Dienstregeling 2010, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
10-12-2009 10:00:01
dvdhoven
dvdhoven
Quote
treinfan: Na wat gepuzzel kom ik er op uit dat er ritten met 2*DD-AR uitgevoerd gaan worden van/naar Ldd. Dit zouden de 75782 op vrijdag en de 72212 op zaterdag moeten zijn. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Beiden kloppen.


Dick van den Hoven
 

10-12-2009 12:05:16
qj7141
qj7141
@maurits:

Eurobahn meldt nu zelf dat DB blijft rijden tussen Venlo-M'Gladbach. Wie verder wil moet aldaar overstappen.
En de instantie die de FLIRT (nog niet) toelaat is de duitse EBA.

Laatst bewerkt door qj7141 op 10-12-2009 12:06, reden: update
 

10-12-2009 12:46:08
train85
train85
Zie link: http://www.maas-rhein-lippe.de/no_cache/de/aktuelles/news-detailansicht/article/748/verzoegerte.html  

10-12-2009 15:17:25
jorgo
jorgo
Ik ga ervan uit dat ze die blijven rijden met n-rijtuigen en dat betekent uitstel voor het verdwijnen van n-rijtuigen in NRW in reguliere lijndiensten buiten de spitsuren. (Er is lang aangekondigd dat ze in NRW alleen spitstreinen bleven draaien na de overgang van de RE13, los van een aantal vanuit Trier gereden Eifelsneltreinen).  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-12-2009 15:35:08
AlbertP
AlbertP
Dat de DB het hun reizigers kan aandoen om zo lawaaiige wagens in te zetten. Ze rijden zelfs alle sneltreinen (RE 12) Keulen-Trier en vorig jaar toen ik in Kall op vakantie was volgens mij ook vaak de half-snel-half-stoptrein RE 22 Keulen-Gerolstein / RB 83 Gerolstein-Trier.  

12-12-2009 12:12:03
NDS
NDS
Tussen Köln en Trier gaan "n wagen" met Br218 er op hele korte termijn ook uit, ze worden vervangen door Br628 die in Düsseldorf en Lübeck of Kiel( één van die 2) vrij komen door inzet van nieuw materieel/overgang naar een andere vervoerder.

Daar blijft helaas dus ook niet, groetjes Michiel

Ps; zie drehscheibe voor meer/actuele info.


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

12-12-2009 12:51:06
erwin
erwin
Kan het kloppen dat de 3500 in de nieuwe dienstregeling op zondag niet meer rijdt?
Als ik op de NS reisplanner aangeef van Utrecht naar Eindhoven te willen reizen wordt alleen de 800 vermeld?

Laatst bewerkt door erwin op 12-12-2009 12:51
 

12-12-2009 13:07:33
keesje
keesje
De 3500 rijdt wel tussen Shl en Ut, maar daar schieten reizigers naar Ht en Ehv weinig mee op inderdaad. Erger wordt het als de 3100 ook niet meer rijdt na 21.00 uur, de reisplanner adviseert dan om met de 2100 naar Asd te reizen en dan met de 800 naar Ehv. Dat gaat nog sneller dan met de 3500 naar Ut, nogal opvallend.  

12-12-2009 13:12:19
erwin
erwin
Inderdaad wel vreemd.
Ik reis altijd op zondagmiddag tussen Utrecht en Eindhoven en dan is de bezetting best wel hoog.
Dus dat zal morgen wel lekker knus worden, nu we het met 2 treinen per uur minder moeten doen. %03%
 

12-12-2009 13:27:37
ronald
ronald
Als ik kijk in de reisplanner wordt de 3500 wel vermeld op zondag.

Laatst bewerkt door ronald op 12-12-2009 13:28
 

12-12-2009 13:44:13
broek53
broek53
In het spoorboekje ook.
@ edit: het lijkt te gaan om zondag 13 december (morgen), waarbij de 3500 wel rijdt tussen Utrecht en Den Bosch, maar niet tussen den Bosch en Eindhoven. Als dat zo is, blijkt overigens nergens uit waarom dat zou zijn.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-12-2009 13:55
 

12-12-2009 13:51:03
aarclay
aarclay
Is er trouwens ook al bekend wat er met de A32 treinstellen gaan gebeuren? Tijdelijk terzijde, en waar? Verkoop aan het buitenland? Conservering totdat de consessie Zwolle - Kampen rond is en ze daar mogelijk gaan rijden?


Choo choo.....
 

12-12-2009 13:54:24
Tjuk
Tjuk
Als ik het goed onthouden heb waren ze geleased van een zweeds bedrijf. Dus naar allen waarschijnlijkheid gaan ze terug naar Zweden?

Laatst bewerkt door Tjuk op 12-12-2009 13:55
 

12-12-2009 13:56:20
broek53
broek53
NS heeft ze gehuurd (of geleast) van de HTM en formeel gaan ze daarnaar terug.  

12-12-2009 14:31:16
aarclay
aarclay
Terzijde op Dijksgracht zal er dan wel niet inzitten omdat ze van HTM zijn? Die hele werkplaats te Apn zal ook met de grond gelijk worden gemaakt, lijkt me?

Laatst bewerkt door aarclay op 12-12-2009 14:31


Choo choo.....
 

12-12-2009 17:16:31
raymond16
raymond16
Quote
broek53: In het spoorboekje ook.
@ edit: het lijkt te gaan om zondag 13 december (morgen), waarbij de 3500 wel rijdt tussen Utrecht en Den Bosch, maar niet tussen den Bosch en Eindhoven. Als dat zo is, blijkt overigens nergens uit waarom dat zou zijn.

Er zouden deze maand werkzaamheden zijn aan het emplacement van Ehv, waardoor volgens de AV de sporen 4-5-6 niet gebruikt kunnen worden. Ook vandaag rijden de 3500'en niet (staan niet eens als opgeheven op de AV). Daarnaast rijdt de 6400 12 minuten later in beide richtingen. De communicatie is dus voor de tweede keer misgegaan in korte tijd.
 

12-12-2009 17:18:04
keesje
keesje
Er gaat wel eens wat vaker mis in de regio zuid. Kan geen toeval zijn.  

12-12-2009 17:44:23
AlbertP
AlbertP
Quote
aarclay: Die hele werkplaats te Apn zal ook met de grond gelijk worden gemaakt, lijkt me?

Waarschijnlijk. Zo zijn de plannen.
 

12-12-2009 17:52:00
MDDM
MDDM
Heb je daar een bron van?


Gr Joop mcn Lls
 

12-12-2009 18:18:10
mdj
mdj
Quote
raymond16:[...] waardoor volgens de AV de sporen 4-5-6 niet gebruikt kunnen worden.

De 1900 vertrekt van spoor 6 in Ehv...%02%


Bij twijfel: gebruik beton.
 

12-12-2009 18:48:18
julius
julius
Volgens het spoorboekje vervallen op zaterdag de treinen 3121/23/25/27 en 3122/24/26/28 tussen Arnhem en Nijmegen.  

13-12-2009 00:27:55
lucky
lucky
En bij deze is de nieuwe dienstregeling een feit!%08%  

13-12-2009 01:07:07
MasterE
MasterE
Dat is niet helemaal correct. De nieuwe Drgl gaat om 4.00 uur in alle treinen tussen 0.00 uur en 4.00 uur rijden nog volgens Drgl 2009.

Laatst bewerkt door spiketrain op 13-12-2009 09:30, reden: Onnodige quoot verwijderd.
 

13-12-2009 13:11:00
AlbertP
AlbertP
Ik dacht vannacht ook dat drgl 2010 was begonnen, maar dat gebeurde toen ik sliep.  

13-12-2009 16:05:41
mvd
mvd
Ik heb de vertrekstaat in Mt een nagekeken en het viel me op dat de treinen 818, 820, 824, 828 en 830 allemaal van spoor 3 vertrekken. Dit betekent dus een los viertje of zesje op deze treinen.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

13-12-2009 20:45:47
keesje
keesje
Er zijn wel treinen korter gepland inderdaad, dit komt o.a. door de inzet van meer VIRM VI. Er rijden een aantal treinen in de 800 straks met 10 i.p.v. 12 bakken bijvoorbeeld.  

13-12-2009 21:10:49
ruysdael
ruysdael
Waarschijnlijk is dat o.a. gedaan om dus VIRM vrij te spelen voor de 1500 en 4500.  

13-12-2009 21:24:16
WesselE
WesselE
Bovendien is 3*VIRM-IV in treinen 818, 824, 826, 828 en al helemaal de 830 ook wel erg overdreven. Ik ben wat meer verbaasd over de inzet in trein 820, die heeft in mijn beleving toch echt wel 3*IV nodig.


'Okeh'
 

13-12-2009 22:59:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja en het "wat is waar" in de topictitel is toch wel erg van toepassing op de 21723 die ik als alles goed gaat morgen van Rtd naar Ut wil nemen... volgens de vertrekstaten vertrekt 'ie ma di wo van 12 en do vr van 14b in Rtd, maar de reisplanner stelt dat 'ie heel de week van 14(b) vertrekt

Net zoiets met de 1965 die op de vertrekstaten staat met dagelijks vertrek van spoor 6, terwijl 'ie volgens de reisplanner op dinsdag van spoor 4 vertrekt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-12-2009 00:07:22
giuseppe
giuseppe
826 heeft toch echt 12 bakken nodig ten zuiden van Eindhoven. Maar ook voor de 824 en 828 is dit niet echt een luxe.  

14-12-2009 08:13:37
keesje
keesje
In de 800 is het in de ochtendspitsrichting tussen Std en Ehv als volgt gepland:

818: 3x IV
820: 2x VI
822: 3x IV
824: 3x IV
826: 3x IV
828: 2x IV
830: IV + VI
832: 2x IV

Laatst bewerkt door keesje op 14-12-2009 08:13
 

14-12-2009 08:52:15
keesje
keesje
De papieren versnellingen zorgen volgens mij eerder voor ellende dan dat het echt wat positiefs oplevert.

De 2800 is nu wel een erg krappe bedoeling geworden met 10 minuten keren in Rtd (met afhankelijkheden van vertrek van de NO vanaf hetzelfde spoor 14), keren in 4 minuten te Ut en slechts 7 te Dv. Je kunt je afvragen of hiermee het "ontknoop Amf" zijn doel niet voorbij streeft.

Hoe dan ook, de eerste kerende treinen te Dv:
2819/2822: a +4, v +4
2821/2824: a +6, v +8
2823/2826: a +3, v 0

Door het te late vertrek in Dv richting Amf hebben ook al diverse 7000-en vanaf Dv naar Apd met +10 gereden die op hun beurt weer de NoordOost mee het slop intrekken. Conclusies trekken is nog wat vroeg, maar dit is de analyse van de eerste uren in die hoek in ieder geval.
 

14-12-2009 11:47:10
jorgo
jorgo
Quote
WesselE: Bovendien is 3*VIRM-IV in treinen 818, 824, 826, 828 en al helemaal de 830 ook wel erg overdreven. Ik ben wat meer verbaasd over de inzet in trein 820, die heeft in mijn beleving toch echt wel 3*IV nodig.


Hmm, beetje subjectief. Het ligt maar waar je kijkt op deze treinserie van meer dan 3 uur (wat NS zich ook realiseert door het veelvuldig aan- en afkoppelen van treindelen). Een viertje vanuit Mt in de 830 is te weinig, zoals we de afgelopen periode vaak hebben mogen ervaren als er weer één van de twee ontbrak. Uiteraard is deze rit vooral druk tussen Mt en Std, en zal het ter hoogte van Den Bosch zwaar overdreven zijn met 12 bakken te rijden, maar in het zuiden is dit een van de drukste spitstreinen. Voor mijn part halen ze er dan in Ehv een viertje af, maar versterken ten zuiden van Ehv is geen gangbare praktijk. Met een zesje vanuit Mt valt overigens wel te leven, als je een beetje op tijd bent.
 

14-12-2009 17:03:35
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Wie weet waarom de 8800 in Wd volgens een onregelmatig patroon van spoor 5 of spoor 6 vertrekt richting Ut? Vertrekken vanaf spoor 5 betekent afremmen naar 40 km/u voor het wissel voor het station --> extra rijtijd. Waarom gaan niet alle 8800'en gewoon vanaf spoor 6? Ik vind dit echt heel vreemd.

De vertrekstaat: http://www.ns.nl/vertrekstaten/wd1.pdf
 

14-12-2009 17:12:28
kiekkiek
kiekkiek
Quote
keesje: De papieren versnellingen zorgen volgens mij eerder voor ellende dan dat het echt wat positiefs oplevert.

De 2800 is nu wel een erg krappe bedoeling geworden met 10 minuten keren in Rtd (met afhankelijkheden van vertrek van de NO vanaf hetzelfde spoor 14), keren in 4 minuten te Ut en slechts 7 te Dv. Je kunt je afvragen of hiermee het "ontknoop Amf" zijn doel niet voorbij streeft.

Hoe dan ook, de eerste kerende treinen te Dv:
2819/2822: a +4, v +4
2821/2824: a +6, v +8
2823/2826: a +3, v 0

Door het te late vertrek in Dv richting Amf hebben ook al diverse 7000-en vanaf Dv naar Apd met +10 gereden die op hun beurt weer de NoordOost mee het slop intrekken. Conclusies trekken is nog wat vroeg, maar dit is de analyse van de eerste uren in die hoek in ieder geval.


En hoe zit het met de rijtijden? Vandaag o.a. 2844 Amf - Ut gereden. Zeer ruim rijtijd! Maar liefst 17 minuten. Eén keer opschakelen naar 130 en daarna uitrollen is voldoende om met -1 Ut binnen te rollen!

KieKKieK
 

14-12-2009 17:28:11
keesje
keesje
Daaruit zou je zeker wat kunnen mee kunnen terugverdienen in tijd. Maar +46 e.d. waarschijnlijk niet. De 2800 heeft redelijk wat speling te Ut bij aankomst, maar zal om bepaalde reden wel zijn uitgebogen (opvolging/overkruis/spoorbezetting Ut).  

15-12-2009 09:25:53
keesje
keesje
Een bericht vanuit interne kanalen van NS wil ik jullie toch niet onthouden: Waarschijnlijk lagen de meeste mensen nog in dromenland of zijn ze zondagmorgen om 7 uur geïnterviewd. Lachwekkende toestand als je elkaar zo voor de gek blijft houden, onvoorstelbaar.

Invoering nieuwe dienstregeling: prima met hikjes

redactie Koppeling, 14 december 2009

De nieuwe dienstregeling werd afgelopen zondag ingevoerd. Hoe is het gegaan? Een willekeurig belrondje met operationeel managers levert een constant beeld op: vrij gladjes verlopen met hier en daar de gebruikelijke hikken van een nieuwe dienstregeling.
 

15-12-2009 10:07:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Of ze vinden het tegenwoordig gebruikelijk wat ons nu opvalt...

Maargoed, in aanvulling op de eerdere vraag over de vertreksporen te Wd: weet iemand waarom de 2112 en 2114 in Ddr op maandag van spoor 2 vertrekken, terwijl de tussengelegen 1914 wel van spoor 1 vertrekt? Was verder niet te zien waarom 'ie niet gewoon van 1 vertrekt.

Zelfde geval met de 21723 te Rtd: waarom drie dagen in de week van spoor 12 (met nu al twee dagen vertraging door rijwegconflicten) als 14 gewoon beschikbaar is?

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 15-12-2009 10:08


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-12-2009 17:41:39
treinfan
treinfan
Ik neem aan roestrijden, want er moet immers elke 24 uur een trein over elk wissel  

15-12-2009 17:48:17
willy84
willy84
Heb de Op de Rails ontvangen waarin een artikel over de nieuwe Dienstregeling staat. Jammer dan Broek het niet geschreven heeft, was een stuk minder uitgebreid. Vorig jaar was het een mooi geschreven naslagwerk dat ik nadien nog regelmatig heb herlezen  

15-12-2009 18:07:53
broek53
broek53
Als je deze Broek (53) bedoelt: die heeft het nooit geschreven, auteur was vroeger Bert Steinkamp.  

15-12-2009 18:46:05
mren
mren
En Bert Steinkamp is voor de DRGL-liefhebbers op 21 jan 2010 te zien en horen in Apeldoorn waar hij komt vertellen over dienstregelingen. Van historie tot nu en de diverse afhankelijkheden. Ruim twee uur lang.
zie http://www.nvbs.com/Afdelingen/Apeldoorn.htm#21 januari 2010

Daar staat ook dat hij het drgl-verhaal in Op de Rails al sinds 1969 (!) vertelde

Laatst bewerkt door mren op 15-12-2009 21:48
 

15-12-2009 19:53:32
mdj
mdj
De nieuwe BSO van Apeldoorn is niet onopgemerkt gebleven: http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/5950145/Nog-langere-trein.ece

1) Als de 140/1600/1700 langer dan het middenperron worden, dan past het op bijna geen enkel station van de N-O (uitzonderingen daargelaten)
2) Als de 140/1600/1700 langer dan het middenperron worden, passen ze ook niet op spoor 1: die kan "slechts" 14 bakken aan.
3) Geen woord over de 2800.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-12-2009 21:40:52
j.jager
j.jager
De GTW'S van Arriva vertonen sinds deze week "Bad Nieuweschans" op de film, i.p.v. Nieuweschans.
http://i47.tinypic.com/2qd6847.jpg
 

15-12-2009 22:16:28
keesje
keesje
NS deelt geba... ehh zoethoudertjes uit! %08%

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article5560340.ece/Gebakjes-op-station-voor-nieuwe-dienstregeling
 

15-12-2009 22:26:34
raymond16
raymond16
Hoho. Volgens de Leeuwarder Courant is Prorail de vervoerder. Dankzij deze "vervoerder" wordt reizen sneller dan ooit en wordt aan het eind even losjes vermeld dat een sneltrein van Arriva vaker rijdt en de IC enkele minuten sneller is. En dat dankzij Prorail %08%

Laatst bewerkt door raymond16 op 15-12-2009 22:27
 

15-12-2009 22:29:52
keesje
keesje
Ik begrijp nog steeds die jippie-a-jee-jippie-a-joo stemming niet, zo geweldig liep het de eerste dagen niet. Ofwel door een vracht infrastoringen en heb gezien de diverse berichten op het forum (en wat ik zelf zie) ook niet het idee dat bepaalde wijzigingen een groot succes zijn.  

15-12-2009 22:30:12
daniel81
daniel81
Quote
mdj: De nieuwe BSO van Apeldoorn is niet onopgemerkt gebleven: http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/5950145/Nog-langere-trein.ece

1) Als de 140/1600/1700 langer dan het middenperron worden, dan past het op bijna geen enkel station van de N-O (uitzonderingen daargelaten)
2) Als de 140/1600/1700 langer dan het middenperron worden, passen ze ook niet op spoor 1: die kan "slechts" 14 bakken aan.
3) Geen woord over de 2800.


Spoor 3 heeft zelfs een bakbord '16', dat heeft voor zover ik weet geen enkel ander station in NL! ICM mag met max 15 bakken rijden, enfin de argumenten kennen we en zijn al vaker langsgekomen. Onbegrijpelijk hoe dit soort onzin in de media belandt
Overigens ging het met de punctualiteit in Apd vandaag een heel stuk beter dan gisteren. Daarin speelde zeker mee dat het onderhoudsrooster vandaag geen roet in het eten gooide.
 

15-12-2009 22:35:20
kevinevers
kevinevers
Quote
daniel81: ...Spoor 3 heeft zelfs een bakbord '16', dat heeft voor zover ik weet geen enkel ander station in NL!....


In sittard staan ze zelfs tot 22/12...
 

15-12-2009 22:40:07
robbertc
robbertc
@ keesje: Zoiets vind ik altijd moeilijk om na twee dagen te zeggen. Bij de vorige dienstregeling sloeg in januari ook de paniek toe, toen de punctualiteit te wensen overliet, en werden er allerlei maatregelen bedacht om het weer "op de rails te krijgen". Maar na mate januari en februari vorderde, ging het volgens mij best wel weer goed. Een nieuwe drgl, met z'n nieuwe elementen, heeft even de tijd nodig om te groeien. Nu waren de verstoringen vandaag en gisteren ook wel boosdoeners..
(Ben verder met je eens dat de drgl wel kwetsbaar oogt)

Laatst bewerkt door robbertc op 15-12-2009 22:40
 

15-12-2009 23:50:44
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Quote
treinfan: Ik neem aan roestrijden, want er moet immers elke 24 uur een trein over elk wissel


Ja, dan is één trein per 24 uur dus genoeg. Maar waarom dan zoveel treinen per dag in oa Wd en Ddr van afwijkende sporen?
 

16-12-2009 00:03:39
giuseppe
giuseppe
Quote
jorgo:
Een viertje vanuit Mt in de 830 is te weinig, zoals we de afgelopen periode vaak hebben mogen ervaren als er weer één van de twee ontbrak. Uiteraard is deze rit vooral druk tussen Mt en Std, en zal het ter hoogte van Den Bosch zwaar overdreven zijn met 12 bakken te rijden, maar in het zuiden is dit een van de drukste spitstreinen. Voor mijn part halen ze er dan in Ehv een viertje af, maar versterken ten zuiden van Ehv is geen gangbare praktijk. Met een zesje vanuit Mt valt overigens wel te leven, als je een beetje op tijd bent.


Klopt, maar ik zou liever een 3530 en 3532 vanaf Maastricht zien.
 

16-12-2009 08:37:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
treinfan: Ik neem aan roestrijden, want er moet immers elke 24 uur een trein over elk wissel
In Ddr is 't zeker geen roestrijden: 5 minuten voor de 2114 worden exact dezelfde wissels nog door 'n stoptrein bereden
Wat Rtd betreft: daar zullen ze vast ook niet alleen op maandag, dinsdag en woensdag hoeven te roestrijden op spoor 12


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-12-2009 08:48:58
keesje
keesje
Quote
daniël_ddr: Maargoed, in aanvulling op de eerdere vraag over de vertreksporen te Wd: weet iemand waarom de 2112 en 2114 in Ddr op maandag van spoor 2 vertrekken, terwijl de tussengelegen 1914 wel van spoor 1 vertrekt? Was verder niet te zien waarom 'ie niet gewoon van 1 vertrekt.


Kan geen enkele reden bedenken waarom dat zo is. Wel is aan deze treinen flink gerommeld in het plansysteem, dus ik houd het op een (over)typfout.

Quote
daniël_ddr: Zelfde geval met de 21723 te Rtd: waarom drie dagen in de week van spoor 12 (met nu al twee dagen vertraging door rijwegconflicten) als 14 gewoon beschikbaar is?


Deze trein is niet spoor 12 gepland, maar de hele week op 14.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-12-2009 09:16:27
ijnte
ijnte
Het lijkt me overigens best zuur voor de Mcn en conducteur van een 17400 welke nu ruim 30 minuten op een kopspoortje moeten staan te Vndc.. Zit je dan een half uur in een Plan-V. Je zit dan wel lekker warm, maar het lijkt me dat je op een gegeven moment wel alle krantjes 6x gelezen hebt Misschien heb ik dit over het hoofd gezien, maar wat is de reden geweest om deze extreem lange kering in te voeren?  

16-12-2009 09:18:39
broek53
broek53
Omdat de extreem korte kering vorig jaar meteen tot punctualiteitespaniek leidde en tot gevolg had dat de 17400 alle teussengelegen stations in de tegenspitsrichting ging overslaan. Dat is nu 9terecht) rechtgetrokken.
(En met luierende conducteurs hoef je m.i. geen medelijden te hebben.)
 

16-12-2009 09:24:46
keesje
keesje
Dan begrijp ik eigenlijk niet waarom de kering 9800 - 17400 te Ut weer is losgelaten. Juist het keren in 4 minuten op 12B met de 17400 ging vaak niet goed en leidde tot de keringen op en van de 9800.

Een hoop punctualiteitspaniek en met hetzelfde gemak wordt het weer teruggedraaid. Het wachten is op het moment dat dezelfde club mensen zich weer opnieuw afvraagt waarom de keringen in Ut niet altijd gehaald wordt.

NS is wat dat betreft een wereld vol wonderen...

Laatst bewerkt door keesje op 16-12-2009 09:25
 

16-12-2009 09:27:28
broek53
broek53
NS is een wereld geworden zonder een duidelijke leercurve, dat is de makke.  

16-12-2009 09:29:06
robbertc
robbertc
Omdat de 9800 met SGMm moet rijden (is gepland met de rijtijden van SLT). Een combinatie met 17400 in Ut levert mat64 op in de 9800, die het erg moeilijk zal hebben met de rijtijden..  

16-12-2009 09:47:42
broek53
broek53
Okay, ik neem iets terug van wat ik beweerd heb over de niet-lerende organisatie. Als althans de lange keringen in Veenendaal bewust gemaakt zijn om de korte keringen in Utrecht veilig(er) te stellen %07%  

16-12-2009 10:37:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
keesje:
Quote
daniël_ddr: Zelfde geval met de 21723 te Rtd: waarom drie dagen in de week van spoor 12 (met nu al twee dagen vertraging door rijwegconflicten) als 14 gewoon beschikbaar is?


Deze trein is niet spoor 12 gepland, maar de hele week op 14.
Dat klopt dus met de reisplanner, maar niet met de vertrekstaten: daar staat'ie op ma di wo van spoor 12 In de praktijk wordt 'ie op de AV steeds even voor vertrek gespoorwijzigd naar 12.

En bij de 1965 is het juist weer andersom (volgens reisplanner dinsdags van 4 ipv 6, volgens vertrekstaten altijd van 6). En die werd gisteren dus ook naar 6 gespoorwijzigd.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-12-2009 10:44:09
keesje
keesje
Dat is wel apart dan, ik heb de info uit VPT gehaald dus tsja... Misschien het Buro Lokale Planning er wat anders van gemaakt.  

16-12-2009 11:59:54
qj7141
qj7141
Quote
willy84: Heb de Op de Rails ontvangen waarin een artikel over de nieuwe Dienstregeling staat. Jammer dan Broek het niet geschreven heeft, was een stuk minder uitgebreid. Vorig jaar was het een mooi geschreven naslagwerk dat ik nadien nog regelmatig heb herlezen

Ik ben benieuwd wat je dan mist?
 

16-12-2009 12:01:34
keesje
keesje
Het was nu een net zo goed duidelijk beschreven stuk.  

16-12-2009 14:15:07
willy84
willy84
Ik wil niemand voor het hoofd stoten hoor. Denk dat ik de stukken over de dienstregeling en omlopen door elkaar heb gehaald. Vandaar dat ik dat laatste miste.  

16-12-2009 16:19:37
broek53
broek53
Volgende OdR weer  

16-12-2009 18:49:17
stephan90
stephan90
Quote
broek53: Okay, ik neem iets terug van wat ik beweerd heb over de niet-lerende organisatie. Als althans de lange keringen in Veenendaal bewust gemaakt zijn om de korte keringen in Utrecht veilig(er) te stellen %07%


Dat lijkt me sterk. Wanneer de 17400 doorrijdt naar Veenendaal, kan deze toch niet keren op de 9800.

Ik lees ook dat SGMm in de 9800 moet rijden vanwege de rijtijden, maar Mat'64 op de Zaanlijn...

Stephan
 

16-12-2009 18:52:40
martw
martw
Om 'overlast' en planmatige meldingen in de Opvallende Dingen te voorkomen, vraag ik het hier netjes (ik hoop dat ik het mag vragen):
Wat is in de nieuwe dienstregeling de planmatige inzet voor trein 8858 op maandag t/m vrijdag?

Dit omdat deze trein de afgelopen dagen afwisselend met 4 en 6 bakken IRM rijdt. Vooral omdat deze trein (in mijn beleving) de drukste trein van de dag is van Ut naar Wd in de middagspits, en omdat met name 4 bakken IRM echt te weinig is, ben ik hier wel benieuwd naar.

Alvast bedankt voor een reactie!

Martijn
 

16-12-2009 18:55:08
keesje
keesje
Het ging om de situatie in de daluren. Dan rijdt de 17400 Bkl-Ut. De kering van 4 minuten werd in Ut vaak niet gehaald, terwijl de 9800 eerder aankwam en later vertrok. Één en één is twee was enkele maanden toen bedacht: we koppelen in de dal de 9800 aan de 17400, zodat je van een kering van 4 (17400) en 12 (9800), twee keringen maakt van 8 minuten (om en naarbij).

Punt is dat dit weer is losgelaten en straks er weer een wijsneus roept dat de keringen van de 17400 niet gehaald worden. En hoe zouden we dat dan gaan oplossen? Juist...
 

16-12-2009 18:58:10
willy84
willy84
Ik kijk er weer naar uit%08%. Hoeveel uur ben je eigenlijk bezig om zo'n stuk op papier te zetten?  

16-12-2009 19:01:10
keesje
keesje
En zich maar blijven afvragen hoe we als NS efficiënter kunnen werken. Antwoorden te over als je het mij vraagt...  

16-12-2009 19:45:00
willy84
willy84
Nou nou voor mij staat maatschappelijk rendement hoger dan het financiele gebeuren. Het moeten natuurlij geen Belgische toestanden worden maar een verbinding als Almere-Amsterdam is voor mij vooral van belang om Almere te ontsluiten en niet zozeer om daar nou geld mee te verdienen. Concreet betekent dit dat ik liever langere treinen zie zodat mensen uit de auto gaan dan dat de NS op staanplaatsen plant. Zo trek je namelijk geen nieuwe reizigers anders dan gedwongen klanten zoals studenten.  

16-12-2009 21:16:10
broek53
broek53
Tsja, die discussie duikt in allerlei vormen telkens weer op. Mijn stelling, verwoord in een column al eind jaren 90, luidde ongeveer: marktwerking mooi, maar weet men wel wat dat betekent? Zakelijk gezien is het volslagen idioot dat een bedrijf op het moment dat er de grrotste vraag is, de meeste korting geeft. Met andere woorden: in de spits zouden de prijzen eigenlijk omhoog moeten. Mogen ze niet omhoog (en ook als ze dat wel zouden mogen) dan zal een bedrijf op een verliesgevende activiteit (en een spitstrein waarvoor je exgtra materieel moet onderhouden, is per definitie een verlieslatende zaak, zoals mren al heeft aangegeven) altijd proberen de kosten te drukken. Welnu: beide zijn jammer voor de spitsreiziger in de Randstad.

Welnu: SLT met meer staan- dan zitplaatsen, hanteren van de volnorm (al sinds 2001), telcijfers naar beneden bijschroeven - het zijn allemaal lichtbeelden bij deze lezing. En bij de inmiddels ontstane andere vervoerders is het echt niet anders. Nu de spitstarieven nog omhoog... %09%
 

16-12-2009 21:26:57
treintim
treintim
De spitstarieven vind ik al hoog als je rekent dat er miljoenen voordeelurenkaarten zijn en ontzettend veel mensen die standaard met 40% korting reizen, behalve in de ..... Dat is toch nog extra duur hoor, vóór 09:00 reizen, dan kun je niet aan komen zetten met iets goedkopers dan de volle mep voor een kaartje.

Laatst bewerkt door treintim op 16-12-2009 21:27
 

16-12-2009 21:37:39
willy84
willy84
Deze discussie komt bij tijd en wijlen weer boven drijven. Van een echte markt is natuurlijk geen sprake. Behandel het dan ook niet zo. Veel mensen zijn verplicht klant (geen auto of student). Daarnaast is een goede ontsluiting per OV een voorwaarde om nog veel meer woningen in bijvoorbeeld Almere te kunnen bouwen. Een goed voorbeeld van marktwerking is de Fyra met een dramatisch lage bezettingsgraad en prijzen waar je stijl van achterover schiet.

Het is jammer dat het zo gelopen is, alhoewel ik buiten de spits heel tevreden ben. Het geeft maar aan dat de overheid een dikke vinger in de pap moet blijven houden en in ieder geval de tarieven moet bepalen.
 

16-12-2009 21:44:30
broek53
broek53
Krek, en dat betekent dus dat NS en anderen één weg open blijft als het om de spitsuren gaat: besparen op de kosten. Sterker nog (en het is niet zo, wees gerust): eigenlijk zou NS (en anderen) blij moeten zijn als er spitsreizigers weglopen. Het dal vullen is bij sterk verspitste lijnen sowieso niet voldoende mogelijk: dan de spits maar aftoppen. Het klinkt paradoxaal, maar het is een van de logisch door te redeneren consequenties van het weghalen van het maatschappelijke nut en het maatschappelijke rendement bij bedrijven die hun eigen broek geacht worden op te houden en liefst nog naar de beurs zouden moeten...  

16-12-2009 22:04:23
willy84
willy84
Ik ben blij dat jij er zo over denkt! Ik hoop dat dat iets ten goede kan veranderen. Aan de ene kant worden er nieuwe stations geopend en extra lijnen aangelegd. Aan de andere kant kan een reiziger iedere dag staand aanschouwen hoe er op de Dijksgracht maandenlang materieel nutteloos aan de kant staat...

Ik heb zojuist uitgerekent hoeveel het kost om gebruik te maken van de Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam. Er van uitgaande dat je ongeveer 22 dagen per maand werkt en je een tijdswinst van 40 min per dag boekt dan kost dan aan toeslagen ongeveer 13 euro per uur in de 2e klasse! En dan laat ik het gewone tarief dat je ook nog moet betalen nog buiten beschouwing. Nou dan moet je een hele goede baan hebben. Dat is voor weinig mensen weggelegd. Daarbij niet te vergeten dat je tussen Amsterdam CS en Schiphol geen tijdswinst boekt en je slechts 1 reismogelijkheid per uur hebt. Dan moeten er toch een aantal heldere lampen zijn die kunnen bedenken dat de bezetting laag is en zal blijven.

Laatst bewerkt door willy84 op 16-12-2009 22:07
 

16-12-2009 23:05:23
davidov08
davidov08
Quote
broek53: Tsja, die discussie duikt in allerlei vormen telkens weer op. Mijn stelling, verwoord in een column al eind jaren 90, luidde ongeveer: marktwerking mooi, maar weet men wel wat dat betekent? Zakelijk gezien is het volslagen idioot dat een bedrijf op het moment dat er de grootste vraag is, de meeste korting geeft. Met andere woorden: in de spits zouden de prijzen eigenlijk omhoog moeten.


In de spits wordt toch helemaal niet de meeste korting gegeven? In de ochtendspits kan je niet met voordeeluren reizen, en tot voor kort ook geen superdiscount kaartjes voor Fyra boeken. Het is waar dat de avondspits, net als alle daluren die eraan voorafgaan, wel de mogelijkheid tot VDU kent, maar het is niet goedkoper ofzo.

In het VK kennen ze ook spitstarieven in de avond, maar door een verschuiving van marges en werktijden kan je daar inmiddels alleen nog maar tussen 10 en 15 en tussen 20 en 04 'redelijk betaalbaar' reizen. Een 'avondspitstarief' lijkt me dus niet echt een goed idee, béhalve als de NS kan garanderen dat op z'n minst iedereen áltijd een zitplaats heeft. Ik ben ook zeker niet voor het 'inblikconcept' van SLT e.d.

@Willy84 betreffende Fyra:
Je maakt twee belangrijke fouten;

1. Het gem. brutoloon in NL is 2315 euro. Dat is 1470 euro netto bij full-time dienstverband, gedeeld door 36 uur is dat 9,50 per uur. Dat maakt voor 40 minuten dus 6,27 euro. Voor de gemiddelde Nederlander is dat 40 minuten tijdwinst dus waard. Maar Fyra is eigenlijk niet bedoeld voor de 'gemiddelde' Nederlander, maar voor de mensen met een wat hoger salaris (zo richting de 30-50.000 euro), daar zijn er ook heel wat van. Genoeg om wat Fyra's te vullen in ieder geval. Je moet dan denken aan een uurloon van ca. 15 euro netto. Dán is het al helemaal gunstig. Mensen met een dubbelmodaal inkomen (>60.000) zullen waarschijnlijk bijna nooit de trein nemen, en dat zijn er ook relatief niet zoveel, dus die kan NS wel laten schieten.

2. Als je zo vaak met Fyra reist al in jouw voorbeeld, neem je een maandabonnement. Geen gedoe meer, en vanaf 1 januari kost die 192 euro voor Asd-Rtd, en als je uit Rotterdam richting de Zuidas gaat en dus in Schiphol uitstapt, slechts 156 euro. Dat is respectievelijk dus 192/22=8,73 en 153/22=6,95 per dag! Dat is nog maar de helft van het bedrag wat jij noemt. Dat betekent dat het zelfs voor de gemiddelde Nederlander al (bijna) gunstig is! Maar zoals gezegd: de schoonmaker, de politieagent en de postbode zullen niet met Fyra reizen, dat zullen meer de financieel/commercieel medewerkers of beginnend juristen e.d. zijn, met een boven modaal inkomen.

Dan: Fyra gaat 2x per uur, en niet 1x! Sinds 13 december sluit Fyra ook behoorlijk goed aan op de meeste (IC) treinen. En ook deze frequentie is natuurlijk tijdelijk; op afzienbare termijn moeten er tot 4 treinen per richting over de HSL gaan rijden plús Thalys.

Laatst bewerkt door davidov08 op 16-12-2009 23:07
 

16-12-2009 23:19:33
rogier
rogier
Quote
davidov08: Dan: Fyra gaat 2x per uur, en niet 1x!

Ja, één keer heen en één keer terug zeker?
 

17-12-2009 06:47:16
MasterE
MasterE
Quote
Daniel81: Spoor 3 heeft zelfs een bakbord '16', dat heeft voor zover ik weet geen enkel ander station in NL!
Op Ledn staan bakborden met 22 en volgens mij zels met 24 maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Laatst bewerkt door rudolfph op 17-12-2009 10:12, reden: quote hersteld
 

17-12-2009 10:23:08
Apda
Apda
Als Apd dan niet het bakbord met het hoogste getal heeft, dan misschien met het laagste getal? %02%
Op het nieuw-verlengde eerste perron zijn j.l. vrijdag provisorische bakborden geplaatst met aan het eind van het perron een bakbord met een '1'. Dit aan beide einden van het perron. Aan de oostkant staat de reeks 8 - 9 - 1. En aan de westkant 8 - 10 - 1.
 

17-12-2009 14:10:26
berkel73
berkel73
Quote
Apda: Als Apd dan niet het bakbord met het hoogste getal heeft, dan misschien met het laagste getal? %02%
Zelfs dat niet, '0' komt ook voor , bijvoorbeeld in Ut langs spoor 14.
 

17-12-2009 14:14:14
broek53
broek53
Voor wie zich afvraagt wat je daaraan hebt : het komt alleen voor bij de dubbele borden (blauw op wit/wit op blauw), die toegepast worden bij spoorfases achter een kruiswissel langs het perron. Borden direct na dat kruiswissel hebben dan een 0 (omdat daar inderdaad niets past). Komt iig ook voor in Haarlem.  

17-12-2009 14:21:45
kevinevers
kevinevers
En in Sittard staat ook zon bord.  

17-12-2009 14:30:09
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: en nu weer ontopic graag.


Groet, Spiketrain
 

17-12-2009 15:22:35
vinny004
vinny004
Quote
davidov08:
In de spits wordt toch helemaal niet de meeste korting gegeven? In de ochtendspits kan je niet met voordeeluren reizen,
Wanneer je met een maandnetabonnement reist dan reis je voor zo'n 13 euro per dag in de spitsuren over het spoorwegnet. Dat is bijna net zo goedkoop als een kruidvat of blokker actiekaartje.

Ik hoop zelf dat de Fyra een succes gaat worden, en dat de frequentie de komende tijd omhoog gaat. Tip van mij: biedt toeristen een ticket aan waarin de Fyratoeslag al in verwerkt zit, net als een uur aanvullend GVB vervoer. Dat scheelt heel veel nutteloze discussies in de Fyra trein.
 

22-12-2009 23:20:45
hgvic
hgvic
Ik weet niet of het al gepost is. Maar ik zie vrijwel elke avond in Groningen staan:

V 00:53 Zwolle
Intercity
Extra trein

Bij Assen zie ik niks staan... Wat is dit? %08%

Edit: ik zie bij Leeuwarden iets soortgelijks:

V 00:57 Amersfoort
Intercity
Extra trein

Laatst bewerkt door hgvic op 22-12-2009 23:24
 

22-12-2009 23:34:11
bjornl
bjornl
Volgens de reisplanner is die eerste de 12470, een nachtnettrein dus kennelijk. De andere is de 22470, kennelijk ook een nachtnettrein.

Laatst bewerkt door bjornl op 22-12-2009 23:35
 

22-12-2009 23:51:29
train85
train85
Rijden maar een paar keer in het jaar (dacht in zomer 2010), soms halen we ze eruit als ze grote conflicten opleveren en anders liggen ze als FZ erin en komen ze wel in de actuele vertrektijden, maar ze rijden dan niet.  

22-12-2009 23:55:31
broek53
broek53
En ik maar denken dat er vier jaar geleden een oplossing was gemaakt om te zorgen dat FZ-treinen niet in de reisinfo komen. Beter gezegd: die was er gewoon. Kennelijk is er in de Reisinfowerled meer fout gegaan ter gelegenheid van de nieuwe dienst dan alleen de RIS van de Sprinters.  

23-12-2009 00:13:34
ruysdael
ruysdael
Ja, voorheen deed de RIS in SGM het altijd gewoon m.i.v. de nieuwe dienstregeling (nieuwe treinnummers of niet). Hoe kan het dat dat dit jaar niet zo is?

Al met al kijk ik met plezier terug op de afgelopen week, wat een grap... NS. Volgende week beginnen mijn rijlessen.
 

23-12-2009 11:34:18
mikos
mikos
De update van de RIS ivm de nieuwe DRGL is niet goed gegaan, daardoor wordt er op dit moment gewerkt aan de oplossing daarvoor.  

23-12-2009 11:39:16
keesje
keesje
We kunen beter opsommen wat wél goed is gegaan met de nieuwe dienstregeling!  

23-12-2009 11:44:40
qj7141
qj7141
Quote
broek53: En ik maar denken dat er vier jaar geleden een oplossing was gemaakt om te zorgen dat FZ-treinen niet in de reisinfo komen. Beter gezegd: die was er gewoon. Kennelijk is er in de Reisinfowerled meer fout gegaan ter gelegenheid van de nieuwe dienst dan alleen de RIS van de Sprinters.

Je moet de mogelijkheden van het nieuwe plansysteem niet overschatten...
 

24-12-2009 13:57:06
daniel81
daniel81
Quote
kniesoor: Er staat een fout in tabel 72A. Treun 31071 vertrekt op zondag in Almelo om 21.44, is om 21.57 in Daarlerveen, en vervolgens om 21.07 in Mrb. Je kunt dus ook gewoon tijdreizen met Syntus!

En ik kwam vanmorgen nog een heel leuke fout tegen. Volgens tabel 20a bedraagt de afstand Amrn - Amr niet minder dan 36 tariefeenheden %08%
 

24-12-2009 18:02:56
floriss
floriss
Quote
willy84: Daarnaast is een goede ontsluiting per OV een voorwaarde om nog veel meer woningen in bijvoorbeeld Almere te kunnen bouwen.


Offtopic: Als de overheid bedrijven eens stimuleert om een bedrijventerrein of bepaalde overheidsdiensten in Almere te vestigen, dan kan een deel van de forenzen die nu elke werkdag naar Utrecht, Amsterdam of Schiphol moeten reizen, gewoon met de fiets naar zijn werk. Weg overvolle spitstreinen en files op de A6.

Dit geldt trouwens niet alleen voor Almere en omgeving. Mensen zouden gestimuleerd moeten worden om weer dichter bij hun werk te gaan wonen of werk dichter bij huis te zoeken. Ik ben zelf dit jaar van Best naar Rosmalen verhuisd. Ik kan nu weer fietsen naar mijn werk (15 minuten) in plaats van 20 minuten met de treinen, overstaptijd in Den Bosch en nog een kwartier met de bus. Toegegeven het zal niet voor iedereen werken, maar als een klein aantal forenzen begint....
 

25-12-2009 16:15:59
Damian
Damian
Quote
floriss: Mensen zouden gestimuleerd moeten worden om weer dichter bij hun werk te gaan wonen of werk dichter bij huis te zoeken.


Wat grappig, in de jaren 80 was het precies andersom wat gestimuleerd moest worden. Waarschijnlijk is jouw opmerking net zo kortzichtig als het beleid in de jaren 80.

De politiek (en ook heel veel burgers) moeten eens stoppen met dat korte-termijn-denken. De toekomst ziet er rozekleurig uit want de bevolkingsgroei gaat stoppen en er komt zelfs een krimp. In de verre toekomst vanaf 2040 zelfs een zeer forse krimp.

Dus is de oplossing: WACHTEN.

Maar ik durf er om te wedden dat er in de toekomst prachtige wegen liggen in Nederland die in verdiepingen zijn aangelegd inclusief een zeer uitgebreid OV netwerk in de randstad. Waarschijnlijk krijgen we tegen die tijd de discussie om verstedelijk gebied terug te geven aan de natuur. Zo'n discussie gaat dan natuurlijk gevoerd worden zonder een blik in de toekomst te werpen
 

30-12-2009 22:52:10
floriss
floriss
Of mijn opmerking cq visie kortzichtig is of niet laat ik graag voor jouw rekening.

Overigens is de overheid begonnen met het stimuleren van wonen en werken of afstand in de jaren 70 en niet pas in de jaren 80. Groeisteden als Purmerend, Hoorn en Heerhugowaard moesten vanaf de jaren 70 de woningnood van met name Amsterdam oplossen. Het is dan ook niet zo verbazend dat de spitstreinen tussen Noord-Holland en Amsterdam vanaf dat moment zeer goed gevuld waren. Het werk was immers niet mee verhuisd.

Over die prachtige wegen en uitgebreide OV netwerk van je hebben we nog wel een keer als de plannen concreet worden.
Ik denk dat geld (of liever het gebrek daaraan) ook op de lange termijn er niet toe gaat bijdragen dat onze mobiliteitsproblemen worden opgelost.

Maar ik zou zeggen, probeer het eens met roze bril en dikke duim