Wijzigingen per 2 februari 2009
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
10-02-2009 20:40:12
mren
mren
Quote
keesje: Nope, alles VIRM en dan nog meer ICR naar de 1900 en 3600. Wordt nog onderzocht.

3600 wordt lastig manouvreren omdat zo'n stammetje altijd wel ergens in de spits terecht komt en dat wordt wat krapjes. Helemaal als Nijverdal buiten dienst gaat.
 

10-02-2009 20:54:52
Kuilenburg
Kuilenburg
drgl 2007 is overkoepelend. Daarbinnen valt ook actieplan spoor met daarin het Sprinternet Utrecht. Vergelijk het met S-Bahn.
Onduidelijkheid in de Sprinterformule kan weggenomen worden: wel stoppen te Bunnik en Drieb-Zeist, en dan als ledig materieel naar V.Centrum.
Tijd kost het praktisch niet: het SGMm hier wordt binnen een jaar vervangen door SLT.
 

10-02-2009 21:01:09
Kuilenburg
Kuilenburg
Quote
keesje: De productformules Sprinter en IC kunnen hiermee wel weer in de prullenbak. Tenminste, wel zoals NS er tussen Ut en Ed/Vndc mee omgaat.

Conversatie te Ut tussen NS-mdw en reiziger die naar Db wil:
"Meneer, u moet de IC naar Nijmegen nemen, maar dan die van .07 of .37 en niet van .23 of .53. Eventueel kunt u ook met de Sprinter, maar niet die van .00 of .30, maar wel van .15 of .45."


ik probeerde hiero te reageren. Sorry, ben nog aspirant...
 

10-02-2009 21:11:16
Dre
Dre
Quote
joost01:
Quote
Dre: Gisteren nog niet aangepast toen ik in Hgl was i.i.g.

Waar in Hengelo dan? Ik was er maandag 2 februari, en toen hing er bij de uitgang aan de kant van de bussen gewoon een aangepast pamflet, met Enschede Drienerlo er op.

Die hing op een plek die inmiddels al niet meer begaanbaar is door de sloopwerkzaamheden. Hij was aangebracht op een glasplaat bij de trap achter de servicebalie.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-02-2009 21:18:10
Kuilenburg
Kuilenburg
Alvast wat voor het volgende wijzigingsblad (juni?).
De 16091 zal aangepast worden voor een wachtregeling op de 3089.
 

10-02-2009 21:18:15
lucky
lucky
Quote
Kuilenburg:
Quote
keesje: De productformules Sprinter en IC kunnen hiermee wel weer in de prullenbak. Tenminste, wel zoals NS er tussen Ut en Ed/Vndc mee omgaat.

Conversatie te Ut tussen NS-mdw en reiziger die naar Db wil:
"Meneer, u moet de IC naar Nijmegen nemen, maar dan die van .07 of .37 en niet van .23 of .53. Eventueel kunt u ook met de Sprinter, maar niet die van .00 of .30, maar wel van .15 of .45."


ik probeerde hiero te reageren. Sorry, ben nog aspirant...


Tip voor de volgende keer: Er zit een edit knop naast de reageer knop. Dan kan je stukjes invoegen als je dat vergeten bent.
 

10-02-2009 21:39:27
Modelspoor
Modelspoor
Er rijden toch 3 stammen ICRm in de serie 3100 Nm-Ah-Shl-(Hfdo)  

10-02-2009 21:40:16
superboer
superboer
Reden, die zijn per 2-2 overgegaan naar de 1900 helaas.  

10-02-2009 22:02:00
Modelspoor
Modelspoor
ja dat weet ik,maar ze zouden toch de 3100 helemaal met VIRM gaan rijden,nu blijken er toch dus nog 3 stammen in de deze serie in de omloop te zijn opgenomen  

10-02-2009 22:05:09
ruysdael
ruysdael
Die zijn de afgelopen dagen dan niet gespot, vreemd genoeg  

10-02-2009 22:05:22
superboer
superboer
Nee, tot 2-2-2009 reden er nog 3 ICRm stammen in de 3100, daarna zijn deze vervangen door VIRM.  

10-02-2009 22:05:24
broek53
broek53
Er ontstaat nu enige spraakverwarring. In de omloop per 2/2 zitten nog 3 TD-stammen in de 3100, zoals er ook nog 5 ICK-stammen in de 1900 zitten. Deze worden echter met een langlopende dagplanregeling gewijzigd, m.a.w.: de jaardienstomloop wordt nooit gereden.  

10-02-2009 22:09:49
Modelspoor
Modelspoor
Bedankt broek 53,dus de stammen in de 3100 is zoals gepland VIRM,en worden tot wijziging 20/04 via dagplan als zodanig aangepast.  

11-02-2009 08:07:06
jacokran
jacokran
Ik vraag mij af, nee hoop is beter, dat men de belachelijke wijziging van de 17400 weer gaat terugdraaien. Of is daar weinig kans op?  

11-02-2009 08:47:13
broek53
broek53
Als dat al gaat gebeuren (wat ik niet weet), dan zitten we inmiddels in het topic van de volgende wijziging, of van drgl 2010 denk ik  

11-02-2009 10:53:08
Modelspoor
Modelspoor
Is er al een weekomloop bekend waarin de ICRm zit in de serie 1900,sinds 02/02.  

13-02-2009 07:49:55
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
keesje: ICK gaat vanaf 2 februari nog rijden in:
ma-vr: 1915, 1926, 1955, 1966.
ma-vr: 71917 (Gv-Rtd), 1917, 1928, 1941, 1952, 1963, 1974, 1985. (niet op 05-02 en 12-02)
(op 05-02 en 12-02): 1923, 1934, 1945, 1956, 1967, 71967 (Vl-Ehv).
ma-vr: 80517 (Ehv 5.32 - Mt 6.33).
zo-do: 80518 (Mt 19.36 - Ehv 20.49).
In de nieuwe Op de Rails wordt gemeld dat de slagen die op 5-2 en op 12-2 zouden moeten rijden, de vrijdagslagen zijn. Welke bron is nu de waarheid? Heel misschien wil ik de 20e of anders de 27e nog een reisje plannen met ICK, waarbij ik dan de 1941 wil pakken in Den Haag.
 

13-02-2009 15:51:53
keesje
keesje
Dat heb ik ook gelezen. Zal dat nog wel even uitvogelen. In Dagplan stond het in ieder geval op bovengenoemde wijze en ik mag aannemen dat de auteur van het stuk in ODR ook zijn betrouwbare bronnen heeft.  

14-02-2009 16:41:28
Damian
Damian
Quote
rudolfph: Als een trein in trek-trek-formatie rijdt, zijn er toch twee sets sleutels bij de trein omdat elke loc een eigen set heeft? Dan kan, net als bij een treinstel, al een mcn klaar staan om de achteroplopende loc te gaan opbouwen zodra de trein stilstaat.


Alleen moet er op de bediende loc 2 paar sleutels aanwezig zijn.
 

14-02-2009 17:52:34
Modelspoor
Modelspoor
Dit is niet toegestaan,ivm de veiligheid,dient de binnenkomende mcn beide faiveleysleutels in zijn bezit te hebben.
Na aankomst geeft deze mcn beide sleutels af aan de Rangeerder of de vertrekkende mcn.
Want stel dat dit niet het geval zou zijn,en er zou wat afgekoppeld moeten worden als voorbeeld,en als er dan net 1 loc wordt opgebouwd,en er net op dat moment de hoogspanningskabel wordt uitgehaald,is de kans groot dat deze het niet meer kan na vertellen!
 

16-02-2009 19:50:17
timtrein
timtrein
Volgens mij staat dat ook al op de vorige pagina  

17-02-2009 10:13:57
j.jager
j.jager
De buffels die op zaterdag vanauit Gn de 9126/9125/9142/9141 reden, worden na de 9141 niet meer gewisseld, maar gaan gewoon nog een paar ritjes in de 9100 rijden.  

17-02-2009 15:45:40
raymond16
raymond16
Iemand die zicht heeft op de punctualiteit in de 1900 sinds 2/2? Heb namelijk sterk het idee dat het aantal kleine, maar ook grote vertragingen (richting +25 die al opgelopen zijn voor Bd vanuit Gvc) sindsdien is toegenomen. Met name de ICK treinen die niet in de ICK omloop zitten zorgen daarbij voor problemen (waarbij de oorzaak dus wel in Gvc zal liggen)  

17-02-2009 17:34:46
keesje
keesje
Vertragingen van +30 merk ik niks van, ik pak dan gewoon de vorige trein! %08% Zal binnenkort eens uitvogelen of ik wat cijfers kan vinden (die zijn er in ieder geval wel).  

17-02-2009 20:33:49
bogger
bogger
Vandaag leek het erop dat de 1900 lang keerde in Gvc?

Er stond een VIRM voor de 1941 klaar (geen ICK dus%04% --> raakt het ICK vaak uit omloop?)
en het mat voor de 1943 (11:51) kwam netjes om 11:11 al aanzetten..
 

17-02-2009 20:40:14
treinfan
treinfan
om kwart over 3 deze middag stonden op spoor 2 ook 2 VIRM-IV's klaar voor de 1900, terwijl op spoor 3 een andere VIRM al was gearriveerd en werd schoongemaakt  

18-02-2009 19:07:33
daniel81
daniel81
Even iets heel anders: ik heb via via vernomen dat er sinds kort extra treinen Amf-Hd rijden danwel dat er treinen extra stops maken in Hd. Weet iemand hier meer van?  

18-02-2009 19:39:31
robbertc
robbertc
Niet in de spits. Althans, ik rijd dagelijks in de spits en heb nog nooit een extra stop in Hd gemaakt met de IC. Zie ook geen extra treinen rijden..

Laatst bewerkt door robbertc op 18-02-2009 19:39
 

18-02-2009 20:30:13
keesje
keesje
Quote
bogger: Vandaag leek het erop dat de 1900 lang keerde in Gvc?

Er stond een VIRM voor de 1941 klaar (geen ICK dus%04% --> raakt het ICK vaak uit omloop?)
en het mat voor de 1943 (11:51) kwam netjes om 11:11 al aanzetten..


De omloop van de 1900 is volop voorzien van gegoochel, uitwisselingen, korte, lange en hele lange keringen. Zowel in Gvc maar zeker ook in Vl, waar zelfs keringen van 4 minuten voorkomen!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-02-2009 20:39:25
robbertc
robbertc
Nou, die keringen in Vl blijven beperkt tot 1, hooguit 2x, in de (late) avonduren met een VIRM-IV, als het goed is..  

18-02-2009 21:52:06
raymond16
raymond16
Helaas: ik kreeg toevallig vandaag rond 12:35 een smsje of het normaal was dat dat de 1900 daar tegenwoordig ook al kort keert. Blijkbaar word het dus ook overdag gedaan.  

18-02-2009 22:00:16
robbertc
robbertc
Ok, ik zal het eens checken. Kort keren in Vl is erg gevoelig, dat kan ik me voorstellen..  

18-02-2009 22:12:07
keesje
keesje
Het gebeurt dan wel inderdaad met een VIRM IV of zo, ik meen uit mijn hoofd dat 1943 kort keert te Vl.  

19-02-2009 08:26:38
taigagaai
Moderator
taigagaai
Is het al duidelijk hoe het zit met de vrijdagse ICK slagen, zoals die hier genoemd worden en in OdR of is het maar gewoon gokken?  

19-02-2009 08:51:01
robbertc
robbertc
Ook overdag blijken enkele 1900'en in Vl kort te keren. In ieder geval de 1933, 1935 en 1937 met een VIRM-IV. Risicovol inderdaad.  

19-02-2009 10:00:29
keesje
keesje
Ook 1975 keert kort op 1984 en 1977 op 1986, waarbij die laatste ook nog gecombineerd wordt te Vl en te Ehv er weer een stel afgaat.  

19-02-2009 10:02:30
keesje
keesje
Quote
taigagaai: Is het al duidelijk hoe het zit met de vrijdagse ICK slagen, zoals die hier genoemd worden en in OdR of is het maar gewoon gokken?


Het is nog steeds gepland zoals ik eerder heb vermeld, ook voor de vrijdag dus. Sorry dat ik niet eerder reageerde trouwens.
 

01-03-2009 15:11:51
eelkevd
eelkevd
Laatst ook gehad dat ik vroeg was om de 1941 te halen in gvc, ik zag toen net de ick wegrijden in de 1939 ...

Dus ik kan het bevestigen dat men soms kort keert, en soms langdurig.

Hoe is dat in Vl tegenwoordig met ICK?
 

03-03-2009 19:07:46
visscher
visscher
Onder het motto beter laat dan nooit, op de site van het Locov (http://www.locov.nl) zijn inmiddels de reactie van het Locov en het besluit van de NS verschenen over de wijziging van 2 februari.  

03-03-2009 19:53:37
mren
mren
Er lijkt ook een verlenging te zijn geweest in de noordoost: reed 1674 al een hele tijd met een solo-IV, lijkt nu 7 of 8 bakken de norm te zijn geworden.  

03-03-2009 20:38:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
visscher: Onder het motto beter laat dan nooit, op de site van het Locov (http://www.locov.nl) zijn inmiddels de reactie van het Locov en het besluit van de NS verschenen over de wijziging van 2 februari.
Hmm, zie nu pas (in de adviesaanvraag) dat ik zo ongeveer dagelijks een overstap haal die officieel niet meer zou bestaan (2856 -> 1965).
Opmerkelijke stelling ook over de te krappe rijtijd van de 2800-serie aangezien ik tot nu toe (notabene middenin de avondspits) nog nooit om de nu planmatige .43 ben aangekomen. Op een enkele uitzondering na was de aankomst zelfs eerder, vanmiddag nog met -1 t.o.v. de oorspronkelijke tijd die in het spoorboekje staat terwijl die tijd nu 1 minuut later zou moeten zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-03-2009 20:41:35
keesje
keesje
Als je hem dan toch haalt is het mooi meegenomen. Mis je hem, dan wordt deze niet meeberekend in de gerealiseerde aansluitingen omdat het er geen is.

Om diezelfde reden zouden ze bijvoorbeeld ook de aansluiting tussen de 5200 en de 3500 te Ehv op 1 minuut moeten zetten. In de praktijk gaat het vaak mis, dus eigenlijk zou je die niet moeten beloven.

Laatst bewerkt door keesje op 03-03-2009 20:42
 

03-03-2009 21:02:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, hier is dus juist het omgekeerde het geval... de enige keer dat ik 'm tot nu toe miste had namelijk een dusdanige vertraging als oorzaak dat ik 'm ook niet had gehaald als de trein niet planmatig een minuut later had gereden

Wat ik dus bedoelde te zeggen: het zou in de praktijk met gemak een officiële aansluiting genoemd kunnen worden, die ene minuut maakt daar echt helemaal niks in uit.
En dan heb ik het er nog maar niet over dat het gewoon uitermate knullig overkomt dat er zowel op Ut-Rtd als Rtd-Ddr elk kwartier een IC rijdt, maar er nu dus officieel slechts 2 reismogelijkheden per uur zouden zijn van Ut/Gd naar Ddr. Enige alternatief voor de 1900 is immers de 2200 die welgeteld 5 minuten voor de 2100 in Ddr is, daar heb je dus compleet niks aan als je nog verder dan het station moet. Ben toch vast niet de enige die die overstap maakt in Rtd


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-03-2009 11:50:22
nielske90
nielske90
Quote
keesje: Om diezelfde reden zouden ze bijvoorbeeld ook de aansluiting tussen de 5200 en de 3500 te Ehv op 1 minuut moeten zetten. In de praktijk gaat het vaak mis, dus eigenlijk zou je die niet moeten beloven.
Tsja, dat de NS die niet kan halen wil natuurlijk niet zeggen dat je die niet moet aanbieden. Misschien moet je dan toch gaan kijken of je de drgl niet ergens een minuutje kan opschuiven zodat ie wel vaker te halen is...

Overigens wordt die nog wel het vaakst om zeep geholpen door een misselijke HC die gauw de deuren sluit als je praktisch al bezig bent met de overstap.
 

04-03-2009 12:04:54
keesje
keesje
Dat is niet zo gek als HC's nadrukkelijk van het gehaaide management moeten vertrekken als het vertrektijd is en de vertreklamp brandt. Alles draait om punctualiteit, ook al gaat dat ten koste van meer mensen dan even een minuutje wachten.

Laatst bewerkt door keesje op 04-03-2009 12:05
 

04-03-2009 12:10:47
waalkade
waalkade
Ik vind het opvallend, dat in dit geval de HC's zo gehoorzaam zijn.

Laatst bewerkt door waalkade op 04-03-2009 12:11
 

04-03-2009 15:28:31
doc_zenith
doc_zenith
Te opvallend. Sorry hoor, maar PRECIES op tijd vertrekkende treinen met rennende passagiers in zicht zie ik de laatste tijd iets te vaak, zeker bij de 3000/3500. Vaak is het commentaar overigens dat de verkeersleiding anders begint te zeiken...  

04-03-2009 16:01:49
robbertc
robbertc
Het is ook iets wat je moeilijk goed kan doen. Overstappende passagiers meenemen en 1 of enkele minuten vertraging incasseren (wat nadelig uit kan pakken voor de reizigers die al in de trein zitten), kun je voor kiezen. Effect kan zijn dat die paar minuten vertraging door kan gaan werken..

Wat ik zie bij de (1)6000 in Ut is het zo dat de toeloop van mensen vanaf de trappen maar door blijft gaan. Dan moet je toch echt een keer de deur voor de neus van reizigers dichtgooien, anders kom je nooit weg.
 

04-03-2009 16:23:15
reisthijs
reisthijs
Verschil is alleen dat er op de (1)6000 in Utrecht geen andere trein cross-platform aansluit. Er is dus niet één treinserie die specifiek aansluiting geeft op de (1)6000.

Het is juist bij de korte, maar wel officiële overstappen (zoals dus 3000/3500) vervelend als er niet even een minuutje gewacht kan worden op overstappers die van de overkant van het perron komen.

Laatst bewerkt door reisthijs op 04-03-2009 16:25
 

04-03-2009 17:46:17
mikos
mikos
Officiëel mag een HC een overstap alleen overnemen als de aansluitende trein te laat is, als de plp hiervoor opdracht geeft. De TRDL zet de trein veilig, vervolgens dien je op vertrektijd te vertrekken, tenzij de Procesleider Perron opdracht geeft (lees: Aan je vraagt) te wachten op de vertraagde trein.
Officiëel kan ik als HC zelfs op het matje geroepen worden als ik na vertrektijd pas vertrek omdat ik een overstap heb overgenomen van een vertraagde trein. En ja, ook een halve minuut is daarbij geldend.
 

04-03-2009 18:50:15
trdl85
trdl85
Quote
doc_zenith: Vaak is het commentaar overigens dat de verkeersleiding anders begint te zeiken...

Precies, er rijden immers meer treinen rond in Nederland. Vaak kan een andere trein niet vertrekken of binnenkomen als een trein niet op tijd vertrekt. Tevens moet de treindienstleider de gemaakte vertraging verklaren, vandaar het belletje naar de mcn.
 

04-03-2009 18:53:30
geertw
geertw
Quote
mikos: Officiëel mag een HC een overstap alleen overnemen als de aansluitende trein te laat is, als de plp hiervoor opdracht geeft. De TRDL zet de trein veilig, vervolgens dien je op vertrektijd te vertrekken, tenzij de Procesleider Perron opdracht geeft (lees: Aan je vraagt) te wachten op de vertraagde trein.

En hoe zit dat met WRT-aansluitingen?


http://www.ovinnederland.nl/
 

04-03-2009 18:56:14
mikos
mikos
Die zijn in principe voor het treinpersoneel niet van belang. Een PLP kan deze WRT gebruiken (in overleg met de TRDL) om een (vertraagde) overstap te kunnen laten gebeuren. Ik als HC mag deze beslissing niet nemen.  

04-03-2009 18:58:37
geertw
geertw
En op stations zonder PLP?


http://www.ovinnederland.nl/
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-03-2009 19:01:51
mikos
mikos
Dan zou dat via de reisinformant moeten gaan, deze is er voor het NS-personeel o.a. om samenstellingen van treinen te kunnen achterhalen (welk stel gaat waarheen?), maar ook om aansluitingen te kunnen regelen. Eventueel zou de treindienstleider dan nog contact op kunnen nemen, maar ik durf niet te zeggen of dat in werkelijkheid ook gebeurt (heb het nog niet meegemaakt).
Verder kun je als treinpersoneel onder elkaar uiteraard elkaar oproepen via de portofoon, maar deze werkt maar in beperkte straal, dus zal dat snel via de reisinformant moeten gaan.
 

04-03-2009 21:58:44
trdl85
trdl85
Trdl heeft zich ook aan de WRT te houden.  

04-03-2009 22:24:33
dumpy_dump
dumpy_dump
Is dat in de afgelopen, pak 'em beet, 5 jaar veranderd? Ik heb die vraag namelijk een jaar of 5 geleden al eens voorgelegd aan een teamleider van een treindienstleiderspost, en kreeg toen het antwoord dat zij niks met die WRT deden omdat dat om kleine vertragingen ging waar een treindienstleider niks mee deed.  

05-03-2009 01:05:30
trdl85
trdl85
Waarom ligt dat document anders op de werkplek én is er bijna een gehele bladzijde in de werkwijze voor gereserveerd
De bedoeling is dat de trdl de insteltijd (de tijd waarop ARI de rijweg gaat instellen) van de aansluitende trein aanpast, mits de vertraging binnen de gestelde marges op vaste WRT meetpunten valt.
 

05-03-2009 19:04:29
mikos
mikos
Zonder dat ik jouw wetenschap en kennis in twijfel wil trekken: Ik heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt (één keer in Deventer, dat de aansluiting werd tegengehouden, maar wat geen nut had, omdat toen de deuren van de ene IC open gingen, die van de andere dichtgingen omdat de tweede veilig werd gezet)... Wat is hiervan de prioriteit (in praktijk)?  

05-03-2009 23:45:43
trdl85
trdl85
De betreffende trein moet uiteraard wel in de WRT staan!
Niet alle treinen die normaliter een aansluiting voor de reiziger bieden staan genoemd in de WRT. Dit heeft o.a. te maken met de hoeveelheid rijtijdspeling en eventuele conflicten bij het wachten op een ansluiting.
 

06-03-2009 09:09:15
MDDM
MDDM
WRT of niet,het ligt nog altijd aan het personeel op de trein of ze die aansluiting over nemen.Kwestie van hoe je met je reizigers en werk bezig bent.
Als de 5700 of 5800 op Wp +4 heeft dan wordt daar door de 4300 en/of 4700 normarliter op gewacht.Is het meer dan houd het op.En het gebeurd regelmatig dat de treinsdienstleider even belt en zegt dat wij even op de aansluiting mogen wachten.Uit rijder blijft dan ook mooi rood tonen.De grootste ergernis is toch wel (in mijn ogen)dat de cross platform overstap op de 800/3100 en de 3000/3500 niet goed gerealiseerd wordt.Aan wie dat ligt,daar ga ik verder niet op in ,maar het is wel zwaar irritant.


Gr Joop mcn Lls
 

06-03-2009 09:40:39
berkel73
berkel73
3000->3500 in Ut richting het zuiden zie ik de laatste tijd wel veel vaker goed gaan dan vroeger, mede omdat de vertrektijd van de 3500 naar :22 is opgeschoven. Dat extra minuutje is vaak cruciaal, omdat de 3000 regelmatig om :21 aankomt.  

06-03-2009 09:49:05
mren
mren
Dat is slechts het afdekken van slechte procedures met een een extra minuut speling. Het daadwerkelijke probleem is namelijk lastiger op te lossen omdat dit een bewustwording binnen NSR, ProRail en V&W moet zijn dat reizigerstevredenheid (in dit geval: reizigerspunctualiteit) belangrijker is dan treinpunctualiteit. Eerste stap moet zijn dat V&W de simplistische treinpunctualiteitseis overboord zet.  

06-03-2009 09:58:16
keesje
keesje
Quote
berkel73: 3000->3500 in Ut richting het zuiden zie ik de laatste tijd wel veel vaker goed gaan dan vroeger, mede omdat de vertrektijd van de 3500 naar :22 is opgeschoven. Dat extra minuutje is vaak cruciaal, omdat de 3000 regelmatig om :21 aankomt.


Dat kan ik bevestigen. Echter de aansluiting op de 800 gaat nu vaker mis omdat in de vorige dienstregeling de 2000 uit Gvc en de 800 uit Asd elkaar bij binnenkomst te Ut niet in de weg zitten. Nu de 3100 én de 800 achter elkaar rijden vanaf Asb, gaat het vaker mis. Zeker als de 3100 iets vertraagd is (wat geen zeldzaamheid is) dan komt de 800 ook later Ut binnen, maar is de 3100 inmiddels alweer foetsie richting Ah.