stammen te rijden maar Ut-Gvc buiten de spits kan makkelijk worden gedaan door een losse VIRM-IV. (met een VI of een IV erbij in de spits...)

Laatst bewerkt door SleutelMan op 20-11-2008 21:11
 

20-11-2008 21:54:53
robbertc
robbertc
@ Lucky: Treinen rijden met rijtijdspeling. Ook de 500 van Zl naar Asn. De 500 heeft die rijtijd gewoon nodig, daar kun je niet 3 minuten van af halen.

Laatst bewerkt door robbertc op 20-11-2008 21:56
 

20-11-2008 22:51:12
keesje
keesje
Quote
SleutelMan: Om hier nog even verder op in te gaan: ICL is zware overkill voor de nieuwe 2000. Spitsdrukte uitgezonderd zijn die dingen gewoon te lang en te inflexibel voor Ut-Gvc. Tussen Ut en Ah is het altijd druk (naar verhouding meer dan tussen Ut en Gvc) en is het dus nuttig om met lange, inflexibele stammen te rijden maar Ut-Gvc buiten de spits kan makkelijk worden gedaan door een losse VIRM-IV. (met een VI of een IV erbij in de spits...)


Nou ik denk dat ze beter de 9800 of de 500/1700 alvast dik kunnen gaan versterken, want ik zie die overstap 3100 > 2000 gezien de loopafstand van spoor 5 naar 19 geregeld de mist in gaan. De 9800 is de eerstvolgende vertrekkende trein naar Gvc dus die zal in zo'n geval benut worden en anders de al drukke 1700/500.
 

20-11-2008 22:51:52
lucky
lucky
Je kunt wel 2 minuten later aankomen te gn. Daar doelde ik op, alle overstappen blijven daar wel behouden, mits de trein wel op tijd rijdt.  

20-11-2008 22:57:18
keesje
keesje
Quote
lucky: ...mits de trein wel op tijd rijdt.


Heb je gelijk in. Het is overigens ook een trend om in conflict te gaan plannen en met treinen waarvan vaak blijkt dat deze slecht in de punctualiteit rijdt of niet vaak rijdt zoals bepaalde cargopaden. Incidentele vetragingen worden daarmee geaccepteerd.

Vreemde gedachte is het wel. Beter is die vaak vertraagde treinen/paden dan aan te pakken dan ervan uit te gaan dat ze maar vaak te laat zijn.

Dienstregelingen maken in de omgekeerde wereld heet dat.
 

20-11-2008 23:02:06
lucky
lucky
Overigens zijn de overstappen in Groningen op Arriva, dus maakt het voor de NS opzich niks uit als de overstappen niet gehaald worden toch?  

20-11-2008 23:06:37
daniel81
daniel81
@keesje: Ik vind dat juist positief, ik zou het 'maatwerk' noemen.
De drgl 2007 kent m.i. een hoop onnodig oponthoud vanwege o.a. facultatieve goederenpaden. Simpel voorbeeldje: de 17800 Zp-Apd in de ochtendspits, waar ik in dit topic al eerder over gemopperd heb: volgens mij is er nu een net-niet aansluiting 3700>17800 vanwege een cargopad in Apd, wat in de ochtendspits echter weinig gebruikt wordt. Dan zou ik zeggen: laat de 17800 uit Zp een paar minuten later uit Zp vertrekken, gok er in Apd op dat de 17800 en een cargo er niet precies tegelijk zijn, en mocht dat toevallig wel een keertje gebeuren dan gaat de cargo voor en wacht de aansluitende 16/1700 een minuutje (want die heeft tot Amf genoeg speling om dat weer in te halen).
Een ander -wel al geslaagd- voorbeeld is de stop van de 6000 in Utl.

Laatst bewerkt door daniel81 op 20-11-2008 23:08
 

20-11-2008 23:15:07
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
keesje:
Quote
SleutelMan: Om hier nog even verder op in te gaan: ICL is zware overkill voor de nieuwe 2000. Spitsdrukte uitgezonderd zijn die dingen gewoon te lang en te inflexibel voor Ut-Gvc. Tussen Ut en Ah is het altijd druk (naar verhouding meer dan tussen Ut en Gvc) en is het dus nuttig om met lange, inflexibele stammen te rijden maar Ut-Gvc buiten de spits kan makkelijk worden gedaan door een losse VIRM-IV. (met een VI of een IV erbij in de spits...)


Nou ik denk dat ze beter de 9800 of de 500/1700 alvast dik kunnen gaan versterken, want ik zie die overstap 3100 > 2000 gezien de loopafstand van spoor 5 naar 19 geregeld de mist in gaan. De 9800 is de eerstvolgende vertrekkende trein naar Gvc dus die zal in zo'n geval benut worden en anders de al drukke 1700/500.


(ik zit zelf met hetzelfde probleem, heb nu een overstap op hetzelfde perron te db 7400 -> 2000, dat wordt straks van spoor 4 naar spoor 19).

De 9800 wordt dan wel direct een test voor hoeveel mensen er in een SLT-IV'tje kunnen. Denk dat mensen toch wel de intercity pakken (zeker als de eindbestemming Gvc is) en dat dus de 500/1700 het ergste meekrijgt. En die is al zo druk (in de spits...). Het verlengen van de 500/1700 is overdag (buiten de spits) dan weer niet mogelijk omdat anders de gecombineerde serie 10xxx/5/7xx dan over de 15 bakken heengaat... En tijdens de spits wordt er vaak al met 9 bakken of meer gereden.

Trouwens, over spoor 19: Als ik zo de reisplanner bekijk wordt er aardig creatief gehopt: de 2000 vertrekt van spoor 19a, de 8800 van spoor 18a en de 9800 verhuist naar spoor 12a (wat zit er nu op spoor 12 dan op die tijden?).
 

20-11-2008 23:20:58
lucky
lucky
Spoor 11/12 is voor de CNL, de spitstreinen naar gn (Als de lw pendel los op spoor 11 staat) en volgens mij gaan de ICE's ook naar spoor 12 (Int beide r ah natuurlijk) Ook komt de huidige spitstrein uit shl op spoor 12 binnen.  

20-11-2008 23:25:05
geertw
geertw
Quote
lucky: Overigens zijn de overstappen in Groningen op Arriva, dus maakt het voor de NS opzich niks uit als de overstappen niet gehaald worden toch?

Wat is dat voor eilanddenken?


http://www.ovinnederland.nl/
 

20-11-2008 23:36:38
lucky
lucky
Sja, je hebt ook HC's genoeg die weigeren overstappen te noemen van andere vervoerders...  

20-11-2008 23:41:22
mren
mren
Dat zijn meestal de HC's die ook de lam zijn om overstappen te noemen van eigen treinen, dus dat lijkt me redelijk ver gezocht.  

20-11-2008 23:45:40
lucky
lucky
Dat is dus totaal niet mijn waarneming. Ik noem als voorbeeld de overstappen in Amf (Uit ut) waar de 1600, 5600 wel worden opgenoemd, maar ik dan regelmatig niet de bnn/ed pendel hoor...

Er zijn overigens ook genoeg die het wel doen, daar niet van.
 

21-11-2008 06:11:21
robbertc
robbertc
Quote
lucky: Je kunt wel 2 minuten later aankomen te gn.
De politiek doet een moord voor 2 minuten rijtijdwinst
 

21-11-2008 08:39:32
geertw
geertw
Quote
lucky: Sja, je hebt ook HC's genoeg die weigeren overstappen te noemen van andere vervoerders...

Erg relevante opmerking in een discussie of een trein wel of niet aan moet sluiten op een andere trein.


http://www.ovinnederland.nl/
 

21-11-2008 09:21:31
hvondelen
hvondelen
Nee of vervoerders op elkaar instemmen met aansluitende treinen, maarja.......


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

21-11-2008 11:42:13
beelenpe
beelenpe
Bericht verwijderd door admin, respect voor personen en organisatie's!  

21-11-2008 13:49:14
kleine_man
kleine_man
Quote
daniel81: Simpel voorbeeldje: de 17800 Zp-Apd in de ochtendspits, waar ik in dit topic al eerder over gemopperd heb: volgens mij is er nu een net-niet aansluiting 3700>17800 vanwege een cargopad in Apd, wat in de ochtendspits echter weinig gebruikt wordt.


Nu ben ik cargoboer en ik heb dik betaald voor dat pad. Door die stop Apd kom ik ook te laat aan in Amf waardoor ik ook niet door kan. Vervolgens ben ik te laat bij mijn klant, die niet de volle pond afrekend omdat ik te laat ben. Alleen omdat er een achterlijke dieseltreintje uit Zp er zonodig voor moest!?!! Vind ik niet leuk. (Er overdreven).

Alle vervoerders kopen hun paden bij ProRail, die biedt deze aan. ProRail heeft niets met reizigers te schaften, dus daar houden ze ook geen rekening mee. Zolang alle vervoerders dat accepteren zal er weinig gaan veranderen. Gelukkig beginnen de kleine vervoerders al flink te spartelen en onder die druk veranderen er kleine dingen.
 

21-11-2008 13:50:00
kleine_man
kleine_man
Quote
robbertc:
Quote
lucky: Je kunt wel 2 minuten later aankomen te gn.
De politiek doet een moord voor 2 minuten rijtijdwinst

Die vervolgens doodleuk gestopt worden in de rijtijdspeling. Per saldo zal je dus net zolang onderweg zijn.%04%
 

21-11-2008 14:07:50
lucky
lucky
Juist, wat mij betreft gewoon de 3 minuten extra te Asn gebruiken en af en toe dan maar iets te laat. (Er zit eigenlijk nooit wat voor)

Overigens wordt op de radio nu genoemd dat er vanaf komende drgl al zonder spoorboekje kan worden gereisd op ah - nm. "Er vertrekt elke paar minuten een trein"
 

21-11-2008 14:19:14
waalkade
waalkade
Met het Nijmeegs kwartierje eraf dus eigenlijk altijd onmiddellijk ;  

21-11-2008 14:39:55
lykele
lykele
Wel, als te Zl de overstap zo'n probleem is, kunnen ze de 500 toch na de 10500 laten vertrekken om bv .49 en .52. Minste problemen denk ik zo, aangezien de trein naar Gn te Mp toch de snelheid eruit moet halen.  

21-11-2008 14:42:11
lucky
lucky
Die laatste redenatie snap ik even niet. Als de trein 2 minuten later vertrekt moet de trein toch ook z'n snelheid eruit halen voor de bocht?  

21-11-2008 14:45:48
bultena
bultena
@Lykele Lijkt mij niet; er is Groningen een versnelling beloofd naar de randstad wegens het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn, dus kom nu niet met rijtijdverlnging. Zoals bekend wordt er gewerkt aan het verruimen van de boog in Hgv, vele miljoenen voor 1 minuut en het station van Hgv ligt straks een kilometer verder weg.

Laatst bewerkt door bultena op 21-11-2008 14:46
 

21-11-2008 14:56:23
lykele
lykele
Ja, maar zo hoef je maar 1 trein te 'vertragen', welke meer speling heeft dan de 10500. Dus de grootste kans om zo veel mogelijk aansluitingen te behouden.

Persoonlijk vind ik dat de treinen naar het noorden helemaal niet later moeten vertrekken, als de overstap mislukt, is GTBV gewoon van toepassing, bij overstap op bv arriva niet. En als de NS dat wil vermijden, moeten ze dat zeker niet oplossen met langzaam materieel...