Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): SLT |
![]() |
19-08-2024 15:25:13 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik zeg ook niet dat het met VIRM-4 niet gaat gebeuren, maar dat weet ik niet en hier gaat het over SLT. Van SLT wordt hardop uitgesproken dat versobering in die zin serieus wordt overwogen. |
19-08-2024 15:36:05 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Omdat een verflaag ook de bescherming biedt aan je onderliggende casco, en dus niet alleen de functie heeft van een leuk kleurtje. En op te duur is de levensduur van een verflaag ook op en aan vervanging toe. |
19-08-2024 15:56:58 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Heeft bovenleiding op het dak gehad die er doorheen is gegaan, waardoor ook een deel van de bekabeling moest worden vervangen, naast herstel van het dak waarvoor Siemens langs moest komen. Herstel schijnt nu op een oor na gevild. |
19-08-2024 17:35:07 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
|
![]() |
advertentie |
19-08-2024 18:25:25 4 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Laten we het gewoon eens lekker afwachten, in plaats van gespeculeer ;) |
19-08-2024 20:22:42 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Ik speculeer niet, ik geef aan wat de stand van het moment is. Dat inzichten kunnen veranderen , ach, dat hoort bij het spoor…. |
19-08-2024 21:52:16 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Gezien alle vertraging in de aanleg van ETCS in de infrastructuur ook wel logisch, voordat er echt grote beperkingen komen op inzet met alleen ATB zitten we toch in de mid-30 jaren en is SLT 30 jaar oud. |
20-08-2024 10:26:55 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Ik voorspel: niet. |
20-08-2024 18:55:17 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Nou, volgens mij krijgt VIRM4 dat ook dus dan zal SLT het ook wel krijgen ga ik vanuit. Laatst bewerkt door Anoniem9 op 20-08-2024 18:56 |
20-08-2024 19:28:17 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Volgens mij is daar ook nog geen besluit over idem over de renovatie van VIRM-4, maar dat is voor een ander topic. Ik zou de opmerkingen realistisch willen noemen, niet negatief. En als het geld op is, zijn de eerste investeringsvoorstellen die er aan zitten te komen altijd de sjaak, zo werkt dat in ieder bedrijf |
20-08-2024 22:08:11 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Over de VIRM4 is al ruim 1,5 jaar terug een beslissing genomen nieuws.ns.nl |
21-08-2024 10:40:19 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Het hele woord ETCS of ERMTS komt in dat artikel niet voor, dus dat zegt niet dat dat er dan ook daadwerkelijk inkomt, en zo'n renovatie is altijd nogwel uit te kleden als het budget er niet is. Laatst bewerkt door thom op 21-08-2024 10:40 |
21-08-2024 11:48:34 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Tegelijkertijd is het ook pure onzin om te zeggen dat SLT alleen een technische revisie krijgt en flow kleurstelling. |
21-08-2024 12:15:36 1 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Dat is geen onzin, dat is een optie gedeeld door iemand hier die zijn interne bronnen bij NS goed op orde heeft |
21-08-2024 17:01:17 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
En de bekleding is bij de SLT al een paar jaar geleden vervangen. Net als toilet inbouw pas veel later gedaan is. Dus zoveel revisie hoeft er qua reizigers gedeelte ook niet gedaan te worden. |
21-08-2024 18:07:43 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Hoe zou SLT in flow kleurstelling eruit moeten gaan zien? |
21-08-2024 18:45:37 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Zoiets zou kunnen (even naar beneden scrollen)... |
21-08-2024 21:00:27 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Oh ja, dus je wilt lekker de reizigers verwarrend laten zijn omdat het reisinformatiesysteem en/of de omroep weer eens niet werkt? Leuk hoor. |
21-08-2024 21:01:52 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Op dat punt wel ja, maar er is géén bron dat zegt dat SLT geen revisie meer krijgt. |
21-08-2024 21:21:36 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Ten eerste heb in het woord reisinformatiesysteem totaal niet genoemd en ook niet iets dat zou suggereren dat dat niet vervangen zou hoeven worden en ten tweede, is het systeem in de SNG zoveel beter dan? Werkt ook vaker niet dan wel... Laatst bewerkt door treinhobby op 21-08-2024 21:22 |
21-08-2024 21:41:22 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Zo komt het bij mij wel enigzins over en zeggen andere leden bllijkbaar ook. |
22-08-2024 00:06:58 1 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
22-08-2024 00:11:16 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
22-08-2024 04:36:27 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Wat is daar dan het nut van? |
22-08-2024 07:12:46 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Besparen op energie en besparen op slijtage van de compressor. |
22-08-2024 08:03:15 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Vreemde maatregel. Je hebt een bepaalde hoeveelheid (liter) samengedrukte lucht nodig in het remsysteem. Dat wordt met 1 compressor niet minder. Dat betekend dat die ene compressor dus veel meer moet werken, dus het dubbele van de tijd staat te draaien. Dan slijt die dus dubbel zo snel en verbruikt ook 2x zoveel energie. Tel daarbij op dat je mogelijk iets luchtlekkage hebt en uiteindelijk dus meer energie verbruikt. |
22-08-2024 08:31:47 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Dat is niet geheel waar. Een compressor slijt extra hard als er weinig tijd zit tussen in- en uitschakelen, zo heb ik mij laten vertellen. Het is niet ongebruikelijk om een compressor langer te laten draaien en overdruk gecontroleerd af te voeren naar buiten. Laatst bewerkt door treinfan op 22-08-2024 08:32 |
22-08-2024 09:30:58 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Daarnaast is het zo dat een moderne trein lang niet meer zoveel lucht verbruikt. Het enige moment dat dit vervelend is, is bij het doen van alle beproevingen aan het begin van de dag. |
22-08-2024 13:06:46 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Hey, SNG werkt prima, zolang je maar niet met gekoppelde stellen rijdt 😄 Maar goed, ze zijn druk bezig om dit te fixen, maar het schijnt best lastig te zijn. En het is natuurlijk geen reden om de SLT ook maar kapot te laten zijn. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
22-08-2024 18:05:34 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
22-08-2024 19:02:37 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Nou... |
02-09-2024 21:48:13 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Herstel was gereed, maar daarna is de 2469 in revisie gegaan. Aflevering ergens half september, is de verwachting. |
10-09-2024 12:22:35 | ||
---|---|---|
TurinNL
![]() |
Wat wordt er dan precies gereviseerd? |
10-09-2024 13:04:00 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
|
10-09-2024 13:09:57 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Neenee, het SLT heeft net de eerste revisie achter de rug en die moest de 2469 nog krijgen. Het geciteerde gerucht gaat over een grote revisie die zelfs nog voorbereid moet worden. Laatst bewerkt door broek53 op 10-09-2024 13:10 |
02-11-2024 09:30:45 1 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
SLT 2469 is weer terug in dienst sinds 26 oktober: |
04-11-2024 13:48:40 | ||
---|---|---|
TurinNL
![]() |
Weet iemand waar SLT S voor staat. Bijv. bij de 7300 serie staan er een paar ritten gepland met SLT |
04-11-2024 13:54:06 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Die laatste "S" staat voor Sandite-installatie |
04-11-2024 14:41:06 | ||
---|---|---|
TurinNL
![]() |
Oh ok bedankt |
16-12-2024 12:04:59 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Is het standaard dat bij een dienstregelingswisseling (zoals nu van 2024 naar 2025) dat de reisinfo van elke SLT niet (meer) werkt? Heeft dat te maken met een software-update ofzo? |
16-12-2024 12:43:23 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Min of meer een jaarlijks terugkerend probleem idd |
16-12-2024 20:37:35 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het RIS-systeem in de SLT is vrij ouderwets, het is niet "connected" zoals het geval is bij de rest van de NS-vloot. |
23-04-2025 17:55:34 3 | ||
---|---|---|
BusNL
![]() |
Stel 2413 heeft (net zoals de andere NS sprinters) nog maar aan één kant eerste klas zitten. De andere kant is tweede klasse geworden. |
23-04-2025 18:12:29 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Ik zou SLT 6, SNG4 en de Fllrts niet onder de noemer " net als de rest" willen scharen. |
23-04-2025 18:40:41 1 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
NS is goed bezig de 1e klasse reiziger de trein uit te jagen. |
23-04-2025 18:52:18 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Gaat dat later ook met de SNG-4 en FLIRT-4 gebeuren? Naar mijn idee heeft SNG-4 ongeveer evenveel capaciteit als een SLT-4. |
23-04-2025 19:14:53 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Bij SNG zijn het de drietjes waar slechts aan één kant eerste klasse aanwezig is. In de viertjes zit in beide kopbakken eerste klas. Bij FLIRT zit er bij zowel de drietjes als de viertjes 1e klas achter de cabine. |
23-04-2025 19:19:47 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Precies daarom ook die vraag. Als een SLT 4 nog maar aan 1 kant eerste klas heeft, worden de SNG 4 en Flirt 4 dan ook omgebouwd? |
23-04-2025 19:48:41 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Ja, er worden er meer gewijzigd maar ik weet bij Flirt niet uit mijn hoofd of Flirt 4 ook wordt aangepast. |
23-04-2025 20:27:03 1 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Wie wilt er eerlijk gezegd nou 40% meer betalen om in precies het zelfde stoel te gaan zitten waarbij het enige wat je krijgt zijn lees lampjes in de bagage rekken en een midden leuning. Ik vind het wel goed dat er meer 2e klasse terug komt, net als bij de 6 SLT, geen enkele sprinter heeft een toegevoegde 1e klas waarde, alles is precies het zelfde behalve ene midden leuning.. Laatst bewerkt door GerritJan op 23-04-2025 20:28 |
23-04-2025 20:33:25 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Alle flirts hebben nu een gele front, hoe zit het met de SLT? |
23-04-2025 20:39:59 2 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
De toegevoegde waarde van 1e klas in een sprinter was tot dusverre dat je voor 40% extra een "gegarandeerde" kans op een zitplaats had. Maar als de hoeveelheid eersteklas gehalveerd wordt, daalt die kans ook en voegt 1e klas inderdaad niets meer toe. |
23-04-2025 21:08:47 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Volgens mij krijgt die het pas bij de midlife revisie (Wanneer deze flow wordt). Ik ga er eerlijk gezegd niet meer vanuit dat SLT in de huidige sprinterkleuren een gele front zal krijgen, de trein is immers prima zichtbaar. |
23-04-2025 21:10:52 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Daarbij zijn er mensen die het grootste gedeelte met een intercity afleggen en het laatste stuk met de sprinter. Je eerste klas abonnement betaal je ook voor het gehele traject. |
![]() |
advertentie |
23-04-2025 21:17:22 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Nee dat staat niet op het programma. |
23-04-2025 21:56:19 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
En omdat er wel een prestatie-indicator voor zitplaatskansen in de tweede klas is opgenomen in de lopende Hoofdrailnet Concessie, maar niet voor de eerste klas, is het voor NS zelfs handiger om het aantal stoelen in de eerste klas tot één (1) te reduceren... |
23-04-2025 22:45:33 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Een vierdelige SLT zit qua lengte dichter bij een SNG-III of een FLIRT-III. De vierdelige varianten van laatstgenoemden komen qua lengte ongeveer overeen met hoe lang een vijfdelige SLT zou zijn. |
24-04-2025 15:10:35 1 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Dat is overigens niet waar. Een SNG-4 is 'maar' 5 meter langer dan een SLT-4 en zit qua capaciteit ongeveer gelijk aan elkaar omdat SNG meer beenruimte heeft. Laatst bewerkt door Anoniem9 op 24-04-2025 15:12 |
24-04-2025 15:14:06 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
En dan nog blijft de vraag waarom men dat alleen bij SLT-4 doet en niet bij de FLIRT-3/4 en SNG-4. |
24-04-2025 17:27:23 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Er moet ergens begonnen worden. Wat ook meespeelt is de capaciteit van de (lijn)werkplaats, zowel ruimte als inzet monteurs en voldoende voorraad hebben van materialen. Wacht maar af, SNG4 zal ook wel volgen om de verhouding minder scheef te maken. En ongetwijfeld zal de Flirt ook wel aangepast worden, vooral bij de driedelige ligt de verhouding heel erg scheef. Overigens betreft het niet alleen het stoptrein materieel (sorry, "Sprinter"). Ook de verhouding bij IRM1 en DDZ mag wel aangepast worden aan de vraag. |
11-05-2025 01:19:10 2 | ||
---|---|---|
Arman3428
![]() |
Vanaf deze maand zullen alle 4 delige SLT's een van hun 1e klas gedeeltes verliezen, deze word aan een zijde gedeclasseerd naar 2e klas, verwacht word dat in augustus 2025 de ombouw afgerond is. |
11-05-2025 08:46:52 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Weet je toevallig ook aan welke kant de eerste klas verdwijnt, is dat in de kopbak naast de bak met stroomafnemers, of aan het andere eind van het treinstel? |
11-05-2025 23:04:27 | ||
---|---|---|
Arman3428
![]() |
Nee het is mij niet bekend aan welke kant ze het gaan doen. |
13-05-2025 23:26:17 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
www.spoorforum.nl geen idee hoe betrouwbaar deze forum is ik vind het pas net maar dit zegt men over de SLT': ''Coating SLT |
14-05-2025 08:09:35 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
De berichten zijn correct. Als aanvulling: andere treinen hebben net zo een coating nodig, want smerig op dezelfde wijze. Echter is daar geen geld voor. |
23-05-2025 23:49:52 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Flirt-3 en SNG-4 komen aan de beurt als men klaar is met SLT-4. |
26-05-2025 07:51:02 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
NS heeft er nu ook een nieuwsbericht over gemaakt. nieuws.ns.nl |
26-05-2025 11:12:10 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Jammer dat ze wel liegen over de cijfers qua gebruik van eerste klas in de spits.. |
26-05-2025 11:44:39 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Zo zo jij durft nogal stelling te nemen met de kreet 'liegen', heb jij dan zelf andere telgegevens van ALLE spitsritten? Het 'probleem' zit 'm er waarschijnlijk in dat een gemiddelde helemaal niks zegt bij sprinterritten. Het zou me niks verbazen als de gemiddelde bezetting van 2e klas zitplaatsen in sprinters in de spits ook maar iets van 30% zou zijn. Want wat is het geval: vaak is er een spitsrichting en een tegenspitsrichting, in de tegenspitsrichting is de bezetting vaak zeer laag. En zelfs in de spitsrichting ligt de gemiddelde bezetting vaak laag omdat de trein relatief leeg vanaf het beginpunt start en kort bij z'n eindpunt pas vol zit. Dus die 10% zou dan goed kunnen kloppen maar is in zichzelf dan geen steekhoudend argument om 1e klasplekken weg te halen.
|
26-05-2025 17:18:47 | ||
---|---|---|
anlern
![]() |
|
26-05-2025 18:20:29 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dan is er, om zo te zeggen, toch wel behoefte aan de 1e klasse.... |
26-05-2025 18:55:14 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Hartstikke leuk die extra stoelen, maar wat is de achterliggende gedachte? De NS heeft geen geld en kan toch deze wijziging doen. Conducteurs die minder boetes hoeven op te leggen, waardoor ze mee kunnen controleren? Extra reizigers aan trekken? Of verteld de NS niet het gehele verhaal en is dit een opmaat naar kortere treinen omdat rekenkundig het aantal dan in een stelletje minder passen? Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
26-05-2025 19:06:24 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Er wordt al vaak genoeg een SLT-4 ipv een SLT-6 ingezet dus misschien om een beetje de capaciteit te compenseren zodat er minder of geen reizigers achter gelaten te hoeven worden. |
26-05-2025 22:58:38 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Ik snap NS wel,als ik hier in Brabant de sprinters zie rondrijden,is de 1e klas vaak maar met een paar mensen gevuld,terwijl de 2e klas goed vol zit |
26-05-2025 23:14:58 3 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
|
27-05-2025 05:56:47 2 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Zullen we het hier over SLT hebben? Er is een topic over deklasseren. |
28-05-2025 08:04:46 | ||
---|---|---|
TurinNL
![]() |
De 2417 zag ik eerder vandaag met een 1ste klas minder rondrijden. Deze heeft die revisie dus ook al gehad |
28-05-2025 10:16:29 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Een wijziging van een paar banken, maakt nog geen revisie hoor :) |
28-05-2025 11:25:24 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
TurinNL heeft het ook over DIE revisie. |
01-06-2025 13:02:28 1 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
|
01-06-2025 13:29:29 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Dankjewel! |
04-06-2025 09:52:28 2 | ||
---|---|---|
TurinNL
![]() |
Treinstellen met nog maar één 1ste klas tot nu toe: Dit zijn de stellen die bij mij bekend zijn met nog maar 1 eerste klas |
04-06-2025 17:42:43 1 | ||
---|---|---|
Leo
![]() |
Ook de 2465 rijdend in 8852 nog maar één 1ste klas. |
05-06-2025 18:32:41 | ||
---|---|---|
Leo
![]() |
Vanmiddag de 2442 rijdend in 6961 met nog maar één 1ste klas. |
12-06-2025 14:17:14 | ||
---|---|---|
TurinNL
![]() |
2406 gezien is ook gedeklassificeerd, gezien als 6944 |
14-06-2025 07:58:26 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Er lijkt nu wel schot in deze CW te komen, treinstel 2444 is al behandeld. |
14-06-2025 14:08:37 | ||
---|---|---|
TurinNL
![]() |
Bij mij bekende stellen met een eerste klas minder (14-6-2025) 2406, 2412, 2413, 2417, 2427, 2442, 2443, 2444, 2456, 2465 |
14-06-2025 20:09:27 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Treinstel 2420 kan ook aan het lijstje worden toegevoegd als behandeld na CW. |
20-06-2025 09:43:26 | ||
---|---|---|
Leo
![]() |
Ook de 2441 en 2468 kunnen worden toegevoegd aan het lijstje, kwamen gisteren voorbij in Ut. |
20-06-2025 17:05:32 | ||
---|---|---|
erwin_6610
![]() |
De 2411 kan ook op het lijstje, zag hem als 4058 te Rtd |
20-06-2025 17:29:54 | ||
---|---|---|
TurinNL
![]() |
2407 ook een 1ste klas minder |
23-06-2025 11:42:27 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Weet iemand wat er met de SLTs aan de hand is? Opvallend genoeg zie ik de laatste paar dagen veel losse 4tjes ipv 6jes of gekoppelde treinstellen op o.a. 5500, 4900/5700 en andere trajecten. Natuurlijk komen viertjes weleens voor ipv zesjes maar dit is wel erg veel. |
23-06-2025 20:38:34 | ||
---|---|---|
anlern
![]() |
Dat is gewoon planmatig toch? Laatst bewerkt door anlern op 23-06-2025 20:38 |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): SLT |
![]() |