Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
16-10-2025 09:03:29
martijn
martijn

Zo consequent is dat bij ICM niet gegaan, anders had de 4007 nog veel langer rond gereden ipv de 4044.

 

16-10-2025 19:28:43
timtrein
timtrein

Dat is dan ook de enige afwijking ;) omdat dat eigenlijk geen bakwissel was, maar een herbouw van de AB 4044 met gebruikmaking van de 4007-bak. Ik verwacht dat die bak ook een ander baknummer heeft gekregen dan die de AB 4007 had.

 

16-10-2025 19:49:51
cuneo56
cuneo56

Het idee achter een bak code nummer was toch o.a. dat zoiets niet zou veranderen, waar die bak ook in terecht zou komen?

 

16-10-2025 19:52:43
timtrein
timtrein

De AB 4007 is best wel verbouwd voordat 'ie in de 4044 gezet is. Ergens ligt er een grens tussen uitwisselen van een bestaande bak met bestaand nummer, en wijzigen van een bak in een andere bak.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-10-2025 20:25:11
cuneo56
cuneo56

Is bekend, maar op basis van een bakcode nummer zou de historie met dus al de verbouwingen en wisselingen goed te volgen moeten zijn en zou er juist geen rekening gehouden moeten worden met vernummeringen

 

16-10-2025 21:22:23
treinhobby
treinhobby

Grappig dat we deze discussie in 2021 ookal gevoerd hebben naar aanleiding van de bakwissel van ICMm 4034:

Quote
TimH8 (08-12-2021 14:37:05):


Vanochtend was treinstel 4034 onderweg als IC 1734 en het viel mij op dat het UIC/NVR-nummer van de mBFk (ex 4024) ook gewijzigd is (afbeelding en nog een afbeelding). Ik dacht dat het de bedoeling was dat dit nummer altijd gelijk bleef, ongeacht het treinstel. Iemand die meer weet?


somda.nl

 

17-10-2025 00:10:02
thom
thom

Dat is nog wat anders dan Cuneo bedoeld, NVR nummers zijn namelijk weer wat anders dan bakcodes :)

In het voorbeeld wat je noemt zal de bakcode van de betreffende bak niet veranderd zijn, want aan de bak zelf is niets gewijzigd, al klopt het wijzigen van het NVR nummer eigenlijk ookal niet.

Quote
cuneo56 (16-10-2025 19:49:51):


Het idee achter een bak code nummer was toch o.a. dat zoiets niet zou veranderen, waar die bak ook in terecht zou komen?



Doorgaans is dat het idee, alleen zit daar wel een uitzondering op wanneer maar één of enkele rijtuigen binnen een bakcode serie verbouwd zijn en niet de gehele serie.

Het idee is immers dat de bakcodes de index zijn voor (bouw)tekeningen, schema's etc, en dan word het lastig als er onderling verschil in zit.

Voor verbouwingen van gehele serie's bakken, werd nogweleens administratief een A achter de bakcodes toegevoegd, zo was 120 de bakcode van de mBDk's van plan U met de Werkspoor motor, en na de ombouw naar de SACM MGO werd dat 120A.

Maar in het kader van de verbouwde AB bak van de 4007 is het wel een leuke vraag of daarvoor een nieuwe bakcode toegewezen is geweest, voor de destijds verongelukte en gesloopte sBFk van 4224 is destijds een nieuwe bak gebouwd die daarbij een nieuwe bakcode 398 kreeg ipv 395, omdat deze door gebruik van andere onderdelen technisch afweek van zijn seriegenoten.



Laatst bewerkt door thom op 17-10-2025 00:30
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl