28-10-2020 10:47:56 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het is te hopen dat de politiek nog eens doorpakt. Waar een wil is, is een weg. Dat zagen we aan Enschede - Gronau, en straks Coevorden - Bentheim. Vergeten wordt altijd, dat een vervoersmogelijkheid ook vervoer schept, en te oordelen aan het stijgende gebruik van de busdiensten, is die potentie er ook tussen Nijmegen en Kleef. |
28-10-2020 15:31:37 | ||
---|---|---|
alle46
![]() |
Dan wordt het hoog tijd dat de lokalo's de mond gesnoerd wordt en het bovenliggende belang erkennen. Laatst bewerkt door alle46 op 28-10-2020 15:33 |
28-10-2020 17:31:04 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Dat geld dan tevens voor de IJzeren Rijn, vooral het gedeelte Roermond richting Duitsland. En on topic vliegveld Maastricht - Aachen airport, in de volksmond in Limburg vliegveld Beek. |
10-07-2022 12:06:49 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Update, een njet van onze staatssecretaris: |
![]() |
advertentie |
11-07-2022 10:57:32 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Als je kijkt naar de forse reizigersaantallen van de duitse stoptrein in Venlo dan is het moeilijk voor te stellen dat er te weinig reizigers op Nijmegen-Kleve zullen zijn. |
11-07-2022 11:21:48 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Nijmegen - Kleef is dan ook eerder een kwestie van willen dan van kunnen. Wat meestal vergeten wordt is de potentie van een verbinding. Gek genoeg gaat men vaak uit van de huidige reisbehoefte. Maar als de verbinding er eenmaal is, genereert die een flinke dot vervoer. Er zijn meer voorbeelden. Als je ergens een weg aanlegt, komt er vanzelf ook verkeer te rijden. Hoe beter de weg, hoe meer verkeer. Leg ergens chocola weg, en het wordt gegeten. Verhouding kosten-baten is natuurlijk wel een puntje. |
11-07-2022 11:35:24 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Het moeijlijke van deze verbinding is dat er bij de reactivering geen overwegen meer mogen zijn denk ik. Er mogen namelijk geen nieuwe overwegen bijkomen en het spoor loopt dwars door de wegen van Groesbeek heen. Dan zit je weer met de bouw van een tunnel en de kosten die daar bij komen. En dan heb je wel héél veel reizigers nodig om de reactivering rendabel te maken. |
11-07-2022 11:37:14 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Quote Dan mogen ze eens een voorbeeld nemen aan Ede. Daar ligt het spoor bij flink wat huizen zowat in de voortuin en daar is ook geen geklaag |
11-07-2022 11:41:54 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Quote Ik heb het niet over de mensen die dichtbij het spoor wonen, maar over het beleid van ProRail. |
11-07-2022 11:57:29 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Een zwartgallige waarschuwing: een regionale spoorlijn met een paar honderd of enkele duizenden reizigers per dag is wat minder onrendabel dan met een paar honderd minder, maar het is en blijft een ontzettend onrendabel feestje. De vrolijke mededeling dat er fijn veel spitsreizigers zijn, maakt dat eigenlijk alleen maar erger. Het kost dus niet alleen een bedrag met zeker zeven nullen om de lijn te "reactiveren" (dat wil zeggen: volledig te herbouwen) als investering, je bent ook jaar in - jaar uit de exploitatieverliezen aan het bijpassen. Dat dat tegenwoordig op voorhand gebeurt in de vorm van een concessie verandert daar wezenlijk niets aan. Het is dus maar net hoeveel je over hebt voor het oplossen van ... ja, van welk probleem eigenlijk? |
11-07-2022 12:15:04 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
De link werkt, maar is wel van 2020 ;-) |
11-07-2022 14:30:41 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Wel met 40 km/h. Dus of dat nou zo'n goed voorbeeld is van moderne infrastructuur weet ik niet. |
11-07-2022 16:16:56 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Lastig voorbeeld is dat ook, de Kippenlijn, want de V-max hangt van zoveel factoren af: boogstralen (daar vrij krap hier en daar, want voormalige lokaalspoorweg), de aankondigingssecties van de vele overwegen (soms te kort), stopplaatsen kort bij elkaar, geluidsbegrenzing, en wellicht op het laatst de afstand tot particuliere eigendommen, maar ja, gewoonterecht (de spoorweg was er eerst), recente geluids- en trillingsnormen, teveel om op te noemen. Laten we echter niet afdwalen; ook Nijmegen - Kranenburg is in dat opzicht lastig. Laatst bewerkt door sjoerd op 11-07-2022 16:18 |
11-07-2022 16:51:07 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
Quote Natuurlijk, infrastructuur kost (veel) geld en levert niets/weinig op. Ik ben niet heel bekend in de regio maar er zullen vast bereikbaarheidsproblemen en woningbouwopgaven zijn. Koppel dat aan elkaar en bekijk in hoeverre een spoorverbinding kan bijdragen aan een betere bereikbaarheid en toename van woningbouw zonder dat daarvoor bijvoorbeeld (weer) een snelweg moet worden verbreed of twee parkeerplekken per woning worden aangelegd. Het Rijk heeft ook baat bij afname van het aantal autoritten en verduurzaming van de mobiliteit. Daarom vind ik het ook wat merkwaardig dat Het Rijk erop wijst dat Groesbeek het niet wil en de spoorlijn er daarom niet komt zonder te kijken naar de grote opgaven. Dat komt ze wel erg makkelijk uit. Bij andere infraprojecten die wel vanuit Het Rijk worden ondersteund, wordt gelijk een onteigeningsprocedure gestart.. |
11-07-2022 18:57:40 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
In dit verhaal zijn er eigenlijk 2 grote problemen. 1) Groesbeek: Die heeft in het verleden huizen te dicht op het spoor gebouwd en dat nu afgekocht met de aankoop van de grond. Dus die zullen alles in het werk zetten om de spoorlijn buiten de deur te houden. Ook is Groesbeek bang dat ze veel buslijnen moeten opgeven als de trein weer terug komt. 2) Voor wie is het rendabel? De spoorlijn komt uit in Krefeld en vanuit daar kan je makkelijk naar Dusseldorf en Köln. Uitgaande van de reizigers in de RE19 zie ik weinig uitstappers tussen Emmerich en Oberhausen, wat niet betekend dat ze er zijn. Voor reizigers uit het gebied Elst-Oss-Vierlingsbeek is het gunstig om bij Nijmegen de grens over te kunnen met de trein, de rest kan via Arnhem of Venlo gaan. Dus is er een klein verzorgingsgebied. Als de RE19 en RE13 dagelijks zouden uitpuilen en met gekoppelde stellen moeten rijden buiten de spits, dan wordt het wellicht interessant om naar een extra verbinding te kijken. Tot die tijd is er geen andere basis dan nostalgische gevoelens, hoe vervelend dan ook. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
12-07-2022 09:35:27 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
En de optie om weer een internationale trein over deze lijn te laten rijden. Waarom is eigenlijk de Austria express gestopt met over deze lijn te rijden? Als ik het goed heb is de Austria express toendertijd over Arnhem gaan rijden. |
12-07-2022 10:58:55 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Toen de laatste trein in 1991 reed, reed de Austria express al zo'n 4 jaren niet meer via Nijmegen. Een internationale trein via deze lijn is niet handig, want dan zou er in Ah kop gemaakt moeten worden (en bij een getrokken trein is dat al niet handig), terwijl de route via Em handiger is (geen enkelsporige stukken). |
12-07-2022 11:53:07 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
De RE13 puilt dus ook dagelijks uit, tegenwoordig ook naast het volk wat in Vl komt winkelen met veel internationale reizigers NL-D. |
12-07-2022 12:30:43 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Quote Waarom zou je in Ah kop willen maken. Voorheen via Vrk, tegenwoordig via de Betuwe Route (Rsa) hoeft dat niet. |
12-07-2022 13:03:13 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
De Austria Express reed via Ah. Maar de Betuweroute is inderdaad een optie. Al geloof ik niet of permanent reizigersvervoer het doel van die verbinding is 😉 |
12-07-2022 13:14:10 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Quote Sterker nog, de boog richting Nm is niet in gebruik |
12-07-2022 13:20:13 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Ben begin jaren tachtig vorige eeuw met de Austria express op vakantie geweest. Kwam er in Arnhem een Duitse diesel loc ervoor, hoefde de E loc van de NS niet om te lopen. Op de terug weg reed de Duitse diesel loc tot Arnhem. Ben ook nog met de Lorelei express op vakantie geweest, beide treinen maakte in Duitland kop, de Austria express nog eens in Oostenrijk. In Duitslan waren er kopstations waar er van de andere kant een andere loc werd aangekoppeld, lijkt me sterk dat de E - loc die de trein in het kopstation reed, omliep. Laatst bewerkt door john2 op 12-07-2022 13:20, reden: Typfout hersteld |
12-07-2022 15:10:40 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Nijmegen - Kleve is ook nog niet helemaal geschikt voor het genoemde internationale treinverkeer, dat scheelt 😉 |
12-07-2022 20:17:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zo'n Austra-expres is ook weer zo'n kolommenvuller voor dit gremium. Reuze leuk, romantisch met armseinen en pruttelende diesellocs, aardig voor de nostalgie - en zeker niet voor het reizigersvervoer over die "as". Niet voor niets is de trein meteen via Emmerich geleid zodra dat kon. |
12-07-2022 20:35:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Zeker, maar nu voorbij Zevenaar voorlopig nog wordt gewerkt aan een derde spoor, en nu reeds een vierde spoor wordt gemist, zou Nijmegen - Kleef een prima omleidingsroute kunnen zijn. Achter Venlo en Landgraaf ligt immers voorlopig ook nog flink wat enkelspoor. Het zal voor de internationale dienst achter Nijmegen zover voorlopig niet komen, maar inmiddels zijn er toch ook aardig wat voorbeelden van opnieuw ingesteld grensverkeer naar Duitsland: straks Laarwald - Coevorden, regiodiensten achter Hengelo en Enschede (met een kans op doortrekking naar Zwolle), een regiodienst achter Zevenaar, en een regiodienst achter Heerlen.
Laatst bewerkt door sjoerd op 12-07-2022 20:36 |
12-07-2022 21:55:09 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote Ik denk dat t iets anders ligt. De D217 Austria Expres reed al in de jaren 70, toen nog vanaf de Hoek met een vleugtrein D213 vanaf Nijmegen. In de jaren 80 reed de volledige D217 vanaf Asd via Nm totdat besloten werd (1988) dat de lijn via Groesbeek gesloten zou gaan worden, daarna ging de trein via Emmerich. Er heeft eerst nog een jaar een buurlandtrein ongeveer in het pad van de Austria via Nm -Kleve gereden en daarna nog een paar jaar pendelverkeer Nm- Kleve omdat DB en NS het niet eens konden worden over de datum vd sluiting. |
12-07-2022 23:01:42 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Achja, internationaal reizigersvervoer; drie man en 'n paardenkop via Nieuweschans-Leer, een hoop politieke ambitie om bij Coevorden een dienstje te starten voor nauwelijks reizigers, de dienst via Bentheim die met veel pijn en moeite is opgezet... tsja, je moet ergens beginnen - als er maar een overheid is die er grof geld voor over heeft. Dat zal voor Kranenburg niet anders zijn. |
02-10-2022 09:03:13 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Nieuwe railverbinding Nijmegen - Kleef op dood spoor. Bron de Gelderlander. |
02-10-2022 09:05:36 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Haha ik ben bang dat dit tot het einde der tijden 'onderzocht' gaat worden en (regionale) media periodiek dit bericht blijven recyclen... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
02-10-2022 10:47:39 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Quote In dienstregeling 1987 is de Austria naar Venlo verhuisd, in de plaats ervan is D414/415 Köln - Asd v.v. gaan rijden.Deze reed tot zomerrdienst 1988 toen zijn de Alibi treintjes gaan rijden. |
02-10-2022 12:04:27 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Ik hoop dat ze er nou dan toch is een keer mee stoppen,nazoveel keer nee van wie dan ook,lijkt me dat je je kop genoeg gestoten hebt en meer dan genoeg geld hebt verkwanzeld aan nutteloze onderzoeken. |
02-10-2022 12:23:22 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Niemand heeft last van nieuwe onderzoeken. Ik vind het prima dat er van tijd tot tijd over gesproken wordt. de meete plannen worden vaker besproken voor ze al of niet worden gerealiseerd. |
02-10-2022 12:32:47 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Nou, die onderzoeken worden wel gedaan van "onze" belastingcenten. En de uitkomst is telkens het zelfde. Niet (meer) levensvatbaar. |
02-10-2022 14:54:35 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
En als ze het geld wat nu aan die onderzoeken is uitgegeven direct hadden gebruikt om de lijn te reactiveren, hadden we al lang een heropende lijn gehad... 😉 |
02-10-2022 15:02:42 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Om vervolgens na een jaar toch weer te sluiten? 😜 Laatst bewerkt door Oldskool op 04-10-2022 13:24, reden: Vraagteken vergeten. |
02-10-2022 20:52:12 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Vergelijkbare voorbeelden? |
03-10-2022 09:33:00 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Quote Lieve help, hoeveel onderzoeken zijn er nog nodig om telkens tot dezelfde conclusie te komen? |
03-10-2022 13:21:04 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Ik vind het ook prima als er dingen worden onderzocht,maar dan wel realistische,nieuwe en levensvatbare plannen,niet 50x keer onderzoeken wat al 49x "dood" is verklaard.
|
03-10-2022 14:45:00 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat is het het hele idee he van zo'n onderzoek, kijken wat de mogelijkheden zijn of iets levensvatbaar is. Als je dat van te voren al zou weten, hoef je dat ook niet meer te onderzoeken... |
03-10-2022 15:11:44 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Quote 50 Euro per week? Zo'n onderzoek kost, als je het goed wilt doen toch zeker 20 uur in de week, de verslaglegging ook nog zo'n 20 uur per week. Daarnaast vereist dit onderzoek toch zeker een academische graad. Vergeet ook de secretariële ondersteuning niet 😉 Nee, voor 50 Euro red je het niet. Ik zou er minstens 5000 voor vragen... |
04-10-2022 00:25:45 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Is nog een koopje 🙂. |
04-10-2022 07:14:01 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
Een uitgebreid onderzoek door een gerenommeerd onderzoeksbureau kost zo 50k. Een ambtelijke organisatie kijkt daar echt niet van op. |
04-10-2022 09:09:53 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Quote Vooral niet omdat er al talloze van deze onderzoeken zijn gedaan. Wel leuk voor die onderzoeksbureaus trouwens. |
04-10-2022 09:51:52 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik kan me voorstellen dat een bedrijf blij is met de negatieve uitslag van een al of niet bekwaam onderzoeksbureau. Het akelige maar ook het prettige van onderzoeken is, dat je de uitkomsten kunt wegen. En naar gelang het belang van de wegingsfactoren kun je er allerlei uitkomsten van verwachten. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat een onderzoek naar het belang van de riolering in mijn straat (die echt alleen maar heel veel geld kost en blijft kosten) positief uitvalt omdat riolering in het algemeen belang is. En zo komt het niet hoeven uitvoeren van de treindienst Nijmegen - Kleef, net als de riolering, niet kostendekkend uit een onderzoek, al kan het best in het algemeen belang zijn en bijvoorbeeld zeer milieuvriendelijk. Dan hebben andere factoren kennelijk een groter gewicht en is het advies ondanks alles negatief. Kortom: onderzoek moet, maar het hangt ervan af welke belangen je wilt dienen en tegen welke kosten. |
04-10-2022 09:59:29 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Tsja dat is heel eenvoudig: er zijn in Nederland wetten dat elke woning ontsloten moet worden door een weg en elke woning aangesloten moet worden op de riolering. Of het dan 'rendabel' is speelt geen rol. Er is echter geen wet dat elk dorp ontsloten moet worden door een spoorlijn. Datzelfde principe zie je op een andere manier nu ook terug: in het kader van personeelstekort worden nu niet de meest onrendabele treinen opgeheven, maar de treinen die contractueel mogen vervallen.... |
04-10-2022 10:15:54 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Neem aan dat defensie ook een woordje te zeggen heeft, of grensoverschrijdende baanvakken openblijven of heropend worden voor militair transport. In het geval Nijmegen, Kranenburg, Kleve zal de Duitse defensie ook wel een woordje te zeggen hebben. |
04-10-2022 10:19:02 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Inderdaad. Zo werkt het. Een onderzoek is zinvol, maar de afweging van de politiek over de uitslag van het onderzoek is maar wat de meerderheid ervan vindt en wat de regels voorschrijven. En dat is ook weer maar goed, want er zijn plekken op de wereld waar vaders wil wet is, zoals we allemaal weten, en plekken waar sprake is van willekeur. |
04-10-2022 12:13:57 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Sjoerd, ik neem aan dat je op Muizeneus reageert en niet op mijn bericht. |
04-10-2022 13:24:11 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Sorry, wat vergeten een ? Te plaatsen. Zal ik alsnog even doen. |
04-10-2022 13:25:09 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Ja, John, zo is het!🙂 |
04-10-2022 17:23:40 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Militair belang was ook de reden dat de lijn na '88 open bleef maar door de val van de muur verdween die noodzaak hoewel je nu vanwege de dreiging uit het oosten mss toch weer noodzaak is (vooral omdat de aanleg 3e spoor de andere grensovergangen overbelast) Maar een flinke investering zal dan nodig zijn, hoe langer het duurt hoe meer... |
04-10-2022 18:27:55 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Vanuit militair oogpunt is het vrij absurd dat deze maar ook bijvoorbeeld Roermond - Dalheim zo verwaarloosd zijn dat het jaren gaat duren voordat je er weer iets overheen kunt sturen. Als je niet op zijn Putins 10 jaar voor je uit gaat plannen dat je ergens oorlog wilt gaan voeren is een crisis waarvoor je dit soort infrastructuur nodig hebt iets wat je overkomt en dus gewoon beschikbaar moet zijn. Je gaat ook niet pas tanks bestellen als je al in oorlog bent? Hmmm, wellicht een fout voorbeeld... |
04-10-2022 19:19:12 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Herinner je Nederland in de jaren voor de 2e Wereldoorlog nog, de Nederlandse regering was behoorlijk laks in het bestellen van modern wapentuig terwijl een invasie al in november '39 gepland was (en bekend...) |
04-10-2022 20:40:28 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Voordat we gaan uitweiden over een onderwerp dat op andere sites thuishoort: tegen de oorlogsinspanningen van vooroorlogs Duitsland was geen enkel land op dat moment opgewassen. En tussen november '39 en mei '40 kun je je niet voorbereiden. De oorlog eindigde gelukkig snel. De bevrijding ervan duurde helaas lang. |
![]() |
advertentie |
04-10-2022 20:58:06 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Juist WO II in Nederland blinkt uit in voorbeelden hoe snel baanvakken werden opgebroken, maar ook aangelegd, zelfs op plekken waar tevoren geen spoor lag, zoals de Hommersum Junction tussen Mook en Gennep Grens, inclusief bruggen en duikers, en de Forest Loop tussen Maas-Waalkanaal brug en Mook. Kwestie van dagen, als het echt moet. |
05-10-2022 10:31:12 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
De genie troepen maar op af sturen voor bestanden baanvakken wat niet meer gebruik worden te herstellen. |
05-10-2022 10:53:07 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Dan moet er wel materiaal beschikbaar zijn en aangezien er tegenwoordig amper voorraden zijn dan heeft ook dat geen nut. |
05-10-2022 14:52:08 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Quote Als defensie,en of dat die van NL of van D is,dat maakt niks uit,het nut of de noodzaak hadden gezien dan had men al jaren geleden de mond kunnen openen om te zorgen dat er in elk geval basis infra intact zou blijven voor indien het nodig zou zijn. Dat is zover openbaar bekend,volgens mij nooit gebeurt.
Kleine vraag aangaande de optie om de genie eropaf te sturen,zou er nog genoeg genie over zijn om zo'n project te tackelen mits er genoeg materieel/materiaal aanwezig zou zijn ?? |
05-10-2022 15:43:43 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Als het nodig is, wordt er zo een tweede spoor opgebroken om ergens een ander spoortje te leggen. Dat gebeurde toen ook. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. |
05-10-2022 15:47:07 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik zie ook niet echt morgen een oorlog voor de deur staan die we gaan verliezen omdat we geen miljoenen uitgegeven hebben aan een spoorlijn die maar een kleine tijdswinst op zou leveren tov de huidige spoorlijnen die de grens passeren. |
20-07-2024 20:59:20 | ||
---|---|---|
htm1218
![]() |
Ben deze week in Nijmegen-Heyendaal geweest en behoorlijk geschrokken van wat daar wordt aangericht. Allerlei infra-activiteiten die het steeds moeilijker maken om de lijn naar Kleef ooit te heropenen. Wat ik me van enkele jaren geleden herinner is dat de gemeente Nijmegen, in elk geval de toenmalige wethouder, voorstander was van heropening, eventueel als sneltramlijn naar de universiteit. Ook van Duitse zijde was men voorstander van een goede verbinding met universiteitsstad Nijmegen. Alleen een kleine gemeente halverwege (die overigens inmiddels is opgeslokt door een buurgemeente) bleef mordicus tegen. Zonder verder de bovenstaande discussie te willen heropenen is mijn vraag of iemand mij kan vertellen wat de huidige stand van zaken is.
|
20-07-2024 21:20:41 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Allereerst: ik weet niet wat de huidige stand van zaken is omtrent een heropening van Kranenburg - Nijmegen, en of er nog wel iets gebeurt op dat punt. Belangrijk is dat het tracé er nog is. Het moet hoe dan ook op de schop. Om je gerust te stellen: een beetje voorbij Nijmegen Heijendaal is ruimte genoeg voor een aftakking van en naar Kranenburg, waardoor je een kilometer gebruik kunt maken van de "Heilige Lijn" zoals Nijmegen - Venlo in de wandeling heet. En dat lijkt me ook doelmatiger dan de aftakking die ooit bij station Nijmegen lag. |
20-07-2024 23:13:06 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
In Nijmegen heyendaal wordt het perron verbreedt en opgeknapt,daardoor moet het voormalige spoor 3 verdwijnen |
21-07-2024 09:38:14 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Overigens lag daar al geen spoor meer; het spoor uit Kranenburg was van een punt juist ten zuiden van het perron t/m de toenmalige aansluitwissels in De Kuil te Nijmegen al verwijderd. Er ligt sindsdien een busbaan tussen Nijmegen en Heijendaal op. |
21-07-2024 10:53:28 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
In Nederland wordt te vlug iets naar de verdoemenis geholpen. Komt er later na erachter dat verwijdering ongelukkig is geweest, dan is herstel duur. |
21-07-2024 11:24:13 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Wat is hier naar de verdoemenis geholpen dan? Die lijn ligt daar al meer dan 30 jaar weg te roesten. Hadden ze het al die tijd (met gemeenschapsgeld) de boel moeten onderhouden omdat er ooit wellicht misschien eventueel mogelijk iemand zin heeft om die treindienst weer nieuw leven in te blazen? |
21-07-2024 11:27:02 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Volgens mij wordt op somda juist te veel waarde gehecht aan het laten liggen van sporen. Bij een eventuele heropening is de kans zeer groot dat de boel alsnog volledig vernieuwd moet worden en de oude sporen dus alsnog verwijderd moeten worden. Wel zou men uiteraard terughoudend moeten zijn met het verkopen van de grond, zeker aan particuliere partijen, want dat is wel een stuk definitiever. |
21-07-2024 11:37:17 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Het laatste openbare nieuws wat ik al een tijd terug online las aangaande dat spoorlijntje,was dat er interesse was om er (op een groot stuk) te gaan railfietsen,of dat dat gedaan zou worden door dezelfde partij die er schijnbaar al een bedrijfje met railfietsen heeft/had,dat is me ontschoten. Laatst bewerkt door phantom op 21-07-2024 11:39 |
21-07-2024 11:43:57 6 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Dan heb je al lang geen nieuws meer over het lijntje gelezen, aangezien je al sinds 2008 van Groesbeek naar Kranenburg en Kleve kan railfietsen. Dus bijna de hele lijn wordt hiervoor gebruikt. Het resterende stukje is vooral natuurgebied. Proefballonnetjes voor de reactivering zijn er al sinds de sluiting... Laatst bewerkt door martijn op 21-07-2024 11:46 |
21-07-2024 13:13:07 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
De lijn staat in Duitsland op de lijst van te reactiveren trajecten. Kwa vervoerspotentieel kan dit ook zeker. Of NL er ooit aan gaat meewerken is de vraag. Hoewel het wel kan, zie Enschede-Gronau en nu rond Coevorden. Prorail is ondertussen voornemens om het derde spoor daar waar het langs de Maaslijn ligt geheel weg te halen. |
21-07-2024 13:15:11 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Op 24 - 08 - 2008 heb ik dit topic zelf geopend, dit is al 16 jaar geleden. In deze 16 jaar is hierover op somda al heel wat af gediscussieerd. Over hoe en wat er mogelijk zou zijn over heropening of her activering. In deze 16 jaar is de oorspronkelijke toestand van deze lijn afgenomen. In zover afgenomen dat men voor her activering moet vrezen. Ook omdat wat eerst over deze lijn van en naar Duitsland reed nu over Arnhem rijdt. Snap dat geld een rol speelt. |
21-07-2024 17:59:27 | ||
---|---|---|
htm1218
![]() |
Dank voor jullie antwoorden op mijn vraag over plannen met deze lijn. Helaas geen duidelijkheid, geen (gezamenlijke) visie van de betrokken overheden. Voor reactivering is het volgende van belang:
- betrokken overheden (provincie Gelderland, gemeente Nijmegen en betrokken Duitse overheden) geloven in het project en zijn bereid zich positief in te zetten voor de realisering - tracé wordt volledig vrijgehouden. Geen nieuwe barrières. Het opbreken van de huidige infrastructuur door Prorail is minder van belang, deze moet net als bij onderstaande projecten, toch geheel worden vernieuwd. - een vervoerder die GELOOFT in het project. Voorbeeld de Bentheimer Eisenbahn. Al vele decennia een bedrijf met een zeer gemotiveerde directie die 'ervoor gaat'. Zou Nm-Kleef iets zijn voor Arriva of een Duitse tegenhanger?
Er zijn diverse projecten gerealiseerd/worden gerealiseerd die een slechtere uitgangspositie hadden dan Nm-Kleef. Denk aan Landgraaf-Herzogenrath, Enschede-Gronau, Bentheim-Coevorden en ook Nieuweschans-Leer. Voor al deze trajecten gold: (vrijwel) geen personenvervoer en een infra die aan totale vernieuwing toe was.
Waar een wil is is een weg!
De tragiek hier is dat niemand echt bereid is zich in te zetten voor de realisatie. In tegendeel, ik heb sterk de indruk dat de eerder genoemde kleine gemeente ongeveer halverwege het traject zich juist actief inzet voor het NIET realiseren.
|
21-07-2024 18:16:32 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Moest de gehele infra tussen Lg en Hz worden vervangen in de jaren '90? In mijn optiek zijn alle voorbeelden die je noemt voorbeelden met een veel betere uitgangspositie. |
21-07-2024 18:27:28 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Alleen Enschede - Gronau was daadwerkelijk buiten gebruik (bijna 20 jaar). Hier is de infra wel vervangen. |
21-07-2024 19:19:26 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Och, vlak die grote gemeente ook niet uit. |
21-07-2024 22:12:36 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Een spoorlijn zoals deze er lag zal denk ik politiek niet akkoord zijn, want ze zijn daar doodsbang voor overlast door goederentreinen. Laat staan """giftreinen""". Nijmegen - Kleve zou een interessante omleidingsroute kunnen zijn wanneer Arnhem - Oberhausen eruit ligt, bijvoorbeeld.
Voor een sneltramroute is misschien iets meer enthusiasme te vinden? Die voertuigen zijn lichter, en met de stand der techniek van tegenwoordig zou je ook zonder bovenleiding door dorpskernen kunnen gaan. |
21-07-2024 22:23:13 1 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Als je kijkt naar het percentage van de "gevaarlijke/ giftige" zaken die per spoor vervoerd worden versus dat over het water , kan die "Grote Gemeente" beter de Waal gaan dempen. |
22-07-2024 09:30:54 | ||
---|---|---|
treinfande
![]() |
Als ik de berichten uit de Duitse media en De Gelderlander of Omroep Gelderland mag geloven, proberen ze in de gemeente Berg en Dal een enorme hoeveelheid aan uitdagingen te vinden om de reactivering onmogelijk te maken. In Nijmegen staan ze daar wat meer voor open.
Ik moet eerlijk zeggen dat aan de Duitse kant zeker ook meer tegenstanders zijn, als de reactivering daadwerkelijk doorgaat – zeker als ik naar de benedenstad van Kleef en naar Kranenburg kijk… Ondertussen geloof ik zelf niet meer dat ik ooit met de trein van Bedburg-Hau naar Nijmegen zal doorreizen. Als ik nu een dagje met mijn NS Weekend Vrij door Nederland reis, rij altijd eerst met mijn auto naar station Nijmegen om daar in de trein te stappen. De busverbinding SB 58 is alleen maar nuttig als je ergens tussen Nijmegen en Kleef opstapt, anders heb je alleen maar tijdrovende overstappen. Laatst bewerkt door treinfande op 22-07-2024 09:31 |
22-07-2024 20:05:59 | ||
---|---|---|
tjabbe73
![]() |
Laatst bewerkt door tjabbe73 op 22-07-2024 20:06 |
23-07-2024 17:03:31 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Prorail z'n geld ? |
23-07-2024 17:38:15 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Het geld is allang niet meer van de belasting betaler, of is het geld wat je de bakker betaald voor het brood wat je koopt ook nog van jou?
Het is gewoon het toegekende budget van Prorail, en dus ook hun geld. |
23-07-2024 18:08:51 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Je snapt natuurlijk best wat @phantom bedoelt. Het geld voor ProRail komt wel degelijk van MinFin. En ze kunnen dat niet zonder plannen onafhankelijk geheel naar eigen inzicht besteden. Vanzelf zijn aangekondigde werkzaamheden al in het budget van ProRail opgenomen en hebben dientengevolge MinFin al verlaten. |
23-07-2024 20:06:07 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Natuurlijk snap ik wat Phantom bedoeld, maar het is wel een afgezaagde dooddoener om maar te doen alsof het je eigen geld is en een ander het verantwoordingsloos uit geeft. Laatst bewerkt door thom op 23-07-2024 20:07 |
23-07-2024 20:11:33 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En behalve dat alles mag een spoor niet zomaar geheel worden opgebroken. Doorgaans blijft een tracé met de bestemming spoorweg ook in een ruimtelijk plan (zoals bijvoorbeeld een streekplan of een gewestelijk plan of een gemeentelijk plan) een spoorweg. Daarover heeft een gemeente of ProRail niets te zeggen. Hier en daar is de rails onderbroken op het stuk Groesbeek - Nijmegen, maar dat betekent nog niet dat er volgens de wet geen sprake meer is van een spoorweg. |
23-07-2024 21:34:54 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Werkt dat niet ook andersom? Dat als de gemeente (voorheen Groesbeek) van het spoor af wil, ze het domweg een andere bestemming kunnen geven ondanks dat de rails er nog ligt? Met natuurlijk de mogelijkheid dat Prorail daar bezwaar tegen maakt... |
23-07-2024 23:27:02 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik zit al geruime tijd niet meer in bestuurszaken, maar het lijkt me dat de regels op dat punt niet veranderd zijn. |
24-07-2024 10:38:11 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
En als de grond onder het spoor nog eigendom is van ProRail of NS Vastgoed, kan de gemeente ook niets doen als het spoor zélf al is opgebroken. Laatst bewerkt door brun op 24-07-2024 10:45 |
24-07-2024 11:14:18 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
Je kunt als gemeente niet zomaar de grond van iemand anders een andere bestemming geven. Als ik het meeste recente bestemmingsplan van Groesbeek (centrum) bekijk heeft het tracé nog gewoon de bestemming ‘spoorweg’. Zie: ruimtelijkeplannen.nl |
24-07-2024 15:59:01 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
|
24-07-2024 16:01:20 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
24-07-2024 17:13:48 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Gemeente Berg en Dal sinds 1 januari 2015. |
24-07-2024 17:19:06 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Prorail mag in hoge mate haar projecten helemaal zelf financieren, ze hoeven niet voor elk wissel of te vernieuwen stuk spoor naar het Rijk. Zou alleen maar vertragend werken. Laatst bewerkt door BVisser op 24-07-2024 17:25 |
24-07-2024 18:07:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Plus dat daar ook niet de inhoudelijke kennis zit om daar besluiten over te maken, daar heeft het Rijk juist Prorail voor in het leven geholpen om het spoor te beheren. Laatst bewerkt door thom op 24-07-2024 18:07 |
24-07-2024 18:11:58 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Zo is het maar net. |
30-07-2024 02:16:17 | ||
---|---|---|
rogierdegr
![]() |
De kans dat deze lijn ooit open gaat is bijna 0%. De reden is Natura2000. Op het traject zijn beschermde dieren gevonden en de verbinding loopt door een Natura2000 gebied. Heropening van deze verbinding wordt in deze situatie als een nieuw project gezien.
Opening is mogelijk, mits de ADC methode gevolgd wordt: A: Zijn er redelijke alternatieven? Ja, dan geen vrijstelling. D: Dwingend belang. Bij geen alternatieven, is het project zo belangrijk dat uitvoering noodzakelijk is. Bij geen dwingend belang, geen vrijstelling.
C: Bij uitvoering, moet compensatie geregeld zijn.
Voor deze verbinding is er een redelijk alternatief en dat is de huidige busverbusverbinding |
30-07-2024 07:56:59 2 | ||
---|---|---|
treinfande
![]() |
Welk Natura2000-gebied bedoel je? Als ik op www.natura2000.nl kijk, zie ik alleen maar De Bruuk bij Breedeweg, maar dat ligt vrij ver weg van de spoorlijn, |
30-07-2024 08:05:37 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
De lijn loopt vanaf de Sionsweg in Nijmegen tot bijna in Groesbeek door het bos. Of dat Natura2000 is, weet ik niet, wel dat het een heel mooi gebied is. Daar waren ook al problemen met slangen, die op het fietspad, dat op het tracé gelegd is, gingen zonnen. Dick van den Hoven |
30-07-2024 10:35:43 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Nederland is op verscheidene gebieden door geslagen, zoals hier genoemd, Natura 2000. Zie niet in wat bijvoorbeeld de spoorlijn Nijmegen, Kranenburg, Kleve voor nadeel zou hebben voor de natuur die nu genoemd wordt. In het stoomtrein tijd perk hoorde je niemand over nadelige gevolge voor de natuur. Als men nu een klein beestje ziet, dat half Nederland op zijn kop. |
30-07-2024 10:43:39 4 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Natura2000 is juist een vrij aardig succes. Hiermee worden diverse gebieden met elkaar verbonden hetgeen aantoonbaar veel goeds heeft gedaan voor diverse populaties wegens een aaneengesloten leef/broedgebieden. Je kan ook betogen dat de diersoort mens nogal is doorgeslagen in het opleggen van hun wil aan de miljoenen andere diersoorten waarmee we onze aarde delen... |
30-07-2024 10:57:55 2 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Alles totaal irrelevant trouwens, want die spoorlijn ligt volgens mij niet in Natura 2000. Mocht ik het mis hebben, kan iemand de officiële stukken linken waaruit anders blijkt? Veel dank. |