24-05-2012 10:10:57 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Het heeft niet zoveel zin meer als je niet meer richting Ht kunt vanaf de Maliebaan. Je kun nog wel naar Ah, maar het kruisen van treinen op de aansluiting kost nogal wat capaciteit lijkt me (voordat een 700m lange trein met 40km/h voorbij is). |
24-05-2012 11:13:24 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat is al tijden geleden. Sinds de aansluiting naar ht eruit is, is dr maliebaan geen interessante route meer voor goederentreinen. Verder wordt spoor ln > bkp practisch alleen nog door museummaterieel bereden wat van of naar het achterterein van nsm moet en dat gaat al met de nodige aanwijzingen vanwege de dikke roest aldaar. En ik denk dat als je van de lijn van of naar hvs wilt er bij ProRail allemaal alarmbellen afgaan, daar komt eigenlijk nooit meer wat. Enige andere vaste bezoeker naast de pendeltrein van het nsm is de videoschouw, maar volgens mij komt die ook niet overal meer op de maliebaan. |
24-05-2012 11:40:06 | ||
---|---|---|
tjabbe73
![]() |
Herik komt ook regelmatig, laatst nog via Hilversum en doorrijdend naar Ede-Wageningen... |
24-05-2012 12:07:17 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Wordt die aansluiting naar 's Hertogenbosch niet meer herstelt? En de aansluiting richting Utrecht centraal herstelt? |
![]() |
advertentie |
24-05-2012 12:09:49 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Men neigt eerder naar het feit om het stuk Utm-Lak op te heffen, dan oude aansluitingen te herstellen. Er is bovendien ook niet veel ruimte voor, vanwege viersporigheid aldaar, met dive-unders. Maar dat heeft vrij weinig met de Heimwee-expres te maken... He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
24-05-2012 12:16:40 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Utm-Lak gaat eind dit jaar "tijdelijk" buiten dienst vanwege de werkzaamheden, in principe zou de aansluiting rg Db behouden blijven. Lak-Bkp is in theorie nog wel een interessant traject voor werktreinen vanuit Amf rg Db e.v. maar dat is door de museumpendel Ut-Utm v.v. in de praktijk alleen savonds/snachts mogelijk rg Db, andersom uiteraard geen beperkingen (en smaandags is er schouw dus kan het overdag (deels) ook niet). De longrailstreinen uit Em naar Cmb zouden dus ook via Utm kunnen maar in de praktijk heeft Prorail geen trek in een stapel aanwijzingen Aki/ahob voor een (zware) goederentrein en dus is een cargo via Utm tegenwoordig een hoge uitzondering en zelfs áls die vooraf is ingelegd via Utm dan nog gaat die in de praktijk via Ut. |
24-05-2012 12:20:48 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Op zich is de Maliebaan toch wel een kwartier per uur vrij, dus dan kun je er makkelijk wat overheen gooien lijkt me. |
24-05-2012 14:10:50 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Als dat aan zo sluiten op een BUP-pad Amf-Ut wel ja en dat doet het niet. |
24-05-2012 16:17:01 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Utm-Lak is straks echt voltooid verleden tijd ivm de komst van de tram Ut-Uithof. No way dat daar een dure tram/spoorkruising aangelegd gaat worden. |
24-05-2012 18:42:43 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Het baanlichaam daarvan is te lak al zichtbaar, en daar bij is ook t zien dat de aansluiting daarvoor in de weg ligt. Bij mijn weten zou het in november over moeten zijn daar. |
08-06-2012 23:36:17 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Quote Voltooid toekomende tijd. Want de Tram komt er voorlopig nog niet. http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/818045/kamerfractie-gl-schultz-chanteert-met-tramlijn Bij twijfel: gebruik beton. |
09-06-2012 00:53:54 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Het mag dan uitgesteld zijn, de aansluiting zal terplaatse uiteindelijk gewoon verdwijnen. Groetjes, Emiel |
10-08-2012 08:50:36 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Plan U 114 wordt vandaag overgebracht naar Utm. Amf v.10:28 Dv d.11:05 Ah a.11:45 Ah v.13:07 Utm a.13:49 |
10-08-2012 10:50:06 | ||
---|---|---|
HZwoferink
![]() |
QuoteVolgens mij was hier al een brug gereed voor de tramlijn https://maps.google.nl/maps/ms?msid=209917473916309182013.0004c6e56c485cddf5941&msa=0&ll=52.072747,5.138211&spn=0.00277,0.008181 Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
10-08-2012 14:59:27 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator ![]() |
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Spotmeldingen behoren thuis in het topic opvallende dingen. Groet, Spiketrain |
06-09-2012 19:51:16 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Voor komend weekend staat de 386 gepland, maar deze kan door schade niet worden ingezet. De vervanger is de Muizenneus (273). Dit is overigens de laatste keer dat de Heimwee Express deze route (Bnk-Db-Mrg) rijdt, want op 8 oktober 2012 wordt de verbinding tussen de Oosterspoorlijn (naar Utm) en Lunetten (Lak) opgebroken. De Heimwee Express zal vanaf dan via Amersfoort rijden. |
06-09-2012 20:07:46 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
Rijdt die dan vanaf Utm naar Amf, of gaat hij na Amf nog verder? |
06-09-2012 20:38:29 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Dat weet ik niet, dit is wat ik doorkreeg. Om het een ritje van +/- 40 minuten te houden komt een retourtje Amf het meeste in de buurt. Het is natuurlijk slechts speculeren, maar het kan natuurlijk zijn dat er niet op het station gekeerd wordt, maar bijvoorbeeld op de Bokkeduinen ofzo. Het levert in elk geval wel weer leuke (andere) foto's/-stekken op, om Sdn als voorbeeld te noemen. |
06-09-2012 21:08:58 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Op de Bokkeduinen lijkt me vreemd, omdat je dan alsnog eerst naar het station zult moeten. Wordt er trouwens nog wat aangepast in de infrastructuur bij het museum (ivm links rijden en dergelijke). Ik denk dan zelf aan het aansluiten van spoor LN op spoor LE, eindigend in een kopspoor om zo van de ene kant naar de andere kant van het museum/perron te komen. |
06-09-2012 21:20:39 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Ohja, die ligt aan de lijn naar Asd. Excuus. Het is naturlijk slechts een speculatie; ik heb geen idee hoe het in de praktijk zal gaan. Er zijn immers keermogelijkheden zat: je kan ook doorrijden naar Amfs ![]() Laatst bewerkt door AgentX op 06-09-2012 21:22 |
06-09-2012 21:22:39 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
We zullen het wel zien. Toch hoop ik het station. |
06-09-2012 21:23:15 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Ik ook![]() |
06-09-2012 21:39:41 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
In Amf lijkt me dan spoor 3a/b het meest voor de hand liggend. Maar we zullen het wel zien. Shqiperise-lopers? |
06-09-2012 22:24:09 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Utm-Amf-Hvs-Utm zou leuker zijn voor de reiziger dan hetzelfde stukje heen en weer. |
06-09-2012 22:59:33 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
De kans dat het kruis blijft is erg klein en er rijdt structureel niets, en het erg onderhouds intensief door de eenzijdige slijtage nu. Verder moet het heen en weer ook allemaal maar passen in 40 minuten, het blijft immers een onderdeel van een museum bezoek. Voor de gemiddelde bezoeker is dit een mooie tijd om even onderweg te zijn en ook ziet die op de terugweg toch weer andere dingen als op de heenweg. En inderdaad, het wordt kopmaken in amf en dat hoeft uiteraard niet aan een perronspoor te zijn. |
07-09-2012 01:21:00 | ||
---|---|---|
thijss
![]() |
Quote Aan wat voor schade moet ik dan aan denken? Laatst bewerkt door thijss op 07-09-2012 01:24 |
07-09-2012 08:34:13 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteMet dank! Ik heb het bij de bijzondere ritten gezet ![]() |
07-09-2012 08:45:30 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Dan ben je wel erg laat, hij is toen die dag overgebracht. Dus je kan hem weer uit de lijst halen. |
07-09-2012 08:47:37 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Deze rit kreeg ik vandaag ook door, exact dezelfde tijden... Lijkt me niet... Laatst bewerkt door AgentX op 07-09-2012 08:50 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-09-2012 08:51:13 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Oeps, ik lees het net pas (blijkbaar destijds gemist) en was dus nog niet helemaal wakker![]() Inmiddels verwijderd ![]() Laatst bewerkt door treinfan op 07-09-2012 08:52 |
07-09-2012 08:54:04 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Het was absoluut een rit van 10 augustus toen, het enige wat er vandaag rijdt te Utm is een Herikrail trein. |
07-09-2012 09:40:55 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Schade is een beetje vreemd woord, maar de schilder is druk bezig met een aantal herstellingen aan het plaatwerk, welke in het verleden niet goed gerepareerd zijn. |
07-09-2012 19:18:49 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Met een beetje stoelendans kun je op de heenweg aan de ene kant uit het raampje kijken en op de terugweg aan de andere kant. Hetzelfde geldt voor degene met wie je stoelendanst. Shqiperise-lopers? |
07-09-2012 19:45:27 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Als Utm-Amf-Hvs-Utm gereden gaat worden, past dat niet in 40 minuten. Maar daar moet het museum over beslissen. Wat echter niet kan is de kruising bij Blauwkapel gebruiken. ProRail wil deze namelijk saneren. Als de kruising gebruikt wordt kunnen ze hem niet saneren. Sarcastische groeten |
07-09-2012 20:32:01 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
de aansluiting bij lunetten wordt toch ook gebruikt??? Gaan ze toch weghalen. bah, echt prorail weer... ![]() |
07-09-2012 20:39:04 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
De aansluiting bij Lunetten (Lak) wordt alleen door de museumpendel soms gebruikt, en door meettreinen. Goederentreinen worden al haast nooit meer via Utm omgeleid. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
07-09-2012 20:43:41 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
En als zo het spoor is opgebroken, gebruikt niemand de aansluiting meer. En dan is ook het bestaansrecht van het kruis bij Bkp weg gevallen. Er zijn dan toch geen treinen meer mogelijk vanaf Lunetten naar Hvs. Dan kunnen de wissels bij Blauwkapel Noord en Zuid ook weg. Ruimt mooi op ![]() Dick van den Hoven |
07-09-2012 20:59:14 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote Die aansluiting gaat niet alleem weg vanwege het feit dat er nog maar één niet-reguliere gebruiker is, maar ook omdat er een doortrekking van de sneltram gepland is die anders gelijkvloers de aansluiting naar de Maliebaan moet kruisen. Groetjes, Emiel |
07-09-2012 21:03:41 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Kruising trein en tram is toch weer niet zó ingewikkeld dat dat de maatgevende factor moet zijn? Hooguit is het een mooi gelegenheidsargument om wat sporen en wissels te kunnen ruimen. |
07-09-2012 21:05:47 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Vergeet ook niet dat de sporensituatie in die omgeving sowieso al aardig in verbouwing is momenteel. Het is dus ook weer niet zo dat ze de aansluiting simpelweg kunnen laten liggen. En waarom zou je iets wat eigenlijk nooit meer gebruikt wordt op een andere plek opnieuw gaan aanleggen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
07-09-2012 21:10:52 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Ik vrees dat met name de bovenleiding van de tram de beperkende factor is: die hangt lager dan de trein-bovenleiding. En verder zullen er ook wel een aantal "personen achter een buro die nooit buiten komen" zijn die vinden dat zo'n kruising van "licht voertuigen" en "zware voertuigen" levensgevaarlijk is. Groetjes, Emiel |
07-09-2012 21:40:46 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Aan de andere kant: waarom zou je een ingewikkelde, niet standaard constructie moeten laten ontwerpen en onderhouden en voor een kruising tramtrein met afwijkende railprofielen en afwijkende bovenleidinghoogtes, terwijl er 1x per maand een treintje voor "liefhebbers" rijdt? Natuurlijk is het mogelijk. En als onderhoud van zo'n kruising gratis was was het ook echt wel gedaan. Maar zulke "aparte" dingen kosten klauwen met geld in onderhoud. Als het nog enigszins vaak gebruikt zou worden is de afweging het nog waard. Met 1x per maand een treintje -en daardoor wellicht vaker een meetritje- eroverheen is de noodzaak er gewoon niet. Bij twijfel: gebruik beton. |
07-09-2012 22:09:32 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
Ik weet niet of het waar is, maar iemand zei een keer tegen mij dat hij gehoord had dat de wissels op de maliebaan elke dag bereden moesten worden... nogmaals, ik weet niet wat ik er van moet geloven. |
07-09-2012 22:42:19 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Sporen die in de beveiliging liggen moeten overal dagelijks bereden worden om te zorgen dat roest geen storende factor wordt bij de spoorstroomlopen ten behoeve van de overwegaankondiging en de beveiliging. Dus ook de Oosterspoorweg. Daarom bestaan er ontroestingsritten, en moeten ook overloopwissels onderweg dagelijks krom worden bereden door gewone treinen. Als wissels geklemd liggen kunnen ze niet meer bediend worden en hoeft er ook niet te worden ontroest. Vandaar al die geklemde wissels in het zuiden des lands, zodat later blijkt dat ze niet gebruikt worden. En ja, dan kunnen ze ook wel weg... |
07-09-2012 22:45:11 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Alle wissels worden bij voorkeur dagelijks bereden, roestrijden![]() |
07-09-2012 22:57:43 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Ik heb toch echt het idee dat het spoor Lunetten->Blauwkapel niet of nauwelijks bereden wordt de laatste tijd |
07-09-2012 22:58:33 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Kan ook in de nacht he![]() |
07-09-2012 23:23:57 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Ik weet wel dat er zo nu en dan onder een bijsturingsnummertje een LM over Lak-Utm-Bkp gaat. Ik heb al vanalles langs zien komen: VIRM, ICM, ICE, SLT enz. En dat meestal op maandagavond, de dag dat het NSM gesloten is. |
07-09-2012 23:33:14 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Jammer dat het nu echt is dat de malibaan eruit gaat (deze weekend) tussen Lunetten aansluiting het Utrecht Malibaan (zie http://www.facebook.com/OpdeRails/posts/277118969055411) Maar het is niet anders. Ik ga wel even kijken of ik deze weekend nog snel een paar foto's kan maken van de laatste heimwee express rit naar Maarn Goederen. Laatst bewerkt door seinhuis op 07-09-2012 23:35 |
08-09-2012 03:00:02 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote Op de overige dagen rijdt de de eerste slag Ut-Utm op de terugweg via Db onder de nummers 28302 en 28303. Dat zal na de buitendienststelling uiteraard over zijn. Groetjes, Emiel |
08-09-2012 06:49:37 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteDat is argument 1 om de aansluiting (Lak) weg te halen. Het viel domweg niet meer in te plannen in de hele kluwen van dive-unders, die momenteel in aanbouw is. Dat had zeer hoge kosten veroorzaakt. Argument 2 is dan de kruising met de tramlijn. Dick van den Hoven |
08-09-2012 08:54:52 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Waarbij argument 0 is (het allereerste dus) dat er geen groot nut bij of ernstige behoefte meer is aan de Oosterspoorweg. De Betuweroute heeft de goederentreinen van Utrecht - Arnhem verdreven, de spoorverdubbeling van Asd -Ut maakt dat er vanuit Amsterdam geen echte aanleiding meer is om over de stampvolle Gooilijn en Hvs-Ut te rijden. In die omstandigheden is het uitgesloten dat er hoge kosten voor een ingewikkelde aansluiting/kruising bij Lunetten gamaakt gaan worden. Laatst bewerkt door broek53 op 08-09-2012 08:55 |
08-09-2012 10:15:12 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En uiteindelijk, met alles wat nog moet gaan veranderen aan mogelijkheden in het toekomstige kopstation Utm, is het museum daar prima tevreden mee. Dat iets verdwijnt is natuurlijk altijd jammer, maar je moet er ook de voordelen dan van inzien. |
08-09-2012 10:28:58 | ||
---|---|---|
Harold27
![]() |
Kan ik het zo begrijpen dat er de meest simpele infra overblijft om Utm vanaf de Blauwkapel-zijde te bereiken? Dat houdt in elk geval dan in het opruimen van het kruis bij Blauwkapel en verwijdering van de wissels ten noorden en ten zuiden van de kruising. Betekent het ook enkelspoor tussen Utm en Blauwkapel, met dus vereenvoudiging van de aansluiting op de lijn naar Amf? Voor het Spoorwegmuseum blijft er in elk geval een goed te gebruiken aansluiting op het landelijk net, dat is in sommige buitenlanden wel wat moeilijker. |
![]() |
advertentie |
08-09-2012 10:30:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Voor zover ik weet, klopt dat op het moment aardig wat je zegt. |
08-09-2012 12:32:56 | ||
---|---|---|
thijss
![]() |
Kan het NSM dan nog wel op spoor 410 komen? Laatst bewerkt door thijss op 08-09-2012 12:33 |
08-09-2012 17:30:29 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat kan, maar het zal geen perron voor vertrekkende treinen meer worden uiteraard.Quote Buiten dat trouwens, dat soort routes moeten ook nog passen samen met de pendeltrein, en dat is best een puzzel. Laatst bewerkt door thom op 08-09-2012 17:36 |
08-09-2012 21:49:32 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
^%*^$^%(&^&*%^*$%#%&^( Je mist er inderdaad een wissel %03% Tot zover het "goede" idee ![]() Maar als ik het dus goed begrijp gaat de HWE in het andere half uur van de pendel rijden? |
08-09-2012 22:18:10 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
Vanmiddag in Db hoorde ik van een meneer dat de HWE in het vervolg naar het station Amf zal rijden, dus niet alleen maar tot de Vlasakkers. |
08-09-2012 22:28:16 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Bij de Vlasakkers keren is onmogelijk, hij gaat gewoon naar amersfoort. |
08-09-2012 23:15:40 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Kan zijn dat ik iets gemist heb hoor, maarreh.. waarom kan er niet meer gekeerd worden bij Blauwkapel Oost? Of gaat het hier om treinen met locs die moeten omlopen? |
08-09-2012 23:28:44 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
De reizigers in de HWE willen natuurlijk ook wel een stukje rijden. Aan de andere kant werd in Maarn Goederen gekeerd, maar dat had natuurlijk ook in Driebergen-Zeist gekund. Shqiperise-lopers? |
09-09-2012 00:18:38 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Keren kan in het geval van de museumpendel wel. De Heimwee Express is voor een ritje van ongeveer 40 minuten. De bezoekers willen wel graag iets zien natuurlijk! |
09-09-2012 10:09:58 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Mwah, de vrijwilligers willen graag alle "oeh's, ah's, mooi he en geweldig" in ontvangst nemen. Daar is het ritje naar Blauwkapel Oost net te kort voor. ![]() Verder schijnt het niet goed voor het materieel te zijn om kleine stukjes te rijden. Werkt slijtage verhogend. Kortom 3 redenen om vooral door te rijden naar Amf. |
09-09-2012 16:53:16 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Hoe moet ik me het trouwens voorstellen na het opbreken van Bkp? Van http://www.spoornieuws.nl/temp/maliebaan1.jpg naar http://www.spoornieuws.nl/temp/maliebaan2.jpg of zo? Of wordt het stuk Bkpo-Utm ook enkelsporig? |
09-09-2012 18:22:18 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Vanaf Utm kun je nieteens op de vlasakkers komen, dus hoe je daar bij komt... Verder is hier ookal gezegd dat de heimwee naar amersfoort gaat in de toekomst. @ Sjoerd We hadden het over de heimwee, niet over de pendeltrein, die blijft gewoon in bkp keren... En de bedoeling is dat de bezoekers van het museum ook een beetje kunnen genieten van de reisduur natuurlijk ![]() |
10-09-2012 16:24:50 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
Er waren een paar mensen die zich afvroegen of de vlasakkers niet kon. en dat is dus nu duidelijk. |
10-09-2012 18:57:07 | ||
---|---|---|
zoek34
![]() |
Zou het niet mogelijk zijn om de Heimwee Express door te laten rijden naar Avat? Naar mijn weten rijd de Heimwee Express alleen in het weekend en in het weekend rijd de 5800 maar tot Amf ipv Avat |
10-09-2012 19:43:27 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik snap jullie niet meer hoor, het is alláng duidelijk dat de HWE voortaan naar Amersfoort gaat, niet naar de Vlasakkers, niet naar Vathorst en niet naar Hilversum of andere exotische bestemmingen maar gewoon naar Amersfoort... Niks meer, niks minder, niet verder, niet korter. En dat is allang bedacht en uitgewerkt en ligt al in het systeem geplanned... Quote Dat wordt enkelsporig. Nu eerst wordt de Ln'se zijde opgebroken, en pas later wordt de Bpk'se zijde van Utm aangepast. Er komt dus een tussentijdse periode dat niet alles in het NSM bereikbaar is. Laatst bewerkt door thom op 10-09-2012 19:47 |
10-09-2012 20:37:13 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
De nieuwe situatie biedt misschien ook wat nieuwe bouwmogelijkheden voor het NSM op de verder beperkte ruimte die ze hebben. Globaal vanaf het huidige perron richting Lunetten bijvoorbeeld. De pendeltrein/HWE zou op een kopspoor (huidig linker perronspoor+stootjuk) binnen kunnen komen en daarmee vervalt de overweg die het museum daar deelt. Het rechter perronspoor zou je ook als kopspoor kunnen uitvoeren als het spoor onder de kap aan de Bkp aangesloten wordt op het hoofdspoor. Daarmee zouden beide overwegen vervallen die het museum nu in 2-en deelt. Achter de nieuwe kopsporen heb je een aardig ruimte dan vrij tot aan de volgende overweg voor mogelijke bouw/buitenterrein! |
10-09-2012 21:24:04 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En dan is 410 gelijk onbereikbaar... Dus die ruimte verlies je dan weer... Maar er gaat idd het eea veranderen, alleen is nog in ontwikkeling hoe en wat. Vandaag dat er ook een tijdelijke situatie komt als de Ln'se zijde afgekapt wordt. |
10-09-2012 21:32:23 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Heb recent iets voorbij zien komen waarbij de sporen tussen Utm en Lak uiteraard verdwijnen, maar de overweg Zonstraat in ieder geval wel blijft bestaan. Achter deze overweg komt er een verbinding tussen de sporen LE en LN en vervolgens een uithaalspoortje. Maar ik weet niet of die plannen inmiddels zijn veranderd. |
28-09-2012 22:13:57 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
In oktober zal in plaats van de 1200 met rijtuigen en de 1300 de plan U 114 de heimwee express rijden (is van de zomer ook al geweest), voor het eerst naar Amersfoort. Ook zijn nu de vertrektijden en vertrekspoor vanuit het NSM aangepast. Weet men ook al op welk spoor de HWE in Amersfoort zal aankomen? Misschien komt er wel een mooie fotogelegenheid met de plan U's die al in Amersfoort staan van stichting DE-3 en stichting historisch Dieselmaterieel. |
28-09-2012 22:35:41 | ||
---|---|---|
thieskes
![]() |
Quote Misschien komen morgen de aliens met hun UFO alle sporen bij Amersfoort verwijderen. Misschien gaat de NS over 10 jaar weer locomotieven serie 1200 bestellen. Misschien wordt over 8 jaar het reizen per trein verboden vanwege een aantal veiligheidsincidenten. Misschien is deze speculatie wel correct. Misschien willen mensen feiten lezen en geen gedachtenspinsels. Misschien ......*zelf iets invullen*.... http://www.flickr.com/photos/thieske_1987 |
28-09-2012 23:00:54 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
De site van het spoorwegmuseum meldt een vertrek om .37 Dat zou neerkomen op .41 op spoor BJ te Blo (kan niet vanwege de 5500 ri. Brn die er dan langs komt). Dat zal dan .43 worden. Vervolgens moet er een stukje linkerspoor gereden worden via BL en dan via 1003a/b het rechterspoor naar Bhv op. Om .44 komt daar echter ook de 5500 naar Ut voorbij, dus daar zal op gewacht moeten worden. Hij zou dan dus om .46 ongeveer uit Blo kunnen vertrekken. Om .02 zal hij in Amersfoort moeten zijn om de achteropkomende 1700 niet te hinderen. Het ritje zou drie kwartier moeten duren, dus om .22 weer terug te Utm. Dat wil niet met de kering in Amersfoort, maar .26 kan wel. In dat geval krijg je dus iets als: Utm v 12.37 Blo a 12.43 Blo v 12.46 Bloa - 12.47 Bhv - 12.49 Dld - 12.53 Amf a 13.00 Amf v 13.07 Dld - 13.14 Bhv - 13.18 Bloa - 13.20 Blo - 13.21 Utm a 13.26 |
29-09-2012 01:41:12 | ||
---|---|---|
zoek34
![]() |
Ik heb zelf een beetje alles zitten na te rekenen. Ik heb alleen in mijn geval gebruik gemaakt van vertrekspoor LN op Utm. Dan krijg je het volgende met de dienstregeling Heenweg: Utm 12:37 13:37 14:37 Blz 12:39 13:39 14:39 Blo 12:43 13:43 14:43 Bloa 12:44 13:44 14:44 Bhv 12:47 13:47 14:47 Dld 12:50 13:50 14:50 Sdn 12:52 13:52 14:52 Amfva 12:54 13:54 14:54 Bkda 12:55 13:55 14:55 Amf 12:56 13:56 14:56 Terugweg: Amf 13:06 14:06 15:06 Bkda 13:07 14:07 15:07 Amfva 13:09 14:09 15:09 Sdn 13:11 14:11 15:11 Dld 13:13 14:13 15:13 Bhv 13:15 14:15 15:15 Bloa 13:17 14:17 15:17 Blo 13:18 14:18 15:18 Blz 13:20 14:20 15:20 Utm 13:22 14:22 15:22 Als het goed is geen conflict met bovenstaande |
29-09-2012 08:37:54 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
De heimwee zal van het zelfde spoor gebruik maken als het spoor van de pendeltrein. Het linker spoor naar bkp dus, dat is dan ook het enige spoor wat in beide richtingen te berijden is. Het rechter spoor is alleen ri Bkp te rijden, en sinds de Ln'se zijde dicht is, kun je dus simpelweg nu niet meer op dat spoor komen. Dat betekend dan ook dat momenteel het achterterrein van het nsm onbereikbaar is tot dat er spoorombouw plaats zal gaan vinden tzt. |
29-09-2012 10:03:36 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Ik neem aan dat dat in geval dat er echt iets heen moet er 's nachts wel verkeerd spoor naar toe gereden kan worden (evt. met mensen die de overwegen beveiligen)? |
29-09-2012 10:26:24 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
QuoteIs dat ook de reden dat de 1200 geen Heimwee expres rijdt? Die staat nu zeker met enkele rijtuigen nu in het museum? Laatst bewerkt door sik214 op 29-09-2012 10:26 |
29-09-2012 13:51:06 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Als ik je vraag goed begrijp dan staat hier je antwoord ![]() Laatst bewerkt door phantom op 29-09-2012 13:53 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
29-09-2012 14:40:50 | ||
---|---|---|
thieskes
![]() |
blijkbaar heb je de vraag dan niet begrepen, de vraag is of de combinatie 1200+rijtuigen+1300 niet de heimwee kunnen rijden omdat het achterterrein van het spoorwegmuseum onbereikbaar is. Laatst bewerkt door thieskes op 29-09-2012 14:43 http://www.flickr.com/photos/thieske_1987 |
29-09-2012 15:21:44 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
LQuote Nope, een lastgeving vs kan niet afgegeven worden op de maliebaan. Zoals gezegd is het achterterrein tijdelijk onbereikbaar. Niet perse de reden van de materieel wisseling overigens. |
29-09-2012 16:04:02 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Waarom kan geen VS worden afgeven op het Maliespoor? Laatst bewerkt door AgentX op 29-09-2012 16:04 |
29-09-2012 16:49:11 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Omdat Prorail zichzelf dat verboden heeft. |
29-09-2012 16:53:24 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Daarom zei ik ook: 's nachts (weinig verkeer) met bewaking van overwegen (zodat het weinige verkeer daarvoor stopt), en dan kan er toch weinig gebeuren... Maar schijnbaar vindt ProRail dat nog steeds veel te gevaarlijk (waarom trouwens niet alle treinen verbieden te rijden, dat is nog veel veiliger!) %03% |
29-09-2012 17:23:12 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote Eigenlijk is het heel eenvoudig: er zijn nooit lastgevingen voor geweest. Die VS-borden zijn alleen maar geplaatst om het VS-rijden op de Maliebaan onmogelijk te maken. Dit in verband met de veel te lange sluittijden van de overwegen in de stad. Groetjes, Emiel |
29-09-2012 17:44:25 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Dan nog, waarom zou het verboden worden? Hoe kunnen die sluittijden van de overwegen op het "normale" spoor dan verschillen van de sluittijden bij VS rijden? |
29-09-2012 17:55:44 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Ook dat is eenvoudig. In geval van VS-rijden moeten alle overwegen aangereden worden (dus gestopt), omdat er geen aankondigingssecties zijn in die rijrichting. Een aantal overwegen liggen redelijk kort op elkaar. Met een lange goederentrein is het dan geen feest voor de stad, omdat je stoppende bij de volgende overweg om die aan te rijden, de vorige nog bezet. Daar wilde de gemeente Utrecht defenitief van verlost worden en dat is opgelost met VS-borden en "geen kastje met lastgevingen". Die VS-borden staan er al meer dan 10 jaar. Wanneer ze er gekomen zijn weet ik niet. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 29-09-2012 17:57 |
29-09-2012 18:05:09 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Aah, zit dat zo. Dat is inderdaad een lastig verhaal. Ik snap 'm![]() |
29-09-2012 18:07:37 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Soms zijn dingen nu eenmaal zo en is het niet anders. Maar je kunt er verder een probleem van maken, maar vanuit het NSM is dat het helemaal niet en met het materieel is daar rekening mee gehouden en hoeft er dus ook niets in of uit in deze periode. Laatst bewerkt door thom op 29-09-2012 18:08 |
29-09-2012 18:13:21 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Even een misverstand opruimen. VS-borden zijn niet bedoeld om te voorkomen dat er 'verkeerd spoor' gereden wordt, maar om aan te gaven dat er verkeerd spoor gereden moet worden. De borden zijn (landelijk) geplaatst na een ongeval tussen Nijmegen en Wijchen, waar een trein op het linkerspoor belandde (door een seinfout overigens) en de machinist niet wist dat hij feitelijk verkeerd spoor reed. Een VS-bord geeft aan dat je niet verder mag als je niet in het bezit bent van een lastgeving Verkeerd Spoor. Zo'n lastgeving (als "aanwijzing' zullen ze wel niet meer bestaan) is een beeldinstructie die aangeeft wat de machinist onderweg moet doen; bijvoorbeeld overwegen dichtrijden etcetera. Het uitreiken en laten tekenen van zo'n beeldinstructie is organisatorisch een tikkie te ingewikkeld en VS-rijden komt in den lande vrijwel niet meer voor; daarom doet RVL dat niet meer. En daarmee lijkt het net alsof de VS-borden betekenen dat je een spoor niet op mag, maar reglement-technisch is dat dus niet zo. Mocht men de komende tijd op het achterterrein van het NSM moeten zijn, dan kan zoiets nog wel door het spoor formeel buiten dienst te stellen). Op buiten dienst gesteld spoor mag immers alles. |
29-09-2012 18:14:08 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteWat is "deze periode" dan? |
29-09-2012 18:17:35 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik heb er geen exacte data van, maar het gaat om de periode dat de maliebaan aan de bkp'se zijde aangepast zal worden om van die kant het NSM weer normaal bereikbaar te maken. |
29-09-2012 18:19:30 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat bedoel ik. Daar is mij geen enkel plan van bekend, dus duurt dat nog jaren als je niet uitkijkt. |
29-09-2012 19:04:04 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote In de regelgeving komt de aanwijzing VS nog steeds voor: Aanwijzing Verkeerd Spoor geeft opdracht en instructie om verkeerd spoor te rijden. Deze aanwijzing moet u ingevuld in uw bezit hebben om verkeerd spoor te mogen rijden. Aldus het naslagwerk van het Handboek Machinist NSR. Ook in het seinenboek staat he VS-bord nog altijd. En zolang er geen aanwijzingen worden verstrekt, is het feitelijk onmogelijk om een VS-bord legaal voorbij te rijden. En dat is nou precies wat men op de Maliebaan wilde bereiken. Dit even los van mijn voorstelling van zaken, want historisch gezien weet ik er net te weinig van af. Groetjes, Emiel |
29-09-2012 20:06:13 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Mijn boodschap: dat wilde men op de Maliebaan niet specifiek bereiken. Het is een gewone seingeving die op alle baanvakken zonder linkerspoorbeveiliging is geplaatst. Als ProRail vervolgens weigert aanwijzingen af te geven, moet het bedrijf dat helemaal zelf weten - maar het is een keuze. |
30-09-2012 10:37:07 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En dan nog maar even een wijdverbreid misverstand opruimen. Het is niet zo dat op een baanvak waarop verkeerd spoor gereden moet worden, alle overwegen moeten worden aangereden. Met aanrijden wordt bedoeld dat de aankondigingssectie van de overweg met zeer beperkte snelheid wordt bereikt. Deze eindigt in de juiste rijrichting juist achter de overweg, waardoor een trein die verkeerd spoor rijdt, deze pas juist voor de overweg bezet, als gevolg waarvan de overweg erg laat wordt geactiveerd. Of de overweg moet worden aangereden, hangt er van af of deze ook aan de andere zijde een aankondigingssectie heeft. Dit kwam en komt toch op een aantal plaatsen voor. In de lijst van overwegbeveiligingen is dit weergegeven, en ook of de overweg een middensectie heeft. De middensectie wordt, om het kort te zeggen, al naar gelang de rijrichting via relais toegewezen aan een van de beide secties voor de overweg. Hierdoor zal de overweg niet open gaan voor ook de middensectie is verlaten. Op Roosendaal - Breda, met beveiligd linkerspoorrijden, hebben de meeste overwegen geen middensectie waardoor deze al opent als de trein de overweg nog berijdt. Omdat dit weinig voorkomt, is dit geen bezwaar. Op een VS-lastgeving staat bij elke overweg die moet worden aangereden STOP en er staat DOOR als deze ook voor VS rijden een aankondiging heeft. Ik heb er enkele tientallen uit de jaren 70 en erna, waarop dit voorkomt. De lastgevingen werden uitgereikt door de Post op het station van vertrek, maar dat is inmiddels erg lastig geworden. Op vele lastgevingen staat dat de mcn met normale snelheid kan rijden, dwz de baanvaksnelheid, met inachtneming van de overwegen die aangereden moeten worden. Op het westelijk spoor Blauwkapel - Lunetten is enkelspoor beveiliging aanwezig; alle overwegen hebben dan ook twee aankondigingssecties. Op het oostelijk spoor hebben alle overwegen slechts aankondigingen voor rechts rijden. Op de baanvakken Olst - Zwolle is er één overweg met dubbele secties, op Roosendaal - Essen en Oldenzaal - Bentheim hebben alle overwegen ook linkerspooraankondigingen. Buiten is dat te zien aan de welbekende ronde borden met daarop de km van de overweg. Bij overwegen die moeten worden aangereden werd wel een geel driehoekig bordje zonder opschrift met een km onderbordje geplaatst. Deze zijn voor zover ik weet niet meer aanwezig. Laatst bewerkt door sjoerd op 30-09-2012 11:52 |
07-11-2012 08:37:31 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Helaas zal de Heimwee van dit weekeind niet doorgaan. Ook de bij bijzondere dienstregelingen aangekondigde overbrenging zal niet doorgaan. Laatst bewerkt door thom op 07-11-2012 08:39 |
07-11-2012 09:50:09 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteIn de jaren 70 lagen voor Zp-Dv en Zl-Ost de lastgevingen in de telefoonkast bij het sein dat toegang gaf tot het verkeerde spoor. Daar moest de mcn bellen en op instructies van de trdl een lastgeving pakken en ook na toestemming van de trdl gaan rijden. De lastgevingen verkeerd spoor werden niet op het station uitgereikt. Dit week dus af van andere lastgevingen. Dick van den Hoven |
07-11-2012 09:52:29 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteDie dienstregeling fietste dwars door de rampoefening heen, zag ik net. Dus idd dat gaat het niet worden. Dick van den Hoven |