10-02-2010 22:07:55 | ||
---|---|---|
4201
![]() |
Misschien huurt EETC wel wat ligrijtuigen van de SBB, dingen schijnen over te zijn ![]() Maar even serieus, rijdt EETC nog met de Bcm-en die men destijds van NS Internationaal heeft overgenomen? Of zijn die dingen nu echt afgeschreven? |
10-02-2010 22:15:59 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Afgeschreven in de zin dat ze pas na een echte revisie weer op de baan zouden kunnen komen. Nu niet dus. |
10-02-2010 22:43:06 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Maar dan hebben we het over de Bcm-en en niet over de 'moderne' ligrijtuigen (de geklimatiseerde) rijtuigen van de SBB waar Berglandtrein mee pronkte (op papier dan). Of vergis ik me? |
10-02-2010 22:47:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, de oude Bcm's ex-NS Internationaal. Laatst bewerkt door broek53 op 10-02-2010 22:48 |
![]() |
advertentie |
13-02-2010 00:34:50 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
Rijtuig samenstelling Alpen Expres(of 'De Ski Trein') 13211 Ut - Ht - Vl met doorgaande rijtuigen naar Zell am See op 13-2-2010: D-BTEX 5680 50-80 847-1 BCM D-BTEX 5680 50-71 213-8 Bvcmz D-BTEX 5680 21-80 080-6 BOM D-BTEX 5680 50-80 827-4 BCM D-BTEX 5680 50-80 811-8 BCM D-BTEX 5680 50-80 814-2 BCM D-BTEX 5680 50-80 821-7 BCM NL EETC 6184 09-70 020-9 (reed als Discorijtuig mee) D-BTEX 5680 50-80 817-5 BCM 5184 05-70 011-4 BCM 5184 05-70 017-1 BCM NL EETC 6184 05-70 126-8 Bcvmh NL EETC 6184 05-70 123-5 Bcvmh NL EETC 6184 06-70 417-0 Dit is wat ik heb kunnen registreren van deze rijtuigen te Utrecht Centraal. Laatst bewerkt door TheKnitter op 13-02-2010 00:35 |
14-02-2010 18:37:36 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Quote Dan hebben er weer eens Bcm-rijtuigen van EETC meegereden. Dit zijn overigens de enige twee Bcm-rijtuigen die op de Wgm niet op de infrasporen staan. Aannemelijk dus de exemplaren met (nog) het beste interieur. |
14-02-2010 22:35:13 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
Zoals nu ook te zien is, zat het discorijtuig op een andere positie. Voorheen zat die direct achter de loc. Ze hebben dus wat met de samenstelling veranderd. Volgens een medewerker van Euro-Express was de trein niet volgeboekt; Een deel van de rijtuigen gingen tot Ht of Vl zonder verlichting mee. |
14-02-2010 23:40:14 | ||
---|---|---|
Hi-Ho
![]() |
Quote Of ze huren wat goedkopere rijtuigen uit het Oost-Europa en dat is natuurlijk ook wel weer erg spannend! |
14-02-2010 23:42:35 | ||
---|---|---|
jordydl1
![]() |
hoho, het heet hier geen bergland express he |
15-02-2010 11:30:17 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteAankomende woensdag v.21.50 uur uit Bh komen er 13 rijtuigen over vanuit Bratislava naar Wgm, dan weten jullie waarschijnlijk al welke ik bedoel, ze hebben alle 13 al is hier in het land gereden. Laatst bewerkt door train85 op 15-02-2010 12:37 |
15-02-2010 16:04:52 | ||
---|---|---|
Hi-Ho
![]() |
Zijn dat de rijtuigen die vorig jaar in de Bergland Expres reden? Ook het type rijtuig wat toen in de brand is gevlogen en in Oostenrijk aan de ketting waren gelegd? Laatst bewerkt door Hi-Ho op 15-02-2010 16:05 |
15-02-2010 16:11:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Neen, dat zijn ze zeker niet. Dit zullen de ligrijtuigen zijn die in de Klimaatexpres naar Kopenhagen gezeten hebben, vermoed ik sterk. |
15-02-2010 16:15:40 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Je hoeft niet meer te raden.![]() Laatst bewerkt door train85 op 15-02-2010 16:20 |
15-02-2010 17:43:09 | ||
---|---|---|
Hi-Ho
![]() |
Weet iemand of daar foto's van zijn te vinden? Van binnen en van buiten? |
15-02-2010 17:58:43 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Voor foto's van buiten die zijn hier op het forum ergens te vinden, misschien klimaattrein intikken in de zoekfunctie hier, van binnen weet ik niet. |
15-02-2010 19:17:26 | ||
---|---|---|
frer
![]() |
Of je kijkt ff op de site van de desbetreffende rijtuiverhuurder: http://www.wagonservice.sk/ |
19-02-2010 13:10:28 | ||
---|---|---|
Hi-Ho
![]() |
Er vertrekken vanavond 6 vakantietreinen vanuit Utrecht Centraal naar de Alpen. Morgenochtend vertrekt er nog een dagtrein. Gaat er iemand foto's maken? 19.21-19.40 SPOOR 9 ALPEN EXPRES LANDECK/BISCHOFHOFEN ??.??-19.55 SPOOR 9 WINTERSHUTLLE BLUDENZ/SCHWARZACH ST. VEIT 19.43-19.56 SPOOR 12 TRANSFERTREIN DUSSELDORF (AANSLUITING SCHNEE EXPRES) 19.53-20:11 SPOOR 9 ALPEN EXPRES LANDECK/ZELL AM SEE 20.21-20.40 SPOOR 9 ALPEN EXPRES BISCHOFHOFEN/DE SKI-TREIN ZELL AAM SEE 20.43-21.00 SPOOR 15 ALPEN EXPRES ZELL AM SEE (GEHUURDE TREIN UIT SLOWAKIJE) 08.38-08.42 SPOOR 12 KROKUS EXPRES BLUDENZ/SCHLADMING Laatst bewerkt door Hi-Ho op 19-02-2010 13:12 |
19-02-2010 13:25:42 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
De spoornummers die jij noemt zijn deels verschillend van zoals ze officieel zijn gepland. Zie OD-topic van vandaag. Het wordt sowieso een verrassing hoe ze al die treinen in combinatie met een reguliere treinverkeer in Ut gaan afwikkelen. Laatst bewerkt door keesje op 19-02-2010 13:25 |
19-02-2010 13:45:01 | ||
---|---|---|
Hi-Ho
![]() |
Ja ik zie het, dank je! Onprettig voor de reizigers van de Alpen Expres en De Ski-Trein. Er is net op de site van die vervoerder gezet dat de eerste 3 treinen van spoor 9 vertrekken en de laatste van spoor 15. Sjouwen met koffers en ski's van perron naar perron is niet echt een leuk begin van je vakantie. Laatst bewerkt door Hi-Ho op 19-02-2010 13:47 |
19-02-2010 17:10:56 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteKomt om 19.44 uur aan uit Amf. En komt daarvoor nog via grensovergang Vl het land binnen. Rijdt dus eerst Vl-Ut-Amf en dan wat later terug naar Ut. Laatst bewerkt door train85 op 19-02-2010 17:30 |
19-02-2010 17:21:51 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Van Vl via Amf naar Ut, klinkt niet erg logisch. |
19-02-2010 17:29:48 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Om 17.38 uur kwam dan de lege wintershuttle door Ut, het is een mengelmoes van rijtuigen met lok 1609. Eurostrand rijtuigen + Muller rijtuigen + 2 groene rijtuigen van EE + 1 uitziende rheingold 1e klas rijtuig (zoals dit: http://www.dbtrains.com/nl/rijtuigen/tijdperkIII/rheingold-tee/avm), maar nu met 2e klas stickers erop. Laatst bewerkt door train85 op 19-02-2010 17:43 |
19-02-2010 18:02:51 | ||
---|---|---|
103 220-0
![]() |
De 1619 van ACTS met haar gevolg vertrok keurig op tijd uit Breda. ---- Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl |
20-02-2010 14:38:41 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
Rijtuigsamenstelling Vakantietreinen 19 & 20 Februari Wintershuttle 13283 E-loc 1609 D-CBB 5680 10-40 115-2 Am D-CBB 5680 10-80 114-6 Am D-CBB 5680 10-80 141-9 Am D-CBB 5680 10-40 127-7 Am D-Euro 5680 31-70 113-5 ABm D-Euro 5680 22-80 010-2 Bm D-Euro 5680 89-80 008-7 WGmh D-CBB 5680 10-40 124-3 Am D-CBB 5680 10-40 129-3 Am D-CBB 5680 10-40 131-9 Am D-CBB 5680 10-40 126-9 Am D-CBB 5680 10-40 125-1 Am D-CBB 5680 10-40 122-8 Am D-CBB 5680 10-40 128-5 Am Alpen Expres 13217 Let op: Bij deze trein: De rijtuignummers zijn vanaf de achterste rijtuig opgeschreven. Het laatstvermelde nummer is dus in werkelijkheid de voorste, bij de loc. NL-EETC 6184 05-70 120-1 Bcvmh NL-EETC 6184 06-70 418-8 NL-EETC 6184 06-70 419-6 NL-EETC 6184 05-70 122-7 Bcvmh NL-EETC 6184 05-90 104-1 Bcvmh NL-EETC 6184 05-70 125-0 Bcvmh NL-EETC 6184 08-70 016-8 NL-EETC 6184 05-90 107-4 Bcvmh NL-EETC 5184 05-70 017-1 NL-EETC 5184 05-70 011-4 BCM NL-EETC 6184 05-70 011-4 Bcvmh NL-EETC 6184 05-70 115-1 Bcvmh NL-EETC 6184 06-70 616-7 NL-EETC 6184 06-70 617-5 Loc 1747 Alpen Expres 13213 Loc: 1854 Alle rijtuigen van EETC tenzij anders vermeld 6184 06-70 618-3 6184 06-70 615-9 6184 05-90 108-2 Bcvmh 6184 05-70 117-7 Bcvmh 6184 05-70 111-0 Bcvmh 6184 05-70 127-6 Bcvmh 6184 09-70 023-3 D-BTEX 5680 50-80 821-7 Bcm D-BTEX 5680 50-80 806-8 Bcm D-BTEX 5680 50-71 222-9 Bvcmz D-BTEX 5680 50-80 826-6 Bcm 6184 05-70 121-9 Bcvmh 6184 05-70 124-3 Bcvmh 6184 06-70 416-4 Alpen Expres 13211 Loc 1741 D-BTEX 5680 50-80 847-2 Bcm D-BTEX 5680 50-70 213-8 Bcvmh (?) D-BTEX 5680 21-80 080-6 Bom D-BTEX 5680 50-80 827-4 Bcm D-BTEX 5680 50-80 811-8 Bcm D-BTEX 5680 50-80 814-2 Bcm NL-EETC 6184 09-70 020-9 D-BTEX 5680 50-80 817-5 Bcm D-BTEX 5680 50-80 846-4 Bcm D-BTEX 5680 50-80 801-9 Bcm NL-EETC 6184 05-90 103-3 Bcvmh NL-EETC 6184 05-70 126-8 Bcvmh NL-EETC 6184 05-70 123-5 Bcvmh NL-EETC 6184 06-70 417-0 Alpen Expres 13215 Rijtuigen gehuurd uit Slowakije; Rijtuigen hebben ook de Klimaattrein gereden, voor de Klimaattop. Let op: Bij deze trein: Rijtuigen beginnen aan de achterkant. Laatst gemelde rijtuig zit dus aan de voorzijde van de trein, bij de loc !! SK-WSBA 5156 05-70 517-4 Bcmh SK-WSBA 5156 05-70 515-8 Bcmh ZSSK 5156 05-70 513-3 Bcmh SK-WSBA 5156 05-70 505-9 Bcmh SK WSBA ZSSK 5156 05-70 503-4 Bcmh D-BTEX 5680 89-90 673-5 WGmz SK-WSBA 5156 05-70 501-8 Bcmh SK-WSBA 5156 05-70 509-1 Bcmh SK-WSBA 5156 05-70 504-2 Bcmh SK-WSBA 5156 05-70 508-3 Bcmh SK-WSBA 5156 05-70 507-5 Bcmh SK-WSBA 5156 05-70 502-6 Bcmh Loc 1757 Krokus Expres op Zaterdag 20 Februari 2010: Loc 1619 D-EURO 5680 11-80 014-7 Am D-EURO 5680 11-80 022-0 Am D-EURO 5680 11-80 023-8 Am D-EURO 5680 11-80 011-3 Am D-EURO 5680 11-80 019-6 Am D-EURO 5680 11-80 024-6 Am D-EURO 5680 11-80 036-7 Bm D-EURO 5680 89-40 107-5 WGmkh D-EURO 5680 22-80 035-9 Bm D-EURO 5680 11-80 021-2 Am D-EURO 5680 11-80 016-2 Am D-EURO 5680 11-80 020-4 Am D-EURO 5680 11-80 015-4 Am D-EURO 5680 11-80 018-8 Am D-EURO 5680 11-80 012-1 Am Deze lijst heb ik zelf kunnen samenstellen, door op Ut de hele tijd het te noteren. Laatst bewerkt door TheKnitter op 20-02-2010 18:33 |
20-02-2010 17:35:39 | ||
---|---|---|
fred67nl
![]() |
Helemaal top! ![]() Treinnummer van de Wintershuttle is 13283 Er zou toch ook nog een transfertrein rijden voor de Schnee Express? Heeft iemand die trein nog kunnen noteren? |
20-02-2010 17:53:20 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Quote Dan is dit gerenoveerde en kort gelden in NL gearriveerde slaaprijtuig dus al direct ingezet. Lijkt een trend dat gerenoveerde rijtuigen zeer snel na hun terugkeer in Nederland worden ingezet. Komt het materieel van deze trein [Alpen Expres 13217] morgen weer terug in Nederland of blijft het een weekje overstaan? Dit ivm met mijn plan om het genoemde rijtuig op de gevoelige plaat te zetten. Laatst bewerkt door martijnham op 20-02-2010 18:24 |
20-02-2010 18:32:45 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
Quote Dank voor het nummer! De Transfertrein heb ik maar een paar rijtuigen van, want ik stond op 11/12, en hij kwam op 15 binnen, en tegelijk ook vakantietreinen op 9. Omdat de NS én op 12 én 14 treinen hadden geparkeerd, maar ook op 11, slecht zicht dus toen me de rest op sp. 9 gebivakkeerd. Transfertrein 19 Februari Let op: Niet alle rijtuigen kunnen noteren; Heb alleen de eerste 7. Loc 1619 D-EURO 5680 11-80 012-1 D-EURO 5680 11-80 018-8 D-EURO 5680 11-80 015-4 D-EURO 5680 11-80 020-4 D-EURO 5680 11-80 016-2 D-EURO 5680 11-80 021-2 Het waren exact dezelfde rijtuigen als de Krokus Expres ook had. Alleen zaten de rijtuigen in omgedraaide volgorde, dan de Transfertrein er mee vertrok. De compositie was dus exact gelijk. Dat was hier ook al eerder op Somda vermeld, in dit topic. Zie hiervoor https://somda.nl/forum/7701/p252753/Ontwikkelingen+Vakantietreinen/ Laatst bewerkt door TheKnitter op 20-02-2010 18:34 |
22-02-2010 11:47:40 | ||
---|---|---|
WS
![]() |
In de Wintershuttle reed ook nog rijtuig: D-Euro 5680 31-70 109-3 ABm, dus in totaal 15 rijtuigen. |
28-02-2010 00:01:11 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
Weet iemand op welk spoor morgen de volgende treinen worden binnengenomen: * 2x Alpen Express (EETC) * 2x Ski Trein (EETC) * Transfertrein * Winter Shuttle Vind dit (opnieuw) plaats op sp 9, het binnen nemen, of was dit alleen voor de vertrekkende treinen? Laatst bewerkt door TheKnitter op 28-02-2010 00:04 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
28-02-2010 00:02:36 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Over planningen laat ik me niet (meer) uit: Wat van dat prutswerk terecht komt hebben we vorige week vrijdag al mogen beleven.![]() |
28-02-2010 00:06:37 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
Daar heb je gelijk in. Alle treinen vertraagd. Morgen zal me laatste keer zijn, dat ik erbij ben, en om alvast beetje voorbereid te zijn, vroeg ik het ![]() |
15-03-2010 21:31:51 | ||
---|---|---|
Hi-Ho
![]() |
Quote De Wintershuttle zal dus in 2011 ook weer rijden. Ik ben benieuwd of ze na het grote succes van afgelopen seizoen het komende seizoen meer dan 1 slag gaan maken. Laatst bewerkt door Hi-Ho op 15-03-2010 21:32 |
05-08-2010 00:13:55 | ||
---|---|---|
4201
![]() |
Inmiddels zijn we al weer een aantal maanden verder en de diverse exploitanten hebben hun plannen voor de winter al weer klaar en online gezet. Een kort overzicht: Wintershuttle rijdt komende winter naar dezelfde bestemmingen als vorig jaar (via Wörgl naar Bludenz en Schwarzach St Veit). Heenreis op vrijdag 18/zaterdag 19 februari, terugreis op zaterdag 26/zondag 27 februari 2011. De Alpen Expres kent wat afwijkingen en nieuwe data dit seizoen. Tijdens de kerstvakantie rijdt men heen op zaterdag (18 en 25 december en 1 januari), met de terugreis logischerwijs op zondagavond. Tussen 7 januari en 11 maart wordt er normaal op vrijdag heen/zaterdag terug gereden. Verder zijn er ook extra treinen naar Zell am See aangekondigd met vertrek op woensdagavond, met terugreis op zaterdagavond. Deze treinen rijden in januari en maart. De bestemminglijst laat weinig verrassends zien, Landeck, Zell am See en Bischofshofen De Skitrein heeft ook een afwijkend vertrekbeeld in de kerstvakantie, zaterdag heen en zondag terug vanuit Oostenrijk. Verder geen doordeweekse vertrekken zoals de Alpen Expres. De Skitrein Disco wordt blijkbaar niet meer aangeboden, er is niks meer over terug te vinden. Nu reed die afgelopen seizoen ook nog maar een paar keer als treindeel van een andere Alpen Expres/Skitrein. Zoals gebruikelijk rijdt de Skitrein alleen naar Zell am See. De Krokus Express rijdt dit jaar op 19 februari heen en op 26 februari terug. Volgens de website worden er een tweetal treinen aangeboden, een trein met een treindeel naar Innsbruck en Zell am See en een trein met een deel naar Ötztal via Bludenz en één naar Schladming via Bischofshofen. Zwitserland wordt dit jaar ook weer door een tweetal treinen in de Krokusvakantie bediend. De Zwitserse Sneeuw Express rijdt op vrijdagavond 18 februari heen en op zaterdagavond 26 februari terug. De route in Zwitserland is verrassend, door het Rhonedal naar Brig, vervolgens over de Lötschberg naar Spiez en dan naar eindpunt Interlaken. En last but not least is er ook een nieuwe dagtrein in de Krokusvakantie naar Zwitserland, de TEE Rheingold. Volgens de informatie zal deze trein bestaan uit originele Rheingoldrijtuigen inclusief Aussichtwagen, aangevuld met 2e klas rijtuigen. Heenreis is op zaterdag 19 februari en terug op 26 februari. De trein rijdt naar Brig via de Lötschberg en met een treindeel naar Chur. Van Bergland&Co valt er niks terug te vinden op internet, de site van de Berglandtrein verwijst naar een gesloten serveradres. Misschien komen ze nog met plannen, er staan nog wat slaaprijtuigen bij de HTMU-loods (wasknijper bijgeleverd als je in wilt stappen? ![]() Tot zover, het duurt nog even, maar volgens mij staat ons treinspotters weer een interessante Krokusvakantie te wachten %08% De links van de diverse treinen: Wintershuttle: http://www.wintershuttle.nl/ Alpen Expres: http://www.alpenexpres.nl/ Skitrein: http://www.skitrein.nl Krokus Expres: http://www.treinreiswinkel.nl/winter/wintersporttreinen/krokus_express_oostenrijk Zwitserse Sneeuw Express: http://www.treinreiswinkel.nl/winter/wintersporttreinen/sneeuw_express_zwitserland TEE Rheingold: http://www.treinreiswinkel.nl/winter/wintersporttreinen/rheingold_zwitserland |
05-08-2010 12:12:26 | ||
---|---|---|
Hi-Ho
![]() |
Vergeet de Transfer Trein niet die op vrijdagavond 18 februari aansluiting geeft op de Schnee Express in Düsseldorf. Deze trein start net als vorig jaar in Breda en rijdt via Rotterdam CS, Den Haag HS, Leiden CS, Amsterdam CS, Utrecht CS en Arnhem. Op zondagochtend 27 februari rijd deze trein de route in tegenovergstelde richting. Transfer Trein/ Schnee Expres: http://www.treinreiswinkel.nl/winter/wintersporttreinen/schnee_express_oostenrijk#aanreis_krokusvakantie Laatst bewerkt door Hi-Ho op 05-08-2010 12:14 |
28-08-2010 21:02:54 | ||
---|---|---|
frer
![]() |
Ook in Belgie is een private operator opgestaan om ski-treinen te exploiteren: http://www.rail2snow.com/ Een wazige site zonder prijzen en duidelijke route, trein reed zoals te verwachten Van Brussel via Luik naar Aachen naar Oostenrijk. Ook zou men naar de Franse Alpen willen rijden. Gezien de veelvuldige Vlaamse woordkeuze denk ik niet dat dit een nieuwe poging van de berglan Expres is... |
28-08-2010 22:37:24 | ||
---|---|---|
maxime
![]() |
Haha, in het logo zie ik meteen een blauwe loc met een dikke gele bies. EETC dochter toevallig? %08% En hoe ironisch...ik krijg een NS Hispeed reclame (lang leve google ads) op de site. Wel interessant dat in België ook de concurrentie langzaam begint op te komen!![]() Laatst bewerkt door maxime op 28-08-2010 22:37 |
28-08-2010 23:29:37 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Bedrijf zou EEGTC of iets dergelijks heten. Zou volgende zomer ook Autoslaaptreinen naar Avignon en Italië willen laten rijden. Ben benieuwd... |
31-10-2010 15:02:23 | ||
---|---|---|
Hi-Ho
![]() |
Laten we de CityNightLine treinen met vertrekpunt Amsterdam Centraal niet vergeten die in het winterseizoen elke vrijdag na München door rijden naar Innsbruck en na Zurich door naar Brig. Deze mistte ik nog in het rijtje hierboven. Net over de grens kan men op de vrijdagavond in Münster of Düsseldorf opstappen op de Schnee Express naar Mallnitz via Schwarzach St.-Veit en Bludenz. In de voorjaarsvakantie rijdt er een transfertrein vanuit Nederland die in Düsseldorf aansluiting geeft op de Schnee Express. Gelukkig is er al meer over de private operator uit Belgie bekend (www.rail2snow.be). De Rail2Snow trein zal gaan vertrekken vanuit Oostende en rijden naar de eindbestemmingen Innsbruck en Schwarzach St.-Veit in Oostenrijk en Bourg St.-Maurice in Frankrijk. De trein naar Oostenrijk zal in Belgie stoppen Brugge, Gent, Brussel Zuid, Luik en Aachen(DE). De trein naar Frankrijk rijdt tot Brussel Zuid dezelfde route als de trein naar Namen, Aarlen en Luxemburg (LU). De trein naar Oostenrijk rijdt tot eind maart en de trein naar Frankrijk zelfs tot eind April. Ze gaan rijden met couchette-6 rijtuigen en slaapwagens(AB30?). Opvallend is het bericht op de volgende site (http://www.infotravel.be/imail_view.php?mid=161&lang=nl): De plannen van het Brusselse privé-bedrijf European RailRoad Services Company (ERRSC) om deze winter een sneeuwtrein Rail2Snow in te leggen, roepen vragen op. ERRSC wou de France Alp'Express naar de Savoie en de See Express naar Tirol laten rijden. Navraag bij Infrabel wijst uit dat ERRSC de beheerder van de spoorweginfrastructuur nooit heeft gecontacteerd voor een directe toegang tot het spoorwegnet en voor rijpaden van en naar de Franse Alpen en Tirol. Evenmin heeft ERRSC rijpaden aangevraagd voor autotreinen of welke andere treinen ook in 2011. De plannen voor zomerse Rail2Sun-autotreinen naar Avignon, Venetië en Bologna zijn bovendien niet uitvoerbaar; de vroeger gebruikte installaties in Schaarbeek, Bressoux en Denderleeuw zijn ontmanteld en andere mogelijkheden zijn er niet meer. Dit kan natuurlijk al gedateert zijn en inmiddels wel zijn gebeurd. Als er een autolaadperron kan worden gebouwd in Oostende dan is dit een mooi vertrekpunt voor de Engelsen aangezien de veerboot naar Engeland vanuit Oostende vertrekt. Dit is dan een zeer goed alternatief voor de AutoSlaap Trein die uit Den Bosch vertrekt waar de Engelsen nu veelvoudig gebruik van maken. Laatst bewerkt door Hi-Ho op 31-10-2010 15:10 |
01-11-2010 00:31:21 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote De Transfertrein in aansluiting op de Schnee Express rijdt dit seizoen niet. Laatst bewerkt door maurits op 01-11-2010 00:32 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
03-11-2010 11:48:32 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Volgens treinreiswinkel.nl gaat er in februari ook een TEE-Rheingold rijden vanaf Amsterdam naar Zwitserland v.v., o.a. met Rheingold aussichtswagen![]() Vertrekdatum is zaterdag 19 februari en de trein zou terug moeten komen op zaterdag 26 februari. Tijden zullen zijn Asd v07.56, Ut v08.26, Ah v08.56, Em v09.30 en terug Ah a20.20, Ut a20.50, Asd a21.20. |
03-11-2010 22:23:23 | ||
---|---|---|
Hi-Ho
![]() |
Dezelfde site weet te melden dat de AutoSlaap Trein van EETC de komende zomer een bestemming heeft geschrapt. Er wordt komend jaar geen trein meer gereden naar Frejus/Saint-Raphaël in Frankrijk maar nog wel naar Avignon. De bestemmingen in Italië blijven gelijk (Alessandria en Livorno). Alle treinen vertrekken op vrijdag. Het lijkt er dus op dat de trein die afgelopen zomer op zondag vertrok ook is geschrapt. Laatst bewerkt door Hi-Ho op 03-11-2010 22:23 |
03-11-2010 23:03:23 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
De vertrekken op zondag en de bestemming Frejus is inderdaad geschrapt voor 2011. Wel rijden de treinen een week langer door dan afgelopen jaren, het laatste rijweekend is nu 9/10 september 2011.Quote Dat klopt inderdaad, zodra er meer informatie over bekend wordt kom ik daar nog op terug. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
03-11-2010 23:31:43 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Hopelijk toch geen beren op de weg![]() Ik heb alles al geregeld om met mijn vlaggetje vooraan te staan%08% |
21-11-2010 13:58:46 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Ook dit wintersportseizoen rijden er weer chartertreinen uit Nederland richting de skioorden. Een overzichtje volgt hieronder. Treinen die er dit jaar nieuw zijn bijgekomen: - ''Krokus Express'' (1) (dagtrein; inclusief restauratierijtuig) van Amsterdam naar Schladming/Zell am See. - ''Krokus Express'' (2) (dagtrein; inclusief restauratierijtuig) van Amsterdam naar Innsbruck/Ötztal. - ''TEE Rheingold'' (dagtrein; inclusief panoramarijtuig) van Amsterdam naar Sion/Chur . - ''Zwitserse Sneeuw Express'' (nachttrein) van Amsterdam naar Sion/Interlaken. Ook rijden er treinen die vorig jaar ook reden, en treinen met een hogere frequentie: - ''Alpen Expres'' van Amsterdam naar Zell am See. - ''Ski-trein'' van Amsterdam naar Landeck. - ''City Night Line'', dagelijks vertrek uit Amsterdam. |
21-11-2010 13:59:53 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Quote Zal die onder vervoerder EETC rijden? Zo ja, kun je misschien ook nog wel een 1200 voor de TEE verwachten.%02% |
21-11-2010 14:26:08 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Dat weet ik nog niet, alleen de rijtuigen op zich zijn al fraai![]() |
21-11-2010 17:16:37 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote De TEE Rheingold rijdt in opdracht van de Treinreiswinkel, de vervoerder zal EETC niet zijn, wellicht DB Autozug of DB Schenker. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
21-11-2010 18:07:35 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
DB Schenker verhuurt enkel de locs aan DB Autozug dus valt onder hetzelfde kliekje. |
21-11-2010 18:20:43 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Is DB Autozug ook een in Nederland toegelaten vervoerder of besteed DB Autozug het vervoer in Nederland aan DB Schenker uit? Shqiperise-lopers? |
21-11-2010 18:43:44 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Laatste. |
21-11-2010 18:58:12 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Neen, het eerste - een zelfstandig vervoerder. Maar dat houdt op miv de nieuwe dienstregeling; dan is DBA alleen nog een exploitant (in Nederland dan). Dat is mede de reden dat het rijden van die treinen overgaat naar NSR. DB Schenker is namelijk geen toegelaten reizigersvervoerder en leverde alleen de tractie. DBS kan weer wel gezelschapstreinen rijden (besloten vervoer), maar geen regelmatig vervoer als de CNL. Bij NSR rijden de treinen geheel op het attest van NSR. De Treinwinkel kan de trein dus niet door DB Autozug laten rijden, wel eventueel laten organiseren (maar dat zal wel niet nodig zijn). Laatst bewerkt door broek53 op 21-11-2010 19:00 |
21-11-2010 19:08:49 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Ik ben het niet met je eens. DB Autozug huurt locs van DB Schenker om CNL's te rijden, het personeel komt zelfs niet van DB Schenker. |
21-11-2010 19:20:05 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, dat bedoel ik ook: dat is de situatie nu. De treinen rijden nu op het attest van DBA met het personeel van DBA en er wordt alleen trekkracht gehuurd bij DB Scenker. Maar met ingang van de nieuwe dienstregeling is DBA geen vervoerder met een attest meer en kan dus geen treinen in NL laten rijden met wat voor trekkracht dan ook. Daarom hebben ze NSR gecontracteerd als verantwoordelijk vervoerder. De treinen rijden vanaf 12/12 dus op het attest van NSR (en NSR zorgt voor de trekkracht). |
21-11-2010 19:26:40 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Zo is het al een stuk duidelijker ![]() |
![]() |
advertentie |
21-11-2010 19:31:44 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Jawel, en dus meer nog: de verantwoordelijk vervoerder. Ik dacht dat dat wel bekend was; de wegleerritten naar Emmerich met plan V worden gemaakt om machinisten van de standplaatsen Arnhem en Nijmegen de verloren gegane wegkennis weer op te laten doen. |
21-11-2010 19:39:45 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Ja klopt maar ik zag het verband nog even niet. Wat verandert er nog meer komende dienstregeling omtrent dat vervoer? |
21-11-2010 19:40:00 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Is DBA dan ook in Duitsland geen vervoerder meer? Ze hebben volgens mij wel aardig wat loks (BR115 geloof ik, ex 110/113) |
21-11-2010 19:47:26 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zover ik weet, verandert er in Duitsland niets aan de status van DBA. Ik denk dat het voordeliger was om voor die drie treinen in NL niet een heel attest etc. te onderhouden enerzijds, terwijl er met NS (in tegenstelling tot een paar jaar geleden) wel weer zaken te doen was. |
21-11-2010 20:36:43 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Ahum, het zijn er nog maar 2 %04%. Waarvan er 1 ook nog eens voor de helft niet van DBA/CNL is. Dit is namelijk de EN, alle treinen die niet in opdracht van DB (-derivaten) rijden mogen in DLD ook niet in de termonologie mee doen (Dus geen IC/ICE of CNL). Overdag heten ze EC, 's nachts EN. In Duitsland zijn ze vele malen groter. Daar rijden ze meer nachttrein en de autoslaaptreinen. Daarvoor gebruiken ze vooral Taurussen (van DB Schenker of MRCE, dit wisselt per periode), 101 en 120'ers. De 115'en (en 113'en) worden eigenlijk alleen maar ingezet als loopjongen in Berlijn en München of als er grote defecten of en tekort aan loks is. De meeste 115'en staat weg te kwijnen in Oberhausen, Hamm of Rummelsberg in afwachting van hun laatste reis naar Opladen. |
21-11-2010 20:46:01 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Rummelsburg bij Berlijn bedoel je? Ik dacht dat ze ergens anders in Berlijn stonden... correct me if I'm wrong. Laatst bewerkt door fugazi op 21-11-2010 20:48 |
21-11-2010 21:02:57 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Nog even over de TEE Rheingold, de trein is van DB Nostalgie. Zij regelen ook de vervoerder op het Nederlandse traject. Als er nog een dochter van DB is die besloten reizigersvervoer in Nederland mag doen, kan het goed zijn dat die de vervoerder wordt. Maar voor hetzelfde geld levert NSR (of een andere vervoerder) de tractie. Laatst bewerkt door maurits op 21-11-2010 21:08 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
28-11-2010 23:36:00 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
EETC zal trouwens de eerste 3 weekenden van het wintersportseizoen vanwege de economische crisis (en dus minder mensen op vakantie) met maar één wintersporttrein rijden vanuit Nederland. Deze trein wordt dan in Wörgl gesplitst in 2 delen die apart door zullen rijden naar 2 verschillende eindbestemmingen in Oostenrijk. Tevens vertrekt de Alpenexpress + Skitrein de eerste 3 weekenden op zaterdag i.p.v. vrijdag uit NL en deze komt dan op maandagochtend weer terug in Nederland i.p.v. op zondagochtend. Geen idee of het hier al bekend was. Laatst bewerkt door treintim op 28-11-2010 23:38 |
29-11-2010 11:08:58 | ||
---|---|---|
103 220-0
![]() |
Quote DB AutoZug gebruikt zeker geen Taurussen van DB Schenker. Wel van MRCE gehuurde locs, maar die zijn van Fernverkehr (net als de gestelde 101'en en 120'en). De 113/115'en worden wel degelijk ingezet voor nachttreinen en autoslaaptreinen. Taken als loopjongen vervullen ze voor treinen met rijtuigen die tussen de diverse werkplaatsen moeten worden uitgewisseld (FbZ) en ze rijden rond München leeg materieelritten tussen Hbf en opstelplekken. Ook de Ersatz-IC tussen Hamm en Bonn wordt met 115'en (voor en achter) gereden. Dat een aantal locs aan de kant staat komt door het doorschuifsysteem dat werd gehanteerd, waarbij overbodige 110'en met revisietermijn richting AutoZug gingen en opgereden locs vervingen. Nu is de situatie anders: 115'en krijgen revisies in Berlijn. De drie 113'en zijn onlangs ook gereviseerd. In Oberhausen en Hamm staan geen 115'en in afwachting van sloop, wel in Dortmund. Tip: lees Op de Rails 2010-11. |
01-12-2010 23:11:29 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
De 20 ook in Nederland niet geheel onbekende SBB ligrijtuigen van type Bcm61 (met airco) zijn verkocht aan Ralpin. Bij Ralpin gaan ze als begeleiding rijtuigen dienen in Rollende Landstrasse en worden in het komende jaar daartoe aangepast. Ze gaan rijden in de diensten tussen Freiburg im Breisgau(D) en Novara(I) per december 2011. Laatst bewerkt door jeanne op 01-12-2010 23:12 |
22-12-2010 14:19:07 | ||
---|---|---|
Hi-Ho
![]() |
De Rail2Snow ski-treinen die vanaf december tot april vanuit Oostende via Brussel naar Oostenrijk en Frankrijk zouden gaan rijden hebben nog niet gereden. Je kan momenteel ook alleen nog maar op hun site reserveren voor ritten vanaf februari en alleen maar naar Oostenrijk. Weet iemand wat de redenen hiervoor zijn? |
22-12-2010 22:25:19 | ||
---|---|---|
frer
![]() |
De gepubliceerde drgl op het oostenrijkse traject lijkt ook meer fiktief; zo goed als gelijk aan de schnee-express. Deze laatste rijdt wel en heeft zijn zaakjes welop orde. vergelijk: http://www.rail2snow.com/pages/bestemmingen/dienstregeling.php http://www.schnee-express.com/fahrplan.aspx Conclusie: Zaakjes zijn nog (lang) niet op orde. |
09-01-2011 14:11:55 | ||
---|---|---|
WS
![]() |
De dienstregeling van de Wintershuttle nog nergens voorbij zien komen. De heenweg op vrijdag 18-2-2011 Trein 13481 Utrecht Centraal 18.40 (15) 's Hertogenbosch 19.11-19.26 (1) Venlo 20.16-20.30 (3) |
29-01-2011 18:54:53 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
En de dienstregeling van de Zwitserse Sneeuw Express en Krokus Express zijn ook bekend. Ledig-materieel en tijden van de Rheingold volgen binnen enkele dagen: Zwitserse Sneeuw Express Samenstelling bij vertrek uit Nederland Loc 6x Lig, 1x Tanzwagen en 2x Zit naar Interlaken Ost Heen 18 februari 2011 trein 13485 Asd 19.10 Ut 19.42-19.57 Ah 20.32-20.48 Em 21.05-21.18 Terug op 27 februari als trein 13484 Em 07.27-07.45 Ah 08.06-08.20 Ut 08.52-09.05 Asd 09.32 Krokus Express Schladming-Zell am See-Innsbruck Samenstelling bij vertrek uit Nederland: Loc Restauratierijtuig (vanaf/tot Emmerich) en 4x B naar Schladming 3x B naar Innsbruck Tanzwagen en 7x B naar Zell am See Heen 19 februari als trein 13491 Asd 07.25 Ut 07.57-08.12 Ah 08.46-09.00 Em 09.17-09.34 Terug op 26 februari als trein 13490 Em 19.36-20.01 Ah 20.27-20.42 Ut 21.15-21.30 Asd 21.58 TEE Rheingold+Krokus Express Ötztal Samenstelling bij vertrek uit Nederland Loc Restauratierijtuig (vanaf/tot Emmerich), 3x A, Aussichtswagen en 2x B naar Sion 2x B naar Chur 1x barrijtuig en 6x B naar Ötztal als Krokus Express Heen op 19 februari Terug op 26 februari Tijden volgen zodra alle reizigers de informatie hebben ontvangen. Laatst bewerkt door maurits op 29-01-2011 20:44 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
29-01-2011 19:39:08 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Waarom rijdt de restauratie vanaf/tot Emmerich en niet in Nederland? |
29-01-2011 20:02:49 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Kan te maken hebben met de dienstlengte van het personeel, maar ook met de toelating van dat rijtuig in Nederland. |
29-01-2011 20:46:30 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Het heeft te maken met de treinlengte, zowel de Krokus Express als de TEE Rheingold rijdt met 16 bakken. Dat is Duitsland geen probleem, maar in Nederland is 15 bakken de maximum toegelaten treinlengte. Omdat het restauratierijtuig alleen nodig is voor de lunch en diner, is aan- en afkoppelen in Emmerich geen probleem. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
29-01-2011 20:47:09 | ||
---|---|---|
frer
![]() |
Was vorig jaar geloof ik ivm de treinlengte in NL 15 bakken toegelaten ivm lengte perrons; in Duitsland is geen commercieele halte voorzien, dus zijn 80 assen toegelaten. |
29-01-2011 21:37:46 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote 2 min na de 800 vanaf 15 weg op Ut, das een uitdaging. Lokaal plan zal wel een verhuizing regelen. Spoor 12 lijkt me een mooie kanshebber. |
30-01-2011 11:21:39 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
ware het niet dat spoor 12 om die tijd bezet is door trein 12767 (tenminste, die komt een paar minuten later binnen). Ondertussen kruis je trein 7467 voorlangs (die vanaf spoor 14 vertrekt). Het is een beetje druk in Ut. Ik denk dat ze m gewoon op spoor 15 zetten en die paar minuutjes vertraging voor lief nemen... |
30-01-2011 12:28:19 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Zo gaat het meestal helaas. Het past niet dus dan maar in conflict, lekker makkelijk. |
03-02-2011 22:44:01 | ||
---|---|---|
verst107
![]() |
Op de site van de Alpen Expres staan de treinsamenstellingen voor het Krokusweekend van 18 februari. Net als vorig jaar vertrekken er op die vrijdag vier treinen. Als ik naar de samenstelling kijk bestaan de 2 extra treinen (tov de 2 die al een paar weken rijden) voornamelijk uit ligrijtuigen (niet de ex-TUI van het type Bcvmh). Aangezien ze zelf onvoldoende ligrijuitgen Bcm hebben, zullen ze wel in het buitenland zijn gaan zoeken. Vorig jaar waren het Slowaakse Bcmh ligrijtuigen, extra rijtuigen van Bahn Touristik Expres en een gezelschapsrijtuig van Euro-Express. Het zou mij niets verbazen als dat nu weer het geval is. Ben benieuwd en ga op zeker even kijken. |
04-02-2011 13:19:32 | ||
---|---|---|
frer
![]() |
Om een beeld te geven van de traktie vd Alpen Expressen in Oostenrijk is deze link wellicht interessant: http://bahnbilder.warumdenn.net/12666.htm |
04-02-2011 14:48:42 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Gaaf, bedankt voor deze link, deze foto's was ik nog niet tegengekomen! Vooral de Alpen-Express uit Nederland naar Zell am See is interessant, deze reed op de heenweg naar Zell am See dus blijkbaar met een krokodilachtig type ÖBB-loc (de 1063.038) en op de terugweg zag ik 'm betreffend weekend met een ÖBB-1044/1144-loctype. En natuurlijk zaten er nog twee ongereviseerde ex-NS Couchetterijtuigen in deze trein vrij dichtbij de loc. Zet daar tegenover dat de Alpen-Express naar Landeck vanaf/naar Wörgl steeds elk weekend met een oersaaie BR 101 rijdt...%03% P.s. Deze vakantietrein heeft pas een gave trekkracht in Oostenrijk: http://bahnbilder.warumdenn.net/7971.htm %08% Laatst bewerkt door treintim op 04-02-2011 15:21 |
04-02-2011 16:06:45 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Quote12767 gaat van 9 hoor, tot de 1767 er is heb je iets meer tijd ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
04-02-2011 21:22:38 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
Ow wacht, ik zit even in mn hoofd te rekenen met een opstelling waarbij spoor 11 gewoon in dienst is![]() |
06-02-2011 20:53:34 | ||
---|---|---|
verst107
![]() |
Ik heb een vraagje over een Vakantietrein uit de oude doos... Op 22 februari 2008 (krokusweekend) reed er een extra Bergland Expres (van de firma TTC) onder het nummer 13297 van Utrecht naar Zell am See. Heeft iemand toevallig daar de samenstelling van genoteerd. Bij mijn weten zaten er in ieder geval blauwe Slowaakse rijtuigen in deze trein. Ik hou mij aanbevolen. Groeten, Cornelis |
09-02-2011 16:15:02 | ||
---|---|---|