Dienstregeling 2010, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
16-09-2009 21:45:54
bjornl
bjornl
Nog wat opvallende stukjes uit de treinnummerlijst:

300-399 Gereserveerd ICE Asd-Ut-Ah-Köln-Frankfurt/München
2500-2599 ST Rsd-Antwerpen(-Puurs)
9200-9299 Asd - Shl - HSL -Rtd - HSL - Antw - Brussel Z (toch pas vanaf april?)
9300-9399 Asd - Shl - Gv - Rtd - Brussel Z - Paris N (vanaf december over de HSL, toch?)
9500-9599 Bijzonderheden: Lightrail
22470/22471 Nachtnet Lw-Amf
31400-31499 ST Amf-Bnn

Laatst bewerkt door bjornl op 16-09-2009 21:46
 

16-09-2009 22:04:43
bogger
bogger
Ik neus hier nu al lang genoeg rond om te weten dat vragen naar een DRGL verboden is.. Maar mag ik wel vragen naar de publicatie datum voor jan en alleman?

@Bjorn

9500-9599 werd toch weer SGMm.. Ik zie hier toch niet mijn langverwachte droom in duigen spatten.. Nog langer A32 trek ik niet..

Laatst bewerkt door bogger op 16-09-2009 22:05
 

16-09-2009 22:24:38
bjornl
bjornl
Je bedoelt van de treinnummerlijst? Die staat al publiek beschikbaar op de site van Prorail.

Ja, de 9500 zou SGMm-II moeten worden, daarom is het ook opvallend
 

16-09-2009 22:33:34
bogger
bogger
Dankje, hoop dat het plan toch wel doorgaat.

maar ik doelde meer op de datum van de gehele DRGL
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-09-2009 22:35:14
raymond16
raymond16
13 december  

16-09-2009 23:53:18
waalkade
waalkade
Quote
keesje:
Quote
train85:
Quote
fr: Vooral het niet stoppen te Venlo is zorgbarend %04% .
In het nieuwste bestand van de jaardienstplanning bij NSR zit de stop er weer/nog steeds in. Dus stoppen zal die zeker, zal wel een foutje zijn geweest van de vervoerder.


Dat lijkt me dan een hele rare fout, aangezien het een specifieke trein is die dat specifiek op dinsdag Venlo overslaat. Die trein moet gemuteerd zijn met een bepaalde bedoeling.
Is mischien een stelwisseling geweest waarbij enkele rangeerbewegingen, of te wel nummers nodig zijn. Heeft men daarna op een of andere manier de nummers verkeerd aan elkaar "geplakt" waardoor het schijnbaar lijkt alsof de stop vervalt.
 

17-09-2009 00:11:28
dh3201
dh3201
Wat is de datum van die lijst?
Wat is de datum van de beslissing om de A32 te vervangen door SGM?
M.a.w. is die lijst wellicht al deels achterhaald door later genomen beslissingen?


Shqiperise-lopers?
 

17-09-2009 00:30:51
Wievank
Wievank
Nog twee opvallende dingen uit de treinnummerlijst:
240-249 niet vanaf Gvc maar Shl, in tegenstelling tot 140-149, 10140-10149 en 10240-10249
1400-1499 Nachtnet: Rtd - Gvc - Ledn - Shl - Asd - Ut. Was de stop op Gv dit jaar dan toch geen succes?
 

17-09-2009 09:03:46
dennistd
dennistd
Ook opvallend: de 10140 en 10240 hebben dezelfde route als de 140 en 240 (Gvc-Shl-Amf-Hgl-Bh) terwijl dit toch altijd de pendel Es-Hgl is geweest.  

17-09-2009 10:55:24
stephan90
stephan90
Quote
bjornl: Nog wat opvallende stukjes uit de treinnummerlijst:

300-399 Gereserveerd ICE Asd-Ut-Ah-Köln-Frankfurt/München



Heb ik iets gemist. Een ICE naar München? En geen Basel in de lijst?
 

17-09-2009 11:28:03
bjornl
bjornl
Nou, de 104/105 en de 120-129 en de 226/227 staan ook nog gewoon in de lijst, maar dat is niet opvallend  

17-09-2009 11:42:50
kiekkiek
kiekkiek
Quote
broek53: Dat gebeurt alleen als de trdl de zaak maar zou laten lopen (en dat kan sowieso niet, omdat de vertraagde 500/700 de aandacht vraagt). De preciese minuten van de afhandelingsstrategie ken ik niet, maar het komt erop neer dat tot een minuut of 3 vertraging van de 500/1700 de 1500 blijft staan en wacht tot de 500/1700 vertrokken is (dat moet omdat dat een kruisende beweging is) en dat is niet anders dan vóór 7/9. Dan vertrekt de 1500 van 5b via 6a en kan de 1500 uit Asd tegelijk binnenkomen op spoor 5a (en haal je dus des te meer profijt van deze spooropstelling!).
Is de 500/1700 zoveel te laat (minuut of 4 a 5) dat de 1500 eerst vertrekt, dan vertrekt hij van 5b via 5a via de oude route - en omdat hij dan per definitie op tijd vertrekt, heeft de binnenkomende 1500 er geen last van - althans niet meer dan vóór 7/9.
(Of men na vertrek van de 1500 dan eerst binnenkomt met de 1500 uit Asd en dan de vertraagde 500/1700 laat vertrekken, of andersom, doet in dit verband niet ter zake.)


Vertrek van de 1500 te Amf van spoor 5b is misschien wel gunstig voor vertrek en aankomst 1500, maar niet echt overstappers vriendelijk. Het zal in de spits wel proppen worden voorin.
 

17-09-2009 12:37:18
qj7141
qj7141
Quote
stephan90:
Quote
bjornl: Nog wat opvallende stukjes uit de treinnummerlijst:

300-399 Gereserveerd ICE Asd-Ut-Ah-Köln-Frankfurt/München



Heb ik iets gemist. Een ICE naar München? En geen Basel in de lijst?


De redacteur van de lijst is nog niet echt handig met knippen en plakken denk ik. En ICE Basel valt onder Zwitserland (en dat staat juist onder trein 104 en 105).
 

17-09-2009 12:48:11
gerard4653
gerard4653
Quote
broek53: Alleen als je linkerspoor zou blijven rijden tot Barneveld asl
Nee, niet dus.

Helemaal eens dat het nu niet kan, maar het zou het rendement van de flyover en de mogelijkheden wel enorm vergroten als er een paar hogesnelheidswissels zouden zijn (worden) ingebouwd na de flyover richting Bnv.
 

17-09-2009 12:53:36
keesje
keesje
Ik weet niet of dat echt bijdraagt tot een goed uitvoerbare dienstregeling, aangezien je een stukje tegen de richting in rijdt. Omdat de intensiteit van het treinverkeer vanuit de andere richting nogal groot is, kun je waarschijnlijk nauwelijks van die mogelijkheid gebruik maken en kun je beter gewoon het vertrek van de IC's naar het noorden kort na elkaar doen.  

17-09-2009 14:02:12
parkietje
parkietje
Quote
kiekkiek: Vertrek van de 1500 te Amf van spoor 5b is misschien wel gunstig voor vertrek en aankomst 1500, maar niet echt overstappers vriendelijk. Het zal in de spits wel proppen worden voorin.
5a helemaal was ook niet overstap vriendelijk en 5b is ook beter voor mensen die via de hoofdingang Amersfoort binnenkomen

Laatst bewerkt door admin op 17-09-2009 14:56, reden: Quote hersteld
 

17-09-2009 14:14:40
broek53
broek53
Jawel, maar vanaf spoor 6 en 7 gezien, ligt 5b een stuk ongunstiger. Verder lopen naarmate je meer voorin de treinen op 6 en 7 zit, en dan kom je ook nog eens met z'n allen uit vooraan de 1500.  

17-09-2009 16:35:54
treinfan
treinfan
Vanaf spoor 6 en 7 is het dan ook de bedoeling om de 140/700/1600 naar Hvs te nemen en aldaar op de 1500 over te stappen  

17-09-2009 16:40:40
mdj
mdj
Behalve uit de 500 en 1700... Vanaf daar mag je meteen op de 1500 in Amf overstappen.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-09-2009 16:45:15
broek53
broek53
Dat mag uiteraard, maar je kunt ook cross-platform op de 700/1600 stappen en in Hilversum dan weer op de 1500. Maar de reisplanner geeft dat niet aan; het is meer een gemakje voor de heel regelmatige reizigers en de diehards.  

17-09-2009 16:46:31
bogger
bogger
Quote
raymond16: 13 december


dank, maar dit was me ook al bekend. Ik zal mn vraag wat verduidelijken.. Vanaf wanneer kan ik verwachten dat de DRGL ook voor de 'normale reiziger' beschikbaar is in de planners?

alvast bedankt:D
 

17-09-2009 17:35:05
ruysdael
ruysdael
Voor de spreiding in de 1500 is 5b een ui-ter-mate geschikt spoor %02% - Altijd een privé vierzitter in de spits .  

17-09-2009 18:43:52
Damian
Damian
Quote
Wievank: 1400-1499 Nachtnet: Rtd - Gvc - Ledn - Shl - Asd - Ut. Was de stop op Gv dit jaar dan toch geen succes?
Als ik me niet vergis was het ook de bedoeling dat de stop te Gv sowieso maar tijdelijk was en uiteindelijk gewoon weer Gvc zou worden. (werkzaamheden??) Het is in iedergeval wel sneller dan ik verwacht had.

Laatst bewerkt door admin op 18-09-2009 11:13, reden: Quote ingekort
 

26-09-2009 21:28:20
stephan90
stephan90
Quote
bjornl: Nog wat opvallende stukjes uit de treinnummerlijst:

300-399 Gereserveerd ICE Asd-Ut-Ah-Köln-Frankfurt/München



Volgens een bericht uit augustus komen er extra ritten, die vooral in Duitsland gewaardeerd zullen worden. Van maandag t/m donderdag rijdt er een extra vroege ICE (nummer 328) vanuit Frankfurt naar Amsterdam C. Op zaterdag start deze in Keulen.

Op vrijdag- en zondagavond rijdt er een extra ICE naar Keulen (nummer 329). ICE 120 rijdt alleen nog op donderdag, vrijdag en zondag.

Wellicht dat extra onderhoud hier ook iets mee heeft te maken.

Stephan

Laatst bewerkt door stephan90 op 26-09-2009 21:28
 

26-09-2009 23:05:12
Hamza-mt
Hamza-mt
Wat gaat er eingelijk allemaal gebeuren in Mt?  

26-09-2009 23:41:28
Rob...
Rob...
Mist hier (bovengenoemd bericht over de nachtnettreinen serie 1400) toevallig dt tussen alle stops? of vervalt deze in de nieuwe dienstregeling?

Laatst bewerkt door Rob... op 26-09-2009 23:44
 

27-09-2009 01:16:06
Wievank
Wievank
Dt wordt niet specifiek genoemd in de treinnummerlijst, maar dat zegt op zich niets. De genoemde stations zijn over het algemeen slechts een indicatie van de te rijden route. Ik neem aan dat men gewoon in Dt zal blijven stoppen, anders hadden we Rover daar allang over gehoord!  

27-09-2009 13:39:01
dionysus
dionysus
Quote
Damian:
Quote
Wievank: 1400-1499 Nachtnet: Rtd - Gvc - Ledn - Shl - Asd - Ut. Was de stop op Gv dit jaar dan toch geen succes?
Als ik me niet vergis was het ook de bedoeling dat de stop te Gv sowieso maar tijdelijk was en uiteindelijk gewoon weer Gvc zou worden. (werkzaamheden??) Het is in iedergeval wel sneller dan ik verwacht had.


Persoonlijk gezien vind ik Gv ook niet de beste plaats om 's nachts uit te stappen. Zo gezellig is de sfeer op dat station nou ook weer niet. Gvc vind ik wat dat betreft dan ook veel beter.

EDIT: zoveel werkzaamheden aan het spoor te Gvc heb ik eigenlijk nog niet gezien, dus Gvc zal wel gewoon Gv zijn

Maar als ik mij als machinist op de 1400 serie bevind, zoals afgelopen nacht weer eens een keer, dan is het natuurlijk ontzettend makkelijk om gewoon van Asd tot Rtd, nu overigens Ehv gewoon te kunnen blijven zitten.
Wat betreft Dt, dat zal wel een nachtnet stop blijven, Dt is 's nachts eigenlijk altijd wel druk

Laatst bewerkt door dionysus op 27-09-2009 13:40
 

27-09-2009 22:50:27
maxime
maxime
Met mij als bijna vaste klant te delft 's nachts, dus blijven stoppen aub! %08% Ik zou die stop te Gvc wel meer waarderen dan een stop te Gv...ik blijf het een onaangenaam station vinden 's nachts. Maar we zullen zien, want kopmaken op Gvc is natuurlijk niet gewenst!

Laatst bewerkt door maxime op 27-09-2009 22:56
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-09-2009 22:57:37
mark
mark
Volgens mij moest er bij een stop te Gvc zelfs twee keer kopgemaakt worden, ik kan me herinneren dat de 1400 destijds de route Rtd-Gvc-Gv-Asd reed...  

28-09-2009 00:31:45
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
huh, hoezo dat? Dat kan toch gewoon als Rtd-Gv-Gvc-Asd?  

28-09-2009 01:08:13
MasterE
MasterE
Het ging idd vaak Asd-Gvc-Laa-Rtd of Rtd-Gvc-Gv-Asd.
Waarbij op Laa en Gv de deuren gesloten bleven.

Groet,
Mcn Asd.
 

28-09-2009 08:43:16
qj7141
qj7141
Quote
mark: Volgens mij moest er bij een stop te Gvc zelfs twee keer kopgemaakt worden, ik kan me herinneren dat de 1400 destijds de route Rtd-Gvc-Gv-Asd reed...

Dit heeft alles te maken met sporen die in verschillende nachten al dan niet buiten dienst zijn i.v.m. het onderhoudsrooster.
 

30-09-2009 02:07:28
ruysdael
ruysdael
Wat gebeurt er eigenlijk als de SLT in december niet op schema ligt?

Ik neem aan dat de enorme omloop 3300-4300-4600 gewoon SGM wordt, dit zal dan al het Zaanlijn-SGM opsnoepen plus nog een flink deel van de SGM's die momenteel in de 5000-5700-4900 rijden.

De Zaanlijn zou dan SLT worden, maar is er iets van een noodplan als dat niet lukt? Mat'64 (wat nu in de 9800/7400/17400 rijdt) ligt voor de hand dan.

En voor wat betreft het ICM: 's weekends is er een licht overschotje... Is er een kans dat het in de 1500 zit?

Laatst bewerkt door ruysdael op 30-09-2009 02:10
 

30-09-2009 09:01:23
robbertc
robbertc
Hoe vaak er in dit topic al niet gesmeekt is om ICM in de 1500/4500 in het weekend..
Heren Noord-Hollanders: Helaas Helaas. Alleen maar VIRM.
 

30-09-2009 11:05:21
ruysdael
ruysdael
Maar nooit echt een direct antwoord op gehad %08%, bedankt voor de bevestiging, het had leuk geweest..  

30-09-2009 11:39:08
robbertc
robbertc
Tussen 19 april en 23 april is er niks anders beweerd dan intergraal VIRM in de 1500/4500 per december (door broek53 en mij). Waarom dat (daarvoor en) daarna steeds ter discussie kwam, begrijp ik niet. Plannen zijn in al die tijd niet veranderd. Heb er dan ook niet meer op gereageerd. Bij deze dan nog een keer..  

30-09-2009 14:41:39
bogger
bogger
Als frequent reiziger even onderzoek gedaan naar de nieuwe tijden van de 9500 ((Ledn)-Apn-Gd vv.)
In de concessie van CXX voor het busvervoer stonden de tijden

Aankomst Apn .21/.51
Vertrek Apn .38/.08

Dit strookt met de snellere overstap op de 8800 die geboden wordt. Indien de 8800 ongewijzigd blijft..
Dit betreft de tijden buiten de spits, maar mijn vraag is dan als volgt..
Apn-Gd is een kleine 20 minuten. Aankomst te Gd zou dan rond .57/.27 liggen.

Volgens de huidige DRGL mis je dan net de Noord-Oost (overstap 25 min), de trein naar Vtn/Utt en zijn je overstappen naar Ztm/Gvc/Nwk/Rtd ook niet echt kort..
Mijn vraag is dan: is het voor de NS het echt waard om in Gd aansluitingen niet per definitie beter te maken (lees: te laten verslechteren), puur en alleen om een goede aansluiting in Apn van/naar Ledn te bieden??

Gd lijkt mij wat belangrijker, qua reizigers en studentenvervoer ri. Rta/Rtd/Gvc.%06%

PS. Geef ons die SLT maar, zodat niemand last heeft van die kinderziektes behalve hier. Wij zijn het gewend en kan iedereen ophouden met zeuren over het verdwijnen van de gelijkvloerse instap%08%

PPS. Sorry dat ik zo'n groot punt maak van een zo ogenschijnlijk klein/onbelangrijk lijntje (bedankt voor het begrip )
 

30-09-2009 14:56:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Vraag me toch af hoe de aansluitingen op de 9500 in Gd kunnen verslechteren hoor... ze zijn nu al beroerd, dus als de 9500 later gaat aankomen wordt je huidige aansluiting minder lang en als 'ie eerder aankomt haal je wellicht zelfs een trein eerder.

Om maar wat te noemen: de 9500 naar Apn heeft in Gd een sluitseinaansluiting op, heb je even...
- de NO uit Rtd
- de NO uit Gvc
- de 9800 uit Gvc
- de 2800 uit Ut
- de 19800 uit Gdg

Enige haalbare overstappen korter dan een kwartier zijn daarmee vanuit de 4000 uit Rtd, vanuit de 4000 uit Asd en vanuit de 2000 uit Ut (waarvan de laatstgenoemde ook al krap is).

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 30-09-2009 14:57


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-09-2009 15:05:07
bogger
bogger
Sorry, ik bekijk het altijd vanuit perspectief aankomst in Gouda.

Dan heb je schijnaansluiting op:

de NO naar Rtd, de 9800 naar Gvc, de 2000 naar Ut.

Maar met de nieuwe tijden zou vertrek om 32 of 33 plaats moeten vinden. dan krijg je vertrek-schijnaansluitingen met de NO uit Ut naar Gvc, de 19800 uit Gvc.
En overstappen OP de 9500 van meer dan een kwartier gezien vanuit de 4000 (beide richtingen) 10 minuten voor de 9800 uit Gvc en 23 minuten voor de 9800 uit Ut. Dat klinkt ook niet best.
En in de spits willen ze alles weer een kwartier opschuiven, om de 9500 in 15/15 ligging met de 8800 naar Ledn te laten rijden.. Snapt u het nog%08%

Vraag me af welke belangen dus zwaarder wegen bij NS, Ledn of Gd.

Maar je hebt een punt, het is nu ook al niet best%08%
 

30-09-2009 15:19:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Ah, hij verschuift dus 'n heel kwartier (had even de tijden niet bij de hand). Nee, dan schiet je er inderdaad weinig mee op, terwijl alle tussenliggende aantallen minuten opschuiven juist wel een verbetering kunnen opleveren.
Al zit je toch met lastige dingen, zoals dat je eigenlijk nooit goed kunt aansluiten op de Sprinter uit Rtd én Gvc (eentje wordt er altijd langer) en zo kan je nog wel even doorgaan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-09-2009 15:32:19
Noodrem
Noodrem
Quote
maccerr: Wat gebeurt er eigenlijk als de SLT in december niet op schema ligt?

Ik neem aan dat de enorme omloop 3300-4300-4600 gewoon SGM wordt, dit zal dan al het Zaanlijn-SGM opsnoepen plus nog een flink deel van de SGM's die momenteel in de 5000-5700-4900 rijden.

De Zaanlijn zou dan SLT worden, maar is er iets van een noodplan als dat niet lukt? Mat'64 (wat nu in de 9800/7400/17400 rijdt) ligt voor de hand dan.



Interessant vraagstuk inderdaad. Ben ik ook wel benieuwd naar.
Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als er meer Mat '64 op de baan komt in de Zaanlijn, vooral in de spits zouden 2 T'tjes erg geliefd zijn.
Maarjah, dan krijg je weer van die opmerkingen als in: "Pfoe, wat een oorlogsmaterieel" & "Die machinist die schakelt ook wel erg nukkig bij het optrekken" %08%
Zou VIRM het redden in de toekomstige 4000 kwa rijdtijden?
 

30-09-2009 15:33:06
bogger
bogger
Quote
daniël_ddr: Ah, hij verschuift dus 'n heel kwartier (had even de tijden niet bij de hand). Nee, dan schiet je er inderdaad weinig mee op, terwijl alle tussenliggende aantallen minuten opschuiven juist wel een verbetering kunnen opleveren.
Al zit je toch met lastige dingen, zoals dat je eigenlijk nooit goed kunt aansluiten op de Sprinter uit Rtd én Gvc (eentje wordt er altijd langer) en zo kan je nog wel even doorgaan.


ik doe het ook maar met tijden uit een bus-concessie/drgl;)

Over een maandje ofzo zullen we het wel op bahn.de kunnen lezen
 

30-09-2009 16:03:45
qj7141
qj7141
Quote
daniël_ddr: Vraag me toch af hoe de aansluitingen op de 9500 in Gd kunnen verslechteren hoor... ze zijn nu al beroerd, dus als de 9500 later gaat aankomen wordt je huidige aansluiting minder lang en als 'ie eerder aankomt haal je wellicht zelfs een trein eerder.

Om maar wat te noemen: de 9500 naar Apn heeft in Gd een sluitseinaansluiting op, heb je even...
- de NO uit Rtd
- de NO uit Gvc
- de 9800 uit Gvc
- de 2800 uit Ut
- de 19800 uit Gdg

Enige haalbare overstappen korter dan een kwartier zijn daarmee vanuit de 4000 uit Rtd, vanuit de 4000 uit Asd en vanuit de 2000 uit Ut (waarvan de laatstgenoemde ook al krap is).


Ik heb het even opgezocht, die nieuwe patronen voor de 9500 te Gouda.
In de spits aankomst te Gouda om minuut 43, en vertrek minuut 48.
Aansluitingen:
Op IC Gvc V 49 (2000), op IC Rtd V 52 (2800), op S Gvc V 54 (19800)
Van S Rtd A 31 (9700), S Gvc A 36 (19800), IC Rtd A 38 (2800), IC Gvc A 41 (2800)

In de dal aankomst te Gouda om minuut 28, en vertrek minuut 02.
Aansluitingen:
Op IC Gvc V 34 (1700), IC Rtd V 37 (21700), S Gvc V 39 (9800), S Rtd V 42 (4000)
Van S Rtd A 49 (4000), S Gvc A 51 (9800), IC Rtd A 53 (20500), IC Gvc A 56 (500).
Bron: ontwerp spoorboekje 2010.
 

30-09-2009 17:25:35
dh3201
dh3201
Zijn er in Gouda nog kiosken en/of andere winkeltjes?
Vergeet ook niet dat de treinen uit Alphen straks in Gouda op dat zijperronnetje gaan aankomen, en je dus ook de nodige wandeltijd nodig hebt om bij de andere perrons te komen. Zet een paar winkeltjes aan die wandelroute en, ...


Shqiperise-lopers?
 

30-09-2009 17:31:35
mdj
mdj
... het vrouwelijk schoon zal de trein een kwartier later ook missen%08%


Bij twijfel: gebruik beton.
 

30-09-2009 18:19:41
rogier
rogier
Quote
dh3201: Zijn er in Gouda nog kiosken en/of andere winkeltjes?
Vergeet ook niet dat de treinen uit Alphen straks in Gouda op dat zijperronnetje gaan aankomen, en je dus ook de nodige wandeltijd nodig hebt om bij de andere perrons te komen. Zet een paar winkeltjes aan die wandelroute en, ...
Waarom niet gewoon het perron langs spoor 9 ophogen, desnoods eerst tijdelijk met steigermateriaal?
 

30-09-2009 18:36:58
mark
mark
Quote
mdj: ... het vrouwelijk schoon zal de trein een kwartier later ook missen%08%
Ik dacht dat de Douglas, Claire's enzo niet tot de fourmules van Servex behoorden... Nouja is verder off-topic. %08%

Het lijkt me logisch dat spoor 9 weer opgehoogd wordt, in de spits zijn beide perrons toch nodig? Desnoods kan de 9500 ook nog op spoor 4 keren, dat ligt er nu ook ongebruikt bij.

Laatst bewerkt door mark op 30-09-2009 18:38
 

30-09-2009 19:05:40
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
alleen kun je spoor 4 niet bereiken vanaf Apn.

Theoretisch kun je bij Mda via Spoor AA-(via wissel 251)-spoor HW er wel komen, maar dan moet je linkerspoor rijden over Hgwbr en dan moet je nog het halve emplacement doorkruisen. Niet heel praktisch dus...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 30-09-2009 19:30
 

30-09-2009 19:37:19
dh3201
dh3201
Quote
rogier: Waarom niet gewoon het perron langs spoor 9 ophogen, desnoods eerst tijdelijk met steigermateriaal?

Kruizingsvrije rijwegen.


Shqiperise-lopers?
 

30-09-2009 20:50:29
ruysdael
ruysdael
Quote
Noodrem: Zou VIRM het redden in de toekomstige 4000 kwa rijdtijden?
VIRM in de 4000 kun je wel vergeten, het is IC-materieel en op de Zaanlijn is dat qua optrekken alles behalve praktisch %09%. Maar ja, eerst maar even de ontwikkelingen qua SLT afwachten. Vroeg me enkel af of er een alternatief plan is, voor het geval dat...
 

30-09-2009 21:12:10
jacokran
jacokran
Een aantal jaar geleden (nog in de goede oude pre lightrail tijd) had de 9500 met plan V in Gd ook een keertijd van 3 of 4 minuten op spoor 9. Dat was in de spits best krap.
Ondanks de slchte bereikbaarheid van spoor 11 denk ik dat dit een goede oplossing is. Niet meer wachten op een trein ri gvc, hogere rijsnelheden en een hogere naderingssnelheid voor Gouda (sein 278 toont Geel 4 voor spoor 9 en Geel 8 voor spoor 11.)

Laatst bewerkt door jacokran op 30-09-2009 21:13
 

30-09-2009 22:46:48
bogger
bogger
Quote
qj7141:
Ik heb het even opgezocht, die nieuwe patronen voor de 9500 te Gouda.
In de spits aankomst te Gouda om minuut 43, en vertrek minuut 48.
Aansluitingen:
Op IC Gvc V 49 (2000), op IC Rtd V 52 (2800), op S Gvc V 54 (19800)
Van S Rtd A 31 (9700), S Gvc A 36 (19800), IC Rtd A 38 (2800), IC Gvc A 41 (2800)

In de dal aankomst te Gouda om minuut 28, en vertrek minuut 02.
Aansluitingen:
Op IC Gvc V 34 (1700), IC Rtd V 37 (21700), S Gvc V 39 (9800), S Rtd V 42 (4000)
Van S Rtd A 49 (4000), S Gvc A 51 (9800), IC Rtd A 53 (20500), IC Gvc A 56 (500).
Bron: ontwerp spoorboekje 2010.


qj, ontzettend bedankt%02%..

Heb zelf wat zitten knutselen met kruisen etc, en klopt het als ik zeg dat we straks een gat van 3 kwartier krijgen tussen dal en spits?
Of kruist men dan extra in Wad (wat eigenlijk alleen kan met 10/20 ligging)

Zie dat de 4000 met wat minuutjes schuift en ook de NO ietwat.

Zeg ik het goed als ik meld dat 'de gewone reiziger/treinfanaat' deze DRGL vanaf begin november kan vinden op het web?? Komt er eigenlijk nog een papieren versie dit jaar..
NO gaat in het dal dus naar 26minuten. Maar dat is eigenljk niet relevant, wie doet er nou Bsk-Gn, behalve ik.

@jacokran, Apn-Bsk en Wad-Gd (stuk) kunnen al met 10 ipv 8 gedaan worden door SGM, daar pak je al de nodige tijd, terwijl reistijd Apn=Gd niet verandert en Gd=Apn met 1 of 2 minuten, of spoor 11 nog nodig is voor de tijdwinst. alhoewel je het wel robuuster maakt.
Geef mij spoor 9 maar, scheelt me weer lopen..
Nogmaals bedankt:D

Laatst bewerkt door bogger op 30-09-2009 22:50, reden: reactie toegevoegd
 

30-09-2009 22:54:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
bogger: Zie dat de 4000 met wat minuutjes schuift en ook de NO ietwat.
En de 2800 schuift ook 2 minuutjes naar voren (ongetwijfeld met dank aan de aangepaste 4000).
Dat zijn essentiële minuutjes: daarmee wordt de aansluiting 2800 -> 1900 in Rtd hersteld (op papier, in de praktijk is 'ie na de noodmaatregelen van april gewoon haalbaar gebleven).
Maakt het allemaal 'n stuk duidelijker voor de reiziger: vanuit de richting Ddr sluit nu al alles aan ri. Gd, straks dus terug ook weer. Heb je er tenminste weer wat aan dat het allebei kwartiersdiensten zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-09-2009 23:45:29
noof
noof
Quote
qj7141:Ik heb het even opgezocht, die nieuwe patronen voor de 9500 te Gouda.
In de spits aankomst te Gouda om minuut 43, en vertrek minuut 48.
Aansluitingen:
Op IC Gvc V 49 (2000), op IC Rtd V 52 (2800), op S Gvc V 54 (19800)
Van S Rtd A 31 (9700), S Gvc A 36 (19800), IC Rtd A 38 (2800), IC Gvc A 41 (2800)

In de dal aankomst te Gouda om minuut 28, en vertrek minuut 02.
Aansluitingen:
Op IC Gvc V 34 (1700), IC Rtd V 37 (21700), S Gvc V 39 (9800), S Rtd V 42 (4000)
Van S Rtd A 49 (4000), S Gvc A 51 (9800), IC Rtd A 53 (20500), IC Gvc A 56 (500).
Bron: ontwerp spoorboekje 2010.


Ik maak hier uit op dat de NoordOost met 10-15 minuten (500-1700) wordt verschoven? Of lees ik heel scheef?
 

30-09-2009 23:47:41
lucky
lucky
Zonder het helemaal van voor naar achter te hebben gelezen zie ik dat niet gebeuren. Elders op het forum is aangegeven dat knooppunt Zwolle zo'n beetje de basis is van de Drgl. Als je de 500 15 minuten gaat verplaatsen moet je zo'n beetje half nederland opnieuw inleggen. Dat zal niet direct gebeuren.  

30-09-2009 23:51:08
noof
noof
Oh verrek, ik lees het precies verkeerd om. Dacht even dat de 1700 uit Gvc Naar Es om .34 ging vertrekken Maar dat is dus van Es naar Gvc

Excuus!
 

01-10-2009 08:58:12
qj7141
qj7141
@bogger:
De overgang spits/dal in de ochtend:
De laatste trein (spits) uit Apn is Apn 09.23-Gd 09.43; hierop volgt de trein (dal) Apn 10.08-Gd 10.28. (vervolgens ieder half uur t/m 14.38).
De laatste trein (spits) uit Gd is Gd 09.18-Apn 09.37; hierop volgt de trein (dal) Gd 10.02-Apn 10.21. (vervolgens ieder half uur t/m 14.32).
De trein die in Gd aankomt om 09.43 gaat over op de vertrektrein om 10.02. Jouw suggestie dat er gat valt van (ongeveer) drie kwartier klopt dus.
Er is vooral in NH geschoven met de 4000, hetgeen doorwerkt tot Rtd (en dus ook Gd). Ook de IC's zijn enkele minuten verschoven.
En er komt (nog steeds) een spoorboekje op papier!
 

01-10-2009 11:56:25
Noodrem
Noodrem
Quote
maccerr:
Quote
Noodrem: Zou VIRM het redden in de toekomstige 4000 kwa rijdtijden?
VIRM in de 4000 kun je wel vergeten, het is IC-materieel en op de Zaanlijn is dat qua optrekken alles behalve praktisch %09%. Maar ja, eerst maar even de ontwikkelingen qua SLT afwachten. Vroeg me enkel af of er een alternatief plan is, voor het geval dat...


Ik hoop van wel. De 4000 serie zou nou niet echt een serie zijn om met materieeltekorten te gaan rijden.
Is er in 2010 wellicht DD-AR over om samen met Mat'64 & SGMm een mengelmoes te vormen?
Een ding is volgens mij wel duidelijk: Als SLT niet in december aanwezig is, zal het er niet rianter op worden.
 

01-10-2009 12:46:18
broek53
broek53
Waarom maakt iedereen zich zo nerveus over het al dan niet ontbreken van SLT eigenlijk? Zolang het materieelpark van met name mat '64 maar niet of niet al teveel wordt ingekrompen, verandert er aan de huidige situatie feitelijk niets. VIRM komt niet in aanmerking als vervanger van SLT en dat hoeft ook niet: de vervanger is mat '64, namelijk stellen die in dienst gehouden zijn sinds juni en stellen die de komende tijd niet afgevoerd worden.
Blijft de vraag waar dat mat '64 dat "extra" is ten opzichte van vorige plannen, in de omloop terecht komt. Ik denk (maar weet niet zeker) dat er mat '64 ingezet wordt in de series die oorspronkelijk voor SLT bedacht zijn - dat maakt vervanging tussentijds ook wel zo gemakkelijk.
 

01-10-2009 15:55:59
bogger
bogger
Quote
qj7141: @bogger:
De overgang spits/dal in de ochtend:
De laatste trein (spits) uit Apn is Apn 09.23-Gd 09.43; hierop volgt de trein (dal) Apn 10.08-Gd 10.28. (vervolgens ieder half uur t/m 14.38).
De laatste trein (spits) uit Gd is Gd 09.18-Apn 09.37; hierop volgt de trein (dal) Gd 10.02-Apn 10.21. (vervolgens ieder half uur t/m 14.32).
De trein die in Gd aankomt om 09.43 gaat over op de vertrektrein om 10.02. Jouw suggestie dat er gat valt van (ongeveer) drie kwartier klopt dus.
Er is vooral in NH geschoven met de 4000, hetgeen doorwerkt tot Rtd (en dus ook Gd). Ook de IC's zijn enkele minuten verschoven.
En er komt (nog steeds) een spoorboekje op papier!


Dat is een vroege aanvang avondspits.. rijden er dan 4 treinen door naar Leiden, of zijn dit er 8??
Er staat op sites wel 8 treinen, maar of dat per richting is.. Kijkend naar de ochtenspits lijkt 8 me het beste, gewoon aanvang dienst in Leiden beginnen, anders blijf je heen en weer schuiven met die tijden..

In het weekend lijkt me die kwartiersdienst naar Ledn niet nodig, hopen dat we dan wel een mooi patroon krijgen over de hele dag.

@noodrem (& de rest)

SGM in de spits in de 4000%03%.. Heb meermaals de 4000 Gd-Rta om 08:16 V Gd. met een DDAR is het al behelpen soms..

Laatst bewerkt door bogger op 01-10-2009 16:16, reden: opmerking weekenden toegevoegd
 

01-10-2009 16:00:59
WesselE
WesselE
Ik durf gerust te zeggen dat je aan 2*SGMm-III net zoveel capaciteit hebt als aan een DDAR.


'Okeh'
 

01-10-2009 16:06:43
broek53
broek53
De 4000 rijdt nog geen jaar met DDAR, en daarvoor met SGM. De vraag (voor de vergelijking) is dus vooral of het in 2008 te krap was of niet.  

01-10-2009 16:25:44
lint27
lint27
Quote
broek53: Blijft de vraag waar dat mat '64 dat "extra" is ten opzichte van vorige plannen, in de omloop terecht komt. Ik denk (maar weet niet zeker) dat er mat '64 ingezet wordt in de series die oorspronkelijk voor SLT bedacht zijn - dat maakt vervanging tussentijds ook wel zo gemakkelijk.
Op dit moment gebeurt dit m.i. al: inzet in de (1)7400 Continueren van deze opzet lijkt me dan ook vrij logisch.
 

01-10-2009 17:54:57
keesje
keesje
Dat laatste heeft meer te maken met de keringen te Ut, waarbij de 17400 en de 9800 op elkaar keren. Ik weet zo even niet uit mijn hoofd of SGM de rijtijden van de 9800 wel haalt en daarom het hele kluster 9800-17400-7400 is vervangen door Mat.'64 en het SGM grootdeels is verhuisd naar b.v. de 4900-5700-5000.

Maar dat is de situatie van nu, het gaat hier eigenlijk over wat er in december gebeurt.

Laatst bewerkt door admin op 02-10-2009 10:55, reden: Onnodige quote verwijderd
 

01-10-2009 18:44:17
ruysdael
ruysdael
De inschatting is dus Mat'64 in de 4000/14700 en 7400/17400, mits SLT niet op tijd klaar is. Zou wel heel interessant zijn, planmatig Mat'64 weer terug boven het noordzeekanaal .  

01-10-2009 19:14:22
martw
martw
Quote
broek53: De 4000 rijdt nog geen jaar met DDAR, en daarvoor met SGM. De vraag (voor de vergelijking) is dus vooral of het in 2008 te krap was of niet.

Even een offtopic reactie hierop: in mijn ervaring is zowel een DD-AR als 2x SGM-III prima voor de 4000 op het traject Wd-Rtd. Er zitten wel een paar drukke treinen tussen (bijv. de 4020) maar over het algemeen past het precies. Buiten de spits zelfs ruim. Met het traject Wd-Asd(-Utg) heb ik geen ervaring.

Laatst bewerkt door martw op 01-10-2009 19:14
 

01-10-2009 19:14:32
broek53
broek53
Quote
keesje: Dat laatste heeft meer te maken met de keringen te Ut, waarbij de 17400 en de 9800 op elkaar keren. Ik weet zo even niet uit mijn hoofd of SGM de rijtijden van de 9800 wel haalt en daarom het hele kluster 9800-17400-7400 is vervangen door Mat.'64 en het SGM grootdeels is verhuisd naar b.v. de 4900-5700-5000.
Maar dat is de situatie van nu, het gaat hier eigenlijk over wat er in december gebeurt.
De huidige situatie is ontstaan omdat in de oorspronkelijke planning de kluster 9800-7400-17400 door SLT gereden zou gaan worden, het SGM uit die kluster naar de 5700/4900 zou verhuizen en het mat '64 in de 4900-5700-5000 aan de kant zou gaan. In die situatie zijn de SLT-diensten in het kluster 9800-7400-17400 domweg vervangen door mat '64. En dat is de parallel die ik bedoel: je zou voor 2010 de oorspronkelijke inzetplannen van het SLT moeten weten om te kunnen voorspellen waarin het meest waarschijnlijk mat '64 terecht zal komen.
Overigens is dat dan ook nog niet 100 % zeker, want men zou ook wel "gewoon" een heel andere materieelinzet en omloop kunnen maken.

Laatst bewerkt door admin op 02-10-2009 10:55, reden: Quote ingekort
 

01-10-2009 19:38:15
ruysdael
ruysdael
Quote
martw: Even een offtopic reactie hierop: in mijn ervaring is zowel een DD-AR als 2x SGM-III prima voor de 4000 op het traject Wd-Rtd. Er zitten wel een paar drukke treinen tussen (bijv. de 4020) maar over het algemeen past het precies. Buiten de spits zelfs ruim. Met het traject Wd-Asd(-Utg) heb ik geen ervaring.
Nouja, ongeveer vanaf de Zaanlijn tot station Bijlmer/Holendrecht is het veelal staan in de spits. Een DDAR is daarom niet zo praktisch, SGM is en was daarvoor perfect. De rijtijden zijn opzich haalbaar met DDAR, maar met SGM is de kans denk ik wat groter dat de rijtijden consequent gehaald worden.

Buiten de spits om is het niet zo belangrijk wat voor materieel er ingezet wordt, de Sprinters zijn/waren (met de oude 4000) in het dal meestal ongeveer 40-60% gevuld.

Meen dat begin dit decennium de Zaanlijn nogal een probleemlijn was qua punctualiteit (zorgenkindje), één van de slechtst presterende lijnen van Nederland, en dat dat sinds de revisie van SGM (met de turbo-stand) echt een heel stuk verminderd is. Integraal VIRM zou dan echt gewoon killing zijn voor de lijn, staat denk ik ook gewoon buiten discussie. Materieel'64, tja, het zal afwachten worden. Momenteel zijn er geen problemen mee op de Zaanlijn denk ik, maar als het integraal Mat'64 wordt is dat natuurlijk andere koek.

Laatst bewerkt door ruysdael op 01-10-2009 19:43
 

02-10-2009 00:02:43
Noodrem
Noodrem
Dank Macerr & Broek53 voor jullie visie voor de materieelinzet in de toekomstige 4000.

Ik voorzie geen problemen als er Mat'64 komt rijden. De acceleratie is toch vrij vergelijkbaar met SGMm? Het materieel is alleen niet zo ruim als SGMm, en dat kan bij grote drukte met staan misschien wat problemen geven. Maar als er voldoende ingezet wordt, zou het makkelijk te overzien moeten zijn dunkt me. (3x V of T+V, liefste natuurlijk T+T)
Reizigers zullen het hoogstens 'gedateerd' materieel vinden.
 

15-10-2009 00:48:24
maurits
maurits
Voor alle liefhebbers, de nieuwe Europese dienstregeling vanaf 13 december (inclusief de complete Nederlandse dienstregeling) is sinds 0.00 uur te raadplegen via www.bahn.de


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

15-10-2009 00:56:09
lucky
lucky
Dank voor de melding!

Als pleister op de wonden voor de Groninger's doen de IC's naar Zwolle er 2 minuten korter over en is er dus toch iets gewonnen. Ook de 500 doet er 2 minuten sneller over. (Tijd die anders vaak verloren gaat op Zl zelf omdat er toch gewacht moet worden?)
 

15-10-2009 01:02:07
treintim
treintim
9200 in elk geval nog via de Oude Lijn zie ik en de 2100 zou toch via Haarlem gaan, of heb ik dat verkeerd? Staat in die reisplanner via Schiphol nog aangegeven, dus dat zal dan ook wel zo zijn.
Thalys staat nu aangegeven in 3:19 van Amsterdam Centraal naar Paris.%02%

Tevens zie ik tot mijn blijdschap dat er nog stééds Citynightline vanaf Amsterdam Centraal rijdt! Tr. 40419 naar Zürich (zie: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/traininfo.exe/dn/33342/54218/422038/199905/81?ld=212.92&seqnr=57&ident=nv.0646292.1255561036&date=18.12.09&station_evaId=8400058&station_type=dep¤tReferrer=tp&rt=1 ) .%02% De huidige 419 wordt door Railion 1600 getrokken, hoe dat dan gaat weet ik niet, maar het stemt me wel optimistisch na alle pessimistische berichten over afschaffen van andere EN's/CNL. Tevens zie ik EuroNight 447 ook nog steeds in de boeken staan: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/traininfo.exe/dn/560601/237582/450692/38479/81?ld=212.92&seqnr=65&ident=nv.0646292.1255561036&date=18.01.10&station_evaId=8400058&station_type=dep¤tReferrer=tp&rt=1 . Dus was het nodig om zo pessimistisch over CNL/EN te zijn? Deze ritjes staan overigens gewoon doordeweeks gepland.

Laatst bewerkt door treintim op 15-10-2009 01:17
 

15-10-2009 06:09:24
keesje
keesje
Quote
lucky: Dank voor de melding!

Als pleister op de wonden voor de Groninger's doen de IC's naar Zwolle er 2 minuten korter over en is er dus toch iets gewonnen. Ook de 500 doet er 2 minuten sneller over. (Tijd die anders vaak verloren gaat op Zl zelf omdat er toch gewacht moet worden?)


Sneller kun je ook vertalen in: met minder of geen speling rijden. Een papieren versnelling dus.
 

15-10-2009 07:21:00
train85
train85
Quote
treintim: 9200 in elk geval nog via de Oude Lijn zie ik en de 2100 zou toch via Haarlem gaan, of heb ik dat verkeerd? Staat in die reisplanner via Schiphol nog aangegeven, dus dat zal dan ook wel zo zijn.
Thalys staat nu aangegeven in 3:19 van Amsterdam Centraal naar Paris.%02%

Tevens zie ik tot mijn blijdschap dat er nog stééds Citynightline vanaf Amsterdam Centraal rijdt! Tr. 40419 naar Zürich (zie: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/traininfo.exe/dn/33342/54218/422038/199905/81?ld=212.92&seqnr=57&ident=nv.0646292.1255561036&date=18.12.09&station_evaId=8400058&station_type=dep¤tReferrer=tp&rt=1 ) .%02% De huidige 419 wordt door Railion 1600 getrokken, hoe dat dan gaat weet ik niet, maar het stemt me wel optimistisch na alle pessimistische berichten over afschaffen van andere EN's/CNL. Tevens zie ik EuroNight 447 ook nog steeds in de boeken staan: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/traininfo.exe/dn/560601/237582/450692/38479/81?ld=212.92&seqnr=65&ident=nv.0646292.1255561036&date=18.01.10&station_evaId=8400058&station_type=dep¤tReferrer=tp&rt=1 . Dus was het nodig om zo pessimistisch over CNL/EN te zijn? Deze ritjes staan overigens gewoon doordeweeks gepland.
CNL 400 en CNL 401 gaan er vanaf 13 December uit de rest blijft gewoon rijden, daar ging het om.

Laatst bewerkt door train85 op 15-10-2009 07:21
 

15-10-2009 10:52:59
ruysdael
ruysdael
Quote
treintim: 9200 in elk geval nog via de Oude Lijn zie ik en de 2100 zou toch via Haarlem gaan, of heb ik dat verkeerd?
Dat heb je verkeerd. Pas bij opening HSL.
 

15-10-2009 11:58:01
davidov08
davidov08
Quote
keesje: Sneller kun je ook vertalen in: met minder of geen speling rijden. Een papieren versnelling dus.
Inderdaad, in een Verkeer & Waterstaat publicatie stond (maanden geleden) dat het traject Den Haag - Groningen in totaal iets van 5 minuten versneld werd door betere planning (samen met nog wat andere trajecten, bijv. Hn->Ass is 1 minuut sneller "ondanks" VIRM-gebruik). Documentje staat ergens op Locov site.

De overstap van 500 op 1500 is crossplatform geworden (best veel reizigers van Zl naar Asd, bovendien rechtstreeks naar Ass), maar ook de overstap 1700 - 1500 is crossplatform gebleven!. De 140 schuift wel een aantal sporen op.

De aansluitingen van rondom Amsterdam (Almere, Alkmaar, Enkhuizen, Hilversum + alle stoptstationnetjes) op Fyra zijn ook flink beter geworden doordat Fyra nu om .26 vertrekt. Heb je toch nog wat tijdwinst. Als Fyra tenminste (op tijd) vertrekt, natuurlijk

Laatst bewerkt door davidov08 op 15-10-2009 15:39, reden: vertrektijd Fyra
 

15-10-2009 13:30:50
lucky
lucky
Quote
keesje:
Quote
lucky: Dank voor de melding!

Als pleister op de wonden voor de Groninger's doen de IC's naar Zwolle er 2 minuten korter over en is er dus toch iets gewonnen. Ook de 500 doet er 2 minuten sneller over. (Tijd die anders vaak verloren gaat op Zl zelf omdat er toch gewacht moet worden?)


Sneller kun je ook vertalen in: met minder of geen speling rijden. Een papieren versnelling dus.


Het is wat je papieren versnelling noemt. De IC's vertrekken beide 2 minuten later uit Gn en komen net zo laat aan in Zl. Dus voor de reizigers is het gewoon een versnelling van 2 minuten. Dat de speling wat minder wordt is niet zo erg. Nu minder vaak wachten bij Meppel en voor Zwolle.
 

15-10-2009 14:50:44
jocelijn
jocelijn
Volgens bahn.de rijden de serie 140/240 nog steeds vanaf Schiphol. Ik dacht dat deze m.i.v. 13 december vanaf Den Haag Centraal zouden rijden, maar zonder stop in Leiden, of heb ik dit verkeerd?  

15-10-2009 15:11:03
broek53
broek53
Quote
davidov08: De aansluitingen van rondom Amsterdam (Almere, Alkmaar, Enkhuizen, Hilversum + alle stoptstationnetjes) op Fyra zijn ook flink beter geworden doordat Fyra nu om .30 vertrekt. Heb je toch nog wat tijdwinst. Als Fyra tenminste (op tijd) vertrekt, natuurlijk
Fyra vertrekt om .26 uit Asd.
 

15-10-2009 15:33:25
qj7141
qj7141
@jocelijn: dat was ooit het plan, met de nadruk op was.  

15-10-2009 16:18:39
keesje
keesje
Voor 2011 wel in de picture overigens.  

15-10-2009 17:35:28
spotter
spotter
Wat voor materieel kunnen we in de 9600 verwachten? Ik heb geruchten gehoord van SGMm. Kan iemand dat bevestigen? B.v.d.  

15-10-2009 17:36:27
keesje
keesje
Je mag ook gewoon vragen wat er in de 9600 komt, want geruchten hebben we niet zoveel aan. Gewoon weer Mat.'64 en gekoppeld aan de 4400 te Ht, net als nu.  

15-10-2009 17:38:00
spotter
spotter
Oke bedankt voor het snelle antwoord.  

15-10-2009 21:04:23
mhlvdijk
mhlvdijk
De dienstregeling staat ook (al) op de NS site...

Wat ik echt schandalig vind (sorry, geen andere woorden voor) is dat Almere Oostvaarders en Parkwijk altijd een 10 minuten langere reistijd krijgen naar Hilversum/Utrecht/Amersfoort t.o.v. nu en Almere Buiten 's avonds tot hetzelfde veroordeeld is. Bovendien met een overstap te Centrum waar je die tijd mag wachten. Het wordt dus volgens mij echt een onaantrekkelijke verbinding.

En dat allemaal voor een toegevoegde intercity die er wel 6 minuten sneller over gaat doen dan de sprinter richting Schiphol....
Tuurlijk, scheelt tijd. Maar ook de intercity's naar Utrecht zitten 's morgens goed vol vanaf Almere Oostvaarders tot Centrum....
Jammer, jammer, jammer. Had dat ding dat tenminste 's avonds nog door laten rijden als de IC Schiphol niet meer rijdt....

Laatst bewerkt door mhlvdijk op 15-10-2009 21:05
 

15-10-2009 21:09:46
keesje
keesje
In de ochtend rijdt de 4900 nog wel een paar keer vanaf Lls en dus ook o.a. Almo. Dan is de reistijd 54 of 55 minuten i.p.v. meer dan een uur.  

15-10-2009 21:13:45
treintim
treintim
Als ik dit artikel goed lees: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article5249395.ece/Sprinter+komt+op+kousenvoeten kom ik er op uit dat DDM-1 uit de 3300 gaat verdwijnen en vervangen wordt door Vlaflip... Weet niet of het al gezegd is, maar het is wel even een actualiteit.

Laatst bewerkt door treintim op 15-10-2009 21:14
 

15-10-2009 21:29:49
superboer
superboer
De veranderingen tussen Arnhem en Winterswijk:

*De eerste trein van Winterswijk naar Arnhem vertrekt op zaterdag een uur eerder, 6u dus i.p.v 7u. 1e trein van Arnhem naar Winterswijk blijft helaas nogsteeds 30919(7.34u uit Arnhem).
*Op zaterdag rijdt er vanaf ca. 10u tot 17.30u ieder kwartier een trein tussen Arnhem en Doetinchem!
 

15-10-2009 21:34:01
woepje
woepje
Quote
lucky: De IC's vertrekken beide 2 minuten later uit Gn en komen net zo laat aan in Zl.
Volgens NS reisplanner keert de 9100 ook kort te Gn; Aankomst .28 en vertrek .32 op 4b. De 12758 rijdt niet meer op vrijdagmiddag als extra trein. Evenals de 12573 op zondagavond.
 

15-10-2009 21:36:35
MasterE
MasterE
Quote
treintim: Als ik dit artikel goed lees: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article5249395.ece/Sprinter+komt+op+kousenvoeten kom ik er op uit dat DDM-1 uit de 3300 gaat verdwijnen en vervangen wordt door Vlaflip... Weet niet of het al gezegd is, maar het is wel even een actualiteit.


Ik denk dat het te maken heeft met het keren te Hnk.SGMm is een stuk stiller dan 1800(DDM). Dit betekent dat de serie 3300 en 4300 geheel met SGMm zal worden gereden. Dit betekent trouwens ook het einde van de (grootste) omloop van (Nedereland) 3300/4300/3900(4700). De omlopen worden nu 3300/4300 en 3700/3900.

Groet,
Mcn Asd
 

15-10-2009 21:40:11
robbertc
robbertc
@ Woepje: Probleem is dat de 9100 niet kort gaat keren (dat werd toch té kort bevonden) maar geintegreerd wordt in de NO. Dat werd vrij laat besloten, waardoor het voor de Groningers onder ons erg interessant wordt. De NO wordt één groot rangeer-circus in Gn.

Laatst bewerkt door robbertc op 15-10-2009 21:41
 

15-10-2009 21:42:17
noof
noof
De treinen uit Emmen komen voortaan aan op spoor 15 (enkele uitzonderingen op 16) te Zl, dus ik ben mijn crossplatform op de IC's richting westen kwijt. De stopper Zl - Gn is 'gepromoveerd' naar spoor 14. Voor mij een achteruitgang dus.

Trein 12573 komt te vervallen. x.x; Mijn vaste zondagtrein.
 

15-10-2009 21:51:23
daniel81
daniel81
Ik ben in elk geval erg blij met de veranderingen rondom Apd %02%
De aansluitingen van en naar Zp worden de hele dag door goed, verder kunnen we voortaan elk kwartier naar Ut-Rtd en Gvc in de brede spits.
Enige minpuntjes: qua materieelinzet gaat het waarschijnlijk wat saaier worden aangezien ik aanneem dat de 2800 geheel ICM blijft wegens integratie met de (10)1700 / 12500/12700 %09%
Verder moet ik nog zien dat het allemaal gehaald gaat worden, de overstappen in Amf en Apd zijn nogal krap, zeker omdat reizigers vanuit Zp naar Amf in Apd van spoor 3 naar 1 moeten. Dit terwijl cross-platform in Apd ook had gekund: trein uit Zp binnenkomen op sp 4 en trein naar Amf op sp 3 (net als nu) en dan de IC naar Es ook via spoor 3 leiden. Betekent weliswaar wat meer geslinger en iets langere rijtijden voor IC's Amf-Apd-Es, maar wat mij betreft weegt dat niet op tegen het voordeel van de cross-platform overstap.
Ik ben trouwens ook benieuwd hoe lang het gaat duren voordat de mcns van de Buffels ontdekken dat het handiger is in Apd NIET de bakborden aan te houden maar meer aan de oostkant te stoppen; dan zijn reizigers vanuit de 16/1700/140 sneller ingestapt.
Laatste vraagje: waar zit in de nieuwe drgl nog ruimte voor Cargo op Dv-Amf?
 

15-10-2009 22:16:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
daniel81: Enige minpuntjes: qua materieelinzet gaat het waarschijnlijk wat saaier worden aangezien ik aanneem dat de 2800 geheel ICM blijft wegens integratie met de (10)1700 / 12500/12700 %09%
Als ik de sporen zo zie lijkt het alsof de koppeling eruit gaat in Rtd. Alle 12500/12700/20500/21700en vertrekken en komen aan op spoor 14a daar en de 2800en op 14b, zal daar dan wel kort keren worden.
Aangezien de 4000 verhuist naar spoor 13 (en de 9700 naar 16) lijkt het erop dat men hiermee de ruimte vrijmaakt om steeds twee halve perrons met de tussenliggende sporen buiten dienst te stellen voor de bouw van de nieuwe tunnel en overkapping.

Wat me verder zogauw opvalt is dat er wat met de inzet in de NoordOost geschoven is: d'r is nu bv. een 21723 i.p.v. een 12723. Vroege 2100'en gaan in Ddr van spoor 2 vertrekken (2112 en 2114), maar dat lijkt geen onderhoudsrooster aangezien de 1914 er tussendoor wel gewoon van 1 vertrekt.
En de aansluiting 2800 -> 1900 is weer terug van weggeweest en nu zelfs 7 minuten omdat de 2800 in z'n geheel een minuut naar voren geschoven is.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-10-2009 22:29:57
daniel81
daniel81
Ja, dat korte keren kan natuurlijk nu doordat er in Rtd weer wat met minuutjes geschoven is (iets eerder binnen en iets later weg), waardoor weer ongeveer de situatie van vóór 2007 bestaat.
Het blijft alles met elkaar echter toch een kwetsbaar geheel: kort keren in Rtd én Dv, met als extra handicap dat-ie zowel op Gd-Rtd als Apd-Dv vlak achter een sprinter is ingelegd. De (reis)tijd zal het leren...
Trouwens wel mooi dat er nu ook een 2828 komt, het ontbreken van de 1528 tussen Dv en Amf zag ik toch wel als een gemis, zo net na 9:00
Overigens: als de 2800 een op zichzelf staande serie wordt, kan dit nog wel eens een interessant serie voor ICRm zijn %02%%02%
 

15-10-2009 22:33:13
keesje
keesje
Quote
MasterE: Ik denk dat het te maken heeft met het keren te Hnk.SGMm is een stuk stiller dan 1800(DDM). Dit betekent dat de serie 3300 en 4300 geheel met SGMm zal worden gereden. Dit betekent trouwens ook het einde van de (grootste) omloop van (Nedereland) 3300/4300/3900(4700). De omlopen worden nu 3300/4300 en 3700/3900.
Zover ik weet heeft het niks te maken met Hnk. Wel dat de rijtijden van de 4300 louter gebaseerd zijn op SGM (die DDAR niet kan halen bijvoorbeeld op de Flevolijn) en omdat de (7)4300 te Hfdo nou eenmaal keert op de (7)3300, komt daar ook SGM in.

Laatst bewerkt door admin op 16-10-2009 08:59, reden: Quote ingekort
 

15-10-2009 22:35:20
raymond16
raymond16
Quote
daniel81:
Overigens: als de 2800 een op zichzelf staande serie wordt, kan dit nog wel eens een interessant serie voor ICRm zijn %02%%02%

Kort keren en ICRm is juist geen goede optie

Laatst bewerkt door raymond16 op 15-10-2009 22:36
 

15-10-2009 22:41:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
daniel81: Ja, dat korte keren kan natuurlijk nu doordat er in Rtd weer wat met minuutjes geschoven is (iets eerder binnen en iets later weg), waardoor weer ongeveer de situatie van vóór 2007 bestaat.
Mja, al vraag ik me af hoelang ze het vol gaan houden met de A/B-fasen als vertrekspoor. 'tis in ieder geval funest voor je reizigersspreiding wat vooral in de NoordOost zal gaan spelen: die loopt nu nog op Rtd vooraan en op Rta achteraan vol in de spits, maar dat wordt dus op beide stations achteraan.

Quote
Het blijft alles met elkaar echter toch een kwetsbaar geheel: kort keren in Rtd én Dv, met als extra handicap dat-ie zowel op Gd-Rtd als Apd-Dv vlak achter een sprinter is ingelegd. De (reis)tijd zal het leren...
Het gaat nu op Gd-Rtd best wel goed hoor ondanks de sprinter er vlak voor. Dat kan zowiezo niet anders omdat je sprinter wel achter de voorgaande IC aan moet in Gd. Aankomsten zijn momenteel vaak met -2.

Quote
Overigens: als de 2800 een op zichzelf staande serie wordt, kan dit nog wel eens een interessant serie voor ICRm zijn %02%%02%
Wordt dat niet lastig met het kopmaken in Ut?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-10-2009 22:50:10
maxje
maxje
Quote
Quote
Overigens: als de 2800 een op zichzelf staande serie wordt, kan dit nog wel eens een interessant serie voor ICRm zijn %02%%02%
Wordt dat niet lastig met het kopmaken in Ut?

Zeker. Vooral in Ut maak je het liefst zo snel mogenlijk kop omdat de capaciteit daar gewoon heel hard nodig is. Komen en wegwezen om het maar even te zeggen%08%

Laatst bewerkt door maxje op 15-10-2009 22:53