27-01-2009 14:34:01 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Wat opvalt uit de bijlagen: - Een soort voortreinen die op Den Bosch - Utrecht zouden moeten komen, maar niet in het spoorboekje komen en enkel in de reisplanner/vertrekstaten. - De 9100 wordt sprinter genoemd. Zou dat een voorteken zijn voor het materieel? - De 2800 stopt dus niet meer in Schothorst, maar de 1500 gaat daar dus wel keren voortaan. En tussen Ddr en Bd zouden alle tijden ongewijzigd blijven voor de 2200, dus de bediening blijft hetzelfde.. Laatst bewerkt door raymond16 op 27-01-2009 14:40 |
27-01-2009 14:36:32 | ||
---|---|---|
spoorhaas
![]() |
Ik weet niet of ik het goed heb, maar er staat me bij dat er een Stoptrein Gvc - Bd ging rijden... En daardoor wel bediening Bdpb |
27-01-2009 14:47:52 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Kleine correcties op het overzicht van ass-er over 2010 zonder HSL: * 2100 rijdt 1x per uur Asd-Vs en 1x per uur Asd-Ddr. * 3400 rijdt gewoon Gvc-Hn. * 3900 rijdt Lls-Hfd. * 4700 rijdt niet, er is wel een 4600 Almo-Asd. * 12100 blijft 1x per uur rijden tussen Rsd en Vs. * 14300 heet straks 3700. Voor de series op de Oude Lijn gelden wel de opmerkingen/wijzigingen zoals ze genoemd worden zodra de HSL in volle glorie van kracht gaat. Laatst bewerkt door keesje op 27-01-2009 14:56 |
27-01-2009 14:52:50 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Ik heb de info rechtsstreeks uit de bijlagen gehaald, maar bedankt voor de correcties %02%! Vooral dat de 4600 terugkomt en dat de 3700 hier komt spreekt me wel aan. Over de 3400 ging trouwens over na de opening van de HSL, lijkt me niet dat de 2100, 2200, 6300 én 3400 dan passen op Hlm-Ledn. QuoteDe 4600, 4300 en 13900 worden ook Sprinter genoemd in eht bestand, ik ga toch uit van DD-AR ![]() Laatst bewerkt door ruysdael op 27-01-2009 14:55 |
![]() |
advertentie |
27-01-2009 14:57:29 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Bij de aanvang van 2010 zal 4600-4300-3300 SGMm worden. Maar dat is nu en we weten hoe snel dingen kunnen veranderen.![]() |
27-01-2009 15:05:01 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
En de IC Asd - Zvt wordt een sprinter, rijtijd in een richting +2. Vertrek vanuit Zvt enkele minuten vroeger, vanuit Asd enkele minuten later. |
27-01-2009 15:29:08 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Ik denk dat je het gerust stoptrein mag gaan noemen, het materieel blijft gewoon DD-AR lijkt me. Enkeldeks materieel op Hlm-Asd is in de spits niet aanbevolen.![]() http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
27-01-2009 15:32:02 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteKleine typo, start/einde in Amfs. ![]() Dick van den Hoven |
27-01-2009 15:32:06 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuoteNou inderdaad duidelijk hoor. In het weekend kan iemand van Mp rechtreeks naar Shl, maar op maandag-vrijdag weer niet%03%. Doet men dit omdat 2x per uur IC en 2x per uur stoptrein in het weekend te overdreven is of omdat het niet past vanwege bijv cargo's e.d? |
27-01-2009 15:39:26 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteHet verbaast me. Voor de 4000/5800 heb je al aardig wat SGM's nodig, dan 4600-4300-3300 erbij en de 7400/7600. ![]() QuoteGefixed! ![]() |
27-01-2009 15:54:01 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
SGMm uit de 9800, 7400 wordt dan al SLT? |
27-01-2009 16:20:12 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
als het goed is rijden de series (1)9800 en (1)7400 dan met SLT, daaruit komt aardig wat SGMm vrij![]() ![]() |
27-01-2009 16:24:58 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteZou interessant zijn, mits de uitlopers naar Asd dan ook SLT zijn in ieder geval %02%. |
27-01-2009 16:27:48 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
mja, anders gaat het met de materieeluitwisseling tussen de 7400 en de 17400 niet zo heel lekker![]() ![]() ![]() |
27-01-2009 19:20:32 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote Hoeft niet, ook Enschede-Nijverdal en Nijverdal West-Zwolle worden sprinters genoemd ![]() |
27-01-2009 20:16:18 | ||
---|---|---|
montrose
![]() |
Begrijp ik het goed dat de kwartierdienst Asd-Utg wordt beperkt tot de spits ? Of rijdt er in de daluren extra een 30 mins. dienst Asd-Utg ? |
27-01-2009 20:18:25 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Wat bedoel je? Als de 4000 straks niet meer op de 4500 keert in Asd, kan hij toch gewoon weer als stopper naar Utg?![]() 'Okeh' |
27-01-2009 20:20:01 | ||
---|---|---|
montrose
![]() |
de 4000 rijdt elke 30 mins aangevuld in de spits met de 7400 die ook per 30 mins doorrijdt naar Utg. |
27-01-2009 20:21:59 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Waar haal je dat vandaan? |
27-01-2009 20:23:20 | ||
---|---|---|
montrose
![]() |
uit de adviesaanvraag, immers de 5800 gaat niet verder dan Asd( evenals de 4600 ex 4700) |
27-01-2009 20:44:11 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Verder nog interessant: Op dit moment studeert NSR nog op de uitwerking van het keren en opstellen van de nieuwe treindienst Lelystad Centrum – Schiphol op emplacement Hoofddorp. De opstelcapaciteit op Hoofddorp is schaars. De verwachting is echter dat een uitwerking gevonden wordt die geen inperking van de treindienst gaat opleveren. Eén van de zoekrichtingen hierbij is om de Internationale trein Berlijn – Schiphol per december 2009 al door te trekken naar Den Haag Centraal, in plaats van op te stellen op Hoofddorp. Hiermee wordt een eerste stap gezet richting het herontwerp Oude Lijn (voorzien medio 2010, zie hoofdstuk 7.2). Deze Internationale treindienst, die zeven keer per dag rijdt, zal wegens logistiek-infrastructurele beperkingen niet kunnen stoppen op station Leiden Centraal. Als medio 2010 het herontwerp Oude Lijn wordt doorgevoerd, zal deze Internationale trein wel gaan stoppen op Leiden Centraal, als geïntegreerd onderdeel van de Intercity-treindienst Hengelo – Amersfoort – Schiphol – Den Haag Centraal. Verder vind ik inderdaad: De stoptrein Rhenen – Breukelen rijdt in de spits door naar Amsterdam Centraal, vanaf daar als stoptrein naar Uitgeest. Deze stoptrein kan helaas niet stoppen op Amsterdam Muiderpoort (wél op Amsterdam Amstel, nieuw ten op zichte van dienstregeling 2009). De stoptrein uit Rotterdam via Breukelen rijdt verder als stoptrein naar Uitgeest. De huidige doortrek van de sprinters uit de richting Amersfoort naar Uitgeest vervalt hiermee. Compleet ruk zeg, sorry! Een kwartiersdienst op de Zaanlijn (ook in het dal) is gewoon nodig en rijdt al sinds jaar en dag, wat is in vredesnaam de reden om hem op te heffen?! Enig lichtpuntje is SLT over die Zaanlijn, misschien dan. Zaanstad wordt in principe gewoon verschraald, eerst die 4500 weg nu de 5800 ook, netjes hoor! Laten we voor de gein Zaandam/Zaanlijn erbij nemen: Zaanlijn 2007: 4x per uur ri. Asd. Zaanlijn 2008: 4x per uur ri. Asd. Zaanlijn 2009: 4x per uur ri. Asd. Zaanlijn 2010: 2x per uur ri. Asd (spits 4x). Afname: 50% Zaandam 2007: 10x per uur ri. Asd. Zaandam 2008: 10x per uur ri. Asd. Zaandam 2009: 8x per uur ri. Asd. Zaandam 2010: 6x per uur ri. Asd (spits 8x). Afname: 40% Uitbreiding, laat me niet lachen. edit: Nog zoiets fluts, de 5800 gaat niet stoppen op Amsterdam Science Park en de 4600 wel.. %03% Laatst bewerkt door ruysdael op 27-01-2009 20:56 |
27-01-2009 21:03:18 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Dat emplacement Hfdo wordt vast nog wel een heet hangijzer gezien de recente ontwikkelingen. Over 2010 kan ik kort zijn: Hfdo is helemaal vol (en af trouwens![]() Het probleem zou hem wel eens kunnen zijn dat op het moment dat de 3100 en 3500 weer lang moeten gaan keren. Dan zijn er wellicht nog mogelijkheden om op Hfdm een keervoorziening aan te leggen (hiervoor schijnt o.a. het binnenspoor vanuit Ledn - dat toch niet gebruikt wordt - een kandidaat te zijn). De 140 zit er trouwens ultra-ruim in tussen Gvc en Hfd (daarna conform DVM spelingsloos door de tunnel) en hobbelt eigenlijk een beetje tussen de 2100 en 9200 in als ik me niet vergis. De stop in Ledn kan qua rijtijd wel, maar niet in de spooropstelling Ledn. En inderdaad, de 5800 slaat Amsterdam Science Park over en de 4600 niet. En de 7400 slaat Asdm over. Wellicht in beide gevallen in het kader van het consequent toepassen van de productformules (hoe waren die ook al weer). %08% Tussen Utg en Asd gaat naast de 4000 een 14700 rijden. Dus de kwartiersdienst blijft wel bestaan lijkt me zo. Laatst bewerkt door keesje op 27-01-2009 21:05 |
27-01-2009 21:06:41 | ||
---|---|---|
montrose
![]() |
Dank voor de nuttige aanvulling op de adviesaanvraag |
27-01-2009 21:11:27 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteOke, bedankt. Dus in het dal de 14700 en tijdens de spits rijdt de 7400 i.p.v. de 14700? Ik vond het al een erg kromme actie %08%. Ik verbaas me er wel over; nu komen de 5800, 14700 én 4600 extra op zichzelf te keren in Asd. Laatst bewerkt door ruysdael op 27-01-2009 21:13 |
27-01-2009 21:26:27 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Ik heb zelf een tijdje geleden ook al eens wat uitgedacht over de constructies 1500 en 2800 en was daarbij tot praktisch dezelfde patroontijden gekomen als waar NS nu mee komt, maar mij leek het onuitvoerbaar vanwege: -Cargopaden tussen Amf en Dv -de 1500 die tussen Amf en Amfs wel erg kort voor de 500/700 zit (en in de wetenschap dat die 1500 vaak enkele minuten te laat binnenkomt in Amf voorzie ik hier grote problemen ... 2 februari 2010 zal deze pendel er wel uitgefietst worden %08% -De Valleilijn, als Hoevelaken een station krijgt past het volgens mij niet meer Ook de 7000 zal moeten gaan schuiven. Toch vind ik het een grote verbetering t.o.v. nu: die 1500 is alleen vanuit de hobbysfeer m'n vriend geweest maar als reiziger hebben we in Apd veel meer aan de 2800 (Ut is hier een veel zwaardere richting dan Asd). Trouwens, gaat er een heleboel LM gereden worden of krijgt Dv een megastallingsplek? Dit is nou een treinserie die in de tegenspits volgens mij ook interessant genoeg is! |
27-01-2009 21:27:51 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
In de adviesaanvraag ook gelezen dat de IC Ledn -> Ut de hele dag 3 minuten sneller word (nu alleen in de spits) omdat er minder goederenpaden zijn. Als regelmatig gebruiker van de 8800 is mij wel duidelijk dat deze serie veel minder last heeft van goederenpaden dan van de gebrekkige infra. 3 minuten sneller is in praktijk onmogelijk vanwege het wachten in Bdg.... |
27-01-2009 21:31:49 | ||
---|---|---|
Jack5812
![]() |
Negatief - 3.600 reizen tussen Noord-Holland en Amsterdam Amstel en tussen Amsterdam Sloterdijk en Utrecht zijn 2 minuten langer onderweg met serie 3000; Kan ik uit bovenstaande opmaken dat de 3000 gaat stoppen te Hlo? Kan het me haast niet voorstellen ![]() Gr Jack |
27-01-2009 21:32:31 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
*In de adviesaanvraag moet er nog overlegd worden welke treinen uit de 2800 Amf-Dv gaan doen in de middag(spits). *In de uitwerking van het advies, heb je de 2800 die 2 minuten later (!) dan het oude 1500 pad. *Verder is te zien dat de 140/240/1600/1700 uit Amf richting Dv 3 minuten eerder vertrekt. 7000 ook 3 minuten eerder, en daar heb je weer een probleem uitgewerkt. Nu heeft dit niet zo veel zin, omdat het hulpspoor in Aml nog niet af is, waardoor de 7000 dn 5 minuten moet wachten. *Door de 3 minuten 'versnelling', kan de 17800 dan nog betere aansluitingen krijgen? (Dus 3 minuten eerder weg (=07/37) en dan dus 3 minuten eerder aankomen (=theoretisch 27/57, practisch 25/55) |
27-01-2009 21:37:43 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Quote Vanaf deze zomer zijn er weer 2 sporen beschikbaar tussen Aml en Amri, dus dat probleem is ook opgelost. ![]() |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
27-01-2009 21:43:54 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Wat bedoel je hiermee? Ze liggen toch 10-15 minuten versprongen? |
27-01-2009 21:44:11 | ||
---|---|---|
Mat75
![]() |
Iemand al iets gehoord of er iets zal veranderen in de DRGL op het Ah-Utr vak? Verandert er iets voor de status van Klp ? Behoudt Klp een half uurs dienst met IC ? |
27-01-2009 21:47:12 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
14-15/44-45 richting Dv. De 7000 moet dan wel verschuiven, anders zit de 2800 bij Apdo al achter de 7000 aan... |
27-01-2009 21:50:17 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteDe 1500 zat voorheen nogal raar in de knoop met de 1600 en 1700, waardoor deze in 1 richting wel erg ruim voor de 1600/1700 uit reed en lang in Amf wachtte ![]() @Daniel81: ik snap niet waarom jij vindt dat de 1500 in de knoop zal komen met de 500/700, er liggen genoeg sporen van Amf naar amfs ![]() ![]() |
27-01-2009 21:51:32 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Quote Juist andersom (voor Dv-Amf in de middagspits); de treinen die door zouden moeten gaan naar Dv zijn trein 2857 t/m 2869. Zie ook http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202009-17%20bijlage%20bij%20rapport%20par%204.2_tcm61-240155.pdf. http://www.ovinnederland.nl/ |
27-01-2009 21:53:47 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Klopt, denkfoutje![]() |
27-01-2009 22:16:58 | ||
---|---|---|
roeter
![]() |
Lees de aanvraag in LOCOV eens goed - daar heeft iemand hetzelfde denkfoutje gemaakt. Even aangehaald uit de bijlage : Amersfoort – Deventer. - In een aantal gevallen wordt doorgereden van/naar Deventer. Dit gebeurt op die momenten dat de reguliere IC treinen tussen Amersfoort en Deventer naar verwachting onvoldoende capaciteit bieden om het reizigersaanbod goed te kunnen verwerken. - De toegevoegde treinen rijden tussen Amersfoort en Deventer in combinatie met de reguliere Intercity’s een kwartierdienst. Ten opzichte van dienstregeling 2009 gaan ze in een meer regelmatig patroon rijden. - Van maandag t/m vrijdag wordt van Amersfoort naar Deventer een toegevoegde halfuurdienst gereden van 6.33 uur t/m 10.03 uur, op zaterdag wordt extra gereden van 8.03 uur t/m 10.03 uur. Tevens : Amersfoort – Deventer v.v. - Van maandag t/m vrijdag rijden twee maal per uur extra treinen van Deventer naar Amersfoort, van 16.19 uur t/m 19.19 uur. Op zaterdag en zondag wordt extra gereden van 16.19 uur t/m 18.19 uur. |
27-01-2009 23:10:17 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote De 10700 en 12700 blijven nog wel stoppen op Mp. ![]() |
27-01-2009 23:25:25 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Nog even over de 1500 uit Asd in Amf: Deze heeft momenteel problemen om op tijd binnen te komen in Amf, vanwege de vertrekkende 1500 naar Asd. Dit conflict gaat er uit (1500 naar Asd vertrekt achter de 700/1600 vanaf spoor 7), waardoor de 1500 uit Asd makkelijker Amf in kan, en dus ook weer úít kan richting Amfs. De 1500 zal altijd naar Amfs moeten, omdat er geen ruimte in Amf is om te keren, juist ook niet omdat een groot deel van "Amf ontknoopt" inhoudt dat het vertragingsgevoelige in/uit conflict van beide 1500'en er uit gaat. Laatst bewerkt door robbertc op 27-01-2009 23:27, reden: Aanvulling |
27-01-2009 23:28:10 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Quote Dit 'verlies van IC-station status' begrijp ik niet helemaal. De 700 is gewoon een stoptrein tussen Zl en Gn. Dan kan ik Bkg e.d. ook wel IC station gaan noemen, omdat de enige trein die er langs rijdt ná Hn een paar stations overslaat. Vanaf Zl kunnen alle Hgv'ers gewoon weer de IC richting Amf nemen (zoals de 700 ook deed), ze verliezen alleen een rechtstreekse verbinding met Schiphol, en zoals gemeld, zijn er niet veel dagelijkse reizigers op dat traject (wie gaat er 150km van z'n werk wonen...) Zolang er een redelijke cross-platform overstap komt lijkt me geen reden tot verontwaardiging. Hoe staat het eigenlijk met de plannen voor de spoorboog bij Hgv; is dat al uit het concept stadium? Mooi dat de koppeling van de 1500/4500 wat dichterbij komt. De 4500 heeft zo goed als altijd +10 (te Asd ri Ekz) of meer in de spits, daarbuiten regelmatig +3~5. Vertragingen in 4000 tak zijn meestal nog erger. Overigens wordt daarmee de (enorme) tijdwinst van 7 minuten op Asd-Hn geheel teniet gedaan. Ofwel; de 4500 had ook stopper kunnen blijven die keert op Asd, maar dan wel op tijd rijdt. Enig (belangrijk) resterend voordeel is dat de IC4500 nu (als hij op tijd rijdt) beter aansluiting geeft op de rest vh IC netwerk. Edit: reactie op hierboven; het zou idd mooi zijn als dat probleem is opgelost, het is voor de mensen uit Asd nu vaak rennen om de ICs naar Gn en Es te halen, zeker gezien de geroemde spoorbrug aldaar (en de afstand van de trein tov. die brug). Hoewel beiden ICs regelmatig een paar minuutjes later vertrekken (en die meestal wel kunnen goedmaken), maar goed, daar kan je als reiziger natuurlijk niet op afgaan. Laatst bewerkt door davidov08 op 27-01-2009 23:36 |
28-01-2009 00:50:26 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het ontgaat mij al sinds 13 december vol-le-dig waar het sprookje vandaan komt dat de 4000/4500 het zo slecht zou doen. Wonend in Enkhuizen en uitkijkend op Amsterdam C meen ik enig recht van spreken te hebben - en het is je reinste flauwekul, althans: als je het vergelijkt met andere treinseries. Niet dat ik tegen de verknoping van de 4500 en de 1500 ben: graag zelfs, en hij is ook verstandiger vanuit de spooropstelling Asd bekeken - maar de reden die er nu voor opgevoerd dreigt te gaan worden, is m.i. vals. |
28-01-2009 01:47:43 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Als (bijna) dagelijkse reziger van het traject Bkg-Asb merk ik dat de knoop 4000-4500 niet altijd even goed gaat. Vooral in de avondspits zijn de 4554/4556 (deze worden op asd verdubbeld) vaker te laat dan op tijd. De vertraging zit dan meestal tussen de 3-10 minuten, met soms uitschieters tot 20 minuten. Gevolg is dat de 14500 erachter (scheelt maar 11 minuten) als een veredelde LM rit rijdt. Laatst toen de koppeling in de spits wel goed ging (en ik dus niet naar de 14500 liep) hoorde ik een reiziger nog zeggen 'hij gaat er is op tijd uit'. Dat geeft ook al aan dat het darretjes koppelen in 3 minuten geen succesnummer is. Voor de rest merk ik dat de 3000 regelmatig voor de 4000 in asd aankomt, waardoor de 4500 ook te laat uit asd gaat. Nu is een kleine vertraging niet zo erg omdat de rijtijd Ass-Hn riant is. Maar ik denk zeker dat de 4500 in het stoptrein tijdperk (met de darretjes) vaker op tijd asd uit ging dan de huidige Intercity 4500. Door de ruime rijtijd tussen Ass en Hn ben ik voor me gevoel wel even vaak op tijd in bkg dan 'vroeger'. Ik vraag me trouwens af welk reisadvies de mensen in 2010 krijgen die van ekz/bkf/bkg/hks/hnk/hn naar asa/asb/ut moeten reizen. Zoals de situatie nu is rijdt de 3000 asd uit als de 4500 binnenkomt. En met de koppeling 4500-1500 wordt de overstap 4500-4000 erg krap, vrees ik. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
28-01-2009 08:07:30 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Quote Ik denk eerder dat de haltering op Asd 2 minuten langer wordt, aangezien het gaat om de reizen welke door Asd heen gaan. Quote Door de langere haltering van de 3000 komt wellicht deze overstap (4500 -> 3000) ook goed Laatst bewerkt door visscher op 28-01-2009 08:10 |
28-01-2009 08:09:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De koppeling tussen de 4000 en 4500 is wat anders dan pogingen om tijdens 3 minuten stationnement DDDAR te gan combineren. Dat is nooit een goed idee en staat los van de koppeling tussen de twee treinseries als zodanig - en daar gaat het mij maar om. Ook het rijden va de 4000 achter de 3000 vanaf Bijlmer omdat de 4000 kennelijk te laat is, heeft met de koppeling als zodanig niets te maken. En als de 4500 die daaruit voortvloeit, vervolgens op tijd in Hoorn is, dan is er al helemaal weinig aan de hand. Nogmaals gezegd: ik heb verder niks tegen de koppeling van de 4500 aan de 1500, maar wel tegen de "analyse" die er nu gepleegd is en die het niveau niet te boven gaat van: 4000 loopt slechter dit jaar, dit jaar is de 4500 aan de 4000 gekoppeld, AHA! DUS ligt het daaraan, punt. Dat wist men de derde dag van de nieuwe dienst al te vertellen. Dat is geen analyse, dat is niet meer dan onderbuik - en men kijkt nog slecht naar buiten ook. Enfin: verder niet releant in dit topic, dus laten we het weer over 2010 hebben. |
28-01-2009 13:40:07 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Ik weet dat er veel sporen liggen tussen Amf en Ama, alsmede in Amfs, maar of het ook mogelijk was om naast elkaar van Amf naar Amfs te rijden, wist ik niet. Maar het kan kennelijk dus wel (en dat moet ook wel, want er is ook nog de 12500/12700 en daarmee gaat de 1500 tegelijk oprijden). Ben wel benieuwd hoe betrouwbaar de overstap 12500/12700 -> 1500 in de praktijk gaat zijn. Reizigers tussen Ut en Amfs worden er in elk geval niet beter van (zeker in omgekeerde richting). De 140/240/1600 vertrekt volgens de adviesaanvraag dus 3 minuten eerder uit Amf: ook hier maak ik me zorgen over aansluitingen vanaf de 500. Deze dienstregeling biedt inderdaad wel perspectief in Apd voor de aansluiting op de 17800. Omdat de aankomsttijd in Dv gelijk blijft, wekt dit de suggestie dat we ongeveer het volgende gaan krijgen: Amf. V 37 Apd. A 03 Apd. V 07 en de 17800 Apd V.05 7000 Apd V.09 (?) anders kan het pas om .19 Op deze manier komt de 17800 in omgekeerde richting ook op tijd aan om de aansluiting richting Amf te kunnen bieden. Het pas allemaal, en als het goed functioneert is het een forse verbetering, maar het oogt allemaal wel erg kwetsbaar. |
28-01-2009 14:09:53 | ||
---|---|---|
luytjes
![]() |
De 1500 en 500/700 naast elkaar laten rijden kan alleen als je de 1500 bij Ama van spoor 112 naar 123 stuurt en vervolgens naar spoor 302 in Amfs. Dan komt de 1500 echter in de andere rijrichting terecht (spoor 123), wat ook voor knelpunten kan zorgen. |
28-01-2009 14:13:34 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote ZOals het er nu naar uitziet gaan de 3000 en 3100 in een iets versnelde drgl naar Ah, keren beide series in 6 minuten te Ah en daardoor ontstaat een nieuwe situatie te Nm: de 3000 en 3100 keren op elkaar in - uit mijn hoofd - een minuut of 8. Betekent ook dat de 3000 en 3100 compleet met VIRM gereden gaat/moet worden. Of deze versnellingsacties ook zijn doel bereikt is een tweede: kort keren in Hfdo loopt nu al niet lekker en hetzelfde doen in Nm is bijna vragen om problemen. Zeker nu de punctualiteitspaniek (mooi scrabble-woord) is uitgebroken zou je zeggen. Wat ook nog ligt ter besluitvorming is een hogere frequentie variant op Ah-Ut en verder. Deze borduurt voort op de hierboven genoemde versnellingsacties, waarbij ook nog de 3000/3100 non-stop Ed-Ut rijden (stop voor Klp cq. Db vervalt dan). Tevens komt er een 7500 Ah-Ut-Bkl, 7400 Rhn-Ut-Bkl-Asd en in de spits eventueel aangevuld met een 17400 Vndc-Ut. De 7500/7400 liggen hierbij in een 15/15 ligging tussen Ut en Mrn. Ook hier geldt: zolang punctualiteit een hot item blijft, dan zal dit plan waarschijnlijk niet doorgaan. Zeker niet als er in Ut de komende jaren minder perronsporen beschikbaar zijn door de verbouwingen. |
28-01-2009 16:41:43 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Wat ik nog niet helemaal snap: Hoe ik het begrepen heb; is dat er op de Zaanlijn gewoon de 4000 (2x/u) blijft rijden, en in plaats van de 5800 komt de 14700 (ook 2x/u) in het dal. In de spits vervalt deze en komt de 7400 ervoor in de plaats... Ligt het aan mij of is het ten opzichte van nu er niet bepaald duidelijker op geworden? Waarom doen ze dit? de 7400 kan toch gewoon op Asd keren (en 5800 gewoon naar Utg)? Laatst bewerkt door ruysdael op 28-01-2009 16:42 |
28-01-2009 16:48:46 | ||
---|---|---|
Modelspoor
![]() |
Per 20-04 einde tijdperk (planmatig) ICK,1900 serie wordt dan gereden met VIRM,en Bds-ICRm-1700. Korte keringen vanaf 02/02 staan ter discussie ivm het nog rijdende ICK,daardoor in Gvc te weinig tijd om een loc te wisselen(Bij de DB gaat t goed bv in Munchen,nog voordat een getrokken trein stilstaat rijdt de tegenloc alweer tegen de 'nieuwe voorkant aan) Voorstel was om dan trek/trek bedrijf te stellen,maar een loc in opzending heeft geen verwarming in de cabine,en koelt in de wintermaanden dan te sterk af,om dan alweer na een korte kering een behaaglijke temperatuur te hebbben in de cabines. |
28-01-2009 16:52:25 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Eigenlijk heeft het nog niks met drgl 2010 te maken, maar met het wijzigingsblad van februari, maar het zou mooi zijn als die korte kering nog even wordt uitgesteld. |
28-01-2009 16:52:29 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Hoezo dat? Nog niet al te lang geleden reed de 8/900-serie ook met een loc aan beide kanten, zover ik weet was dat geen probleem 's winters. |
28-01-2009 17:09:07 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als de keertijd maar lang genoeg is om op te warmen, zoals bij de serie 1500. Maar dit hoort inderdaad niet in het topic 2010 thuis, want het speelt maandag as al![]() |
28-01-2009 17:09:56 | ||
---|---|---|
zakdoek
![]() |
In die bijlage van locov over IC1500 amfs-asd staat niet in het kader "stopt ook in hvs", stopt ie daar dan ook niet meer??? Is wel goed voor de punctualiteit voor deze serie....... |
28-01-2009 18:31:23 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Hilversum is een gewoon IC-station, de 1500 zal daar niet ineens niet meer stoppen![]() (overigens heeft de stop te Hvs echt geen grote gevolgen voor de punctualiteit ![]() |
28-01-2009 18:43:18 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
^^ Idd, 1500 blijft daar gewoon stoppen; als je kijkt naar de 'nieuwe'reistijd is deze maar 1 minuut verkort tov nu; aannemende dat dat komt door betere organisatie bij de kruising voor Amf (en dát verbeterd wél de punctualiteit ![]() Overigens heeft de NS niet al te veel tijd besteed aan deze adviesaanvraag; (1) in alle dienstregelingen in de bijlage voor 'na ingebruikname HSL' staat bij sprinterseries niet dat ze op alle tussengelegen stations stoppen. (2) De 3400 wordt opeens 'IC' die o.a. niet meer stopt te Obdam, wat de opheffing van dat station zou betekenen, want daar rijden verder geen andere series (enkelspoor, uiteraard). (3) De 2600 (IC Asd-Gvc) kan opeens vliegen; de NS meldt dat deze tussen 'roosendal' en Vlissingen op alle tussengelegen stations stopt. Maar geen stops tussen Gvc en 'roosendal', en ook geen aankomsttijd te Vs. Wellicht komt dat omdat deze serie na Gvc helemaal niet verder rijdt %08% |
![]() |
advertentie |
28-01-2009 19:13:58 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Op de website van ProRail staat een treinnummerlijst van 2010. Ik weet niet tot in hoeverre de info die op deze lijst staat vermeld ook daadwerkelijk doorgaat, maar alle treinnummers van Arriva gaan in drgl 2010 op z'n kop. Zie http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteit%20treinpaden/Dienstregeling2010/Pages/Documenten%20Dienstregeling%202010.aspx Gn - Rd wordt bijvoorbeeld veranderd van 305xx naar 376xx en Gn - Dz wordt veranderd van 306xx naar 377xx |
28-01-2009 19:22:01 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Ook de ICE's worden vernummerd, en volgens de lijst blijft de 14300 gewoon bestaan![]() 'Okeh' |
28-01-2009 19:33:10 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
En de 5800 gaat nog naar Utg, en de 4000 tot Asd... oftewel; het lijk verdacht veel op een kopie uit de treinnummerlijst uit 2008. |
28-01-2009 19:33:57 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Nee de 14300 wordt 3700. Om een heel eenvoudige reden, namelijk t.b.v. de nummering van het LM tussen Shl en Hfdo. 74300 kan niet (is al van de 4300) en dus is weer gekozen voor een viercijferig nummer. |
28-01-2009 19:58:44 | ||
---|---|---|
rfhkappers
![]() |
Wat ik niet begrijp: de 3000 wordt richting Nijmegen tussen Alkmaar en Amsterdam 2 minuten sneller, maar wat gebeurt er met de 800? Blijft die veel teveel rijtijd houden tussen Castricum en Zaandam? Ik heb begrepen dat het straks niet meer mogelijk is om snel over te stappen in Uitgeest van de trein uit Hoorn op de Sprinter richting Amsterdam en omgekeerd. Want de Sprinters richting Amsterdam gaan enkele minuten eerder rijden. Hierdoor zou een overstaptijd van 14 minuten ontstaan. Maar, de 3400 gaat ook wijzigen. Nu ligt deze er vrij krap in tussen Hoorn en Uitgeest. Dat wordt straks anders. Maar wanneer is straks precies? Al voordat de HSL helemaal in gebruik is of pas eind 2010? Want dan zouden overstappers in Uitgeest een heel jaar geconfronteerd worden met treinen die net voor hun snufferd wegrijden! Laatst bewerkt door rfhkappers op 28-01-2009 20:00 |
28-01-2009 20:02:21 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Quote Op de Zaanlijn rijdt in 2010 net als in 2009 overigens 4x per uur een Sprinter tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal en 4x per een Intercity tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal. NSR heeft de keuze gemaakt om treinen die binnen de corridor Alkmaar - Utrecht rijden in Amsterdam Centraal zoveel mogelijk van dezelfde perronsporen af te handelen. Hierdoor wordt de 'oude' 4000 in ere hersteld. De Sprinters rijden straks weer 2x per uur van Uitgeest via Zaandam, Amsterdam, Breukelen en Woerden naar Rotterdam Centraal. De huidige 5800 wordt gesplitst in twee treinseries. De 'nieuwe' 5800 gaat rijden tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Vathorst. Het overgebleven deel gaat als aanvullende Sprinter of stoptrein rijden tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal en keert daar waarschijnlijk op zichzelf. Behalve in de spits, dan rijdt deze door als Sprinter/stoptrein naar Breukelen (stopt onderweg niet in Muiderpoort wel in Amstel) en rijdt vanaf Breukelen in het patroon van de 7400 via Utrecht Centraal naar Rhenen. Een en ander betekent dus ook dat de huidige 17400 straks in de daluren op en neer pendeld tussen Utrecht en Breukelen en in de spits tussen Breukelen en Veenendaal Centrum. Overigens mis ik in dit overzicht nog enkele te openen nieuwe stations te weten: Sassenheim tussen Leiden en Schiphol, prognose zo'n 1050 reizen gemiddeld per werkdag, Maarheeze tussen Eindhoven en Weert, prognose zo'n 700 reizen gemiddeld per werkdag en Amsterdam Science Park tussen Amsterdam Centraal en Weesp, prognose zo'n 1000 reizen gemiddeld per werkdag. Tenslotte nog even een opmerking over de Intercity's tussen Groningen en Zwolle en tussen Lelystad en Schiphol. Dat deze treinverbindingen mogelijk al per 2010 gaan rijden, is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De treindiensten worden geheel of gedeeltelijk betaald met een zogeheten startsubsidie. Dit is een bedrag dat Eurlings heeft vrij gemaakt uit het Actieplan Groeien op het Spoor. Zonder deze startsubsidies zouden deze treinverbindingen pas tegen 2013 door NSR worden ingevoerd. |
28-01-2009 20:27:00 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Opmerkelijk is trouwens ook dat ten aanzien van de dienstregeling na ingebruikname van de HSL Zuid ook een paar accenten zijn verschoven. In de oorspronkelijke opzet zouden: - 2200 slechts tussen Haarlem en Dordrecht gaan rijden. Blijkbaar is dat nu aangepast en gaat deze treinserie een groot deel van de tijd tussen Amsterdam Centraal en Dordrecht via Haarlem rijden. - 3300 zou na Hoofddorp gaan doorrijden via Leiden Centraal naar Den Haag Centraal. Nu komt daar een nieuwe Sprinter Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal via Schiphol voor in de plaats. (serie 13900) - Oorspronkelijk zou bij volledige ingebruikname van de HSL Zuid de functie van de serie 3900 tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp komen te vervallen vanwege capaciteitsgebrek op het spoor. Alleen de 2600 en de 3300 zouden nog overblijven. Blijkbaar is er toch nog ruimte gevonden. |
28-01-2009 20:33:01 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Of ze realiseren dat die volledige ingebruikname nog zólang gaat duren dat ze dan de plannen maar weizigen voor 2010. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
28-01-2009 20:48:23 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Ik denk eerder dat NSR heeft besloten om sommige trajecten het aantal treindiensten bij voorbaat uit te breiden om te voorkomen dat er straks te weinig of te korte treinen rijden. Het feit dat de 6300 sinds augustus vorig jaar in de spitsuren extra is gaan rijden tussen Haarlem en Amsterdam heeft vooral met de capaciteit van de reguliere treinen te maken. Misschien dat ook het evt keren van de 2200 en 2100 in Amsterdam Centraal een rol speelt en misschien een gebrek aan keermogelijkheden in Haarlem met een al kerende 6300, 3400 en 15400 (alleen in de zomermaanden). |
28-01-2009 21:35:47 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
In Haarlem zal nog wel genoeg ruimte zijn. Alle treinen naar Asd vertrekken nu van spoor 1. Als ze spoor 3 nu is helemaal gaan gebruiken. Kunnen daar wellicht de 2200den op keren. Nu keert de 3400 naar Hn op spoor 3b, die dan naar spoor 5 kan, omdat de 3400 op zichzelf gaat keren. Dan krijg je de volgende sporen: spoor 1: "00 en "30= 5400 naar Asd spoor 1: "15 en "45= 4800 naar Asd spoor 1: "xx en "xx= 2100 naar Asd *tijden mij nog niet bekend spoor 3: "28 en "58= 2200 naar Ddr *tijden mij nog niet bekend spoor 4: "07 en "37= 6300 naar Gvc spoor 4: "16 en "46= 15400 naar Zvt *Alleen in de zomermaanden spoor 5: "13 en "43= 3400 naar Hn spoor 6: "16 en "46= 4800 naar Utg spoor 6: "xx en "xx= 2100 naar Vs spoor 8: "01 en "31= 5400 naar Zvt De tijden zijn mij niet bekend, maar het moet absoluut passen! Laatst bewerkt door hvondelen op 28-01-2009 21:37 http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
28-01-2009 21:58:02 | ||
---|---|---|
bogger
![]() |
Huidige situatie is dat de 2200 en 2100 te Ledn in een 15/15 ligging verkeren. Als je dat doortrekt naar Hlm zou dat theoretisch gezien een conflict kunnen betekenen tussen de 5400 en de 2100. Niet alleen spoortechnisch, maar ook de gehele weg naar Asd natuurlijk.. |
28-01-2009 22:51:47 | ||
---|---|---|
trdl85
![]() |
Quote Ik zou nog niet teveel waarde hechten aan de lijst van treinnummers drgl 2010. Dit is puur de lijst van treinnummers drgl 2009 met de reeds bekende wijzigingen, de vervoerders hebben echter nog tot oktober 2009 de tijd om wijzigingen t.o.v. 2009 door te voeren, dus de lijst zal waarschijnlijk nog een aantal keer wijzigen ![]() |
29-01-2009 02:06:02 | ||
---|---|---|
bz2
![]() |
QuoteJa, volgens de adviesaanvraag willen ze de 2200 's avonds na 22u niet meer op Leiden — Amsterdam laten rijden. Het verhaal dat de treinen in noordelijke richting maar tot Laa zouden rijden lijkt me onzin, de tekst spreekt duidelijk van Leiden — Dordrecht en ik vermoed dat er gewoon een regeltje getallen in de dienstregelingstabel mist. Er zitten wel meer fouten in het document. Bovendien, wat moet je met een trein die te Laa opheft? Laatst bewerkt door admin op 29-01-2009 07:57 |
29-01-2009 13:30:39 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Volgens NOS Teletekst komen voorlopig nog geen 12 treinen per uur (aannemelijk 6 IC's pu/pr) wegens gebrek aan capaciteit Asd-Ehv wegens goederentreinen en werkzaamheden. Wel worden er langere en hogere treinen ingezet, ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken met de 10- of 12-baks IRM treinen in de 800... ![]() Laatst bewerkt door mren op 29-01-2009 13:31 |
29-01-2009 16:44:12 | ||
---|---|---|
julius
![]() |
QuoteIn mijn ogen opvallend ten aanzien hiervan: *Tijdpad van zowel 7900 als 17900 komt volgens de aanvraag ongeveer overeen met het huidige. De trein blijft daarmee in Zwolle helemaal buiten de 'knoop' vallen en er is een overstaptijd in Nijverdal van 32 minuten. De situatie ter plekke ken ik niet, maar het lijkt me op het eerste gezicht wat ruim. *Er wordt gesproken over "extra materieel" op de alternatieve route Zwolle-Deventer-Almelo. Voor Zwolle-Deventer (3600) geldt nu een beperking vanwege perronlengten elders, komt er perronverlenging daar om 10 rijtuigen mogelijk te maken? Laatst bewerkt door julius op 29-01-2009 17:11 |
29-01-2009 16:51:12 | ||
---|---|---|
stephan90
![]() |
Wellicht dat ik er over heen heb gelezen. Maar hoe ver komen Nijverdal west en Nijverdal uit elkaar te liggen. En mag iedereen gaan lopen tussen de twee stations. Of is de afstand dusdanig groot dat er bussen worden ingezet? Stephan |
29-01-2009 16:54:08 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat is het kromme, het is een paar minuten lopen, en door de noordelijke tak een kwartier om te leggen (zoals tot een paar jaar terug, kruisen in Rat) heb je dus prima overstappen in zowel Zl als Nvd. |
29-01-2009 17:06:46 | ||
---|---|---|
Dre
![]() |
1,3 kilometer lijkt me op zich een loopbare afstand. Daar doet een gemiddeld mens toch al snel een kwartier over. Tenminste, als ik verschillende informatiebronnen mag geloven komt station West bij zwembad "Het Ravijn" te liggen, t.h.v. de overweg De Joncheerelaan/N347. Een overstap van 32 minuten lijkt me dus prima voor de wat minder snelle lieden onder de bevolking. Als het echt maar 'een paar minuten' lopen was, zou men ook geen extra materieel Aml-Dv-Zl overwegen. Ik neem overigens aan dat extra materieel zich beperkt tot het laten meelopen tot Es van de ICM-stellen van de 1600/1700 die momenteel in Dv worden afgetrapt? |
29-01-2009 17:22:45 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Wellicht, al kan het in een paar spitstreinen in de 3600 ook wel aardig druk worden. Maar goed, sinds de verkloting van aansluitingen van de 7900 zitten er -naar mijn idee- niet veel doorgaande reizigers meer in de 7900. Bovendien zijn Hno en Rat meer op Zl gericht en Nvd en oostelijker meer op Es. |
29-01-2009 17:46:27 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Terugleggen van de 17900 naar de oude patroontijden is misschien wel logisch, maar wil je die trein laten in Zwolle in de spits? Het enige spoor dat nog vrij is sp16 en dat is niet handig i.v.m. kruisende bewegingen. Vergeet niet dat de 3600 nu 2 sporen nodig heeft door het lange keren. |
29-01-2009 17:55:11 | ||
---|---|---|
roeter
![]() |
Als op de 3600 altijd VIRM-6 wordt ingezet, valt het tussen Dv en Zl wel mee. Overigens zijn er nog heel wat doorgaande reizigers van of via Aml tot Zl (vv). Versterking van de 140/240 lijkt mij trouwens ook niet erg waarschijnlijk. Aftrappen en bijplaatsen in Dv op de 1600/1700 is overigens ook al een stuk minder door de komst van de 1500 en de 12700. Bij de 1700 gebeurt dit eigenlijk alleen nog als deze een deel Rtd heeft, anders meestal niet. Dat extra materieel zal dus wel mee-(tegen?)vallen. |
29-01-2009 17:57:18 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Quote Het Teletekst-bericht is een wat beknopte weergave. In het nu.nl-bericht staat dat "wanneer hogere of langere treinen geen oplossing bieden" men extra treinen wil inleggen. Deze komen dan niet in het spoorboekje maar worden wel omgeroepen en komen in de reisplanner; deze treinen zouden dan alleen rijden in de periodes dat het extra druk is (september, bijvoorbeeld). Dat zou dus de oplossing worden voor de 3500/800 tussen Ht en Ut als twaalfwagentreinen VIRM niet meer toereikend zijn. http://www.nu.nl/algemeen/1907763/spoorboekloos-treinen-voorlopig-onmogelijk.html |
29-01-2009 18:02:30 | ||
---|---|---|
roeter
![]() |
En een trein is een trein, nietwaar, dus wordt het bericht op nu.nl opgesierd met een foto van plan W - alsof die terugkeert als extra trein? %08% |
29-01-2009 21:45:00 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
en deze treinen komen dus niet in de reisplanner (zoals bjornl aangeeft), maar worden alleen ter plaatse aangegeven en zullen dus aannemelijk voortreinen zijn die op die manier de stations nog even leegvegen vlak voordat de 'echte' trein komt. Dit kan ook helpen het verstroppen te voorkomen, wanneer een trein vertraagt door trage in- en uitstappers en daardoor bij de volgende stop nog meer aanbod krijgt en daardoor nog meer vertraging krijgt, enzovoorts. Vergelijk ook het opnieuw opstarten van de tramdiensten na een verstoring: eerst een lege wagen tot halverwege de stad. Als ze niet in de reisplanner komen kan er ook flexibel mee worden omgegaan; bij een verstoring schrappen zonder meldingen - geen punctualteitsinvloed - aanbod aanpassen aan vraag kan flexibeler. |
29-01-2009 21:55:41 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
In de adviesaanvraag vermeldde NS dat ze de treinen wel in de reisplanner zal opnemen, maar niet in het spoorboekje. De tijden zullen dus opvraagbaar zijn op internet. |
29-01-2009 22:01:43 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Zelfs in de spits is er zelden of nooit een 800/3500 voor meer dan 90% bezet (tenminste als hij op geplande lengte is). Als NS nu eerst eens stopt met het gepland of ingepland inkorten van treinen in deze series zijn die extra treinen helemaal niet nodig. |
29-01-2009 22:12:42 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Je bent aardig op de hoogte van de cijfers, valt me op. |
29-01-2009 22:14:58 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Quote Heb je het dan over bezet in de zin van zitplaatsen of de totale capaciteit? Ik denk dat de mensen in de 800 namelijk in de middagspits niet voor niks op het balkon gaan staan in plaats van dat ze boven/beneden kunnen zitten. Voor de ochtendspits herken ik het beeld iig wel. |
29-01-2009 22:31:40 | ||
---|---|---|
Modelspoor
![]() |
Naar aanleiding van de laatste tijd gekelderde punctualiteit,mede als gevolg van korte keringen van zowel personeel als materieel, het bericht via de railpocket verkregen dat NS een voorzichtig voornemen heeft,nader onderzoek volgt nog,om per Juni a.s. al de dienstregeling 2010 in te voeren! |
29-01-2009 22:40:50 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Drgl 2010 in juni starten terwijl het jaar 2009 slechts voor de helft voorbij is dan![]() |
29-01-2009 23:15:47 | ||
---|---|---|
jeepee
![]() |
Ja ze zullen het ook niet echt DRGL 2010 noemen wat in juni dan veranderd, maar de wijzigingen die op de rol staan voor 2010 kunnen ze wel eerder invoeren. Het gaat overigens ook niet om alle wijzigingen... Gn - Zl 4x per uur gaan ze denk ik niet redden. |
29-01-2009 23:16:50 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Dat is niet echt meer een gerucht, maar een paniekerige oplossing voor wat er nu nogal verkeerd gaat. Echter zitten er in 2010 dezelfde en nóg meer zaken in de dienstregeling verwerkt die dan waarschijnlijk voor hetzelfde effect gaan zorgen. Dit zijn het nog altijd kort keren met 3100/3500 in Hfdo én ook kort keren te Ah (6 min voor 3000/3100) én kort keren 3100 op 3000 in Nm in 8 minuten. Daarnaast komt er nóg een kerende serie in Hfdo (van de 3700, de oude 14300) en daarmee is het - al eerder gezegd - propvol daar. Vervelend bij het in laten gaan van juni is dat niet één op één alles van 2010 kan worden ingevoerd. Denk hierbij aan de wijzigingen op de Flevolijn (3700) die contractueel pas in december 2009 ingaat. Ook gaat de INT 140 nog niet naar Gvc door. Dus het zal eerder een mix van 2009/2010 worden en dat vereist eigenlijk een compleet nieuwe studie of de hele boel nog wel in die vorm in elkaar past. Hoewel de discussie over 'spoorboekloos' (what's in the name als je in afwijkende patronen gaat rijden met elk verschillende bestemmingen) rijden na vandaag even in de ijskast ligt, wordt inderdaad wel bekeken of er voortreinen kunnen worden ingelegd. Bijvoorbeeld een IC Ht-Ut of een stopper 16000 die extra non-stop Gdm-Ut rijdt, naast de normale 4 stoppers tussen Gdm en Ut. Vrees alleen wel in zo'n geval dat heel Tilburg in die trein zit, omdat het dan een veel snellere verbinding wordt dan de bestaande verbinding met IC's via Ht met de 3600 en 800 (incluis de overstap aldaar van 12 minuten). Kortom: wordt ongetwijfeld vervolgd! |
29-01-2009 23:28:47 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Die versnelling van de 3000/3100 is wel aardig, zeker als de 3000 uit Hdr eerder in Ah komt, dan wordt de aansluiting op Syntus naar Ww weer verbeterd (geldt vooral in de avonduren). De korte kering in Nm vind ik dan weer erg jammer, zo houdt je geen enkele robuustheid meer over die eerder in de DRGL2007/2008 is geïntroduceerd (de 3000 was toen toch een erg punctuele serie, in ieder geval rond Arnhem, zo heb ik ervaren). De oorzaak van de korte kering in Nm, heeft dat te maken met de perronbezetting in Nm? Of is het gewoon besparing van materieel? |
29-01-2009 23:47:38 | ||
---|---|---|
Dre
![]() |
Quote Versterking van de 140/240 is geen optie. En is ook niet nodig. De serie 1600 rijdt tussen Dv en Es vrijwel nooit met 3 stellen, dus 9 rijtuigen is al vrij ruim. Aftrappen in Dv gebeurd overigens bij lange na niet alleen met de 1700 (de recente spots onderstrepen dat. Voor Dv (vanaf Shl gezien) wordt menigmaal een 1600 gespot met posities V-M-A, na Dv (eveneens vanaf Shl gezien) kom je 9 van de 10 keer niet verder dan posities V en A). Tegenwoordig heeft nog maar een handje vol treinen in de serie 1700 vanaf Es een stel naar Rtd bij zich. Die worden pas in Dv voorgeplaatst. Daarnaast wordt er ook afgetrapt juist t.b.v. van de serie 1500 (1743-3 en A worden bijv. de 1554) |
30-01-2009 01:12:48 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteIk vind de huidige perronbezetting, voorzover ik gezien heb duidelijk beter dan bij de vorige dienstregeling. Zeker op de momenten dat de ex 2000 (nu de ~ 3100) Nm aandeed. Ook op de momenten dat er onderhoud gepleegd wordt, loopt het niet slecht. Ik vind het knap in elkaar zitten en mijns inziens zijn er niet veel vertragingen aan Nm te wijten. De versnelling van de 3100 in Ah lijkt me wel wat, hij staat daar nu wel erg lang stil. Mischien komt het nog van pas voor de overstap op de 32200 ri Vl. Met de opening van station Molenhoek zal de 32200 waarschijnlijk een kortere overstap op de 3100 krijgen. |
30-01-2009 08:34:28 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Wat ik me afvraag: waarom wordt Hoofddorp opstel niet gewoon uitgebreid? Of is men dan weer een excuus kwijt om materieel uit te sparen met een korte kering? |
30-01-2009 09:11:36 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Kijk eens op een kaart en concludeer dat dat niet zomaar gaat. En ga eens niet uit van kwade opzet, dat discussieert stukken prettiger. |
30-01-2009 10:23:27 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Welke wijzigingen zouden dan met name doorgevoerd kunnen worden? 5800 tot Asd, 7400 door naar Utg (spits), extra IC Ht-Ut, 4600 tot Asd? 4500-1500 zal nog wel niet kunnen, ICL... ![]() Laatst bewerkt door ruysdael op 30-01-2009 10:23 |
30-01-2009 10:29:16 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Juist, datzelfde houdt mij ook bezig ![]() QuoteWat bedoel je precies met "af"? Dat het emplacement af is en er niet meer bijgebouwd gaat worden of dat de spooropstelling voor DRGL2010 af is? Want ik merk aan alles hier dat Hfdo een struikelblok is. Een keerspoor te Hfdm is dan misschien een aardig lapmiddel dat de druk wel iets wegneemt, maar over een paar jaar zijn er waarschijnlijk wel weer een paar nieuwe treinseries die te Hfdo zouden kunnen keren. En een beetje ruim in je sporen zitten is altijd wel lekker op zo'n punt, dan kan er tenminste ook eens een keer defect materieel neergezet worden zonder dat er complete treinseries uit gaan vallen. @Bjornl: waarom is uitbreiding niet zonder meer mogelijk? Ook voor andere projecten wordt landbouwgrond opgeofferd. |
30-01-2009 10:36:44 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
"Af" is in deze inderdaad dat de spooropstelling gemaakt is. Los van dat deze aan de plannormen voldoet, lijkt me het een uiterst kwetsbare bedoeling om met zoveel series te gaan keren in Hfdo. Gisteren hebben we al mee mogen maken hoe alles in elkaar is gedonderd... |
30-01-2009 11:32:18 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Quote Ja, en dat kost behoorlijk wat tijd. Met het verplaatsen van de waterloop en alles wat nu naast de sporen staat erbij ben je wel even verder ((bestemmingsplan-)procedures, milieuvergunning en dergelijke). Dat is dus op de korte termijn geen oplossing, en we hebben het nu over edrgl 2010, die over ruim tien maanden start. Dat het op langere termijn kan en misschien ook nuttig is betwijfel ik niet. |
31-01-2009 13:20:57 | ||
---|---|---|
johabo
![]() |
Dit is een foutje in de tabellen. De tekst van de bijlage bij advies aanvraag dienstregeling 2010 staat dat de intercity Dordrecht - Amsterdam na 21.45 niet meer rijdt tussen Leiden en Amsterdam Centraal. Het advies aanvraag is te downloaden op www.locov.nl Opvallende dingen in dienstregeling 2010: Inkorten IC Utrecht _ Almere OOstvaarders naar Almere Centrum. Met uitzondering van de 1e 2 treinen van maandag t/m vrijdag en de laatste trein uit Utrecht. Te Almere Centrum geeft deze trein aansluiting op de nieuwe IC Lelystad - Schiphol met stops te Almere Buiten, Almere Centraal, Duivendrecht, Amsterdam Zuid. Deze IC rijdt echter niet op zondag en niet na 20.00. Wanneer die IC niet rijdt is er dus ook geen aansluiting te Almere. Lelystad krijgt dan elk kwartier een intercity, want de intercity naar Amsterdam blijft gewoon rijden. Waarschijnlijk zal deze trein kort keren te Amsterdam, 6 minuten keer tijd. De stoptrein Hoofddorp - Lelystad wordt lijk op de uren dat de IC Lelystad - Schiphol rijdt ingekort tot Almere Oostvaarders. Reizigers van Lelystad naar Almere Oostvaarders zullen dan via Almere Buiten moeten reizen. Nadat de HSL in dienst komt vervalt te Rotterdam centraal de aansluiting naar en van de richting Dordrecht op de intercity richting Utrecht. Het zal dus drukker worden in de stoptrein van Rotterdam naar Dordrecht. Bovendien ontstaat in Dordrecht een conflict met de stoptrein naar en van Roosendaal en met de brug opening van de Zwijndrechtse brug. De Nieuwe vertrektijden van de IC's te Dordrecht wordt nl 06-20-29-36-50-59. De nieuwe vertrektijden van de IC's te Rotterdam wordt 10-17-23-40-47-53. Breda houdt in 2010 zijn rechtstreekse trein naar Amsterdam. Pas in december 2010 wordt deze vervangen door de sprinter. De sprinter van Veenendaal centrum naar Breukelen krijgt wel een hele korte keer tijd te Veenendaal van 3 minuten of wordt dat 33 minuten? De sprinter naar en van Rhenen gaat tijdens de spitsuren doorrijden naar Uitgeest echter zonder stop te Amsterdam Muiderpoort. Ben benieuwd wat er in de dal uren gaat gebeuren met de sprinter van Uitgeest naar Amsterdam. In ieder geval zal te Uitgeest de aansluiting op de ic Hoorn - Haarlem verloren gaan. Zelf denk ik dat NS een korte kering te Amsterdam krijgt van 5 minuten. En wat zal er gebeuren met de ic Enkhuizen - Amsterdam. De sprinter van Almere Oostvaarders naar Amsterdam zal doorrijden als sprinter naar Schiphol, Hoofddorp en na de ingebruikname van de HSL zelfs door naar Denhaag Centraal, althans van maandag t/m vrijdag. In het weekend tot Leiden. De trein Utrecht - Hilversum - Schiphol - Leiden -Dordrecht wordt ingekort tot Hoofddorp. De ic van Groningen naar Schiphol gaat van maandag t/m vrijdag ook van Zwolle naar Groningen een ic worden. Na 21:16 en in het weekend verandert er niets. Na ingebruikname van de HSL gaat deze trein door vanaf Schiphol naar Den haag Centraal met stop te Leiden. Dit geldt ook voor de ic Enschede - Schiphol. Vanwege de krappe capaciteit uit Hoofddorp zal waarschijnlijk de treinen naar en van Bad Bentheim en verder al vanaf het begin van de dienstregeling 2010 doorrijden naar Denhaag Centraal. Echter zolang de HSL niet in gebruik wordt genomen kan deze trein niet stoppen te Leiden. De stoptrein Groningen - Zwolle gaat van maandag t/m vrijdag elk half uur rijden.Deze stoptrein gaat vanaf Groningen 5 minuten later rijden, van af Zwolle 2 minuten later,maar komt te Groningen 2 minuten eerder aan. De laatste trein rijdt vanaf Zwolle om 21:25 op zondag nog een trein om 22:25. en vanaf Groningen om 21:30 de ic om 22:36 en dan nog een om 23:30. De laatste trein naar Assen om 0:30. De intercity van Enkhuizen zal waarschijnlijk doorrijden naar Amersfoort Schothorst. De intercity Rotterdam - Amersfoort gaat niet meer rijden naar en van Amersfoort Schothortst. Wel van 6:33 zaterdag vanaf 8:03 t/m 10:03 vanaf Deventer en de treinen te Rotterdam vanaf 15:17 t/m 17:17 van maandag t/m vrijdag t/m 18:17 rijden door naar Deventer. De vertrek tijden vanaf Deventer/ Amersfoort in de tegen spits zijn nog niet bekend. Dit is afhankelijk van de materieel omloop. |
31-01-2009 14:28:42 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteZo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Even misverstandje ruimen: de korte keringen van de 3100 en 3500 zijn niet nodig wat de spoorbezetting van Hfdo betreft - tot de herfst van vorig jaar zaten er in de planning lange keringen. Korte keringen, die nu de punctualiteit en zelfs de echte treindienst ruïneren, zijn er door NSR Logistiek met elke drogreden die je in het boekje kunt vinden, doorheen gejast - omdat er een bezuiningsopdracht ligt. Zulks geldt exact hetzelfde voor de korte kering van de 17400 in Veenendaal - waar nota bene eem keerspoor ligt. Conclusie: er was en is geen noodzaak vanuit de infra en NSR heeft de huidige dispunctualiteit vooral aan zichzelf te wijten. Tweede misverstand: Hfdo is niet voller dan bijvoorbeeld Den Haag Centraal. Het is dan ook gewoon een kopstation als je het goed bekijkt. Problemen ontstaan altijd in de bijsturing, en omdat in Hoofddorp personeel tussen de verschillende series gewisseld wordt op een manier en in een mate die zijn weerga niet kent ("het is tpoch maar een opstelterrein") staat er in de kortste keren een trein zonder mcn of hc, en blijft er een trein staan op zo'n vol kopstation, dan is het kaartenhuis-effect niet ver weg meer. Hoopvol geluid: de uitbreidingsplannen voor Hfdo liggen klaar; ProRail moet nog een keus maken uit een paar subvarianten en vooral er geld voor vinden. Uitbreiding gebeurt dan op eigen terrein (dat scheelt), maar procedureel duurt het allemaal nog wel een paar jaar. Plan is de "ruit" van sporen die Hfdo vormt, met nog drie sporen uit te breiden en op het loze terrein langs de wisselstraat van Hfdo, aan de kant van Schiphol dus, een aantal echte opstelsporen aan te leggen (waarheen je dus terug moet steken). Alle sporen van de Ruit kunnen dan als keersporen gebruikt worden. |
31-01-2009 15:57:12 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Juist geformuleerd, het was zeker niet de keuze van NSR Logistiek (zelfs door hen sterk ontraden) omdat het kort keren vragen om problemen is. Idem liggen die waarschuwingen er ook al voor de versnellingen Ut-Ah-Nm, waarbij ook in 7-8 minuten gekeerd wordt in Nm en 6 in Ah. Dus de volgende paniekaanval zal er heus ook wel weer komen als dit er doorheen gejast wordt. Een voorspelling vooraf: het 1e of 2e wijzigingsblad na ingang van betreffende dienstregeling. |
31-01-2009 16:59:25 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Het viel mij in de eerste dingetjes op de site van het Locov op dat de 7900 straks door het leven gaat als SPRINTER Enschede - Nijverdal... |
31-01-2009 18:23:34 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Och, elke stoptrein wordt tegenwoordig 'mooier' gemaakt dan dat 'ie is, het zijn allemaal sprinters volgens NSR... 'Okeh' |