Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DH_-_Treinstellen_DH_(Wadloper)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen DH-stellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
15-12-2012 13:21:16
AlexEverts
AlexEverts
Inmiddels zijn ook de laatste wadlopers (3115 en 3215) het land uit. Ze zijn naar Polen gegaan.  

18-12-2012 21:53:25
bnv
bnv
Op Railwiki staat daar nog niets over maar wel wordt gezegd dat de verkoop aaan Roemenie niet doorgegaan is. (mutatie 12.12.2012).
Naar Polen dan? En nog wel direct na de 12e. Snel hoor.
Wie, wat, waar, hoe enz?
 

18-12-2012 22:24:45
javanree
javanree
https://www.facebook.com/#!/Railmagazinenl daar staat het meeste over de Wadlopers...  

19-12-2012 01:21:57
lw-o
lw-o
koleje slaskie lijkt toch een vervoerder met over het algemeen modern materieel!

komt op mij over alsof de wadlopers die naar polen gegaan zijn eigenlijk allemaal wel goed terecht zijn gekomen iemand enig idee hoeveel er nog bij SIGMA of elders in polen staan te wachten op doorverkoop/verhuur? en hoeveel er al rijdt bij de verschillende vervoerders?

voor zover ik heb meegekregen staan de wadjes in argentinië weer allemaal stil?
zijn er verder uberhaupt nog wadlopers naar roemenië of elders getransporteerd?

op deze manier hebben ze iig een prettiger plaats gekregen dan op de sloop:)
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-12-2012 09:11:05
rob46
rob46
Een compleet overzicht tot 31-12-2011 is hier te vinden: http://www.alk.nl/?action=viewArt&cid=69&aid=552&lid=1&next=1 Met de overgang van het Poolse DH-materieel naar Koleje Slaskie is de inzet gewijzigd, een update (tot 31-12-2012) is straks te vinden in SPOOR - editie 24.(uitgave april 2013). Opvallend is dat er thans stellen in dienst zijn gekomen die nog niet eerder in Polen werden ingezet. De laatste transporten waren die uit NL naar PL; 3115+3215. Roemenië (TFC)heeft de renovatie van haar 10 stellen nagenoeg afgerond en in Argentinië(TBA)staan de DH's stil.


57 jaar OV-fotografie.
 

19-12-2012 17:28:02
mich
mich
Een overzicht: (TBA=Argentinië, p=Polen, TFC=Roemenië KS=Koleje Slaskie)
3101 TBA
3102 p KS in dienst nr: SN82-001 http://centrax.cba.pl/details.php?image_id=4570&sessionid=b77385cc55215da93ec542d2ae6788b3
foto cabine: http://www.merkato.polineo.pl/index.php/2012/12/17/wadloper-do-cieszyna/20121217_0087/ foto interieur: http://www.merkato.polineo.pl/index.php/2012/12/17/wadloper-do-cieszyna/20121217_0086/
3103 TBA
3104 TBA
3105 p KS SN82-002 in dienst http://www.flickr.com/photos/mvm84/8269671535/
3106 TBA
3107 TBA
3108 TBA
3109 TBA
3110 p KS SN82-003 in dienst http://rail.phototrans.eu/14,74554,0,D__wag_DH_1_.html
3111 TBA
3112 TBA
3113 TBA
3114 TBA
3115 p KS SN82-004
3116 TBA
3117 TBA
3118 TBA
3119 TBA
3201 TBA
3202 TFC in dienst http://www.flickr.com/photos/zoly060-da/7065026331/in/faves-ee1400/
3203 TBA
3204 TBA
3205 TBA
3206 p KS SN83-001 in dienst http://rail.phototrans.eu/14,74514,0,Uerdingen_DH2_.html
3207 p KS SN83-002 in dienst http://rail.phototrans.eu/14,74600,0,Uerdingen_DH2_SN83_002.html
3208 TFC ?
3209 TBA
3210 TFC in dienst http://www.youtube.com/watch?v=qjqLKPU4EsA
3211 TBA
3212 TBA
3213 TBA
3214 TFC in dienst http://www.flickr.com/photos/zoly060-da/7139146389/in/faves-ee1400/
3215 p KS wordt SN83-006?
3216 TFC ?
3217 TBA
3218 TFC in dienst http://imageshack.us/a/img52/1305/dscn1288se.jpg
3219 p KS SN83-004 botsschade http://www.d29-8.cal.pl/galeria/displayimage.php?album=49&pos=0
3220 TFC in dienst http://www.flickr.com/photos/tomi_ms/7797452364/in/faves-ee1400/
3221 TBA
3222 p KS SN83-005 in dienst http://www.polskakolej.info/data/media/311/DSC_4559.jpg
3223 TFC ?
3224 TFC in dienst: http://www.forumtrenuri.com/t731p350-material-rulant-tfg-si-tfc
3225 p KS plukstel?
3226 p KS SN83-007 in dienst http://www.eu06.pl/sws/sn83/SN83-007.jpg
3227 TFC ? (brandschadestel)
3228 TFC in dienst http://farm9.static.flickr.com/8336/8097709680_75d08b960b.jpg
3229 TFC in dienst http://www.youtube.com/watch?v=riXZXseKclo
3230 TFC in dienst
3231 p KS SN83-003 in dienst cabine: http://www.hanys.cal.pl/galeria/details.php?image_id=777&sessionid=kvkleoufbnf3ev7o8nvd9fr3c1

Alle stellen bij TBA staan buiten dienst.

Laatst bewerkt door mich op 22-04-2013 10:57
 

19-12-2012 20:24:49
AlexEverts
AlexEverts
Mooi werk! (alleen misschien wel even duidelijker om te vermelden wat de afkortingen zijn)
Nog een actuele foto tegengekomen: http://www.flickr.com/photos/mvm84/8269671535/in/pool-1201040@N25
 

19-12-2012 21:21:48
lex_t
lex_t
Grappig dat op die foto te zien is dat het loketje dat ooit in decabine van de DH's gebouwd was, eindelijk gebruikt wordt!  

19-12-2012 21:31:40
mich
mich
http://www.flickr.com/photos/mvm84/8265076828/
de indentiteit van dit stel kom ik ook niet achter. Misschien de 3225? Ik pas de lijst tussendoor aan aan nieuwe informatie.

Laatst bewerkt door mich op 19-12-2012 21:33
 

19-12-2012 22:18:10
rob46
rob46
Helaas heeft KS geen administratie van ex.NS nummers, 3105 en 3110 kunnen ook omgewisseld zijn, dus 82 003 resp. 002. De 83 005 kan de 3225 zijn maar ook 3222 of 3226. Ten tijde van de foto waren de 3207 en 3231 nog in de grijze outfit. De 3105+3215 staan nu op Poznan-rgr. Uiteindelijk zullen de fabrieksplaatjes van de stellen uitsluitsel geven.


57 jaar OV-fotografie.
 

19-12-2012 23:15:23
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Ligt het nu aan mij, of lijkt die kleurstelling op http://www.flickr.com/photos/mvm84/8265076828/ behoorlijk op die van SGMm?


Met vriendelijke groet, Robin
 

20-12-2012 07:07:19
treinefan
treinefan
Heeft er iets weg van ja, er zijn wel veel verschillen.  

20-12-2012 11:18:45
mich
mich
Quote
rob46 (wo 19 dec 2012 22:18:10 https://somda.nl/forum/5791/p426349/): Helaas heeft KS geen administratie van ex.NS nummers.


Niet compleet maar deze hielp me al: http://tabor.wpk.katowice.pl/spis.php?p=99&h=1 nummer over de 3105 en 3110 ergens op een Pools forum gevonden.

Laatst bewerkt door mich op 20-12-2012 11:20
 

20-12-2012 20:35:05
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
bnv (di 18 dec 2012 21:53:25 https://somda.nl/forum/5791/p426153/): Op Railwiki staat daar nog niets over maar wel wordt gezegd dat de verkoop aaan Roemenie niet doorgegaan is. (mutatie 12.12.2012).
Naar Polen dan? En nog wel direct na de 12e. Snel hoor.
Wie, wat, waar, hoe enz?
Ik had deze informatie uit een comment van Rob46 op een foto van hzwoferink op flickr. Meer informatie was mij op dat moment niet bekend. Maar ik begrijp dus dat de stellen naar Koleje Slaskie gaan? En de stellen van ZNTK zijn dus ook naar Koloje Slaskie gegaan? En anders wachten we op deel 24
 

20-12-2012 20:36:44
mich
mich
Het lijkt er inderdaad op dat alles in Polen naar Koleje slaskie gaat.  

22-01-2013 16:27:46
mich
mich
weer eentje klaar: http://www.garnek.pl/duall/24333347/sn83-007  

23-01-2013 19:38:21
kbrandsma
kbrandsma
Enig idee welke Wadloper dit is?

Volgens jouw lijstje zijn 3215, 3222, 3225 en 3226 nog niet omgenummerd naar een Pools nummer.
 

23-01-2013 21:56:17
mich
mich
Ik vermoed de 22 of anders de 26. Als ik het zeker weet zet ik het hier neer.  

09-03-2013 17:30:56
Sparrow86
Sparrow86
Ik hoorde laatst van een andere treinspotter dat de Wadlopers die aan Argentinië verkocht zijn waarschijnlijk terug zullen keren naar Nederland, omdat er niet voor betaald is. Klopt dat? En wat zijn de ontwikkelingen daarin?  

09-03-2013 17:36:21
railmagazi
railmagazi
Het is een hardnekkig misverstand dat "Nederland" nog iets met het materieel van doen heeft. De treinstellen zijn door twee niet-Nederlandse partijen gekocht. Beide hebben het materieel vervolgens weer aan TBA verkocht.
Rail Magazine 301 bevat de meest recente informatie over het DH-materieel in Argentinië.
 

09-03-2013 17:38:47
lw-o
lw-o
Lijkt mij dat als die treinen niet betaald zijn ze niet eens die kant waren opgegaan.
Enige logische stap (naast sloop) voor die stellen lijkt mij dat ze door de polen of roemenen worden gekocht als aanvulling op hun vloot.
Want wat zou ns(fs) er weer mee moeten?


Virm is verrekte fijn spul
 

09-03-2013 17:42:36
rob46
rob46
Dit verhaal circuleerde al vorig jaar onder de Argentijnse fotografen en is in NL door enkele mensen overgenomen. Niets wijst er overigens op dat er van terugkeer sprake is, de stellen staan nog steeds onaangeroerd terzijde waarbij vandalisme ook nog een thema is. Een overzicht 2012 in woord en beeld in het komende jaarboek SPOOR - editie 24.


57 jaar OV-fotografie.
 

09-03-2013 19:06:54
bart84
Moderator
bart84
@Rob46: Wanneer komt dat boek uit?? Deel 1 tm 23 staan enorm te wachten op een vervolg.


Mvg. Bart
 

09-03-2013 19:30:16
aarclay
aarclay
In April dacht ik gelezen te hebben.


Choo choo.....
 

09-03-2013 21:44:46
djjelmer
djjelmer
Ja jammer dat zulk mooi materiaal daar nu zo staat weg te rotten.

http://youtu.be/oqOVlYBq_Hs
 

09-03-2013 22:33:18
wilcot
wilcot
Quote
aarclay (za 09 mrt 2013 19:30:16 https://somda.nl/forum/5791/p439516/): In April dacht ik gelezen te hebben.


Volgens een online boekenwinkel om precies te zijn 10 april
 

10-03-2013 00:28:19
Sparrow86
Sparrow86
Een gerucht dus, wel jammer. Ik snap niet dat ze niet 1 stel bewaard hebben. Zoveel zullen ze daar ook niet meer op verdiend hebben. Maar goed, je moet er wel weer onderdak en alles voor vinden natuurlijk. Toch is het voor de liefhebber jammer dat zo'n kenmerkend treinstel verdwenen is.  

10-03-2013 12:04:41
timtrein
timtrein
NS Financial Services is er nou eenmaal niet voor hobbyisten.  

10-03-2013 14:25:43
mv
mv
Als ze er al één bewaard hebben is dat, of voor een Naamsgelijke Stichting of er gaat één het NSM in,tenzij er echt onverwachtse bewegingen zijn gemaakt.

Greetz:MV
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-03-2013 14:39:21
salieri
salieri
Voor zover ik weet, zijn alle DH's al het land uit dus de kans om er 1 te bewaren is wel erg klein.  

10-03-2013 16:06:59
kbrandsma
kbrandsma
Quote
djjelmer (za 09 mrt 2013 21:44:46 https://somda.nl/forum/5791/p439530/): Ja jammer dat zulk mooi materiaal daar nu zo staat weg te rotten.

http://youtu.be/oqOVlYBq_Hs

Dit is inderdaad niet om aan te zien.
Waarschijnlijk heeft niemand daar ooit bedacht dat na jaren stilstand er ook iets aan de infra moet gebeuren. Het geld is besteed om Wadlopers aan te schaffen en te renoveren. Nu er na een ontsporing schade is aan het baanvak, is er vermoedelijk geen geld meer om dat ook op te knappen. Anders hadden ze nu wel weer gereden.

Misschien dat iemand meer weet?
 

10-03-2013 17:02:01
railmagazi
railmagazi
Het antwoord op je vraag vind je onder andere in Rail Magazine 297 van een half jaar geleden. Een korte selectie uit de berichtgeving:
"TBA zag zich genoodzaakt de treindienst naar Paso de los Toros als gevolg van de slechte staat van en uitblijvende investeringen in de infrastructuur in het buurland in te korten, allereerst tot Paysandú en later tot grensplaats Saltó. Uruguay ontstak in woede. In eigen land verging het TBA echter allerminst beter. De positie van de vervoerder kwam steeds verder onder druk te staan na een reeks incidenten met fatale afloop waarbij gebrekkig onderhoud aan de infrastructuur en het materieel een rol speelde. De landelijke overheid beëindigde daarop de concessieovereenkomst met TBA waardoor het bedrijf niet langer als vervoerder actief is. Metrovías en Ferrovías vormden naar aanleiding van het wegvallen van TBA een publiek-private joint-venture onder de naam UGOMS en hervatte de exploitatie met uitzondering van de treindienst naar Uruguay. Ook het park DH-materieel ging vooralsnog niet over naar de nieuwe onderneming."
Sindsdien is er weinig veranderd.
 

10-03-2013 17:14:51
aarclay
aarclay
Quote
djjelmer (za 09 mrt 2013 21:44:46 https://somda.nl/forum/5791/p439530/): Ja jammer dat zulk mooi materiaal daar nu zo staat weg te rotten.

http://youtu.be/oqOVlYBq_Hs

Net als de Plan U'tjes in Slowakije(?). Hebben ook bijna nog nooit gereden daar en zijn in NS livrei aan de kant gegaan. Wat daar mee gebeurd is, ik weet het niet....


Choo choo.....
 

10-03-2013 18:48:55
nohab
nohab
Ze hebben helemaal nooit gereden in Slowakije en staan ergens in Bratislava (de hoofdstad van Slowakije) opgeborgen.

Laatst bewerkt door nohab op 10-03-2013 18:49


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

10-03-2013 19:32:42
kmark
kmark
O.T. natuurlijk die Plan U's hier, maar foto's vind je hier; http://www.vlaky.net/servis/galeria.asp?id=2235

Laatst bewerkt door kmark op 10-03-2013 19:33
 

10-03-2013 20:22:36
edje
edje
voor de vakantiegangers http://goo.gl/maps/czjce lokatie van de stellen in bratislava  

10-03-2013 20:32:00
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: terug naar de Wadlopers. Over plan U hebben we een topic: https://somda.nl/forum/3093/Plan+U+algemeen/.%/b

Laatst bewerkt door spiketrain op 10-03-2013 20:32


Groet, Spiketrain
 

16-03-2013 11:35:42
kbrandsma
kbrandsma
Quote
railmagazi (zo 10 mrt 2013 17:02:01 https://somda.nl/forum/5791/p439627/): Het antwoord op je vraag vind je onder andere in Rail Magazine 297 van een half jaar geleden.

Bedankt voor de toelichting.
DH is dus letterlijk afgerangeerd in Argentinië.
 

22-03-2013 11:22:17
rob46
rob46
Quote
mich (do 20 dec 2012 11:18:45 https://somda.nl/forum/5791/p426423/):
Quote
rob46 (wo 19 dec 2012 22:18:10 https://somda.nl/forum/5791/p426349/): Helaas heeft KS geen administratie van ex.NS nummers.


Niet compleet maar deze hielp me al: http://tabor.wpk.katowice.pl/spis.php?p=99&h=1 nummer over de 3105 en 3110 ergens op een Pools forum gevonden.
Na controle van de Duewag-fabrieksplaten op de stellen in Polen kunnen we nu met zekerheid vaststellen dat SN 82 002 de ex.NS 3105 is en SN 82 003 de ex.NS 3110.


57 jaar OV-fotografie.
 

19-04-2013 22:36:31
dh3201
dh3201
Wie nog DH's bij Koleje Śląskie in Polen wil beleven, moet daar niet te lang mee wachten. Naar het schijnt zullen ze in juni door elektrische EN57 (ja, ze rijden bij Koleje Śląskie al overal onder de draad) worden vervangen.


Shqiperise-lopers?
 

19-04-2013 22:59:51
AgentX
AgentX
En wat gebeurt er daarna mee? Gaan ze dan al terzijde/verkocht worden of worden ze ergens anders ingezet?  

21-04-2013 20:00:20
dh3201
dh3201
Geen idee, ik zal het eens navragen.
Trouwens de SN83-007 is de 3226. (Beide bakken gecontroleerd aan de hand van de onder de deuren ingeslagen baknummers)


Shqiperise-lopers?
 

21-04-2013 21:51:12
AlexEverts
AlexEverts
Wat apart. Waarom hebben ze dan eerst de Wadlopers genomen?
Maar zullen ze dan weer te huur komen?
 

22-04-2013 10:01:34
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Het zou mij niets verbazen als er een behoorlijke levertijd zat op die nieuwe treinstellen. Als je dan als vervoerder de dienst moet starten, en je kunt min of meer direct over Wadlopers beschikken, dan neem je die tijdelijk in dienst. Volgens mij speelde zo'n akkefietje met als gevolg een tijdelijke inzet van Wadlopers ook ooit op de Maaslijn.

Wat er nu mee gaat gebeuren? Wie zal het zeggen... Voor hetzelfde geld gaan ze straks tijdelijk de HSL op totdat er deugdelijk hogesnelheidsmaterieel beschikbaar is. %08%

Nee, zonder grappen en grollen denk ik dat ze gewoon aan de kant gaan, in afwachting van een nieuwe geïnteresseerde.


Met vriendelijke groet, Robin
 

22-04-2013 10:03:11
rolandrail
rolandrail
EN57 is ook tweedehands spul, niets nieuws aan dus, hooguit wachten op revisie of beschikbaarheid.  

22-04-2013 10:19:07
mich
mich
3222 is de SN83-005. Nu staan nog de 3215 en 3225 ongebruikt in Polen.

Ik denk dat de SN83-006 van de 3215 gemaakt wordt en de 3225 plukstel is.

Laatst bewerkt door mich op 22-04-2013 10:23
 

22-04-2013 10:21:04
rolandrail
rolandrail
http://kolejeslaskie.com/pl/pages/69/ezt-en-57-aks  

04-05-2013 21:58:04
dh3201
dh3201
In april 3 stellen gezien tussen Oradea en Cluj-Napoca, waarvan 4 bakken (2 stellen) geïdentificeerd naar hun NS nummer:
Stel 78-3229-8 + 78-3226-4 (resp B 3228 + Bz 3227)
Stel 78-3223-1 + 78-3209-0 (resp B 3223 + Bz 3210)
Stel 78-3231-4 + 78-3230-6 (B + Bz)


Shqiperise-lopers?
 

04-05-2013 22:58:33
taigagaai
Moderator
taigagaai
Het laatste stel zou de 3230 moeten zijn. De genoemde nummers kwamen ook voor in deze samenstelling in RM 297. En staan ook zo op de Railwiki.  

04-05-2013 23:12:57
dh3201
dh3201
Gezien de twee stellen, waarvan ik de fabrieksplaatjes en de ingeslagen baknummers van dichtbij heb kunnen bekijken, uit bakken van twee verschillende treinstellen bestaan, ga ik er niet standaard vanuit dat de andere TFC stellen uit bakken van hetzelfde NS-treinstel bestaan, al kan het natuurlijk wel. De bakken zijn gesplitst verscheept en kunnen dus in een andere combinatie weer tot stellen gecombineerd zijn.
De in RM 297 genoemde TFC 78-3228-0 + 78-3227-2 is niet helemaal de ex-NS 3228, want de B 3228 is de TFC 78-3229-8.


Shqiperise-lopers?
 

05-05-2013 09:29:09
rob46
rob46
Quote
dh3201 (za 04 mei 2013 21:58:04 https://somda.nl/forum/5791/p448420/): In april 3 stellen gezien tussen Oradea en Cluj-Napoca, waarvan 4 bakken (2 stellen) geïdentificeerd naar hun NS nummer:
Stel 78-3229-8 + 78-3226-4 (resp B 3228 + Bz 3227)
Stel 78-3223-1 + 78-3209-0 (resp B 3223 + Bz 3210)
Stel 78-3231-4 + 78-3230-6 (B + Bz)
Na revisie van B 3223 blijken er vanaf aug.2012 enkele bakwisselingen te zijn geweest. Zie de losse bakken bij Remarul op de foto's van de zojuist verschenen Editie 24 van het boek SPOOR.


57 jaar OV-fotografie.
 

05-05-2013 12:12:54
marcel72
marcel72
en sinds begin 2013 rijdt ook de combinatie 78-3209-0+78-3223-1 twee bakken die eerder in een andere combinatie reden. Dus ook in de in eerste instantie afgeleverde combinatie's vinden bakwisselingen plaats.  

05-05-2013 22:50:41
mat64
mat64
Quote
rolandrail (ma 22 apr 2013 10:03:11 https://somda.nl/forum/5791/p446591/): EN57 is ook tweedehands spul, niets nieuws aan dus, hooguit wachten op revisie of beschikbaarheid.


PKP PR heeft ook gereviseerde EN57 niks tweedehands aan....
 

06-05-2013 10:11:50
rolandrail
rolandrail
Als je als vervoerder iets overneemt is het toch 2e hands of niet, revisie doet er niet toe.

Laatst bewerkt door admin op 07-05-2013 12:52, reden: Bericht wat vriendelijker gemaakt
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-05-2013 12:53:02
admin
Moderator
admin
admin: enkele berichten verwijderd, laten we het gezellig houden...


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

29-05-2013 10:39:20
rob46
rob46
Quote
marcel72 (zo 05 mei 2013 12:12:54 https://somda.nl/forum/5791/p448482/): en sinds begin 2013 rijdt ook de combinatie 78-3209-0+78-3223-1 twee bakken die eerder in een andere combinatie reden. Dus ook in de in eerste instantie afgeleverde combinatie's vinden bakwisselingen plaats.
De bakwisselingen blijken het gevolg van defecten waarbij ik heb begrepen dat er o.a. water in de olie is gekomen, althans dat was de versie van een monteur die moeizaam engels sprak. De verhuurde stellen aan RegioTrans zijn daarom teruggeleverd aan TFC. Remarul heeft mobiele monteurs die de defecte stellen op eindstations oplappen. De TFC-diensten worden dan door VT624 vervangen. Groet uit Roemenië van R&M.


57 jaar OV-fotografie.
 

29-05-2013 14:07:29
mich
mich
Dat is niet verassend, hier in nederland hadden stellen dat probleem ook al.  

30-05-2013 16:35:42
rob46
rob46
Lekker is dat, in 5 dagen tijd troffen we in den lande een tweetal defecte stellen aan, zowel de 3218 als de 3224 moesten langs de lijn worden opgefrist.Zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/8891169660/
Hoe is het dan mogelijk dat er water (blijkbaar regen of sneeuwinslag) in de olie komt ??


57 jaar OV-fotografie.
 

30-05-2013 17:07:50
edje
edje
Denk niet dat het water is van buitenaf, maar koelwater wat door een lekke pakking bij de olie komt, (Koppakking verhaal enzo.)
Je ziet het wel vaker bij motoren die min of meer afgebeuld worden.
In Nederland was dat ook goed zichtbaar. Toen de stellen nog in het noorden reden, reed er personeel op wat het materieel door en door kende, en de rijtijden waren min of meer aangepast aan de eigenschappen van de DH stellen. Je hoorde toen weinig klachten over de stellen, die daar eigenlijk stilletjes hun diensten deden.
Toen de stellen bij Veolia kwamen (met alle respect Mich), kwamen de stellen bij een bedrijf met veel nieuw personeel wat nog geen ervaring had met de DH stellen en de rijtijden waren gewoon niet haalbaar met dit materieel. Continue op vol vermogen moeten draaien, is voor geen enkele motor goed.
De 3101 en 3102 van Cxx hebben in die jaren dat ze op Almelo Marienberg reden, ook zelden klachten gehad, ervaren personeel en ruim rijtijden waarbij je niet gelijk het kleine pookje in stand 7 hoeft te tikken.
 

30-05-2013 17:32:41
rob46
rob46
Mooi man, dank voor de heldere uitleg.


57 jaar OV-fotografie.
 

30-05-2013 17:43:44
mich
mich
Ze hadden technisch gezien inmiddels een complete revisie nodig. Zover ik kan beoordelen hebben ze dat in Polen goed aangepakt, en daarbuiten niet.
Enkele problemen die de stellen vaak hadden:
-defecte driewegregelplek koelsysteem (daardoor vaak te warm van binnen)
-lekke koppakking
-zwakke kleppen (motor) die gaan afbreken
-regulateur blijft hangen
-versleten hydraulische versnellingsbak, Voith turbo getriebe
-verstoppingen en lekkages koelsysteem. Bij bv de groene 3222 lekte er altijd koelwater onder de cabine weg, van de leiding naar de cabineverwarming.

Als je daarmee doorrijdt kom je vanzelf stil te staan.
Ik kan me trouwens voorstellen dat de Roemenen hun stellen s'nachts niet aan de depotvoeding zetten waarmee de kachel(noemt men vaak webasto maar in dit geval een hagenuk) het koelwater ook niet verwarmt. Iedere ochtend koud starten is vragen om problemen met het koelsysteem.

Laatst bewerkt door mich op 30-05-2013 17:45
 

30-05-2013 19:07:22
dh3201
dh3201
@Rob, heb je per bak het fabrieksnummer of de ingeslagen bakcode bekeken?


Shqiperise-lopers?
 

30-07-2013 11:13:27
djjelmer
djjelmer
Weinig nieuwe ontwikkelingen meer betreffende de DH stellen?
Wat is er eigenlijk met de DH1 stellen gebeurt nadat deze zijn verscheept naar Argentinië?
 

30-07-2013 11:24:45
rob46
rob46
Geen nieuwe ontwikkelingen in Argentinië, complete stilstand. De DH1-en staan deels in de haven van Dock Sud en deels veiliggesteld bij de wpl van Emfer. Foto's en info zie boek SPOOR - editie 24, blz.77.


57 jaar OV-fotografie.
 

30-07-2013 11:27:24
rob46
rob46
Quote
dh3201 (do 30 mei 2013 19:07:22 https://somda.nl/forum/5791/p452437/): @Rob, heb je per bak het fabrieksnummer of de ingeslagen bakcode bekeken?
Uiteraard Niels want sommige bakken hebben geen fabrieksplaat meer, dus zijn we aangewezen op de ingeslagen code.


57 jaar OV-fotografie.
 

30-07-2013 19:35:13
dh3201
dh3201
Rob, mijn vraag betrof meer _of_ je het per bak hebt bekeken.
Als je één bak het weten te identificeren, dan hoeft de andere bak niet ook van hetzelfde stel te zijn geweest.

En inderdaad, als er geen fabrieksplaat aanwezig is, is de ingeslagen code de manier om de bak te identificeren.


Shqiperise-lopers?
 

30-07-2013 20:16:57
Masjinist
Masjinist
Wat een grote onzin!

Weken/maanden voordat de stellen naar Veolia kwamen voerde Arriva geen goed onderhoud meer uit aan de DH stellen. Gevolg was dat stellen op de Maaslijn kapot gingen of bij aankomst in Venlo al niet meer inzetbaar waren. Sommige Wadlopers kwamen zelfs gesleept met kapotte motoren naar Venlo vanaf het Noorden
 

30-07-2013 20:26:50
edje
edje
uhmmm waar reageer jij op?  

30-07-2013 21:42:46
rob46
rob46
Quote
dh3201 (di 30 jul 2013 19:35:13 https://somda.nl/forum/5791/p460990/): Rob, mijn vraag betrof meer _of_ je het per bak hebt bekeken.
Als je één bak het weten te identificeren, dan hoeft de andere bak niet ook van hetzelfde stel te zijn geweest.

En inderdaad, als er geen fabrieksplaat aanwezig is, is de ingeslagen code de manier om de bak te identificeren.
Yep Niels, van alle gecontroleerde stellen uiteraard beide bakken bekeken. Ben uiteraard nog niet compleet.


57 jaar OV-fotografie.
 

08-08-2013 21:50:53
kmark
kmark
Gisteren (07-08-2013) was stel 3226 (SN83-007) actief op de lijn Bielsko-Biala - Wadowice v.v.
Zie; http://www.flickr.com/photos/markrail/9468323046/

Ook de overige stellen (SN82-001/2/3 en SN83-001 t/m 007)waren zo nu en dan volop actief in de driehoek Katowice/Bielsko-Biala/Cieszyn.

Laatst bewerkt door kmark op 08-08-2013 21:51
 

18-08-2013 20:53:06
kmark
kmark
Nog maar een kleine blik op de inzet van de DH-stellen bij Koleje Śląskie, zie http://www.flickr.com/photos/markrail/9541023782/ en http://www.flickr.com/photos/lb-1975/9530470863/  

19-08-2013 10:23:36
john2
john2
Als ik de tweede, rechtse, link bekijk, dan is het net of beide genoemde treinen bij de foto op hetzelfde spoor zitten. Of is dit gezichts bedrog?  

19-08-2013 12:45:53
rolandrail
rolandrail
Als je het bijschrift aandachtig leest, lees je dat beide treinen een andere kant op gaan. Ik heb niets gehoord van een klap in Polen op 7 aug. jl. %08%

Laatst bewerkt door admin op 19-08-2013 13:33, reden: Term voor de klap aangepast
 

03-09-2013 20:53:13
djjelmer
djjelmer
Hoi Rob, Heb het boek ondertussen in handen gehad en ik ben weer helemaal op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de DH stellen. Mijn complimenten voor het mooie boek met goede informatie rondom de DH stellen.  

03-09-2013 21:12:19
nielsie600
nielsie600
Een boek heb ik toevallig iets gemist?  

03-09-2013 21:15:55
snowie
snowie
Quote
rob46 (di 30 jul 2013 11:24:45 https://somda.nl/forum/5791/p460905/): Geen nieuwe ontwikkelingen in Argentinië, complete stilstand. De DH1-en staan deels in de haven van Dock Sud en deels veiliggesteld bij de wpl van Emfer. Foto's en info zie boek SPOOR - editie 24, blz.77.
Dit boek dusss ....
 

04-09-2013 09:10:07
rob46
rob46
Quote
djjelmer (di 03 sep 2013 20:53:13 https://somda.nl/forum/5791/p465199/): Hoi Rob, Heb het boek ondertussen in handen gehad en ik ben weer helemaal op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de DH stellen. Mijn complimenten voor het mooie boek met goede informatie rondom de DH stellen.
Dank voor de complimenten maar alle credits gaan naar zoon Marcel, hij is de auteur van o.a. dit artikel, zie: http://www.alk.nl/?action=viewArt&cid=69&aid=590&lid=1 .Ook is er een update van zijn hand in de nieuwe RM 307.

Laatst bewerkt door rob46 op 04-09-2013 09:11


57 jaar OV-fotografie.
 

18-06-2014 15:45:49
rob46
rob46
Het is gedaan met de inzet van de DH-stellen bij de Poolse vervoerder Koleje Slaskie. Sinds mei staan de stellen deels in Katowice aan de kant. Slechts de SN83-007 (ex.3226) rijdt nog af en toe een vervangend dienstje. De DH-diensten zijn overgenomen door de van PKP gehuurde electrische EN 57 stellen. Aannemelijk worden de DH's, zodra het leasecontract afloopt, teruggeleverd aan de leasemij. Sigma. Alle info's en foto's over het jaar 2013 zijn te vinden in de nieuwste, zojuist verschenen, uitgave van het boek SPOOR editie 25, Groet uit de Harz.

Laatst bewerkt door rob46 op 18-06-2014 20:24


57 jaar OV-fotografie.
 

18-06-2014 16:09:38
aarclay
aarclay
En de DH'tjes in Argentinië? Staan die er nog steeds roerloos en verlaten bij?


Choo choo.....
 

18-06-2014 16:39:02
Nelis
Nelis
Quote
rob46 (wo 18 jun 2014 15:45:49 https://somda.nl/forum/5791/p498035/): Het is gedaan met de inzet van de DH-stellen bij de Poolse vervoeder Koleje Slaskie. Sinds mei staan de stellen in Katowice aan de kant. Slechts de SN83-007 (ex.3226) rijdt nog af en toe een vervangend dienstje. De DH-diensten zijn overgenomen door de van PKP gehuurde electrische EN 57 stellen. Denkelijk worden de DH's, zodra het leasecontract afloopt, teruggeleverd aan de leasemij. Sigma. Alle info en foto's over het jaar 2013 zijn te vinden in de nieuwste, zojuist verschenen, uitgave van het boek SPOOR editie 25, Groet uit de Harz.


Weet jij toevallig wanneer deze lease contracten af zullen lopen?
 

19-06-2014 09:55:56
nathanvos2
nathanvos2
De DH'tjes in argentinie staan er inderdaad (noch) roemloos bij. Ik heb dingen gehoord dat er interesse is vanuit Polen voor deze stellen. Kan iemand dit bevestigen?  

19-06-2014 11:02:12
AgentX
AgentX
Lijkt mij niet. Als ze in Katowice al aan de kant staan...  

19-06-2014 11:18:03
broek53
broek53
Destijds wilde men in Roemenië alles hebben dat er toen nog aan DH-stellen was. Als men daar nog niet is afgeknapt op die stellen, ligt daar nog eenb kans.  

11-07-2014 11:37:07
rob46
rob46
Quote
aarclay (wo 18 jun 2014 16:09:38 https://somda.nl/forum/5791/p498038/): En de DH'tjes in Argentinië? Staan die er nog steeds roerloos en verlaten bij?
Hier het antwoord en de trieste aanblik. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=oqOVlYBq_Hs


57 jaar OV-fotografie.
 

11-07-2014 15:41:19
aarclay
aarclay
Deze video is van vorig jaar, maar wil je ermee zeggen dat ze er nog steeds daar staan te verpauperen? Daar was ik namelijk benieuwd naar.


Choo choo.....
 

11-07-2014 16:13:37
thom
thom
Dat staat toch juist genoemd in de posts hierboven?  

11-07-2014 16:39:12
rob46
rob46
Quote
broek53 (do 19 jun 2014 11:18:03 https://somda.nl/forum/5791/p498144/): Destijds wilde men in Roemenië alles hebben dat er toen nog aan DH-stellen was. Als men daar nog niet is afgeknapt op die stellen, ligt daar nog eenb kans.
Nee, de Roemenen worden er niet blij van. Zijn steeds druk om ze rijdend te houden en plegen bij ernstige defecten maar bakwisselingen.


57 jaar OV-fotografie.
 

11-07-2014 21:52:57
Nelis
Nelis
Het argentijnse verhaal is erg simpel, de treinen zijn er en hebben de eerste tijd voldaan aan de verwachtingen. Helaas is de staat van de baan richting Uruguay die ze zouden berijden in zo'n erbarmelijke staat dat na een ontsporing het treinverkeer gedwongen gestaakt. Helaas is er nog niemand bereid gevonden te investeren. De Argentijnse overheid heeft er simpelweg de financiële middelen niet voor. Kortom, je kan veilig zeggen dat die nog wel enige tijd op hun plek zullen blijven staan.

Het roemeense verhaal is inderdaad ook verre van een succesverhaal. Ze rijden zeker in het rond, alleen heb ik ook begrepen dat ze qua betrouwbaarheid niet aan de verwachtingen voldoen. Er waren een stuk of 3 onderdelen die wel erg vaak stuk gingen, maar helaas heb ik toen niet goed verstaan wat deze specifieke onderdelen zijn. Toch kon ik mij niet aan de indruk onttrekken dat men voornemens was om met de roemeense stellen te blijven rijden.

De poolse stellen voldoen meer aan de verwachtingen, alleen koleje slaski is groeiende en kijkt uit naar modernere (grotere) treinen. Ik moet ook zeggen dat ik 2 jaar geleden in katowice en rybnik echt oude stellen rond heb zien rijden van koleje slaski. Alleen deze lijken nu uit gefaseerd te zijn. Dus inderdaad zou het logisch zijn dat als ze nieuwe treinen kopen eerst de wadlopertjes uitfaseren. Ook ben ik niet op de hoogte van hoe de revisie in polen is uitgevoerd.
 

27-09-2014 13:56:34
pvdspek
pvdspek
Google Streetview is nu ook beschikbaar voor Argentinië en de wagens van Google zijn ook langs het station van Pilar gereden:

https://www.google.nl/maps/@-34.4645386,-58.9162598,3a,75y,209.66h,73.21t/data=!3m4!1e1!3m2!1sZUHyBd8vXJ9hpFRobNjvOw!2e0 en https://www.google.nl/maps/@-34.4643831,-58.9177675,3a,75y,83.17h,83.78t/data=!3m4!1e1!3m2!1sYX03JE7XnrINpThnulJeLA!2e0

De foto's zijn in Januari 2014 genomen. De Wadlopers staan er nog steeds en ze worden er niet mooier op.
 

30-01-2015 20:43:06
robert55
robert55
Bericht over de internationale dienst Argentinië - Paraguay:
http://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/posadas-encarnacion-passenger-service-restored.html
 

31-01-2015 00:44:13
broek53
broek53
Zag een bericht op FB van OdR dat er een aantal ex-Wadlopers te koop staan in Polen.  

31-01-2015 10:16:07
TSNL250
TSNL250
Zal er dan toch nog een DH stel bij het NSM komem???...  

31-01-2015 11:18:26
dh3201
dh3201
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/22953/5-szynobusow-Sigmy-Tabor-na-licytacji-komorniczej.html


Shqiperise-lopers?
 

02-02-2015 09:01:00
mv
mv
@TSNL250:Neen,het NSM ziet van overname af. Reden: te duur (€190.000)

Poolse gedeelte:

Autobus szynowy DH-2, seria SN83-003

1

799 400,00 zł**

599 550,00 zł

4

Autobus szynowy DH-1, seria SN82-002

1

631 800,00 zł**

473 850,00 zł

5

Autobus szynowy DH-2, seria SN83-004

1

710 600,00 zł**

532 950,00 zł

*) cena za sztukÄ™
**) kwota brutto zawiera podatek VAT

Alles exclusief transport kosten.

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 02-02-2015 09:04, reden: txt
 

02-02-2015 09:53:40
ToH
ToH
Heb gelezen dat de Wadlopers in een nieuwe dienst ingezet zijn in Argentinië.  

02-02-2015 09:54:39
martijn
martijn
Ja ik ook! Dat staat namelijk een paar berichten hierboven...  

02-02-2015 11:26:00
aarclay
aarclay
Quote
AlexH (ma 02 feb 2015 09:53:40 https://somda.nl/forum/5791/p525413/): Heb gelezen dat de Wadlopers in een nieuwe dienst ingezet zijn in Argentinië.

Het spoor was toch in krakkemikkige staat, en was ook totaal niet onderhouden?
Of is dit inmiddels aangepast (geen idee om hoeveel kilometers het precies gaat)?


Choo choo.....
 

02-02-2015 11:37:30
jor[D]1
jor[D]1
Dit gaat om een ander grensoverschrijdend traject. Waar sinds 2008 als goederen treinen rijden. Het spoor naar urugay was inderdaad te slecht, waardoor er onderandere een ontsporing is gewesst  

02-02-2015 11:43:55
martijn
martijn
En ook een andere grens, die van Paraguay. Kleine moeite om even op de link bij de post te klikken...  

02-02-2015 14:38:54
pvdspek
pvdspek
Gefilmd met een drone aan de Paraguayaanse kant: http://youtu.be/DnioCvhNi_0  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DH_-_Treinstellen_DH_(Wadloper)
RailWiki.nl