02-08-2022 10:29:37 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Quote Dit stond onder andere ook bij de 3200 (in de mooie tijd dat die nog reed). Bijvoorbeeld Schiphol > Den Haag HS of Schiphol > Rotterdam Centraal Laatst bewerkt door pascalgerr op 02-08-2022 10:29 |
03-08-2022 01:53:01 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Bij de 1786 zondagavond "Utrecht C -> Utrecht Centraal" ... |
02-09-2022 15:17:24 | ||
---|---|---|
Daniel1
|
Leuke feature dezer F1-dagen: De CTA's voor de vele treinen naar Zvt tonen Zandvoort met een raceauto. Bron Nieuws.ns.nl |
02-09-2022 15:37:04 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
En het (discussiepunt): treinnummer. |
02-09-2022 21:28:03 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Dat was vorig jaar ook. Dat is gewoon een variabele tekstruimte waar ze net zo goed Grand Prix Express oid van hadden kunnen maken. Het ritnummer is gewoon bedoeld voor het treinpersoneel (..en de treinhobbyist 😉). |
02-09-2022 21:44:07 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Quote Vandaag heb ik ze op Asa gezien, is het nieuw daar of heb ik iets gemist? |
03-09-2022 12:24:43 | ||
---|---|---|
Daniel1
|
Volgensmij wordt de functionaliteit steeds verder uitgebreid -als de betreffende perrons voorzien zijn van vakborden en per treintype ingemeten zijn. |
31-01-2023 00:44:14 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Het is even stil geweest in deze topic. Dit wilt niet zeggen dat er niks gebeurd is.
Bij treinen met de tekst niet instappen is een verboden toegang verkeersbord toegevoegd. Indien een rangeerdeel weg gerangeerd is dan wordt deze deel niet meer op de CTA weergegeven. Bij Eurostar wordt per ingang van vandaag rijtuigen nummers toegevoegd. (met combinatie bakcijvers). Later moest dit ook bij andere internationale treinen gebeuren.
De ontwikkeling staat niet stil. Binnenkort meer.... |
31-01-2023 02:13:01 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Laten we hopen dat er iets met dit op komt: Let op: Voorbijrijdende trein, houd afstand (rond bord met wit uitroepteken). Duitsland en België hebben zo een waarschuwing al een hele poos, maar de NS nog niet. Laatst bewerkt door aarclay op 31-01-2023 02:13 |
31-01-2023 08:28:18 | ||
---|---|---|
Sanderbin
|
Quote Oostenrijk, Frankrijk en Engeland ook. Snap niet waarom ze het in NL nog niet hebben |
31-01-2023 09:20:55 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Een hele hoop jaren geleden riepen ze op station Roermond om dat er een trein passeerde. Dat de mensen afstand van de perron rand moesten bewaren. Meestal was dit dan een goederentrein. |
31-01-2023 11:04:20 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Incidenteel riepen ze het vroeger om. Maar dat was meer als iemand er tijd voor leek te hebben, want ik heb vaak een passerende trein langs een perron gezien, maar een enkele keer een omroep gehoord. |
31-01-2023 11:26:42 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Toen was er nog stationsomroep per station of halte, waarop ook Post T te horen was. Maar wie nu op een procesleidingpost zit, kan dan de hele dag wel voor elke halte zitten omroepen dat er een doorgaande trein passeert. Geen erg afwisselende baan zou dat zijn. Ik meen dat er in Duitsland wel automatische omroepberichten rond gaan, juist voor er een trein zal passeren. Laatst bewerkt door sjoerd op 31-01-2023 11:27 |
31-01-2023 11:50:13 | ||
---|---|---|
john2
|
Heb in Duitsland, begin jaren tachtig bij overstap in Köln van een vakantietrein ui Zwitserland meegemaakt dat de Duitse conductuer voor vertrek aan een kastje sleutelde en dan een omroep kwam dat de trein op het betreffende perronnummer meteen zou vertrekken, dat de aanwezige mensen op dit perron hier acht op nemen. Hoorde dit ook op andere perrons op Köln HBF. Dit was zo te horen per perron te regelen met sleutelen. Of dit systeem nu nog zo is? |
31-01-2023 12:02:47 | ||
---|---|---|
aarclay
|
In Nederland is het omroepsysteem sinds een aantal jaar ofzo ook volledig geautomatiseerd. Elke bijzondere tekst wordt ingetikt en door een spraakcomputer uitgesproken. Dus wat mij betreft mogen ze ook omroepen "dat er op spoor 1 een trein passeert" en dat "reizigers afstand moeten houden". Volgens mij werkt de omroep niet meer per perron. |
31-01-2023 12:27:37 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Toch komen er per halte soms nog wel specifieke omroepjes over een trein die nog even niet of helemaal niet rijdt, tegen de tijd dat deze zou moeten rijden. Ook automatisch? |
31-01-2023 13:08:24 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Ook automatische omroep. Misschien dat ze soms ook met de hand wat omroepen door een paar formuliervelden in te vullen ofzo en op de omroepknop te drukken. Maar een menselijke gesproken stem heb ik al een poosje niet meer gehoord. |
31-01-2023 13:13:27 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Quote Ja, dat bestaat nog steeds. "Gleis xx, bitte steigen Sie ein!" |
31-01-2023 13:16:05 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Klopt, de medewerkers reisinformatie typen wat tekst in en drukken op een knop. Vervolgens spreekt Karin het uit. In Nederland doen we niet aan perronspecifieke omroepen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland ("Fahrgäste auf Gleis 3, Ihre nächste Verbindungen... "). Ook doen we niet aan omroepen over een trein die vertrekgereed is ("Platform 9 for the 16:43 LNER Azuma service to Leeds. ... Will passengers intending to travel on this service please join the train now, as it is ready to leave.") En eigenlijk vind ik dat wel prettig, niet te veel herrie. 🙂 |
01-02-2023 09:00:28 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Quote Is geen 'verboden toegang' verkeersbord (C01), maar 'eenrichtingsweg in deze richting gesloten' (C02). |
01-02-2023 09:29:08 | ||
---|---|---|
Talbot
|
Quote Ik mag aannemen dat de meeste mensen hier wel weten wat er bedoeld wordt ;) Laatst bewerkt door Talbot op 01-02-2023 09:29 |
01-02-2023 14:42:27 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Quote Ik heb ook al gezien op stations dat het afgekoppelde deel getoond wordt met wit gevuld, ipv blauw als normaal en rode schuine strepen. Met de tekst er bij dat voorste of achterste treinstel achterblijft. |
01-02-2023 15:48:01 | ||
---|---|---|
yappa
|
Ik merk daarbij dat door de animatie van de kopmakende trein (in Ut), de tekstregel "achterste treinstel tot Xyz" me totaal niet meer opvalt. |
03-02-2023 07:41:47 | ||
---|---|---|
Sanderbin
|
Aldus een NFL op Shl, wordt de Intercity Direct nu afgekort naar 'IC Direct' |
04-02-2023 17:36:24 | ||
---|---|---|
Daniel1
|
... en ICE International tot ICE [logo NS Int] |
04-02-2023 23:11:18 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Dat inkorten moet blijkbaar wel. Ik kwam pas geleden een vreemde situatie tegen waarbij aan de hand van de lengte van een tekst het scherm steeds versprong. Of ze moeten het framework voor de layout aanpassen. |
02-03-2023 08:08:31 | ||
---|---|---|
jor[D]1
|
Viel me zojuist op op schiphol. Bij doorkomst van de eurostar wordt niet instappen incl het eenrichtings bord op de CTA's getoond. Gemiste kans om daar door rijdende trein oid te tonen. Men lijkt dus wel iets te kunnen tonen op de cta voor doorrijdende treinen. |
02-03-2023 08:38:07 | ||
---|---|---|
thom
|
Of er zit een stop gepland in het pad waar de Eurostar in rijdt wat dat op de CTA's triggert te tonen, welke in de praktijk niet daadwerkelijk nodig is omdat de trein iets te laat is bv. |
02-03-2023 09:16:40 | ||
---|---|---|
michaben
|
De Eurostar heeft inderdaad een geplande stop te Shl. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
12-03-2023 20:25:30 | ||
---|---|---|
JoepDDZ
|
Lijkt een nieuwe update te zijn voor de CTA: een extra regel voor de eerstvolgende internationale trein op dat spoor, gezien te Amf, zie plaatje. |
13-03-2023 00:42:04 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Onlangs gezien op Asd op spoor 1: Haarlem -> Alkmaar De pijl was vrij groot, deze wijze van aangeven lijkt me vrij duidelijk omdat er meerdere treinseries ri Almaar gaan maar via een andere route.
|
13-03-2023 00:47:09 | ||
---|---|---|
JoepDDZ
|
Dat is al een tijdje actief, vooral (of alleen?) bij gekoppelde treinseries, Ddr - Shl - Vl is er ook zo eentje die op zo'n manier op de schermen staat. |
13-03-2023 17:57:21 | ||
---|---|---|
SB-Treinen
|
De 4800 serie is niet gekoppeld, maar neemt wel een langzamere route naar Hoorn/Alkmaar dan andere series. Dus ik denk dat het vooral bij series wordt gedaan de een 'omweg' nemen. (en die zijn inderdaad meestal gekoppeld) En deze pijl staat er al zeker een ruime maand, als niet iets eerder. Wel later dan de pijl bij Vl > Shl > Ddr. Laatst bewerkt door SB-Treinen op 13-03-2023 17:59 |
13-03-2023 18:06:22 | ||
---|---|---|
Terebo
|
ICR/ICD heeft voortaan ook de treinillustratie met het aantal bakken en richting, exclusief locs. In ieder geval op Bd, Tb en Ehv sinds ergens vanmiddag. Was dit ergens anders al eerder het geval, of is het inderdaad iets wat ze pas sinds vandaag/vanmiddag erbij zetten? Laatst bewerkt door Terebo op 13-03-2023 18:07 |
13-03-2023 18:09:23 | ||
---|---|---|
diesels
|
Quote Ik wilde zaterdag van Amf naar Bh met de trein en kwam spoor 1/2 op, zag in het scherm de IC Berlijn aangekondigd en dacht hé dat komt goed uit. Bleek dat dat pas over ruim een uur was (je hebt nu eenmaal de gewoonte op naar minuten te kijken op die schermen, niet naar uren), en dat op spoor 2 de IC naar Hengelo een veel snellere optie was. In mijn ogen dus een onzinnige aanvulling die verwarring schept. |
13-03-2023 18:50:14 | ||
---|---|---|
thom
|
Of gewoon iets waar je even aan moet wennen ;)
Ik kan begrijpen dat internationale reizigers wat eerder op het perron zijn, dus dat die treinen al eerder in het scherm komen dan bij de voorgaande trein klinkt toch ook niet zo gek.
Laatst bewerkt door thom op 13-03-2023 18:51 |
13-03-2023 20:26:24 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Ik zou het logischer vinden om die internationale treinen op een algemene vertrekstaat te tonen (met alle vertrekkende treinen vanaf het station) dan op het perron. Laatst bewerkt door treinfan op 13-03-2023 20:26 |
13-03-2023 20:39:49 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Ik hoorde vorige week de automatische omroepberichten op de stations ook in het Frans omroepen. Dat is volgens mij ook nieuws, na de invoering van "Karin" was het heel lang alleen Nederlands- en Engelstalig. De Franse uitspraak klonk behoorlijk goed, voor mijn Nederlandse oor tenminste. Een Fransoos denkt er vast anders over. 😉 |
13-03-2023 21:49:26 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Tuffie plakte simpelweg voorgeprogrammeerde zinnetjes aan elkaar, Karin is een spraak naar tekst model en kan vrijwel alles zeggen wat je maar intypt. Dan is een andere taal en bijbehoren spraakmodel natuurlijk een kleine extra moeite om te implementeren. |
14-03-2023 07:43:47 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Quote Wel leuk al die extraatjes, maar de info waar het in basis om gaat, op welke stations gaat de trein stoppen, komt zo wel in de verdrukking. Dan sta je eerst een minuut te wachten voordat alle plaatsen langs zijn gekomen. En als de eindbestemming ook nog een 'via' station is, past het niet eens meer op het scherm. |
14-03-2023 09:10:01 | ||
---|---|---|
erwin_6610
|
Quote In Rtd wordt dit ook de 9200 weergegeven, met als aanvulling dat de 1e klas rijtuigen worden aangeduid. Viel mij vanmorgen op |
14-03-2023 17:10:37 | ||
---|---|---|
erwin_6610
|
Wat ook gewijzigd is de aankondiging "de IC naar ... is eerder in ...". Die is volgens mij terug van weggeweest. Viel me vandaag bij de 7400 te Ut op. |
14-03-2023 17:30:01 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Correct, sinds gisteren, en tegenwoordig kunnen ze iets uitgebreider zijn dan enkel IC-treinen. In de oude implementatie was het enkel mogelijk om te communiceren dat een IC-trein sneller ging zijn. |
14-03-2023 18:05:41 | ||
---|---|---|
Rsb
|
Quote Die was er al op de oude CTA's met boekjes rond 2002 in Ht. Voorbeeld was de toenmalige 6000 die werd ingehaald door de 800 in Gdm richting Ut. Fijn dat die functie nu eindelijk terug is. Laatst bewerkt door Rsb op 14-03-2023 18:06 |
14-03-2023 18:55:25 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Waarbij in Hilversum bij de 5800 nu de duidelijke tekst staat: "SPR Hoofddorp eerder in Hoofddorp". Terwijl in Wp overstappen vanaf de 5800 in de 4300 alsnog sneller is dan in Hvs wachten op de 5700. Laatst bewerkt door treinhobby op 14-03-2023 19:01 |
14-03-2023 21:02:03 | ||
---|---|---|
Ehvdegekst
|
CTA met boekjes? Toch gewoon een palletten-CTA |
14-03-2023 22:58:49 | ||
---|---|---|
thom
|
Ja, en zo'n verzameling met paletten, heette ook wel een boekje ;p |
15-03-2023 10:11:42 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Die verzameling palettten heette gewoon een boekje. Ik heb zelf voor het systeem BEPAC (Bediening Paletten Aanwijzers Centraal) geprogrammeerd en zo'n bundel paletten of lamellen heette een boekje. Elk boekje had een positienummer op de bak En elke tekst in een boekje had een nummer. Zo kon je dus een tekst op een bak aangeven: per boekjespositie het tekstnummer. Dick van den Hoven |
15-03-2023 15:00:14 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Interessant zeg. Maar hoe wist de aandrijving een bepaalde lamel/text te vinden? Ze mogen wel genummerd zijn, maar in die tijd konden computers geen cijfers lezen zoals wij dat doen. Of zou het gaan aan de hand van het aantal tikken of omwentelingen? Laatst bewerkt door aarclay op 15-03-2023 15:01 |
15-03-2023 16:44:31 | ||
---|---|---|
Ehvdegekst
|
Denk dat laatste. Ik heb zelf een rolband - cta uit 1973 van station Deventer thuis. Op de rol staan stippen die door een oog geteld worden. 50 de ene kant op en 50 de andere. |
15-03-2023 20:28:26 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
De technische details ken ik niet, ik ben alleen bezig geweest met de software met name de koppeling met VPT Lokaal Plan. Wat de rolband aanwijzers betreft, die kon je met een kiesschijf, zo een als een telefoon in die tijd had, bedienen.en ook met kaartjes. Daar werden gaten ingeponst met een tang die veel leek op die van de hc's Die kaartjes werden door bureau werkvoorbereiding gemaakt en in Deventer was er een handig houten bakjessysteem gemaakt, per CTA/spoor een bakje waar die kaartjes op volgorde van tijd in stonden. Als je een kaartje had gebruikt, zette je hem achteraan de kaartjes. En dan waren er kaartjes voor verschillende dagen of daggroepen. Maar dat is heel lang geleden en ik herinner me er alleen nog flarden van. Dick van den Hoven |
15-03-2023 20:42:34 1 | ||
---|---|---|
JothamvW
|
@AlexNL ik hoor volgens mij al heel lang op Arnhem Centraal (bij treinen van/naar Duitsland, dat wel alleen) een drietalige omroep NL/EN/DE op Arnhem Centraal. |
24-03-2023 16:24:28 | ||
---|---|---|
VIRMFlow
|
Weet iemand wat het lettertype is dat gebruikt wordt op de CTA's? |
24-03-2023 17:27:41 | ||
---|---|---|
MaxBB
|
Het lijkt heel erg op Frutiger LT Condensed, maar of het ook specifiek die versie is durf ik niet te zeggen. |
24-03-2023 17:35:50 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Naar mijn weten wordt voor alle bewegwijzering op stations gebruik gemaakt van het lettertype NS Sign, wat is afgeleid van Frutiger. |
25-03-2023 10:04:28 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Correct, NS heeft en gebruikt nog altijd haar eigen lettertypen. Mocht je soms met NS werken zal je zien dat bijvoorbeeld Word-documenten ook standaard in NS Sans zijn opgemaakt. |
25-03-2023 12:30:55 | ||
---|---|---|
VIRMFlow
|
Bedankt voor de antwoorden |
03-05-2023 17:20:07 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Zag vandaag bij de IC Berlijn dat op de CTA in de 'wagonnetjes' nu afwisselend het rijtuignummer en 1e klas/restaurant/rolstoel wordt weergegeven. Trein 149 reed in omgekeerde volgende en de eerste klasse werd netjes vooraan weergegeven. |
04-05-2023 23:50:22 | ||
---|---|---|
Daniel1
|
Volgensmij is er weer een update geweest, vandaag viel me ook op dat de 'snellere trein-balk' in de CTA nu ook de vertrektijd en -spoor ervan vermeldt. Ook werden op Rtd de loks van de reguliere ICD (dus niet de BNL) afgestreept. Van de BNL wordt sinds een tijdje ook de eerste klas getoond en de loks afgestreept. |
11-05-2023 08:11:38 1 | ||
---|---|---|
Talbot
|
Het valt mij de laatste tijd op dat bij een aantal CTA's het treintype, dus Intercity, Sprinter en Stoptrein, niet meer weergegeven wordt. Er staat dan alleen het logo van de vervoerder bij de rechterbovenhoek. Iemand die weet welke reden dit heeft? Sommige CTA's hebben dit wel en anderen niet. |
11-05-2023 12:15:50 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Quote Klopt. Update is van deze of vorige week. |
15-05-2023 16:05:36 1 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Passen ontwikkeling van de omroep op stations ook hier thuis? Ik kan er geen ander topic over vinden.
Bron: Nieuwsbrief van NS panel. |
16-05-2023 10:00:45 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Komt uit hetzelfde software-domein, zou het idd allemaal hier houden. |
16-05-2023 11:01:07 | ||
---|---|---|
Talbot
|
Er is weer een nieuwe CTA update: vanaf nu wordt duidelijker weergegeven of een trein in dezelfde richting blijft rijden of van richting keert. Als de trein door rijdt in dezelfde richting staat er gewoon een pijl rechtdoor, als de trein keert staat er aan de kant van de richting dat ie gaat rijden. Even voor het beeld (sorry voor de slechte kwaliteit maar dit is de enige foto waar ik zo gauw zo'n CTA op heb staan): Foto Laatst bewerkt door Talbot op 16-05-2023 11:11 |
16-05-2023 11:40:40 1 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Het is maar wat je duidelijker noemt. De update is nog niet op alle stations uitgerold (gisterenmiddag zag ik het wel te Ut, niet te Gd), maar vanaf een afstand vond ik het met de vorige weergave makkelijker te zien welke kant de trein op vertrekt en hoeveel bakken de trein heeft. De lijnen lijken een stuk dunner, waardoor er van een afstand minder contrast is. |
16-05-2023 15:19:49 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Dat er nu informatie over treinlengte, samenstelling, locatie van voorzieningen en verwachte stopplaats wordt getoond op de schermen vind ik een positieve ontwikkeling - maar het geheel begint nu wel een beetje rommelig te ogen. Dat komt denk ik door de bakbordjes die deels over het treintje heen zijn geplaatst, het zou denk ik rustiger zijn als die gewoon als vaste letters boven de trein worden getoond, naar Zwitsers voorbeeld. |
17-05-2023 21:27:57 | ||
---|---|---|
Daniel1
|
Op Ut wordt getest met een andere weergave van de rijrichting en keringen. Er wordt niet meer een pijl in de trein getoond, maar een los (kerend) pijltje naast de trein. |
17-05-2023 21:32:16 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Quote Op enig moment loop je vooral tegen het praktische probleem aan: ruimtetekort. Dan kan je er natuurlijk voor kiezen zaken kleiner te maken, maar dan krijg je ophoping rondom de CTA-bakken van mensen die het proberen te lezen. Als de huidige panelen aan vervanging toe zijn wordt het tijd om te kijken naar een grotere versie. Of het combineren van twee kleinere, zoals SBB doet, bijvoorbeeld. Deze setup is bedacht op de situatie rond 2000-2006, ik ken de eisen en ideeen die toen gesteld zijn, daar lachen we nu om. |
17-05-2023 22:31:39 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Er zijn nog wel wat manieren te bedenken om ruimte te winnen op die schermen, bijvoorbeeld door: - de balk "Volgende trein:" onderaan het scherm niet meer te tonen. Er zijn andere schermen waar dat beter op te zien is. (Al vind ik het wél weer handig wanneer er een spoorwijziging is.) - de lijst met tussenstations te vervangen door een horizontaal scrollende lichtkrant met alle tussenstops op één regel (naar Brits model). Iets wat ik overigens ook graag zou zien op de schermen is een omkering van het kleurenschema. Bijna overal ter wereld is het gebruikelijk om lichte tekst op een donkere achtergrond te hebben, terwijl het bij ons omgekeerd is. Ik vind schermen in het buitenland aangenamer om te lezen dan bij ons. In de tijd van de flappenbakken was het kleurenschema wellicht logisch, de flappen waren immers geen lichtbron maar werden verlicht. Maar bij beeldschermen geeft alles licht, en het licht van de achtergrond overstemt het licht van de letters. Laatst bewerkt door AlexNL op 17-05-2023 22:31 |
17-05-2023 22:46:26 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
An sich is er wel een oplossing voor te verzinnen, vraag is wel wanneer de extra informatie het essentiele gaat overstemmen. Ik zou liever zien dat de tussenstops opgesomt worden zoals SBB doet bijvoorbeeld, maar dan heb je meer breedte nodig. |
18-05-2023 19:40:52 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Laatst bewerkt door aarclay op 18-05-2023 19:48 |
18-05-2023 19:59:29 | ||
---|---|---|
Talbot
|
Quote Niet alleen op Ut. Ook op Ede-Wageningen heb ik het al gezien. Laatst bewerkt door Talbot op 18-05-2023 20:00 |
18-05-2023 20:32:30 | ||
---|---|---|
yappa
|
Volstrekt persoonlijke mening: ik vond de animaties leuker en herkenbaarder dan dit vage pijltje dat je op 10 meter van de CTA al voor een vuiltje kunt aanzien. |
19-05-2023 09:35:43 | ||
---|---|---|
ToH
|
In Amersfoort zag ik op de borden met vertrektijden ook de treinvervangende bussen aangegeven worden. Lijkt me ook een nieuwe ontwikkeling |
19-05-2023 15:03:36 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Eerder deze week bij een IC Berlijn zonder catering gezien dat de bistro werd aangegeven met een rode streep erdoor (als een verboden te roken bord). |
19-05-2023 15:16:44 | ||
---|---|---|
brun
|
Ik zag vanochtend in Amsterdam ook die nieuwe CTA-aanduidingen voor de IC Berlijn. Dus een duidelijke weergave van de rijtuigvolgorde. Heel goed en het viel direct op hoe goed het werkte - minder rennende en zoekende mensen op het perron en in de trein. De meeste reizigers stonden al op de goede plek. Da's duidelijk anders dan voorheen, als reizigers vooral rond de trappen van CS blijven hangen en niet doorlopen naar het eind van het perron. Goed initiatief, dit. |
21-05-2023 01:17:22 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Afgelopen Hemelvaartsdag intercitys tussen Asd en Zvt. Met alleen stops op Ass en Hlm. Met als onderste regel zoiets als: wordt niet met intercity materieel gereden. |
21-05-2023 08:11:48 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Quote Dat was de 12100, die reed gisteren ook en straks weer. De opmerking eronder bestaat al langer en is verzonnen in 2021 toen er in diverse IC's standaard sprintermaterieel ging rijden (2000, 2800, 3600, 8800). Deze luidt "Trein rijdt met sprintermaterieel". Andersom bestaat deze ook, als er een IC treinstel als sprinter rijdt. |
21-05-2023 13:57:23 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
De 12100 is toch ook geen bijzonderheid, die rijdt standaard tijdens het weekend, sinds 16/4. |
24-05-2023 10:58:26 | ||
---|---|---|
Terebo
|
De treintypeaanduiding op sommige (geüpdate) CTAs zit voortaan in een blauw balkje, de vertraging is verplaatst naar achter de tijd waardoor deze niet meer hoeft te wisselen met het treintype. De tijd lijkt mij in de vluchtigheid dat ik er langs liep ook iets kleiner. |
24-05-2023 12:35:04 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Het was slechts een korte test on feedback te vergaren. Inmiddels zouden alle borden weer terug moeten staan op het 'normale" type scherm. Het team gaat met de verkregen feedback aan de slag om het concept verder uit te werken. |
24-05-2023 17:41:28 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Is de CTA buiten de overkapping van Hvs op spoor 3 ook een test?
|
24-05-2023 18:02:33 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
|
In deze foto van de 2454Crew Facebook is ook een afwijkend CTA bord te zien. Is dit dezelfde test die jullie bedoelen? |
24-05-2023 18:19:00 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Yep, dat is 'm. Ik heb soortgelijke foto's gezien van Eindhoven en Utrecht. |
24-05-2023 18:37:46 | ||
---|---|---|
5431
|
Quote Je ziet hier dat het bord vol gepropt wordt met additionele teksten vanaf de onderzijde over speciaal kaartje, reservering, etc. Hier past het omdat je maar weinig tussenstops hebt, maar dat is niet altijd zo. De Duitse versie met een looptekst (hebben ze daar bovenin) waarin dit soort bijzonderheden vermeld kunnen worden vind ik beter. Je kunt allerlei info laten zien die niet iedere seconde leesbaar hoeft te zijn, zoals dit soort toevoegingen, zonder dat de meest essentiële gegevens verdwijnen. Het systeem laat daar ook veel meer info toe: andere samenstelling, geen bistro-aanbod, benadrukken van extra of juist uitvallende haltes, vertragingsredenen, etc. Laatst bewerkt door 5431 op 24-05-2023 18:38 |
24-05-2023 19:41:38 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
|
Ik snap je punt maar ik ben het er toch mee oneens. Juist met deze speciale ritten moeten reizigers dubbel en dwars duidelijk worden gemaakt dat ze niet mee mogen. Daarbij een groot nadeel van alles op 1 lijn proppen is dat je een hele tijd moet wachten voordat die helemaal gescrold is naar het éne stukje wat voor jou belangrijk is. |
24-05-2023 19:47:14 2 | ||
---|---|---|
michaben
|
Die regel 'extra trein' lijkt me dan juist weer verwarrend als je duidelijk wilt maken dat deze trein niet voor normale reizigers bedoelt is. |
24-05-2023 21:17:04 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Dat er twee regels worden gebruikt voor het tonen van "speciaal kaartje verplicht" en "reservering verplicht" is een beetje zonde. Dat zou op één regel ook wel passen. |
25-05-2023 08:12:19 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Quote Hilversum spoor 4 zijde Ut heeft nog een 'aangepaste' versie. |
31-05-2023 18:07:12 | ||
---|---|---|
Jorn
|
Volgens mij is er weer een aanpassing geweest. Het 'sprinter' of 'intercity' staat nu in een blauw kader met witte letters i.p.v. als blauwe tekst op de witte achtergrond. Opzich een prima aanpassing lijkt mij, verder niet heel bijzonder. Waar ik meteen aan dacht was dat het misschien meer toegevoegde waarde heeft als het nu blauwe kader 2 verschillende kleuren kan zijn, 1 voor sprinters en 1 voor intercities dan wordt van een grotere afstand zichtbaar wat voor trein er staat/aankomt. |
31-05-2023 18:11:20 | ||
---|---|---|
yappa
|
Quote In Amf zag ik vandaag op zo'n nieuw scherm dat de doorgaande trein (met hakborden) aan beide zijden van de CTA van links naar rechts stond weergegeven met een pijltje. |
31-05-2023 18:37:26 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Dat verbeeld je je, want dan zou de pijl nergens op slaan. Pijl afgebeeld naar links op het scherm = kijk naar de trein, de trein rijdt naar links. Staat de pijl naar rechts, dan rijdt de trein naar rechts. Dat is zo sinds de introductie van de pijlen in NL (helaas werkt het in het buitenland niet zo). Laatst bewerkt door treinfan op 31-05-2023 18:38 |
31-05-2023 20:04:15 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Als er bij een trein bakborden vermeld zijn dan is het naar mijn idee helemaal niet meer zo interessant welke kant die trein op gaat. Gewoon bij het goede bordje gaan staan en de trein stopt voor je neus. En mensen die speciaal vooruit/achteruit willen rijden? Tsja, toen ik nog dagelijks naar Rhenen pendelde is er in Rhenen in de trein meermaals gevraagd welke kant de trein opging ...... (voor de duidelijkheid, dit was na 1944). Wat ik hiermee wil zeggen is dat mensen binnen in de trein dat pijltje veelal weer vergeten zijn. Laatst bewerkt door henri1972 op 31-05-2023 20:04 |
31-05-2023 20:55:01 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
De bakborden staan op de CTA nu volledig boven de trein en er niet meer half in. Wel is de overige tekst gehalveerd qua grootte. |
31-05-2023 21:56:12 2 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Stel, je gaat incidenteel met de trein met je vriend(in). Hij/zij is eerder ingestapt en zegt 'ik zit in het voorste treinstel'. Dan is het toch heel handig als je weet wat de voorste is? Meer informatie, meer beter. Ik vind het heel fijn dat NS juist zo laagdrempelig aan het proberen / innoveren is nu. |
31-05-2023 22:44:44 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
www.ns.nl/perronborden wordt uitgelegd hoe de reiziger CTA kunnen lezen. |
01-06-2023 06:52:52 | ||
---|---|---|
mren
|
Zodra je zoiets basaals moet uitleggen, heb je gefaald in het ontwerp. Laatst bewerkt door mren op 01-06-2023 08:18 |
01-06-2023 08:15:35 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
En bovendien is het een onzinnige uitleg dat je op de CTA moet kijken, onthouden in welke richting het pijltje wijst en je vervolgens een kwartslag moet draaien naar de trein om te snappen wat de rijrichting wordt. Als je zo graag links en rechts wilt tonen dan moet je gewoon de CTA een kwartslag draaien. De allom geaccepteerde manier van aanduiden is dat iets met de kijkrichting mee een omhoog wijzende pijl oplevert en achteruit een omlaag wijzende. De manier waarop het nu wordt aangegeven zal worden ervaren als aanwijzen van de trein waarbij de informatie hoort en niet de richting. |
01-06-2023 09:18:11 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Deze pijlen naar links/rechts zijn mogelijk geleend van de Duitse spoorwegen waar ze op dezelfde manier gebruikt worden. (Hoewel ze daar niet altijd kloppen, bij mij in Ulm zijn recent de schermen vervangen en op spoor 1 wijzen alle pijlen nu de verkeerde kant op.) Op de grotere stations in NL/D zijn er nog letterborden als extra hulpmiddel. |
01-06-2023 10:44:26 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Uit de tekst van Henri1972 op te maken is Rhenen na 1944 kopstation geworden. Dan rijdt de trein in dezelfde richting terug als hij is gekomen. Dan lijkt het me onlogisch om te vragen welke kant op de trein vertrek. |