09-07-2009 17:05:04
woepje
woepje
nielske90: GRONINGEN - Groningen en Drenthe hebben Minister Camiel Eurlings van Verkeer een brandbrief gestuurd.
De hoge heren van Groningen en Drenthe zijn dus ook wakker geworden. Nu maar hopen dat er met NSR nog te praten valt.

09-07-2009 17:23:17
timtrein
timtrein
abcde:
robbertc: Ik hoef en wil niemand (te) overtuigen, wat ik wel wil zeggen dat naar het nieuwe model voor Zl-Gn gewoon een degelijke studie is gedaan. Daarover ga ik niet teveel in detail, maar het resultaat is dat het huidige drie-treinen model versus het nieuwe vier-treinen model op de weegschaal net overhelde naar het vier-treinen model. Doe je zo'n compromis in het vier-treinen model, dan klapt de weegschaal terug. Bijvoorbeeld: De bezetting van de 2 stoptreinen per uur loopt door een stop van de IC('s) in Hgv hoe dan ook terug. En dan wordt het vier-treinen model gelijk een stuk onaantrekkelijker..

Is dat de reden, waarom in het plan de IC 700 alleen op werkdagen als IC tussen Gn - Zl ging rijden, en in het weekend de huidige drgl gehandhaafd zou worden ?
Geheel correct! Het 2 stop / 2 IC-model is in de weekenden ongetwijfeld te duur, dan zijn er duidelijk minder reizigers (gemiddeld dan). Tegelijkertijd heb je dan dus wél meer lange-afstands-reizigers, die dan dus nog steeds rechtstreeks naar Schiphol etc. kunnen. Kortom, het probleem is een volkomen non-issue. Benieuwd wat er uit deze discussie komt!
(DvhN: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/article4912022.ece/Provincies_willen_toch_vierde_trein_Assen-Groningen )

09-07-2009 17:58:54
AlbertP
AlbertP
Naar Lw, Vdm, Co, On en Rd rijden lukt nog prima met een drgl met 9100 2x per uur. De extra 9100 gaat niet het goederenpad nemen. Dat loopt tussen de 3800 en 500 en tussen de 8000 en 700. En de extra 9100 gaat tussen de 10/12700 en de 3800 rijden.

De volgorde van de treinen (dit is noordelijke richting) is nu:

500
10/12500
9100
8000
goederenpad
700
10/12700
3800
goederenpad

en wordt dan:

500
10/12500
9100
8000
goederenpad
700
10/12700
9100
3800
goederenpad

Laatst bewerkt door AlbertP op 09-07-2009 17:59

09-07-2009 18:15:02
daniel81
daniel81
Twee dingen:
1) de 3800/8000 rijden naar Emn maar komen ook terug. Past dat bij Hea?
2) Komt een versnelde 700 niet te dicht achter de goederentrein te zitten? 'Ooit' was er een heel gedoe rondom verlenging van een inhaalspoor te Bl, dat noodzakelijk zou zijn om de 700 te versnellen, daar hoor je nu niks meer over.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

09-07-2009 18:26:51
keesje
keesje
woepje:
nielske90: GRONINGEN - Groningen en Drenthe hebben Minister Camiel Eurlings van Verkeer een brandbrief gestuurd.
De hoge heren van Groningen en Drenthe zijn dus ook wakker geworden. Nu maar hopen dat er met NSR nog te praten valt.

Ik hoop dat Eurlings zijn onlangs gedane uitspraak niet is vergeten dat er lopende een dienstregelingsjaar geen tussentijdse wijzigingen meer in de dienstregeling komen. Zowieso is dat al opvallend, want wat als de HSL zomaar halverwege een lopend dienstregelingjaar van start kan gaan?

En volgens mij is de aanvraag voor 2010 ook allang ingediend, dus zonder IC stop te Hgv. Of wordt dit nú al de eerste uitzondering op de vele die vast nog komen gaan?

daniel81: Twee dingen:
2) Komt een versnelde 700 niet te dicht achter de goederentrein te zitten? 'Ooit' was er een heel gedoe rondom verlenging van een inhaalspoor te Bl, dat noodzakelijk zou zijn om de 700 te versnellen, daar hoor je nu niks meer over.

3) Moet die boog er nog wel komen te Hgv als er toch bijna geen treinen meer gaan doorrijden te Hgv?

Laatst bewerkt door keesje op 09-07-2009 18:28

09-07-2009 19:10:23
AlbertP
AlbertP
daniel81: Twee dingen:

Op de eerste vraag is het antwoord: Het past makkelijk.
Op de tweede vraag is het antwoord: Het past makkelijk.

Laatst bewerkt door AlbertP op 09-07-2009 19:11

09-07-2009 19:44:08
robbertc
robbertc
Is het met enige goede wil niet mogelijk om de 9100 in Zl aan de 3600 te knopen? Stickertje 'IC' er op, et voilá %02%  

09-07-2009 19:52:40
mdj
mdj
Dan zit je alsnog met de overstap naar het westen(of naar het oosten, het is hoe je het bekijkt). En dat was nu juist de insteek van de stopperende 700.

Bij twijfel: gebruik beton.

09-07-2009 19:54:56
robbertc
robbertc
Ik krijg een beetje het gevoel dat het om de "IC-status" van Hgv gaat, vandaar de opmerking Niet al te serieus..  

09-07-2009 19:59:06
robbertc
robbertc
Als de 9100 2x p/u gaat rijden heb je geen lange keringen meer. Nog wel van de 3600, en als je die aan de 9100 knoopt (a. 9100 07/37, v. 3600 18/18 - a. 3600 14/44, v. 9100 23/53) ben je ze kwijt. Zo in m'n hoofd nog niet al te gek (hoewel: ICRm-7 kost 2 HC's, dus een dure 9100), maar ook niet al te serieus  

09-07-2009 20:00:30
WesselE
WesselE
En 3x DM'90 kost maar één HC?

'Okeh'

09-07-2009 20:02:42
robbertc
robbertc
yup

Laatst bewerkt door robbertc op 09-07-2009 20:04

09-07-2009 21:33:38
daniel81
daniel81
robbertc: Ik krijg een beetje het gevoel dat het om de "IC-status" van Hgv gaat, vandaar de opmerking Niet al te serieus..

Daarom had ik ook al eens geopperd de 9100 nu al IC te noemen, hij slaat immers Gerp over. En gaat er vanaf december ICM rijden en wordt-ie daardoor meteen weer een paar minuutjes sneller, dan is dat meteen een mooie aanleiding om dit etiket erop te plakken...
Ik heb inderdaad ook de indruk dat het met name gaat om de IC-status van Hgv dan om de daadwerkelijke reizigersbelangen. Het zijn meer sentimenten dan argumenten ('Heel zuid-oost Drenthe wordt van het Intercitynetwerk afgesneden'). Wat een onzin. Met een 2x per uur een snelle trein naar Zl (een stoptrein op een traject van pakweg 45 km met 1 tussenstop, dat doen veel IC-trajecten 'm niet na) kun je zeer veel stations met 1 overstap in Zl rechtstreeks bereiken. Kijk in Duitsland. Krefeld en Mönchengladbach, allebei vele malen groter dan Hgv, zijn niet op het IC-netwerk aangesloten terwijl veel kleinere plaatsen als Remagen en Emden dat wel zijn. Maar vanaf Mönchengladbach rijdt een snelle RE met 1 tussenstop in Neuss (ook geen kleine plaats, maar geen IC-station) naar Düsseldorf en met één overstap kun je zo grote delen van Duitsland bereiken.

09-07-2009 22:25:04
vinny004
vinny004
Waarom niet gewoon 4 keer per uur een intercity, die sommige stations in een alternerende dienstregeling overslaat. De snelste trein wordt iets langzamer, de langzaamste trein iets sneller, en er ontstaan vanuit Groningen naar Zwolle veel meer reismogelijkheden in een redelijke cadans (alleen op Assen heb je verschuiving).
's Avonds en in het weekend rijden de 500 en 700 allebei als 'all stop' trein tussen Zl en Gn.

Laatst bewerkt door vinny004 op 09-07-2009 22:25

09-07-2009 22:30:14
robbertc
robbertc
NS is juist bezig om een zo duidelijk mogelijke dienstregeling te maken, die per half uur gelijk is. Met dit soort creaties, en ook die van de alternerende eindbestemming, wordt het er allemaal niet doorzichtiger op..  

09-07-2009 22:41:08
timtrein
timtrein
De hele discussie rondom Hoogeveen (maar ook andere stations) toont aan dat het tweetreinenmodel IC / Sprinter gewoonweg ongeschikt is voor wat er in feite gebeurt. En los daarvan *IS* Hoogeveen nu eigenlijk helemaal geen IC-station, want de 700 die er stopt is ook eigenlijk gewoon een stoptrein, alleen één die in Zwolle doorrijdt als IC. Hetzelfde gedoe zie je op meer lijnen.  

09-07-2009 22:57:48
nielske90
nielske90
timtrein: De hele discussie rondom Hoogeveen (maar ook andere stations) toont aan dat het tweetreinenmodel IC / Sprinter gewoonweg ongeschikt is voor wat er in feite gebeurt.
Ben ik het normaal wel mee eens, maar dat gaat wat mij betreft in dit geval niet op, want Hoogeveen is qua status in feite gewoon een stoptrein/sprinterstation.

09-07-2009 23:07:43
jeanne
jeanne
daniel81: Misschien nog een alternatief: 1x per uur de 9100 en 1x per uur een stoptrein die Gn-Hgv pendelt. In dat geval is de stopper ook verlieslatend, maar blijven de kosten beperkt.

Leuk bedacht maar daar mee help je de aansluiting tussen de Friese- en de Groninger lijn visa versa om zeep in Meppel die in het huidige model eindelijk redelijk was geworden.

09-07-2009 23:10:25
woepje
woepje
robbertc: Als de 9100 2x p/u gaat rijden heb je geen lange keringen meer. Nog wel van de 3600, en als je die aan de 9100 knoopt (a. 9100 07/37, v. 3600 18/18 - a. 3600 14/44, v. 9100 23/53) ben je ze kwijt. Zo in m'n hoofd nog niet al te gek (hoewel: ICRm-7 kost 2 HC's, dus een dure 9100), maar ook niet al te serieus
Iceman zal zulke creatieve ideeën geestelijk niet helemaal kunnen verwerken (VIRM in 4500, ICRm in 9100), denk ik zomaar. Uitwisseling van VIRM-IV via de 9100 mag van mij ook hoor.

Maar even serieus, ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen straks. Ik vrees echter dat men in Drenthe en Groningen met een flinke zak geld moeten aankomen alvorens ze NSR ertoe kunnen bewegen om het plan alsnog door te laten gaan (met 1 van de IC's ook in Hgv te laten stoppen). Dit in verband met het feit dat de kosten van de 9100 anders te hoog worden (tegenover de baten).

Gaat DM'90 er trouwens hoe dan ook uit, ondanks dat het hele NS plan van 2x IC en 2x stoptrein per uur niet doorgaat (waarschijnlijk)? Of alleen wanneer het wel zou worden ingevoerd?

Laatst bewerkt door woepje op 09-07-2009 23:11

10-07-2009 00:37:29
ruysdael
ruysdael
WesselE: En 3x DM'90 kost maar één HC?
Alle treinen met een lengte van 6 bakken (m.u.v. DDM-1 die moet met 2, en 7 bakken ICM mag ook met 1). 3x Plan V ook, 2x SGM-III ook, 3x SGM-II ook .

10-07-2009 13:33:46
floriss
floriss
timtrein: De hele discussie rondom Hoogeveen (maar ook andere stations) toont aan dat het tweetreinenmodel IC / Sprinter gewoonweg ongeschikt is voor wat er in feite gebeurt. En los daarvan *IS* Hoogeveen nu eigenlijk helemaal geen IC-station, want de 700 die er stopt is ook eigenlijk gewoon een stoptrein, alleen één die in Zwolle doorrijdt als IC. Hetzelfde gedoe zie je op meer lijnen.

De hele situatie in Hoogeveen heeft juist helemaal niks te maken met het door NS ingevoerde tweetreinenmodel. Buiten de Randstad rijdt op bijna geen enkel traject meer dan een sneltrein of IC en stoptrein.
Ook zonder dit model, had Groningen - Zwolle uiteindelijk een zelfde basisuurpatroon gehad, als wat de NS heeft voorgesteld.

Overigens is ook geen enkel treinmodel puur zwart-wit. Er moeten altijd mogelijkheden opengehouden worden om op een traject maatwerk te leveren, zeker als zowel de reizigers en als de NS daar beter van worden.

Echter de situatie van Hoogeveen, heeft niks met maatwerk te maken. Het is gewoon puur politieke egotripperij. Eerst moest er met alle geweld een snellere verbinding komen tussen Groningen en Randstad, vervolgens geeft de minister van Verkeer en Waterstaat door middel van een opstartsubsidie NS de financiele ruimte om voor Groningen - Zwolle met een betere en snellere dienstregeling te komen. NS doet een mooi voorstel met op werkdagen twee snelle IC's voor reizigers van Groningen/Assen richting Zwolle e.v. en zorgt voor een extra Sprinter voor de tussenliggende stations die straks niet meer worden bediend door de IC. Het geklooi door de plaatselijke, regionale en landelijke politiek om Hoogeveen blijvend door een IC te laten bedienen, gooit het hele financiele plaatje van NS door de war. De compromissen zoals die nu door de overheden worden voorgesteld zijn nog erger. De ene IC stopt wel in Hoogeveen en de andere IC niet, nota bene binnen dezelfde corridor. Dat is lekker duidelijk.
Wat mij betreft houdt NS zijn poot stijf richting het Noorden en richting Den Haag. Of er komt een dienstregeling met twee IC's Groningen - Assen - Zwolle e.v. aangevuld met twee Sprinters Groningen - Zwolle met goede aansluitingen in Zwolle op de IC's. Of het huidige systeem met 1 snelle IC, 1 stop-Intercity en 1 Sprinter blijft intact. Met alle onregelmatige intervallen en te lange aansluitingen op het regionale vervoer in Groningen erbij.

De sleutel ligt bij de overheden in de provincies Groningen en Drenthe en de volksvertegenwoordiging in Den Haag.

13-07-2009 09:48:42
dumpy_dump
dumpy_dump
AlbertPool: 2) Komt een versnelde 700 niet te dicht achter de goederentrein te zitten? 'Ooit' was er een heel gedoe rondom verlenging van een inhaalspoor te Bl, dat noodzakelijk zou zijn om de 700 te versnellen, daar hoor je nu niks meer over.
Op de tweede vraag is het antwoord: Het past makkelijk.
Hmmm, dan zie jij andere dingen dan ik. Het goederenpad voor de 700 is in 2010 zoals ie is aangevraagd blijven liggen, maar vraag absoluut niet hoe. Die heeft volgens de theorie een minuut of 7 rijtijdtekort tussen Zl en Onz... In de praktijk is daar vast van alles op af te dingen, maar makkelijk passen gaat het niet.

13-07-2009 12:06:14
keesje
keesje
Treinen in conflict of die tig minuten tekort komen zijn een goedkope uitweg bij gebrek aan infra, of nog erger, aan gebrek aan creatieve oplossingen. Maar zoals Dumpy meldt: in het geval Zl-Onz passen die Cargo's niet tussen het reizigersspul zolang het niet ergens aan de kant gaat.  

03-08-2009 15:19:06
hgvic
hgvic
Sorry jongens, maar ik moet weer zeuren. Het valt me op dat weer gepraat wordt over "snelle" en langzame verbindingen. Terwijl een extra stop te Hoogeveen hoogstens 2 minuten zou kosten... Al doet de NS reisplannen geloven dat het geen tijd kost...

Daarnaast wordt er gesproken over "onduidelijkheid". Sorry maar een dienstregeling waarbij na 21uur 's avonds en in het weekend een IC naar Schiphol wel stopt maar overdag niet, zorgt volgens mij voor nog veel meer onduidelijkheid...

Maar 1 ding is duidelijk: the story continues Er wordt wel over doorgedacht door zowel de NS als de overheid.

03-08-2009 15:38:12
visscher
visscher
Zoals ik al had vermeld in het Drgl 2010 draadje gaat het gehele plan niet door, zie ook http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202009-137%20Besluit%20basisuurpatronen%202010%20-Groningen-Zwolle%20ondertekend_tcm61-259102.pdf  

03-08-2009 15:59:44
bjornl
bjornl
hgvic: Sorry jongens, maar ik moet weer zeuren. Het valt me op dat weer gepraat wordt over "snelle" en langzame verbindingen. Terwijl een extra stop te Hoogeveen hoogstens 2 minuten zou kosten... Al doet de NS reisplannen geloven dat het geen tijd kost...

Zoals al vaker hier gezegd gaat het ook niet om de tijdskosten van een stop. Het gaat om het hele plaatje: enerzijds afkalven van de rijtijdwinst door een extra stop, anderzijds het verlies aan rezigers in de stoptrein, en ongetwijfeld heeft de angst voor precedentwerking (Harderwijk) ook wel een rolletje gespeeld. Hoe dan ook, het totaalplaatje is kennelijk niet "bedrijfseconomisch verantwoord en toekomstvast" en alles blijft vooralsnog bij het oude.

03-08-2009 20:29:27
kleine_man
kleine_man
hgvic: Sorry jongens, maar ik moet weer zeuren. Het valt me op dat weer gepraat wordt over "snelle" en langzame verbindingen. Terwijl een extra stop te Hoogeveen hoogstens 2 minuten zou kosten... Al doet de NS reisplannen geloven dat het geen tijd kost...

Die "2 minuten" kunnen ervoor zorgen dat de erachter liggende goederentrein ook in de ankers moet. Die doet er iets langer over om weer op snelheid te komen. Dus die "2 minuten" zijn dan al "5 minuten" geworden. Dat kan ervoor zorgen dat het hele zooitje niet meer past.

Er zijn in dit land vreemdere constructies te vinden. Veenendaal-De Klomp is er zo 1.

Wat in de discussie wel aangehaald is, maar niet verder uitgewerkt, is de regionale functie van Hgv. Maar nergens zie ik wat het effect is op de totale reis. De 20/40 ligging van de huidige treinstops gecombineerd met de 30/30 waarin de bussen rijden lijkt mij ook niet ideaal. Dan lijkt het mij verstandig om de treinen ook in een 30/30 ligging te laten stoppen. Eerlijk is eerlijk, maar dat lukt je makkelijker in een 2xIC/2xSPR dan 1xIC+1XIC-stop+SPR

Laatst bewerkt door kleine_man op 03-08-2009 20:30

04-08-2009 14:52:27
timtrein
timtrein
De NO telt (nu) veel lange-afstands-reizigers, dat is het succes van de serie. Ut - Amf - Zl - Asn - Gn, allemaal min of meer lange stukken tussen de stations, en als je stopt dan is het op een groot station. OK, eerlijk is eerlijk, het afremmen bij Mp en Hgv is ook al jammer, maar als je dan ook nog moet stoppen dan lijkt de reis nog langer te duren (langer dan die 2 minuten die het kost).

Maar goed, dan laten we het maar zo tot de Hanzelijn komt...

04-08-2009 15:05:01
keesje
keesje
Het is bovendien een gemiste kans v.w.b. de knoop Gn. Als elk strak halfuur een IC aankomt dan kan Arriva ook elk half uur een goede aansluiting bieden. Maar omdat ze in Hgv liggen te janken gaat dit dus niet door en blijft het bij het oude.  

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

04-08-2009 17:22:50
ruysdael
ruysdael
Onbegrijpelijk dat zo'n kleine zeurgemeente zo'n invloed kan hebben op het nationale spoorwegnet, wat kennelijk dus consequenties heeft voor o.m. Groningen. %09%

Het lijkt me duidelijk dat de voordelen van een stop in Hgv niet opwegen tegen de nadelen.

04-08-2009 19:28:06
broek53
broek53
Nu ja, dat komt uiteraard ook doordat de NS het hard speelt in een alles-of-niets-spel. Wat je er verder ook van kunt vinden, inhoudelijk, dienstregelingtechnich of politiek: ik vind het wel van karakter getuigen. Het is bij mijn weten steeds zo gebracht: het hele pakket of niets. Hoogeveen heeft gegokt en misschien wel erop gerekend dat er water bij de wijn gedaan zou worden bij grote politieke druk, en dat is nu eens niet gebeurd.
Jammer blijft het uiteraard voor de verbeteringen als geheel en jammer blijf ik het nog steeds vinden dat ProRail nu niet met de billen bloot hoeft over (het ontbreken van) inhaalvoorzieningen voor goederentreinen - want dat zou de volgende hobbel geweest zijn.

04-08-2009 20:18:20
keesje
keesje
Dat moet in het huidige en teruggedraaide model ook als je je bedenkt dat diverse cargopaden gewoon met negatieve rijtijd zijn gepland. Maar kennelijk altijd zo geaccepteerd onder het mom van creatief plannen.  

04-08-2009 20:57:27
broek53
broek53
Volgens mij zit er in de huidige BUP geen negatieve rijtijd in goederenpaden Zl - On.  

05-08-2009 07:51:35
keesje
keesje
Nee, maar 6 1/2 minuut tussen Zl en Onz, dus valt mee.  

05-08-2009 08:59:27
broek53
broek53
Ik snap niet wat je bedoelt. Het goederenpad doet 72 minuten over de ca. 92 km van Zl naar Onz, dat red je zelfs met 80 km/h gewoon.
Ik geloof ook niet dat er elke keer dat er een goederentrein rijdt, een vertragingsgolf in Groningen binnenrolt, toch?

05-08-2009 09:51:31
keesje
keesje
Om eens wat te noemen: trein 50043 (Onz d 22.15 - Zl d 23.28) doet er dus 73 minuten over, maar het systeem berekent over dat stuk voor deze trein 78 minuten. Op basis van trekkracht Class 66 en met 85 km/u (dus zelfs harder dan 80 km/u). Kan het ook niet helpen!

Laatst bewerkt door keesje op 05-08-2009 09:51

05-08-2009 11:48:07
broek53
broek53
We raken zwaar of topic, maar ik kan even niet anders concluderen dan dat naar mijn idee Het Systeem niet deugt/niet goed gevoed is. Tenzij 50043 en andere treinen er altijd minstens 5 minuten te lang over doen, natuurlijk.  

05-08-2009 15:10:53
keesje
keesje
Laten we het hier dan maar bij laten, het is duidelijk zo.  

21-08-2009 14:54:19
hgvic
hgvic
En als ik de website van Prorail moet geloven kunnen reizigers straks toch nog 1 tot 5 minuten naar Schiphol.

"Reizigers vanuit het Noorden en Oosten van Nederland reizen in 2010 in veel gevallen één tot vijf minuten sneller naar en van de Randstad."

Nu maar wachten op de DRGL 2010 officieel beschikbaar is.

Brengt voor de NS weer schade toe aan hun argumentatie om niet te stoppen. En ja, dan bedoel ik niet de argumentatie dat een stoptrein niet uit kan voor alleen Bl, Hrn en Mp half.

Ben trouwens gister van Shl teruggereisd naar Hgv en als je ziet wat er in en uit stapt op Asdz en Dvd is dat ook niet echt veel te noemen. Moet eerlijk bekennen dat het wel laat op de avond was. En dan nog niet gesproken over de IC naar Vs.

Maar goed, zal verder niet meer in discussie gaan. Want komt toch steeds het zelfde uit.

21-08-2009 16:30:56
keesje
keesje
Nu mis alleen in je bericht even hoeveel mensen er in Hgv uitstapten. Of was dat niet vermeldenswaardig?  

21-08-2009 16:48:51
bjornl
bjornl
hgvic: Maar goed, zal verder niet meer in discussie gaan. Want komt toch steeds het zelfde uit.
Dus je beperkt je maar gewoon tot even een trap na geven zonder je daarvoor te willen verantwoorden? Dat brengt je eigen geloofwaardigheid ook schade toe.

Brengt voor de NS weer schade toe aan hun argumentatie om niet te stoppen.

Hoe dan? Volgens mij heeft NSR nergens aangegeven dat de huidige treinen niet versneld zouden kunnen worden als het hele 2xIC+2xST niet door zou gaan.

30-08-2009 20:58:47
treinfan
treinfan
hgvic: Ben trouwens gister van Shl teruggereisd naar Hgv en als je ziet wat er in en uit stapt op Asdz en Dvd is dat ook niet echt veel te noemen. Moet eerlijk bekennen dat het wel laat op de avond was.
Alsof Hgv om die tijd meer in-/uitstappers heeft
Verder stappen er in de spits in Asdz nauwelijks minder (volgens mij zelfs meer) mensen in en uit dan op Shl

30-08-2009 21:57:42
keesje
keesje
Dat antwoord ben ik hgvic ook al een poosje schuldig, maar dan zal het wel bedroevend weinig zijn geweest.  

01-09-2009 22:49:06
vinny004
vinny004
Aantal in- /uitstappers:
Amsterdam Zuid-WTC 25.441 / 5 treinseries (die de hele dag rijden) = 5.000 in- en uitstappers per treinserie.
Schiphol 56.665 / 10 treinseries (die de hele dag rijden, thalys en benelux als één serie beschouwd) = 5.000 in- en uitstappers per treinserie.

Het ontloopt elkaar dus niet zo denk ik...

01-09-2009 23:37:27
keesje
keesje
Ik wacht nog altijd op de in- en uitstapgetalletjes van Hgv.  

01-09-2009 23:45:06
bjornl
bjornl
Station Aantal in- en uitstappers per
dag (2007)

Zwolle 32.922 (niet alleen richting Groningen)
Meppel 4.724
Hoogeveen 4.105
Beilen 1.835
Assen 9.243
Haren 1.390
Groningen 34.036 (waarvan 19.724 in NS-treinen)

02-09-2009 07:38:36
jeepee
jeepee
Volgens mij zijn die aantallen in 2008 nog gedaald ook (Hgv tenminste). Van die 4100 uit Hoogeveen zal waarschijnlijk 95% alleen regionaal vervoer zijn. Dus naar Zl, Gn en tussengelegen stations. Blijkt dus wel weer dat het een hoop geschreeuw is, terwijl het voor het overgrote deel van de reizigers uit Hgv dus alleen een frequentieverhoging had betekent, maar de directe verbinding met de Randstad is volstrekt overbodig. Jammer dat een beetje geschreeuw uit de klei het verpest voor alle andere mensen. Typisch Nederland. Het enige westerse land waar geen politiek bedreven wordt, maar alleen een paar egoïstische schreeuwende burgers het land verder achteruit helpen...  

02-09-2009 08:11:43
bjornl
bjornl
Ook het aantal "bovenregionale" reizigers wordt in dezelfde bron gegeven:
Station - Aantal reizigers per gemiddelde werkdag dat in Amersfoort overstapt richting Utrecht en verder - Percentage van de reizigers dat buiten het traject Groningen – Zwolle reist
Haren 120 26%
Beilen 75 12%
Hoogeveen 180 14%
Meppel 205* 15%

(dit zijn schattingen voor 2009)

jeepee onderschat dat aantal dus wel, maar het gaat nog steeds maar om een klein aantal reizigers, waarvan een deel alleen zijn overstap zou zien verschuiven van Amersfoort naar Zwolle.

bron: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/20092719_tcm195-243696.pdf

Laatst bewerkt door bjornl op 02-09-2009 08:15

08-09-2009 17:46:01
hgvic
hgvic
Ow sorry! Kijk hier niet zo heel vaak, maar met vlagen.

Maar je antwoord: weet ik niet. %08% Als je het aantal kijkt in 2007 4105. Zal het nu ongeveer rond de 4400 en 4700 liggen denk ik. Misschien wel meer. Ik hoop dat de resultaten van 2009 beschikbaar komen.

Ik denk niet zoals Jeepee beweert dat het aantal reizigers gedaalt is. Er is de laatste jaren sprake van steeds meer scholieren die gaan doorleren aan de uni en HBO. Dus dat is ook nog een hele groep. Waarvan een groot gedeelte naar Zwolle en Groningen gaan. Maar ook een groot gedeelte voor het westen.

En ja, ik ben er mee eens dat naast de IC-stop in Hoogeveen ook best die extra stoptrein had mogen komen.

Wel apart trouwens dat in Zeeland plots wel de IC kan stoppen op alle tussengelegen stations naar protesten.

Laatst bewerkt door hgvic op 08-09-2009 17:53

08-09-2009 17:57:15
hgvic
hgvic
bjornl:
hgvic: Maar goed, zal verder niet meer in discussie gaan. Want komt toch steeds het zelfde uit.
Dus je beperkt je maar gewoon tot even een trap na geven zonder je daarvoor te willen verantwoorden? Dat brengt je eigen geloofwaardigheid ook schade toe.

Ik bedoel daar mee dat ik het argument ken dat de NS geen stoptrein wil laten rijden voor alleen Beilen, Haren en een beetje Meppel.

treinfan:
hgvic: Ben trouwens gister van Shl teruggereisd naar Hgv en als je ziet wat er in en uit stapt op Asdz en Dvd is dat ook niet echt veel te noemen. Moet eerlijk bekennen dat het wel laat op de avond was.
Alsof Hgv om die tijd meer in-/uitstappers heeft
Verder stappen er in de spits in Asdz nauwelijks minder (volgens mij zelfs meer) mensen in en uit dan op Shl

Klopt, maar dat zei ik er ook bij.

Laatst bewerkt door hgvic op 08-09-2009 17:58

08-09-2009 18:44:25
visscher
visscher
hgvic:
Wel apart trouwens dat in Zeeland plots wel de IC kan stoppen op alle tussengelegen stations naar protesten.

De situatie in Zeeland vind ik hiermee niet te vergelijken. In Zeeland is de IC straks de enige trein die er rijd, een vergelijkbare situatie als bij de stations boven Alkmaar en Hoorn dus. Het is dan logisch dat de IC overal stopt. Dit zijn ook (lang) niet allemaal IC stations.
Bij Hoogeveen zou het heel anders worden, een mooie 2x IC en 2x Stoptrein per uur. Waarbij te Hoogeveen enkel door de stoptrein gestopt wordt.

08-09-2009 19:04:37
keesje
keesje
hgvic: Ik denk niet zoals Jeepee beweert dat het aantal reizigers gedaalt is. Er is de laatste jaren sprake van steeds meer scholieren die gaan doorleren aan de uni en HBO. Dus dat is ook nog een hele groep. Waarvan een groot gedeelte naar Zwolle en Groningen gaan. Maar ook een groot gedeelte voor het westen..

Rechtvaardigt dat dan een extra stop voor de IC? Daar begrijp ik even niks van.

Dat is ook belachelijk. Je helpt er een halve paardenkop mee en het gros vanuit Rsd naar Gs, Mdb en Vs is veel langer onderweg vanwege de extra stops op de wel zeer extreme drukke stations Rb, Kbd, Bzl en Arn!

Overigens is Zeeland niet te vergelijken met Hgv. Ze zeggen wel dat het twee IC's zijn die stoppen op die stations, maar je kunt bepaalde dingen ook mooier verkopen dan ze zijn. Al helemaal als die 2100 op termijn ook nog eens via Hlm gaat rijden en dan ook nog eens extra gaat stoppen op (heb je even?): Ass, Had, Laa, Dt, Sdm, Rtb, Rlb en daarna ook dus ook op Rb, Kbd, Bzl en Arn... Eventjes 11 stops extra tussen Asd en Vs!

08-09-2009 19:07:46
bjornl
bjornl
hgvic: Wel apart trouwens dat in Zeeland plots wel de IC kan stoppen op alle tussengelegen stations naar protesten.

Je bedoelt dat je de situatie Zwolle-Groningen vergelijkbaar vindt met die op Roosendaal-Vlissingen? In Zeeland was de aanleiding de noodzakelijke herstructurering van de Oude Lijn vanwege de nakende opening van de HSL-Zuid, in het noorden was het een voorstel om de dienstverlening te verbeteren. In Zeeland ging het om de sluiting van drie stations, zonder frequentieverhoging, in het noorden om extra treinen, zonder sluiting en zonder frequentieverlaging voor welk station dan ook. Als je echt denkt dat die twee situaties vergelijkbaar zijn en dat het openblijven van de Zeeuwse stations een argument is om Hoogeveen IC-status te geven geef ik je gelijk in je vorige post: verdere discussie is zinloos

08-09-2009 20:10:09
daniel_ddr
daniel_ddr
keesje: Al helemaal als die 2100 op termijn ook nog eens via Hlm gaat rijden en dan ook nog eens extra gaat stoppen op (heb je even?): Ass, Had, Laa, Dt, Sdm, Rtb, Rlb
Zover mij bekend gaan de IC's tussen Ddr en Rtd alleen op Rtb stoppen en raakt Rlb z'n snelle trein kwijt. Al was er wel ooit sprake van een stop voor de 1900 op Rlb en dan niet op Rtb om te zorgen dat die trein ook de tunnel weer uit kan komen.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Somda In de Wolken Weddings advertentie

09-09-2009 13:03:05
hgvic
hgvic
Dat is ook appels met peren vergelijken. Die situatie in Zeeland VS Drenthe. Maar ik doel er meer op dat de kleine stationnetje's gesloten zouden worden. En naar protest toch blijven en wel een IC worden aan gedaan. Kan ook moeilijk anders als er straks geen stoptrein meer rijdt.

En met die extra studenten bedoel ik dus: meer in- en uitstappers. En meer lange afstandreizigers.

Maar nogmaals. Persoonlijk zou ik het ook prima vinden als ze idd alleen maar 2 stoppers laten stoppen in Hoogeveen. En de IC's laten doorrijden. En dan in Zwolle beide treinstellen aan elkaar knopen en respectievelijk door laten rijden naar Den Haag en Schiphol. Volgens mij is dan iedereen blij? De vraag is alleen of het organisatorisch haalbaar is?

09-09-2009 13:09:08
keesje
keesje
Áls je dat zou doen dan ga je waarschijnlijk overkill rijden tussen Zl en Amf óf met te weinig stellen rijden tussen Gn-Zl en/of Lw-Zl.

Voorbeeldje: Als je op de 9100 met een IV rijdt, dan kun je dat in Zl nog aanvullen met maximaal 11 bakken. Een losse IV uit Lw bijvoorbeeld en III+IV uit Gn.
Daarnaast moet je dus tussen Zl en Amf ALTIJD met 3 stellen rijden, dus minimaal met 9 bakken (III Lw, III IC Gn en III SPR Gn). Is op bepaalde tijden ook zwaar overdreven, terwijl een losse III op de Gn-IC tak wel weer eens te weinig kan zijn.

Vervolgens twee maal combineren (of splitsen) te Zl, ik weet het niet hoor... Zeker niet als er per ongeluk eens een IV-tje belandt in een dienst van een III. Denk dat de bijsturing ook niet erg gelukkig is hiermee.

Laatst bewerkt door keesje op 09-09-2009 13:09

09-09-2009 13:20:46
hgvic
hgvic
Mja, inderdaad. Al was het plan om alleen overdag met 2 stoppers te rijden, en dan 's avonds gewoon de oude situatie te handhaven.

Maar zou alleen een IV'tje uit Gn ontoereikend zijn als ie alleen te Asn stopt? De 740 van 11:04 rijden ze ook vaak met een IV'tje en dat is momenteel altijd een geprop. En dan heb je dus ook nog een lading stoptrein reizigers..

En inderdaad. Je zit wel met twee keer splitsen/koppelen... Niet bij stilgestaan.

Maar zoals je uitlegt is dat organisatorisch moeilijk. Jammer...

Laatst bewerkt door hgvic op 09-09-2009 13:25

09-09-2009 16:25:07
daniel81
daniel81
Ik zie dan wel weer perspectieven met het openen van de Hanzelijn.
Het staat mij bij dat er 4x per uur een IC over de Hanzelijn gaat rijden, en volgens mij moet het dan mogelijk zijn de 9100 als IC over de Hanzelijn verder te laten rijden.

09-09-2009 17:57:33
bjornl
bjornl
Niet 4x per uur tot Zl, dat was slechts voor 2x per uur IC gepland. Wel nog 2x per uur vanaf Lelystad en 2x per uur een Sprinter vanaf Zl.  

09-09-2009 22:00:07
davidov08
davidov08
Zou het niet kunnen dat de 9100 als stoptrein gaat rijden naar Alm / wellicht Asd, ofwel geknoopt wordt aan de 4300? (en dan kampen-zuid overslaan en het Intercity noemen %08%, mensen te Hgv e.d. ook weer tevreden).

Al helemaal als die 2100 op termijn ook nog eens via Hlm gaat rijden en dan ook nog eens extra gaat stoppen op (heb je even?): Ass, Had, Laa, Dt, Sdm, Rtb, Rlb en daarna ook dus ook op Rb, Kbd, Bzl en Arn... Eventjes 11 stops extra tussen Asd en Vs!

Haha ja inderdaad... zou dit niet meteen de treinserie worden met de meeste stops? In ieder geval de vaakst stoppende intercity.

Vraag me af of het op 't CTA past;

10.00_________________________INTERCITY
Amsterdam Sloterdijk, Haarlem
Heemstede Aerdenhout, Leiden Centraal,
Den Haag Laan van NOI, Den Haag HS,
Delft, Schiedam Centrum, Rotterdam Blaak,
Rotterdam Lombardijen, Rotterdam Centraal,
Dordrecht, Roosendaal, Bergen-op-Zoom,
Rilland-Bath, Krabbedijke, Kappele-Biezelinge,
Arnemuiden, Middelburg, Vlissingen Souburg

VLISSINGEN

Laatst bewerkt door davidov08 op 09-09-2009 22:03

09-09-2009 22:17:34
visscher
visscher
davidov08: Zou het niet kunnen dat de 9100 als stoptrein gaat rijden naar Alm / wellicht Asd, ofwel geknoopt wordt aan de 4300? (en dan kampen-zuid overslaan en het Intercity noemen %08%, mensen te Hgv e.d. ook weer tevreden).

Ik was ook wel een keer bezich om een beetje een dienstregeling uit te tekenen en zat toen inderdaad ook te denken aan doorrijdende stoptreinen te Zwolle. Ik kwam toen echter tot Amsterdam - Almere- Zwolle (- 1x u Leeuwarden) en Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Groningen. Dit om de vervallen rechtstreekse verbindingen te compenseren. Al is jou plan van een extra IC welke stoppend Groningen - Zwolle rijd en van daar uit via de Hanzelijn naar Amsterdam gaat als IC ook zeker niet verkeerd.

Op de CTA zal dan wel iets van "Rijd na Roosendaal verder als stoptrein naar Vlissingen" komen vermoed ik zo. Maargoed, dat is hier ietswat offtopic

09-09-2009 22:18:37
keesje
keesje
Verander Intercity maar in Stoptrein Want City's staan er onderhand minder tussen dan al die dorpen!

Laatst bewerkt door keesje op 09-09-2009 22:18

09-09-2009 22:24:53
visscher
visscher
InterRegio dan maar? De trein rijd van de Regio Amsterdam via de regios Haarlem , Den Haag en Rotterdam naar de Regio Zeeland. Dekt denk ik de lading van die trein het meest aangezien hij tussendoor (Zeeland uitgezonderd) ook nog veel stations overslaat.  

09-09-2009 23:14:30
davidov08
davidov08
keesje: Verander Intercity maar in Stoptrein Want City's staan er onderhand minder tussen dan al die dorpen!

Tja hij slaat plaatsen als De Vink over, dus dan is het meteen een intercity. Wat een goed systeem toch, dat 2-treinen systeem

Ik kwam toen echter tot Amsterdam - Almere- Zwolle (- 1x u Leeuwarden) en Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Groningen.
,

Grappig dat jij tot precies het omgekeerde komt als wat (vooralsnog) geloof ik het plan is:

2x pu Gn-Asn-Zl-Alm-Asdz-Shl-(Gvc)
(Mijn voorstel zou dan zijn een alternerende eindbestemming Schiphol / A'dam CS, maar dat zal DRGL technisch wel niet handig zijn.)
2x pu Stopper Gn-Zl-???
2x pu Leeuwarden (1x stoppende, 1x 'echte' IC)-Zl-Amf-Ut-Rtd

Dus ik zat meer te beredeneren wat er op de ??? moest komen (of dat ie gewoon in Zl eindigt).

Maar goed, je kan natuurlijk zeker nadenken over geheel andere bereiding van de Hanze/Veluwelijn, zoals jouw voorstel, of bijv. alternerend Lw-Amf-Ut-Rtd en Lw-Zl-Nm-Ht-Bd.

Laatst bewerkt door davidov08 op 09-09-2009 23:17

13-09-2009 01:43:39
mren
mren
davidov08: Wat een goed systeem toch, dat 2-treinen systeem

Hoewel naamgeving verder niet zo boeiend is voor de klant, maar NS hanteert een 3-treinensysteem: HSL, IC en stoptrein.

13-09-2009 01:48:19
lucky
lucky
HSL kun je beter Hi-speed noemen, want je hebt natuurlijk ook nog de ICE (En 140/240)  

13-09-2009 11:14:14
davidov08
davidov08
mren:
davidov08: Wat een goed systeem toch, dat 2-treinen systeem

Hoewel naamgeving verder niet zo boeiend is voor de klant, maar NS hanteert een 3-treinensysteem: HSL, IC en stoptrein.

Haha ja inderdaad, in theorie heb je gelijk. Maar als we eerlijk zijn telt 40km spoor waarop binnenlandse treinen rijden nou niet echt volwaardig mee als een treinvorm Als je er Hispeed van maakt, zoals lucky zegt, krijg je er alleen maar een paar net-zo-snel-als-de-IC internationale treinen bij.

Overigens doelde ik natuurlijk op het verdwijnen van de sneltrein, waar zowel de doorsnee treingebruiker als treinenkenner om kunnen rouwen

08-02-2010 22:49:07
mdj
mdj
*Kick*

Inmiddels zijn de gemoederen in het Noord-Oosten weer gedaald en kan er weer een nieuwe poging gedaan worden... http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drenthe/article5785200.ece .

En weer is dat ene plaatsje in Drenthe met een H woedend...%03% Krijgen we die discussie weer, en komt er toch op neer dat het niet doorgaat en volgend jaar gewoon opnieuw geprobeerd wordt..

08-02-2010 23:10:02
broek53
broek53
Voorstel om dit topic gewoon te kopiëren. Scheelt een hoop werk voor ons, en de politiek en de media zeggen tot nu toe niets anders dan vroige jaar, dus ...  

09-02-2010 10:17:29
daniel81
daniel81
Ja ja de gemeenteraadsverkiezingen zijn weer in aantocht! Dé gelegenheid bij uitstek om je als partij te profileren en te doen alsof je alles voor je burger overhebt, terwijl het je niks kost.
Dit is immers de gemakkelijkste manier om stemmen te winnen: 1) Veel maatregelen kosten geld dus moet je verantwoorden waarop je gaat bezuinigen. Dat doet niemand graag. Maar schreeuwen in Den Haag kost je niks.
En 2): veel maatregelen kennen voor- en tegenstanders. Maar in Hgv zal niemand tegenstander zijn van het behouden van de IC-stop.
Kortom: "wij lokale politici zorgen goed voor u" (in dezelfde categorie valt b.v. de politieke ophef die er vaak is over chloortransporten, of goederentreinen door de stad zoals onlansg in Twente). 't Is te hopen dat mensen door deze stemmingmakerij, eigenlijk stemmenmakerij, heenprikken%09%

09-02-2010 21:45:29
floriss
floriss
Hoogeveen heeft blijkbaar ook al de hendel van de incidentenpolitiek gevonden.

Er wordt gereageerd op een artikel van een gedeputeerde van provincie Drenthe, die vanaf 2011 de IC tussen Groningen en Zwolle graag ziet versnellen, door de stops in Haren, Beilen en Hoogeveen (Meppel?) te schrappen. Het gaat hier om een standpunt van de Provincie, niet om een concreet voorstel van NSR.

Echter de enige die hier volgens mij een uitspraak over kan doen is NSR. Zij bepalen de dienstregeling voor volgend jaar.

Zowel Hoogeveen als de provincie Drenthe hebben de klok horen luiden, zonder te weten waar de klepel hangt.

Erg voorbarig.

09-02-2010 22:04:35
vinny004
vinny004
voorbarig weet ik niet. Vorig jaar had de NS al in januari naar het locov de nieuwe dienstregeling ter advies neergelegd. Nu zijn ze duidelijk trager...  

10-02-2010 12:31:33
keesje
keesje
Ach, zelfs de Tweede Kamer bemoeit zich er weer mee en vindt net als Hoogeveen dat het een IC-status moet hebben. Misschien is de oplossing om de 9100 tot IC op te waarderen en zie hier: het probleem is opgelost.  

10-02-2010 13:40:45
bjornl
bjornl
Dat is natuurlijk onzin, ze zeggen heel duidelijk dat het gaat om de overstap in Zl. Dat is nu zonder "echte" IC-status geregeld, maar om dat bij de nieuwe opzet te behouden is wél een volledige IC-status nodig.

Overigens, ik denk dat er in Hoogeveen best mensen zijn die de nieuwe opzet prima zullen vinden: mensen die regulier naar één van de stations tussen Zl en Gn reizen gaan er op vooruit door een halfuursdienstregeling in plaats van de sterk verschoven drgl van nu.

10-02-2010 19:48:01
timtrein
timtrein
Ja, dan kun je tenminste bussen en treinen ook fatsoenlijk 2x per uur laten aansluiten...  

10-02-2010 20:23:38
daniel81
daniel81
broek53:Voorstel om dit topic gewoon te kopiëren. Scheelt een hoop werk voor ons, en de politiek en de media zeggen tot nu toe niets anders dan vorige jaar, dus ...

De Somdagebruikers ook niet...

10-02-2010 23:32:39
bultena
bultena
keesje: Ach, zelfs de Tweede Kamer bemoeit zich er weer mee en vindt net als Hoogeveen dat het een IC-status moet hebben. Misschien is de oplossing om de 9100 tot IC op te waarderen en zie hier: het probleem is opgelost.

Als ooit de IC's van Gn over de Hanzelijn gaan sporen, zullen er naar mijn idee ook nog IC's via de Veluwe naar Amf. blijven gaan. Doe dat dan met die 9100 serie door die gewoon ouderwets weer naar Amsterdam Centraal te laten rijden.

11-02-2010 01:21:30
mren
mren
Waarom zou je treinen naar Asd willen laten rijden als je al een volwaardige IC-dienst over de hanzelijn hebt liggen? Dan is Den Haag/Rotterdam (of Schiphol) logischer.  

11-02-2010 10:22:56
visscher
visscher
En we zijn weer terug bij af: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article5795882.ece  

11-02-2010 12:04:43
timtrein
timtrein
Diep- en diep triest. Dat een stel omhooggevallen dorpelingen op deze manier via de Tweede Kamer hun "recht" haalt geeft aan dat we definitief een soort derdewereldland zijn geworden.  

11-02-2010 12:47:27
bultena
bultena
mren: Waarom zou je treinen naar Asd willen laten rijden als je al een volwaardige IC-dienst over de hanzelijn hebt liggen? Dan is Den Haag/Rotterdam (of Schiphol) logischer.

Maakt in feite niet uit waar je die 'IC 9100' naar toe laat rijden, je voorkomt het overstappen in Zwolle. Heeft iemand trouwens enig idee waarom NS zo schaars is met info over de toekomstige dienstregeling van de Hanzelijn? Persoonlijk lijkt het mij niet dat die rijtijden nu zo sterk zullen verschillen met die over de Veluwe. Overweegt men in Zl de zaak te splitsen/combineren in een Gn en Lw deel. En in welk patroon gaan die IC's rijden.

11-02-2010 12:53:01
broek53
broek53
Het heeft met dit topic weinig te maken, maar anders blijft het zo hangen: NS is ongetwijfeld schaars met mededelingen over de drgl over de Hanzelijn omdat ProRail niet kan aangeven welke infra er wel of niet gereed is. De Hanzelijn zelf is daarbij het probleem niet, maar wel het vierde perron in Zwolle en aanpassingen van de Flevolijn, laat staan de Zuidtak (de SAAL-projecten korte termijn). Er is een compleet dienstregelingmodel 2013, maar dat is gebaseerd op het gereed zijn van al die infra en als die niet gereed is, stort dat model in voordat je het hebt neergezet.  

11-02-2010 16:18:47
R-ekz
R-ekz
En straks komt Hardewijk ook nog hun ''recht'' halen..? en daarna is het hek van de dam.  

11-02-2010 16:23:15
gerard4653
gerard4653
Het zou misschien helpen als er criteria zouden worden geformuleerd, welk station een IC status verdient.
Want zolang Bdg nog een IC station is, blijft het natuurlijk moeilijk plaatsen als Harderwijk en Hoogeveen te weigeren.

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-02-2010 16:33, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

11-02-2010 16:30:24
mdj
mdj
Alleen is in Bdg de enige trein de 8800, waardoor het een IC-station is geworden. Daarnaast is het een station waar gekruist kan worden. En daarvoor moet een van de treinen stil gaan staan. Mooi handig voor een stop.

Bij Harderwijk en Hoogeveen ligt dat anders: daar rijden stoptreinen: 5600 en respectievelijk 9100.

Als de 9100 -zoals nu- aankomt op spoor 14, dan heb je een cross-platform aansluiting richting Amersfoort en Schiphol. Daarvoor heb je ook een x-aantal minuten, waarbij de IC er nog achter zit. Een overstap is makkelijk te halen. De andere kant op niet, maar dat is dan even jammer voor deze mensen.

Ook Groningen en Drenthe hebben nu van zich laten horen: Zij vinden het onzin dat 50 mensen nu het voordeel krijgen van die ene overstap, terwijl 2000 mensen door de frequentie een nadeel krijgen.

11-02-2010 16:34:26
gerard4653
gerard4653
mdj: Alleen is in Bdg de enige trein de 8800, waardoor het een IC-station is geworden. Daarnaast is het een station waar gekruist kan worden. En daarvoor moet een van de treinen stil gaan staan. Mooi handig voor een stop.

Allemaal waar. Maar dat de 8800 IC status heeft is natuurlijk een lachertje, dat is gewoon een stoptrein.
Met goede criteria zou Bdg zeker weten IC station af zijn, en als dat zou betekenen dat de trein die daar stopt dan ook geen IC meer heet: gerechtigheid.

11-02-2010 16:36:56
mdj
mdj
De 8800 is IC omdat hij tussen Wd-Ut stations overslaat. Evenals de 3800 (sneltrein) omdat het anders simpelweg niet past over de Emmerlijn en de 4900.. Tja. Waarom ze dat ding niet gewoon op Hor, Bsmz en Hvsn laten stoppen..? Zal ongetwijfeld anders niet passen, maar het zijn geen IC's omdat het nodig is.

11-02-2010 16:38:55
woepje
woepje
Ach mien grutten ! Het is weer eens zover. Het dorp met de meeste grootheidswaanzin van het jaar is ook weer lekker bezig zie ik alweer. Dan kunnen ze vanaf 2013 als de Hanzelijn er is helemaal gaan janken, want dan moet moet iedereen vanuit Gn overstappen in Zl om in Amf, Ut en verder te komen!  

11-02-2010 16:41:11
gerard4653
gerard4653
mdj: De 8800 is IC omdat hij tussen Wd-Ut stations overslaat. Evenals de 3800 (sneltrein) omdat het anders simpelweg niet past over de Emmerlijn en de 4900.. Tja. Waarom ze dat ding niet gewoon op Hor, Bsmz en Hvsn laten stoppen..? Zal ongetwijfeld anders niet passen, maar het zijn geen IC's omdat het nodig is.

Er wordt nu wel heeeeeeeeeel veel bijgehaald.

11-02-2010 16:57:57
broek53
broek53
De discussie over de verschillende IC-statussen rispt ongeveer om de 3 maanden weer op. Net als over Hoogeveen verloopt hij ook voortdurend hetzelfde - voornamelijk omdat het er bij velen kennelijk niet in wil dat er echte intercity's bestaan en treinen die door een mega-miskleun van het systeemdenken bij NS ineens "intercity" heten omdat ze ergens een station overslaan.
Laten we het daar nu eens niet nog een keer over hebben: het is zo het is en zo is het. Als we dan daarnaar handelen, gaan we bij Hoogeveen-achtige discussies (die immers over de "echte" ouderwetse "intercitystatus" gaan, er niet meer allerlei stations bij halen waar zo'n onechte intercity stopt. Dan kun je echt wel aan de gang blijven.

11-02-2010 17:18:03
R-ekz
R-ekz
gerard4653: Het zou misschien helpen als er criteria zouden worden geformuleerd, welk station een IC status verdient.
Want zolang Bdg nog een IC station is, blijft het natuurlijk moeilijk plaatsen als Harderwijk en Hoogeveen te weigeren.

Bkf is dan ook een IC-station, met een 10/20 min dienst in de spits. Dus de term ''IC'' is dan een relatief begrip.

11-02-2010 17:51:09
gerard4653
gerard4653
broek53: De discussie over de verschillende IC-statussen rispt ongeveer om de 3 maanden weer op. Net als over Hoogeveen verloopt hij ook voortdurend hetzelfde - voornamelijk omdat het er bij velen kennelijk niet in wil dat er echte intercity's bestaan en treinen die door een mega-miskleun van het systeemdenken bij NS ineens "intercity" heten omdat ze ergens een station overslaan.
Laten we het daar nu eens niet nog een keer over hebben: het is zo het is en zo is het. Als we dan daarnaar handelen, gaan we bij Hoogeveen-achtige discussies (die immers over de "echte" ouderwetse "intercitystatus" gaan, er niet meer allerlei stations bij halen waar zo'n onechte intercity stopt. Dan kun je echt wel aan de gang blijven.

Je hebt gelijk.
Maar raar blijft het, die miskleunen.
Ik houd erover op.

11-02-2010 18:11:57
keesje
keesje
Gelukkig heet de trein Ww-Ah die Dtch overslaat nog geen Intercity! %08%  

11-02-2010 20:02:14
daniel81
daniel81
Die is dan ook van Syntus%06%  

11-02-2010 22:13:22
vinny004
vinny004
broek53: De discussie over de verschillende IC-statussen rispt ongeveer om de 3 maanden weer op. Net als over Hoogeveen verloopt hij ook voortdurend hetzelfde - voornamelijk omdat het er bij velen kennelijk niet in wil dat er echte intercity's bestaan en treinen die door een mega-miskleun van het systeemdenken bij NS ineens "intercity" heten omdat ze ergens een station overslaan.
Het is handiger om dan de systeem-technisch juiste omschrijving van dit soort treinen te gebruiken: zonetreinen. Je ziet dat de provincie Zeeland erg sterk gelobby't heeft om de stations in Zeeland open te houden: Daar wordt (na reconstructie van de Oude Lijn) éénzelfde model gereden als in de Kop van Noord-Holland: Met intercity's die op de uiteinden van hun traject op alle tussengelegen stations - hoe onbeduidend die ook moge zijn - stoppen. Hoogeveen schijnt liever niet aangewezen te willen worden op een aparte stoptrein, maar hun zonetrein te behouden. Het nieuwe dgl-model biedt echter volgens mij veel voordelen en nauwelijks nadelen - ook niet voor hen die van/haar Hgv reizen, dus wat mij betreft kan het zonetreinmodel worden vervangen door de klassieke IC/Sprinter verdeling op Zl-Gn.

11-02-2010 23:14:03
keesje
keesje
De situatie in Zeeland vind ik ook wel erg extreem hoor. Elk half uur stoppen op stations als Arn, Bzl, Kbd en Rb, echt belachelijk. Zeker in de daluren!

Groot verschil daar met de situatie in Hgv is dat die IC er dan niet 2 minuten extra over doet, maar bijna 10 minuten extra. En dan heb ik het alleen over het stukje Rsd-Vs en dan dupeer je meer reizigers (die naar Gs en Mdb bijvoorbeeld) dan dat je er blij maakt.

En als in 2012 de 2100 ook nog als boemel gaat rijden á la 2200 tussen Asd en Ddr en zowaar nonstop Ddr-Rsd, dan vind ik het geen IC meer waardig in ieder geval.

Nee, dan kun je eerder een extra stopje doen in Hgv. Dan rijd je nog altijd met die IC nonstop Zl-Hgv (48 km) en Hgv-Asn (30 km). Op hoeveel plekken rijden IC's dat soort afstanden tegenwoordig nog nonstop? Of: hoeveel IC's rijden 78 km met 1 tussenstop? Zegt u het maar...

Laatst bewerkt door keesje op 11-02-2010 23:15

11-02-2010 23:23:25
mdj
mdj
Nou... Om precies te zijn: de 500 en 700 tussen Amersfoort en Zwolle;) Ama-Wz zit je op 78, dan is Amf-Zl ietsjes langer:p%08%

11-02-2010 23:25:36
dennistd
dennistd
Ik denk dat Zl-Amf-Ut wel aardig in de buurt komt. Net als Ut-Ht-Ehv. Ut-Gd-Gvc. En misschien nog wel een paar.  

11-02-2010 23:50:47
keesje
keesje
Aj, toch nog onrust in het altijd zo rustige Hoogeveen! %08% http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drenthe/article5799267.ece/Werkgroep-Intercity-Hoogeveen-spat-uiteen  

11-02-2010 23:55:13
mdj
mdj
En als de NS nu slim is, druk je nu het plan er door heen. "Sorry, welke werkgroep?"%08%