Ontwikkelingen vakantietreinen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
10-02-2010 22:07:55
4201
4201
Misschien huurt EETC wel wat ligrijtuigen van de SBB, dingen schijnen over te zijn

Maar even serieus, rijdt EETC nog met de Bcm-en die men destijds van NS Internationaal heeft overgenomen? Of zijn die dingen nu echt afgeschreven?
 

10-02-2010 22:15:59
broek53
broek53
Afgeschreven in de zin dat ze pas na een echte revisie weer op de baan zouden kunnen komen. Nu niet dus.  

10-02-2010 22:43:06
keesje
keesje
Maar dan hebben we het over de Bcm-en en niet over de 'moderne' ligrijtuigen (de geklimatiseerde) rijtuigen van de SBB waar Berglandtrein mee pronkte (op papier dan). Of vergis ik me?  

10-02-2010 22:47:45
broek53
broek53
Ja, de oude Bcm's ex-NS Internationaal.

Laatst bewerkt door broek53 op 10-02-2010 22:48
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-02-2010 00:34:50
TheKnitter
TheKnitter
Rijtuig samenstelling Alpen Expres(of 'De Ski Trein') 13211 Ut - Ht - Vl met doorgaande rijtuigen naar Zell am See op 13-2-2010:

D-BTEX 5680 50-80 847-1 BCM
D-BTEX 5680 50-71 213-8 Bvcmz
D-BTEX 5680 21-80 080-6 BOM
D-BTEX 5680 50-80 827-4 BCM
D-BTEX 5680 50-80 811-8 BCM
D-BTEX 5680 50-80 814-2 BCM
D-BTEX 5680 50-80 821-7 BCM
NL EETC 6184 09-70 020-9 (reed als Discorijtuig mee)
D-BTEX 5680 50-80 817-5 BCM
5184 05-70 011-4 BCM
5184 05-70 017-1 BCM
NL EETC 6184 05-70 126-8 Bcvmh
NL EETC 6184 05-70 123-5 Bcvmh
NL EETC 6184 06-70 417-0

Dit is wat ik heb kunnen registreren van deze rijtuigen te Utrecht Centraal.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 13-02-2010 00:35
 

14-02-2010 18:37:36
martijnham
martijnham
Quote
TheKnitter:
5184 05-70 011-4 BCM
5184 05-70 017-1 BCM



Dan hebben er weer eens Bcm-rijtuigen van EETC meegereden. Dit zijn overigens de enige twee Bcm-rijtuigen die op de Wgm niet op de infrasporen staan. Aannemelijk dus de exemplaren met (nog) het beste interieur.
 

14-02-2010 22:35:13
TheKnitter
TheKnitter
Zoals nu ook te zien is, zat het discorijtuig op een andere positie. Voorheen zat die direct achter de loc. Ze hebben dus wat met de samenstelling veranderd.
Volgens een medewerker van Euro-Express was de trein niet volgeboekt; Een deel van de rijtuigen gingen tot Ht of Vl zonder verlichting mee.
 

14-02-2010 23:40:14
Hi-Ho
Hi-Ho
Quote
4201: Misschien huurt EETC wel wat ligrijtuigen van de SBB, dingen schijnen over te zijn




Of ze huren wat goedkopere rijtuigen uit het Oost-Europa en dat is natuurlijk ook wel weer erg spannend!
 

14-02-2010 23:42:35
jordydl1
jordydl1
hoho, het heet hier geen bergland express he  

15-02-2010 11:30:17
train85
train85
Quote
Hi-Ho:
Quote
4201: Misschien huurt EETC wel wat ligrijtuigen van de SBB, dingen schijnen over te zijn




Of ze huren wat goedkopere rijtuigen uit het Oost-Europa en dat is natuurlijk ook wel weer erg spannend!
Aankomende woensdag v.21.50 uur uit Bh komen er 13 rijtuigen over vanuit Bratislava naar Wgm, dan weten jullie waarschijnlijk al welke ik bedoel, ze hebben alle 13 al is hier in het land gereden.

Laatst bewerkt door train85 op 15-02-2010 12:37
 

15-02-2010 16:04:52
Hi-Ho
Hi-Ho
Zijn dat de rijtuigen die vorig jaar in de Bergland Expres reden? Ook het type rijtuig wat toen in de brand is gevlogen en in Oostenrijk aan de ketting waren gelegd?

Laatst bewerkt door Hi-Ho op 15-02-2010 16:05
 

15-02-2010 16:11:14
broek53
broek53
Neen, dat zijn ze zeker niet. Dit zullen de ligrijtuigen zijn die in de Klimaatexpres naar Kopenhagen gezeten hebben, vermoed ik sterk.  

15-02-2010 16:15:40
train85
train85
Je hoeft niet meer te raden.

Laatst bewerkt door train85 op 15-02-2010 16:20
 

15-02-2010 17:43:09
Hi-Ho
Hi-Ho
Weet iemand of daar foto's van zijn te vinden? Van binnen en van buiten?  

15-02-2010 17:58:43
train85
train85
Voor foto's van buiten die zijn hier op het forum ergens te vinden, misschien klimaattrein intikken in de zoekfunctie hier, van binnen weet ik niet.  

15-02-2010 19:17:26
frer
frer
Of je kijkt ff op de site van de desbetreffende rijtuiverhuurder:
http://www.wagonservice.sk/
 

19-02-2010 13:10:28
Hi-Ho
Hi-Ho
Er vertrekken vanavond 6 vakantietreinen vanuit Utrecht Centraal naar de Alpen. Morgenochtend vertrekt er nog een dagtrein. Gaat er iemand foto's maken?

19.21-19.40 SPOOR 9 ALPEN EXPRES LANDECK/BISCHOFHOFEN
??.??-19.55 SPOOR 9 WINTERSHUTLLE BLUDENZ/SCHWARZACH ST. VEIT
19.43-19.56 SPOOR 12 TRANSFERTREIN DUSSELDORF (AANSLUITING SCHNEE EXPRES)
19.53-20:11 SPOOR 9 ALPEN EXPRES LANDECK/ZELL AM SEE
20.21-20.40 SPOOR 9 ALPEN EXPRES BISCHOFHOFEN/DE SKI-TREIN ZELL AAM SEE
20.43-21.00 SPOOR 15 ALPEN EXPRES ZELL AM SEE (GEHUURDE TREIN UIT SLOWAKIJE)

08.38-08.42 SPOOR 12 KROKUS EXPRES BLUDENZ/SCHLADMING

Laatst bewerkt door Hi-Ho op 19-02-2010 13:12
 

19-02-2010 13:25:42
keesje
keesje
De spoornummers die jij noemt zijn deels verschillend van zoals ze officieel zijn gepland. Zie OD-topic van vandaag. Het wordt sowieso een verrassing hoe ze al die treinen in combinatie met een reguliere treinverkeer in Ut gaan afwikkelen.

Laatst bewerkt door keesje op 19-02-2010 13:25
 

19-02-2010 13:45:01
Hi-Ho
Hi-Ho
Ja ik zie het, dank je! Onprettig voor de reizigers van de Alpen Expres en De Ski-Trein. Er is net op de site van die vervoerder gezet dat de eerste 3 treinen van spoor 9 vertrekken en de laatste van spoor 15. Sjouwen met koffers en ski's van perron naar perron is niet echt een leuk begin van je vakantie.

Laatst bewerkt door Hi-Ho op 19-02-2010 13:47
 

19-02-2010 17:10:56
train85
train85
Quote
Hi-Ho: Er vertrekken vanavond 6 vakantietreinen vanuit Utrecht Centraal naar de Alpen. Morgenochtend vertrekt er nog een dagtrein. Gaat er iemand foto's maken?

??.??-19.55 SPOOR 9 WINTERSHUTLLE BLUDENZ/SCHWARZACH ST. VEIT

Komt om 19.44 uur aan uit Amf. En komt daarvoor nog via grensovergang Vl het land binnen. Rijdt dus eerst Vl-Ut-Amf en dan wat later terug naar Ut.

Laatst bewerkt door train85 op 19-02-2010 17:30
 

19-02-2010 17:21:51
keesje
keesje
Van Vl via Amf naar Ut, klinkt niet erg logisch.  

19-02-2010 17:29:48
train85
train85
Om 17.38 uur kwam dan de lege wintershuttle door Ut, het is een mengelmoes van rijtuigen met lok 1609. Eurostrand rijtuigen + Muller rijtuigen + 2 groene rijtuigen van EE + 1 uitziende rheingold 1e klas rijtuig (zoals dit: http://www.dbtrains.com/nl/rijtuigen/tijdperkIII/rheingold-tee/avm), maar nu met 2e klas stickers erop.

Laatst bewerkt door train85 op 19-02-2010 17:43
 

19-02-2010 18:02:51
103 220-0
103 220-0
De 1619 van ACTS met haar gevolg vertrok keurig op tijd uit Breda.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

20-02-2010 14:38:41
TheKnitter
TheKnitter
Rijtuigsamenstelling Vakantietreinen 19 & 20 Februari

Wintershuttle 13283
E-loc 1609

D-CBB 5680 10-40 115-2 Am
D-CBB 5680 10-80 114-6 Am
D-CBB 5680 10-80 141-9 Am
D-CBB 5680 10-40 127-7 Am
D-Euro 5680 31-70 113-5 ABm
D-Euro 5680 22-80 010-2 Bm
D-Euro 5680 89-80 008-7 WGmh
D-CBB 5680 10-40 124-3 Am
D-CBB 5680 10-40 129-3 Am
D-CBB 5680 10-40 131-9 Am
D-CBB 5680 10-40 126-9 Am
D-CBB 5680 10-40 125-1 Am
D-CBB 5680 10-40 122-8 Am
D-CBB 5680 10-40 128-5 Am

Alpen Expres 13217

Let op: Bij deze trein: De rijtuignummers zijn vanaf de achterste rijtuig opgeschreven. Het laatstvermelde nummer is dus in werkelijkheid de voorste, bij de loc.

NL-EETC 6184 05-70 120-1 Bcvmh
NL-EETC 6184 06-70 418-8
NL-EETC 6184 06-70 419-6
NL-EETC 6184 05-70 122-7 Bcvmh
NL-EETC 6184 05-90 104-1 Bcvmh
NL-EETC 6184 05-70 125-0 Bcvmh
NL-EETC 6184 08-70 016-8
NL-EETC 6184 05-90 107-4 Bcvmh
NL-EETC 5184 05-70 017-1
NL-EETC 5184 05-70 011-4 BCM
NL-EETC 6184 05-70 011-4 Bcvmh
NL-EETC 6184 05-70 115-1 Bcvmh
NL-EETC 6184 06-70 616-7
NL-EETC 6184 06-70 617-5

Loc 1747

Alpen Expres 13213
Loc: 1854
Alle rijtuigen van EETC tenzij anders vermeld

6184 06-70 618-3
6184 06-70 615-9
6184 05-90 108-2 Bcvmh
6184 05-70 117-7 Bcvmh
6184 05-70 111-0 Bcvmh
6184 05-70 127-6 Bcvmh
6184 09-70 023-3
D-BTEX 5680 50-80 821-7 Bcm
D-BTEX 5680 50-80 806-8 Bcm
D-BTEX 5680 50-71 222-9 Bvcmz
D-BTEX 5680 50-80 826-6 Bcm
6184 05-70 121-9 Bcvmh
6184 05-70 124-3 Bcvmh
6184 06-70 416-4

Alpen Expres 13211
Loc 1741

D-BTEX 5680 50-80 847-2 Bcm
D-BTEX 5680 50-70 213-8 Bcvmh (?)
D-BTEX 5680 21-80 080-6 Bom
D-BTEX 5680 50-80 827-4 Bcm
D-BTEX 5680 50-80 811-8 Bcm
D-BTEX 5680 50-80 814-2 Bcm
NL-EETC 6184 09-70 020-9
D-BTEX 5680 50-80 817-5 Bcm
D-BTEX 5680 50-80 846-4 Bcm
D-BTEX 5680 50-80 801-9 Bcm
NL-EETC 6184 05-90 103-3 Bcvmh
NL-EETC 6184 05-70 126-8 Bcvmh
NL-EETC 6184 05-70 123-5 Bcvmh
NL-EETC 6184 06-70 417-0

Alpen Expres 13215
Rijtuigen gehuurd uit Slowakije; Rijtuigen hebben ook de Klimaattrein gereden, voor de Klimaattop.

Let op: Bij deze trein: Rijtuigen beginnen aan de achterkant. Laatst gemelde rijtuig zit dus aan de voorzijde van de trein, bij de loc !!

SK-WSBA 5156 05-70 517-4 Bcmh
SK-WSBA 5156 05-70 515-8 Bcmh
ZSSK 5156 05-70 513-3 Bcmh
SK-WSBA 5156 05-70 505-9 Bcmh
SK WSBA ZSSK 5156 05-70 503-4 Bcmh
D-BTEX 5680 89-90 673-5 WGmz
SK-WSBA 5156 05-70 501-8 Bcmh
SK-WSBA 5156 05-70 509-1 Bcmh
SK-WSBA 5156 05-70 504-2 Bcmh
SK-WSBA 5156 05-70 508-3 Bcmh
SK-WSBA 5156 05-70 507-5 Bcmh
SK-WSBA 5156 05-70 502-6 Bcmh

Loc 1757

Krokus Expres op Zaterdag 20 Februari 2010:
Loc 1619

D-EURO 5680 11-80 014-7 Am
D-EURO 5680 11-80 022-0 Am
D-EURO 5680 11-80 023-8 Am
D-EURO 5680 11-80 011-3 Am
D-EURO 5680 11-80 019-6 Am
D-EURO 5680 11-80 024-6 Am
D-EURO 5680 11-80 036-7 Bm
D-EURO 5680 89-40 107-5 WGmkh
D-EURO 5680 22-80 035-9 Bm
D-EURO 5680 11-80 021-2 Am
D-EURO 5680 11-80 016-2 Am
D-EURO 5680 11-80 020-4 Am
D-EURO 5680 11-80 015-4 Am
D-EURO 5680 11-80 018-8 Am
D-EURO 5680 11-80 012-1 Am

Deze lijst heb ik zelf kunnen samenstellen, door op Ut de hele tijd het te noteren.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 20-02-2010 18:33
 

20-02-2010 17:35:39
fred67nl
fred67nl
Helemaal top!
Treinnummer van de Wintershuttle is 13283
Er zou toch ook nog een transfertrein rijden voor de Schnee Express? Heeft iemand die trein nog kunnen noteren?
 

20-02-2010 17:53:20
martijnham
martijnham
Quote
TheKnitter: NL-EETC 6184 06-70 419-6

Dan is dit gerenoveerde en kort gelden in NL gearriveerde slaaprijtuig dus al direct ingezet. Lijkt een trend dat gerenoveerde rijtuigen zeer snel na hun terugkeer in Nederland worden ingezet.

Komt het materieel van deze trein [Alpen Expres 13217] morgen weer terug in Nederland of blijft het een weekje overstaan? Dit ivm met mijn plan om het genoemde rijtuig op de gevoelige plaat te zetten.

Laatst bewerkt door martijnham op 20-02-2010 18:24
 

20-02-2010 18:32:45
TheKnitter
TheKnitter
Quote
fred67nl: Helemaal top!
Treinnummer van de Wintershuttle is 13283
Er zou toch ook nog een transfertrein rijden voor de Schnee Express? Heeft iemand die trein nog kunnen noteren?


Dank voor het nummer!

De Transfertrein heb ik maar een paar rijtuigen van, want ik stond op 11/12, en hij kwam op 15 binnen, en tegelijk ook vakantietreinen op 9.
Omdat de NS én op 12 én 14 treinen hadden geparkeerd, maar ook op 11, slecht zicht dus toen me de rest op sp. 9 gebivakkeerd.

Transfertrein 19 Februari
Let op: Niet alle rijtuigen kunnen noteren; Heb alleen de eerste 7.

Loc 1619
D-EURO 5680 11-80 012-1
D-EURO 5680 11-80 018-8
D-EURO 5680 11-80 015-4
D-EURO 5680 11-80 020-4
D-EURO 5680 11-80 016-2
D-EURO 5680 11-80 021-2

Het waren exact dezelfde rijtuigen als de Krokus Expres ook had. Alleen zaten de rijtuigen in omgedraaide volgorde, dan de Transfertrein er mee vertrok. De compositie was dus exact gelijk. Dat was hier ook al eerder op Somda vermeld, in dit topic.
Zie hiervoor https://somda.nl/forum/7701/p252753/Ontwikkelingen+Vakantietreinen/

Laatst bewerkt door TheKnitter op 20-02-2010 18:34
 

22-02-2010 11:47:40
WS
WS
In de Wintershuttle reed ook nog rijtuig:
D-Euro 5680 31-70 109-3 ABm, dus in totaal 15 rijtuigen.
 

28-02-2010 00:01:11
TheKnitter
TheKnitter
Weet iemand op welk spoor morgen de volgende treinen worden binnengenomen:
* 2x Alpen Express (EETC)
* 2x Ski Trein (EETC)
* Transfertrein
* Winter Shuttle

Vind dit (opnieuw) plaats op sp 9, het binnen nemen, of was dit alleen voor de vertrekkende treinen?

Laatst bewerkt door TheKnitter op 28-02-2010 00:04
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-02-2010 00:02:36
keesje
keesje
Over planningen laat ik me niet (meer) uit: Wat van dat prutswerk terecht komt hebben we vorige week vrijdag al mogen beleven.  

28-02-2010 00:06:37
TheKnitter
TheKnitter
Daar heb je gelijk in. Alle treinen vertraagd.
Morgen zal me laatste keer zijn, dat ik erbij ben, en om alvast beetje voorbereid te zijn, vroeg ik het
 

15-03-2010 21:31:51
Hi-Ho
Hi-Ho
Quote
2011
In de winter van 2011 zal de Wintershuttle weer rijden. Medio april 2010 volgt er meer informatie op de website. (www.wintershuttle.nl)


De Wintershuttle zal dus in 2011 ook weer rijden. Ik ben benieuwd of ze na het grote succes van afgelopen seizoen het komende seizoen meer dan 1 slag gaan maken.

Laatst bewerkt door Hi-Ho op 15-03-2010 21:32
 

05-08-2010 00:13:55
4201
4201
Inmiddels zijn we al weer een aantal maanden verder en de diverse exploitanten hebben hun plannen voor de winter al weer klaar en online gezet. Een kort overzicht:
Wintershuttle rijdt komende winter naar dezelfde bestemmingen als vorig jaar (via Wörgl naar Bludenz en Schwarzach St Veit). Heenreis op vrijdag 18/zaterdag 19 februari, terugreis op zaterdag 26/zondag 27 februari 2011.

De Alpen Expres kent wat afwijkingen en nieuwe data dit seizoen. Tijdens de kerstvakantie rijdt men heen op zaterdag (18 en 25 december en 1 januari), met de terugreis logischerwijs op zondagavond. Tussen 7 januari en 11 maart wordt er normaal op vrijdag heen/zaterdag terug gereden. Verder zijn er ook extra treinen naar Zell am See aangekondigd met vertrek op woensdagavond, met terugreis op zaterdagavond. Deze treinen rijden in januari en maart. De bestemminglijst laat weinig verrassends zien, Landeck, Zell am See en Bischofshofen

De Skitrein heeft ook een afwijkend vertrekbeeld in de kerstvakantie, zaterdag heen en zondag terug vanuit Oostenrijk. Verder geen doordeweekse vertrekken zoals de Alpen Expres. De Skitrein Disco wordt blijkbaar niet meer aangeboden, er is niks meer over terug te vinden. Nu reed die afgelopen seizoen ook nog maar een paar keer als treindeel van een andere Alpen Expres/Skitrein. Zoals gebruikelijk rijdt de Skitrein alleen naar Zell am See.

De Krokus Express rijdt dit jaar op 19 februari heen en op 26 februari terug. Volgens de website worden er een tweetal treinen aangeboden, een trein met een treindeel naar Innsbruck en Zell am See en een trein met een deel naar Ötztal via Bludenz en één naar Schladming via Bischofshofen.

Zwitserland wordt dit jaar ook weer door een tweetal treinen in de Krokusvakantie bediend. De Zwitserse Sneeuw Express rijdt op vrijdagavond 18 februari heen en op zaterdagavond 26 februari terug. De route in Zwitserland is verrassend, door het Rhonedal naar Brig, vervolgens over de Lötschberg naar Spiez en dan naar eindpunt Interlaken.

En last but not least is er ook een nieuwe dagtrein in de Krokusvakantie naar Zwitserland, de TEE Rheingold. Volgens de informatie zal deze trein bestaan uit originele Rheingoldrijtuigen inclusief Aussichtwagen, aangevuld met 2e klas rijtuigen. Heenreis is op zaterdag 19 februari en terug op 26 februari. De trein rijdt naar Brig via de Lötschberg en met een treindeel naar Chur.

Van Bergland&Co valt er niks terug te vinden op internet, de site van de Berglandtrein verwijst naar een gesloten serveradres. Misschien komen ze nog met plannen, er staan nog wat slaaprijtuigen bij de HTMU-loods (wasknijper bijgeleverd als je in wilt stappen? )

Tot zover, het duurt nog even, maar volgens mij staat ons treinspotters weer een interessante Krokusvakantie te wachten %08%

De links van de diverse treinen:
Wintershuttle: http://www.wintershuttle.nl/
Alpen Expres: http://www.alpenexpres.nl/
Skitrein: http://www.skitrein.nl
Krokus Expres: http://www.treinreiswinkel.nl/winter/wintersporttreinen/krokus_express_oostenrijk
Zwitserse Sneeuw Express: http://www.treinreiswinkel.nl/winter/wintersporttreinen/sneeuw_express_zwitserland
TEE Rheingold: http://www.treinreiswinkel.nl/winter/wintersporttreinen/rheingold_zwitserland
 

05-08-2010 12:12:26
Hi-Ho
Hi-Ho
Vergeet de Transfer Trein niet die op vrijdagavond 18 februari aansluiting geeft op de Schnee Express in Düsseldorf. Deze trein start net als vorig jaar in Breda en rijdt via Rotterdam CS, Den Haag HS, Leiden CS, Amsterdam CS, Utrecht CS en Arnhem. Op zondagochtend 27 februari rijd deze trein de route in tegenovergstelde richting.

Transfer Trein/ Schnee Expres: http://www.treinreiswinkel.nl/winter/wintersporttreinen/schnee_express_oostenrijk#aanreis_krokusvakantie

Laatst bewerkt door Hi-Ho op 05-08-2010 12:14
 

28-08-2010 21:02:54
frer
frer
Ook in Belgie is een private operator opgestaan om ski-treinen te exploiteren: http://www.rail2snow.com/
Een wazige site zonder prijzen en duidelijke route, trein reed zoals te verwachten Van Brussel via Luik naar Aachen naar Oostenrijk. Ook zou men naar de Franse Alpen willen rijden.
Gezien de veelvuldige Vlaamse woordkeuze denk ik niet dat dit een nieuwe poging van de berglan Expres is...
 

28-08-2010 22:37:24
maxime
maxime
Haha, in het logo zie ik meteen een blauwe loc met een dikke gele bies. EETC dochter toevallig? %08% En hoe ironisch...ik krijg een NS Hispeed reclame (lang leve google ads) op de site. Wel interessant dat in België ook de concurrentie langzaam begint op te komen!

Laatst bewerkt door maxime op 28-08-2010 22:37
 

28-08-2010 23:29:37
geert
geert
Bedrijf zou EEGTC of iets dergelijks heten. Zou volgende zomer ook Autoslaaptreinen naar Avignon en Italië willen laten rijden. Ben benieuwd...  

31-10-2010 15:02:23
Hi-Ho
Hi-Ho
Laten we de CityNightLine treinen met vertrekpunt Amsterdam Centraal niet vergeten die in het winterseizoen elke vrijdag na München door rijden naar Innsbruck en na Zurich door naar Brig. Deze mistte ik nog in het rijtje hierboven.

Net over de grens kan men op de vrijdagavond in Münster of Düsseldorf opstappen op de Schnee Express naar Mallnitz via Schwarzach St.-Veit en Bludenz. In de voorjaarsvakantie rijdt er een transfertrein vanuit Nederland die in Düsseldorf aansluiting geeft op de Schnee Express.

Gelukkig is er al meer over de private operator uit Belgie bekend (www.rail2snow.be). De Rail2Snow trein zal gaan vertrekken vanuit Oostende en rijden naar de eindbestemmingen Innsbruck en Schwarzach St.-Veit in Oostenrijk en Bourg St.-Maurice in Frankrijk. De trein naar Oostenrijk zal in Belgie stoppen Brugge, Gent, Brussel Zuid, Luik en Aachen(DE). De trein naar Frankrijk rijdt tot Brussel Zuid dezelfde route als de trein naar Namen, Aarlen en Luxemburg (LU). De trein naar Oostenrijk rijdt tot eind maart en de trein naar Frankrijk zelfs tot eind April. Ze gaan rijden met couchette-6 rijtuigen en slaapwagens(AB30?).

Opvallend is het bericht op de volgende site (http://www.infotravel.be/imail_view.php?mid=161&lang=nl):
De plannen van het Brusselse privé-bedrijf European RailRoad Services Company (ERRSC) om deze winter een sneeuwtrein Rail2Snow in te leggen, roepen vragen op. ERRSC wou de France Alp'Express naar de Savoie en de See Express naar Tirol laten rijden. Navraag bij Infrabel wijst uit dat ERRSC de beheerder van de spoorweginfrastructuur nooit heeft gecontacteerd voor een directe toegang tot het spoorwegnet en voor rijpaden van en naar de Franse Alpen en Tirol. Evenmin heeft ERRSC rijpaden aangevraagd voor autotreinen of welke andere treinen ook in 2011. De plannen voor zomerse Rail2Sun-autotreinen naar Avignon, Venetië en Bologna zijn bovendien niet uitvoerbaar; de vroeger gebruikte installaties in Schaarbeek, Bressoux en Denderleeuw zijn ontmanteld en andere mogelijkheden zijn er niet meer.

Dit kan natuurlijk al gedateert zijn en inmiddels wel zijn gebeurd. Als er een autolaadperron kan worden gebouwd in Oostende dan is dit een mooi vertrekpunt voor de Engelsen aangezien de veerboot naar Engeland vanuit Oostende vertrekt. Dit is dan een zeer goed alternatief voor de AutoSlaap Trein die uit Den Bosch vertrekt waar de Engelsen nu veelvoudig gebruik van maken.

Laatst bewerkt door Hi-Ho op 31-10-2010 15:10
 

01-11-2010 00:31:21
maurits
maurits
Quote
Hi-Ho: In de voorjaarsvakantie rijdt er een transfertrein vanuit Nederland die in Düsseldorf aansluiting geeft op de Schnee Express.


De Transfertrein in aansluiting op de Schnee Express rijdt dit seizoen niet.

Laatst bewerkt door maurits op 01-11-2010 00:32


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

03-11-2010 11:48:32
stefanvdw
stefanvdw
Volgens treinreiswinkel.nl gaat er in februari ook een TEE-Rheingold rijden vanaf Amsterdam naar Zwitserland v.v., o.a. met Rheingold aussichtswagen

Vertrekdatum is zaterdag 19 februari en de trein zou terug moeten komen op zaterdag 26 februari. Tijden zullen zijn Asd v07.56, Ut v08.26, Ah v08.56, Em v09.30 en terug Ah a20.20, Ut a20.50, Asd a21.20.
 

03-11-2010 22:23:23
Hi-Ho
Hi-Ho
Dezelfde site weet te melden dat de AutoSlaap Trein van EETC de komende zomer een bestemming heeft geschrapt. Er wordt komend jaar geen trein meer gereden naar Frejus/Saint-Raphaël in Frankrijk maar nog wel naar Avignon. De bestemmingen in Italië blijven gelijk (Alessandria en Livorno). Alle treinen vertrekken op vrijdag. Het lijkt er dus op dat de trein die afgelopen zomer op zondag vertrok ook is geschrapt.

Laatst bewerkt door Hi-Ho op 03-11-2010 22:23
 

03-11-2010 23:03:23
maurits
maurits
De vertrekken op zondag en de bestemming Frejus is inderdaad geschrapt voor 2011. Wel rijden de treinen een week langer door dan afgelopen jaren, het laatste rijweekend is nu 9/10 september 2011.

Quote
stefanvdw: Volgens treinreiswinkel.nl gaat er in februari ook een TEE-Rheingold rijden vanaf Amsterdam naar Zwitserland v.v., o.a. met Rheingold aussichtswagen


Dat klopt inderdaad, zodra er meer informatie over bekend wordt kom ik daar nog op terug.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

03-11-2010 23:31:43
kleine_man
kleine_man
Hopelijk toch geen beren op de weg

Ik heb alles al geregeld om met mijn vlaggetje vooraan te staan%08%
 

21-11-2010 13:58:46
fugazi
fugazi
Ook dit wintersportseizoen rijden er weer chartertreinen uit Nederland richting de skioorden. Een overzichtje volgt hieronder.

Treinen die er dit jaar nieuw zijn bijgekomen:
- ''Krokus Express'' (1) (dagtrein; inclusief restauratierijtuig) van Amsterdam naar Schladming/Zell am See.
- ''Krokus Express'' (2) (dagtrein; inclusief restauratierijtuig) van Amsterdam naar Innsbruck/Ötztal.
- ''TEE Rheingold'' (dagtrein; inclusief panoramarijtuig) van Amsterdam naar Sion/Chur .
- ''Zwitserse Sneeuw Express'' (nachttrein) van Amsterdam naar Sion/Interlaken.

Ook rijden er treinen die vorig jaar ook reden, en treinen met een hogere frequentie:
- ''Alpen Expres'' van Amsterdam naar Zell am See.
- ''Ski-trein'' van Amsterdam naar Landeck.
- ''City Night Line'', dagelijks vertrek uit Amsterdam.
 

21-11-2010 13:59:53
treintim
treintim
Quote
- ''TEE Rheingold'' (dagtrein; inclusief panoramarijtuig) van Amsterdam naar Sion/Chur .


Zal die onder vervoerder EETC rijden?
Zo ja, kun je misschien ook nog wel een 1200 voor de TEE verwachten.%02%
 

21-11-2010 14:26:08
fugazi
fugazi
Dat weet ik nog niet, alleen de rijtuigen op zich zijn al fraai.  

21-11-2010 17:16:37
maurits
maurits
Quote
treintim:
Quote
- ''TEE Rheingold'' (dagtrein; inclusief panoramarijtuig) van Amsterdam naar Sion/Chur .


Zal die onder vervoerder EETC rijden?
%


De TEE Rheingold rijdt in opdracht van de Treinreiswinkel, de vervoerder zal EETC niet zijn, wellicht DB Autozug of DB Schenker.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

21-11-2010 18:07:35
fugazi
fugazi
DB Schenker verhuurt enkel de locs aan DB Autozug dus valt onder hetzelfde kliekje.  

21-11-2010 18:20:43
dh3201
dh3201
Is DB Autozug ook een in Nederland toegelaten vervoerder of besteed DB Autozug het vervoer in Nederland aan DB Schenker uit?


Shqiperise-lopers?
 

21-11-2010 18:43:44
fugazi
fugazi
Laatste.  

21-11-2010 18:58:12
broek53
broek53
Neen, het eerste - een zelfstandig vervoerder. Maar dat houdt op miv de nieuwe dienstregeling; dan is DBA alleen nog een exploitant (in Nederland dan). Dat is mede de reden dat het rijden van die treinen overgaat naar NSR. DB Schenker is namelijk geen toegelaten reizigersvervoerder en leverde alleen de tractie. DBS kan weer wel gezelschapstreinen rijden (besloten vervoer), maar geen regelmatig vervoer als de CNL. Bij NSR rijden de treinen geheel op het attest van NSR.
De Treinwinkel kan de trein dus niet door DB Autozug laten rijden, wel eventueel laten organiseren (maar dat zal wel niet nodig zijn).

Laatst bewerkt door broek53 op 21-11-2010 19:00
 

21-11-2010 19:08:49
fugazi
fugazi
Ik ben het niet met je eens. DB Autozug huurt locs van DB Schenker om CNL's te rijden, het personeel komt zelfs niet van DB Schenker.  

21-11-2010 19:20:05
broek53
broek53
Ja, dat bedoel ik ook: dat is de situatie nu. De treinen rijden nu op het attest van DBA met het personeel van DBA en er wordt alleen trekkracht gehuurd bij DB Scenker.
Maar met ingang van de nieuwe dienstregeling is DBA geen vervoerder met een attest meer en kan dus geen treinen in NL laten rijden met wat voor trekkracht dan ook. Daarom hebben ze NSR gecontracteerd als verantwoordelijk vervoerder. De treinen rijden vanaf 12/12 dus op het attest van NSR (en NSR zorgt voor de trekkracht).
 

21-11-2010 19:26:40
fugazi
fugazi
Zo is het al een stuk duidelijker . NSR wordt dus komende dienstregeling de tractieleverancier van de CNL's?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-11-2010 19:31:44
broek53
broek53
Jawel, en dus meer nog: de verantwoordelijk vervoerder. Ik dacht dat dat wel bekend was; de wegleerritten naar Emmerich met plan V worden gemaakt om machinisten van de standplaatsen Arnhem en Nijmegen de verloren gegane wegkennis weer op te laten doen.  

21-11-2010 19:39:45
fugazi
fugazi
Ja klopt maar ik zag het verband nog even niet. Wat verandert er nog meer komende dienstregeling omtrent dat vervoer?  

21-11-2010 19:40:00
daniel81
daniel81
Is DBA dan ook in Duitsland geen vervoerder meer? Ze hebben volgens mij wel aardig wat loks (BR115 geloof ik, ex 110/113)  

21-11-2010 19:47:26
broek53
broek53
Zover ik weet, verandert er in Duitsland niets aan de status van DBA. Ik denk dat het voordeliger was om voor die drie treinen in NL niet een heel attest etc. te onderhouden enerzijds, terwijl er met NS (in tegenstelling tot een paar jaar geleden) wel weer zaken te doen was.  

21-11-2010 20:36:43
kleine_man
kleine_man
Ahum, het zijn er nog maar 2 %04%. Waarvan er 1 ook nog eens voor de helft niet van DBA/CNL is. Dit is namelijk de EN, alle treinen die niet in opdracht van DB (-derivaten) rijden mogen in DLD ook niet in de termonologie mee doen (Dus geen IC/ICE of CNL). Overdag heten ze EC, 's nachts EN.

In Duitsland zijn ze vele malen groter. Daar rijden ze meer nachttrein en de autoslaaptreinen. Daarvoor gebruiken ze vooral Taurussen (van DB Schenker of MRCE, dit wisselt per periode), 101 en 120'ers. De 115'en (en 113'en) worden eigenlijk alleen maar ingezet als loopjongen in Berlijn en München of als er grote defecten of en tekort aan loks is. De meeste 115'en staat weg te kwijnen in Oberhausen, Hamm of Rummelsberg in afwachting van hun laatste reis naar Opladen.
 

21-11-2010 20:46:01
fugazi
fugazi
Rummelsburg bij Berlijn bedoel je? Ik dacht dat ze ergens anders in Berlijn stonden... correct me if I'm wrong.

Laatst bewerkt door fugazi op 21-11-2010 20:48
 

21-11-2010 21:02:57
maurits
maurits
Nog even over de TEE Rheingold, de trein is van DB Nostalgie. Zij regelen ook de vervoerder op het Nederlandse traject. Als er nog een dochter van DB is die besloten reizigersvervoer in Nederland mag doen, kan het goed zijn dat die de vervoerder wordt. Maar voor hetzelfde geld levert NSR (of een andere vervoerder) de tractie.

Laatst bewerkt door maurits op 21-11-2010 21:08


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

28-11-2010 23:36:00
treintim
treintim
EETC zal trouwens de eerste 3 weekenden van het wintersportseizoen vanwege de economische crisis (en dus minder mensen op vakantie) met maar één wintersporttrein rijden vanuit Nederland. Deze trein wordt dan in Wörgl gesplitst in 2 delen die apart door zullen rijden naar 2 verschillende eindbestemmingen in Oostenrijk.
Tevens vertrekt de Alpenexpress + Skitrein de eerste 3 weekenden op zaterdag i.p.v. vrijdag uit NL en deze komt dan op maandagochtend weer terug in Nederland i.p.v. op zondagochtend. Geen idee of het hier al bekend was.

Laatst bewerkt door treintim op 28-11-2010 23:38
 

29-11-2010 11:08:58
103 220-0
103 220-0
Quote
kleine_man: In Duitsland zijn ze vele malen groter. Daar rijden ze meer nachttrein en de autoslaaptreinen. Daarvoor gebruiken ze vooral Taurussen (van DB Schenker of MRCE, dit wisselt per periode), 101 en 120'ers. De 115'en (en 113'en) worden eigenlijk alleen maar ingezet als loopjongen in Berlijn en München of als er grote defecten of en tekort aan loks is. De meeste 115'en staat weg te kwijnen in Oberhausen, Hamm of Rummelsberg in afwachting van hun laatste reis naar Opladen.

DB AutoZug gebruikt zeker geen Taurussen van DB Schenker. Wel van MRCE gehuurde locs, maar die zijn van Fernverkehr (net als de gestelde 101'en en 120'en). De 113/115'en worden wel degelijk ingezet voor nachttreinen en autoslaaptreinen. Taken als loopjongen vervullen ze voor treinen met rijtuigen die tussen de diverse werkplaatsen moeten worden uitgewisseld (FbZ) en ze rijden rond München leeg materieelritten tussen Hbf en opstelplekken. Ook de Ersatz-IC tussen Hamm en Bonn wordt met 115'en (voor en achter) gereden.
Dat een aantal locs aan de kant staat komt door het doorschuifsysteem dat werd gehanteerd, waarbij overbodige 110'en met revisietermijn richting AutoZug gingen en opgereden locs vervingen. Nu is de situatie anders: 115'en krijgen revisies in Berlijn. De drie 113'en zijn onlangs ook gereviseerd.
In Oberhausen en Hamm staan geen 115'en in afwachting van sloop, wel in Dortmund.
Tip: lees Op de Rails 2010-11.
 

01-12-2010 23:11:29
jeanne
jeanne
De 20 ook in Nederland niet geheel onbekende SBB ligrijtuigen van type Bcm61 (met airco) zijn verkocht aan Ralpin. Bij Ralpin gaan ze als begeleiding rijtuigen dienen in Rollende Landstrasse en worden in het komende jaar daartoe aangepast. Ze gaan rijden in de diensten tussen Freiburg im Breisgau(D) en Novara(I) per december 2011.

Laatst bewerkt door jeanne op 01-12-2010 23:12
 

22-12-2010 14:19:07
Hi-Ho
Hi-Ho
De Rail2Snow ski-treinen die vanaf december tot april vanuit Oostende via Brussel naar Oostenrijk en Frankrijk zouden gaan rijden hebben nog niet gereden. Je kan momenteel ook alleen nog maar op hun site reserveren voor ritten vanaf februari en alleen maar naar Oostenrijk. Weet iemand wat de redenen hiervoor zijn?  

22-12-2010 22:25:19
frer
frer
De gepubliceerde drgl op het oostenrijkse traject lijkt ook meer fiktief; zo goed als gelijk aan de schnee-express. Deze laatste rijdt wel en heeft zijn zaakjes welop orde.

vergelijk:

http://www.rail2snow.com/pages/bestemmingen/dienstregeling.php

http://www.schnee-express.com/fahrplan.aspx

Conclusie: Zaakjes zijn nog (lang) niet op orde.
 

09-01-2011 14:11:55
WS
WS
De dienstregeling van de Wintershuttle nog nergens voorbij zien komen.

De heenweg op vrijdag 18-2-2011
Trein 13481
Utrecht Centraal 18.40 (15)
's Hertogenbosch 19.11-19.26 (1)
Venlo 20.16-20.30 (3)
 

29-01-2011 18:54:53
maurits
maurits
En de dienstregeling van de Zwitserse Sneeuw Express en Krokus Express zijn ook bekend. Ledig-materieel en tijden van de Rheingold volgen binnen enkele dagen:
Zwitserse Sneeuw Express
Samenstelling bij vertrek uit Nederland
Loc
6x Lig, 1x Tanzwagen en 2x Zit naar Interlaken Ost
Heen 18 februari 2011 trein 13485
Asd 19.10
Ut 19.42-19.57
Ah 20.32-20.48
Em 21.05-21.18

Terug op 27 februari als trein 13484
Em 07.27-07.45
Ah 08.06-08.20
Ut 08.52-09.05
Asd 09.32

Krokus Express Schladming-Zell am See-Innsbruck
Samenstelling bij vertrek uit Nederland:
Loc
Restauratierijtuig (vanaf/tot Emmerich) en 4x B naar Schladming
3x B naar Innsbruck
Tanzwagen en 7x B naar Zell am See
Heen 19 februari als trein 13491
Asd 07.25
Ut 07.57-08.12
Ah 08.46-09.00
Em 09.17-09.34

Terug op 26 februari als trein 13490
Em 19.36-20.01
Ah 20.27-20.42
Ut 21.15-21.30
Asd 21.58

TEE Rheingold+Krokus Express Ötztal
Samenstelling bij vertrek uit Nederland
Loc
Restauratierijtuig (vanaf/tot Emmerich), 3x A, Aussichtswagen en 2x B naar Sion
2x B naar Chur
1x barrijtuig en 6x B naar Ötztal als Krokus Express
Heen op 19 februari
Terug op 26 februari
Tijden volgen zodra alle reizigers de informatie hebben ontvangen.

Laatst bewerkt door maurits op 29-01-2011 20:44


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

29-01-2011 19:39:08
maarten83
maarten83
Waarom rijdt de restauratie vanaf/tot Emmerich en niet in Nederland?  

29-01-2011 20:02:49
timtrein
timtrein
Kan te maken hebben met de dienstlengte van het personeel, maar ook met de toelating van dat rijtuig in Nederland.  

29-01-2011 20:46:30
maurits
maurits
Het heeft te maken met de treinlengte, zowel de Krokus Express als de TEE Rheingold rijdt met 16 bakken. Dat is Duitsland geen probleem, maar in Nederland is 15 bakken de maximum toegelaten treinlengte. Omdat het restauratierijtuig alleen nodig is voor de lunch en diner, is aan- en afkoppelen in Emmerich geen probleem.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

29-01-2011 20:47:09
frer
frer
Was vorig jaar geloof ik ivm de treinlengte in NL 15 bakken toegelaten ivm lengte perrons; in Duitsland is geen commercieele halte voorzien, dus zijn 80 assen toegelaten.  

29-01-2011 21:37:46
BGM104
BGM104
Quote
WS (zo 09 jan 2011 14:11:55 https://somda.nl/forum/7701/p312369/): De dienstregeling van de Wintershuttle nog nergens voorbij zien komen.

De heenweg op vrijdag 18-2-2011
Trein 13481
Utrecht Centraal 18.40 (15)
's Hertogenbosch 19.11-19.26 (1)
Venlo 20.16-20.30 (3)


2 min na de 800 vanaf 15 weg op Ut, das een uitdaging. Lokaal plan zal wel een verhuizing regelen. Spoor 12 lijkt me een mooie kanshebber.
 

30-01-2011 11:21:39
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ware het niet dat spoor 12 om die tijd bezet is door trein 12767 (tenminste, die komt een paar minuten later binnen). Ondertussen kruis je trein 7467 voorlangs (die vanaf spoor 14 vertrekt). Het is een beetje druk in Ut. Ik denk dat ze m gewoon op spoor 15 zetten en die paar minuutjes vertraging voor lief nemen...  

30-01-2011 12:28:19
ZJ37
ZJ37
Zo gaat het meestal helaas. Het past niet dus dan maar in conflict, lekker makkelijk.  

03-02-2011 22:44:01
verst107
verst107
Op de site van de Alpen Expres staan de treinsamenstellingen voor het Krokusweekend van 18 februari. Net als vorig jaar vertrekken er op die vrijdag vier treinen. Als ik naar de samenstelling kijk bestaan de 2 extra treinen (tov de 2 die al een paar weken rijden) voornamelijk uit ligrijtuigen (niet de ex-TUI van het type Bcvmh). Aangezien ze zelf onvoldoende ligrijuitgen Bcm hebben, zullen ze wel in het buitenland zijn gaan zoeken. Vorig jaar waren het Slowaakse Bcmh ligrijtuigen, extra rijtuigen van Bahn Touristik Expres en een gezelschapsrijtuig van Euro-Express. Het zou mij niets verbazen als dat nu weer het geval is. Ben benieuwd en ga op zeker even kijken.  

04-02-2011 13:19:32
frer
frer
Om een beeld te geven van de traktie vd Alpen Expressen in Oostenrijk is deze link wellicht interessant: http://bahnbilder.warumdenn.net/12666.htm  

04-02-2011 14:48:42
treintim
treintim
Gaaf, bedankt voor deze link, deze foto's was ik nog niet tegengekomen!

Vooral de Alpen-Express uit Nederland naar Zell am See is interessant, deze reed op de heenweg naar Zell am See dus blijkbaar met een krokodilachtig type ÖBB-loc (de 1063.038) en op de terugweg zag ik 'm betreffend weekend met een ÖBB-1044/1144-loctype. En natuurlijk zaten er nog twee ongereviseerde ex-NS Couchetterijtuigen in deze trein vrij dichtbij de loc.
Zet daar tegenover dat de Alpen-Express naar Landeck vanaf/naar Wörgl steeds elk weekend met een oersaaie BR 101 rijdt...%03%

P.s. Deze vakantietrein heeft pas een gave trekkracht in Oostenrijk: http://bahnbilder.warumdenn.net/7971.htm %08%

Laatst bewerkt door treintim op 04-02-2011 15:21
 

04-02-2011 16:06:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
SleutelMan (zo 30 jan 2011 11:21:39 https://somda.nl/forum/7701/p315824/): ware het niet dat spoor 12 om die tijd bezet is door trein 12767 (tenminste, die komt een paar minuten later binnen).
12767 gaat van 9 hoor, tot de 1767 er is heb je iets meer tijd


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-02-2011 21:22:38
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ow wacht, ik zit even in mn hoofd te rekenen met een opstelling waarbij spoor 11 gewoon in dienst is.  

06-02-2011 20:53:34
verst107
verst107
Ik heb een vraagje over een Vakantietrein uit de oude doos...

Op 22 februari 2008 (krokusweekend) reed er een extra Bergland Expres (van de firma TTC) onder het nummer 13297 van Utrecht naar Zell am See. Heeft iemand toevallig daar de samenstelling van genoteerd. Bij mijn weten zaten er in ieder geval blauwe Slowaakse rijtuigen in deze trein.
Ik hou mij aanbevolen.
Groeten, Cornelis
 

09-02-2011 16:15:02
Österreic
Österreic�
Samenstelling zo niet, maar wel een plaatje dat ik van toen der tijd had opgeslagen.
hoop dat je er wat mee kunt
http://img825.imageshack.us/i/109jh.jpg/
 

09-02-2011 22:26:04
verst107
verst107
Zeker kan ik hier wat mee. Reuze bedankt  

16-02-2011 21:49:09
Hi-Ho
Hi-Ho
Aankomend weekend rijden er flink wat vakantietreinen vanuit/via Utrecht naar de Alpen. Ik heb ze even op een rijtje gezet en ik ben benieuwd wie er foto's van deze treinen gaat maken. Weet iemand al weet met welk type rijtuigen er word gereden, waar die vandaan worden gehaald en met hoeveel rijtuigen per trein?

18 februari:
18:40 uur Wintershuttle - Schwarzach St. Veit/Bludenz
19:40 uur Alpen Expres/Ski-Trein - Bischofshofen/Zell Am See
19:57 uur Zwitserse Sneeuw Expres - Interlaken Ost
20:10 uur Alpen Expres - Landeck/Zell Am See
20:40 uur Alpen Expres - Landeck/Bischofshofen
21:01 uur City Night Line - Brig/Innsbruck
21:10 uur Alpen Expres/Ski-Trein - Zell Am See

19 februari:
08:12 uur Krokus Expres - Schladming/Zell Am See/Innsbruck
08:27 uur Krokus Expres/TEE Rheingold - Ötztal/Sion/Chur

Laatst bewerkt door Hi-Ho op 16-02-2011 21:54
 

16-02-2011 22:11:48
maurits
maurits
De tijden van de Krokus Express, TEE Rheingold en Zwitserse Sneeuw Express zijn hier te vinden: https://somda.nl/forum/9681/Extra+treinen+richting+Em+op+18,+19+februari+2011/

Rijtuigsamenstellingen voor deze treinen:
Zwitserse Sneeuw Express: loc+5x lig+bar+2x zit
Krokus Express Schladming-Innsbruck-Zell am See: loc+7x zit+bar+7x zit
TEE Rheingold en Krokus Express Ötztal: loc+Aussichtwagen+3x A+2x B+bar+8x B


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

18-02-2011 17:59:38
slifor2
slifor2
De rijtuigen voor de wintershuttle werden vanmiddag opgehaald door de HUSA 1609 http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/5456439518/  

20-02-2011 14:59:54
verst107
verst107
Ik heb de samenstelling van de 4 Alpen Expressen van dit weekend eens bekeken en die vergeleken met die van vorig jaar en het seizoen 006/07. Alle drie de jaren reden in de Krokusperiode 4 treinen, maar daar blijft het qua overeenkomst dan wel bij:

Seizoen 06/70 - 09/10 - 10/11

Totaal # rijtuigen 56 - 56 - 57

# EETC Slaaprijtuigen 11 - 08 - 06
# Bar/Restorijtuigen 05 - 04 - 02
# EETC ligrijtuigen 21 - 18 - 13
# Gehuurde lig/zitrijt. 19 - 27 - 36

Dus bij een ca gelijkblijvend aantal rijtuigen zie ik een drastische afname aan Slaaprijtuigen (Crisis?), minder Barrijtuigen (mensen vervoeren levert meer op dan catering?), en meer inzet van gehuurde rijtuigen (1x huren is goedkoper dan er een eigen wagenpark op nahouden?)

Maar als ik het zo zie, moeten er nog heel wat EETC ligrijtuigen ongebruikt op Watergraafsmeer staan. Zijn die allemaal defect?
 

20-02-2011 15:24:16
treintim
treintim
Quote
verst107 Maar als ik het zo zie, moeten er nog heel wat EETC ligrijtuigen ongebruikt op Watergraafsmeer staan.


Dat eerste klopt, ja. Er staat te Wgm een hele sleep ontzettend oude EETC-rijtuigen waarbij de blauwe NS-verf is verkleurd naar wit. Of ze allemaal defect zijn, weet ik niet, maar er zitten zeer verouderde rijtuigen bij, maar ook van buiten nog goed ogende rijtuigen (echter zie ik ze altijd op dezelfde plek op dezelfde positie staan, aannemelijk dus dat ze geen onderhoud meer krijgen).

Bedankt voor deze opsomming trouwens, erg leuk om te zien. Op tr. 13411 en tr. 13410 hadden we ook geen barrijtuig en daar werd door reizigers die door voorgaande jaren vertrouwd waren met de Alpen Express, behoorlijk over geklaagd. Dus wellicht dat het terugkomt, maar voor slechts 2 weekenden en 8 treinen per jaar twee extra barrijtuigen te gaan onderhouden of huren...
Overigens kopen de reizigers nu veel meer bij de steward (met elk rijtuig 'n trolley). Omzetverlies lijkt me minimaal of zelfs niet.

Laatst bewerkt door treintim op 20-02-2011 15:58
 

20-02-2011 17:56:57
eix
eix
Quote
treintim
Overigens kopen de reizigers nu veel meer bij de steward (met elk rijtuig 'n trolley). Omzetverlies lijkt me minimaal of zelfs niet.

Dat lijkt me toch lastig in te schatten. Een deel van de omzet door het barrijtuig wordt verwacht ik behaald door de ambiance in dat rijtuig. -> In een gezellig café drink ik meer pinten dan 's avonds voor de tv.
 

21-02-2011 13:27:53
treintim
treintim
Ja, dat klopt, achteraf moet ik misschien 'winstverlies' zeggen, want de omzet zal met zo'n barrijtuig wel wat hoger liggen, ja, maar om dat nou speciaal te gaan huren of onderhouden voor die 2 weekenden per jaar.. Dat zal toch wel een aanslag zijn op het financiële plaatje voor EETC. Terwijl er in elk 'gewoon' rijtuig dus ook eten en drinken te koop is.

Laatst bewerkt door treintim op 21-02-2011 13:29
 

24-02-2011 12:25:48
WLE 21
WLE 21
Voor Zondag 27/2 even een lijstje gemaakt. Aankomst Utrecht:

13412 08.50u (sp 4A) via Vl, Alpen Express Landeck/Bischofshofen.
13484 08.51u (sp 18A) via Ah, Sneeuw Express Interlaken, 09.04u door naar Asd.
13410 09.20u via Vl, Alpen Express Landeck/Zell am See.
13416 09.50u via Vl, Ski-trein Zell am See/Alpen Express Bischofshofen.
13480 10.04u via Vl, Wintershuttle Schwarzach St.Veit.
13414 10.20u via Vl, Ski-trein/Alpen Express Zell am See.

Aavullingen/correcties natuurlijk welkom.
EDIT: aanvullingen ZJ37 verwerkt.

Laatst bewerkt door WLE 21 op 24-02-2011 13:07
 

24-02-2011 12:39:59
ZJ37
ZJ37
Trein 13484 komt te Ut aan om 8.51 en gaat om 9.04 uur door naar Asd (9.31/9.47, sp 8A) en is zelfs beladen doorgelegd naar Aswplz (a 9.52 uur).

Een beetje onnozel te Ut gepland overigens: de 13484 uit Ah kruist te Utva precies tegelijk met 13412 uit de richting Ht, waarbij de 13484 helemaal naar links gaat (sp 18A) en de 13412 helemaal naar rechts (sp 4A).
 

23-06-2012 21:16:47
martijnham
martijnham
Ben dit zomerseizoen nog niet op een zondagochtend in 's-Hertogenbosch naar de terugkerende autoslaaptreinen wezen kijken.
Vandaar: weet iemand rond welke tijden deze treinen de afgelopen weken zijn gearriveerd?
Kan ze niet vinden in de OD's van de afgelopen zondagen.
 

23-06-2012 21:38:51
treinfan
treinfan
Het moet te vinden zijn op de site van de treinreiswinkel  

23-06-2012 21:40:37
nielske90
nielske90
http://www.autoslaaptrein.nl/reisinfo  

23-06-2012 22:10:58
AgentX
AgentX
Quote
v.prins (do 24 feb 2011 12:25:48 https://somda.nl/forum/7701/p320629/): Voor Zondag 27/2 even een lijstje gemaakt. Aankomst Utrecht:

13412 08.50u (sp 4A) via Vl, Alpen Express Landeck/Bischofshofen.
13484 08.51u (sp 18A) via Ah, Sneeuw Express Interlaken, 09.04u door naar Asd.
13410 09.20u via Vl, Alpen Express Landeck/Zell am See.
13416 09.50u via Vl, Ski-trein Zell am See/Alpen Express Bischofshofen.
13480 10.04u via Vl, Wintershuttle Schwarzach St.Veit.
13414 10.20u via Vl, Ski-trein/Alpen Express Zell am See.

Aavullingen/correcties natuurlijk welkom.
EDIT: aanvullingen ZJ37 verwerkt.


Deze treinen komen allemaal UIT de vakantiebestemming en gaan door naar Asd?
 

23-06-2012 22:17:35
martijnham
martijnham
@nielske90: daar had ik niet aan gedacht. Hoe simpel kan het zijn  

23-06-2012 22:51:09
treintim
treintim
@AgentX: de wintertreinen hebben niks met de zomertreinen te maken...
Maar antwoord op je vraag over die wintertreinen die je noemde: ja.
 

24-06-2012 08:52:44
AgentX
AgentX
Nee, zei ik dat dan?  

24-06-2012 08:59:06
martijnham
martijnham
De eerste AST uit Alessandria staat al op de AV van Vl. Vertrek 08.56 en treinnummer 13400