Zaterdag 28 juli 2007 - Ontwikkelingen
Update 28 juli: Somda 8.0 live met dienstregelingen en (beperkte) doorkomststaat
Update 16 juni: Dienstregelingen worden momenteel gecontroleerd
Update 29 mei: Er is gestart met de dienstregelingen, zie "Steun"
Update 22 mei: Informatie over het nieuwe release onder "Hoe verder" flink uitgebreid
Update 19 mei: I-mode is weer beschikbaar
Update 12 mei: Extra toelichting geplaatst, stukje over toekomst toegevoegd
Update 11 mei: Spots invoeren is weer mogelijk


Wat is er gebeurd?
Door omstandigheden hebben wij moeten besluiten om per direct alle omloop- en dienstregeling-gegevens te wissen.

Om jullie zoveel mogelijk van dienst te zijn is Somda zo snel mogelijk weer open gesteld, zonder omloopgegevens maar inmiddels wel weer met (beperkte) dienstregelingsgegevens.

Dat betekent dat jullie het forum weer kunnen gebruiken en ook de reeds ingevoerde spots kunnen bekijken. Ook het invoeren van spots is weer mogelijk, al worden de spots verder niet verwerkt in de materieelstand.
Vanaf 19 mei is ook i-mode weer beschikbaar om spots in te voeren.
Vanaf 16 juni is het DRGL-archief weer open gesteld. Het hele archief is echter wel verwijderd, er wordt met een schone lei gestart.
Vanaf 26 juli is het ook weer mogelijk om DRGLs op te vragen. Deze zijn echter niet op alle punten correct. Verder is het mogelijk een doorkomststaat op te vragen, hier staan echter alleen halterende treinen in, doorkomende treinen volgen in het komende release.

Hoe verder?
Achter de schermen wordt keihard gewerkt aan nog een nieuwe versie van Somda. Wij willen echter nooit overhaast een nieuwe versie online zetten. Daarom doorlopen we het voor Somda gebruikelijke testtraject.

In de nieuwe versie zal de doorkomststaat weer doorkomende treinen tonen. Ook willen we een start maken met materieelinzetten. In eerste instantie zal dat vrij globaal zijn, bijvoorbeeld (fictief!) "Trein 1561 wordt op maandag gereden door 3xICM-III".
In het volgende stadium gaan we hier ook doorwisselingen aan koppelen, bijvoorbeeld (fictief!) "Trein 1561 positie A wordt in Gvc trein 1574 positie V".
De laatste stap is om ook de nachtelijke wisselingen te achterhalen, maar dit zal zeer waarschijnlijk maar voor een deel van de diensten haalbaar zijn. Want de doorwisseling van bijvoorbeeld de plan V's in Utrecht gebeurt vaak niet eens volgens de officiële omlopen, laat staan dat wij als hobbyisten daar een touw aan vast kunnen knopen.

Basis voor het opzetten van materieelinzet en doorwisselingen zijn natuurlijk de spots. Die gaan dus een grotere rol spelen binnen Somda. Op dit moment kunnen jullie ons al helpen door je hobby uit te oefenen: spotten! Alles wat je nu al spot kan straks helpen bij het bepalen van de materieelinzet.
Uiteraard moedigen wij georganiseerde spot-momenten aan, die dragen zeker bij aan onze analyse. Het is echter wel verstandig om te realiseren dat materieelinzetten wekelijks (bijna dagelijks) wijzigen, daarom is het wellicht verstandig om de nieuwe versie even af te wachten. Maar uiteraard laten we jullie daar vrij in.

Op de wat langere termijn gaan we weer proberen om materieel te voorspellen. Om dat te kunnen moeten we eerst een redelijke database hebben met de materieelinzet. Uiteraard moeten de functies die deze nieuwe manier van werken ondersteunen ook nog gebouwd worden. Dat kost tijd.

Steun
Mailen over deze situatie is uiteraard mogelijk.
De mensen die al gemaild hebben om hun steun te betuigen of hulp aan te bieden willen we bij deze hartelijk danken! We hebben op dit moment niet de tijd om iedereen persoonlijk te bedanken, wij vragen hiervoor jullie begrip.

Inmiddels is er een geautomatiseerd script ontwikkeld om dienstregelingen in Somda te importeren. Deze dienstregelingen staan inmiddels online. Achter de schermen werken we verder aan verfijning van het script.