Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Locomotieven_serie_1600
RailWiki.nl
Ontwikkelingen locomotieven serie 1600 en 1800
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
27-06-2019 01:04:41
thom
thom
Er zijn genoeg tijdelijke zaken bij het spoor te vinden die nog langer dan 6 maanden stand houden %08%  

27-06-2019 15:41:15
wouterder
wouterder
Afgelopen week stond VR met de 1840 op de Dgr. Iemand bekend waar deze is heen gegaan?  

27-06-2019 15:46:55
pvduin
pvduin
Houtrakpolder.  

27-06-2019 19:12:47
M-BASS
M-BASS
Gaat die ook mee met de sloopronde?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-06-2019 20:18:06
timtrein
timtrein
Volgens mij blijven de 4 resterende DB-locs in ieder geval voorlopig rijden totdat er hoge kosten (zoals nieuwe wielen of ernstige schade) komen. Maar dat is ook van horen zeggen.

Laatst bewerkt door timtrein op 27-06-2019 20:24
 

08-10-2019 19:27:43
Spw
Spw
De 1824 van strukton is nog geen hybride loc, blijkbaar gebeurd dit later pas.
Dit vertellen ze althans in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=jRyctzPIcyY
 

08-10-2019 19:57:44
timtrein
timtrein
Klopt, dat is overigens ook altijd al zo gemeld.  

09-10-2019 15:52:43
vrijgezel
vrijgezel
Vandaag meegelift met het slooptransport van de 1700-en [ https://www.somda.nl/forum/15506/p713552/Ontwikkelingen+locomotieven+serie+1700/ ]: de kast van de 1840 beleefde zijn laatste rit, van TMA (Hrp) naar het terrein van HKS.  

09-10-2019 17:07:00 1
Frontier
Frontier

Laatst bijgewerkt: 27Mei21



Meest recente wijzigingen:

Diverse wijzigingen doorgevoerd op 15Okt20



loc - recentste nummer - status - huidige locatie

1601 - ---- - gesloopt (28Apr19 -

1602 - ---- - terzijde (27Jan15) - Rtng

1603 - ---- - gesloopt (14Aug18) -

1604 - ---- - terzijde (09Jan20) - Rtng

1605 - ---- - gesloopt (23Nov09) -

1606 - 4401 - in dienst RRF

1607 - ---- - gesloopt (25Maa15) -

1608 - ---- - gesloopt (25Maa15) -

1609 - 4402 - in dienst RRF

1610 - ---- - gesloopt (06Jul12) -

1611 - 9903 - in dienst RXP

1612 - ---- - gesloopt (28Feb20) -

1613 - ---- - gesloopt (21Feb20) -

1614 - ---- - terzijde (01Feb19) - Rtng

1615 - 9904 - terzijde (04Apr20) RXP - Amf

1616 - 9902 - in dienst RXP

1617 - ---- - gesloopt (25Maa15) -

1618 - ---- - terzijde (20Aug20) - Amf

1619 - ---- - terzijde (01Apr19) - Amf

1620 - ---- - gesloopt (25Maa15) -

1621 - ---- - terzijde (--Jun18) - Amf

1622 - ---- - gesloopt (23Nov09) -

1623 - 1823 - terzijde (20Apr09) - Wijster (brandweer oefencentrum)

1624 - 1824 - in dienst SR

1625 - ---- - gesloopt (20Nov09) -

1626 - ---- - gesloopt (03Feb10) -

1627 - 9901 - in dienst RXP

1628 - 1828 - in dienst RFO

1629 - 1829 - in dienst RFO

1630 - 1830 - in dienst RFO

1631 - 1831 - in dienst RFO

1632 - 1832 - terzijde (12Apr17) - Amf

1633 - 1833 - terzijde - Wezep (Jacko Fijn Techniek)

1634 - 9902 - terzijde (14Jul17) - Br (loods)

1635 - 102001 - in dienst TCS

1636 - 9905 - terzijde (14Jul17) - Br (loods)

1637 - 1837 - in dienst RFO

1638 - 1838 - gesloopt (17Aug07) -

1639 - 1839 - gesloopt (28Apr15) -

1640 - 1840 - gesloopt (09Okt19) -

1641 - 1841 - gesloopt (23Sep09) -

1642 - 1842 - gesloopt (05Jun15) -

1643 - 1843 - gesloopt (21Apr15) -

1644 - 1844 - gesloopt (21Apr15) -

1645 - 1845 - gesloopt (19Mei15) -

1646 - 1846 - gesloopt (02Jun15) -

1647 - 1847 - gesloopt (28Apr15) -

1648 - 1848 - gesloopt (26Mei15) -

1649 - 1849 - gesloopt (26Aug14) -

1650 - 1850 - gesloopt (21Apr15) -

1651 - 1851 - gesloopt (19Mei15) -

1652 - 1852 - gesloopt (03Feb10) -

1653 - 1853 - gesloopt (28Apr15) -

1654 - 1854 - gesloopt (02Jun15) -

1655 - 1855 - gesloopt (19Mei15) -

1656 - ---- - NSM - Br (loods)

1657 - 1857 - gesloopt (26Mei15) -

1658 - 1858 - gesloopt (26Mei15) -



Status:

RFO: in dienst bij Rail Force One

RRF: in dienst bij Rotterdam Rail Feeding

RXP: in dienst bij Railexperts

SR: in dienst bij Strukton Rail

TCS: in dienst bij Train Charter Services

NSM: Nederlands Spoorwegmuseum



Lijst is op basis van meldingen/spots/eigen bronnen/eigen waarnemingen, zodoende zijn eventuele aanvullingen/opmerkingen welkom.



Laatst bewerkt door Frontier op 30-05-2021 11:59
 

09-10-2019 17:55:05
TSNL250
TSNL250
Ik meen mij te herinneren dat de 1833 niet meer in Nordhorn staat maar bij Jacko Fijn in Wezep.  

09-10-2019 18:22:20
Frontier
Frontier
Dank u, het is aangepast.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

09-10-2019 19:08:51
fermon
fermon
Kan je nog aanpassen dat de 1840 is gesloopt in 2019? Er staat 2009  

15-11-2019 14:03:18
ari
ari
Ik begreep dat 11-11-2019 3x1800 van de loods in Br naar Amf zijn gegaan. Weet iemand waarom?  

15-11-2019 14:20:54
mich
mich
Repareren 1830.  

15-11-2019 15:23:09
ari
ari
Bedankt voor het antwoord!  

15-11-2019 18:05:39
Daan!
Daan!
En dan zijn die 3 1800'en onderdelenleverancier?  

15-11-2019 21:29:38
mark
mark
Nee alleen de 9902 en 9905 zijn pluklocs. Beide machines hebben als onderdelenleverancier gefungeerd om de 1830 te herstellen die sinds juli met een defect aan de kant stond in Amf.  

15-11-2019 21:58:55
Daan!
Daan!
Ergens denk ik dan, waarom niet de 1830 als plukloc?  

15-11-2019 22:01:13
thom
thom
Omdat er aan die pluklokken waarschijnlijk meer stuk en incompleet is dan aan die 1830 die op zijn defect na verder prima zal zijn?  

15-11-2019 22:06:54
Daan!
Daan!
Dat is dus de vraag. Aannames kan ik inderdaad ook maken, maar de locs van Locon zijn volgens mij alle rijvaardig uit dienst gegaan.
Ik kan me ook voorstellen dat de 1830 hersteld wordt omdat dat de loc is die het langst heeft gereden. Waarbij de vraag opkomt wat stilstand met zo’n machine concreet doet.
 

15-11-2019 22:52:21
mark
mark
1830 was tot deze afgelopen zomer defect raakte onderdeel van de inzetbare vloot van Rail Force One. Lok is in het najaar van 2018 zelfs van nieuwe wielen voorzien zodat deze weer een aantal jaren vooruit kan.

9902 (1834) en 9905 (1836) staan al veel langer terzijde en dienen ook als onderdelenleveranciers voor andere lokken van RFO.

Bedenk dat het inzetten van een 1800 een stuk goedkoper is dan het leasen van een meerspanningslocomotief maar dat de onderdelen schaars beginnen te worden, daar de machines uit begin 80'er jaren stammen en veruit het grootste deel van de vloot al een tijdje gesloopt is.
Vandaar dat er met de bruikbare onderdelen uit twee redelijk kaalgeplukte lokken weer één lok hersteld is.

Laatst bewerkt door mark op 15-11-2019 23:06
 

16-11-2019 00:27:17
mich
mich
Quote
Daan! (vr 15 nov 2019 22:06:54 https://www.somda.nl/forum/5392/p715815/): Dat is dus de vraag. Aannames kan ik inderdaad ook maken, maar de locs van Locon zijn volgens mij alle rijvaardig uit dienst gegaan.
Ik kan me ook voorstellen dat de 1830 hersteld wordt omdat dat de loc is die het langst heeft gereden. Waarbij de vraag opkomt wat stilstand met zo’n machine concreet doet.


Nou daar was niet veel rijvaardig meer aan. Na het opladen van de batterijen deed met moeite de 1837 het. De 1831 had een kapotte compressor en luchtdroger, de 9902 deed het na opladen op 1 motor, de 1830 en 9905 waren geplukt en de 1828 en 1829 deden niks.
 

16-11-2019 01:34:46
thom
thom
Over aannames gesproken %08%  

02-06-2020 20:18:47
mat64Hidde
mat64Hidde
Ik zie dat het nog nergens op Somda staat gemeld (Of ik heb niet goed gekeken) maar in de laatste ODR staat het volgende:

Quote
Nadat op 4 april de nog actieve 1611,1615 en 1616 hun laatste ritten hadden gemaakt, werden zij dezelfde dag nog vanuit Kijfhoek overgebracht naar Shunter in Waalhaven Zuid en daar terzijde gesteld. Het ligt in de bedoeling een van de drie rijvaardig te houden en er te zijner tijd een passende afscheidsrit mee te maken naar Tata Steel in Beverwijk.
 

02-06-2020 20:56:54
SunKeeper
SunKeeper
"te zijner tijd"....dat is een vrij invulbaar begrip..  

02-06-2020 21:03:19
vrijgezel
vrijgezel
Dit heeft alles te maken met de lock-down waarin wij gegijzeld zijn. Daarom is het nu niet het moment voor een afscheid, iets wat DB Schenker ook beseft. Zodra het weer verantwoord is om "massaal erop uit te trekken" zal er alsnog een passend afscheid worden genomen.

Iets wat off-topic, maar wel raakvlakken: het officiële afscheid van Mat'64 was ook ruim een half jaar nadat de laatste stellen de laatste commerciële ritten hadden gereden.
 

03-06-2020 18:28:51
rolandrail
rolandrail
Dat afscheid gaat helemaal niet meer door.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

03-06-2020 21:09:50
nohab
nohab
De 1634 zou volgens berichten in Amersfoort staan en niet in Blerick.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

03-06-2020 21:42:43
mich
mich
Klopt, samen met de 1836.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-08-2020 16:39:08
Daan!
Daan!

Todays Railways Europe meldt dat de RailExperts zes 1600'en heeft overgenomen van DB Cargo: 1602, 1604, 1614 en de 1611, 1615, 1616. De eerste drie zijn niet rijvaardig, de laatste wel.

 

20-08-2020 16:49:34
train85
train85

Heb je een link van dat artikel?

 

20-08-2020 17:02:15
Daan!
Daan!

Het artikel is gepost in fotogroep Treinen in Nederland vanaf 1950:
www.facebook.com



Laatst bewerkt door Daan! op 20-08-2020 17:02
 

20-08-2020 22:34:51
M-BASS
M-BASS

Ik las ( geloof ik in Railmagazine) dat 1612 en 1613 gesloopt zijn.

 

20-08-2020 22:47:09
Henk1619
Henk1619

Is het soms komkommertijd? De DBC 1600-en zijn al een maandje of drie geleden verkocht.

 

20-08-2020 23:02:14 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Er is hier geen bericht daarover te vinden in mei, ook niet van u.

 

20-08-2020 23:10:45
mvschoon
mvschoon

En ook Railmagazine, Op de Rails hebben het nog niet gemeld. Hoewel het een leuk blad is, slaat Today's Railways wat Nederland betreft de plank weleens mis, dus het is prettig om de bevestiging te krijgen middels Henk1619's bericht. Zo mogen we het toch wel lezen?

Komkommernieuws is trouwens iets anders dan vertraagd nieuws.

 

20-08-2020 23:24:18
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Henk1619 (20-08-2020 22:47:09):

Is het soms komkommertijd? De DBC 1600-en zijn al een maandje of drie geleden verkocht.


Dat kan best, maar de koop is nooit officieel bekend gemaakt aan het publiek, tot nu dan. Niet iedereen hoort wat jij hoort 😉

 

21-08-2020 08:05:06
BVisser
BVisser
Quote
Henk1619 (20-08-2020 22:47:09):

Is het soms komkommertijd? De DBC 1600-en zijn al een maandje of drie geleden verkocht.


Ik zou zeggen: spreek het verlossende woord. Aan wie zijn ze verkocht? De meeste mensen hier weten niet meer dan wat in hobbykringen bekend is.

 

21-08-2020 09:08:07
aarclay
aarclay

Ik las in dat nieuws dat RailExperts de gelukkige eigenaar zou zijn. Maar reacties van lezers gaven hun twijfels aan.

We zullen binnenkort wel zien of het waar is.



Laatst bewerkt door aarclay op 21-08-2020 09:09
 

21-08-2020 12:52:59
VIRMm1
VIRMm1
Quote
BVisser (21-08-2020 08:05:06):
Quote
Henk1619 (20-08-2020 22:47:09):

Is het soms komkommertijd? De DBC 1600-en zijn al een maandje of drie geleden verkocht.


Ik zou zeggen: spreek het verlossende woord. Aan wie zijn ze verkocht? De meeste mensen hier weten niet meer dan wat in hobbykringen bekend is.


Dat schrijft Daan! toch?

 

22-08-2020 00:58:42
Basher
Basher

The new owner of the Class 1600s did not want the information in the public domain until the deal was signed and the locomotives were successfully placed under their control.

I was tipped off about the item in Today's Railways Europe on 24th July and asked around.

I was then asked not to say anything and I assume that other people were also asked not to publish.

This is our hobby but it is also other people's livelihood and sometimes they do not want certain information releasing until deals are finalised. This is why companies put out press releases when it is appropriate to say something.

In my case it is about repecting the new owners wishes and being a gentleman.



Laatst bewerkt door Basher op 22-08-2020 01:10
 

21-09-2020 07:34:14
M-BASS
M-BASS
Quote
aarclay (21-08-2020 09:08:07):

Ik las in dat nieuws dat RailExperts de gelukkige eigenaar zou zijn. Maar reacties van lezers gaven hun twijfels aan.

We zullen binnenkort wel zien of het waar is.


Gisteren was ik even op Amf en ik zag dat op 1611 en 1616 andere nummers aangebracht zijn: 9902 en 9903. Wellicht toch railexperts aangezien ze ook 9901 hebben en zo verder nummeren? Overigens waren/zijn die nummers nog in gebruik op andere locs.

 

21-09-2020 07:51:13
Edb3
Edb3

Klopt, Railexperts heeft alle 6 de 1600-en van DB Cargo overgenomen. De 3 laatst-actieven bij DBC zijn naar Amf gegaan en hebben de nummers 9902-9904 gekregen.

 

21-09-2020 09:04:32
edward
edward
Quote
M-BASS (21-09-2020 07:34:14):
Quote
aarclay (21-08-2020 09:08:07):

Ik las in dat nieuws dat RailExperts de gelukkige eigenaar zou zijn. Maar reacties van lezers gaven hun twijfels aan.

We zullen binnenkort wel zien of het waar is.


Gisteren was ik even op Amf en ik zag dat op 1611 en 1616 andere nummers aangebracht zijn: 9902 en 9903. Wellicht toch railexperts aangezien ze ook 9901 hebben en zo verder nummeren? Overigens waren/zijn die nummers nog in gebruik op andere locs.


1611 - 9903 en 1616 - 9902

 

21-09-2020 09:24:37
M-BASS
M-BASS

Bedankt voor de bevestiging Edb3 en Edward, die 3 omgenummerde locs zullen vast wel weer gaan rijden. Ik zag op Railwiki dat ze pas afgelopen week omgenummerd zijn.

 

21-09-2020 10:56:30
Edb3
Edb3

De 1615 = 9904, gezien het feit dat die niet (meer) bij de 1611 en 1616 staat, denk ik dat die als eerste bij Strukton rijvaardig wordt gemaakt momenteel.

 

21-09-2020 11:11:41
mattie2
mattie2

De 1615 stond ook niet bij de andere locs, maart twee sporen daarachter, wellicht dat hij daarom niet te zien is?

 

21-09-2020 13:21:08
mvanuden
mvanuden
Quote
mattie2 (21-09-2020 11:11:41):

De 1615 stond ook niet bij de andere locs, maart twee sporen daarachter, wellicht dat hij daarom niet te zien is?


Gisteravond stond er (nog steeds) een derde rode 1600, min of meer verborgen achter de andere twee (en de 9901 en de 6002).

 

21-09-2020 14:35:47
wouterder
wouterder
Quote
M-BASS (21-09-2020 07:34:14):

Overigens waren/zijn die nummers nog in gebruik op andere locs.

Waren, alle dienstvaardige RRL locs zijn terug genummerd naar hun originele NS nummer.

 

25-09-2020 20:15:06
mich
mich
Quote
Edb3 (21-09-2020 10:56:30):

De 1615 = 9904, gezien het feit dat die niet (meer) bij de 1611 en 1616 staat, denk ik dat die als eerste bij Strukton rijvaardig wordt gemaakt momenteel.


Strukton heeft niks met deze locomotieven te maken. De 1616 is weer rijvaardig na onderhoud.

 

29-05-2021 22:31:52
mat64Hidde
mat64Hidde

Op verschilldende websites komen er foto's tevoorschijn van een lineup van enkele zestienhonderden bij Amf vandaag met onder andere de TCS 1635 (ex 1835) die NS logo's heeft.
Ik dacht het NS logo (op museum materieel na) niet op treinen mocht als het niet bij de NS in dienst was?

 

29-05-2021 23:34:31
DDZ7504
DDZ7504

Voor zover ik weet geldt dat alleen als de betreffende trein ook daadwerkelijk in de commerciële dienst rijdt. En de 1635 doet dat momenteel niet. Daarnaast zijn de logo's er in dit geval in overleg met NS opgeplakt neem ik aan, hoe lang de RRF locs de kleine logo's houden zou ik nog niet weten.

 

29-05-2021 23:46:38
bnv
bnv

De 1635/1835 was destijds verkocht aan de Bentheimer Eisenbahn. Blijkbaar heeft de BE geen belangstelling meer voor deze loc en ik neem aan dat deze door NS is terug genomen (?). Of intussen doorverkocht is aan en andere onderneming. In het 1600/1800 topic zijn hier geen berichten over verschenen.

Wat de bestemming is van de 1633/1833, die bij de BE werkplaats in Nordhorn stond is evenmin duidelijk.

 

29-05-2021 23:49:05
DDZ7504
DDZ7504

Zoals in het bericht van Mat64Hidde al (verborgen) staat, is de 1835 door TCS overgenomen (dit is rond de jaarwisseling al gebeurd). Het nummer 102001 staat er ook klein op. Wat die er mee willen gaan doen is nog steeds onbekend.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-05-2021 00:46:13
thom
thom
Quote
DDZ7504 (29-05-2021 23:34:31):

Voor zover ik weet geldt dat alleen als de betreffende trein ook daadwerkelijk in de commerciële dienst rijdt. En de 1635 doet dat momenteel niet. Daarnaast zijn de logo's er in dit geval in overleg met NS opgeplakt neem ik aan, hoe lang de RRF locs de kleine logo's houden zou ik nog niet weten.


Hoe dat materieel ingezet word is niet van belang, het logo is een door NS geregistreerd beeldmerk en daarmee heeft NS daarover het alleenrecht.
Het gebruik in welke zin danook is zonder hun toestemming strafbaar en deze actie was dan ook met hun medewerking :)

Al met al blijft het gewoon de TCS 102001 :)

Quote
bnv (29-05-2021 23:46:38):

De 1635/1835 was destijds verkocht aan de Bentheimer Eisenbahn. Blijkbaar heeft de BE geen belangstelling meer voor deze loc en ik neem aan dat deze door NS is terug genomen (?). Of intussen doorverkocht is aan en andere onderneming. In het 1600/1800 topic zijn hier geen berichten over verschenen.

Wat de bestemming is van de 1633/1833, die bij de BE werkplaats in Nordhorn stond is evenmin duidelijk.


NS gaat een 40 jaar oude E-lok echt niet terug kopen, wat zouden ze er immers mee moeten nog heden ten dage ;)

Lok is al enige tijd verkocht aan de eerder genoemde huidige eigenaar, en de pluklok die je noemt is al enige jaren geleden al door hun verkocht.



Laatst bewerkt door thom op 30-05-2021 00:51
 

30-05-2021 21:06:42
scooter
scooter

Aan de tekst op de 4402 is ook te zien dat het hier ging om 40 jaar 1600(1981-2021 40 jaar trouwe dienst)

 

30-05-2021 23:40:13 1
wouterder
wouterder
Quote
mat64Hidde (29-05-2021 22:31:52):

Op verschilldende websites komen er foto's tevoorschijn van een lineup van enkele zestienhonderden bij Amf vandaag met onder andere de TCS 1635 (ex 1835) die NS logo's heeft.
Ik dacht het NS logo (op museum materieel na) niet op treinen mocht als het niet bij de NS in dienst was?


Loc is ter gelegenheid van de jubilieum line-up beplakt met het NS logo. RRF 4401/4402 droegen overigens ook het NS logo ("1981 <NS Logo> - 2021 <RRF Logo> 40 jaar trouwe dienst").
102001 (1635/1835) wordt na dit evenement weer ontstickerd
Bron: Facebook

 

31-05-2021 00:13:26
mat64Hidde
mat64Hidde

Ah, da's dan weer jammer. Ik had hem graag eens zien rond rijden met z'n NS logootjes.

 

31-05-2021 01:18:53
Frontier
Frontier

Die mogelijkheid is er reeds geweest van 1982 tot en met circa 2001.

 

01-06-2021 08:02:04
geert
geert

Of op de 1656 als deze weer eens uit zijn hol in Br komt

 

27-06-2023 10:39:33
103 220-0
103 220-0

Wat is eigenlijk de status van beide RRF 1600'en? Er gaan geruchten dat het tweetal bedankt is voor bewezen diensten, maar ik lees liever feiten...

 

27-06-2023 12:26:40
treinhobby
treinhobby

Gistermiddag was een G2000 smalbek (groen/grijs) met een RRF 4400 in de weer bij de Structon werkplaats in Zutphen.

 

27-06-2023 20:18:24
brun
brun

Ik kwam bij toeval deze foto tegen:

flic.kr

Uit 1988. Wat opvalt: dubbeltractie 1600, beide locs hebben de stroomafnemer tegen de draad. Ik dacht dat in 1988 nog niet gebeurde, dat toen het probleem met de stoorfrequenties & ATB-beïnvloeding nog niet was opgelost.

 

27-06-2023 20:19:00
DDZ7504
DDZ7504

Gezichtsbedrog, de tweede loc heeft absoluut geen stroomafnemer tegen de draad.

 

27-06-2023 20:20:19
GerritJan
GerritJan

1 loc heeft beide stroomafnemers tegen de draad, 2e lijkt in opzending mee te zijn.

 

27-06-2023 20:21:16
Henk1619
Henk1619

Verkeerde foto gelinkt? Ik zie een loc met twee stroomafnemers tegen de draad en daarachter eentje met beide gestreken op het dak.

 

27-06-2023 20:24:08
brun
brun

Mooi is dat, één keer een onduidelijk fotootje posten en heel Somda grijpt gretig de kans om te corrigeren :-)

Ik kreeg de indruk van wel, maar bij nader & fors inzoomen is het inderdaad waarschijnlijk van niet.

 

27-06-2023 20:29:30
DDZ7504
DDZ7504

Je ziet beide stroomafnemers liggen op het dak, en waarvan ik denk dat jij dacht dat de stroomafnemer tegen de draad was is eigenlijk het uiteinde van een balk van de overkapping.

 

27-06-2023 20:38:16
bacr
bacr

En wat vooral ook opvalt is, hoe schoon beide locs zijn.... Mooi geel is niet lelijk 😉

 

27-06-2023 20:40:59
Kopspoor
Kopspoor
Quote
103 220-0 (27-06-2023 10:39:33):

Wat is eigenlijk de status van beide RRF 1600'en? Er gaan geruchten dat het tweetal bedankt is voor bewezen diensten, maar ik lees liever feiten...


Ik denk het niet, ik zag er gisteren één (nummer gemist) als losse lok door Rtd komen ri Gd.

 

27-06-2023 23:08:07
wouterder
wouterder
Quote
103 220-0 (27-06-2023 10:39:33):

Wat is eigenlijk de status van beide RRF 1600'en? Er gaan geruchten dat het tweetal bedankt is voor bewezen diensten, maar ik lees liever feiten...


Volgensmij gewoon flauwekul.
Er is niet altijd werk voor de locs en dan staan ze weer een tijdje stil op de Kfh.

 

04-01-2024 13:54:57
martijn
martijn

Terwijl her en der al de eerste foto's van de 9902 in nieuwe jas, gebaseerd op het tweede boek over de avonturen van Tommie en Tess (De treinreis van Tommie en Tess in de bergen), opduiken, vindt vanmiddag op Amsterdam C op spoor 10A (aankomst 16:18, vertrek 16:32) de presentatie van de loc plaats. Daarna is de 9902 nog in Haarlem op spoor 6B (aankomst 16:47 – vertrek 17:01) te zien. Bron: Railmagazine op FB



Laatst bewerkt door martijn op 04-01-2024 15:26
 

30-01-2025 23:57:18
selivio
selivio

Hier nog niet langs zien komen, maar volgens Railcolornews heeft RXP de 1618, 1619, 1621 en 1832 gekocht (plus nog 4 rangeerlocs van alstom tractie, maar dat is niet voor dit topic).

 

31-01-2025 08:31:15
geert
geert

En bronnen melden ook dat de 1618 weer op de baan zou komen bij RXP, rest is voor reserve onderdelen?

 

31-01-2025 09:33:17
Edb3
Edb3

correct, overgenomen van RailRollingStock. De beste van die vier komt weer in dienst is de bedoeling. Of dat de 1618 is, is nog niet te zeggen aldus bron.

 

31-01-2025 09:58:39 3
martijn
martijn

Aan de kilometerstand zal het niet liggen. De 1618 is alleen van 1981 tot 2000 en van 2017 tot 2020 in actieve dienst geweest.

 

31-01-2025 11:06:04
phantom
phantom

Is er niet afdoende werk voor meer dan 1 loc ?
Of is er zoveel kapot aan "de beste loc" van die 4,dat ze verwachten veel reserve onderdelen nodig te zullen hebben,dat er daarom maar 1 op de baan terugkeert ??

 

31-01-2025 11:20:18
martijn
martijn

Ze hebben de 9901-9903 ook nog gewoon hè. Die kunnen wellicht (in de toekomst) ook nog wel ergens een onderdeeltje gebruiken.

 

31-01-2025 11:22:38
thom
thom

Ja, en de rest van de 16/1800 die in die bekende rij in Amersfoort staan natuurlijk ook nog ;)

 

31-01-2025 11:40:30 1
martijn
martijn

En de 1766 en 1770, om de lijst compleet te maken ;)

 

31-01-2025 15:13:14
Edb3
Edb3

De 9901 gaat dit jaar langdurig uit dienst voor het tweede deel van een opknapbeurt; dan is een extra loc handig. Het eerste deel onderging de loc vorig jaar; de 9901 kwam toen weer in actie met het ADE-weekend.



Laatst bewerkt door Edb3 op 31-01-2025 15:16, reden: andere zinsvolgorde
 

31-01-2025 16:17:01
M-BASS
M-BASS

Ze hebben ook nog 9904 (ex 1615), ik neem aan dat die ook nog een keer in dienst gaat komen, al dan niet ipv 9901 als die buiten dienst gaat?



Laatst bewerkt door M-BASS op 31-01-2025 16:18
 

01-02-2025 10:24:13
phantom
phantom

Ik moet eerlijk bekennen dat ik met vele bedrijfjes die zulke locs hadden/hebben,vervolgens b.v. failliet gingen,dat die locs nieuwe eigenaren kregen,of aan de kant werden gezet,etc etc.
Ik momenteel echt niet weet wie wat heeft als het gaat om 16/17/1800 locs,dat RXP zo goed in de "slappe was" zit qua dit type locs,dat was me dan ook niet bekend.
Met deze info snap ik dan i.d.d. wel dat je 1 van de 4 kiest en de rest voor onderdelen houd. ;-)
Maar zijn ook alle locs die RXP heeft ook volledig dienstvaardig ?
Als ik lees dat zowat elke loc bij station Amersfoort van RXP is,en dat zijn er best wat,dan kan ik me haast niet voorstellen dat dat allemaal rijd.
(dat zeg ik omdat je wel is fotos ziet van spotters waarop die rijen locs met weken ertussen,telkens op dezelfde volgorde/plek lijken te staan)

 

01-02-2025 10:55:22
geert
geert

De 9901, 9902 en 9903 zijn rijvaardig en rijden ook met regelmaat

 

01-02-2025 12:29:14
mich
mich

Quote
phantom (01-02-2025 10:24:13):


Ik moet eerlijk bekennen dat ik met vele bedrijfjes die zulke locs hadden/hebben,vervolgens b.v. failliet gingen,dat die locs nieuwe eigenaren kregen,of aan de kant werden gezet,etc etc.
Ik momenteel echt niet weet wie wat heeft als het gaat om 16/17/1800 locs,dat RXP zo goed in de 'slappe was' zit qua dit type locs,dat was me dan ook niet bekend.
Met deze info snap ik dan i.d.d. wel dat je 1 van de 4 kiest en de rest voor onderdelen houd. ;-)
Maar zijn ook alle locs die RXP heeft ook volledig dienstvaardig ?
Als ik lees dat zowat elke loc bij station Amersfoort van RXP is,en dat zijn er best wat,dan kan ik me haast niet voorstellen dat dat allemaal rijd.
(dat zeg ik omdat je wel is fotos ziet van spotters waarop die rijen locs met weken ertussen,telkens op dezelfde volgorde/plek lijken te staan)



Beetje een raar bericht. RRF rijdt met 2 locs, RFO heeft er 5 in dienst, RXP 3, TCS Strukton en Volker nog een aantal. De rest staat te wachten tot ze eventueel nog nodig zijn of is onderdelenleverancier. Die laatste categorie is bijzonder noodzakelijk, want de meeste onderdelen zijn echt niet meer verkrijgbaar. En de locomotieven die al langer plukloc zijn missen al lang de onderdelen die je nodig hebt.



Laatst bewerkt door mich op 01-02-2025 12:30
 

01-02-2025 16:45:19 4
NS1637
NS1637

De situatie is nu v.z.i.w. als volgt:

RFO heeft de 1828-1831 en 1837. Die zijn alle 5 inzetbaar. De 1831 en 1837 zouden volgens de laatste Rail Magazine mogelijk vervangen worden door ex-NSI 1700'en

RRF heeft de 1606 en 1609 als 4401 en 4401 in dienst

RXP bezit de 9901-9904 (1827, 1616, 1611, 1615), 1602, 1604 ,1614, 1618, 1619, 1621 en 1832. De 9901-9903 zijn regelmatig actief. De rest staat terzijde, van de 9904 en 1618 wordt in de tijdschriften geschreven dat ze t.z.t. weer in dienst komen.

TCS heeft de 1835 (102001), deze staat volgens Rail Magazine te koop.

Strukton heeft de 1824 in dienst.

RailRelease heeft de 1834 en 1836 (Locom 9902 en 9905) in Amersfoort staan. Deze worden gebruikt als plukloc voor de machines van RFO.

De 1833 staat bij Jacko Fijn Techniek in Wezep en de 1823 bij oefencentrum Wijster.

 

01-02-2025 17:13:46 3
martijn
martijn

Als je dan toch alles noemt, mag de 1656 van het Spoorwegmuseum natuurlijk niet ontbreken.

 

01-02-2025 20:30:51
thom
thom

Quote
martijn (31-01-2025 11:40:30):


En de 1766 en 1770, om de lijst compleet te maken ;)



Ik dacht dat alleen de 1766 aan Rxp is overgegaan, en de 1770 nog steeds van DCT is.

 

02-02-2025 07:17:23
martijn
martijn

De 1770 is sinds november 2024 ook van RXP.

 

02-02-2025 11:20:06
phantom
phantom

Quote
mich (01-02-2025 12:29:14):



Beetje een raar bericht.
Die laatste categorie is bijzonder noodzakelijk, want de meeste onderdelen zijn echt niet meer verkrijgbaar.



Wat is er raar ?
Dat iemand niet weet wie hoeveel locs van de types 16/17/1800 heeft ?
Dat iemand niet weet hoeveel van de locs die iemand heeft,er rijvaardig&dienstvaardig zijn ?
Kan je verklappen,niet iedereen heeft toegang tot zulke info/tijd om dat uit te zoeken/kent de sites waar dat soort actuele info eventueel is te vinden.
Na je reactie ,zal je als je hebt meegelezen ,ook wel gezien hebben dat ook anderen niet 100% op de hoogte zijn van wie wat heeft.

Categorie onderdelen leverancier,ja dat dat noodzakelijk is,dat is me bekend,dat dat vaak nog de enigste bron is om andere locs mee op de baan te krijgen of te houden,dat was me ook bekend.
Wat ik me dan wel afvraag,als je pluklocs hebt en die staan nu b.v. op de sporen bij station Amersfoort,wat volgens mij openbaar opstel terrein is ?
Mag je daar dan ook locs/dingen neer zetten die in geval van nood niet (zomaar) weg te halen zijn,en geen papieren meer hebben om te mogen bewegen op het openbare spoornet ?
Moeten dat soort locs/dingen niet op je eigen terrein staan ?

 

02-02-2025 13:25:15
geert
geert

Die staan op particulier terrein in Amf

 

02-02-2025 19:26:00
mich
mich

Staan in Amf gewoon pluklocs op Prorail sporen. Deze zijn gewoon verplaatsbaar. Als je een spoor huurt van Prorail, mag je zelf weten wat je ermee doet. Locs zijn per type toegelaten, en als een loc of treinstel geplukt is en moet worden verplaatst dan wordt door een bevoegd persoon bekeken of en hoe dat kan. In het ergste geval moeten er remwagens voor/achter en een luchtslang doorheen. Verplaatsen op een emplacement zelf kan echter ongeremd.

 

03-02-2025 11:06:12
phantom
phantom

Hier word ik weer wat wijzer van,merci.

 

24-05-2025 19:48:20
Spw
Spw

Blijkbaar is Strukton eindelijk op het hoofdspoor testritten aan het uitvoeren met de batterijloc. Sowieso interessant om heel het verhaal eens te horen: www.youtube.com

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Locomotieven_serie_1600
RailWiki.nl