De nieuwe treinen zijn niet alleen als sprinter inzetbaar, maar kunnen ook moeiteloos dienstdoen als Intercity, waardoor NS flexibel in kan spelen op de groeiende reizigersvraag. NS heeft de order geplaatst bij de Zwitserse treinfabrikant Stadler, dat al eerder sprinters voor NS gebouwd heeft.Investering nieuwe treinen Met deze nieuwe bestelling rijden er over een aantal jaar 205 nieuwe NS-treinen op het Nederlandse spoor. Waaronder 60 nieuwe dubbeldekkers (DDNG) van het Spaanse CAF en 109 nieuwe intercity's (ICNG) van treinfabrikant Alstom. NS investeert hiermee ruim 2 miljard euro in nieuwe treinen. Nieuwe sprinter NS heeft Stadler gevraagd om een comfortabele, betrouwbare en toegankelijke trein die inzetbaar is als sprinter: snel optrekken en afremmen en geschikt voor snelheden tot 160 km/uur. Deze nieuwe sprinter kan op een deel van de trajecten ook als Intercity ingezet worden. Dat zorgt ervoor dat NS het materieel efficiënter kan gebruiken. De eerste bestelling bestaat uit 36 treinen met ruim 8.000 zitplaatsen. NS houdt daarnaast de optie open om extra Flirt Flex-treinen aan te schaffen, waaronder treinen die ook geschikt zijn om naar Duitsland en België te rijden. De komende periode gaan Stadler en NS samen het definitieve ontwerp bepalen. Daarna volgt een uitgebreide periode van productie, testen en toelating.