Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
02-07-2025 22:15:07
Leo
Leo

Op Hlms kwam ik de 2437 tegen, deze kan ook aan de lijst worden toegevoegd.



Laatst bewerkt door Leo op 02-07-2025 22:16
 

04-07-2025 12:03:53
MCN-GVC-NSR-42
MCN-GVC-NSR-42

Zojuist op de Bkh gespot. De 2444 met 1 bak eerste klasse



Laatst bewerkt door MCN-GVC-NSR-42 op 04-07-2025 12:19
 

04-07-2025 16:24:38
erwin_6610
erwin_6610

Op dit moment zit ik in de 2459 als 2052 met één 1e klas minder

 

04-07-2025 17:07:56
vrijgezel
vrijgezel

Treinstel 2414 kan ook worden toegevoegd aan het lijstje van reeds behandelde treinstellen na de CW.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-07-2025 18:10:13
Talbot
Talbot

2464 mag ook worden toegevoegd aan het lijstje.

 

04-07-2025 20:22:33
klaass16
klaass16

Lijst met stellen weer bijgewerkt. Dankjewel allen!

 

10-07-2025 21:26:20
Leo
Leo

In Ut kwam ik vanmiddag de aangepaste 2429 tegen, deze kan ook op de lijst.

 

11-07-2025 17:34:55
Anoniem9
Anoniem9

Quote
klaass16 (28-06-2025 21:31:37):


Om het overzichtelijk te houden, even een lijstje:

2406

2407

2411

2412
2413

2414
2417

2418

2420

2422

2427

2430

2437
2440

2441

2442

2443

2444

2450

2456

2458

2459

2464

2465

2467

2468




1 ding klopt niet: 2420 heeft blijkbaar nog aan beide kanten van de trein een eerste klas zitten zag ik in trein 5557.

 

12-07-2025 14:18:39
j.jager
j.jager

Stel 2402 inmiddels ook met 1 eerste klas. Zat op mijjn waarneming in de 4800/5400.

 

23-07-2025 09:20:48 1
Leo
Leo

Weer eentje voor op de lijst, gisteren in de 8920 met een 1ste klas minder de 2421.

 

23-07-2025 14:21:24
klaass16
klaass16

Lijst aangepast met de genoemde stellen

 

23-07-2025 17:47:48
erwin_6610
erwin_6610

Volgens mij nog niet genoemd; de 2446, 2469, 2403 en 2419 met een 1e klas minder. Allen vandaag tussen 17:10 en 17:20 te Utrecht CS gezien

 

25-07-2025 17:21:01
klaass16
klaass16

Lijst weer bijgewerkt, het lijkt nu redelijk snel te gaan met de stellen

 

26-07-2025 09:15:37
j.jager
j.jager

Stel 2455 inmiddels ook met 1 kant de 1ste klas. Reed net door Ut.

Overigens zit de 2405 er bij aan em die heeft ook aan 1 kant de 1ste klas.



Laatst bewerkt door j.jager op 26-07-2025 17:20
 

26-07-2025 11:25:04
broek53
broek53

Zover ik weet, eentje per dag en volgende maand klaar.

 

27-07-2025 10:59:43
chris24
chris24

Quote
broek53 (26-07-2025 11:25:04):


Zover ik weet, eentje per dag en volgende maand klaar.



Oke en met welke type is daarna aan de beurt om zijn/haar eerste klas plaatsen in te leveren?

 

27-07-2025 11:08:25
klaass16
klaass16

Quote
chris24 (27-07-2025 10:59:43):


Quote
broek53 (26-07-2025 11:25:04):


Zover ik weet, eentje per dag en volgende maand klaar.



Oke en met welke type is daarna aan de beurt om zijn/haar eerste klas plaatsen in te leveren?



SNG 4tjes en FLIRT zou ook aangepast worden wat ik begrepen heb

 

27-07-2025 14:24:26
anlern
anlern

Quote
chris24 (27-07-2025 10:59:43):


Quote
broek53 (26-07-2025 11:25:04):


Zover ik weet, eentje per dag en volgende maand klaar.



Oke en met welke type is daarna aan de beurt om zijn/haar eerste klas plaatsen in te leveren?



De SNG volgt zodra de SLT is afgerond

 

27-07-2025 14:31:25
stefanvdw
stefanvdw

Benieuwd wanneer ze dan de ICNG gaan doen want die heeft in mijn optiek ook een 1e klas afdeling te veel waardoor de verhouding 1e/2e klas daar erg scheef is.

 

27-07-2025 15:03:13
vrijgezel
vrijgezel

Het begint af te dwalen van SLT; het "IC" materieel ICNG, IRM1 en DDZ worden niet aangepast, ondanks dat de verhouding ook bij deze genoemde materieelsoorten scheef ligt. Alleen het stoptrein["Sprinter"]-segment wordt recht getrokken (weer uitgezonderd het zesdelige SLT en het driedelige SNG).

 

27-07-2025 15:31:55
mren
mren

Dat laatste natuurlijk omdat de zesdelige SLT's een paar jaar geleden al hun derde eerste klasse-afdeling zijn kwijtgeraakt. (Nog te herkennen aan de leeslampjes).



Laatst bewerkt door mren op 27-07-2025 15:32
 

27-07-2025 19:54:47
henri1972
henri1972

Quote
vrijgezel (27-07-2025 15:03:13):


Het begint af te dwalen van SLT; het 'IC' materieel ICNG, IRM1 en DDZ worden niet aangepast, ondanks dat de verhouding ook bij deze genoemde materieelsoorten scheef ligt. Alleen het stoptrein['Sprinter']-segment wordt recht getrokken (weer uitgezonderd het zesdelige SLT en het driedelige SNG).



Tsja, als ik door de jaren heen kijk dan zou ongeveer 1/4 van een trein 1e klasse horen te zijn.

Mat 46/54/64/ICM IV : 1 van de 4 bakken 1e klasse.

Mat 46/54/64/SGM II : ongeveer 1/2 bak van de 2 bakken 1e klasse

SGM III/ICM III: 2/3 bak van 3 bakken 1e klasse.

Zelfs de ICR stammen kwamen destijds in dienst met samenstelling: A + 2B + BKD.

Plan E had trouwens dergelijk stammen: A + 2B + RD.

Toen de eerste serie IRM in dienst werd gesteld klopte dit bij de drietjes zelfs nog : zelfde verhouding als ICM III. De viertjes hadden in de tweede middenbak een 1e klasse afdeling extra, in verhouding een paar stoelen minder maar de oude verdeling klopte nog redelijk.

Bij VIRM ging het fout: teveel 1e klasse in de 6 wagen stellen. Ook de (meeste) 4 wagenstellen kregen een extra 1e klasse op de bovenverdieping. Geen idee waarom.

Waarom de verhoudingen bij de Sprinter series (SLT/Flirt/SNG) veranderd zijn/worden? Een veranderd reisgedrag misschien? Of de reiziger is weggepest uit de sprinter 1e klasse bij gebrek aan comfort? Dit begon bij de tweetjes in 1975. Vanaf 1983 keerde NS bij de drietjes weer terug naar betere stoelen maar toen de verbouwing naar SGMm uitgevoerd werd was het extra comfort ook weer verdwenen.

En zoals iemand al opmerkte, de 8 wagenstellen ICNG hebben ook meer 1e klasse dan gebruikelijk, bij de 5 wagenstellen is de verhouding m.i. wel goed.

 

27-07-2025 21:50:16
treinhobby
treinhobby

Quote
henri1972 (27-07-2025 19:54:47):



Tsja, als ik door de jaren heen kijk dan zou ongeveer 1/4 van een trein 1e klasse horen te zijn.

Mat 46/54/64/ICM IV : 1 van de 4 bakken 1e klasse.

Mat 46/54/64/SGM II : ongeveer 1/2 bak van de 2 bakken 1e klasse

SGM III/ICM III: 2/3 bak van 3 bakken 1e klasse.


Waarbij je nu alleen kijkt naar oppervlakte.

Bij veel materieel is/was de eerste klasse 1+2 opstelling.

Bij de huidige sprinters is de eerste klasse 2+2.

 

27-07-2025 22:32:30
aarclay
aarclay

Quote
klaass16 (27-07-2025 11:08:25):


SNG 4tjes en FLIRT zou ook aangepast worden wat ik begrepen heb


Ik ben benieuwd wat ze met de tussenschuifdeur in de FLIRT gaan doen? Laten ze die zitten, zodat je een soort van stiltecoupé krijgt?

 

27-07-2025 22:39:17
ToH
ToH

Hou het hier bij SLT aub.

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl