21-06-2016 15:24:45 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Is er al een sporenplan van het nieuwe Ede-Wageningen? Wanneer je de plaatjes bekijkt komen er straks 4 perronsporen. Verdere sporen zie je daarop niet. Komt er nog bijvoorbeeld een tailtrack voor de sprinter uit de ri Ut die in Ed keert? |
21-06-2016 19:41:30 | ||
---|---|---|
Coryza
|
Zouden de sprinters niet door gaan rijden richting Ah? (Inhalend door de IC's te Db dan wel Ed)? |
21-06-2016 20:02:26 | ||
---|---|---|
michaben
|
De plannen gingen uit losse sprinters Bkl - Ed en Ed - Ah. Laatst bewerkt door michaben op 21-06-2016 20:02 |
21-06-2016 20:33:59 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ik weet niet wanneer Ede-wageningen af moet zijn, maar voorlopig haalt het wat lastig in in Driebergen richting Arnhem |
21-06-2016 21:06:00 | ||
---|---|---|
michaben
|
Voorlopig is er ook geen ETMET |
21-06-2016 21:12:52 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
De verbouwing van Ede-Wageningen begint pas in 2019, hetzelfde jaar waarin het viersporige Db klaar zou moeten zijn. |
23-06-2016 13:30:52 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
De sprinters die eventueel zouden doorrijden naar Ah zijn die van Connexxion uit Amf. Over sprinters Ut-Ah heb ik nog niet gehoord. Vziw verandert het sporenplan niet veel, behalve een perron aan spoor 5 en daarbij hoort het opruimen van -al een aantal jaar ongebruikte- goederensporen aan die kant. |
23-06-2016 14:32:22 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Vanwege ETMET gaat er 1 sprinter ut-db naar ed. Daar kan hij gekoppeld worden aan de sprinter naar ah. Helemaal zeker ben ik niet, maar spoor 3 zou opgebroken worden om het perron breder te maken. Verder gaat het busstation naar de zuidzijde van het station, waarvoor een nieuwe onsluiting gebouwd gaat worden tussen de enka en de kazerne. |
23-06-2016 14:40:46 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Je hebt waarschijnlijk gelijk, het ontwerp (https://spoorzone-ede.nl/fileadmin/user_upload/Spoorzone_VO_boek_2016-05-24_hi-res.pdf) meldt dat spoor 2 eruit gaat en een tailtrack aan de oostzijde wordt aangelegd, en verder dat de "spoorligging" in en rond het station wordt aangepast. |
23-06-2016 16:39:16 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ik dat document haal ik de volgende indeling: 1a: Kerende stoptrein van/naar Amf 1b: Kerende sprinter van/naar Ah. 3: Intercity richting Ut + vertrek sprinter richting Ut. 4: Aankomst sprinter uit Bkl 5: Intercity richting Ah. Dan gaat men blijkbaar uit van dat de sprinter Bkl - Ed precies op een knooptijd aankomst en vertrekt, anders had deze wel op spoor 4 kunnen keren ipv aankomst op 4 en via het keerspoor terug naar 3. |
23-06-2016 16:40:43 | ||
---|---|---|
b2py
|
Bijkomend voordeel is natuurlijk dat je daar kan keren bij verstoring te Arnhem |
23-06-2016 18:37:21 | ||
---|---|---|
abcde
|
Quote Begrijp ik het goed dat de sprinter uit Bkl Ut in Ede keert, en de sprinter uit Ah keert ook in Ede ? Waarom rijden beiden niet simpelweg door, zodat je een doorgaande sprinter Bkl - Ut - Ah krijgt ? %03% Laatst bewerkt door abcde op 23-06-2016 18:42 |
23-06-2016 19:05:22 | ||
---|---|---|
bacr
|
Dat is nou wel heel ouderwets... Laat m dan meteen maar doorrijden naar Zp. Oh en van Bkl naar Rtd.... |
23-06-2016 21:15:14 | ||
---|---|---|
meestertje
|
een echte spoortraditie viel me deze week weer op in Ed: de boel wordt voordat het gesloopt wordt nog even opgeschilderd %02%. meestertje |
23-06-2016 22:23:52 | ||
---|---|---|
mvboetzela
|
Quote Dat zou zomaar kunnen zijn omdat de twee paden in Ed niet op elkaar aansluiten en een stationnement van 10 of meer minuten niet mogelijk is zonder andere treinen in de weg te zitten. |
23-06-2016 22:36:55 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Dan spendeer je die 10 minuten toch op het middenspoor van Wf |
23-06-2016 22:59:09 | ||
---|---|---|
b2py
|
Of je verlegt de trein Ah - Ed in de uren dat de sprinter uit Utrecht komt en buiten die tijd (Ongetwijfeld na 19/20 uur) leg je hem 10 min anders |
23-06-2016 23:00:51 | ||
---|---|---|
Coryza
|
Waarom zou men niet kunnen doorknallen? Bijv bij de huidige situatie: vertrek direct achter de IC richting Ah (.10/.40 ipv .13/.43?)... even doordenkend is dat .26/.56 Mrn, .35/.05 Klp, .41/.11 Ed, .48/.18 Wf, .52/.22 Otb, .57/.27 Ah. Dat zou te Ed 6 min voor de volgende IC zijn, en te Ah 2 min voor aankomst van de volgende IC. Behoorlijk strak... maar dan maar de meest rappe treintjes inzetten? Dan zou 't vast nog sneller kunnen Of is dit teveel dagdromen. Laatst bewerkt door Coryza op 23-06-2016 23:02 |
23-06-2016 23:14:11 | ||
---|---|---|
b2py
|
Ongetwijfeld omdat de dienstregeling dan er niet meer zo uit ziet als nu.. |
23-06-2016 23:15:34 | ||
---|---|---|
Coryza
|
Probeer alleen aan te geven dat als je vlak achter de IC aangaat, het volgensmij mogelijk moet zijn om door te rijden naar Ah zonder een andere IC in de weg te zitten. Hoe je dat dan met de ICE/goederen wilt doen laat ik aan de geleerden over... |
23-06-2016 23:31:07 | ||
---|---|---|
thom
|
Dat is nou juist de hele truc van dat dienstregeling plannen, dat is niet iets deels bedenken en dan zeggen "De rest moet een ander maar even verder invullen" maar dat is een samenspel van dat gehele plaatje wat aan alle kanten móet passen... |
24-06-2016 05:45:12 | ||
---|---|---|
MasterE
|
En vervolgens klagen dat een ritje Ed-Ah 10 minuten langer gaat duren omdat je moet wachten, maar we hebben wel een doorgaande trein. Er moet een keuze worden gemaakt en zoals altijd zal een deel van de reiziger dit een goede optie vinden en een ander deel niet. |
24-06-2016 09:05:54 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Als ik het sporenplan uit die plattegrondjes mag destilleren dan lijkt het dat het nieuwe keerspoor alleen als keerspoor vanuit het westen gebruikt kan worden; wissels om een inhaling mogelijk te maken zijn er niet. Dat betekent dus: - er kan niet ingehaald worden en het keren van zo'n sprinter ligt dus vast, of inhalen moet idd in Wf gebeuren, wat niet aantrekkelijk is. Andere dienstregelingmodellen worden bij voorbaat al lastig. - het spoor kan niet als uitwijkspoor gebruikt worden, dus als één van de doorgaande sporen buiten dienst moet voor werkzaamheden, moet je het andere doorgaande spoor gebruiken en maar hopen dat dat past. - de SPR Ah - Ed kan niet van het nieuwe keerspoor gebruik maken, dus je blijft in alle gevallen beperkingen van het gelijkvloers oversteken vanuit spoor 1 naar Ah houden. |
24-06-2016 16:47:20 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Wat is er mis met een stop van 10 minuten, als het alternatief een overstap van 10 minuten is? Voor doorgaande reizigers zal een knip nooit sneller zijn. Een inhaling zal sowieso nodig zijn, een sprinterstop kost je zo'n 100 seconden dus met ETMET je haalt maar zo'n 2 á 3 stops voor de volgende intercity in je nek zit te hijgen. Als je vanaf Db 2 minuten na doorkomst van de intercity vertrekt zit je bij Ed nog slechts 4 minuten voor de volgende intercity, dat is te weinig om naar Ah door te rijden. Je zou eventueel na een stop van circa 7 minuten verder kunnen, maar om in beide richtingen een inhaling mogelijk te maken zul je een extra wissel tussen 1b en 1a in moeten leggen zodat je vanaf 1b naar Ut kan. Inhaling met slechts een enkel passeerspoor zoals in Wf lijkt me niet echt robuust. |
24-06-2016 18:09:33 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Cross-platforme overstap van/naar de intercities.%06% |
30-08-2021 13:23:53 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Er lijkt in Ed ineens iets te gebeuren, op het station zijn diverse bordjes weggehaald. Het verbod om perron 3/4 te betreden tussen 01:30 en 04:30 is weg, en bij de ingangen van de tunnel zijn ook bordjes weg waarvan ik niet meer weet wat erop stond. Het viel mij afgelopen week op nadat ik lange tijd niet op station Ed geweest ben in de zomer. (Off-topic: geen toegang na 01:30 was sowieso geen logisch bord meer, er reden namelijk voor corona al een tijdje nachttreinen na die tijd, en de 3091 kwam wel eens met +10 aan.) |
30-08-2021 14:37:33 | ||
---|---|---|
martijn
|
Haha ja dat zijn wel tekenen van een complete verbouwing van het stationsgebied! Ondertussen zijn ook de eerste gebouwen aan de Parkweg gesloopt en is de overweg bij de Sysselt definitief gesloten. Ook is bij het Enka-terrein ruimte gemaakt voor de inrichting van het werkterrein (opslag materiaal en materieel en bouwketen etc.). Maar snap dat dat soort dingen minder opvallen 😉 |
30-08-2021 15:09:13 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
De gebouwen aan de Parkweg worden simpelweg vervangen door nieuwbouw, dat heeft niet direct met het nieuwe station te maken. Het Zuidplein is wel veranderd, schijnbaar om te ontmoedigen dat mensen het nog gebruiken om treinreizigers op te halen en af te zetten, en aan de noordkant gaat een deel van de fietsenstalling per 6 september dicht. |
02-09-2021 14:10:32 | ||
---|---|---|
b2py
|
Het project OV-knoop Ede gaat van start, einddatum richting 2024 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
12-09-2021 20:40:45 | ||
---|---|---|
JoostM
|
Quote
Ik snap niet helemaal welke keuzes ze hebben gemaakt inzake de sporen en perrons, met de beoogde dienstregeling. (zie ook de nieuwe locatie https://www.spoorzone-ede.nl/fileadmin/user_upload/Spoorzone_VO_boek_2016-05-24_DEF.pdf (pagina 13)) Waarom zouden ze niet hebben gekozen voor:
Als je het zo zou ontwerpen:
Wat zie ik over het hoofd?
Laatst bewerkt door JoostM op 12-09-2021 20:41 |
12-09-2021 22:36:06 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Het lijkt er op, dat er (later?) aan de zuidzijde nog een spoor 6 en 7, aan weerszijden van een tweede eilandperron, worden bijgebouwd. Het ligt ook in de lijn om alvast te richten op meer viersporigheid op Ut - Ah. Maar ik ken de plannen op termijn nog niet. Laatst bewerkt door sjoerd op 12-09-2021 22:36 |
13-09-2021 06:37:45 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Quote Een gewenste doorgaande stopper Amf - Ah |
13-09-2021 21:10:45 | ||
---|---|---|
bultena
|
Waar staat die sprinter richting Utrecht in het spoorboekje? |
14-09-2021 16:01:42 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Die sprinter stond erin, 3 keer per uur. Men dacht dat de lagere overheden die sprinters wel zouden financieren. |
14-09-2021 16:08:23 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Sneller keren is niet altijd een keuze die je hebt. De keertijd is meestal een gevolg van wanneer hoe het treinpad ingepland kan worden. Met ETMET en een ICE zijn de opties beperkt. Als het enige beschikbare pad precies op de symmetrietijd in Ed zou aankomen kun je niet langs het perron keren en heb je een keerspoor nodig. Laatst bewerkt door michaben op 14-09-2021 16:09 |
14-09-2021 19:19:56 | ||
---|---|---|
yappa
|
Quote In jouw voorstel moeten reizigers die in dezelfde richting doorreizen, altijd via de tunnel naar een ander perron. Da's niet zo handig, in het huidige voorstel is er een aardige overstap op hetzelfde perron tussen de sprinters van/naar Utrecht en de IC's van/naar Ah en Nm. Dat kan één van de argumenten zijn geweest. |
15-09-2021 12:20:52 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ze gaan echt niet een treinserie zomaar in leggen en daarna hopen dat er een opdracht gever opstaat en roept "Die betaal ik wel hoor !" Dat werkt echt wel andersom :p |
15-09-2021 12:39:12 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Als kleine prikkel was er geen IC stop meer in De Klomp 🙂. |
15-09-2021 13:07:00 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Mag toch hopen dat de gemeente Veenendaal geen SPR gaat (mede)financieren die tot Ed rijdt terwijl er nu een IC stopt die minimaal tot Ah gaat? Laatst bewerkt door henri1972 op 15-09-2021 21:21 |
15-09-2021 19:58:35 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Volgens mij is het vrij simpel: er is een HRN-concessie waarin NS verplicht is elk station minimaal 2x per uur te bedienen. Zo ook Klp. Of ze dat doen met een sprinter naar Ede, met een IC naar Nm of nog iets anders is dan een keuze voor NS. Voor al die vormen hoeft een lagere overheid geen cent bij te dragen; die komt pas in beeld bij een aanbod dat daarbovenop komt (in dit geval zou dat dan alleen de 3e sprinter zijn) Laatst bewerkt door Muizeneus op 15-09-2021 19:59 |
15-09-2021 22:21:51 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Klopt en daarvoor wordt nu de 3000 gebruikt. De NS had de hoop dat de regionale overheden warm zouden lopen voor een sprinter Utrecht - Ede/Wageningen. Het idee is dan dat alle IC's in een 10 minutenpad komen. De regionale overheden hebben niet toegehapt, dus moet de NS 1 serie gebruiken voor de stop in De Klomp. Vandag was men trouwens bezig met het zetten van een bescherm hek tussen spoor 4 en spoor 5. Het project lijkt nu te gaan beginnen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
16-09-2021 08:11:24 | ||
---|---|---|
michaben
|
Alleen lijken de laatste plannen te wijzen op dat er zowel een SPR als IC komen. De voortgangsrapportage heeft het over een lijnvoering met 2 sprinters Ut-Rhn en 2 sprinters Ut-Ed maar met behoud van IC stops te Db en Klp. En ja, dit gaat dus ten koste van de kwartierdienst naar Veenendaal, daarom worden de perrons daar ook verlengd zodat er met langere treinen naar Rhenen gereden kan worden. |
16-09-2021 08:52:36 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Vraag ik me af wat die 2 SPR Ut-Ed dan toevoegen. Het enige positieve is dat Mrn een verbinding met Ed krijgt. Voor Klp voegt t weinig toe want SPR rijdt slechts tot Ed dus (bijna) iedereen voor Ah neemt de IC. Voor de richting Ut voegt de SPR vanaf Klp alleen iets toe voor mensen naar de stopstations (maar inwoners uit Veenendaal gaan nu via Vndc of Vndw), de IC is ongeveer 8 minuten sneller in Ut zijn dus zal voor velen de voorkeur hebben. Negatieve is een teruggang voor Vndc en Vndw in de spits van 15 naar 30 minutendienst. Negatieve voor NS zelf is dat ze niet bij de minst of geringste tegenslag (corona, vakantie, storing, blaadjes, sneeuw enz) de Spitsserie naar Vndc kunnen schrappen.
Laatst bewerkt door henri1972 op 16-09-2021 08:54 |
16-09-2021 23:53:09 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Tja, dan kunnen ze de SPR Ut-Ed toch schrappen? Alle tussenliggende stations worden ook wel zonder die SPR bedient.. behalve de directe verbinding Mrn-Ed. Dat is weliswaar dan meer impact dan nu maar denk dat de stromen Mrn-Ed nu ook weer niet dusdanig zijn dat daar heel lang over hoeft te worden nagedacht.. |
18-09-2021 09:26:39 | ||
---|---|---|
JoostM
|
Quote
Dank voor dit inzicht! Als ik het goed begrijp, bedoel je dat als je bijv. hebt: aankomst 11:59 Dan kun je dat niet keren langs het perron, want je hebt niet genoeg tijd. Als je dan een tailtrack hebt, dan kun je daar keren. Je hebt dan natuurijk wel een extra trein nodig. Anderzijds, stel dat je uitkomt op aankomst 11:56 Dan kun je met 1 treinstel langs het perron keren, en met twee treinstellen via een tailtrack/keerspoor. Dus de infrastructuur die ze aanleggen geeft vooral meer flexibiliteit. Is er trouwens al een sporenplan ergens te vinden hoe ze het gaan aanleggen? Met de huidige wissels kun je aan de westzijde nu al beide opties inzetten; aan de oostzijde hangt het af van hoe ze het keerspoor gaan aanleggen.
Aan de andere kant, zou in mijn voorstel voor reizigers uit Wolfheze/Oosterbeek richting Utrecht een overstap op hetzelfde perron hebben opgeleverd. (En verliezen de mensen uit de valleilein weer een handige overstap, dat is ook weer waar).
Ik snap eigenlijk niet meer precies wat er nu gebouwd wordt en beoogd is. In https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2019/04/26/bijlage-1-basisrapportage-phs/bijlage-1-basisrapportage-phs.pdf (2019) was het oorspronkelijke uitgangspunt: 6 sprinters/uur tussen Bkl-Dbz. Vervolgens wordt gesteld:
Het plan was: 6 sprinters per uur BreukelenUtrecht-Driebergen waarvan er 3 per uur naar Ede doorrijden en 3 per uur naar Veenendaal/Rhenen. (pagina 41) Maar: als ze toch vasthouden aan 4 sprinters/uur tot Dbz, dan heb je wat ze in de 2022 dienstregeling gaan doen: 4x/uur Bkl-Dbz waarvan in de spits allevier doorrijden naar Veenendaal en buiten de spits 2. (en de andere 2 keren dan op het nieuwe keerspoor) Maar: als dit het plan is, dan gaat de nieuwe infrastructuur in Ede toch eenvoudigweg niet gebruikt worden? |
20-09-2021 06:43:56 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Het nieuwe sporenplan voor Ed staat in deze landelijke kaart |
20-09-2021 16:01:11 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Als dit het plan is dan kan je er heel weinig mee. Het enige wat je er mee opschiet is dat je het middenspoor kan gebruiken voor de 7500. |
20-09-2021 19:59:33 | ||
---|---|---|
JoostM
|
Quote Dit is toch precies het plan zoals ik die schetste? Dan gebruik je de oostkant van het middenspoor om de 7500 te laten keren zonder bij vertrek richting Arnhem het verkeerd vanuit Arnhem te hoeven kruisen. En de westkant voor een eventueel nog in te voegen sprinter Utrecht-Ede, en keer je die ook langs het perron. Wat is de bron van deze tekening? Want de tekst op spoorzone-ede.nl heeft het nog over een keerspoor. Het passeren in Wolfheze wordt in de toekomst trouwens ook geen optie meer: het derde spoor en alle wissels worden gesaneerd bij aanleg van een tunnel: https://www.prorail.nl/nieuws/een-stap-dichter-bij-de-spooronderdoorgang-bij-wolfheze Laatst bewerkt door JoostM op 20-09-2021 22:49 |
08-12-2021 09:31:31 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Langzamerhand begint er al steeds meer te veranderen te Ed. Veel sporen zijn al verwijderd, alleen sporen 1 t/m 4 liggen er nog. Op de plekken waar de andere sporen lagen is er grond afgegraven, zijn er nieuwe ballastmatten neergelegd en daar over deels nieuw en deels hergebruikt ballast geplaatst. Aan de westkant van het station staat een machine die ballast scheid. Momenteel word er ook massaal ballast aangevoerd met vrachtwagens. |
18-01-2022 12:15:17 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Vanochtend gezien dat er op de zuidkant van het station ongeveer genoeg nieuwe ballast ligt om 3 sporen parrallel aan elkaar te leggen. Ze waren ook al bezig met een nieuw wissel neerleggen en over bijna de gehele lengte van station Ed lagen 4 spoorstaven naast elkaar met soms daar tussen groepjes met dwarsliggers. Lijkt best wat tempo in te zitten nu |
05-03-2022 17:19:31 | ||
---|---|---|
Korte_Naam
|
Dit weekend is Ede-Wageningen buiten dienst. Daarom ben ik maar even op de fiets gestapt en wezen loeren.
Tevens ligt het nieuwe spoor 5 al een tijdje klaar, moet alleen nog aangesloten worden. |
05-03-2022 17:59:22 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Quote Dit is al langer zo, er komt een fietsersviaduct. |
05-03-2022 21:36:46 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Er komt geen blokverdichting volgens mij, maar wel een 'extra' wisseloverloop op kilometer 77,2 waarvoor extra bediende seinen nodig zijn. Dat is dus ergens tussen de overwegen Sijsselt en Ginkelseweg, waarbij overweg Sijsselt overigens zou verdwijnen (tenzij men hierop is teruggekomen). De 'extra' overloop staat trouwens tussen haakjes omdat de overloop op het emplacement zelf verdwijnt. Als je straks van spoor 1 richting Ah wil mag je dus anderhalve kilometer linkerspoor rijden voor je naar rechts kan. Ik neem dan ook aan dat de 7500 vanaf dit najaar op spoor 4 zal gaan keren, ook omdat spoor 1 ingekort zou worden zonder een a- en b-fase. Laatst bewerkt door michaben op 05-03-2022 21:37 |
06-03-2022 09:52:29 | ||
---|---|---|
DaanICNG
|
Quote Spoor 5 wordt in augustus aangesloten aldus een reactie op twitter. |
06-03-2022 16:57:56 | ||
---|---|---|
Korte_Naam
|
Quote In alle vluchtigheid net even het bordje gelezen en die spreekt slechts van tijdelijke sluiting tot 7 maart. Overigens was er ook niemand die alle overstekende wandelaars + hond aansprak. Ik denk dat de overweg op een later moment definitief gesloten wordt. Quote De oude portalen tussen Ed en de voormalig overweg Kerkweg zijn de afgelopen 24 uur weggehaald. Het BAM-werktreintje stond op dezelfde plek. |
14-03-2022 17:50:10 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
As-we-speak is het toekomstige Spoor 5 volledig voorzien van ballast en voorzien van een behandeling van de stopmachine en worden de perronwanden geplaatst. Het vordert echt snel |
14-03-2022 23:34:54 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Quote Las ergens in de projectplanning (via de app) dat het de bedoeling is dat de overweg naar Sijsselt eind 2022 definitief dichtgaat. Maar zal denk ik ook wel afhankelijk zijn van de planning m.b.t. het viaduct. De overweg wordt best veel gebruikt, als je daar (tijdelijk) niet meer kan oversteken zul je wel een stukje om moeten via de Bennekomseweg en het kazerneterrein. Maar over de exacte planning daarvan zijn ze nog een beetje vaag. |
15-03-2022 09:06:41 | ||
---|---|---|
michaben
|
In de tekeningen van 2023 zie ik overweg 76.3 niet meer staan in ieder geval. Laatst bewerkt door michaben op 15-03-2022 09:12 |
01-08-2022 14:40:58 1 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Voor de geïnteresseerden, hierbij een filmpje over de huidige staat van de zuidelijke kant van Ede-Wageningen. De tunnen ligt vrijwel klaar om ingereden te worden op stalen balken bij de komende buitendienststelling. |
07-08-2022 19:38:12 | ||
---|---|---|
mren
|
De gemeente Ede wil invloed op de verkoop van gezonder eten in de stationswinkels. AH en NS leveren vrijwel geen bijdrage: Artikel in NRC |
07-08-2022 20:51:11 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
En ook wel terecht. De stationswinkels bieden voor ieder wat wils. AH heeft een uitgebreid assortiment aan eten. Gezond, iets minder gezond en ongezond. Het is aan de mensen zelf wat ze willen. Ze verplichten om het ene of het andere te eten gaat wel heel erg op Noord Korea lijken. |
07-08-2022 21:22:06 3 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Lees voortaan eerst het artikel (beter) voordat je reageert, want van een "Noord-Koreaanse" (fijne drogreden weer) verplichting is geen sprake. Het gaat juist om het voorkomen dat er alleen maar ongezond eten beschikbaar is in (de directe omgeving van) het station, juist om het verzekeren dat mensen die keuzevrijheid behouden om gemakkelijk gezond eten te kunnen vinden, zonder lang te moeten lopen of van tevoren huiswerk te moeten doen om die ene gezonde winkel te zien te vinden tussen alle schreeuwerige Smullers, Burger Kings en consorten. |
07-08-2022 21:37:26 1 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Heb het gelezen, dus temper je toontje maar weer. Als je heel goed opgelet hebt de laatste tijd, krijg je ook alleen nog maar van die veggie reclames voorgeschoteld. Heel langzaamaan worden "we" die kant op gedrukt. Dat bedoelde ik dus met Noor Koreaanse praktijken. Smullers, BK, KFC of McD schreeuwen niet. Af en toe een reclame spotje en dat is het dan. |
07-08-2022 22:04:19 2 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
De bouw (en onder andere het inschuiven van de tunnel) is te volgen via een livestream |
07-08-2022 22:38:33 2 | ||
---|---|---|
bacr
|
Quote Zucht.... Het spreken in extremen en het daarmee polariseren van discussies is jou niet vreemd, geloof ik. Kan het wat minder in het vervolg? |
07-08-2022 22:46:09 1 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
Ik denk dat gedoeld wordt op de belangrijkste ingrediënten van de (Zuid- en) Noord-Koreaanse keuken: volgens Wikipedia rijst, groente, vis, zeewier en tofu. ;-) zullen we ons maar weer op de spoorwegen richten? |
07-08-2022 23:14:40 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
@bacr Opgelucht? 😜 Laatst bewerkt door Oldskool op 07-08-2022 23:15 |
07-08-2022 23:17:45 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Quote Bijna goed, met wat ik bedoel 😉 Maar je hebt gelijk. Terug naar de komende werkzaamheden rondom dat pittoreske stationnetje. |
08-08-2022 01:02:46 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Het zou natuurlijk al schelen als NS Stations met al z'n eenheidsworst incestketens zou worden opgedoekt. Horeca - en winkelaanbod is nu precies één van de zeldzame zaken in het OV, in tegenstelling tot verder bijna alles, wat je volledig aan de vrije markt zou moeten overlaten. In de landen om ons heen is dat vele malen beter geregeld, met een (veel) breder aanbod en bovenal betere kwaliteit. |
08-08-2022 14:44:48 | ||
---|---|---|
bacr
|
Quote Fijn dankjewel 👍 |
08-08-2022 17:55:47 1 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
Quote Kunnen jullie ophouden met het gebruik van hyperbolen. Ik kan niet de hele tijd grapjes verzinnen om de boel weer wat op te luchten... Laatst bewerkt door mvschoon op 08-08-2022 17:56 |
08-08-2022 18:09:38 3 | ||
---|---|---|
b2py
|
Moderatie zou opzich ook niet misstaan, in het verleden is men voor minder verwijderd. |
08-08-2022 18:11:52 | ||
---|---|---|
mren
|
De stationsexploitatie zorgt voor ongeveer 600 miljoen inkomsten per jaar (vergelijk: vervoeren van reizigers ongeveer 2500 miljoen) met een tamelijk aantrekkelijke winstmarge. |
08-08-2022 18:52:45 1 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote Mwah, kijk eens op stations als Rheine, Osnabrück, Hamm, Oberhausen, Eisenach, Göttingen, zelfs Bonn en Duisburg. Allemaal middelgrote stations met veel treinverkeer. Maar je vindt overal dezelfde döner-tentjes en keten-bakkers met hun vette, kant-en-klare broodjes. Geen fatsoenlijk supermarktje te bekennen. Het is natuurlijk subjectief, maar het aanbod van zo'n kleine Albert Heijn zoals je op veel Nederlandse stations hebt, vind je daar niet. Laatst bewerkt door brun op 08-08-2022 18:53 |
08-08-2022 19:25:24 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Op Oberhausen hbf zit een ReWe to go, die dan weer geen Nederlandse PIN pas accepteerd. Op Duisburg hbf heeft een AH to go gezeten maar die is al weer enkele jaren weg. Laatst bewerkt door henri1972 op 08-08-2022 19:27 |
08-08-2022 19:27:32 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Ik heb vandaag de eer gehad om met de bus te mogen reizen. Wat mij eigen direct opviel is het gebrek aan personeel om alles in goede banen te leiden. Er is te weinig informatie beschikbaar en je moet maar net van de locale omstandigheden weet hebben. Zeker als je in Ede uit de bus stapt. In Arnhem moet je dus extra in- en uitchecken en de conducteur was zo vriendelijk om dat in niet te verstane woorden uit te leggen. Reisrechten interesseerde hem geen ene reet (Letterlijke woorden 🙁) om vervolgens doodleuk achter mij aan door de poortjes te gaan omdat het zijn koffiepauze was. Al met al een topdag! 😃 Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
08-08-2022 22:12:45 1 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Vraag me trouwens af hoe je uit Ede weg bent gekomen? Want volgens de omroep in Utrecht rijden er bussen ROND Ede!😃 |
09-08-2022 12:23:20 1 | ||
---|---|---|
MaxBB
|
Quote Badum tsss... |
09-08-2022 13:11:25 | ||
---|---|---|
MaxBB
|
Het is trouwens in ieder geval fijn dat er bussen rijden, met de problemen van tegenwoordig! :) |
09-08-2022 18:50:29 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Klopt, vanuit Utrecht gezien rijden de bussen ook om Ede heen. Men heeft er nu voor gekozen voor een rechtstreekse bus tussen Driebergen en Arnhem, een "stopbus" Driebergen-Veenendaal-Ede-Arnhem en een busje Ede-Wolfheze. Ik heb bij de laatste niet verder gekeken dus het kan zijn dat ook verder rijdt naar Oosterbeek en Arnhem. De Stop- en Snelbus vertrekken rond dezelfde tijd vanuit Arnhem. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
09-08-2022 19:07:56 | ||
---|---|---|
MaxBB
|
De laatste rijdt alleen Wf - Ed, er rijdt namelijk nog een Sprinter tussen Ah, Otb en Wf! |
09-08-2022 20:15:19 | ||
---|---|---|
henri1972
|
De bussen hebben trouwens een ruime rijtijd. Volgens de route planner kan Klp- Ed in 13 min, drg geeft er 20. Ed-Ah kan in 21 waar 30 voor gepland staat. |
09-08-2022 20:18:18 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Die routeplanner is dan ook gemaakt voor auto's, niet voor bussen. Eén laag viaduct of tunnel kan behoorlijk veel reistijd extra opleveren voor een bus. |
09-08-2022 20:35:40 | ||
---|---|---|
MaxBB
|
En dan nog, files kunnen ook voorkomen. |
09-08-2022 20:40:46 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Die routes worden van te voren natuurlijk wel bekeken en voorgeschreven aan het TVV. |
09-08-2022 21:26:56 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Klopt, dat weet ik, daarom zeg ik dat dit een van de redenen is dat de rijtijd die er voor de busrit gepland staat langer is dan dat je er met de auto over zou doen. |
09-08-2022 21:28:12 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Quote In de route zit geen laag viaduct of tunnel en gaat buiten de bebouwde kom over 80 km wegen. Maar beter tijd teveel dan tekort trouwens. |
10-08-2022 11:14:25 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Quote Op het moment van posten is het gat voor de tunnelmoot een heel eind op dreef. Ik tel ongeveer 10 kranen die bezig zijn. |
10-08-2022 22:19:46 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Volgens een update in de app voor het project lopen ze voor op schema, en kan het inschuiven van de tunnel al beginnen om middernacht op vrijdag 12 augustus (dus de nacht van donderdag op vrijdag). Gaat een uurtje of 12 duren, dus het eindresultaat zou er vrijdagmiddag rond de lunch moeten zijn. Mits alles goed gaat. Overigens heb ik vandaag ook de busdienst mogen beproeven en die viel me nog mee. Het kost aanzienlijk meer tijd (zoals altijd) maar de organisatie was wel ok over het algemeen in Ed en zeker in Db, alhoewel het bij Klp niet altijd even soepel liep (geen mobiele cico dus mensen moesten teruglopen naar het station voor in- en uitchecken en rond een uur of 7 was er geen verkeersregelaar te zien waardoor sommige mensen op de verkeerde plek stonden voor de bus). |
10-08-2022 23:01:51 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Waar stoppen die bussen dan op Klp? De incheckpalen staan namelijk strak naast het 1e busperron waar in het verleden altijd de NS-bussen stopten |
11-08-2022 00:36:55 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Op de parkeerplaats een stuk verderop (dus niet bij de reguliere bussen). Loopafstand valt op zich dus nog wel mee, maar in zowel Db als Ed staat er wel netjes een mobiele cico (meerdere zelfs) naast de instap/uitstaphalte. Overigens was het (in de ochtend) wel aanwezige personeel (buschauffeurs en wegwijzers) er vrij laconiek over, ze hadden er wel een melding over gedaan maar volgens een van hen kreeg hij te horen dat er een tekort zou zijn aan die dingen (als dat klopt..). Daarnaast vonden het niet hun verantwoordelijkheid om op vervoersbewijzen te controleren hoorde ik er een paar over praten. |
11-08-2022 08:02:10 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Er is een tekort aan cico's, heb ik begrepen. |
11-08-2022 11:37:02 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Busvervoer op Klp ontzettend slecht geregeld. Er staat nergens aangegeven dat de bussen op de parkeerplaats stoppen behalve op de parkeerplaats zelf. Maar ja, dat is een stuk verderop. Er is ook niemand van NS om vragen te beantwoorden. Op zich niet zo erg maar dan moeten er wel borden hangen waar je moet zij . Bus van 11.21 uur naar Ah is niet geweest. In de tijd dat ik hier ben (11.12 uur tot 11.36 uur) is er ook geen bus naar Db geweest..... In Ede daarentegen staat t prima aangegeven, borden waar de bus stopt en personeel. Laatst bewerkt door henri1972 op 11-08-2022 12:32 |
12-08-2022 00:14:35 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
As we speak worden de laatste rijplaten weggehaald en de grond volledig vlak gemaakt. Het gaat niet lang meer duren totdat de tunnel word ingereden. |
12-08-2022 07:54:18 | ||
---|---|---|
martijn
|
En hij ligt alweer op zn plek 🙂 |
13-08-2022 11:25:10 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Op het moment van posten zijn ze met het terugstorten en aantrillen van het zand aardig op dreef. Waarschijnlijk eerst nog wat keerwanden voor de aansluitende perrons plaatsen en het feitelijke spoorleggen kan beginnen. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 13-08-2022 11:25 |
13-08-2022 19:46:24 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Quote Doorgegeven aan de betreffende coördinator. |
13-08-2022 22:36:17 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Dankjewel !!
|
15-08-2022 10:58:58 | ||
---|---|---|
DaanICNG
|
Busvervoer in Wolfheze was gister heel slecht geregeld. Bussen kwamen niet opdagen. Stond een man 2 uur te wachten op de stopbus naar Ede. Ikzelf heb ook ruim een uur gewacht maar er kwam niks. Even later kwamen er nog meer mensen erbij. Stond ook geen personeel in Wolfheze en niet eens een dienstregeling. Later werden wat mensen opgehaald en werd ik gebracht door een hele lieve mevrouw naar Ede-Wageningen. Hopelijk gaat het wat beter de komende weken.. |
15-08-2022 11:41:32 | ||
---|---|---|
mren
|
Gelukkig vindt NS het op Twitter allemaal heel naar voor je en hopen ze dat je toch snel op je bestemming kunt komen. |