30-07-2022 13:36:49 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Net als bij de ICE perikelen: misschien toch handig om wat locs en rijtuigen achter de hand te hebben bij exploitatie met treinstellen die technisch onbetrouwbaar worden en waarbij je de capaciteiten niet makkelijk kunt uitbreiden. Lees net dat KLM de treinverbinding met Parijs meer wil promoten. Dan heb je bijna een uurdienst nodig en wellicht dubbele stellen. Daar heeft Thalys wschl niet voldoende materieel voor, vermoed ik? |
30-07-2022 14:31:22 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Quote Een leuk idee voor de heenreis, maar (snel) keren op Gare du Nord zit er niet in. Daarnaast zijn materieel kennis, toelatingen, ERTMS sleutels en bovenleiding spanning een probleem.
En waar ga je de locomotief met rijtuigen stallen als de vervoerders niet nodig hebben?
Volgens mij zat Thalys best ruim in de materieel inzet. Maar door uitbreiding van de treindienst en door pech heeft het de afgelopen dagen niet lekker gelopen. |
30-07-2022 15:15:31 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Thalys-treinstellen kunnen ook niet snel keren, dus dat maakt niet uit. ERTMS en bovenleidingsspanning zijn ook zeker geen problemen. Opstelsporen zijn er ook wel te vinden. |
30-07-2022 15:25:20 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Waarom kan Thalys niet snel keren? |
![]() |
advertentie |
30-07-2022 15:29:00 | ||
---|---|---|
JHS2013
![]() |
Quote Dat is dus niet zo. In theorie bestaan er zulke treinen. In het echt zijn er geen geschikte rijtuigen, locs die reizigersmaterieel mogen trekken, opstelsporen over (laat staan dat Thalys daar voor de 364 dagen dat men reservetreinen niet nodig heeft voor wil betalen). Zo'n oplossing brengt meer problemen met zich mee dan het oplost. |
30-07-2022 16:19:18 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Met het belangrijke verschil dat het probleem wat je oplost een probleem ten nadele van de reizigers is en de nieuwe problemen die ontstaan allen ten nadele van de vervoerder zijn. |
30-07-2022 16:42:20 | ||
---|---|---|
JHS2013
![]() |
Probeer dat maar uit te leggen aan een vervoerder die net van de rand van faillissement komt. Thalys is een bedrijf met winstoogmerk, dan ga je geen zinloze treinen in een veld zetten. |
30-07-2022 16:57:59 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote Wie betaalt dat? |
30-07-2022 17:22:05 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Schuiven met TMST Eurostar, Eurostar 320 en Thalys? TMST Eurostar tussen Parijs - Brussel. Eurostar 320 tussen Londen - Parijs/Brussel/Amsterdam. En Thalys tussen Parijs - Brussel - Amsterdam/, Keulen. |
30-07-2022 17:25:18 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Ik heb mij wel eens laten vertellen dat kopmaken met Thalys minimaal een kwartier duurt. De enkele keer dat ik in een kopmakende Thalys zat, heeft dat ruim 20 minuten geduurd. Dat is ruim trager dan Traxx+ICR+Traxx en zeker niet snel. |
30-07-2022 18:13:49 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Technisch duurt het maar kort bij een TGV. Er worden echter meerdere test uitgevoerd waardoor het lang duurt. Waarom , wanneer en hoe vaak die tests precies nodig zijn is me helaas niet bekend. |
30-07-2022 22:01:49 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Er staat mij iets bij van jaren geleden, toen de V250 nog reed. Een rit Amsterdam > Brussel ging goed, maar bij de terugrit Brussel > Amsterdam viel de trein dan stil op de grensovergang. Dit werd veroorzaakt door een bug in de software, die zich alleen voordeed na een kering. Het opmerkelijke was dat de ETCS-software in de V250 was gebaseerd op die van de Thalys, en daar gebeurde dat niet. Dat bleek te komen door een verschil tussen de Thalys en de V250: bij een frontwissel in de V250 bleven alle systemen actief (maar in stand-by), terwijl bij een Thalys alles werd uitgeschakeld. Dat is wellicht nog altijd het geval, waardoor je in een Thalys minder snel van rijrichting kunt wisselen in vergelijking met een ICd.
|
31-07-2022 11:10:21 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Promoten op wat voor manier ? Laatst bewerkt door phantom op 31-07-2022 11:11 |
31-07-2022 12:11:11 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Volgens mij word er nu ook wat overdreven gereageert over de betrouwbaarheid van de Thalys stellen. Doorgaans rijden die stellen best trouw en zonder al te veel problemen hun rondjes, en dat er nu recent wat voorvallen geweest zijn is ook niet per definitie de schuld van de stellen zelf. |
31-07-2022 13:02:33 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Van de laatste 3 verstoringen was er 1 die aan het stel zelf lag. Die stopte er gewoon mee. De 2e verstoring was een stroomstoring en de laatste was na een aanrijding met een dier wat schade aan de onderkant van de trein heeft veroorzaakt. En daardoor was er kortsluiting en brand ontstaan. Laatst bewerkt door Oldskool op 31-07-2022 13:03 |
31-07-2022 22:21:22 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Mee eens. Maar je weet hoe het werkt. De beste stuurlui staan aan wal. Op topic véél reacties dat de 25 jaar oude Thalys niet betrouwbaar is. En geen goed alternatief voor de vliegtuig is. Dat er fragmentarisch gekeken wordt en niet 25 jaar Thalys is helaas een gegeven. Waarschijnlijk zijn de meesten deze incidenten ook snel vergeten als de Thalys weer gewoon betrouwbaar blijft. |
20-08-2022 20:40:00 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Kandidaat als opvolger van Thalys: Quote: De bestelde treinen zijn de nieuwe generatie 4-spannings hogesnelheidstreinen, die voldoen aan de eisen van het Europese verkeer. De Avelia Horizon-portefeuille bereikt ambitieuze doelstellingen op het gebied van concurrentievermogen in de spoorwegsector en rentabiliteit voor SNCF Voyageurs, met een totale aanschafkost die 20% lager ligt dan die van de vorige generatie. Zien of dit bij een Europese aanbesteding de winnaar kan worden. En Eurostar en Thalys worden samengevoegd. Zullen alle nieuwe treinen van Eurostar moeten kunnen rijden tussen Londen/Parijs - Lille - Brussel - Köln/Amsterdam? Of zullen er verschillende orders kunnen zijn? Laatst bewerkt door icened200 op 20-08-2022 21:48 |
20-08-2022 21:23:16 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Een bing link? Serieus? Waarom link je de site zelf niet? |
20-08-2022 21:34:47 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Eerder is de vraag, waarom zou dat niet kunnen? |
20-08-2022 21:35:17 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Ik kan uit de gelinkte site niet opmaken dat dit iets met Thalys te maken heeft. |
20-08-2022 21:42:36 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Het is meer speculatie. Omdat deze trein ontworpen zal worden om te rijden onder 4 stroomsystemen te kunnen rijden. Doet me denken aan doorontwikkeling van TGV Reseau naar Thalys PBKA. |
20-08-2022 21:49:35 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Heb het even veranderd. Deze officiele bericht van Alstom is beter. |
20-08-2022 21:54:36 | ||
---|---|---|
idolaat
![]() |
Quote In dit artikel wordt gesproken over dubbeldekkers. NS wil vanwege slappe bodem niet met dubbeldekkers op de HSL. Zoiets zal vast ook voor Thalys gelden. |
20-08-2022 22:03:01 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Slappe bodem? Ik dacht dat bijna onder de gehele HSL zuid heipalen zaten? |
20-08-2022 22:05:28 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote NS is strategisch partner in Thalys. En zal SNCF en NMBS nog geld aan NS moeten betalen? Nu heeft NS een exclusief contract tot 2025. Aslast van HSL Zuid treinen moet maximaal 17,5 ton zijn. Euroduplex voldoet daar aan. |
20-08-2022 22:06:43 | ||
---|---|---|
LHN
![]() |
misschien de treinbodem???? |
20-08-2022 22:13:00 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote HSL Zuid heeft een stevige fundering met heipalen. Daarboven op betonnen palen. En vervolgens Rheda spoor in beton gegoten (Bron: Peter Honig HSL). Wel bleken enigszins zettingen te zijn volgens rapporten van Ministerie van I & W. Maar dat schijnt geen probleem te zijn. Wel wilde NS geen dubbeldeksintercity op de HSL. Ze hadden aangegeven dat dit vanwege slappe ondergrond was. Idolaat heeft hierbij een punt. Maar waarschijnlijk wil NS eerder geen geld aan dubbeldeksintercity's uitgeven op HSL vanwege hogere aanschafwaarde. En gelijkvloerse instap is ook belangrijk. Laatst bewerkt door icened200 op 20-08-2022 22:26 |
20-08-2022 22:16:00 | ||
---|---|---|
idolaat
![]() |
NS denkt na over ddQuote Dat is wat NS directeur Groenewegen in 2020 als argument gaf... www.treinreiziger.nl
Laatst bewerkt door idolaat op 20-08-2022 22:17 |
20-08-2022 22:43:33 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Die heipalen onder de betonplaten van de HSL waren geen lange, dikke heipalen van 10 tot 20 meter tot op de vaste grond. Ze waren veelal niet langer dan een meter of 6, 7, 8, en dienen ook niet om de baan af te steunen op de vaste grondlaag. Die vaste laag ligt op sommige plekken, zoals bij Moerdijk (de naam zegt het al) op 15 m diepte. De heipalen onder de HSL geven eerder zijdelingse stabiliteit en gaan kruipend spoor tegen. De betonplaten onder de rails drijven in feite op het aarden baanlichaam, zoals op veel plekken onder het gewone spoor ook de aarden baan drijft op de ondergrond. Dat maakt de betonplaten ook gevoelig voor zetting. Op enkele plekken wordt die zetting goed in de gaten gehouden en daar zal ook binnenkort onderhoud nodig zijn. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
21-08-2022 00:23:55 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Mijn vermoeden is dat deze order voor 15 vierspanningsstellen is bedoeld om de TGV Réseaus die nu naar Brussel rijden te vervangen. Deze stellen zijn, i.t.t. hun Thalys-broertjes, namelijk niet voorzien van ETCS. ETCS op aansluiting HSL1-Halle-Vorst-Brussel-Zuid komt medio volgend jaar in dienst (ETCS level 1) en tegen 2025 is het hele Belgische netwerk ETCS-only. Dat het spul ook 15 kV lust lijkt me meer een stukje vooruitziende blik dan noodzaak, als er in de toekomst ook sprake is van inzet naar Duitsland/Zwitserland heeft SNCF al meteen een type waarvan ze kunnen zeggen "doe er maar meer van". |
21-08-2022 08:58:05 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Ken de dienstregeling tussen Brussel - Frankrijk niet. Maar dan zijn 15 Avelia België voldoende? Laatst bewerkt door icened200 op 21-08-2022 08:58 |
21-08-2022 12:57:04 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Er zijn (afgaande op Wikipedia) nu 15 Reseau stellen die Vorst (bij Brussel) als hun thuisbasis hebben dus ik denk het wel. |
21-08-2022 18:24:08 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Ik tel 17 TGV Reseau( +9 Thalys PBA) met thuishaven Vorst. Maar dat terzijde,
Het lijkt mij verder onwaarschijnlijk dat een Dubbeldeks TGV / opvolger daar dienst gaat doen. Wie wel eens met een TGV Duplex gereist heeft weet dat je vanaf de toch al lage perrons in Frankrijk nog eens twee rottige tredes omlaag gaat. Als het principe van een doorgaand bovendek wordt behouden zal een ongeveer gelijkvloerse instap in Frankrijk nog wel lukken , maar voor de hoge perrons in Brussel, laat staan als Thays opvolger naar Nederland met de 76 cm standaard perron hoogte, een onoplosbaar probleem worden. Verder denk ik dat op den duur een gelijkvloerse instap ook een eis gaat worden in het lange afstandsvervoer, maar of een oplossing zoals in de Zwitserse Giruno's van Stadler met deuren in twee (speciale) rijtuigen op 3 verschillende hoogtes nog met een dubbeldekker zijn te verenigen , dat lijkt me niet. |
21-08-2022 18:37:30 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Eurostar kan bij Europese aanbesteding specificaties opgeven waar de nieuwe hogesnelheidstrein moet voldoen richting Nederland. Zoals gelijkvloers instappen. En Avelia/Coradia/NOVO Siemens platform e.a. kunnen flexibel aangepast worden op de wensen van Eurostar. |
22-08-2022 14:21:55 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Dan moet het nog wel technisch maakbaar zijn. Wellicht is een hybride model wel te doen: enkeldeks tussenbakken met deuren op perronniveau, en dubbeldeks bakken zonder deuren. Een beetje zoals bij de OMNEO. |
15-02-2023 17:52:54 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Weer een stap verder met transitie van vliegtuig naar Thalys: Er moet nog een aantal details verbeterd worden zodat het de reizigers zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt wordt om de overstap te maken van vliegtuig naar Thalys v.v. In hoeveel landen gebeurt dit? In Duitsland heb je Star Alliance met DB. SNCF werkt al vele jaren samen met Air France. Iryo is zelfs een samenwerking tussen een Spaanse luchtvaartmaatschappij met de Italiaanse Staatsspoorwegen. |
16-02-2023 17:38:49 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Wat ik aan dat artikel vooral "interessant" vind is o.a deze uitspraak: Waarbij ik me dan afvraag als je die tickets die aan overstappers worden gegeven van KLM,dan kan je die toch voorzien van een "aparte" barcode die dan gescand word zodra een klant het ticket gebruikt om het station in te komen ?? Verder is de uitspraak wel "interessant" : Waarbij ik dan wederom aan mn voorgaande comment denk. |
16-02-2023 18:43:13 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Wat ze bedoelen te zeggen is dat ze niet weten of de hoeveelheid ingekochte reizen te weinig is of juist veel te veel is. Ze hebben nu een inschatting gemaakt |
20-05-2023 12:58:12 1 | ||
---|---|---|
jmv
![]() |
Er lijkt nu toch een eerste Thalys-stel met Eurostar-logo's te gaan verschijnen. Zie hier op 1:51 een rijtuig met nieuwe logo in dit (Franstalige) filmpje over Technicentre Hellemmes: REPORTAGE - SNCF : au cœur de l'impressionnant hôpital des TGV | TF1 INFO. Dit zou een rijtuig van stel 4322 moeten zijn. Ook is in het begin van dit filmpje te zien dat de 4307 als volgende is binnengenomen voor renovatie. Dat maakt stel 4345 de laatste PBKA in oude kleuren zonder rode streep over de onderkant van de bakken. |
27-06-2023 18:09:41 | ||
---|---|---|
jmv
![]() |
Op Twitter wordt de bestickering met Eurostar-logo's van treinstellen 4011/4012 en 4302 gemeld. |