Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Locomotieven_serie_1600
RailWiki.nl
Ontwikkelingen locomotieven serie 1600 en 1800
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
31-03-2011 11:25:31
train85
train85
Al een tijdje.  

31-03-2011 11:37:36
WesselE
WesselE
Is sinds een maandje of twee zo.


'Okeh'
 

31-03-2011 11:55:30
wilcot
wilcot
sinds zijn verblijf in Blerick (door tijdelijke heringebruik name zaanstraat) heet de 1856 weer NSM 1656 eerste foto's zijn gemaakt samen met het post-rijtuig ergens midden februari  

31-03-2011 12:00:21
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat is nu al ongeveer 2 maanden zo. Is nu onderdeel van de NSM collectie http://www.flickr.com/photos/sloterdijk-driebergen/5441845263/.

Edit: oeps, volgende pagina gemist .

Laatst bewerkt door SleutelMan op 31-03-2011 12:00
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-03-2011 12:21:05
ZJ37
ZJ37
Om dit topic ook maar even actueel te houden: de 1839 (gisteren) en 1851 (vandaag) zijn uitgerangeerd. De 1845 gaat als het goed is nu echt voor het laatst naar Ekz: 14558 heen en morgenochtend als 14523 terug.  

31-03-2011 12:47:53
thom
thom
@ 1656 vraagstelling;
Dat is inmiddels alweer langer

Eigenlijk is ie nu Off-Topic hier

Edit: @Sleutelmans, ik snap je probleem van die volgende pagina %07%

Laatst bewerkt door thom op 31-03-2011 12:49
 

31-03-2011 23:47:44
Railtender
Railtender
Quote
ZJ37 (do 31 mrt 2011 12:21:05 https://somda.nl/forum/5392/p326697/): Om dit topic ook maar even actueel te houden: de 1839 (gisteren) en 1851 (vandaag) zijn uitgerangeerd. De 1845 gaat als het goed is nu echt voor het laatst naar Ekz: 14558 heen en morgenochtend als 14523 terug.


Dat zou een mooi afscheid zijn in de 14523. Zakdoekjes mee en dat was dan de maandenlange opleving van de Ddm en 1800. Mooi tijdperk. Het gehuil van die loks zal ik missen. Morgen ben ik aan boord


West Friese Spoorwegen
 

31-03-2011 23:53:57
broek53
broek53
De stam is vanavond - zoals altijd - grondig van binnen gereinigd en de 1845 staat - zoals hij de laatste weken steeds doet - elke 20 minuten een paar minuten te compresseren. Zo hoort dat  

01-04-2011 14:54:29
dutchtrain
dutchtrain
Prachtig geluid vind ik dat! Ik zelf word daar altijd wel rustig van als ik het hoor, weet nie wat dat is...  

01-04-2011 15:35:28
Pim530
Pim530
Gaat men het cijfertype nog aanpassen op de 1656 (voorop)? Vind dit maar onorigineel staan  

01-04-2011 16:08:45
rh_ii
rh_ii
Dat is wel een goede ja, ik vond deze foto van de 1656 op Flickr, de lok in de staat zoals hij nu bij het NSM ook ongeveer is(met konijnenhokken over de tyfoons, nummer links onder het rooster en het wapen rechts): http://farm5.static.flickr.com/4153/4998003795_b896f58ebb_b.jpg (© Bart Zegers) Volgens mij is dat hetzelfde cijfertype met dezelfde uitlijning als op de huidige 1800'en... In de afleverstaat van in ieder geval de eerste 1600'en kwamen de nummers voorop wel overeen met zoals het nu op de 1656 is, en stond het nummer aan de zijkant in het midden onder het rooster (en droegen de loks nog geen stadswapen). Of de 1656 ook zo is afgeleverd weet ik niet

Bas
 

01-04-2011 16:24:59
rob46
rob46
De 1656 is uiteraard zonder stadswapen afgeleverd, loknummer wel links onder het rooster en geen konijnenhok. 1656 kwam feb.1983 in dienst en kreeg op 29-03-1983 het wapen "Hoogeveen".In feb.1999 vernummerd in 1856.

Laatst bewerkt door rob46 op 04-04-2011 16:47


57 jaar OV-fotografie.
 

01-04-2011 16:54:07
edje
edje
En natuurlijk die Airco, die moet er ook af.
En aan de zijkant hoort nog iets van 2 beugels te zitten.

klik op de http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/155043 of deze http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/151581 voor een plaatje van die beugel

Laatst bewerkt door edje op 01-04-2011 16:55
 

01-04-2011 21:49:18
sik214
sik214
Om op die 2e link terug te komen, de 1603 "Amsterdam"??? 1601 was toch "Amsterdam" en 1603 "Zutphen"? Of heeft het met de datum te maken?
Edit: bij vergroten van het scherm, zag ik de tekst ernaast

Laatst bewerkt door sik214 op 01-04-2011 21:50
 

01-04-2011 21:50:48
thom
thom
Anders lees je even het bijschrift van die pagina...
Edit: Aah OK dacht al

Laatst bewerkt door thom op 01-04-2011 21:51
 

01-04-2011 22:46:35
taigagaai
Moderator
taigagaai
De hokken over de tyfoon kwamen pas in 1984 op de locs, te beginnen met de 1624 als ik het goed heb. Het wapen van Den Haag is een stuk speelser dan het uiteindelijke ontwerp. Ook deze foto is te vinden in Het Utrechts Archief.  

01-04-2011 23:27:06
jorgo
jorgo
We kunnen dus aannemen dat de combo DDM1 en 1600 zonder tyfoonkappen erg onwaarschijnlijk is? In dat geval kunnen ze ze mooi laten zitten in het NSM, spaart weer.  

02-04-2011 04:48:36
edje
edje
Volgens gaat het om de lok, en niet om de combinatie met de 2 DDM rijtuigen.  

02-04-2011 10:14:14
taigagaai
Moderator
taigagaai
De 1657 kreeg in juli 1986 als laatste de kappen.  

03-04-2011 02:13:11
thom
thom
Quote
jorgo (vr 01 apr 2011 23:27:06 https://somda.nl/forum/5392/p327107/): We kunnen dus aannemen dat de combo DDM1 en 1600 zonder tyfoonkappen erg onwaarschijnlijk is? In dat geval kunnen ze ze mooi laten zitten in het NSM, spaart weer.

Zolang er airco-unit's op het dak zitten, zijn de konijnen hokken ook verantwoord
 

03-04-2011 16:32:42
Railtender
Railtender
Al enig nieuws over de wat er met de vloot 1800en gaat gebeuren. Neem aan dat de DDM1 op aswpl in de hoek worden gedreven en alle loks aan de lange rij loks worden geplakt? Lijkt me nu defintief over en sluiten met de serie?%09%


West Friese Spoorwegen
 

03-04-2011 19:48:18
broek53
broek53
Tsja, als DDM-1 weg is, zijn de 1800-en weg. Dat waren ze immers al in september, dus waarom zouden er nu wel 1800-en blijven?

Laatst bewerkt door broek53 op 04-04-2011 00:10
 

03-04-2011 21:21:00
adeon
adeon
Te Amersfoort Centraal op het opstelterrein (niet waar de goederen) maar Links staat nog een DDM-1 Stam ''Olifant'' Met onbekende 1800.  

03-04-2011 22:21:15
TheKnitter
TheKnitter
Is de Bokkeduinen.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

04-04-2011 07:27:24
sik214
sik214
Quote
Adeon (zo 03 apr 2011 21:21:00 https://somda.nl/forum/5392/p327399/): Te Amersfoort Centraal op het opstelterrein (niet waar de goederen) maar Links staat nog een DDM-1 Stam ''Olifant'' Met onbekende 1800.
Met de 1846, donderdag jl. in ieder geval met de stra's op.
 

04-04-2011 17:06:17
rob46
rob46
Quote
jorgo (vr 01 apr 2011 23:27:06 https://somda.nl/forum/5392/p327107/): We kunnen dus aannemen dat de combo DDM1 en 1600 zonder tyfoonkappen erg onwaarschijnlijk is? In dat geval kunnen ze ze mooi laten zitten in het NSM, spaart weer.
Dat klopt want de 1600-en kregen bij hun eerste CW (constructiewijzigingsbeurt)o.a.een konijnenhok en werd dan tevens aangepast voor het TD-bedrijf met DDM-1, zoals gezegd was de 1624 eerste die in okt.1984 in Wph Tb werd binnengenomen.

Laatst bewerkt door rob46 op 04-04-2011 17:07


57 jaar OV-fotografie.
 

04-04-2011 20:22:27
ferdy
ferdy
Quote
Pim530 (vr 01 apr 2011 15:35:28 https://somda.nl/forum/5392/p326994/): Gaat men het cijfertype nog aanpassen op de 1656 (voorop)? Vind dit maar onorigineel staan


dat dat opvalt...
volgens mij is er iets wat nog veel meer opvalt aan de 1956 %08%
 

05-04-2011 11:00:45
dutchtrain
dutchtrain
Die lelijke airco kast bedoel je?  

05-04-2011 13:55:27
pescher.c
pescher.c
Ik heb een foto van de 1624 gemaakt op 22 juni 1986, overigens met DDM1 rijtuigen, waarop de 1624 nog geen Konijnenhok heeft, dus de lok heeft deze wijziging niet al in 1984 ondergaan. Op een andere foto genomen op 14 oktober 1988 is de 1624 al wel in het bezit van de konijnenhokken.
Quote
rob46 (ma 04 apr 2011 17:06:17 https://somda.nl/forum/5392/p327581/):
Quote
jorgo (vr 01 apr 2011 23:27:06 https://somda.nl/forum/5392/p327107/): We kunnen dus aannemen dat de combo DDM1 en 1600 zonder tyfoonkappen erg onwaarschijnlijk is? In dat geval kunnen ze ze mooi laten zitten in het NSM, spaart weer.
Dat klopt want de 1600-en kregen bij hun eerste CW (constructiewijzigingsbeurt)o.a.een konijnenhok en werd dan tevens aangepast voor het TD-bedrijf met DDM-1, zoals gezegd was de 1624 eerste die in okt.1984 in Wph Tb werd binnengenomen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-04-2011 14:01:09
Rolffiej19
Rolffiej19
http://www.flickr.com/photos/cklx/3176522972/ zo iets ?%08%


MCN ASD
 

05-04-2011 14:08:53
pescher.c
pescher.c
Inderdaad zoiets . Maar ik zie nu dat de kast zelf er af is, maar dat er wel degelijk een hok heeft gezeten, gezien de onderkant nog zichtbaar is.

In OdR 1985/2 staat trouwens een foto van de 1624 met hok, genomen op 28 december 1984, dus Rob, ik moet je gelijk geven, excuses voor de verwarring!
 

05-04-2011 16:34:02
taigagaai
Moderator
taigagaai
Op 17 oktober 1984 is de 1624 afgeleverd met de hokken. Tussen begin 1985 en september 1985 is hij ze kwijtgeraakt, maar een restant is blijven zitten, namelijk de 'bodemplaat'. Wanneer ze er opnieuw opgezet zijn weet ik niet.  

05-04-2011 18:11:19
rob46
rob46
Ik had de eer om met de eerste proefrit 1624+DDM-1 een rondje NL te doen maar zat b.v. ook ik in de verkorte DDM-1 Aswplz-Amr om de 1624 te dopen. In beide gevallen had de loc toen al haar konijnenhok. Zie: http://www.sporenrondalkmaar.nl/e-lok_1624-1824.html Niettemin blijkt nu dat zo af en toe zo'n hok plotsklaps verwijderd werd. Ik kreeg bv een melding dat 1605+DDM-1 op 27-9-1985 in Hdr zonder hok maar wel met bodemplaat was gesignaleerd. Kortom, we krijgen er niet echt een vinger achter.

Laatst bewerkt door rob46 op 05-04-2011 18:12


57 jaar OV-fotografie.
 

05-04-2011 22:19:03
thom
thom
Gevalletje onderhoud aan typhoons gepleegd en daarna eea gek ding over gehouden nadat de lok alweer de dienst in was ?  

06-04-2011 20:01:29
kmark
kmark
Quote
ICRmS (ma 28 mrt 2011 13:59:19 https://somda.nl/forum/5392/p326009/): Te Mt zijn er nu twee loks bij (zag het vanochtend om 10:20). Deze staan achter de rij van 5 loks (1858, 1842, 1847, 1857, 1853). Zou iemand kunnen checken of dat de bovenstaande twee loks zijn?
Vandaag (06-04-'11) stonden de 1858, 1842, 1847, 1857(nummer kon ik niet heel goed zien), 1853 in Mt, samen met de Railmotion 1610 en de plan V's 877,853 en 864. http://www.flickr.com/photos/markrail/5595917318/

Laatst bewerkt door spiketrain op 10-04-2011 17:54
 

16-05-2011 15:06:37
rob46
rob46
Dit vijftal werd als laatste samen met de 1850 op de Dgr geplaatst (stand 26-4)wanneer ze uit Mt zijn gekomen is mij niet bekend. Het totaal aan 1800-en op de Dgr bedraagt nu 29 stuks. De 1855 verblijft m.i. nog op de Wgm.

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-05-2011 16:10, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


57 jaar OV-fotografie.
 

18-05-2011 01:43:52
tripleklep
tripleklep
Dinsdag zag ik de NSM 1656 op de Watergraafsmeer staan, op het kopspoortje vlakbij de HSA loods. Weet iemand waarom de loc hier staat?  

18-05-2011 09:08:21
dlm4yjp
dlm4yjp
Volgensmij had het NSM te weinig ruimte


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-05-2011 10:00:30
broek53
broek53
Quote
rob46 (ma 16 mei 2011 15:06:37 https://somda.nl/forum/5392/p335235/): Dit vijftal werd als laatste samen met de 1850 op de Dgr geplaatst (stand 26-4)wanneer ze uit Mt zijn gekomen is mij niet bekend. Het totaal aan 1800-en op de Dgr bedraagt nu 29 stuks. De 1855 verblijft m.i. nog op de Wgm.
1853 + 1857 zijn op 19/4 overgebracht Mt --> Wgm, 1858 (+1755) op 20/4 en de 1842 + 1847 ook op 20/4. De 1755 is formeel ook terzijde, maar staat op de Wgm geregeld met de stroomafnemers op. De 1855 staat er ook nog, maar ligt - als ik 'm zie - altijd plat.
 

24-06-2011 15:14:17
bert
bert
Rond 14:15 werden er door een Volker V100 loc de 1834 en 1827 op de Wgm getrokken. Waarom en wat verder is mij onbekend.  

24-06-2011 17:01:19
110573
110573
Dat is al sinds ongeveer het begin van dit jaar zo: http://trainspo.com/photo/2855/
mooi geel hè
 

24-06-2011 18:58:42
Rolffiej19
Rolffiej19
Zet er ffe voortaan bij waarop je reageerd is mischien wel handig , op het feit dat de 1656 op de Wgm staat dus%05%


MCN ASD
 

24-06-2011 19:10:10
thom
thom
Die commentaren zijn ook leuk
Toch mooi om te weten als je zo'n lok een beetje schoonmaakt en bijschilderd, dat die dan ineens gereviseerd is... %08%

Laatst bewerkt door thom op 24-06-2011 19:11
 

24-06-2011 21:10:29
dh3201
dh3201
Maar Thom, je weet toch dat voor velen revisie alleen maar bestaat uit schilderen? %08%


Shqiperise-lopers?
 

24-06-2011 21:22:47
thom
thom
Dat blijkt

Maar da's dan goed dat ik dat ook weet, dat scheelt een hoop werk
 

24-06-2011 21:53:42
mantaray
mantaray
Quote
bert (vr 24 jun 2011 15:14:17 https://somda.nl/forum/5392/p341794/): Rond 14:15 werden er door een Volker V100 loc de 1834 en 1827 op de Wgm getrokken. Waarom en wat verder is mij onbekend.


schijnen verkocht te zijn aan locon
 

29-06-2011 10:40:32
HansBeeker
HansBeeker
Er staat een onbekende 1800 E-loc op de Kijfhoek kreeg ik net door, met de vraag waarom. Dit kan ik niet beantwoorden, iemand enig idee  

29-06-2011 10:56:20
rob46
rob46
Dat is 1827, verkocht aan Locon, de andere kar de 1834 staat inmiddels bij Shunter.


57 jaar OV-fotografie.
 

29-06-2011 19:44:32
Damian
Damian
Locon neemt het vuilvervoer over van Husa (voorheen ACTS), dus die hebben wel wat locs nodig.  

29-06-2011 19:53:48
treintim
treintim
Lol, zie je het al voor je... zo'n sjieke schone 1800 voor een stinkende vuiltrein.%08%

Ben benieuwd of ze NS-geel blijven evt. zonder logo's. Zal wel niet, hopelijk, want dat zou de variatie in het uiterlijk van diverse ex-NS-locs mooi nog groter maken.

Laatst bewerkt door treintim op 29-06-2011 19:55
 

29-06-2011 20:14:56
sander14
sander14
Quote
rob46 (wo 29 jun 2011 10:56:20 https://somda.nl/forum/5392/p342752/): Dat is 1827, verkocht aan Locon, de andere kar de 1834 staat inmiddels bij Shunter.
De 1827 doet het, de 1834 nog niet.
 

29-06-2011 20:57:07
Damian
Damian
Quote
treintim (wo 29 jun 2011 19:53:48 https://somda.nl/forum/5392/p342864/): Lol, zie je het al voor je... zo'n sjieke schone 1800 voor een stinkende vuiltrein.%08%



Tja..... heel lang schoon zullen ze niet blijven. Overigens blijft de vuiltrein Hlmvam-Hrp (AZK) wel gewoon onder Husa vlag rijden.
 

06-07-2011 17:45:14
spoorfan10
spoorfan10
Stond vandaag voorzien van een groot Locon opschrift en voorzien van nummer 9902 op Rotterdam Lombardijen. Leek geschilderd.

Spoorfan10
 

06-07-2011 18:10:24
sander14
sander14
De 9902 is de ex-1834 en het zijn stickers, niet geschilderd.

Laatst bewerkt door sander14 op 06-07-2011 18:10
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-07-2011 21:55:40
thom
thom
En de 1827 wordt dus de 9901  

06-07-2011 22:05:54
SGMm2137
SGMm2137
Klopt  

06-07-2011 22:16:54
meestertje
meestertje
Zag gisteren trouwens op de Wgm tussen de 1700'en nog de 1656 van het NSM staan. Wat doet/deed die daar?

meestertje
 

06-07-2011 22:58:31
dlm4yjp
dlm4yjp
neem de tijd om dingen zelf op te zoeken... succes, het staat op deze pagina!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-07-2011 23:05:57
Jannn2009
Jannn2009
Al was dat ook maar een 'volgens mij' stelling.  

06-07-2011 23:10:43
thom
thom
Er staat wel meer NSM materieel in het Asd'se van tijd tot tijd.  

12-07-2011 12:21:30
rob46
rob46
Rond 14.00 uur wordt de terzijdegestelde 1835 door NT 706 van de Dgr gehaald en naar de Wgm overgebracht. De loc zal weer ergens in dienst worden gesteld. Ivm een mailflow graag geen speculaties, afwachten maar...........


57 jaar OV-fotografie.
 

12-07-2011 12:32:18
treintim
treintim
Quote
rob46 (di 12 jul 2011 12:21:30 https://somda.nl/forum/5392/p345318/): Ivm een mailflow


Wat betekent dat als ik mag vragen, Rob? Even googlen levert mij niet veel zinvols op.
 

12-07-2011 12:32:30
103 220-0
103 220-0
Klinkt alsof je het weet, dus je kunt het gewoon zeggen. Vind ik zou flauw die 'ik weet het wel maar zeg het lekker niet'-mentaliteit.
Zeg ik het wel: de Bentheimer Eisenbahn krijgt ook een 1800. Zal deze dan wel zijn.

Laatst bewerkt door 103 220-0 op 12-07-2011 12:33
 

12-07-2011 13:48:36
ZJ37
ZJ37
De 1827 stond gisteren en vanmorgen bij Shunter.  

12-07-2011 14:23:16
sik214
sik214
Zou de hoge vraagprijs gezakt zijn dat er nu ineens locs verkocht worden? Pogingen om loc's aan Italië oa te verkopen zijn altijd gestrand.

Goede zaak!
 

12-07-2011 17:00:13
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Een aantal reacties verwijderd. Houden we het hier wel gezellig? .  

12-07-2011 18:30:15
broek53
broek53
Quote
sik214 (di 12 jul 2011 14:23:16 https://somda.nl/forum/5392/p345343/): Zou de hoge vraagprijs gezakt zijn dat er nu ineens locs verkocht worden? Pogingen om loc's aan Italië oa te verkopen zijn altijd gestrand. Goede zaak!
Nu ja, locs die "ready to use" zijn in Nederland zullen vast makkelijker verkocht kunnen worden dan dezelfde locs die nog helemaal aangepast moeten worden aan gebruik in een buitenland, denk ik. En tijden veranderen natuurlijk; zoveel locs als er nu aan de kant staan, krijg je toch nooit verkocht. Kun je beter met de prijs wat zakken.
Overigens zal de 1835 inderdaad wel voor de Bentheimer Eisenbahn zijn, al kan behalve NSFS niemand dat zeker weten.
 

12-07-2011 19:19:27
bart84
Moderator
bart84
En je moet niet vergeten dat Locon hals-over-kop locs nodig had en overal wat vandaan heeft gehaald. Heel veel tijd om lang te onderhandelen zullen ze niet gehad hebben.


Mvg. Bart
 

12-07-2011 19:59:31
martin
martin
Zijn die 1800'n wel verkocht dan? Is het ook niet mogelijk dat NSFS ze verleast aan Locon en de Bentheimer Eisenbahn? Wel jammer dat de BE een 1800 koopt/least, had liever die V200 zien gaan rijden hier.  

12-07-2011 20:09:42
edje
edje
och een 1800 in een leuke BE beschildering is net zo leuk.  

12-07-2011 20:11:51
103 220-0
103 220-0
Quote
bart84 (di 12 jul 2011 19:19:27 https://somda.nl/forum/5392/p345388/): En je moet niet vergeten dat Locon hals-over-kop locs nodig had en overal wat vandaan heeft gehaald. Heel veel tijd om lang te onderhandelen zullen ze niet gehad hebben.
Wie zegt dat? Ik neem niet aan dat je op een vervoer inschrijft als je niet weet of je materieel hebt en nog belangrijker: wat het kost.
 

12-07-2011 20:48:09
rob46
rob46
De 1835 is in het TC op de Wgm geplaatst. Volgens de allerlaatste berichten zouden er weer 1 of 2 stammen DDM1 in dienst worden gesteld, dit agv een materieeltekort. Voor wat het waard is.............


57 jaar OV-fotografie.
 

12-07-2011 22:47:30
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat gaat nog wel even duren het DDM-1 heeft dan ook eerst onderhoud nodig en ik weet toevallig dat ze er naar aan het kijken zijn ja dat heb ik ook vernomen..%05%


MCN ASD
 

12-07-2011 22:55:59
kmark
kmark
Quote
broek53 (di 12 jul 2011 18:30:15 https://somda.nl/forum/5392/p345382/): ...knip... zoveel locs als er nu aan de kant staan, krijg je toch nooit verkocht. Kun je beter met de prijs wat zakken.
Heel erg duur zijn ze inmiddels niet meer, de vraagprijs ligt rond de €5000 per locomotief...
 

12-07-2011 23:12:00
broek53
broek53
Echt waar?! Dat was niet zo lang geleden nog drie ton, heb ik vernomen.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-07-2011 18:43
 

12-07-2011 23:13:55
broek53
broek53
Quote
Rolffiej19 (di 12 jul 2011 22:47:30 https://somda.nl/forum/5392/p345434/): Dat gaat nog wel even duren het DDM-1 heeft dan ook eerst onderhoud nodig en ik weet toevallig dat ze er naar aan het kijken zijn ja dat heb ik ook vernomen..%05%
Jawel, dat is zo. Maarre: vreemd genoeg zal dat in dit topic waarschijnlijk volkomen of-topic worden...(sprak hij raadselachtig %09%).

Laatst bewerkt door broek53 op 13-07-2011 01:06
 

13-07-2011 00:42:12
Hoera63
Hoera63
Quote
kmark (di 12 jul 2011 22:55:59 https://somda.nl/forum/5392/p345437/): €5000 per locomotief...
Is dat serieus? Dat is wel heel erg goedkoop voor een locomotief

Laatst bewerkt door Hoera63 op 13-07-2011 00:42
 

13-07-2011 09:48:47
mich
mich
Zeker gezien wat een 6400 moet kosten, das nogal wat meer.  

13-07-2011 10:10:06
Jannn2009
Jannn2009
Tja, ik weet niet precies wat de vraagprijs hiervoor was maar elk jaar wordt zo'n loc minder waard en het opstellen en eventueel slopen kost de eigenaar ook een hoop geld. Het lijkt me verstandig om de locs die je echt niet meer nodig hebt te verkopen voor een mooi prijsje en niet op de jackpot te wachten.  

13-07-2011 10:22:41
gvttreinen
gvttreinen
prijsverschil in een rijvaardige exemplaar of een sloopexemplaar.....  

13-07-2011 11:01:40
sik214
sik214
Quote
mich (wo 13 jul 2011 09:48:47 https://somda.nl/forum/5392/p345463/): Zeker gezien wat een 6400 moet kosten, das nogal wat meer.
Een 6400 is wat couranter. Die kan je in grote delen van europa (in theorie) gebruiken als rangeerlok*, een 1800 niet....

*zie bijvoorbeeld de 6456+6457 die aan EuroTunnel verkocht zouden zijn.
 

13-07-2011 11:54:37
nohab
nohab
Plus het feit dat die 10 jaar jonger zijn.  

13-07-2011 17:55:08
mich
mich
900.000 vind ik toch idioot veel.  

13-07-2011 18:17:50
broek53
broek53
1835 staat op de Wgm om bekeken te worden door een potentiële koper, en dat ZOU de Bentheimer Eisenbahn kunnen zijn - dat is althans een bedrijf dat belangstelling getoond heeft.
In ieder geval heeft het ophalen van de 1835 niet te maken met DDM-1.
 

13-07-2011 19:05:41
sander14
sander14
Quote
sik214 *zie bijvoorbeeld de 6456+6457 die aan EuroTunnel verkocht zouden zijn.
Die zijn ook verkocht aan de EuroTunnel, al reserve voor als een trein kapot in de tunnel staat. Dan kunnen de locs worden ingezet om de kapotte trein af te slepen. Die locs zijn overigens voor, ik geloof, €1.200.000 verkocht.
 

13-07-2011 20:14:39
lex_t
lex_t
Quote
sik214 (wo 13 jul 2011 11:01:40 https://somda.nl/forum/5392/p345481/): Een 6400 is wat couranter. Die kan je in grote delen van europa (in theorie) gebruiken als rangeerlok*,




Dat lijkt me zeker nog handel. Als er nog ouwe ost-V100's verkoopbaar zijn..
Die 1800'en staan in Frankrijk ook al rijen dik aan de kant.
 

13-07-2011 21:04:26
thom
thom
Quote
kmark (di 12 jul 2011 22:55:59 https://somda.nl/forum/5392/p345437/):
Quote
broek53 (di 12 jul 2011 18:30:15 https://somda.nl/forum/5392/p345382/): ...knip... zoveel locs als er nu aan de kant staan, krijg je toch nooit verkocht. Kun je beter met de prijs wat zakken.
Heel erg duur zijn ze inmiddels niet meer, de vraagprijs ligt rond de €5000 per locomotief...

Mis je niet een nulletje? Je zit nu zelfs flink onder de schrootwaarde, en dat is wel opmerkelijk voor een rijvaardige lokomotief.
 

14-07-2011 03:58:55
maigoda
maigoda
Voor locomotieven die vrijwel geheel tot geheel financiëel afgeschreven zijn, lijkt me 5000 euro redelijk haalbaar. Schrootwaarde heeft een probleem: laten slopen kost alleen maar geld. En de kosten voor sloop bedragen meer dan de schrootwaarde.
Groetjes,
Emiel
 

14-07-2011 13:43:16
MDDM
MDDM
Waar is te lezen dat er ook €5000,- voor betaald is, of dat ze voor dat bedrag te koop staan?


Gr Joop mcn Lls
 

14-07-2011 14:25:11
marotrans
marotrans
Hier!
Quote
kmark (di 12 jul 2011 22:55:59 https://somda.nl/forum/5392/p345437/):
Quote
broek53 (di 12 jul 2011 18:30:15 https://somda.nl/forum/5392/p345382/): ...knip... zoveel locs als er nu aan de kant staan, krijg je toch nooit verkocht. Kun je beter met de prijs wat zakken.
Heel erg duur zijn ze inmiddels niet meer, de vraagprijs ligt rond de €5000 per locomotief...
 

14-07-2011 14:32:22
MDDM
MDDM
Dat had ik wel gelezen, maar ik zie liever een officieel iets waarin dat staat.


Gr Joop mcn Lls
 

14-07-2011 14:54:16
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (di 12 jul 2011 23:13:55 https://somda.nl/forum/5392/p345440/):
Quote
Rolffiej19 (di 12 jul 2011 22:47:30 https://somda.nl/forum/5392/p345434/): Dat gaat nog wel even duren het DDM-1 heeft dan ook eerst onderhoud nodig en ik weet toevallig dat ze er naar aan het kijken zijn ja dat heb ik ook vernomen..%05%
Jawel, dat is zo. Maarre: vreemd genoeg zal dat in dit topic waarschijnlijk volkomen of-topic worden...(sprak hij raadselachtig %09%).

Laat me raden. Geen trekduwbedrijf meer maar trek-trek met 1700-en aangezien die er nu toch meer dan genoeg zijn
 

14-07-2011 14:57:52
thom
thom
Quote
maigoda (do 14 jul 2011 03:58:55 https://somda.nl/forum/5392/p345656/): Voor locomotieven die vrijwel geheel tot geheel financiëel afgeschreven zijn, lijkt me 5000 euro redelijk haalbaar. Schrootwaarde heeft een probleem: laten slopen kost alleen maar geld. En de kosten voor sloop bedragen meer dan de schrootwaarde.
Groetjes,
Emiel

Ik betwijfel of dat voor deze lokken ook geldt, gezien het nagenoeg ontbreken van asbest.
 

14-07-2011 18:17:15
timtrein
timtrein
Schrootprijs is al 15.000 euro, en dat is dan nog afgezien van de grote hoeveelheid koper in de tractiemotoren  

14-07-2011 18:19:55
maurits
maurits
Zou 50.000 Euro dan niet eerder een realistische prijs zijn? 5.000 lijkt me inderdaad wel erg weinig, dan zou er vast wel belangstelling bestaan vanuit de hobbywereld voor een eigen 1800 in je achtertuin


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-07-2011 18:51:37
timtrein
timtrein
Dat niet alleen, maar dan waren ze allang door de plaatselijke sloperijen gekocht  

14-07-2011 19:03:18
sander14
sander14
Quote
maurits (do 14 jul 2011 18:19:55 https://somda.nl/forum/5392/p345770/): Zou 50.000 Euro dan niet eerder een realistische prijs zijn?
Klopt, een 1600/1800 kost zo'n 50.000 euro. Lease van een 189 kost 60.000 per maand, even ter vergelijking.

Laatst bewerkt door sander14 op 14-07-2011 19:04
 

14-07-2011 19:09:00
maurits
maurits
60.000 per maand , dan kan ik me voorstellen dat het voor goederenvervoerders aantrekkelijk is om met 1800'en te rijden. Zelfs als je de hogere onderhoudskosten, en kosten van herinstructie en extra locwissels meerekent.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-07-2011 19:23:08
sander14
sander14
Als je een 189 leased en daarmee met 1 machinist en 1 machine een groot gedeelte of de gehele rit kan rijden, is dat natuurlijk veel goedkoper uiteindelijk. Daarbij komt dat in die 60.000 per maand ook de kosten voor het onderhoud, storingen verhelpen etc. bij zitten. Je kan wel voor 50.000 euro een 1600/1800 kopen, maar een onderhoudsbeurt voor zo'n loc is alles behalve goedkoop. Daarbij komt dat als de loc een storing heeft en die opgelost moet worden, dit ook weer kosten met zich mee brengt. Ik neem als voorbeeld even HUSA, die hebben voor zeg maar 200.000 euro 4 locs type 1600 gekocht. Als je dan alle onderhoudsbeurten, storingen verhelpen etc erbij gaat optellen, zal zo'n loc niet veel goedkoper zijn dan een 189. Voordeel van een 1600/1800 is dat een storing bij dit soort loccen sneller is opgelost dan bij een 189, leert de ervaring (in mijn geval dan)

Laatst bewerkt door sander14 op 14-07-2011 19:31
 

14-07-2011 19:52:06
ems
ems
@ Sander: Wat een onzin zeg. Hoe kom je aan een bedrag van € 50.000? Uit je duim gezogen?

Laatst bewerkt door ems op 14-07-2011 19:52
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Locomotieven_serie_1600
RailWiki.nl