Heimwee-expres algemeen
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten
12-10-2013 01:30:38
ricohallo
ricohallo
Als het zo makkelijk was hadden ze het vast wel gedaan... Maar ik ben geen expert op dit gebied dus mogelijke verdere antwoorden met mogelijk reden(en) waarom dit niet kan laat ik maar aan anderen over.  

12-10-2013 11:11:44
Maxtrein
Maxtrein
Ik heb er ook geen verstand van, als ik het zie dat ie rijd, dan ga ik er gewoon naar toe  

12-10-2013 16:55:23
martijnham
martijnham
Denk dat het niet alleen aan een lokomotief ligt. Zag vandaag dat de plan K schade heeft aan een zijde. Ziet er uit als een gevalletje rangeerschade: http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2013_2257_zpseea65dd6.jpg  

12-10-2013 17:44:08
ricohallo
ricohallo
Maar dan kun je toch ook met 2 rijtuigen tussen de locs rijden?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-10-2013 18:47:57
elizabeth
elizabeth
Quote
martijnham (za 12 okt 2013 16:55:23 https://somda.nl/forum/6065/p470608/): Denk dat het niet alleen aan een lokomotief ligt. Zag vandaag dat de plan K schade heeft aan een zijde. Ziet er uit als een gevalletje rangeerschade: http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2013_2257_zpseea65dd6.jpg


Dat ziet er niet fraai uit.


jaapfan.
 

12-10-2013 20:20:54
aarclay
aarclay
Schade valt wel mee zo te zien, maar het blijft ook vooral zonde voor nostalgisch materieel (en dat daar buiten natuurlijk)

Zou deze in Hlmwpl gerepareerd gaan worden?

Laatst bewerkt door aarclay op 12-10-2013 20:21


Choo choo.....
 

12-10-2013 22:46:49
sik214
sik214
En er zal dus nog een museumstuk schade hebben.  

15-10-2013 19:47:32
Maxtrein
Maxtrein
Weetje wat me nu pas op komt, het gaat niet over dit onderwerp, maar komt de DDAR, DDM1/MDDM ook in het spoorwegmuseum?  

15-10-2013 19:51:48
thom
thom
DDM-1 was feitelijk al overgedragen, een ABv en BVk, echter zijn deze toen op het laatste moment terug de dienst in gegaan bij NS en het is nu even afwachten hoe dat loopt maar dat beleid zal niet direct veranderen.

DDAR zal dus niet in het museumbestand opgenomen worden, daar is DDM-1 al voor gekozen.
 

16-10-2013 01:13:34
aarclay
aarclay
Is het niet zo dat die bakken met toestemming van het NSM weer aan NS zijn uitgeleend, en dat ze weer elk moment weer terug kunnen gaan naar NSM?

Laatst bewerkt door aarclay op 16-10-2013 01:13


Choo choo.....
 

16-10-2013 19:03:50
thom
thom
Laten we voorop stellen dat het NSM en NSR een vriendschappelijke relatie hebben en dus zal een rijtuig niet ineens terug "geëist" worden van NSR.  

20-10-2013 21:32:43
timtrein
timtrein
En of er ooit een mDDM naar het Spoorwegmuseum komt zien we over een jaar of 15 wel, het is an sich wel iets bijzonders. Tegen die tijd is er vast ook wel een stichting die een VIRMm-viertje en zesje wil bewaren...  

24-10-2013 21:45:11
Maxtrein
Maxtrein
Back to the topic?
9 & 10 november
Blauwe Engel (DE1 41)

Dit dieselelektrisch motorrijtuig kwam in 1954 op de rails. De trein werd gebouwd door de Rotterdamse fabrikant Allan. Vanwege de mooie blauwe kleur, het oude NS/Allan logo (met vleugel) op de kop en de gelijknamige film van Marlene Dietrich kreeg deze trein al snel de bijnaam ‘Blauwe Engel’. De trein deed voornamelijk dienst in Overijssel, Gelderland en op de inmiddels gesloten Miljoenenlijn in Zuid-Limburg. Vanaf 1960 werden deze dieseltreinen rood geschilderd. In 1985 reed de NS 41, zoals de Blauwe Engel officieel heet, zijn laatste rit. In 1995 is de Blauwe Engel weer helemaal opgeknapt en in zijn oorspronkelijke blauwe kleur teruggebracht.

De Blauwe Engel heeft een maximumsnelheid van 100 km per uur en heeft 8 zitplaatsen 1ste en 65 zitplaatsen 2de klasse.

BRON: Spoorwegmuseum.nl

Laatst bewerkt door Maxtrein op 24-10-2013 21:48
 

24-10-2013 22:31:40
thom
thom
Met het kleine detail dat de DE1 2e en 3e klasse aan boord heeft, dat is nog steeds een lastig gegeven...

En dat Marlene Dietrich verhaal, tsja... %03%

Laatst bewerkt door thom op 24-10-2013 22:32
 

27-10-2013 07:13:03
KvdLee
KvdLee
In hoeverre mag de 41 al weer rijden eigenlijk?

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-10-2013 22:33, reden: Bericht van Maxtrein is verwijderd.


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

27-10-2013 08:11:59
279
279
Quote
thom (do 24 okt 2013 22:31:40 https://somda.nl/forum/6065/p472718/): Met het kleine detail dat de DE1 2e en 3e klasse aan boord heeft, dat is nog steeds een lastig gegeven...

En dat Marlene Dietrich verhaal, tsja... %03%


voor de kijkers die later zijn ingeschakeld:
- wat is het lastige gegeven?
- het Marlene Dietrich verhaal, tsja ?

Laatst bewerkt door 279 op 27-10-2013 08:12
 

27-10-2013 09:57:09
rjz222
rjz222
Het lastige gegeven: het spoorwegmuseum heeft het over eerste en tweede klasse, maar dit treinstel heeft geen eerste en tweede klas, maar tweede en derde klasse.


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

27-10-2013 10:24:47
thom
thom
Het lastige ggeven blijft dat het museum het een beetje moeilijk blijft vinden om alle klasse aanduidingen goed te hebben, dat gaat geregeld mis...

Dar Marlene Dietrich verhaal kom ik ook eigenlijk alleen bij het museum tegen en eigenlijk niet ergens anders, dus of dat nu echt op waarheid berust vraag ik me een beetje af.

@KvdLee,

Momenteel nog niet, maar er wordt druk aan gewerkt om hem voor de heimwee inzetbaar te hebben.
 

28-10-2013 22:39:17
spiketrain
Moderator
spiketrain
Enkele zinloze berichten zijn verwijderd.


Groet, Spiketrain
 

29-10-2013 15:19:54
thom
thom
Inmiddels bekend dat het toch niet gaat lukken om de 41 op tijd af te hebben om hem in te zetten, er wordt nog gekeken naar een alternatieve inzet.  

29-10-2013 15:47:52
AgentX
AgentX
Jammer. Hoe is het met de combinatie 1202, 1312 + rijtuigen? Zou die deze keer wel ingezet kunnen worden, of spelen de problemen van vorige maand nog steeds?  

30-10-2013 10:35:32
KvdLee
KvdLee
Een rijtuig (Plan N?) had rangeerschade toch? Dan houd je nog twee rijtuigen over meen ik (Plan D en Plan K?) en daar kun je iig genoeg mensen in kwijt. Maar wat was de vorige keer nou het probleem bij het inzetten van die stam? De schade of iets aan de tractie?


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

30-10-2013 10:52:18
gvttreinen
gvttreinen
Alle plan N`s zijn gesloopt, het was de plan K en de schade loopt over de deur, mss niet te openen ofzo.
Maar goed, de combi mat`54 + Pec + mat`46 kan toch ook?
 

30-10-2013 11:20:52
thom
thom
Quote
KvdLee (wo 30 okt 2013 10:35:32 https://somda.nl/forum/6065/p473642/): Een rijtuig (Plan N?) had rangeerschade toch? Dan houd je nog twee rijtuigen over meen ik (Plan D en Plan K?) en daar kun je iig genoeg mensen in kwijt. Maar wat was de vorige keer nou het probleem bij het inzetten van die stam? De schade of iets aan de tractie?

Misschien moet je je toch even verdiepen in de rijtuigen voor je er een uitspraak over doet

De K heeft schade en over blijven dus de E, D en W en er wordt gekeken of het mogelijk is die in te zetten.
 

30-10-2013 11:24:57
KvdLee
KvdLee
Haha sorry, na een bakkie koffie en je uitleg begint er weer wat te dagen, maakte al meer foutjes vanmorgen. Compleet duidelijk nu, had Plan E en W over het hoofd gezien  

01-11-2013 17:44:44
Maxtrein
Maxtrein
Trein in speciale combinatie

Op 9 en 10 november rijden de locomotieven 1202 en 1312 met rijtuigen Plan D - E en W.

De eerder aangekondigde Blauwe Engel (DEI 41) is niet op tijd klaar om ingezet te worden. Deze zal in februari rijden.

Staat op spoorwegmuseum.
 

02-11-2013 00:14:42
thom
thom
Daar gingen de berichten boven je ookal over hè  

02-11-2013 00:25:43
ricohallo
ricohallo
Maar niet dat het Spoorwegmuseum besloten had om met die combinatie te gaan rijden.  

09-11-2013 17:58:44
Maxtrein
Maxtrein
Was leuk, was met statief, zag nog 2 andere spotters. 2 toeters  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-11-2013 19:38:23
ricohallo
ricohallo
Waar? Utm, Bhv, Dld?  

09-11-2013 20:46:16
Maxtrein
Maxtrein
Utm

Laatst bewerkt door SleutelMan op 10-11-2013 11:10, reden: quoten hoef niet bij het laatste bericht
 

09-11-2013 21:28:45
ricohallo
ricohallo
Ik was de andere spotter met statief die het vertrek van de HWE van 14:26 filmde.  

09-11-2013 21:43:04
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Zullen we dat bespreken in "Welke Somda gebruiker heb je al gespot?"?  

02-12-2013 18:43:51
KvdLee
KvdLee
Volgens de site van het NSM rijdt komend weekend Mat'54 386 ipv de Mat'46 273 ivm een kapotte verwarming bij de 273. Bron: http://www.spoorwegmuseum.nl/het_museum/heimwee_express.html


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

03-12-2013 06:53:42
Pim530
Pim530
Ach, zo koud is het nou ook weer niet  

03-12-2013 13:09:50
thom
thom
Nou, denk dat je het vies tegen zal vallen in een trein die al een tijdje buiten gestaan heeft, t'is allemaal staal natuurlijk en tocht nog lekker  

03-12-2013 13:40:34
KvdLee
KvdLee
En met de net aangelegde ijsbaan binnen kan 'ie daar ook niet opwarmen van tevoren


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

03-12-2013 13:47:23
timtrein
timtrein
Tocht en vocht, niet fijn, wat dat betreft trouwens jammer dat het materieel niet permanent binnen kan staan ergens (HTMU-loods zou fraai zin, maarja...)  

12-01-2014 18:57:47
elizabeth
elizabeth
Wie o wie kan vertellen waarom op 11 en 12 jan de laatste heimwee van de dag een uur later vertrok van Utm. Het personeel zowel in de trein als het SpM hadden als verklaring gekregen dat er werkzaamheden in Amf waren. Maar waarom midden op de dag en dan alleen dit weekend. Want volgende maand zou alles weer gewoon zijn, dus drie ritten achter elkaar aan.
Bij voorbaat dank.


jaapfan.
 

12-01-2014 20:33:19
simon8648
simon8648
Ik weet ook niet waarom hij een uur later reed, want in Amf war niks aan de hand.


Mvg Simon8648
 

12-01-2014 23:22:37
thom
thom
Het staat mij bij dat het een goederenpad (Al dan niet benut) was wat zou conflicteren en volgens mij was het niet alleen voor dit weekeind.

Ik zal het nogeens navragen hoe het nou zat.
 

12-01-2014 23:22:49
train85
train85
Ik heb ook geen werkzaamheden gevonden tussen Utm-Amf v.v.
Het enige voor zaterdag is dat de 48640 spoor 3 bezet hield rond de tijd van de 3e rit en de Heimwee Express toen niet kon uitwijken naar een ander spoor. De zondag hadden gewoon na elkaar gekund in dat uur patroon. Misschien voor de gemakkelijkheid ook de zondag, maar die tijd aangehouden. We gaan het zien of dit ook in Februari wordt toegepast.
 

13-01-2014 11:42:16
elizabeth
elizabeth
Ik zal het volgende maand zien.


jaapfan.
 

13-01-2014 12:08:44
treinjoop
treinjoop
Kan de Heimwee Express niet beter weer de route over de Oosterspoorweg (Utrecht Maliebaan - Hilversum) gaan rijden? De lijn naar Amersfoort is namelijk drukker dan die naar Hilversum. Tussen Blauwkapel en Amersfoort moet DRGL van de Heimwee Express rekening houden met de 500/12500, 1700/11700, 5500 en 5600. Terwijl tussen Blauwkapel en Hilversum alleen de 4900 (uurdienst op zondag) en 5700 rijden. Ook omdat het Maliebaanstation onderdeel is van de Oosterspoorweg lijkt mij die route logischer. Zit hier misschien een DRGL of infrastructuur gebaseerde reden achter?  

13-01-2014 12:13:27
sfj
sfj
Dan moet je met de huidige infra vanaf Blauwkapel linkerspoor rijden tot Hilversum.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-01-2014 20:29:28
thom
thom
Quote
treinjoop (ma 13 jan 2014 12:08:44 https://somda.nl/forum/6065/p482535/): Kan de Heimwee Express niet beter weer de route over de Oosterspoorweg (Utrecht Maliebaan - Hilversum) gaan rijden? De lijn naar Amersfoort is namelijk drukker dan die naar Hilversum. Tussen Blauwkapel en Amersfoort moet DRGL van de Heimwee Express rekening houden met de 500/12500, 1700/11700, 5500 en 5600. Terwijl tussen Blauwkapel en Hilversum alleen de 4900 (uurdienst op zondag) en 5700 rijden. Ook omdat het Maliebaanstation onderdeel is van de Oosterspoorweg lijkt mij die route logischer. Zit hier misschien een DRGL of infrastructuur gebaseerde reden achter?

Dan vergeet je juist de belangrijkste trein waar de Heimwee rekening mee moet houden, de pendeltrein naar NSM
De Heimwee kan niet onderweg zijn naar het museum terwijl de pendeltrein daar is, want anders kan de pendeltrein niet meer kopmaken op Bkp omdat de Heimwee het keerspoor dan bezet houdt.

Zoals gezegd kun je alleen nog LSP naar Hvs, en buitendat zit je ook nog met een overweg bij Bkp die feitelijk nooit bereden wordt en alleen met roestrij regime te berijden is.

Eerder heeft de Heimwee natuurlijk al naar Hvs gereden en dat is toen veranderd naar Amf omdat dat simpelweg niet meer kon, en toen was de infra nog nieteens aangepast op Oosterspoorlijn.

Laatst bewerkt door thom op 13-01-2014 20:32
 

14-01-2014 09:31:53
treinjoop
treinjoop
Aha vandaar dus. Wel jammer dat de mogelijkheden de laatste jaren zo beperkt zijn geworden rondom Utrecht Maliebaan. Ik geloof alleen niet dat de pendeltrein zo'n probleem is. Er zouden nu namelijk al 2 sporen bij het museum kunnen worden gebruikt en ik geloof dat men de pendeltrein naar spoor 1 wil hebben.

Ach, Amf is ook leuk.
 

14-01-2014 10:59:22
thom
thom
Reken maar dat het halteren van de pendel op spoor 1 nog even een toekomstdroom is, er hangt nu wel bovenleidingen maar deze komt sowieso pas ergens in april in dienst.
Verder is het perron van spoor 1 nog een ouderwets laag perron en zul je uit een SLT een behoorlijke af stap hebben, om nog maar te zwijgen over rolstoelen wat gewoon onmogelijk is. Als je dat zou willen zul je het hele spoor verdiept aan moeten leggen.

Het is straks dan wel stuk handiger voor het stallen van elektrisch materieel, je kunt daar dan gewoon het stel of lok opbouwen en de dagelijks controle uitvoeren en daarna kun je gewoon vertrekken zonder met rangeerlokjes aan de gang te moeten of er op de vrije baan pas achter te komen of je trein het eigenlijk nog wel doet zoals in de oude situatie het geval was

Het gebruiken van spoor 3 voor treinen is dan nu wel mogelijk maar nogwel een klein beetje onhandig, je moet eerst vertrekken en net voor de overweg van de burgemeester de reigerstraat eerst nog een rijweg sleutelen de hoofdbaan op. Ook omgekeerd geldt dat, wil je naar spoor 3 dan moet je voor dezelfde overweg stoppen en de rijweg sleutelen naar spoor 3, omdat de TRDL alleen een rijweg in kan stellen naar spoor 2.

En wat je zegt, naar Amersfoort knorren bevalt prima
Dit jaar zal dat trouwens ook een aantal keren de eindbestemming van de pendel trein gaan worden vanwege de vele werkzaamheden op Ut CS.

Laatst bewerkt door thom op 14-01-2014 11:01
 

15-01-2014 19:33:34
dh3201
dh3201
Met de Heimwee Expres van en naar Amersfoort zie je als reiziger het mooie station van Den Dolder en het voormalige stationsgebouw van Soestduinen aan het raampje voorbij komen (als je tenminsten aan de juiste kant bent gaan zitten ).


Shqiperise-lopers?
 

15-01-2014 19:45:37
tonnie12
tonnie12
wat voor werkzaamheden zijn er het komende zaterdag dat er geen treinen rijden naar het N.S.M.  

15-01-2014 20:06:06
thom
thom
Hmm, ik denk zal ens in de reisplanner kijken.

Toch fijn dat als je zaterdag om 10 uur weg wilt uit Utm, hij gewoon het eerste reisadvies geeft voor de zondag, leuk als je niet oplet en alleen naar de tijden kijkt

Het zullen wel werkzaamheden zijn op Ut CS of bij Bkp, maar reken er dit jaar maar op dat dat vaker zal gebeuren met wat er allemaal in de planning staat voor die contreien...

Laatst bewerkt door thom op 15-01-2014 20:07
 

16-01-2014 08:17:20
gvttreinen
gvttreinen
Idd wkz. te Ut t.b.v. traverse en stationshal.  

19-01-2014 19:26:59
elizabeth
elizabeth
Quote
thom (wo 15 jan 2014 20:06:06 https://somda.nl/forum/6065/p482887/): Hmm, ik denk zal ens in de reisplanner kijken.

Toch fijn dat als je zaterdag om 10 uur weg wilt uit Utm, hij gewoon het eerste reisadvies geeft voor de zondag, leuk als je niet oplet en alleen naar de tijden kijkt

Het zullen wel werkzaamheden zijn op Ut CS of bij Bkp, maar reken er dit jaar maar op dat dat vaker zal gebeuren met wat er allemaal in de planning staat voor die contreien...


Nog beter lezen, de vertrektijd die op zondag aangegeven wordt is (althans gister) pas op 2 feb. Maar de werkzaamheden zijn volgens het aparte kopje alleen op za en zo 25 en 26 jan en niet de hele week, dus tot 2 feb. Althans dat was voor een reisadvies naar Utm.


jaapfan.
 

19-01-2014 21:08:19
thom
thom
Ik krijg voor een reis op 18 januari een reisadvies op zondag 19 januari en dat doet de planner nu nog steeds. Bij mijn weten zou de pendel vandaag dan ook gewoon rijden en hing er in het museum alleen voor gisteren een verwijzing naar de bus.

Wat NS.nl trouwens toont voor werkzaamheden te Utrecht, daar komt de pendeltrein helemaal niet in voor dus dat heeft er weinig mee te maken.

Laatst bewerkt door thom op 19-01-2014 21:09
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-01-2014 22:18:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Nou waren de werkzaamheden afgelopen zaterdag op de sporen 5 en 7 waardoor de treinen van 5 naar 4 verhuist waren. Kan me wel voorstellen dat de ruimte op de buurtsporen dan wat krap wordt om ook de museumpendel nog kwijt te kunnen, zeker nu spoor 3 ook in verbouwing is.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-11-2015 22:17:38
rob_ehv
rob_ehv
Op http://www.spoorwegmuseum.nl/#!/evenementen/evenementen is te lezen dat:
De maandelijkse nostalgische rit met een museumtrein:'De Heimwee Express', zal in 2015 en 2016 niet doorgaan. Eventuele mogelijkheden worden door Het Spoorwegmuseum in 2016 onderzocht, om de Heimwee Express zo optimaal mogelijk aan te kunnen gaan bieden aan onze bezoeker.


robq
 

17-11-2015 23:54:04
AgentX
AgentX
Ik begrijp dat "in 2015" niet. Betekent het dat de Heimwee Express per direct is gestopt?  

18-11-2015 00:05:58
thom
thom
December zou sowieso vervallen vanwege de drukte en verhuur in het museum.  

18-11-2015 07:06:26
broek53
broek53
Tekstueel gezien springen de veters uit je schoenen, maar als men naar eventuele mogelijkheden zoekt om zo optimaal mogelijk (!) iets voor een vermeende klant te doen, krijg je acuut Heimwee naar een tijd dat men in ronde taal zei wat er aan de hand was.
Van dit soort wollige minachting van des lezers intelligentie krijg ik alleen maar uitslag.
 

18-11-2015 14:39:00
rickarends
rickarends
Inderdaad tenenkrommende tekst maar waarom per direct beëindiging van de Heimwee Express? Ivm renovatie spoor Utm-Blk?  

18-11-2015 15:40:18
aarclay
aarclay
Misschien een gevalletje dat er geen paden meer beschikbaar zijn voor de drgl van 2016?


Choo choo.....
 

18-11-2015 15:42:55
PimTH
PimTH
Alleen is de grote vraag dan waarom (er zal toch heus wel een trein naar toe moeten kunnen rijden) en als ze daar nu pas achter komen, zijn ze rijkelijk laat met paden aanvragen...  

18-11-2015 16:09:15
aarclay
aarclay
Volgens Sfj zijn er gewoon treinpaden aangevraagd bij ProRail, dus daar zit het hem niet in.

Laatst bewerkt door aarclay op 18-11-2015 16:11


Choo choo.....
 

18-11-2015 16:22:01
AgentX
AgentX
Op Twitter werd gezegd dat ze het concept "Heimwee Express" interessanter willen maken voor museumbezoekers. Niet dat wij als buitenstaanders daar iets aan hebben, maar wellichf doet het een lampje branden bij de ingewijden.  

18-11-2015 16:25:02
aarclay
aarclay
Dan zou je de trein net zo goed door kunnen laten rijden, terwijl er een groepje NSM-medewerkers om de tafel gaan zitten om te brainstormen voor een verbetering. Ik vind dat het idee nooit gefaald heeft, en jong tot oud tot nu toe altijd tevreden zijn geweest.


Choo choo.....
 

18-11-2015 21:11:15
thom
thom
Zullen we het aan het museum zelf overlaten om te beoordelen wat ze ermee van plan zijn ipv dat zelf voor hun in te gaan vullen ? Ik denk dat zij daar iets beter van op de hoogte zijn van het hoe en wat en zelf mogen vinden of zij het huidige concept nog steeds afdoende vinden in de beleving die de willen bieden aan de bezoekers...

Nogmaals, de Heimwee expresse van december zou sowieso al vervallen (Ivm verhuur van het museum) en voor 2016 willen ze zich dus beraden over het concept.
Het heeft dus niets te maken met een renovatie van Utm-Bkp (want daar is geen sprake van) en ook niets met niet beschikbare rijpaden.

Laatst bewerkt door thom op 18-11-2015 21:15
 

19-11-2015 17:00:13
gvttreinen
gvttreinen
Dat men over het concept wil nadenken is oke maar waarom deze zeer gewaardeerde dienst meteen opheffen?
Je zou de Heimwee expres in 2016 gewoon door kunnen laten rijden en gelijke tijd over de toekomst ervan nadenken, kleine moeite, groot plezier
 

20-11-2015 19:13:16
gvttreinen
gvttreinen
Ik las op de site van Nico Spilt http://www.langsderails.nl/nieuw/index.htm dat de exploitatiekosten te hoog worden en reizigers de rit te lang vinden.

Ideetje misschien; historisch materieel eens in de maand alleen in het weekeinde als museumpendel Utm - Ut v.v. laten rijden.
 

21-11-2015 10:09:31
sjoerd
sjoerd
De Heimwee-expres kan het beste vertrekken op Utrecht CS omdat dit station uit alle hoeken van het land goed bereikbaar is. Vervolgens moet je meteen naar het Spoorwegmuseum kunnen rijden. Dat vraagt om een extra enkelsporige boog bij Blauwkapel door het volkstuincomplex ten oosten van de overweg Eykmanlaan, in de zuidwesthoek. Daar is ruimte genoeg zonder te riskeren dat bewoners er last van hebben. Compenseer de tuindertjes met grond die vrijkomt als het kruis en de andere overbodige spoorinfra worden opgebroken. Dan heb je een goede blijvende oplossing. Doen, nu het nog kan.  

21-11-2015 10:58:51
thom
thom
Haha, als dat zo simpel was dan hadden ze dat allang aangelegd, want dan had de dagelijkse pendeltrein een stuk makkelijker kunnen rijden.
Daarnaast heb je dan geen Heimwee express meer maar gewoon de pendeltrein met oud materieel

Maar je noemt wel een infra aanpassing van een paar miljoen op, dus dat kun je wel gevoegelijk vergeten dat dat ooit gebeurd

Laatst bewerkt door thom op 21-11-2015 10:59
 

21-11-2015 12:50:04
sjoerd
sjoerd
Och, Thom, er staan ook heel grote besparingen tegenover. Ik weet wel dat het over verschillende potjes gaat, maar dat behoeft geen no-go te betekenen. En als ik de berichtgeving moet geloven, al zou het niet voor mij gelden, vinden de passagiers de Heimwee-rit naar het museum nu te lang. En met de zuidwestboog zou de rit een keurig kwartiertje duren. Prima toch?  

21-11-2015 14:09:39
treinfan
treinfan
Misschien is het handig de museumpendel niet als Heimwee-expres aan te duiden, want dat is totaal iets anders.  

21-11-2015 14:14:46
sjoerd
sjoerd
Ik pleit er juist voor om de pendel en de Heimwee die volgens de gebruikers een te lange rit blijkt te maken, te integreren. Lange ritten met inschrijvende deelnemers kan daarnaast altijd nog, maar die hebben de zuidwestboog niet nodig.  

21-11-2015 14:52:53
treinfan
treinfan
De heimwee-expres is simpelweg in te korten tot Dld/Bhv zodat deze korter duurt, daar heb je geen extra spoorboog voor nodig. Ik ben het wel helemaal met je eens dat het inderdaad leuker zou zijn om juist de museumpendel (af en toe) met museummaterieel uit te voeren. Een enkele reis van 20 min (zoals nu met kopmaken op Blo), lijkt mij dan prima.  

21-11-2015 22:15:49
thom
thom
En dan is de reis korter, maar sta je wortel te schieten in Bhv tot er weer een gaatjes richting Utm is tussen het treinverkeer door...

Quote
sjoerd (za 21 nov 2015 12:50:04 https://somda.nl/forum/6065/p559393/): Och, Thom, er staan ook heel grote besparingen tegenover. Ik weet wel dat het over verschillende potjes gaat, maar dat behoeft geen no-go te betekenen.

Dan ben ik benieuwd wie er geld gaat besparen,
Prorail kost het een kapitaal om de infra aan te leggen, de pendeltrein levert NSR geen stuiver op en bij de Heimwee gaat datzelfde dus op voor het NSM...

Laatst bewerkt door thom op 21-11-2015 22:18
 

21-11-2015 22:40:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
thom (za 21 nov 2015 22:15:49 https://somda.nl/forum/6065/p559457/): En dan is de reis korter, maar sta je wortel te schieten in Bhv tot er weer een gaatjes richting Utm is tussen het treinverkeer door...
Een gaatje is er elk kwartier, dat zal nou niet echt de meest gigantische wachttijd opleveren.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-11-2015 23:56:10
thom
thom
Moet het maar wel uitkomen met de pendeltrein die ook nog naar het museum rijdt, en dat er maar 1 trein tegelijk op- en neer kan naar Utm...  

23-11-2015 01:27:40
umbusko
umbusko
Is het hier geopperde idee niet juist om de gewone pendeltrein af en toe met museummaterieel te rijden?
Dan speel je ook meteen weer een stel vrij om, ik noem maar wat, de 9700 draaiende te houden. %08%