OV-chipkaartpoortjes
Forum: Algemeen - Algemeen
14-03-2026 06:53:16
mat64Hidde
mat64Hidde

Dit is ook zo bij RRReis. De truc is om te wachten tot de minuut op het OV-Chipkaart paaltje 2 keer is verandert. Dus als je uitcheckt om 12:00, kan je weer inchecken om 12:02. Als je het goed timet hoef je maar een minuut te wachten door uit te checken om 12:00:59, en in te checken om 12:02:00.😉

Laatst bewerkt door mat64Hidde op 14-03-2026 07:29, reden: Spelvout

14-03-2026 09:08:44
mtlx
mtlx

Als er in de tussentijd een andere kaart gescanned wordt hoef je helemaal niet te wachten.

14-03-2026 09:52:16
mat64Hidde
mat64Hidde

Dat werkt bij NS maar helaas niet bij de regionale vervoerders.

14-03-2026 10:57:29
treinhobby
treinhobby

Het beste voorbeeld is Enschede.

Vanaf de Blauwnet sprinter aankomen, door de poortjes uitchecken en direct daarna bij het paaltje inchecken richting Gronau. Dat is onmogelijk.

Als ik haast heb, check ik weer in bij een poortje richting Zwolle (zonder er doorheen te lopen) en draai me om om de DB stoptrein te halen.

Hierover al eens de klantenservice gesproken en geven aan dat er bij een paaltje altijd een volle klokminuut tussen moet zitten, zoals Hidde ook omschrijft.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-03-2026 11:07:59
john2
john2

Muizeneus (13-03-2026 20:34:34):

mren (13-03-2026 18:28:17):

Het grappige in jouw voorbeeld: als je met een papieren kaartje uit de automaat reist, moet dat inderdaad tegen vol tarief. Maar als je na 08:55 incheckt met chipkaart, reis je wel met korting.

De trein van Nuth naar Heerlen vertrekt om 9:00 dus die is sowieso met korting. Echter je kunt niet na 9:00 inchecken om de trein van 9:00 te halen. Daarom zijn de automaten (niet alleen in Nuth, maar in heel Nederland) zo ingesteld dat je al vanaf 8:55 met 40% korting reist. En als jij om 8:55 incheckt in Nuth weet de automaat niet of jij naar Std of naar Hrl reist dus krijg je ook de korting richting Sittard

(op zich zou dat natuurlijk wel anders kunnen immers bij uitstappen weet de automaat wel welke kant je uitgereisd bent. Maar het is dus zo ingesteld dat bij inchecken al bepaald wordt of je wel of niet met korting reist)

Het euvel is, dat de trein naar Sittard om een minuut voor negen in Nuth vertrek, dit is dan nog een minuut met het volle tarief reizen.

Als je dan controle krijgt van een medewerker van service en veiligheid die de puntjes op de i zet, dat die dan problemen geeft dat je voor negen uur met korting reist.

Als ik dan in Sittard om checkt van Arriva vol tarief naar NS, dan zit ik toch na negen uur. Of onthoudt het systeem dat ik met vol tarief heb ingecheckt?

Ben nu ook aan het omgekeerde aan het denken.

14-03-2026 11:32:04
hubertus1
hubertus1

Dan zou ik die medewerker van service en veiligheid vragen hoe je überhaupt het volle tarief zou kunnen betalen als je na 8:55u op het station komt, maar voor 9:00u met de trein vertrekt.

Maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één medewerker is die hier problemen mee maakt. Zij weten toch ook hoe het met de incheckmomenten werkt?

14-03-2026 13:42:03 1
treinhobby
treinhobby

Als je met een OV-chipkaart reist, is het moment van inchecken altijd bepalend voor je korting. Heb je een papieren kaartje uit de kaartautomaat, uitgeprint via de website, of digitaal in de App, dus is het moment van vertrektijd bepalend.

Voor de reis van Nuth via Sittard naar Eindhoven, zijn de volgende mogelijkheden.

Inchecken na 8:55 uur is altijd reizen met korting, ongeacht hoelaat de trein gaat.

(Zelfs als je in Geleen-Oost zou inchecken om 8:55 uur en de stoptrein naar Heerlen van 8:52 uur heeft 5 minuten vertraging, mag je daar met korting mee reizen.)

Dan de situatie bij Reizen op Saldo (er moet geld op de ov-chipkaart staan) en in combinatie met een voordeelurenabonnement.
In Nuth inchecken om 8:54 uur is reizen met vol tarief tot Sittard, vandaar met korting bij ns.

Reizen met Flex (maandelijks wordt het geld automatisch afgeschreven van wat je gereisd hebt).
In Nuth inchecken om 8:54 uur is reizen met vol tarief over het hele traject, dus ook bij ns tussen Sittard en Eindhoven.

Andersom werkt het ook zo.
Om 15:54 inchecken in Nuth is met korting bij Arriva tot Sittard. Met een Saldo abonnement is na de overstap de ns trein naar Eindhoven opeens vol tarief, terwijl bij Flex de korting doorloopt tot Eindhoven.

14-03-2026 18:38:07
rvdborgt
rvdborgt

treinhobby (14-03-2026 10:57:29):

Het beste voorbeeld is Enschede.

Vanaf de Blauwnet sprinter aankomen, door de poortjes uitchecken en direct daarna bij het paaltje inchecken richting Gronau. Dat is onmogelijk.

[...]

Hierover al eens de klantenservice gesproken en geven aan dat er bij een paaltje altijd een volle klokminuut tussen moet zitten, zoals Hidde ook omschrijft.

Dat zou ik een bug noemen. Meld dit ook aan de vervoersautoriteit.

14-03-2026 21:52:13
Muizeneus
Muizeneus

Hoe gaat-ie dan in omgekeerde richting? Gaan de poortjes wel voor je open zonder dat je uitgecheckt bent?

14-03-2026 22:30:32
treinhobby
treinhobby

Nee, eerst uitchecken bij het paaltje aan het eind van het 'Duitse' perron en dan naar de poortjes. Anders krijg je de melding 'u bent al ingechecked' en blijft het poortje dicht.

Aangezien poortjes een aparte in- en uitgangzijde hebben, kan je die wel binnen 1 minuut meermaals passeren.

Net als dat je dus door een poortje naar buiten gaat en direct bij een ander poortje weer naar binnen kunt.