21-11-2008 15:24:36 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Is er nog iemand die weet wat er bij de CNL's veranderd op het gebied van treinsamenstellingen en materieel inzet? Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
21-11-2008 15:49:51 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Mij hebben jullie er verder niet mee, maar zouden we het in dit topic niet gewoon over de feitelijke drgl 2009 kunnen hebben en ergens anders iets openen over hoe "de" dienstregeling er uit zou kunnen/moeten/mogen zien? Het wordt allemaal wel erg onoverzichtelijk zo. |
21-11-2008 17:06:30 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Als ik in de boekingssystemen kijk, zie ik: CNL naar Wenen: Slaaprijtuig WLABmz (enkeldeks) (was dubbeldeks) Ligrijtuigen Zitrijtuigen (met zijgang) CNL naar Milaan: Slaaprijtuig WLABmz (enkeldeks) Ligrijtuigen Zitrijtuigen (slaapstoel en zijgang) CNL naar Kopenhagen: Slaaprijtuig WLABmz (enkeldeks) Ligrijtuigen Zitrijtuigen (met zijgang) EN naar Moskou en Minsk: Slaaprijtuig (enkeldeks) EN naar Warschau: Slaaprijtuigen (enkeldeks) Ligrijtuigen Zitrijtuig (PKP slaapstoelen). CNL naar Praag: Slaaprijtuig WLABmz (enkeldeks) Ligrijtuigen Zitrijtuig (met zijgang) CNL naar Zürich(Brig): Slaaprijtuig (dubbeldeks) Ligrijtuigen Zitrijtuig (slaapstoel) CNL naar München: Slaaprijtuig (dubbeldeks, was enkeldeks) Ligrijtuigen Zitrijtuig (slaapstoel) Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
21-11-2008 18:39:05 | ||
---|---|---|
beelenpe
![]() |
Quote Dat het 50% overstaptijd is. Dat is niet eens vooroorlogs, zelfs de postkoets kwam sneller. En wat heb ik aan een onzinnige minuut als je een half uur op het tochtigste station van nederland moet staan. Je zou denken dat dit nu eindelijk eens ophoudt, maar nee hoor, een deel van de klanten telt niet mee in de planning. |
![]() |
advertentie |
21-11-2008 19:24:44 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Punt is dat je het nu eenmaal niet iedereen naar de zin kan maken, dus kies je voor de grootste stromen. |
21-11-2008 20:02:12 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Als je goed begrijp: 3600 uit Zl -4 minuten te Ht: 14/44 ipv 18/48 = doorkomst Htda 12/42 ipv 16/46. 3500 uit Ehv vertrek te Ht: 08/38 = doorkomst Htda 10/40. Hiermee houd je dus nog maar 2 minuten overkruisligging te Htda, uitgaande van een rijtijd van 2 minuten Htda-Ht. Dat kan dus niet. |
21-11-2008 20:21:34 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteGTBV is wel degelijk van toepassing als je de overstap van NS naar Arriva mist, je mist je aansluiting immers doordat NS te laat is ![]() De andere kant op geldt het alleen weer niet, als je dan de overstap mist door vertraging is het immers Arriva die daarvoor verantwoordelijk is. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
21-11-2008 22:08:29 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
QuoteHeb inmiddels uit betrouwbare bronnnen begrepen dat de Duitsers de ICL rijtuigen toch eerder dan 2011 terug willen hebben. Zijn mijn bronnen betrouwbaar? |
21-11-2008 22:14:49 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zover ik weet, kan NS er voor de helft vanaf in 2010 en de rest in 2011. Aan de andere kant doet het verhaal de ronde dat de DB staat te trappelen om rijvaardige rijtuigen vanwege de ICE-assen-perikelen, die met getrokken rijtuigen te lijf worden gegaan. Wellicht is 1 + 1 in dit geval ook ongeveer 2... |
21-11-2008 22:18:18 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
QuoteWaarom kan dat niet? |
21-11-2008 22:48:04 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Voldoet niet aan de norm van minimaal 3 minuten. |
21-11-2008 22:58:01 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Is die norm niet ondertussen 4 minuten? @Daniel_ddr: GTBV geldt bij mijn beste weten niet voor overstappen van NS op andere vervoerders (maar ik laat mij graag corrigeren wat dat betreft). |
21-11-2008 23:13:02 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat zal jij beter weten dan de rest, vermoed ik![]() |
21-11-2008 23:45:12 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteIk heb anders vaak genoeg een claim voor een gemiste overstap naar Ddrs uitbetaald gekregen als de 1900 vertraagd aankwam. En daarbij was het zelden dat de 1900 al boven de +30 zat. Zie ook punt 4 van de productvoorwaarden: "Indien u in het bezit bent van een NS vervoerbewijs dat geldig is op een verbinding waarbij het vervoer deels door NS en deels door een andere (spoor)vervoerder wordt verricht, krijgt u uitsluitend het aan NS toe te rekenen deel van de ritprijs of evenredige deel van de abonnementsprijs voor de helft of geheel gerestitueerd, indien de vertraging optreedt op het NS traject" Je krijgt dus wel geld terug bij een gemiste overstap op Arriva, maar dan wel alleen voor het NS-traject. (En in mijn bovengenoemde voorbeeldje maakte het dus niks uit, aangezien Ddr en Ddrs hetzelfde tariefpunt zijn. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
22-11-2008 00:35:24 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Quote Dat deze aanpassing 'maar' een minuutje winst zou opleveren is natuurlijk niet helemaal waar. Voor de bocht bij Hgv remt de trein naar 80kmh van 140kmh. Het gehele traject remmen->bocht doorrijden->optrekken duurt 11km waarover de gemiddelde snelheid 105 km/h is. Dit levert een reistijd over dit deel van; (11/105)*60= 6m20s Wanneer de bocht zou worden verruimt raast de trein er met 160kmh door, wat een reistijd oplevert van 4:08s; ofwel ruim 2 minuten verschil. Daar is dan nog niet een meegenomen dat een ruimere bocht een stukje afsnijdt, dus laten we zeggen zeker 3 minuten winst. Bovendien is een dergelijke verbetering onderdeel van het versnellen van (Gn)-Asn-Hgv-(Mp-Zl); als je alle kleine ingrijpen van een infrastructureel project apart beoordeeld kom je tot de conclusie dat ze er allemaal wel uit kunnen; hier een minuutje winst, daar 2 minuutjes winst, daar 3.5 minuutjes etc... Maar als bij elkaar opgeteld op Gn-Zl tien minuten bespaard, maakt dat al heel wat uit. Als de Hanzelijn dan ook nog eens z'n beloofde 20 minuten winst op zou leveren, maakt dat een halfuur tijdwinst op Gn-Asd; dan is de trein eindelijk zo snel als de auto op dat traject [zonder files dan]. En ja we gaan hier verder weer ontopic hoor ![]() |
22-11-2008 00:54:05 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ik geloof het grootste deel van je verhaal helemaal, al is 11km wel heel erg veel. Even voor het beeld: Het is 20km van Hoogeveen naar Meppel. Zover ik nu kan bedenken remt de trein uit gn gezien af even voor het viaduct te Hoogeveen, dus dat is ongeveer 1 minuut voor Hoogeveen. Na wat door hoogeveen gehobbeld te hebben gaat de vaart er al vrij snel weer in. Als het hele traject 140 -> 80 -> 140 meer dan 4 minuten duurt vind ik dat veel. En voor mensen weer gaan zeuren om feiten: Nee, geen feiten enkel gevoel, en regelmatige waarnemingen per spoor. Verdere feiten: Hoogeveen - Meppel is 12 min. Met vertrek uit Hoogeveen met 0km/h. Hoogeveen - Beilen is 12km. Dit stukje duurt 9 min. De concrete vraag/probleem is dan: Hoe lang is het traject vanaf waar wordt geremd tot waar weer wordt de 140km/h is bereikt. Laatst bewerkt door lucky op 22-11-2008 00:55 |
22-11-2008 10:46:04 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Quote Dat zal eerder 140 km/h zijn ![]() http://www.ovinnederland.nl/ |
22-11-2008 10:53:11 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
Quote Dat heb ik ook begrepen ja. Er zijn problemen in Duitsland met de assen van ICE3, 3M en T waardoor deze treinen elke 30.000 km onderzocht moeten worden. Daardoor staan ze veel vaker in de werkplaats en zijn dus minder inzetbaar. De Duitsers willen daarom graag de ICL rijtuigen terug hebben, overigens heten ze in Duitsland IR rijtuigen. Wel grappig eigenlijk dat men overal af wil van getrokken treinen maar zodra er problemen zijn dan grijpt men weer wat graag terug naar het oude concept. |
22-11-2008 10:59:26 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zeker, waarbij aangetekend dat de DB nog vele honderden rijtuigen aan de kant heeft staan; het ICL is uitgezocht uit de enorme vloot terzijde gestelde IR-rijtuigen. Rijtuigen hebben ze dus nog genoeg, maar ICL heeft het voordeel dat ze al gereactiveerd zijn en in het onderhoud zitten. |
22-11-2008 16:26:23 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Na aanleiding van een opinieartikeltje in het Eindhovens Dagblad: de 6400 heeft altijd in de dienstregeling al 9 minuten om vanuit Gp Ehv te bereiken. Het mag dan dus wel duidelijk zijn dat die trein dus vaak al veel eerder langs het perron staat. Voor de eerste twee treinen vanuit Gp richting Ehv is er maar een minuutje aan toegevoegd waardoor de aankomst op .29/.59 terecht is gekomen. Daarmee is in de reisplanner de overstap op de intercity's richting het noorden/westen verdwenen. Onwetende reizigers gaan er hierdoor dus in feite ten onrechte vanuit dat die overstap niet te halen is en dat resulteerde dus in een klacht richting NS in de krant.. Gelukkig is in Ehv met de nieuwe dienstregeling wel de situatie hersteld waarbij de eerste aansluiting 800 -> 1900 officieel ook niet bestaat en er maar een minuut voor staat. |
22-11-2008 16:34:06 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Ach, bij .29/.59 haal je die overstap alsnog op je dooie gemak. Je hebt echt geen drie minuten nodig om van spoor 4 naar 5/6 te komen, en al helemaal niet vroeg in de ochtend als iedereen nog slaapt...![]() |
22-11-2008 19:04:22 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Quote Een goeie vraag, maar we gaan er nu toch vanuit dat de trein niét in Hgv stopt? Hoewel ik ga zeuren om feiten lever ik ze zelf wel even aan. Wat ik heb gezegd is gebaseerd op GPS metingen op het traject Mp->Hgv->Asn. Het coordinaat waar de trein begint met remmen is; 52.727890N, 6.455880E de coord waar hij weer begint op te trekken vanaf 80kmh is; 52.742360N 6.480620E en de plek waar 135km/h wordt bereikt is; 52.778720N 6.493860E Knip&Plak deze even naar Google maps of earth voor de visualisatie. Mocht dit niet genoeg zijn dan load ik het gpx bestandje even up, dan kan iedereen het hele traject over Google Earth plakken. Een snelheids/afstand en snelh/tijd grafiek geproduceerd wat GPS software gaven mij de tijd/snelheid gegevens. Als ik het wat krapper reken (tellen vanaf en tot 135, omdat de Mcn het gas eraf gooit voor er geremd wordt en de trein maar langzaam klimt vanaf 135 omdat t gas dan al niet meer vol open staat) kom je nog steeds op een totaal traject van 10km en 6 minuten. @geertw; de bedoeling van het kabinet is wel degelijk dat er door de verruimde bocht met 160kmh gereden wordt. Anders zou t ook wel een beetje zinloos zijn. |
22-11-2008 19:24:36 | ||
---|---|---|
luytjes
![]() |
Quote Ja ... en hij moet zeker ook goed sturen in de bocht? |
22-11-2008 19:52:45 | ||
---|---|---|
lykele
![]() |
Zekers, anders ontspoort de trein ![]() Naja, remmen en gas geven tegelijk is niet erg efficient. Een stukje uit laten rollen is voor het energieverbruik vast voordelig, en als het kan qua rijtijd, waarom zou je het dan niet doen? Laatst bewerkt door lykele op 22-11-2008 19:53 |
22-11-2008 19:54:33 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ik heb de verschillende nummertjes even in google maps geplakt. Het moment dat weer max snelheid wordt behaald is vóór de helft van het traject Hoogeveen - Beilen. Hoogeveen - Beilen is 12 km, voor de helft komt ik uit op ong 5km. Daarnaast is het stukje voor station Hoogeveen nooit meer dan 2km. Kom ik uit op "Maximaal" 7 km, dat is een redelijk verschil met de 11km die je eerst stelde. |
23-11-2008 17:00:43 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
QuoteDat ligt geheel aan de machinist. We hebben het hier niet over gas maar over tractie. De tractie "gooi" je inderdaad uit voordat je gaat remmen. Het ligt echter geheel aan een eventuele vertraging en ook aan het materieel. VIRM rolt bijvoorbeeld veel beter uit dan Mat64. Ook zijn er zat machinisten die hun materieel nooit laten uitrollen omdat ze graag vroeg aankomen zodat ze even op het perron kunnen kijken naar de vrouwtjes of even een peuk kunnen opsteken. Ook zijn er trajecten waar het uitrollen niet eens kan omdat de dienstregeling erg krap is. De 700 bijvoorbeeld van Shl naar Asdz. |
23-11-2008 17:38:07 | ||
---|---|---|
Mcn-Ut
![]() |
Quote Oeioeioei... Betrapt! ![]() |
23-11-2008 18:02:32 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Quote Je hebt helemaal gelijk, netjes uitgemeten op Google Earth is het 6,6km. Maar zoals gezegd heb k hier andere grenzen gehanteerd dan in mn eerste bericht, namelijk vanaf een kleine 135km/h aangezien dat het punt is waarop duidelijk is dat er duidelijk is dat er echt afgeremd wordt want tijdens 'cruise' (ja dat is een hele slechte term) wisselt de snelheid tussen de 137 en 146km/h op de GPS met een gemiddelde van 141,5. En ook die 1,5kmh meer levert de mcn ook weer net wat extra tijd op om dat peukie te roken, damian ![]() Maar goed, wellicht is het beter dat al deze berichten worden verplaatst naar het draadje %01%infrastructuur aangezien het nu bar weinig met de drgl2009 te maken heeft. |
23-11-2008 20:37:30 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Ja, maandag-dinsdag-woensdag t/m ergens in april rijden de CNL's naar Dortmund ipv Amsterdam. Verder wat kleine wisselingen in sms'en. Voornamelijk doorschuiven van restauratiewagens. Ook zal de uitrol van de nieuwe kleurstelling duidelijker worden. EDIT: ![]() ![]() Laatst bewerkt door kleine_man op 23-11-2008 20:41 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
23-11-2008 20:44:50 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
Quote Sorry dat ik jouw gedrag heb kunnen achterhalen ![]() |
24-11-2008 00:17:46 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Maurits en Kleine_man, bedankt voor jullie reactie, ik ga proberen nieuwe treinsamenstellingskaartjes van die treinen voor het Ticket&Service personeel in Arnhem te maken voordat de nieuwe dienstregeling in gaat. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
24-11-2008 10:35:20 | ||
---|---|---|
martin
![]() |
'CNL naar Kopenhagen: Slaaprijtuig WLABmz (enkeldeks) Ligrijtuigen Zitrijtuigen (met zijgang)' Waar gaat deze trein de grens over? Bij Emmerich of bij Bad Bentheim? Alvast bedankt voor het antwoord. Laatst bewerkt door martin op 24-11-2008 10:36 |
24-11-2008 10:45:15 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Alle nachttreinen rijden via Arnhem, Emmerich, Keulen. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
24-11-2008 10:58:05 | ||
---|---|---|
martin
![]() |
Thanx! |
24-11-2008 16:47:02 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ik heb net even spoorboekje gehaald en wat me opvalt is dat Arriva op de lijnen naar Friesland en Lw - Gn wat verplaatst met minuten. Zoals ik het kan beoordelen is het vooral om de reizigers vanuit Harlingen een betere overstap te geven op de sneltrein. Ook op de terugweg hebben ze iets meer tijd. Was ook wel nodig, want die mensen rennen elke dag om hun aansluiting.. |
24-11-2008 22:31:26 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Het onderhoudsrooster van Prorail laat ook weer z'n sporen na. Op Apd levert dit niet alleen verschillende vertreksporen op, maar ook verschillende vertrektijden. Probeer maar eens Apd-Dv op een donderdag of op een vrijdag en zie de verschillen. Tijdens het onderhoudsrooster vertrekken de internationale IC's 1 minuut later uit Apd, waardoor in Dv geen overstap meer bestaat naar Zl. De reisplanner stuurt je dan voor een reisje Apd-Zl zelfs via Amf![]() ![]() En om het gemakkelijker te maken: de ene keer is de aansluiting bij vertrek Apd .08 er wél, en de andere keer níet. En wat daar nu weer de logica in is ![]() |
24-11-2008 22:37:35 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
De 787 doet daar ook weer aan mee, met 3 verschillende aankomsttijden te Zl, 2 verschillende vertrektijden te zl, dan weer 3 verschillende aankomsttijden te mp (De ene keer kan het 3 minuten sneller??) En vervolgens weer 2 verschillende aankomsttijden te gn. |
25-11-2008 10:11:02 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Gaan we nu de hele drgl hier neerzetten? |
25-11-2008 14:46:10 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Ik had gehoopt dat men wat gedaan had aan die achterlijke verschillen in tijden door de onderhoudsroosters (slaat het ergens op dat een trein op een bepaalde dag één minuut eerder of later moet vertrekken?), maar nee dus. ![]() |
25-11-2008 16:03:40 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Dat is inderdaad een punt van discussie, en helaas in de planning geen ontkomen aan. De conclusie die getrokken kan worden, is dat er door het onderhoudsrooster op verschillende dagen in de week verschillende vertrektijden en -sporen zijn op bepaalde stations. Maar om nou alle voorbeelden hier te gaan noemen... |
25-11-2008 16:38:57 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Vernomen heb ik dat de 3300 serie zal keren op de 4300 serie te Hoofddorp Opstel, de 4300 in Lelystad Centrum op de 3900 serie en de 3900 serie op Hoofddorp Opstel op zichzelf (en dan weer het hele riedeltjes terug). Nu heb ik over de laatste een vraag; keert de 3900 kort op Hoofddorp Station zelf (dit is 3 minuten .29-.32 / .59-.02), of gaat deze door naar Hoofddorp op een krap half uur te keren? |
25-11-2008 18:30:00 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Er gaan geen treinen keren op Hfd, alleen op Hfdo. In de toekomst wordt er nog wel gewerkt aan keersporen op Hfdm, maar die zijn in 2010 nog niet gereed. |
25-11-2008 21:25:41 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote OK het onderhoudsrooster is er nu eenmaal, de vraag is alleen op welke manier je de reiziger daarmee gaat lastig vallen. Zolang het om 1 minuut gaat, moet je dit op kunnen vangen binnen de rijtijdspeling. Dan heb ik liever een trein die soms 1 minuut te laat is, dan dat ik per dag moet gaan uitzoeken of die trein nu op .07 of .08 gaat (en waarbij dus de praktijk is dat je er altijd om .07 bent, dus dan kun je dat net zo goed als vertrektijd van de trein opgeven). Het gaat bovendien altijd om de daluren, wanneer er vaak genoeg speling is om kleine vertragingen weer op te vangen. |
25-11-2008 22:52:00 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Tja, maar als de theorie al niet klopt, hoe zal de praktijk dan er uit gaan zien? Daar moet een keuze in gemaakt worden. In de zin van: De aannemer heeft tot .08 de tijd om aan het werk te zijn, dan kan het plan niet zijn om er om .07 een trein over te laten rijden. Dan kun je zeggen dat in het plan van "NS", "de aannemer" en "ProRail" staat dat de trein om .08 vertrekt, en aan de reiziger blijf je vertellen dat-ie om .07 vertrekt. Dat kan. Niet voor gekozen, dus.. |
25-11-2008 23:50:34 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteNou, ik mag hopen van wel - al zitten er nog wel de nodige haken en ogen aan die je met geen mogelijkheid zou kunnen verzinnen, dat is waar ![]() En inderdaad: op Hoofddorp Hauptbahnhof wordt niet gekeerd. Dat zou bij die grote stroom treinen ook helemaal niet kunnen. |
25-11-2008 23:53:26 | ||
---|---|---|
aaron
![]() |
Even iets anders. Ik weet niet of het hier al gemeld is, maar ik vind het vrij vreemd dat er geen stopper vanuit Utrecht via Breukelen naar de Zuidas meer rijdt. Nu zal dit vast te maken hebben met capaciteitsgebrek na het inleggen van de 3100, maar toch... |
26-11-2008 00:04:46 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
In het nieuwe spoorboekje: -De HSL zuid staat op de overzichtskaart en de tijden staan in die dienstregeling, onder het serienummer 1000, net als de huidige proeftreinen. -De 3500 en de 3100 liggen écht in een mooie kwartierligging Ut-Shl. ![]() -Station Hemboog wordt gewoon Sloterdijk genoemd. -Op de overzichtskaart vind ik het allemaal maar lelijk in elkaar gepropt rond Amsterdam. Vooral Asdh, Ass, Shl en Utg zien er een beetje afgeraffeld uit, daar hadden ze misschien iets meer aandacht aan mogen besteden. -De 12100 noemen ze gewoon doodleuk IC.... http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
26-11-2008 00:05:14 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@aaron Irritant is vooral dat als je van Utrecht naar Amsterdam Rai wilt nu twee keer moet ovestappen of omrijden via Hilversum. |
26-11-2008 08:17:25 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
In dat voorbeeld heb je wel te maken met een tegenstrijdigheid in de regels: je mag niet terugsteken, maar per IC van Ut naar Asdz en dan overstappen op de stoptrein naar Rai zal waarschijnlijk wel veruit de snelste verbinding zijn. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
26-11-2008 08:57:52 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Dat valt wel mee, hoor, 38 of 39 minuten over Zuid tegen 40 minuten over Duivendrecht. |
26-11-2008 09:02:01 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
QuoteJe kunt met metrolijn 50 of 51 ![]() |
27-11-2008 21:48:33 | ||
---|---|---|
xroelx44
![]() |
Quote behalve Bkf ![]() |
05-12-2008 14:10:41 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Enschede krijgt in de zomermaanden een nachtverbinding met Schiphol, viel te lezen op de voorpagina van TC Tubantia vanochtend: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/4150266/Pilot-nachttrein-naar-Schiphol.ece Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
05-12-2008 14:23:47 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Goed initiatief! Vraag me af of hij via de Zuidtak of via CS gaat rijden? |
![]() |
advertentie |
06-12-2008 19:51:44 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
@willy84: via de Zuidtak |
06-12-2008 20:04:51 | ||
---|---|---|
niels arno
![]() |
Volgens de laatste geruchten is deze trein alleen te gebruiken in combinatie met een vlieg ticket. |
06-12-2008 20:47:57 | ||
---|---|---|
mat64
![]() |
klopt het dat de IC's vanaf DRGL 09 ook op Hd gaan stoppen? |
06-12-2008 20:52:11 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Ik zou zeggen, ga voor de zelfbediening: plan op ns.nl een reis naar Hd, vul een datum na 14 december in en zie het resultaat |
06-12-2008 20:53:29 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Geen gerucht, maar dat zijn wel de plannen. Het zal geen trein worden die in het spoorboekje wordt vermeld. |
06-12-2008 21:38:19 | ||
---|---|---|
luytjes
![]() |
QuoteAlleen de 787 stopt in Hd (en Nkk), maar dat was voorgaande jaren ook al zo. En sporadisch zal er wel eens een 12500/12700 in de ochtendspits in Hd stoppen om achtergebleven reizigers op te vangen. Maar als je bedoelt dat alle IC's planmatig in Hd stoppen: nee, dat is onzin. Laatst bewerkt door luytjes op 06-12-2008 21:40 |
07-12-2008 00:04:34 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Dan wordt die trein vast heel populair. Ik zie bijvoorbeeld met de terugtrein nog wel een kans voor stappers ut - Amf/apd of iets dergelijks. Als de trein half 4 ofzo weer uit shl vertrekt, kun je na het stappen terug naar Amf/Apd. |
07-12-2008 00:24:00 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Maar daar was de trein niet voor bedoeld![]() ![]() |
07-12-2008 02:08:07 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Mijn eerste zinnetje was dan ook ironisch bedoeld.![]() |
07-12-2008 11:24:28 | ||
---|---|---|
fenno2
![]() |
Lucky: Nou, het is een hele verbetering met schiphol, maar de meeste reizigers vertrekken inderdaat van Mûnster/Osnabrûck, Weeze airport of Dûsseldorf. Laatst bewerkt door fenno2 op 07-12-2008 17:21 |
07-12-2008 12:13:59 | ||
---|---|---|
jesse_z
![]() |
Het zal wel zo zijn opgezet dat als je KLM-ticket boekt, dat je de trein er gratis bijkrijgt, of met een leuk speciaal tarief. Zo krijg je je vliegtaks er weer aardig uit, waardoor Schiphol weer wat populairder wordt. |
07-12-2008 12:27:40 | ||
---|---|---|
fenno2
![]() |
Jesse z: Speciaal tarief!!!, zelfde maatschappij (koninklijke)zelfde dag en tijden Dûsseldorf Amsterdam Johannesburg 220 euries voordeliger, dat is niet alleen die tax, maar laten wij bij de nieuwe dienstregeling blijven hoe laat komt die trein aan op schiphol, de eerste lijndienstvluchten vertrekken pas rond 7 uur. Laatst bewerkt door fenno2 op 07-12-2008 17:22 |
07-12-2008 12:43:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Luister nou eens: als ik de berichten in de kranten lees, heeft Twente expliciet gevraagd om een nachttrein voor vroege / nachtvluchten op Schiphol. Daar is jaaaaren om gezeurd (letterlijk citaat). Nou: die trein komt er dan nu. Uiteraard kunnen wij daar hier van alles van vinden, maar het is wel precies wat Twente altijd gewild heeft. |
07-12-2008 12:46:33 | ||
---|---|---|
rob1
![]() |
QuoteEn bovendien: dan is deze nachttrein dus ruim op tijd voor het op-tijd-zijn en het inchecken! |
07-12-2008 13:06:53 | ||
---|---|---|
fenno2
![]() |
Sory, Maar ik heb het niet zo met kranten, leg ze maar is naast elkaar, en oordeel zelf, maar goed ik reageer hier zoals ik het zelf persoonlijk heb ervaren. |
07-12-2008 13:13:47 | ||
---|---|---|
fenno2
![]() |
Ok dan, maar geld dit dan ook voor de vroege charters die er al vanaf 5 uur uitgaan, is er al een treinpad bekent, heeft er iemand tijden. Laatst bewerkt door fenno2 op 08-12-2008 09:44 |
07-12-2008 13:57:12 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Lezen is moeilijk... een tiental berichten hierboven staat de link naar het artikel in Tubantia! |
07-12-2008 14:28:10 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Als je al van een pad zou kunnen spreken dan zeg ik op voorhand dat deze er elke nacht anders uit zal zien vanwege onderhoudsroosters en dergelijke. En het zou me zeker ook niet verbazen dat er eens een trein zal worden vervangen door bussen. En verder: lees even de berichten die al door de anderen hebben geplaatst. |
07-12-2008 16:32:27 | ||
---|---|---|
kniesoor
![]() |
Weet iemand welk materieel er in de 7600 Zutphen - Arnhem - Nijmegen komt te rijden? SLT? |
07-12-2008 16:35:01 | ||
---|---|---|
MVB87
![]() |
SGMm. Is overigens al paar keer eerder gemeld![]() Om even te citeren uit de mededeling van Broek53 op 17 november op dit topic: 7600: 4 x 3 en 2 x 2 SLT wordt overigens in het begin alleen in de 9800 serie ingezet. Laatst bewerkt door MVB87 op 07-12-2008 16:38 |
07-12-2008 17:09:48 | ||
---|---|---|
fenno2
![]() |
Keesje: Kijk is aan, als die trein niet in een vast patroon kan rijden vanwege onderhoudt dan kan men niet 2 uur voor vertrek op schiphol zijn, uurtje eerder zou net kunnen,vliegtuigen hebben in het hoogseizoen een omloop van 3 vluchten per dagdeel, dus later vertrekken van deze vliegtuigen kan ook niet. Laatst bewerkt door fenno2 op 07-12-2008 17:17 |
07-12-2008 17:42:59 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Volgens mij maak je je nu al druk om dingen die er nog helemaal niet zijn. Wacht nou maar rustig af zou ik zeggen. |
07-12-2008 17:48:54 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteDe series 9800 en later 19800 waren hier inderdaad al eerder langs gekomen, maar in de inleiding van het spoorboekje valt me op dat ze het daar ook over Gouda - Rotterdam hebben (9700 neem ik dan aan)! Laatst bewerkt door daniel_ddr op 07-12-2008 17:49 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
07-12-2008 19:33:53 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
@fenno2 en keesje: voor wat het waard is: de meest ongunstige drgl: 2471 Es 01.05-Shl 03.25 en 2470 Shl 03.34-Es 05.48 En inderdaad, iedere nacht een andere ligging met en afwijkingen van plusminus 20 minuten zijn mogelijk. (Dat is 20' eerder in Shl of 20' later in Es) |
07-12-2008 19:48:52 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Daar heb je inderdaad alleen wat aan als je vliegtuig na 6.00 uur vertrekt. Althans, voor een vroegere vlucht zou ik het risico niet durven nemen. |
08-12-2008 12:10:26 | ||
---|---|---|
joost01
![]() |
Quote Die indruk had ik niet uit de tijd dat ik nog in Enschede woonde. Weeze ligt vanuit Enschede gezien helemaal niet zo handig (de snelste weg van Enschede naar Weeze gaat via Apeldoorn A1/A50, of binnendoor via Doetinchem), en met het OV is het al helemaal geen doen. Munster is ideaal als je een auto hebt, maar heeft een heel beperkt aanbod vluchten. Met OV ben je vanaf Enschede centraal even lang onderweg naar de incheckhal van Munster als naar die van Schiphol. Dusseldorf is een goed alternatief, maar ook maar 30km dichterbij dan Schiphol, als je een auto hebt. Met het OV is Dusseldorf vanaf Enschede ook een lange trip. Mij lijkt de trein een erg goed idee, maar dan niet alleen i.c.m. een vlucht, maar gewoon voor alle reizigers. Niet dat ik denk dat er veel niet-vliegers in komen, maar ik zie de ellende al komen met alle verschillende tickets van verschillende maatschappijen. Nog los van de vakantievluchten waarbij je een voucher krijgt, en je ticket pas op Schiphol ophaalt. Wat betreft de route en werkzaamheden: als ze wat ruim de tijd nemen voor die trein zou je 'm ook altijd nog via Ah kunnen laten rijden, met kopmaken in Dv. |
08-12-2008 12:36:18 | ||
---|---|---|
fenno2
![]() |
joost01, Dat via ah laten rijden is een optie, het is nog voordeliger om de nu rijdende laatste trein es dv met afossende zp bemanning in dv door te laten rijden,wat de berijkbaarheid van de velden in duitsland betreft, dat is waar, maar als het om de eurotjes gaat is men berijd om een alternatief te zoeken, bijvoorbeeld Düsseldorf 60% meer nederlanders. Het gaat tenslotte om de maanden 6 7 en 8 dus vakantiegangers in de meerderheid, nsr moet naar mijn mening deze klanten rond 03 uur afleveren op shl. Zo doe ik het,laat mij naar Emmerich brengen en pak heerlijk confortabel de RE rechtstreeks naar het Flughafenbahnhof, supersnel met de gratis skytrain naar de terminal, ik begrijp dat niet iedereen die mogelijkheid heeft. Laatst bewerkt door fenno2 op 08-12-2008 21:24 |
08-12-2008 12:47:46 | ||
---|---|---|
jrmyah
![]() |
@ bericht Dumpy Ja klopt overkruis bij doorgaande treinen 4 min, bij stoppende treinen 1 min. Laatst bewerkt door jrmyah op 08-12-2008 12:50 |
08-12-2008 12:57:02 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Quote Ik heb het iets uitgebreidere artikeltje er maar even bijgezocht: http://www.tctubantia.nl/regio/hengelo/4154938/Hoe-de-nachttrein-er-toch-nog-kwam.ece |
09-12-2008 10:14:51 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
QuoteMisschien inderdaad wel leuk om een aparte topic 'Infra' te maken. Wat 'parameters' m.b.t. de boog Hgv gezien van Mp naar Asn: Afrembord 80 km/h bij km 17.910, bord '80' bij km 19.045, boogstraal Hgv is minimaal 620 meter, maximaal 825 meter, optrekken naar 140 km/h vanaf bord km 20.415. Gérard |
09-12-2008 13:37:15 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Ik neem aan dat je de huidige boog bedoelt. Wat zouden de eigenschappen van de nieuwe boog moeten worden? Of anders gezegd; wat zijn de minimum eigenschappen voor een bocht waar met 160 door gereden mag worden (bijv. straal en kantelingshoek [en ja daar heb je een duurdere term voor]) De 80 km/h zone is inderdaad relatief kort, maar het weer optrekken naar 140 duurt natuurlijk vrij lang. Er is op dit moment idd alleen een topic over investering in infrastructuur, maar dat is toch van andere orde. Een nieuw topic zou wellicht het beste zijn. |
09-12-2008 14:06:33 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Verkanting |
09-12-2008 16:56:14 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Het heeft ooit ergens gestaan, maar weet iemand welke snelheid er bij Hd gereden mag worden en wat daar de boogstraal is. Idem hoe de situatie bij Mpa is. |
09-12-2008 17:29:30 | ||
---|---|---|
pipi
![]() |
hd = 110 Laatst bewerkt door pipi op 09-12-2008 17:30 |
09-12-2008 18:01:01 | ||
---|---|---|
jeepee
![]() |
En Mpa is 80km/h. Alleen uit de richting Lw naar Zl is het 120km/h. |
09-12-2008 21:18:01 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Na een melding op Wikipedia even gaan spelen met de reisplanner en zowaar: de 17400 stopt in de nieuwe dienstregeling in de "tegenspitsrichting" niet meer op Vndw! Hierdoor wordt twee minuten gewonnen op Vndc-Mrn, maar het lijkt erop dat deze tijd gebruikt wordt om iets later te vertrekken uit Vndc of om er iets eerder aan te komen. Zo ontstaat er precies vijf minuten tussen aankomst van een 17400 in Vndc en vertrek van de volgende uit Vndc en blijft de mogelijkheid voor een korte kering bestaan (nu kan dat omdat de 17400 buiten het kwartierspatroon rijdt). Weet iemand of dit ook de reden is voor het overslaan van Vndw? |
09-12-2008 21:29:10 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Je hebt het helemaal goed![]() |
09-12-2008 22:02:09 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
De 17400 is wel zo'n beetje de treinserie met de meest verschillende patronen. Naast de genoemde ochtendspits en avondspits (waar de 17400 dus in de minst drukke richting Vndw overslaat), zijn er hiervan ook weer subpatronen die langer aan de kant gaan te Db richting Ut vanwege het passeren van een ICE als deze rijdt. |
09-12-2008 22:28:37 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Ah dank, de verklaring daarvoor had ik nog niet gevonden! Verder schuiven de vertrektijden op het hoogtepunt van de spitsen in zowel de 17400 als de 7400 hier en daar een minuutje naar achteren. Niet echt overzichtelijk voor de reiziger dit alles, helaas. Misschien moest men toch maar eens haast gaan maken met Traject Oost (of heet dat nu weer Deltaspoor?). Op de huidige infra zie ik nog geen zes intercities tussen Utrecht en Arnhem met alle stoppers, internationale treinen en goederentreinen ertussendoor. |
09-12-2008 23:55:20 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
de verschuiving naar achteren van de 17400 is om te zorgen dat hij netjes in een kwartierligging met de 7400 komt te liggen (nu te vndw .07/.37 en .18/.48 ri Ut, straks .03/.33 en .18/.48 ri Ut). En eerlijk is eerlijk, echt druk tegen de spitsrichting in is het verkeer bij Vndw niet echt...![]() Laatst bewerkt door SleutelMan op 09-12-2008 23:55 |
10-12-2008 09:50:42 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Zelfs zonder goederentreinen is een dienstregeling met 4 stoppers (2x Rhn-Ut, 2x Ah-Ut) en 6 IC's nauwelijks of niet maakbaar. Gek genoeg loopt het dan vooral stuk met de 7400 te Rhn waar tegelijk wordt aangekomen en vertrokken hetgeen dus niet kan. Dit vanwege de symmetrische ligging waartoe het is 'veroordeeld'. |
10-12-2008 09:55:16 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
sowieso gaat NS uit van gedeeltelijke viersporigheid (Ut-Db bijvoorbeeld), dus dat gaat nog wel even duren (zal wel samenhangen met ondertunneling van de spoorwegovergangen bij Db) @keesje: rhenen 2 perronsporen geven? ![]() ![]() Laatst bewerkt door SleutelMan op 10-12-2008 09:56 |
10-12-2008 23:17:40 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Bij toeval kwam ik nog achter een minutenwijziging op Ehv: 3500 naar Ht willen ze al op .14/.44 (waarmee de kwartierligging van amper 2 jaar terug ondertussen veranderd in een 12/18 ligging) laten vertrekken.. 5200 naar Ehv moet dan op .12/.42 aankomen.. Andere kant op aankomst 3500 op .16/.46 (wat al een stuk realistischer is) en de 5200 die op .18/.48 vertrekt. In noordelijke richting heb ik er weinig vertrouwen in.. Maar ben benieuwd. |
11-12-2008 09:39:27 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Quoteboog bij Hd = 575 tot 660 meter, boog bij Mp is van 830 tot 1350 meter, info uit OBE en PVS tekeningen gehaald. Gérard |
11-12-2008 16:27:33 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Voor eenieder die hier door de bergen posts door de bomen het bos niet meer ziet: Bert Steinkamp verblijdt ons vandaag weer met het jaarlijkse dienstregelingsverhaal in Op de Rails. Inclusief lijstje van de 10 drukte stations van het land. |
11-12-2008 16:31:08 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Kwam ik toevallig nog tegen: In de avonduren gaan enkele ICM's uit de 2800 in Amf over op de 1500, om niet met ICL te rijden (scheelt weer ![]() |