Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
19-08-2024 15:25:13
broek53
broek53

Ik zeg ook niet dat het met VIRM-4 niet gaat gebeuren, maar dat weet ik niet en hier gaat het over SLT. Van SLT wordt hardop uitgesproken dat versobering in die zin serieus wordt overwogen.

 

19-08-2024 15:36:05
thom
thom

Quote
alle46 (19-08-2024 13:01:48):


En waarom dan wel overschilderen. Kost ook geld. En NS met dat eeuwige geel....


Omdat een verflaag ook de bescherming biedt aan je onderliggende casco, en dus niet alleen de functie heeft van een leuk kleurtje.

En op te duur is de levensduur van een verflaag ook op en aan vervanging toe.

 

19-08-2024 15:56:58
broek53
broek53

Quote
Talbot (19-08-2024 10:09:44):


De SLT-IV 2469 staat inmiddels al meer dan een jaar defect, deze heeft naar wat ik begrepen heb een defecte snelschakelaar. Iemand die de (eventuele) voortgang/het lot van dit stel weet?


Heeft bovenleiding op het dak gehad die er doorheen is gegaan, waardoor ook een deel van de bekabeling moest worden vervangen, naast herstel van het dak waarvoor Siemens langs moest komen. Herstel schijnt nu op een oor na gevild.

 

19-08-2024 17:35:07
R1-2010
R1-2010

Quote
mtlx (19-08-2024 13:14:52):


Uiteraard krijgt SLT gewoon ETCS. Het is echter een project dat losstaat van modernisering voor zover ik weet.



Zo uiteraard is dat niet (meer).

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-08-2024 18:25:25 4
thom
thom

Laten we het gewoon eens lekker afwachten, in plaats van gespeculeer ;)

 

19-08-2024 20:22:42
R1-2010
R1-2010

Ik speculeer niet, ik geef aan wat de stand van het moment is. Dat inzichten kunnen veranderen , ach, dat hoort bij het spoor….

 

19-08-2024 21:52:16
geert
geert

Quote
R1-2010 (19-08-2024 17:35:07):


Quote
mtlx (19-08-2024 13:14:52):


Uiteraard krijgt SLT gewoon ETCS. Het is echter een project dat losstaat van modernisering voor zover ik weet.



Zo uiteraard is dat niet (meer).


Gezien alle vertraging in de aanleg van ETCS in de infrastructuur ook wel logisch, voordat er echt grote beperkingen komen op inzet met alleen ATB zitten we toch in de mid-30 jaren en is SLT 30 jaar oud.

 

20-08-2024 10:26:55
mdeen
mdeen

Quote
stefanvw14 (19-08-2024 13:02:47):


Quote
R1-2010 (19-08-2024 12:12:15):


En geen ERTMS…



Geen ERTMS dan heeft de SLT straks wel een erg selectief gebied in de toekomst...



Mogen we voorspellen hoezeer het inzetgebied van SLT is ingeperkt door het niet inbouwen van ERTMS als ze met pensioen gaan in 2045 of zo?

Ik voorspel: niet.

 

20-08-2024 18:55:17
Anoniem9
Anoniem9

Quote
geert (19-08-2024 21:52:16):


Quote
R1-2010 (19-08-2024 17:35:07):


Quote
mtlx (19-08-2024 13:14:52):


Uiteraard krijgt SLT gewoon ETCS. Het is echter een project dat losstaat van modernisering voor zover ik weet.



Zo uiteraard is dat niet (meer).


Gezien alle vertraging in de aanleg van ETCS in de infrastructuur ook wel logisch, voordat er echt grote beperkingen komen op inzet met alleen ATB zitten we toch in de mid-30 jaren en is SLT 30 jaar oud.


Nou, volgens mij krijgt VIRM4 dat ook dus dan zal SLT het ook wel krijgen ga ik vanuit.
Wat zijn we toch allemaal lekker negatief over de SLT zeg, tjongejonge..
En sowieso allemaal dingen gaan verzinnen terwijl we nog helemaal van NIKS weten, zeg dan ook gewoon niks.



Laatst bewerkt door Anoniem9 op 20-08-2024 18:56
 

20-08-2024 19:28:17
geert
geert

Volgens mij is daar ook nog geen besluit over idem over de renovatie van VIRM-4, maar dat is voor een ander topic.

Ik zou de opmerkingen realistisch willen noemen, niet negatief. En als het geld op is, zijn de eerste investeringsvoorstellen die er aan zitten te komen altijd de sjaak, zo werkt dat in ieder bedrijf

 

20-08-2024 22:08:11
stefanvw14
stefanvw14

Over de VIRM4 is al ruim 1,5 jaar terug een beslissing genomen nieuws.ns.nl

 

21-08-2024 10:40:19
thom
thom

Het hele woord ETCS of ERMTS komt in dat artikel niet voor, dus dat zegt niet dat dat er dan ook daadwerkelijk inkomt, en zo'n renovatie is altijd nogwel uit te kleden als het budget er niet is.



Laatst bewerkt door thom op 21-08-2024 10:40
 

21-08-2024 11:48:34
Anoniem9
Anoniem9

Quote
thom (21-08-2024 10:40:19):


Het hele woord ETCS of ERMTS komt in dat artikel niet voor, dus dat zegt niet dat dat er dan ook daadwerkelijk inkomt, en zo'n renovatie is altijd nogwel uit te kleden als het budget er niet is.


Tegelijkertijd is het ook pure onzin om te zeggen dat SLT alleen een technische revisie krijgt en flow kleurstelling.
Straks zijn er nog mensen die beweren dat SLT helemaal geen flow meer krijgt. xD

 

21-08-2024 12:15:36 1
geert
geert

Dat is geen onzin, dat is een optie gedeeld door iemand hier die zijn interne bronnen bij NS goed op orde heeft

 

21-08-2024 17:01:17
treinhobby
treinhobby

En de bekleding is bij de SLT al een paar jaar geleden vervangen. Net als toilet inbouw pas veel later gedaan is.

Dus zoveel revisie hoeft er qua reizigers gedeelte ook niet gedaan te worden.

 

21-08-2024 18:07:43
henri1972
henri1972

Quote
Anoniem9 (21-08-2024 11:48:34):


Quote
thom (21-08-2024 10:40:19):


Het hele woord ETCS of ERMTS komt in dat artikel niet voor, dus dat zegt niet dat dat er dan ook daadwerkelijk inkomt, en zo'n renovatie is altijd nogwel uit te kleden als het budget er niet is.


Tegelijkertijd is het ook pure onzin om te zeggen dat SLT alleen een technische revisie krijgt en flow kleurstelling.
Straks zijn er nog mensen die beweren dat SLT helemaal geen flow meer krijgt. xD


Hoe zou SLT in flow kleurstelling eruit moeten gaan zien?

 

21-08-2024 18:45:37
treinhobby
treinhobby

Zoiets zou kunnen (even naar beneden scrollen)...

community.ns.nl

 

21-08-2024 21:00:27
Anoniem9
Anoniem9

Quote
treinhobby (21-08-2024 17:01:17):


En de bekleding is bij de SLT al een paar jaar geleden vervangen. Net als toilet inbouw pas veel later gedaan is.

Dus zoveel revisie hoeft er qua reizigers gedeelte ook niet gedaan te worden.


Oh ja, dus je wilt lekker de reizigers verwarrend laten zijn omdat het reisinformatiesysteem en/of de omroep weer eens niet werkt? Leuk hoor.
En er is al genoeg haat naar de SLT. :(

 

21-08-2024 21:01:52
Anoniem9
Anoniem9

Quote
geert (21-08-2024 12:15:36):


Dat is geen onzin, dat is een optie gedeeld door iemand hier die zijn interne bronnen bij NS goed op orde heeft


Op dat punt wel ja, maar er is géén bron dat zegt dat SLT geen revisie meer krijgt.
En mocht het zo zijn dat SLT helemaal geen revisie meer krijgt (op het technische gedeelte na dan), kunnen ze die dingen wel meteen omschilderen in flow wat mij betreft.

 

21-08-2024 21:21:36
treinhobby
treinhobby

Quote
Anoniem9 (21-08-2024 21:00:27):


Quote
treinhobby (21-08-2024 17:01:17):


En de bekleding is bij de SLT al een paar jaar geleden vervangen. Net als toilet inbouw pas veel later gedaan is.

Dus zoveel revisie hoeft er qua reizigers gedeelte ook niet gedaan te worden.


Oh ja, dus je wilt lekker de reizigers verwarrend laten zijn omdat het reisinformatiesysteem en/of de omroep weer eens niet werkt? Leuk hoor.
En er is al genoeg haat naar de SLT. :(


Ten eerste heb in het woord reisinformatiesysteem totaal niet genoemd en ook niet iets dat zou suggereren dat dat niet vervangen zou hoeven worden en ten tweede, is het systeem in de SNG zoveel beter dan? Werkt ook vaker niet dan wel...



Laatst bewerkt door treinhobby op 21-08-2024 21:22
 

21-08-2024 21:41:22
Anoniem9
Anoniem9

Quote
treinhobby (21-08-2024 21:21:36):


Quote
Anoniem9 (21-08-2024 21:00:27):


Quote
treinhobby (21-08-2024 17:01:17):


En de bekleding is bij de SLT al een paar jaar geleden vervangen. Net als toilet inbouw pas veel later gedaan is.

Dus zoveel revisie hoeft er qua reizigers gedeelte ook niet gedaan te worden.


Oh ja, dus je wilt lekker de reizigers verwarrend laten zijn omdat het reisinformatiesysteem en/of de omroep weer eens niet werkt? Leuk hoor.
En er is al genoeg haat naar de SLT. :(


Ten eerste heb in het woord reisinformatiesysteem totaal niet genoemd en ook niet iets dat zou suggereren dat dat niet vervangen zou hoeven worden en ten tweede, is het systeem in de SNG zoveel beter dan? Werkt ook vaker niet dan wel...


Zo komt het bij mij wel enigzins over en zeggen andere leden bllijkbaar ook.
Maar ja, uiteindelijk kunnen we toch er niks van zeggen zolang we geen mooie goede bron hebben. :-)

 

22-08-2024 00:06:58 1
rolandrail
rolandrail

Quote
treinhobby (21-08-2024 17:01:17):


En de bekleding is bij de SLT al een paar jaar geleden vervangen. Net als toilet inbouw pas veel later gedaan is.

Dus zoveel revisie hoeft er qua reizigers gedeelte ook niet gedaan te worden.



De bekleding van de armleuningen is van diverse stellen al doorgesleten viel me afgelopen dagen op in meerdere stellen. Demontage lijkt me wel een besparende oplossing ;-)

 

22-08-2024 00:11:16
rolandrail
rolandrail

Quote
treinhobby (21-08-2024 21:21:36):


Quote
Anoniem9 (21-08-2024 21:00:27):


Quote
treinhobby (21-08-2024 17:01:17):


En de bekleding is bij de SLT al een paar jaar geleden vervangen. Net als toilet inbouw pas veel later gedaan is.

Dus zoveel revisie hoeft er qua reizigers gedeelte ook niet gedaan te worden.


Oh ja, dus je wilt lekker de reizigers verwarrend laten zijn omdat het reisinformatiesysteem en/of de omroep weer eens niet werkt? Leuk hoor.
En er is al genoeg haat naar de SLT. :(


Ten eerste heb in het woord reisinformatiesysteem totaal niet genoemd en ook niet iets dat zou suggereren dat dat niet vervangen zou hoeven worden en ten tweede, is het systeem in de SNG zoveel beter dan? Werkt ook vaker niet dan wel...



Omroepsysteem van SLT was niets mis mee tot ongeveer een jaar geleden. Iemand heeft ergens aangezeten in de software, waar die vanaf had moeten blijven.
De ellende is begonnen met de software update waarin ingesteld werd dat bij gecombineerde SLT's alleen van het voorste stel de compressor werkt. Een waardeloze maatregel.

 

22-08-2024 04:36:27
henri1972
henri1972

Wat is daar dan het nut van?

 

22-08-2024 07:12:46
VIRMm1
VIRMm1

Besparen op energie en besparen op slijtage van de compressor.

 

22-08-2024 08:03:15 1
treinhobby
treinhobby

Vreemde maatregel.

Je hebt een bepaalde hoeveelheid (liter) samengedrukte lucht nodig in het remsysteem. Dat wordt met 1 compressor niet minder.

Dat betekend dat die ene compressor dus veel meer moet werken, dus het dubbele van de tijd staat te draaien. Dan slijt die dus dubbel zo snel en verbruikt ook 2x zoveel energie.

Tel daarbij op dat je mogelijk iets luchtlekkage hebt en uiteindelijk dus meer energie verbruikt.

 

22-08-2024 08:31:47
treinfan
treinfan

Dat is niet geheel waar. Een compressor slijt extra hard als er weinig tijd zit tussen in- en uitschakelen, zo heb ik mij laten vertellen. Het is niet ongebruikelijk om een compressor langer te laten draaien en overdruk gecontroleerd af te voeren naar buiten.



Laatst bewerkt door treinfan op 22-08-2024 08:32
 

22-08-2024 09:30:58
MasterE
MasterE

Daarnaast is het zo dat een moderne trein lang niet meer zoveel lucht verbruikt. Het enige moment dat dit vervelend is, is bij het doen van alle beproevingen aan het begin van de dag.

 

22-08-2024 13:06:46
Marco
Marco

Quote
treinhobby (21-08-2024 21:21:36):


Ten eerste heb in het woord reisinformatiesysteem totaal niet genoemd en ook niet iets dat zou suggereren dat dat niet vervangen zou hoeven worden en ten tweede, is het systeem in de SNG zoveel beter dan? Werkt ook vaker niet dan wel...


Hey, SNG werkt prima, zolang je maar niet met gekoppelde stellen rijdt 😄

Maar goed, ze zijn druk bezig om dit te fixen, maar het schijnt best lastig te zijn. En het is natuurlijk geen reden om de SLT ook maar kapot te laten zijn.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-08-2024 18:05:34
rolandrail
rolandrail

Quote
MasterE (22-08-2024 09:30:58):


Daarnaast is het zo dat een moderne trein lang niet meer zoveel lucht verbruikt. Het enige moment dat dit vervelend is, is bij het doen van alle beproevingen aan het begin van de dag.



En bij het toch al snel verstorende combineren en splitsen op Ut sp 20/21.

 

22-08-2024 19:02:37
Anoniem9
Anoniem9

Quote
Marco (22-08-2024 13:06:46):


Quote
treinhobby (21-08-2024 21:21:36):


Ten eerste heb in het woord reisinformatiesysteem totaal niet genoemd en ook niet iets dat zou suggereren dat dat niet vervangen zou hoeven worden en ten tweede, is het systeem in de SNG zoveel beter dan? Werkt ook vaker niet dan wel...


Hey, SNG werkt prima, zolang je maar niet met gekoppelde stellen rijdt 😄

Maar goed, ze zijn druk bezig om dit te fixen, maar het schijnt best lastig te zijn. En het is natuurlijk geen reden om de SLT ook maar kapot te laten zijn.


Nou...
Met SNG heb ik ook met regelmaat (gehad) dat de koersborden raar deden of niet werken, dat de omroep niet werkte, etc.

 

02-09-2024 21:48:13
broek53
broek53

Quote
broek53 (19-08-2024 15:56:58):


Quote
Talbot (19-08-2024 10:09:44):


De SLT-IV 2469 staat inmiddels al meer dan een jaar defect, deze heeft naar wat ik begrepen heb een defecte snelschakelaar. Iemand die de (eventuele) voortgang/het lot van dit stel weet?


Heeft bovenleiding op het dak gehad die er doorheen is gegaan, waardoor ook een deel van de bekabeling moest worden vervangen, naast herstel van het dak waarvoor Siemens langs moest komen. Herstel schijnt nu op een oor na gevild.

Herstel was gereed, maar daarna is de 2469 in revisie gegaan. Aflevering ergens half september, is de verwachting.

 

10-09-2024 12:22:35
TurinNL
TurinNL

Wat wordt er dan precies gereviseerd?

 

10-09-2024 13:04:00
Muizeneus
Muizeneus

Quote
broek53 (19-08-2024 10:36:51):


Als we het over geruchten hebben: het uitgesproken gerucht is dat de versobering waarover in de kostenbesparingsvoorstellen nav de halfjaarcijfers wordt gesproken, het beperken van de grote revisie van SLT tot de techniek zal betreffen. Geen OBIS, geen nieuw interieur.



 

10-09-2024 13:09:57
broek53
broek53

Neenee, het SLT heeft net de eerste revisie achter de rug en die moest de 2469 nog krijgen. Het geciteerde gerucht gaat over een grote revisie die zelfs nog voorbereid moet worden.



Laatst bewerkt door broek53 op 10-09-2024 13:10
 

02-11-2024 09:30:45 1
Anoniem9
Anoniem9

SLT 2469 is weer terug in dienst sinds 26 oktober:
treinposities.nl

 

04-11-2024 13:48:40
TurinNL
TurinNL

Weet iemand waar SLT S voor staat. Bijv. bij de 7300 serie staan er een paar ritten gepland met SLT

 

04-11-2024 13:54:06
vrijgezel
vrijgezel

Die laatste "S" staat voor Sandite-installatie

 

04-11-2024 14:41:06
TurinNL
TurinNL

Quote
vrijgezel (04-11-2024 13:54:06):


Die laatste 'S' staat voor Sandite-installatie


Oh ok bedankt

 

16-12-2024 12:04:59
Anoniem9
Anoniem9

Is het standaard dat bij een dienstregelingswisseling (zoals nu van 2024 naar 2025) dat de reisinfo van elke SLT niet (meer) werkt? Heeft dat te maken met een software-update ofzo?
Ik zag namelijk dat er bij elke SLT de koersborden aan de buitenkant van de trein op 'uit' stonden en ook vanbinnen.

 

16-12-2024 12:43:23
marciekemp
marciekemp

Min of meer een jaarlijks terugkerend probleem idd

 

16-12-2024 20:37:35 1
AlexNL
AlexNL

Het RIS-systeem in de SLT is vrij ouderwets, het is niet "connected" zoals het geval is bij de rest van de NS-vloot.

 

23-04-2025 17:55:34 3
BusNL
BusNL

Stel 2413 heeft (net zoals de andere NS sprinters) nog maar aan één kant eerste klas zitten. De andere kant is tweede klasse geworden.

 

23-04-2025 18:12:29
cuneo56
cuneo56

Ik zou SLT 6, SNG4 en de Fllrts niet onder de noemer " net als de rest" willen scharen.

 

23-04-2025 18:40:41 1
henri1972
henri1972

Quote
BusNL (23-04-2025 17:55:34):


Stel 2413 heeft (net zoals de andere NS sprinters) nog maar aan één kant eerste klas zitten. De andere kant is tweede klasse geworden.


NS is goed bezig de 1e klasse reiziger de trein uit te jagen.

 

23-04-2025 18:52:18
Anoniem9
Anoniem9

Quote
BusNL (23-04-2025 17:55:34):


Stel 2413 heeft (net zoals de andere NS sprinters) nog maar aan één kant eerste klas zitten. De andere kant is tweede klasse geworden.


Gaat dat later ook met de SNG-4 en FLIRT-4 gebeuren? Naar mijn idee heeft SNG-4 ongeveer evenveel capaciteit als een SLT-4.

 

23-04-2025 19:14:53
AlexNL
AlexNL

Bij SNG zijn het de drietjes waar slechts aan één kant eerste klasse aanwezig is. In de viertjes zit in beide kopbakken eerste klas. Bij FLIRT zit er bij zowel de drietjes als de viertjes 1e klas achter de cabine.

 

23-04-2025 19:19:47
treinhobby
treinhobby

Precies daarom ook die vraag.

Als een SLT 4 nog maar aan 1 kant eerste klas heeft, worden de SNG 4 en Flirt 4 dan ook omgebouwd?

 

23-04-2025 19:48:41
Daan!
Daan!

Ja, er worden er meer gewijzigd maar ik weet bij Flirt niet uit mijn hoofd of Flirt 4 ook wordt aangepast.

 

23-04-2025 20:27:03 1
GerritJan
GerritJan

NS is goed bezig de 1e klasse reiziger de trein uit te jagen.


Wie wilt er eerlijk gezegd nou 40% meer betalen om in precies het zelfde stoel te gaan zitten waarbij het enige wat je krijgt zijn lees lampjes in de bagage rekken en een midden leuning. Ik vind het wel goed dat er meer 2e klasse terug komt, net als bij de 6 SLT, geen enkele sprinter heeft een toegevoegde 1e klas waarde, alles is precies het zelfde behalve ene midden leuning..



Laatst bewerkt door GerritJan op 23-04-2025 20:28
 

23-04-2025 20:33:25
GerritJan
GerritJan

Alle flirts hebben nu een gele front, hoe zit het met de SLT?

 

23-04-2025 20:39:59 2
Muizeneus
Muizeneus

Quote
GerritJan (23-04-2025 20:27:03):


NS is goed bezig de 1e klasse reiziger de trein uit te jagen.


Wie wilt er eerlijk gezegd nou 40% meer betalen om in precies het zelfde stoel te gaan zitten waarbij het enige wat je krijgt zijn lees lampjes in de bagage rekken en een midden leuning. Ik vind het wel goed dat er meer 2e klasse terug komt, net als bij de 6 SLT, geen enkele sprinter heeft een toegevoegde 1e klas waarde, alles is precies het zelfde behalve ene midden leuning..


De toegevoegde waarde van 1e klas in een sprinter was tot dusverre dat je voor 40% extra een "gegarandeerde" kans op een zitplaats had. Maar als de hoeveelheid eersteklas gehalveerd wordt, daalt die kans ook en voegt 1e klas inderdaad niets meer toe.

 

23-04-2025 21:08:47
Anoniem9
Anoniem9

Quote
GerritJan (23-04-2025 20:33:25):


Alle flirts hebben nu een gele front, hoe zit het met de SLT?


Volgens mij krijgt die het pas bij de midlife revisie (Wanneer deze flow wordt). Ik ga er eerlijk gezegd niet meer vanuit dat SLT in de huidige sprinterkleuren een gele front zal krijgen, de trein is immers prima zichtbaar.

 

23-04-2025 21:10:52
treinhobby
treinhobby

Daarbij zijn er mensen die het grootste gedeelte met een intercity afleggen en het laatste stuk met de sprinter.

Je eerste klas abonnement betaal je ook voor het gehele traject.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-04-2025 21:17:22
train85
train85

Quote
Anoniem9 (23-04-2025 18:52:18):


Quote
BusNL (23-04-2025 17:55:34):


Stel 2413 heeft (net zoals de andere NS sprinters) nog maar aan één kant eerste klas zitten. De andere kant is tweede klasse geworden.


Gaat dat later ook met de SNG-4 en FLIRT-4 gebeuren? Naar mijn idee heeft SNG-4 ongeveer evenveel capaciteit als een SLT-4.


Nee dat staat niet op het programma.

 

23-04-2025 21:56:19
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
Muizeneus (23-04-2025 20:39:59):


De toegevoegde waarde van 1e klas in een sprinter was tot dusverre dat je voor 40% extra een 'gegarandeerde' kans op een zitplaats had. Maar als de hoeveelheid eersteklas gehalveerd wordt, daalt die kans ook en voegt 1e klas inderdaad niets meer toe.


En omdat er wel een prestatie-indicator voor zitplaatskansen in de tweede klas is opgenomen in de lopende Hoofdrailnet Concessie, maar niet voor de eerste klas, is het voor NS zelfs handiger om het aantal stoelen in de eerste klas tot één (1) te reduceren...

 

23-04-2025 22:45:33
AlexNL
AlexNL

Quote
treinhobby (23-04-2025 19:19:47):


Precies daarom ook die vraag.

Als een SLT 4 nog maar aan 1 kant eerste klas heeft, worden de SNG 4 en Flirt 4 dan ook omgebouwd?


Een vierdelige SLT zit qua lengte dichter bij een SNG-III of een FLIRT-III. De vierdelige varianten van laatstgenoemden komen qua lengte ongeveer overeen met hoe lang een vijfdelige SLT zou zijn.

 

24-04-2025 15:10:35 1
Anoniem9
Anoniem9

Dat is overigens niet waar. Een SNG-4 is 'maar' 5 meter langer dan een SLT-4 en zit qua capaciteit ongeveer gelijk aan elkaar omdat SNG meer beenruimte heeft.
Een SNG-3 is ongeveer 60 meter lang en SLT-4 ongeveer afgerond 70 meter waardoor SLT-4 alsnog dichterbij de SNG-4 zit.



Laatst bewerkt door Anoniem9 op 24-04-2025 15:12
 

24-04-2025 15:14:06
Anoniem9
Anoniem9

Quote
Jeroen1740 (23-04-2025 21:56:19):


Quote
Muizeneus (23-04-2025 20:39:59):


De toegevoegde waarde van 1e klas in een sprinter was tot dusverre dat je voor 40% extra een 'gegarandeerde' kans op een zitplaats had. Maar als de hoeveelheid eersteklas gehalveerd wordt, daalt die kans ook en voegt 1e klas inderdaad niets meer toe.


En omdat er wel een prestatie-indicator voor zitplaatskansen in de tweede klas is opgenomen in de lopende Hoofdrailnet Concessie, maar niet voor de eerste klas, is het voor NS zelfs handiger om het aantal stoelen in de eerste klas tot één (1) te reduceren...


En dan nog blijft de vraag waarom men dat alleen bij SLT-4 doet en niet bij de FLIRT-3/4 en SNG-4.

 

24-04-2025 17:27:23
vrijgezel
vrijgezel

Er moet ergens begonnen worden. Wat ook meespeelt is de capaciteit van de (lijn)werkplaats, zowel ruimte als inzet monteurs en voldoende voorraad hebben van materialen.

Wacht maar af, SNG4 zal ook wel volgen om de verhouding minder scheef te maken. En ongetwijfeld zal de Flirt ook wel aangepast worden, vooral bij de driedelige ligt de verhouding heel erg scheef.

Overigens betreft het niet alleen het stoptrein materieel (sorry, "Sprinter"). Ook de verhouding bij IRM1 en DDZ mag wel aangepast worden aan de vraag.

 

11-05-2025 01:19:10 2
Arman3428
Arman3428

Vanaf deze maand zullen alle 4 delige SLT's een van hun 1e klas gedeeltes verliezen, deze word aan een zijde gedeclasseerd naar 2e klas, verwacht word dat in augustus 2025 de ombouw afgerond is.

 

11-05-2025 08:46:52
treinfan
treinfan

Weet je toevallig ook aan welke kant de eerste klas verdwijnt, is dat in de kopbak naast de bak met stroomafnemers, of aan het andere eind van het treinstel?

 

11-05-2025 23:04:27
Arman3428
Arman3428

Nee het is mij niet bekend aan welke kant ze het gaan doen.

 

13-05-2025 23:26:17
GerritJan
GerritJan

www.spoorforum.nl geen idee hoe betrouwbaar deze forum is ik vind het pas net maar dit zegt men over de SLT': ''Coating SLT
Het HURT-team onderzocht of coating helpt bij de SLT. Door de coating is het oppervlak gladder, waardoor vuil zich minder hecht. Het vuil op een gecoate trein is daarna eenvoudiger en sneller te verwijderen. Hierdoor blijft de trein langer schoon, in ieder geval lang genoeg om de termijn tot het KCO schoon genoeg door te komen.
Treinmodernisering in Haarlem gaan vanaf 2026 de vuilwerende coating op SLT's aanbrengen tijdens de revisiebeurt van deze treinen. Onderzoek naar de mogelijkheden van coating op andere treinen zoals de Flirt HRN, SNG en ICNG hebben uitgewezen dat coating voor deze treinen niet nodig is.''

 

14-05-2025 08:09:35
Ysbergsla
Ysbergsla

De berichten zijn correct.

Als aanvulling: andere treinen hebben net zo een coating nodig, want smerig op dezelfde wijze. Echter is daar geen geld voor.

 

23-05-2025 23:49:52
rolandrail
rolandrail

Quote
Anoniem9 (24-04-2025 15:14:06):


Quote
Jeroen1740 (23-04-2025 21:56:19):


Quote
Muizeneus (23-04-2025 20:39:59):


De toegevoegde waarde van 1e klas in een sprinter was tot dusverre dat je voor 40% extra een 'gegarandeerde' kans op een zitplaats had. Maar als de hoeveelheid eersteklas gehalveerd wordt, daalt die kans ook en voegt 1e klas inderdaad niets meer toe.


En omdat er wel een prestatie-indicator voor zitplaatskansen in de tweede klas is opgenomen in de lopende Hoofdrailnet Concessie, maar niet voor de eerste klas, is het voor NS zelfs handiger om het aantal stoelen in de eerste klas tot één (1) te reduceren...


En dan nog blijft de vraag waarom men dat alleen bij SLT-4 doet en niet bij de FLIRT-3/4 en SNG-4.


Flirt-3 en SNG-4 komen aan de beurt als men klaar is met SLT-4.

 

26-05-2025 07:51:02
mat64Hidde
mat64Hidde

NS heeft er nu ook een nieuwsbericht over gemaakt. nieuws.ns.nl

 

26-05-2025 11:12:10
Anoniem9
Anoniem9

Jammer dat ze wel liegen over de cijfers qua gebruik van eerste klas in de spits..
In een SLT is dat z'n beetje 4 mensen in eerste klas en zelfs het rustigste SLT traject waar ik dagelijks op reis heeft gemiddeld in de spits meer eerste klas reizigers dan dat...

 

26-05-2025 11:44:39 1
Muizeneus
Muizeneus

Zo zo jij durft nogal stelling te nemen met de kreet 'liegen', heb jij dan zelf andere telgegevens van ALLE spitsritten? Het 'probleem' zit 'm er waarschijnlijk in dat een gemiddelde helemaal niks zegt bij sprinterritten. Het zou me niks verbazen als de gemiddelde bezetting van 2e klas zitplaatsen in sprinters in de spits ook maar iets van 30% zou zijn. Want wat is het geval: vaak is er een spitsrichting en een tegenspitsrichting, in de tegenspitsrichting is de bezetting vaak zeer laag. En zelfs in de spitsrichting ligt de gemiddelde bezetting vaak laag omdat de trein relatief leeg vanaf het beginpunt start en kort bij z'n eindpunt pas vol zit. Dus die 10% zou dan goed kunnen kloppen maar is in zichzelf dan geen steekhoudend argument om 1e klasplekken weg te halen.

 

26-05-2025 17:18:47
anlern
anlern

Quote
Anoniem9 (26-05-2025 11:12:10):


Jammer dat ze wel liegen over de cijfers qua gebruik van eerste klas in de spits..
In een SLT is dat z'n beetje 4 mensen in eerste klas en zelfs het rustigste SLT traject waar ik dagelijks op reis heeft gemiddeld in de spits meer eerste klas reizigers dan dat...



Er word niet gelogen over de cijfers.
Heb jij iedereen die in de 1e klas plaatsneemt gecontroleerd op een 1e klas vervoersbewijs?
De cijfers zijn gebaseerd op inchecks en ipsos controles. De cijfers zijn niet gebaseerd op het blote oog.

(Ik bedoel te zeggen dat er veel mensen plaatsnemen in de 1e klas met een 2e klas vervoersbewijs)

 

26-05-2025 18:20:29
sjoerd
sjoerd

Dan is er, om zo te zeggen, toch wel behoefte aan de 1e klasse....

 

26-05-2025 18:55:14
kleine_man
kleine_man

Hartstikke leuk die extra stoelen, maar wat is de achterliggende gedachte? De NS heeft geen geld en kan toch deze wijziging doen.

Conducteurs die minder boetes hoeven op te leggen, waardoor ze mee kunnen controleren?

Extra reizigers aan trekken?

Of verteld de NS niet het gehele verhaal en is dit een opmaat naar kortere treinen omdat rekenkundig het aantal dan in een stelletje minder passen?




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

26-05-2025 19:06:24
Anoniem9
Anoniem9

Er wordt al vaak genoeg een SLT-4 ipv een SLT-6 ingezet dus misschien om een beetje de capaciteit te compenseren zodat er minder of geen reizigers achter gelaten te hoeven worden.

 

26-05-2025 22:58:38
scooter
scooter

Ik snap NS wel,als ik hier in Brabant de sprinters zie rondrijden,is de 1e klas vaak maar met een paar mensen gevuld,terwijl de 2e klas goed vol zit

 

26-05-2025 23:14:58 3
thom
thom

Quote
Muizeneus (26-05-2025 11:44:39):


Zo zo jij durft nogal stelling te nemen met de kreet 'liegen', heb jij dan zelf andere telgegevens van ALLE spitsritten? Het 'probleem' zit 'm er waarschijnlijk in dat een gemiddelde helemaal niks zegt bij sprinterritten. Het zou me niks verbazen als de gemiddelde bezetting van 2e klas zitplaatsen in sprinters in de spits ook maar iets van 30% zou zijn. Want wat is het geval: vaak is er een spitsrichting en een tegenspitsrichting, in de tegenspitsrichting is de bezetting vaak zeer laag. En zelfs in de spitsrichting ligt de gemiddelde bezetting vaak laag omdat de trein relatief leeg vanaf het beginpunt start en kort bij z'n eindpunt pas vol zit. Dus die 10% zou dan goed kunnen kloppen maar is in zichzelf dan geen steekhoudend argument om 1e klasplekken weg te halen.



Dat lijkt mij een steeds groter probleem vandaag de dag, roepen dat resultaten van een onderzoek allemaal niet kloppen, zonder zelf ook maar enig onderzoek gedaan te hebben of enige concrete beargumentering te gebruiken.

 

27-05-2025 05:56:47 2
ToH
ToH

Zullen we het hier over SLT hebben? Er is een topic over deklasseren.

 

28-05-2025 08:04:46
TurinNL
TurinNL

De 2417 zag ik eerder vandaag met een 1ste klas minder rondrijden. Deze heeft die revisie dus ook al gehad

 

28-05-2025 10:16:29
thom
thom

Een wijziging van een paar banken, maakt nog geen revisie hoor :)

 

28-05-2025 11:25:24
sjoerd
sjoerd

TurinNL heeft het ook over DIE revisie.

 

01-06-2025 13:02:28 1
vrijgezel
vrijgezel

Quote
treinfan (11-05-2025 08:46:52):


Weet je toevallig ook aan welke kant de eerste klas verdwijnt, is dat in de kopbak naast de bak met stroomafnemers, of aan het andere eind van het treinstel?



Ik heb treinstel 2417 van dichtbij gezien (deze is dus ook al aangepast); bij cabine 1 is de aanpassing. Het is de bak waar nog een tussenrijtuig aan zit voor het tussenrijtuig met stroomafnemers, snelschakelaar, compressor en WC bereikt wordt.

 

01-06-2025 13:29:29
treinfan
treinfan

Dankjewel!

 

04-06-2025 09:52:28 2
TurinNL
TurinNL

Treinstellen met nog maar één 1ste klas tot nu toe:
2412
2413
2417
2456

Dit zijn de stellen die bij mij bekend zijn met nog maar 1 eerste klas

 

04-06-2025 17:42:43 1
Leo
Leo

Ook de 2465 rijdend in 8852 nog maar één 1ste klas.

 

05-06-2025 18:32:41
Leo
Leo

Vanmiddag de 2442 rijdend in 6961 met nog maar één 1ste klas.

 

12-06-2025 14:17:14
TurinNL
TurinNL

2406 gezien is ook gedeklassificeerd, gezien als 6944

 

14-06-2025 07:58:26
vrijgezel
vrijgezel

Er lijkt nu wel schot in deze CW te komen, treinstel 2444 is al behandeld.

 

14-06-2025 14:08:37
TurinNL
TurinNL

Bij mij bekende stellen met een eerste klas minder (14-6-2025)

2406, 2412, 2413, 2417, 2427, 2442, 2443, 2444, 2456, 2465

 

14-06-2025 20:09:27
vrijgezel
vrijgezel

Treinstel 2420 kan ook aan het lijstje worden toegevoegd als behandeld na CW.

 

20-06-2025 09:43:26
Leo
Leo

Ook de 2441 en 2468 kunnen worden toegevoegd aan het lijstje, kwamen gisteren voorbij in Ut.

 

20-06-2025 17:05:32
erwin_6610
erwin_6610

De 2411 kan ook op het lijstje, zag hem als 4058 te Rtd

 

20-06-2025 17:29:54
TurinNL
TurinNL

2407 ook een 1ste klas minder

 

23-06-2025 11:42:27
Anoniem9
Anoniem9

Weet iemand wat er met de SLTs aan de hand is? Opvallend genoeg zie ik de laatste paar dagen veel losse 4tjes ipv 6jes of gekoppelde treinstellen op o.a. 5500, 4900/5700 en andere trajecten. Natuurlijk komen viertjes weleens voor ipv zesjes maar dit is wel erg veel.

 

23-06-2025 20:38:34
anlern
anlern

Quote
Anoniem9 (23-06-2025 11:42:27):


Weet iemand wat er met de SLTs aan de hand is? Opvallend genoeg zie ik de laatste paar dagen veel losse 4tjes ipv 6jes of gekoppelde treinstellen op o.a. 5500, 4900/5700 en andere trajecten. Natuurlijk komen viertjes weleens voor ipv zesjes maar dit is wel erg veel.


Dat is gewoon planmatig toch?



Laatst bewerkt door anlern op 23-06-2025 20:38
 

24-06-2025 16:34:24
TurinNL
TurinNL

2441 en 2418 hebben ook een 1ste klas minder. Vandaag beide gezien als 8825 en 8954 respectievelijk



Laatst bewerkt door TurinNL op 24-06-2025 16:35
 

24-06-2025 16:42:22
TurinNL
TurinNL

2440 ook met een 1ste klas minder gezien als 8854

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl