Trein of sneltram Maastricht-Hasselt
Forum: Algemeen - Algemeen
27-08-2021 18:27:41
thom
thom
Quote
bacr (27-08-2021 16:37:40):
Quote
yappa (27-08-2021 13:30:53):

Er is een begin gemaakt met het creëren van ruimte voor vernieuwd spoor Maastricht - Hasselt. Alleen misschien niet precies op de manier hoe het in de plannen stond...

nos.nl


Als je slecht zou denken, dan zou je bijna kunnen denken dat deze aanrijding opzettelijk gebeurde. De kraanwagen rijdt op de openbare doorgaande weg en dan is het wel heeeeel erg gek om met een geheven giek te gaan rijden.

(Zo vraag ik me ook nog steeds af hoe die ene schipper het lukte om de Friesenbrücke aan gort te varen... cadeautje gehad van de Meyer Werft?)


Ja hoor, men gaat doelbewust met een telekraan met een waarde van een paar miljoen schade rijden aan de een brug waar zij niets mee van doen hebben 🤨

 

27-08-2021 19:02:46
sjoerd
sjoerd

Oorspronkelijk in het oudste tramplan zou de Maas-spoorbrug gebruikt worden: de eerste optie was om de spoorbrug te gebruiken voor de tram. Maar de binnenstad was bang dat het eindpunt NS-station minder klanten in het centrum op zou leveren. Daarna kwam de optie om de tram langs het stadscentrum door te trekken over één van de andere bruggen; die bleek hiervoor niet sterk genoeg. Daarna kreeg de tram een eindpunt op de Maasboulevard op de westelijke oever, waardoor ook de klanten voor het station een kwartier zouden moeten lopen. En nu komt er helemaal geen tram op rails maar een trambus (een bus dus) over de weg.

Geen vlees en geen vis, en ook niet vegetarisch...😉

Wat het viaduct betreft: mij lijkt dat de monumentale waarde (het is enkele jaren geleden geheel gerestaureerd) op kosten van de onoplettende vervoerder moet worden hersteld.



Laatst bewerkt door sjoerd op 27-08-2021 19:11
 

27-08-2021 19:05:51
sjoerd
sjoerd

Kom kom, Thom, nee doelbewust schade veroorzaken doet (bijna) niemand. Maar bij dit soort incidenten spreken we toch niet van pech, maar van verregaande onachtzaamheid. En dat levert ook schuld op aan schade.

 

27-08-2021 22:27:10
thom
thom

Eensch, maar dat is nog steeds wat anders dan de letterlijke insinuatie dat het weleens opzettelijk geweest zijn kunnen zijn, daar ging mijn punt over :)

Als je de beelden van de telekraan bekijkt dan is de complete bestuurders cabine van de kraan eraf gereden en lijkt de complete achterkant van het chassis krom geraakt.
Redelijke kans dat die hele telekraan total loss is en dan vind ik het altijd wat cru om een bestuurder hier te gaan verwijten dat ie het misschien wel met op zet deed, terwijl die misschien wel de slechte werkdag van zijn carriere heeft...



Laatst bewerkt door thom op 27-08-2021 22:32
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-08-2021 22:42:08
sjoerd
sjoerd

Zo stellig is bacr daarover niet: ALS je slecht ZOU denken, dan ZOU je BIJNA...

En daarnaast mag van vervoer buiten profiel worden verwacht, nee geëist, dat de chauffeur (of de schipper) daar nu juist extra goed op let. Want zou er fout kunnen gaan? Nou ja: DAT.

Wij hebben de breedte en de lengte van ons eigen voertuig toch ook in de peiling? Terwijl het nota bene bij professionals op hoogte vaak fout lijkt te gaan. Tja.

 

27-08-2021 22:44:19
thom
thom

Dat laatste is niet zo gek he, als je de hoogte niet in gaat dan rij je ook nergens tegenaan ;)

En dat overkomt echt niet alleen professionals hoor, ga maareens kijken hoeveel huurbusjes er terug ingeleverd worden met bovenhoofdse schade...



Laatst bewerkt door thom op 27-08-2021 22:47
 

28-08-2021 08:57:13
sjoerd
sjoerd

Ja, dat is kennelijk een dingetje. Het blijft toch onachtzaamheid.

 

28-08-2021 10:25:10
yappa
yappa
Quote
sjoerd (27-08-2021 22:42:08):

[...]

Wij hebben de breedte en de lengte van ons eigen voertuig toch ook in de peiling? Terwijl het nota bene bij professionals op hoogte vaak fout lijkt te gaan. Tja.


nou, de testmachinist die gisteren met twee BR188 onderweg was, had dat evenmin helemaal scherp. Dus het hangt er maar net van af wie je met 'wij' bedoelt, machinisten maken dit soort fouten/blunders/vergissingen net zo goed.

 

28-08-2021 10:48:37
thom
thom

Oh, dus jij weet al dat het daar aan het handelen van de machinist lag, en niet door een foute afstelling of hoogte begrenzing die niet bleek te werken of andere oorzaak?



Laatst bewerkt door thom op 28-08-2021 10:49
 

28-08-2021 11:26:35
DDZ7504
DDZ7504

Aldus een bericht dat ik via via kreeg over de 188'ers; De oorzaak is ook bekend: de schakelbare hoogtebegrenzers van de stroomafnemers hebben niet gefunctioneerd.
Hoe en waarom is in onderzoek.

 

28-08-2021 14:35:40
sjoerd
sjoerd

Waarvan akte.😉

 

28-08-2021 21:59:36
timtrein
timtrein
Quote
bacr (27-08-2021 16:37:40):

(Zo vraag ik me ook nog steeds af hoe die ene schipper het lukte om de Friesenbrücke aan gort te varen... cadeautje gehad van de Meyer Werft?)


Nou nee, dat was gewoon ontzettend slechte communicatie. Zie onder andere www.treinenweb.nl of met wat verder zoeken de hele transcriptie.
Maar dat terzijde. Hoop dat de brug bij Maastricht wat sneller klaar is ;)

 

28-08-2021 22:55:58
broek53
broek53

Wat dat betreft: het ziet er nogal verwoest uit, maar dat zal wel meevallen. Wat de giek weggeduwd en verfrommeld heeft, is een voetbruggetje van wat balken en een houten dek dat bij de renovatie van de lijn op de plaats van een tweede spoor is gelegd als een luxe schouwpad.

 

30-08-2021 07:52:48
Edb3
Edb3
Quote
sjoerd (27-08-2021 19:02:46):

Oorspronkelijk in het oudste tramplan zou de Maas-spoorbrug gebruikt worden: de eerste optie was om de spoorbrug te gebruiken voor de tram. Maar de binnenstad was bang dat het eindpunt NS-station minder klanten in het centrum op zou leveren. Daarna kwam de optie om de tram langs het stadscentrum door te trekken over één van de andere bruggen; die bleek hiervoor niet sterk genoeg. Daarna kreeg de tram een eindpunt op de Maasboulevard op de westelijke oever, waardoor ook de klanten voor het station een kwartier zouden moeten lopen. En nu komt er helemaal geen tram op rails maar een trambus (een bus dus) over de weg.

Geen vlees en geen vis, en ook niet vegetarisch...😉

Wat het viaduct betreft: mij lijkt dat de monumentale waarde (het is enkele jaren geleden geheel gerestaureerd) op kosten van de onoplettende vervoerder moet worden hersteld.


de bedoelde brug in de Brusselseweg is inderdaad een Rijksmonument en is voor de reactivering van het baanvak Maastricht-Lanaken in 2010 geheel gerestaureerd.

 

30-08-2021 10:33:33
john2
john2
Quote
sjoerd (27-08-2021 19:02:46):

Oorspronkelijk in het oudste tramplan zou de Maas-spoorbrug gebruikt worden: de eerste optie was om de spoorbrug te gebruiken voor de tram. Maar de binnenstad was bang dat het eindpunt NS-station minder klanten in het centrum op zou leveren. Daarna kwam de optie om de tram langs het stadscentrum door te trekken over één van de andere bruggen; die bleek hiervoor niet sterk genoeg. Daarna kreeg de tram een eindpunt op de Maasboulevard op de westelijke oever, waardoor ook de klanten voor het station een kwartier zouden moeten lopen. En nu komt er helemaal geen tram op rails maar een trambus (een bus dus) over de weg.

Geen vlees en geen vis, en ook niet vegetarisch...😉

Wat het viaduct betreft: mij lijkt dat de monumentale waarde (het is enkele jaren geleden geheel gerestaureerd) op kosten van de onoplettende vervoerder moet worden hersteld.


Neem aan dat de onoplettende vervoerder, hiervoor verzekerd is.

Voor het herstel van de brug. De schade aan de vrachtwagen zal wel via de auto verzekering gaan.

Of kan de betreffende vervoerder de chauffeur hier finacieel op aan spreken.

 

30-08-2021 12:09:28
Earl-Grey
Earl-Grey

Financiële aansprakelijkheid heeft altijd een grens, zo ook wat een verzekering uitkeert bij schade. Zo kost de herbouw van de Friesenbrücke veel meer dan wat de verzekering maximaal uitkeert.

 

11-10-2021 10:59:58
john2
john2

Trace trambuslijn Hasselt - Maasmechelen vastgelegd,

Tracé trambuslijn Hasselt-Maasmechelen vastgelegd

door Luc Moons

Volgend jaar al, in 2022, beginnen de werken voor de lijn Hasselt-Maasmechelen, de zogenaamde lijn 2 van het Spartacusplan. Tussen Hasselt en Maasmechelen zal een trambus rijden in een eigen bedding. Het is de bedoeling dat de aanleg van die bedding volgend jaar start. In 2024 volgen de ingrijpende werkzaamheden. Belangrijk om te weten is dat de trambus in Hasselt over de Grote Ring zal rijden. Het aantal onteigeningen blijft beperkt. Op 7 oktober vindt in Hasselt een infomarkt plaats, waar alle inwoners terecht kunnen met hun vragen en bezwaren.

https://www.tvl.be/nieuws/trace-trambuslijn-hasselt-maasmechelen-vastgelegd-126352

www.tvl.be, 27 september 2021

 

11-10-2021 13:52:38
phantom
phantom

Toch apart,we beginnen met het nadenken over een trace voor een trein of tram en we eindigen dit met een bus 😲

Ik snap er in elk geval niks meer van.

 

15-11-2021 14:07:05
john2
john2

België verschuift plannen voor spoorlijn Hasselt - Maastricht naar trambus.

België verschuift plannen voor spoorlijn Hasselt-Maastricht naar trambus

De tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht had bijna tien jaar geleden al een feit moeten zijn, maar met de dag wordt de kans kleiner dat die er ook echt komt. Als het aan Vlaanderen ligt, gaan de plannen voor rails de prullenbak in en komt er een verbinding per trambus.

Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters zei deze week tegen Belgische media dat ze Nederland ervan wil overtuigen om in te zetten op een trambus. Eind dit jaar moet duidelijk worden of dit een geschikt alternatief is. Op dit moment wordt in Vlaanderen in een nieuwe studie een maatschappelijke kosten-batenanalyse uitgevoerd. Afgelopen maandag zaten de betrokken partijen uit Nederland en België weer met elkaar om de tafel.

Lagere kosten

Een elektrische trambus is in de ogen van Peeters een goed alternatief om zonder rails hoogwaardig openbaar vervoer aan te bieden tussen Hasselt en Maastricht. Hiermee wordt de flexibiliteit van een bus gecombineerd met het comfort en de capaciteit van een tram, zonder de hoge kosten voor de aanleg van rails. Eerder dit jaar bleek dat de kosten 58 miljoen euro hoger uit dreigen te vallen door een gebrek aan kandidaten voor de bouw van de trams en infrastructuur.

De verbinding tussen Hasselt en Maastricht maakt deel uit van het Spartacusplan van De Lijn, dat het Belgische Limburg beter moet ontsluiten. Voor twee andere lijnen binnen dit plan (Hasselt-Genk-Maasmechelen en Hasselt-Pelt) is dit jaar al besloten rails in te ruilen voor een trambusverbinding. De aanbestedingsprocedure voor trams en infrastructuur voor het traject Hasselt-Maastricht loopt nog gewoon door.

Langslepend dossier

Afgelopen zomer is ook het tracé definitief vastgesteld. De tracéwijziging die dit met zich meebracht in Hasselt, voegde een nieuw hoofdstuk toe aan het langslepende dossier. Volgens de provincie Limburg en gemeente Maastricht is de aanpassing zodanig dat er sprake is van een scopewijziging. Om die reden is gevraagd om een terugbetaling van de compensatie van zes miljoen euro waartoe Nederland vijf jaar geleden werd verplicht, omdat de tram niet tot het station in Maastricht zal rijden.

De eerste plannen voor een sneltram tussen Hasselt en Maastricht dateren inmiddels van 2004. Het grootste deel van het traject (27 van de 30 kilometer) loopt door Vlaanderen. De reistijd van 70 minuten per bus zou met een tram afnemen tot een half uur. In 2008 werden de handtekeningen gezet voor de verbinding, die dus eigenlijk al in 2011 gerealiseerd had moeten zijn.

www.spoorpro.nl, 20 okt 2021

 

15-11-2021 14:11:11
yappa
yappa

In Frankrijk hebben ze 20 jaar geleden in een aantal grote steden ingezet op de trambus, maar dat is nergens een doorslaand succes geworden.
In Eindhoven hadden we de Phileas, maar ook die is al snel een gewone bus geworden.

Zijn er überhaupt redenen om aan te nemen dat het nu tussen Hasselt en Maastricht wel een succes gaat worden?

 

15-11-2021 14:45:08
treinfan
treinfan

Wat wordt hier bedoeld met trambus? Het is een begrip dat elke keer weer een andere definitie heeft.

 

15-11-2021 15:49:49
sjoerd
sjoerd

Dat is niet zo gek. Bij een skifiets of trapauto kun je je ook van alles voorstellen.

Dat soort termen werpt een mist op in de communicatie. Er wordt iets mee aangegeven dat niet bestaat. Een trambus is gewoon een bus, zelfs als deze elektrisch rijdt, en ook als het voertuig een trolley heeft. Dat heet dan een trolleybus, maar het is een bus. En een tram rijdt op rails.

 

15-11-2021 16:10:59
yappa
yappa

Daar is best wat meer over te zeggen dan je zo doet vermoeden.


Ik ken de trambus in ieder geval als een voertuig dat de nadelen van beide systemen combineert: een geleidesysteem met rails, en daardoor de kosten van een tram, maar dan met de capaciteit en de rubberen wielen van een bus.

Voorbeeld: de Bombardier TVR of de collega TransLohr.

De Eindhovense Phileas gebruikte optische geleiding in plaats van metalen rails.

 

15-11-2021 16:44:56
john2
john2

Kan een railbus/schienenbus ook als trambus beschouwd worden?

 

15-11-2021 17:18:24
JakeBlack
JakeBlack

Ik denk dat het een trambus gaat worden zoals er al rijdt voor De Lijn elders in België. link

 

15-11-2021 18:58:29
sjoerd
sjoerd

Ah, daarvoor hebben we de term: dubbelgelede autobus. Maar ik moet zeggen: mooie wagens.

 

15-11-2021 19:29:13
timtrein
timtrein
Quote
john2 (15-11-2021 16:44:56):

Kan een railbus/schienenbus ook als trambus beschouwd worden?


Nee, want die heeft spoor nodig.

 

15-11-2021 19:45:45
anton_
anton_
Quote
JakeBlack (15-11-2021 17:18:24):

Ik denk dat het een trambus gaat worden zoals er al rijdt voor De Lijn elders in België. link


hopelijk toch niet tussen het overige verkeer? Als dat het geval is heeft het toch geen enkel voordeel meer t.o.v. de huidige bus ?

 

15-11-2021 20:54:25
Muizeneus
Muizeneus

Nu nog wel,ze zijn bezig met de aanleg van een vrije busbaan (zie de link aan het eind van het filmpje), dus dan wordt het wat zuidtangent-achtig

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-11-2021 21:52:11
bacr
bacr

Als je dan toch een vrije baan gaat aanleggen voor hoogfrequent en of omvangrijk vervoer, leg er dan ook meteen rails op.

Grootste misser in Utrecht. Vrije busbaan dit de binnenstad op de kortste route naar de Uithof (oh sorry, Utrecht Science Park), maar een tram mocht er niet op rijden. Misschien ooit later in de toekomst eens



Laatst bewerkt door bacr op 16-11-2021 16:47
 

16-11-2021 07:54:23
mdeen
mdeen

Een vrije busbaan combineert natuurlijk een paar voordelen van bus en tram: door de vrije busbaan kun je een kortere route maken die ook nog eens vrij van ander verkeer is, dus sneller, en daar waar het nodig is kun je de busbaan verlaten om bijvoorbeeld het centrum van Hasselt en Maastricht in te gaan. Daardoor kun je in Maastricht zowel het Mosae Forum als het station aandoen, iets wat met de tramplannen vrijwel onmogelijk was.

En met elektrische bussen is het argument uitstoot ook weg. Je kunt de busbaan zelfs uitvoeren met bovenleiding waar de bus op kan rijden, zoals de proeven die al met vrachtwagens worden uitgevoerd. Daardoor hoef je geen groot accupakket te hebben en het scheelt je de oplaadtijd. Of dit een economischere optie is dan volledig elektrische bussen is slechts een rekensom.

 

16-11-2021 09:19:03
pascalgerr
pascalgerr
Quote
mdeen (16-11-2021 07:54:23):

Een vrije busbaan combineert natuurlijk een paar voordelen van bus en tram: door de vrije busbaan kun je een kortere route maken die ook nog eens vrij van ander verkeer is, dus sneller, en daar waar het nodig is kun je de busbaan verlaten om bijvoorbeeld het centrum van Hasselt en Maastricht in te gaan. Daardoor kun je in Maastricht zowel het Mosae Forum als het station aandoen, iets wat met de tramplannen vrijwel onmogelijk was.

En met elektrische bussen is het argument uitstoot ook weg. Je kunt de busbaan zelfs uitvoeren met bovenleiding waar de bus op kan rijden, zoals de proeven die al met vrachtwagens worden uitgevoerd. Daardoor hoef je geen groot accupakket te hebben en het scheelt je de oplaadtijd. Of dit een economischere optie is dan volledig elektrische bussen is slechts een rekensom.


Wat denk je van een trolleybus (2.0) zoals in Arnhem? :)

 

16-11-2021 14:39:00
mdeen
mdeen
Quote
pascalgerr (16-11-2021 09:19:03):

Wat denk je van een trolleybus (2.0) zoals in Arnhem? :)


Dan moet je overal een trollydraad ophangen. Tenminste: ik weet niet hoe makkelijk trolleybussen al rijdend van en naar de draad kunnen. Daarom mijn optie van de stroomafnemer. Dan kun je al rijdend bijladen en het laatste stukje wat geen busbaan is op de accu rijden.

Maar ook dat is een financiële afweging: misschien is het wel goedkoper om het hele traject als trolley uit te voeren. Ik zie echter nog altijd voordelen in een trolleysysteem waar elektrische bussen al rijdend kunnen bijladen maar wel verder dan het trolleysysteem elektrisch kunnen rijden. Dat scheelt in accugrootte en in laadtijd en je hoeft niet op het hele traject bovenleiding te bouwen. Want ook elektrische bussen van andere lijnen opladen als ze onder de draad rijden.

 

16-11-2021 15:35:10
Muizeneus
Muizeneus

Het hele idee van trolley 2.0 is precies dat: de draden gebruiken voor zowel rijden als opladen waardoor je ook grotere delen buiten de draad kunt rijden

 

16-11-2021 17:19:02
treinhobby
treinhobby

Maak er dan een Spurbus van.
Heb je minder ruimte nodig qua breedte en lijkt het meer op een tram.

Wikipedia

 

16-11-2021 17:54:20
john2
john2

Elektrische bussen laden tussen tijds op, op grote busstations en denkelijk 's nachts in de remise. Door wat ze op het dak hebben liggen, een soort pantograaf. Tegen een laadstation aan te laten gaan

 

16-11-2021 18:13:06 1
Muizeneus
Muizeneus

We zijn het spoor inmiddels letterlijk bijster, maar om hier nog even op in te gaan:

er zijn grofweg twee systemen in de handel. Of de bus zelf heeft een pantograaf (die bij het laadstation omhoog gaat tegen de draad), of de pantograaf hangt aan het laadstation (en als er een bus gaat laden, komt de pantograaf juist naar beneden).

Maar nu maar weer terug naar het echte spoor....

 

16-11-2021 22:51:48
Henk1619
Henk1619
Quote
yappa (15-11-2021 16:10:59):

De Eindhovense Phileas gebruikte optische geleiding in plaats van metalen rails.


Nee zo werkte dat niet 🤨

Phileas werkt vergelijkbaar met de ParkShuttle naar het Rivium (Rotterdam). Het voertuig meet de gereden afstand en stuurhoeken van de wielen. De software werkt daarmee een vooraf opgegeven route af. Om de paar meter ligt er een magneet in het wegdek waarmee het voertuig meet of hij niet te ver is afgeweken van zijn theoretische pad en op basis daarvan gaat bijsturen.

Ik denk dat je in de war bent met andere systemen die met een camera de strepen op het wegdek opnemen en die proberen te volgen.

Maar voldoende afgedwaald van spoorse onderwerpen. Terug naar eeeh, hmmm nooit meer treinen.

 

17-11-2021 00:59:10
NDS
NDS
Quote
pascalgerr (16-11-2021 09:19:03):
Quote
mdeen (16-11-2021 07:54:23):

Een vrije busbaan combineert natuurlijk een paar voordelen van bus en tram: door de vrije busbaan kun je een kortere route maken die ook nog eens vrij van ander verkeer is, dus sneller, en daar waar het nodig is kun je de busbaan verlaten om bijvoorbeeld het centrum van Hasselt en Maastricht in te gaan. Daardoor kun je in Maastricht zowel het Mosae Forum als het station aandoen, iets wat met de tramplannen vrijwel onmogelijk was.

En met elektrische bussen is het argument uitstoot ook weg. Je kunt de busbaan zelfs uitvoeren met bovenleiding waar de bus op kan rijden, zoals de proeven die al met vrachtwagens worden uitgevoerd. Daardoor hoef je geen groot accupakket te hebben en het scheelt je de oplaadtijd. Of dit een economischere optie is dan volledig elektrische bussen is slechts een rekensom.


Wat denk je van een trolleybus (2.0) zoals in Arnhem? :)


Trolley 2.0 zoals in Arnhem is een onzin project, leuk voor de politiek maar in de praktijk zijn je accu's zo snel leeg dat je op de gemiddelde lijn nog geen rit geheel kan rijden voor je accu leeg is. Als je zo iets wilt is zijn normale accu bussen zonder bovenleiding zoals die inmiddels in half nederland rijden een veel beter idee.

Groetjes Michiel

 

17-11-2021 01:33:55
thom
thom

Maar even hoor, als je dan zo'n normale accu bus pakt, en daar een stroomafnemer of trolleystang op het dak schuift, dan ben je er toch? 😃

Ik kan mij niet helemaal voorstellen waarom een bus die rijdend ook een externe spanningsbron heeft ineens een mindere capaciteit aan accu's moet hebben.



Laatst bewerkt door thom op 17-11-2021 01:34
 

17-11-2021 10:27:23
bacr
bacr

Hoeft natuurlijk ook niet.

Alleen is het idee bij een trolley 2.0 (als je die infrastructuur toch al hebt hangen, zoals in Arnhem) dat deze relatief kortere stukken zonder voeding hoeft te rijden totdat hij weer onder de draad komt. Dan volstaat een (veel) kleinere accu -> lichter uitgevoerde bus -> goedkoper in gebruik -> en bij de aanschaf ook minder accu's nodig.
De huidige E-bussen hebben doorgaans een heel zwaar accupakket om rujime afstanden af te leggen totdat ze weer bij hun stroombron komen. Maakt ze accutechnisch duurder in de aanschaf en zwaarder en dus energievretender in de exploitatie.

 

18-11-2021 07:43:49
mdeen
mdeen

En je zou met trolley 2.0 bussen elektrisch kunnen rijden tot een stuk buiten je trolleygebied waar de bussen in het trolleygebied aan de draad kunnen opladen. Dan heb je ook niet de stilstand vanwege opladen wat je nu bij elektrische bussen hebt. Dus bijvoorbeeld bussen van Arnhem naar Zevenaar of Wageningen.

 

18-11-2021 09:10:40
robert5591
robert5591

Het gaat in Arnhem alleen verschrikkelijk traag. Er wordt al een jaar of 8 over gepraat. De eerste busbouwer kon niet leveren. Nu zijn er in 2019 twee bestaande trolleys van een accupakket voorzien. Dat is dan meer een soort proof of concept. Op het spoor gaat deze ontwikkeling sneller

 

18-11-2021 09:43:16
pascalgerr
pascalgerr
Quote
robert5591 (18-11-2021 09:10:40):

Het gaat in Arnhem alleen verschrikkelijk traag. Er wordt al een jaar of 8 over gepraat. De eerste busbouwer kon niet leveren. Nu zijn er in 2019 twee bestaande trolleys van een accupakket voorzien. Dat is dan meer een soort proof of concept. Op het spoor gaat deze ontwikkeling sneller


Er word nu gewacht op meer duidelijkheid voor de volgende consessie voordat er nieuwe bussen worden aangeschaft

 

18-11-2021 13:26:30
phantom
phantom

Als dat net zo snel gaat als dat het spoor er volgens de oorspronkelijke plannen al had moeten liggen.
Dan schat ik in 2026, dat de knoop word doorgehakt ,voor zowel evt nieuwe bussen alsook voor wat men nu wil gaan doen,bus,tram,vliegtuig op dat traject.

 

18-11-2021 18:16:20
treinhobby
treinhobby

Volgens de forumregels mag er op Somda niet over bussen worden gesproken...

Dus dit hele topic begint illegaal te worden. 😉

 

18-11-2021 18:34:10
selivio
selivio

Was dat het niet al een vrij lange tijd "illegaal" aangezien het al een tijdje over een tram ging, wat volgens regel 1 van somda al een glijdende schaal wasdevil😉😃

 

18-11-2021 18:36:57
thom
thom

Het lijkt mij wel relevant als dat de andere afweging is dan de keuze om die verbinding per trein op te zetten :)

 

26-01-2022 10:36:24
umbusko
umbusko

In De Limburger van vandaag lees ik dat ProRail en de gemeente besloten hebben om de spoorbrug in Maastricht over de Maas, op de lijn naar Lanaken, af te breken. (Plusartikel)

Deze is in 2010 gerenoveerd voor 33 miljoen euro, er hebben daarna 15 treinen overheen gereden en in 2016 is de brug gesloten. Hij zou gebruikt worden voor de tram naar het station, maar dan kon de brug 20 dagen per jaar te kort open (met hoogwater) en sowieso ziet Rijkswaterstaat de brug liever verdwijnen omdat er nu geen grote schepen onderdoor kunnen. Er is een optie onderzocht om een beweegbaar middenstuk toe te voegen, maar dat is te duur bevonden. Er is ook een optie onderzocht om er een fiets- of voetgangersbrug van te maken, maar men vindt het niet de juiste plek dus die sneuvelt nu ook. Blijft over: sloop.

 

26-01-2022 15:23:07
bacr
bacr
Quote
umbusko (26-01-2022 10:36:24):

In De Limburger van vandaag lees ik dat ProRail en de gemeente besloten hebben om de spoorbrug in Maastricht over de Maas, op de lijn naar Lanaken, af te breken. (Plusartikel)

Deze is in 2010 gerenoveerd voor 33 miljoen euro, er hebben daarna 15 treinen overheen gereden en in 2016 is de brug gesloten. Hij zou gebruikt worden voor de tram naar het station, maar dan kon de brug 20 dagen per jaar te kort open (met hoogwater) en sowieso ziet Rijkswaterstaat de brug liever verdwijnen omdat er nu geen grote schepen onderdoor kunnen. Er is een optie onderzocht om een beweegbaar middenstuk toe te voegen, maar dat is te duur bevonden. Er is ook een optie onderzocht om er een fiets- of voetgangersbrug van te maken, maar men vindt het niet de juiste plek dus die sneuvelt nu ook. Blijft over: sloop.


En natuurlijk hier geheel ten overvloede opgemerkt, maar toch: wat weg is, komt niet meer terug. Het is de bestuurders van Belgisch en Nederlands Limburg aan te rekenen dat ze niet in staat zijn gebleken om een voor hun regionale reizigers behoorlijke openbaar vervoeroptie te realiseren. Droevig.

 

26-01-2022 15:33:36
martijn
martijn

Met de kanttekening dat de geplande tramverbinding de Maas toch al niet meer zou oversteken. Alleen het goederenvervoer keert dus definitief niet terug.

 

26-01-2022 15:42:18
phantom
phantom

Ow dan is er "maar" 33 miljoen overboord gepleurt,dat is voor een tijdspanne van 12 jaar en iets meer dan 10 treinen best een aardig rendement angry

En de burgers mogen het ophoesten en moeten zuinig doen met van alles en economisch omgaan met hun beetje geld.
Dat alles is toch compleet logisch en als burger ook volkomen te begrijpen,dat men dit gaat doen 🤨

Ben "benieuwd" ,naar 2 dingen:

1) hoeveel procent belasting verhoging gaat dit ons opleveren ?
2) en hoeveel gaat de sloop van die brug ons ook nog is kosten ?

 

26-01-2022 16:12:35
thom
thom

Tsja, soms moet je ook investering durven doen om misschien ergens toe te komen en soms haalt dat niet de beoogde uitwerking en vaak komt dat ook nog door externe partijen.

Ik heb ook weleens eten voor thuis gehaald om vervolgens uit eten te gaan en het eten over te houden. Grotere organisaties zijn nu eenmaal met grotere zaken en projecten bezig en daarmee zijn de risico's soms ook groter maar daar ontkom je soms niet aan.

Een ideale wereld bestaat niet en de toekomst voorspellen kan ook niemand.



Laatst bewerkt door thom op 26-01-2022 16:13
 

26-01-2022 16:15:18
BVisser
BVisser
Quote
phantom (26-01-2022 15:42:18):

Ow dan is er "maar" 33 miljoen overboord gepleurD, dat is voor een tijdspanne van 12 jaar en iets meer dan 10 treinen best een aardig rendement angry.

En de burgers mogen het ophoesten en moeten zuinig doen met van alles en economisch omgaan met hun beetje geld.
Dat alles is toch compleet logisch en als burger ook volkomen te begrijpen,dat men dit gaat doen 🤨.

Ben "benieuwd" ,naar 2 dingen:

1) hoeveel procent belastingverhoging gaat dit ons opleveren ?
2) en hoeveel gaat de sloop van die brug ons ook nog eens kosten ?


Infrastructuur of treinen die niet nodig zijn in stand houden kost ook (belasting-)geld.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-01-2022 17:11:03
sik214
sik214

In eerste instantie was er de vervoersvraag voor een in onbruik gekomen spoorlijn (Papierfabriek Sappi). Daardoor is de boel opgeknapt. ProRail kan dat dan simpelweg niet weigeren. Gaandeweg de bouw haakte Sappi al af en bleef een terminal in Lanaken over. Daar was eigenlijk de reactivatie niet in eerste instantie voor bedoeld.

Tja als je iets moet reactiveren en 'de klant' haakt af, dan is het jammer van 33 mln, maar er zijn weinig andere opties. Als PR het geweigerd had vanwege onzekerheid, dan had je ook weer de poppen aan het dansen.

Misschien iets goedkoper voorbeeld en een fractie meer gebruikt, is de verbinding Weert-Budel.

 

26-01-2022 17:14:46
broek53
broek53

Santpoort Noord - IJmuiden voor Lovers Rail. Was geen operatie van vele miljoenen, maar wel eentje die zo'n beetje overbodig was toen hij klaar was (omdat Lovers ermee stopte).

 

26-01-2022 19:09:38
Wievank
Wievank
Quote
phantom (26-01-2022 15:42:18):

Ow dan is er "maar" 33 miljoen overboord gepleurt,dat is voor een tijdspanne van 12 jaar en iets meer dan 10 treinen best een aardig rendement angry

En de burgers mogen het ophoesten en moeten zuinig doen met van alles en economisch omgaan met hun beetje geld.
Dat alles is toch compleet logisch en als burger ook volkomen te begrijpen,dat men dit gaat doen 🤨

Ben "benieuwd" ,naar 2 dingen:

1) hoeveel procent belasting verhoging gaat dit ons opleveren ?
2) en hoeveel gaat de sloop van die brug ons ook nog is kosten ?


Ik heb het eventjes voor je nagerekend: op een rijksbegroting van 335 miljard per jaar komt een investering van 33 miljoen, verspreid over 10 jaar uit op 0,001% per jaar. Oftewel over iedere €1000 belastinggeld (niet alleen particulieren) wel 1 cent.

Oftewel op vraag 1: hoeveel procent belasting verhoging gaat dit ons opleveren? Antwoord: 0,0%.

Zonde van het geld: ja zeker, maar het is heel zwaar overdreven om te beginnen over belastingverhogingen om die reden. Op die schaal is het in feite gerommel in de marge.

Ik hoop dat dit een beetje helpt relativeren.

 

26-01-2022 19:29:11
BVisser
BVisser
Quote
sik214 (26-01-2022 17:11:03):

In eerste instantie was er de vervoersvraag voor een in onbruik gekomen spoorlijn (Papierfabriek Sappi). Daardoor is de boel opgeknapt. ProRail kan dat dan simpelweg niet weigeren.

En of ze dat kunnen weigeren (of beter gezegd: torpederen). Is in het geval van Boxtel-Veghel ook gebeurd.

 

26-01-2022 20:18:58
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (26-01-2022 16:12:35):

Tsja, soms moet je ook investering durven doen om misschien ergens toe te komen en soms haalt dat niet de beoogde uitwerking en vaak komt dat ook nog door externe partijen.

Ik heb ook weleens eten voor thuis gehaald om vervolgens uit eten te gaan en het eten over te houden. Grotere organisaties zijn nu eenmaal met grotere zaken en projecten bezig en daarmee zijn de risico's soms ook groter maar daar ontkom je soms niet aan.

Een ideale wereld bestaat niet en de toekomst voorspellen kan ook niemand.


In dit geval is het probleem dat je het eten dat je in huis hebt gehaald praktisch gezien niet op kunt gaan eten. Je hebt namelijk pannen in huis die wel zijn toegelaten tot je keukenkast maar hebben geen goedkeuringsstickertje voor jouw merk fornuis. Ze zouden prima samen werken maar ja regels zijn regels. En als je al nieuwe pannen zou gaan kopen dan mag je ze vervolgens niet gebruiken want die pannen mogen alleen worden gebruikt door een gediplomeerd kok. Ja het is niet lastig en je hebt zelf een kookcursus gedaan en daarvoor een kokscerticifaat ontvangen maar dat waren andere pannen. Als die dure ingehuurde kok vervolgens je prakkie heeft opgewarmd dan mag je dat natuurlijk niet zomaar opeten want iets van een bord oppakken met een vork en in je mond doen, daar moet natuurlijk speciaal een functionaris voor komen. Ik denk dat je ergens onderweg wel bent afgehaakt en van ellende maar uit eten bent gegaan.

Die brug slopen is een uiting van totale incompetentie. Heel veel meer dan het Belgische deel overnemen van Infrabel en onder de Nederlandse wetgeving exploiteren is er niet voor nodig om daar weer treinen te laten rijden.

 

26-01-2022 20:46:56
martijn
martijn

Maar welke treinen dan? Zoveel belangstelling in het goederenvervoer is er niet gebleken en voor die eventuele tram is die brug niet nodig aangezien die al voor de Maas naar de binnenstad moet afbuigen.

 

26-01-2022 21:31:51
Muizeneus
Muizeneus

Wat Henk al aangeeft: die belangstelling is er mogelijk wel, maar wordt de kop ingedrukt door onmogelijke regels (even concreet, om die paarhonderd meter België in te rijden over rails die verder niet is aangesloten op het Belgische spoorwegnet, schijn je als vervoerder en personeel volledige bevoegdheid voor het Belgische spoor nodig te hebben....)

 

26-01-2022 22:14:30
Henk1619
Henk1619

Klopt de zilverzandtreinen hadden gewoon op regelmatige basis door kunnen gaan maar door de zijn door de papieren tijgers vakkundig om zeep geholpen. Het is daarna nog wel eens vanuit de haven van Stein geprobeerd maar dat is dan door het kostbaardere voortransport over de weg ook niet rendabel gebleken.

Je hebt trouwens ook nog een in Nederland en Belgie toegelaten loc nodig en er moet een wisselwachter uit Hasselt speciaal worden opgetrommeld om het drukke treinverkeer in goede banen te leiden...

Als je het als Nederlands raccordement zou exploiteren dan heb je voldoende aan de Nederlandse vervoerder en een radioloc met een machinist.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 26-01-2022 22:15
 

27-01-2022 08:37:58
martijn
martijn

Duidelijk. Dank voor de toelichting!

 

27-01-2022 12:25:34
john2
john2
Quote
umbusko (26-01-2022 10:36:24):

In De Limburger van vandaag lees ik dat ProRail en de gemeente besloten hebben om de spoorbrug in Maastricht over de Maas, op de lijn naar Lanaken, af te breken. (Plusartikel)

Deze is in 2010 gerenoveerd voor 33 miljoen euro, er hebben daarna 15 treinen overheen gereden en in 2016 is de brug gesloten. Hij zou gebruikt worden voor de tram naar het station, maar dan kon de brug 20 dagen per jaar te kort open (met hoogwater) en sowieso ziet Rijkswaterstaat de brug liever verdwijnen omdat er nu geen grote schepen onderdoor kunnen. Er is een optie onderzocht om een beweegbaar middenstuk toe te voegen, maar dat is te duur bevonden. Er is ook een optie onderzocht om er een fiets- of voetgangersbrug van te maken, maar men vindt het niet de juiste plek dus die sneuvelt nu ook. Blijft over: sloop.


Hier een artikel in 1limburg over de spoorbrug die Umbusko benoemt.

www.1limburg.nl

 

27-01-2022 12:56:28
sjoerd
sjoerd

Dankjewel John, misschien is er nog hoop voor de brug, weliswaar niet de originele, maar dan toch nog het behouden waard. ProRail zal wel aansturen op het uit handen geven van het eigendom. Als de gemeente Maastricht de brug wil, zijn er kansen.

 

27-01-2022 13:41:37
bacr
bacr

En inmiddels zijn Kamervragen gesteld:

Kamervragen over spoorbrug Maastricht

 

29-01-2022 09:59:02
Astraea
Astraea
Quote
sjoerd (27-01-2022 12:56:28):

Dankjewel John, misschien is er nog hoop voor de brug, weliswaar niet de originele, maar dan toch nog het behouden waard. ProRail zal wel aansturen op het uit handen geven van het eigendom. Als de gemeente Maastricht de brug wil, zijn er kansen.


Tja, gezien het feit dat de tramverbinding ook op de helling staat in Belgie zou de brug nog best wel eens strategisch kunnen zijn voor planuitwerking van een railverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Een aantal kilometer van de benodigde infrastructuur ligt er al (en is nog relatief recent opgeknapt). Scheelt weer wat op de balans...

 

29-01-2022 23:34:19
scooter
scooter

Ach,als er het ooit van komt dat dat stukje weer gebruikt gaat worden voor een verbinding naar Hasselt dan gan ze toch eerst weer het hele stuk voor veel geld opnieuw leggen😉

 

30-01-2022 11:05:24
john2
john2

Het euvel wil dat het in Nederland geld moet kosten. Eerst saneren, dan weer in gebruik nemen.

 

01-02-2022 15:34:10
martijn
martijn

ProRail zet aanvraag voor sloopverginning spoorbrug on hold. Er is nog hoop mensen! 😉

 

01-02-2022 17:20:35
john2
john2
Quote
martijn (01-02-2022 15:34:10):

ProRail zet aanvraag voor sloopverginning spoorbrug on hold. Er is nog hoop mensen! 😉


Hier een link van 1limburg over de spoorbrug.

www.1limburg.nl

 

03-02-2022 17:34:59
john2
john2

Kamerfracties willen meer onderzoek naar spoorbrug. Bron 1limburg

www.1limburg.nl



Laatst bewerkt door john2 op 03-02-2022 17:35, reden: Meer tekst er bij gezet.
 

03-02-2022 17:42:54
martijn
martijn

"De brug dient als verbinding tussen de provinciehoofdstad en Vlaanderen. De Kamerfracties wijzen in hun voorstel hier ook naar. Ze noemen de brug een 'onmisbare schakel' tussen een mogelijke spoorverbinding tussen Maastricht en Vlaanderen. De partijen doelen daarmee op de plannen van een tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt. "

Haha nou ze weten er wel wat van te maken. Misschien moet iemand ze even inlichten dat die tramverbinding in ieder geval géén gebruik van de brug gaat maken.

En dat het om een verbinding tussen Maastricht en Vlaanderen gaat, is natuurlijk ook wat overdreven, aangezien Maastricht natuurlijk grotendeels al aan de Vlaamse kant van de rivier ligt. Maar ja, weten ze in Den Haag veel 😉



Laatst bewerkt door martijn op 03-02-2022 17:46
 

03-02-2022 17:56:38
Muizeneus
Muizeneus

In zoverre, dat het de interpretatie van L1 is dat de kamerleden doelen op een tramverbinding

Juist het níet doorgaan van de tramverbinding zou kunnen maken dat een reguliere spoorlijn weer meer voor de hand gaat liggen....

 

03-02-2022 18:53:47
sjoerd
sjoerd

Goed gezien Muizeneus. Ik heb die tram altijd toch wat jammer gevonden. Vergeleken bij de ooit voorgestelde Intercity-verbinding Antwerpen - Maastricht - Aken was de tram maar een slap aftreksel. En nu wordt het ook nog een bus.

 

23-05-2022 17:49:09
mdeen
mdeen

Vlaanderen trekt de stekker uit het tramproject.

Plan tram Maastricht-Hasselt na 18 jaar in prullenbak

Nou, ik ben benieuwd of er van andere plannen dan wel wat komt. Een "snelbus over de oude spoorweg Hasselt-Maastricht" is leuk bedacht, maar er is maar 8 km aan ontbrekend spoor en als je aan beide kanten wil aantakken maak je omwegen.

 

23-05-2022 18:13:53
john2
john2

mdeen was me net voor van het plaatsen van het betreffende artikel. Had het al in het klembord gezet voor na het afdrogen hier neer te zetten. Dan alleen de vraag, waarom het 18 jaar moest duren voor het idee naar de prullenbak te verwijzen? En aan welke kant van de Maas de verantwoordelijke zijn voor de prullenbak deponatie. Na het precies nalezen van het artikel, blijken de Belgen veranwoordelijk te zijn voor het platsen van de sneltram. Melden mdeen ook al.



Laatst bewerkt door john2 op 23-05-2022 18:17, reden: Meer tekst er bij gezet.
 

23-05-2022 19:15:49
sjoerd
sjoerd

Dat is misschien wel op papier zo, maar je zou ook kunnen zeggen dat Maastricht als ontvangende gemeente van de verbinding, die in het oorspronkelijke plan nog de status had van Intercitydienst Antwerpen - Maastricht (-Aken) er meer aan had moeten trekken. Het zou immers zowel voor Hasselt als Maastricht een uitgelezen kans zijn geweest om volk te ontvangen.

Enfin ze hebben in elk geval de Maasbrug voorlopig gered.

 

23-05-2022 20:26:48
bacr
bacr

Wat ik me overigens wel afvraag is wat de vervoersmeerwaarde van een sneltram zou zijn geweest ten opzichte van een IC-achtige verbinding richting ook nog Aken.

Die laatste verbindt de steden sneller dan een tram, het tracé ligt er goeddeels nog en je kunt met veel regulier spoorwegmaterieel over zon lijn rijden ipv dedicated tram.

 

24-05-2022 13:03:13
phantom
phantom

Het geld voor het "over de balk gooi potje" is weer leeg gemaakt,tijd om weer een paar jaar te gaan sparen om het weer te vullen 🤨

Een trein verbinding word het dus niet want dat werkte de belgen tegen dmv de eis van o.a. extra beveiliging in treinen voor dat traject.
Een tram word t dus ook niet,trekken de belgen de stekker zelf uit.
Blijft over railfietsen over wat er nog ligt v/d lijn en ijdele hoop op betere tijden voor zo'n verbinding.



Laatst bewerkt door phantom op 24-05-2022 13:04
 

24-05-2022 13:54:06
thom
thom
Quote
bacr (23-05-2022 20:26:48):

Wat ik me overigens wel afvraag is wat de vervoersmeerwaarde van een sneltram zou zijn geweest ten opzichte van een IC-achtige verbinding richting ook nog Aken.

Die laatste verbindt de steden sneller dan een tram, het tracé ligt er goeddeels nog en je kunt met veel regulier spoorwegmaterieel over zon lijn rijden ipv dedicated tram.


Bedoeld word dat de tram vanuit Hasselt, reizigers aan zou kunnen brengen die vanuit Maastricht vervolgens de IC naar Aken pakken.

 

24-05-2022 14:43:53
sjoerd
sjoerd

Nee, ik bedoelde wel degelijk het oorspronkelijke plan van de Belgische spoorwegen om een Intercity van Antwerpen over Hasselt en Maastricht naar Aken mogelijk te maken. En als Bacr dan reageert, dat hij de meerwaarde van een tram ten opzichte van een IC-trein niet ziet, kan ik hem daarin alleen maar gelijk geven. En dat kan een bus zeker niet bieden, met andere woorden: we hebben nu niks. Maar wie weet.

 

24-05-2022 21:27:01
mdeen
mdeen

Spoorwegen is federale overheid en die hadden al tijden geleden aangegeven er geen geld voor over te hebben. Trams is gewestelijke overheid en Vlaanderen zag daar in eerste instantie wel brood in.

Het gaat dus niet over meerwaarde, het gaat erover welke overheid er geld in wilde steken.

 

24-05-2022 23:20:27
sjoerd
sjoerd

Ja. Zucht. Van een prachtig plan naar een minder goed plan naar geen plan. Van veel meerwaarde naar minder en naar geen meerwaarde.

En dat geldt langzamerhand ook voor de berichten hier. Ik laat het er maar bij.

 

25-05-2022 07:16:29
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (24-05-2022 23:20:27):

En dat geldt langzamerhand ook voor de berichten hier. Ik laat het er maar bij.


Is dit een sneer naar mij? Want ik begrijp hem niet.

 

25-05-2022 09:34:17 1
sjoerd
sjoerd

Nee, hoor, dat doe ik nooit, excuses als dat zo overkwam. Ik verbaasde me alleen over het afdwalen van het onderwerp. Ik meldde aanvankelijk alleen iets over de historie van het plan. En dat daar dus niets van overblijft. Meer niet.

 

26-05-2022 17:45:05
john2
john2

Artikel van Rover over het begraven van de tram Maastricht - Hasselt.

www.rover.nl

Peter Meukens, TTB-lid en medebedenker van het Spartacus-plan geeft commentaar.

www.vrt.be

Na schrappen tram heeft compensatie hoogste prioriteit

Bern Opdenacker

De provincie Limburg en de gemeente Maastricht willen een forse compensatie van Vlaanderen na het besluit om definitief de stekker te trekken uit de plannen voor een tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt. Dat maakten beide partijen dinsdag bekend.

De Vlaamse regering hakte maandag na 18 jaar de knoop door over het project en verwees de plannen voor een grensoverschrijdende tram naar de prullenbak.

Eerst geld, dan verder kijken

Mogelijk gaat er in de toekomst wel een elektrische trambus rijden tussen beide steden, maar eerst willen de Nederlandse overheden afspraken maken over compensatie van de gemaakte kosten. "We hebben ruim 20 miljoen euro kosten gemaakt en we willen daar zo veel mogelijk voor gecompenseerd worden, ook de gemeente en het Rijk", aldus gedeputeerde Maarten van Gaans (D66). "We hebben overeenkomsten gesloten met Vlaanderen en daar zijn ook afspraken over gemaakt. We hebben aan Nederlandse zijde behoorlijk geïnvesteerd, dus we zullen eerst afspraken moeten maken over hoe we tot compensatie kunnen komen."

Ook de Maastrichtse wethouder Gert-Jan Krabbendam wil eerst praten over compensatie voordat er naar een toekomstige grensoverschrijdende verbinding kan worden gekeken. "We zullen dit nu eerst goed moeten afwikkelen. Dat heeft voor ons de grootste prioriteit", zegt de wethouder.

Volgens de wethouder en de gedeputeerde zijn alle partijen - dus ook de Vlaamse regering - het er over eens dat de zaak snel moet worden afgehandeld. Half juni zitten ze weer bij elkaar om te praten over een akkoord.

Van ambitie naar hoofdpijn

Het ambitieuze plan voor de tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt werd in 2004 gelanceerd, maar het groeide stilaan uit tot een hoofdpijndossier. In het eerste plan zou de tram rijden van het station van Hasselt naar het station in Maastricht. Dat lukte uiteindelijk niet omdat er een probleem opdook met de Wilhelminabrug in Maastricht: de brug bleek niet sterk genoeg te zijn voor een tram en daarom werd de route ingekort tot de Markt. Vlaanderen was het daar niet mee eens en kreeg er een financiële compensatie voor van Maastricht en de provincie van zes miljoen euro.

Later ontstond er ook een probleem in Hasselt: ook daar zou de tram niet tot aan het station kunnen rijden. De politiek in Vlaanderen ging steeds meer twijfelen over de haalbaarheid en het tramproject kwam op losse schroeven te staan. Maandag hakte Vlaamse minister Lydia Peeters na jaren de knoop door: de tram is definitief van de baan.

www.1limburg.nl, 24 mei 2022



Laatst bewerkt door john2 op 26-05-2022 18:06, reden: Meer tekst er bij gezet.
 

27-05-2022 16:28:21 1
moderator
Moderator
moderator

Aangezien dit topic begon over een mogelijk treinverbinding is deze al zeer lang geleden teruggebracht naar een tramverbinding. Nu zelf deze er niet lijkt te komen is voldoet dit topic al lange tijd niet maar aan forumregel 1 van Somda en wordt dit topic afgesloten.