18 juni 2024: Tekstuele aanpassingen ICE3Neo.
14 december 2023: Kleine aanpassing TCS.
9 december 2023: Grote update.
17 mei 2021: Diverse aanpassingen
3 juli 2019: NS-loccen voor IC direct bijgewerkt.
29 maart 2019: Kleine aanpassingen in teksten Qbuzz en Arriva.
15 maart 2019: Overzicht Qbuzz toegevoegd, overzicht Arriva bijgewerkt.
9 maart 2019: Overzichten Abellio, Breng, Connexxion, Eurostar, Keolis bijgewerkt. Tekst over Veolia weggehaald.
8 maart 2019: Overzicht NS bijgewerkt. Tekst over EETC weggehaald.
19 december 2016: CNL uit Nederland verdwenen, concessie Limburg van Veolia naar Arriva (incl. nieuw materieel) en diverse andere wijzigingen.
30 augustus 2016: Albellio FLIRT3 invoeren als ET25.2300
1 augustus 2016: Arriva E-GTW aangepast, NSR TRAXX'en en ICR (NSR/NSI).
18 juli 2016: Plan V uit overzicht gehaald.
9 mei 2016: Eurostar toegevoegd.
13 april 2016: NS FLIRT toegevoegd.
7 maart 2016: Aanpassingen voor invoer van Connexxion Protos en GTW. Concessie Alphen aan den Rijn - Gouda toegevoegd.
4 januari 2017: bij Connexxion zin over toekomstige Protossen verwijderd, zin over Breng GTW's en bestelde FLIRT3 treinstellen toegevoegd.
Hieronder wordt een overzicht gegeven van het actieve reizigersmaterieel in Nederland. Net als bij het goederenmaterieel is volstaan met het materieel dat echt over de grens komt, wat alleen op grensstations als Venlo komt is in het overzicht niet opgenomen. Wijzigingen kunnen doorgegeven worden in het forum: Aanvullingen op Reizigers invoer-richtlijnen
Inhoudsopgave van het overzicht
Nederlandse Spoorwegen:
- Sprintermaterieel
- Intercitymaterieel
- Internationale en HSL-diensten
Keolis
Arriva
Breng
Qbuzz
Abellio
Eurostar
Train Charter Services
Nederlandse Spoorwegen
NSR verzorgt de hoofdmoot van het reizigersvervoer en beschikt daarvoor over diverse materieeltypen, die hieronder kort worden besproken.
Sprintermaterieel
De SLT (Sprinter Light Train)-treinstellen worden ingezet in sprinterdiensten in het grootste deel van het land. Er zijn 69 vierwagenstellen (2401-2469) en 62 zeswagenstellen (2601-2662). Een deel van de zeswagenstellen heeft sandite-installaties ingebouwd gekregen.
In het zuiden en oosten van het land rijden in de sprinterdiensten 58 treinstellen type FLIRT. Het gaan om 33 driewagenstellen (2201-2233) en 25 vierwagenstellen (2501-2525).
Voor de dienst tussen Gouda en Alphen a/d Rijn heeft de NS 6 tweewagenstellen type FLIRT (2010-2015) in de huisstijl van R-NET.
Sinds 2017 is de SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) te zien in Nederland: driewagenstellen (2301-2368, 3001-3050) en vierwagenstellen (2701-2788) vooral bedoeld voor de sprinterdienst in het westen en noorden.
Ouder resterend stoptreinmaterieel zoals Mat '64 (4xx, 5xx, 8xx, 9xx), SGMm (21xx, 29xx), DD-AR (73xx, 74xx) en DM'90 (34xx) staan allemaal terzijde of zijn gesloopt, naar een museum of verkocht aan het buitenland.
Intercitymaterieel
Met name in de NoordOost-verbindingen terug te vinden is de Koploper, ofwel het ICMm. Het betreft 87 driewagenstellen 4011-4097 en 50 vierwagenstellen 4201-4250. Een deel van deze treinstellen staat inmiddels buiten dienst of is zelfs al gesloopt.
Alle treinstammen DD-AR met een motorwagen zijn gereviseerd en worden tegenwoordig als DDZ ingezet als intercity. Deze worden genummerd in de series 7500 (vierwagenstammen) en 7600 (zeswagenstammen) en worden in diverse intercitydiensten ingezet. Volgens planning worden deze stammen vanaf 2026/2027 vervangen door de DDNG.
Het dubbeldeksmaterieel VIRM rijdt diverse IC-diensten. Beschikbaar zijn vierdelige stellen, genummerd in de series 9400 en 9500, en zesdelige stellen, genummerd in de series 8600 en 8700. Onder Materieelsamenstellingen zijn de exacte samenstellingen te vinden. Een groot deel van het VIRM-park ondergaat inmiddels een revisie. De VIRMm-1 treinstellein (86xx en 94xx) hebben de IC kleurstelling waarbij de blauwe band onderlangs loopt, de VIRMm-2/3 stellen (87xx en 95xx t/m 9544) hebben de nieuwe Flow kleurstelling (met uitzondering van de 8741 die de VIRMm-1 kleuren heeft), en de VIRM-4 treinstellen (9547-9597) hebben de oude IC kleurstelling waarbij de blauwe band bovenlangs loopt en krijgen in de toekomst nog een revisie. Treinstel 9556 is sinds september 2014 bestickerd als 'groene trein', om het groene stroomcontract met Eneco te accentueren.
Internationale en HSL-diensten
De locomotieven serie 1700 werden tot en met dienstregeling 2023 nog ingezet voor de dagtreinen naar Berlijn. Vanaf dienstregeling 2024 worden hier Vectrons voor ingezet die de hele rit naar Berlijn rijden. De rijtuigstammen van deze treinen kunnen worden met het DB-stamnummer (serie 7700). De Vectrons rijden ook de NightJet treinen. Alle locs zijn voorzien van de Flow-kleurstelling. Hieronder een overzicht van welke locs NS van ELL huurt:
193.263
193.499
193.500
193.733
193.735
193.737
193.759
193.766
193.931
193.932
193.934
193.935
193.936
193.939
193.948
193.956
Voor de diensten over de HSL heeft de NS geleaste Traxx-locomotieven beschikbaar. Dit zijn de 186.001-186.045 (Akiem) en 186.119-186.122 (Alpha Trains) in de huisstijl van NS. De 186.001 t/m 186.012 rijden specifiek op de diensten van/naar Brussel, waar daarnaast ook gebruik gemaakt wordt van dergelijke locomotieven van de NMBS (reeks 28) die ingevoerd kunnen worden als NMBS28xx. Deze laatste rijden rond in de kleurstelling van leasemaatschappij Alpha Trains. Voorheen reed NS ook met andere 186'ers in Alpha Trains- of Macquarie-kleurstelling, deze zijn inmiddels ingeleverd bij de leasemaatschappijen.
De Traxx-locomotieven rijden in sandwich-combinatie met rijtuigen type ICR. De rijtuigstammen zijn geformeerd in samenstellingen van 7 en 9 rijtuigen en genummerd in de series 16100, 16200, 16400 (7-wagenstammen) en 16500 (9-wagenstammen). Elf van de 7-wagenstammen zijn speciaal bedoeld voor de diensten van/naar Brussel en dragen naast het NS-logo ook het NMBS-logo.
De nieuwe treinstellen type ICNG worden de komende jaren geleverd in vier varianten: 5-delig (3101-3149), 8-delig (3201-3227), 8-delige treinstellen die ook geschikt zijn voor België (3301-3321) en 8-delige treinstellen die ook geschikt zijn voor Duitsland (3351-3352). De eerste treinstellen hebben inmiddels hun intrede gedaan op de IC Direct, een groot deel rijdt ook instructieritten (waaronder naar België). In principe komt er wekelijks een nieuw treinstel aan in Nederland.
Voor de dagtreinen naar Frankfurt en verder wordt gebruik gemaakt van de hogesnelheidstreinstellen ICE-3Neo en incidenteel de oudere ICE-3M. Alle treinstellen type ICE-3Neo zijn van DB en genummerd 8001 t/m 8090. NS International bezit drie ICE-3M's: 4651-4653. Ook kunnen ICE-3M's van de DB naar Nederland: 4601-4604, 4607, 4610-4611, 4654, 4680, en 4682-4685.
Keolis
Keolis rijdt reizigerstreinen op de spoorlijnen Zwolle-Kampen en Zwolle-Almelo-Enschede, onder de vlag van Blauwnet. Hiervoor zijn treinstellen type FLIRT beschikbaar: negen driedelige treinstellen (7301-7309) en zeven vierdelige treinstellen (7401-7407).
Keolis is in Nederland ook verantwoordelijk voor de Eurobahn RegionalBahn 61 Hengelo - Bad Bentheim - Bielefeld. Hiervoor zijn tricourante vijfdelige FLIRTs beschikbaar, genummerd ET4.01 t/m ET4.08, in de kleuren van Eurobahn.
Per 10 december 2023 rijdt Keolis ook op de lijn Ede-Wageningen-Amersfoort, onder de RRReis-vlag. Men maakt daar gebruik van tweedelige blauwe Protos-stellen 5031-5035 en driedelige FLIRTs met nummers 5038 en 5039. Deze treinstellen zijn allemaal overgenomen van Connexxion. In de toekomst zullen ze worden voorzien van volledige RRReis-kleurstelling.
Voorheen reed Keolis ook op Zutphen-Hengelo-Oldenzaal met tweedelige dieseltreinstellen type LINT 41/H (genummerd 36, 38-45), deze staan werkloos in Zwolle.
Arriva
Let op, alle treinen die onder dit kopje als 10xxx vermeld staan, hebben niet in alle opschriften het voorvoegsel 10- op het treinstel vermeld. Wij voeren de treinen hier echter met dit voorvoegsel in, in verband met overlap in nummers met ander (voormalig) materieel.
Arriva rijdt op de diesellijnen in Noord-Nederland met GTW's. Er zijn twee typen: D-GTW 2/6 10228-10233, 10237-10244 (een kopbak aan weerszijden van het motorgedeelte) en D-GTW 2/8 10301-10326, 10334-10336, 10345-10351, die nog een extra tussenbak hebben ten opzichte van een 2/6. Vrijwel al deze treinstellen zijn voorzien van de nieuwe turqoise kleurstelling, behalve de stellen 10301-10303 die zijn voorzien van Wiederline-bestickering ter promotie van de verbinding met Leer in Duitsland.
Stel 10327 is bij een aanrijding op 18 november 2016 bij Winsum zwaar beschadigd geraakt.
Eind 2023 zijn de 10314 en 10350 overgegaan naar Arriva Blauwnet.
In 2021 heeft Arriva voor de concessie Noord-Nederland beschikking gekregen over treinstellen van het type Stadler WINK. Dit zijn "Dual Mode" treinstellen die zowel op diesel als op bovenleiding kunnen rijden. Deze zijn genummerd in de serie 10601-10618, en zijn wit met de bekende turqoise kleurstelling.
Sinds eind 2012 is Arriva actief in het oosten van Nederland in de concessie Vechtdallijnen, inmiddels onderdeel van Blauwnet. Tussen Zwolle en Emmen rijdt Arriva met E-GTW 2/6 (10411-10413) en E-GTW 2/8 (10514-10525).
Per 10 december 2023 rijdt Arriva ook op de concessie Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Hiervoor heeft men de D-GTW 2/8 10314 en 10350 uit het noorden gehaald en in Blauwnet-kleurstelling gebracht, evenals de LINT 41/H treinstellen 24-26, 28-30 en 32 die uit Limburg zijn gehaald.
Vanaf 8 december 2013 rijdt Arriva op de lijn Almelo-Mariënberg-Hardenberg onder de Blauwnet-vlag. Hiervoor heeft Arriva de beschikking over de LINT 41/H -treinstellen 33 en 34, 37.
Tussen Zutphen en Apeldoorn, Zutphen - Winterswijk, Winterswijk - Arnhem en Arnhem - Tiel worden treinstellen type D-GTW 2/6 (10252-10265) en D-GTW 2/8 (10365-10375) ingezet.
Arriva exploiteert sinds 11 december 2016 de concessie Limburg. Voor deze concessie zijn er verschillende treintypes beschikbaar. Allereerst zijn er GTW's: D-GTW 2/6 (10276-10281) en D-GTW 2/8 (10382-10391) voor Nijmegen-Roermond (Maaslijn) en E-GTW 2/6 (10426-10430) en E-GTW 2/8 (10530-10532) voor Sittard-Kerkrade.
In Limburg zijn ook FLIRT3-treinstellen van Stadler in dienst: monocourante tweedelige FLIRTs (10450-10464) voor Roermond-Maastricht Randwyck en de stoptreinen Maastricht Randwyck-Heerlen (Heuvellandlijn) en tricourante driedelige FLIRTs (10550-10557) voor de sneltreinen Maastricht-Heerlen en Maastricht-Aachen.
Breng
Sinds 9 december 2012 rijdt Breng tussen Arnhem en Doetinchem. Breng is de naam van het samenwerkingsverband tussen Connexxion en Hermes. Hermes heeft deze aanbesteding gewonnen en de treinstellen zijn door Connexxion gekocht. Er zijn in totaal 9 treinstellen GTW 2/8 actief in de Breng-huisstijl. Ze zijn genummerd in de serie 5041-5049.
Qbuzz
Qbuzz is actief op Dordrecht-Geldermalsen, de MerwedeLingelijn. Hier wordt gereden met hetzelfde materieel als Arriva voorheen gebruikte op deze lijn: E-GTW's die nu omgenummerd zijn naar 6350-6351 (E-GTW 2/6) en 6352-6359 (E-GTW 2/8).
VIAS
VIAS, een zusterbedrijf van goederenvervoerder RTB Cargo, exploiteert een stoptreindienst vanuit Duitsland (Düsseldorf) via Emmerich naar Arnhem met 7 tricourante Stadler-treinstellen. Deze FLIRT3 stellen hebben nummers in de reeks ET25 2300, in te voeren als ET25.23xx. De treinstellen dragen momenteel nog de Abellio-kleurstelling, maar krijgen binnenkort een nieuw uiterlijk.
Eurostar
Eurostar voert internationale treindiensten uit tussen Londen, Brussel en Amsterdam. Dit gebeurt met treinstellen class 374, de Siemens Velaro E320. Een Eurostar Velaro bestaat uit een treinstel met 2 verschillende nummers in de serie 4000. We voeren ze daarom in als ES40xx, met het voorste deel als positie V en het achterste als positie A.
Op 1 oktober 2023 heeft dit bedrijf Thalys overgenomen, waardoor men ook naar Paris-Nord rijdt. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van TGV-treinstellen van twee series: type PBKA (4301-4307, 4321-4322 , 4331-4332 en 4341-4346) en het type PBA (4532-4540). De treinen naar Londen staan bekend als Eurostar Blue, die naar Parijs als Eurostar Red. De machinisten die deze treinen in Nederland rijden, zijn in dienst bij NS International, en rijden zowel de Eurostar Red als de Eurostar Blue.
Train Charter Services
TCS is een chartervervoerder die in Nederland, Duitsland en België actief is. Binnen Nederland staan ze vooral bekend om de Dinnertrain, die elke week vanuit een andere stad een rondje rijdt met dinerende reizigers aan boord. Daarnaast rijden ze ook de Green City Trip / TUI City Express treinen naar Praag en Dresden. Voor deze treinen hebben ze de beschikking over 4 ex-NS 1700'en (101001-101004) en een ex-NS 1800 (102001). Voor rangeerwerk in Amsterdam heeft TCS beschikking over een ex-NS 700 (111001). Al deze locs zijn voorzien van blauw/witte TCS huisstijl.
TCS rijdt ook de European Sleeper tussen Brussel en Berlijn. Hiervoor wordt een Lineas Traxx gehuurd, die regelmatig rouleert. Ook rijdt men in de zomer de Sziget-Express, in het najaar Müller partytreinen en in de winter de TUI Ski Express door Nederland. Dit gebeurt soms met een eigen eloc, soms met een gehuurde multisysteemloc.