30-07-2024 15:20:35 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Zie de kaart hier: www.natura2000.nl Los daarvan zijn er flinke vrijstellingen voor bestaande spoorlijnen, zelfs als daar al decennia geen trein meer heeft gereden. Zie ook de discussie rond de IJzeren Rijn, waar Nederland ooit een natuurgebied op heeft 'geplant' in een poging om de heropening te blokkeren - wat juridisch nog steeds zwaar omstreden is. |
30-07-2024 15:57:00 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
[offtopic]Voor het verbinden van gebieden was de ecologische hoofdstructuur bedacht. Tegenwoordig heet dit Natuur netwerk Nederland. Natura2000-gebieden zijn/waren niet bedoeld om gebieden met elkaar te verbinden. |
30-07-2024 16:34:36 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
De natuur past zich wel aan, aan een spoorlijn die er door heen loopt, IJzeren Rijn, of waar dit top over gaat Nijmegen Kranenburg, Kleve. Of een nabij gelegen Natura 2000 gebied.
|
30-07-2024 16:40:24 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Als het dus geen Natura 2000 gebied is dan zou het "enkel" nog gaan om beschermde diersoorten. |
![]() |
advertentie |
30-07-2024 16:44:58 3 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
De vraag was of er nog ontwikkelingen waren. Die zijn er niet en een discussie over Natura2000 voegt daar ook niets aan toe. Als er echte ontwikkelingen zijn, kunnen deze gemeld worden. |
08-11-2024 18:26:27 2 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Kleef - Nimegen zou milieuwinst en reistijd opleveren. Bron: De Gelderlander. |
08-11-2024 18:44:22 7 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Gaan we weer... |
09-11-2024 10:17:39 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Tja. Grensverbindingen. In gedachten de Wunderlinie die al jaren dicht is, de sluiting van maanden van Zevenaar - Oberhausen, de overbelasting van het enkelsporige Venlo - Mönchengladbach, het uitblijven van de IJzeren Rijn, en de eveneens enkelsporige (en in feite overbelaste) verbinding van Schaesberg naar Haanrade Grens, de beide tegenover elkaar staande stootjukken in Enschede, is een extra grensverbinding nog niet zo gek. Al zal het even duren voor er weer berijdbaar spoor ligt door Het Rijk van Nijmegen (en Kleef). |
09-11-2024 15:46:19 1 | ||
---|---|---|
htm1218
![]() |
Vrij naar Asterix en Obelix: "in heel Gallië is één klein dorpje dat nog steeds dapper stand houdt tegen de (Romeinse) overmacht". Maar of dat hier houdbaar is gezien de internationale, regionale en milieubelangen? Ander voorbeeld van (19e-eeuws) kleinschalig denken is het Laantje van Van der Gaag (1847). Ik blijf optimistisch! |
09-11-2024 16:23:28 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Laantje v/d Gaag zat wel iets anders in elkaar dan het versimpelde verhaaltje ons wil doen geloven. www.bcpeters.dds.nl Ik geloof trouwens ook niet zo in al die rapporten met vergezichten, waarbij 'milieu' ook nog een een rolletje mag spelen. Hoe lang is die lijn nu weg. Hoeveel mensen missen 'm werkelijk? Voorspelling: het volgende rapport noemt 'militaire belangen'. |
09-11-2024 16:35:17 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Van Enschede - Gronau werd ook gezegd dat niemand hem miste (sterker nog, ene Bart Peters wiens website hierboven aangehaald wordt heeft ooit op NS-Discussies eens een uitspraak gedaan waaruit bleek dat hij 0 fiducie had dat die ooit weer open ging). Er ligt een parallele lijn waar het grensoverschrijdende regionalevervoer niet onbeduidend is en de lijn zelf heeft ook vervoer. Er is een parallele snelbuslijn, dus het is niet zo dat er lokaal geen vervoersvraag is. Dus ik wil het niet afserveren. Uiteraard heerst er lokale tegenwerking. Die verfoeide trein! Koeien gaan zure melk geven! Of zoiets. |
09-11-2024 17:39:08 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Volgens mij was een van de werkelijke redenen dat er een ouderenflat aan het spoor ligt, en we de bejaarden geen alles verstorende treinverbinding aan kunnen doen.
Een vriend en ik waren aan het nadenken over misschien wel het grootste struikelblok: overwegveiligheid. Een verbinding door Groesbeek heen zorgt er namelijk voor dat de overwegen weer in gebruik genomen moeten worden. En dat gaat tegen de regels in, namelijk: geen nieuwe overwegen erbij.
Het is de vraag of ProRail deze overwegen als "nieuw" beschouwd. Ze staan namelijk wel (grotendeels) op maps.prorail.nl. Dat zou betekenen dat je elders maatregelen kan nemen, zodat de onveiligheid van deze overwegen gecompenseerd wordt met extra veiligheid bij andere overwegen. Dat lijkt me de enige manier om met de huidige spelregels de lijn opnieuw in gebruik te nemen, al is dit zeer onaantrekkelijk en kostbaar.
Het Duitse onderzoek spreekt ook nog van een nieuw te leggen spoor ten noorden van Groesbeek, als alternatief. Maar dat lijkt me helemaal niet realistisch aangezien er een golfbaan en wat bos in de weg zit. |
09-11-2024 18:41:47 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het dichtst op het spoor staande gebouw in Groesbeek is het Gemeentehuis. En dat betekende al eerder dat men Vandergaag-achtige toestanden vreesde. Dan kom je toch helemaal niet meer aan werken toe? Flauwekul-modus uit: het spoor is niet opgebroken, het is officieel een spoorweg zonder verkeer. Wat niet wil zeggen dat het handig zou zijn om het spoor opnieuw met alle overwegen van dien door uitgerekend het drukke centrum van Groesbeek te leiden. Verdiept zou kunnen, maar de spoorhelling naar Kleef was altijd al steil, wat je zelf merkt als je daar spoorfietst. Een lang spoorravijn zou kunnen. Kun je uitgegraven grond verkopen. |
09-11-2024 23:17:49 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Voortschrijdend inzicht kan op termijn werken. Voor wat betreft Groesbeek is het op z'n minst wachten tot na maart 2026 als er Raadsverkiezingen in de gemeente Berg en Dal zijn. En er mogelijk daarna een college met een andere politieke samenstelling komt die meer ""railway minded ' is. Hopen we dan maar. |
10-11-2024 16:03:53 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
De pogingen van Groesbeek ten spijt, het is niet noodzakelijk iedereen mee te krijgen. Een gemeente kan vanuit Het Rijk ook ‘gewoon’ een aanwijzing krijgen dat bijvoorbeeld een spoorlijn of snelweg er komt. Anders zouden grote werken nooit door kunnen gaan want er is altijd wel iemand tegen. Moet Het Rijk wel het belang van die spoorlijn in gaan zien, en daar ontbreekt het ze nu volledig aan. Een provincie of gemeente kan zo’n spoorlijn niet zelf betalen, Het Rijk is dan noodzakelijk. Alleen, niemand die zich er actief mee bezighoudt. In tegenstelling tot een Lelylijn en Nedersaksenlijn, daar zijn recentelijk complete onderzoeken en bidbooks voor opgesteld- pas dan zie je dat soort onderwerpen terugkomen in landelijke verkiezingsprogramma’s. Kortom, een dwarse gemeente kan gewoon overruled worden (gelukkig maar..). |
15-11-2024 11:50:09 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
De soap over de internationale lijn Nijmegen, Kranenburg, Kleve gaat rustig verder. Hier een artikel met als bron Treinenweb. Hier in Nederland is men te gauw in slopen of opbreken. Zoals met de verbouwing van station Heyendaal, liften bouwen op het oorspronkelijke tracé van deze lijn. |
15-11-2024 12:07:02 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Dat hoeft denk ik geen probleem te zijn? Met een overloop en aansluiting ergens t.h.v. Zweefvliegveld Malden zou je er volgens mij moeten zijn. Eventueel i.c.m. wat seinoptimalisaties. De Maaslijn is geheel dubbelsporig tussen Nijmegen en Mook-Molenhoek, en meer dan een uurdienst (met misschien wat spitstoevoegers?) hoef je niet te verwachten tussen Nijmegen en Kleef. |
15-11-2024 12:20:29 1 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Dan heb je nog 2 uitdagingen, omdat het patroon op de Maaslijn vast ligt met 4 treinen per uur per richting moet de drgl van de Duitse trein daarop aangepast worden. En je zit met de perroncapaciteit in Nm. 1b en 35 wordt volledig benut nu, want dat wordt ook nog gebruikt om bij te plaatsen en af te trappen. |
15-11-2024 12:42:48 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Oplossing: spoor 35a en spoor 35b :D |
15-11-2024 13:00:33 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
De situatie in het ravijn bij Heyendaal kan ook weer veranderd worden. Niets is voor de eeuwigheid en zelfs dat niet. |
15-11-2024 13:09:48 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Een aansluiting is pas nodig ergens in de buurt van Heijendaal. Het spoor ligt er nog. Alleen bij de overwegen is het weg gehaald Vanaf ongeveer Heijendaal richting Nijmegen wordt het problematisch met liftkokers, een busbaan en een fietspad. Zie ook deze foto van Googlemaps bij de d'Almarasweg maps.app.goo.gl
Dick van den Hoven |
15-11-2024 15:22:23 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Je hebt ook nog de overweg Sionsweg (S100). Van daar af tot waar bij de lijn uit Kleef 'raakt' is het nog ongeveer 2 km. Ergens halverwege dat stuk moet de lijn uit Kleve op de Maaslijn aantakken. Op de lijn naar Kleve zij batterijtreinen gepland, zal er iets moeten komen om op te laden. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 15-11-2024 15:27 |
15-11-2024 15:36:39 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Het spoor op de overweg is te herstellen plus dat deze lijn de overweg weer activeert. |
15-11-2024 15:41:24 1 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
De Groesbekers hebben nu overdag een 10 minuten busdienst naar Nijmegen. De busmaatschappij en veel passagiers zijn daar tevreden mee. Met een trein erbij blijft dat waarschijnlijk niet zo vaak rijden. |
15-11-2024 18:36:11 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Een trein vinden de meeste reizigers fijner dan de bus. Trekt ook meer reizigers. En er zijn zoveel plaatsen in Nl waar de spoorlijn dwars doorheen loopt. |
15-11-2024 18:51:48 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Het tegendeel kan ook. Kijk naar Purmerend, daar is de frequente busverbinding naar Amsterdam al decennialang een stuk populairder dan de trein. |
15-11-2024 19:22:35 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Das wel een uitzondering, met de overstap is de trein net zo snel/traag als de bus. |
15-11-2024 20:11:23 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Nu zou ik Groesbeek niet met Purmerend willen vergelijken, eerder met Volendam ;-). Relatief veel bouwvakkers met eigen vervoer en zelfs ieder een eigen "sound". |
15-11-2024 21:29:27 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
.... als je pal naast het station woont. De sterke kant van de bus in Purmerend is dat-ie je op loopafstand van je woning ophaalt en naar Amsterdam brengt.Daar kan de trein qua reistijd niet tegenop. Nu is Groesbeek natuurlijk wel kleiner dus daar zal dat voordeel minder spelen. Tenzij de bus de mensen in Nijmegen ook dichter bij de plek brengt waar ze moeten zijn. Laatst bewerkt door Muizeneus op 15-11-2024 21:31 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-11-2024 22:10:48 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Een vraagje tussendoor. Is dat rapport waar deze discussie (opnieuw) mee begon openbaar toegankelijk gemaakt? En zo ja, waar is dat beschikbaar? |
15-11-2024 22:12:03 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Aan de weg van Nijmegen naar Groesbeek zijn nog al wat "tehuizen", daar zitten best veel inwoners met het bijbehorende personeel. De weg ligt in een bos en is behoorlijk stijl. Met een bushalte voor de deur kan je niet tegen een trein op. |
15-11-2024 22:17:02 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Artikel
Echt nieuw is het artikel niet, van maart 2023! Laatst bewerkt door moderator op 20-11-2024 12:09, reden: Link ingekort |
16-11-2024 01:06:10 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
Nou, daar heb ik eens ingezeten en dat was geen pretje. Volgens mij duurde het ruim een half uur van Groesbeek naar Nijmegen want het was druk op de weg. Het geslinger was ook niet echt comfortabel. Met de trein zou je er zo’n 10 minuten over doen. Bus en trein zouden elkaar ook kunnen versterken, het is meestal en-en. Synergie tussen trein en bus wordt dat ook wel genoemd. |
16-11-2024 09:39:28 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
We hebben het hier nu steeds over de liftkoker (is er maar 1 die op het oude tracé staat), maar dit jaar is een grote verbouwing van het station gestart waarbij van het oude tracé nog veel meer verdwenen is: www.voxweb.nl |
16-11-2024 10:47:13 1 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Heel interessant dit, maar het moet gaan om een recent rapport opgesteld door Spiekermann Ingenieure in opdracht van de Kreis Kleve. Dat rapport kan ik niet vinden. Ook niet bijv. op ris.kleve.de Ik kom tot nu toe alleen op berichten in Nederlandse en Duitse pers, die toch ergens op gebaseerd moeten zijn. Zelfs een persbericht van de Kreis Kleve kan ik niet vinden. |
16-11-2024 11:45:45 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
|
16-11-2024 11:49:13 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Toch vind ik het jammer dat er geen rekening gehouden wordt met het oude tracé. |
16-11-2024 14:06:58 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Maar je kunt niet echt plannen of rekening houden met iets waar geen concrete plannen voor zijn. Er wordt al jaren gesproken over reactivering van deze spoorlijn, maar wanneer puntje bij paaltje komt gebeurt er niets.
|
16-11-2024 15:26:58 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Met andere woorden, hier in Nederland is er veel politiek geleuter. Met onderzoeken met wat de uitkomst ook is, niks oplevert. |
16-11-2024 16:04:52 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Wat ik heb gevonden uit recente jaren zijn Duitse onderzoeken, naast dat - vooralsnog onvindbaar rapport van de Kreis, ook voor de Stadt Kleve. Plus een bericht in de pers dat onze Oosterburen moesten vaststellen dat de provincie Gelderland geen belangstelling heeft voor reactivering. Mocht iemand betere info hebben, dan houd ik mij aanbevolen voor bronnen. Al lezende hier, moest ik weer terugdenken aan de sluitingsdag in 1991. Meer bepaald het moment dat ik in Groesbeek uitstapte met de allerlaatste trein van Nijmegen naar Kranenburg (voor de jongeren, die maakte toen een stop bij de overweg). Het is altijd dezelfde constatering: als maar de helft van al die mensen die toen in de trein zaten, en bij de overweg van Groesbeek waren verzameld, op normale dagen de trein hadden genomen, hadden de onderzoekers en speculaasliefhebbers anno 2024 geen emplooi. |
16-11-2024 16:15:46 1 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Het standpunt van de gemeente Groesbeek, de gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland is (nog) niet veranderd: Groesbeek ziet het niet zitten, dus laten we het niet doen. Dit rapport zal het denk ik niet veranderen. |
16-11-2024 17:37:15 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Kan best. Maar er ligt nu eenmaal een spoorweg, beste mensen in Groesbeek. En die is slechts buiten gebruik. Alleen op de grenslijnen Dalheim - Roermond en op Kranenburg - Nijmegen is het spoor om allerlei redenen blijven liggen; op alle andere ooit gesloten spoorwegen is het spoor (meestal vrij snel) opgebroken en de grond verkocht. Dat wil overigens niet zeggen dat er - indien dat technisch meteen zou kunnen - ook meteen weer treinen mogen rijden. In Duitsland blijven spoorlijnen, emplacementen en aansluitingen veelal gewoon liggen, en tot voor enkele jaren was dat in België ook het geval. In Nederland worden definitief gesloten spoorwegen gewoonlijk opgebroken. Al liggen er her en der nog restjes spoor, maar dat is toch wat anders. Geen voorbeelden graag, want dan dwalen we af. |
16-11-2024 17:45:54 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
|
16-11-2024 18:24:33 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Dat is met deze lijn trouwens ook gebeurd, ProRail heeft een paar jaar geleden de grond rondom Groesbeek verkocht aan de gemeente Berg en Dal, wel met recht van terugkoop. Ook Kleef en Kranenburg hebben grond aangekocht van de infrabeheerders in Nederland en Duitsland.
|
16-11-2024 18:53:51 1 | ||
---|---|---|
hubertus1
![]() |
Met die redenering wordt het lastig, zo niet onmogelijk, om nog nieuwe infrastructuur-projecten aan te leggen. Er is altijd wel een partij die er niet op zit te wachten. |
16-11-2024 19:39:41 | ||
---|---|---|
htm1218
![]() |
De lijn heeft internationale en regionale betekenis. Nijmegen en omgeving (universiteit), Kleef en omgeving en verder richting Ruhrgebied. Waarom dan ook een station in Groesbeek als men dat niet wil? Er zijn vele dorpen in Nederland waar treinen doorheen rijden zonder station. Zonder station verandert het lokale OV niet, dus angst voor uitdunning van het plaatselijke busnet is dan overbodig. Mocht over enige tijd, ook in Groesbeek, het inzicht doorbreken dat een snelle verbinding met Nijmegen toch zo gek nog niet is, dan zijn een paar perrons zo aangelegd. Wat Heijendaal betreft: Wat daar is/wordt aangericht terwijl al langer bekend is dat er, met name vanuit Duitsland, belangstelling is voor reactivering van de lijn, getuigt niet van veel toekomstvisie. Je moet bijna aannemen dat er, hoewel er geen besluit tot reactivering is, toch wel even over is nagedacht hoe verder bij eventuele reactivering. Aansluiten op de Maaslijn zoals hier boven gesuggereerd of de aannemer even terug roepen om Heijendaal opnieuw aan te passen? Laatst bewerkt door htm1218 op 16-11-2024 19:40 |
16-11-2024 20:02:41 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Mag ik verwijzen naar www.rijksoverheid.nl oftewel het antwoord van Staatssecretaris Heijnen op kamervragen (2022), na de onderschrijving van het oordeel van de provincie en gemeente Nijmegen dat reactivering geen prioriteit heeft wegens te lage vervoeraantallen en te hoge kosten, worden de volgende knelpunten genoemd:
Het gaat dus wel om iets anders dan een "dwarsliggende gemeente" die "geen station wil". Om aan te haken op postings hierboven: de Nederlandse overheid op gemeentelijk (Nijmegen en Berg en Dal) en provinciaal (Gelderland) niveau zien dus geen potentieel, en de Rijksoverheid onderschrijft dit. |
16-11-2024 21:23:31 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Als er nou een hoop mensen stonden te springen om de lijn, als ook niet-Somda-gebruikers aan Klaas Ruitenberg zouden schrijven hoe belangrijk deze spoorlijn wel niet is, pas dán zal deze spoorlijn serieus op tafel komen te liggen. En dan zijn er dus al een hoop hobbels die duidelijk maken dat de overheden beter hun geld aan andere projecten kunnen besteden. Maar als ze ondanks alles toch willen doorzetten, dan moeten ze ook nog de Groesbekers zien te overtuigen. Kortom, redenen genoeg om je niet aan deze spoorlijn te branden. Hoe jammer dat ook is! Laatst bewerkt door MaxBB op 16-11-2024 21:24 |
16-11-2024 21:26:49 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
|
16-11-2024 22:08:01 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Het argument van de gemeente is dat de spoorlijn Groesbeek in tweeën splitst, anders gezegd een stedebouwkundige barrière. Dat men geen station zou willen, omdat het busnet zou worden uitgedund heb ik nooit ergens gelezen. Maar als er bronnen uit overheidsdocunenten iets anders zeggen, lees ik dat graag. |
21-12-2024 20:43:44 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Volgens De Gelderlander komt er een proef met onbemande (bedoeld is bestuurderloze) monorail (!) cabines op het spoor tussen Kranenburg en Groesbeek, geschikt voor zes passagiers. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Fotografen: wees nabij! |
21-12-2024 21:30:03 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Start voorzien over plm 100 dagen 😅? |
21-12-2024 21:59:45 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Laatst bewerkt door Muizeneus op 21-12-2024 22:12 |
21-12-2024 22:12:02 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Nee, plm 98 💡 'Nieuwe mobiliteit op het platteland' - Evenement op 29 maart 2025 in Kranenburg - PvdA Berg en Dal en daarmee moet ik dus meteen mijn bericht hierboven rectificeren
nog meer achtergrondinfo (in het Duits) MONOCAB Rijn-Waal | Hochschule Rhein-Waal Laatst bewerkt door Muizeneus op 21-12-2024 22:23 |
![]() |
advertentie |
21-12-2024 23:25:28 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
😄 OMG, dat MOET toch een 1-aprilgrap zijn? Hoe zet je die wagons op het andere spoor om terug te gaan? Waar zet je ze neer als je op je eindbestemming bent (die natuurlijk niet aan het einde van de lijn hoeft te zijn). Dit heeft wel een heel groot superbus gehalte. |
22-12-2024 00:55:35 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Zo te zien hebben die voertuigjes een steunwiel dat op de andere railstaaf rijdt. De voortbeweging gaat zoals op een railfiets naar ik aanneem met een trapmechanisme. Eigenlijk zijn het overdekte meerpersoonsrailfietsen. Kortom: leuke slecht weer attractie. Je trapt ze weer terug zoals je gekomen bent. Dubbelspoor is dus voorlopig niet nodig. |
22-12-2024 07:51:32 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ach, was het anderhalf jaar geleden toch geen 1 aprilgrap :) Laatst bewerkt door martijn op 22-12-2024 07:52 |
22-12-2024 09:55:08 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik heb die aprilgrap toen gemist, maar vond het na al die andere fantasieën over de spoorweg wel een grappig idee. De praktische uitvoerbaarheid acht ik gering. En wie gaat in zo'n benauwd ding met slecht weer de helling op naar Groesbeek? |
22-12-2024 11:17:46 1 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Ik begon ook aan een 1-april grap te twijfelen, maar dan moet hij al jaren geleden zijn voorbereid en zet een onderzoeksinstituut de reputatie op het spel. Dat zijwieltje is tijdelijk, want het principe is juist dat de cabines elkaar op de spoorlijn kunnen passeren. Of te wel elke cabine gebruikt 1 railstaaf. Voor de stabiliteit is een gyroscoop verantwoordelijk. Voor wie meer wil weten over de MONOCAB
|
22-12-2024 14:05:01 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dank voor je filmpjes. Dit zegt al wat meer. De gyroscoop is interessant als evenwichtsinstrument. Ik weet niet hoe hufterproof dat is, maar we zullen zien wat er verder gebeurt. |
22-12-2024 15:20:33 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Ach, Delft, Ockels en de Superbus hadden natuurlijk ook een geweldige reputatie. Ik geef ook toe dat er veel heel erg echt lijkt, maar ik heb al een paar praktische bezwaren genoemd waar je niet zo makkelijk omheen kunt. Dat neemt natuurlijk niet weg dat theoretici vaak de gekste dingen kunnen bedenken waar de praktijk altijd ietwat lastiger is. Zie ook de superbus. Dat was ook geen 1-aprilgrap, terwijl het dat wel had moeten zijn. Ik zie op die wikipediapagina
Ofwel, je moet de cabine 180 graden draaien om terug te gaan. Je zult dus een keerlus aan moeten leggen, en dat is alleen praktisch aan het eind van een lijn of bij een punt waar veel ritten eindigen. Laatst bewerkt door mdeen op 22-12-2024 15:24 |
22-12-2024 16:13:10 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dat laatste hoeft natuurlijk niet. Je kunt ook het wiel verschuifbaar maken, net als het middelste draaistel van de mDDM. Dan kun je met een overloopwissel naar het andere spoor en tegelijk de positie van de cab ten opzichte van de as aanpassen. Zal wel een speciale wisselconstructie moeten worden, aangezien het wiel 2 flensen heeft. En je hebt dan zowel links als rechts een deur nodig. |
22-12-2024 19:13:09 | ||
---|---|---|
htm1218
![]() |
Gezien de betrokkenheid van gerenommeerde instituten als de Hochschule Rhein-Waal, de TH Ostwestfalen-Lippe en ook van de Interregio D-NL kun je dit initiatief niet afdoen als een april grap. Interessant om hun bevindingen en ideeën te horen. Alleen voor een belangrijke verbinding als waar hier sprake van is, lijkt me deze oplossing wat magertjes qua vervoerscapaciteit. Initiatieven als dit zijn wel van groot belang, al was het maar om de railverbinding Nijmegen-Kleef weer op de (politieke) agenda te krijgen en te houden. Er zal toch ooit iets moeten gebeuren, niets doen lijkt me geen optie. Maar dat zal wel een zaak van lange adem worden.... |
24-12-2024 09:46:01 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Zoals al vele hebben opgemerkt,er zijn veel diverse obstakels om die lijn weer operationeel te maken en te houden. |
24-12-2024 13:52:33 | ||
---|---|---|
treinfande
![]() |
Dat geld zal zeker ergens te vinden zijn, alleen moet je het maar willen. Ik vind het persoonlijk echt belachelijk dat men ermee akkoord gaat dat zo'n project door een kleine gemeente (Berg en Dal) mislukt. Inmiddels zie je dagelijks het potentieel van die lijn en niet alleen in het weekend. Men heeft het over verbetering van de buslijn, die in het weekend alleen maar een keer per uur rijdt. En die lijn komt niet eens in de buurt van Groesbeek, dus dan zal de vervoersvraag alleen maar stijgen. Voordat men beoordelen kan hoe positief men in Duitsland over die reactivering is, moet men sowieso eerst afwachten hoe B&D zich gedraagt. Maar al met al heb ik niet veel hoop. Laatst bewerkt door treinfande op 24-12-2024 13:52 Spoorzinnige groeten van een oosterbuur ~ Luca (regio Nederrijn) |
24-12-2024 20:28:30 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Daarnaast zijn er toch ook lijnen die na jaren van stilstand, ook van goederenvervoer, weer (deels) tot leven zijn gewekt. Zo rijden er weer treinen van De Haar naar Veenendaal en Rhenen, Van Enschede naar Gronau en verder (grenstraject!) en straks van Laarwald naar Coevorden. Wellicht is de spoorweg Nieuweschans - Leer (ook een grenstraject!) ook zo te zien, want er is maar liefst heraanleg van de lijn en een nieuwe brug voor nodig. Weert - Neerpelt heeft meerdere perioden geen (regelmatig) verkeer gekend, en is ook een grenstraject. Eenmaal op dood spoor is altijd op dood spoor is dus geen argument op zich. Vervoerswaarde van dit moment is geen gegeven voor altijd, noch ten positieve, noch ten negatieve. |
25-12-2024 10:24:31 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Corrigeer me gerust als wat ik nu typ niet klopt. |
25-12-2024 10:38:39 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Ja, dat is Maastricht-Lanaken. Tussen Weert en Hamont liggen geen bruggen (de aftakking ligt bij Weert net na de brug over de Zuid-Willemsvaart). Laatst bewerkt door BVisser op 25-12-2024 10:40 |
25-12-2024 11:50:26 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Klopt. Overigens lag over de Zuid-Willemsvaart bij Weert oorspronkelijk een eigen tweesporige beweegbare brug voor de spoorweg naar Neerpelt, die er het eerste was. Bij de aanleg van Eindhoven - Weert werden er voor die lijn eigen vaste hogere bruggen gebouwd. Enkele ervan werden in de Tweede Wereldoorlog vernield, waarna er een tweesporige brug kwam. De lijn naar Neerpelt takte daarna aan de westzijde af van de lijn van Eindhoven met een slinger. De landhoofden geven de vroegere situatie nog mooi weer. We dwalen af. Terug maar naar Kleef - Kranenburg - Nijmegen. Laatst bewerkt door sjoerd op 25-12-2024 12:40 |
25-12-2024 23:32:31 1 | ||
---|---|---|
htm1218
![]() |
Iets voor de Bentheimer Eisenbahn? 😉😉 Als je ziet wat een enthousiaste en zeer gemotiveerde directie bij de regionale en lokale overheden aan beide zijden van de grens voor elkaar heeft gekregen inclusief de financiële paragraaf van een nieuwe brug over het Coevorderkanaal en de aanpassing van het emplacement Coevorden. Had ik tot voor enkele jaren niet voor mogelijk gehouden! |
25-12-2024 23:55:45 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Daar schrijft je het al, daar staat de lokale politiek dus wel heel anders in het spel. |