16-06-2008 17:07:36 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Een deel van de goederentreinen gaat ongetwijfeld richting de Betuweroute. |
16-06-2008 17:33:05 | ||
---|---|---|
daan1714
![]() |
In de Trouw stond vanmorgen dat er vanaf deze week 180 treinen over de Betuweroute gaan rijden, en nu zouden dat er 80 per week zijn volgens het artikel.. ![]() Laatst bewerkt door daan1714 op 16-06-2008 17:33 |
16-06-2008 17:58:09 | ||
---|---|---|
tibbels
![]() |
Quote Is ook niet verkeerd, komen er weer V-tjes in Groningen, is wat anders dan Koplopers en Buffels haha, beetje afwisseling, Maar weet iemand ook welke stellen hiervoor gebruikt gaan worden?? Want in het weekend staan er eigenlijk altijd wel een aantal V-tjes van de Emmerlijn te niksen..... dus is binnen handbereik he. Kunnen ze die ook nog een klein stickertje op de neus geven met provincie Groningen ![]() Groetjes Robert www.torro-trains.com |
16-06-2008 18:27:53 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Psst...Quote |
![]() |
advertentie |
16-06-2008 20:46:18 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Dat zijn dus niet de Emn-Zl stellen die in Gn omloopmatig behoren te komen, maar je weet maar nooit in het weekend.![]() |
17-06-2008 00:47:52 | ||
---|---|---|
trdl85
![]() |
9800 en 19800 vertrekken 2 minuten eerder uit Gvc. |
17-06-2008 07:07:39 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Maar ja, voordat die V'tjes eindelijk eens in Groningen zijn, zijn we al 2 weken verder. Aanstaand weekend kunnen ze niet rijden omdat er werkzaamheden zijn tussen Hgv en Mp%08% |
17-06-2008 09:39:46 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
@salieri. Afgelopen zondag zijn er nog Vtjes gespot door dikboom, deze zijn gespot in de 9166. |
17-06-2008 10:44:49 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Quote Klopt, en in de andere richting 1 minuut eerder uit Ut.. Laatst bewerkt door noof op 17-06-2008 10:45 |
17-06-2008 11:17:18 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
De Noordoost IC's vertrekken uit Shl voortaan om .21 en .51 in plaats van .18 en .48. Verder wordt de 2100 richting Asd voortaan weer behandeld op spoor 1-2, waardoor de net-niet ren-aanfluiting op de Noordoost wordt veranderd in een prettige cross-platform overstap. Toch mooi een reistijdverkorting van 8 minuten in de relatie Ledn->Noord/Oost-Nederland %02%. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
17-06-2008 11:28:37 | ||
---|---|---|
saturn01
![]() |
Misschien een beetje OT, maar om daar een nieuw topic voor te openen : ik zie ineens de term "zomerdienstregeling" langskomen. Schrik ik meteen van, scheelt dat dan veel? In mijn geval concreet: Rijdt de 1500-serie in Juli en Augustus? (Zonder hopelijk hier een discussie over te krijgen) |
17-06-2008 11:39:36 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Nou er rijden een aantal spitstreinen niet en de strandtreinen Hlm-Zvt weer wel, (rijden al). En de materieelinzet wordt iets anders, zo rijdt er de hele zomer, uit mn hoofd vanaf 20 juni, geen DDM1, ook rijden bijvoorbeeld de 16000 en 6000 met kortere treinen. Dit zal ongetwijfeld in andere series ook gebeuren. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
17-06-2008 11:55:38 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Bij mijn weten rijdt de 1500 in de zomerperiode normaal, ook tussen Amf en Dv. Dat je daardoor soms een heel ICL-rijtuig voor jezelf hebt eind juli/begin augustus is een ander verhaal %08%. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
17-06-2008 11:58:17 | ||
---|---|---|
saturn01
![]() |
Kijk, dat hoor ik graag%08% |
17-06-2008 12:27:54 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteOh? |
17-06-2008 13:40:06 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Er rijdt deze zomer inderdaad geen DDM1, op het volgende rijtje van 11 stammen na: Een stammetje rijdt de hele dag in de 3900/4300 en wordt in 3916/4327/3954/4365 én 4316/3927/3948/4359 aangevuld met een tweede respectievelijk derde stam. Verder rijdt het gros in de 2200, waar 5 stammen actief zijn. Enkele buitenbeentjes hierbij zijn de slagen 5423/08 naar Zvt t.b.v. 2229 en ook de stam die na 2280 nog in 4899 naar Hlm gaat. In de 14500 zijn drie stammen vertegenwoordigd: 14523/25/27 en in de middag 14556/58/60. De stam die 14560 rijdt, gaat nog als 4575 terug naar Asd. Op zaterdag en zondag staat al het DDM stil. Laatst bewerkt door keesje op 17-06-2008 13:41 |
17-06-2008 13:46:58 | ||
---|---|---|
Somda
![]() |
Er zitten ook 2 stammen in de 4600.![]() Of dat met de zomerdienstregeling ook nog zo is weet ik niet.%08% Toen ik net van Llso weg ging (12:15)stonden er 4 stammen DDM1. |
17-06-2008 16:57:39 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Uit mijn hoofd (dus geen garanties) rijden niet in de vakantiedienstregeling de series: *5000 *17400 *18800 *19500 *9700 *14100 Of er in de 14500 in de vakantie nou ook nog treinen uitvielen staat me even niet helder voor de geest. Overigens zijn alle vakantiedienstregeling-wijzigingen al vermeld op de vertrekstaten en andere reisinformatiemiddelen. |
17-06-2008 17:10:39 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
De 17400 rijdt toch ook niet tijdens de vakantie? 'Okeh' |
17-06-2008 17:14:00 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Hint: kijk eens op de tweede regel van mijn lijstje?![]() |
17-06-2008 18:15:09 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Nope, niet in dit wijzingsblad ![]() |
17-06-2008 21:27:39 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Gaat de 3400 in de zomer dienstregeling wel door naar gvc, of wordt dat hlm? Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
17-06-2008 22:11:01 | ||
---|---|---|
htmtram
![]() |
Vanaf Gvc zijn er ook een aantal spoorwijzigingen: Spoor 1 t/m 3 zoals het was. Spoor 4 Stop richting Ut. spoor 5 Ic richting Esd/Gn. Spoor 6 Ic richting Ah/Nm. Spoor 7 t/m 10 Zoals het was. Spoor 11 , 12 Zoals het was. |
17-06-2008 22:45:08 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteDie was ik inderdaad vergeten, hoort er ook nog bij. |
17-06-2008 22:53:42 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
De 14500 rijdt in de vakantie gewoon ![]() |
17-06-2008 23:09:51 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
QuoteLeuk zeg, Enschede Drienerlo wordt een IC station. Dat zullen de UT studenten wel waarderen %08% |
17-06-2008 23:10:44 | ||
---|---|---|
mat64
![]() |
ik denk/hoop dat die Es bedoelt![]() |
17-06-2008 23:11:45 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Let op de smiley![]() |
18-06-2008 09:50:12 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
QuoteEcht handig is het voor de reiziger niet geworden. De intercities stonden langs 1 perron, de stoppers langs het andere. Je kon dus het perron oplopen en dan zien welke het eerst gaat. Nu gaat die vlieger niet meer op. Daar komt bij dat er aan de kant van het viaduct geen CTA is, je moet maar afwachten of je het juiste perron hebt... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
18-06-2008 19:29:46 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Het word er (als goed is) punctioneler van. Het is maar hoe je de afweging maakt... |
20-06-2008 10:41:10 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
Een vraagje over de treinen 8819/8816/8827/8824/.../8856/8867: is de planmatige inzet veranderd van 2x IRM-IV naar 1x IRM-VI? Deze vraag stel ik, omdat er deze week nog slechts éénmaal (volgens de spots) 2x IRM-IV reed, namelijk afgelopen maandag, de rest van de week moest deze trein het doen met 1x IRM-VI. Martijn |
20-06-2008 11:02:15 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
8 bakken Virm is gepland bij die treinnummers. Maar ze moeten natuurlijk wel 2 viertjes hebben voor daar. |
20-06-2008 18:46:51 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
Weliswaar geen dienstregelingwijziging, maar op station Amersfoort hangen sinds 15/6 nieuwe vertrekstaten met een flink gewijzigde opzet. Dat station lijkt een beetje een teststation voor allerhande informatievoorzieningen te worden, met eerst al de digitale CTA's en overzichtschermpjes. Op de nieuwe vertrekstaten valt op dat er geen vertreksporen meer bij de treinen vermeld staan (scheelt een hoop voetnoten, maar verplicht mensen wel weer om ook nog op de digitale schermen te kijken); dat de uren met gelijke vertrektijden gebundeld zijn en dat bij de lijndiagrammen bovenaan iedere vertrekstaat per treinserie staat wat de patroontijden zijn, inclusief 'lijnnummers'. De 1500 heet bijvoorbeeld 'IC 15' en de 5600 'S 56'. Omdat plaatjes veel verduidelijken een tweetal snel geschoten foto'tjes: http://img79.imageshack.us/img79/7035/img0734bf7.jpg en http://img293.imageshack.us/img293/9308/img0733sx5.jpg |
20-06-2008 19:23:05 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Jammer dat dit niet in Ht gedaan wordt, want daar is de sporenchaos ideaal voor zo'n proef. Op dinsdag vertrekken grote aantallen treinen van andere sporen i.v.m. werkzaamheden, op donderdag ook maar dan weer van andere sporen, op vrijdag de hele middag i.v.m. autotreinen en op zondag de hele morgen als de autoreinen weer terug komen. En dan praten we nog niet over alles dat ad hoc wordt gewijzigd. Op de vertrekstaat naar Utrecht staan inmiddels zo'n 15 treinen per uur die zonder uitzondering zijn voorzien van voetnoot, terwijl er slechts 6 per uur rijden. Laatst bewerkt door lamote_ban op 20-06-2008 19:24 |
20-06-2008 19:34:16 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Als je zo gaat redeneren kan je Ddr ook wel gelijk bij die proef betrekken. Met name de laatste stoptrein naar Rsd is een ramp op zich: die staat liefst zeven keer op de vertrekstaat. Bij geen van de vermeldingen is meer dan één ding hetzelfde, vertrektijd en -spoor varieert per dag en als de tijd dan een keer hetzelfde is is het weer een doorrijdende IC i.p.v. stoptrein ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
20-06-2008 19:35:34 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
Het ziet er wat avontuurlijk uit, men zal zeker moeten wennen en er zal geheid ook nog wel iets aan gewijzigd worden, maar het ziet er niet slecht uit. Vooral ook dat je nu kunt zien hoelaat je nu aankomt op een bepaald station langs de lijn is in mijn ogen een verbetering. Wat ik overigens al wel verbeterd zou willen zien aan deze staten is dat men aan de bovenzijde plaatje 1 hanteert, maar dat men de vertrektstaat wel zoals op plaatje 2 inkort, maar toch ook nog de perronsporen erbij zet. Waarom? Mocht er dan een keer geen scherm in de buurt zijn (je weet het nooit) of mochten de schermen niet naar behoren werken (klinkt als Shl op dit moment, met de eeuwige melding "Er is momenteel geen reisinformatie beschikbaar"), dan heb je het ook nog op het bord staan. Ik ga er namelijk zomaar eens vanuit dat ze te Amf niet ineens elk half uur de treinen plotsklaps van een totaal anders spoor vandaan laten vertrekken. www.ov-ervaringen.nl |
20-06-2008 19:45:09 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Dat is misschien niet zo in Amf, maar op enkele andere stations is het wel degelijk een rommeltje met de vertreksporen. Dus weglaten anders heb je nog niks aan dat nieuwe model. |
20-06-2008 19:46:38 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
Nah, gewoon heel duidelijk een profiel maken voor elk station. Overal een mooi patroon maken voor de treinen, vaste perronsporen, klaar. We willen flexibiliteit in de sporen? Dan ook maar in de vertrekstaten, hoor.. Zolang we op bijvoorbeeld Amf nog met vaste sporen werken, vind ik het weghalen eerder een zonde dan een toevoeging. Maar, da's mijn mening ![]() www.ov-ervaringen.nl |
20-06-2008 19:54:53 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Zoals al aangeven: in Ht kan zo'n vast profiel niet door onderhoud (waarom moet dat liefst twee keer per week van 9 tot 4?) en door de vele speciale treinen. Het desondanks toch toevoegen van vertreksporen is schijninformatie. 95% van reizigers heeft geen beta-opleiding op minimaal HBO-niveau en dat is wel de opleiding die je gehad moet hebben om die voetnoten nog een beetje te kunnen ontcijferen. Overigens op Schiphol zijn gates ook variabel en daar is dat ook geen probleem. Laatst bewerkt door lamote_ban op 20-06-2008 20:06 |
20-06-2008 19:57:54 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
QuoteIk zal op mijn cv bijschrijven dat ik een beta-opleiding op minimaal HBO-niveau heb gehad %08% QuoteIn dat opzicht kun je het variabelen noemen... Maar daar staat tegenover dat over het algemeen ver vantevoren een gate al bekend is en die niet van het ene op het andere moment nog enorm wijzigt. (Ja, ik weet, uitzonderingen bevestigen de regel, maar geloof mij, ik loop genoeg rond tussen de gates momenteel en het valt best mee ![]() www.ov-ervaringen.nl |
20-06-2008 20:20:52 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Dat die schermen als eerste in Amersfoort toegepast zijn komt omdat de toko die die dingen maakt in Amersfoort zit. Ergens achter het station is ook een proeftuin met diverse verschillende CTA schermen als test. Shqiperise-lopers? |
20-06-2008 20:52:01 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Ik vind overigens wel dat er erg veel hangen in Amf en dat maakt het nogal rommelig. Per spoor een of twee met details en wat overzichtsborden links en rechts is wat mij betreft voldoende. Schiphol is een goed voorbeeld hoe het kan. In Japan heb je overal zeer simpele en praktische led-aanwijzers met slechts twee regels. Op de bovenste regel naast elkaar vertrektijd, soort trein en eindbestemming, op de onderste regel alle tussenstations in de vorm van een lichtkant. Laatst bewerkt door lamote_ban op 20-06-2008 21:00 |
20-06-2008 22:11:34 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Hehe, dat heeft ook jaren geduurd. Ik ben er voorstander van dat men die nummering overal doorvoert (dus ook op CTA's en bestemmingsdisplays), omdat dat vooral voor de reizger reuze-handig is. Bij bus-, tram- en metrolijnen werkt dit systeem ook al tientallen jaren probleemloos. Het praat ook veel makkelijker "U neemt vanaf Amersfoort IC-lijn 15, 16 of 17 en stapt in Deventer over op stoptreinlijn 70 naar Rijssen." In plaats van: "u neemt in Amersfoort de Intercity van 6 over heel en half of 10 over heel of 11 over half en stapt in Deventer over op de stoptrein van .29 en .59" En ook voor tussenhaltes waar een enkele trein niet stopt is het makkelijker, reizigers naar Hollandsche Rading weten bijvoorbeeld dat ze niet IC-lijn 49 moeten hebben, maar stoptreinlijn 59. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
20-06-2008 22:15:41 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Quote Ohja, en als reizigers lijn 15 horen, dan weten ze ook meteen de tijden? In principe veranderd er niets als je deze nieuwe situatie aanneemt, behalve dan dat reizigers fijn nog even mogen gaan zoeken naar hun vertrekspoor. (Trouwens, reizigers naar Hor moeten dan "stoptreinlijn" 57 hebben hoor, 59 bestaat niet meer) ![]() 'Okeh' |
20-06-2008 23:46:32 | ||
---|---|---|
fr
![]() |
Het ontbreken van de vertreksporen lijkt me wel irritant; als op de grote stations de blauwe schermen niet werken, ben je helemaal zoek. |
21-06-2008 01:14:59 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
In Amersfoort heb je ook nog andere soort blauwe schermen. Daar zijn er meerdere van op ieder perron. Amersfoort is een soort van teststation met veel dingen. Net zoals Leiden dat is met horeca. |
21-06-2008 01:50:34 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
De reden waarop je op een vertrekstaat kijkt, is erg vaak om een spoor te achterhalen. Slecht dat dat ontbreekt op die proefvertrekstaat in Amf. Je hebt er niks aan als je wilt weten waar een trein vertrekt. En verder, wel enorm gaaf die lijnen ook, alleen waarom zijn die niet in de tabel terug te vinden en alleen bovenaan? Zoiets moet je consequent doortrekken! |
21-06-2008 07:59:12 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
En jammer dat ze dan het lijnnummer weer niet bij de vertrekstaten er nog even achter zetten. |
21-06-2008 10:32:22 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Maar het kan al met al wel een verbetering zijn zo. Dan moeten alleen de volgende puntjes nog even worden meegenomen: * Aanduidingen Soort/Treinnummer (dus IC 7, S 56) consequent weergeven (achter de treinen op dit schema, op de CTA's, andere berichtgeving, ook internet! en nog belangrijker: de kleuren ook zo op de lijnenkaart zetten!). * Leeuwarden correct spellen. Was er niet ook een proef waarbij de vertrekstaten op een flatscreen-tv werden weergegeven, en alleen voor die dag geldig waren? Dan ondervang je het probleem met de vertreksporen (je geeft gewoon aan wat er op die dag actueel is, eventueel alle mogelijke afwijkingen voorzien van de voetnoot "Deze trein vertrekt niet elke dag van hetzelfde spoor. Vandaag vertrekt deze trein van het spoor zoals aangegeven."). Daarentegen: als de stroom uitvalt... |
21-06-2008 10:40:18 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
rijden er toch ook geen treinen. Als je alles wilt baseren stroomloos dan kunnen we wel ophouden met leven bij wijze van. |
21-06-2008 10:56:03 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Dat is natuurlijk een andere stroomvoorziening. Maar lees er dan maar: als de computer crasht/de netwerkverbinding wegvalt/iemand een steen tegen het scherm gooit. |
21-06-2008 11:43:43 | ||
---|---|---|
lykele
![]() |
Dat is een eindeloze discussie, al die worst case scenarios. Maar op Amf zal ook personeel rondlopen, een omroep zijn en vaste reizigers. Dus, ik denk dat die problemen met het spoor niet kunnen vinden een beetje overdreven zijn hoor. Als je het station binnenkomt, loop je toch bijna tegen een bord met sporen en tijden aan? Eventueel kunnen ze natuurlijk nog wel ergens een papieren versie ophangen, maar ik denk dat actuele informatie veel handiger is. Nu zie je meteen dat trein X op spoor Y gaat vertekken (bijvoorbeeld een 12xxx die naar spoor 2b ipv 4a gaat ofzo) |
21-06-2008 12:13:15 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Taigagaai: Zullen we het weer hebben over de wijzigingen per 15 juni? Discussie over nieuwe CTA's mag elders gevoerd worden. |
26-07-2008 18:37:23 | ||
---|---|---|
Michel74
![]() |
QuoteMijn dagelijkse trein naar Ht, de 13620, bestond uit 4 stellen Plan V. Deze is nu ingekort tot 3 stellen. Maar dat is in de praktijk mogelijk blijkt nu, want voldoende plaats. |
![]() |
advertentie |
26-07-2008 19:03:53 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Dat komt vooral ook omdat het vakantie is. Ook de 4 stellen in de 5600 zijn teruggebracht naar 3 stellen in de zomer. |